• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

خبرهای مرتبط با حوزه های علمیه

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جزئیات اقدامات حوزه های علمیه برای گسترش پژوهشهای حوزوی

تلاش برای گسترش پ‍ژوهش در میان طلاب جوان حوزه مهمترین هدف اجلاسیه معاونین پژوهشی مدارس علمیه اعلام شده کوششی که هم اکنون با برنامه های مختلفی در دست اجرا است. گروه حوزه و دانشگاه مهر در گزارشی نگاهی کوتاه به اولین اجلاسیه معاونین پژوهشی مدارس علمیه دارد.
تدوین آیین نامه پژوهش تحصیلی طلاب
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام زارعی‌ مدیر امور پ‍ژوهشی طلاب و دبیر علمی اجلاسیه معاونین پژوهشی حوزه پنجشنبه در اولین اجلاسیه معاونان پژوهشی حوزه های علمیه کشور با اعلام اینکه آیین نامه پژوهش تحصیلی طلاب تدوین شده است گفت: مهمترین هدف این آیین نامه تلاش برای گسترش آموزش پژوهش محور و ساماندهی مسئله پژوهش در میان طلاب جوان حوزه است. در این اجلاسیه نیز ایجاد مدیریت کلان در پژوهش برای رسیدن به تولید دانش اسلامی به عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر اداره امور پژوهش مدارس علمیه با اشاره به کمیسونهای تخصصی این اجلاسیه گفت: فرهنگ‌سازی و ترویج پژوهش، آموزش مهارت های پژوهشی و شناسایی استعدادها و پرورش استعدادها اهداف سه‌گانه این اجلاسیه است که محورهای اساسی آن در قالب ‌سه کمیسیون‌ شکل می‌گیرد.

وی فرایند علمی در پژوهش را نیازمند برنامه ریزی دانست و ناظر بودن پژوهش به نیازهای جامعه ‌و اولویت‌بندی مسائل پژوهش را مورد تأکید قرار داد و گفت: در مقوله‌ فرهنگ‌سازی بدون تردید الگوها مهم است و اگر پژوهش یک فعالیت جمعی است باید الگو نیز معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش حوزه باید از مدارس علمیه آغاز شود افزود: اگر می خواهیم نگاهی استراتژیک و راهبردی به پژوهش داشته باشیم و پژوهشهای دینی را در سطح ملی و فراملی هدایت کنیم باید پژوهش را از مدارس علمیه آغاز کنیم.
484641_orig.jpg
فاصله حوزه با **** مطلوب پژوهشی و تدوین نقشه راه پژوهشی حوزه

حجت الاسلام علی عماد معاون پژوهشی حوزه علمیه قم نیز در این اجلاسیه گفت: حوزه‌های علمیه باید در گزینش ورودیهای خود، استعدادهای برتر و نخبه را جذب کند چون علوم انسانی نیازمند پیچیده ترین و خلاق‌ترین استعدادها است.

وی افزود: متأسفانه حوزه با استانداردهای موجود پژوهشی فاصله دارد و تأسیس معاونتهای پژوهشی تولید یک جریان مؤثر فعال در حوزه برای پاسخگویی به نیاز‌های پژوهشی حوزه های علمیه است. باید وضعیت فعلی و آینده در پژوهش ترسیم و تعریف شود. در ترسیم این اهداف نیز شناخت توانایی‌های بالقوه و بالفعل، توان درونی و بیرونی و میزان اقبال جامعه‌ای که به آن دسترسی داریم ضروری است. گسترش پژوهش در مدارس علمیه نقشه راه است و باید در ارزیابی فعالیتها و برنامه های پژوهشی دقت مناسب صورت پذیرد.

وی افزود: کیفیت مطلوب و استاندارد‌سازی پژوهش باید مورد توجه باشد و این کار باید به صورت علمی در مدارس علمیه که به عنوان نقطه اول آموزش است پی‌گیری شود و امیدواریم در گام نخست این ‌اجلاس به تدوین مجموعه‌ای از وظایف در حوزه تحقیق دست یابیم و‌ به پاسخهای تحقیقی آن بپردازیم.
حمایت از نخبگان حوزوی و صدور کارت پژوهشگران حوزه

آیت الله متقدایی مدیر حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: معاونت پژوهشی حوزه علمیه باید به طور مستقیم با معاونین پژوهشی مدارس علمیه سراسر کشور در ارتباط باشد و از نزدیک بر نحوه اجرا و کیفیت پژوهشهای طلاب نظارت کند. معاونین پژوهشی در مدارس نیز باید با هدایت نخبگان به پ‍ژوهش در مدارس علمیه استعدادسنجی و آموزش مباحث پژوهش را در دستور کار خود قرار دهند.​
وی افزود: هنوز پژوهش جایگاه واقعی خود را در حوزه‌های علمیه پیدا نکرده است و حتی در برخی مدارس علمیه مقوله پژوهش متروک است که تشویق و آموزش برای ورود طلاب به عرصه پژوهش ضروری است. این درحالی است که طلبه برای رسیدن به اجتهاد باید محقق خوبی باشد و اگر بدون پژوهش قصد اجتهاد داشته باشد با اجتهادی ناکامل روبرو می‌شود.

وی افزود: صدور کارت پژوهشگری با هدف حمایت از پژوهشگران حوزوی آغاز شده است و لازم است طلاب را با حمایت‌های مادی و معنوی ‌به سوی پژوهش تشویق کنیم.
484646_orig.jpg
به گزارش مهر، در این همایش از معاونین پژ‍وهشی برتر، مدارس دارای بالاترین تعداد آثار ارسالی به جشنواره پژوهشی طلاب، مدارس دارای بیشترین اثر برگزیده در جشنواره پژوهشی طلاب و نشریات پژوهشی برتر حوزه های علمیه تجلیل شد.
--------------------------------
گزارش: علی اصغر حسینی
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
زمان پذیرش در حوزه های علمیه خواهران اعلام شد

پذیرش حوزه های علمیه خواهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از اول بهمن ماه آغاز می شود.

حجت الاسلام محدثی - مدیر پذیرش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: پذیرش حوزه های علمیه خواهران از اول بهمن ماه آغاز می شود و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، این زمان نسبت به سال گذشته 15 روز زودتر است که این تقدم به علت روان سازی بیشتر برنامه های پذیرشی است.

وی افزود: در این زمان علاوه بر پذیرش طلاب برای ورود به حوزه های علمیه، از علاقمندان به تحصیل در رشته های حضوری و نیمه حضوری برای سطح دو (کارشناسی) و رشته های تخصصی تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، کلام و فلسفه در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) نیز ثبت نام خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کارگاه آموزشی مشاورین حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود

کارگاه آموزشی مشاورین جدید حوزه های علمیه خواهران از 24 آبان ماه در قم برگزار می شود.

حجت الاسلام قندی - معاون فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی و توجیهی به مدت 3 روز از 24 آبان ماه با حضور نزدیک به 100 نفر برگزار می شود، این افراد براساس فراخوان اعلام شده و موفقیت در مصاحبه برای شرکت در این دوره آموزشی پذیرفته شده اند.

وی افزود: این افراد پس از شرکت در دوره آموزشی و موفقیت در آزمون پایان دوره، به صورت موقت به عنوان مشاوره اخلاق و تربیت در حوزه های علمیه خواهران فعالیت خود را آغاز می کنند و پس از موفقیت در ارزیابی، به عنوان مشاوره دائمی فعالیت خواهند کرد.

معاون فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران افزود: در صورتی که همه افراد شرکت کننده در این دوره بتوانند در آزمون نهایی موفق شوند، تعداد مشاورین مدارس علمیه خواهران سراسر کشور به 300 نفر افزایش خواهد یافت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
شهرهای 50 هزار نفر به بالا باید مدرسه علمیه خواهران داشته باشند

قم - خبرگزاری مهر: معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به نیاز مناطق مختلف کشور به مدارس علمیه خواهران گفت: بر اساس چشم‌انداز حوزه‌های علمیه خواهران در هر شهر دارای 50 هزار نفر جمعیت باید یک مدرسه علمیه خواهران احداث شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، اصغر عبداللهی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نیاز روزافزون به وجود خواهران مبلغ در کشور افزود: در حال حاضر در کشور به ازای هر هزار خانم کمتر از یک طلبه خواهر حضور دارد اما در نظر داریم در افق چشم‌انداز، این نصاب را به یک طلبه خواهر به ازای هر 200 نفر برسانیم.

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه این رقم بر اساس مبانی آماری و با تکیه بر تحقیق و پژوهش به دست آمده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این شاخص باید در هر شهر دارای 50 هزار نفر جمعیت یک مدرسه علمیه و در شهرهای مرزی و خاص دارای حداقل 25 هزار نفر جمعیت یک مدرسه علمیه خواهران احداث شود.

وی با اشاره به نیازهای فضای آموزشی مدارس علمیه خواهران در کشور گفت: حوزه‌های علمیه خواهران به یک میلیون متر مربع فضای مدرسه‌ای نیاز دارد.

عبداللهی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران 13 سال قبل راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در زمان آغاز فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران بنا به ضرورت، مؤسسین و مدیران مدارس مجبور شدند مدارس را حتی در برخی مکان‌های نامناسب دایر کنند.

وی ادامه داد: در ارزیابی اولیه مشخص شد بخش اعظم این مدارس فاقد مکان مناسب آموزشی بوده‌اند و از نظر حقوقی نیز مالکیت آنها دارای نظم خاصی نبوده است.

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: گروهی از این مدرسه‌ها در ساختمان‌های استیجاری، گروهی در ساختمان‌های اوقافی و ساختمان‌های "در اختیار" دایر بوده‌اند، دسته‌ای از ساختمان‌ها در مالکیت حوزه‌ علمیه بوده‌اند و دسته‌ای دیگر در خارج از این دسته‌بندی یا با تلفیقی از آنها اداره می‌شده‌اند و به طور کلی امنیت مکانی چندانی برای حوزه‌های علمیه متصور نبوده است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح وضعیت چنین مدارسی اظهار داشت:‌ میزان نیاز به فضای مدرسه‌ای در حوزه‌های علمیه خواهران بر اساس شاخص‌هایی چون میزان استقبال از حوزه‌های علمیه، جمعیت استان‌ها و شهرها، آمایش جغرافیایی و نیاز جامعه هدف در کل کشور تعیین شده است و بر این اساس به بیش از یک میلیون متر مربع فضای آموزشی، تربیتی و خدماتی نیاز داریم.

عبداللهی با اشاره به لزوم اختصاص برخی فضاهای جانبی در کنار محیط‌های آموزشی ادامه داد: از این میان 400 هزار مترمربع فضاهای توسعه‌ای شامل مراکز خدماتی و پشتیبانی است.

وی یادآور شد: در این میان تعداد مدارس در شهرهای مراکز استان بیش از یک مدرسه است به طور مثال در شهرهای استان تهران در آینده باید 40 مدرسه علمیه و در اصفهان 20 و در شیراز پنج مدرسه احداث شود.

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به هزینه‌های احداث مدارس علمیه اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران حداکثر 50 درصد از هزینه ساخت مدرسه را می‌پردازد و بقیه این مبلغ از سوی مؤسسان و خیران و یا سایر نهادها و اشخاص خیر تامین می‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تصویب تاسیس رشته تخصصی حج در شورای گسترش حوزه علمیه

قائم مقام شورای گسترش حوزه های علمیه گفت: ایجاد رشته تخصصی حج در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) در شورای گسترش حوزه های علمیه تصویب شد.

حجت الاسلام حمید محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: کلیات تاسیس رشته تخصصی حج در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) در این شورا به تصویب رسیده است که به زودی جزئیات آن نیز به تصویب خواهد رسید.

وی افزود: این رشته را می توان رشته تخصصی تبلیغ در خارج از کشور با گرایش حج دانست و بر همین اساس کلیه دارندگان مدرک سطح دو (کارشناسی) در رشته تبلیغ یا رشته های مشابه می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سلسله همایشهای طلیعه حضور طلاب حوزه های علمیه خواهران پایان یافت

سلسله همایش های طلیعه حضور ویژه طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران روز گذشته در قم پایان یافت. معاون فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت : هشتمین همایش طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران با عنوان طلیعه حضور که از اول آبان ماه آغاز شده بود، روز گذشته در قم پایان یافت.
حجت الاسلام قندی افزود: در سلسله همایش های طلیعه حضور، 5 هزار نفر از طلاب جدید الورود در قالب 5 کاروان به مدت 3 روز در قم اقامت داشته و علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه (ع) و مسجد مقدس جمکران، با آداب تحصیل در حوزه های علمیه و قوانین آموزشی آشنا شدند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعطای بورسیه به دانش پژوهان مرکز تخصصی تربیت مدرس حوزه علمیه

دانش پژوهان مرکز تخصصی تربیت مدرس از سوی معاونت آموزش حوزه علمیه بورسیه تحصیلی دریافت می کنند. مدیر مرکز تخصصی تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: با موافقت معاونت آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، دانش پژوهان این مرکز پس از اتمام نیم سال اول تحصیلی و داشتن شرایط معدل مناسب، بورسیه تحصیلی دریافت خواهند کرد، این بورسیه شامل دریافت کمک هزینه تحصیلی و کمک هزینه مسکن است.
حجت الاسلام فاضل افزود: مدت بورسیه این افراد دو و نیم سال شامل سه نیم سال تحصیلی و یک سال برای نگارش پایان نامه است که دو برابر مدت زمان بورسیه متعهد به خدمت خواهند شد، 5 سال تعهد این افراد در دو نیمه طراحی شده که نیمی از آن به انتخاب دانش پژوه و نیمی از آن با تعیین معاونت آموزشی حوزه خواهد بود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تلاش برای اعزام طلاب خواهر متاهل به حج عمره

معاون فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: قوانین دولت عربستان امکان اعزام طلاب خواهر به صورت انفرادی را سلب کرده است اما امیدواریم امکان اعزام عمره گزاران خواهر متاهل فراهم شود. حجت الاسلام قندی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: برای اعزام طلاب خواهر متاهل به سفر عمره در حال مذاکره با مسئولین سازمان حج هستیم که این مذاکرات بعد از بازگشت حجاج حج تمتع به ایران ادامه خواهد یافت.
وی افزود: در صورتی که اعزام عمره گزاران در سال آینده با مشکل خاصی مواجه نشود امیدواریم بتوانیم امکان اعزام طلاب خواهر متاهل در قالب کاروان عمره طلاب را فراهم کنیم.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تدوین سند فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

مدیر کل توسعه فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سند فناوری اطلاعات با هدف تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.

حجت الاسلام محسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: این سند در چهار فاز با بررسی بیش از 15 سند بالادستی ملی فرابخشی در 11 حوزه عملیاتی تدوین شده است.

وی افزود: در فاز اول این سند، بررسی الزامات تحقق چشم انداز فناوری، مبانی نظری برنامه ریزی راهبردی و مدل عملیاتی طرح، وضعیت مطلوب فناوری اطلاعات شامل سه بخش چشم انداز، ماموریتها، ارزشهای محوری و اهداف کلی و فاز چهارم شامل اقدام راهبردی و برنامه عملیاتی تدوین شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تشکیل جلسات هماهنگی گروههای نظارتی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

جلسات هماهنگی گروههای نظارتی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با هدف اعزام به مراکز حوزوی سراسر کشور از هفته آینده تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این گروههای نظارتی، نمایندگانی از دفتر نظارت و ارزیابی و معاونین آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی حضور دارند که بعد از برگزاری جلسات هماهنگی از آذر ماه به سراسر کشور اعزام خواهند شد.

بهبود، اصلاح و ارتقای سطح فعالیتهای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی مدیریت مناطق کشوری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور از مهمترین اهداف این برنامه نظارتی اعلام شده است.

براساس مصوبه شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، محور نظارت از جهت طراحی، برنامه ریزی و هماهنگی با دفتر نظارت و برنامه ریزی و نظارت تخصصی و کاربردی بر عهده هر کدام از معاونتهای مرتبط خواهد بود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعزام کارشناسان سازمان پدافند غیر عامل به حوزه علمیه قم

آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی در دیدار با رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خواستار اعزام کارشناسان این سازمان به حوزه علمیه قم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردارغلام رضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل، معاونان و مشاوران این سازمان دیروز با حضور در استان قم با آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه دیدار و با وی در خصوص مسائل سازمان پدافند غیر عامل بحث و تبادل نظر کردند.

دراین دیدار آیت الله لنکرانی ضمن مهم خواندن فعالیت سازمان پدافند غیر عامل خواستار اعزام کارشناسان این سازمان به حوزه علیمه قم برای توسعه فعالیت های پدافند غیرعامل شد. همچنین قرار شد مرکز تحقیق فقه ائمه اطهار(ع) حوزه علمیه قم با سازمان پدافند غیرعامل همکاری کند.

در این جلسه دکتر جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز گزارشی از عملکرد سازمان متبوعش ارائه کرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
گزارش سالانه نشریات علمی تخصصی حوزوی منتشر می شود

گزارش وضعیت نشریات علمی تخصصی حوزوی منتشر شده تا پایان سال 87 توسط واحد نشریات علمی حوزه منتشر می شود. مدیر واحد نشریات علمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: این دومین گزارش سالانه نشریات علمی حوزه با محوریت نشریات علمی و دینی است که تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.
مسعود معینی افزود: در این گزارش وضعیت نشریات حوزوی در شاخصهای مختلف شکلی و ساختاری و شاخص تخصصی مرتبط با نشریات علمی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: ششمین گزارش فصلی وضعیت نشریات علمی حوزه، با موضوع بررسی نشریات در تابستان 87 به همراه معرفی 5 مقاله منتخب از لحاظ ساختار شکلی و محتوایی و مشخصات علمی اثر، نیز منشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
همایش مدیران حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود

همایش سالانه مدیران حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور سال آینده با محوریت پژوهش برگزار خواهد شد. مدیر ساماندهی تحقیقات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت : پژوهش در مدارس علمیه، محور همایش مدیران حوزه های علمیه کشور که پاییز سال آینده برگزار می شود، قرار گرفته است تا پژوهش در مدارس علمیه با شتاب بیشتری رشد پیدا کند.
صدیقه افشار افزود: با هدف تعیین محورهای این همایش، اجلاس مقدماتی معاونین پژوهشی حوزه های علمیه خواهران با حضور 30 نفر از معاونین پژوهشی ، 25 آذر ماه در قم برگزار می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
منشور ساخت مدارس علمیه خواهران تدوین شد

قم - خبرگزاری مهر: معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از تهیه منشور مدرسه علمیه‌ سازی در این مرکز خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در قم، اصغر عبداللهی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران بنا به ضرورت، مؤسسان و مدیران مدارس مجبور شدند مدارس را حتی در برخی مکان‌های نامناسب دایر کنند، یادآور شد: اکنون تلاش برای تبدیل مدارس علمیه خواهران به محیطی که از نظر شاخص‌های معماری دارای اصول استاندارد باشد، در دستور کار قرار گرفته و بر اساس آن منشور مدرسه علمیه‌سازی تهیه شده است.

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به بندهای مختلف این منشور گفت: در بند اول این منشور بر مطالعه و پژوهش به منظور نیل به استانداردهای علمی تاکید شده است.

وی تصریح کرد: البته منظور از این پژوهش، پژوهش بنیادی نیست بلکه مطالعات راهبردی ا‌ست که باید پاسخگوی نیازهای مرکز باشد.

عبداللهی با بیان اینکه در بند دیگری از این منشور بر ارتقای دانش و مهارت کارکنان بخش فنی مهندسی تاکید شده است، افزود: در بند سوم این منشور به استانداردسازی مدارس موجود از طریق نوسازی، بازسازی و بهسازی اشاره شده است که هدف از این استانداردسازی ایجاد فضایی مفرح و زیبا با نگاه مهندسی به منظور افزایش توان یادگیری و درونی‌سازی مطالب علمی است.
وی با اشاره به لزوم اجرای نظارت بر طراحی، ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس ادامه داد: در بند ششم این منشور لزوم توسعه مشارکتهای مردمی در امر مدرسه علمیه‌سازی یادآوری شده است.

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در بند هفتم این منشور نیز بر رعایت اصول معماری اسلامی در امر مدرسه علمیه‌سازی تاکید شده است.

وی موضوع اول پیرامون احداث مدارس علمیه استاندارد را تأمین زمین مورد نیاز احداث آنها دانست و خاطرنشان کرد: در این ارتباط چند نکته وجود دارد، نخست آنکه زمین مورد نیاز مدارس علمیه خواهران باید در نقطه مناسبی از شهر باشد.

عبداللهی افزود: با توجه به اینکه خواهران برخلاف برادران نمی‌توانند به نقاط خارج از بافت اصلی شهر تردد داشته باشند، زمین مورد نظر برای ساخت مدرسه علمیه باید در درجه اول در بافت اصلی شهر باشد و در درجه دوم باید دارای زیرساخت‌های مناسب از قبیل آب، برق، تلفن، گاز، وسائط نقلیه عمومی و سایر خدمات شهری باشد.

وی با اشاره به محدودیتهای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برای در اختیار گرفتن زمین با قیمت مناسب ادامه داد: در این ارتباط پیگیری‌های مختلفی را دنبال کردیم و بعد از یکسال هیئت وزیران مصوبه‌ای را گذراند که بر اساس آن زمین مورد نیاز حوزه‌های علمیه خواهران و برادران با کاربری آموزشی از سوی دولت با قیمت تمام‌شده در اختیار حوزه‌ها قرار گیرد.

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: با استفاده از این مصوبه تاکنون زمین مورد نیاز حدود 70 درصد مدارسی که فاقد مکان مناسب بودند، تهیه شده است و در حال حاضر به جز شهرهایی مانند تهران و اصفهان در سایر شهرهای کشور مشکل زمین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این منشور ضامن کیفیت احداث مدارس علمیه و تعیین‌کننده خط مشی احداث مدارس و توسعه پایدار آن است، گفت: منشور مدرسه علمیه‌سازی کلیات سیاستهای توسعه‌ای مدارس علمیه خواهران که بر مبنای تحقیق و پژوهش به دست آمده است و دارای اتقان علمی و دقت کافی است را اعلام می‌دارد.

وی با بیان اینکه این منشور در حال حاضر در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تهیه شده است، اظهار داشت: این منشور اگر در شورای عالی حوزه‌های علمیه به تصویب برسد و پس از آن نیز برای اجرا در حمایت سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و عمومی قرار بگیرد، موفقیت بیشتری را رقم خواهد زد.

عبداللهی در پایان با اشاره به اولویت‌سنجی صورت‌گرفته در حوزه معاونت اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به منظور حمایت از مدارس علمیه تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که باید احداث فضاهای مناسب و استاندارد را در اولویت قرار دهیم.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
آیین نامه حمایت از نخبگان حوزه اجرایی می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: مدیر حوزه علمیه قم از اجرایی شدن آیین نامه شناسایی و حمایت از نخبگان و ممتازان حوزه خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی چهارشنبه شب طی سخنانی در نشست ماهانه مجمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه اظهار داشت: امروز آیین‌نامه شناسایی و حمایت از نخبگان حوزه که مورد تصویب شورای عالی حوزه علمیه قم قرار گرفته بود، برای اجرا امضا و ابلاغ شد.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در جهت ارتقای علمی طلاب و مدارس علمیه گفت: قرار است که در هر یک از مدارس علمیه تحت پوشش این مرکز، معاونت‌های آموزش، پژوهش، تهذیب و ... ایجاد شود تا از این طریق برنامه‌ها و سیاستهای مهم مرکز مدیریت حوزه در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تهذیب و ... پیگیری شود.

مدیر حوزه علمیه قم همچنین از صدور کارت ویژه پژوهشگران حوزوی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک **** الهی نیاز جدی به حضور و فعالیت هرچه بیشتر فرهیختگان حوزوی و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه دارد.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به برکات فراوان حوزه‌های علمیه در طول تاریخ تشیع ابراز داشت: بقای دین و تشیع به برکت همین حوزه‌های علمیه، اساتید، علما و بزرگان حوزه بوده که در طول سالیان دراز با بیان احکام شریعت و تدریس فقه اهل بیت (ع)، خدمات کم نظیری را به دنیای شیعه و اسلام ارزانی داشته‌اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نخبگان طلبه شناسایی و جذب می شوند

تبریز - خبرگزاری مهر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از شناسایی و جذب نخبگان طلبه خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در بناب، نسرین سلطان‌خواه که به عنوان نماینده دولت دهم چهارشنبه شب به شهرستان بناب سفر کرده بود در جریان بازدید از حوزه علمیه خواهران شهرستان بناب افزود: طی توافقات و تعامل بین بنیاد ملی نخبگان با مدیریت حوزه های علمیه قم و خراسان مقرر شده‌است آیین نامه شرایط احراز طلاب نخبه تدوین شود.
وی تاکید کرد: این بنیاد آمادگی دارد به محض دریافت این آیین نامه نسبت به جذب نخبگان طلبه در بنیاد ملی نخبگان و حمایت همه جانبه از آنان اقدام کند.
سلطانخواه از تحت پوشش قرار دادن نخبگان قرآنی برای اولین بار در کشور در سال جاری به عنوان نخستین قدم برای شناسایی و حمایت از قشر فرهیخته و نخبه قرآنی و دینی کشور نام برد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب به برکت تلاش مجاهدت دلسوزانه علمای بزرگی همچون برادران باقری بنابی در سطح کشور منشا خیر و برکت شده است، گفت: خواهران طلبه به عنوان عصاره بانوان مومن و انقلابی جامعه باید برای ساختن ایران اسلامی نقش آفرینی کرده و الگوی زنان دیگر باشند.
در این بازدید مدیر حوزه علمیه خواهران بناب با بیان اینکه این حوزه در طول 13 سال فعالیت خود 207 نفر فارغ‌التحصیل سطح دو کارشناسی به جامعه تحویل داده است، گفت: نبودن مکان استاندارد برای ساختمان این حوزه و حمایت نشدن برگزاری المپیادهای طلبگی از مشکلات عمده این حوزه علمیه است که باید مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد.
حوزه علمیه خواهران بناب از سال 76 فعالیت خود را شروع کرده و هم اکنون 160 نفر طلبه خواهر از شهرهای مختلف استان در آن مشغول به تحصیل هستند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کارگاه نویسندگی معاونان پژوهش مدارس علمیه تهران آغاز شد

قم - خبرگزاری مهر: مدیر سازماندهی تحقیقات حوزه‌های علمیه خواهران از برگزاری کارگاه آموزش نویسندگی ویژه معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان تهران خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در قم، صدیقه افشار قبل از ظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا کنون پنج کارگاه نویسندگی در شهرهای مختلف کشور برگزار شده است، خاطرنشان کرد: ششمین کارگاه نویسندگی معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران نیز امروز پنج‌شنبه در شهر تهران در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه 16 نفر در این کارگاه آموزشی شرکت دارند، تصریح کرد: بدون احتساب این عده تا کنون حدود 80 تن از معاونان پژوهش در کارگاه‌های نویسندگی حاضر شده‌اند.

مدیر سازماندهی تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، کارگاه‌های آموزش نویسندگی را جزئی از دوره مهارت‌افزایی معاونان پژوهش مدارس علمیه برشمرد و تصریح کرد: این دوره پس از نیازسنجی در میان معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران در چهار مرحله اجرا می‌شود.

وی مرحله اول دوره مهارت‌افزایی را مربوط به روش نویسندگی با رویکرد پژوهشگری دانست و خاطرنشان کرد: این مرحله شامل چند فاز است که در فاز اول، ضمن ارسال شیوه‌نامه‌های مربوط به نویسندگی، طی سه مرحله تست از معاونان پژوهش اخذ و پس از تصحیح به صاحبان آنها برگردانده شده است.

افشار فاز دوم مرحله اول را مربوط به اجرای کارگاه‌های نویسندگی دانست و گفت: افرادی که در فاز اول این مرحله واجد صلاحیت تشخیص داده شوند، وارد فاز دوم یعنی کارگاه نویسندگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این فاز معاونان پژوهش مدارس هریک از مناطق مدیریتی در کشور، یک کارگاه نویسندگی را تشکیل می‌دهند و این کارگاه با مربی‌گری حجت‌الاسلام دکتر اسلام‌پور استاد حوزه و دانشگاه اجرا می‌شود.

مدیر سازماندهی تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران فاز سوم مرحله روش نویسندگی را شامل ارائه یک مقاله علمی به عنوان تکلیف پایانی عنوان کرد و افزود: در این فاز شرکت‌کنندگان دو تا سه هفته فرصت دارند تا یک مقاله علمی ارائه کنند که این مقاله پس از بررسی به صاحب آن بازگردانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله اول دوره مهارت‌افزایی معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران تا پایان سال جاری به طول خواهد انجامید، اضافه کرد: برای تکمیل مهارت معاونان و سوق دادن شیوه نگارش آنها به سمت نثر و قلم معیار، 20 منبع مطالعاتی نیز به شرکت‌کنندگان در دوره معرفی شده است.

افشار مرحله دوم دوره مهارت‌افزایی معاونان پژوهش مدارس را شامل روش های یادگیری و مطالعه دانست و خاطرنشان کرد: این مرحله شامل دو فاز می‌شود که در فاز اول ضمن ارسال منابع مطالعاتی برای معاونان پژوهش مدارس، آزمونی از آنها به عمل آمده و در فاز دوم کارگاه یادگیری و روش مطالعه برای آنان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز اول این مرحله به انجام رسیده است، افزود: فاز دوم آن نیز در اوایل سال آینده برگزار خواهد شد.

مدیر سازماندهی تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران مرحله سوم و چهارم دوره مهارت‌افزایی معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران را شامل روش تحقیق مقدماتی و پیشرفته دانست و اظهار داشت: این دو مرحله شامل ارائه منابع مطالعاتی، برگزاری کارگاه و درخواست تکالیف نهایی می‌شود.

وی افزود: معاونان پژوهشی مدارس علمیه طی چهارمرحله برنامه مهارت افزایی با حدود صدوهشتاد مهارت پژوهشی و نحوه کاربست آن آشنا خواهند شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
حجت الاسلام جمشیدی: طرح مدیریتهای استانی حوزه‌های علمیه تصویب شد

قم - خبرگزاری مهر: قائم مقام حوزه‌های علمیه از تصویب طرح مدیریت استانی حوزه‌های علمیه توسط شورای عالی حوزه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمود ‌رضا جمشیدی ظهر پنج‌شنبه در کارگاه آموزشی ارزیابی و نظارت که با حضور نمایندگان اعزامی معاونت‌های مختلف مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: طرح پیشنهادی مدیریت حوزه علمیه، مدرسه محوری و تقویت مدارس شهرستان‌ها بود، ولی با پیگیری‌های شورای عالی و بررسی این طرح، تصمیم گرفته شد با توجه به شرایط موجود، تشکیل مدیریت‌های استانی به صلاح پیشرفت و تقویت حوزه است.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری کلان حوزه بر عهده شورای عالی حوزه است و سیاست‌گذاری‌ها در سطوح عالی و هدایت و نظارت بر اجرای این سیاست‌ها بر عهده ستاد عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه علمیه است و فعالیت‌های اجرایی در سطح پایین‌تر به مدیریت‌های استانی واگذار شده است.

حجت‌الاسلام جمشیدی خاطرنشان کرد: مدیریت‌های استانی به واسطه اختلاف در سطوح اختیارات تقسیم‌بندی شده‌اند، لذا مدیریت استان‌های قم، مشهد، اصفهان و تهران چهار مرکز مدیریت سطح 1 مدیریتی هستند و سایر استان‌ها در سطح 2 مدیریتی قرار دارند.

قائم مقام حوزه‌های علمیه گفت: کارشناسان ارزیابی و نظارت باید بصیرترین افراد نسبت به تشکیلات حوزوی باشند و با مسئولیت‌ها و وظایف تمامی بخش‌های حوزوی آشنایی کامل داشته باشند، تا برخی ابهامات موجود را پاسخگو باشند.

مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اهمیت برگزاری این کارگاه آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: کارشناسان ارزیابی و نظارت همواره در بازدیدها و نظارت‌ها از مدارس علمیه، مورد سئوال و بازخواست مدیران و معاونین مدارس علمیه سراسر کشور قرار می‌گیرند، لذا باید نسبت به سایر معاونت‌ها و بخش‌های مختلف حوزوی و حیطه وظایف آنها آشنایی کامل داشته و از تغییرات به وجود آمده در تشکیلات و دلایل آن با خبر باشند.

وی افزود: آشنایی با سیاست‌های راهبردی، برنامه‌های اجرایی و ایجاد شاخص‌های مناسب برای ارزیابی آنها از وظایف کارشناسان این دفتر است و در روشن‌تر کردن مسیر آینده مدیریت حوزه نقش مهمی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: فلسفه این گونه نشست‌ها نیازمندی به کسب اطلاعات که مقدمه اصلی نظارت است می‌باشد و تطبیق این اطلاعات با وضعیت مطلوب می‌تواند شاخص خوبی برای مدیران حوزه باشد لذا ظرافت و هنرمندی کارشناسان امر در اجرای این امور بسیار مهم است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مجمع هماهنگی مراکز پژوهش حوزوی تشکیل می شود

نشست مقدماتی تشکیل مجمع هماهنگی مراکز پژوهشی حوزوی همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

مدیر کل پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: نشست مقدماتی این مجمع با حضور معاونین و مسئولین پژوهشی مراکز حوزوی و با هدف هماهنگ سازی فعالیتهای پژوهشی، همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

حجت الاسلام رفیعی افزود: اساسنامه پیشنهادی این مجمع نیز تدوین شده که قبل از برگزاری نشست برای مراکز مختلف پژوهشی حوزوی ارسال خواهد شد تا در این نشست مقدماتی، این اساسنامه نهایی شده و براساس آن مجمع هماهنگی مراکز پژوهشی حوزوی تشکیل شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تصویب قانون تشکیل مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: قانون تاسیس مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانهای سراسر کشور با هدف واگذاری بخشی از فعالیتهای مرکز مدیریت حوزه علمیه به تصویب شورای عالی حوزه علمیه قم رسید.

حجت الاسلام امینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: براساس این قانون، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم موظف شد تا یک سال آینده 30 مرکز مدیریت مستقل استانی ایجاد کند.

وی ادامه داد: این مرکز با حضور تعدادی از علمای هر منطقه تشکیل می شود و رئیس، دبیر و معاونتهای مناسب خواهد داشت.

امینی درباره اهداف این قانون نیز گفت: توزیع اختیارات مرکز مدیریت حوزه علمیه در استانها با هدف تمرکز زدایی از فعالیتهای مدیریتی حوزه از اهداف این قانون است.

وی افزود: کلیه استانهای کشور نیز براساس این قانون، رتبه بندی شده و براساس رتبه 1 تا 4 تفکیک خواهند شد. محدوده واگذاری اختیارات به مرکز مدیریت استانی نیز براساس این رتبه بندی مشخص خواهد شد. پیش بینی می شود تا دو هفته آینده آیین نامه اعطای رتبه به استانها تصویب و رتبه هر استان مشخص شود.
 
بالا