سلام
اول اینکه در برای خرید پی کی به یک نکته اساسی توجه کنید :
پی کی سه مدل موتور داره :
1100 کیا - 1300 هیوندا - 1300 کیا که همون موتور پراید هست . موتورهای 1100 و 1300 هیوندایی قطعات موتوری اش راحت پیدا نمیشه و حتما و حتما موتور پرایدی رو بخرید . از مشخصه های 1100 ها اینه که روی بعضی هاش کولر نصب نیست . تعداد کمی هم با این دو موتور متفرقه و عموما در مدل های 82 تولید شده که بعد از خرید به سختی می تونید بفروشید . انتخاب بهتر مدلهای 84 به بالا هست که انژکتوری هستن و در کنار مصرف کمتر راه رفتنشون بهتره .
من دو سال پیش مدتی بی ماشین بودم و دو ماه ماشین برادرم که پی کی 83 کاربرات هست رو بالاجبار سوار شدم .
ماشین کم هزینه و کم مصرفی هست . راه رفتنش هم معقوله
ولی اتاق و صندلی و ارگونومی افتضاح ، ایمنی زیر صفر ، سروصدا در حد قوطی ، وقتی یه اتوبوس تو اتوبان ازت سبقت میگره عین گهواره تکون میخوره ، صندوقش از 206 هاچبک کوچکتر به خصوص با زاپاس که دیگه هیچی
ممکنه الان و به عنوان اولین ماشین پی کی بنظرتون جوون پسند و باحال باشه ولی ماشین خوبی نیست . توی تصادف فرمون ماشین مثل نیزه توی سینه راننده است و به چشم دیدم .
توی خ بنی هاشم ساعت یک شب با دوستی قدم میزدم که دیدم تصادفی شده بین پی کی و مزدا 323 . پی کی به هوای خلوتی خیابون گاز ماشین رو گرفته بوده و به گفته راننده مزدا حدود هشتاد یا کمتر سرعت داشته . یه کامیون زباله جلوش سبز میشه و به جای سرعت کم کردن میکشه سمت و چپ و میره تو شاخ مزدا که راه خودش رو میرفته .میدونم نباید این دو ماشین رو هیچ جور مقایسه کرد و این کجا و اون کجا .ولی دو سرنشین مزدا کنار خیابون نشسته بودن و از سه سرنشین پی کی دوتا در جا مرده بودن . اون یکی هم که عقب بوده آتش نشانی با تجهیزات پاش رو از بین صندلی جلو و عقب آزاد کرده .نعش راننده پی کی رو با بدبختی از بین صندلی و فرمون درآورده بودن و پارچه ای که روش کشیده بودن یکدست خون بود . تمام داشبورد هم خون بود . دقیقا فرمون چسبیده بود به صندلی راننده !! . لاستیک جلو سمت شاگرد دقیقا و بدون اغراق زیر ستون بین درهای جلو و عقب بود .
- یه مورد دیگه دوستی توی رسالت نرسیده به تونل با 206 میرفته که یه پی کی از پهلو میزنه بهش . راننده پی کی با اینکه تصادف در حد فاجعه نبوده و کمربند هم بسته بوده کتف و ترقوه اش شکسته . عکسها رو گذاشتم که ببینیدو باور نمی کنید که راننده پی کی رو با آمبولانس بردن و چند شکستگی داشت .
بعدها راننده پی کی تو حل اختلاف گفت لحظه تصادف با کتف به در خورده و همونجا شکستن استخوان هاش رو حس کرده . خوردگی دو طرف 206 به این دلیل هست که تو لاین سرعت بوده و بعد از ضربه به بلوک ها یا به گاردریل خورده در حالیکه تنها ناراحتی راننده 206 ضربه ایربگ بوده که تو صورت و سینه اش خورده .
من یه پیشنهاد دیگه براتون دارم . 405 کاربرات ماشینی هست که زیاد طالب نداره و به همین دلیل قیمتش هم پایینه و خریدار جای چونه زدن داره . بگردی مدل های 73 و 74 تمیز رو با پول یه پی کی یا حداکثر یه تومن بالاتر میشه پیدا کرد ولی اصلن با پی کی قابل قیاس نیست .
من دو تا 405 کاربرات داشتم و الان هم یه مدل 75 اتوماتیک دارم . هزینه های نگهداری اش واقعا مناسبه . راه رفتنش کاملا راضی کننده است . همه چیزش هم توی بقالی هم پیدا میشه . البته لوازم کاربراتش یه مقدار کمتر هست که اون هم به سادگی پیدا میشه .مصرف الان من با رانندگی پیرمردی بصورت ترکیبی 10 تا 11 هست. مسیر من دقیقا نصف شهر و نصف اتوبان هست . 28 کیلومتر اتوبان ساوه و 30 کیلومتر تا سید خندان .همین مسیر با پی کی حدود 8 میسوزوندم .
ترمز های خوبی داره ( در سطح یه ماشین پنج تا هفت تومنی )و ایمنی اش هم قابل قیاس با پی کی نیست . اهل گاز دادن هم اگه باشید که پی کی رو رنده میکنه . امداد خودرو هم خدمات در محل رو با تلفن داره . اسپرت اش هم بد نمیشه و در حد خودش هندلینگ خوبی داره و از پس پیچ ها برمیاد . 2000 سی سی موتور با حدود 100 اسب قدرت و گشتاور مناسب زیر پاتون هست و تعداد معکوس هایی که برای سرعت گیر ها و جاده لازم دارید خیلی کمتر از پی کی هست . با پی کی دائم دست رو دنده هست . بخصوص توی سربالایی های عادی جاده ( مثلا همین اتوبان ساوه ) دائم باید بین سه و چهار و پنج با دنده ور رفت به خاطر گشتاور بسیار پایین و قدرت کم موتور (بین 52 تا 62 اسب در مدلهای مختلف کاربرات و انژکتور ).
اگه یه تمیزش رو پیدا کنید و یه دویست و سیصد تومنی هم خرجش کنید یقینا لذت سواری اش خیلی بیشتر از پی کی هست .
ممنون عزیز
خوب ترسوندی ما رو
من فقط میخوام برای شهر بگیرم و دست فرمونم خوب شه
یه چند ماهی سوار شم بعد ماشین دیگه ای هست برا سوار شدن
Sent By GT Grand , Tapatalk Used