برگزیده های پرشین تولز

دانستنیهای عمومی خودرو

آيا نحوه رانندگي به نوع و رنگ خودرو بستگي دارد؟


  • Total voters
    19

بابای آیدین

Registered User
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2014
نوشته‌ها
200
لایک‌ها
1,348
سن
60
از طرفی پراید راحت ترین نقد شوندگی رو در بین خودروها داره.
چون خرید و فروشش بالاست راحت موقع فروش خریدار پیدا میکنی
 

aryamehr1368

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2014
نوشته‌ها
1,486
لایک‌ها
4,170
محل سکونت
گیلان
همین الانش ماشین صفر با کارکرده فرق نداره کلی عیب و ایراد توشون هست
 

Benchmarker

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 آگوست 2011
نوشته‌ها
5,573
لایک‌ها
31,827
محل سکونت
Sin City

m.rezakh

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
260
لایک‌ها
257
محل سکونت
شیراز
به نظر من باید بگی صنعت بیمار خودرو سازی کشور :general602:
دست من بود بلا استثنا در همشون رو تخته میکردم
اگر درشو تخته کنن اونوقت کارخونه روغن لادن، حلبی های روغن به چه کارخونه ای بفروشه؟؟
 

007saeed

کاربر فعال کسب درآمد از اینترنت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 مارس 2014
نوشته‌ها
2,902
لایک‌ها
3,202
سن
32
محل سکونت
بجنورد
پراید؟
منظورت الاغه؟
---------------------------
کافیه 2 ماه پراید صفر سوار شی
کم کم صدا ترق ترق از بنده ش میاد
کم کم رادیاتور آب کم میکنه
کم کم برف پاک کن کار نمیکنه
و صد البته اگه با سرعت 10 کیلیومتر در ثانیه از عقب بزنی به یه ماشین تا صندوق عقب جمع میشه و شاسی و ... همش خورد میشه و کلا یه سفر توریستی میره به گ-ا
 

iSalar

Registered User
تاریخ عضویت
19 آگوست 2013
نوشته‌ها
1,066
لایک‌ها
3,302
محل سکونت
THR
خیلی ها می گویند که پراید ایمن نیست اما چقدر این حرف صحت دارد؟ این خودرو از کجا آمده و در کشورهایی که تولید شده چه وضعیتی داشته است ؟آیا پراید های جدید که با اسم های گوناگون تولید می شوند ایمن هستند؟ این خودروها از نظر فنی چه تفاوت هایی با پراید اولیه دارند؟

برخی نقل قول ها حاکی از آن است که از آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی حدود 15 درصد سهم خودرو پراید است. اگر فکر می کنید این عدد کوچکی است اشتباه می کنید این عدد رقمی بیش از 2 هزار نفر در سال است .کدام زلزله در ایران را می شناسید که تعداد کشته شدگانش بیش از 30 هزار نفر باشد.

همین نرخ بالا کشته شدگان بود که سازمان استاندارد را مجبور کرد که به شرکت سازنده فشار آورد تا پراید را اصلاح کند شرکت سازنده هم می گوید از ابتدای سال 90 این خودروها با اصلاحات جدید ایمن شده است.

اما واقعا آیا این خودرو ایمن شده؟

در بین مردم پراید به خودرو پوست پیازی هم معروف شده اما این خودرو پوست پیازی چه زمان و چگونه وارد خیابان های ایران شد؟

پراید کره ای از ژاپن آمد

اگر فکر می کنید پراید از کره آمده سخت در اشتباه هستید اگر کمی اطلاعات خودرویی شما بیشتر است و فکر می کنید پراید در شرکت فورد تولید می شده کمی به واقعیت نزدیک شده اید ولی باز این همه حقیقت نیست.

پراید همان مزدا 121 است که ابتدا در ژاپن تولید شد ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد سبب شد طی چند ماه مزدا 121 با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند آمریکا کشوری است که در آن بیشتر مردم از 16 سالگی رانندگی می کند و خیلی ها هم چندین ماشین دارند البته داشتن یک خودرو صفر برای یک دانشجو کمی سخت است و شاید در دهه 80 میلادی کمی رویایی بود اما فورد فستیوا در آن سال ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرد .

فورد فستیوا در سال 1986 در آمریکا تولید می شد. ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد در آن سال این خودرو نا امن ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرودر از سال 1987 از آمریکا به کیا موتورز رسید .و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت.

در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود. مزدا 121 چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال 2002 ادامه یافت.

مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد اوایل دهه 70 شمسی بود که پراید به ایران آمد و ظرف مدت 20 سال کاملا داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال 2000 هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید. این خودرو با وجود اینکه به ایران رسیده هنوز هم شرکت های کره ای از پرایدی که در ایران تولید میشود درآمد دارند و از این راه سالانه میلیون های دلار پول بابت خدمات مهندسی به شرکت های کره ای می رسد.

موتورهای پراید

مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا 121 است این شرکت یکی از قوی ترین شرکت های دنیا در زمینه طراحی موتور است موتور پراید هم در چندین مدل و از حجم 1.1 لیتری تا 1.8 لیتری و از بازه قدرتی 50 تا 210 اسب بخاری را شامل می شود البته مزدا 121 مشابه پراید تنها از دو نمونه 1.1 لیتری با نام b1 و 1.3 لیتری با نام b3 استفاده کرده است.

هم اکنون اکثر پراید های تولیدی در ایران از موتور b3 استفاده می کنند ولی بیشتر موتورهای نسل b که در مدل های بعدی مزدا 121 استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد. برخی جوان‌های عشق سرعت ایرانی هم با موتورهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خرند این خودرو را تقویت می کنند آنها از دبی موتورهای پرحجم تر و مجهز به توربوشارژ b مزدا را می آورند و بر روی خودرو نصب می کنند تا این خودرو را به یک قاتل خیابانی تبدیل کنند. فکر کنید با پراید 200 کیلومتر سرعت بروید در این سرعت چه احساسی خواهید داشت؟

در سری موتورهای b مدل bpt و btd به ترتیب قدرتی معادل 166 تا 210 اسب بخار دارند.

موتور پراید که به ایران آمد کاربراتوری بود در کاربراتور تلفیق سوخت و هوا مکانیکی انجام می شود این روش در سال 1986 در جهان رایج بود اما با پیشرفت علم رایانه و حاد شدن مشکل انرژی دیگر زمان مصرف های بالا به پایان آمد تمام خودروها در جهان انژکتوری شدند تا به وسیله رایانه از مصرف بالای آن ها جلوگیری شود ولی پراید تولیدی در ایران سال ها مقاومت کرد تا در سال 1382 به آرامی انژکتوری شدن پراید انجام شد شرکت های مختلفی مانند شرکت زیمنس آلمان در انژکتوری شدن پراید نقش داشتنند.

14-11-2-133818800px-1988-1989_Mazda_121_(DA)_Shades_3-door_hatchback_01.JPG




چه کسی می تواند جلوی تولید پراید را بگیرد ؟

تولید پراید قرار بود پس از خروج پیکان به آرامی متوقف شود و با ورود محصول تندر 90 ،این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر 90 ،تیراژ پراید سرسام آور بالا رفت و به عدد سالانه بیش از 400 هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به عنوان یکی از قوی ترین شرکت های ایران بدل کرد. با افزایش تولید، کیفیت پراید دچار کاهش شد و میزان مرگ میر با این خودرو هم افزایش یافت هیچ کس جلودار این قاتل خاموش نبود تا طی دو سال فشار برای توقف تولید این خودرو بالا گرفت و در نهایت در سال 1389 سایپا یا باید جلوی تولید این خودرو را می گرفت یا آنرا اصلاح می کرد.

14-11-2-13392800px-FordFestivaMarlyvilleRedFront.JPG


شرح عکس: فورد فستیوا

معلوم بود سایپا نمی تواند از گاو شیر ده خود صرف نظر کند پس با صرف بیش از 30 میلیون دلار گفتنند که خودرو را اصلاح کرده اند این اصلاحات مورد تایید موسسه استاندارد هم قرار گرفت.

شفیعی معاون آن زمان مهندسی سایپا گفته بود: با تغییرات انجام گرفته ایمنی پراید حتی از تیبا هم بالاتر رفته است. در پراید جدید داخل درب ها ،کف خودرو ،جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل کابین پراید وارد نشوند داخل داشبورت هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

14-11-2-133944800px-Mazda_121_Utrecht_1989.JPG


شرح عکس: 1986:مزدا 121 اولین پراید

او در پاسخ به این سوال که این خودرو چند ستاره ایمنی اروپا را می‌گیرد می‌گوید نمی‌دانم. تست نکرده‌ایم چرا که این محصول را که نمی‌خواهیم وارد اروپا کنیم با این همه این محصول استانداردهای ایمنی را پاس کرده و از موسسات معتبر تایید گرفته است.

او توضیح داده بود: بیش از 30 میلیارد تومان بابت این کار خرج کرده‌ایم. تمام محصولات خانواده پراید از پلت‌فرم X100 استفاده می‌کنند که ایرادات موسسه استاندارد در آن حل شده است.

البته باتوجه به فیلم هایی که سایپا از تست تصادف این خودرو نشان می داد بنظر می رسد ایمنی این خودرو در حدود 2 ستاره ایمنی اروپا باشد. در اروپا سه ستاره ایمنی نشان دهنده ایمنی متوسط و 4 ستاره نشانه ایمنی خوب و 5 ستاره نشانه ایمنی عالی است در ایران هم اکنون تندر 90 دارای سه ستاره ایمنی، پژو 206 دارای 4 ستاره ایمنی و مگان دارای 5 ستاره ایمنی است.

14-11-2-1340282000-2002%20Mazda%20121-2002.JPG


شرح عکس: مزدا 121 سال 1996



تولید پراید چقدر سود دارد ؟

اینجا دقیقا این سوال مطرح می شود چقدر سایپا روی این محصول سود می کند که با این همه خرج باز هم حاشیه سود مناسبی دارد در سال های که قیمت پراید 8 میلیون تومان بود بین مردم شایع بود که پراید برای سایپا سه میلیون تومان تمام می شود در آن زمان احمد قلعه بانی مدیر عامل سابق سایپا گفته بود تولید پراید 4.5 میلیون تومان برای سایپا هزینه دارد.

هم اکنون قیمت سایپا 131 sx که نوع ایمن شده پراید با یک کیسه هوا است در بازار آزاد حدود 20 میلیون تومان و در کارخانه حدود 15 میلیون تومان قیمت دارد. البته هم اکنون به طور دقیق مشحص نیست قیمت تمام شده این محصول چقدر است اما اگر نسبت سود به قیمت تمام شده این خودرو با همان نسبت قبل افزایش یافته باشد هر دستگاه از این خودرو باید بیش از 6 میلیون تومان سود داشته باشد.

14-11-2-1341132002.JPG


شرح عکس: فورد فستیوا یا پراید آخرین سری در آمریکا

با توجه به تولید کنونی پراید پیش بینی می شود در سال جاری در حدود 300 هزار پراید تولید شود حال اگر سود متوسط در هر دستگاه در مدل های مختلف را بیش از 6 میلیون تومان بگیریم و اگر این عدد را به قیمت دلار آزاد چیزی در حدود دو هزار دلار در نظر بگیریم آن وقت با این محاسبات پراید سودی در حدود نیم میلیارد دلار در سال 93 برای سایپا دارد.

حالا با توجه به این مقدار سود و با در نظر گرفتن این موضوع که سایپا فعلا هیچ محصول جایگزینی برای پراید ندارد به نظر می رسد این خودرو همچنان به زندگی خود تا سال ها ادامه خواهد داد.

منبع: http://www.khabaronline.ir/detail/383472/Economy/industry
 

masudehsan

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
461
لایک‌ها
192
چند تا سوال داشتم . اول اینکه چرا قیمت پراید 131 در بازار آزاد ازدرب کارخونه پایین تر شده؟ دوم اینکه پراید 131 پایه گازسوز رو توصیه میکنید یا بنزینی رو ؟ پایه گاز سوز همون دوگانه سوزه ؟ممنون میشم کامل و با ذکر علت پاسخ بدید .
 

Amedooa

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2014
نوشته‌ها
163
لایک‌ها
163
سن
32
محل سکونت
Iran
در میان مردان خودساخته هستند، کسانی که وقتی از زندگی سخت به مراحل بالا رسیدند اعتقاد پیدا می کنند حال که خودشان سختی کشیدند تا به رفاه رسیدند دیگران نیز به نوبه خود باید چنین مراحلی را بگذرانند. احمد خیامی از این گروه نبود. عقیده داشت تا حدی که برایش امکان دارد باید از فشار و سختی زندگی دیگران کم کند. او می دانست نخستین آرزوی هر کارگر و کارمند ایرانی داشتن یک سرپناه و نجات از خانه به دوشی است. به این سبب همین که کارش در فروشگاه قطعات یدکی خیابان اکباتان و کارگاه ساخت اتاق اتوبوس جاده کرج رونق پیدا کرد به فکر ساختن خانه برای کارگران و کارمندانش افتاد.

cw92poqyqcxinvjaslcw.jpg


زمینی در اراضی نیروی هوایی در شرق تهران خرید. از یک مهندس دوست و همکارش خواست در آنجا برای کارگران و کارمندانش خانه سازی کند. در آن تاریخ یعنی اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل خورشید در ایران سابقه نداشت یک کارفرما در بخش خصوصی برای کارکنانش خانه بسازد. به این سبب مجتمع مسکونی که به 16 دستگاه معروف شد در میان مردم و کارگران و حتی کارفرمایان چنان شهرتی برای احمد خیامی به وجود آورد و اعتبار او را میان هم صنفانش چنان بالا برد که یک تشکیلات عظیم روابط عمومی هم نمی توانست از عهده این کار برآید. در مورد ناهار نیز کارشناسان خارجی عقیده داشتند که غذای کارگران باید مختصر یعنی به صورت ساندویچ باشد تا کارگران زود بخورند و مشغول کار شوند.

احمد خیامی با این نظر مخالف بود، او می گفت: «کارگر ایرانی در خانه غذای کامل و پرکالری نمی خورد. در کارخانه باید یک وعده غذای گرم و پرانرژی به او بدهیم. به همین خاطر یک رستوران مجهز برای پختن غذای سنتی ایرانی ساخته شد.»

gzc1zdvivtw483ipwh.jpg


یک روز محمود خیامی مشاهده کرد یکی از کارگران در گوشه ای از حیاط کارخانه مشغول خوردن نان و پنیر و انگور است. از او پرسید چرا در رستوران کارخانه غذا نمی خورد کارگر جواب داد: «غذای کارخانه 12 ریال است اما نان، پنیر و انگر 6 ریال تمام می شود. من 6 ریال صرفه جویی می کنم و چیزی برای خانواده می خرم.»

محمود پس از مشورت با برادر دستور داد که بعد از آن ناهار کارگران در کارخانه مجانی باشد. ما ایرانی ها سنت خوبی داریم که امیدواریم آن را در نسل های آینده نیز همچنان حفظ کنیم و آن گرامی شمردن خانواده است. احمد که در این زمان مراحل اولیه موفقیت را پیموده بود به فکر خانواده اش افتاد. از پدر و مادرش خواست نزد او به تهران بروند اما آنها حاضر نشدند مشهد را ترک کنند. احمد در حد امکان برای آنها زندگی راحتی در مشهد فراهم ساخت. برادر کوچکترش مسعود کم سن و سال بود و به تحصیل اشتغال داشت.

از محمود که پنج سال از او کوچکتر بود خواست گاراژ و تعمیرگاه مشهد را برچیند و خودش به اتفاق بعضی از کارگران که به نظرش متعهد و متخصص و قابل اعتماد هستند به تهران برود. احمد برای آینده نقشه های بسیاری در سر داشت که برادرش محمود می توانست در پیاده کردن آن برنامه ها مددکارش باشد.

محمود خیامی پس از مدتی کوتاه با همه کارهای فروشگاه قطعات یدکی اتومبیل و کارگاه ساخت اتاق های اتوبوس آشنایی پیدا کرد و فروشنده ها و خریداران را شناخت. احمد وقتی دید او به کارها تسلط پیدا کرده تصمیم گرفت تشکیلاتش را به برادر کوچکترش بسپارد و به مسافرت دور دنیا برود.

7vi1rkm37i9h6p2jpze.jpg


او این سفر را از دو نظر لازم داشت؛ یکی آنکه کارخانه های بزرگ اتومبیل سازی جهان را از نزدیک ببیند و از طرز کارشان آگاه شود و دیگر آنکه از میان آن همه مدل های گوناگون یک اتومبیل سواری مناسب را برای مونتاژ در ایران انتخاب کند.

در این سفر دو نفر از دوستان و همراهان احمد خیامی او را همراهی می کردند. اول به ایتالیا رفت، کارخانه های اتومبیل سازی فیات و لانچیا توجه او را جلب کرد به خصوص مجذوب عظمت کارخانه فیات و تنوع تولیداتش شد. فیات در ایران نماینده داشت. برادران کاشانچی (علی و حسن کاشانچی) فیات 1100 را در ایران مونتاژ می کردند اما کلیه قطعات این اتومبیل در ایتالیا ساخته و در ایران به هم وصل می شدند و چون احمد خیامی مدتی نمایندگی فیات را در مشهد داشت و برادران کاشانچی به او خیلی کمک کرده بودند فکر می کرد به راحتی بتواند با آنها سر مونتاژ فیات در ایران کنار بیاید، بخصوص آن که آنها تا این زمان هنوز به وارد کردن «پرس»های مورد نیاز کارخانه برای ساختن تنها تومبیل و قطعات لازم برای مونتاژ اقدام نکرده بودند و دولت هم به آنها فشار وارد می کرد که وضع کارخانه را مشخص کنند.

hq84a6qxuwztys8fy592.jpg


احمد خیامی از ایتالیا به اسپانیا رفت. در آن زمان کارخانه اتومبیل سازی فورد آمریکا در اسپانیا اتومبیل های کوچکی به نام «فی یستا» تولید می کرد که اسپانیایی ها به آن اتومبیل هزار و یک شب لقب داده بودند. علت این نامگذاری آن بود که گفته می شد که این کارخانه در هزار و یک روز ساخته شده است. خیامی این اتومبیل را هم پسندید و آن را در اولویت قرار داد.

خیامی از اسپانیا راهی آلمان، فرانسه، انگلستان، سوئد و آمریکا شد. او از کارخانه های اتومبیل سازی فولکس واگن، مرسدس بنز، دکا، پژو، سیتروئن، رنو و کارخانه روتس سازنده اتومبیل های هیلمن، آرو، آونجر و جاگوار بازدید حکرد و بیش از همه مجذوب فولکس واگن و مرسدس بنز شد.

یکی از دوستان و همکاران احمد خیامی که در این سفر او را همراهی می کرد می گفت: «احمد از این سفر تجربیات فراوانی اندوخت. او که تا این زمان فقط در شهرهای مشهد و تهران اقامت کرده و تعمیرگاه ها و کارگاه های این دو شهر را دیده بود، از مشاهده کارخانه های بزرگ اتومبیل سازی اروپا و آمریکا با ده ها و صدها هزار کارگر و کارمند چنان به هیجان آمده بود که دائم در حال برنامه ریزی بود که در ایران یک کارخانه اتومبیل سازی بزرگ تاسیس کند.»

fpvhv0s0r97lfjpmiof.jpg


در بازگشت به ایران اطرافیان خیامی انتظار داشتند اعلام کند که قصد مونتاژ فیات یا فی یستا یا ولوو یا یک اتومبیل آلمانی یا فرانسوی را دارد اما وی می خواست اتومبیل «آرو» از محصولات کارخانه اتومبیل سازی «روتس» انگلستان را مونتاژ کند. «روتس» در آن زمان یک کارخانه اتومبیل سازی ورشکسته بود و خیامی در بازدید از آن کارخانه به تولیدات آن از همه کمتر امتیاز داده بود.

یکی از دوستان نزدیک خیامی تعریف می کرد وقتی آن خبر را شنیدم گفتم: ... مگر خودت نگفتی «روتس» یک کارخانه ورشکسته است، پس این انتخاب چه معنی دارد؟ او در حالی که در قیافه اش اثری از اندوه دیده می شود جواب داد: «... در زندگی انسان همیشه مختار نیست هر کاری را که می خواهد انجام بدهد. بعد بلافاصله اعتماد به نفس خودش را به دست آورد و گفت به زودی خواهی دید من این مدل ورشکسته را به یکی از معتبرترین اتومبیل های جهان تبدیل می کنم.»

نخستین کار احمد خیامی بعد از انتخاب اتومبیل انگلیسی آرو برای مونتاژ تاسیس یک شرکت بود. شرکت نام و سرمایه می خواست. نامی که او برای کارخانه اتومبیل سازی اش انتخاب کرد، ایران ناسیونال بود که امروز به ایران خودرو تغییر نام داده است و با آرم یا علامت گردونه ای باستانی که به وسیله اسب کشیده می شد. امروزه شاید کمتر کسی بداند چرا خیامی این نام را برای کارخانه اتومبیل سازی اش انتخاب کرده. یکی از همکاران سابق او در این باره چنین گفت: «بعد از شهریور 1320 و اشغال کشور به وسیله متفقین و آزادی فعالیت سیاسی، جوانان هم به سیاست علاقه پیدا کردند اما بیشتر آنها به ویژه روشنفکران و افراد وابسته به طبقات محروم جامعه به عضویت حزب توده درآمدند.

rjeoag2aft03f4kqzmeo.jpg


حزب توده یک حزب دست چپی متمایل به سیاست های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود اما احمد خیامی با آن که از طبقات پایین جامعه بود و در جوانی محرومیت ها کشیده بود تمایلات ملی گرایانه داشت. به این سبب در شعبه مشهد حزب «ایران» نام نویسی کرد و در تمام سال های بعد از شهریور 1320 تا بیست و هشت مرداد 1332 که فعالیت احزاب آیاد بود در آن حزب فعالیت می کرد و چون جوانی ورزشکار بود و بارها می شد او را در صف اول مبارزه بین احزاب و زد و خورد گروه های مختلف سیاسی دید. حزب ایران یک حزب کوچک ملی بود که رهبران و اعضای آن طرفدار دکتر محمد مصدق بودند و وقتی نهضت ملی کردن صنعت نفت آغاز شد همگی به عضویت جبهه ملی درآمدند و در حقیقت ستون اصلی جبهه ملی را تشکیل دادند.

بعد از 28 مرداد 1332 بسیاری از اعضای حزب ایران گرفتار، محکوم و زندانی شدند اما احمد مشکلی پیدا نکرد. او در آن زمان جوانی گمنام بود که بین مشهد و تهران فعالیت می کرد. بعد از 28 مرداد به کلی از سیاست کناره گیری کرد اما تمایلات ملی گرایانه خودش را از دست نداد؛ به این سبب وقتی برای کارخانه به دنبال اسم می گشت نام ایران ناسیونال را انتخاب کرد.

«ایران به سبب تمایل به حزب ایران و ناسیونال یا ملی به سبب عضویتش در جبهه ملی»؛ در مورد اتومبیل هم او نام آرو را نپسندید و تصمیم گرفت برای آن مارک اتومبیل کارخانه روتس یک نام ایرانی انتخاب کند.

کلمه آرو در فارسی به معنی «تیر»، «خدنگ» و «پیکان» آمده. او در میان این کلمات پیکان را پسندید. با خواندن این نام انسان کمتر به یاد تیر و خدنگ و نیزه می افتد، به خصوص که امروز شخص تا نام پیکان را می شنود یک اتومبیل در نظرش مجسم می شود.

کارخانه ایران ناسیونال روز 12 مهر ماه 1341 با سرمایه ای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو در خیابان اکباتان تهران متولد شد و از 28 اسفند 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.

موسسان اولیه این کارخانه آقایان حاج علی اکبر خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و خانم ها مرضیه خیامی و زهرا سیدی رشتی بودند. در سال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود، منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه و با حضور مقامات کشوری آغاز شد. این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.

در پاییز سال 1346 حسین دانشور از مقامات درباره **** شاهنشاهی، از خبرنگاران دعوت کرد تا در مجموعه ایران ناسیونال در جاده کرج به تماشای نخستین اتومبیل ساخت ایران بروند. او در حالی که خودرو پیکان را به همه نشان می داد اعلام کرد که به زودی کارگران این کارخانه بهترین اتومبیل ها را سوار خواهند شد.

در سال 1353 خط تولید وانت شکل گرفت، در 27 مهر ماه 1353 نیز کارخانه ریخته گری و موتورسازی دایر شد تا نسبت به ساخت شش قسمت از موتور پیکان 1600 اقدام کند.

شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید پیکان پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. محبوب ترین مکان هایی که بعد از ایران، این خودرو در آن تولید یا فروخته شده است را می توان انگلستان و استرالیا دانست.

مدل های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی سی بود، در سال های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد. بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را بر روی پیکان گذاشته بود.

پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار و جوانان برخی از مدل های قبل از انقلاب پیکان است.

در روزهای آغازین کارخانه ایران ناسیونال، با تولید روزانه 10 دستگاه اتومبیل سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون کار خود را شروع کرد. شاید هیچ کس تصور نمی کرد که این کارخانه در برابر تولید فراوان رقبای خارجی دوام آورد و در حالی که تولید سالانه خودروسازان اروپایی و آمریکایی به چند میلیون می رسد، این محصول نوپا که از محصولات یک شرکت ورشکسته در انگلستان است بتواند در میان ایرانیان جا باز کند و روزهای شکوفایی را آغاز کند، اما اینگونه شد.

پیکان خیلی زودتر از آنچه تصور می شد به میان مردم آمد و شد خودرو محبوب آنها. مردم ایران سوار پیکان شدند و تاریخ این خودرو آغاز شد. درست 7 سال بعد این کارخانه در گزارشی با اعلام سرمایه خود شگفتی همگان را برانگیخت.

در سال 1353کارخانه طی گزارشی از وضع کار و سرمایه اعلام کرد که سرمایه اش به 579 میلیون و 125 هزار دلار رسیده. شاید این اندازه توجه مردم به این خودرو اعجاب انگیز باشد اما گویا ماجرا همان بود که احمد خیامی بعد از سفر پرماجرایش به کشورهای غربی گفت و اینک با گذشت بیش از 35 سال از زمان تاسیس آن شرکت، ایران خودرو بزرگترین شرکت خوردوسازی کشور است که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است.

شرکت ایران خودرو با تولید 111111 دستگاه خودرو سواری و وانت در سال 1376 رکورد تولید سی ساله خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابل توجهی کمیت و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد.

برنامه بعدی احمد و محمود خیامی تاسیس کارخانه ای در خراسان یا زنجان بود. انتخاب خراسان به سبب علاقه این دو برادر به زادگاهشان بود اما زنجان را به این علت انتخاب کردند که اولا در مسیر جاده ترانزیتی بود و می توانستند قطعات اتومبیل را بسته بندی شده به آنجا بیاورند و مونتاژ کنند. از آن گذشته احمد خیامی با ذوالفقاری ها و خانواده افشار دوستی داشت و در مورد واگذاری زمین و عرضه نیروی انسانی وعده هایی به خیامی داده بودند اما فقط همین نبود.

برادران خیامی در کنار مونتاژ اتومبیل سواری، اتوبوس، مینی بوس و آمبولانس؛ یکی پس از دیگری موسسات بهداشتی و فرهنگی تازه افتتاح می کردند. برای آنکه به فعالیت های این دو برابر پی ببریم نام بعضی از کارخانه ها و موسسات شان را در اینجا می آوریم:

1- کارخانه لاستیک سازی بریجستون ایران

2- کارخانه شرکت پیستون سازی ایران

3- کارخانه پولی رنگ (تولید کننده رنگ اتومبیل)

4- کارخانجات رضاتدر مشهد برای تولید سپر و رینگ اتومبیل (قطعات اتومبیل حال حاضر)

5- کارخانه جوش اکسیژن در مشهد با سهم 25 درصد برای ایران ناسیونال

6- کارخانه ایدم در تبریز برای تولید موتور

7- کارخانه فنرسازی در جاده کرج

8- کارخانه تولید شن ریخته گری

9- کارخانه تولید موتور اتومبیل برای تولید قسمت هایی از سیلندر و رینگ و پیستون اتومبیل

10- هنرستان مدرسه صنعتی ایران ناسیونال برای تربیت تکنسین در جاده قدیم کرج

11- هنرستان بزرگ صنعتی مشهد

12- بیمارستان بزرگ در مشهد که نیمه کاره ماند.

13- مرکز مبارزه با سرطان در خیابان کوه سنگی مشهد

14- احداث 12 باب واحد آموزشی در 12 شهر از استان های خراسان توسط محمود خیامی

15- احداث 8 باب واحد آموزشی در شهر مشهد به نام امام هشتم توسط محمود خیامی

16- شروع احداث 110 واحد آموزشی روستایی به نام محمودیه در خراسان

در اواخر سال 1351، زمانی که همه جا صحبت از موفقیت های برادران خیامی بود یک خبر باعث حیرت محافل اقتصادی شد.

سرزمین پویا
 

saman 93

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 دسامبر 2014
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
4
سن
35


پس آغاز جنگ تحمیلی همه ی نیروها برای دفاع از سرزمین عزیزمان جمهوری اسلامی ایران به مناطق مرزی و مورد تهاجم زمینی دشمن اعزام شدند. مناطق جنگی کشور در غرب و جنوب قرار داشتند. غرب به علت دارا بودن طبیعتی کوهستانی و جنوب غرب نیز به علت بیابانی بودن نیروهای نظامی را برای دسترسی با مشکل مواجه ساخته بود. اتومبیل های دو دیفرانسیل به علت قابلیت خاص آمادگی تردد در مناطق صعب العبور به سرعت در این مناطق به کار گرفته شده و وارد میدان جنگ شدند.



با یک نگاه کلی به خاطرات جنگ تحمیلی به حضور پررنگ اتومبیل های دو دیفرانسیل در خطوط مختلف جبهه و جنگ می شود پی برد کارایی این اتومبیل ها در بخش های مختلف به اثبات رسیده بود و منطقه ای وجود نداشت که مملو از آن ها نباشد قابلیت دودیفرانسیل ها برای مسلح شدن باعث شد توپ ها ی سبک و انواع تیربار تا کالیبر ۵۰ میلیمتری بر روی آن ها نصب و برای عملیات پوششی- پشتیبانی و رزم های نامنظم و چریکی مورد استفاده قرار گیرند. همچنان جنگ به سرعت تمام نقاط کشور را در بر گرفت و مناطق شهری و غیر شهری هم خیلی زود دستخوش حمله های بی امان دشمن شد.



خطوط مقدم جبهه ها مملو از اتومبیل های دو دیفرانسیل شد که در آن روزها کاملا برای شرایط سخت و آف رود ساخته می شدند و توانایی روبه رویی با مسیرهای دشوار و ناهموار را داشتند از این رو با کمترین صدمه وبیشترین کارایی قابلیت تردد در مسیر های آف رود را یافته و به خدمت خود ادامه می دادند. اما در بعضی از مناطق جنگی شرایط محیطی به نوعی رقم می خورد که عملا اتومبیل های دو دیفرانسیل هم بی استفاده می شدند. مسیرهایی که هیچ دودیفرانسیلی توان ورود به آن را نداشت اما ایرانی باغیرت وخلاق از پا ننشست و تسلیم شرایط نشد. عزم اسلامی که موجب شگفتی دنیا شده بود اینک دست به حرکت خلاقانه ی دیگری زد و با نوآوری های پی در پی توجه جهانیان را به خود جلب نمود و باعث حیرت و خشم دشمن و تحسین دوستانش گردید.



در روز های سخت جنگ که به جز معدود کشورهایی که با واسطه و هزار اما و اگر با ایران داد و ستدهای اقتصادی داشتند . هیچ کشوری جرات برقراری ارتباط با کشورمان را نداشت تحریم و محاصره اقتصادی ندیده گرفتن کشوری که جز خداوند یاوری نداشت و تمام دنیا به او دندان دشمنی نشان می دادند . در چنین شرایطی بود که جهادگران مومن ایرانی با تکیه بر قدرت خداوند سبحان وارد کارزار شدند و تمام مناسبات را بر هم زدند و متناسب با جغرافیای رملی بیابانی و ناصاف مناطق مرزی که دشمن تا دندان مسلح به نفع خود از آن استفاده می کرد خودروی تویوتا لندکروز وانت (fj45) این خدمت گزار بی چون و چرای دفاع مقدس را به شنی مجهز کرده و روانه ی بیابان نمودند.


پس از ساخت لندکروز شنی دار مخصوص مناطق رملی و بیابانی مهندسین جهاد نفربر زرهی دو زیستی را طراحی و ساختند که توان حرکت در آب و خشکی را توامان دارا بود در این پروژه مهندسین خلاق و با ایمان ایرانی به تکنولوژی ساخت سیستم های تعلیق پیشرفته تری نیز دست یافتند و بعد از این پروژه نفربر کوچک تری با قدرت مانور و حرکت با لاتری را برای انتقال فرماندهان به خطوط مقدم طراحی نموده ساختند. مواردی که ذکر شد گوشه ای از خلاقیت و نو آوری های رزمندگان جبهه ی حق علیه باطل بود اما جدای از این موارد به طور کلی دو دیفرانسیل ها در طول ۸ سال دفاع مقدس خدمات فراوانی به رزمندگان اسلام ارائه کردند.



شاید فرماندهی را نیابید که در طول دفاع مقدس با دو دیفرانسیل ها ارتباط نداشته باشد . همین مرکب هایی که محل شهادت بسیاری از فرزندان پاک این آب و خاک شدند. رزمندگان و بچه های جنگ ارتباط خاص و جالبی با دو دیفرانسیل ها دارند . وقتی پای صحبت هر یک از این مردان نازنین می نشینی محال است در لابه لای حرف هایشان نامی از آنان به میان نیاورند. با توجه به خاطرات فرماندهان و رزمندگان دوره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی این دو دیفرانسیل های دوست داشتنی خدمات فراوانی در برخی از مقاطع تعیین کننده و حیاتی بوده است و همین امر باعث شده است که در خاطره ی تاریخ سرزمینمان ایران اسلامی ثبت و ظبط گردد.





از جمله خودرو های موجود در جبهه می توان در ابتدا به جیپ کاام ۴۱۰ که خودرو ی فرماندهی و همچنین جیپ کاام آمبولانس و جیپ کاام که مجهز به توپ ۱۰۶ بود . و همچنین خودروی پر قدرت و شگفت انگیز تویوتا لندکروز وانت (fj45) و جیپ تویوتا لندکروز – کالسکه ای(fj40) و تویوتا لندکروز استیشن فرماندهی (fj60و fj62) اشاره کرد که همگی این خودرو ها بسیار کارآمد و مفید بودند و به نوعی در آزمون شرایط سخت و بسیار دشوار محیطی و مناطق مختلف پیروز شدند.



هم اکنون نیز در جای جای دنیا و شرایط سخت شاهد حضور لندکروز در خط مقدم هستیم. تعدادی تصویر از این شرایط و خودرو ی تویوتا لندکروز به نمایش میگذاریم. برای مناطق شنی که امکان عبور نیست طراحی شده :



3191.jpg


منبع : وب سایت آفرود چهار در چهار
 

Benchmarker

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 آگوست 2011
نوشته‌ها
5,573
لایک‌ها
31,827
محل سکونت
Sin City
مقاله خیلی جالبی بود
این لندکروزرها واقعا به ایران کمک زیادی کردن واقعا ماشینهایه خوب و کارامدی بودن :general601:
تو جنگ سه وسیله واقعا دین خودشون رو به ارتش ایران ادا کردن
لندکروزر ها - اسلحه ژ3 - هواپیمایه اف 14
 

yas@

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2014
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
3
سن
23
محل سکونت
تهران
خريد خودرو مستلزم طي نمودن مذاكراتي بدين منظور مي باشد.قيمت خرديد خودرو متناسب با نوع خودرو در مكان هاي جغرافيايي مختلف، متغير مي باشد. در تعيين قيمت خودرو طرفين حداكثر سود خود را از انجام معامله در نظر مي گيرند. ليستي از فاكتورهاي تعيين كننده قيمت خريد خودرو در زير به صورت ليستي ارائه شده است.

قيمت خريد خودرو نو: قيمت خريد خودروهاي نو و دست اول به دليل عدم كار كرد قبلي با قيمتي بيشتري معامله خواهد شد.

دلالي خريد خودرو: دلالان خودرو گاهي ماشين هاي دست دوم را با قيمت خريد خودرو مناسبي خريداري مي نمايند و با صرف هزينه و انجام تعميراتي در جهت ارتقا، بر قيمت خريد خودرو مي افزايند كه در نتيجه آن سود مناسبي را بهره خواهد برد.

پشتيباني هاي خودرو: دلالان و واسطه هاي خودرو گاهي در هنگام خريد خودرو، با افزودن امكانات و پشتيباني خاص ديگري مانند گارانتي هاي خاص، بيمه و رنگ كاري هايي قيمت خريد خودرو را افزايش مي دهند.

فهم درست از قيمت خريد خودرو موجب مي شود كه تاكتيك قيمت گذاري مناسبي را براي خريد خودرو داشته باشيم.

ايجاد محيط هاي آنلاين و وب سايت ها نيز بسترهاي مناسبي براي تعيين قيمت خريد خودرو مي باشد كه مقايسه اي از قيمت خريد خودرو را براي دلالان خودرو و نيز خريداران خودرو فراهم مي آورد. كاربران پس از انتخاب خودرو مورد توجه خود به انجام مذاركات به منظور تعيين قيمت خريد خودرو اقدام مي نمايند.

قيمت خريد خودرو با توجه به مصوبات دولت و سود در نظر گرفته شده براي خودرو سازان تعيين مي گردد و در ميان واسطات با اختلاف جزيي در قيمت خريد خودرو معامله مي گردد. در كشورهاي مختلف با توجه به هزينه هاي ساخت و توليد و يا حتي واردات خودرو قيمت خريد خودرو متفاوتي براي خريدارن در نظر گرفته مي شود. در كشور ما در مناطق آزاد به دليل وجود بعد مسافت كم براي واردات خودرو از كشورهاي همسايه ، معاملات در قيمت خريد خودرو پايين تري صورت مي پذيرد.
منبع: مرجع خرید خودرو
 

LORD.SPY

Registered User
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
463
لایک‌ها
117
سلام


امروز رفتم معاینه فنی و برچسب جدید گرفتم . اومدم قبلی رو بِکنم ٫‌اصلا کنده نمیشد ‌!‌

چطور پاکش کنم ؟ سرکه و موادی که بوشون میمونه رو پیشنهاد ندید .
 

0228

Registered User
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
131
لایک‌ها
14
محل سکونت
تهران
سلام


امروز رفتم معاینه فنی و برچسب جدید گرفتم . اومدم قبلی رو بِکنم ٫‌اصلا کنده نمیشد ‌!‌

چطور پاکش کنم ؟ سرکه و موادی که بوشون میمونه رو پیشنهاد ندید .
یه تیغ شیشه پاک کن از ابزار فروشی بگیر اول با سشوار گرمش کن بعد با تیغ راحت کنده میشه اگر هم زیاد کهنه نباشه با همون تیغ هم کنده میشه
 

LORD.SPY

Registered User
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
463
لایک‌ها
117
یه تیغ شیشه پاک کن از ابزار فروشی بگیر اول با سشوار گرمش کن بعد با تیغ راحت کنده میشه اگر هم زیاد کهنه نباشه با همون تیغ هم کنده میشه

سلام

دستت درد نکنه . فردا میرم از ابزار فروشی تیغش رو میخرم . نه زیاد قدیمی نیست ٫‌سال پیش چسبوندم .
نتیجش رو میگم داخل همین تاپیک .

باز هم ممنون .
 

0228

Registered User
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
131
لایک‌ها
14
محل سکونت
تهران
سلام

دستت درد نکنه . فردا میرم از ابزار فروشی تیغش رو میخرم . نه زیاد قدیمی نیست ٫‌سال پیش چسبوندم .
نتیجش رو میگم داخل همین تاپیک .

باز هم ممنون .
خواهش می کنم موفق باشید
 

LORD.SPY

Registered User
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
463
لایک‌ها
117
مشکلم با تیغ شیشه پاک کن حل شد

برای جای چسبی هم که روش میمونه از پنبه الکلی استفاده کردم ( از اونایی که برای تزریق در تزریقاتی ها استفاده میشه ) که خیلی جوابگو بود .
 

aaasssssddd

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2013
نوشته‌ها
370
لایک‌ها
73
سلام وقت بخیر
اول کلیپا رو نگاه کنید ( یوتیوپ هم قند شکن ....!)
۱- لینک اول
۲- لینک دوم
۳- لینک سوم
بعضیا شاید بگن همون اسپری پنچرگیر و زود باد کن بازاره ! اما اون اسپری یه لوله داره تا ماده بره داخل تیوپ اما تو این کلیپا هیچ کدوم نداره تازه تو دو تا کلیپ خود آپارتی هستش برای پنچرگیری بازم از اسپری استفاده میکنه !!!!!!!!
میشه دوستان بگن این اسپری اسمش چیه و نحوه کارش چجوریه یعنی این خودش گاز فشرده است یا باعث سریعتر هوا به داخل لاستیک میشه و استفاده از اون الان تو تعمیرگاها زیاده ؟
 

yasharhi

Registered User
تاریخ عضویت
20 آپریل 2010
نوشته‌ها
1,113
لایک‌ها
80
همون طور ک هر ایرانی میدونه پراید جز لاینفک خودروها در ایران همه هم از ایمنی پراید خبر دارن ولی با تمام این اوصاف فروشش متوقف نمیشه چون همیشه خواهان داره در مورد قشر ضعیف حرفی نیست ک ماشین بهتری نیست ولی اون کسایی ک پراید صفر یا کم کار کرد میخرن دلیلشون برای خرید چیه؟مثلا 20 ملیون پول صفرش هست و کلی انتخاب دیگه باهاش میشه کرد نمونش پژو 206 تا مدل 85 86 سمند lx تا مدل 87 88 پژو 405 تا مدل 87 88 و.... ولی بازهم فروش پراید ادامه داره و همه ما شاهد فروش و خرید این قاتل متحرک هستیم علت از نظر شما چیه؟
مشاهده پیوست 688687

آخه دوست عزیز مگه امنیت سمند چقدر بیشتر از پرایده ؟ ( البته مقایسه قیمت تقریبا 2 برابر 206 با پراید اشتباهه )
 
بالا