برگزیده های پرشین تولز

دانستنیهای عمومی خودرو

آيا نحوه رانندگي به نوع و رنگ خودرو بستگي دارد؟


  • Total voters
    19

AslanSalarkia

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
25 جولای 2013
نوشته‌ها
7,213
لایک‌ها
22,271
محل سکونت
تهران
22.jpg
:D:D:D:D

فکر نمیکردم یه وانت اینقدر با کلاس باشه
از بنزو بی ام و هم شاختره! خوراکه خانوم بازیه
Made in Australia :D
 

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
امروز لیستی از بهترین لاستیک های دنیارو واسه شما عزیزان قرار داده ایم. دراین لیست به طو مختصر به شرح آنها پرداخته ایم تا مورد توجه شما عزیزان قرارا بگیرد
در ضمن این لیست تمام لاستیک هارو شامل نمیشه و فقط به برسی تعدادی از آنها پرداخته ایم
گودیر Excellence :: بزرگترین تولید کننده لاستیک دنیا با 9 شرکت زیرمجموعه. تایری که پاهای نیسان سرنا، شورلت برتا و اوپل کورسا را تشکیل داده. نکته منحصر به فرد این تایر مختص بودن هریک از چرخ ها به یک نوع آن است که این اختصاص رو جهت عاج ها و مایل بودن زاویه ی بعد تایر مشخص میکنه.تنها بدی این تایر جدا از مسائل فنی گران بودن بیش از حد آن است . اکسلنس در جتده های ناهموار بسیار نرم و قابل کنترل است.

دانلوپ SP-Sport :: دانلوپ پس از واگزاری 75 درصد سهامش به کمپانی غول پیکر گودیر توانایی بیشتری برای تولید محصولات ترکیبی پیدا کرد. این تایر اسپرت تنها تایری است که با حفظ خواص مسابقه ای ذات شهری دارد .آستون مارتین ة ونکوئیش و پورشه کاررا خودرو هایی هستند که برای صادرات خارج از کشور خود از این تایر استفاده میکنند. غیر از سنگین بودن دانلوپ ، بودار شدن آن پس از تنها چند تیک‌آف از معزلات آن به شمار می آید.
تویوتا Proxes :: این از عجایب است که در لیست متعلق به تایرهای خودروهای شهری ، یک تایرساز مسابقه ای با زیر مجموعه معروفش یعنی Nitto ظاهر شود. تویوتا مدل جدید خود را با فرمول تزریق کربن و میخ فلزی با نام CF1 عرضه کرده است . این شرکت محصول خودرا تحت شرایطی تا دوسال گارانتی کرده . مالکین خودروهای واکسهال و اوپل که این تایر را زیر چرخ های خود دارند می گویند سریع گرم شدن از مزیت ها و به سروصدا افتادن بعد از حدود 40هزار کیلومتر از مضرات آن است.

نوکیان Hakka i3 :: مشتری کالای خوب می خواهد چه تولید کننده آن معروف باشد یا نباشد. میبینیم که باز هم نوکیان فنلاندی در لیست در آمده. این بار فقط در سایز 15 تا 16 اینچی که موارد استفاده ای همچون رنو کلیو ، اشکودا فیلیپس، فورد فیستا، پژو 106 ، فیات سیمبا و دایهاتسو YRV راغ هم داشته است. یکی از ایرادات این تایر ناپایدار بودن در سرعت های بیش از 130 در محیط های مرطوب است ولی از آن طرف کارایی بسیار مطلوبی را در کویر و صحرا نشان می دهد.

گودیرHydra :: اگر این تایر سایز هایی غیر از 14 و 15 اینچ داشت حتما بیش از این مورد توجه مالکان خودرو قرار می گرفت . اوپل آسترا، هیوندای ماتریکس و میتسوبیشی کولت خودرو هایی هستند که قرارداد های طولانی با گودیر بسته اند . هیدرای جدید عملکرد بسیار خیره کننده ای را در گل‌و‌لای دارد که شاید این نکته به خاطر کربن زیاد آن باشد. اما همین برتری روی جاده ناهموار شکل دیگری به خود می گیرد ، لیز خوردن و سائیدگی بیش از حدد معمول از نقص های گودیر هیدرا به شمار می رود .
میشلن Energy E3A :: این کاخانه در حال حاظر محصولاتش را در آلمان تولید می کند . تایر جدید ااین شرکت که انرژی E3A نام دارد در فراهم کردن تعادل بین کربن و پلاستیک توانسته به رکورد 150هزار کیلومتر و با سرعت 170 کیلومتر در ساعت دست یابد . خودروهایی که از این تایر استفاده میکنند نیسان میکرا ، شتاب ایبزیا، سیتروئن3C ، لانچیا اپیلسون ، سوزوکی سوئیفت و فیات پونتو است . اشکال عمده ای که به این تایر پرفروش وارد است سروصدای زیاد آن در سایز های بالاتر از 16 اینچ مانند 17،18 و 19 اینچ است .

نولدا Carat :: وجود این کمپانی ناآشنا در چنین لیستی غیر طبیعی به نظر می رسد اما وقتی با خبر شویم که از این زیرمجومعه گودیر خودروهایی مانند هیوندای گتز، رنو مگان نسل اول، پژو 206، دوو کالوس و والا واز استفاده کرده اند کمی داستان تغییر می کند. شاید. مهمترین عامل این تایر با کیفیت را بتوان قیمت بسیار مناسبش دانست . پایداری در سرعت های بیش از 180 از مزایای دیگر این تایر است . با اینکه این تایر یک تایر چهارفصل است و لی عملکرد خوبی در موقعت های گل‌و‌لای و مخصوصا با سنگریزه ندارد.

منبع: بخش مقالات سایت پی تی سی
 

kalakavi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 می 2015
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
5
سن
43
انواع کلاس خودرو


خودروهای سایز مینی

این خودروها اکثرا دارای ظاهری بسیار کوچک بوده و دارای 4 ویژگی منحصر به فرد هستند .

1. دارای بدنه بسیار کوچک و طراحی کوچم هستند .

2. معمولا دارای 3 درب هاچ بک هستند ، البته در برخی موارد 5 درب هاچ بک نیز مشاهده شده است که در این رده قرار خواهد گرفت . برای ادامه مطالب کلیک نمایید...
 

kalakavi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 می 2015
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
5
سن
43
اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست؟


تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می خواهید وارد فرعی شوید. پدال ترمز را فشار می دهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید! با خود تصور می کنید که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت به گارد ریل بزنید و داخل رودخانه شیرجه بزنید یا به هر نحوی به جایی بکوبید و اتومبیل را متوقف کنید. این سناریو چندان بعید نیست. واقعیت این است که یکی از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز است. بیایید یاد بگیریم در این شرایط چه کاری از دست ما ساخته است: ادامه مطالب ....
 

kalakavi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 می 2015
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
5
سن
43
آشنایی با انواع خودروهای مسافرتی


در برخی از کشورها خودروهای مسافرتی امری جدایی ناپذیر از زندگی شده‌اند. این وسایل، مسافرت را با زندگی پیوند می زنند و می توانند مطلوب آنانی باشند که تغییر مکان دائمی یا مسافرتهای تفریحی فراوان در برنامه زندگی آنها جای دارد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع خودروهای مسافرتی آشنا کنیم. ادامه مطالب ....
 

kalakavi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 می 2015
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
5
سن
43
طور درست و اصولی بنزین بزنیم؟


آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه می دانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفه جویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریده اید؟ حتی اگر می دانید هم پیشنهاد می کنیم آنچه را در پی آمده بخوانید شاید نکته ای بیابید که فایده بیشتری برای کمک به اقتصاد خانواده و یا جیب خودتان داشته باشد.

این نوشته برگرفته از متنی به زبان انگلیسی است که چندی پیش به ایمیل یک کاربر ارسال کرده است و به دلیل ذکر نکات مفید در آن ترجمه شده و در اختیارتان قرار می گیرد. ادامه مطالب ...
 

kalakavi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 می 2015
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
5
سن
43
تکنولوژی نانو کامپوزیت در خودرو چیست؟


ثبات شده است که در دنیای نانو مواد تفکر قدیمی " هرچه بزرگ تر، بهتر" صدق نمی کند. به نظر می رسد آینده ما با درک و گسترش مواد کامپوزیتی که در ساخت آنها کوچکترین ذرات شناخته شده به کار کرفته می شوند، گره خورده است. با یک جستجو در شبکه جهانی اینترنت، مشخص می شود که چقدر کار در این زمینه انجام می شود. از زمان کشف تراشه سیلیکونی تاکنون، هیچ زمینه ای در علم مواد و فیزیک به این اندازه هیجان انگیز نبوده است. صنایع گوناگون خصوصی و دولتی با میلیاردها دلار سرمایه گذاری به سوی بهره برداری از این دنیای کوچک هجوم آورده اند. دنیایی که در آن مواد با اندازه ای کوچک تر از ۱۰۰ نانومتر تعریف می شوند. برای درک بیشتر، لازم به ذکر است که هر نانومتر تنها یک میلیاردم متر است. این اندازه ها یعنی این که مواد مورد مطالعه به اندازه یک ویروسند.
 

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
این مقاله در باره ی لاستیک های ماشین هایی است که در خیابان ها مورد استفاده قرار میگیرد که شامل لاستیک های بادی و لاستیک های جامد میشود و آنها را با توجه به سالی که به وجود آمده اند دسته بندی شده اند
لاستيک (انگليسي آمريکايي Tire و در انگليسي بريتانيايي Tyre) قسمت هاي حلقه اي شکل که يا بادي و يا جامد هستند; از جمله : جيري، مرکب هاي فلز و پلاستيک ميباشند، که در دور چرخ کيپ گرفته مي شوند و از آنها مراقبت مي کنند و عملکردشان را افزايش ميدهند.

لاستيک هاي بادي بر روي بسياري از انواع وسايل نقليه، از قبيل دوچرخه، موتور سيکلت، ماشين هاي سواري، ماشين هاي باري، بولدوزرها و هواپيما ها استفاده مي شوند. لاستيک ها بوسيله فراهم کردن کشش، ترمز، فرمان و تحمل بار عملکرد خودروي بهتري را امکان پذير مي سازد. لاستيک ها يک بالشتک انعطاف پذيري بين جاده و خودرو را تشکيل ميدهند که ضربات را صاف و روان مي کند و به يک سواري راحت کمک مي کند.



تاريخچه

لاستيک هاي پيشين نوارهاي آهني (و بعدها فولادي) بودند، که بر روي چرخ هاي چوبي در کالسکه ها و ارابه ها قرار مي گرفتند. لاستيک ها در آتش کوره آهنگري داغ مي شدند و بر روي چرخ قرار مي گرفتند و سرد مي شدند که منجر ميشد تا فلز منقبض شود و بر روي چرخ به سختي جا شود. يک صنعتگر ماهر، موسوم به چرخ ساز اين کار را صورت ميداد. کشش نوار فلزي بدرد نگه داشتن و يا گره زدن پره هاي چرخ به هم مي خورد. از آن پس اصطلاح tire بر روي ان گذاشته شد. (در انگليسي tie يعني گره زدن و اگر er را به آن اضافه کنيم يعني گره زننده). علاوه بر گره زدن پره هاي چرخ به هم، لاستيک همچنين سک سطح مقاوم در برابر ساييدگي براي محيط چرخ را فراهم مي کرد. همانجور که با مرور زمان چرخ ها تغيير مي کردند، اصطلاح Tire (به فارسي لاستيک) براي استفاده در نوار خارجي ادامه پيدا کرد حتي در زماني که که ديگر بدرد گره زدن پره هاي چرخ هم نمي خورد.
ديکته tire ديکته قديمي تري از tyre است، ولي هر دو در قرن هاي پنزدهم و شانزدهم براي لاستيک فلزي بکار ميرفتند، ديکته Tire در قرن هفدهم املاي قطعي آن شد. در انگلستان، املاي tyre دوباره در قرن نوزدهم براي چرخ هاي بادي احيا شد، شايد به خاطر اينکه در بعضي از اسناد انحصاري استفاده ميشد، ولي بسياري همچنان به استفاده از املاي tire براي نوع آهني آن ادامه دادند. روزنامه تايمز تا سال 1905همچنان از tire استفاده مي کرد.
اولين لاستيک عملي توسط Scot, John Boyd Dunlop، در سال 1887 براي دوچرخه پسرش ساخته شد تا تلاش کند تا از سردردهاي پسرش در هنگام دوچرخه سواري در جاده هاي ناصاف جلوگيري کند.

لاستيک هاي بادي از مواد الاستومر(کشي) انعطاف پذيري، مثل جير، با تقويت کردن موادي از قبيل پارچه و سيم ساخته مي شوند. شرکت هاي لاستيک اولين بار در اوايل قرن بيستم شروع به کار کردند و همزمان با صنعت خودرو رشد مي کردند. امروزه، بيش از يک ميليارد لاستيک در سال، در بيش از 400 کارخانه لاستيک توليد مي شود.



شرح وقايع به ترتيب زمانى

1843 - Charles Goodyear اعلام ولكانيزاسيون کرد (سخت كردن لاستيك توسط گوگرد و حرارت شديد)
1846 - Robert William Thomson لاستيک بادي را اختراع و به نام خود ثبت کرد.
1888 - اولين لاستيک بادي دوچرخه توسط Dunlop توليد شد.
1889 - John Boyd Dunlop لاستيک بادي را در بريتانيايي کبير به ثبت رساند.
1890 - Dunlop و William Harvey Du Cros شروع به توليد لاستيک بادي در ايرلند مي کنند.
1891 - ثبت اختراع Dunlop به نفع Thomson نامعتبر شد.
1892 - لاستيک هاي لبه برگردانده شده در ايالات متحده معرفي شد.
1894 - E.J. Pennington اولين لاستيک بادي عاج دار را اختراع کرد.
1895 - Michelin لاستيک هاي ماشين بادي را معرفي کرد.
1898 - Schrader ميله دريچه خروجي (والف، فنتيل) را ثبت کرد.
1900 - لاستيک هاي سيمي توسط Palmer (انگلستان) و BFGoodrich (ايالات متحده) معرفي شد.
1903 - شرکت لاستيک سازي Goodyear اولي لاستيک بدون تويي( تيوب سرخود) را ثبت کرد. گرچه تا سال 1954 معرفي نشد.
1904 - شرکت هاي Goodyear و Firestone شروع به توليد لاستيک هاي جوشندار بادي کردند.
1904 - طوقه هاي قابل نصبي معرفي شدند که به راننده اجازه ميداد تا لاستيک هاي پنجر را خودشان درست کنند.
1906 - اولين لاستيک هواپيمايي بادي
1908 - Frank Seiberling لاستيک هاي شياردار با اصطکاک بهتري به جاده را معرفي کرد.
1910 - شرکت BFGoodrich لاستيک با طول عمر بيشتري را با اضافه کردن دوده به جير را اختراع کرد.
1919 - شرکت هاي Goodyear و Dunlop لاستيک هاي بادي ماشين هاي سنگين را اعلام کردند.
1938 - Goodyear لاستيک سيمي ريون‌ (ابريشم مصنوعي) را معرفي کرد.
1940 - BFGoodrich اولين تاير لاستيکي ساختگي تجاري را معرفي کرد.
1946 - Michelin لاستيک راديال (دورتاب) را معرفي کرد.
1947 - شرکت Goodyear اولين لاستيک نايلون را معرفي کرد.
1947 - شرکت BFGoodrich اولين لاستيک تيوب سرخود را معرفي کرد.
1963 - استفاده از سيم پلي استر توسط شرکت Goodyear معرفي شد.
1965 - Armstrong Rubber لاستيک فايبرگلاس تسمه اي اريب را معرفي کرد. (فايبر گلاس = شيشه رشته مانند،پشم شيشه)
1965 - شرکت اولين لاستيک راديال را در آمريکاي شمالي معرفي کرد.
1967 - لاستيک هاي پلي/ گلاس توسط شرکت هاي Firestone and Goodyear معرفي شدند.
1974 - Pirelli لاستيک هاي راديال پهن را معرفي کرد.

منبع: بخش مقالات سایت پی تی سی(مقالات کامل)
 

ایران نشر

Registered User
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
218
لایک‌ها
21
هر کدام از مشکلات و ایرادات خودرو دارای نشانه هایی است که می تواند برای شناخت و رفع و چاره مشکل به صاحب آن کمک کند. بعضی از مشکلات تنها توسط متخصصین و یا با دستگاه قابل شناسایی است. اما بعضی از ایرادات را می توان شخصا پیدا و برای رفع آن اقدام نمود.
تعدادی از عیوب خودرو و علل بوجود آمدن آن در ادامه ذکر می شود.


مشکل: کلاچ به راحتی پايين می رود ولی دنده ها عوض نمی شوند
توضيح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهيد و پدال به زمين می رسد. با اينکه پدال به زمين رسيده است ولی شما هنوز نمی توانيد دنده ها را عوض کنيد. اين مشکل در برخی خودرو ها ممکن است ناگهانی صورت گيرد و در برخی به تدريج.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کابل اتصال کلاچ خراب شده است.
کابل اتصال کلاچ قطع شده است.
در مدار هيدروليک کلاچ روغن تمام شده است.
در مدار هيدروليک کلاچ نشت وجود دارد.

مشکل: تعويض دنده مشکل است
توضيح مشکل: هنگاميکه موتور گرم است و دنده را عوض می کنيد، احساس برخورد آهن در گيربکس می کنيد. گاهی تعويض دنده خيلی مشکل می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گيربکس کم شده است.
روغن گيربکس کثيف شده است.
در گيربکس مشکل درونی ايجاد شده است.
سرعت گاز ندادن موتور خيلی بالا است.
اتصالات CV يا U خودرو شما فرسوده شده اند.
اتصال گيربکس از تنظيم خارج شده است و يا خراب شده است.

مشکل: دنده کم کردن سخت شده است
توضيح مشکل: با گاز ندادن، دنده اتوماتيک خودرو شما معکوس های ناگهانی می دهد و روان کار نمی کند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اتصال گيربکس از تنظيم خارج شده است و يا خراب شده است.
ميزان روغن در گيربکس درست نيست.
در گيربکس مشکل درونی ايجاد شده است.
مشکلی در موتور ايجاد شده است.
در سيستمهای کنترل گيربکس الکترونيکی مشکلی ايجاد شده است.

مشکل: پدال کلاچ به نظر معمولی است ولی دنده نمی توان عوض کرد
توضيح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهيد ولی دنده را نمی توانيد عوض کنيد.سعی نکنيد که با زور دنده را عوض کنيد. اين مشکل معمولا ناگهانی صورت می گيرد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اتصال گيربکس گير کرده است.
در گيربکس مشکل درونی ايجاد شده است.
کلاچ ممکن است که رها نکند.

مشکل: کلاچ سر می خورد
توضيح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهيد و دنده عوض می کنيد ، سرعت موتور زياد می شود ولی سرعت خودرو تغيير نمی کند. بنظر می رسد که کلاچ سر می خورد و درست چسبندگی ندارد. سر خوردن بيشتر باعث آسيب رساندن به سيستم کلاچ می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کلاچ بايد تنظيم شود.
صفحه کلاچ فرسوده شده است.
صفحه کلاچ روغنی شده است.
اتصال کلاچ گير کرده است.

مشکل: دنده از جا می پرد
توضيح مشکل: تعويض دنده ها خوب انجام می شود ولی با گاز دادن ، دنده از جا می پرد و به وضعيت خلاص در می آيد.اين مشکل به تدريج بد تر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
درون گيربکس مشکلی ايجاد شده است.
اتصال گيربکس احتياج به تنظيم دارد

مشکل: صدای وز وز از جعبه دنده شنيده می شود
توضيح مشکل: هرگاه که در دنده جلو و يا عقب حرکت می کنيد، صدای وزوزی شنيده می شود. اين صدا هنگاميکه در حالت پارک يا خلاص هستيد شنيده نمی شود و با مدتی رانندگی، اين صدا از بين می رود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گيربکس خيلی کم است.
روغن گيربکس کثيف شده است.
در درون گيربکس مشکلی پديد آمده است.
مبدل گشتاور خراب شده است.

مشکل: از گيربکس صدای غیر عادی شنيده می شود
توضيح مشکل: هرگاه که رو به جلو و يا عقب شروع به حرکت می کنيد، صدای جيغی از خودرو به گوش می رسد. با رانندگی بيشتر، اين صدا بيشتر می شود. در حالت خلاص اين صدا شنيده نمی شود. مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گيربکس کم شده است.
روغن گيربکس کثيف شده است.
دردرون گيربکس خرابی ايجاد شده است.
مبدل گشتاور خراب شده است.
فيلتر روغن کثيف شده است.
فلايويل شل شده است و يا خراب شده است

مشکل: چرخها در حين رانندگی لرزش دارند
توضيح مشکل: در حين رانندگی، در فرمان احساس لغزش می کنيد که بنظر می رسد از چرخها منتقل می شود. هرچه اين ارتعاشات بيشتر باشد، مشکل بدتر است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
چرخها به بالانس احتياج دارند.
چرخها خورده شده اند.
چرخ کج و يا خراب شده است.
پيچهای چرخ شل شده اند.
قسمت هايی در فرمان خورده شده و يا خراب شده است.

مشکل: لاستيکها در يک لبه بيش از لبه ديگر خورده می شوند
توضيح مشکل: متوجه می شويد که لاستيکها در لبه درونی يا بيرونی خيلی بيشتر خورده شده اند.لبه ديگر و مرکز خيلی سالم تر بنظر می رسند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
مشکلات ميزان فرمان، فاصله زياد بين چرخها.
مشکلات ميزان فرمان،عدم موازی بودن .

مشکل: لاستيکها در مرکز بيش از لبه ها خورده می شوند
توضيح مشکل: متوجه می شويد که لاستيکها در مرکز خيلی بيشتر خورده شده اند ولی لبه ها خيلی بهتر بنظر می رسند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فشار چرخ ها خيلی زياد است.
چرخها به اندازه کافی جابجا نشده اند.

مشکل: لاستيکها در دو لبه بيش از مرکز خورده می شوند
توضيح مشکل: متوجه می شويد که لاستيکها در دو لبه خيلی بيشتر خورده شده اند ولی در مرکز خوب هستند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فشار چرخ ها خيلی کم است.
چرخها به اندازه کافی جابجا نشده اند.

مشکل: ريپ زدن موتوردر حال حرکت
توضيح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگاميکه سعی می کنيد با سرعت ثابت حرکت کنيد، موتور بد کار می کند. مشاهده می کنيد که عملکرد موتور هنگاميکه گرم و سرد است متفاوت است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما دارای کاربراتور است، دهانه آن ممکن است تنظيم نباشد و يا خراب شده باشد.
موتور ممکن است خيلی داغ شده باشد.
تنظيم کننده فشار بنزين ممکن است در فشار خيلی کمی کار کند.
زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد.
ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد.
ممکن است مشکلی در کامپيوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد.
فيلتر بنزين ممکن است که گرفتگی داشته باشد.
مبدل گشتاور در گيربکس ممکن است که در زمان صحيحی قفل نکند يا سر بخورد .
ممکن است نشت در سيستم واکيوم وجود داشته باشد.
موتور ممکن است مشکل مکانيکی داشته باشد.
سوپاپ Egr ممکن است گير کرده باشد.
اکسل ها ممکن است شل شده باشند يا خوردگی داشته باشند.
انژکتور های سوخت ممکن است کثيف شده باشند.

مشکل: صدای سوت آرام از موتور در حال کار کردن شنيده می شود
توضيح مشکل : موتور ممکن است که خوب کار کند يا با مشکل.معمولا به اين صدا هنگامی توجه می شود که موتور مشکلی داشته باشد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
موتور جوش آورده است.
سيستم اگزوز يا مبدل کاتاليتيک وصل شده است.
خط واکيوم قطع شده است.
نشت از يک وسيله واکيوم.

مشکل: هنگاميکه به موتور گاز داده نمی شود، صدای کليک از آن شنيده می شود
توضيح مشکل : با گاز ندادن از موتور صدای کليک و برخورد فلز ضعيف شنيده می شود.اين صدا با گرم شدن موتور بيشتر می شود و هنگام حرکت معمولا شنيده نمی شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
سوپاپ ها بايد تنظيم شوند.
روغن موتور کم شده است.
فشار روغن موتور پايين آمده است.

مشکل: صدای تق تق از اگزوز
توضيح مشکل : با فشار دادن پدال گاز، از اگزوز صدای تق تق می شنويد. کار کردن موتور بنظر خوب می رسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در سيستم واکيوم نشت وجود دارد.
يک يا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند.
در اگزوز خودرو سوراخی پديد آمده است.

مشکل: دود خاکستری از اگزوز
توضيح مشکل: متوجه دود خاکستری از اگزوز در هنگام روشن کردن خودرو می شويد. اين دود ممکن است که با گرم شدن خودرو کمتر شود. رنگ آن نيز ممکن است کمی به آبی بزند.اين مشکل با زمان زياد می شود و ميزان دود، وخامت اوضاع را بيان می کند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
رينگ پيستون خورده شده.
خوردگی بوش سوپاپ.
خرابی بوش سوپاپ.

مشکل: مصرف روغن بيش از حد معمول است و از اگزوز دود بيرون می آيد
توضيح مشکل : متوجه می شويد که سطح روغن هنگام تعويض روغن بسيار پايين است .به نظر می رسد که روغن توسط موتور سوخته می شود. قدرت خودرو نيز کم شده است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
سيستم Pcv درست عمل نمی کند.
موتور ممکن است مشکل مکانيکی داشته باشد.
واشرهای سوپاپ موتور ممکن است فرسوده شده باشند.
رينگهای پيستون موتور ممکن است فرسوده شده باشد

مشکل: مصرف سوخت بيش از حد است و بوی زيادی از اگزوز می آيد
توضيح مشکل: متوجه می شويد که يک باک بنزين مانند سابق دوام نمی آورد.اگزوز نيز بوی تخم مرغ گنديده می دهد. احتمالا قدرت خودرو نيز کمتر از سابق شده است.اين مشکل به تدريج زياد می شود تا به جايی برسد که خودرو ديگر روشن نشود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودرو شما دارای کاربرانور است، دهانه آن يا درست تنظيم نشده است و يا درست کار نمی کند.
موتور ممکن است مشکل مکانيکی داشته باشد.
تنظيم کننده فشار بنزين ممکن است در فشار بسيار بالايی کار کند .
زمان بندی احتراق می تواند غلط باشد.
ممکن است مشکل در سيستم احتراق باشد.
در کامپيوتر مرکزی کنترل خودرو ممکن است مشکلی ايجاد شده باشد.
موتور ممکن است خيلی داغ شده باشد.
يک قطعه کنترل آلودگی ممکن است درست عمل نکند.
انژکتورهای سوخت ممکن است نيمه باز مانده باشند.

مشکل: بوی تخم مرغ گنديده از اگزوز به مشام می رسد
توضيح مشکل: هرگاه که در حال سکون موتور روشن شود، متوجه بوی بسيار بدی از اگزوز می شويد.اين بو مشابه بوی تخم مرغ گنديده است. احتمالا مصرف سوخت خودرو شما نيز بالا رفته است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در سيستم کنترل الکترونيک موتور اشکالی پيدا شده است.
مشکل سيستم احتراق وجود دارد.
تنظيم کننده فشار بنزين ممکن است خراب شده باشد.
موتور ممکن است که مشکل مکانيکی داشته باشد و یا موتور خيلی داغ شده است.
مشکل: بوی بنزين زيادی از اگزوز به مشام می رسد
توضيح مشکل: هرگاه که در حال سکون موتور روشن شود، متوجه بوی بنزين از اگزوز می شويد.اين بو ممکن است به حدی زياد باشد که فکر کنيد خودرو شما نشت بنزين دارد. احتمالا مصرف سوخت شما نيز بالا رفته است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در سيستم کنترل الکترونيک موتور اشکالی پيدا شده است.
مشکل سيستم احتراق وجود دارد.
انژکتورهای بنزين کثيف شده ان و يا گرفته اند.
موتور ممکن است که مشکل مکانيکی داشته باشد.
ممکن است نشت در سيستم واکيوم وجود داشته باشد.
اگر خودرو شما دارای کاربراتور است، دهانه آن ممکن است گير کرده باشد و بسته شده باشد.

مشکل: سرعت موتور زياد نمی شود
توضيح مشکل: هرگاه که پدال گاز را فشار می دهيد، سزعت موتور کم می شود.برای زياد کردن سرعت بايد خيلی کم پدال گاز را فشرد. قدرت کلی حودرو کم شده است.اين مسکل به مرور زمان بدتر میشود. مشکلات احتمالی عبارتند از:
فيلتر هوا ممکن است کثيف شده باشد.
فيلتر بنزين ممکن است که با گل گرفته باشد.
پمپ بنزين ممکن است که فرسوده باشد.
زمان بندی احتراق ممکن است اشتباه باشد.
آب ممکن است در بنزين مخلوط شده باشد.
مبدل کاتاليتيک ممکن است وصل شده باشد.

مشکل: با خاموش کردن خودرو، موتور همچنان کار می کند
توضيح مشکل: موتور خوب کار می کند ولی نمی خواهد که خاموش بشود. بعد از اينکه برای مدتی رانندگی کرديد، سويچ را می جرخانيد که موتور خاموش شود ولی موتور برای چند ثانيه کار می کند. در ابتدا اين مشکل گاهی صورت می گيرد و به تدريج بيشتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
يک يا چند انژکتور بنزين نشت دارند.
دور موتور در حالت گاز ندادن خيلی بالا تنظيم شده است.
زمان بندی احتراق درست تنظيم نشده است.

مشکل: با توقف سريع، خودرو خاموش می شود
توضيح مشکل: در حال رانندگی هستيد و همه چيز خوب است تا اينکه پا را از پدال گاز بر می داريد و ترمز می کنيد، در اين هنگام موتور می لرزد و ممکن است خاموش شود. اين مشکل ناگهانی صورت میگيرد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
يک مجرای ورودی سوخت و هوا نشت دارد.
اتصال پدال گاز به موتور ممکن است احتياج به تعمير يا تعويض داشته باشد.
در سيستم الکترونيکی کنترل موتور مشکلی ايجاد شده است.

مشکل: در حالت گاز ندادن موتور روان نيست و يا وقتی سرد است با گاز ندادن خاموش می شود
توضيح مشکل: هنگاميکه موتور سرد است و شما پا را از روی پدال گاز بر می داريد، موتور خيلی بد کار می کند و گاهی نيز خاموش می شود. با حرکت سريع موتور همه چيز بنظر مناسب می آيد. اين مشکل به مرور زمان بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما دارای کاربراتور باشد، دهانه آن ممکن است تنظيم نباشد و يا خراب شده باشد.
در واکيوم سيستم مکش هوا ممکن است نشت وجود داشته باشد.
دور موتور در هنگام گاز ندادن ممکن است درست تنظيم نشده باشد.
ممکن است مشکلی در سيستم احتراق وجود داشته باشد.
زمان بندی احتراق ممکن است درست تنظيم نشده باشد.
در کامپيوتر کنترل کننده موتور ممکن است مشکلی پيش آمده باشد.
سوپاپ Egr ممکن است خراب شده باشد.
ممکن است در موتور مشکل مکانيکی پديد آمده باشد.
انژکتورهای بنزين ممکن است کثيف شده باشند.

مشکل: قدرت موتور کم شده است
توضيح مشکل: هرگاه که پدال گاز را فشار می دهيد، بنظر می رسد که خودرو قدرت سابق را ندارد.ممکن است صدا و ارتعاشات عجيبی را نيز احساس کنيد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فيلتر هوا ممکن است کثيف شده باشد.
شمعها يا واير آنها ممکن است خراب شده باشند.
ممکن است مسکل ديگری در سيستم احتراق باشد.
ممکن است موتور مشکل مکانيکی داشته باشد.
سيستم اگزوز ممکن است گرفته باشد.
مبدل کاتاليتيک ممکن است گرفته شده باشد.
فيلتر بنزين ممکن است گرفته باشد.

مشکل: موتور ضعيف کار می کند
توضيح مشکل: با فشردن پدال گاز، موتور مانند سابق حرکت نمی کند.احساس می کنيد که قدرت موتور کم شده است. اين مشکل بتدريج بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فيلتر هوا ممکن است کثيف شده باشد.
شمعها ممکن است کثيف باشند و يا خورده شده باشند.
کابل شمعها ممکن است خراب شده باشد.
ممکن است مشکلی در سيستم احتراق وجود داشته باشد.
فيلتر سوخت ممکن است گرفته باشد.
آب ممکن است با بنزين ترکيب شده باشد.
اگر خودرو شما دارای کاربراتور است، ممکن است پمپ شتاب يا مدار قدرت آن خراب باشد.
مبدل کاتاليتيک ممکن است گرفته باشد.

مشکل: موتور در حال حرکت جهش می کند
توضيح مشکل: موتور خوب روشن می شود و حرکت آن نيز خوب است. هنگاميکه سعی می کنيد تا با سرعت يکنواخت حرکت کنيد، موتور جهش می کند و بد کار می کند. متوجه می شود که سرد و گرم بودن در عملکرد موتور تاثير دارد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما کاربراتور دارد، دهانه آن ممکن است تنظيم نباشد و يا خراب شده باشد.
موتور ممکن است خيلی داغ شده باشد.
تنظيم کننده فشار بنزين ممکن است در فشار خيلی پايينی تنظيم شده باشد.
زمانبندی احتراق ممکن است غلط تنظيم شده باشد.
ممکن است در سيستم احتراق مشکلی پديد آمده باشد.
ممکن است در سيستم کنترل کامپيوتری موتور مشکلی پديد آمده باشد.
فيلتر هوا ممکن است گرفته باشد.
مبدل گشتاور در گيربکس ممکن است در زمان غلط قفل کند يا ممکن است سر بخورد.
ممکن است در سيستم واکيوم نشت وجود داشته باشد.
موتور ممکن است مشکلات مکانيکی داشته باشد.
سوپاپ Egr ممکن است باز مانده باشد.
اکسلهای حرکت ممکن است شل شده باشند يا خوردگی داشته باشند.
انژکتور سوخت ممکن است کثيف شده باشد.

مشکل: خودرو به بالا و پايين می رود
توضيح مشکل: با حرکت و عبور از روی يک دست انداز، احساس می کنيد که خودرو چند بار بالا و پايين می رود. اين مشکل معمولا تدريجی بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کمک فنرها فرسوده شده اند.
اتصالات کمک فنرها شکسته است.

مشکل: خودرو در حال حرکت به يک جهت کشيده می شود
توضيح مشکل: در حين حرکت متوجه می شويد که خودرو به يک سمت کشيده می شود. اين مساله ممکن است جزئی باشد و ناديده گرفته شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
همه چرخها دارای فشار باد مساوی نمی باشند.
چرخها تنظيم نيستند.
يکی از ترمزها قفل می کند و رها نمی کند.
اتصالات فرمان و يا برخی از قطعات آن شل شده است.
چرخها بصورت يکسان ساييده نشده اند.

مشکل: خودرو به چپ و راست می رود
توضيح مشکل: در حرکت احساس می کند که همواره بايد توسط فرمان، مسير حرکت را تنظيم کنيد. اين مشکل در سرعت های بالا بيشتر محسوس است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
خودرو بيش از حد بارگذاری شده است و يا بار در يک سمت آن بيشتر از سمت ديگر است.
چرخها تنظيم نيستند.
چرخ دنده فرمان از تنظيم خارج شده است و بايد تعويض شود.
فنرهای خودرو ضعيف شده اند.
بلبرينگهای چرخهای جلو از تنظيم خارج شده اند و يا فرسوده شده اند.

مشکل: فرمان حرکات جهشی انجام می دهد
توضيح مشکل: با حرکت آرام، متوجه می شويد که فرمان حرکت جهشی انجام می دهد. در هدايت خودرو مشکلی وجود ندارد. اين مشکل به تدريج بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
تسمه فرمان هيدروليک شل شده است.
روغن پمپ هيدروليک فرمان کم شده است.
دور موتور در هنگام گاز ندادن خيلی کم است.
پمپ هيدروليک فرمان مشکل دارد.
اتصالات فرمان با چيزی برخورد می کنند.

مشکل: فرمان ارتعاش می کند
توضيح مشکل: فرمان در سرعت های بين 60 تا 100 کيلومتر در ساعت ارتعاش می کند. اين لغزش به خودرو نيز منتقل می شود. گاهی اين مشکل فقط هنگام ترمز گرفتن مشاهده می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روتورهای ترمز خراب شده است.
پيچهای چرخ شل شده اند.
چرخ ها از بالانس خارج شده اند.
اتصال فرمان شل است.
چرخ ها کج و يا خراب شده اند.
چرخ ها خيلی خورده شده اند.

مشکل: پدال ترمز ارتعاش می کند
توضيح مشکل: با فشردن پدال ترمز، احساس می کنيد که پدال ارتعاش می کند. بنظر می رسد که چيزی در حال جدا شدن است. اگر خودروی شما داری سيستم Abs است، اين مساله عادی است ولی در غير اين صورت اين يک مشکل است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روتورهای ترمز خورده شده اند.
اتصالات فرمان شل شده است.
پيچهای چرخها شل شده اند.
چرخها از بالانس خارج شده اند.
چرخها خراب شده اند.
چرخها خيلی خورده شده اند.

مشکل: ترمز ها کشيده می شوند
توضيح مشکل: با حرکت متوجه می شويد که خودرو به يک سمت کشيده می شود. ترمز شما ممکن است گرفته شده باشد، بدون اينکه شما مطلع باشيد. گاهی بوی سوختگی نيز به مشام می رسد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
ديسک ترمز قفل کرده است.
ترمز دستی رها نمی کند.
يک قسمت در سيستم ترمز شکسته است و يا شل شده است.
کفشک ترمز زنگ زده است.

مشکل: يکی يا چند تا از ترمز ها قفل می کند
توضيح مشکل: با فشردن پدال ترمز، خودرو به يک سمت شديدا کشيده می شود. بنظر می رسد که ترمزها در يک سمت خودرو خوب کار می کنند و در سمت ديگر کار می کنند. اين کشيده شدن فقط در هنگام ترمز گرفتن است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
لنت ها روغنی شده اند و بايد تعويض شوند.
لنت ها شل شده اند و بايد تنظيم شوند.
سيلندر چرخ خراب شده است.
بلبرينگ های چرخ جلو از تنظيم خارج شده اند.

مشکل: ارتعاشات عرضی فرمان
توضيح مشکل: متوجه ارتعاش عرضی در فرمان می شويد، اين ارتعاشات هنگاميکه روی سطح ناهموار هستيد بدتر است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
چرخهای شما ار بالانس خارج شده اند.
فشار چرخها درست نيست.
چرخها خورده شده اند.
يک قسمت از اتصالات فرمان شل و يا خراب شده است و بايد تعويض شود.
قطعات سيستم تعليق خورده شده اند

مشکل: پدال ترمز با فشردن به زمين می رسد
توضيح مشکل: با فشردن پدال ترمز، متوجه می شويد که به راحتی به زمين می رسد. ترمز نيز خيلی ضعيف عمل می کند در اين حالت.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن ترمز خيلی کم است و يا وجود ندارد.
سيلندر اصلی ترمز خراب است.
در سيستم ترمز هوا محبوس شده است.

مشکل: ترمز ها به سختی خودرو را متوقف می کنند
توضيح مشکل: فشردن پدال ترمز باعث توقف خودرو نمی شود . در هنگام ايست، ترمزها بايد خيلی محکم فشرده سوند تا خودرو را ساکن نگاه دارند. اغلب برای توقف خودرو احتياج به چند بار ترمز گرفتن است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن ترمز خيلی کم است و يا تمام شده است.
سيلندر اصلی ترمز خراب شده است.
در سيستم ترمز هوا محبوس شده است.
لنت های ترمز خورده شده اند و يا خيس هستند.

مشکل: پدال ترمز خيلی محکم شده است
توضيح مشکل:پدال ترمز خيلی سخت شده است و ترمز گرفتن کار دشوار . اين مشکل ناگهانی پديد می آيد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
بوستر ترمز شما خراب شده است.
شيلنگ واکيوم بوستر ترمز نشت دارد و يا قطع شده است.
در يکی از شيلنگهای ترمز ، خم شدگی پديد آمده است که مشکل ساز است.
پدال ترمز به چيزی گير می کند و خوب نمی تواند حرکت کند.

مشکل: قدرت ترمز به تدريج کم می شود
توضيح مشکل: همه چيز خوب کار می کنيد تا اينکه شما در پشت ترافيک قرار می گيريد و از ترمز زياد استفاده می کنيد . در اين هنگام احساس می کنيد که قدرت ترمز بتدريج کم می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
لنت هايي که برای شما نصب شده اند دارای کيفيت خوبی نيستند و بايد تعويض شوند.
ترمز های شما بدليل قفل کردن داغ شده اند.
ترمزها بدليل اينکه چيزی صد راه رسيدن هوا به آنها شده است داغ کرده اند.
روغن ترمز کثيف شده است و يا از روغن صحيحی برای ترمز استفاده نشده است.
لنت های شما روغنی شده اند و بايد تعويض شوند.

مشکل: ترمز خيلی پايين می گيرد
توضيح مشکل: پدال ترمز خيلی پايين می گيرد و خيلی بايد آن را فشار داد . ترمز خوب عمل می کند و فقط گرفتن آن خيلی پايين است. اين مشکل با هر بار فشردن پدال بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن ترمز کافی نيست.
مدار هيدروليک هوا گرفته است.
لنت های ترمز خيلی خورده شده اند.
بوستر ترمز خراب است و يا سوپاپ آن نشت دارد.
روغن ترمز کثيف شده است و يا از روغن نامناسبی استفاده شده است.

مشکل: پدال ترمز خيلی نرم شده است
توضيح مشکل: هرگاه که پدال ترمز را فشار می دهيد متوجه می شويد که خيلی نرم و اسفنجی شده است . ممکن است با چند بار فشردن آن، دوباره مانند اول بشود ولی به محض بداشتن پا از روی آن مجددا نرم می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در يکی از شيلنگهای ترمز نشت وجود دارد.
در مدار هيدروليک هوا وارد شده است.
روغن ترمز کثيف شده است و يا از روغن نامناسبی استفاده شده است.
ترمز ها خيلی خورده شده اند.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
 

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود و در همین حال، بر تعداد ماجراجویی‌های خارج از شهر می‌افزاید. به این منظور یکی از گزینه‌ها، تجربه ویژه آفرود با یک «جیپ» است. در ادامه می‌خواهیم یک لیست از تجهیزاتی مرور کنیم که می‌توانند سطح تجربه خارج از جاده شما را ارتقا دهند.


چیزی به نام «سنگ‌های غیرقابل‌عبور» وجود ندارد.
با استفاده از چرخ‌ها و تایرهایی که مخصوص آفرود طراحی شده‌اند، ارتفاع جیپ خود را افزایش داده و فاصله زیادی را تا سطح زمین ایجاد کنید. در نتیجه می‌توانید از شیب‌های تُندتر در مسیر عبور کنید و موانع پیش‌رو را به‌راحتی پشت‌سر بگذارید. چرخ‌ها هر چه بزرگ‌تر و زمخت‌تر باشند، شرایط بهتری برای شما به‌وجود خواهند آورد. همچنین با استفاده از یک لیفت در سیستم تعلیق، ارتفاع بیشتری به خودرو اضافه کنید و به این وسیله مطمئن شوید که تایرهای شما هیچ‌گاه با گلگیرها تماس پیدا نخواهد کرد. به این منظور می‌توانید میله‌های راکر نصب کنید که ارتفاع بالاتری ایجاد کرده و در همین حال، از بدنه جیپ محافظت خواهند کرد.


با اطمینان بیشتر به ماجراجویی بپردازید.
در یک ماجراجویی خارج از جاده در میان باتلاق‌های گِلی، تپه‌های ماسه‌ای و جریان‌های آب، تنها نکته‌ای که اهمیت دارد، گیر نکردن در چنین زمین‌هایی است. به این منظور، جیپ خود را به یک بکسل قوی مجهز کنید تا با کمک آن بتوانید از مخمصه نجات پیدا کنید. گیر کردن در یک باتلاق شاید بخشی از ماجراجویی باشد، ولی نباید به‌عنوان پایان کار قلمداد شود. همچنین نصب یک سپر آفرود نیز به این منظور مفید خواهد بود. البته این کار جیپ شما را در سخت‌ترین مسیرها محافظت نخواهد کرد، ولی محل بسیار مناسبی برای بکسل کردن خواهد بود.

سپرهای جیپ به صورت یکپارچه با محافظ‌های جلوپنجره نیز در دسترس هستند که ابزار فوق‌العاده‌ای برای محافظت و قرارگیری چراغ‌های اضافی خواهند بود. در همین حال، به خاطر داشته باشید که یک تایر بزرگ ممکن است با ابعاد درنظر گرفته شده برای جای تایر زاپاس مطابق نباشد. بنابراین باید به فکر یک سپر عقب آفرود با جای مناسب و تنظیم‌شونده برای تایر باشید.


امکان دیدن محیط اطراف، یک موضوع کلیدی است.
شما باید قادر باشید که مسیر روبرو و موانع بر سر راه خود را در هنگام رانندگی آفرود ببینید. بر این اساس، جیپ خود را به درهای مخصوصی مجهز کنید که اجازه دید بهتر از داخل را به شما بدهند. انواع مختلفی از این درها وجود دارند:

درهای نیمه – این درها حالت اولیه کارخانه‌ای را حفظ می‌کنند و نسبت به سایر انواع درها، ایمنی نسبتاً بیشتری را فراهم می‌کنند. جنس این درها از ABS مقاوم در برابر ضربه ترموپلاستیک با یک فریم فولادی تقویتی داخلی است. این درها به سرنشینان اجازه می‌دهند که تجربه‌ای از هوای آزاد داشته باشند؛ بدون آن که در حالت «بدون در» رانندگی کنند. همچنین این درها سرنشینان را از خاک و سنگ‌هایی که از چرخ‌های خودرو پرت می‌شود، محافظت می‌کنند و همین‌طور، جلوی افتادن اشیا از داخل جیپ را می‌گیرند.


درهای المنت – این درها همان شرایط و حس فضای باز را ایجاد می‌کنند و امکان دید با حالت بدون در برابری می‌کند. در همین حال، حفاظتی که با ساختار لوله فولادی این درها در اختیار قرار می‌گیرد و قابلیت‌های بیشتری که برای حمل وسایل بیشتر ایجاد می‌کنند، آینه‌های یکپارچه و حتی ایجاد حالت یک در کامل، از جمله ویژگی‌های این درها هستند.


درهای تریل – این درها دارای یک ساختار لوله فولادی با یک بخش توری برای حفاظت بیشتر هستند. این درها قابلیت دید فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند و در همین حال، وزن نسبتاً کمتری دارند. روزنه‌های تور مشبک به‌اندازه‌ای باز هستند که باز هم حس باز بودن فضا منتقل می‌شود و خط افق به‌خوبی از میان آنها مشخص است. این درها به‌خوبی چفت و بست می‌شوند و نصب آنها بسیار راحت است.

تمام انواع این درها را می‌توان با درهای کارخانه‌ای جایگزین کرد. با این حال، همیشه به راحتی امکان بازگشت به حالت قبلی وجود دارد و آزادی عمل بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌گیرد.


در وهله دوم، برای دید بهتر از موانع و شرایط مسیر پیش‌رو، استفاده از چراغ‌های آفرود برای جیپ توصیه می‌شود. به این منظور، باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

ساختار – به دنبال چراغ‌هایی بگردید که دارای یک محفظه محکم بوده و لنزهای نشکن پلی‌کربناته داشته باشند.

شکل – چراغ‌های آفرود هم به صورت گرد و هم به‌صورت چهار گوش در دسترس هستند و بسیاری از رانندگان از ترکیبی از هر دوی آنها استفاده می‌کنند. در همین حال، باید گفت که لنزهای گرد دارای یک سطح بازتابنده با یک فیلامان در نقطه کانونی هستند که شدت نور بیشتری را نسبت به لنزهای مربع یا مستطیلی ایجاد می‌کند.

تکنولوژی لامپ – انواع مختلفی از چراغ‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و مهم این است که به دنبال چه چیزی هستید.

  • لامپ‌های هالوژن بیشتر برای چراغ‌های نور بالا و مه‌شکن مورد استفاده قرار می‌گیرند. شدت اضافه نور خروجی از این چراغ‌ها باعث می‌شود که راننده دید بهتری در تاریکی و یا هوای طوفانی داشته باشد.
  • لامپ‌های LED حساسیت بسیار کمی نسبت به لرزش دارند و بنابراین در شرایط پر جنب و جوش می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. این چراغ‌ها همیشه در دمای پایین باقی می‌مانند، نور بیشتری نسبت به انرژی ورودی تولید می‌کنند و با سرعت بیشتری روشن می‌شوند.
  • لامپ‌های HID ولتاژ بالایی استفاده می‌کنند با ترکیبی از گاز زنون، جیوه و هالیدهای فلزی، نور درخشان‌تر و سفیدتری را نسبت به لامپ‌های معمولی ایجاد می‌کنند.
  • لامپ‌های زنون با فراهم کردن شدت نور بیشتر و مصرف انرژی کمتر، کارایی نوری بیشتری نسبت به لامپ‌های هالوژن دارند. همچنین نوری که به این طریق تولید می‌شود، سفیدتر است و شباهت بیشتری به نور طبیعی خورشید دارد.
الگوهای تابشی

  • چراغ‌های رانندگی به شما کمک می‌کنند تا فاصله بیشتری را در جلو و کناره‌های مسیر ببینید.
  • نورافکن‌های مدادی حالت جمع و جور بیشتری دارند و با تمرکز بیشتر، فاصله بیشتری را در جلو برای شما نمایان می‌کنند.
  • نورافکن‌های کناری امکان دید سمت راست یا چپ را برای شما فراهم می‌کنند.
  • چراغ‌های فلاد موجب نورانی شدن سطح وسیعی از پیرامون خودرو می‌شوند.
  • چراغ‌های مه‌شکن یک الگوی تابشی عریض دارند که مسیر را در نزدیکی سطح زمین روشن می‌کند.
بر این اساس، می‌توانید چراغ‌های مناسب را بر روی جیپ نصب کنید تا حداکثر دید را برای خود ایجاد کنید.


اگر تمام مواردی که در بالا مرور شد، انجام بدهید، مطمئن باشید که روند تبدیل جیپ به یک هیولای جنگنده آفرود تکمیل شده است.پ

منبع: بخش مقالات سایت پی تی سی
 

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
در این مقاله میخواهیم به برسی این موضوع بپردازیم که آیا استفاده لاستیک های زمستانی ضرورتی دارد یا نه و دلایل استفاده از آن را برای شما دوستان شرح بدیم

البته لاستیک هایی هستند با نام لاستیک 4فصل که در تمام طول سال از آن میتوان استفاده کرد اما لاستیک زمستانی به صورت تخصصی تر برای این فصل طراحی و تولید شده است

برای رانندگان حرفه ای و البته آن هایی که سلامت خودرو و امنیت خود و دیگر سرنشینان همواره برایشان اهمیت دارد، معمولا آماده کردن خودرو برای فصل سرما از واجبات است.

حتی اگر برف و سرما در منطقه ای که زندگی و رانندگی می کنید آغاز شده، فکر نکنید دیر شده و همین حالا تجهیز خودرویتان را آغاز کنید. تعویض خودروی مناسب فصل زمستان تقریبا مهم ترین بخش این آماده سازی است که طبق آمارها رانندگان بسیاری از کشورها، حتی کشورهای سردسیر، از آن غفلت می کنند. بسیاری از رانندگان فکر می کنند تایرهای معمولی تایرهایی هستند برای تمام فصول، اما این باور فقط در مناطقی صدق می کند که در تمام سال آب و هوایی معتدل و یکنواخت دارند. این تایرها برای رانندگی در خیابان یا جاده های برف گرفته و یخ زده مناسب نیستند و اگر در جایی زندگی می کنید که احتمال بارش برف و به تبع آن یخ بندان وجود دارد، تهیه دو جفت تایر زمستانی کاملا ضروری است. استفاده از تایرهای زمستانی دو توجیه کاملا عقلانی دارد: اول اینکه این تایرها چنان ساخته شده اند که در برابر انقباض ناشی از کاهش دما، مقاوم و درواقع انعطاف پذیرند و دوم اینکه از موادی خاص و با طرحی خاص ساخته شده اند که امکان اصطکاک و درگیری با سطح حامل خودرو را بسیار بالا می برد. نباید از یاد برد که در زمستان مساله اصلی فقط حرکت امن تایرها روی سطح خیس، برف گرفته یا یخ زده نیست، بلکه دوام و عمر آنها هم اهمیت دارد. درست به همین دلیل است که این تایرها برای استفاده در تابستان یا رانندگی در مناطق گرمسیری مناسب نیستند، زیرا مثلا فضای بین عاج های آنها در جاده های گرم به سرعت از بین می رود. بنابراین در فصل زمستان هرگز به تایرهای معمولی که کیفیت چندانی ندارند اعتماد نکنید. بررسی آمار تصادفات رانندگی ناشی از لغزندگی کف و سرخوردن خودرو در ماه های سرد سال نشان می دهد که این اعتماد بی پشتوانه در بسیاری اوقات نتایجی فاجعه بار در پی داشته است.



9d38977b220fd424b7524d1c315b80391.jpg




دلایل متعدد موافق، دلایل اندک مخالف
رانندگان خودروهایی که نیروی محرکشان در محور دو چرخ عقب است (دیفرانسیل عقب) سال هاست که دو چرخ عقب را به یک جفت تایر زمستانی مجهز می کنند و حتی برای انتقال مناسب نیرو تایر دو چرخ جلو را هم عوض می کنند، اما از آشنایی رانندگان خودروهایی با نیروی محرک در جلو یا نیروی محرک در هر دو محور (دیفرانسیل چهار چرخ) با مزایای استفاده از تایر زمستانی بیش از یک دهه نمی گذرد؛ چرا که باور عمومی این است که خودروهای گروه دوم در برف و سرما راحت تر حرکت می کنند، اما در واقع تفاوت چندانی در کار نیست: تایر زمستانی نه تنها انتقال نیرو به چرخ ها و حرکت اولیه خودرو را تسهیل می کند، بلکه توانایی راننده را در هدایت خودرو، مثلا سر پیچ ها، و مهار آن در هنگام کاهش سرعت یا ترمز ناگهانی بالا می برد. بنابراین علاوه بر افزایش ایمنی، خودروی شما و بخش های حساسی چون جعبه دنده و قطعات سیستم انتقال نیروی آن فشار کمتری متحمل می شوند و از آسیب به دور می مانند.حقیقت آن است که هدایت خودرو به هنگام فشار دادن پدال ترمز، اصلی ترین توجیه استفاده از تایر زمستانی برای خودروهایی با دیفرانسیل در جلو یا دیفرانسیل در هر دو محور است. مهم ترین فایده این تایرها کاهش زمان توقف خودرو از زمان فشار دادن پدال ترمز و همچنین کاهش مسافتی است که خودرو تا توقف کامل طی می کند. آخرین بررسی ها نشان می دهند که عملکرد خودرویی مجهز به تایر زمستانی در هنگام ترمز، ۳۵ درصد بهتر از خودرویی با تایرهای معمولی است. این اختلاف گاهی فاصله بین مرگ و زندگی است؛ برای شما، سرنشینان خودروی شما یا عابر پیاده ای در اطراف. یکی از مهم ترین دلایلی که راننده ها را از استفاده از این تایرها منصرف می کند هزینه خرید آنها است؛ مثلا در آمریکا قیمت یک جفت تایر زمستانی با کیفیت بالا ممکن است تا ۱۰۰۰ دلار هم برسد و حتی برای صاحبان خودروهای بزرگ و شاسی بلند با تایرهای بزرگ گران تر از این هم تمام شود. (بدیهی است که قیمت این تایرها در ایران بسیار کمتر از اینها است.) حتی اگر خطر تلفات سنگین جانی ناشی از این تصادفات را نادیده بگیریم، چه کسی می تواند انکار کند که هزینه های بعدی تصادف خودرویی که به طور میانگین بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و ناگهان سر می خورد و حتی ترمز کردن هم کمکی به وضعش نمی کند، کمتر از هزینه خرید یک جفت تایر تازه است؟ این همه ماجرا نیست: تعویض تایرهای معمولی با تایرهای زمستانی عمر تایرهای معمولی را هم افزایش می دهد، چرا که اغلب این تایرها برای حرکت در دمای پایین یا چرخش روی سطوح یخ زده طراحی نشده اند و انقباض و انبساط مداوم آنها در فصل سرما عمرشان را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. و توصیه آخر: پیش از آنکه فصل سرما آغاز شود و اولین برف زمستانی غافلگیرتان کند، به فکر خرید دست کم یک جفت تایر زمستانی باشید. این تایرها ممکن است همیشه و همه جا در دسترس نباشند. ممکن است بارش برف سنگین بسیاری رانندگان دیگر را هم ناگهان به فکر خرید تایر زمستانی بیندازد و بنابراین نتوانید به موقع تایر مورد نیازتان را تهیه کنید. پس کار را هرچه زودتر شروع کنید

منبع: بخش مقالات سایت پی تی سی
 

Sarah.Amini

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 آپریل 2020
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
3
سن
27
سلااااااام :) :) :) :)
می‌دونستید رنو تلیسمان توی بازار کره جنوبی به اسم رنو سامسونگ SM6 و با یه لوگوی متفاوت به فروش می‌رسه؟
برای من که خیلی جالب بود. یه برند سامسونگ رو برای همه چی استفاده میکنن :دییییی
من خودم اینو از یه سایتی خوندم اسمش فک کنم همراه مکانیک بود.

renault-samsung-unveils-sm6-talisman-in-korea-gets-20-lpg-engine-and-cvt-104253-7.jpg
 

mahdian57

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 مارس 2009
نوشته‌ها
6,318
لایک‌ها
10,751
محل سکونت
تهران
اصلا همونجا هم تولید میشه
 
بالا