• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

سرمایه گذاری روی زمین و مسکن

f1saeed

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2010
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
16
برخی شهرها فروش مصالح از قبیل سنگ کساد است
ایا تهران هم همینطور است؟؟
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,150
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
سلام
دوست عزیز davodmg ببخشید یه سوالی داشتم:
خانواده ما طبقه یک( چه با آسانسور و بی آسانسور) رو قبول ندارن! و دوست ندارن طبقه یک بخرن!!! دلایل خودشون رو دارن مثلا چون زیر پارکینگ بازِ و زمستون سرو تابستون گرم هستش و رفت و آمد زیاد و....
خیلی از خونه ها رو به این دلیل رد میکنن...
بنظرتون طبقه اول ارزش خرید داره؟؟؟
**************************
شما خودتون تو پست های قبل گفتید بهترین طبقه سوم( چه با آسانسور و بی آسانسور) هستش...
میتونم دلیل شما رو بدونم؟
دلیل اصلیش فکر کنم اینه که نه خیلی بالاست و نه خیلی پایین.طبقه آخر مشکل فشار آب+گرما و سرما+خرابی آسانسور + صدای کولر داره و طبقات اول هم دود+گرما و سرما + صدا خودرو های پارکینگ و گاهی اوقات هم خرابی زانویی پارکینگ+کاهش باد کولر آبی (اتلاف)+صدای موتورخونه (اگه یه طبقه پارکینگ داشته باشه).
طبق اول رو بیشتر مسن ها میخرن
طبقه 2 و 3 و 4 میمونه که توی اینا چون 3 وسطه طرفدار بیشتری داره.
البته سلیقه ای هستش
لام به ذکره که این مسائل توی آپارتمان 5 یا 6 طبقه هستش و توی برج های 10 طبقه به بالا شرایط فرق داره و هرچی بالاتر بری گرون تره.
 

alirenger

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2013
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
104
با سلام خدمت دوستان.در تهران با حدود 400 تومان کجا میشه یه مغازه نقلی حدود 20 متری خرید که هم پا خورش خوب باشه هم اجاره بالایی بره؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آخوندی پیشنهاد داد
راه‌اندازی صندوق تضمین کیفیت ساختمان


وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شامل آیین‌نامه اجرایی ماده (33) قانون **** مهندسی و کنترل ساختمان در حال بازنگری است؛ در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد داد تا صندوق تضمین کیفیت ساختمان توسط انبوه‌سازان راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی در دیدار با اعضای کانون انبوه‌سازان کشور، با اشاره به تفاوت‌های بیمه مسئولیت و تضمین کیفیت ساختمان تصریح کرد: یکی از کارهایی که انبوه سازان در سراسر جهان انجام می‌دهند ایجاد صندوق کیفیت ساختمان است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: صندوق کیفیت ساختمان توسط انبوه‌سازان برای تضمین عملکردهای اساسی ساختمان مثلا ضمانت نم ندادن سقف ساختمان در مدت پنج یا 10 سال می‌تواند راه‌اندازی شود. همچنین بیمه مسئولیت موضوع دیگری به غیر از صندوق کیفیت ساختمان است که باید توسط شرکت‌های بیمه‌ای صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید بر اساس قانون **** صنفی، انبوه سازان را ساماندهی کنیم و انبوه‌سازی مثل هر حرفه‌ای یک صنف است و انبوه ساز می‌تواند دارای هر تخصصی باشد و انحراف اصلی زمانی اتفاق افتاد که انبوه سازی را زیر چتر **** مهندسی بردند.

آخوندی توضیح داد: اینکه باید در ساخت و ساز‌ها از قواعد مهندسی تبعیت کنیم و کار توسط متخصصین انجام شود، تردیدی نیست و انبوه سازی هر کاری بخواهد انجام دهد باید از خدمات مهندسی استفاده کند و لزومی ندارد خود انبوه‌ساز مهندس باشد. در این زمینه به مبانی نظری سابق خود در این زمینه پایبند هستم و معتقدم باید این اتفاق بیفتد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مبحث دوم مقررات ملّی ساختمان شامل آیین‌نامه اجرایی ماده (33) قانون **** مهندسی و کنترل ساختمان به خاطر وجود مشکلاتی در دست بازنگری است.

وی افزود: هر کسی بابت خدمتی که ارائه می کند دستمزد می‌گیرد و این شفاف است و عوارض ساختمانی اساسا برای این وضع شده است که هزینه‌های کنترل، طراحی و اجرا را تامین کند و شهر بر اساس عوارض نوسازی باید اداره شود.

آخوندی بیان کرد: کسب درآمد توسط شهرداری ها و منابع مالی آنها باید بازنگری شود و برای اداره شهر نباید هوا (تراکم) و آینده زندگی مردم را فروخت.

وی ادامه داد: انبوه سازی به معنای توسعه شهر بر اساس قانون است و شهر باید بر مبنای قانون اداره شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر تسهیل کسب و کار در کشور و پیگیری این موضوع به عنوان نماینده دولت در کمیسیون ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه یادآور شد: قانون تامین اجتماعی دارای قوانین شفافی است که باید با تکمیل و شفاف‌سازی دفاتر حسابداری در زمینه پرداخت مالیات و حق بیمه درست عمل کنیم و حقوق کارگران در بیمه‌ها را باید پیگیری شود.

آخوندی تصریح کرد: در حوزه مسکن برای خروج از رکود باید هر دو زمینه عرضه و تقاضا تحریک شود و برای هر بخش طرح‌های مختلفی همچون صندوق پروژه، صندوق‌های پس انداز، صندوق‌های مسکن و ساختمان محلی، تسهیلات بانکی و غیره پیگیری می‌شود که هر فرد متناسب با شرایط خود اقدام کند.

در این دیدار اعضای کانون انبوه‌سازان به مشکلات خود در زمینه پرداخت حق‌بیمه تامین اجتماعی، ماده 29 قانون **** مهندسی، مشکلات اطاله پرونده‌های برای مدت‌های طولانی در سازمان ثبت اسناد، قانون پیش فروش مسکن، قانون مالیات و ارائه تسهیلات به انبوه‌سازان به بحث و بررسی پرداختند.

انتهای پیام
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,150
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
با سلام خدمت دوستان.در تهران با حدود 400 تومان کجا میشه یه مغازه نقلی حدود 20 متری خرید که هم پا خورش خوب باشه هم اجاره بالایی بره؟
سلام
توش چیکار میخواید بکنید؟
مغازه با این قیمت زیاده ولی توش هر کاری نمیشه کرد.
مغازه سراغ دارم 15 متر متری 12 میلیون سمت فلکه دوم صادقیه ولی توی یه پاساژه که فقط کار مهر,تراکت و چاپ و اینجور چیزا میکنن!
 

alirenger

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2013
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
104
سلام
توش چیکار میخواید بکنید؟
مغازه با این قیمت زیاده ولی توش هر کاری نمیشه کرد.
مغازه سراغ دارم 15 متر متری 12 میلیون سمت فلکه دوم صادقیه ولی توی یه پاساژه که فقط کار مهر,تراکت و چاپ و اینجور چیزا میکنن!
میخوام بدمش اجاره جایی که اجاره و پا خورش خوب باشه حالا ممکنه چند سال بعد خودمون توش کاری را بندازیم ولی فعلا اجاره میخوام بدم.بر خیابون میشه این حدود پیدا کرد جای درس حسابی و پر رفت و آمد؟
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,150
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
میخوام بدمش اجاره جایی که اجاره و پا خورش خوب باشه حالا ممکنه چند سال بعد خودمون توش کاری را بندازیم ولی فعلا اجاره میخوام بدم.بر خیابون میشه این حدود پیدا کرد جای درس حسابی و پر رفت و آمد؟
خوب پس باید جایی بگیرید که مخصوص به یه کار خاص نباشه یا اگه هست یه بازار درست و حسابی باشه.13 14 متری خوب میتونی پیدا کنی ولی 20 متر جاش یکم ناجوره و ممکنه به درد هر کاری نخوره.
سمت صادقیه و آریا شهر مغازه تو خیابون حدودای 30 35 ایناست و بستگی به جاش داره.
اگه میتونید پیش خرید بکنید.
پروژه های خاص رو پیدا کنید و بعد پیش خرید بکنید , وقتی تموم شه سود خوبی میبرید.
یدونه سمت میلاد نور ( نزدیکای اونجا بود ) پارکینگ طبقاتی + 3 طبقه یا دو تا دقیق یادم نیست مغازه توسط بنیاد اجرا میشد.زدن تو گوشش :D تموم شد . حدودا 2 سال دیگه تحویل میدن.
یدونه هم سراغ دارم مال آشناست.برجشون کرجه.تجاری+اداری تا طبقه 7 یا 8 تجاریه ولی بعد از اون اداری . 24 25 طبقست . یادم نیست تقریبا 3 4 ماه پیش رفتم سر ساختمونشون.جاش خوبه.صحبت که کردم گفتم فعلا قصد پیش فروش ندارن ولی تا یکی دو سال دیگه مشخص میکنن اگه تا اون موقع نخریدید و اونا هم خواستن پیش فروش بکنن و شما هم تمایل داشتید به نظرم کیس خوبیه . بخرید سود میکنید.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مالیات مسکن در کشورهای دیگر چقدر است؟


خراسان نوشت: در اکثر کشورهای پیشرفته که از منابع طبیعی نفعی نبرده اند، مالیات بیشترین سهم را در درآمدهای دولت دارد اما همواره این نگرانی وجود دارد که از درآمد یا سرمایه ای مالیات اخذ شود که واقعا مستحق پرداخت مالیات باشد. برای این منظور نکات زیادی در مورد مبناهای مالیاتی در نظر می گیرند.

به گزارش ایسنا، در ادامه گزارش خراسان می‌خوانید: یکی از مواردی که تشخیص استحقاق پرداخت مالیات بسیار دشوار است، بخش مسکن است. بخش مسکن دارای ماهیتی دو گانه است: از یک سو به عنوان یک نیاز ضروری مطرح است و از طرف دیگر ابزاری برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

طبیعی است که اخذ مالیات از مورد اول باید با وسواس بسیاری صورت پذیرد و یا اصلا صورت نپذیرد. از طرف دیگر در مورد مسکن هایی که با نیت سرمایه گذاری و سوداگری خریداری و نگه داری شده است، می توان با خیال آسوده مالیات گرفت. چرا که این سوداگران بخش مسکن هستند که در کنار تورم عمومی کشور، باعث لجام گسیختگی قیمت های این بازار می شوند و اگر انگیزه سوداگری از این بازار حذف شود، خانوارهای نیازمند به آسانی می توانند مالک واحد مسکونی شوند. معمولا در کشورهای دنیا چهار نوع مالیات در بخش مسکن وجود دارد: مالیات بر عایدی مسکن، مالیات بر مسکن خالی، مالیات بر خانه های گران بها و مالیات بر ارزش زمین.



مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

یکی از موثر ترین ابزارهایی که دولت می تواند با کمک آن مانع سوداگری و دلالی در بازار مسکن شود، مالیات بر عایدی سرمایه است. اصل کلی اخذ این نوع مالیات بر پایه منفعت حاصل از خرید و فروش املاک، معافیت سرپناه و تمایز قائل شدن بین انگیزه های سوداگری و غیره در تعیین نرخ و پایه مالیاتی است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از جمله آلمان، کانادا، فرانسه، آمریکا، شیلی، چین، دانمارک، هنگ کنگ و هند مالیات بر افزایش ارزش زمین و مسکن را اجرا می کنند.



سایر کشورها، برای افزایش هزینه معاملات سوداگرانه نرخ های متفاوتی بر نقل و انتقالات وضع می نمایند و از شکل گیری معاملات سوداگرانه جلوگیری می کنند، زیرا برای تأمین منافع عده ای خاص زیان های گسترده ای بر منافع اجتماعی و اقتصاد ملی وارد می سازند. از آنجا که درجه تسلط تقاضای سوداگرانه مسکن با زمان ارتباط معکوس دارد پایه این مالیات پلکانی معکوس بوده و با افزایش فاصله زمانی بین خرید و فروش بخش کمتری از منفعت کسب شده مشمول مالیات است. برای مثال، اگر ملک خریداری شده در سال اول پس از خرید فروخته شود 100 درصد منفعت و در سال دوم 80 درصد منفعت به دست آمده مشمول مالیات خواهد بود . این نسبت در سال سوم تا پنجم به 50 درصد منفعت کسب شده تنزل خواهد یافت و فروش در سال های بعد موجب کاهش پایه مالیاتی خواهد شد. در این شرایط سوداگرانی که به دنبال افزایش سود خود از طریق تحمیل قیمت بالای مسکن بر آحاد مردم هستند، تا حدودی ناکام می شوند. باید عنوان شود که شرط لازم شمول مالیات منفعت سرمایه، فروش زمین و مسکن است، بنابراین نخستین ملک افراد که تقاضای مصرفی آنهاست از مالیات منفعت سرمایه معاف است. به علاوه، در چارچوب مالیات بر منفعت سرمایه اغلب تولید کنندگانی که در بازه زمانی مشخص اقدام به تولید و عرضه واحدهای مسکونی می کنند نیز از پرداخت این مالیات معاف هستند.



مالیات بر خانه های خالی

ابزار مالیاتی دیگری که در کنترل و تخصیص بهینه منابع موجود مسکن در شرایطی که فاصله زیادی میان عرضه و تقاضا وجود دارد، مالیات بر خانه های خالی است. وضع نرخ مناسب مالیات منجر به افزایش هزینه نگهداری خانه های خالی برای مالکان شده و نگهداری خانه های خالی را هزینه بر می کند. باید گفت که مالیات بر واحدهای مسکونی خالی مالیاتی است که به صورت دوره ای از املاکی که مدت زمان مشخصی از سال خالی از سکنه رها شده باشند اخذ می شود. این مالیات تا زمانی گرفته می شود که ملک مورد نظر خالی شناخته شود و در صورت سکونت ملک مورد نظر مشمول پرداخت این مالیات نمی شود.

کشورهایی که به شدت به **** بازار معتقد هستند نیز اقدام به وضع مالیات بر واحدهای مسکونی خالی کرده اند. آمریکا جزو کشورهایی است که در برخی از مناطق خود، قوانینی را مبنی بر وضع مالیات بر واحدهای مسکونی خالی به تصویب رسانده است. در این میان می توان به شهر پنسیلوانیا و ایالت رودآیلند اشاره داشت. بنابر مصوبات قانونی، این دو منطقه از آمریکا به دلیل وجود خانه هایی که به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده، در شرایطی که به این واحدهای مسکونی نیاز بوده، خالی نگه داشته شده اند، مالیاتی معادل ۱۰ درصد ارزش ملک بر آنها وضع شده است که باید به صورت سالانه پرداخت شود. این مالیات بر خانه هایی اعمال می شود که برای مدت زمان ۱ سال (۱۲ ماه) خالی ثبت شوند. دولت ایالتی باسک اسپانیا نیز اقدام به اخذ مالیاتی به میزان روزانه ۹ یورو از مالکان واحدهای خالی گرفته است. در صورتی که ملک مورد نظر برای سال دوم نیز خالی بماند، مقدار جریمه به میزان ۱۲ یورو در روز افزایش خواهد یافت.



مالیات خرید املاک گران قیمت

یکی دیگر از اهداف اخذ مالیات کسب درآمد برای دولت و ایجاد توازن در **** اجتماعی کشور است. یعنی دولت با کسب درآمد مالیاتی از اقشار ثروتمند جامعه و پرداخت آن ها موجب ایجاد توازن اجتماعی می شود. به واقع این مالیات نوعی حق تمبر است که در معاملات اسنادی مختلف بر حسب ارزش سند از دریافت کننده سند اخذ می شود. واحدهای مسکونی گران قیمت از منظر مالیات ارزش افزوده نیز می تواند منبع اخذ مالیات باشد . با توجه به اینکه واحدهای مسکونی گران قیمت تنها با هدف سرپناه خریداری نشده اند و ارزش دارایی آن ها نقش غالب در خرید آن است بنابراین می تواند منبع اخذ مالیات باشد . به دلیل اینکه این مالیات از املاک با قیمت بالاتر از قیمت متوسط اخذ می شود تعداد واحدهای مسکونی مشمول مالیات محدود اما درآمدهای مالیاتی حاصله قابل توجه است. کشورهای مختلفی اقدام به اخذ مالیات از املاک گران قیمت کرده اند. انگلستان، ایرلند و استرالیا در این زمینه پیشرو هستند. برای مثال در انگلستان این مالیات به صورت تصاعدی و براساس قیمت ملک اخذ می شود. برای مثال اگر قیمت ملک کمتر از 125 هزاریورو باشد، هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود اما با افزایش قیمت ملک این مالیات افزایش می یابد و تا 4 درصد قیمت واحد مسکونی برای ملک های بالای 500 هزار یورو می رسد.



مالیات بر ارزش زمین

یکی دیگر از مالیات های بخش مسکن در مناطق شهری، مالیات بر ارزش زمین است. اهمیت این نوع مالیات از جایی نشات می گیرد که با افزایش روز افزون تقاضا برای مسکن از سویی و محدود بودن منابع زمین شهری و عدم امکان تولید زمین استفاده بهینه از منابع زمین شهری موجود را اجتناب ناپذیر و مسکن هدایت کند. مالیات بر زمین های خالی به دلیل اینکه مدیریت منابع زمین شهری و تخصیص بهینه آنها برای ایجاد زیرساخت های شهری بر عهده شهرداری ها است، نقش این بخش از بسته مالیاتی پیشنهادی بیشتر بر عهده شهرداری ها و به صورت عوارض شهری قرار می گیرد. تأمین منابع درآمدی شهرداری ها از طریق اجرای این مالیات به جای عوارض فروش تراکم منجر به ایجاد رویکردی عدالت محور در عرصه درآمدهای شهرداری ها می شود، چر اکه هر چه میزان خدمات شهری در منطقه ای بیشتر باشد قیمت زمین در آن منطقه بالاتر بوده و در نتیجه مالیات پرداختی نیز در آن منطقه بالاتر خواهد بود .در حال حاضر هیچ یک از 4 نوع مالیات مسکن و زمین در کشور ما اخذ نمی شود و شاید یکی از دلایل اصلی تکانه های شدید قیمتی که هر از گاه در بازار زمین و مسکن رخ می دهد ناشی از خلاء این مالیات ها باشد. البته اواخر سال گذشته در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، مجلس شورای اسلامی مالیات خانه های خالی را مصوب کرد اما ماه گذشته در جریان رسیدگی به مواد باقی مانده اصلاحیه قانون مالیات ها، مالیات عایدی مسکن را حذف کرد تا همچنان سوداگری بخش مسکن از چتر مالیاتی دور باشد و فضای سوداگری در این بخش همچنان مهیا باشد.



منابع: علی اکبر قلی زاده و نعمت ا...امیری «نگاهی به **** مالیاتی بخش مسکن در جهان و چهارچوبی برای اصلاح ساختار مالیات ها در بخش مسکن ایران»



احمد زمانی و محسن کلانتری «بررسی و اصلاح ساختار مالیات ها در بخش مسکن» وزارت مسکن و شهرسازی.

انتهای پیام
 

kaaro.ir

Registered User
تاریخ عضویت
14 می 2014
نوشته‌ها
149
لایک‌ها
117
سن
33
سلام پسر عموی من یه مسکن مهر اسم نوشته داره قسطاشو میده ...
میتونه به من بفروشدش من ادامه اقساطشو بدم ؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


رئیس سازمان **** مهندسی ساختمان:
با اصل قرار دادن سکونت در شهرها نباید خواب شهر بسازیم
رئیس سازمان **** مهندسی ساختمان گفت: با اصل قرار دادن سکونت در شهرها نباید خواب شهر بسازیم.


13920507000276_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان **** مهندسی ساختمان، اکبر ترکان گفت: با اصل قرار دادن سکونت در شهرها نباید «خواب شهر» بسازیم.

    جلسه گروه تخصصی شهرسازی با حضور اعضای گروه تخصصی و اکبر ترکان، رییس سازمان **** مهندسی ساختمان و عامری، نایب رییس شورای مرکزی ، روز دوشنبه 1393/6/31 در محل ساختمان شورای مرکزی برگزار شد.

    ترکان در این جلسه ضمن تاکید بر همت شورای مرکزی بر اصلاح امور مربوط به مهندسان شهرساز گفت: یکی از مواردی که همواره مورد دغدغه دولت و دولتمردان بوده است، موضوع بافت فرسوده است که در جلسه اخیری که با دکتر روحانی ، ریاست جمهور داشتیم، به آن اشاره شد.

    با توجه به حوزه عملکرد مهندسان شهرساز ، مدیریت کلان کشور در رسیدگی و اصلاح بافت فرسوده باید وظیفه شهرسازان را به خوبی درک کند و آگاهی بخشی در این خصوص صورت گیرد و در زمانی که در بافت فرسوده تنها به بازسازی خانه های فرسوده بسنده کرده ایم و کلیات بافت فرسوده را از یاد برده‌ایم، دولت اصلاح بافت‌های فرسوده را به حوزه شهرسازی بسپارد.

    رئیس سازمان **** مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه بزرگترین مسئله ما این است که در کشور ما شغل از مسکن تبعیت می‌کند، اذعان داشت : در کشورهای پیشرفته این محل زندگی نیست که شغل را تعیین می‌کند، اما در ایران همواره بر آن بوده‌ایم که برای ساکنان یک شهر شغل پیدا کنیم و شغل را به مسکن ارتباط دهیم.

    وی افزود: در شهرسازی ، باید اقتصاد شهر را دید و از فلسفه وجودی شهر کار را شروع کرد. اگر فلسفه وجودی شهر تغییر کرد، نمی توان به دلیل وجود سکونت ، شغل هم ایجاد کنیم . به عبارت دیگر باید از ساخت خواب شهرها فاصله گرفت و زندگی ، اقتصاد و سکونت را در شهرها جاری دید.

    ترکان تاکید کرد : برای به دست آوردن جایگاه حرفه ای شهرسازان، باید آگاهی بخشی در این زمینه صورت گرفته و قابلیت های آن را به **** مهندسی و سایر ارگان های ذی ربط معرفی نمود .

    ترکان افزود : زمانی که از مسکنی صحبت می کنیم باید بدانیم که از ریشه سکینه آمده و به معنای آرامش است اما آنچه امروز رخ می دهد حقوق شهروندانی است که در کمیسیون های ماده 5 و 100 شهرداری ها خرید و فروش می شود و این مسئله نگران کننده است.

    توجه به حقوق شهروندان لازمه بکارگیری مهندسان شهرساز در ساخت و ساز شهری است.

    شیرزاد یزدانی، رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در ابتدای این جلسه گفت : در چهار یا پنج بند ماده 2 قانون **** مهندسی ساختمان به موضوع معماری و شهرسازی اشاره و در سه مورد صلاحیت حرفه ای برای شهرسازان تعریف شده که تفکیک اراضی ، انطباق کاربری شهری و انطباق ساختمان عنوان می شود.

    وی در ادامه افزود با توجه به حدود صلاحیت ها ، نحوه اجرای مصوبات در استان ها متفاوت است و می توان دید در کمیسیون ماده 5 و ماده 100 شهرداری ها ضوابط و مقررات شهرسازی به کل نادیده گرفته می شود.

    یزدانی تاکید کرد : با وجودی که وزیر راه و شهر سازی بر رعایت حقوق شهروندان و اصل شهروند مداری تاکید دارند اما همچنان با مشکل روبرو هستیم و لذا برای اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی ، ورود مهندسان شهرساز به این موضوع لازم است.

    وی با اشاره به طرح مسکن مهر ، آن را یکی از نمونه های ناموفق شهرسازی عنوان کرده و اظهار داشت : به دلیل عدم توجه به ضوبط و مقررات شهرسازی سطح اشغال ، کاربری و خدمات لحاظ نشده و همین مسئله مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

    وی در پایان صحبت های خود ضمن درخواست جهت ابلاغ مجدد صلاحیت مهندسان شهرساز از سوی ریاست سازمان به سازمان های **** مهندسی ساختمان استان ها ، معاون عمرانی وزارت کشور و شهرداری ها گفت : لازم است در تدوین مقررات ملی ساختمان در مبحث شهرسازی و استفاده از نظارت گروه شهرسازی در بازنگری مبحث دوم اقدام شود.

    شهر سازی خرد ، بینش و نگاهی است که ارتباط بین حوزه های فنی را در ساخت و ساز تعریف می کند

    میرفندرسکی نیز در ادامه با بیان اینکه شهرسازی یک انضباط است ، گفت : اگر حوزه عمران و تاسیسات را بخش فنی در نظر بگیریم ، شهرسازی خرد و بینش و نگاهی است که بستر لازم برای همه رشته ها از جمله حوزه فنی را فراهم می کند.

    وی افزود : شهرسازی نخ دانه تسبیح است و هر گونه اقدامی در خصوص توسعه شهری با شهرسازی شروع می شود و بی توجهی به چنین نکته ای باعث می شود که میدان شهدای مشهد پس از اجرا و بدون داشتن نگاه شهر سازی به طرح ، با مشکلاتی مواجه شود.

    عضو گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی با اشاره به بند دوم قانون **** مهندسی ساختمان گفت که این بند حجت را بر همگان تمام کرده است و در ادامه اذعان داشت : در حال حاضر تمرکز تنها بر پروژه های عمرانی است در حالی که بخش مهم توسعه فیزیکی ، پروژه عمرانی نیست و کلیه سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه عمرانی باید توجیه شهرسازی داشته باشد .

    به گفته میرفندرسکی : در 2500 پرونده تخلفات که در شورای انتظامی وجود دارد 67 درصد مربوط به تخلفات شهرسازی است و نه استحکام بنا که از آن جمله می توان به اضافه زیربنا و عدم رعایت ضوابط شهرسازی اشاره کرد لذا باید در حوزه نظارت شهرسازان ظرفیت سازی صورت بگیرد و استان‌ها در این زمینه جدی تر عمل کنند.

    شهر سازی می تواند در تقویت ارزش های معماری ایرانی و اسلامی کارگشا باشد.

    نورمحمد زاده عضو هیات مدیره سازمان **** مهندسی ساختمان استان یزد نیز گفت :ماده 2 قانون بسیار مهم است و در بندهای 1،4،7 و 9 ماده 2 قانون ، بر تقویت ، توسعه ، رعایت کردن قوانین مرتبط با شهر سازی تاکید و اجرای آن را ضروری می داند در حالی که پس از گذشت سال ها از تصویب آن ، بند 1 و 4 آن مورد توجه قرار نگرفته است.

    وی اظهار داشت: با چنین عملکردی چگونه می توان ارزشهای معماری ایرانی و اسلامی و ترویج آن را در شهرسازی تقویت کرده و گسترش داد وقتی که مکث داشته و قانون را نادیده گرفته ایم.

    عضو هیات علمی دانشگاه یزد در ادامه افزود : ماده 2 قانون به تنسیق امور اشاره دارد و نص صریح قانون است اما سوال اینجاست که در رابطه با تنسیق امور در حوزه شهرسازی چه کرده ایم؟جایگاه شهرسازان با وجود صراحت قوانین کجاست ؟ آیا کشور به شهر ساز نیاز ندارد در حالی که دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیل شدن با مشکل بازار کار مواجه بوده و در دانشگاه های بحث تغییر رشته از شهرسازی به دیگر رشته ها مطرح است؟

    شهرها را فقط ساختمان ها نمی سازند و روابط بین ساختمان هاست که مهم جلوه می کند.

    امکچی نیز در ادامه اظهار داشت: تشکیلات سازمان **** مهندسی تنها با نام ساختمان تعیین شده در حالی که شهرها را فقط ساختمان ها نمی سازند و روابط بین ساختمان هاست که مهم جلوه می کند.

    وی گفت : اگر ساختمان ها را به صورت تک المان می دیدیم قطعاً یک مهندس می توانست بهترین پاسخ را بر پایه ابنیه بدهد اما آیا تاثیراتی که بر روی شکل گیری تک المان ها به وجود می آید بر عهده کسی نیست ؟

    وی تاکید کرد : حوزه شهرسازی جامع تر و با در نظر گرفتن کلیه عناصر به ساخت و ساز می نگرد چرا که شهرساز برای درک روابط بین عناصر شهری آموزش دیده است، لذا باید شهرسازان نیز تحت لوای نام ساختمان در **** مهندسی پذیرفته و به کار گرفته شوند .

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی افزود : شهرسازان وظایف بسیار زیادی در ارتقای کیفیت زندگی و مطلوبیت محیط زندگی بر عهد دارند که هر کجا دیده نشوند نتیجه ای چون مسکن مهر به جای می‌ماند و در تلاش هستیم تا الزام وجود مهندسان شهرساز از سوی سازمان **** مهندسی ساختمان درک شود.

    زارعی ، عضو هیات مدیره سازمان **** مهندسی ساختمان استان بوشهر در ادامه جلسه با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم ***** گفت : در بند 7 سیاست های ابلاغی بر کارآمد کردن حوزه شهرسازی تاکید شده است.

    وی اظهار داشت : امروز طرح های جامع و تفصیلی دارای تغییر رویکرد می شوند و کاربری ها شناور شده است. لذا نیاز به مهندس شهرساز به چند دلایل زیر احساس می شود که تشخیص کاربری مختلط ، جمعیت پذیری ، حقوقی که افراد در ملک دیگران دارند ( اشرافیت ، تاسیسات ، دید ) و ترکم ، سطح اشغال و همجواری با سایر پلاک ها از جمله این دلایل است.

    علیزاده نیز افزود : با گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی ، هم اکنون رویکرد کیفی مطرح است که باید موضوع کیفی را در سازمان **** مهندسی ساختمان انطباق دهیم تنها شهرسازی است که می تواند کیفیت را پیشرفت دهد.

    وثیق نیا ، عضو گروه تخصصی شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف شورای مرکزی نظارت بر امور استان هاست گفت : حمایت شورای مرکزی از شهر سازی باید بیشتر از پیش و به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

    وی در مورد فعالیت شهرسازان در استان قزوین افزود : تمام ساختمان های 4 سقف به بالا ملزم به رعایت مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در خصوص پدافند غیر عامل هستند که کنترل آنها توسط مهندسان شهرساز انجام می شود و چنین اقدامی را در هیچ استان دیگری نمی توان مشاهده کرد، لذا نیازمند حمایت جدی شورای مرکزی از چنین اقداماتی در استان ها هستیم.

    حلاجی، عضو سازمان **** مهندسی ساختمان استان زنجان در ادامه به سهمیه بندی و ارجاع کار بر اساس صلاحیت و ظرفیت مهندسان شهر ساز توسط سازمان **** مهندسی اشاره و بالا بودن تعداد مهندسان شهرساز را با توجه به محدود بودن ظرفیت های شغلی مشکل ساز عنوان کرد.

    وظیفه شناس عضو سازمان **** مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای نخستین بار است که رییس سازمان تا به این اندازه با بدنه دولت در ارتباط است افزود : باید از این فرصت برای حل کردن مشکلات بهره جست .

    وی گفت : در کشورهای اروپایی .و امریکا قانون به درستی و با صراحت شهرسازی را تعریف کرده است . ما هم نیاز داریم تا قانون **** شهرسازی به درستی تعریف و تبیین شود . شاید اینگونه بتوان شهرهایی بسازیم که ایمن ، هم محور و زیبا باشند و در سایه امنیت زندگی در شهر ها جریان یابد.

    بدون امکان فعالیت موثر نمی توان از شهرسازان توقع افزایش توانایی داشت

    خان احمدلو رییس سازمان **** مهندسی استان قم نیز در ادامه این جلسه گفت : آیا به جریان افتادن وظایف قانونی شهرسازان نیازمند اثبات است؟ آیا دیگر رشته ها ، برای شروع فعالیت خود در ابتدا تواناییشان را اثبات می کنند؟

    عضو گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی تاکید کرد : بدون امکان فعالیت موثر نمی توان از شهرسازان توقع افزایش توانایی داشت.

    وی افزود : در مواردی چون ورود به طراحی ساختمان های گروه د و مجتمع‌های مسکونی و تفکیک اراضی ، انطباق اراضی و انطباق ساختمان که پتانسیل آن در قانون وجود دارد نیازمند تقویت فعالیت مهندسان شهرساز در تمامی استان ها به صورت هماهنگ هستیم و این مسئله مستلزم حمایت قاطع و شفاف شورای مرکزی و ریاست محترم سازمان است.

    ترکان در پایان بر حل مشکلات شهرسازان با بهره گیری از تمام توان و ظرفیت های شورای مرکزی تاکید کرد و یادآور شد با مکاتباتی که در این زمینه با دولت خواهیم داشت امید می رود بتوان کاستی های موجود در حوزه شهرسازی را در کشور و با استفاده از ظرفیت های جامعه مهندسان شهرساز جبران کرد.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


مرکز آمار ایران گزارش داد:

کاهش 10.1 درصدی قیمت زمین در پایتخت/ اجاره مسکن 5.2 درصد افزایش یافت

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از اطلاعات قیمت و اجاره مسکن پایتخت در بهار 93، از کاهش 10.1 درصدی قیمت زمین و افزایش 5.2 درصدی اجاره مسکن در پایتخت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش مرکز آمار ایران آمده است: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران 44104 هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 3.8 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 10.1 درصد کاهش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به فصل قبل 8.1 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 8.1 درصد کاهش داشته است.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های کلنگی حدود 87878 هزار ریال در منطقه 3 و کمترین آن حدود 14966 هزار ریال در منطقه 20 بوده است.

تغییرات قیمت فروش قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده بین حداقل 10000 هزار ریال در منطقه 19 و حداکثر 215556 هزار ریال در منطقه یک بوده است.

در همین حال، از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران منطقه 8 با 10.1 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 19 با 1.3 درصد دارای کمترین سهم بوده است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در شهر تهران 39206 هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل 7.2 و نسبت به فصل مشابه سال قبل 2 صدم درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های ملکی نسبت به فصل قبل 15.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 52 درصد افزایش یافته است.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 81733 هزار ریال در منطقه یک و کمترین آن 19642 هزار ریال در منطقه 18 بوده است.

تغییرات قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 6875 هزار ریال در منطقه 12 و حداکثر 214681 هزار ریال در منطقه 2 بوده است.

از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22گانه شهرداری تهران منطقه 5 با 12.2 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 8 صدم درصد دارای کمترین سهم بوده است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در شهر تهران 169774 ریال بوده که نسبت به فصل قبل 8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5.2 درصد افزایش داشته است.

در همین حال، تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 4.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 32.7 درصد افزایش داشته است.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه سه درصد ودیعه 277113 ریال در منطقه سک و کمترین آن 88891 ریال در منطقه 19 بوده است.

تغییرات مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 21902 ریال در منطقه 20 و حداکثر 892155 ریال در منطقه یک بوده است.

از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران منطقه 5 با 13.5 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.2 درصد دارای کمترین سهم بوده است.
 

azita57

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
211
لایک‌ها
109
سلام کسی میدونه کی بازار مسکن از رکود خارج میشه ؟ اوضاع مسکن اون طرف عید چطوریه گرون قراره بشه یا ارزون ؟ اون طرف عید از رکود خارج میشه یا نه؟
یه نظرتون این طرف عید خونمو بفروشم بهتره یا بعد از عید؟ و همینطور برای خرید این طرف عید بهتره یا اون طرف عید؟
تهران هستیم منطقه 14
 
Last edited:

azita57

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
211
لایک‌ها
109
یه سوال دیگه روی خونه 10 سال ساخت میشه تو بانک وام برای خریدش گرفت..
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,150
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
سلام کسی میدونه کی بازار مسکن از رکود خارج میشه ؟ اوضاع مسکن اون طرف عید چطوریه گرون قراره بشه یا ارزون ؟ اون طرف عید از رکود خارج میشه یا نه؟
یه نظرتون این طرف عید خونمو بفروشم بهتره یا بعد از عید؟ و همینطور برای خرید این طرف عید بهتره یا اون طرف عید؟
تهران هستیم منطقه 14
خوب باید بگید هدفتون از فروش خونه چیه؟
میخواید بفروشید و دوباره خونه بخرید یا اینکه خونه رو بفروشید و دیگه خونه نخرید !
در حالت اول فرقی نداره اگه میخوای عوض بکنی , بکن و زمانش مهم نیست ولی حالت دوم بستگی به خیلی چیزای دیگه داره به اینکه با پولش میخواید چیکار بکنید .
ببینید بازار مسکن کم کم داره به سمت ثبات میره . یعنی دیگه خبر از رشد های عجیب و قریب نیست . رشدشو داره و از اون طرف هم معامله انجام میگیره.
اینکه رکود کی تموم میشه رو نمیشه قطعی گفت ولی اگه از رکود هم خارج بشه به معنی این نیست که افزایش قیمت های بی معنی و خارج از عرف داریم.
فعلا که همه کار ها در رکوده . مسکنم مثل بقیه . البته از عید امسال تا الآن بهتر شده ولی رونق نداشتیم . البته توی تهران و کرج.
ملک معامله میشه و به اون شکل هم که بعضی از افراد یا سایت ها میگن نیست . اونا دیگه تو جو رفتن !
چرا بعضی جا ها هست ولی نه اینکه بخوای به کل تهران یا کرج نسبت بدی . اونا متاسفانه دوست دارن فقط نیمه خالی لیوان رو ( یا شایدم نیمه پر ! ) رو نیگا بکنن و مثلا اگه یه منطقه یا ناحیه از تهران اوضاع خراب باشه میگن تهران اوضاش خرابه.
 

mohamad021

Registered User
تاریخ عضویت
16 نوامبر 2012
نوشته‌ها
245
لایک‌ها
159
سلام کسی میدونه کی بازار مسکن از رکود خارج میشه ؟ اوضاع مسکن اون طرف عید چطوریه گرون قراره بشه یا ارزون ؟ اون طرف عید از رکود خارج میشه یا نه؟
یه نظرتون این طرف عید خونمو بفروشم بهتره یا بعد از عید؟ و همینطور برای خرید این طرف عید بهتره یا اون طرف عید؟
تهران هستیم منطقه 14
آپارتمانتون کجای منطقه 14 هست و اینکه علت فروش چی هست؟؟
کلا یه مشخصات کوچیک از ملکتون و علت فروش رو بگید
ممنون
 

salimiA

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژوئن 2012
نوشته‌ها
247
لایک‌ها
49
در حال حاضر همه بازارها در رکودن
همه چسبیدن به همون سود 22 درصد بانکی
همه منتظرن ببین این داستان توافق چی میشه
 
بالا