• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

فروش شمع بوش سوزنی

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360


عزیز مدل موتورتونو بگین نه سال ساختشو

ولی بیشتر 405 ها شمع پلاتینوم + میخوره بهشون

در خدمتتون هستم
winksmiley02.gif










206 های با موتور TU3JP , TU3A , TU3A

405 XU7JP یا XU92C



1: شمع سوزنی بوش { پلاتینیوم + }


تا جائی که من تحقیق کردم برای 206 ها

1- شمع بوش سوزنی اصلی آلمان مخصوص تیپ 5 و 6 پایه بلند آیتم 5

2- شمع بوش سوزنی اصلی آلمان مخصوص تیپ 2 و 3 پایه کوتاه آیتم های 1 و 2
 
Last edited:

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
برای مورد ۵ پ.خ دادم...

اوکی تا اینجا 3تا دست شمع سفارش داده شده وقتی به 9-10 دست برسه بهتون خبر میدم که برام پول واریز کنید که براتون سفارش بدم که بفرستن و بعدش براتون پست کنم

بهتره با قوتو معامله کنیم :D

5: شمع سوزنی پایه بلند بوش اصل آلمان

 

dallas1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2012
نوشته‌ها
212
لایک‌ها
32
محل سکونت
ESF
منم یه دست سوزنی ایریدیوم می خوام فقط باید تو این هفته به دستم برسه اگه بشه...

Sent from my C5303 using Tapatalk 4
 

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
شمع خوب برای ریو
ترجیحا سوزنی
قیمت رو پ.خ کن

سلام عزیز
برای ریو
بهترین گذینه براتون
1: شمع سوزنی بوش اصل آلمان { پلاتینیوم + } 50
ولی
2: شمع سوزنی بوش اصل آلمان { ایریدیوم } 72 هم بنظرم بتونین ببندین

در خدمتتون هستم

اگه خواستین همینجا سفارشتونو بنویسین تا به حد نصاب برسه

منم یه دست سوزنی ایریدیوم می خوام فقط باید تو این هفته به دستم برسه اگه بشه...

Sent from my C5303 using Tapatalk 4


سلام عزیز
فعلا 3 دست سفارش گرفتم .
چون باید عمده فروش برام بفرسته که قیمت ارزون در بیاد ،
باید حد اقل 9-10 دست سفارش بدم . واسه همین یه مقدار طول میکشه

اگه براتون مقدوره و قیمت پائین میخواین ، باید کمی صبر کنید ، چون نمیتونم قول 100% بدم که تو این هفته بدستتون برسه ،
ولی هرچه زودتر سفاش ها رو بگیرم زودتر میتونم واستون خرید کنم .
اگر هم دوستانی دارین که شمع بخوان میتونین سفاشتونو با هم بدین که هم ارزون در بیاد
و سریعتر سفارش بدم

در خدمتتون هست
اگه خواستین همینجا سفارشتونو بنویسین تا به حد نصاب برسه


سلام برای 206 tu5 چی پیشنهاد می کنید؟؟؟؟


سلام عزیز
برای tu5 چون شمع پایه بلندتنها گذینه براتون

آیتم 5: شمع سوزنی بوش پایه بلنده

در خدمتتون هستم

اگه خواستین همینجا سفارشتونو بنویسین تا به حد نصاب برسه فعلا 3 دست سفارش دادن
 
Last edited:

sobhan4752

Registered User
تاریخ عضویت
13 می 2012
نوشته‌ها
1,362
لایک‌ها
49
محل سکونت
kerman
اوکی تا اینجا 3تا دست شمع سفارش داده شده وقتی به 9-10 دست برسه بهتون خبر میدم که برام پول واریز کنید که براتون سفارش بدم که بفرستن و بعدش براتون پست کنم

بهتره با قوتو معامله کنیم :D

5: شمع سوزنی پایه بلند بوش اصل آلمان



من رو هم تو صف بزار دوست عزیز
راجع به قوتو بهت پ.خ دادم...
 
Last edited:

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
من رو هم تو صف بزار دوست عزیز
راجع به قوتو بهت پ.خ دادم...


بله عزیز

شما هم تو صف هستین

1: شمع سوزنی بوش
اصل آلمان
{ اریدیوم }

2: شمع سوزنی بوش اصل آلمان { ایریدیوم }
3
: شمع سوزنی پایه بلند بوش





به نقل از AliTal :
سلام . داداش برای سمند معمولی 1800 چه شمعی رو پیشنهاد میکنی ؟ ایریدیوم بهتره یا پلانتیوم ؟ نوع موتور XU7JP/L3

سلام عزیز
خود شرکت بوش پلانتیوم + پیشنهاد داده ولی بنظر میتونی ایریدیوم هم ببندی



تفاوت شمع های چند پلاتین با سوزنی

علت بکار بردن پلاتین های متعدد در ساخت شمع صرفا بالا بردن طول عمر آن است و امکان جرقه زنی همزمان همه الکترود ها با هم با سیستم ولتاژ خودرو های استاندارد تقریبا محال است. فقط در زمانهایی که حرارت یک الکترود طوری بالا برود که مقاومت الکتریکی آن مانع گذر الکترون های آماده تخلیه از الکترود مثبت شود،الکترون ها الکترود منفی خنک تر را انتخاب می کنند. شاید به همین دلیل است که بعضی ها با خطای دید تصور می کنند که همه الکترود ها با هم جرقه می زنند چون چشم انسان از دیدن و تشخیص حدود چند ده جرقه در ثانیه و تمیز دادن بین آنها نا توان است.
تفاوت دیگر این شمع ها نسبت به شمع های سوزنی داشتن احتمال خاموشی شعله به دلیل چا ه های حرارتی بیشتر(الکترود های منفی بیشتر) و نیز داشتن هندسه جرقه وشعله عمود بر راستای سیلندر که امکان انتشار شعله همگن را از بین می برد است . البته تولید شمع های چند پلاتین در زمان خود نسبت به شمع های عادی یک انقلاب بود و در زمان خود گام مثبتی در راستای احتراق بهتر به حساب می آمد.


شمع های سوزنی پلاتینیوم پلاس و ایریدیم جدید با تکیه بر خواص مواد بکار رفته در آنها و تکنولوژی صرف شده درساختشان دارای جرقه قوی تر در راستای سیلندر که امکان انتشار همگن شعله را پدید می آورد و باعث بهسوزی میگردد، از عمر طولانی برخوردار بوده و اقدام موثری در راستای بالا بردن کارآیی موتور های درونسوز و حفظ محیط زیست به حساب می آیند .

[
به نقل از Starless Sky :
به نقل از lordring :
با سلام
واسه 206 تیپ6 هم داری مدل و قیمت(پایه بلند هست و با تیپ 2 فرق داره)

سلام عزیز

بنظر هستش ،باید واستون قیمت بگیرم ، بهتون خبر میدم تا شب
 
Last edited:

sobhan4752

Registered User
تاریخ عضویت
13 می 2012
نوشته‌ها
1,362
لایک‌ها
49
محل سکونت
kerman
داداش این جایی شما میخری سوال کن ببین لنت جلو 206 تیپ ۵ همون اس دی،، مارک بوش جورید داره؟ و یه قیمت بده اگر خوب بود من سفارشم بشه ۲تا
 

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
تفاوت شمع های چند پلاتین با سوزنی



علت بکار بردن پلاتین های متعدد در ساخت شمع صرفا بالا بردن طول عمر آن است و امکان جرقه زنی همزمان همه الکترود ها با هم با سیستم ولتاژ خودرو های استاندارد تقریبا محال است. فقط در زمانهایی که حرارت یک الکترود طوری بالا برود که مقاومت الکتریکی آن مانع گذر الکترون های آماده تخلیه از الکترود مثبت شود،الکترون ها الکترود منفی خنک تر را انتخاب می کنند. شاید به همین دلیل است که بعضی ها با خطای دید تصور می کنند که همه الکترود ها با هم جرقه می زنند چون چشم انسان از دیدن و تشخیص حدود چند ده جرقه در ثانیه و تمیز دادن بین آنها نا توان است.
تفاوت دیگر این شمع ها نسبت به شمع های سوزنی داشتن احتمال خاموشی شعله به دلیل چا ه های حرارتی بیشتر(الکترود های منفی بیشتر) و نیز داشتن هندسه جرقه وشعله عمود بر راستای سیلندر که امکان انتشار شعله همگن را از بین می برد است . البته تولید شمع های چند پلاتین در زمان خود نسبت به شمع های عادی یک انقلاب بود و در زمان خود گام مثبتی در راستای احتراق بهتر به حساب می آمد.


شمع های سوزنی پلاتینیوم پلاس و ایریدیم جدید با تکیه بر خواص مواد بکار رفته در آنها و تکنولوژی صرف شده درساختشان دارای جرقه قوی تر در راستای سیلندر که امکان انتشار همگن شعله را پدید می آورد و باعث بهسوزی میگردد، از عمر طولانی برخوردار بوده و اقدام موثری در راستای بالا بردن کارآیی موتور های درونسوز و حفظ محیط زیست به حساب می آیند .


داداش این جایی شما میخری سوال کن ببین لنت جلو 206 تیپ ۵ همون اس دی،، مارک بوش جورید داره؟ و یه قیمت بده اگر خوب بود من سفارشم بشه ۲تا

سلام عزیز
از یه لوازم یدکی واست پرسید ، گفت 220
بدردت میخوره ؟
 
Last edited:

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
یک مطلب جالب برای دوستان PT



مپ سنسور یا

سنسور فشار هوای ورودی Manifould Air Pressure



وضایف :

این قطعه تغییرات فشار هوای داخل مانیفولد را به صورت تغییرات ولتاژی به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :

این قطعه در خودروی پیکان ، پژو RD ، پژو 206 ف پرایدهای مدل جدید و زانتیا مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .

در خودرو های پژو 405 ف سمند و پژو فارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شیلنگ با مانیفولد در ارتباط است.

در پرایدهای مدل قدیم این قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور قرار دارد

ساختار داخلی :

این سنسور از نوع پیزو الکتیریک ( مقاومت متغیر با فشار ) و از 2 قسمت تشکیل شده :

1- قسمت حساس به فشار هوا ( مکانیکی )

2- قسمت ارزیابی مدار

هر دو قسمت بر روی لایه سرامیکی قرار دارد .

مدارهای الکتیریکی :

این قطعه از یک سوکت 3 پایه تشکیل شده است :

پایه 1 - ارسال سیگنال

پایه 2 - سیم اتصال به بدنه

پایه 3 - تغذیه +5 ولت

شرح کار قطعه :

چگالی هوا در ارتفاعات مختلف نسبت به سطح دریا متغیر است . این موضوع سبب می شود هرقدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر می شود چگالی هوا کمتر و هر قدر ارتفاع کمتر شود چگالی هوا بیشتر می شود به همین دلیل است که وقتی خودرو های کاربراتوری در مناطق کوهستانی تنظیم می شوند وقتی به مناطق ساحلی می روند بد کار می کنند و

صبح ها به سختی روشن می شوند علت ان است که تنظیم مخلوط سوخت و هوا در ان ها برای هوایی با چگالی کم است تا اکسیزن بیشتری به سیستم برسد و وقتی در مناطق کم ارتفاع با چگالی هوای بالا قرار می گیرند نسبت مقدار هوا و اکسیژنی که به سیستم می رسد از مقدار سوخت بیشتر می شود لذا خودرو دچار کمبود سوخت شده بد کار

می کند .

دیافراگم های داخلی این سنسور بر اثر فشار هوای داخل مانیفولد دچار کشش شده ، تغییر شکل پیدا می کنند و مقدار رسانایی المنت ها داخل آن تغییر می کند در این حالت قسمت ارزیابی مدار با تغییر فشار هوا و کشش دیافراگم های داخلی سنسور ، تغییر ولتاژ +5 ولت تغذیه ( که توسط المنت های متصل به دیافراگم ها صورت می گیرد )

را تقویت کرده و به صورت سیگنال خروجی به ECU ارسال می کند .

ولتاژ خروجی این سنسور بین 0.2 تا 4.8 ولت متغیر است . هر قدر ولتاژ خروجی بیشتر باشد بدان معناست که فشار هوای داخل مانیفولد زیادتر است .

ECU طبق سیگنال های ارسالی از این سنسور و سنسور دما ی هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده و مناسب با آن پاشش سوخت و آوانس جرقه را تنظیم می کند . در نتیجه این سنسور تعیین کنند میزان بار موتور برای ECU است .

روش های عیب یابی :

- شناسایی عیب های که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :

در صورت اتصالی بین پایه های 1 و 2 قطعه اطلاعات منفی به
ECU می دهد بدان معنا که فشار هوا را به طور کاذب کم نشان می دهد و خودرو با لرزش خاموش می شود .

اگر بین پایه های 1 و 3 اتصالی به وجود آید اطلاعات به طور مثبت به
ECU ارسال می گردد یعنی فشار هوا به طور کاذب زیاد گزارش داده می شود و خودرو به خام سوزی می افتد .

در نیجه خرابی قطعه یا باعث گزارش فشار هوای زیاد به
ECU می شود و زمان پاشش سوخت بالا می رود و یا بالعکس .

همچنین خرابی قطعه می تواند منجر به تک کار کردن موتور خودرو شود . در صورت خرابی آن خودرو صبح ها هنگام روشن کردن بد روشن می شود و باید استارت زیادی به موتور زد هنگام روشن شدن اگر زیاد به خودرو گاز بدهیم خودرو خاموش می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ :

دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم وارد منوی پارامتر های قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیر کار دارد . برای بدست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودرو هایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودرو هایی از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم

-- روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد .
 

kalani

Registered User
تاریخ عضویت
27 اکتبر 2012
نوشته‌ها
112
لایک‌ها
7
میشه ادرس بدید حضوری خدمت برسیم
 

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
میشه ادرس بدید حضوری خدمت برسیم

سلام عزیز
من مشهد هستم

شمع موتور چيست
الكترودها :

شمع دارای دو الكترود میانی (مثبت) و كناری (منفی) است كه به بدنه آن متصل هستند. الكترود میانی در وسط عایق سرامیكی قرار گرفته و در مقابل فشار زیاد تا ٤٠ اتمسفر و حرارت بالا تا ٢٠٠٠ درجه سانتیگراد مقاوم است. الكترود كناری به پوسته فلزی چسبیده و با الكترود میانی فاصله هوائی دارد كه فاصله دهانه شمع نامیده می‌شود. فاصله بین دهانه دو الكترود شمع، نخستین عامل جرقه زنی است. این فاصله باید مطابق خصوصیات موتور باشد،اگر فاصله دو الكترود خیلی كم باشد، جرقه ضعیف شده و موجب بد كار كردن و روشن نشدن موتور می‌شود.


sham-chist6.jpg


اگر فاصله دو الكترودخیلی زیاد باشد، موتور در دورهای كم خوب كارخواهد اما در دورهای زیاد یا داشتن بار،به كوئل فشار زیادی می‌آید و موجب روشن نشدن و یا بد كاركردن موتور می‌شود. سطح الكترودها در قسمتی كه روبروی هم قرار می‌گیرند باید كاملا موازی و به شكل چهار گوش باشند، به این طریق جهش جرقه از دهانه شمع راحت تر صورت می‌گیرد.


sham-chist7.jpg


الكترود میانی شمع‌های جدید دو تكه بوده و وایر شمع به قسمت بالای آن وصل شده و قسمت پایینی تا داخل اتاقك احتراق ادامه پیدا می‌كند. در بعضی از مقاومت ١٠٠٠ اهم قرار داده شده است. این مقاومت پارازیت‌های رادیو و تلویزیون را گرفته و همچنین عمر شمع را افزایش می‌دهد. جنس الكتروها از فلز دیرگدازی مانند آلیاژ نیكل و یا آلیاژ آهن و كروم است كه هم هادی جریان الكتریسیته خوبی بوده و نیز در مقابل حرارت زیاد مقاومت می‌كند .

عملكرد شمع :

شمع‌ها دارای دو قسمت هادی یا الكترود می‌باشند. یك الكترود به سیم درب دلكو و دیگری به بدنه، سر دیگر هریك از الكترودها در شمع و به فاصله كمی از یكدیگر قرار دارند، موجی از ولتاژ قوی سبب القای اتصال می شود، جریان الكتریكی از كوئل به داخل درب دلكو گردیده و از آنجا از طریق وایرها به یكی از الكترودهای شمع می‌رسد.


sham-chist8.jpg


سپس این جریان از شكاف و فاصله بین دو الكترود انتهای شمع جستن كرده و به طرف الكترود دیگر و بدنه می‌رود و به این ترتیب ضمن جهش جریان برق از شكاف و فاصلة بین الكترودهای شمع، مدار كامل شده و عبور جریان برق همچنان ادامه می‌یابد.
كامل كردن مدار برق یكی از كارهای مهم سیم پیچ ثانویه است، حقیقت مهم دیگر آن است كه وقتی كه جریان الكتریسیته از شكاف و فاصلة بین دو الكترود انتهای شمع ‌می گذرد، یك جرقه ایجاد می‌شود و این آخرین كاری است كه مدار جرقه زنی انجام می‌دهد.

معنای، شمع سرد و شمع گرم و محدوده حرارتی :

sham-chist9.gif


به طور كلی شمع‌ها به دو نوع، گرم و سرد تقسیم می‌شوند. شمع گرم به گونه‌ای طراحی شده است كه دما به اندازه كافی در دماغه سرامیك نگهداری شود تا رسوبات روغن و كربن بسوزند، در این حالت حرارت، روی دماغه عایق پخش می‌شود.


sham-chist10.jpg


نوع سرد به منظور جلوگیری از احتراق زودرس طراحی شده است. در این حالت حرارت، سریع‌ر انتقال می‌یابد و به همین دلیل است كه این نوع شمع‌ها درزمانی كه موتورها باید بار زیادی را تحمل كنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نوع گرم، به دلیل جریان بیشتر، سطح دماغه بیش از نوع سرد در معرض گازهای احتراقی قرار دارد و در مقایسه با شمع سرد، به درجه حرارت بیشتری می‌رسد.
اما در محدوده حرارتی، مهمترین شاخص عملیاتی شمع موتور خودرو به شمار می‌رود،(توصیه می‌شود كه شمع‌ها در محدودهای حرارتی گوناگون طراحی شوند). دلیل در نظر گرفتن محدوده حرارتی آن است كه سر شمع‌ها باید دردماهای بالا عمل كنند تا از جرم گیری یا كثیف شدن جلوگیری شده و به اندازه كافی خنك بمانند تا " پیش اشتغال " نیز پیش نیاید سرعت انتقال حرارت- چه سریع، چه آهسته- به طراحی شمع مربوط می‌شود و تفاوت بین شمع گرم و سرد را نشان می‌دهد.

انواع شمع از نظرساختار جدید و کاربرد آنها :

شمع سوپر(C)
شمع مقاومتی یا رزیستور (R)
شمع‌های (سه الكترود) مسابقه‌ای یا سه پلاتینه (D)
شمع با الكترود پلاتین (P) .
ویژگیهای فنی شمع سوپر(C):
١(كاهش مصرف
2)جرقه دقیق و مطمئن به محض استارت زدن، به ویژه در هوای سرد
٣)عملكرد مناسب موتور به دلیل داشتن الكترود میان مسی بسیار رسانا در وضعیت‌های آب و هوایی بسیار متفاوت
4)برخورداری از طراحی مخصوص برای سوزاندن ذرات پس مانده و جلوگیری از جرم گرفتن دهانه شمع
٥)احتراق كامل سوخت
٦)صرفه جویی ارزی
٧)طول عمر بیشتر
٨)حذف سیستم پارازیت گیری
9)مهمتر از همه كاهش آلودگی هوا .

شمع سوپر یا ترموالاستیك (CU-Electrode ) :

شمع ترموالاستیك یا سوپر CU-Electrode، شمعهایی با تكنولوژی برتر با الكترودهای آلیاژی CPPER-CORE می باشند.این شمعها رسانایی حرارتی بهتر، دسترسی سریعتر به دمای خود پاكسازی (Self-Cleaning) و حذف لایه نرم ته نشین شده كربن را باعث می شوند كه به نوبه خود احتراق مناسب تر و جرقه قوی تر و كار آیی بهتر موتور را تضمین می ماید. شمع سوپر دارای نشانه( C ) بعد از شماره مشخصه می باشد.
شمعها با الكترود مغز مسی(COPPER CORED) برای بهبود بخشی به بخش حرارتی و مقاومت در برابر رسوب گیری طراحی شده است. این موضوع خصوصاَ درموتورهای كوچك تر و مدرن مهم می باشد و اجازه می دهدكه درمحدوده داهای وسیع تری كارایی را داشته باشد، در بقیه خواص، شمعهای سوپر مطابق با شمعهای استاندارد(معمولی) می باشند.
شمع رزیستور یا شمع ضد تداخل (R ) :
با افزایش استفاده از باندهای VHF و UHF برای ارسال برنامه های رادیویی و تلویزیونی، بسیاری از كشورهای جهان قواعدی را برای كنترل تداخل امواج صادره از شمع اتومبیل در امواج مذكور وضع كرده اند،(زیرا ممكن است از رادیو و یا تلویزیون كه از باندهای فوق استفاده می كنند در اتومبیل استفاده شود).
روشهایی كه سازندگان اتومبیل برای جلوگیری ازاین تداخل انجام می دهند متفاوت است.اما راه حل اساسی، استفاده از شمعهای مقاومتی است، عمل جلوگیری از تداخل عبارت از كاهش سقف جریان در تولید جرقه و در نتیجه حذف تداخل صوتی و برفكهای تلویزیونی ایجاد شده، می باشد. شمعهای سوپر مقاومتی یا رزیستور،با یك نشانه(R ) بعد از مشخصه، مشخص می گردند(FE65CPR ).
شمع (سه الكترود) مسابقه‌ای یا سه پلاتینه (D) :
توسعه صنعت خودرو، اخیراَ نیازهای سرویس كردن و مونتاژ قطعات را بهبود بخشیده و قسمتهای مصرفی راكاهش داده اند، به این منظور عمر شمعها را افزایش داده اند. سطوح جانبی الكترودها افزایش یافته كه این امر بطور قابل توجهی مقدار سایش را كاهش می دهد و به همین خاطر فاصله بین الكترودها ثابت مانده و در نتیجه ولتاژ موردنیازبرای احتراق مخلوط سوخت و هوا تقریباَ ثابت می ماند. نیز این موضوع باعث افزایش قابلیت روشن شدن ماشین خصوصاَ در هوای سرد میگردد. شمعهای ذكر شده در كد گذاری با پسوند (D) مشخص می گردند.
شمع با الكترود پلاتین (P) :
الكترود مركزی این گونه شمعها از آلیاژهای پلاتینی مقاوم به سایش كه تحت عملیات خاصی تولید شده اند، می باشد. آلیاژ پلاتین هادی حرارتی و الكتریکی خوبی می باشد. سرعت سایش الكترود مركزی در اثر خوردگی، سایش و سوختن، در نتیجه جرقه زدن شدیداَ كاهش یافته است، در این روش فاصله بین الكترودها و ولتاژ مورد نیاز برای احتراق تقریباَ ثابت می ماند.
مشخصات قدرتی و دورثانویه موتوربهبود یافته، از آنجایی /NC/B=ه الكترودها می توانند نسبتاَ كوچك تر و نازك تر با شند، در نتیجه جرقه راحت ترمی توانداز مخلوط سوخت و هوا عبوركند.
با توسعه دماغه عایق و جا زدن الكترودهای پلاتینی، دماغه عایق می تواند به آسانی گرم شود. درفشارهای بالا موتور، پراكندگی حرارت افزایش می یابد، شمعهای فوق روشن شدن موتور را آسان تر می كنند و اغلب با قدرت انباشتگی پایین تركه عرضه می كند، مصرف سوخت پایین تر و بهره وری بالاتر می باشد. شمعها با الكترود پلاتینی، با پسوند(P) در كد گذاری مشخص می شوند

منبع : اموزش مکانیک و برق خودرو از مبتدی تا پیشرفته (مهندس حسین ذوالفقاری)

آموزش مکانیک و برق خودرو از مبتدی تا پیشرفته - شمع (spark plugs )
 

BahmaNvidia

Registered User
تاریخ عضویت
13 می 2011
نوشته‌ها
906
لایک‌ها
233
محل سکونت
زنجان Zanjan
من یک دست شمع سوزنی ایریدیوم برای پراید انژکتوری میخوام. کی میتونید برام بفرستید؟
 

shabgard67

محروم از فعالیت تجاری
محروم از فعالیت تجاری
تاریخ عضویت
22 مارس 2012
نوشته‌ها
5,837
لایک‌ها
152
محل سکونت
کرج
من بوش سوپر پلاس دو پلاتینه بسته بودم رو پراید انژکتوری جدیدا

شتاب بهتر شده بود و تو سربالایی ها محسوس بود

ولی هم صدای موتور بیشتر شده بود و هم مصزفم صدی یکی اضافه شده بود

سوزنی ها ایریدیوم کی میتونید ارسال کنید؟
 

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
من بوش سوپر پلاس دو پلاتینه بسته بودم رو پراید انژکتوری جدیدا

شتاب بهتر شده بود و تو سربالایی ها محسوس بود

ولی هم صدای موتور بیشتر شده بود و هم مصزفم صدی یکی اضافه شده بود

سوزنی ها ایریدیوم کی میتونید ارسال کنید؟

سلام عزیز

من روی 141 انژکنوری

1:بوش 4 پلاتینه
2: بوش پلاتینیوم پلاس
و 3: بوش ایریدیم بستم .(امشب بستم)

بوش 1-2-3-4 پلاتینه بنظر من بدرد موتور کابراتوری میخوره !!

ایریدیم هم فردا قراره واسه یکی از دوستان -- میتونم واسه شما هم بفرستم .
اگه میخواین آدرس و کد پستی + موبایلتون رو پخ کنید واسم


سلام دوستان عزیزم

امشب شمع بوش ایریدیم بستم رو پراید 141 انژکتوری

تستش عالی بود ، شمع قبلی روش پلاتینیم پلاس بود

شتابشو فقط وقت کردم که تست کنم ، عالی بود
به نسبت
پلاتینیم پلاس میتونم بگم که سرعت بیشتر شده !!!!:cheff::cheff::cheff:


دنده 1 -دور موتور 4000 سرعت 40 کیلومتر

دنده 2-دور موتور 4000 سرعت 60 کیلومتر
دنده 2 -دور موتور 4500 سرعت 70 کیلومتر

دنده 3 -دور موتور 4000 سرعت 90 کیلومتر
دنده 3 -دور موتور 4500 سرعت 100 کیلومتر


دنده 4 -دور موتور 3000 سرعت 100 کیلومتر

بررسی شمع خودرو


مشکلات موجود برای جرقه زنی مناسب :

در موتور بنزینی ولتاژ بالای تولید شده در کوئل یک جرقه در دهانه شمع با استفاده از تخلیه الکتریکی بوجود می آورد که باعث اشتعال سوخت موجود در این ناحیه می گردد. حرارت این شعله کوچک (Flame Kernel Core) باعث گرم شدن مولکول های سوخت اطراف آن شده ودر صورت کافی بودن حرارت ،آنها را مشتعل می سازد و در نتیجه شعله بزرگتر شده و نهایتا جبهه آن به لایه های اطراف گسترش یافته و در سر تا سر محیط داخل اتاق انفجار منتشر می گردد و انرژی شیمیایی سوخت آزاد و انبساط هوای فشرده ناشی از گرمای انفجار پیستون را به پایین رانده و موتور به حرکت در می آید.

bares-sham1.jpg



در طراحی موتور های جدید سعی بر آن است که موتور با سوخت رقیق(Lean Mixture ) کار کند، گرانی بنزین و همچنین قوانین سخت محیط زیست از عوامل اصلی این روند می باشند، لذا طراحان نیروی موتور خود را با افزایش ضریب تراکم واستفاده از تکنولوژی های جدید مانند VVTI ,Vetch و از این قبیل بدست می آورند. مشکلی که اینگونه موتور ها برای کارکرد شمع های عادی بوجود می آورند این است که مقدار سوخت برای شعله ابتدایی و بعد لایه های اطراف کم است و لذا احتمال خاموشی شعله و احتراق ناقص پدید می آید.
البته لازم به ذکر است درخودرو های قدیمی کاربراتوری نیز بعضی از دوستان برای کاهش مصرف اقدام به تنگ کردن ژیگلور های سوخت می کنند که آنها هم با اینکار با همین مشکل روبرو خواهند شد و بوی بنزین خام ساطع از این خودرو ها به همین دلیل می باشد.

خاموشی شعله ( Quenching) :

در ساختار خود شمع نقاطی مانند الکترود ها بخصوص الکترود منفی مانند چاه حرارتی عمل می کنند،بدین شکل که این نقاط خود گرمای شعله اولیه را جذب و از حرارت آن می کاهند و در بعضی از موارد باعث خاموشی شعله اولیه می گردند.

bares-sham2.jpg



ضریب تراکم و شرایط کارکرد سخت :

در اتاق انفجار بدلیل بالا بودن ضریب فشردگی حجم سیال موجود و نیز بالا بودن حرارت، مقاومت الکتریکی بالا رفته وهمواره شمع برای جرقه زنی با مشکل روبرو می باشد. به خصوص اینکه دهانه شمع های عادی پس از مدت کوتاهی به دلیل مصرف شدن الکترود ها باز و بازتر می شوند و با بالا رفتن ولتاژ مورد نیاز برای جرقه زنی کار سخت تر می شود چرا که ولتاژ ثابت است.
پس می بینیم که با توجه به شرایط موجود در داخل شمع و اتاق انفجاربدون در نظر گرفتن ضعف های احتمالی موجود در کل سیستم جرقه مثل وایر نامناسب و غیره احتمال از دست دادن جرقه و افت توان موتور و پایین آمدن راندمان آن در ازای مصرف سوخت بسیار بالاست.

فلزات گرانبها :

تنها راه مواجه با این شرایط سخت بدون دست بردن در کل سیستم احتراق که معمولا گرانقیمت و پیچیده هستند به کار بردن شمع هایی است که بتوانند با ولتاژ ثابت جرقه قوی تر و با دقت بالا تردر زمان مناسب فراهم آورند، لذا مهندسین به سراغ فلزات گرانبهایی چون ایریدیم ، پلاتینیوم ،اوسمیم بنا به خواص خارق العاده آنها رفتند و در ساخت شمع های جدید به جای استفاده صرف از نیکل و ایتریم و آلیاژ های آنها از فلزات جدید با خواص جدید و با کمک تکنولوژی های جدید استفاده کردند.


bares-sham3.jpg



در جدول می توانید خواص این فلزات را با یکدیگر مقایسه کنید.

شمع های سوزنی :

بکار گیری نسل جدید شمع با ساختار سوزنی به دلیل نیاز به ولتاژ پایین تر برای جرقه زنی و نیز کاهش امکان خاموشی شعله و همچنین بوجود آوردن شعله گرمتر اولیه و احتراق مطمئن تر از دستاورد های جدید این صنعت می باشد.

bares-sham4.jpg



همانطور که در تصاویر مشخص است بنا به خاصیت تمرکز الکترون ها در سر سوزنی شکل الکترود مثبت امکان تخلیه الکتریکی در دهانه باز تر شمع با همان ولتاژ قبلی فراهم است. بازتر بودن دهانه شمع و جرقه بلند تر شعله گرمتر و در نتیجه احتراق مطمئن تر را حاصل می کند .

bares-sham5.jpg



البته برای امکان جرقه زنی بهتر بر روی سر الکترود منفی برای ایجاد رسانایی بهتر و تخلیه الکتریکی قوی تر بعضی از کارخانجات از فلزات گرانبها استفاده می کنند.همچنین به دلیل کوچکتر شدن سطح تماس شعله با الکترود میانی و نیز با کونیک شدن سر الکترود منفی (Taper cut) احتمال وقوع خاموشی شعله یا کوئنچینگ بسیار پایین می آید.
تا به حال برای تولید شمع های سوزنی که عمدتا دارای الکترود مثبتی به قطر4/0 تا 7/0 میلیمتر هستند می بایست از ابزار بسیار دقیق برای تولید آنها استفاده کرد. این عمل با لیزر یاگ تحقق می یابد. بطور مثال کارخانه ولکر برای جوش الکترود میانی از 6 نقطه حول 360 درجه و از 40 نقطه برای جوش سر الکترود منفی استفاده میکند.

bares-sham6.jpg



همچنین امکان تولید چنین قطعات ریزی با استفاده از خواص این فلزات مثل نقطه ذوب آنها میسر شده است.
با این حال بعضی از کارخانجات برای بالا بردن خواص فلزی مثل ایریدیم با استفاده از عنصر رادیم و گاهی اوسمیم اقدام به ساخت آلیاژ های جدید می نمایند. این آلیاژ ها با استفاده از تکنولوژی نانو کریستال در محیط گاز هیدروژن و در دمای 2400 درجه سانتیگراد تولید می شوند و نه تنها امکان تولید شمع های جدید را به وجود می آورند بلکه با بالا رفتن نقطه ذوب و سختی الکترود میانی کارکرد غیر باور نکردنی 160000 کیلومتری را برای شمع فراهم می کنند.
همانطور که ذکر شد در اثر جرقه زنی الکترود ها ذوب و بخار می شوند و در نتیجه دهانه شمع از حالت استاندارد خارج می شود حال اگر این دهانه ثابت باشد شمع می تواند به کارکرد خود ادامه دهد.این مزیت در موتور های جدید که بعضا دسترسی به شمع آنها بدلیل محدودیت فضای زیردرب موتور سخت است و تعویض شمع اجرت بالایی را در بر دارد مطلوب تر است.
همچنین به دلیل ثابت ماندن دهانه شمع تنظیم موتور مدت بیشتری دوام داشته و ثابت می ماند و همچنین به دلیل یکنواخت تر بودن جرقه زنی دور آرام بهتری فراهم خواهد آمد.
نکته حائز اهمیت با استفاده از شمع های سوزنی این است نیاز به ولتاژ پایین تر برای کارکرد آنها از فشار جریان الکتریکی در کل سیستم جرقه را نیز کمتر کرده و بر طول عمر آنها می افزاید.
همچنین با کمک جرقه گرمتر و بهسوزی سوخت وارده و نیز از دست نرفتن فرصت های جرقه زنی و داشتن سیکل های قدرت بیشتر با یک استدلال ساده افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت نسبت به شمع های عادی قابل پیش بینی است. همچنین کارخانجات معتبر با تست خودرو بر روی داینامومتر این استدلالات را در واقعیت تست و نتایج را منتشر کرده اند.
با افزایش بهسوزی و احتراق کاملتر از آلایندگی های اگزوز کاسته و نتیجه آن کاهش آلودگی هوا و نیز افزایش عمر سیستم کاتالیزور اگزوزمی شود.
عمدتا کاتالیزور ها با رسوب ذرات نسوخته ، گرفته و موجب خروج با مشکل گاز های خروجی موتور ، کم شدن کارآیی موتور و فشار آوردن به اجزای موتور می گردد.

bares-sham7.jpg



بازه حرارتی شمع (HEAT RANGE) :

یکی از مهمترین وظایف شمع خودرو به غیر از جرقه زنی انتقال حرارت مناسب گرما از درون اتاق انفجار به بیرون می باشد.
همانطور که از عکس پیداست این حرارت بیشتراز طریق رزوه ها که با ناحیه سر سیلندر در تماس است به بیرون هدایت می گردد،مقدار باقیمانده از طریق هسته مرکزی به بیرون اتاقک انفجار انتقال می یابد.
به شمعی که حرارت را سریعا انتقال می دهد شمع سرد و به شمعی که کند تر حرارت را انتقال داده و مقداری از حرارت را در خود نگه می دارد شمع گرم اطلاق می گردد.معمولا کارخانجات یک بازه عددی برای نمایش این خاصیت تعریف می کنند.
شمع های سرد اصولا در موتور های با ضریب تراکم بالا مثل موتور های توربو و موتور های به شدت تقویت شده کاربرد دارند چراکه همواره در دور های بالا کار کرده و احتمال دوده گرفتن شمع در آنها پایین است.
شمع های گرم معمولا برای خودرو های استاندارد که هم در دور های پایین مثل ترافیک های روزمره و هم در دور های بالا مثل جاده کار می کنند مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی از مشخصات شمع خوب و مناسب برای یک موتور این است که سر شمع که در اتاق انفجار قرار می گیرد در دمای بهینه بماند.
bares-sham8.jpg



دمای بهینه دمائیست که شمع موجب شعله ور شدن پیش از موقع ( PRE IGNITION)تعیین شده بنزین نگردد. همچنین با داشتن دمای کافی امکان سوزاندن کربنهای نسوخته و ناخالصی های موجود در سوخت که بر روی خود شمعمی نشیند را داشته و عمل خود تمیز کردن یا SELF CLEANING ر ا به خوبی انجام دهد.این دما همانطور که در نمودار پیداست بین 450 تا 850 درج سانتیگراد برای خودرو های بنزینی قرار دارد. در صورت انجام نشدن این عمل به طور مناسب پس از مدتی شمع دوده زده و امکان جرقه زنی از آن صلب می شود. یکی از مضر ترین اتفاقاتی که در موتور یک خودرو رخ می دهد پدیده خوداشتعالی است که در اثر استفاده از شمع نامناسب،بنزین با اکتان پایین و مناسب نبودن بنزین ،تنظیم غلط موتور ،ضریب تراکم بیش از حد بالا رخ می دهد.این پدیده خودرا به صورت ضربه های توام با صدای شدید (KNOCK) نشان داده و موجب صدمات بسیار شدیدی به موتور می گردد. این اتفاق بدلیل فشار آمدن بر روی پیستون قبل از شروع سیکل قدرت سیلندر است که گاها باعث شکستن اجزای متحرک موتور می گردد.

bares-sham9.jpg



دو تصور اشتباه:

لازم به ذکر دو تصور اشتباه در میان دوست داران خودرو می باشد:
بعضی ها شمع با احتراق قوی تر را موجب ذوب شدن پیستون ها و انتنخفجار موتور خودرو می دانند!
بعضی ها بنزین سوپر را برای موتور مضر دانسته و معتقدند که باعث حرارت بیشتر موتور می گردد و جالب آنکه بعضی ها آن را کم برکت خوانده و مدعی زود تمام شدن آن هستند!
شمع قوی و احتراق کامل فقط می تواند بنزین وارد موتور شده را بسوزاند نه بیشتر، احتمالا تصور این دوستان از حوادثی است که دیده یا شنیده در اثر انتخاب شمع با بازه حرارتی نامناسب برای مصرف کننده بوجود آمده، نشات می گیرد. لازم به یادآوریست که سوخت ناقص و تجمع بنزین باقیمانده از سیکل های قبلی در موتور و شعله ور شدن ناگهانی مقدار نامتعارف آن خود نوعی اشتعال ناخواسته است که دراثراستفاده از شمع های ضعیف به بار می آید.
مطلب بعدی آنکه فرق اصلی بنزین سوپر با بنزین عادی در عدد اکتان آنهاست،بطور خلاصه عدد اکتان دقت سوخت بنزین در زمان شعله ور شدن است هر چه عدد اکتان پایین تر باشد احتمال پیش اشتعالی بالا تر رفته و کار آیی موتور پایین تر می آید و احتراق ناقص تر انجام می شود. بنزین سوپر با محترق شدن در زمان مقتضی بازده موتور را افزایش و آلایندگی موتور را کمتر و مصرف سوخت را کاهش می دهد و همچنین از صدمه خوردن به موتور خودرو جلوگیری می کند.

چه شمعی برای خودرومان انتخاب کنیم؟

در هنگام خرید شمع دقت کنید که فروشنده از بابت شماره فنی دارای علم کافی راجع به بازه حرارتی و ابعاد مناسب خودروی شما اطلاع داشته باشد.
شمع را از فروشگاه های معتبر و از مارک های شناخته شده تهیه فرمایید، از تقلبی نبودن شمع تا حد امکان مطمئن شوید چون می تواند قاتل موتور خودروی شما گردد.

شمع های چند پلاتین بهتر کار می کنند یا سوزنی؟

بطور یقین شمع های سوزنی، علت بکار بردن پلاتین های متعدد در ساخت شمع صرفا بالا بردن طول عمر آن است و امکان جرقه زنی همزمان همه الکترود ها با هم با سیستم ولتاژ خودرو های استاندارد تقریبا محال است.فقط در زمانهایی که حرارت یک الکترود طوری بالا برود که مقاومت الکتریکی آن مانع گذر الکترون های آماده تخلیه از الکترود مثبت شود،الکترون ها الکترود منفی خنک تر را انتخاب می کنند.شاید به همین دلیل است که بعضی ها با خطای دید تصور می کنند که همه الکترود ها با هم جرقه می زنند چون چشم انسان از دیدن و تشخیص حدود چند ده جرقه در ثانیه و تمیز دادن بین آنها نا توان است.
مطلب نامناسب در مورد این شمع ها نسبت به شمع های سوزنی داشتن احتمال خاموشی شعله به دلیل چا ه های حرارتی بیشتر(الکترود های منفی بیشتر) و نیز داشتن هندسه جرقه وشعله عمود بر راستای سیلندر که امکان انتشار شعله همگن را از بین می برد می توان نام برد. البته لازم به ذکر است تولید شمع های چند پلاتین در زمان خود نسبت به شمع های عادی یک انقلاب بود و در زمان خود گام مثبتی در راستای احتراق بهتر به حساب می آمد. شمع های سوزنی ایریدیم جدید با تکیه بر خواص مواد بکار رفته در آنها و تکنولوژی صرف شده درساختشان دارای جرقه قوی تر در راستای سیلندر که امکان انتشار همگن شعله را پدید می آورد و باعث بهسوزی میگردد، از عمر طولانی برخوردار بوده و اقدام موثری در راستای بالا بردن کارآیی موتور های درونسوز و حفظ محیط زیست به حساب می آیند،البته اغلب به دلیل بالا بودن هزینه ساخت از قیمت های بالایی برخوردارند که البته با کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات موتور این هزینه اولیه را برای مصرف کننده جبران خواهند کرد.

عیب یابی تصویری شمع خودرو :

از میان قطعات مصرفی موتور شاید هیچ کدام به اندازه شمع در میان مردم شناخته شده نباشد، در عین حال اغلب افراد اهمیت آن را نادیده می گیرند.وظیفه شمع جرقه زنی به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر می باشد. این عمل ساده به نظر می رسد ولی مشکل اصلی این است که جرقه زنی باید با ولتاژ بسیار بالا و چند بار در ثانیه، در معرض حرارت بالا و فشار هوای بالا انجام گیرد. مهمتر آنکه کوچکترین خللی در عملکرد این قطعه کوچک باعث افت بازده موتور، آلودگی محیط زیست و صدمه به دیگر اجزاء موتور می گردد.اجزاء و قطعات تشکیل دهنده شمع از بالا به ترتیب فیش اتصال وایر ولتاژ بالا، عایق سرامیکی بدنه و الکترودها می باشند. عایق سرامیکی به شکلی طراحی گردیده است که جریان را به شکل کانال صدایت نماید. شکل کشیده عایق و برجستگی های روی آن به همین منظور در نظر گرفته شده است. در بطن عایق قطعه ای میله شکل از رسانای فلزی قرار داده شده است که بالا تا پایین امتداد یافته است. جریان پس از عبور از میله و قبل از ورود به الکترود، از قطعه ای از جنس شیشه رسانا گذشته و به دماغه سرامیکی شمع که الکترود در آن جای گرفته می رسد.
جنس الکترود معمولا از آلیاژ نیکل با غزی از جنس مسی، پلاتینی یا دیگر فلزات می باشد. جرقه بین الکترود مرکزی با الکترود اتصال بدنه (و یا بعضی مواقع بر عکس) زده می شود. همانطوری که از نام آن مشخص است الکترود اتصال بدنه به تنه سیلندر وصل است.دامنه عملکرد حرارتیدمای دهانه باید در هنگام شروع بکار موتور در حداقل زمان ممکن به 400 درجه سانتیگراد برسد. اگر این امر محقق نشود بنزین و دوده در نوک شمع جمع می شود و باعث تغییر مسیر جریان الکتریسیته و جلوگیری از جرقه زنی می شود.در عین حال اگر شمع بیش از حد گرم شود (بیش از 850 درجه سانتیگراد) عمر آن به شدت کاش یافته و حرارت بالای آن باعث احتراق پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندرمی شود.
با توجه به عملکرد متفاوت موتورها، شمعهای مختلف و متنوعی عرضه شده اند که عمدتا در درجه حرارت عملکرد و طول مدت احتراق با یکدیگر تفاوت دارند. موتوری که 100 اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم تولید می کند قطعا حرارت عملکردی متفاوت از موتوری که 50 اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم تولید می کند، خواهد داشت، در موتورهای پر بازده از شمعهایی که اصطلاحا سرد نامیده می شوند استفاده می شود.
شمع سرد به نحوی طراحی شده که حرارت را سریعتر دفع کند یا اصطلاحا خنک شود. این نوع شمع دماغ دراز نامیده می شود و الکترود آن بلندتر از الکترود شمع گرم که حرارت را کندتر دفع می نماید و در موتورهای بازده پایین استفاده می شود، طراحی شده است.انتخاب شمع در هنگام تعویض آن کار نسبتا ساده ای است ولی در صورتی که بخواهید از انواع بهتر و متفاوت موجود در بازار انتخاب نمائید، کار پیچیده تر می شود. جریان حاضر قریب به 18 نوع شمع متفاوت از لحاظ نوع شکل و چیدمان الکترود در بازار موجود است از مهمترین نکات در انتخاب شمع طول بخشی از آن که در داخل سیلندر قرار می گیرد می باشد، زیرا ممکن است طول بیش از حد آن باعث برخورد با سطح فوقانی پیستون شود. خرید شمعهای گران قیمت چند الکترودی، بدون الکترود و الکترود V شکل اگر چه در خودروهای تقویت شده بسیار موثری است ولی تاثیر چشمگیری در بازده موتورهای استاندارد ندارد.
در صورتی که بخواهید شمع مناسبی را برای موتور استاندارد خود انتخاب کنید اصطلاحا باید "سرد" و "گرم" بودن شمع را مد نظر قرار دهید.
بطور کل دامنه عملکرد حرارتی شمع تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارد .



o نسبت هوا به بنزین
o آوانس جرقه
o تراکم
o نوع سوخت
o استفاده از کیت NOX یا نایتروس اکسید
o نصب سوپر چارجر یا توربو چارجر
o ارتفاع از سطح دریا
o نوع پیست (در مسابقات(


همانطوی که از لیست فوق مشخص است عوامل زیادی در انتخاب نوع شمع دخیل هستند. در واقع باید گفت که انتخاب نوع شمع بر اساس فرضیات تئوریک خیلی دقیق نمی باشد و در صورتی که بخواهید شمعی غیر از نوع استاندارد انتخاب کنید باید بر اساس آزمون سعی و خطا عمل نمائید.نقطه آغاز انتخاب شمعی سردتر از شمع استاندارد است. بعد باید بررسی کنید که آیا قدرت موتور افزایش یافته است؟ آیا شمع دوده نزده است؟ سپس مراقب باشید که با آوانس کردن جرقه، موتور دچار احتراق پیش از موعد " knock " نشود.
اگر جواب سوالات فوق مثبت است، شمع بعدی را یک درجه سردتر انتخاب کنید تا جایی که شمع دوده بزند، از این پس می تواند شمع های انتخاب را بطور معکوس یعنی از نوع آخر به اول بررسی نموده و مناسبترین نوع را انتخاب کنید.اگر شما اهل گاز داده هستید می توانید شمع دو درجه سردتر از نوع استاندارد انتخاب کنید زیرا می توانید در این صورت تایمینگ موتور را در وضعیت آوانس تر (جلوتر) تنظیم کنید، بدون آن که احتراق بیش از موعد رخ دهد و بدین ترتیب بازده موتور افزایش پیدا می کند اگر چه در دور آرام، تنظیم بودن موتور و یا صحیح بودن نوع شمع انتخابی بواسطه بررسی ظاهر شمع مستهلک مسیرمی باشد به شکل زیر توجه نمائید.بطور کل باید گفت در صورتی که موتور خودروی شما استاندار است، انتخاب شمع متفاوت پیشرفته تر تاثیر چندانی در بازده موتور نخواهد داشت ولی در صورت انتخاب صحیح، می توانید تا حدی نرمی عملکرد و بازده موتور در دورهای بالا را افزایش دهید، ولی در صورتی که موتور اتومبیل شما تقویت شده باشد، استفاده از شمعهای مخصوص می تواند بازده موتور شما را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

لینک منبع : بررسی شمع خودرو
 
Last edited:

Starless Sky

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
538
لایک‌ها
360
یک دست شمع سوزنی ایریدیوم برای پراید انژکتوری سفارش داده شد.



اوکی تا اینجا
4تا​
دست شمع سفارش داده شده وقتی به 9-10 دست برسه براتون سفارش میدم که بفرستن و بعدش براتون پست کنم
 
بالا