داداشی ممنون بایت ارسال به موقع شما
خواهش میکنم
مشاهده پیوست DSCN7935.JPG
مشاهده پیوست DSCN7950.JPG
مشاهده پیوست DSCN7969.JPG
شمع یکی از مهمترین عامل قدرت در خودرو است اگر شمع مناسب در خودرو به کار رود می توان مصرف سوخت و قدرت مناسبی از خودرو مشاهد کرد ولی نگهداری از شمعهای اتومبیل نیاز به کمی اطلاعات دارد تا شمع خودرو همیشه تمیز و منظم کار کند
عیب یابی شمع خودرو
1-
ظاهر: معمولی. قهوه ای روشن؛ برنزه شده
علت ممکن: نشان از وضعیت مناسب شمع ها و شرایط خوب عملکرد موتور.
2-
ظاهر: آلودگی خشک، سیاه و دوده ای؛ و یا مرطوب، سیاه براق و چسبناک.
علت ممکن: عوامل متعددی می توانند باعث بروز این وضعیت شوند. زمانی که جرقه به درستی انجام نشود، رسوبات کربن انباشته می شوند. مخلوط غنی سوخت و هوا، کشیده بودن ساسات، مشکلات الکتریکی و برق رسانی، رانندگی طولانی مدت با سرعت کم، و شمع با رنج حرارتی بسیار سرد از دلایل بروز چنین حالتی است. تمام موارد باید بررسی شوند.
3-ظاهر: با وجود حرارت بیش از حد، رسوباتی که جمع شده اند ممکن است ذوب شده و ظاهری همانند تصویر به شمع می دهد
علت ممکن: علل احتمالی می تواند زمان بیشتر از استاندارد جرقه زنی، مخلوط رقیق سوخت و هوا، پاین بودن زیاد سطح روغن و یا شمع با رنج حرارتی بسیار گرم باشد
4-
ظاهر: هر دو الکترود انباشته از رسوبات معمولا سفید هستند.
علت ممکن: اغلب در اثر نفوذ روغن به رینگ های پیستون یا سوپاپ ها صورت می گیرد. همچنین ممکن است به علت استفاده از روغن با ویسکوزیته (غلظت) نامناسب باشد.
5-
ظاهر: رسوبات سرب معمولا به رنگ زرد بر روی عایق های حرارتی شمع.
علت ممکن: سرب موجود در بنزین مورد استفاده بسیار زیاد است. از بنزین بدون سرب استفاده کنید.
6-
ظاهر: آسیب فیزیکی و شکستگی عایق حرارتی شمع.
علت ممکن: معمولا در اثر تراکم حرارتی نامتعارف در محفظه احتراق صورت می گیرد. شاید هم نتیجه شوک های حرارتی و سرد شدن باشد. در هر صورت حرارت بیش از حد به شمع تحمیل شده است.
7-
ظاهر: افزایش فاصله بین دو الکترود در طول عمر یک شمع طبیعی است. اما با این افزایش کارآیی شمع تقلیل می یابد و سوخت هدر میرود و نیز باعث وارد آمدن فشار به سیستم جرقه زنی می شود.
علت ممکن: اقدام به فیلر گیری کنید و یا خیلی بهتر اینکه بپذیریم عمر شمع ها به پایان رسیده است.
8-
ظاهر:خوردگی غیر طبیعی که باعث افزایش بیشتر و سریعتر فاصله بین دو الکترود می شود.
علت ممکن:در نتیجه خوردگی شیمیایی، اکسیده شدن و واکنش با سرب موجود در بنزین است
9-
ظاهر: ذوب شدن. سطح الکترودها احتمالا براق و ناهموار است.
علت ممکن: در نتیجه دمای بسیار بالا در محفظه احتراق است. شمع با دمای حرارتی مناسب انتخاب نشده است.
10-
ظاهر: خوردگی، نازک شدن و اکسیده شدن. سطح الکترودها زبر می باشد و در حالت شدید مواد تشکیل دهنده الکترودها تا حد تغییر رنگ به سبز، اکسیده شده اند.
علت ممکن: ممکن است خودرویی با سن بالا، مدت زیادی بدون استفاده رها شده باشد.
11-
ظاهر:الکترود منفی فرسوده شده، الکترود مرکزی خورده شده و عایق حرارتی به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآمده است.
علت ممکن:در اثر واکنش شیمیایی بین آلیاژ نیکل الکترودها و ترکیبات سرب موجود در بنزین حاصل می شود.