• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

فیلم های ایرانی که فراتر از ایران تولید شده اند.

b.yasini

کاربر فعال تاریخ و پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
7,666
لایک‌ها
2,930
محل سکونت
Living in Dreams
با سلام
در آسمان پرستاره (!) سینمای ایران هر از چند گاهی میشه فیلم هایی رو پیدا کرد که انصافا گاهی در گیشه و گاهی در معنا فراتر از سینمای سوت و کور ایران تولید میشن فیلم هایی مثل سنتوری در داستان ، یک بوسه کوچولو در معنا ، حریم در ژآنر ترسناک ، اخراجی ها در گیشه و موارد مثل این.

در این تاپیک سعی می کنم بعضی از فیلم هایی رو که از نظر خودم خارج از چارچوب قوطی سینمای ایران تولید میشن رو معرفی کنم و نظر خودمو در موردشون بگم البته این نظرات کاملا شخصی و غیر تخصصی هستند و دوستان می تونن خودشون نظرات خودشون رو اضافه کنن.

سنتوری

santuri.jpg


ا
سنتوری فیلمی متفاوت در سینمای ایران که به دلیل ممیزی با بی مهری فراوان همراه شد. متاسفانه پخش شدن نسخه کپی از فیلم پیش از ارائه اون توسط شرکت پخش کننده اگر چه فروش فیلم در بازار رو بی فایده کرد ولی باعث شد قریب به اکقریت فیلم دوستان و فیلم ندوستان (!) فیلم رو ببینن.

در فیلم مهرجویی بر خلاف عرف سینمای ایران دردی نشان داده میشه که مربوط به قشر خاصی از جامعه نیست و فقیر و غنی ، جوان و پیر با اون درگیرن . دنیای مهرجویی با دنیای واقعی تفاوت زیادی نداره. دنیای مهرجویی از ما دور نیست. سنتوری پسری معتاد نیست که در شهری دیگه زندگی می کنه. شاید بارها در خیابان سنتوری ها را دیده ایم . جوانهایی معتاد و خمیده که به نظر بی ارزش و تنها دیده می شوند. شاید کمتر فکر کنیم که سنتوری معتاد روزی استاد موسیقی بوده ، روزی عاشق بوده ، روزی زندگی بهتری داشته. سنتوری ها همه روزه در کنار ما هستند و ما آنها را نمی بینیم.

سنتوری داستان یک معتاد نیست. داستان جامعه ای بی اعتناست که در آن استاد موسیقی معتاد می شود و مانند زباله ای از صحن زندگی حذف می شود و پدر و مادر و برادر و زن و همسایه ها و دوستان ذره ای تغییر نمی کنند. جامعه ای که در آن دیگر بنی آدم اعضای همدیگر نیستند . جامعه ای که در آن زنده بودن بر زندگی ارجح می شود.

زندگی سنتوری درس عبرتی است برای هر فرد این جامعه که شاید روزگاری خود سنتوری دیگری شود. درس عبرت از آن جهت که اگر روزی سنتوری شدیم تنهاییم و در تننهایی خودمان فقط می توانیم با تنها هایی بمانیم که از ما تنها ترند (شرمنده جمله کمی سخت شد) .

زندگی سنتوری سنت شکنی نیست . داستان های ایرانی معمولا با داستان غم انگیزی شروع می شن و پایان خوشی دارن . در سنتوری هم داستان خوشی شروع میشه و پایان داستان به بیننده بستگی داره خوشی و نا خوشی بستگی داره به بیننده که آیا دنیای بدون هانیه رو خوش می بینیه یا نه.

داستان فیلم گیرا و کشندست . دنبال کردن داستان خیلی سخت نیست چرا که سنتوری برای هز بیننده ای آشناست. زندگی سنتوری خیلی دور نیست برای مهجویی که ساختن داستان های عامی مثل مهمان مامان را در کارنامه دارد ساختن دنیای مثل سنتوری ساده به نظر میرسه.

سنتوری همان اجاره نشینی است که 20 سال پیش در دنیای طنز تلخ مهرجویی به دنیا آمده بود و اکنون 20 سال بعد به جامعه پا گذاشته است. اگر به فیلم دقت بیشتری بکنیم دنیای 20 سال قبل مهرجویی تفاوت زیادی با امروز سنتوری ندارد. روزگاری چند همسایه که به زندگی هم توجهی نداشتند ساختمانی را به فرسایش کشیدند و امروزه مردمی که درد هم را نمی دانند جامعه را تخریب می کنند.

مقصر در دنیای سنتوری کیست . ؟ آیا علی مقصره ؟ آیا پدر علی مقصره ؟ آیا جامعه مقصره ؟

در دنیای سنتوری مقصر مشخص نیست . همه بی گناهند ، پدری که به واسطه شغلش از پسرش جدا شده. مادری که اعتقاداتی سخت و قدیمی دارد. همسری که به آینده فکر می کند و ...

آیا هانیه مقصر است.؟
سنتوری دانته ای نوین است که می بایست از دوزخ تنهایی و اعتیاد عبور کند. هانیه مقصر نیست در سفر معنایی از دوزخ انسان تنهاست و سنتوری این سفر سخت رو تمام می کند ولی هر سفری سختی پایان خوشی ندارد.


ین بخش از ویکی فیلم برداشته شده با ااجازه نویسندگان

/*

بازیگر نقش
بهرام رادان علی سنتوری
گلشیفته فراهانی هانیه
مسعود رایگان پدر علی
رویا تیموریان مادر علی
مائده طهماسبی مادر هانیه
نادر ******* برادر علی
مهیار پورحسابی تمایل
سیامک خواهانی جاوید
محمد سلوکی دکتر روانشناس
حسن پورشیرازی معتاد
صدرالدین هجرت معتاد
علی‌اصغر طبسی

نام این فیلم نخست علی سنتوری بود و به دلیل ممیزی به سنتوری تغییر پیدا کرد. سنتوری قرار بود در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۸۶ اکران شود که به بهانه‌های مختلف از سوی وزارت ارشاد از جمله عدم توانایی کنترل جو سالن، اکران آن لغو شد. پس از هفت ماه سرنوشت اکران سنتوری همچنان در ابهام بود تا اینکه سی‌دی قاچاق آن به بازار آمد و واکنش‌های فراوان و متناقضی را برانگیخت. از سویی تهیه کننده از مردم خواست فیلم را نخرند و از سویی مسئولان عوامل فیلم و تهیه کننده را مقصر اصلی توزیع غیر مجاز فیلم دانستند. مهرجویی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که نسخه‌ای که به طور غیر قانونی منتشر شده با نسخه نهایی که آماده پخش بود متفاوت است و خرید آن را «شرعاً حرام» دانست.[۴] پس از انتشار سی‌دی سنتوری شماره حسابی از سوی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اعلام شد تا علاقمندان بهای بلیت را به این شماره حساب واریز کنند تا عواید حاصل از این طرح صرف امور خیریه شود.[۵] این پیشنهاد مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت و بیش از ۱۰۰۰ میلیون ریال به شماره حساب فوق واریز شد.[۶] دیوان عدالت اداری در پی شکایت سازندگان فیلم پیرامون درخواست لغو ممنوعیت اکران فیلم مذکور و تصدیق خسارات وارده اجازه اکران یا عدم اجازه را حق وزارت ارشاد دانست. همچنین شکایت تصدیق خسارت موجه اعلام شد.بدین ترتیب امکان اکران این فیلم با توجه به مخالف وزارت ارشاد منتفی شد.


علی، نوازنده چیره دست سنتور و خواننده محبوب جوانان ناگهان در اوج شهرت و موفقیت افسار زندگی را از دست می‌دهد و به بیراهه می‌رود. او می‌گوید همه بدبختی‌ها از وقتی شروع شد که عشق بزرگ زندگیم، هانیه مرا ترک کرد، اما هانیه زمانی می‌رود که علی مدت هاست در بند اعتیاد خانمان سوز خود گرفتار است...


*/

فیلم سنتوری یکی از نقاط عطف سینمای ایران هست که بعد از انقلاب به نظر من برتر از قیلم های هم رده خود تولید شده است.
 

123perspolis

Registered User
تاریخ عضویت
22 ژوئن 2006
نوشته‌ها
318
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران -
فیلم بسیار قشنگ و تاثیرگذاری بود.. یادش افتادم برم دوباره ببینمش
 

Kamyar-Butch

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2011
نوشته‌ها
202
لایک‌ها
144
محل سکونت
هالیوود آباد

دوست گرامی ؛ ممنون برای تاپیک خوبی که ایجاد کردی .

البته عنوان تاپیک ، کمی آدم رو سر در گم میکنه .

هدف از ایجاد این تاپیک ، معرفی فیلمهای ایرانی تاپ خودمون هست یا معرفی فیلمهای غیر کلیشه ای ایران ؟

در هر صورت ، فیلمهای ایرانی مورد علاقه من ، این فیلمان :

سگ کشی ( بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران از نظر من )

درباره الی

چهارشنبه سوری

خیلی دور ، خیلی نزدیک

عصر جمعه

عروس

بوتیک

هیچ

طلا و مس

شبهای روشن

مارمولک

آفساید

طلای سرخ

زیر نور ماه

نسل جادویی

خون بازی

رقص در غبار

تنها دو بار زندگی می کنیم

هامون

کافه ترانزیت

پستچی سه بار در نمی زند


 

b.yasini

کاربر فعال تاریخ و پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
7,666
لایک‌ها
2,930
محل سکونت
Living in Dreams
با سلام
هدف از این تاپیک معرفی فیلم هاییست که به نظر من و دیگران از لحاظ ساخت فراتر از سینمای ایران بودند به همراه نقد ساده و مشخصات
 

orginalfilm

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
27 آگوست 2006
نوشته‌ها
2,452
لایک‌ها
1,540
سن
44
محل سکونت
زير يه سقف
مارمولك

ما همه خوبيم

اتوبوس شب

دايره زنگي

سنتوري

طلا و مس

خيلي فيلم ايراني نگاه نميكنم اما از اينا خوشم اومد .
 

orginalfilm

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
27 آگوست 2006
نوشته‌ها
2,452
لایک‌ها
1,540
سن
44
محل سکونت
زير يه سقف
با سلام
هدف از این تاپیک معرفی فیلم هاییست که به نظر من و دیگران از لحاظ ساخت فراتر از سینمای ایران بودند به همراه نقد ساده و مشخصات

اها ...

من اول مارمولك "

به نظر من اين فيلم به جاي مسخره كردن آخوندا مردم رو مسخره كرده بود ، چرا ؟ چون پرويز پرستويي هر كاري ميكرد و هر حرفي ميزد بازم مردم به عنوان يه آخوند قبول داشتند و بهش احترام ميزاشتن !‌

اما در كل من خيلي وقتي فيلم و ديدم حال كردم .
 

paymanparsa

کاربر فعال موسیقی و آشپزی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2009
نوشته‌ها
211
لایک‌ها
237
محل سکونت
tehran
با سلام
هدف از این تاپیک معرفی فیلم هاییست که به نظر من و دیگران از لحاظ ساخت فراتر از سینمای ایران بودند به همراه نقد ساده و مشخصات
درود
فراتر از سینمای ایران یعنی چی دوست عزیز؟ از نظر استانداردهای تولید؟ از نظر فیلمنامه ؟ از نظر عظمت پروژه ؟ از چی فراتر باشه؟ مثلا تو ممکنه بگی فیلم دوئل فراتر از سینمای ایران بوده که میتونه باشه بخاطر تولیدش و یا بگی که چهارشنبه سوری هم فراتر از سینمای ایران بوده بخاطر داستانش ؟ یا هر دو مد نظرته؟ یه کم واضحتر بود بهتر بود عنوان تاپیک( به نظر من البته)
اها ...
من اول مارمولك "
به نظر من اين فيلم به جاي مسخره كردن آخوندا مردم رو مسخره كرده بود ، چرا ؟ چون پرويز پرستويي هر كاري ميكرد و هر حرفي ميزد بازم مردم به عنوان يه آخوند قبول داشتند و بهش احترام ميزاشتن !‌
اما در كل من خيلي وقتي فيلم و ديدم حال كردم .
بله مردم ما که ماشالله از نظر شعور اجتماعی و سیاسی خیلی پروفسورن وگرنه الان وضعمون این نبود اصلا پای مذهب که میاد این جماعتی که ادعای فرهنگ چندهزارساله اش میشه بجای گرفتن نکته دین و اعتقاد ، تصمیم می گیره از فناتیک ترین دروازه موجود مذهب عبور کنه ، واقعا هم مسخره داره که با دیدن یه آخوندی هر چی بگه فقط به خاطر لباسش قبول کنن !!!! ولی مامولکیت این حاجی ما نه فقط سر بالا رفتن از در و دیوار بلکه بیشتر پدرسوختگیش و آگاهیش از همین مطلب بود که هر چی بگه ...این جماعت نه نمیگه :)
 

mahmahot

Registered User
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2008
نوشته‌ها
1,187
لایک‌ها
1,094
محل سکونت
تهران
فیلمهای ایرانی بسیاری هستند که بالاتر از انتظار بودن
گوزنها دایره مینا گاو شاید وقتی دیگر سگ کشی مسافران مادر چهارشنبه سوری درباره الی و....
 

b.yasini

کاربر فعال تاریخ و پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
7,666
لایک‌ها
2,930
محل سکونت
Living in Dreams
درود
فراتر از سینمای ایران یعنی چی دوست عزیز؟ از نظر استانداردهای تولید؟ از نظر فیلمنامه ؟ از نظر عظمت پروژه ؟ از چی فراتر باشه؟ مثلا تو ممکنه بگی فیلم دوئل فراتر از سینمای ایران بوده که میتونه باشه بخاطر تولیدش و یا بگی که چهارشنبه سوری هم فراتر از سینمای ایران بوده بخاطر داستانش ؟ یا هر دو مد نظرته؟ یه کم واضحتر بود بهتر بود عنوان تاپیک( به نظر من البته)

دقیقا منظورم همین هست. مثلا فیلم دوئل در زمینه داستان پردازی ، تغییر سنت قدیمی داستان های جنگ ، جلوه های ویژه و بازی هنرپیشه ها ( که به نظر من در مورد تفاوت بازی پژمان بازغی با بفیه فیلمهاش بیشتر از بقیه به چشم میومد) فراتر از فیلم های هم رده خودش هست. دلم می خواست دلایل خودتون رو هم بیان کنید
 

b.yasini

کاربر فعال تاریخ و پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
7,666
لایک‌ها
2,930
محل سکونت
Living in Dreams
سگ کشی

SagKoshi.jpg


فکر می کنم به جرات می توان بهرام بیضایی را یکی از عجایب سینمای ایران دانست. کارگردانی که در هر دو دوره قبل و بعد از انقلاب از طرف دولت انتقاد های بسیاری را برای فیلم های تولید اش دریافت کرده است.
فیلم هایی مثل غریبه و مه و یا کلاغ که در زمان خودشان ابتدا با بی مهری جامعه سینمایی همراه بودند ولی به سرعت در بین قشر متفکر جا باز کردند. فیلم سگ کشی تولید سال 1380 یکی از بهترین اخبار برای سینما دوستانی بود که مدتها منتظر یک اثر متفاوت از بیضایی بودند. سگ کشی برای بیننده عام داستانی جذاب و گیرا و برای منتقدان و متفکران دارای لایه های اجتماعی عمیقی است که در بستر جامعه نفوذ کرده است.

این بخش برگرفته از ویکی فیلم

/*
یک بانوی نویسنده ایرانی به نام گلرخ کمالی، که سال گذشته شوهرش، ناصر معاصر را به حال قهر و به گمان رابطه‌ای میان او و منشی شرکتش ترک کرده است، با پایان جنگ به تهران برمی گردد. شوهرش که ورشکست شده و در حال رفتن به زندان است. گلرخ متوجه می‌شود که شریک شوهرش با صحنه سازی، تمامی سرمایهٔ شرکت را برداشته و به طور غیر قانونی از مرز خارج شده و شوهرش مانده با تمامی بدهی‌های شرکت و فشارهای طلبکاران.

گلرخ وظیفهٔ خود می‌داند در جبران سوءظن بیجای خود، حالا به نجات شوهرش بشتابد و با تلاش برای پرداخت خرید طلبها و اثبات بی گناهی او، و گرفتن رضایت شاکیان از شوهرش، برای آزادی اش از زندان بکوشد. در واقع، گلرخ کمالی با ساده دلی اش وارد حرفه و دنیایی می‌شود که با اندیشه‌های او فرسنگها فاصله دارد. دنیای داد و ستد و مسلخ بازار. او با یک یک طلبکاران و شاکیان وارد بده بستان و معامله می‌شود تا رضایت آنها از شوهرش را جلب کند. و در این کار تا جایی پیش می‌رود که دیگر راه بازگشت ندارد و می‌فهمد وارد جنگی شده که دیگر نباید در آن شکست بخورد ....

* مژده شمسایی
* مجید مظفری
* میترا حجار
* رضا کیانیان
* داریوش ارجمند
* احمد نجفی
* حسن پورشیرازی
* فردوس کاویانی
* حبیب دهقان نسب
* بهزاد فراهانی
* عنایت بخشی
* کاظم افرندنیا
* کامران باختر
* رابعه اسکویی
* اسماعیل شنگله
 

paymanparsa

کاربر فعال موسیقی و آشپزی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2009
نوشته‌ها
211
لایک‌ها
237
محل سکونت
tehran
دقیقا منظورم همین هست. مثلا فیلم دوئل در زمینه داستان پردازی ، تغییر سنت قدیمی داستان های جنگ ، جلوه های ویژه و بازی هنرپیشه ها ( که به نظر من در مورد تفاوت بازی پژمان بازغی با بفیه فیلمهاش بیشتر از بقیه به چشم میومد) فراتر از فیلم های هم رده خودش هست. دلم می خواست دلایل خودتون رو هم بیان کنید
ممنون ، متوجه شدم شما به شکل کلی به هر فیلمی که در سینمای ایران ساخته شده و به هر صورت نسبت به تولیدات دیگه این سینما برتری داشته می پردازید ، خوبه ، والا دلایل که هست ولی به علت این که فاصله زیادی پیدا کردم با تماشای فیلمهای ایرانی نمی تونم همه جانبه نقد کنم یا نظر بدم ، کار نصفه و نیمه کاره هم بی انصافی در حق تاپیکه ، اما هستم در خدمت دوستان اگه مطلبی قابل عرض باشه حتما
سگ کشی

SagKoshi.jpg


فکر می کنم به جرات می توان بهرام بیضایی را یکی از عجایب سینمای ایران دانست. کارگردانی که در هر دو دوره قبل و بعد از انقلاب از طرف دولت انتقاد های بسیاری را برای فیلم های تولید اش دریافت کرده است.
فیلم هایی مثل غریبه و مه و یا کلاغ که در زمان خودشان ابتدا با بی مهری جامعه سینمایی همراه بودند ولی به سرعت در بین قشر متفکر جا باز کردند. فیلم سگ کشی تولید سال 1380 یکی از بهترین اخبار برای سینما دوستانی بود که مدتها منتظر یک اثر متفاوت از بیضایی بودند. سگ کشی برای بیننده عام داستانی جذاب و گیرا و برای منتقدان و متفکران دارای لایه های اجتماعی عمیقی است که در بستر جامعه نفوذ کرده است.

سگ کشی فیلم خوبی بود حتی اگه نبود هم دیدن اثری از استاد بعد از اونهمه سال غنیمت بود اما چه طوفانی بود اون " وقتی همه خوابیم" به اون هم مطمئنم اشاره می کنید ، برای من غافلگیری های دیدنی اش ، بازی های بی نظیر بازیگرانش ( شقایق فراهانی !!! ) ، فیلمبرداریش همه و همه اتفاقهای بی مثال بودند .
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
اگه قرار باشه اسمی از فیلمهای فراتر از ایران باشه
به نظر من اینجا جای فیلم : کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد
خیلی خالی بود!
no-one-knows-001.jpg
 

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
اخراجی ها یادتون نره
راجر ایبرت در این مورد میگه : واقعا من چی میتونم بگم
 

b.yasini

کاربر فعال تاریخ و پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
7,666
لایک‌ها
2,930
محل سکونت
Living in Dreams
اخراجی ها یادتون نره
راجر ایبرت در این مورد میگه : واقعا من چی میتونم بگم
اخراجی ها در گیشه بسیار موفق بود.

کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد
این فیلم به نظر من با شجاعت بسیاری ساخته شده بود.یکی از انقلاب های سینمای ایران بعد از انقلاب یود.
 

Hell-Golden

Registered User
تاریخ عضویت
6 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,269
لایک‌ها
463
این فیلم به نظر من با شجاعت بسیاری ساخته شده بود.یکی از انقلاب های سینمای ایران بعد از انقلاب یود.
من که اصلا ازش خوشم نیومد
کلا با بهمن قبادی حال نمیکنم

فیلمای ایرانی مورد علاقه من اینان:
قبل انقلاب:
گوزنها
سلطان قلبها
قیصر
دآش آکل
یه فیلمم دید بودم که الان اسمشو فراموش کردم
جمشید مشایخی توش بازی میکرد.بهروز وثوق هم نقش داداش عقب افتاده ذهنیشو بازی میکرد


بعد از انقلاب:
مادر
سنتوری
مارمولک
 

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
یه فیلمم دید بودم که الان اسمشو فراموش کردم
جمشید مشایخی توش بازی میکرد.بهروز وثوق هم نقش داداش عقب افتاده ذهنیشو بازی میکرد
سوته دلان بود اسمش ، چه فیلم نازنینی هم بود
 

orginalfilm

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
27 آگوست 2006
نوشته‌ها
2,452
لایک‌ها
1,540
سن
44
محل سکونت
زير يه سقف
من دايره زنگي رو هم انتخاب ميكنم ...

البته اگه من كارگردانش بودم يه كم بيشتر جسارت خرج ميكردم و يه كمي بيشتر مسائل رو روو ميكردم .

يه تيكه اش نيلوفر خوش خلق به امين حيايي گفت : تو خودت براي چيزايي كه ماهواره نصف شب نشون ميده استادي !‌

كفم بريد ... در كل من واقعا خوشم اومد از فيلمش.
 

Kamyar-Butch

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2011
نوشته‌ها
202
لایک‌ها
144
محل سکونت
هالیوود آباد

برای من که مخاطب فیلم و سینما هستم ، مهمترین ابزار یک فیلم خوب ، سناریوش هست و البته بازی بازیگرانش .

من کار ندارم که بودجه ساخت یک فیلم چقدره . مهم برای من ، سناریو هستش .

فیلم Troy هم اگه داستان خوب و گیرایی نداشته باشه ، ولو 150 میلیون دلارم خرجش کرده باشن ، از نظر من فیلم موفقی نیست . ( البته خود من فیلم Troy رو خیلی دوست دارم . اینجا گفتم مثالی بزنم براتون )

مثلا شما دوستان اشاره کردید به فیلمی مثل دوئل ( که من ندیدم هنوز ) که بودجه بسیار بالایی داشت و گویا جلوه های ویژه خوبی داشته و ...

فیلم ملک سلیمان هم یه همچین حالتی داشت و بودجش گویا 5 میلیون دلار بوده . ( البته من 12 میلیارد تومان هم شنیدم ! )

به هر صورت ، درسته که ملک سلیمان خیلی خوب فروخت ( بیشتر به دلیل جلوه های ویژش و صدای دالبیش ) و مردم تجربه زیادی از این قبیل فیلمهای ایرانی نداشتن .

من قبول دارم که فیلم ملک سلیمان از این نظر یک فیلمی بود فراتر از سینمای ایران . اما این فیلم سناریوی ضعیفی داشت و به نظر من به هیچ وجه جزو فیلمهای تاپ سینمای ایران نیست .

-----------------------------------

در خصوص مارمولک :

من اعتقاد دارم که این فیلم نه مردم رو مسخره کرد و نه آخوندا رو .

صرف اینکه یه جوون تو ایستگاه قطار به رضا مارمولک میگه : حاج آقا عمامتون کجه ! این که نمیشه مسخره کردن آخوندا . این در واقع نوعی شوخی با آخوندا و دست انداختن آخوندا بود .

شما ببینید در فیلم مارمولک ، ما شاهد این هستیم که یک دزد سابقه دار وقتی لباس روحانیت رو بر تن میکنه ، کم کم دست از کارهای خلافش میکشه و باعث میشه که مردم اون روستا برن و به مستضعفین کمک کنن .

شخصیت رضا مارمولک وقتی لباس روحانیت رو بر تن میکنه ، برای اینکه زنی رو از دست شوهرش نجات بده ، از دیوار بالا میره و با دل انگیز درگیر هم میشه حتی .

سوال من اینه ، آیا ما نباید برای برطرف کردن مشکلات دیگران ، دست به خطر بزنیم ؟

به نظر من ، هدف ، وسیله رو توجیه میکنه .

رضا مارمولک اگه از دیوار بالا رفت و اگه با کله زد تو صورت دل انگیز ، به خاطر نجات دادن جان رعنا آزادی ور بود .

البته در خصوص اینکه مردم نباید چشم و گوش بسته به آخوندا اعتماد کنن ، موافقم با شما دوستان .

باید در نظر بگیریم که شهرستانها و روستاها ، تهران یا سایر کلان شهرها نیستند . مردم اون مناطق ، اکثرا مذهبی هستن و به یک فرد روحانی ، به عنوان فردی مقدس و مردی از مردان خدا نگاه میکنن .

به نظر من فیلم مارمولک فیملی بود 100% به نفع روحانیت و روحانیون . اما متأسفانه کج فهمی و بی خردی عده ای از روحانیون قم ، باعث شد تا این فیلم رو از اکران پائین آورده بشه .

------------------------

فیلم کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد به نظر من مثل یک حباب بزرگی بود که زود ترکید .

این فیلم بیشتر به خاطر اکران نشدنش تو ایران و هیاهویی که تو جشنواره ونیز داشت ، اسمش بر سر زبانها افتاد .

به نظر من فیلم کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد ، رئالیستیک نبود و بهمن قبادی برای اینکه خودش رو در دل خارجیها بگنجونه ، اومد یک سری واقعیات رو با یک سری دروغ ، میکس کرد و نتیجش شد فیلمی که دیدیم .

البته بازی حامد بهداد تو این فیلم ، فوق العاده بود . حامد بهداد بار فیلم رو بر دوش داشت و انصافا هم خوب بازی کرده بود .

چند وقت پیش کانال بی بی سی فارسی یا VOA با یه خانومی صحبت میکردن که گویا در صدد بود فیلمی راجع به موسیقی زیرزمینی در ایران بسازه .

در آخر مصاحبه با این خانم ، خبرنگار شبکه مزبور بهش گفت : بهمن قبادی چند وقت پیش فیلمی مشابه همین رو ساخت . فیلم شما آیا قراره شبیه به فیلم قبادی باشه ؟

و اون خانم در جواب خبرنگار گفت که بهمن قبادی ایده او رو دزدیده و در فیلمش به کار برده !

الله اعلم !

-----------------------

کلا من فیلمی رو دوست دارم که لحنی رئالیستیک داشته باشه و کارگردان نخواد عقیده خودش رو به زور به تماشاچی القا کنه .

فیلمهایی رو که در پست قبلیم در این تاپیک اسم بردم ، اکثرا به نظر من رئالیستیک بودن و یکی - دو فیلم سرگرم کننده خوب ( مثل پستچی سه بار در نمی زند ) رو هم توشون گنجوندم .

----------------------

به نظر من سینمای ایران در بعد از انقلاب ، به مراتب بهتر و قوی تر از سینمای قبل از انقلاب بوده .

البته من نمیگم که قبل از انقلاب همه فیلمها بد بودن . فیلم خوب هم داشتیم ( منتهی خیلی کم بوده )

سینمای ما در قبل از انقلاب ، گرفتار فیلم فارسی شده بود و اکثر فیلمسازان به دنبال فیلم فارسی بودن . ( مشکلی که الان هم به نوعی سینمای ما داره باهاش دست و پنجه نرم میکنه . )

به نظر من فیلم عروس ساخته بهروز افخمی نقطه عطفی در سینمای ایران بعد از انقلاب بود . ( هر چند که صرفا بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران نبوده و نیست . )


 

b.yasini

کاربر فعال تاریخ و پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
7,666
لایک‌ها
2,930
محل سکونت
Living in Dreams
آژانس شیشه برای زمان خودش فیلم قشنگی بود اما فراتر از ایران ؟ فکر نکنم

فکر می کنم برداشت غیر آزاد فیلم از فیلم بعد از ظهر سگی خیلی خوب در نیومده بود ولی بازی پرویز پرستویی بسیار عالی بود.

به نظر من فیلم عروس ساخته بهروز افخمی نقطه عطفی در سینمای ایران بعد از انقلاب بود . ( هر چند که صرفا بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران نبوده و نیست . )
+1
 
بالا