برگزیده های پرشین تولز

مدیریت پساب ها

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از پروسه های مهم تصفیه آب، پساب و فاضلاب های صنعتی می باشد که باعث زلال شدن پساب و فاضلاب به علت حذف انواع آلاینده های معلق از آن مانند روغن، گریس، چربی و ذرات کلوئیدی می شود. عملیات حذف آلاینده ها و ذرات کلوئیدی در این روش براساس تزریق هوای فشرده به پساب می باشد. دراثر این عمل، حباب های ریز آزاد شده به ذرات کلوئیدی معلق در فاضلاب چسبیده و باعث شناورشدن ذرات به سطح DAF می گردند که در آنجا توسط اسکیمر جمع آوری و به یک مخزن نگهداری لجن تخلیه می¬گردند.
به منظور افزایش راندمان شناورسازی ذرات کلوئیدی، معمولا به پساب ورودی مواد منعقد کننده و کمک پلیمری جهت عملیات انعقاد و بی بار کردن ذرات اضافه می گردد. بدین منظور از لوله های مارپیچی استفاده می گردد که از یک طرف مواد منعقد کننده در بخش های مختلف تزریق می گردد و از طرف دیگر مخلوط هوا با مایع تحت فشار جهت اختلاط بهتر به داخل این لوله ها تزریق می گردد.
در سیستم DAF مقداری از آب تمیز و شفاف شده به لوله های فلوکولاتور انتقال داده بخشی از آن نیز مستقیما به واحد شناورسازی انتقال داده می شود. آب اضافه تصفیه شده نیز از سیستم DAF خارج می گردد. زلال بودن آب خروجی از واحد DAF یکی از معیارهای کارکرد مناسب این سیستم می باشد.
در بعضی موارد تانک های انعقاد و لخته سازی به جای لوله های فلوکولاتور مورد استفاده قرار می گیرند. در این حالت مواد منعقد کننده در یک فاصله زمانی حدود ۵ دقیقه با پساب در تانک انعقاد مخلوط می گردد و سپس به داخل DAF تزریق می شود. این فرایند هنگامی که پساب ورودی خنثی نمی باشد و به علت اینکه زمان کافی جهت خنثی سازی وجود دارد و از طرفی به راحتی توسط کاربر قابل کنترل می باشد نسبت به فلوکولاتورهای لوله ای برتری دارد.


کابردهای پکیج چربی گیرDAF
همانطور که گفته شد شناورسازی به کمک هوای فشرده دارای کارائی بسیار بالایی در حذف مواد شناور و معلق موجود در فاضلاب می باشد. در بسیاری از مراجع کارائی این فرایند در تصفیه پساب های صنعت روغن نباتی را تا حدود 90% ذکر کرده اند. سیستم DAF در پساب صنایع لبنی نیز کاربرد زیادی دارد. پساب صنایع غذایی از جمله کشتارگاه ها و فراورده های گوشتی، کنسروسازی و اصولاً پساب هایی که دارای چربی هستند با این روش تا حد زیادی تصفیه می شوند.
همچنین در بسیاری از صنایع شیمیایی وپتروشیمی از فرایند DAF به طور فزاینده ای برای جداسازی نفت و چربی های شناور استفاده می شود. به طور کلی از واحد DAF در تمامی تصفیه خانه های شیمیایی می توان استفاده کرد.
یکی دیگر ار کاربردهای شناورسازی با هوای محلول تغلیظ لجن است. لجن هضم شده با روش شناورسازی با هوای تحت فشار از غلظت 1% به حدود 5 الی 7% می رسد.
مهمترین صنایعی که بیشتر از سیستم DAF استفاده می کنند عبارتند از:

  • صنایع غذایی مختلف از قبیل: صنایع لبنی، صنایع شستشو و بسته بندی گوشت و ماهی و سایر صنایع غذایی
  • تصفیه فاضلاب های کشتارگاه های ماکیان و دام و طیور
  • تصفیه فاضلاب های صنایع پتروشیمی
  • تصفیه فاضلاب های صنایع اتومبیل سازی و هواپیماسازی
  • تصفیه فاضلاب پالایشگاه های نفت و گاز
  • تصفیه فاضلاب صنایع ذوب و آلیاژ فلزات
  • تصفیه فاضلاب صنایع نساجی
  • تصفیه فاضلاب پایانه ها و بنادر نفتی
  • تصفیه پساب صنایع تولید مواد شوینده و شیمیایی
  • تصفیه پساب های صنایع کاغذ سازی
  • حذف جوهر و رنگ از پساب های صنعتی
ویژگی های پکیج چربی گیر DAF

  • قابلیت حذف بیش از ۹۹درصد چربی های امولسیونی و آزاد و ذرات معلق
  • قابلیت حذف بیش از ۷۵ درصد بار آلودگی شیمیایی (COD) پساب
  • شفاف شدن پساب خروجی دراثر حذف ذرات کلوئیدی
  • سهولت حمل و نقل و نصب به علت ساخت DAF به صورت پکیج های یکپارچه
  • قابلیت تولید لجن نسبتا جامد و کم آب
  • قابلیت حذف دترجنت از پساب
اجزای پکیج چربی گیر DAF
مخزن تحت فشار برای خل نمودن هوا در آب تحت فشار عملیاتی 3 الی 5 اتمسفر
کمپرسور تامین هوا با فشار مورد نیاز
تانک شناورسازی مجهز به اسکیمر
پمپ انتقال فاضلاب با فشار مورد نیاز
مخازن و تجهیزات مربوط به واحد تزریق ماده منعقدکننده و پلیمر
لوله و اتصالات و لوزم جانبی
جنس بدنه چربی گیر با توجه به ماهیت فاضلاب مورد تصفیه، فولاد ضد زنگ ( SS304 و SS316 ) و یا کربن استیل می باشد.
شرکت نهراب زیست با تکیه بر دانش فنی متخصصین خود، بکارگیری جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا و با انجام بررسی ها و مطالعات فنی دقیق اقدام به طراحی و ساخت پکیج چربی گیر DAF در ظرفیت های مختلف نموده است. در ضمن این شرکت نمایندگی شرکت ECOLOGIX امریکا را در اختیار داشته وپکیج های DAF ساخت این شرکت را نیز در ظرفیت های مختلف وارد کرده و در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

لینک منبع: پکیج چربی گیر DAF
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
سیستم یکپارچه لجن فعال فیلم ثابت(IFAS) سیستمی است که به صورت ترکیب فرایند های لجن فعال و فیلم ثابت ساخته شده است تا بتواند از مزایای دو روش مذکور به صورت همزمان استفاده کند.این سیستم به منظور رسیدن به پارامترهای پساب خروجی خیلی سختگیرانه تر و یا افزایش بارگذاری بدون نیاز مستقیم به افزودن مخزن، لجن اضافی را برای تاسیسات تصفیه پیشنهاد می کند.به این صورت که بدون افزایش حجم راکتور به باکتریهای اضافی اجازه می دهد که بر روی سطح ثابت بنشینند و لذا نیاز به افزایش جمعیت باکتریایی رشد معلق جهت افزایش بازده از بین می رود.

فرایند لجن فعال، دارای خصوصیت انعطاف پذیری فرایند بوده و درجه بالایی از تصفیه را مهیا می کند.فرایندهای فیلم ثابت ذاتاً پایدار بوده و در مقابل شوکهای آلی و هیدرولیکی مقاوم هستند.جاگذاری مدیای فیلم ثابت در حوض های لجن فعال مزایای هر دو روش را وارد فرایند می کند.

مزایای روش IFAS

1-MLSS موثر بالا بدون بارگذاری زیاد جامدات زلال ساز.

2-نیتریفیکاسیون ارتقا یافته.

3-مقاومت در مقابل شوک های آلی و هیدرولیکی و اعتماد پذیری سیستم.

4-پایداری سیستم بهبود داده شده.

5-بهبود شاخص حجمی لجن(SVI) و متعاقب آن امکان ته نشینی مناسب و کاهش مشکلات فرار لجن و بالکینگ.

6-کاهش تولید لجن و صرفه جویی اقتصادی.

انواع سیستم های IFAS

سیستم IFAS با مدیای پخش شده: سیستم مدیای پراکنده، می تواند از اسفنج های متخلخل یا سیلندرهای بالدار که در تانک لجن فعال معلق یا شناورند،استفاده کند(بسته به چگالی مواد).این نوع سیستم ها اختلاط بهتر و سطح خارجی بیشتری را باعث می شوند.

سیستم IFAS با مدیای ثابت:این سیستم می تواند هم توسط مدیای مصنوعی انعطاف پذیر و هم توسط صفحات ساخته شده از PVC تکمیل گردد.

کاربرد سیستم IFAS

سیستم IFAS در دو قالب ارتقای تصفیه خانه ها و نیز ساخت تصفیه خانه های جدید وارد تاسیسات تصفیه شهری و صنعتی شده است.طراحی سیستم های جدید با این فرایند باعث کاهش حجم تانک می گردد.مشابه آن در بهینه سازی تاسیسات موجود،افزایش ظرفیت تصفیه به همراه دیگر مزایای فرایند رشد ثابت قابل دستیابی است.لذا می توان عمده ترین کاربرد این سیستم ها را در افزایش ظرفیت تصفیه بدون کاهش کیفیت پساب خروجی، بهبود تصفیه موجود بدون تغییر فرایند و ظرفیت تصفیه خانه و در نهایت حذف مواد مغذی به واسطه فرایند بهینه سازی شده جهت رسیدن به استانداردهای پساب جدید، بدون تغییر در ظرفیت کلی تصفیه خانه دانست.


لینک منبع: سیستم تصفیه IFAS
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
استفاده از آب در تمام صنایع امری رایج بوده و بدون حضور این ماده حیاتی ، انجام فعالیتهای صنعتی غیر ممکن خواهد بود. مثالهایی ارائه شده در زیر نمونه هایی از اهمیت آب در عملیات کارخانه های صنعتی است....



1- تولید محصول ( کاغذ ، منسوجات و همچنین مواد غذایی )
2- انتقال مواد اولیه ( چغندر، شستشوی خاکستر و رسوبات زاید کوره های بلند ذوب آهن )
3- آبکشی و شستشو در صنایع ( لبنیات، نوشابه سازی، داروسازی و آبکاری )
4- سرد کردن محصولات ( صنایع آبکاری )
5- تهویه مطبوع و دهها مصرف دیگر


مقدار مصرف آب با توجه به فرآیند تولید و سطح فن آوریهای مورد استفاده در هر واحد صنعتی متفاوت می باشد. موارد اصلی استفاده های آب در صنعت را می توان به صورت ذیل خلاصه کرد:
• تولید انرژی از طریق تهیه بخار
• انتقال حرارت
• انتقال و جابه جا کردن مواد خام با محصولات زاید
• فعالیتهای مکانیکی
• تولید محصول


آلودگیهای ناشی از مصرف آب در فرآیندهای صنعتی

از انجا که آب حلال خوبی است در طی تماس با مواد، آنها را در خود حل کرده و همچنین قادر است مواد معلق ریز و نامحلول را نیز با خود حمل نماید. به همین دلیل در آب مصرف شده هر فرآیند صنعتی تغییراتی حاصل می شود که ممکن است فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی باشد. نمونه های زیر مواردی از این تغییرات می باشند:
الف- افزایش دما
ب- انحلال گازها (co2،so2،HF) گرد و غبار یا محصولات شیمیایی و یا بالعکس حذف گازها
ج- سوسپانسیون شدن انواع ذرات
د- انحلال ترکیبات آلی و معدنی مختلف
ھ- ورود روغن، گریس و مواد نرم کننده مورد استفاده در صنعت .


مزایای حاصل از کاهش مصرف آب


کاهش مصرف آب در صنایع از هر طریقی که امکان پذیر باشد منافع فراوانی را هم برای خود صنعت و هم برای جامعه و اقتصاد کشور در بر خواهد داشت. اگر صنعتی میزان مصرف آب خود را کاهش دهد آنگاه :
- با کاهش مصرف اب در صنعت، آب بیشتری برای استفاده شرب و کشاورزی در دسترس خواهد بود.
- هزینه های برق مصرفی جهت پمپاژ آب و تصفیه خانه ( واحدهای اختلاط مواد شیمیایی و پمپ ها ) و همچنین میزان مواد شیمیایی مصرف شده ( مثلا آلوم ) برای تصفیه آب کاهش خواهد یافت.
- با کاهش مصرف آب، از حجم فاضلاب تولید شده ( ناشی از تبدیل آب به فاضلاب ) نیز کاسته شده و در نتیجه هزینه تصفیه فاضلاب کاهش خواهد یافت.
- با کاهش تخلیه فاضلاب آلوده صنایع ( که حای مواد آلی تجزیه پذیر زیستی و همچنین مواد آلی سنتیک و مقاوم و مواد غیر آلی چون فلزات سنگین نظیر سرب و کادمیم و ... می باشد ) منابع آبی در برابر ورود انواع آلودگی محافظت شده و در نتیجه کیفیت خود را برای بهترین مصرف حفظ خواهد کرد.
باز چرخش و استفاده مجدد از تکنیکهای اصلی برای کاهش در مصرف ویژه آب واحدهای صنعتی در دهه 1970 بود که علاوه بر کاهش مصرف آب سبب کاهش تخلیه مواد زاید به محیط آبی نیز می شد.



لینک منبع: مصرف آب در صنعت
 

nahrab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
سن
34
ندزدایی به نابودی بخشی از ارگانیزم های بیماری زا اطلاق می گردد و در طی این فرایند تمامی ارگانیزم ها از بین نمی رود.در زمینه تصفیه فاضلاب، چهارنوع ارگانیزمی که بیشترین سابقه ایجاد بیماری را دارند عبارتند از باکتری ها، اوکیست ها و کیست های پروتوزوئایی،کرم های روده و ویروس ها.هدف از گندزدایی از بین بردن این گونه ها تا حد ممکن است.

ابزار و روش های گندزدایی

گندزدایی معمولاً توسط روش های زیر انجام می گیرد:

1-عوامل شیمیایی:

عوامل شیمیایی که تاکنون برای گند زدایی مصرف شده اند عبارتند از:کلر و ترکیبات آن،برم،ید،ازن،فنل و ترکیبات فنلیک،الکل ها،فلزات سنگین و ترکیبات وابسته،رنگ ها،صابون ها و دترجنت های سنتتیک،ترکیبات چهارگانه آمونیوم،پروکسید هیدروژن،پراستیک اسید،انواع قلیاها، و انواع اسیدها.از بین این موارد،معمولترین گندزداها مواد شیمیایی اکسید کننده بوده و کلر یکی از این مواد است که مصرف جهانی دارد.

2-عوامل فیزیکی:

عوامل فیزیکی که می توانند به عنوان گندزدا به کار روند عبارتند از گرما،نور و امواج صوتی.برای مثال حرارت دهی آب تا نقطه جوش،قسمت اعظم باکتریهای غیر اسپور را نابود خواهد کرد.از گرما عمدتاً در صنایع نوشابه سازی و تولید آب معدنی و لبنیات استفاده می شود.

نور آفتاب نیز عمدتاً به دلیل اینکه بخشی از طیف الکترومغناطیس آن را اشعه ماورابنفش(UV) تشکیل می دهد،گندزدای خوبی است.برای گندزدایی از فاضلاب معمولاً از لامپ های مخصوص اشعه ماورابنفش استفاده می شود.

3-ابزار مکانیکی:

باکتری ها و دیگر ارگانیزم ها، در طی تصفیه توسط ابزار مکانیکی نیز حذف می شوند.برای مثال در آشغالگیر،دانه گیر و نیز حوض های ته نشینی مقادیری از میکروارگانیزم ها حذف خواهد شد.

4-پرتوافکنی:

انواع اصلی پرتوافکنی، عبارتند از الکترومغناطیس،اکوستیک و ذرات.مثلاً به دلیل قدرت نفوذ بالای اشعه گاما،این اشعه برای گندزدایی آب و فاضلاب بکار می رود.همچنین، استفاده از تابش شعاع الکترونی با انرژی بالا برای پرتوافکنی بر روی فاضلاب و لجن اخیراً مورد توجه قرار گرفته است.

انتخاب نوع گندزدایی،بسته به عوامل متعددی دارد که از آن جمله می توان به قابلیت دسترسی به روش مورد نظر، هزینه، میزان میکروارگانیزم موجود در فاضلاب ورودی، استاندارد خروجی، کدورت فاضلاب مورد تصفیه و توانایی های اپراتور اشاره کرد.

کاربرد گندزدایی:

اصولاً عمده مواردی که نیاز به استفاده مجدد از فاضلاب یا تخلیه پساب به آبهای پذیرنده می باشد بایستی گندزدایی صورت پذیرد.مثلاً پساب صنعتی برگشت داده شده به واحد های صنعتی در اغلب موارد بایستی عاری از میکروارگانیزم باشد.همچنین در صورتی که میکروارگانیزم های بیماری زا در پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب از حد معینی تجاوز کند احتمال تولید بیماریهای آب برد در مجاورت محیط بالارفته و حتی ممکن است بیماری های واگیردار و کشنده ای از قبیل وبا را به وجود آورد.به همین دلیل استانداردهای زیست محیطی تعداد ارگانیزم های بیماری زا در پساب خروجی از واحد تصفیه را محدود می کند که بایستی با گندزدایی مناسب به این استاندارد دست یافت.در مورد آب تهیه شده جهت آشامیدن یا استحمام و نیز برای مصارف تفریحی از قبیل استخرهای شنا،استاندارها بسیار سختگیر تر بوده و متناسب آن باید گندزدایی دقیقی انجام گیرد.


لینک منبع: روش های گندزدایی
 

masoud.karaji

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2016
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
ایران
با تشکر از نوشته های خوبتون درباره پکیج تصفیه فاضلاب
استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب راهی بسیار مناسب برای حفظ محیط زیست و سلامت انسانها میباشد.پکیج تصفیه فاضلاب بصورت کلی به دو دسته تقسیم میشوند :
پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و پکیج تصفیه فاضلاب صنعنتی .که هر کدام از این دو خصوصیات مربوط به خود را دارا میباشند.
منبع : http://irpackage.ir
 

shamimsharif

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 جولای 2016
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
34
پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی قابلیت تصفیه فاضلاب های صنایعی از جمله نفت و گاز ، صنایع کاغذسازی، مواد شوینده ، صنایع غذایی ، لبنی ، کشاورزی و دامپروری ، نساجی ، آبکاری و … را دارد. این پکیج در برخی از این صنایع نقش فرایند پیش تصفیه را بازی کرده و در برخی دیگر صنایع با کمک اضافه کردن یک یا دو فیلتر نقش اصلی تصفیه را ایفا می کند. این پکیج قابلیت اضافه شدن به تصفیه خانه ها و مراکز تصفیه ساخته شده جهت بهبود روند فرایند و کاهش بار بر روی بخش های دیگر تصفیه خانه مخصوصا بخش بیولوژیک و RO نیز کاربرد دارد. در ادامه راندمان پکیج برای حذف آلودگی های مختلف فاضلاب صنعتی آمده است :
پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی شمیم شریف با بهره گیری از تکنولوژی منعقدسازی و شناورزسازی الکتریکی به صورت پیش ساخته در سه نوع دبی پایین ، متوسط و بالا است که با توجه به متر مکعب فاضلاب صنعتی در روز طراحی و ساخته و در محل نصب می شود. پکیج دبی پایین قابلیت تصفیه فاضلاب تا ۲۰ متر مکعب ، پکیج متوسط تا ۸۰ متر مکعب و پکیج دبی بالا برای دبی های بالاتر از ۸۰ متر مکعب طراحی و ساخته می شود . در مورد دبی های دستگاه تصفیه فاضلاب این نکته قابل ذکر است که نوع فاضلاب نیز پارامتر مهمی در تعیین زمان واکنش و در نتیجه ابعاد و دبی دستگاه است.
 
بالا