سرویس پست عادی شامل نامهها و بسته هایی هستند که فرستندگان برروی آنها تمبر الصاق کرده و در صندوق پستی انداخته یا به باجههای پستی تحویل میدهند و مرسوله بهصورت عادی در جریان کار، مبادله و به مقصد ارسال میشود و هیچگونه ثبت و ربطی برروی آن صورت نمیگیرد.
سرویس پست سفارشی شامل واحد ارائهدهنده خدمت از طریق باجههای پستی دولتی، آژانسهای پستی و دفاتر خدمات ارتباطی و دفاتر پیشخوان دولت است. شامل مرسولاتی است که قبول آن از فرستنده و تحویل آن به گیرنده در قبال صدور و اخذ رسید صورت پذیرفته و امکان پیگیری سرنوشت مرسوله وجود دارد.
پست پیشتاز(EMS)، سریعترین سرویس پستی کشور ایران، پست پیشتاز است که کلیه عملیات پستی آن از لحظه قبول مرسولات تا توزیع آنها در داخل و خارج از کشور ایران، در کوتاهترین زمان ممکن انجام میگیرد. در حال حاضر، مرسولات قبول شده در تهران به مقصد مراکز استانها و بیش از ۱۰۰ شهر دیگر ظرف مدت ۲۴ ساعت به گیرندگان تحویل داده میشود. حداکثر زمان تحویل یک مرسوله پیشتاز درون شهری به گیرنده ۱۲ ساعت و برای شهرستانها ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. این زمان در خارج از کشور ۷۲ ساعت میباشد.
مشتریان پست برای استفاده از پست پیشتاز میتوانند با مراجعه به دفاتر پستی و تقاضای ارسال مرسوله توسط این سرویس، با پرداخت وجه و دریافت فرم مخصوص و پرکردن آن رسید دریافت نمایند تا در اسرع وقت نسبت به ارسال بستههای پستی آنان اقدامات لازم صورت گیرد. مشتریان سرویس پست پیشتاز میتوانند با مراجعه به دفاتر پستی در سطح تهران، تا آخرین ساعات روز و به ویژه آخرین ساعات وقت اداری، کلیه مرسولات پیشتاز خود را به مقاصد مورد نظر ارسال کنند، به طوری که اگر مرسوله پیشتاز تا ساعت ۱۷ به یکی از دفاتر درجه یک در سطح شهر تهران تحویل داده شود، همان روز به مقصد ارسال میگردد. این امردر اکثر شهرها به ویژه در مراکز استانها و شهرهای بزرگ، در روز بعد صورت میگیرد. از آنجا که تمامی عملیات تجزیه و آماده سازی مرسولات در شیفت شب انجام میشود، موزعین پست پیشتاز در ساعات اولیه اقدام به توزیع مرسولات پیشتاز در سطح شهر تهران مینمایند. با این شیوه قبل از اتمام وقت اداری، مرسولات تحویل افراد حقیقی و حقوقی خواهد شد.
پست پیشتاز، مستلزم توجه مشتریان گرامی به نکات زیر است:
- استفاده از کدپستی عملیات پستی را سریعتر و دقیقتر میکند.
- استفاده از پوشش مناسب برای بسته بندی مرسولات، از آسیب رسیدن به محتویات مرسوله جلوگیری میکند.
- در صورتی که مرسوله مفقود شود اگر بیمه باشد، غرامتی مطابق با ارزش اظهار شده به فرستنده پرداخت میشود و در غیر این صورت، مطابق مقررات مبلغی که معمولاً ۱۲ برابر کرایه پستی است به عنوان غرامت به فرستنده پرداخت میشود. در صورت دیر رسیدن مرسوله نیز دوبرابر کرایه پستی مرسوله، غرامت به فرستنده تعلق میگیرد.
- در صورت عدم حضور گیرنده در نشانی مرسوله، برای وی اطلاعیه صادر میشود و پس از دوبار مراجعه نامه رسان، برای اشخاص حقیقی و صندوقهای شخصی ۷ روز و برای اشخاص حقوقی ۱۰ روز، مرسوله در دفتر مقصد نگهداری و سپس به فرستنده عودت داده میشود.
- نشانیها باید درست، کامل و خوانا به همراه تلفنهای تماس گیرنده نوشته شود.
- برای آگاهی از زمان وصول مرسوله به گیرنده، میتواند به جدول زمان بندی نصب شده در دفاتر پستی مراجعه کرد.
- درصورتی که مرسوله حاوی اوراق بهادار و یا اشیاء قیمتی باشد، باید از سرویس بیمه پیشتاز استفاده کرد.
- در صورت عدم دسترسی به شخص گیرنده در نشانیهای مراکز دولتی، نظامی، آموزشی و یا مجتمعهای مسکونی، مرسوله به دبیرخانه و یا نماینده تعیین شده، تحویل میگردد.
- درصورت نیاز به آگاهی از سرنوشت مرسوله میتوان از فردای روز تحویل، حداکثر تا سه ماه بعد، از طریق واحد پستی مبدأ اقدام نمود.
- در صورت داشتن کد مرسوله میتوان از طریق صفحه http://tntsearch.post.ir از وضعیت مرسوله اطلاع پیدا کرد.