• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مروری بر تاریخ باشگاه استقلال (تاج)

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
با توجه به اینکه شهر آورد دو تیم پایتخت رو پیش رو داریم به تاریخچه این بازی ها می پردازم

شهرآورد تهران

شهرآورد تهران یا شهرآورد سرخابی نامِ داده‌شده به شهرآورد فوتبال بین دو باشگاه تهرانی پرسپولیس و استقلال (تاج سابق) است. این بازی در تیر ۱۳۸۷ توسط مجله وردساکر به عنوان مهمترین شهرآورد در آسیا و بیست‌ودومین شهرآورد بزرگ در جهان اعلام شد.

پیشینه رقابت دربی سرخابی به رقابت دو باشگاه شاهین تهران و تاج باز می‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد شاهین سفیدپوش و تاج آبی پوش بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابجایی دسته جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج - پرسپولیس و پس از انقلاب استقلال - پرسپولیس جایگزین آن شد.

دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون هفتاد و هشت بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن، ۲۴ برد برای استقلال، ۱۸ برد برای پرسپولیس و ۳۶ تساوی بوده‌است. اولین بازی دو تیم در ۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ بوده‌است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت.

شهر آورد سوم تهران ۱۳۴۸-۰۵-۱۳
استقلال 3(احمد منشی زاده،علی جباری،کارو حق وردیان) پرسپولیس 1 (ناظم گنجاپور)

شهر آورد چهارم تهران ۱۳۴۸-۱۱-۱۷
استقلال3 پرسپولیس 0 این دیدار با نتیجه یک بر صفر تا دقیقه 82 در حال پیگیری بوده که تیم پرسپولیس به دلیل اعتراض به قضاوت داوری زمین بازی رو ترک کرده و نتیجه 3 بر 0 به نفع استقلال اعلام شده تک گل بازی رو هم غلام حسین مظلومی به ثمر رسانده

شهر آورد پنجم ۱۳۴۹-۰۷-۰۳
استقلال 3(جواب قراب،کارو حق وردیان،عباس مژدهی)پرسپولیس2(علی پروین،حسین کلانی)

شهر آورد ششم ۱۳۴۹-۱۰-۲۷
استقلال 3(عباس مژدهی) پرسپولیس(حسین کلانی) 0 این بازی هم با نتیجه 1 بر 1 در حال پیگیری بوده که بازیکنان پرسپولیس برای دومین بار در دربی دست به اعتراض به نحوه قضاوت زده و زمین بازی رو ترک کرده و نتیجه 3 بر 0 به سود استقلال به اتمام رسیده.

شهر آورد دهم ۱۳۵۱-۰۳-۲۵
استقلال2(علی جباری زننده دو گل)پرسپولیس 0

شهر آورد یازدهم۱۳۵۱-۱۲-۱۱
استقلال1(رضا عادلخانی)پرسپولیس 0

شهر آورد چهاردهم۱۳۵۳-۰۳-۰۴
استقلال1(حسن روشن) پرسپولیس0

شهر آورد شانزدهم ۱۳۵۴-۰۲-۱۵
استقلال3(غلامحسین مظلومی زننده دو گل،عباس مژدهی)پرسپولیس1(صفر ایرانپاک)

شهر آورد بیستم۱۳۵۶-۰۲-۱۸
استقلال3(محرم عاشوری،حسن روشن،سعید مراغه چیان)پرسپولیس0

شهر آورد بیست و دوم ۱۳۵۸-۰۸-۲۵(دیدار دوستانه/به مناسبت بزرگداشت مرحوم علی دانائی فرد(بنیان گذار و پیشکسوت باشگاه استقلال تهران)
استقلال1(غلامرضا فتح‌آبادی)پرسپولیس 0

شهر آورد بیست و ششم۱۳۶۲-۰۷-۱۵
استقلال1(پرویز مظلومی) پرسپولیس 0

شهر آورد سی و دوم ۱۳۶۹-۰۳-۰۴
استقلال2(عباس سرخاب،عبدالصمد مرفاوی)پرسپولیس 1(نادر میراحمدیان)

شهر آورد سی و پنجم۱۳۷۰-۱۲-۱۵
استقلال2(عبدالصمد مرفاوی، صادق ورمزیار)پرسپولیس 0

شهر آورد سی و ششم ۱۳۷۱-۰۳-۰۸
استقلال1(عبدالصمد مرفاوی)پرسپولیس 0

شهر آورد سی و هشتم ۱۳۷۳-۱۰-۳۰
استقلال3(صادق ورمزیار، ادموند اختر)پرسپولیس0(فرشاد پیوس، بهزاد داداش‌زاده).این بازی با نتیجه 2 بر 2 در حال پیگیری بوده که با هجوم تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین بازی سه بر صفر به نفع استقلال تمام شده.

شهر آورد چهلم۱۳۷۴-۰۵-۰۶
استقلال3(ادموند اختر، صادق ورمزیار، محمد تقوی)پرسپولیس1(مرتضی کرمانی‌مقدم)

شهر آورد پنجاهم ۱۳۷۹-۱۲-۰۵
استقلال1(علیرضا اکبر پور)پرسپولیس 0

شهر آورد پنجاه و پنجم ۱۳۸۲-۷-۲۵
استقلال2(علی سامره، محمود فکری) پرسپولیس1(عیسی ترائوره)

شهر آورد پنجاه و هشتم ۱۳۸۳-۱۲-۰۷
استقلال3(رضا عنایتی، محمود فکری، پیروز قربانی)پرسپولیس2(شیث رضایی، سهراب انتظاری)

شهر آورد شصت و نهم ۱۳۸۹-۰۷-۲۳ شروع چهار برد پشت سر هم
استقلال1(فرهاد مجیدی)پرسپولیس0

شهر آورد هفتادم ۱۳۹۰-۰۱-۱۰
استقلال1(آرش برهانی)پرسپولیس 0

شهر آورد پنجاه و یکم ۱۳۹۰-۰۶-۲۵
استقلال2(فرهاد مجیدی، مجتبی جباری)پرسپولیس 0

شهر آورد هفتاد و سوم۱۳۹۰-۰۹-۱۸( شهر آورد قبلی به دلیل دوستانه بودن احتساب نشده،آخرین بازی چهار برد پشت سر هم)
استقلال3(مجتبی جباری زننده دو گل، اسماعیل شریفات)پرسپولیس 0
 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
705px-Taj_vs._Persepolis%2C_Aryamehr_Stadium%2C_Tehran%2C_Persia%2C_May_1975.jpg


بازی تاج (استقلال) و پرسپولیس تهران، استادیوم آریامهر (آزادی)، مه ۱۹۷۵ دروازه‌بان: مرحوم ناصر حجازی

Persepolis_Taj_1970s.jpg


دیدار پرسپولیس و تاج (استقلال) در ورزشگاه آریامهر

Persepolis_Taj_Amjadieh.jpg


دیدار پرسپولیس و تاج (استقلال) در ورزشگاه امجدیه
 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
به مناسبت درگذشت اسطوره فوتبال آسیا و باشگاه استقلال تهران تصمیم گرفتم برگی از زندگی نامه این بزرگمرد فوتبال ایران رو ورق بزنم.
مرحوم "غلامحسین مظلومی تنگستانی"

140002.jpg


غلام‌حسین مظلومی (زاده ۱۳۲۸ در آبادان- ۲۸ آبان ۱۳۹۳ در تهران) بازیکن پیشین و مربی فوتبال ایرانی است. مظلومی در دوران بازیگری، عضو باشگاه استقلال تهران و تیم ملی ایران و مشهور به «سر طلایی فوتبال ایران» بود. اودر گذشته مدیر تیم فوتبال استقلال تهران بود.
1000440.jpg

گزیده ای از تاریخچه ایشون


معرفی شخصیت بزرگوار
غلامحسین مظلومی مساویست با ماشین گلزنی- هوش بالا بهمراه فرصت طلبی وقتیکه با فیزیک مناسب جفت شود تعریف کاملی از واژه سنتر فوروارد میدهد کمتر فوتبالیستی در تاریخ فوتبال ما همه این فاکتورها را با هم داشته است یکی از انها علامحسین مظلومی است وجود او پایان همه مشکلات تیمش بود همه کاستیهای یک تیم رادر لحظه ای جبران میکرد هرگاه در نوک حمله ایران بود تمام مربیهای آسیایی آرزوی داشتن مهاجمی چون او را داشتند و زمانیکه مصدوم شد تیم ملی ایران در جام جهانی نبودنش را فریاد کشید از همه کمتر میدوید اما ..........


1000429.jpg

متولد 23 دی 1328 در سرزمین طلا خیز آبادانست اما پسوند تنگستانی او نشان از اصلیت بوشهری او دارد خانواده مظلومیها 11 عضو دارد و غلامحسین فرزند دوم خانواده خود است خانواده مظلومی از هفت برادر و دو خواهر تشکیل شده پدرش یک عاشق تمام عیار فوتبال و یک تاجی دو آتشه بود پدر شغلش رانندگی بود و هم او مشوق اصلی فرزندانش برای روی آوردن به فوتبال شد برادران همه فوتبال بازی میکردند فرزند اول خانواده عباس مظلومی عضو تیم تاج آبادان بود پرویز و محمد نیز فوتبالیست باشگاهی شدند اما در این بین براستی غلامحسین چیز دیگری بود او خود در جایی به شوخی میگوید :


..... گویی پدرم از بس فوتبال را دوست داشته تصمیم داشته از بچه هایش یک تیم فوتبال بسازد اما از بد شانسی اش دو فرزندش دختر شدن

150001.jpg


در ضمن او یک دایی دارد بنام محمود اسمعیل زاده که وقتی غلامحسین 7-8 سال داشت او را به کنار زمین فوتبال میبرد تا از ساک ورزشی و وسایلش مواظبت کند و در واقع شاید او مسبب اولین پیوندهای او با هیاهوی توپ کرد باشد

گلزن مادرزاد

گلزنی تبدیل به بخشی از شخصیتش تبدیل شده بود هیچ چیز جز کلزدن اورا راضی نمیکرد وقتی از او میپرسی آیا از ابتدا مهاجم بوده میگوید :

همیشه مهاجم بوده ام در زمان نوجوانی روزی یکساعت فقط و فقط پنالتی میزدم تا رموز گلزدن را یاد بگیرم آنقدر تمرین گلزنی کرده ام که خدا میداند

شاید این جمله را شنیده باشید که فلان مهاجم در زمین بوی گل میدهد این تشبیه را اولین بار در فوتبال ایران یک مربی خارجی پس از دیدن نوع بازی مظلومی در اوایل دهه 50 عنوان کرد و از آن پس این جمله در فوتبال ایران باب شد او خود میگوید :

.... وقتی که گل میزنم و میبینم توپ وارد دروازه شده است احساس عجیب و وصف ناپذیر به من دست میدهد این لحظه یک نوع مستی مخصوصی در تمام اعضای بدنم بوجود می اورد و بهیچ شکل نمیتوانم انرا تشریح کنم و انرا در هیچ چیز دیگری نیز نمیتوانم بیابم واقعا که احساس عجیبیست

تیم ملی جوانان

سال 48 تیم ملی جوانان برای اولین بار قصد حضور در مسابقات جوانان آسیا را داشت مسابقات یازدهمین دوره مسابقات به میزبانی بانکوک برگزار میشد و فدراسین فوتبال ایران اقدام به جذب یک مربی یوگوسلاو بنام زدرادکو رایکوف کرد البته او به جهت ***** تیم ملی به ایران آمد اما نتایج نچندان درخشان او باعث شد از وجود او در تیم ملی جوانان بهره گرفته شود او نیز اقدام به جذب بهترینها کرد در این گزینش تنها چیزی که مطرح نبود سن بازیکنان بود همانطور که می دانید این مسابقات در رده سنی زیر 19 سال برگزار میشود اما غلامحسین مظلومی که به این تیم دعوت شده بود 21 سال داشت و سایرین نیز همین طور البته گروهی را اعتقاد بر این است که سایر تیمها نیز چنین میکردند و چندان حساب و کتابی در کار نبوده تیم رایکوف بهمراه مظلومی عازم بانکوک شده و در دیدار اول با 6 گل مالزی را خرد میکند 2 گل سهم غلامحسین است سپس به دیدار انهدونزی میرود و دذر یک دیدار تماشایی 3 بر 2 شکست میدهد در مسابقه پایانی دور مقدماتی با تیم ضغیف اما بسیار خشن سیلان ( سریلانکا ) به تساوی بدون کل میرسد تا بعنوان صدر نشین به دور بعد صعود کند سپس در یکچهارم به دیدار کره جنوبی رفته و با نتیجه دو بر صفر این تیم را نیز شکست میدهد تا به نیمه نهایی برابر میزبان ( تایلند ) صف آرایی کند جو متشنج ورزشکاه بانکوک و استقبال از تیم ایران با پرتاب بطری و سنگ تاثیر بدی بر روحیه بچهها ی ایران میگذارد تا با داوری جانب دار قاضی میدان با نتیجه یک بر صفر بازی واگذار شود ایران حالا باید با اسرائیل برای کسب رتبه سوم مصاف دهد بازی در پایان وقت قانونی 1 بر 1 مساوی میشود تا در وقتهای اضافی با کل با ارزش حسین باباخانلو که بهترین مهاجم ایران در این دوره مسابقات با کسب مدال برنز به خانه برگردد این اولین افتخار غلامحسین مظلومی در هیات یک تیم ملی بود

تیم ملی
وی به همراه تیم ملی جوانان در بازی‌های ۱۹۶۹ تایلند لقب آقای گلی را با به ثمر رساندن ۶ گل به خود اختصاص داد و همچنین دو سال بعد بار دیگر در بازی‌های جوانان آسیا این بار در فیلیپین با زدن ۵ گل عنوان آقای گلی را به دست آورد. در بازی‌های آسیایی تهران بازدن ۵ گل لقب بهترین مهاجم آسیا در سال ۱۹۷۴ را به دست آورد. وی در المپیک مونترال کانادا به همراه تیم ملی فوتبال ایران حضور داشت و تنها گل ایران در مقابل تیم ملی فوتبال کوبا را به ثمر رساند. او در تیم ملی با زدن ۳۷ گل در ۴۸ بازی برای سالهای متمادی عنوان بهترین گلزن رده ملی را در اختیار داشت.

تاج تهران
وی در سال ۱۳۴۷ و زمانی که در حال گذراندن دوران تحصیلی بود به تیم تاج پیوست و مجموعاً ۹ سال برای تاج بازی کرد و در سال ۱۹۷۱ در حالیکه تاج اولین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد او با زدن ۵ گل بهترین گلزن مسابقات شد.

مظلومی در این مدت در تیم تاج و شهباز با به‌ثمر رساندن ۶۵ گل در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های ایران و سه دوره کسب عنوان گلزن برتر لیگ تخت جمشید (دوره اول ۱۵ گل دوره دوم ۱۰ گل و دوره چهارم ۱۹ گل) دارای یک رکورد است.

همچنین در سه دوره شرکت تاج در جام میلز با زدن ۲۶ گل آقای گل مسابقات میلز بود. در سال ۱۳۵۶ پس از جدایی از شهباز به الوصل امارت پیوست و با درخشش او الوصل قهرمان جام حذفی امارت شد و مظلومی با زدن ۹ گل بهترین گلزن مسابقات شد.

در سن ۲۹ سالگی در بازی با ذوب آهن مینیسک پای او دچار آسیب شدید شد و با اینکه آن زمان جراحی مینیسک به سادگی مقدور نبود ولی او بازگشت موفقیت آمیزی به فوتبال داشت و مجدداً برای تیم ملی انتخاب شد؛ ولی پس از چند ماه در بازی با تیم سابق خود نفت آبادان دچار اسیب دیدگی مجدد شد و در سن ۳۰ سالگی در حالیکه در اوج دوران بازیگری بود مجبور به خداحافظی از فوتبال شد.

تاج قهرمان جام باشگاههای اسیا 1970


سومين دوره جام باشگاه‌هاي آسيا به میزبانی تهران در امجدیه برگزار مي‌شد.دیدارها در دو گروه برگزار میشد تاج در آن دوره در گروه لول با تيم‌هاي "هومنت من" لبنان و "سلانگور" مالزي هم‌گروه شد. انها ابتدا در 12 فروردین نماینده لبنان را در 14 دقیقه ( 55 تا 69 ) با سه گل شکست میدهند سهم مظلومی در این دیدار تبت اولین گل تیم تاج در آغاز راه قهرمانی بود سپس چها روز بعد بدیدار نماینده مالزی رفته و در روزی که همه چیز بر وفق مراد گلزن جوان تاج بود او اقدام به اولین هتریک خود با پیراهن تاج میکند نتیجه برد سه بر صفر رای به سر گروهی تاج میدهد

سه روزبعد تاج باید دیدار نیمه نهایی را برابر "مدان" اندونزی تیم دوم گروه دوم برگزار کند این دیدار نیز با برتری 2 بر صفر بنفع بنفع آبی ها پایان مییابد سهم مظلومی از این میدان یک گل دیگر است تا مجموع گلهای او تا قبل از دیدار فینال به عدد 5 برسد

دیدار فینال ساعت 6 بعد از ظهر 21 فروردین 1349 در برابر بیش از 25 هزار هوادار فوتبال مابین تاج و "هاپوئل" اسرائیل برگزار میشود بچه های تاج علیرغم تلاش بسیارتا دقیقه 83 بازی را واگذار کرده انذ که غلام وفاخواه یار کمکی این تیم قفل دروازه تاج را میگشاید و سرانجام یک گل دیگر توسط مسعود معینی تاج و مظلومی را آقای آسیا میکند ( یک روز فراموش نشدنی در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران ) همچنین این اولین قهرمانی غلامحسین مظلومی در میادین بین المللی محسوب میشود


حضور دوم در تیم ملی جوانان

باز هم رایکوف اما اینبار در مانیل او شاهکار کرد رایکوف ک دیکر به جوانان 20 و 21 ساله قانع نبود در ترکیب تیم او که گویا قرار بود به هر ترتیبی قهرمان آسیا بشود جوانانی مثل علی پروین 24 سال و کارو 23 ساله ......نیز دیده میشد در آنروزها کیهان ورزشی نوشت تنها جای جدیکار و کوزه کنانی خالی است

100009338.jpg


1000417.jpg

افتخارات

  • قهرمانی ۳ دوره جام میلز هندوستان با تیم استقلال
  • اقای گلی جام میلز هندوستان با ۲۶ گل
  • بهترین گلزن ۳ دوره از جام تخت جمشید
  • بهترین گلزن باشگاه‌های آسیا با ۹ گل زده
  • بهترین بازیکن اسیا در سال ۱۹۷۴ در مسابقات المپیک آسیایی تهران
  • آقای گلی در المپیک آسیایی تهران با ۵ گل
  • ۲ دوره قهرمانی و کسب مدالهای طلا در جام ملتهای آسیا همراه با تیم ملی ایران
  • قهرمانی وکسب مدال طلا با تیم ملی در المپیک آسیایی تهران
  • یک دوره قهرمان جام قهرمانان باشگاه‌های اسیا با تیم استقلال (تاج سابق)
  • زننده تنها گل تیم ملی ایران به تیم ملی کوبا در المپیک مونترال کانادا ۱۹۷۶
  • حضور در ۲ دوره مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی و ۱۹۷۸ آرژانتین
  • بالاترین میانگین گل ملی ایران با به ثمر رساندن ۰/۷۷ گل در هر بازی
  • بهترین گل زن تاریخ لیگ تخت جمشید با ۶۵ گل
  • ۲ دوره اقای گلی مسابقات جوانان اسیا
  • بهترین گل زن باشگاه استقلال در شهراورد تهران با ۵ گل (همراه با علی جباری)
  • آقای گل جام ملت‌های اسیا در سال ۱۹۷۶ با ۳ گل زده
 

behrang_sh

Registered User
تاریخ عضویت
3 مارس 2010
نوشته‌ها
1,317
لایک‌ها
2,158
از آبادان 28 تا آبان 93 با گل

يادداشت حميدرضا صدر در سوگ مظلومي

حميد رضا صدر کارشناس و نويسنده پرهوادار فوتبال در مطلبي درباره غلامحسین مظلومي نوشته است. گلزن تازه درگذشته محبوب...
00031202.jpg


می گویند معمولا بهترین بازیکن های شیفته های فوتبال آنهایی هستند که در سنین نوجوانی بازی های شان را دنبال کرده اید. همان هایی که با شیفتگی به دویدن های شان خیره شدید. به ضربه ها و گل های شان. به درگیری ها و فریادهای شان. به غم ها و شادی های شان. به عکس های شان. غلامحسین مظلومی برای ما چهارده پانزده ساله های امجدیه اواخر دهه 1340 و اوایل 1350 یکی از آن بازیکنان بود. مهاجمی - کنار صفر ایرانپاک در همان دوره در پرسپولیس -با گل های پرشمار که ضربه هایش هم آمیخته به قدرت بودند و هم زیرکی. هنوز می توانم آلبوم های فوتبالی آن دوران را بیرون بکشم و به امضاهای گرفته شده از هر دو شان خیره شوم و خاطرات نوجوانی را دوره کنم و دوره...

غلامحسین مظلومی مهاجم نوک تاج بود. بلند بالا و با اندامی ورزیده که مدافعان مقابلش را عذاب می داد و عذاب. اهمیتی نداشت تاجی بودید یا نبودید، به او نگاه می کردید و می دانستید مهاجمی انکار ناپذیر است. یکی از بهترین گلزن های عصر خود که بی اعتنا به خشونت حریفان یا شعارهای پرسپولیسی های روی سکوها وظیفه اش را انجام می داد. او را با فرصت طلبی اش تعریف می کردند. با ضربه های تمام کننده اش به توپ های سرگردان در محوطه جریمه. در کورس های ده تا بیست متری بسیار سریع می دوید و ضربه هایش همان چیزی بودند که تمام کننده خوانده می شدند. هم با پا گل می زد و هم با سر.

اولین بار عکسش را در نشریه در تاج ورزشی 14 آذر 1347 دیدیم. جایی که او را پسر نوزده ساله آبادانی معرفی کرده بودند که در تیم های منتخب آبادان و کلنی خوزستان همشهری هایش را مفتون خود کرده. می گفتند احمد هدایت مربی تاج آبادان او را در زمین های باوارده و سده آبادان در حالی که دنبال توپ های چرمی چند لایه سنگین می دویده به جلو رانده و نوید داده " تو روزی کسی خواهی شد". نام آن جوان آبادانی غلامحسین مظلومی بود. غلامحسین مظلومی را زدراکف رایکف کشف کرد. مربی یوگسلاو او را به تیم جوانان دعوت کرد و مظلومی کنار مهدی حاج محمد، جهانگیر فتاحی و حسین باباخانلو در صف مهاجمانش قرار گرفت و با زدن 7 گل در بانکوک رتبه سوم را برای ایران به رامغان آورد. وقتی رایکف در تابستان 1348 او را برای همراهی در سفر به شوروی انتخاب شد خیلی ها تعجب کردند. ولی کمی بعدتر بازی اش برابر مردان بزرگسال و پر زور زسکا مسکو در زمین ناهموار امجدیه - همان شبی که ناصر حجازی درون دروازه یکی از بهترین بازی هایش را انجام داد - نشان داد آماده پرواز بلند شده و پرواز هم کرد. جلو رفت و جلو...

وقتی رایکف مربی تاج شد با کنار گذاشتن قدیمی ها او را در خط حمله قرار داد. آن هایی که روی سکوهای امجدیه می نشستند نمی توانستند گل های غلامحسین مظلومی را نشمرند: تاج 4 - دیهیم صفر با سه گل او. تاج 7 - دخانیات صفر با چهار گل او... ولی در دیدار نیمه کاره تاج و پرسپولیس در 17 بهمن 1348 بود که همه او را در میدانی که چهره های سرشناس دوران از همایون بهزادی و محراب شاهرخی و جعفر کاشانی گرفته تا علی جباری و پرویز قلیچ خانی شناختند. مظلومی بود که در دقیقه 9 از تردید اکبر محمدی بهره برد و دروازه عزیز اصلی را باز کرد. همان دیدار پرهیاهویی که حاج ابوالحسن گل تساوی بخش محمود خوردبین را نادیده گرفت و عزیز اصلی همه طول میدان را طی کرد و آن سیلی تاریخی را بر گوش مرد سیاه پوش نواخت و دیدار او نیمه کاره ماند... بعدها جایگاه تاریخی غلامحسین مظلومی در دیدارهای تاج / استقلال - پرسپولیس نادیده گرفته شد، در حالی که تک گل برادرش پرویزمظلومی در مهر ماه 1362 پس از انقلاب به دلیل هجوم حیرت آور تماشاگران به سکوها مورد اشاره قرار گرفت. بارها و بارها. غلامحسین مظلومی بود که طی تساوی یک - یک دو تیم در 1350 - دیداری که توفیق بهرامف آن را سوت زد - گل تاج را در نیمه اول وارد دروازه عزیز اصلی و صفر ایرانپاک در واپسین لحظات ضربه تساوی بخش را نواخت. او بود که در پیروزی 2-1 پرسپولیس در 1352 تک گل تاجی ها را زد و در پیروزی 3-1 تاج در بهار1354 او بود که دو گل را به ثمر رساند. حتی سال 1352 که پرسپولیس در آن نبرد تاریخ 6 گل به تاج زد و با بهترین خط حمله به عنوان تیمی بی شکست قهرمان جام شد، غلامحسین مظلومی بود که با 15 گل عنوان بهترین گلزن را کسب کرده بود. با پاس او بود که حسن روشن دروازه بهرام مودت را در خرداد 1353 باز کرد و پیروزی یک - صفر تاج را برابر پرسپولیس رقم خورد.

غلامحسین مظلومی مرد دیدارهای بین المللی هم بشمار می رفت و مایه تاسف است فقط فیلم دو گلی که او به کره جنوبی در دیدارهای آسیایی 1974 زده برجای مانده. دو گل دیرهنگام برابر حریفی سرسخت که خوشبختانه در همین حد هم بازتابنده قدرت و و طراوت او هست و می توانیم بارها و بارها تماشایش کنیم. بی ترحم بودنش برابر مدافعان را پیشترها در شهریور 1349 طی پیروزی با 8 گل برابر سیلانی ها در امجدیه دوره کرده بودیم. همان شبی که او 4 گل زد و علی پروین 3 گل. وقتی تاج سال 1349 با پیروزی بر هاپوئل قهرمان آسیا شد او یکی از آبی پوش ها بود. آن سال ها تاج راهی مالزی می شد و در جامی تحت عنوان میلز شرکت می کرد و جام میلز پاییز 1350 با 7 گل او طی 4 دیدار به تاج تعلق گرفت. وقتی بایرن مونیخ در تیر 1351 به تهران آمد و 2-6 خرد شد یکی از گل ها را او زده بود. او بود که در آستانه المپیک 1972 در دیدار تدارکاتی برابر تیم فرانسه که میشل پلاتینی یکی از بازیکنانش بود 2 گل زد تا ایران 4-3 پیروز شود.

وقتی دیدارهای مقدماتی جام جهانی 1978 آغاز شد او بهترین گلزن نوک حمله ما بشمار می رفت. در نخستین دیدار که با سه گل عربستان را ریاض خرد کردیم دو گل از سه گل ما را او زد. هنوز می توانیم تصویری که سنگر عربستان را فتح کرده و به سوی نیمکت کنار زمین می دود به یاد آوریم. نیمکتی که حشمت مهاجرانی، اصغرشرفی و پرویز قلیچ خانی برایش دست می زنند و غلامحسین مظلومی سبکبالانه به سوی شان می دود. ولی آن روز آخرین نقطه اوج زندگی حرفه ای اش هم بود. کمی بعد مصدوم شد و از همراهی تیم در ادامه دیدارهای مقدماتی بازماند. نتوانست در جام جهانی 1978 که عصاره فوتبال دهه 1350 ایران بود به میدان رود، در حالی که یکی از مردان کلیدی آن فوتبال در آن عصر بشمار می رفت و حضورش - اگر همان غلامحسین مظلومی بود که می شناختیم - نیش زهردارتری به مهاجمان مان می بخشید که نبخشید.

غلامحسین مظلومی مهاجم بزرگ آبی پوش های تهران در 23 دی 1328 در آبادان زاده شد و در 28 آبان 1393 در تهران پس از مبارزه طولانی با سرطان وداع کرد و رفت. شش سال پیشتر در 1387 صفر ایرانپاک شمایل سرخپوش های آن دوران که موازی با مظلومی دروازه ها را می گشود مغلوب این بیماری لعنتی شده بود... و خاطره های شان ما را نشانه می روند و نشانه.
 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
به نام خدا

زندگی نامه سر طلایی فوتبال آسیا ((غلامحسین مظلومی تنگستانی))


درنقل وانتقالات روزگار،سرطلایی به دست طلایی پیوست
1000441.jpg

غلامحسین مظلومی مساویست با ماشین گلزنی- هوش بالا بهمراه فرصت طلبی وقتیکه با فیزیک مناسب جفت شود تعریف کاملی از واژه سنتر فوروارد میدهد کمتر فوتبالیستی در تاریخ فوتبال ما همه این فاکتورها را با هم داشته است یکی از انها غلامحسین مظلومی است وجود او پایان همه مشکلات تیمش بود همه کاستیهای یک تیم رادر لحظه ای جبران میکرد هرگاه در نوک حمله ایران بود تمام مربیهای آسیایی آرزوی داشتن مهاجمی چون او را داشتند و زمانیکه مصدوم شد تیم ملی ایران در جام جهانی نبودنش را فریاد کشید از همه کمتر میدوید اما ..........
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
متولد 23 دی 1328 در سرزمین طلا خیز آبادانست اما پسوند تنگستانی او نشان از اصلیت بوشهری او دارد خانواده مظلومیها 11 عضو دارد و غلامحسین فرزند دوم خانواده خود است خانواده مظلومی از هفت برادر و دو خواهر تشکیل شده پدرش یک عاشق تمام عیار فوتبال و یک تاجی دو آتشه بود پدر شغلش رانندگی بود و هم او مشوق اصلی فرزندانش برای روی آوردن به فوتبال شد برادران همه فوتبال بازی میکردند فرزند اول خانواده عباس مظلومی عضو تیم تاج آبادان بود پرویز و محمد نیز فوتبالیست باشگاهی شدند اما در این بین براستی غلامحسین چیز دیگری بود او خود در جایی به شوخی میگوید :
..... گویی پدرم از بس فوتبال را دوست داشته تصمیم داشته از بچه هایش یک تیم فوتبال بسازد اما از بد شانسی اش دو فرزندش دختر شدند


در ضمن او یک دایی دارد بنام محمود اسمعیل زاده که وقتی غلامحسین 7-8 سال داشت او را به کنار زمین فوتبال میبرد تا از ساک ورزشی و وسایلش مواظبت کند و در واقع شاید او مسبب اولین پیوندهای او با هیاهوی توپ کرد باشد

17014415739701914511.jpg
اگر از یک آبادانی بپرسی از کی فوتبال را آغاز کردی قطعا به شما میخندد چرا که آنها غیر از فوتبال کار دیگری بلد نیستند و اکثرا از وقتیکه توان روی پا ایستادن داشته اند دنبال توپ دویده اند او خود در اینباره اشاره میکند :
......... تنها 10 سال داشتم که در محافل آموزشگاهی آبادان برای خود شهرتی دست و پا کرده بودم در دبستان وقتیکه میخواستیم بازی کنیم هنگام یارگیری سر من دعوا بود همیشه هر کس مرا بعنوان یار میگرفت مجبور بود دو یار به طرف ماجرا بدهد در کلاس اول دبیرستان کاپیتان تیم دبیرستان بودم تا سال نهم که به تهران امدم ! دنیای ورزش - 1352

اما غلامحسین تنها 15 سال دارد که به عضویت تاج آبادان در می آید احمد هدایت معرف او در آن سن کم میشود و از آنجا که در همان سنین از سایر همسن و سالان خود بهتر گل میزد او را جلو میگذاشتند تا گل بزند تا اینکه سال 1345 یک دیدار بین تاج آبادان و تیم 25 شهریور برگزار میشود گه او در آن سن کم چهره میکند سه گل او باعث برتری سه بر یک تاج آبادان را فراهم میکند تا از این پس فوتبال آبادان روی او جور دیگر حساب کند این آغاز فصلی پر افتخار در زندگی بچه صمیمی آبادان است نمیدانم چند نفر از فوتبالدوستان آبادانی آن روزها را بیاد دارد

گلزن مادرزاد


گلزنی تبدیل به بخشی از شخصیتش تبدیل شده بود هیچ چیز جز گل زدن اورا راضی نمیکرد وقتی از او میپرسی آیا از ابتدا مهاجم بوده میگوید :

همیشه مهاجم بوده ام در زمان نوجوانی روزی یکساعت فقط و فقط پنالتی میزدم تا رموز گلزدن را یاد بگیرم آنقدر تمرین گلزنی کرده ام که خدا میداند

شاید این جمله را شنیده باشید که فلان مهاجم در زمین بوی گل میدهد این تشبیه را اولین بار در فوتبال ایران یک مربی خارجی پس از دیدن نوع بازی مظلومی در اوایل دهه 50 عنوان کرد و از آن پس این جمله در فوتبال ایران باب شد او خود میگوید :

443937_869.jpg
.... وقتی که گل میزنم و میبینم توپ وارد دروازه شده است احساس عجیب و وصف ناپذیر به من دست میدهد این لحظه یک نوع مستی مخصوصی در تمام اعضای بدنم بوجود می اورد و بهیچ شکل نمیتوانم انرا تشریح کنم و انرا در هیچ چیز دیگری نیز نمیتوانم بیابم واقعا که احساس عجیبیست

تیم ملی جوانان


سال 48 تیم ملی جوانان برای اولین بار قصد حضور در مسابقات جوانان آسیا را داشت مسابقات یازدهمین دوره مسابقات به میزبانی بانکوک برگزار میشد و فدراسین فوتبال ایران اقدام به جذب یک مربی یوگوسلاو بنام زدرادکو رایکوف کرد البته او به جهت ***** تیم ملی به ایران آمد اما نتایج نچندان درخشان او باعث شد از وجود او در تیم ملی جوانان بهره گرفته شود او نیز اقدام به جذب بهترینها کرد در این گزینش تنها چیزی که مطرح نبود سن بازیکنان بود همانطور که می دانید این مسابقات در رده سنی زیر 19 سال برگزار میشود اما غلامحسین مظلومی که به این تیم دعوت شده بود 21 سال داشت و سایرین نیز همین طور البته گروهی را اعتقاد بر این است که سایر تیمها نیز چنین میکردند و چندان حساب و کتابی در کار نبوده تیم رایکوف بهمراه مظلومی عازم بانکوک شده و در دیدار اول با 6 گل مالزی را خرد میکند 2 گل سهم غلامحسین است سپس به دیدار انهدونزی میرود و دذر یک دیدار تماشایی 3 بر 2 شکست میدهد در مسابقه پایانی دور مقدماتی با تیم ضغیف اما بسیار خشن سیلان ( سریلانکا ) به تساوی بدون کل میرسد تا بعنوان صدر نشین به دور بعد صعود کند سپس در یکچهارم به دیدار کره جنوبی رفته و با نتیجه دو بر صفر این تیم را نیز شکست میدهد تا به نیمه نهایی برابر میزبان ( تایلند ) صف آرایی کند جو متشنج ورزشکاه بانکوک و استقبال از تیم ایران با پرتاب بطری و سنگ تاثیر بدی بر روحیه بچهها ی ایران میگذارد تا با داوری جانب دار قاضی میدان با نتیجه یک بر صفر بازی واگذار شود ایران حالا باید با اسرائیل برای کسب رتبه سوم مصاف دهد بازی در پایان وقت قانونی 1 بر 1 مساوی میشود تا در وقتهای اضافی با کل با ارزش حسین باباخانلو که بهترین مهاجم ایران در این دوره مسابقات با کسب مدال برنز به خانه برگردد این اولین افتخار غلامحسین مظلومی در هیات یک تیم ملی بود

پیوستن به تاج تهران (تابستان 1348 )


پس از بازگشت از بانکوک از انجا که تاج آبادان وابسته به تاج تهران ( تیم تهرانی پدر خوانده آن محسوب میشد ) بوداز طرف مسئولان این تیم با پیشنهاد عضویت در تاج تهران روبرومیشود تاج در آن سال گروهی از بازیکنان پا به سن گذارده را از ترکیب خارج کرده تا گروهی جوان را جایگزین آنان کند بدین شکل غلامحسین مظلومی به تاج تهران پیوست تا اندک اندک نسل جدیدتر تاج شکل گیرد


81955_view.jpg

بعد از سالها دوباره با هم دیداری تازه می کنند
58869917152220809514.jpg
یادشان گرامی....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دوستان 5 پست بعدی رزرو هست و ادامه زندگینامه رو قرار خواهم داد.با تشکر
 
Last edited:

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
اولین دیدار ملی
شهریور سال 48 سومین دوره جام سنتو ( SEATO ) در آنکارا ترکیه برگزار میشد و در ابتدای کار فدراسیون تیمسار مکری تیم ایران بشدت جوان شده بود ***** این تیم بر عهده زدرادکو رایکوف بود در این تیم چند تن از بهترینهای فوتبال ایران برای اولین بار بمیدان میروند یکی از آنها غلامحسین مظلومی است ایران دیدار اول را با نتیجه 4 بر 2 پاکستان را شکست میدهد ترکها نیز که ابتدا با تیمی جوان و آماتور بهمراه یکی دو چهره ملی پای به مسابقات گذارده بود با اعتراض فوتبالدوستان ترکیه مواجه میشوند تا برابر ایران تمام ملیپوشان خود را فرا خواندند تا با تمام قوا برابر ایران قرار گیرند ان دیدار تبدیل به کابوسی برای فوتبال ایران میشود جوانان بی تجربه ایران با چهار گل در نیمه اول شکست سختی متحمل شدند غلامحسین مظلومی در مورد ان بازی میگوید :

.....تیم ترکیه که در جام عمران با ان روبرو شدم قویترین تیمی بود که تابحال با ان روبرو شده ام ان تیم مثل آبخوردن بما گل میزد و کاری از دست ماهم بر نمی آمد هرگز آن خاطره را فراموش نمیکنم ( خاطره ای تلخ از اولین دیدار ملی )
دنیای ورزش - 1350



اما زندگی همیشه اینچنین بی رحم نبوده واز ابتدای سال 49 در های موفقیت پی در پی برای مظلومی گشوده میشود.

تاج قهرمان جام باشگاههای اسیا 1970

سومين دوره جام باشگاه‌هاي آسيا به میزبانی تهران در امجدیه برگزار مي‌شد.دیدارها در دو گروه برگزار میشد تاج در آن دوره در گروه لول با تيم‌هاي "هومنت من" لبنان و "سلانگور" مالزي هم‌گروه شد. انها ابتدا در 12 فروردین نماینده لبنان را در 14 دقیقه ( 55 تا 69 ) با سه گل شکست میدهند سهم مظلومی در این دیدار تبت اولین گل تیم تاج در آغاز راه قهرمانی بود سپس چها روز بعد بدیدار نماینده مالزی رفته و در روزی که همه چیز بر وفق مراد گلزن جوان تاج بود او اقدام به اولین هتریک خود با پیراهن تاج میکند نتیجه برد سه بر صفر رای به سر گروهی تاج میدهد


سه روزبعد تاج باید دیدار نیمه نهایی را برابر "مدان" اندونزی تیم دوم گروه دوم برگزار کند این دیدار نیز با برتری 2 بر صفر بنفع بنفع آبی ها پایان مییابد سهم مظلومی از این میدان یک گل دیگر است تا مجموع گلهای او تا قبل از دیدار فینال به عدد 5 برسد


دیدار فینال ساعت 6 بعد از ظهر 21 فروردین 1349 در برابر بیش از 25 هزار هوادار فوتبال مابین تاج و "هاپوئل" اسرائیل برگزار میشود بچه های تاج علیرغم تلاش بسیارتا دقیقه 83 بازی را واگذار کرده انذ که غلام وفاخواه یار کمکی این تیم قفل دروازه تاج را میگشاید و سرانجام یک گل دیگر توسط مسعود معینی تاج و مظلومی را آقای آسیا میکند ( یک روز فراموش نشدنی در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران ) همچنین این اولین قهرمانی غلامحسین مظلومی در میادین بین المللی محسوب میشود.

حضور دوم در تیم ملی جوانان
1000438.jpg

باز هم رایکوف اما اینبار در مانیل او شاهکار کرد رایکوف ک دیکر به جوانان 20 و 21 ساله قانع نبود در ترکیب تیم او که گویا قرار بود به هر ترتیبی قهرمان آسیا بشود جوانانی مثل علی پروین 24 سال و کارو 23 ساله ......نیز دیده میشد در آنروزها کیهان ورزشی نوشت تنها جای جدیکار و کوزه کنانی خالی است.

جام منطقه ای ایران و آغازی دوباره با تاج


سال 1349 فدراسیون فوتبال تصمیم به برگزاری یک دوره مسابقه در سطح کشور , تحت عنوان جام منطقای میگیرد مسابقات پس از دیدارهای مقدماتی به دیدارهای نهایی میرسد هشت تیم صعود کننده در دو گروه چهار تیمی با هم دیدار میکنند غلامحسین مظلومی امید اول خط حمله تاج بشمار میرود اما در دیدار اول برابر آریا مشهد در دقیقه 33 مصدوم میشود تا جای او را عباس مژدهی بگیرد ان دیدار با نتیجه 6 بر یک بنفع تاج بپایان میرسد



دیدار دوم برابر کارگر آبادان را غلامحسین مظلومی بجهت مصدومیت آنرا از دست میدهد اما بدیدار سوم برابر تاج آبادان میرسد این دیدار دیدار پایانی بود و تاج چندان انگیزه ای برای برد نداشت و با یک مساوی هر دو تیم صعود میکردند البته تاج تهران از قبل صعود کرده بود وتنها تیم آبادانی بود که برای صعود به تساوی نیاز داشت تنها حادثه قابل ذکر این دیدار , میتوان به شوت سنگین غلامحسین مظلومی از فاصله 30 متری اشاره کرد که با اصابت به تیرک افقی به طرز خطرناکی راهی خارج میگردد



تاج و مظلومی در دیدار نیمه نهایی بدیدار پرسپولیس میروند این دیدار به جنجال کشیده میشود تا با رای کمیته انظباطی فدراسیون تاج حریف پاس در فینال شود اما صحنه خاطره انگیز این دیدار دقیقه 28 است که مظلومی در یک نفوذ دفاع پرسپولیس را به تن دادن به یک کرنر مجبور میکند ضربه کرنر را کاپیتان جباری از جناح چب دروازه پرسپولیس روی دروازه ارسال کرده پرواز غلامحسین مظلومی و ضربه سنگین سر او عزیز اصلی را غافلگیر کرده و در حالیکه دروازه پرسپولیس آماده فرو ریختن است ابراهیم آشتیانی توپ را از درون دروازه بیرون میکشد تا .........



یکشنبه 27 دیماه امجدیه در حضور بیش از بیست هزارتن شاهد دیدار فینال است غلامحسین مظلومی در دقیقه سوم دیدار دروازه پاس را میگشاید بازهم کاپیتان جباری در متن یک گل دیگر قرار میگیرد نفوذ او از راست تا نزدیکیهای نقطه کرنر ادامه یافته و سپس توپ را روی سر غلامحسین مظلومی می فرستد پرش او و ضربه سر سنگینش توپ را به گوشه راست دروازه پاس میچسباند . علیرغم واکنش نیک نفس تاج یک بر صفر جلو می افتد این دیدار در نهایت با نتیجه دو بر یک بسود تاج پایان می یابد تا غلامحسین مظلومی در 21 سالگی قهرمانی ایران را نیز تجربه کند .

قهرمان جام کوروش 1350


100009338-jpg.708204
تیر ماه سال 50 فدراسیون فوتبال ایران تصمیم به برگزاری تورنمنتی بنام جام گوروش میگیرد که با حضور چند تیم میهمان خارجی تاحدودی جنبه بین المللی نیز پیدا کند نماینده ایران نیز تحت نام منتخب تهران به سرپرستی بزرگ فوتبال ایران پرویز دهداری دراین دیدارها حضور دارد . استاد پرویز دهداری از علامحسین مظلومی نیز دعوت بعمل می آورد . او در دیدار دوم برابر تیم ب چکسلواکی که استخوانبندی تیم باشگاه “زبروژوفکی” چگسلواکی را تشکیل میداد به میدان می رود و موفق به زدن یک گل تماشایی نیز میشود . خود او همیشه از این گل بعنوان یکی از زیباترین گلهایش نام میبرد
حضور دوم او نیز در این تورنمنت به دیدار فینال برابر تیم “آرگوئز” رومانی بر میگردد که در اواسط نیمه دوم جایگزین گلزن دیدار صفر ایرانپاک میشود این دیدار در نهایت با همان تک گل پایان یافته تا غلامحسین مظلومی و یارانش قهرمانی را در امجدیه جشن بکیرند این مسابقات به یکی از خاطرات شیرین فوتبالدوستان ایران در اوایل دهه 50 شمسی تبدیل میگردد



 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
سال 51 و موفقیتهای پی در پی

در این سال تیم ملی ایران در میدان انتخابی المپیک مونیخ و جام ملتهای آسیا حضور دارد که در هردو نیز سربلند بیرون میآید آنها ابتدا در دور نهایی جام ملتها از عنوان قهرمانی خود در بانکوک دفاع میکنند که غلامحسین مظلومی نیز از حاضرین در جمع یاران ایران است مظلومی با حضور موثر خود در دیدار با میزبان ( تایلند ) شادی آفرین میشود در دیداری که همه چی تحت تاثیر سه گل علی جباری قرار میگیرد اما کمتر به نقش او , در این پیروزی خیره کننده اشاره شده است


تیم ایران در دقایق 69 و 70 دو گل پی در پی و غافلگیر کننده میخورد سپس سرمربی ایران محمد رنجبر سه دقیقه پس از گل دوم تایلند غلامحسین را جایگزین بهزادی خسته و مصدوم میکند حضور او تحرک خط حمله ایران را جان دوباره ای میبخشد تا گروه چهار نفره ( مظلومی - جباری - کلانی و ایرانپاک ) در خط حمله اتش بپا کنند اولین حرکت بسوی دروازه تایلند را غلامحسین پایه ریزی کرد دقیقه 78 او نفوذی را بسوی دروازه تایلند حرکت میکند سپس پاس به بیرون اونصیب ایرانپاک شده شوت سر ضرب ایرانپاک زمینی به پایه دیرک عمودی اصابت میکند توپ برگشتی در شرایط سخت در ارتفاع حدود 50 سانتی متری سطح زمین نصیب کلانی میشود تا برگردان او را مدافعان راهی خارج کنند


این توپ اگر چه گل نشد اما آغازگر حملاتی بود که تیم بی روحیه , و عصبی ایران که کابوس شکست را بالای سر خود میدید در کمتر از 8 دقیقه سه بار توسط ناجی بزرگ دیدار علی جباری روی همکاری حسین کلانی دروازه تایلند را بگشاید .


سپس در دیدار نیمه نهایی از نیمه دوم بجای اصغر شرفی به میدان میآید تا درست یک دقیقه بعد یک پنالتی با ارزش برای ایران کسب کند نفوذ او با خطای مدافع کامبوج سبب ساز گل صعود ایران به فینال توسط پرویز شود


آنگاه فینال برابر کره محمد رنجبر او را از ابتدا به میدان میفرستد تا در دقیقه 48 بازهم پایه گذار گل برای گروه ایران شود مظلومی در 23 سالگی در اوج جوانی اما به پختگی کامل رسیده بود اینبار هم او و علی جباری در متن حرکتند اما برخلاف همیشه اینبار غلامحسین است که جباری را در شرایط گل قرار میدهد تا گل اول دیدار دقیقه 48 برای ایران در فینالی نفس گیر بروید یک گل از کره و سپس گل طلایی دقیقه 108 رای به آقایی دوباره ایران در آسیا میدهد لحظاتی بعد غلامحسین مظلومی و یارانش در ورزشگاه بانکوک جشن قهرمانی را راه می اندازند .


المپیک مونیخ و صعود در ماراتن ایران و کره شمالی

ایران کویت کره شمالی عراق لبنان و سوریه در گروه سوم آسیا برای صعود به المپیک مصاف میدادند ایران پس از پیروزی در دو دیدار برابر کویت و کره شمالی با پیروزی بر سوره و سپس برابر عراق به دیدار ایران می آید تا سرنوشت یکی از سه تیم صعود کننده از منطقه آسیا به المپیک را مشخص کنند دیدار رفت در پیونگ یانگ در حالیکه تیم ایران از نام کره شمالی هراس داشت با نتیجه مساوی بدون گل پایان یافت در این دیدار تیم ایران در لاک دفاعی فرو رفته بود اما اوضاع در دیدار برگشت در ایران نیز چندان تغییری نکرد این دیدار نیز بدون گل پایان یافت تا کار به دیدار سوم ( Tie Break ) در راولپندی بکشد

در این دیدار دیگر بچه های ایران از نام کره شمالی بواسطه حضور در جام جهانی 66 نمی هراسیدند گل ایرانپاک در دقیقه 27 و سپس در نیمه دوم بازهم علامحسین مظلومی در متن حرکت قرار میگیرد نفوذ او به خط دفاع کره و سپس پاس گل او به کلانی ایران را راهی المپیک مونیخ میکند اما یک مصدومیت مانع حضور او در جشنواره المپیک مونیخ میشود نبودن مظلومی و کلانی دو مهره موثر ایران در صعود به المپیک و همچنین اختلافات مربی و جباری باعث شد که تیم ایران در المپیک چهره موفقی نداشته باشد اما دوری او از تیم ملی زیاد طول نکشید 15 فروردین 1352 او به تشخیص مربی تیم ملی محمود بیاتی برای حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی 74 مونیخ به اردو تیم ملی بازگشت

غلامحسین مظلومی در این سال پر فروغ افتخار حضور در تورنمنت استقلال برزیل ( independenc cup ) را نیز می یابد که شرح کامل این تورنمنت در بخش مرتبط به تورنمنت های بزرگ فوتبال ایران به تفضیل پرداخته خواهد شد اما به اختصار او در هر چهار دیدار ایران حضور داشته سه دیدار را بعنوان نفر اصلی به میدان می رود و تنها در دیدار دوم برابر پرتغال بعنوان یار تعویضی از دقیقه 55 جانشین جواد قراب در ترکیب تیم حضور می یابد

از دیگر افتخارات مظلومی در سال 51 میتوان به قهرمانی باشگاههای تهران اشاره کرد آنها جام را در رقابتی تنگا تنگ با عقاب در روزهای آخر مسابقات بدست آوردند ( رقیب همیشگی پرسپولیس در این جام با تیم آماتورهای خود توفیقی بدست نیاورد ) او در این دوره مسابقات 3 گل نیز برای تاج بثمر رساند.

غلامحسین مظلومی و جام تخت جمشید

سال 1352 فوتبال ایران با ایجاد لیگ تحت عنوان جام تخت جمشید بسیار منظمتر و منسجمتر پیگیری شد جام تخت جمشید گامی بزرگ بسوی جهانی شدن فوتبال ایران در دهه 50 شمسی بود غلامحسین نیز با پیدایش جام تخت جمشید درخشش دو چندان یافت بگونه ای که در اکثر دوره ها یا خود به تنهایی آقای کل مسابقات بود و یا اینکه جزو بهترین گلزنان قرار داشت.
جام اول تخت جمشید ( 1352 )

جام اول را غلامخسین خوب شروع کرد و عالی به پایان رساند او در نیم فصل اول 6 بار دروازه حریفان را فتح کرد تا با نتیجه 6 بر 8 قافیه را به جوان شایسته انزلی غفور جهانی ببازد اما نیم فصل دوم حکایت دیگری داشت مظلومی در این نیم فصل عالی کار کرد تا در پایان 15 بر 13 غفور را جای گذارد و از انجا که او در دو دیدار هفته سیزدهم و چهاردهم در ترکیب تاج غائب بود راندمان گلزنی مظلومی به 9 گل در 9 دیدار میرسد یعنی به ازای هر بازی یک گل کارانتی ( مظلومی هفته چهاردهم مقابل نورد بکلی غائب بود و در هفته سیزدهم برابر عقاب تنها 5 دقیقه آخر به میدان می آید ) گلزن بزرگ تاج در جام اول سه بار هم با پاس گل دادن یاران خود را در شرایط گلزنی قرار داد

او نیم فصل دوم را با گلزنی از همان هفته اول مقابل ماشین سازی شروع کرد . او در جشنواره گل تاج در هفته بیست و یکم مقابل برق با دو گل بلاخره به رقیب سر سخت خود در صدر جدول رسید تا در دیدار پایانی برابر ذوب آهن خود به تنهایی در صدر جدول قرا گیرد.
1000430-jpg.708508
رکورد 15 کل در 22 دیدار جام اول دیگر در تاریخ جام تخت جمشید تکرار نشد چرا که او بیلان 68 صدم گل به ازای هر دیدار را بدست اورد حتی رکورد 19 گل او با پیراهن شهباز نیز در 30 دیدار جام چهارم بدست امد که او به ازای هر دیدار بیلانی برابر با 63 صدم گل را بدست آورده بدین شکل آمار مظلومی یک رکورد بی نظیر و نمایانگر روزهای طلایی فوتبال او در زمان برگزاری جام اول میباشد.

جام دوم تخت جمشید ( 1353 )

جام دوم مظلومی همچنان گل میزد اما نه همچون فصل گذشته چرا که او در صدر جدول شریک داشت و بازهم از بندر اما این بار عزیز اسپندار جای غفور را گرفته بود .روزهای پایانی فصل چیزی نمانده بود که رقابت را به حریف واگذار کند وقتیکه تنها دو هفته مانده به پایان تاج و ملوان در تهران با هم مصاف میدادند هر دو 8 گل زده بودند اما اسپندار با گلی که از روی نقطه پنالتی وارد دروازه تاج کرد در هفته بیستم با یک گل از مظلومی پیشی گرفت اما مظلومی در هر دو دیدار باقی مانده مقابل پاس و پرسپولیس موفق به زدن یک گل میشود تا در نهایت 10 بر 10 هر دو مشترکا آقای گلزنان جام دوم شناخته شوند

کسب بیلان 10 گل در 22 دیدار هرگز در سطح توانایی های گلزنی چون او نبود و به اعتقاد اکثر کارشناسان عامل اصلی این نزول تفکرات دفاعی و محافظه کارانه مربی تاج زدرادکو رایکوف و قناعت به بردهایی با حداقل گل برای کسب قهرمانی بود انها معتقد بودند رایکوف روح هجومی و فوتبال زیبای یاران و ستاره های تاج را فدای ربودن جام از دست رقیب سرخپوش کرده که این روش بیشتر در عملکرد مهاجمان ملیپوش این تیم نمود داشت اما گل زیبای او به سپاهان ( دیدار رفت ) با ضربه سر و همچنین دوگل بسیار حساس او برابر بانک ملی ( هفته سوم ) و پاس ( هفته دهم ) از یاذ و خاطر علاقمندان فوتبال محو نخواهد شد.

جام سوم تخت جمشید ( 1354 )

آمار گلزنی غلامحسین مظلومی در جام سوم او را در جایگاه نهم گلزنان جام قرار داد ثبت 8 گل و 3 پاس گل از 30 دیدار بیلان او رادر جام سوم تخت جمشید تشکیل میدهد غلامحسین در نیم فصل اول شرایطی به مراتب بهتر داشت ( 6 گل در نیم فصل اول ) اختلافات او با رایکوف مربی تیم سبب جدایی او در پایان فصل و پایان حضور 7 ساله او در تاج شد به اعتقاد او مظلومی دیگر ان مهاجم پر تلاش سابق نیست و بیشتر منتظر است تا از زحمات دیگران بهره ببرد

شاید رایکوف زیاد هم بیراه نگوید چرا که آنالیز دوران بازیگری غلامحسین مظلومی نشان از تغییرات او او در زمانهای مختلف دارد او در این دوره دوندگی سابق را نداشت اما نشانه گیریهایش که نمایانگر پختگی او بود بسیار دقیقتر از روزهای قبل بود بدینسان هرگز از تاثیر گذاری او در بستر تیمش کاسته نمی شد و با این تعریف نتیجه نگرفتن تاج در جام چهارم را بر دوش او انداختن نمیتوانند تحلیل صحیحی بشمار آید و اشکال را باید در جای دیگر جستجو کرد انچنان که او سالهای بعد به گلزنی های خود ادامه داد.

1000414.jpg
غلامحسین مظلومی و جدایی از تاج - آغاز فصلی جدید در دوران ورزشی او

.........حالا مسلسل در دست سپیدپوشان شهباز است
جدایی غلامحسین مظلومی از تاج یکی از عجیبترین تصمیمات مقامات تاج در طول تاریخ این باشگاه بحساب می آید البته زیاد طول نکشید تا آنها به اشتباه خود پی ببرند درخشش غلامحسین مظلومی در شهباز و سقوط تاج پس از یک نیم فصل چشمهای مسئولان تاج را بروی حقیقت گشود روشن - مژدهی و نراقی خوب بودند ولی غلامحسین مظلومی چیز دیگری بود
آذر ماه 1354 غلامحسین مظلومی پس از آنکه برخورد مسئولان تاج را با علی جباری در 29 سالگی که بنوعی سمبل باشگاه تاج بود و از سوی دیگر بی میلی مدیران تاج برای ثبت قرار داد جدید را دید در اقدامی ناگهانی پای برگه قرارداد تیم تازه صعود کرده شهباز را امضاء کرد تا به مدت دوسال برای سپید پوشان شهباز توپ زند ( قراردادی به مبلغ 50/000 تومان پیش پرداخت و حقوق ماهانه 2/000 تومان بمدت دوسال )

هر چند این قرارداد از مبالغ خوب در آن سالها بود اما بالاترین نبود چرا که مظلومی تصمیم داشت در محیطی آرام تر فوتبال حرفه ای را دنبال کند و مدیریت شهباز چنین فضایی را برای او بوجود آورد.

جام چهارم تخت جمشید ( 1355 )

غلامحسین مظلومی در نیم فصل اول جام چهارم با 8 گل صدر نشین جدول گلزنان بود و سپس در نیم فصل دوم آماده تر و قبراقتر موفق شد 11 گل دیگر به اندوخته های خود بیافزاید تا با 19 گل در یک فصل هم رکورد 18 گل سال قبل نورایی را بشکند و هم خود نزدیک به سه دهه (28 سال ) صاحب رکوردی استثنایی باشد.
1000429.jpg

گلزنیهای او در جام چهارم شهباز را صاحب بهترین خط حمله لیگ ایران کرد آنها در این فصل با 36 گل بالاتر از پاس و پرسپولیس (قهرمان و نائب قهرمان ) بایستد و در جدول رده بندی نیز در مکان سوم بالاتر از تاج مدعی قرار گیرد غلامحسین بجز 19 گلی که وارد دروازه حریفان کرد با 6 پاس گل تورنمنت خود را کاملتر نیز نمود گل زیبای او در هفته بیست ویکم برابر بانک ملی یکی از زیباترین گلهای جام چهارم بود او در آن روز پانزدهمین گل خود را روی یک ضربه زیبای هد شیرجه ای برابر بانک بثمر رساند.

جام پنجم تخت جمشید ( 1356 )

مظلومی جام پنجم رابا هزار امید آغاز کرد و در ابتدای فصل نیز موفق به گلزنی شد اما آسیب دیدگی شدید در هفته سوم برابر سپاهان تمام آرزوهای او و حتی تیم ملی ایران را نابود کرد او آنچنان آسیب دید که بلافاصلعه او را با برانکارد به بیمارستان منتقل کردند مینسک زانوی چپ مشکل او بود که بلافاصله عمل شد هرچند او از میانه های فصل به فوتبال بازگشت اما دیگر آن آمادگی ابتدای فصل را نداشت ضعیف شدن پاهای او همچنین با حضور قبل از موعد در دیدارهای شهباز باعث آسیب مینیسک زانوی راست او نیز شد تا روز 20 دی 54 پای راست خود را نیز به تیغ جراحی دکتر وزیر زاده جراح متخصص آن روزها بسپارد او بدین صورت سه بازی اخر شهباز را نیز از دست داد.
1000427.jpg
مظلومی بهترین بازی خود را در این فصل برابر تاج دیدار عقب افتاده از هفته چهاردهم انجام داد که علاوه بر گلی که زد یک پاس گل هم به حیدری داد تا در پایان 3 بر یک پیروز دیدار باشند گل زیبای او در هفته 25 مقابل صنعت نفت که با ضربه سر روی ارسال عادلخانی از چپ و از روی خط محوطه هجده قدم بثمر رساند از یادها نخواهد رفت
در نهایت او فصل ناموفقی را پشت سر گذاشت بعد از بازگشتش گویی راه دروازه را گم کرده بود حتی یکبار ضربه پنالتی بدست امده برابر دارایی را نیز به او دادند تا شاید گره گشوده شود اما پنالتی را منصور رشیدی هم تیمی سابق او مهار کرد تامشکل مظلومی در گلزنی همچنان باقی بماند

بیلان کار مظلومی در جام پنجم تنها 3 گل و 2 پاس گل بود.

جام ششم تخت جمشید
مسابقات این دوره تنها 12 هفته برگزار شد و سپس برای همیشه ناتمام ماند در این سال شهباز از یک مربی صد در صد حرفه ای بنام فرانس وان بالکوم سود میبرد او در راه بازگشت مظلومی بسیار دقیق و با حوصله عمل کرد او علیرغم آمادگی نسبی غلامحسین مظلومی اما از او تا روزی که مطمئن باشد سود نبرد او قدر گلزنش را خوب میدانست چرا که در فوتبال حرفه ای گلزنهایی مانند او را در زر ورق نگاهداری میکنند
1000426.jpg

غلامحسین تنها در 4 دیدار از این جام را در میدان بود او پس از جراحی زانوی راست خود یک نیمه برابر پرسپولیس در هفته نهم و یک دیدار کامل برابر رستاخیز در هفته دهم که روی گل اول شهباز نقش داشت و 25 دقیقه در دیدار هفته یازدهم برابر هما و یک نیمه برابر پاس در اخرین هفته مسابقات که با گلزنی او همراه شد به میدان آمد شاید اگر مسابقات ادامه میافت غلامحسین مظلومی ارام آرام به شرایط مناسب باز میگشت بیلان گلزنی مظلومی در جام ششم با یک گل و یک پاس گل پایان یافت تا با تعطیلی مسابقات فوتبال بمدت بیش از یکسال پرونده این فوتبالیست گلزن در فوتبال ایران پایان یابد.



 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
1000429.jpg

غلامحسین مظلومی و داربی تهران

غلامحسین مظلومی علاوه بر تمام شایستگیهایش یکی از بزرگان داربی تهران نیز است او از دربی چهارم ( موقعی که به تاج آمد ) تا داربی هفدهم ( تاوقتی از تاج رفت ) در چهاده دیدار حضوری دائمی داشت او از این تعداد یازده دیدار را بعنوان یار ثابت پای سه دیدار هم بعنوان نفر جانشین به میدان آمده ماحصل این حضور مستمر 5 گل در دیدار سنتی برای آبیپوشان تهرانی بوده است
غلامحسین تنها 9 دقیقه وقت میخواست تا دروازه رقیب سنتی را بگشاید او گلزنی را از اولین دیدار در بهمن 1348 آغاز کرد دیداری که در دقیقه 82 ناتمام باقی ماند گل دوم اما در خرداد 1350 در داربی هفتم و روی پاس تماشایی کاپیتان جباری در نقطه کور فلب دفاع پرسپولیس بثمر رسید همکاری و هماهنگی بین مظلومی و جباری فرمول همیشه موفق برای تاج بود که از هماهنگی ذهنی و فکری این دو حکایت میکرد.

1000417.jpg
بهترین و موثرترین حضور غلامحسین در داربی تهران به دیدار شانزدهم ( دیدار رفت جام سوم تخت جمشید ) بر میگردد که او در این روز با دو گلی که بثمر رساند نقش بسیاری در برد 3 بر 1 تاج داشت بویژه کل دوم او در حالی بثمر رساند که نتیجه دیدار 2 بر 1 بودو حملات پردامنه و سنگین پرسپولیسی بدجوری قافیه را بر آبی ها تنگ کرده بود.

1000416.jpg
دقیقه 63 دیدار اکبر کارگر جم توپی را برای مظلومی فرستاد او ذوالفقارنسب را پیشرو داشت اما با هنرمندی توپ را با ضربه ران به جلو انداخت تا از مدافع روبرو خود بگذرد شپس با یک ضربه دقیق توپ را بگوشه دروازه چسباند تا خیال هواداران تاج راحت تر شود اما از داربی های تلخ نیز میتوان به داربی دوازدهم معروف اشاره کرد ولی اگر آن را یک استثناء بدانیم داربی پانزدهم نیز یکی از داربی هایی است که در آن گلزن حرفهای فوتبال ایران علیرغم گلی که بثمر رساند چهره ناموفقی را ارئه داد.
1000417.jpg
در این روز که تاج آمده بود قهرمانی زودرس و مراسم دریافت جام را با پیروزی بر رقیب سنتی به جشنی خاطره انگیز تبدیل کند با موقعیت های بسیاری که از کف او رفت مسبب واگذاری داربی پانزدهم تهران شد تا بازی زیبای تاج عقیم بماند

غلامحسین مظلومی به همراه کاپیتان جباری نزدیک به 5 دهه هر دو با 5 گل بهترین گلزنان آبیپوشان تهرانی در تاریخ داربی تهران بحساب می آیند با توجه به تعداد بازیهای ایندو ستاره فوتبال ایران در نهایت مظلومی با 5 گل از 14 دیدار برتری نسبی بر علی جباری که همین تعداد گل را در 17 دیدار بثمر رسانده دارد وی بطور متوسط از هر سه دیدار 1 گل برای آبیها زده که آماری بس درخشان است با توجه به این نکته که بسیاری از بزرگان دو تیم در طول سالها حضور در این میدان حتی یکبار هم موفق به گلزنی برابر رقیب دیرینه نشده اند.

تورنمنت جام ایران 1353
در یک تصمیم صحیح فدراسیون وقت فوتبال ایران تصمیم به برگزاری یک تورنمنت دوستانه تحت عنوان جام ایران جهت آمادگی تیم ایران برای آغاز هفتمین دوره بازیهای آسیای تهران میگیرد با ابتکار اوفارل مربی ایرلندی اعضای تیم ایران در قالب دو تیم الف و ب در این تورنمنت شرکت میکنند تا او یارانش را دقیقتر ارزیابی کند غلامحسین مظلومی نیز در تیم الف که غالبا اعضای اصلی تیم ملی محسوب میشدند قرار میگیرد.

آنها در اولین دیدار با تک گل غلامحسین مظلومی تیم امید شوروی را شکست میدهند سپس در یک دیدار پر انتقاد برابر گلاس اکسپورت چکسلاواکی سابق بدون گل مساوی به پایان بردند سپس در نیمه نهایی با سه گل زاگلبی سوسنویچ لهستان را روی درخشش علی جباری با نتیجه ( سه بر یک ) شکست میدهند تا در فینال باردیگر به مصاف تیم گلاس اکسپرت و دروازه بان شایسته اش بروند روز یکشنبه 30 تیر 1353 دو تیم روبروی هم قرار میگیرند کا ر پس طی یک ماراتن 100 دقیقه ای به ضربات پنالتی میکشد تا در نهایت در دوئل پنالتی زنهای دو تیم ایران 6 بر 5 بر حریف سختکوش فائق آید غلامحسین مظلومی پنالتی سوم ایران را زمینی و در کوشه راست دروازه استودنی گلر گلاس اکسپورت جای داد پس آن دور افتخار در امجدیه آغاز میشود.

بازیهای آسیایی تهران 1353
هفتمین دوره مسابقات آسیایی به میزبانی ایران در تهران برگزار میشد و تیم ملی ایران پس از قهرمانی در تورنمنت جام ایران بسیار آماده پا به این مسابقات کذارد سر مربی وقت تیم ملی فرانک اوفارل از وجود غلامحسین مظلومی در ترکیب ثابت تیم ملی سود میبرد غلامحسین مظلومی عضو موثر ایران علاوه بر قهرمانی در این دوره مسابقات با 5 گل بهترین گلزن مسابقات آسیایی معرفی شد

در این دوره مسابقات تیم ایران در گروه چهارم با تیمهای پاکستان - برمه و بحرین همگروه بود که سه گل او در روز اول برابر پاکستان او را از ابتدا در صدر جدول گلزنان قرار داد پس از پیروزی بر برمه بسبب قطعی شدن حضور ایران در دور دوم اوفارل تصمیم گرفت از وجود او در دیدار برابر بحرین که به پیروزی 6 بر صفر ایران منجر شد استفاده نکند تا گلزن بزرگ خود را برای روزهای سخت تر آماده نگاه دارد چه بسا اگر او در این دیدار به میدان میرفت با توجه به شش تایی شدن بحرین آمار گلزنی او بازهم بالا تر میرفت در دور دوم ایران با تیمهای عراق - کره جنوبی و مالزی همگروه بود اوج هنر نمایی علامحسین مظلومی به دیدار ایران برابر تیم صاحب نام کره جنوبی بر میگردد که دو گل تماشایی و مدرسه ای او در دقایق 74 و 90 ایران را فاتح این دیدار حساس نمود گلهای او بسیار تماشایی بودند اولی روی همان فرمول همیشکی ارسال مواج جباری و ضربه سر غلامحسین بدست آمد و گل دوم نیز با دخالت غفور که منجر به فرستادن توپ با سر برای مظلومی سپس ضربه زیبای او با پای راست که با نیم چرخش از بغل توام شد بدست آمد این گل دوم بقدری زیبا بود که تا مدتها آرم بخش ورزشی گروهی از تلوییونهای آسیایی بویژه شیخ نشینها شده بود.]
سرانجام روز 24 شهریور 1353 در برابر چشمان نزدیک به 90 هزار تماشاگر که در فوتبال آسیا رکوردی افسانه ای بود غلامحسین مظلومی و یارانش با گردن آویز طلا بر روی سکوی قهرمانی بازیهای آسیا جشن آقایی دوباره در فوتبال آسیا را جشن گرفتند قهرمانی که شاید برای غلامحسین بیش از سایرین دلنشین بود چرا که او اینبار آقای گلی مسابقات را نیز بنام خود کرده بود
( آن روزها تیمهای آسیایی با تمام توان و با تیم بزرگسال در بازیهای آسیایی حضور می یافتند ولی از 1998 تیمها با تیم زیر 23 سال حضور می یابند که از گرما و هیجان مسابقات تا حد زیادی میکاهد )

المپیک مونترال 1976
تابستان سال 55 مصادف با برگزاری المپیک تابستانی در مونترال کانادا بود و تیم ملی ایران با فتح مجدد جام ملتهای آسیا برای کسب اعتبار تازه به این مسابقات پای گذارد غلامحسین مظلومی نیز در آنروزها در شرایط ایده آل فرار داشت و برخلاف المپیک مونیخ یکی از نفرات اصلی گروه ایران محسوب میشد

02_3.jpg
ابتدا تیم ایران در روز 29 تیر ماه در استادیوم لانسدون پارک اتاوا به مصاف کوبا میرود این دیدار یکی از روزهای فراموش نشدنی غلامحسین مظلومی در جهارچوب مسابقات ملی محسوب میشود چرا که او در دقیقه 28 دروازه کوبا را میگشاید تا تیم ایران نه تنها با همین یک گل فاتح دیدار اول گردد بلکه تا حدودی صعود ایران به مرحله بعد را مسجل شود در یک ضد حمله کاپیتان پرویز توپی را در عمق دفاع حریف برای مظلومی میفرستد دروازه بان کوبایی به استقبال او آمده اما مظلومی با پای راست مسیر خود و توپ را کمی به سمت چپ منحرف میکند تا از دروازه بان کوبا بگذرد آنگاه با چند قدم پیشروی قبل از آنکه زاویه تنگ شود با یک بغل پای چپ دقیق و زمینی توپ را به گوشه سمت راست در زاویه مخالف دروازه کوبا میفرستد لحظاتی بعد توپ درون دروازه کوبا می غلتد.
دو روز بعد ایران به دیدار لهستان میرود دقیقه ششم ارسال بلند نظری از راست با پرواز مظلومی و توماژوفسکی دروازه بان نامدار لهستان توام میشود حرکت مظلومی سبب دفع ناقص توپ شده تا علی پروین بلافاصله دروازه لهستان را بگشاید او در دیدار سوم در مرحله یک چهارم نهایی نیز از دقیقه 65 به میدان می آید تا در همان 25 دقیقه سبب ساز تک گل ایران برابر شوروی گردد
دقیقه 82 یک ارسال از چپ توسط کاپیتان پرویز برای مظلومی با خطای ویکتور متوچنکو مدافع قد بلند و اوکراینی اصل تیم دینامو کیف مسکو مواجه میشود تا ایران را با رای داور صاحب یک ضربه پنالتی کند البته مدافعان روسی اعتقادی به پتالتی نداشتند اما هرچه بود زیرکی غلامحسین مظلومی با پنالتی کاپیتان پرویز به گل مینشیند تا اختلاف به حداقل رسد بدین شکل غلامحسین مظلومی در هر سه دیدار ایران در مونترال نقشی موثر داشت بطوریکه با کمال احترام به همه ستاره های فوتبال ایران او را شاید بتوان موفق ترین عضو تیم ملی ایران در این تورنمنت بزرگ مونترال معرفی کرد.


( روزی بیاد ماندنی برای سر طلایی و شهباز )


گل گل گل ..... 6 گل در یک دیدار

شهباز 12

( غلامحسین مظلومی 13 . 25. 43 . 64 . 75 . 79 ) ( عادلخانی 11 . 26 . 48 . 85 ) ( اصغر صدری 1 . 57 )

بهشهر ری 0

امجدیه - 26 فروردین 1355

اولین دوره جام حذفی ( مرحله 1/16 )

غلامحسین مظلومی دو گل آخر خود را با شوت دقیق از راه دور و بسیار تماشایی بثمر رساند هر چند این تیم در سطح تیمهای درجه اول و تخت جمشیدی نبود اما از بدشانسی آنها زمانی بدیدار شهباز رفتند که یکی از نوابغ گلزنی ایران در اوج دوران ورزشی خویش بود
.



ghm0.jpg

gholamhossein-ma2zlomi-580x335.jpg

68_0.png

روحش شاد یادش گرامی...
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست...​



 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
تاج 1352

1000830.jpg

مرحوم "ناصر خان حجازی"،مرحوم "غلامحسین مظلومی"،سلطان "علی جباری"،"منصور خان پور حیدری"،"حسن روشن"و.....به سر مربی گری "زدرادکو رایکوف"
 
Last edited:

behrang_sh

Registered User
تاریخ عضویت
3 مارس 2010
نوشته‌ها
1,317
لایک‌ها
2,158
یک نسل تکرار نشدنی
چقدر من از این نصرالله عبدالهی خوشم میاد
دوستان لطفا به آستین سمت چپ سلطان علی جباری نگاه کنید (خیلی حرفا داره برای گفتن)
چقدر آدم های خوب تو این عکسه!
جواد قراب - مسعود مژدهی - رضا عادل خانی - کارو حق وردیان - خدابیامرز عزت جانملکی - اکبر کارگر جم - عباس نوین روزگار - هادی نراقی - سعید باغوردانی و .......
 

fnews

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2013
نوشته‌ها
932
لایک‌ها
799
محل سکونت
تهران
کاش این امکان بود در مورد همه این عزیزانی که در تصویر هستن و همینطور اسطوره های دیگه بطور مفصل صحبت کرد و تاریخچه های این بازیکنان رو قرار داد.

سلطان علی جباری هم اون موقع افتخار کاپیتانی برای تاج رو داشتن.که به حق در خور شخصیت و لایق ایشون بوده



میشه گفت این نسل طلایی حاصل تلاش "زدرادکو رایکوف"در تاج و همینطور در تیم ملی جوانان هستش.

تیم تاج در تاج محل
03.jpg
تیم تاج در فاصله سال های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱ چهار بار راهی هند شد که در ۳ دوره قهرمان جام میلز شد. این عکس یادگاری تاجی ها با بنای معروف تاج محل در شهر آگرای هندوستان است که مربوط به سال ۱۳۴۹ است.
 
Last edited:

behrang_sh

Registered User
تاریخ عضویت
3 مارس 2010
نوشته‌ها
1,317
لایک‌ها
2,158
چند وقتی هست دنبال جمع کردن زندگینامه این نسل هستم
حالا خدا رو شکر شما یه مدته دست به کار شدی و یه کم اومدی کمکمون:D
این آبی دلهای گلمون که ما رو زیاد همراهی نکردند:p البته نا گفته نمونه یه سری دوستان مثل کاربر @fritz اون اوایل خیلی خوب این تاپیک رو سرپا نگه میداشت نمیشه از این زحمات هم گذشت
جا داره اینجا یه تشکر از مدیر پرسپولیسی عزیز بکنم که استارتر و یه جورایی متولی این تاپیکه و چند تا پست خوب هم اینجا داره;)
 
بالا