hojatshabani
Registered User
نمیدونستم اما این تو سرعت بالا چقدر تو تصادف امنیت راننده رو تضمین میکنه؟
ببینید سپر های اولیه فلزی بودن و ضربه رو به بدنه و شاسی ماشین منتقل میکردن و از اونور هم به سرنشینای خودرو
بعد مدتی داخل سپر های فلزی فنر و کمک فنر گذاشتن تا ضربات رو در خودش جذب کنه
نسل بعدی سپر های فایبر گلاس هستن که ضربه رو پخش میکنن حتی با ترکیدن و نابودی خودشون جلوی ضربه رو میگیرن
نسل دهه اخیر خودرو ها هم به این شکل هست که بعد تصادف بخشی از شاسی و بدنه خودرو متلاشی میشن تا ضربه به داخل نرسه و در واقع ماشین فدای سرنشینای خودش میشه
مثلا 206 به شکلی طراحی شده که بعد از تصادف از جلو موتور سریع زیر ماشین میافته تا داخل اطاق نیاد برعکس پراید که به داشبورد میخوره
سیستم های امنیتی که امروزه بهشون ستاره میدن درواقع همون طراحی هست
ماشینی مثل بیوک های قدیمی رایج در ایران ملقب به b2-b3 که شاسیش تیر اهن هست نمیتونه ستاره زیادی بگیره و فقط به خاطر استحکام و جمع نشدن اطاق خودرو امتیاز دریافت میکنه اما بابت ضربه به سرنشین امتیاز منفی بالایی دریافت میکنه
خودرویی مثل سیتروئن های جدید زمان تصادف با عابر کاپوتش با جک شیب پیدا میکنه تا عابر صدمه کمتری ببینه
----------------
پس محکم بودن همیشه ملاک نیست مثلا همین دوبل داخل بازوی پراید که جدید گذاشتن طراحی یک شرکت بزرگ نیست و به عنوان کاچی به از هیچی ازش یاد میکنن
پراید با توجه به این نوع شاسی و طراحی هیچوقت نمیتونه امنیت بالایی رو تامین کنه
مگر اینکه کلا از نو طراحی بشه
با احترام / حجت