(Tebyan)
Registered User
- تاریخ عضویت
- 4 ژوئن 2007
- نوشتهها
- 114
- لایکها
- 1
علت سرودن این شعر را می توان به طرز تفکر وی در محیط امریکایی ( مدرسه امریکایی در تهران ) که بزرگ شده بود دانست و به دلیل فوت این شاعره توانای نمی توان علت را موافقت با رضا شاه دانست
اي عجب! اين راه نه راه خداست
زانكه در ان اهرمني رهنماست
قافله بس رفت از اين راه، ليك
كس نشد آگاه كه مقصد كجاست
و شعر سفر اشک در مورد ظلم پادشهان و دیگر اشعار
-------------
و یا شعر معروف مست و هوشیار که نشان دهنده عمق فساد در دستگاهای اداری و قانونی کشور در عصر پهلوی اول بوده است.
و در بیت اخر می نویسد
هوشیاری بیار اینجا کسی هوشیار نیست
اما به نظر بعضی ها در شعر به دلیل فشار های وفت شاه کمی دست برده شده است
چادر پوشيده بنياد مسلماني نشد
که با تمایل شاه ( تمایل رضا خان هم را می دانیم یعنی چه ) به صورت زیر نوشته شد
چادر پوسیده بنیاد مسلمانی نشد
---------------
در ادامه
تبيين دقيق اين موضوع نيازمند توجه به مباني فکري و اعتقادي شاعر و شرايط محيطي است که در آن دوران به سر مي برده است ؛ که به صورت مختصر در اين زمينه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :
يکم . او دختري است که در مدرسه آمريکايي تهران تحصيل کرده و با فرهنگ ليبراليسم ، اباحه گري و آزادي از قيود اخلاقي و ديني و جريان به ظاهر دفاع از حقوق زنان و اوضاع اجتماعي اروپا و آمريکا آشنا مي شود . اما در مقابل در معارف اصيل اسلامي و مباني آموزه ها و احکام مترقي دين مبين اسلام مطالعه چنداني ندارد . و از فلسفه و کارکردهاي بسيار موثر و ارزشمند تعاليم اسلام که موجبات تکامل ، پيشرفت و سعادت مادي و معنوي بشر را فراهم مي نمايد بي اطلاع مي باشد.
دوم . اين شاعر در شرايط زماني رشد و نمو مي کند که جهان غرب در اوج تجدد و تمدن و پيشرفت است ، زنان اين جوامع در اثر اين تحولات از برخي حقوق فردي و اجتماعي برخوردار شده اند و روشنفکران و سياستمداران غربزده ايراني علت اصلي اين موضوع را در جدايي دين از عرصه هاي اجتماعي و کنار گذاشتن مذهب و مظاهر ديني مي دانند . و از سوي ديگر طبقات مختلف اجتماعي از جمله زنان جوامع شرقي از جمله کشورمان در اثر دوري از معارف اصيل اسلامي همچنان در معضلات و مشکلات متعددي به سر مي برند .
اين دو زمينه از دلايل مهمي است که سبب مي شود شاعر جوان که دغدغه رهايي زنان از مشکلات و معضلات اجتماعي را در سر مي پروراند، با ديدي سطحي حجاب را به عنوان سد پيشرفت و ترقي زن ايراني دانسته و فارغ از سياست هاي استعماري و پشت پرده استعمارگران در تهاجم به ارزشهاي و سرزمين هاي اسلامي به دفاع از اين سياست بپردازند . از اين رو وقتي در 17 دي 1314 خبر کشف حجاب زنان را ميشنود، آن را از سر اعتقاد تأييد ميکند و بدين مناسبت قصيدهاي در 26 بيت با عنوان «گنج عفت» ميسرايد و اقدام ديکتاتور ايران و دستنشانده استعمارگران يعني رضاشاه را در سه بيت پايان آن ، مورد ستايش قرار ميدهد:
« خسروا، دست تـــواناي تو آسان کــرد کــــــــار
ور نه در اين کـــــار سخت، اميــــــد آساني نبود
شه نميشد گر در اين گمگشته کشتي ناخداي
ســـــاحلي پيـــدا از اين درياي طوفاني نبــــــود»!!!
ايرج عليآبادي «دريا»، می نویسد :
«ارزش اين اشعار پروین وقتی بيشتر ميشود که ميبينيم در زمان حکومت ديکتاتوري رضاخان سروده شده و حمله در درجهي اول متوجه دستگاه سلطنت و شخص رضاخان است. امروزه چه کسي نميداند که سلطنت يک دستگاه ظلم و زور و يک تکيهگاه براي «استعمارگران» است؟ امروز چه کسي نميداند که اموال رضاخان بدون ذرهاي کم و کاست، به زور از مردم اخذ شدهاست؟ چه کسي از ستم رضاخاني آگاه نيست؟ اين صداي ملت، اين صداي ناراضي و محکومکنندهي ملت است که از ميان اشعار «پروين» سرميکشد
اشاره به شعر سفر اشک
اي عجب! اين راه نه راه خداست
زانكه در ان اهرمني رهنماست
قافله بس رفت از اين راه، ليك
كس نشد آگاه كه مقصد كجاست
و شعر سفر اشک در مورد ظلم پادشهان و دیگر اشعار
-------------
و یا شعر معروف مست و هوشیار که نشان دهنده عمق فساد در دستگاهای اداری و قانونی کشور در عصر پهلوی اول بوده است.
و در بیت اخر می نویسد
هوشیاری بیار اینجا کسی هوشیار نیست
اما به نظر بعضی ها در شعر به دلیل فشار های وفت شاه کمی دست برده شده است
چادر پوشيده بنياد مسلماني نشد
که با تمایل شاه ( تمایل رضا خان هم را می دانیم یعنی چه ) به صورت زیر نوشته شد
چادر پوسیده بنیاد مسلمانی نشد
---------------
در ادامه
تبيين دقيق اين موضوع نيازمند توجه به مباني فکري و اعتقادي شاعر و شرايط محيطي است که در آن دوران به سر مي برده است ؛ که به صورت مختصر در اين زمينه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :
يکم . او دختري است که در مدرسه آمريکايي تهران تحصيل کرده و با فرهنگ ليبراليسم ، اباحه گري و آزادي از قيود اخلاقي و ديني و جريان به ظاهر دفاع از حقوق زنان و اوضاع اجتماعي اروپا و آمريکا آشنا مي شود . اما در مقابل در معارف اصيل اسلامي و مباني آموزه ها و احکام مترقي دين مبين اسلام مطالعه چنداني ندارد . و از فلسفه و کارکردهاي بسيار موثر و ارزشمند تعاليم اسلام که موجبات تکامل ، پيشرفت و سعادت مادي و معنوي بشر را فراهم مي نمايد بي اطلاع مي باشد.
دوم . اين شاعر در شرايط زماني رشد و نمو مي کند که جهان غرب در اوج تجدد و تمدن و پيشرفت است ، زنان اين جوامع در اثر اين تحولات از برخي حقوق فردي و اجتماعي برخوردار شده اند و روشنفکران و سياستمداران غربزده ايراني علت اصلي اين موضوع را در جدايي دين از عرصه هاي اجتماعي و کنار گذاشتن مذهب و مظاهر ديني مي دانند . و از سوي ديگر طبقات مختلف اجتماعي از جمله زنان جوامع شرقي از جمله کشورمان در اثر دوري از معارف اصيل اسلامي همچنان در معضلات و مشکلات متعددي به سر مي برند .
اين دو زمينه از دلايل مهمي است که سبب مي شود شاعر جوان که دغدغه رهايي زنان از مشکلات و معضلات اجتماعي را در سر مي پروراند، با ديدي سطحي حجاب را به عنوان سد پيشرفت و ترقي زن ايراني دانسته و فارغ از سياست هاي استعماري و پشت پرده استعمارگران در تهاجم به ارزشهاي و سرزمين هاي اسلامي به دفاع از اين سياست بپردازند . از اين رو وقتي در 17 دي 1314 خبر کشف حجاب زنان را ميشنود، آن را از سر اعتقاد تأييد ميکند و بدين مناسبت قصيدهاي در 26 بيت با عنوان «گنج عفت» ميسرايد و اقدام ديکتاتور ايران و دستنشانده استعمارگران يعني رضاشاه را در سه بيت پايان آن ، مورد ستايش قرار ميدهد:
« خسروا، دست تـــواناي تو آسان کــرد کــــــــار
ور نه در اين کـــــار سخت، اميــــــد آساني نبود
شه نميشد گر در اين گمگشته کشتي ناخداي
ســـــاحلي پيـــدا از اين درياي طوفاني نبــــــود»!!!
ايرج عليآبادي «دريا»، می نویسد :
«ارزش اين اشعار پروین وقتی بيشتر ميشود که ميبينيم در زمان حکومت ديکتاتوري رضاخان سروده شده و حمله در درجهي اول متوجه دستگاه سلطنت و شخص رضاخان است. امروزه چه کسي نميداند که سلطنت يک دستگاه ظلم و زور و يک تکيهگاه براي «استعمارگران» است؟ امروز چه کسي نميداند که اموال رضاخان بدون ذرهاي کم و کاست، به زور از مردم اخذ شدهاست؟ چه کسي از ستم رضاخاني آگاه نيست؟ اين صداي ملت، اين صداي ناراضي و محکومکنندهي ملت است که از ميان اشعار «پروين» سرميکشد
اشاره به شعر سفر اشک