• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
خواص ویتامین A چیست؟ خطرات ویتامین آ کدام است؟
ویتامین A (رتینوئید) برای بینایی و دید خوب و سیستم ایمنی سالم و رشد سلول ها لازم می باشد. ویتامین A به دو نوع تقسیم می شود. این مقاله بیشتر در مورد نوع اول آن که از حیوانات بدست آمده و رتینوئید نام دارد، نوشته شده است. نوع دوم ویتامین آ بتا کاروتن (Beta-carotene) نام دارد که ریشه گیاهی دارد.

پیشنهاد انجمن قلب آمریکا برای تامین نیاز بدن به آنتی اکسیدن ها از جمله بتا کاروتن این است که، با مصرف یک **** غذایی سالم و مناسب و سرشار از انواع میوه و سبزیجات نیاز بدن را تامین کرده و تا زمانیکه دچار کمبود شدید ویتامین های مختلف نشدید، از مکمل های صنعتی استفاده نکنید.

مصرف مقادیر بالای آنتی اکسیدان (از جمله ویتامین A) ممکن است خطرات بیشتری نسبت به سود آن داشته باشد. برطبق تحقیقات جدید مکمل های ویتامین آ و یا ترکیب ویتامین A بهمراه سایر آنتی اکسیدان ها که در بعضی مکمل ها وجود دارد، می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

چرا افراد ویتامین آ مصرف می کنند؟
ویتامین A ی خوراکی و یا پماد ویتامین آ از داروهای معمول برای درمان جوش صورت و سایر مشکلات پوستی از جمله چین و چروک می باشد. همچنین ویتامین A برای درمان خشکی چشم و دانه های سرخک نیز استفاده می شود. بعلاوه ویتامین آن برای درمان انواع خواصسرطان خون لوسمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بمنظور بررسی تاثیر ویتامین آ بر مشکلات و بیماری های دیگر از جمله سرطان، آب مروارید وایدز/اچ ای وی تحقیقات زیادی انجام شده است اما نتایج شان غیرقاطع می باشد.

اکثر افراد ویتامین A کافی از **** غذاییشان دریافت می کنند اما ممکن است پزشک بعد از بررسی متوجه کمبود ویتامین آ در فرد شده و برای وی مکمل ویتامین آ تجویز می کند. خطر ابتلا به کمبود ویتامین A در افرادیکه بیماری خاصی دارند (مانند سوءهاضمه) و یا **** غذایی خیلی بدی دارند بیشتر می باشد.

منابع طبیعی بتا کاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، اما مکمل های صنعتی این ویتامین تاثیری برروی سرطان و خطر ابتلا به سرطان ندارند.

مقدار توصیه شده ویتامین a
بهترین شیوه دریافت ویتامین آ از منابع طبیعی و با خوردن طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه ها و غلات کامل است. میزان توصیه شده مصرف ویتامین آ (RDA) برای افراد مختلف به شرح زیر می باشد:

کودکان
  • 1 تا 3 سال – 300 میکروگرم در روز
  • 4 تا 8 سال – 400 میکروگرم در روز
  • 9 تا 13 سال – 600 میکروگرم در روز
بزرگسالان
  • مردان 14 سال به بالا – 900 میکروگرم در روز
  • زنان 14 سال به بالا – 700 میکرووگرم در روز
  • زنان باردار 14 تا 18 سال – 750 میکروگرم در روز
  • زنان باردار 19 سال به بالا – 770 میکروگرم در روز
  • زنان شیرده تا 19 سال – 1200 میکروگرم در روز
  • زنان شیرده 19 سال به بالا 1300 میکروگرم در روز
منابع غذایی ویتامین A
ویتامین آ در منابع حیوانی همچون تخم مرغ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه، جگر، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد. البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند.

منابع بتا کاروتن شامل:
  • میوه های نارنجی و زرد همچون طالبی، گریپ فروت، و زردآلو می باشد.
  • سبزیجاتی همچون هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و کدوی حلوایی می باشد.
  • سایر منابع بتا کاروتن شامل کلم بروکلی، اسفناج و بیشتر انواع سبزیجات تیره می باشد.
هرچه میوه و یا سبزی ای پررنگ تر باشد میزان بتا کاروتن آن بیشتر می باشد. منابع گیاهی حاوی بتا کاروتن بدون چربی و کلسترول هستند.

اثرات جانبی و خطرات ویتامین A و کمبود ویتامین A
اگر بدن شما میزان کافی ویتامین آ دریافت نکند، احتمال ابتلای شما به بیماری های عفونی و مشکلات بینایی بیشتر می شود.

اگر میزان کمی ویتامین A مصرف کنید و کمبود ویتامین A داشته باشید ممکن است مریض شوید. از طرف دیگر مصرف زیاد ویتامین A ممکن است باعث نواقص مادرزادی، بیماری های کبد و کلیه و پوکی استخوان شود.

مصرف مقادیر بالای بتا کاروتن باعث بیماری شما نشده ولی می تواند رنگ پوستتان را زرد و یا نارنجی نماید. بعد از قطع مصرف و کاهش بتا کاروتن بدن، رنگ پوست بشکل طبیعی بر می گردد.

علایم مسمویت با ویتامین آ شامل خشکی پوست، درد مفاصل، تهوع، سردرد و گیجی می شود.

مکمل های ویتامین A ممکن است با سایر داروها همچون داروهای پیشگیری از بارداری، رقیق کننده های خون (کومادین)، داروهای درمان جوش (آکوتان)، داروهای درمان سرطان و سایر داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر از آنچه که توصیه شده است ویتامین آ مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. مصرف مکمل های حاوی ویتامین A بدون تجویز پزشک مجاز نیست.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
علایم ایدز و اچ ای وی
در بدن خیلی از افرادیکه آلوده به ویروس اچ آی وی شده‌اند، ممکن است هیچ نشانه و علامتی ظهور نکند. در بعضی از افراد، چند روز یا چند هفته بعد از آلوده شدن به ویروس اچ آی وی علایمی همچون ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا بروز می کند. این افراد ممکن است مشکلاتی همچون تب، سردرد، خستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی را حس کنند. این علایم و نشانه ها معمولا چند هفته پس از بروز خود به خود از بین می روند.

توجه نمایید علایمی که در ادامه بیان می کنیم ممکن است در خیلی از افراد رخ ندهد و عدم مشاهده این علایم به منزله عدم آلودگی به ویروس اچ آی وی و یا عدم ابتلا به بیماری ایدزنمی باشد. تنها راه اطمینان از آلوده نبودن به این ویروس و یا عدم ابتلا به ایدز آزمایش می باشد. در ادامه چرخه آلودگی به عفونت اچ آی وی و علایمی که ممکن است ظهور کنند، بررسی می شوند.

  • پس از آلوده شدن به ویروس، ممکن است بدن شما هیچ علامت و نشانه ای نشان ندهد. پیشرفت ویروس بسته به افراد مختلف متفاوت است. افراد ممکن است از چندماه گرفته تا 10 سال در این مرحله باقی مانده و بدنشان نشانه بروز ندهد.
    • در این دوره، ویروس درحال رشد، آلوده کردن و کشتن سلول های ایمنی بدن می باشد. همچنین ویروس سلول هایی که در خط مقدم مبارزه با عفونت ها قرار دارند، بنام CD4 یا T4 را نابود می کنند.
  • زمانیکه سیستم ایمنی بدن ضعیف شد، بدن فرد آلوده به اچ آی وی می تواند علایم زیر را بروز دهد:
    • بی حالی و فقدان انرژی
    • کاهش وزن
    • تب های مکرر و تعریق
    • عفونت های قارچی مزمن یا مکرر
    • بثورات پوستی مزمن یا پوست پوسته شدن
    • از دست دادن حافظه کوتاه مدت
    • زخم و یا تب خال در دهان، آلت تناسلی و یا مقعد
  • ایدز، پیشرفته ترین مرحله عفونت اچ آی وی می باشد. ویروس اچ آی وی وارد بدن شده و بعد از گذشت مدتی (بین چند ماه تا چند سال) تبدیل به بیماری ایدز می شود. تعریف علمی ایدز این است که در بدن فرد مبتلا کم تر از 200 سلول CD4+ به ازای هر میکرولیتر خون موجود است. بعضی از علایم و نشانه های بیماری ایدز شامل:
    • سرفه و تنگی نفس
    • تشنج و فقدان تشخیص جهت (جهت یابی)
    • بلعیدن دردناک و ی سخت
    • علایم ذهنی همچون گیجی و فراموشکاری
    • اسهال شدید و مداوم
    • تب
    • از دست دادن بینایی
    • تهوع، شکم درد و استفراغ
    • کاهش وزن و خستگی شدید
    • سردرد شدید بهمراه گرفتگی گردن
    • کما (اغما)
افراد مبتلا به ایدز نسبت به دیگران در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان از قبیل سارکوم کاپوزی، سرطان دهانه رحم و سرطان سیستم ایمنی بدن بنام لنفوم، می باشند. سارکوم کاپوزی باعث ظاهر شدن نقاطی قهوه‌ای، قرمز یا بنفش در دهان و یا روی پوست می شود.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
علت آفت دهان چیست؟ پیشگیری و درمان آفت دهان چگونه است؟
آفت دهان (Aphthous stomatitis یا canker sores) زخم های کوچک و عمیق در دهان بوده که بعضی اوقات خوردن و آشامیدن را سخت و دردناک می کند. آفت های دهانی به دو نوع تقسیم می شوند. اولین نوع آفت دهان ساده نام داشته، این نوع آفت دهان 3 تا 4 بار در سال رخ داده و نهایتا تا 1 هفته باقی می ماند. نوع دوم آفت دهان پیچیده است، این نوع آفت دهان غیرمعمول تر بوده و بیشتر در افرادیکه قبلا به این بیماری مبتلا بوده اند رخ می دهد.

علت آفت دهان
علت اصلی آفت های دهانی نامشخص است. بنظر می رسد استرس و یا آسیب دیدن بافت دهان از علل اصلی آفت های دهانی ساده باشند. بعضی از خوراکی های خاص همچون مرکبات و یا میوه های حاوی اسید همچون لیمو، پرتقال، آناناس، سیب، انجیر، گوجه فرنگی و توت فرنگی می توانند باعث زخم شدن دهان و یا بدتر شدن آفت دهان شوند. بعلاوه مسواک زدن شدید و محک هم ممکن است باعث بوجود آمدن آفت های دهانی شود.

بعضی اوقات تیزی دندان و یا وسایل مورد استفاده برای دهان، می توانند باعث بوجود آمدن آفت های دهانی شوند.

بعضی از موارد آفت های دهانی پیچیده بدلیل بیماری و مشکلات اساسی دیگری همچون، اختلال در سیستم ایمنی رخ داده و یا بدلیل مشکلات تغذیه‌ای همچون کمبود ویتامین B-12، روی و اسید فولیک رخ می دهد. بیماری های دستگاه گوارش، از قبیل بیماری سلیاک و بیماری کرون نیز می توانند، علت این بیماری شود.

آیا آفت های دهانی و تبخال یکی هستند؟
هرچند خیلی اوقات تبخال با آفت اشتباه گرفته می شود، اما این دو یکی نیستند. تبخال که به هرپس سیمپلکس نوع 1 نیز معروف است، گروهی از تاول های حاوی مایعات بوده که دردناک می باشند. برخلاف آفت، تبخال ها توسط ویروس بوجود آمده و شدیدا مسری می باشد. بعلاوه تبخال عموما بیرون دهان ظاهر می شود در حالیکه آفت در درون دهان رخ می دهد.

علایم آفت های دهانی چیست؟
آفت ها معمولا در سطوح داخلی لب و لپ ها، زبان، سقف دهان و پایین لثه ها ظاهر می شوند. علایم آنها شامل:

  • یک یا چند نقطه دردناک و قرمز رنگ که رفته رفته تبدیل به زخم می شود، مرکز آنها سفید یا زرد بوده، کوچک هستند و زمانیکه شروع به بهبود می کنند، طوسی رنگ می شوند.
علایم غیرمعمول شامل:

  • تب، ناراحتی عمومی و یا ناآرامی (بی حالی)، تورم غدد لنفاوی می شود.
درد معمولا بعد از 7 تا 10 روز از بین رفته و حدود 3 هفته طول می کشد که آفت کامل بهبود یابند. آفت های بزرگتر دیرتر خوب می شوند.

درمان آفت دهان
در اکثر موارد، آفت دهان بدون درمان خاصی بهبود می یابد. سعی کنید در طول دوره این مشکل غذاهای تند، ادویه دار و داغ نخورید تا دردتان شدت پیدا نکند. برای کاهش درد می توانید از داروهای مسکن استفاده نمایید. درمان های دیگر شامل:

  • دهان خود را با دهانشویه ها و یا آب نمک (میزان کمی نمک) بشویید.
  • مقداری آب اکسیژنه را با میزان برابر با خودش آب مخلوط کرده، یک پنبه را آغشته به این محلول نمایید و روز زخم بگذارید. سپس کمی هیدروکسید منیزیم (شیر منیزیم یا Milk of Magnesia) روی آن بمالید و این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.
  • برای مدت یک دقیقه ترکیبی از شیر منیزیم و بندریل مایع را در دهان خود چرخانده و سپس آن را بیرون بریزید.
برای موارد شدید تر و پیچیده نیاز به مراجعه به پزشک و دندانپزشک و استفاده از داروهای خاص می باشد. در صورتیکه آفت شما طی یک یا دو هفته بهبود نیافت به پزشک یا دندانپزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از آفت های دهان
هرچند معمولا آفت های درمانی چند بار درسال رخ می دهند و راهی برای توقف کامل آنها وجود ندارد، اما با رعایت موارد زیر می توانید تعداد دفعات آفت های هانی در سال را کاهش دهید، این موارد شامل:

  1. اجتناب از مصف غذاهایی که دهان را ملتهب می کنند، همچون مرکبات و میوه های اسید دار (میوه های ترش)
  2. اجتناب از جویدن آدامس وقتیکه باعث التهاب می شود
  3. از یک مسواک نرم استفاده کرده و هرروز دندان های خود را نخ بکشید.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
دلایل ناباروری و نازایی در مردان و چگونگی درمان آن
ناباروری و نازایی مشکل تقریبا 15 درصد زوج ها می باشد. حدود نصف این نازایی بدلیل ناباروری مردان می‌باشد. ناباروری بدلیل تولید کم اسپرم، ناقص بودن یا بی حرکتی اسپرم و یا انسدادی که جلوی رهایی اسپرم را میگیرد، می‌باشد. بیماری ها، صدمات، مشکلات مزمن قلبی، شیوه و سبک زندگی و سایر عوامل می‌توانند بر ناباروری تاثیر داشته باشند.
ناباروری می‌تواند استرس زا و ناراحت کننده باشد، اما تعدادی درمان برای حل این مشکل وجود دارد.

علایم ناباروری
علامت اصلی ناباروری عدم توانایی باردار کردن همسر بعد از تلاش های پی در پی است. مشکلات اساسی همچون اختلالات ارثی، عدم تعادل هورمونی و یا مشکلی که باعث بسته شدن مسیر اسپرم ها می‌شوند، می‌توانند نشانه‌هایی داشته باشند، این نشانه ها شامل:

  • عدم توانایی باردار کردن همسر
  • مشکلات در عملکرد جنسی همچون اختلال نعوظ (مشکل در نعوظ آلت جنسی و یا نگه داشتن نعوظ)
  • درد، ورم یا برجستگی در نواحی بیضه ها
  • کاهش موی صورت و یا بدن که می‌تواند نشان دهنده مشکلات هورمونی باشد
  • تعداد اسپرم کم تر از سطح نرمال (15 میلیون اسپرم در هر میلی متر منی، یا 39 میلیون اسپرم در هر انزال)
دلایل ابتلا به ناباروری
باروری مردان پیچیده می‌باشد، برای باردار کردن همسرتان، عوامل زیر باید رخ دهد:

  1. شما باید اسپرم های سالم تولید کنید.
  2. اسپرم باید با منی مخلوط شده و برای انزال آماده گردد.
  3. لازم است میزان کافی اسپرم در منی موجود باشد.
  4. اسپرم باید سکلی صحیح داشته و توانایی حرکت داشته باشد.
دلایلی که باعث ایجاد اشکال در هریک از مراحل بالا می‌شود شامل:

  • واریکوسل
  • عفونت
  • مشکل انزال برگشت کننده
  • آنتی بیوتیک هایی که به اسپرم حمله می‌کنند
  • تومور های سرطانی
  • بیضه های نازل نشده
  • اختلالات هورمونی
  • نقص مجرای اسپرم
  • نقص کروموزوم
  • مشکل در رابطه جنسی همچون اختلال نعوظ و انزال زودرس
  • بعضی از انواع داروها (استفاده از داروهای تستوترون دار، استفاده طولانی مدت از استروئید آنابولیک، داروهای درمان سرطان(شیمی درمانی)، بعضی از داروهای ضدقارچی خاص و بعضی دیگر از انواع داروها می‌توانند باعث ناباروری شوند)
  • عوامل محیطی تاثیر گذار
  • مواد شیمیایی صنعتی
  • آلوده شدن به فلزات سنگین همچون سرب
  • اشعه ایکس
  • گرم شدن بیضه ها (گذاشتن لپ تاپ روی پا، نشستن طولانی مدت، لباس های تنگ در مدت های طولانی می‌توانند خطر ابتلا به ناباروری را افزایش دهند.)
عوامل مربوط به سبک زندگی
  • استفاده از مواد مخدر و داروهای غیرمجاز که باعث کوچک شدن بیضه و کاهش تولید اسپرم می‌شوند مانند استروئیدهای آنابولیک و یا مصرف ماریجوانا و کوکائین که باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می‌گردند.
  • مصرف مشروبات الکلی، مصرف الکل می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون، اختلال نعوظ و کاهش تولید اسپرم شود. مشکلات کبدی ناشی از مصرف الکل هم می‌تواند یکی دیگر از عوامل باشد.
  • استعمال دخانیات، مردانیکه سیگار می‌کشند تعداد اسپرم کم تری نسبت به سایر مردان دارند. استشمام بوی سیگار دیگران هم می‌تواند تاثیر داشته باشد.
  • مشکلات و فشارهای روحی، استرس می‌تواند باعث اختلال هورمونی شود، استرس شدید و یا طولانی مدت ممکن است باعث ناباروری شود.
  • وزن، چاقی می‌تواند باعث تغییرات سطح هورمونی که کاهش دهنده باروری هستند، می‌شود.
  • دوچرخه سواری طولانی مدت هم بدلیل گرما و فشار وارد شده به بیضه ها ممکن است بتواند باعث نازایی گردد.
تشخیص بیماری
برای تشخیص بیماری ناباروری آزمایش شدن توسط پزشک و انجام آزمایش هایی برروی اسپرم و خون ضروری است، بسته به شرایط پزشک ممکن است سایر آزمایش ها را تجویز نماید.

درمان ناباروری
پزشک برای بهبود باروری شما پس از شناسایی علت ناباروری با یکی از روش هایی که در زیر بیان می‌کنیم، اقدام می‌کند، این روش ها شامل:

  • جراحی، برای مثال در مواقعی که واریکوسل علت بیماری است.
  • درمان کردن عفونت.
  • درمان کردن مشکلات فرد در رابطه جنسی.
  • درمان هورمونی و دارویی.
  • استفاده از فن آوری کمک باروری.
بعضی اوقات با همه تلاش ها درمان ممکن نبوده، در این شرایط پزشک با بیمار و همسرش برای راههای جایگزین همچون دریافت اسپرم از دیگران و یا به فرزندی پذیرفتن یک کودک مشورت می‌نماید.

درمان های خانگی برای ناباروری
چندین روش که می‌تواند شانس فرزنددار شدن شما را افزایش دهد شامل:

  • افزایش تعداد رابطه جنسی در دوران تخمک گذاری همسرتان.
  • اجتناب از مصرف لوسیون ها در هنگام رابطه جنسی چراکه ممکن است سرعت حرکت اسپرم را کم کنند.
طب جایگزین برای درمان ناباروری
تحقیقات در این زمینه محدود است ولی بعضی از مکمل ها که ممکن است باروری را افزایش دهند شامل:

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر یک از این مکمل ها میبایست با پزشک مشورت نمایید.

پیشگیری از ناباروری
خیلی از انواع ناباروری مردان قابل پیشگیری نمی‌باشند. با اینحال با رعایت موارد زیر خطر ناباروری را می‌توان کاهش داد. این عوامل شامل:

  • سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار
  • ترک مصرف الکل
  • اجتناب از مصرف داروهای غیرقانونی و یا مواد مخدر
  • کاهش وزن
  • اجتناب از وازکتومی
  • کاهش استرس
  • اجتناب از آلوده شدن به مواد سمی و فلزات سنگین
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
پیشگیری و درمان زود انزالی

زود انزالی مشکلی است که در آن مرد قبل از آنچه خود و همسرش می خواهند منی از بدنش خارج شده و به انزال برسد. البته درصورتیکه این مشکل همیشگی نباشد جای نگرانی نیست و فقط زمانیکه زود انزالی همیشگی بوده و قبل از اینکه رابطه جنسی را شروع کنید و یا زمانیکه تازه رابطه جنسی را شروع کرده اید، رخ دهد، می شود به آن زود انزالی گفت. چندین عامل برروی انزال تاثیر می گذارد به همین دلیل بهترین درمان زود انزالی ترکیبی از درمان های ذهنی، دارویی و تکنیک های جنسی می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی بعضی از روش های درمان زود انزالی بپردازیم.

درمان های سریع زود انزالی
روش اول – استفاده از کاندوم
شاید این راه حل خیلی ساده بنظر برسد ولی استفاده از کاندوم به خیلی از مردان مبتلا به زود انزالی کمک می کند. کاندوم در بشتر مردان میزان تحریک را کاهش داده و از این طریق زمان انزال را افزایش می دهد.

روش دوم – استفاده از ژل ها و اسپری های بی حس کننده
این ژل ها و اسپری ها با کم کردن حس آلت باعث می شوند که فرد بیشتر انزالش را را به تاخیر بیاندازد. هنگام استفاده از این مواد بیاد داشته باشید که باید آنها را قبل از رابطه جنسی از روی آلت شست وگرنه مواد روی آلت وارد واژن زن شده و باعث بی حسی وی و دیرتر ارضا شدن همسرتان می شود.

روش سوم – استفاده از فشار برروی نقاط حساس
با کمی آشنایی با آناتومی آلت به راحتی می شود این کار را انجام داد. شما می توانید انزالتان را با فشار برروی یک یا دو نقطه زیر عقب بیاندازید.

  1. فشار بر کف لگن - با فشار برروی ناحیه بین مقعد و کیسه بیضه می شد انزال را به تاخیر انداخت.
  2. کشیدن بیضه ها - زمانیکه مردان نزدیک انزال هستند، کیسه بیضه بالا رفته و نزدیک به بدن می شود، با آرام پایین کشیدن بیضه ها و دور کردن از بدن می شود، انزال را به تاخیر انداخت. همسرتان می تواند در این کار به شما کمک کند.
روش چهارم – تغییر حالت
بعضی از انواع پوزیشن ها و حالت ها به شما در درمان زود انزالی کمک می کنند. همچنین با کاهش سرعت رابطه جنسی نیز می توان به درمان این مشکل کمک نمود.

درمان زود انزالی با تکنیک های خاص
روش اول – کاهش اضطراب
برای خیلی از مردان اضطراب و استرس از اینکه درست نقش جنسی خود را ایفا کنند، باعث ابتلای آنان به زود انزالی می شود. ریلکس کردن و فکر به اینکه همسرتان بشما عشق ورزیده و حتی با مشکلات شما هم، باز شما را دوست دارد، به شما در کاهش اضطراب و استرس کمک می کند.

روش دوم - تکنیک فشاردادن
تفاوت این روش با استفاده از فشار برروی نقاط حساس این است که روش قبلی روشی سریع بوده، اما این روش با تمرین و تکرار به شما در درمان زود انزالی کمک می کند. برای انجام این تکنیک باید:

  1. مانند همیشه شروع به رابطه جنسی نمایید، تا زمانیکه احساس کنید، درحال ارضا هستید.
  2. از رابطه جنسی دست بکشید و از همسرتان بخواهید، کلاهک آلت شما را فشار دهد، و این فشار را تا زمانیکه احساس انزال از شما رفع شود، نگه دارد.
  3. بعد از اینکه فشار برداشته شد، حدود 30 ثانیه صبر کنید و سپس دوباره شروع به رابطه جنسی نمایید. ممکن است بدلیل فشار وارد کردن به آلت جنسی، آلت به نعوظ کامل نرسد، اما مشکلی نیست و بعد از مدتی تحریک بیشتر آلت دوباره به نعوظ کامل می رسد.
  4. زمانیکه دوباره احساس کردید که موقع انزال است دوباره قدم های بند b را تکرار کنید.
با تکرار این تکنیک تا آنجایی که لازم است شما به حالتی می‌رسید که دیگر احساس می کنید می توانید، انزالتان را خودتان کنترل کنید، درضمن حتی بعد از تکرار این تمرین در تعداد زیادی از رابطه‌های جنسیتان شما ممکن است که دیگر نیازی به تمرین نداشته باشید و بصورت عادی انزالتان را عقب بیاندازید.

روش سوم – تکنیک شروع و پایان
در این تکنیک همسر شروع به تحریک مرد تازمانیکه مرد احساس می کند درحال انزال است، می کند، سپس تحریک را قطع کرده و حدود 30 ثانیه صبر می کنند، سپس همسر دوباره شروع به تحریک می‌کند و این کار را چند بار ادامه می‌دهند، در آخرین دور مرد می‌تواند انزال داشته باشد.

روش چهارم – درمان جنسی
در بعضی مواقع پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا یک یا دو ساعت قبل از رابطه جنسی با همسراتان، وی بدون رابطه جنسی شما را ارضاء کند، تا زمان رابطه هیجان کم‌تری داشته باشید و انزالتان را بیشتر طول دهید. بعضی مواقع پزشک ممکن است به شما توصیه کند برای اینکه مدتی فشار و استرس رابطه جنسی از روی شما برداشته شود، از رابطه جنسی خودداری کرده و شما و همسرتان به شکل‌های دیگر رابطه های لذت بخش داشته باشید.

درمان زود انزالی با تمرین کگل
هرچند تمرین کگل بیشتر توسط خانم ها استفاده می‌شود، اما فوایدی برای بهبود رابطه جنسی در آقایان هم دارد. این فواید شامل کمک به حفظ ادرار و همچنین کمک به بهبود عملکرد جنسی، افزایش کنترل بر ارگاسم و کمک به درمان انزال زودرس و اختلال نعوظ می‌باشد. روش انجام تمرین کگل در صورتیکه بدانید باید از چه ماهیچه هایی استفاده کنید ساده می‌باشد، برای پیداکردن ماهیچه های مناسب:
  • روش پیداکردن ماهیچه مناسب. برای این منظور هنگام ادرار سعی به نگه داشتن و یا کم کردن سرعت خروج ادرار نمایید. ماهیچه ای که برای این کار استفاده می‌کنید، یکی از این ماهیچه هاست. ماهیچه دوم نزدیک مقعد بوده و برای جلوگیری از خروج بادشکم توسط شما استفاده می‌شود. یکی دیگر از راههای یافتن ماهیچه ها ایستادن جلوی آینه و سفت کردن ماهیچه های ذکر شده است. زمانیکه این ماهیچه ها را می‌کشید، انتهای آلت شما به سمت شکمتان نزدیک می‌شود، حالا ماهیچه های مناسب را پیداکرده اید.
  • از تکنیک مناسب برای این کار استفاده نمایید. بعد از اینکه ادرار کردید، دراز کشیده زانو ها را خم کنید. سپس شروع به سفت کردن ماهیچه ها نمایید، برای 3 ثانیه نگه شان دارید و سپس ماهیچه ها را برای 3 ثانیه آزاد نمایید. این تمرین را برای مدتی انجام داده و تکرار کنید ولی زیاد به خود فشار نیاورید. در گذر زمان و با قوی شدن ماهیچه هایتان این کار را هنگام نشستن، ایستادن و یا حتی راه رفتن ادامه دهید.
  • تمرکز کنید. برای انجام این تمرین فقط ماهیچه های ذکر شده را سفت کنید و کاری با ماهیچه های ران پا، شکم و باسن نداشته باشید. از نگه داشتن نفس خود اجتناب کرده و آزادانه نفس بکشید.تمرین را سه بار در روز تکرار نمایید. هدفتان حداقل سه ست 10 تایی باشد.
درمان زود انزالی با دارو
هرچند هنوز توسط سازمان غذا و دارویی آمریکا ( FDA ) دارویی برای درمان زود انزالی تایید نشده است، با اینحال بعضی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند و کرم‌های بیحس کننده نشان داده‌اند که می توانند به درمان انزال زودرس کمک کنند، این‌ داروها شامل داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می شود، که در ادامه به معرفی بعضی از آنها میپردازیم.

سیتالوپرام (سلگزا)، فلوکستین (پروزاک)، سترالاین (زولوفت) و پاروکستین (پاکسیل، پاکساوا)، اینها همه داروی مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می‌باشد، که برای درمان انزال زودرس هم استفاده می شوند. تاثیر نداشتن این داروها تا 3 هفته طبیعی می‌باشد ولی در صورتیکه تا 6 هفته تاثیری نداشتند و یا اثرات جانبیشان مشکل‌زا بود، میبایست مصرفشان قطع شده و از یک داروی دیگر استفاده کرد.

درصورتیکه درمان با هریک از داروهای بالا جواب نداد، می شود از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) استفاده کرد، یکی از معروف ترین این داروها که اثرات ثابت شده‌ای بر انزال زودرس دارد، کلومیپرامین (آنافرانیل) است.

توجه کنید که این درمان فقط با تجویز و دستور پزشک ممکن بوده و بدون تجویز وی و مشخص کردن میزان مصرف و یا نوع دارو صدمات جبران ناپذیری به سلامت جنسی وسلامت عمومی شما وارد می شود.

پیشگیری از زود انزالی
راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد، اما با کاهش استرس و ریلکسیشن می شود، تاحدودی جلوی رخ دادن این بیماری را گرفت.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
طب سوزنی چیست؟ فواید و خطرات طب سوزنی کدام اند؟
طب سوزنی (Acupuncture) یکی از اشکال، طب چینی بوده که قرن هاست برای درمان مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. طب سوزنی براساس این نظریه استوار شده که انرژی (در طب سنتی چینی به انرژی چی/Chi می گویند)، در داخل و بیرون بدن و درون راههای که به آنها کانالهای انرژی می گویند جریان دارد. طب سوزنی شامل فروکردن سوزن های بسیار نازک در پوست و برروی نقاط استراتژیکی و حیاتی بدن می شود و بیشتر برای درمان درد مورد استفاده قرار می گیرد.

پزشکان طب سوزنی کار معتقداند زمانی فرد بیمار می شود که چیزی مسیر حرکت انرژی (chi) را بلوکه کرده و یا تعادل آن را برهم زده باشد. آنها معتقداند طب سوزنی کمک می کند که مسیر بلوکه شده برداشته شود و یا تعادل انرژی در بدن به شکل اول برگردد. برخلاف این نظر، بیشتر پزشکان غربی معتقداند که طب سوزنی با فشار برروی نقاط خاص باعث تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند می شود. این تحریک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود.

طب سوزنی چگونه انجام می شود؟
بعد از معاینه توسط پزشک طب سوزنی کار، وی نقاط بلوکه شده و یا دارای مشکل در بدن شما را مشخص می کند. مشکل در هر نقطه ای از بدن باعث ابتلا به بیماری خاصی می شود. بعد از اینکه پزشک نقاط مشکل دار را یافت، شروع به فروکردن سوزن در پوست شما می نماید. هرچند روش هر پزشک طب سوزنی کار با دیگری متفاوت است، اما معمولا این درمان بین 15 دقیقه تا یک ساعت طول کشیده و ممکن است، نیاز به چند جلسه درمان و یا مراجعه منظم و همیشگی به پزشک باشد.

طب سوزنی چه حسی ایجاد می کند؟
ممکن است هنگام داخل رفتن سوزن، فشار کمی احساس نمایید. در اکثر افراد این فشار درد آور و ناراحت کننده نیست. ناحیه ای که سوزن فرو رفته ممکن است سوزن سوزن شده، بی حس شده، خارش داشته و یا درد کمی داشته باشد. طب سوزنی کار ها معتقداند این احساس نشانه ای از آزاد شدن انرژی در بدن می باشد. بعد از اینکه سوزن وارد شد، طب سوزنی کار ممکن است سوزن را کمی جلو عقب کرده یا جریان گرما و یا الکتریسیته به آن وارد نماید.

طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟
افراد برای درمان درد و همچنین درمان بعضی از انواع بیماری های خاص از طب سوزنی استفاده می کنند. شما می توانید از طب سوزنی به عنوان درمانی کامل و یا در کنار سایر درمان ها استفاده نمایید. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از شیمی درمانی برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری و شیمی درمانی و درد بعد از جراحی مفید است. همچنین طب سوزنی برای:

  • درمان مشکلات بعد از سکته مغزی، که شامل بازگرداندن مهارت هایی که فرد در نتیجه آسیب سکته مغزی از دست داده می باشد.
  • درمان سردرد، نتیجه یکی از تحقیقات نشان می دهد که استفاده از طب سوزنی در کنار سایر درمان ها به درمان طولانی مدت انواع سردرد ها از جملهمیگرن کمک می نماید.
  • گرفتگی های ناشی از قاعدگی.
  • درمان فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)، یا درد خشکی گسترده ماهیچه ها و بافت های نرم بدن.
  • درمان درد ناشی از گرفتگی عضلات.
  • درمان درد ناشی از آرتروز (Osteoarthritis) و بهبود عملکرد مفصل آرتروزی.
  • درمان درد کمر، در افرادیکه مبتلا به کمر درد هستند، طب سوزنی به کاهش درد و افزایش فعالیت کمک می کند.
  • درمان مشکل کارپال تونل (Carpal tunnel).
  • در درمان آسم نیز از این روش می توان استفاده نمود.
  • درمان اعتیاد به مواد مخدر با طبب سوزنی.
  • کاهش و یا درمان درد دندان.
  • کاهش درد زایمان.
فواید و خطرات طب سوزنی
همه انواع درمان ها حاوی خطرات و فوایدی هستند.

فواید طب سوزنی شامل:
  • زمانیکه بدرستی استفاده شود، ایمن می باشد.
  • تعداد بسیار کمی تاثیر جانبی دارد.
  • درمان ترکیبی مناسبی می باشد. (زمانیکه با درمان های جدید ترکیب شود خوب است)
  • برای کنترل بعضی از انواع درد مفید است.
  • برای بیمارانی که بدنشان به داروهای مسکن جواب نمی دهد، مفید می باشد.
  • برای بیمارنی که علاقه به مصرف داروهای مسکن ندارند مفید است.
خطرات طب سوزنی شامل:
  • در صورتیکه بیمار مبتلا به اختلال خونریزی دهنده است، خطرناک می باشد.
  • در صورتیکه بیمار از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند، خطرناک می باشد.
  • ممکن است خونریزی، کبودی و درد درجاییکه سوزن فرو می رود، ایجاد می شود.
  • ممکن است سوزن شکسته و به یکی از اندام های داخلی آسیب برساند (بسیار نادر).
  • سوزن استریل نشده می تواند بیمار را آلوده کند.
  • اگر عمیقا وارد قفسه سینه و یا قسمت بالایی پشت شود، امکان خوابیدن ریه ها وجود دارد(بسیار نادر).
کلام آخر
فواید استفاده از طب سوزنی بعنوان راهی برای کنترل و درمان انواع درد در خیلی از افراد ثابت شده است. همچنین تحقیقات نشان می دهند که طب سوزنی در افرادیکه به عملکرد آن معتقد اند، بیشتر است. از آنجاییکه این درمان اثرات جانبی خیلی کمی داشته، استفاده از آن حداقل برای امتحان و بررسی کارایی آن روی شما و کاهش دردهایتان بخصوص اگر بدنتان به سایر روش های کاهش درد جواب نمی دهد، مفید می باشد. استفاده از بعضی از انواع طب سوزنی در زنان باردار خطرناک می باشد.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سرطان سینه: علایم, دلایل, پیشگیری و درمان

سرطان سینه، به سرطانی گفته می شود که در سلول های پستان شکل می گیرد. بعد ازسرطان پوست، سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان آمریکایی می باشد. سرطان سینه می تواند بین هردو زنان و مردان رخ دهد، اما این سرطان در بین زنان بسیار شایع تر از مردان است. درصد مرگ ناشی از این نوع سرطان بدلیل عوامل مختلف از جمله تشخیص بموقع آن، درمان های جدید و درک بهتر از بیماری در حال کاهش است.

انواع سرطان سینه
انواع مختلفی سرطان از سرطان سینه وجود دارد. نوع سرطان سینه بستگی به سلول هایی دارد که سرطانی شده اند. سرطان سینه در نواحی مختلف سینه از قبیل مجرای پستان و … رخ دهد. انواع معمول سرطان سینه شامل کارسینوم داکتال و کارسینوم لوبولار می شود. در کارسینوم داکتال مجاری حمل شیر و در کارسینوم لوبولار غدد شیری سرطانی می شوند.

علایم سرطان سینه
علایم سرطان سینه در بین افراد مختلف، متفاوت است. بعضی از افراد هیچ نشانه و علامتی از خود نشان نمی دهند و بعد از ماموگرافی متوجه ابتلا به این بیماری می شوند. بعضی از علایمی که ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان سینه هستند، شامل:

  • توده و یا سفت شدگی در سینه که با سایر بخش های سینه متفاوت است
  • توده در زیر بغل ها
  • ترشحات خون آلود و یا سایر ترشحات غیر از شیر از سینه
  • تغییر در اندازه و یا شکل یکی از سینه ها
  • سوزش و یا فرورفتگی پوست سینه
  • فرورفتن نوک پستان و یا درد در ناحیه نوک پستان
  • درد در ناحیه سینه
در نظر داشته باشید که بعضی از این علایم در بعضی دیگر از بیماری ها هم رخ داده و رخ دادن این علایم همیشه نشان دهنده سرطان سینه نیست. اگر هر علامت و نشانه‌ای در بدن خود حس می کنید که شما را نگران می کند، حتی اگر به تازگی تست ماموگرافی انجام داده اید، برای مشخص شدن مشکل به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل ابتلا به سرطان سینه
متخصصان درباره دلیل و یا دلایل اصلی سرطان سینه نامطمئن اند. با اینحال بعضی از عوامل احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم ها را افزایش می دهد. این عوامل شامل:

  • بچه دار نشدن، شیر ندادن، سن بالا هنگام تولد اولین فرزند و درمان جایگزین هورمونی بلند مدت، می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • افزایش سن - هرچه سن یک زن بالاتر می رود، خطر ابتلای وی به سرطان سینه افزایش می یابد. حدود 80 درصد موارد سرطان سینه در زنان بالای 50 سال (بعد از یائسگی) رخ می دهد.
  • ژنتیک - زنانیکه در خانواده شان سابقه ابتلا به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان دارند، خطر ابتلایشان به این بیماری افزایش می یابد. با اینحال ااین مورد قطعی نیست و بیشتر زنانیکه مبتلا به سرطان سینه گشته‌اند، سابقه این بیماری را در خانواده خود نداشته اند.
  • سابقه سرطان سینه - زنانیکه قبلا به سرطان سینه مبتلا بوده‌اند، در خطر ابتلای دوباره به این سرطان قرار دارند.
  • بافت متراکم پستان - زنانیکه سینه آنها بافت متراکم تری دارد، در خطر بیشتری هستند.
  • چاقی - زنان چاق و یا زنانیکه بعد از یائسگی دچار چاقی شده اند در خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان می باشند.
  • مصرف الکل - هرچه یک زن بیشتر الکل مصرف کند، خطر وی برای ابتلا به سرطان سینه بیشتر است.
  • مصرف سیگار - بنظر می رسد که مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • ورزش نکردن و یا فعالیت کم بدنی.
  • استفاده از رادیو درمانی در ناحیه قفسه سینه.
درمان سرطان سینه
سرطان سینه را می شود با راههای مختلفی درمان و کنترل کرد. انتخاب نوع درمان بسته به نوع آن و شدت پیشرفتش متفاوت است. معمولا در درمان افراد مبتلا به سرطان سینه از انواع ترکیبی درمان استفاده می شود. بعضی از انواع درمان ها شامل:

  • در مان جراحی - در این درمان پزشکان حین عمل جراحی بافت سرطانی را خارج می کنند.
  • شیمی درمانی - در این روش از داروهای خاص برای کوچک کردن و یا کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.
  • درمان های هورمونی - در این روش با قطع کردن دسترسی سلول های سرطانی به هورمون هایی که برای رشد به آن نیاز دارند، جلوی رشد آنها را می گیرند.
  • درمان بیولوژیکی - در این روش به سلول های ایمنی بدن برای مقابله با سلول های سرطانی و یا کنترل اثرات جانبی درمانی های سرطانی، کمک می شود.
  • رادیوتراپی - در این روش با اشعه های پرقدرت اقدام به کشتن سلول های سرطانی می نمایند.
پیشگیری از سرطان سینه
راهی برای پیشگیری قطعی از سرطان سینه وجود ندارد، اما با رعایت موارد زیر می توان خطر ابتلا به این سرطان را کاهش داد.

  • آزمایش منظم برای بررسی ابتلا به سرطان سینه
  • حفظ تناسب اندام و **** غذایی سالم
  • ورزش مرتب و قاعده مند (حداقل چهار ساعت در هفته)
  • اگر از درمان های هورمونی استفاده کرده و یا از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، با پزشکتان درباره اثرات آنها بر سرطان سینه مشورت نمایید.
  • نوزادان خود را با شیر خودتان تغذیه نمایید.
  • اگر می خواهید بعد از سی سالگی بچه دار شوید، با پزشکتان درباره خطرات آن صحبت نمایید.
همچنین در صورتیکه سابقه خانوادگی و یا ژنتیکی ابتلا به این بیماری را دارید، از داروهای ضداستروژنی یا سایر داروها که ترشح استروژن را کاهش داده و یا کم می کند و یا جراحی ها پیشگیری کننده، می شود برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان استفاده نمود.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
چگونه سریع و سالم چاق شویم؟

بعضی از افراد مادرزادی لاغر بدنیا می آیند و یا لاغر بوده و نمی دانند، چگونه چاق شوند. هرچند اکثر افراد بدنبال لاغری هستند، اما خیلی ها هم چاق شدن برایشان آرزو است. بعضی ها برای شرکت در تیم های ورزشی و یا ماندن در تیم نیاز به چاق شدن دارند. بعضی دیگر احساس می کنند که با چاق شدن زیباتر و سالم تر بنظر می رسند. بدون توجه به دلیل شما برای چاقی، چگونگی چاق شدن بدون اینکه بسلامتی شما آسیبی برسد، در مقاله امروز راستینه بررسی شده است.

کالری برای چاقی لازم است، اما مواد مغذی و مقوی نیز لازم هستند
برای چاق شدن سالم باید برروی غذاهای سالم تمرکز کرد، چراکه هرچند کالری بیشتر آدم را چاق می کند، اما تغذیه سالم و مقوی لازم تر است.

برای چاقی نیاز به مصرف غذاهای پرکالری در عین حال سالم است نه فقط غذاهایی که پر از کالری، چربی، شکر و … است. هدف شما باید این باشد که غذاهای پر از ویتامین، مواد معدنی، مواد مغذی و در عین حال کالری را اتخاب و مصرف نمایید. با غذاهای مغذی برای چاقی شروع کرده و سپس هر وقت توانستید، غذایتان را با خوراکی های اضافی همچون ماست، میوه، آجیل و چربی های سالم غنی نمایید. بعضی از توصیه ها در این رابطه شامل:

  • نوشیدنی های مقوی حاوی پروتئین، آب میوه ها و یا شیر، میل نمایید.
  • نان های سبوس دارو و تشکیل شده از غلات کامل انتخاب کرده و بهمراه کره بادام زمینی، مربا، عسل و یا پنیر ******* میل نمایید.
  • از سبزیجات نشاسته دار (سیب زمینی، نخود فرنگی، ذرت، هویج، کدو و چغندر) استفاده کرده و کم تر از سبزیجات پر آب (بروکلی، گل کلم، کدو سبز، لوبیا سبز و یا خیار) استفاده نمایید.
  • از میوه های سفت (موز، گلابی، سیب، آناناسو میوه های خشک) بیشتر از میوه های آب دار (پرتقال، هلو، آلو، انواع توت ها، هندوانه) استفاده نمایید.
  • هنگام آشپزی از روغن های سالم و با مقادیری بیشتر از قبل استفاده نمایید و از چربی های ترانس اجتناب نمایید.
  • از خوراکی های حاوی پروتئین همچون سویا، بادام زمینی یا کره بادام زمینی، گوشت استیکی، مرغ و یا ماهی تن استفاده نمایید.
برای چاقی، مکررا باید خوراکی خورد
بدون توجه به اینکه چرا می خواهید چاق شوید، بیشتر خوردن غذا و میان وعده های اضافی به شما در دریافت کالری بیشتر کمک می کند. سعی کنید شش وعده غذایی در روز میل کرده و دقت کنید همه وعده ها یا حداقل سه تای آنها حاوی پروتئین، نشاسته،سبزیجات و چربی باشد.

برای مثال یکی از وعده های شما می تواندئ ساندویچ مرغ یا بوقلمون بهمراه نان (تهیه شده با غلات کامل)، سس مایونز، گوجه فرنگی و اسموتی میوه می باشد.

عاقلانه و از بین خوراکی های سالم غذا انتخاب کرده و مصرف نمایید، از این طریق می شود هفتگی بطور متوسط نصف پوند و یا یک پوند وزن کسب نمایید.

بدست آوردن توده های عضلانی
ورزشکارانی که می خواهند حجم عضلات بدنشان را بالاببرند، نیاز به اضافه کردن کالری و پروتئین کافی بهمراه ورزش های استقامتی برای بزرگ کردن نقاط خاص بدنشان دارند. مصرف میان وعده های غنی از پروتئین، شیرکاکائوی کم چرب و … بعد از ورزش برای رساندن تغذیه لازم بعد از ورزش به ماهیچه ها، لازم است.

میان وعده های مفید پرکالری، پر از پروتئین و نوشیدنی های حاوی پروتئین انتخاب مناسبی می باشند. از ورزش هایی که عضله ساز نبوده و نیاز به میان وعده های مکرر دارند، اجتناب نمایید.

توصیه هایی برای افزایش اشتها
اگر شما می خواهید چاق شوید، می بایست اشتهایتان را نیز افزایش دهید. زمانیکه اشتهای خوردن ندارید، بعضی حقه ها به شما در تحریک اشتهایتان کمک می نماید. کمی پیاده روی قبل از غذاخوردن به شما در افزایش اشتهایتان کمک می نماید. زمانیکه گرسنه نیستید، با غذاهای مورد علاقه تان از خود پذیرایی کنید، به این طریق شاید اشتهایتان افزایش یافته و یا رقبت به خوردن پیدا کنید. همچنین با استفاده از ادویه های مختلف و مورد علاقه تان به افزایش اشتها کمک نمایید.

مایعات از جمله آب، باعث احساس سیری در شما می شود، پس مایعات را جدا از غذا مصرف کرده تا جای خوراکی ها با آب و یا مایعات پر نشود.

مزه میوه ها بخصوص اگر بهمراه یک اسموتی سبک باشند، به افزایش اشتهای شما کمک می کند.

خوراکی های قوی و پرانرژی
غذاهای پر از کالری و مواد مغذی، خوراکی های حاوی چربی، بخصوص چربی های گیاهی هستند. چربی های گیاهی همچون چربی موجود در آجیل ها، بادام زمینی، دانه ها، کره بادام زمینی، آووکادو منابعی غنی از چربی سالم و مواد مغذی هستند.

چربی های گیاهی فراه کننده مواد مغذی و به همان میزان چربی های گیاهی کالری می باشند، اما این نوع خوراکی ها بعلاوه موارد ذکر شده، حاوی چربی های اشباع شده، که باعث افزایش کلسترول خون می شوند، می باشند.

ابتدا با غذاهای حاوی چربی گیاهی شروع کرده و اگر میزان کلسترول نرمالی دارید کم کم میزان چربی های حیوانی هم افزایش دهید. چربی های حیوانی ممکن است باعث بیماری های قلبی شوند، پس مقدار چربی حیوانی را کنترل کرده و در صورت بالارفتن میزان کلسترول تان مقدار آنها را کاهش دهید.

همچنین برای چاق شدن بهتر است میزان بیشتری نوشیدنی های کالری دار بنوشید، تا به چاق شدن شما کمک نماید. همچنین مصرف سس های پر کالری همچون سس مایونز، هزار جزیره و … نیز موثر است. سیب زمینی یکی دیگر از مواد مناسب برای چاقی است، همچنین این خوراکی را می توان با سس، پنیر، شیر، سبزیجات و یا روغن های گیاهی مانند روغن زیتون مصرف نمود.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
هرکسی شکم درد (دل درد یا Abdominal pain) را در زندگی خود تجربه می کند. شکم درد (دل درد) به دردی گفته می شود که در ناحیه بین قفسه سینه و کشاله ران رخ می دهد. دل درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما دلیل اکثر دل درد ها مشکلی جدی نبوده و می شود براحتی درمانشان کرد. شکم درد ممکن است شدید و یا قابل تحمل باشد. ممکن است این درد ممکن است دردی مزمن بوده و یا فقط برای یک دوره کوتاه رخ دهد. البته توجه به علایم مختلف دل درد ها لازم است، تا درصورتیکه شکم درد شما از نوع جدی و خطرناک آن بود، بتوانید بموقع به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

دلایل معمول شکم درد کدام اند؟
بدون توجه به اینکه نوع درد شکم شما چگونه است، دلایل شکم درد بسیار متفاوت هستند. بعی از معمول ترین انواع شکم درد شامل:



علایم دل درد های خطرناک
اگر دل درد شما شدید بود و یا بهمراه هریک از علایم زیر برایتان اتفاق افتاد، می بایست به پزشکتان و یا بیمارستان مراجعه نمایید. این علایم شامل:

  • تب
  • استفراغ غذا در چند روز متوالی
  • ناتوانی در اجابت مزاج بخصوص که همراه با استفراغ باشد
  • ادرار دردناک و یا مکرر
  • حساسیت شکم به لمس شدن
  • دردیکه ناشی از آسیب دیدن شکم باشد
  • دردیکه در چند روز پشت سر هم ادامه داشته باشد
در صورتیکه هریک از مشکلات زیر بهمراه دل درد شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک مراجعه نمایید:

  • استفراغ خون
  • مدفوع خونی
  • مشکل در تنفس
  • دردیکه در دوران بارداری رخ می دهد.


درمان خانگی شکم درد
درصورتیکه دل درد شما شدید نیست و معمولی می باشد، ممکن است بعضی از توصیه های زیر به شما کمک نماید:

  • ذره ذره نوشیدن آب و یا سایر مایعات
  • اجتناب از مصرف غذاهای سفت در چند ساعت اول شروع درد شکم
  • اگر تهوع دارید چند ساعت صبر کرده و سپس مقادیر کوچکی از خوراکی های معتدل همچون برنج، سیب و … مصرف نمایید و از خوردن خوراکی های لبنی اجتناب نمایید.
  • اگر درد در ناحیه بالایی شکم شماست و بعد از مصرف غذاها رخ می دهد، می بایست از آنتی اسید ها استفاده نمایید.
  • از مصرف آسپرین، بروفن و یا سایر داروهای ضدالتهاب و مسکن های مخدر دار بجز زمانیکه پزشکتان تجویز کرده است، اجتناب نمایید. اگر مطمئنید که درد شما مربوط به کبدتان نیست، از استامینوفن استفاده نمایید.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
توصیه های غذایی کنترل دیابت برای افراد دیابتی

دیابت یکی از بیماری های شایع جهان امروز ما می باشد. در مقاله امروز راستینه به بیان توصیه هایی غذایی بمنظور برنامه ریزی یک **** غذایی سالم و مناسب در افراد دیابتی می پردازیم. در این مقاله خوراکی هایی که افراد دیابتی باید مصرف نمایند و خوراکی هایی که نباید مصرف کنند شرح داده شده است.

چه انتخاب های سالمی برای کنترل دیابت انجام دهم؟
وعده های غذایی کوچک تری مصرف نمایید. چربی کمتری خورده، تعداد کم تری غذای سرشار از چربی انتخاب کرده و موقع آشپزی از چربی کم تری استفاده نمایید و مهم تر از همه مصرف خوراکی های حاوی چربی های اشباع یا چربی های ترانس را کاهش داده و محدود نمایید، این چربی ها شامل:

  • برش های پرچرب گوشت
  • غذاهای سرخ شده
  • شیر پرچرب و سایر محصولات پرچرب لبنی
  • کیک، آبنبات، شیرینی و ….
  • سس های چربی دار برای سالاد
چه چیزهایی را باید بیشتر میل کرد؟

دریافت فیبر بیشتر با مصرف بیشتر غلات کامل برای افراد دیابتی مفید می باشد. همچنین روزانه طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات مصرف نمایید. سعی کنید سبزیجات و میوه های مصرفیتان تازه باشد، اما در صورت ممکن نبودن این امر می شود از میوه ها و سبزیجات منجمد، کنسروی و یا خشک نیز استفاده نمود. همچنین مصرف آبمیوه های طبیعی را نیز افزایش دهید. مصرف سبزیجات توصیه شده زیر را تا آنجا که می توانید افزایش دهید:

  • سبزیجات تیره و برگدار همچون بروکلی، اسفناج و …
  • سبزیجات نارنجی همچون هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و کدو حلوایی
  • لوبیا و نخود فرنگی همچون لوبیا سیاه و سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لپه و عدس
چه خوراکی هایی کم تر مصرف نماییم؟

سعی کنید مصرف خوراکی ها و نوشیدنی هایی که میزان زیادی شکر در آنها موجود است، همچون:

  • آبمیوه های مصنوعی
  • نوشابه
  • چای و قهوه پر شکر و شیرین
کاهش دهید و مصرف آنها را به حداقل رسانید. از میزان کم تری نمک در غذا خوردن و یا پختن غذا استفاده کرده و از خوراکی های پر نمک همچون کنسروها، خیارشور و گوشت های نمک سود و دودی کم تر استفاده نمایید.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
بیماری آسم یا تنگی نفس چیست؟ علایم، پیشگیری و درمان آسم

بیماری آسم (Asthma) نوعی از بیماریهای ریه بوده که بر مسیر جریان هوا که وظیفه حمل هوا به داخل ریه را برعهده دارد تاثیر گذاشته، باعث نازک شدن و تورم این مسیر شده، مخاط این ناحیه را افزایش می دهد و تنفس فرد مبتلا را سخت کرده و وی را دچار تنگی نفس، خس خس و سرفه می نماید.

در بعضی از افراد آسم فقط کمی باعث ناراحتی آنها می شود در حالیکه در دیگر افراد این بیماری شدید بوده و آنها را دچار مشکلات جدی و همچنین حملات شدید آسم می کند. هرچند درمان کامل بیماری آسم کشف نشده است اما می شود با راههایی این بیماری را کنترل کردن و شدت آن را کم نمود.

حمله آسمی چیست؟
حمله آسمی یا asthma attack زمانی است که شدت بیماری آسم بیشتر از همیشه شده است. این حملات ناگهانی و با شدت های متفاوت، ممکن است رخ دهند. در هنگام این حملات:

  1. عضلات دور مسیر جریان هوا سفت شده و باعث باریک شدن این مسیر می شوند.
  2. در نتیجه مرحله 1 هوای کم تری در مسیرهای هوایی جریان پیدا می کند.
  3. التهاب مسیرهای جریان هوا افزایش یافته و باعث باریک شدن بیشتر این مسیر می گردد.
  4. مخاط بیشتری در مسیرهای هوایی ترشح شده، این مسیرها را بیش از پیش نازک تر می کند.
در نتیجه این حمله تنفس فرد بسیار سخت شده و یا در بعضی از موارد مسیر هوایی کاملا بسته می شود. مراقبت و رسیدگی فوری در هنگام حملات آسمی لازم می باشد.

علایم آسم
علایم و نشانه های بیماری آسم هم از نظر شدت و هم از نظر شکل علایم در بین افراد متفاوت است. ممکن است شما فقط در هنگام ورزش دچار حملات آسمی شده و یا همیشه در خطر این حملات باشید. علایم و نشانه های بیماری و حملات آسم شامل:

  • تنگی نفس
  • سفت شدن قفسه سینه و یا درد در قفسه سینه
  • مشکل در خوابیدن بدلیلتنگی نفس، سرفه و یا خس خس
  • صدای سوت یا خس خس هنگام بیرون دادن هوا (بازدم)
  • حملات سرفه و خس خس که در هنگام سرماخوردگی، آنفلوانزا و بوسیله ویروس های تنفسی شدید تر می شوند
علایمی که نشان می دهند که آُم شما پیشرفته تر و شدید تر می شود:

  • زمانیکه علایم ذکر شده در بالا متداول تر و همیشگی شود
  • افزایش مشکل در تنفس و تنگی نفس شدیدتر (میزان این مشکل با وسیله ای بنام peak flow meter اندازه گیری می شود)
  • نیاز به مصرف بیشتر از دستگاههای استنشاقی
در بعضی از افراد حمله آسمی در شرایط زیر به بیشترین حد خود می رسد:

  • آسم ناشی از ورزش
  • آسم ناشی از کار
  • آسم ناشی از حساسیت
حملات شدید آسم می تواند زندگی شما را تهدید کند، قبل از دچار شدن به این حملات با پزشکتان برای کنترل و مدیریت این حملات صحبت کرده و هنگام خطر شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

دلایل آسم و حملات آسمی
هنوز معلوم نیست که چرا بعضی از افراد دچار آسم شده و بعضی دیگر به این مشکل مبتلا نمی شوند، دانشمندان حدث می زنند ترکیبی از عوامل محیطی و وراثتی عامل این بیماری باشند. عواملی که ممکن است بتوانند باعث ابتلا به آسم و حملات آسمی شوند، شامل:

  • مواد آلرژی زای موجود در هوا
  • عفونت های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و …
  • فعالیت های جسمانی (در آسم های ناشی از ورزش)
  • هوای سرد
  • هوای آلوده و پر دود
  • بعضی از داروهای خاص همچون مسدود کننده های بتا، آسپیرین، بروفن و ناپروسکن
  • ناراحتی های روحی و استرس
  • سولیفیتها و مواد نگه دارنده موجو در بعضی از غذاها
  • بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD)
  • چرخه قاعدگی در بعضی از زنان
عواملی که خطر آسم را افزایش می دهند
بنظر می رسد، بعضی از عوامل مختلف خطر ابتلای افراد به آسم را افزایش می دهد، این عوامل شامل:

عوارض بیماری آسم
بیماری آسم می تواند باعث مشکل در خوابیدن، کار و تفریح شما گردد. بعلاوه آسم می تواند باعث بستری شدن پی در پی و طولانی مدت شما در بیمارستان شده و همچنین داروهای درمان آسم در بلندمدت می توانند اثراتی برروی سلامتی بگذارند.

درمان های خانگی برای آسم
هرچند بیشتر افراد مبتلا به آسم برای درمان و کاهش شدت بیماری از دارو استفاده می کنند، اما می شود در کنار مصرف این دارو ها با رعایت موارد زیر نیز بیماری آسم را بهبود بخشید. این موارد شامل:

  • از دستگاههای تسویه هوا در خانه و محل کار خود استفاده کرده و همچنین برای جلوگیری از ورود هوای آلوده درز پنجره ها را بخوبی بپوشانید.
  • وسایل خانه و محل کار خود را همیشه گردگیری کرده و از آلوده شدن آنها جلوگیری کنید.
  • رطوبت هوا را متعادل کرده و در صورتیکه در مکان هایی مرطوب و نمناک زندگی می کنید با پزشکتان در اینباره صحبت نمایید.
  • نواحی مختلف همچون حمام، دستشویی و آشپزخانه را از وجود قارچ ها و باکتری پاک نمایید و همچنین برای حفظ پاکیزگی محل زندگی حداقل در هفته یکبار خانه تان را تمیز نمایید.
  • اگر هوای بیرون از خانه سرد بود با شال یا ماسک بینی و دهان خود را بپوشانید.
همچنین موارد زیر را بیاد داشته باشید:

  • ابتلا به آسم به این معنا نیست که شما نمی توانید ورزش نمایید، ورزش آرام و معتدل با مشورت پزشک می تواند به شما کمک نماید.
  • در صورتیکه چاق هستید بدنبال راههای برای کاهش وزن بوده و همچنین اگر وزنی متعادل دارید، برای حفظ وزن و تناسب اندامتان تلاش نمایید.
  • یک **** غذایی سالم را دنبال کرده و طیف گسترده ای میوه و سبزیجات مصرف نمایید. **** غذایی مناسب باعث تقویت ریه ها می شود.
  • اگر مبتلا به بیماری رفلاکس معده و مری هستید(GERD) با کنترل خطر ابتلا به آسم را کاهش دهید.
طب جایگزین و آسم
بسیاری از افراد مبتلا به آسم، درست همانند کسانی که دچار سایر اختلالات مزمن هستند از درمان‌های جایگزین استفاده می‌کنند؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۵۰٪ استفاده از این افراد از برخی از درمان‌های غیرمتعارف استفاده می‌کنند. داده‌های کمی در اثبات تأثیر بسیاری از این درمان‌ها وجود دارد. شواهد کافی برای اثبات تأثیر استفاده از ویتامین ث وجود ندارد. طب سوزنی برای درمان توصیه نمی‌شود زیرا شواهد کافی در اثبات تأیید ان در دست نیست. هیچ شواهدی دال بر اینکه دستگاه‌های یونیزه کننده هوا علائم آسم را بهبود ببخشند و یا باعث عملکرد بهتر ریه شوند وجود ندارد؛ همین موضوع در مورد دستگاه‌های تولید یون مثبت و منفی صدق می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به بیماری آسم
شواهد مربوط به اثربخشی اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت آسم اندک است. برخی از این اقدامات نویدبخش هستند از جمله، محدود کردن قرار گرفتن در معرض دود سیگار چه در رحم و چه پس از زایمان و تغذیه با شیر مادر. قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در دوره‌های دیگر زندگی بی‌نتیجه بوده است و تنها توصیه می‌شود اگر فرد دارای علائم آلرژیک به حیوانات خانگی است، حیوانات خانگی در خانه نگهداری نشوند. محدودیت‌های **** غذایی در دوران بارداری و یا در هنگام تغذیه با شیر مادر مؤثر نبوده‌اند و در نتیجه توصیه نمی‌شوند.ممکن است کاهش یا حذف ترکیباتی در محل کار که افراد به آن‌ها حساس هستند، مؤثر باشد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
بیماری واریکوسل چیست؟ علایم, درمان و سایر اطلاعات واریکوسل

بیماری واریکوسل (varicocele) باعث بزرگ شدن رگ ها درون کیسه بیضه می شود. واریکوسل مشابه بیماری ورید واریسی (varicose vein) که در پا رخ می دهد می باشد. واریکوسل یکی از معمول ترین دلایل کاهش اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم که می تواند باعث نازایی و ناباروری مردان شود، بااینحال همه انواع آن برروی تولید اسپرم تاثیری ندارند. درضمن واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها نیز شود.

اکثر انواع واریکوسل در گذر زمان رشد می کنند، خوشبختانه بیشتری انواع واریکوسل را می توان مشخص نموده و خیلی از آنها نیاز به درمان خاصی ندارند، البته زمانیکه واریکوسل باعث ناراحتی شما شود، معمولا نیاز به جراحی برای درمان و بهبود آن وجود دارد.

علایم واریکوسل
بیماری واریکوسل اغلب نشانه و علامتی ندارد اما اگر علامتی ظاهر شود، این علایم می توانند شامل:

  • رگ های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه
  • ورم ها و برآمدگی های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند
  • درد در ناحیه کیسه بیضه کا ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش های فیزیکی افزایش یافته، در روز شدید تر شود و زمانیکه به پشت دراز می کشید بهتر شود.
دلایل واریکوسل
واریکوسل زمانی رخ می دهد که دریچه های درون رگهای در امتداد طناب اسپرمی، جلوی جریان خون را گرفته و کارایی آن را مختل می کنند. این مشکل باعث برگشتن خون به بالا و در نتیجه ورم و پهن شدن رگ ها می شود.

واریکوسل عموما به آرامی پیشرفت کرده، اغلب در سنین بلوغ شکل می گیرد، در مردان 15 تا 25 معمول تر است و عموما در سمت چپ کیسه بیضه دیده می شود. هرچند که عواملی که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، پیدا نشده اما نتایج بعضی از تحقیقات نشان می دهند که چاقی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری واریکوسل را افزایش دهد.

ظهور ناگهانی واریکوسل در مردان مسن ممکن است ناشی از تومور کلیه باشد و نیاز به بررسی دقیق دارد.

عوارض واریکوسل
واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه تحت تاثیر شده، همچنین می تواند باعث نازایی و ناباروری در مردان شود. علت اینکه این بیماری باعث ناباروری مردان شده معلوم نیست، اما می توان آنرا بدلیل افزایش دمای ناحیه و در نتیجه تاثیر بر شکل گیری و تحرک اسپرم شود.

تشخیص ابتلا به بیماری واریکوسل
پزشک شما ناحیه کشاله ران از جمله کیسه بیضه و بیضه ها را برای تشخییص ابتلای شما به این بیماری بررسی می نماید. از آنجاییکه ممکن است واریکوسل با بررسی نواحی خود را نشان ندهد، برای تشخیص آن از سونوگرافی اسکروتوم استفاده کند.

انواع بیماری واریکوسل
  • گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند
  • گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند
  • گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند
  • واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.
درمان کردن و یا درمان نکردن واریکوسل
واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد، باز هم نیاز به عمل دارد.

در برخی رفرنس‌ها اگر مرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن بر باروری توصیه به عمل می‌شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظر وجود دارد.

درمان واریکوسل
همان طور که گفته شد واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. روشهای درمان آن یا با روشهای با برش جراحی است یا با روش آمبولیزاسیون (فرستادن لخته) از طریق پوست. جراحی واريکوسل يا به اصطلاح پزشکی واريکوسلکتومی بستن وريدهای بيضه مبتلا می باشد که پس از انسداد اين وريدها بتدريج بدليل عدم حرکت خون، وريدهای مسدود شده کوچک شده و از بين می رود و واريکوسل برطرف می گردد. اين اقدام از طريق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول 4-2 سانتيمتر قابل انجام است.

روشهای جراحی:
  • روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می‌باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.
  • روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می‌شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است.
  • روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می‌شود.
  • روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.
  • روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می‌شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
دلایل و درمان جوش صورت یا آکنه
جوش (آکنه یا Acne) مشکلی پوستی بوده و زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو در اثر تجمع چربی و سلول پوستی مرده در آن پر می شود. معمولا جوش (آکنه) در نواحی پوست صورت، گردن، قفسه سینه، شانه ها و گرده رخ می دهد. بعضی از افراد از آکنه با نام جوش سرسیاه، جوش سرسفید، جوش، جوش صورت و … رخ می دهد.


بسته شدن فولیکول و بوجود آمدن جوش های سرسفید و سرسیاه

جوش یا آکنه در بین نوجوانان بسیار شایع بوده و معمولا بعد از سنین نوجوانی شروع به بهبود می کند. علامت جوش یا آکنه جوش های سرسیاه، قرمز، سرسفید و … بوده که در هرجای پوست از جمله پوست صورت ممکن است رخ داده و در صورت عفونت کرد، می تواند دردناک نیز باشد.

آکنه می تواند ناراحت کننده باشد، زخم ها و جای جوش به آرامی بهبود پیدا می کنند و قبل از بهبود کامل جوش های قبلی جوش دیگری برروی پوست ظاهر می شود. بسته به شدت آکنه می تواند باعث مشکلات عصبی، استرس و ناراحتی و همچنین باعث زخم های پوستی شود.

دلایل جوش صورت و سایر جوش های بدن
آکنه یا جوش زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو ا چربی و سلول های مرده پوست پر شود. فولیکول های مو به غدد سباسه (چربی دار) متصل می باشند. این غدد نوعی چربی به نام سبوم ترشح کرده که باعث روان شدن و مرطوب شدن پوست و مو می شود. سبوم بطور معمول از بهمراه مو از پوست بالارفته و سپس از منافذ فولیکول های مو خارج شده و به سطح پوست می روند. زمانیکه بدن شما سبوم (چربی) بیشتر از حد نیاز ترشح کرده و سلول های مرده بیشتری وجود دارد، هردو این عوامل با هم در فولیکول مو جمع شده و محیطی باکتریایی بوجود می آورد. این تجمع می تواند باعث بادکردن دیواره فولیکول و بوجود آمدن جوش سرسفید و یا باز شدن آن و بوجود آمدن جوش سرسیاه شود. سایر انواع جوش و کیست نیز در اثر فعل و انفعالت و شرایط مختلف این چربی و سلول مرده جمع شده بوجود می آید.

عوامل تشدید کننده جوش صورت و سایر نقاط بدن
عواملیکه می توانند باعث جوش زدن صورت و سایر نقاط بدن و یا تشدید جوش های موجود شود، شامل:

  1. هورمون ها - هورمون های اندروژن که در دوران بلوغ در پسرها و دختر ها ترشحشان افزایش می یابد و همچنین در دوران بارداری و مصرف قرص های پیشگیری از بارداری افزایش ترشح دارند، باعث افزایش سبوم و در نتیجه بدتر شدن و یا افزایش جوش ها می شوند.
  2. داروهای خاص - داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، آندروژن و یا لیتیوم نیز می توانند باعث جوش (آکنه) شوند.
  3. **** غذایی - محققان معتقداند بعضی از خوردنی ها همچون لبنیات و خوراکی های پر از کربوهیدرات می توانند باعث جوش زدن شود.
  4. لوازم آرایشی - بعضی از انواع لوازم آرایشی بخصوص آنها که چرب و روغنی هستند، ممکن است باعث آکنه شوند.
  5. استرس - توجه داشته باشید که استرس باعث بوجود آمدن جوش نمی شود، اما اگر شما استرس داشته باشید، جوش یا آکنه شما بدتر می شود.
عواملیکه برروی آکنه یا جوش صورت و بدن بی تاثیراند و یا تاثیر کمی دارند، شامل:

  • خوراکی های چرب و شکلات - این خوراکی ها تاثیر کمی برجوش زدن داشته و یا اصلا تاثیری ندارند.
  • پوست کثیف - پوست چرک و آلوده باعث جوش زدن نمی شود. در حقیقت شستن و سابیدن بیش از حد پوست با صابون و مواد شیمیایی است که جوش ها را بدتر می کند. پاک کردن و شستن عادی و معمول پوست برای حذف چربی و سلول های مرده همه چیزی است که شما لازم دارید.
درمان جوش صورت و سایر نقاط بدن
درمان جوش یا آکنه با کاهش چربی پوست، افزایش سرعت از بین بردن سلول های مرده، درمان عفونت های باکتریایی، کاهش التهاب و یا همه چهار عامل ذکر شده، انجام می شود. در اکثر درمان های تجویزی جوش صورت و سایر نقاط بدن، نتیجه مطلوبی در 4 تا 8 هفته اول مشاهده نمی شود و حتی قبل از شروع به بهبود، ممکن است پوست شما بدتر نیز شود.در ادامه به معرفی انواع درمان های جوش صورت و سایر نقاط بدن که پزشک شما برای بهبود جوش های شما، ممکن است استفاده نماید، می پردازیم.

  • درمان های موضعی ساده - این درمان شامل استفاده از محلول ها و محصولات موجود در داروخانه ها می شوند، که با کاهش چربی پوست، کشتن باکتری ها و بهبود دفع سلول های مرده، به بهبود جوش ها کمک می کنند. این محصولات برای جوش ها و آکنه های ضعیف و معتدل مفید می باشند.
  • درمان های موضعی تجویزی - اگر جوش های شما به درمان های ساده موضعی جواب ندهد و بعد از استفاده از آنها بهبود نیابد، پزشکتان از این نوع درمان می تواند برای شما استفاده نماید. این درمان شامل استفاده از داروهای ترکیبی و یا طیف مختلفی دارو های و محلول ها بوده که با استفاده از آنها جوش های صورت و سایر نقاط بدن بهبود می یابد.
  • درمان های آنتی بیوتیکی - در مواقعی که جوش شما از انواع معمول و شدید می باشد، ممکن است دوره کوتاهی مصرف آنتی بیوتیک نیاز باشد.
  • درمان بوسیله ایزوترتینوئین - برای درمان جوش هایی که تبدیل به کیست شده اند، مصرف آنتی بیوتیک ها کافی نیست. برای درمان آکنه کیستی و یا آکنه هایی که به درمان های معمولی جواب نمی دهند، این نوع داروها استفاده می شوند. از آنجا که این داروها اثرات جانبی جدی دارند، فرد می بایست در طول دوران استفاده مرتبا به پزشکش مراجعه نماید.
  • قرص های ضدبارداری - بعضی از این داروها می توانند به بهبود جوش در زنان کمک نمایند.
  • لیزر درمانی و نور درمانی - در درمان های لیزری با آسیب رساندن به غدد چربی ساز، ترشح چربی را کاهش می دهند. نوردرمانی باکتری هایی که باعث التهاب جوش ها شده را هدف قرار داده و آنها را بمنظور بهبود جوش های صورت و بدن، نابود می کند.
  • لایه برداری و پلینگ نیز یکی دیگر از روش های درمان جوش صورت و بدن می باشد.
پیشگیری از جوش زدن
هرچند راه قطعی برای پیشگیری از آکنه یا جوش زدن وجود ندارد، با رعایت موارد زیر می شود، میزان بازگشت پذیری جوش ها را کاهش داد:

  • پاک کردن آرایش، قبل از خوابیدن.
  • دوش گرفتن بعد از ورزش و یا عرق کردن شدید.
  • اجتناب از آرایش غلیظ.
  • شستن آرام پوست و استفاده از شوینده های معتدل
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
بیماری مننژیت چیست؟ علایم, دلایل, پیشگیری و درمان آن

مننژیت بیماری ای است که درآن غشاء (مننژ یا meninges) اطراف مغز و نخاع ملتهب می شود. ورم همراه با مننژیت اغلب باعث بروز نشانه های معمول بیماری مننژیت، شامل سردرد، طب و خشکی گردن می شود.

مننژیت در انواع ویروسی، باکتریایی، قارچی و غیره وجود دارد، اما عفونت های ویروسی معمولا شایع تر از سایر عفونت ها باعث ابتلای فرد به مننژیت می شوند. بسته به علت مننژیت ممکن است این بیماری بعد از چند هفته بهبود یافته و یا ممکن است زندگی فرد را تهدید نماید.

رایج‌ترین نشانه‌های مننژیت سردرد و خشکی گردن همراه با تب، گیجی یا هشیاری دگرگون شده، استفراغ، و ناتوانی در تحمل نور (نورهراسی) یا صداهای بلند (صداهراسی) می‌باشد. معمولاً در کودکان فقط نشانه‌های غیراختصاصی مانند تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی مشاهده می‌شود. اگر ضایعهٔ پوستی مشاهده شود، ممکن است نشان دهندهٔ علت مشخصی برای مننژیت باشد؛ مثلاً، مننژیت در اثر باکتری مننژوکک ممکن است همراه با ضایعهٔ پوستی مشخصی باشد.

مننژیت می‌تواند به دلیل نزدیکی التهاب به مغز و نخاع، زندگی بیمار را به خطر اندازد، بنابراین این بیماری را تحت عنوان فوریت پزشکی دسته بندی می‌کنند. اگر شک دارید که خود و یا یکی از اعضای خانواده تان دچار این بیماری شده اند، سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید. درمان بموقع مننژیت باکتریایی جلوی بروز خیلی از عوارض جدی بیماری را می گیرد.

علایم بیماری مننژیت
اشتباه گرفتن علایم و نشانه های بیماری مننژیت با بیماری آنفلوانزا ممکن می باشد. علایم و نشانه های مننژیت در چند ساعت و یا بین 1 تا دو روز خود را نشان می دهند. علایم و نشانه هایی که در هرفرد بالای 2 سال ممکن است ظاهر شود، شامل:

  • تب بالا و ناگهانی
  • سردرد شدید
  • خشکی گردن
  • تهوع و استفراغ بهمراه سردرد
  • گیجی و یا ناتوانی در تمرکز کردن
  • تشنج
  • خواب آلودگی و یا مشکل در بیدار شدن
  • حساسیت به نور
  • فقدان علاقه به خوردن و آشامیدن
  • التهبا های پوستی در بعضی از انواع مننژیت
علایم بیماری مننژیت در کودکان شامل:

  • تب بالا
  • گریه‌ی پی در پی
  • بی خواب و بی قراری شدید
  • تغذیه ضعیف
  • برآمدگی در قسمت نرم بالای سر کودک
  • خشکی گردن و بدن کودک
کودکان مبتلا به مننژیت بسختی آرام می شوند و حتی زمانیکه بغلشان می کنید، شدیدتر گریه می کنند.

دلایل ابتلا به مننژیت
معمول ترین دلیل ابتلا به مننژیت عفونت های ویروسی بوده که معمولا بدون درمان بهبود می یابند. بعضی اوقات علت مننژیت عفونت باکتریایی است. یکی دیگر از دلایل مننژیت که اغلب کم تر رخ می دهد عفونت های قارچی می باشند. از آنجاییکه مننژیت باکتریایی از همه خطرناک تر بوده و باعث مشکلات جدی می شود، پیدا کردن منبع عفونت مننژیتی، یکی از مهم ترین بخش های برنامه درمانی مننژیت می باشد.

اغلب ویروس هایی که باعث مننژیت ویروسی می شوند، شامل آنتروویروس، ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲، ویروس زونا (که به عامل آبله مرغان و زونا شناخته می‌شود)، ویروس اوریون، اچ آی وی می باشند.

سایر مواردیکه بجز موارد ذکر شده می توانند فرد را دچار مننژیت نمایند، شامل مواد شیمیایی، آلرژی به بعضی از داروها، بعضی از انواع سرطان و بیماری های التهابی همچون سارکوئیدوز می باشند.

عوامل خطرزا
عوامل و مواردیکه می توانند خطر ابتلا به مننژیت را افزایش دهند شامل:

  • رد کردن نوبت واکسن - اگر شما یا کودکان یکی از نوبت های واکسن زدن را رد نمایید خطر ابتلای شما به بیماری مننژیت افزایش می یابد.
  • سن فرد - اغلب انواع مننژیت ویروسی در سنین قبل از 5 سال رخ می دهند و اکثر موارد مننژیت ویروسی در افراد زیر بیست سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • زندگی در مکان های اجتماعی - داشنجویان ساکن در خوابگاه، پرسنل نظامی ساکن پایگاه های نظامی و کودکان مدرسه رو یا کودکانیکه در رورشگاه هستند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند.
  • بارداری - اگر شما باردار هستید، در خطر بیشتری برای ابتلا به مننژیت قرار دارید.
  • سیستم ایمنی مختل شده - عواملی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده همچون بیماری ایدز، الکلی بودن، دیابت و … می تواند فرد را مستعد ابتلا به مننژیت نماید.
عوارض بیماری مننژیت
مننژیت می تواند عوارضی جدی در پی داشته باشد. هرچه مدت بیشتری شما یا کودکان دچار بیمرای مننژیت درمان نشده باشید، بیشتر در خطر عوارض آن از جمله تشنج و آسیب عصبی دائمی از جمله موارد زیر هستید. انواع آسیب های عصبی مننژیت می توانند، شامل:

  • از دست دادن شنوایی
  • مشکل حافظه
  • ناتوانی در یادگیری
  • آسیب مغزی
  • مشکل در راه رفتن
  • تشنج
  • نارسایی کلیه
  • شک
  • مرگ
تشخیص بیماری مننژیت
پزشک یا پرستار شما را معاینه کرده و مواردی هچون ضربان قلب شما، تب، تغییر وضعیت ذهنی و خشکی گردن را چک می نماید. اگر پزشک به اینکه شما دچار مننژیت شده اید شک داشته باشد، از آزمایش مایع نخاعی و سایر آزمایش ها همچون کشت خون، اشعه ایکس قفسه سینه و سی تی اسکن سر استفاده می نماید.

درمان بیماری مننژیت
درمان این بیماری بسته به نوع مننژیت شما یا کودکتان متفاوت است.

درمان مننژیت باکتریایی
مننژیت حاد باکتریایی نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک های داخل وریدی و داروهای کورتیزونی برای اطمینان از بهبود و کاهش عوارض آن همچون ورم مغذی و یا تشنج دارد. آنتی بیوتیک و یا ترکیب آنتی بیوتیکی و دارویی شما که پزشکتان برای شما انتخاب می کند، بسته به نوع عفونت متفاوت می باشد.

درمان مننژیت ویروسی
آنتی بیوتیک ها قادر به درمان مننژیت ویروسی نیستند و در بیشتر موارد مننژیت ویروسی خود بخود در طول چند هفته بهبود می یابد. درمان انواع ساده مننژیت ویروسی شامل:

  • استراحت
  • مصرف فراوان مایعات
  • داروهای مسکن برای کاهش درد و تب
اگر علت مننژیت شما ویروس تب خال است، می شود از داروی ضد ویروسی استفاده نمود.

درمان سایر انواع مننژیت
اگر علت مننژیت شما معلوم نباشد، پزشکتان شروع به استفاده از درمان های ضدویروسی و آنتی بیوتیکی تا زمان مشخص شدن علت بیماری می کند.

مننژیت قارچی با داروهای ضدقارچ درمان می شود. البته این داروها اثرات جانبی جدی داشته و ممکن است شروع درمان با این داروها تا زمان تشخیص آزمایشگاهی مننژیت قارچی به تعویق افتد.

مننژیت مزمن بسته به علت آن که عموما عفونت قارچی هست، درمان می شود.

مننژیت های غیرعفونی که بعلت حساسیت و یا بیماری های خود ایمنی رخ داده اند را ممکن است با داروهای کورتیزونی درمان نمایند. در بعضی از موارد نیاز به درمان خاصی نبوده و بیماری خود بخود بهبود می یابد. در مننژیت مرتبط با سرطان نیز نیاز به درمان سرطان برای درمان مننژیت دارد.

پیشگیری از بیماری مننژیت
مننژیت باکتریایی و ویروسی واگیردار هستند، البته هیچکدام به واگیرداری سرماخوردگی یا آنفولانزا نیستند. احتمال انتقال هر دو از طریق ذرات ترشحات تنفسی در حین برخوردهای نزدیک مانند بوسیدن، عطسه یا سرفه کردن به طرف کسی وجود دارد، اما صرف تنفس هوایی که فرد مبتلا به مننژیت در آن نفس کشیده است باعث انتقال آن‌ها نمی‌شود. مننژیت ویروسی معمولاً توسط آنتروویروس‌ها به وجود می‌آید، و بیشتر از طریق آلودگی مدفوعی منتشر می‌شود. احتمال آلودگی را می‌توان با تغییر رفتارهای منجر به انتقال کاهش داد.

بعضی از انواع خاص واکسن ها می توانند از ابتلا به بعضی از مننژیت ها پیشگیری نمایند. این واکسن ها شامل:

  • واکسن هموفیلوس (HiB vaccine) در کودکان جلوی شیوع یکی از انواع مننژیت باکتریایی را می گیرد.
  • واکسن کونژوگه پنوموکوک (pneumococcal conjugate vaccine) نیز از سایر روش های موثر در پیشگیری از ابتلا به مننژیت پنوموکوکی می باشد.
افراد خانواده و کسانیکه رابطه نزدیکی با فرد مبتلا به مننژیت مننگوکوکی دارند، باید از داروهای آنتی بیوتیکی برای پیشگیری از ابتلایشان به این نوع مننژیت دریافت نمایند.

واکسیناسیون مننگوکوکی (meningococcal) برای افراد زیر توصیه می شود:

  • نوجوانان در سنین 11 تا 12 سال که وارد دبیرستان می شوند و تاکنون این واکسن را دریافت نکرده اند.
  • همه دانشجویان سال اول دانشگاه که قصد اقامت در خوابگاه دارند.
  • کودکان دو ساله و یا بزگتر که طحال نداشته و یا دچار سایر مشکلات سیستم ایمنی هستند.
  • افرادیکه قصد سفر به کشورهایی دارند که مننگوکوک در آنجا شایع می باشد.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
چگونگی ترک سیگار؟ روش ها و قوانین ترک سیگار

اگر می‌خواهید به ترک سیگار اقدام کنید، بدانید که تنها نیستید و سالانه افراد بیشتر و بیشتری برای ترک سیگار اقدام می‌کنند. بعد از چند ساعت از شروع ترک سیگار بدن شما شروع به بهبود از تاثیرات نیکوتین می‌کند، فشارخون، ضربان قلب و دمای بدن شما (در کل همه چیزهایی که بخاطر نیکوتین موجود در سیگار بالا بوده‌اند) شروع به کاهش کرده و به سطح سالم‌تری برمی‌گردند، ظرفیت ریه شما افزایش یافته و نای شما آرام می‌شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می‌شود. بدلایل زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدام‌ها برای سلامت کوتاه مدت و بلندمدت شما می‌باشد.

آیا ترک سیگار سخت است؟

ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است، میزان سختی ترک سیگار به عواملی که در زیر بیان می‌کنیم بستگی دارد:

  • تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می‌کنید.
  • تعداد افراد سیگاری‌ایکه با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیک‌اند(والدین، دوستان و همکاران سیگاری).
  • دلیل اینکه شما سیگار می‌کشید(کنترل وزن، موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان).
چرا سیگار کشیدن اعتیادآور است؟

مقصر اصلی اعتیادآوری سیگار، نیکوتین (مخدر اصلی درون تنباکو) می‌باشد. مغز شما سریعا به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتری سیگار و نیکوتین را افزایش می‌دهد. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی می‌کند. مواد شیمیایی درون سیگار مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌کند. اگر مغز این دو ماده شیمایی را بیش از حد ترشح نماید، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله به این مشکل شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین می‌تواند باعث شود زمانیکه سیگار نمیکشید دچار افسردگی و خستگی شوید.

درگذر زمان مغز شروع به پیش‌بینی زمان سیگار کشیدن شما می‌کند و در این هنگام اقدام به ترشح موادشیمایی ضدنیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین باعث می‌شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار نمایید.

محرک به هرچیزیست که مغغز شما با سیگار کشیدن مرتبط می‌کند. محرک‌های هرفردی با دیگران متفاوت است. برای شما ممکن است این محرک بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا و یا نوشیدنی خاص و یا صحبت با کسانیکه معمولا بهمراهشان سیگار می‌کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما (شادی یا ناراحتی) می‌تواند محرک سیگار کشیدنتان باشد. یکی از مهم‌ترین کلیدهای ترک سیگار شناختن محرک‌هاییست که شما را به هوس سیگار کشیدن می‌اندازند.

راههای مختلف ترک سیگار

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راههای مختلی وجوددارد. بعضی از این راهها از بقیه راههای ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ایست که شما می‌تواند شمارا وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ایست که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم:

روش اول ترک سیگار- بوقلمون سرد (بدون کمک دیگران)

تقریبا 90 درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می‌کنند و می‌خواهند سیگار را بدون هرگونه کمکی‌ (شامل حمایت نزدیکان، دارو و یا درمان) ترک نمایند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می‌کنند، اما کم‌تر از 10 درصد افرادیکه از این شیوه استفاده می‌کنند، موفق می‌شوند.

روش دوم ترک سیگار- رفتار درمانی

برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار مراجعه می‌کنید. متخصص رفتاردرمان به شما برای شناسایی محرک‌هایی که باعث احساس هوس سیگار در شما می‌شود و فراهم کردن حمایت عاطفی زمانیکه به آن نیاز دارید، کمک می‌کند.

روش سوم ترک سیگار- درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین

این روش شامل استفاده از آدامس‌ها، چسب‌ها، اسپری‌ها و قرص‌های نیکوتین دار می‌شود. این روش نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می‌رساند. این نوع ترک سیگار زمانیکه با رفتاردرمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می‌دهد.

روش چهارم ترک سیگار- درمان دارویی

بعضی از انواع داروها همچون زیبان (Zyban) و یا چانتیکس (Chantix) برای کمک به ترک سیگار ساخته شده‌اند. این داروها می‌بایست با دستور پزشک تجویز شوند.

روش پنجم ترک سیگار- درمان ترکیبی

استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدفتان افزایش می‌دهد. برای مثال، ترکیب رفتاردرمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و … شامل این نوع درمان می‌شوند.

قوانین جدید شما درهنگام ترک سیگار

هنگام ترک سیگار چند نکتهو قانون مهم وجود دارد که شما باید رعایت نمایید. این نکات و قوانین شامل:

قانون اول ترک سیگار- محرک‌های خود را بشناسید و از آن‌ها دوری نمایید

سعی کنید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک شما به سیگار کشیدن می‌شود، بخصوص در سه ماهه اول ترک سیگار، دوری کنید.

قانون دوم ترک سیگار- سخت‌ترین روزهای ترک سیگار روزهای اول است

اگر از روش بوقلمون سرد در ترک سیگار استفاده می‌کنید، سخت‌ترین روزها، روزهای اول است. در این چندروز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی می‌نمایید. بعد از گذراندن این چند روز شما کم کم به حالت عادی برمیگردید(اما هنوز هوس سیگار دارید).

قانون سوم ترک سیگار- تسلیم هوس سیگار نشوید

هرزمانیکه شما هوس سیگار می‌کنید و سیگار نمی‌کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می‌یابد.

قانون چهارم ترک سیگار- روابط با دوستان غیرسیگاری

شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان نمایید، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می‌دهد.

قانون پنجم ترک سیگار- آرام کردن ناراحتی

از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک سیگار می‌تواند باعث ناراحتی در شما بشود، که البته طبیعی می‌باشد. با اینحال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم نمایید، چراکه غم یکی از محرک‌های تشویق به سیگار کشیدن می‌باشد.

اگر دوباره شروع به سیگار کشیدن کردم چه؟

یه این اتفاق بازگشت (relapse) گفته می‌شود. بازگشت در اعتیادهای قوی همچون اعتیاد به سیگار معمول است. خیلی از افراد قبل از ترک دائمی سیگار چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت می‌کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه 8 نخ سیگار می‌کشیدید و پس از بازگشت 4 سیگار در روز می‌کشید، امیدتان را از دست ندهید، چراکه این یک پیشرفت برای شماست، بیاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمانبر باشد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سنگ کیسه صفرا چیست؟ علایم و درمان سنگ کیسه صفرا

سنگ های کیسه صفرا (Gallstones) ته مانده سخت شده مایعات دستگاه گوارش بوده که در کیسه صفرا شکل می گیرند. کیسه صفرا اندامی کوچک و گلابی شکل در سمت راست شکم و زیر کبد می باشد. کیسه صفرا حاوی مایعی گوارشی بوده که به آن صفرا، زرداب و یا زهره گفته می شود و کیسه صفرا آنرا به روده کوچک ترشح می کند.
trans.gif


سنگ های کیسه صفرا در اندازه ها مختلفی موجوداند و می توانند به کوچکی یک شن و یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. بعضی از افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا در کیسه صفرایشان داشته درحالیکه بعضی ها ممکن است چند سنگ داشته باشند.

علایم سنگ کیسه صفرا
سنگ های کیسه صفرا ممکن است هیچ نشانه ای از خود نشان ندهند. ار سنگ کیسه صفرا در یک مجرا قرار گرفته و باعث گرفتگی شود، علایم و نشانه های آن شامل:

  • درد ناگهانی، سریع و تشدید شونده در سمت راست و بالای شکم
  • درد ناگهانی، سریع و تشدید شونده در مرکز شکم و دقیقا زیر استخوان سینه
  • درد بین تیغه های شانه
  • درد در شانه سمت راست
  • زردشدن صورت و سفیدی چشم ها
  • تب
ممکن است دردهای سنگ کیسه صفرا بین چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشید. اگر دچار هریک از علایم سنگ کیسه صفرا شدید به پزشکتان مراجعه نمایید.

دلایل بوجود آمدن سنگ کیسه صفرا
دلیل بوجود آمدن سنگ کیسه صفرا دقیقا معلوم نیست، اما پزشکان معتقداند:

  • کلسترول زیاد درون صفرا - به طور معمول صفرای شما حاوی مقادیر موردنیاز برای مواد شیمیایی برای حل کردن کلسترول ترشح شده از کبد شما دارد. اما اگر کبد شما چربی بیشتر از آنچه صفرای شما بتواند حل کند ترشح نماید، کلسترول اضافی ممکن است تشکیل کریستال و در نتیجه سنگ دهد.
  • بیلی روبین زیاد درون صفرا - بیلی روبین ماده ای شیمیایی بوده و زمانیکه بدن شما سلول های قرمز را حل می کند، ترشح می شود. بعضی از مشکلات و بیماری ها باعث ترشح میزان زیاد بیلی روبین شده و درنتیجه بیلی روبین زیادی تشکیل سنگ کیسه صفرا می دهد.
  • کیسه صفرای شما بدرستی تخلیه نشود - اگر کیسه صفرای شما کاملا خالی نشود، صفرا غلیظ شده و شروع به تشکیل سنگ می نماید.
  • کاهش وزن سریع - این نوع کاهش وزن که درنتیجه یک **** غذایی کم کالری و یا بعد از جراحی های چاقی رخ می دهد، نیز می تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا بشود.
انواع سنگ های کیسه صفرا
سنگهایی که می توانند در کیسه صفرا تشکیل شوند، شامل:

  • سنگ های کلسترولی - این نوع سنگ ها متداول ترین سنگهایی هستند که در کیسه صفرا تشکیل شده و بیشتر مواد تشکیل دهنده آنها کلسترول می باشد.
  • سنگ های رنگ دانه ای - این نوع سنگ ها برنگ قهوه ای تیره و یا سیاه بوده و بیشتر مواد تشکیل دهنده آنها بیلی روبین می باشد.
عوامل تشدید کننده
عواملیکه باعث تشدید خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا می شوند، شامل:

  • زن بودن
  • سن بالای 60 سال
  • چاقی و یا اضافه وزن
  • باردار بودن
  • **** غذایی پرچربی
  • **** غذایی پرکلسترول
  • **** غذایی کم فیبر
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کیسه صفرا
  • ابتلا به دیابت
  • کاهش وزن سریع
  • استفاده از داروهای کاهش کلسترول
  • مصرف داروهایی که حاوی استروژن هستند
درمان سنگ کیسه صفرا
سنگ های کیسه صفرایی که علامتی از خود نشان نمی دهند و موقع سی تی اسکن برای سایر بیماری ها کشف می شوند عموما نیازی به درمان ندارند. برای سایر سنگ ها درمان ها شامل:

  • جراحی برای برداشتن کیسه صفرا (کوله سیستکتومی)
پزشکتان از این جراحی برای برداشت کل کیسه صفرا استفاده می کند چراکه سنگ کیسه صفرا معمولا بازگشت کننده می باشد. زمانیکه کیسه صفرای شما برداشته شود مشکلی در زندگی عادی شما ایجاد نشده و فقط ممکن است دچار اسهال شده که این بیماری هم ممکن است دائمی نباشد.

  • درمان دارویی برای حل کردن کیسه صفرا
بعضی از داروهای نیز ممکن است به حل شدن کیسه صفرا کمک نمایند. البته برای تاثیر این داروها زمان زیادی از چندماه تا 2 سال وقت لازم است و معمولا زمانی انجام می شود که فرد شرایط جراحی نداشته باشد.

همچنین بسته به نظر پزشک از لاپاروسکوپی هم برای حل کردن و برداشتن سنگ ها استفاده می شود.

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا
با رعایت موارد زیر خطر ایجاد سنگ در کیسه صفرا در شما کاهش می یابد:

  • وعده های غذایی را رد نکنید - رد کردن وعده های غذایی و اجتناب از غذا خوردن خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد.
  • کاهش وزن آرام - اگر لازم است وزن کم کنید، آرام این کار را انجام دهید. کم کردن نیم تا یک کیلوگرم در هفته میزان مناسبی می باشد.
  • وزن مناسبی حفظ نمایید - چاقی و اضافه وزن باعث افزایش خطر سنگ کیسه صفرا می شود. سعی کنید با کاهش کالری مصرفی و ورزش کردن به تناسب اندام برسید و بعد از رسیدن به تناسب اندام با **** غذایی سالم و ورزش منظم تناسب اندام و سلامتی خود را حفظ نمایید.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سکس درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

سکس درمانی نوعی روان درمانی بوده و برای درمان اختلالات جنسی که علتشان مشکلات جسمی نمی باشد و همچنین اختلالات جنسی که علتشان هم جسمی و هم ذهنی هست، می توان از سکس درمانی استفاده نمود. در حین سکس درمانی شما مشکلات و نگرانی هایتان درباره عملکرد جنسی، احساسات جنسی و خصوصیات جنسیتان را در جلسات بیان کرده و در آن زمینه راهکار و مشاوره دریافت نمایید. سکس درمانی برای بزرگسالان در هر سن و جنسی مناسب می باشد.

بعضی از اختلالات جنسی که با سکس درمانی برای درمان آن اقدام می شود، شامل ازدواج بدون زفاف، انزال زودرس، اختلال نعوظ، میل جنسی کم، خواسته های نامعقول جنسی، اعتیاد جنسی، درد در رابطه جنسی و یا مشکلات جنسی ایجاد شده در افرادیکه تحت تجاوز جنسی قرار گرفته اند، مشکلات ناشی از استرس، خستگی و سایر عوامل محیطی، می باشند.

سکس درمانی توسط روانشناسان، پزشکان و افراد متخصص در این زمینه انجام می شود. سکس درمانی معمولا در دوره ای کوتاه مدت و در تعداد کمی جلسه انجام شده، اما درهرحال برنامه درمانی بسته به مشکلات و نگرانی های بیان شده متفاوت می باشد.

سکس درمانی به شما برای حل مشکلات مختلف، از نگرانی های مربوط به عملکرد جنسی گرفته تا احساسات شما در مورد همسرتان به کمک می کند. حین سکس درمانی شما احتمالا مسائلی همچون موارد زیر را بررسی می نمایید:

  • نگرانی راجع به میل، علاقه و تحریک جنسی
  • اختلال نعوظ
  • انزال زودرس (زودانزالی)
  • مشکل در ارضا شدن
  • رابطه جنسی دردناک
  • ازدواج بدون رابطه جنسی بدلیل ناتوانی و یا بیماری مزمن
  • نگرانی درباره آسیب های جنسی گذشته
صحبت کردن راجع به مشکلات جنسی و ناتوانی عموما سخت و معذب کننده می باشد، بااینحال بیاد داشته باشید فردیکه درحال درمان شماست برای کمک به شما آنجا بوده و با کمک وی کم کم این مشکلات برطرف می شود.

معمولا سکس درمانی با بیان نگرانی جنسی خاص شما شروع می شود. مشکلات جنسی می توانند پیچیده بوده و پزشک و یا روانشناس شما با شما درباره همه فاکتورها و عوامل درگیر درباره مشکل شما صحبت می کند. زمانیکه پزشک یا روانشناس کاملا مشکل شما را درک نمود، شروع به ارائه راهکار برای برطرف کردن مشکل شما و بهبود رابطه جنسی شما مینماید.

توجه نمایید که نگرانی ها درباره رابطه جنسی معمولا مرتبط با سایر مشکلات همچوناضطراب، استرس و افسردگی می باشد. در سایر موارد مشکل شما بدلیل بیماری های مزمن، عوارض جانبی داروها، جراحی و افزایش سن می باشد.

دقت نمایید که برای سکس درمانی باید به متخصص این زمینه و با رعایت توصیه های اسلامی مراجعه نمود و از مراجعه به افراد و منابع کم سواد که دستورات اسلامی در این زمینه را نادیده می گیرند، بمنظور جلوگیری از عواقب جدی آن خودداری نمایید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
آنچه که درباره کلسیم باید بدانید

حتما شنیده اید که کلسیم (calcium) از استخوان های شما محافظت کرده و یک لیوان شیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم می باشد، اما واقعا چقدر درباره این ماده مغذی می دانید؟ خیلی از افراد نمی دانند کلسیم یکی از موادی است، که به میزان زیادی در بدن وجود دارد و یا کلسیم کارهای بیشتری بجز تقویت استخوان انجام می دهد. در این مقاله راستینه نکاتی درباره کلسیم و اینکه چرا باید آن را مصرف کنیم، برای شما جمع آوری کرده ایم.

خواص و فواید کلسیم
کلسیم بعنوان ماده‌ای برای تقویت و محکم کردن استخوان ها و دندان ها معروف است. محصولات لبنیاتی همچون شیر، پنیر و ماست از منابع مشهود کلسیم می باشد. درواقع بیشتر کلسیم درون بدن ما در استخوان ها و دندان های ما ذخیره شده است. کلسیم به ساخته شدن استخوان های جدید کمک می نماید.

دریافت میزان مناسب کلسیم برای حفظ سلامت و قوت استخوان ها مورد نیاز می باشد، اما این نیاز در دوران کودکی که استخوان ها در حال رشد می باشند، بیشتر از همیشه مورد نیاز است. همچنین کلسیم در دوران بزرگسالی و میانسالی که استخوان ها سریع تر ضعیف می شوند و درصورت عدم دریافت مقدار کافی کلسیم فرد ممکن است دچار بیماری پوکی استخوان شود، مورد نیاز می باشد. بعلاوه کلسیم نقشی مهم در عملکرد سایر نقاط بدن از جمله:

  • انتقال سیگنال های عصبی
  • ترشح هورمون ها
  • انقباض عضلانی
  • عملکرد رگهای خونی
  • لخته خون
همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهند که ممکن است کلسیم به کاهش فشار خون، کاهش خطر سرطان روده و کاهش سرطان پروستات کمک می نماید، بااینحال تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

میزان احتیاج بدن به کلسیم چقدر است؟
میزان نیاز شما به کلسیم بسته به سن و جنس شما می باشد. میزان توصیه شده (RDA) برای مصرف کلسیم:

سنمردانزنان
1 تا 3 سال700 میلی گرم700 میلی گرم
4 تا 8 سال1000 میلی گرم1000 میلی گرم
9 تا 13 سال1300 میلی گرم1300 میلی گرم
14 تا 18 سال1300 میلی گرم1300 میلی گرم
19 تا 50 سال1000 میلی گرم1000 میلی گرم
51 تا 70 سال1000 میلی گرم1200 میلی گرم
71 سال به بالا1200 میلی گرم1200 میلی گرم
مصرف بیشتر از آنچه در جدول بالا آمده خطر عوارض جانبی کلسیم را افزایش می دهد.

منابع تامین کلسیم کدام اند؟
بهترین منبع برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن خوراکی ها هستند. در 250 گرم ماست کم چرب حدودا 415 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. در 250 گرم شیر کم چرب، 300 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. همچنین در 40 گرم پنیر ماتسرلا نیز حدودا 333 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. حتی اگر بدن شما به لاکتوز حساسیت دارد، با انتخاب انواع بدون لاکتوز لبنیات، می توانید نیاز خود به کلسیم را تامین نمایید. ماهی سالمون، کلم پیچ و شلغم نیز حاوی کلسیم می باشند.

مصرف مکمل های حاوی کلسیم
اگر شما کلسیم کافی و مورد نیازتان را از طریق **** غذاییتان دریافت نمی کنید، پزشکتان برای شما مکمل های حاوی کلسیم تجویز می نماید. برای افزایش جذب این مکمل ها، مقادیر بیشتر از 500 میلی گرم کلسیم در هربار استفاده مصرف نکنید. سعی کنید 500 میلی گرم در روز و 500 میلی گرم در شب مصرف نمایید. همچنین با استفاده از خوراکی های حاوی ویتامین D، جذب کلسیم را افزایش دهید. زمانیکه از این مکمل ها استفاده می کنید، برای افزایش جذبشان از غذاهای حاوی کافئین و غذاهای نمک دار استفاده ننمایید.

مکمل های کلسیمی و اثرات و عوارض جانبی آنها
قبل از مصرف مکمل های کلسیمی باید، از اثرات و عوارض جانبی آنها که شامل یبوست،باد یا نفخ شکم و سنگ کلیه می باشند، آگاه باشید.

کلسیم می تواند جذب بعضی از داروها را کاهش داده و ممکن است خطر حمله قلبی (بخصوص در افرادیکه به بیماری های قلبی دچاراند) را افزایش دهد، پس قبل از مصرف مکمل های کلسیمی حتما با پزشک خود در اینباره مشورت نمایید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
آپاندیس چیست و کجاست؟ علایم آپاندیسیت

آپاندیسیت (Appendicitis) مشکلی است که در آن آپاندیس (appendix) شما ملتهب شده و پر از چرک می شود. آپاندیس زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده‌ی بزرگ و درناحیه پایین و راست شکم منشعب می‌شود. هرچند آپاندیس هنوز فایده شناخته شده ای ندارد، اما می تواند باعث مشکلاتی جدی شود.

درد آپاندیسیت از نواحی اطراف ناف شروع شده و به سمت ناحیه راست و پایین شکم شما حرکت می کند. درد آپاندیسیت در طول 12 تا 18 ساعت زیاد شده و کم کم شدید می شود. آپاندیسیت برای هرکسی ممکن است اتفاق بیافتد اما شیوع آن در سنین بین 10 تا 30 سالگی بیشتر می باشد. درمان معمول و استاندارد آپاندیسیت برداشت آپاندیس است.


محل قرارگیری آپاندیس

دلایل ابتلا به آپاندیسیت
فرد زمانی دچار آپاندیسیت می شود که آپندیس وی بوسیله مدفوع، جسم خارجی، سرطان و یا عفونت مسدود شود. بدون توجه به علت مسدود شدن، زمانی که آپاندیس مسدود می شود باکتری های درون آپاندیس شروع به تکثیر کرده و باعث التهاب، ورم و پر از چرک شدن آپاندیس می شوند و اگر بموقع آپاندیس درمان نشود، امکان پارگی و ترکیدن آن وجود دارد.

علایم ابتلا به آپاندیسیت
علایم و نشانه های ابتلا به آپاندیسیت شامل:

  • درد و تیرکشیدن در نواحی ناف که اغلب به سمت راست و پایین شکم حرکت می کند.
  • دردیکه بعد از چند ساعت شدیدتر می شود.
  • حساسیت و درد زمانیکه شما برروی سمت راست و پایین شکم فشار می آورید.
  • دردیکه هنگام راه رفتن، سرفه و یا سایر حرکات رخ می دهد.
  • تهوع، استفراغ و کاهس اشتها
  • تب
  • اسهال، یبوست و ناتوانی در خارج کردن باد شکم
  • ورم شکم
محل درد بسته به سن و محل قرارگیری آپاندیس شما متفاوت می باشد. کودکان و زنان باردار ممکن است، درد آپاندیسیتی در نواحی دیگر داشته باشند. زمانیکه احساس کردید که شما یا کودکتان به پزشک و یا بیمارستان مراجعه نمایید. شکم درد شدید که نمی گذارد شما بنشینید و یا راحت باشید، نیاز به مراجعه به اورژانس دارد.

تشخیص ابتلا به آپاندیسیت
تشخیص ابتلای فرد به آپاندیسیت کمی گیج کننده است. علایم آپاندیسیت مبهم و مشابه سایر بیماری ها شامل مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه و یا دستگاه ادراری، بیماری کرون، ورم معده، عفونت روده و مشکلات تخمدان باشد.آزمایشات زیر بسته به تشخیص و تجویز پزشک برای بررسی ابتلا به آپاندیسیت انجام می شوند.

  • آزمایش شکم برای تشخیص التهاب
  • آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری
  • بررسی راست روده
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت در بدن
  • سی تی اسکن و یا سونوگرافی
درمان آپاندیسیت
درمان آپاندیسیت عموما شامل برداشتن آپاندیس ملتهب شده می شود. سایر درمان ها بسته به مشکل شما ممکن است، مورد نیاز باشد. این عمل جراحی آپاندکتومی (appendectomy) نامیده می شود. اگر آپاندیس باعث آبسه نیز شود، برای درمان ابتدا می بایست آبسه را خشک و تخلیه نمود. همچنین اگر پزشک به آپاندیسیت شدن یا نشدن شما شک داشته باشد، بازهم برای جلوگیری از خطرات احتمالی ممکن است اقدام به برداشتن آپاندیس نماید. انتخاب اینکه این جراحی بشکل لاپاروسکوپ و یا جراحی باز انجام شود به تشخیص پزشک و شرایط شما وابسته است.

بعد از 12 ساعت پس از جراحی آپاندیسیت، شما می توانید پاشده و حرکت کنید و بعد از 2 تا 3 هفته پس از عمل جراحی می توانید، به زندگی عادی خود بازگردید. اگر جراحی بصورتلاپاروسکوپی انجام شود، زخم کوچکتر و درمان سریع تر می باشد.

اگر بعد از عمل جراحی دچار استفراق غیرقابل کنترل، درد زیاد در ناحیه شکمی، احساسسرگیجه و سبکی سر، خون در ادرار و یا استفراغ خود، افزایش درد و سرخی در زخم خود، تب و یا عفونت در محل زخم شدید به پزشک خود مراجعه نمایید.

پیشگیری از آپاندیسیت
هرچند که آپاندیسیت قابل پیشگیری نیست ولی شیوع این بیماری در افرادیکه **** غذاییآنها پر فیبر بوده و پر از میوه و سبزیجات تازه می باشد، کم تر می باشد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
تبخال تناسلی چیست؟ پیشگیری و درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از انواع شایع بیماری های مقاربتی بوده که هم زنان و هم مردان را می تواند آلوده نماید. ویژگی های تبخال تناسلی درد، سوزش و زخم در نواحی تناسلی می باشد البته خیلی از افراد آلوده به ویروس عامل این بیماری نشانه ای از خود بروز نمی دهند، بااینحال همه افراد مبتلا ولو اینکه نشانه ای نداشته باشند، می توانند همسر خود را آلوده نمایند.

تبخال تناسلی یکی از بیماری های شایع در ایالات متحده می باشد و حدود 1 نفر از هر 6 نفر در سنین 14 تا 49 سال مبتلا به این ویروس می باشند.

دلایل و انواع و راههای شیوع تبخال تناسلی
تبخال تناسلی عفونتی مقاربتی بوده که در پی آلوده شدن با ویروس تبخال تناسلی رخ می دهد. ویروس تبخال تناسلی به دونوع ویروس تبخال تناسلی نوع 1 و ویروس تبخال تناسلی نوع 2 تقسیم می شود.

  • ویروس تبخال تناسلی نوع 2 عموما باعث بوجود آمدن تبخال می شود. این ویروس از طریق ترشحات دهان و ترشحات آلت تناسلی منتقل می شود.
  • ویروس تبخال تناسلی نوع 1 عموما برروی دهان و لب تاثیر گذاشته و باعث آفت و تاول در این ناحیه می شود، هرچند که در نواحی تناسلی نیز می تواند ظاهر شود.
این ویروس با رابطه جنسی دهانی و معمولی و مقعدی به سایر افراد منتقل می شود. از آنجاییکه این ویروس خارج از بدن زنده نمی ماند، پس آلوده شدن از طریق ارتباط با وسایل استفاده شده توسط فرد آلوده تقریبا غیرممکن می باشد.

زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند چراکه ویروس از مرد به زن راحت تر از زن به مرد منتقل می شود.

همچنین کسانیکه رابطه جنسی بی بندوبار دارند نیز در خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند. این بیماری ممکن است نشانه ای نداشته و حتی افرادیکه هیچگونه تبخال و یا زخمی در نواحی تناسلی و دهان خود ندارند نیز می توانند به این بیماری آلوده شوند.

عوارض تبخال تناسلی
عوارضی که ممکن است با تبخال تناسلی همراه باشند، شامل:

  • سایر بیماری های تناسلی – این بیماری خطر ابتلا به سایر انواع بیماری های تناسلی از جمله ایدز را افزایش می دهد.
  • آلوده کردن نوزاد – نوزادانی که از مادران آلوده به این بیماری زاده می شوند، می توانند آلوده به این عفونت شوند. این آلودگی ممکن است باعث آسیب های مغزی، کوری و یا مرگ نوزاد شود.
در موارد خاص این بیماری ممکن است باعث مننژیت و یا مشکلات مثانه ای شود.

درمان تبخال تناسلی
شفای کاملی برای بیماری تبخال تناسلی موجود نمی باشد، بااینحال درمان با داروهای ضدویروسی ممکن است بتواند:

  • کمک به بهبود زخم ها در شیوع اولیه
  • کمک به کاهش شدت و مدت سایر زخم هاییکه که در آینده رخ می دهند.
  • کاهش بازگشت زخم ها
  • کاهش خطر آلوده کردن دیگران
داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند، شامل آسیکلوویر (Zovirax)، فامیکلوویر (Famvir)، والاسیکلوویر (Valtrex) می باشد. انتخاب نوع دارو، مصرف دارو و نحوه درمان بسته به نظر پزشکتان و شرایط شما می باشد. بعضی اوقات که شدت بیماری افزایش یافته باشد، میبایست فرد برای مدتی در بیمارستان بستری شود.

درمان خانگی این بیماری شامل اجتناب از پوشیدن لباس زیرهای نایلونی و یا ساخته شده از مواد مصنوعی، اجتناب از لباس زیر های تنگ، آرام تمیز کردن زخم با آب و صابون و دوش آبگرم می باشد. این درمان های خانگی می توانند، باعث کاهش درد و اذیت این بیماری شوند.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی
توصیه های لازم برای اجتناب از ابتلا به این بیماری نیز همانند سایر بیماری های مقاربتی می باشند. اجتناب از رابطه جنسی پرخطر، استفاده از کاندم و اجتناب از رابطه جنسی با فرد آلوده از راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشد. توجه کنید که استفاده از کاندوم کاملا سما را در برابر این بیماری ایمن نمی کند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 
بالا