• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
اگر وقت کافی برای رسیدگی حرفه‌ای به پوستتان را ندارید پس برای حفظ سلامت پوست می‌توانید از راههای ساده و کم هزینه‌ای استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم شما را با نکاتی درباره سلامت پوست آشنا نماییم، که به شما در داشتن پوستی درخشان و سالم کمک کرده، پیری پوست را بتاخیر انداخته و از ابتلا به سایر مشکلات پوستی جلوگیری نماید. 1) از پوستتان در برابر آفتاب محافظت نماییدیکی از مهم ترین راههای مراقبت از پوست، حفظات از آن در برابر آفتاب می‌باشد. یک عمر زندگی در برابر آفتاب باعث افزایش چین و چروک صورت، لک های پوستی و یا حتی افزایش خطر سرطان پوست شود. بهترین و کامل ترین روش‌های محافظت از پوست شامل:
  • استفاده از کرم ضدآفتاب. از انواع کرم های ضدآفتاب وسیع الطیف با SPF 15 به بالا استفاده نمایید و اگر زیاد عرق کرده و یا در هوای باز شنا می‌کنید، هر دوساعت یکبار کرم را دوباره تجدید نمایید.
  • دوری از آفتاب سوزان. از آفتاب سوزان ساعات 10 ظهر تا 4 بعد از ظهر تا آنجاکه می‌توانید دوری نمایید.
  • از لباس های محافظتی استفاده نمایید. از پوست خود با پیراهن آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاههای لبه دار محافظت نمایید. همچنین از پودرهای لباسشویی که به لباس ها لایه محافظی در برابر اشعه های فرابنفش اضافه می‌نماید، استفاده کنید.
2)سیگار نشکیدسیگار کشیدن پوست شما را پیرتر از آنچه هست نشان داده و باعث بوجودآمدن لک‌های پوستی می‌شود. سیگار کشیدن رگ‌های کوچک خون رسان به پوست را نازک کرده و باعث کاهش خونرسانی به پوست می‌شود. با کاهش خونرسانی پوست از دریافت اکسیژن و موادمغذی که برای سلامتی به آنها نیازدارد، محروم می‌شود. همچنین سیگار کشیدن به فیبرهای کلاژن و الاستیک که عامل استحکام و قابلیت ارتجاعی هستند، آسیب می‌رساند. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای حفاظت از پوستتان ترک سیگار است. برای درخواست کمک و راهنمایی هنگام ترک سیگار به پزشک مراجعه نمایید.3) با پوست خود به آرامی رفتار نماییدحمام و اصاح روزانه می‌تواند عوارضی بر پوست شما داشته باشد، برای کم کردن این عوارض:
  • مدت حمام را محدود کنید- آب داغ و دوش و حمام طولانی مدت روغن و چربی لازم پوست را از بین می‌برد.مدت حمام کردن و یا دوش گرفتنتان را محدود کرده و از آب ملایم بجای آب داغ استفاده نمایید.
  • از صابون های قوی اجتناب کنید- صابون های قوی و شوینده ها می‌تواند روغن و چربی مورد نیاز پوست را از بین ببرد. سعی کنید از صابون های ملایم و معتدل استفاده نمایید.
  • بادقت اصلاح نمایید. برای محافظت و نرم کردن پوست از کرم‌ها، ژل ها و یا لوسیون های اصلاح استفاده نمایید. در ضمن هنگام اصلاح تیغ را در مسیر رویش مو و نه برخلاف آن حرکت دهید.
  • خشک کردن. بعد از شستن پوست و یا حمام پوست را به آرامی خشک نمایید.
  • مرطوب کردن پوست خشک. اگر پوستتان خشک است، از مرطوب کننده های مناسب پوستتان استفاده نمایید. برای مصرف روزانه از مرطوب کننده های حاوی SPF استفاده نمایید.
4) **** غذایی سالم**** غذایی سالم به شما در زیبایی و احساس سلامتی کمک می‌نماید. **** غذایی سالم حاوی مقدار زیادی میوه، سبزی، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می‌باشد. بعضی از تحقیقات جدید پیشنهاد می‌دهند که با استفاده از **** غذایی پر از ویتامین C و کم چربی و غذاهای آماده، می‌توان به حفظ سلامتی پوست و بهبود سلامتی و جوانی آن کمک می‌نماید.5) استرس‌تان را کنترل نماییداسترس کنترل نشده می‌تواند پوست شما را حساس کرده و باعث جوش زدن و سایر مشکلات پوستی شود. برای حفظ سلامتی بدن و همچنین سلامت روان برای کنترل استرستان اقدام نمایید. با کنترل استرس به نتایج شگفت انگیزی دست خواهید یافت.
منبع:
سلامت پوست
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]استرس چیست؟چگونه با استرس زندگی کنیم؟[/h]استرس احساسی است که زمانی به شما دست می‌دهد، که فشار بیشتر از آنچه شما به آن عادت داشته‌اید برشما وارد شود. زمانیکه شما دچار استرس می‌شوید، بدن شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس شما را سریع‌تر کرده و میزان انرژی بیشتری به شما می‌دهد. بعضی از انواع استرس عادی و حتی مفید بوده و بدون آن شما انگیزه‌ای برای فعالیت ندارید. بعضی ها معتقدند این نوع استرس به انسان کمک کرده و زندگی بدون آن بی معناست. اما اگر استرس بیشتر از توان جسمی و روحی ما باشد و زندگی مارا تحت تاثیر قراردهد، استرس بد یا کاهنده نامیده می‌شود.اگر استرس زیاد برای شما اتفاق بیافتد یا مدت آن طولانی باشد، این نوع استرس می‌تواند از انواع استرس بد باشد. این نوع استرس می‌تواند با سردرد، ناراحتی معده و مشکل در خوابیدن، همراه باشد. همچنین این نوع استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و مبارزه با بیماری‌ها را برای شما سخت نماید. بعلاوه اگر شما هم اکنون به بیماری و یا مشکلی مبتلا هستید ممکن است استرس آن را بدتر نماید. استرس می‌تواند شما را حساس، ناراحت و یا حتی افسرده کند.منبع:
استرس
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]بیماری های قلبی[/h]واژه بیماری قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره می‌شود، با اینحال بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد. در ادامه به توضیح این بیماری های قلبی و نشانه‌های آنها می‌پردازیم.حمله قلبی چیست؟حمله قلبی و یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر (معمولا توسط لخته خون) بسته می‌شود. این حمله باعث کمبود و یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. کمبود خون و یا فقدان می‌تواند باعث مرگ آن بخش از قلب شود. این بیماری یکی از انواع شایع بیماری قلبی در آمریکا بوده و سالانه حدود یک میلیون حمله قلبی در این کشور رخ می‌دهد.علائم هشدار دهنده حمله قلبی شامل موارد زیر است:
  • درد قفسه سینه
  • درد در پشت، دستها، گردن و یا فک شما
  • تنگی نفس
  • تهوع یا استفراغ
  • تپش قلب سریع و یا نامنظم
  • سایر نشانه‌ها از جمله، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه و یا سوزش معده
در حمله قلبی بیشتر افراد معمولا یک یا دوتا از نشانه‌های زیر را حس می‌کنند. نشانه‌های حمله قلبی در بعضی از خانم ها ممکن است متفاوت با آقایان باشد، این نشانه ها می‌تواند شامل سوزش معده، تپش قلب نامنظم، صرفه و یا ازدست دادن اشتها باشد. نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری قلبی باعث بتاخیر افتادن درمان و درنتیجه صدمه بیشتر به بافت قلب می‌شود. اگر شما دچار حمله قلبی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید و خودتان بصورت عادی سعی به مراجعه به پزشک و یا بیمارستان نکنید، چرا که پرسنل اورژانس می‌توانند، درمان‌های اولیه را روی شما اعمال کنند. بتاخیر انداختن درمان می‌تواند باعث آسیب بیشتر به قلب و یا حتی مرگ شود.بیماری عروق کرونردر این بیماری ، عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، معمولا بخاطر جمع شدن کلسترول در آنها، بیمار شده و یا آسیب می‌بینند، این لایه‌های کلسترولی باعث نازک شدن رگ ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.آریتمی (Arrhythmia)آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آرتیمی بمعنی مشکل در ریتم تپش قلب (heart-rhythm) می‌باشد. این بیماری زمانیکه پالس ها لکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد. انواع ریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:
  • تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.
  • باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.
  • فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.
تپش نامنظم قلب معمول بوده و اکثر ما آن را حس تجربه می‌کنیم، اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانیکه این تپش نامنظم طولانی مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها از جمله فشارخون بالا و یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ دهد.نارسایی قلبی (Heart Failure)نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند بطور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند، در این بیماری طرف چپ و یا راست و یا هر دو طرف بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فشارخون بالا و یا بیماری عروق کرونر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.نقص مادرزادی قلب (Congenital Heart Defect)بیماری و یا نقص مادرزادی قلب واژه‌ای برای معرفی نقص هایی مادرزادی‌ است، که بر عملکرد قلب تاثیر می‌گزارد. در انگلستان حدودا از هر هزار نوزاد یکی به این بیماری مبتلا می‌باشد، انواع نقص مادرزادی قلب شامل:
  • نقص دیواره قلبی (Septal defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که یک سوراخ بین بتن های قلب وجود دارد. این بیماری گاهی اوقات با نام سوراخ در قلب معرفی می‌گردد.
  • نقص انسداد (Obstruction defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد، که جریان خون در دهلیزهای قلب کمی و یا بطور کامل بسته شده است.
  • بیماری قلبی سیانوتیک (Cyanotic heart disease)، بدلیل یک یا چند نقص در قلب اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.
نارسایی میترال (Mitral regurgitation)نارسایی میترال که به نارسایی دریچه میترال و یا بی کفایتی میترال معروف است، زمانی رخ می‌دهد که دریچه میترال قلب بخوبی بسته نشده و باعث برگشت خون به قلب می‌شود. خون در افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال بخوبی در بدن پخش نشده و باعث می‌شود، فرد مبتلا احساس خستگی و از نفس افتادن کند.آنژین (Angina)آنژین که به آنژین صدری نیز معروف است، معرف بیماری‌ای است که در آن اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد. هرچند از نظر فنی آنژین خودش یک بیماری نیست، اما خود یکی از نشانه‌های بیماری عروق کرونر می‌باشد، چرا که فقدان اکسیژن در اثر بسته شدن عروق کرونر بوجود می‌آید.زندگی با بیماری قلبیاکثر انواع بیماری های قلبی مزمن بوده و آرام آرام رشد می‌کنند. این بیماری‌های قلبی با نشانه‌های کوچکی شروع شده و کم کم شدید می‌شوند. در اکثر افراد با شروع بیماری قلبی فرد نشانه‌هایی از قبیل خستگی، تنگی نفس، تورم مچ پا، احتباس مایعات و سایر نشانه‌ها حس می‌کند. تغییر سبک زندگی (برای مثال داشتن کپسول اکسیژن در خانه و یا کم کردن فعالیت) یا جراحی و یا حتی پیوند قلب برای فرد بیمار ممکن است لازم باشد.درمان دارویی بیماری قلبیاین درمان شامل استفاده از داروهایی که به کاهش شدت بیماری و آسیب آن کمک می‌کند، می‌باشد. این داروها شامل:
  • داروهای کاهنده فشارخون
  • داروهای کاهنده تپش قلب
  • داروهای کاهنده کلسترول خون
  • داروهایی برای ثبات بخشیدن به ضربان قلب
  • داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون در عروق کرونر
  • داروهایی برای بهبود بخشیدن به پمپاژ خون در بدن فرد مبتلا به بیماری قلبی
سایر راههای درمان بیماری قلبی شامل آنژیوپلاستی، جراحی بای پس و یا سایر جراحی ها می‌باشد.چه کسانی در خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می‌باشند؟هرچند خطر ابتلای مردان به بیماری های قلبی بیشتر از زنان است، بااینحال در هردو جنس بیماری قلبی اولین بیماری کشنده می‌باشد. افرادیکه در خانواده های سیگاری وچاق هستند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها قرار دارند. سایر عوامل خطرزا شامل:
  • کلسترول بالای خون
  • فشارخون بالا
  • دیابت
  • فعالیت بدنی پایین
سیگار کشیدن خطر ابتلای افراد به بیماری قلبی را 2 تا 4 برابر افزایش می‌دهد. افرادیکه سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند، حتی از افراد سیگاری هم در خطر بشتر هستند. سالانه 135000 نفر در اثر بیماریهای قلبی مرتبط با سیگار فوت می‌کنند.پیشگیری از بیماری های قلبیبا تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:
  • سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار
  • **** غذایی مناسب (سبزی و میوه زیاد و چربی، قند و گوشت کم)
  • حداقل 30 دقیقه ورزش در روز
  • اجتناب از مصرف الکل
  • کنرل بیماری هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول
  • درخواست از خانواده برای کمک به شما در تغییرات بالا
با اینکه بیماری قلبی قابل درمان است، پیشگیری از بیماری قلبی با تغییرات سبک زندگی بنظر منطقی تر از هر عمل دیگری می‌باشد.
منبع:
بیماری قلبی
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
ویتامین e مهم ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم های سالم است. در سالهای اخیر مکمل‌ های حاوی ویتامین e بدلیل خواص آنتی اکسیدان(آنتی اکسیدان ها از سلولها در برابر آسیب محافظت می‌کنند) ویتامین e بسیار مشهور شده‌اند. با اینحال فواید و خطرات ویتامین e هنوز خیلی مشخص نیست.
چرا افراد ویتامین e مصرف می‌کنندخیلی از مردم ویتامین e را با امید پیشگیری و درمان بیماریها مصرف می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین e در پیشگیری از بیماریهایی چون سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر، آب مروارید و خیلی دیگر از بیماری ها بی‌نتیجه است. تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل ویتامین e فقط در افرادیکه واقعا کمبود ویتامین e دارند، موثر است، البته این کمبود هم فقط در افرادیکه دارای مشکلات گوارشی و یا فیبروز کیستیک هستند، رخ می‌دهد و بسیار نادر است. افرادیکه **** غذایی خیلی کم چربی دارند هم در خطر ابتلا به این بیماری است.میزان مورد نیاز ویتامین e چقدر است؟میزان توصیه شده ویتامین e (هم آنچه در غذا وجود دارد و هم آنچه در مکمل ها هست) در افراد به شرح جدول زیر است:
سنمیزان توصیه شده ویتامین e در واحد میلی گرم(mg) و واحد بین المللی (IU)
کودکان
1 تا 3 سالگی6 میلی گرم در روز یا 9 IU
4 تا 8 سالگی7 میلی‌ گرم در روز یا 10.4 IU
9 تا 13 سالگی11 میلی گرم در روز یا 16.4 IU
خانم ها
14 سال به بالا15 میلی گرم در روز یا 22.4 IU
باردار15 میلی گرم در روز یا 22.4 IU
شیردهی19 میلی گرم در روز یا 28.5 IU
مردان
14 سال به بالا15 میلی گرم در روز یا 22.4 IU
بیشترین حدی از این مکمل که بدن می‌تواند تحمل کند، به میزان زیر است، قابل ذکر است که برای مصرف مقادیر بالای این ویتامین که به منظور درمان کمبود ویتامین e استفاده می‌شود، دستور پزشک مورد نیاز است.
سنبیشترین میزان قابل تحمل برای بدن در واحد میلی گرم (mg) و واحد بین المللی (IU)
1 تا 3 سالگی200 میلی گرم یا 300 IU
4 تا 8 سالگی300 میلی گرم یا 450 IU
9 تا 13 سالگی600 میلی گرم یا 900 IU
14 تا 18 سالگی800 میلی گرم یا 1200 IU
19 سال به بالا1000 میلی گرم یا 1500 IU
از آنجاییکه ویتامین e یک ویتامین محلول در چربی است، بهترین شیوه مصرف آن همراه غذا می‌باشد.منابع طبیعی ویتامین eاکثر افراد ویتامین e کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند. بهترین منابع ویتامین e شامل:
  • روغن های گیاهی
  • سبزیجات برگدار و پررنگ همچون اسفناج
  • غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین e
  • تخم مرغ
  • آجیل
میزان ویتامین e موجود در منابع طبیعیمیزان ویتامین e در هر 100 گرم از ماده غذایی حدودا در اندازه زیر است:
خوراکیهای حاوی ویتامین e میزان وجود ویتامین e در صد گرم (mg/ 100 g)
روغن جوانه گندم150 میلی گرم
روغن آفتاب گردان 41 میلی گرم
آجیل ها21 میلی گرم
روغن خرما15 میلی گرم
سبزیجات برگدار و پررنگ از قبیل اسفناج، برگ چغندر و …2.5 میلی گرم
آواکادو2.1 میلی گرم
کیوی1.5 میلی گرم
کلم بروکلی1 میلی گرم
گوجه فرنگی5. میلی گرم
خطرات مصرف زیاد ویتامین eخطرات و مزایای استفاده از ویتامین e هنوز شناخته شده نیست.مصرف بلندمدت ویتامین e (بیشتر از 10 سال) می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود. یک از تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف بالای ویتامین e ( بیشتر از 400 UI در روز) چه بصورت طبیعی و چه بشکل مکمل باعث افزایش خطر مرگ می‌شود. تحقیقات داشنمندان قلب و عروق نشان می‌دهد که افرادیکه مشکلات قلبی عروقی و یا دیابتدارند و روزانه بیشتر از 400 UI ویتامین e دریافت می‌کنند،‌ در خطر نارسایی قلبی قرار دارند.مصرف زیاد مکمل ویتامین e در 8 هفته اول بارداری می‌تواند 1.7 تا 9 برابر خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد.مردانیکه در هفته بیشتر از 7 بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین e مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها بشدت افزایش می‌یابد.انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که ویتامین e مورد نیاز بدنتان را از راههای طبیعی تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.عوارض جانبی ویتامین eویتامین e موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود.مصرف بیش از حد مکمل ویتامین e می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند.
منبع:
ویتامین e
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
**** غذایی مناسب و دریافت مواد مغذی کافی در دوران بارداری، برای رشد و سلامتی فرزند شما الزامی است. شما می‌بایست روزانه 300 کیلوکالری بیشتر از آنچه در قبل از بارداری دریافت می‌کردید، جذب کنید. هرچند حالت تهوع و استفراق در چندماه اول بارداری می‌تواند، افزایش دریافت کالری را مشکل نماید، اما با رعایت **** غذایی سالم و دریافت ویتامین‌ها و مکمل‌های اصلی به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کند. در ادامه راههای برای کمک به شما در حفظ **** غذایی مناسب در دوران بارداری و حفظ سلامت شما و فرزندتان در این دوران، ارائه می‌کنیم.اهداف **** غذایی سالم در دوران بارداری
  • خوردن طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها و مواد مغذی. توصیه می‌شود روزانه 6 تا 11 نان و غلات کامل، دو تا چهار وعده میوه، چهار وعده یا بیشتر سبزیجات، 4 وعده لبنیات، سه وعده منابع پروتئینی (ماهی، مرغ، گوشت، تخم مرغ و آجیل) و میزان کمی چربی و قند مصرف نمایید.
  • انتخاب غذاهای پرفیبر مانند نان‌های سبوس‌دار، غلات و حبوبات، ماکارونی، برنج، میوه و سبزیجات برای خوردن.
  • برای اطمینان از اینکه ویتامین و معواد معدنی کافی دریافت می‌کنید، از مکمل‌های ویتامین مخصوص بارداری استفاده نمایید.
  • روزانه حداقل 4 وعده خوراکی‌های حاوی کلسیم، مصرف نمایید، چراکه در دوران بارداری شما باید روزانه بین 1000 ت 1300 میلی گرم کلسیم در دوران بارداری دریافت کنید.
  • روزانه حداقل سه وعده غذاهای غنی از آهن بخورید، چراکه باید شما روزانه 27 میلی گرم آهن دریافت نمایید.
  • روزانه حداقل یک منبع حاوی ویتامین c، همچون پرتقال، گریپ‌فروت، توت فرنگی، عنبه، بروکلی، گل‌کلم، فلفل سبز، گوجه‌فرنگی و خردل و غیره مصرف نمایید. زنان باردار به روزانه 70 میلی‌گرم ویتامین C احتیاج دارند.
  • روزانه حداقل یک منبع حاوی فولیک اسید، همچون سبزیجات تیره برگدار، گوشت گوساله و حبوبات (لوبیا، لوبیا سیاه و سفید، نخود فرنگی و نخود چشم سیاه) مصرف نمایید. هر زن بارداری به روزانه 0.4 میلی‌گرم فولیک اسید برای حفظ سلامتی خود و جنین احتیاج دارد.
  • روزانه حداقل یک منبع حاوی ویتامین آ شامل هویج، کدوتنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج، شلغم، برگ چغندر، زردآلو و طالبی مصرف نمایید.
خوارکی‌هایی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید
  • از مصرف الکل در دوران بارداری خودداری نمایید. الکل خطر زایمان زودرس، عقب ماندگی ذهنی، نقص‌های مادرزادی و وزن کم هنگام تولد را افزایش می‌دهد.
  • مصرف کافئین را به حداکثر 300 میلی‌گرم در روز محدود نمایید. یک فنجان قهوه 180 گرمی 150 میلی‌گرم کافئین و یک فنجان چای 180 گرمی 80 میلی‌گرم کافئین درخود دارد.
  • مصرف ساخارین در دوران بارداری توسط FDA شدیدا مزمت شده، چراکه می‌تواند از جفت جنینی عبور کرده و در بافت جنینی باقی می‌ماند.
  • مصرف چربی را به کم تر از 30 درصد کل غذایی‌که می‌خورید کاهش دهید. برای فردی که روزانه 2000 کالری مصرف می‌نماید، این میزان چربی 65 گرم می‌شود.
  • مصرف کلسترول را به 300 میلی‌گرم و یا کم تر، در روز کاهش دهید.
  • هرگز آبزیانی چون کوسه، اره‌ماهی، شاه‌ماهی خال‌خالی در دوران بارداری مصرف ننمایید، چراکه این آبزیان در حاوی جیوه می‌باشند.
  • از مصرف حلزون و صدف در دوره بارداری خودداری نمایید.
  • از مصرف پنیر‌های نرم از جمله پنیر فتا، پنیر بری، پنیر کاممبر، پنیر آبی veined و پنیر مکزیکی در این دوران خودداری نمایید. این پنیرها معمولا غیرپاستوریزه بوده و ممکن‌است باعث عفونت لیستریایی شود. البته سایر پنیرهای پاستوریزه مشکلی ندارند.
خوراکی‌هایی که در دوران مریضی در بارداری می‌توانید بخوریددر طول دوره بارداری شما ممکن‌است دچار بیماری صبحگاهی، اسهال یا یبوست شوید. شما ممکن است بسختی بتوانید غذا را در معده نگه‌دارید و یا حتی غذا بخورید، برای همین چند پیشنهاد برای کنترل بیماری با **** غذایی برای شما داریم:
  • بیماری صبحگاهی. صبح‌ها قبل از خروج از تختخواب کلوچه‌کوچک، چوب شور و یا گندمک بخورید. در طول روز وعده‌های غذایی کوچک و پرتعداد مصرف کرده و از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده خودداری نمایید.
  • یبوست. مقدار بیشتری سبزی و میوه میل کنید، همچنین روزانه 6 تا 8 لیوان آب مصرف نمایید.
  • اسهال. خوراکی‌هایی که دارای ژلاتین و صمغ (دونوع فیبر خوراکی) هستند و بجذب آب اضافی بدن کمک می‌کنند، مصرف نمایید. این خوراکیها شامل موز، برنج سفید، بلغور جو و نان گندم مصرف نمایید.
  • سوزش معده یا رفلاکس. اگر در دوران بارداری دچار سوزش معده یا رفلاکس می‌شوید، سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک و پی در پی مصرف کرده و قبل از خوردن غذا کمی شیر بخورید. همچنین مصرف خوراکیهایی از جمله خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، نوشیدنی‌های اسیدسیتریک دار و خوراکی‌های ادویه‌دار در دوران بارداری خودداری نمایید.
آیا می‌شود در دوران بارداری **** گرفت؟خیر. سعی نکنید در دوران بارداری **** گرفته و یا وزن کم کنید، چراکه شما و فرزندتان هردو به موادمغذی احتیاج دارید.توجه داشته باشید که شما در هفته اول بارداری شروع به کاهش وزن می‌کنید.مصرف کلسیم در دوران بارداریکلسیم مکملی است که برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های سالم لازم است. همچنین کلسیم برای عملکرد صحیح خون، ماهیچه ها، اعصاب و قلب لازم می‌باشد. فرزند درون شکم شما برای رشد مناسب نیاز به مقدار خاصی از کلسیم دارد. اگر شما مقدار کافی کلسیم دریافت نکنید، بدن شما برای تامین کلسیم مورد نیاز فرزندتان کلسیم را از استخوان‌های شما دریافت می‌کند، در این حالت خطر کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان در شما افزایش می‌یابد. بارداری یکی از مواقع حساس است که زنان می‌بایست کلسیم بیشتری حتی اگر بدنش نیاز نداشته باشد دریافت کند. در ادامه به ارائه دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی برای مصرف کلسیم و میزان مورد نیاز آن می‌پزدازیم:
  • مصرف روزانه توصیه شده از طرف ایالات متحده برای زنان بالای 18 سال، باردار و یا شیرده 1000 میلی‌گرم می‌باشد، این مقدار برای دختران زیر 18 سال 1300 میلی گرم در روز است.
  • خوردن و نوشیدن 4 وعده لبنیات و خوراکی‌های کلسیم‌دار در روز، برای اطمینان از دریافت کلسیم کافی در زنان باردار، لازم است.
  • بهترین منبع کلسیم محصولات لبنی شامل شیر، پنیر، ماست می‌باشد. همچنین کلسیم در سایر خوراکی‌ها از جمله سبزیجات (بروکلی واسفناج) غذاهای دریایی و حبوبات یافت می‌شود.
  • ویتامین D به بدن شما برای مصرف کلسیم کمک می‌کند. میزان کافی ویتامین D می تواند با قرار گرفتن در مقابل خورشید و مصرف تخم مرغ، ماهی و شیر غنی شده با ویتامین، تامین شود.
مصرف آهن در دوران بارداریآهنی ماده‌ای معدنی است که مهم‌ترین نقش را در ایجاد هموگلوبین (ماده ای درون خون که اکسیژن را حمل می‌کند) دارد. آهن همچنین اکسیژن را به ماهیچه‌های بدن برای عملکرد معمول می‌رساند. همچنین آهن به مقاومت در برابر استرس و بیماری کمک می‌نماید. مصرف کافی آهن در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت شما و فرزندتان الزامی بوده که با رعایت **** غذایی مناسب، این مورد دست‌یافتنی است. در ادامه به چند راهنمایی و نکته در این مورد اشاره می‌نماییم:
  • مصرف توصیه شده آهن از طرف ایلات متحده روزانه 27 میلی‌گرم برای زنان باردار و 15 میلی‌گرم برای زنان شیرده می‌باشد.
  • مصرف روزانه سه وعده غذاهای حاوی آهن در روز برای اطمینان از اینکه شما آهن کافی دریافت می‌کنید، لازم است.
  • منابع حاوی آهن شامل:

    1. گوشت و غذاهای دریایی .
    2. غلات و حبوبات.
    3. بنشن.
    4. میوه‌ها.
    5. سبزیجات.
و سایر خوراکی‌های غنی شده با آهن می‌باشد.هوس خوراکی‌ها در دوران بارداریهوس (ویار) خوراکی‌های مختلف در دوران بارداری امری عادی و طبیعی است و تقریبا دو سوم زنان باردار همچنین هوسی را تجربه می‌نمایند. در صورتیکه ناگهان هوس غذایی خاص کردید، می‌توانید خوراکی مربوطه را مصرف نمایید، البته توجه داشته باشید، اگر این هوس شدت یافت و جلوی دریافت سایر مواد مغذی در روز را از شما گرفت، میبایست آنرا کنترل نمایید.درطول بارداری ممکن است شما هوس‌های عجیبی برای خوردن چیزهای غیرخوراکی چون یخ، خاک، کلوخ و غیره نمایند. این مشکل پیکا (pica) نام داشته و ممکن است بدلیل مشکلات دیگر از جمله فقرآهن (کم خونی) باشد. درصورت ابتلا به این مشکل با پزشکتان برای درمان مشکل مشورت نمایید و تسلیم هوس این نوع خوراکی‌ها نشوید، چراکه ممکن است برای شما و یا فرزندتان خطرناک باشد.در طول بارداری همچنین ممکن است شما از غذاهایی که قبلا دوست داشتید بدتان بیاید و این مشکل می‌تواند جلوی رسیدن موادمغذی و ویتامین‌های لازم به بدن شما را بگیرد. اگر در طول بارداری دچار مشکلات تغذیه‌ای شدید که جلوی دستیابی شما به یک **** غذایی مناسب را می‌گیرد، حتما به پزشک و متخصصین تغذیه مراجعه نمایید.
منبع:
**** غذایی در دوران بارداری
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]اطلاعاتی درباره سنگ کلیه[/h]سنگ کلیه (Kidney stones) به سنگ ریزه‌های کوچکی گفته می‌شود، که از موادمعدنی و نمک که بمرور زمان در کلیه رسوب می‌کنند، تشکیل می‌شود. سنگ کلیه می‌تواند به اندازه شن و سنگ ریزه کوچک بوده و یا دراندازه یک توپ گلف باشد. سنگ های کلیه بدلایل متعددی ایجاد می‌شوند و می‌توانند بخش ها مختلف دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه را تحت تاثیر قراردهند. این سنگ‌ها ممکن است از طریق دستگاه ادراری دفع شده و یا در کلیه باقی بماند. دستگاه ادراری به سیستمی شامل کلیه، لوله‌هایی که کلیه را به مثانه وصل می‌کنند، مثانه و در آخر لوله‌هایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن انتقال می‌دهند، گفته می‌شود. این دستگاه وظیفه تولید و دفع ادرار را برعهده دارد. زمانیکه یک سنگ در دستگاه ادراری حرکت می‌کند، ممکن است باعث درد شدید شده و یا اصلا دردی ایجاد نمی‌کند. بسته به شدت بیماری برای بعضی افراد فقط آرام بخش و مصرف زیاد آب برای دفع سنگ کلیه تجویز می‌شود، اما در دیگران ممکن است نیاز به جراحی برای درمان بیماری باشد. همچنین شما باید از درمان پیشگیرانه برای جلوگیری از تشکیل دوباره سنگ کلیه استفاده کند.نشانه‌ ها و علایم سنگ کلیه ممکن است سنگ کلیه تا زمانیکه در کلیه و یا حالب(لوله‌ای که کلیه را به مثانه وصل می‌کند) تکان نخورده، نشانه‌ای نداشته باشد. در هنگامیکه علایم سنگ کلیه ظاهر شود، نشانه‌ها شامل:
  • درد شدید در پهلوها و زیر دنده‌ها
  • درد در پایین شکم و کشاله ران
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • ادرار تیره یا بدبو
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تکرر ادرار
  • ادرار بیشتر از حدمعمول
  • تب و لرز در صورت عفونت کردن
دردیکه توسط سنگ کلیه ایجاد می‌شود، متغیر بوده، برای مثال از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کرده و یا در شدت آن کاهش و یا افزایش باشد، چراکه ممکن است، سنگ کلیه در دستگاه ادراری حرکت نماید.دلایل ابتلا به سنگ کلیهزمانی شما دچار سنگ کلیه می‌شوید که توازن آب، نمک، موادمعدنی و سایر چیزهای درون ادرار بهم می‌ریزد. شایع‌ترین دلیل ابتلا به سنگ کلیه کم نوشیدن آب است. سعی کنید که مقدار کافی آب بنوشید، مقدار کافی یعنی مقداری که ادرار شما زردروشن و یا شفاف شفاف(بی رنگ) باشد. این مقدار معمولا بین 8 تا 10 لیوان در روز می‌باشد. بعضی افراد بخاطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله نقرس به سنگ کلیه دچار می‌شوند. سنگ کلیه بعضی از اوقات ارثی و ژنتیکی بوده و درصورتیکه در خانواده شما افراد مبتلا به سنگ کلیه وجوداشته باشد، خطر ابتلای شما هم افزایش می‌یابد. بعضی از مواردی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد شامل:
  • سابقه خانوادگی.
  • افزایش سن.
  • جنسیت. مردان بیشتر از زنان در خطر این بیماری هستند.
  • کم شدن آب بدن.
  • ****‌های غذایی خاص. **** های غذایی پر از پروتئین، سدیم و شکر خطر ابتلای شما به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
  • چاقی. شاخص توده بدنی بالا، سایز بالای دور کمر و افزایش وزن خطر ابتلای شما به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
  • بیماریهای گوارشی و یا جراحی.
درمان سنگ کلیهدر اکثر موارد، پزشک درمان خانگی را بشما توصیه می‌کند، این درمان شامل افزایش نوشیدن آب و سایر مایعات است. همچنین پزشک می‌تواند دارویی برای کمک به شما در دفع سنگ کلیه تجویز نماید. اگر سنگ کلیه بزرگتر از آنی باشد که خودبخود دفع شود و یا در دستگاه ادراری گیر کند، شما نیاز به سایر درمان ها دارید. حدود 1 یا 2 مورد از هر 10 مورد سنگ کلیه نیاز به درمان بیشتری از درمان خانگی دارند. بعضی از سایر روش‌های درمان شامل:
  • استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ کلیه
  • جراحی برای خارج کردن سنگ‌های حجیم
پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیهپیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و دارویی است. تغییرات سبک زندگی شامل:
  • پیشگیری از سنگ کلیه با نوشیدن آب.
  • کم کردن مصرف غذاهای حاوی اگزالات. درصورتیکه سنگ کلیه شما از نوع اگزالات کلسیم باشد، باید مصرف غذاهای پراگزالات شامل ریواس، چغندر، بامیه، اسفناج، برگ چغندر سوئیسی، سیب زمینی شیرین، آجیل، چای، شکلات و سویا را کاهش دهید.
  • استفاده از منابع غذایی کم نمک و پروتئین حیوانی.
  • تازمانیکه پزشک به شما توصیه نکرده است، می‌توانید از خوراکی‌های حاوی کلسیم مصرف نمایید.
استفاده از داروها برای پیشگیری از سنگ کلیه:داروها می‌توانند میزان موادمعدنی و اسید در ادرار را کنترل کرده و از ابتلا به انواع خاصی از سنگ‌های کلیه پیشگیری نمایند. انواع داروهایی که می‌توان در این موارد استفاده کرد، بسته به نوع سنگ کلیه متفاوت است، برای مثال:
  • سنگ‌های کلسیمی. برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلسیمی، پزشک می‌تواند برای شما thiazide diuretic یا داروهای حاوی فسفات تجویز نماید.
  • سنگ‌های اسیداوریکی. برای جلوگیری از تشکیل این نوع سنگ‌ها از داروی آلوپورینول (Zyloprim، Aloprim) برای کاهش سطح اسیداوریک در خون و در بعضی مواقع دارویی برای قلیایی کردن ادرار به‌همراه آلوپورینول استفاده می‌شوند.
  • سنگ های سیستینی. این نوع سنگ‌ها سخت‌تر از بقیه درمان می‌دو بجز مصرف زیاد آب، پزشک ممکن است داروهای دیگری برای کمک بشما در دفع سنگ‌ها استفاده نماید.
 

feri23

Registered User
تاریخ عضویت
26 آگوست 2011
نوشته‌ها
825
لایک‌ها
193
دوستان الان فصل سرما و سرماخوردگی هست ، یک دم کردنی هست به نام چایِ به لیمو که من هر 2 باری که سرما خوردم اینو خوردم خیلی تو بهبودیم تاثیر گذاشت ، مثل اینکه پوست خشک شده لیمو و "به" یا دانه ی "به" رو دم می کنن ، دقیق نمی دونم چون خونواده درست کردن ، خیلی مفید بود! گرم بنوشید تا خوب شوید!
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
هپاتیت ب (Hepatitis B) یک عفونت حاد و جدی کبدی است،که توسط ویروس هپاتیت ب (HBV) بوجود می‌آید. در بعضی از افراد هپاتیت ب مزمن شده و باعث مشکلات کبدی، سرطان کبد و یا سیروز کبدی می‌شود. اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب بعد از طی مراحل درمان، کاملا بهبود پیدا می‌کنند. نوزادان و کودکان بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به نوع مزمن هپاتیت ب می‌باشند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌توانید از واکسن های آن استفاده کنید، همچنین اگر به این بیماری آلوده شده‌اید، می‌توانید با اتخاذ اقدامات احتیاطی از پخش شدن ویروس HBV و آلوده شدن دیگران جلوگیری نمایید.

علایم ابتلا به هپاتیت ب کدام است؟

علایم و نشانه‌های هپاتیت ب مهمولا 3 ماه بعد از آلوده شدن به ویروس HBV ظاهر می‌شوند و می‌توانند طیف گسترده ای از علایم را شامل شود، علایم هپاتیت ب می‌تواند شامل:

  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • تب
  • درد مفاصل و ماهیچه ها
  • کاهش و یا از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراق
  • خستگی و ضعف
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها
  • جوش های پوستی
زمانیکه هریک از علایم ذکر شده را در خود مشاهده کردید برای انجام آزمایش و دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

تفاوت هپاتیت ب حاد با هپاتیت ب مزمن؟

عفونت هپاتیت ب می‌تواند کوتاه مدت (هپاتیت حاد) و بلند مدت (هپاتیت مزمن) باشد.

  • عفونت هپاتیت ب حاد کم تر از 6 ماه طول می‌کشد. اگر بیماری از نوع حاد باشد معمولا سیستم ایمنی بدن می‌تواند آنرا از بدنتان خارج کرده و بعد از چندماه سلامتی خود را بازیابید. اکثر بزرگسالانی که به هپاتیت ب مبتلا می‌شوند، به نوع حاد آن مبتلا شده اند.
  • عفونت هپاتیت ب مزمن 6 ماه یا بیشتر طول می‌کشد. زمانیکه سیستم ایمنی بدن شما نتواند با ویروس مبارزه کند، هپاتیت ب مادام العمری شده و می‌تواند باعث بیماری های جدی همچون سیروز کبدی و یا سرطان کبد شود. اکثر نوزادان و کودکان بین 1 تا 5 سال که به ویروس هپاتیت ب آلوده می‌شوند، دچار نوع مزمن آن می‌شوند. ابتلا به این بیماری ممکن است تا مدت ها و تا زمانیکه فرد را شدیدا دچار بیماری شدید کبدی نکرده، مشخص نشود.
دلایل ابتلا به هپاتیت ب

دلیل ابتلا به بیماری هپاتیت ب، ویروس این بیماری بنام HBV یا ویروس هپاتیت ب است. این ویروس از فردی به فرد دیگر از طریق خون، منی و یا سایر مایعات بدن منتقل می‌شود. زمانیکه ویروس هپاتیت ب وارد کبد می‌شود، به سلول های کبد حمله کرده و همچنین شروع به تکثیر می‌کند. این فرآیند های هپاتیت ب در کبد باعث التهاب کبد می‌شود.دلایل معمول انتقال هپاتیت ب به بدن افراد شامل:

  • تماس جنسی، درصورتیکه شما رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به این بیماری داشته باشید که خون، بزاق، منی و یا ترشحات واژنی‌اش وارد بدن شما شود، ممکن است شما مبتلا شوید.
  • استفاده از سوزن مشترک، ویروس هپاتیت ب براحتی از طریق سوزن و سرنگ آلوده به خون فرد مبتلا منتقل می‌شود.
  • انتقال از مادر به فرزند، زنان باردار مبتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را به بدن فرزند خود منتقل نمایند.
  • فرو رفتن سوزن آلوده در بدن، هپاتیت ب برای افراد بخش بهداشت و همه افرادیکه بطور ناگهانی سوزن در بدنشان فرو می‌رود، یکی از بزرگترین نگرانی هاست.
چه افرادی در خطر ابتلا به این بیماری هستند؟

  • افرادیکه رابطه محافظت نشده با بیشتر از یک شریک جنسی داشته‌اند.
  • افرادیکه رابطه جنسی محافظت نشده با فرد حاوی ویروس داشته‌اند.
  • ابتلا به یکی از انواع عفونت های مقاربتی همچون سوزاک یا کلامیدیا.
  • افرادیکه با فرد مبتلا به بیماری هپاتیت ب زندگی می‌کنند.
  • شغلی که شما را در برابر خون های آلوده قرار می‌دهد.
  • مردان همجنس باز.
  • مسافرانیکه به نواحی پرخطر همچون آفریقا، جنوب شرقی آسیا و آسیای مرکزی و شرق اروپا سفرکرده اند.
عوارض ابتلا به هپاتیت ب؟

ابتلا به عفونت مزمن هپاتیت ب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی تری همچون:

  • سیروز کبدی که می‌تواند عملکرد کبد را ضعیف کند.
  • سرطان کبدی، ابتلا به هپاتیت ب خطر ابتلا به سرطان کبدی را افزایش می‌دهد.
  • نارسایی کبدی، زمانیکه عملکردهای حیاتی کبد از کار می‌افتند، فرد دچار نارسایی کبدی شده است. زمانیکه این اتفاق رخ دهد، فرد برای ادامه زندگی نیاز به پیوند زدن کبد دارد.
  • ابتلا به عفونت هپاتیت D، هر فردیکه دچار بیماری مزمن هپاتیت ب باشد، در خطر ابتلا به عفونت هپاتیت D نیز قرار دارد. شما تا زمانیکه مبتلا به هپاتیت ب نشده باشید به هپاتیت نوع D مبتلا نمی‌شوید. ابتلا به هر دو نوع هپاتیت ب و D خطر ابتلای شما به عوارض هپاتیت را بیشتر می‌کند.
  • مشکلات کلیوی، هپاتیت ب می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات کلیوی و در نتیجه ایجاد نارسایی کلیوی شود.
هپاتیت ب چگونه مشخص می‌شود؟

یک آزمایش خون ساده می‌تواند مشخص کند که شما هم‌اکنون و یا قبلا دچار بیماری هپاتیت ب شده‌اید. همچنین پزشک می‌تواند به شما بگوید که واکسن این بیماری را دریافت کرده‌اید یا خیر.اگر پزشک شما مشکوک به مشکلات کبدی در نتیجه ابتلا به هپاتیت ب در شما باشد، با یک سوزن بخشی از کبد شما را برای آزمایش کردن بر می‌دارد. به اینکار بایوپسی کبد(بافت برداری کبد) می‌گویند.

درمان هپاتیت ب چگونه است؟

این درمان به سه نوع تقسیم می‌شود. این انواع شامل:

درمان برای پیشگیری از ابتلا

درصورتیکه شما در خطر این آلوده شدن به این ویروس قرار گرفته‌اید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. درصورتیکه تا 24 ساعت پس از آلوده شدن گلوبولین ایمنی هپاتیت ب را دریافت کنید، ممکن است خطر ابتلا به بیماری در شما کاهش یابد.

درمان هپاتیت ب حاد

اگر پزشک شما تشخیص دهد که شما به نوع حاد بیماری مبتلا هستید، بیماری خودبخود خوب شده و شما به درمان خاصی نیاز ندارید. بجای درمان بیماری پزشک بر درمان علایم و نشانه‌های بیماری که حاصل مبارزه سیستم ایمنی بدن با بیماری است، تمرکز می‌کند.

درمان هپاتیت ب مزمن

درصورتیکه شما به نوع مزمن این بیماری مبتلا گشته‌اید، پزشک شما ممکن است برای درمان از روش‌های زیر استفاده کند، این روش ها شامل:

  • استفاده از انواع داروهای ضدویروسی بسته به شرایط شما.
  • پیوند کبدی در صورتیکه کبد شما بشدت آسیب دیده باشد.
درمان خانگی هپاتیت ب و تغییرات سبک زندگی

درصورتیکه شما مبتلا به ویروس هپاتیت ب هستید با رعایت موارد زیر جلوی ابتلای افراد دیگر به این بیماری را بگیرید. این موارد شامل:

  • تنها راه عدم ابتلای همسر شما به بیماری هپاتیت ب اجتناب از رابطه جنسی در طول دوران بیماری است. درصورتیکه می‌خواهید رابطه جنسی داشته باشد، با همسرتان در اینباره مشورت نمایید، همچنین همیشه از کاندوم های جدید و از نوع لاتکس استفاده نمایید.
  • سوزن و سرنگ خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در صورت آلوده بودن به ویروس خون خود را اهدا نکنید.
  • مسواک و تیغ خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • اگر باردار هستید با پزشک مشورت نمایید تا سریعا بعد از تولد نوزاد برای درمان وی اقدام شود.
درمان هپاتیت ب با طب سنتی یا جایگزین

هنوز مکمل یا داروی گیاهی تایید شده توسط سازمان‌های جهانی برای درمان هپاتیت ب وجود ندارند. با اینحال بعضی از تحقیقات پیشنهاد می‌دهند که از گیاه خارمریم که خواص مفیدی برروی کبد و درمان زردی دارند در دوره این بیماری استفاده کنند. قبل از مصرف این گیاه برای اطلاع از فواید و مضرات آن با پزشکتان صحبت نمایید.

چگونگی پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب

واکسن هپاتیت ب یکی از راههای مفید و مناسب پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌باشد، سایر راههای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به هپاتیت ب شامل:

  • خودداری از رفتارهای پرخطر و رابطه جنسی حفاظت نشده.
  • استفاده از کاندوم تازه برای هربار رابطه جنسی.
  • ترک مصرف مواد مخدر و داروهای غیرقانونی.
  • توجه به رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده از خدمات سالن های تاتو.
  • قبل از سفر به مناظق پرخطر خود را واکسینه نمایید.
  • عدم استفاده از سوزن و سرنگ مشترک.
  • عدم استفاده از مسواک و تیغ مشترک.
منبع:
هپاتیت ب
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
قرص های چاقی کدامند؟ آشنایی با 13 داروی چاق کننده!
بعضی از قرص ها و داروهایی که برای درمان مشکلات مرتبط با چاقی از جمله دیابت،فشارخون بالا و افسردگی تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث چاقی در افراد شوند. دکتر لارنس چسکین مدیر بخش مدیریت وزن جان هاپکینز در بالتیمور معتقد است، بعضی از قرص ها و داروهای خاص باعث چاقی و افزایش وزن افراد می‌شوند. در ادامه 13 دارویی که می‌تواند باعث افزایش وزن شما را معرفی می‌کنیم. اما توجه کنید که شما نباید خودسرانه اقدام به قطع مصرف این قرص ها نمایید، راههای برای کنترل تاثیرات این قرص ها وجود دارد.

پاکسیل (پاروکستین)

داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) عموما باعث افزایش وزن نمی‌شوند، چراکه داروهای ضدافسردگی با افزایش سروتونین باعث می‌شوند، شما احساس سیری نمایید. اما پاکسیل در این بین یک استثناء است. هرچند پاکسیل یکی از داروهای خوب ضد اضطراب است، اما اگر در دوران مصرف دارو شروع به افزایش وزن کردید، با مشورت و توصیه پزشکتان می‌توانید نوع دارو را عوض کرده و از سایر مهارکننده های سروتونین همچون پروزاک یا زولفت(Zoloft) استفاده نمایید.

والپوریک

والپوریک (Depakote یا والپوریک اسید) دارویی است که برای درمان اختلال دو قطبی، تشنج وپیشگیری از میگرن استفاده می‌شود. تحقیقی که در سال 2007 برروی بیماران صرعی انجام شد نشان داد 44 درصد از زنان و 24 درصد از مردان که از این دارو استفاده می‌کردند، حدود 5 کیلوگرم و یا حتی بیشتر وزن اضافه کرده‌اند.

فلوکستین (Prozac یا پروزاک)

هرچند که فلوکستین معمولا برای با کاهش وزن همراه است، اما بعضی از اوقات می‌تواند باعث چاقی شود. یک تحقیق 60 هفته‌ای نشان می‌دهد هرچند بیمارانیکه با فلوکستین درمان می‌شدند در شش ماه اول مصرف حدود 5 کیلو و بیشتر وزن کم کردند، اما از نیمه های دوره دوباره شروع به افزایش وزن نمودند. افرادیکه برای درمان افسردگی فلوکستین مصرف می‌کنند و می‌خواهند وزن کم کنند، بانظر پزشک می‌توانند از داروی ولبوترین (بوپروپیون) بعنوان جایگزین فلوکستین استفاده نمایند.

رِمِرون (میرتازاپین)

رمرون یکی از داروهای درمان افسردگی است که سروتونین و نوراپی نفرین را که با کاهش وزن ارتباط دارند افزایش می‌دهند. بااینحال فعالیت آنتی هیستامین‌ای این دارو ممکن است بتواند باعث افزایش وزن شود. این دارو بعضی از اوقات به افراد مسن که وزنشان کم تر از حد معمول است، داده می‌شود.

زیپرِکسا (اولانزاپین)

داروهای ضدسایکوتیک آتیپیک (Atypical antipsychotics) همچون زیپراکسا یا کلوزاریل (کلوزاپین) می‌توانند باعث چاقی شوند. تحقیقی که در سال 2005 انجام شد نشان داد که 30 درصد افرادیکه زیپراکسا مصرف می‌کنند، 7 درصد وزن بدنشان در طول 18 ماه بدلیل مصرف این دارو بوده است. این دارو برای درمان اسکیزوفرنی و افسردگی دوقطبی مصرف می‌شود، برای جایگزین آن می‌توان با توصیه پزشک از گدون (زیپرازیدون) و ابیلیفای(aripiprazole) استفاده نمود. همچنین می‌توان برای کم‌کردن عوارض چاق کننده دارو از داروی متفورمین در کنار این دارو استفاده نمود.

دلتازون (پردنیزولون)

کورتیکواستروئیدهای خوراکی از قبیل دلتازون می‌توانند خطر افزایش وزن را در افراد بخصوص آنهاایکه دارو را بصورت دراز مدت مصرف می‌کنند، افزایش می‌دهند. تحقیقی که در سال 2006 برروی مصرف بلندمدت کورتیکواستروئیدهای خوراکی انجام شد، اعلام نمود که 60 تا 80 درصد افراد مصرف کننده، افزایش وزن پیداکرده‌اند. افرادیکه مقدایر بالای این دارو را برای درمان آسم و بیماری التهابی روده استفاده می‌کنند بیشتر از افرادیکه میزان کمی از این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌کنند، در خطر چاقی قرار دارند. ورزش، **** غذایی و در بعضی مواقع مصرف متفورمین می‌تواند اثرات جانبی دارو را کاهش دهد.

تورازین (کلرپرومازین)

داروی تورازین همچنین ملاریل (تیوریدازین) فعالیت‌های آنتی هیستامینی داشته که باعث افزایش اشتها می‌شود. هرچند این داروها اثر کم‌تری نسبت به زیپراکسا و کلوزاریل دارند، اما بدلیل سایر اثرات جانبیشان و همچنین تاثیر کم‌ترشان برروی اسکیزوفرنی کم‌تر استفاده می‌شوند.

آمیتریپتیلین (Elavil، Endep، Vanatrip)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) از قبیل آمیتریپتیلین بیشتر از سایر داروهای ضدافسردگی و میگرن با چاقی مرتبط هستند. فعالین آنتی هیستامینی دارو دلیل چاق کنندگی آن است. این داروها کم‌تر برای افسردگی استفاده می‌شوند چراکه مصرف بیش از حد آنها می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود.

داروهای ضدآلرژی (فکسوفنادین و پزودوافدرین)

فعالیت آنتی هیستامینی در داروهای اعصاب اغلب باعث افزایش وزن می‌شود، هرچند می‌شود این فعالیت را از داروهای ضدافسردگی حذف کرده و یا کاهش داد، اما در داروهای ضد حساسیت و آلرژی فعالیت آنتی هیستامنی حیاتی بوده و قابل حذف نیست. یک تحقیق در سال 2010 نشان داد افرادیکه داروهای ضدحساسیت می‌تواند 55 درصد شانس چاقی را در افراد افزایش دهد. آنتی هیستامین باعث مختل شدن فعالیت آنزیم خاصی که تنظیم کننده مصرف غذا در بدن است، می‌شود.

دیابینیز، اینسولاز (کلورپروپامید)

بعضی از داروهای درمان دیابت نوع 2 باعث کاهش وزن می‌شوند، در حالیکه بعضی از دیگر باعث افزایش وزن می‌گردند. داروهای حاوی سولفونیل اوره از جمله دیابینیز و اینسولاز باعث تحریک تولید و فعالیت انسولین که کاهش دهنده قندخون و افزایش دهنده اشتهاست، می‌شوند. داروهایی همچون متفورمین، بیِتا و ژانویا بیشتر برای کاهش وزن مناسب اند.

انسولین (Insulin)

انسولین می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اما انواع خاصی از انسولین همچون انسولین طولانی اثر لِویمیر تاثیر کم‌تری بر چاقی دارند. تحقیقی نشان می‌دهد که افراد در سه سال اول دریافت انسولین حدود 5 کیلوگرم افزایش وزن داشته‌اند. بیشتر از نصف این وزن در سه ماه اول بوجود آمده است.

آتنولول (Tenormin)

داروهای بتا بلاکر(Beta-blockers) دراوهای برای درمان فشارخون بوده که در این بین آتنولول، متوپرولول و ایندرال جزء پرمصرف ها می‌باشند. یکی از تحقیقات در زمینه این داروها نشان می‌دهد افرادیکه از داروی آتنولول استفاده نموده‌اند 2.5 کیلوگرم وزن بیشتر از سایر افراد در ماههای اولیه وزن اضافه می‌کنند. این داروها سرعت سوزاندن کالری را کاهش داده و باعث خستگی می‌شود.

داروهای پیشگیری از بارداری

این داروها معمولا باعث افزایش وزن شناخته می‌شوند، اما این ادعا هنوز ثابت نشده است. درحقیقت پروژستونهای طولانی اثر تزریقی بنام مدروکسی پروژسترون استات (DMPA) تنها دارویی است که با افزایش وزن ارتباط داشته و تاثیر آن اثبات شده است.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
ویتامین دی (Vitamin D)، در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی کاد یافت می‌شود. همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین دی (Vitamin D) در بدن را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری نماید.

واژه ویتامین D به چندین شکل مختلف این ویتامین اشاره می‌نماید. دو فرم مهم برای انسان ها ویتامین D2 که توسط گیاهان و ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان (زمانیکه دربرابر آفتاب هستیم) ساخته می‌شوند، هستند. خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می‌شوند.
%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-D.jpg


نقش اصلی ویتامین D حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون می‌باشد. ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکامشان مفید است، کمک می‌کند. ویتامین D به تنهایی و یا همراه با کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش شکستگی آنها استفاده می‌شود. همچنین ویتامین D ممکن است بتواند در برابر آرتروز،فشارخون بالا، سرطان و سایر بیماری ها از بدن محافظت نماید.

نرمی استخوان و osteomalacia دوتا از بیماری های قدیمی مرتبط با کمبود ویتامین D هستند. درکودکان کمبود ویتامین دی باعث نرمی استخوان (نرم شدن و ضعیف شدن استخوان) می‌شود. در بزرگسالان کمبود ویتامین D باعث osteomalacia (استخوان ها و ماهیچه های ضعیف) می‌شود. افراد در خطر کمبود ویتامین دی افراد مسن، افراد چاق، افردیکه کم دربرابر نورآفتاب قرار دارند و کودکانیکه فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌باشند. افرادیکه دچار بیماری هایی همچون فیبروز کیستیک (ساخته شدن بلغم و مخاط در ریه) یا بیماری التهابی روده می‌باشند، در خطر کمبود ویتامین دی می‌باشد.

چرا افرد ویتامین D مصرف می‌کنند؟

ویتامین D برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مهم می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D و کلسیم بهمراه هم می‌توانند تراکم استخوان را در زنان پس از یائسگی افزایش دهد. همچنین ویتامین D برای درمان بیماری‌های مرتبط با ضعف استخوان همچون نرمی استخوان مفید است.

افرادیکه سطح ویتامین D بدنشان پایین است، برا جبران آن ممکن است به مکمل‌ها احتیاج دارند. کمبود ویتامین D در افراد زیر متداول‌تر است:

  • افرادیکه بالای 50 سال هستند.
  • افرادیکه خیلی کم دربرابر خورشید هستند.
  • افرادیکه مشکلات کلیه و یا سایر بیماری ها جذب مواد معدنی را برای آنها سخت کرده است.
  • افرادیکه پوست تیره‌ای دارند.
  • افرادیکه با مصرف لاکتوز مشکل دارند.
  • افرادیکه گیاهخوار هستند.
  • کودکانیکه فقط شیرمادر دریافت می‌کنند.
ویتامین D برای بیماری‌های قلبی و عروقی، شامل فشارخون بالا و کلسترول خون بالا استفاده می‌شود. همچنین این ویتامین برای سایر بیماری ها همچون آرتریت روماتوئید، ضعف عضلانی، بیماری ام اس، آسم، برونشیت و بیماری‌های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های خودایمنی و پیشگیری از سرطان استفاده می‌شود، هرچند که مدارک کافی برای تاثیر ویتامین دی در این بیماری ها وجود ندارد.

کمبود ویتامین دی ممکن است بتواند باعث مشکلات هورمونی، ضعف و درد ماهیچه‌ها و سایر مشکلات شود. تحقیقات نشان می‌دهند که لوسیون های تجویز شده ویتامین D برای درمان پسوریازیس مفید می‌باشند.

چقدر ویتامین D باید دریافت کنید؟

انستیتوی پزشکی (IOM) میزانی برای مصرف ویتامین D پیشنهاد داده است. دریافت این میزان ویتامین D از طریق **** غذایی (بهمراه یا بدون مکمل‌ها) باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد. این میزان:

  • 600 IU درروز برای افراد بین 1 تا 70 سال
  • 800 IU در روز برای افراد بالای 70 سال
بعضی از متخصصان معتقدند این مقدار بخصوص برای افرادیکه در خطر آرتروز هستند، بسیار کم است. برای تخمین ویتامین D مورد نیازتان با پزشک مشورت نمایید. بیاد داشته باشید جدیدا (IOM) بیشتر از 1000 تحقیق راجع‌به ویتامین D را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مصرف زیاد ویتامین D لازم نبوده و حتی می‌تواند مضر باشد. (IOM) اخطار می‌دهد که مصرف بیشتر از 4000 IU در روز می‌تواند بصورت بلقوه خطرناک بوده میزان بیشتر از 10000 IU در روز با آسیب های کلیه و بافت‌ها همراه است.

منابع طبیعی ویتامین D کدام‌اند؟

بهترنی منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید می‌باشد. فقط روزانه 10 تا 15 دقیقه قرارگرفتن در برابر نور آفتاب بدون ضدآفتاب می‌تواند ویتامین D مورد نیاز شما را تامین نماید. ویتامین D همچنین در کره، تخم مرغ، ماهی ها از جمله سالمون و تن یافت می‌شود. بعضی از غذاهای غنی شده همچون شیر و سایر غذاها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند.

برای آشنایی با سایر منابع ویتامین D و کلسیم مقاله زیر توصیه می‌شود:

غذاهایی که برای سلامت استخوان ها مفید اند

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات دارویی ویتامین D چه هستند؟

  • عوارض جانبی. در مقادیر نرمال بنظر می‌رسد ویتامین D عوارض جانبی کمی داشته باشد. مصرف روزانه بیشتر از 4000 IU ویتامین D می‌تواند خطراتی را بهمراه داشته باشد.
  • تداخلات دارویی. ویتامین D می‌تواند با خیلی از داروها از جمله داروهایی که برای فشارخون بالا و مشکلات قلبی تجویز می‌شوند، تداخل داشته باشد.اگر روزانه دارو مصرف می‌کنید، قبل از دریافت مکمل‌های ویتامین D با پزشکتان مشورت نمایید.
  • خطرات. مصرف زیاد ویتامین D می‌تواند باعث از درست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد ویتامین D می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.
ویتامین D
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
کمردرد چیست؟ علل و علایم کمردرد؟ چگونگی پیشگیری و درمان کمردرد؟
کمر ارتباط دهنده بالا و پایین بدن به همدیگر بوده و بیشترین فشار وزن در بدن را تحمل می‌کند. به همین دلیل آسیب دیدن و کمردرد بخصوص موقع خم‌شدن، برداشت و یا حرکت دادن بدن بسیار معمول می‌باشد و هرفرد حداقل یکبار کمردرد را تجربه می‌کند. کمردرد یکی از معمول‌ترین دلایل غیبت از کار و یا مراجعه به پزشک است. هرچند کمردرد آزاردهنده و ناراحت کننده است ولی معمولا مشکلی جدی نمی‌باشد و پیشگیری و یا کاهش درد کمر با انجام روش‌ها و رعیات عواملی ممکن می‌باشد. اگر نتوانستید از کمردرد پیشگیری کنید، درمان های ساده خانگی معمولا برای درمان کمردرد ممکن می‌باشد و جراحی معمولا برای درمان این درد معمول مورد نیاز نیست.

نشانه‌ها و علایم کمردرد

بسته به دلیل کمردرد علایم و نشانه‌های آن متفاوت می‌باشد. درد کمر ممکن است کم و مبهم و یا شدید و سخت باشد. این درد می‌تواند در ناحیه کوچکی از کمر و یا کا کمر خود را نشان دهد. ممکن است هنگام کمردرد دچار گرفتگی عضلات شوید. همچنین کمردرد می‌تواند باعث مشکلات پا از جمله درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن پا شود. اکثر موارد کمردرد کوتاه مدت (حاد) بوده و بعد از چند هفته ازبین می‌رود. درصورتیکه شما تحت فشار باشید، ممکن است کمردرد شما به نوع طولانی مدت (مزمن) تبدیل شود.علایم شایع کمردرد شامل:

  • درد های عضلانی
  • درد ضربه زننده یا تیرکشنده
  • دردیکه تا پایین پای شما کشیده می‌شود
  • محدود شدن انعطاف پذیری یا محدوده حرکت کمر
  • ناتوانی در راست ایستادن
دلایل کمردرد

معمولا دردکمر بدون دلیل واضحی شروع به ظاهر شدن می‌کند و پیداکردن دلیل آن به آسانی ممکن نمی‌باشد، عواملی که می‌تواند باعث کمردرد شود، شامل:

  • کشیدگی ماهیچه‌ها و یا رباط‌ها.
  • دیسک برجسته و یا بیرون زده و فتق دیسک.
  • آرتروز
  • ورم مفاصل
  • افزایش سن
  • مشکل مادرزادی ستون فقرات
سایر دلایل شامل:

  • اختلال خواب
  • برداشتن و حمل بارهای سنگین
  • تشک نامناسب
افراد در خطر کمردرد

هرکسی حتی کودکان و نوجوانان هم ممکن است دچار کمردرد شود. هرچند وزن زیاد، فقدان تحرک و بلندکردن نامناسب اجسام معمولا عامل کمردرد تصور می‌شوند، اما تحقیقات در رابطه با این عوامل هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌است. یکی از گروههایی که بنظر می‌رسد در خطر بیشتری برای ابتلا به کمردرد هستند، افراد مبتلا به مشکلات روانی همچون افسردگی و اضطراب می‌باشند، هرچند دلیل مشخصی برای این بیماری در این افراد مشخص نشده‌است.

چگونگی درمان کمردرد

بیشتر انواع کمردرد بعد از چند هفته استراحت و درمان‌های خانگی و استفاده از مسکن‌های ساده بهبود پیدا می‌کنند. مدت کمی استراحت در رختخواب مناسب است، اما خوابیدن بیشتر از چندروز در رختخواب می‌تواند مضراتی بیشتر از فوایدش داشته باشد. فعالیت های روزانه خود را تا آنجاکه می‌توانید ادامه دهید. فعالیت های سبک همچون پیاده روی و کارهای عادی و روزانه معمولا بدون مشکل و مناسب است. اما اگر فعالیت خاصی درد شما را افزایش می‌دهد، از انجام آن خودداری نمایید. اگر درمان خانگی بعد از چندهفته اثر نکرد و یا درد شما شدید بود، شما به پزشک برای تجویز داروهای قوی و یا سایر درمان‌ها نیاز دارید. سایر درمان‌ها شامل:

  • درمان دارویی کمردرد
پزشک شما معمولا مسکن‌هایی از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده نماید. این داروها را همانطور که پزشکتان تجویز کرده مصرف کنید، چراکه مصرف زیاد می‌تواند اثرات جانبی جدی در پی داشته باشد. اگر درد شما با داروهای مسکن عادی بهتر نشد، پزشک ممکن است از شل کننده های عضلانی استفاده نماید.

داروهای مخدردار همچون کدئین یا هیدروکدون برای مدت‌های کوتاهی ممکن است تجویز شوند.

  • فیزیوتراپی و ورزش برای درمان کمردرد
فیزیوتراپی اساس درمان کمردرد می‌باشد. یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای می‌تواند طیف گسترده‌ای از انواع درمان از جمله درمان با گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و تکنیک‌های آزاد کردن ماهیچه برروی ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم پشت بدن، استفاده می‌نماید. فیزیوتراپیست میتواند به شما ورزش‌های خاصی آموزش دهد که انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه‌های شکم و پشت شما را افزایش دهد. انجام منظم این ورزش‌ها می‌تواند از درد کمر در آینده پیشگیری نماید.

  • تزریق برای درمان کمردرد
اگر سایر روش‌های درمان برای شما جوابگو نبود و درد کمر شما کاهش پیدانکرد یا درد آن به پای شما هم کشیده شده و شمارا ناتوان سازد، پزشکتان ممکن است برای شما آمپول کورتيزون (یک داروی ضدالتهاب) درفضای دور نخاع شما تزریق نماید. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب دور ریشه‌های عصبی کمک می‌کند، اما این تسکین کم‌تر از چندماه دوام می‌یابد.

  • جراحی برای درمان کمردرد
تعداد کمی از افراد برای درمان کمردرد به جراحی احتیاج پیدا می‌کنند. اگر شما دچار کمردردی شدید بهمراه تیرکشیدن پا یا ضعف شدید عضلانی بدلیل تحت فشار قرارگرفتن اعصاب باشید، ممکن است درمان جراحی برای شما مفید باشد. درغیر اینصورت جراحی فقط برای درمان مشکلات مادرزادی و ساختار استخوانی که درمان آنها با روش های دیگر کافی نبوده، استفاده می‌شود.

درمان کمردرد با طب سنتی یا جایگزین

برای درمان کمردرد می‌توان از بعضی انواع روش‌های موجود در طب سنتی یا جایگزین می‌توان استفاده نمود، این روش‌ها شامل:

  • طب سوزنی. یک فرد حرفه‌ای در طب سوزنی با فروکردن سوزن‌های استرلیزه و استیل در نقاط خاصی از پوست بدنمی‌تواند درد و سایر علایم کمردرد را بهبود بخشد.
  • ماساژ. اگر کمردرد شما بدلیل خشکی عضلانی و یا فشار بیش از حد بر عضلات باشد، ماساژ درمانی ممکن‌است بتواند به شما کمک کند.
  • یوگا. بعضی از انواع یوگا می‌تواند به شما در کاهش شدت کمردرد کمک نماید.
پیشگیری از کمردرد

برای سالم نگه‌داشتن کمر و پیشگیری از دردهای آتی موارد نکات زیر می‌تواند کمک کند:

  • ورزش کنید. ورزش‌ های منظم، کم شدت و هوازی (ورزش‌هایی که باعث فشار بر کمرنشوند) می‌تواند قدرت و تحمل شما را افزایش داده و به ماهیچه‌های شما برای عملکرد بهتر کمک می‌کنند. ورزش‌های همچون پیاده‌روی و شنا و استفاده از دوچرخه‌های ثابت انتخاب‌های مناسب می‌باشند. با پزشکتان برا پیداکردن مناسب ترین ورزش برای خودتان مشورت نمایید.
  • قدرت عضلانی و انعطاف پذیری ماهیچه‌هایتان را افزایش بخشید. ورزش‌های مخصوص ناحیه شکم و کمر(تمرینات تقویتی) می‌توانند ماهیچه‌های این ناحیه را تقویت کرده و این ماهیچه‌ها را به شکم‌بندی که جلوی فشار زیاد بر کمر را میگیرد، تبدیل کنند. برای پیداکردن بهترین و مناسب ترین ورزش برای خودتان باید به پزشک و یا فیزیوتراپیست مراجعه نمایید.
  • وزن مناسب. فشار زیاد ناشی از چاقی برروی کمر شما ممکن است بتواند باعث کمردرد شما گردد. اگر شما چاق هستید لاغر شدن می‌تواند به شما کمک نماید.
  • کفش‌های پاشنه کوتا بپوشید.
  • سعی به بلندکردن چیزهایی که برای شما سنگین است ننمایید.
  • موقع نشستن و ایستادن مراقب بوده و صاف بنشینید یا پا شوید و شانه‌های خودر را صاف نگه دارید.
  • ترک سیگار. براساس یک مطالعه افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار کمردرد می‌شوند.
  • دقت در برداشتن اجسام. برای برداشتن اجسام خم نشوید بلکه بنشینید و آنرا بردارید.
  • رختخواب. شما باید از تشکی استفاده نمایید که ستون فقرات شما را صاف نگه بدارد و درعین حال وزن باسن و شانه‌های شما را تحمل کند.
  • رانندگی. درهنگام رانندگی با تنظیم آیینه‌های بغل کاری کنید که مجبور به خم شدن برای دیدن آنها نباشید. صاف بنشینید و موقعیت خود را طوری تنظیم کنید تا پدال‌ها مستقیما زیر پای شما باشند. در صورتیکه مدت زیادی رانندگی می‌کنید، فاصله در بین راه استراحت نمایید.
منبع:
کمردرد چیست؟ علل و علایم کمردرد؟ چگونگی پیشگیری و درمان کمردرد؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
هشدار جدی درباره غذاهای صنعتی
۳ ماده زیانبار در غذا/برای بیماران کمپوت نبرید
میوه‌ها در فرایند کمپوت سازی به علت حرارت زیاد، تمام ویتامین‌ها و فیبرهای خود را که ارزش غذایی آنها را تشکیل می‌دهند، از دست می‌دهند و در نهایت یک شربت غلیظ قندی به عنوان کمپوت تهیه می‌شود که فاقد هر گونه ارزش غذایی است.

13921016000140_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از اصول اساسی تغذیه صحیح، پرهیز از مصرف سه ماده زیانباری است که متأسفانه امروزه جایگاهی ثابت در غذاهای مصرفی انسان‌ها یافته‌اند.

این سه مورد عبارتند از:

1- قند و شکر، و غذاهایی همچون انواع شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی که مستقیما حاوی قند و شکر هستند.

2- نمک و غذاهایی همچون انواع تنقلات بی‌ارزش (چیپس،پفک،چوب شور و ...) که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند.

3-انواع چربی و روغن، به ویژه اقلام نامرغوب آنها که علاوه بر ایجاد چاقی و بیماری‌های گوناگون ناشی از آن، افراد را در معرض ابتلا به انواع بدخیمی‌ها و سرطان‌ها نیز قرار می‌دهند.

بدیهی است که هر چه میزان مصرف قند، نمک و چربی در برنامه غذایی افراد کمتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌‌های مختلف کاهش می‌یابد و بر عکس، هر چه مصرف آنها بیشتر باشد، احتمال بروز بیمار‌ی‌‌ها و ناتوانی‌ها، به ویژه بیماری‌های غیرواگیری همچون چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های گوارشی، سرطان‌ها و ... افزایش خواهد یافت.

کمپوت و شیرینی برای بیماران هدیه نبرید

مرسوم شده هنگام عیادت از بیماران، انواع کمپوت‌ها و شیرینی‌ها به آنها هدیه داده می‌شود، حال آن که با توجه به توضیحات فوق‌الذکر، این‌گونه فراورده‌های غذایی حتی برای افراد سالم نیز زیانبارند، چه رسد به بیماران که نیاز بیشتری به پرهیز از غذاهای مضر و مصرف غذاهای غذاهای مفید و ارزشمند دارند.

پس اگر سلامت عزیزان بیمارمان برایمان اهمیت دارد، باید از ارائه اقلام زیانباری مثل کمپوت‌ها، شیرینی‌ها و شکلات‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و ... به آنها خودداری شود و به جای آن از غذاهای سالم و طبیعی و واجد ارزش تغذیه‌ای بالا، از جمله میوه‌های تازه استفاده شود.

منابع اصلی شکر، نمک و روغن

منابع اصلی شکر، نمک و روغن، غذاهای فراوری شده هستند؛ غذاهایی همچون انواع کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس و کالباس، نوشیدنی‌‌های صنعتی و انواع شیرینی‌هایی که در کارخانه‌های صنایع غذایی و طی اجرای فرایندهایی بر روی موادغذایی خام تولید می‌شوند و از انواع افزودنی‌ها، اعم از شیمیایی و طبیعی (نظیر نگهدارنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها،و رنگ‌ها) نیز در تولید آنها استفاده می‌شود.

در واقع، هر کدام از غذاهای فراوری شده، حاوی یک یا چند قلم از 3 ماده زیانبار مذکور هستند. مثلاً انواع میوه‌ها که منابع غذایی بسیار سودمندی محسوب می‌شوند، طی فرایند کمپوت‌سازی و بر اثر حرارت پخت،‌تمام ویتامین‌ها و فیبر با ارزش خود را از دست می‌دهند و صرفاً به یک شربت غلیظ قندی، فاقد هر گونه ارزش غذایی است، تبدیل می‌شوند.



همچنین، بسیاری از سبزی‌ها یا منابع پروتئینی نظیر گوشت، مرغ و ماهی، طی فرایند کنسروسازی مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و ضمناً مقادیر زیادی نمک و روغن نیز به آن‌ها افزوده می‌شود.

در محصولاتی مثل سوسیس و کالباس، حتی اگر از مرغوب‌ترین مواد اولیه هم تهیه شده باشند، مقادیر زیادی نمک و چربی (آن هم از مضرترین انواع آن) وجود دارد که سلامت انسان را جدا به خطر می‌اندازند.

در تهیه غذاهای فراوری شده، از مواد نگهدارنده شیمیایی نیز استفاده می‌شود که حتی انواع تایید شده و مجاز آن‌ها نیز مخاطراتی را برای سلامت افراد در پی دارند، چه برسد به انواع غیر مجاز که به خودی خود می‌توانند سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها (که برخی سرطان‌ها نیز از جمله آن‌ها هستند) شوند.

چه غذاهایی را جایگزین غذاهای فراوری شده کنیم

ضروری است که برای دستیابی به سلامت و حفظ و ارتقای آن، در انتخاب مواد غذایی مصرفی بیش از پیش دقت کنیم و ضمن پرهیز از مصرف قندوشکر، نمک و چربی‌ها، مواد غذایی سالم و طبیعی نظیر محصولات آردی تهیه شده از غلات کامل (سبوس ‌دار)، گوشت‌‌های قرمز و سفید و کم‌چرب، به ویژه ماهی، مقادیر مناسب از روغن‌های سالم، شامل روغن‌های گیاهی مایع همچون روغن آفتابگردان، ذرت، سویا، کنجد و زیتون، شیر و ماست کم چرب، پنیر و کشک کم نمک و میوه‌ها و سبزی‌های تازه را جایگزین مواد غذایی فراوری شده‌ای نماییم که به سبب محتویات نامناسبشان، بسیار زیانبارند و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازند.

انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مردم در کلاسهای ورزشی دچار کمر درد می‌شوند


رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با عنوان این مطلب که استفاده از آب درمانی را پیشنهاد نمی‌کنم، گفت: آب درمانی دکان است.



به گزارش سرویس سلامت ایسنا، دکتر اسماعیل ابراهیمی در نشست خبری دومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی که قرار است از 19 تا 20 دی ماه جاری در هتل المپیک برگزار شود، اظهار داشت: متاسفانه مردم نمی‌دانند که وزن بدن در آب تا یک سوم کم می‌شود و عضلات بعد از این که از آب بیرون می‌آیند شل شده و آسیب می‌بیند.



وی با بیان این مطلب که صدمه زایی بعد از آب درمانی بیشتر می‌شود، گفت: استفاده غلط، غیرتخصصی و نابجا در حوزه فیزیوتراپی در ایران، باعث آسیب مردم شده است.



ابراهیمی با عنوان این مطلب که دو سوم ضایعات ورزشی ناشی از اشتباه کسانی است که ورزشها را به مردم یاد می‌دهند، افزود: عمده افرادی که از تردمیل استفاده می‌کنند، داغون هستند.



رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به استفاده بی رویه تردمیل در نزد مردم، اظهار داشت: همه بیماران کمر دردی و زانو دردی، از تردمیل استفاده کرده‌اند.




وی با بیان این مطلب که تردمیل فشار زیادی به مفاصل زانو و کمر وارد می‌کند، گفت: استفاده از این قبیل وسایل باید با نظارت یک فرد متخصص و آگاه به فیزیوتراپی انجام شود.





ابراهیمی در ادامه از برنامه‌های صحبگاهی تلویزیون برای انجام ورزشهای کششی به شدت انتقاد کرد و افزود: کسانی که در 2 ساعت اول صبح تمرینات کششی انجام می‌دهند تا 300 درصد دچار صدمات دیسک کمر شده و 80 درصد، بافت‌های نرم بدن آسیب می‌بیند.




در ادامه این نشست دکتر جواد صراف زاده دبیر علمی دومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی نیز با عنوان این مطلب که 15 تا 20 درصد کمردردها مزمن می‌شود، گفت: درصد بالایی از افرادی که به کلاسهای ورزشی می‌روند با کمردردهای شدید به ما مراجعه می‌کنند.



عضو هیئت رئیسه انجمن فیزیوتراپی ایران با انتقاد از اینکه مربی کلاس ورزشی برای همه یک فرمول ارائه می‌دهد، افزود: چون افراد در این کلاسها معاینه نمی‌شوند در نتیجه نمی‌توان همه را یک جور تمرین داد. چون احتمال دارد برخی از آنها سابقه‌ای از کمردرد و ... داشته باشند.



صراف زاده با عنوان این مطلب که استفاده از دستگاه رفع چین و چروک در منزل جواب نمی‌دهد، تاکید کرد: استفاده از این دستگاه‌ها باید زیر نظر فرد متخصص انجام شود.



انتهای پیام
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سکته مغزی چیست؟ علایم سکته مغزی کدام‌اند؟
زمانیکه رگهای خون‌رسان به مغز بهر دلیلی پاره یا بسته شود، بافت‌های مغز از اکسیژن و غذا محروم می‌شود و بعد از چند دقیقه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند، در این وضعیت فرد دچار سکته مغزی (stroke) شده‌است. سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی است، درمان فوری ضروری بوده و عملکرد زودهنگام می‌تواند جلوی آسیب بیشتر و عوارض شدید و بلقوه سکته مغزی را بگیرد. فرد دچار سکته مغزی شده ممکن است توانایی حرف زدن را از دست داده، دچار مشکلات حافظه شده یا یکطرف بدنش فلج شود. خبرخوب این است که سکته مغزی می‌تواند پیشگیری و درمان شود. امروز و در این مقاله راستینه می‌خواهیم اطلاعاتی راجع به دو نوع سکته مغزی، افراد در خطر سکته مغزی، دلایل و نشانه‌های آن و خلاصه‌ای از شیوه درمان و پیشگیری از سکته مغزی بپردازیم.

دونوع اصلی سکته مغزی کدام‌اند؟

دو نوع اصلی سکته مغزی شامل سکته مغزی ایسکمیک (بسته شدن رگ) و هموراژیک (پاره شدن و خونریزی مغز) می‌باشد.

سکته مغزی ایسکمیک (Ischemic)

حدود 87 درصد کل بیمارانیکه دچار سکته مغزی می‌شوند، دچار این نوع از سکته مغزی می‌شوند. در این نوع سکته یک لخته یا ترومبوس در رگ‌های خون‌رسان به مغز شکل گرفته و مانع خونرسانی به مغز می‌شود.

سکته مغزی هموراژیک (hemorrhagic)

این نوع سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از رگ‌های خونرسان به مغز پاره شده و سطح بین مغز و جمجمه را پر از خون می‌کند (خونریزی ساب آراکنوئید یا subarachnoid hemorrhage)، یا زمانیکه یک رگ معیوب در مغز پاره شده و تمام بافت‌های اطرافش را پر از خون نماید(خونریزی مغزی یا cerebral hemorrhage).

هردو نوع سکته باعث فقدان خونرسانی در مغز و جمع شدن خون در مغز شده و باعث فشار زیاد بر مغز می‌شود. نتیجه سکته بسته به مکانیکه سکته رخ داده و میزانیکه مغز آسیب دیده متفاوت است. سکته‌های کوچک‌تر ممکن است باعث مشکلات کوچک‌تر از جمله ضعف در دست و یا پا شود درحالیکه سکته‌های بزرگتر می‌تواند باعث فلج شدن و یا مرگ شود. خیلی از افراد آسیب دیده توسط سکته مغزی دچار ضعف در بخشی از بدن، مشکلات تکلمی و یا انواع بی‌اختیاری از جمله بی‌اختیاری ادرار می‌شوند.

علایم سکته مغزی

درصورتیکه فکر می‌کنید شما یا یکی از اطرافیانتان دچار سکته مغزی شده‌اند، به این علایم و نشانه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم دقت نمایید. با اطلاع بموقع از سکته مغزی می‌توان خطرات و عوارض سکته را کاهش داد. این علایم شامل:

  • مشکل در راه رفتن. شما ممکن است تلوتلو خورده، سرگیجه ناگهانی داشته باشید و یا تعادلتان را از دست دهید.
  • مشکل در صحبت و ادراک. شما ممکن است دچار گیجی شوید. شما ممکن است موقع حرف زدن کلماتی را حذف کرده و یا در فهمیدن صحبت دیگران مشکل داشته باشید.
  • فلج شدن و یا بی‌حسی صورت، دست و یا پا. ممکن است بصورت ناگهانی در صورت، دستها و یا پاهای خود دچار بی‌حسی، ضعف و یا فلج شدن، نمایید. سعی کنید هردودست خود را بالای همزمان بالای سرتان ببرید،‌اگر یکی از دست‌ها افتاد شما ممکن است دچار سکته شده باشید. همچنین ممکن است موقع خنده یک طرف از دهان شما دچار افتادگی شود.
  • مشکلات بینایی در یکی و یا هردو چشم. ممکن است بصورت ناگهانی دچار تاری و یا سیاهی دید شوید و یا دچار دوبینی گردید.
  • سردرد. دردی ناگهانی و شدید در سر که ممکن است با استفراغ، سرگیجه و یا مشکلات هشیاری همراه باشد، ممکن است نشان‌دهنده سکته مغزی در شما باشد.
زمانیکه دچار یکی یا بیشتر از یکی از علایم سکته شدید، ولواینکه علایم از بین رفتند و یا کم بودند می‌بایست با اورژانس تماس بگیرید. هر دقیقه زمانیکه دچار سکته شده‌اید، مهم است پس منتظر از بین رفتن علایم نشوید. برای بیشترین بهره‌وری در درمان، شما باید تا سه ساعت بعد از ظاهر شدن اولین نشانه به بیمارستان مراجعه نمایید.

چه کسانی در خطر سکته مغزی می‌باشند؟

عواملیکه برسکته مغزی تاثیر می‌گذارند به دو دسته قابل تغییر و غیرقابل تغییر تقسیم می‌شوند،‌ افرادیکه تعداد بیشتری از این عوامل را داشته باشند، ممکن است در خطر بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی باشند.

عوامل قابل تغییر شامل:

عوامل غیرقابل تغییر شامل:

  • سن. خطر سکته با افزایش سن افزایش می‌یابد و افراد 55 سال به بالا بیشتر از بقیه در خطر هستند.
  • نژاد. افراد آفریقایی-آمریکایی بیشتر از سایر افراد در خطر سکته مغزی می‌باشند.
  • جنسیت. مردان بیشتر از زنان در خطر سکته مغزی می‌باشند. زنان معمولا در سنین بالاتری نسبت به مردان دچار سکته مغزی شده و خطر مرگ پس از سکته مغزی در آنها بیشتر است.
  • سابقه. سابقه شخصی و یا خانوادگی سکته مغزی، سکته قلبی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
عوارض سکته مغزی کدام است؟

سکته مغزی می‌تواند باعث ناتوانی‌های موقتی و یا دائمی بسته به مدت زمان فقدان خون در مغز و بخش آسیب دیده شد. این عوارض شامل:

  • فلج شدن و یا از کار افتادن عضلات.
  • مشکل در صحبت کردن و یا فرودادن غذا و مایعات.
  • ازدست‌دادن حافظه و یا مشکل در فکرکردن.
  • مشکلات احساسی.
  • درد یا سایر احساسات غیرمعمول در قسمت‌هایی از بدن که تحت تاثیر سکته قرار گرفته‌اند.
  • تغییر در رفتار و اهمیت به خود.
مانند سایر بیماری‌ها صدمات مغزی و درمان عوارض آنها بسته به اشخاص مختلف متفاوت است.

سکته مغزی چگونه مشخص می‌شود؟

برای تعیین کردن بهترین شیوه درمان سکته مغزی تیم اورژانس می‌بایست مشخصکنند که شما دچار کدام نوع از سکته شده‌اید و چه بخش یا بخش‌هایی از مغز شما تحت تاثیر سکته قرار گرفته‌اند. همچنین آنها باید متوجه شوند که مشکل شما بدلیل سکته بوده یا تحت تاثیر سایر مشکلات همچون تومور مغزی و یا مصرف دارو‌های خاص می‌باشد. پزشک شما ممکن است از چندین آزمایش برای مشخص کردن مشکل شما استفاده کند، این آزمایش ها شامل:

  • معاینه بدنی
  • آزمایش خون
  • سی‌تی اسکن (CT)
  • ام آر آی (MRI)
  • آنژیوگرام مغزی
  • اکوکاردیوگرام
چگونگی پیشگیری از سکته مغزی؟

آشنایی با عوامل خطرزا در سکته مغزی، پیروی از راهنمایی‌های پزشکتان و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سکته مغزی هستند. اگر شما سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته مغزی کوچک) داشته‌اید، رعیات موارد ذکر شده به شما در پیشگیری از سکته بعدی جلوگیری می‌نماید.خیلی از شیوه‌های پیشگیری از سکته مغزی با شیوه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی یکسان است. بصورت عمومی، توصیه‌های سبک زندگی سالم شامل:

  • کنترل فشارخون بالا.
  • سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار.
  • کاهش دریافت و مصرف کلسترول، سدیم و چربی.
  • درمان و کنترل مناسب دیابت.
  • مدیریت استرس.
  • افزایش فعالیت جسمانی و ورزش.
  • رعایت **** غذایی سالم. رعیات **** غذایی سالم، مصرف گوجه فرنگی و **** غذای مدیترانه‌ای و **** غذایی برای مدیریت دیابت می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک نماید.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
چگونه سریع و بی خطر لاغر شویم؟
دنبال کاهش وزن و **** لاغری هستید، پس حتما یکی از شرایط شما برای انتخاب **** خوب سرعت تاثیر آن است. پس بگذارید ما به شما کمک کرده و جستجوی شما را محدود کنیم، **** های لاغری مدروز و عجیب و غریب برای سلامتی شما مناسب نبوده و به شما در لاغر شدن و سالم ماندن کمکی نمی‌نماید. البته ناراحت نشوید، گزینه‌های سالم تری هنوز وجود دارند. شما می‌توانید بدون خطر هفته‌ای 1.5 کیلوگرم و یا بیشتر با ورزش و **** غذایی سالم وزن کم نمایید.

چگونه سریع لاغر شویم

اگر شما روزانه 500 کیلوکالری بیشتر از کالری موادغذایی که می‌خورید، بسوزانید،‌ شما باید حدود یک کیلوگرم وزن کم نمایید. اگر می‌خواهید سریعتر لاغر شوید، می‌بایست کم تر غذا خورده و بیشتر ورزش نمایید.

برای مثال اگر شما روزانه 1050 تا 1200 کالری مصرف می‌کنید، و روزانه 1 ساعت ورزش می‌نمایید و وزن شما حدود 110 کیلوگرم است، شما باید حدود 1 تا 2 کیلوگرم وزن در هفته اول از دست دهید. دقت کنید که کم کردن کالری بیشتر از این حد مجاز نیست و می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

درضمن بیاد داشته باشید زمانیکه شما نمک و یا نشاسته را از **** غذایی‌تان حذف می‌کنید، فقط آب بدن شما کاهش می‌یابد و تاثیر بر چربی درون بدن گذاشته نمی‌شود.

نکاتی برای اینکه بتوانیم لاغر شویم

چندتا از پیشنهادهای مفید برای کاهش وزن کم کردن مصرف نشاسته، قند و چربی حیوانی موجود در گوشت و لبنیات می‌باشد. برای لاغری سریع میبایست تمرکز شما بر مصرف میوه، سبزیجات، سفیده تخم مرغ، سویا و محصولات آن، سینه مرغ بدون پوست، ماهی، لبنیات بدون چربی و گوشت بدون چربی باشد. در ادامه به شرح چندتا دیگر از نکات مفید می‌پردازیم:

  • سبزیجاتی بخورید که به شما احساس سیری و پربودن معده دهد.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • خوراکی‌های وصوصه کننده را از خانه خارج نمایید.
  • خود را مشغول کنید تا هنگام بی‌حوصلگی شروع به خوردن ننمایید.
  • غذایی که میخورید را در بشقاب ریخته و مستقیم از یخچال یا قابلمه شروع به خوردن ننمایید.
  • وعده های غذایی را حذف نکنید.
یک دفتر برای خوراکی‌هایتان درست کرده و هرچیزی را که میخورید لیست نمایید. حتی اگر این لیست را برروی دستمال سفره نوشته و بعد از غذا دور بی‌اندازید، مهم نبوده چرا که خود نوشتن خوراکی باعث می‌شود شما نسبت به خودتان مسئول شوید. به غیر از نوشتن اینکه چه خورده‌اید، چقدر خورده‌اید و کی خورده‌اید، می‌توانید احساس خود را قبل از خوردن بنویسید، اگر عصبانی، ناراحت و یا بی‌حوصله بودید، یادداشت کنید، ما اغلب بر میزان غذایی که می‌خوریم دقت می‌کنیم، اما احساست ما قبل از غذا خوردن هم مهم می‌باشد. اگر شما رابطه طولانی مدت احساسی و عاطفی با غذاخوردن خود دیدید، حتما برای رفع مشکل به یک مشاور مراجعه نمایید. مشاوران کمکی بزرگی برای حل این مشکل شما هستند.

ورزش برای لاغر شدن سریع

بعد از رعایت نکات بالا، نوبت به تحرک بیشتر می‌رسد. سعی به انجام تمرنیات قلبی و قدرتی نمایید. تمرینات قلبی (cardio train) بیشترین حد کالری سوزی را دارد پس برای کاهش وزن بسیار مناسب است، اما بعد از تمرینات کاردیو شما باید چندین ساعت در هفته تمرینات قدرتی هم داشته باشید. برای سوزاندن چربی بیشتر سعی کنید بعد از گرم شدن بعد راهی برای عرق کردن پیدا کرده و تمام مدت ورزش هم عرق نمایید. اگر بدلیل مشکل یا بیماری خاصی نمی‌توانید ورزش کنید و یا ابتدا باید وزن زیادی از دست دهید، تا بتوانید ورزش کنید، پس باید برای دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

درضمن برای شروع ورزش به خود زیاد فشار نیاورید و مراقب آسیب دیدن بدن خود هم باشید. یکی دیگر از راههای رسیدن به سطح مفید و کافی ورزش استفاده از برنامه‌های ورزشی وقفه دار (Interval training) است. بصورتی که کمی شدید ورزش کرده، سپس با کمی آرام ورزش کنید و با این برنامه را همیشه در ورزش خود رعایت نمایید. بعد از گذشت مدتی از این برنامه شما می‌توانید سریع تر و قوی تر و بدون سختی ورزش نموده و کالری بیشتری بسوزانید.

**** های مد روز و شکننده

واضح و قابل درک است که **** های عجیب و غریب لاغری که به شما وعده لاغری زود هنگام و سریع و یا از دست دادن میزان زیادی وزن در چند روز می‌دهند، چقدر می‌توانند برای شما وسوسه‌انگیز باشند، بخصوص اگر شما وزن زیادی برای از دست دادن داشته باشید.

بیاد داشته باشید برنامه‌های شامل قرص‌های سم زدا، مسهل، نخوردن غذا، معجون های عجیب یا هر رژیمی که قول لاغری بیشتر از 1 تا 2 کیلوگرم در هفته را می‌دهد، می‌تواند خطرناک بوده و برای سلامتی مضر باشد، پس از این **** ها بگذرید و آنها را انتخاب نکنید.

واقعیت این است که دریافت روزانه کم تر از 1200 تا 1050 کالری در روز می‌تواند، اثر معکوس داشته باشد، چرا که شما برای لاغر شدن نیاز به عضلات قوی برای ورزش موثر دارید.

زمانیکه شما کم کالری دریافت می‌کنید، چربی های بدن آب می‌شود هرچند که این خبر خوب است، اما خبر بد این‌است که کم کم ماهیچه های شما هم شروع به آب شدن می‌کنند. این اتفاق یکی از بدترین اتفاق هاست، چراکه با آب شدن ماهیچه‌ها متابولیسم بدن شما(سوخت و ساز) کاهش یافته و ورزش کردن و فعالیت برای شما سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

یکی دیگر از بدی‌های این ****‌ها این است که برای اینکه لاغر شوید باید مدت‌ها باید خود را از همه خوراکی‌هایی که دوست داشته و یا بدنتان به آن نیاز دارد، محروم نمایید. شما نمی‌توانید برای مدتی طولانی این **** ها را ادامه دهید، و خیلی معمول است که بعد از مدتی **** را ول کرده و دیگر رعایت نکنید.
منبع:
چگونه لاغر شویم
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سندرم پای بی قرار چیست؟ با پاهای بی قرار و ضعف کرده چه کنیم؟
سندرم پای بی قرار (Restless legs syndrom) مشکلی است که در آن فرد احساس نوعی ناراحتی (بخصوص در عصرها و شب‌ها) کرده و می‌خواهد با راه رفتن یا مالش پا این حس ناخوشایند را برطرف نماید. از آنجا که این سندروم معمولا پا را هنگام خواب تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوعی از اختلالات خواب به شمار می‌آید. سندرم پای بی قرار در هر سنی می‌تواند شروع شود و با گر زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد. در این مقاله راستینه می‌خواهیم به بیان علایم، دلایل، درمان و تغییرات سبک زندگی که می‌تواند بر سندرم پای بیقرار تاثیر داشته باشد، بپردازیم.

علایم سندرم پای بق قرار

افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار دچار احساستی ناراحت کننده در پاها (بعضی اوقات در دست یا سایر اعضای بدن) و نیازی شدید به تکان دادن پاها برای آسایش از این مشکل دارند. بیماری باعث انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد مبتلا می‌شود. نوسان شدت علایم سندرم پای بیقرار عادی بودهو می‌تواند رخ دهد.

این مشکل معمولا هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت برروی صندلی ماشین، هواپیما و یا سینما رخ دهد. علایم سندرم پای بیقرار با تکان دادن پا و یا ایستادن بهتر شده و کم تر آزار می‌دهد. این علایم می‌تواند باعث مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

بعضی از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار هیچگاه به پزشک مراجعه نمی‌کنند، چراکه بیان کردن علایم و توضیح مشکل برایشان دشوار می‌باشد. اگر فکر می‌کنید، دچار این بیماری هستید برای درمان آن و دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل ابتلا به سندرم پای بی قرار

در اکثر موارد، پزشکان دلیلی برای بیماری سندرم پای بی قرار نمی یابند. هرچند آنها اعتقاد به تاثیر نقش ژن ها و عامل وراثتی در این بیماری دارند(تقریبا 50 درصد افراد مبتلا به بیماری سابقه خانوادگی دارند). سایر عوامل تاثیر گذار بغیر از ژن و وراثت شامل:

  • بیماری های مزمن. بعضی از بیماری های مزمن و خاص همچون کمبود آهن، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیه، دیابت و نوروپاتی محیطی معمولا با سندرم پای بی قرار مرتبط هستند. درمان این بیماری ها معمولا باعث درمان سندرم پای بی قرار هم می‌شود.
  • داروها. بعضی از انواع داروها همچون داروهای ضدتهوع، داروهای آنتی سایکوتیک، داروهای ضدافسردگی و داروهای درمان سرماخوردگی و یا آلرژی که شامل آرام بخش آنتی هیستامین هستند، می‌توانند بیماری را شدیدتر نمایند.
  • بارداری. بعضی از خانم ها در دوران بارداری بخصوص سه ماه آخر بارداری دچار سندرم پای بی قرار می‌شوند. بیماری معمولا 1 ماه بعد از زایمان برطرف می‌شوند.
سایر عواملی که می‌ـواند باعث ابتلا به سندرم پای بی قرار شود شامل مصرف الکل و بی خوابی است. بهبود خواب و ترک مصرف الکل می‌تواند به بهبود بیماری کمک نماید.

درمان سندرم پای بی قرار چگونه است؟

بعضی برای درمان سندرم پای بی قرار باید سایر بیماری های مرتبط همچون کمبود آهن یا نوروپاتی محیطی را باید درمان نمود. درمان کمبود آهن ممکن است با تجویز مکمل های آهن در ارتباط باشد. با اینحال دقت نمایید که برای دریافت آهن باید قبل از آن سطح آهن خونتان را چک کرده و با تجویز پزشک اقدام به دریافت دارو نمایید.

اگر سندرم پای بی قرار در شما با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن می‌بایست بر تغییرات سبک زندگی و یا درمان دارویی تمرکز نمایید. درمان دارویی فقط با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به پزشک ممکن نیست.

درمان سندرم پای بی قرار با تغییرات سبک زندگی

تغییرات ساده سبک زندگی می‌توانند نقش مهمی در آرام کردن بیماری بهمراه دارند. نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند:

  • حمام و ماساژ. حمام آب گرم و ماساژ پاها می‌تواند کمک بزرگی برای آرام کردن پاهای شما باشد.
  • کمپرس آب گرم و یا آب سرد. استفاده از کمپرس های آب گرم و سرد مفید بوده، بسته به اینکه کدام بیشتر بر شما تاثیر می‌گذارد از کمپرس سرد یا گرم استفاده نمایید.
  • استفاده از تکنیک های آرام کننده. تکنیک های آرام کننده (relaxation) همچون یوگا و مدیتیشن بخصوص قبل از خواب ممکن است بتواند به شما کمک نماید.
  • برنامه ریزی مناسب برای خواب. خستگی می‌تواند باعث بدتر شدن شدت سندرم پای بی قرار شود، پس حفظ بهداشت خواب بسیار مهم می‌باشد. دریافت خواب مناسب و همچنین برنامه ریزی مناسب برای خواب و محیط آرام بخش خواب می‌تواند به شما کمک نماید.
  • ورزش و تمرنیات بدنی. ورزش و تمرین معتدل و آرام می‌تواند باعث بهبود سندرم پای بی قرار شود. اما فشار زاد هنگام ورزش بخصوص بر پاها می‌تواند اثر معکوس داشته باشند.
  • اجتناب از مصرف کافئین. بعضی اوقات کاهش مصرف کافئین و یا قطع آن می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. برای آزمایش این موضوع برخود می‌توانید چند هفته مصرف خوراکی های حاوی کافئین می‌تواند به شما کمک نماید.
  • عدم مصرف سیگار و الکل. هردو سیگار و الکل می‌توانند شدت بیماری را افزایش دهند. ترک سیگار و الکل ممکن است بتواند به شما در بهبود بیماری کمک نماید.
درمان سندرم پای بی قرار با طب سنتی یا جایگزین

از آنجاییکه بعضی اوقات سندرم بوی بی قرار می‌تواند بدلیل مشکلات تغذیه‌ای باشد، بعضی اوقات خوراکی ها و بعضی از انواع مکمل می‌تواند در درمان بیماری موثر باشد. این مکمل ها شامل:

  • آهن
  • فولیک اسید
  • ویتامین B
  • منیزیم
می‌باشد. مصرف این مکمل ها پس از آنجام آزمایش و با دستور پزشک ممکن است بتواند به شما کمک نماید. مصرف خوراکی‌های حاوی این مکمل ها هم ممکن است به شما در بهبود بیماری کمک نماید.
منبع
سندرم پای بی قرار
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
خواص درمانی سویا چیست؟ مضرات آن کدام است؟

سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد. مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می‌باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می‌باشد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ازتباط است. در ادامه به بررسی خواص درمانی سویا و مضرات آن می‌پردازیم.

فواید خوردن سویا و خواص درمانی آن
سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر بوده که همه این مواد برای سلامتی مفیداند. پروتئین درون سویا می‌تواند فوایدی برای بیماری های قلبی، کاهش اثرات یائسگی، کاهش وزن،ورم مفاصل، عملکرد مغز و بهبود توان در ورزش دارد. سویا ممکن است بتواند خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد. بعضی از خواص درمانی و فواید سویا شامل:

  • تاثیر بر کلسترول خون- تحقیقات نشان می‌دهد، اضافه کردن سویا به **** غذایی می‌تواند تاثیراتی بر سطح کلسترول خون داشته و کمی آنرا کاهش دهد. کاهش سطح کلسترول تا زمانیکه **** ادامه دارد، باقی می‌ماند.
  • تاثیر بر فشارخون بالا- تحقیقات نشان می‌دهد که سویا می‌تواند فشارخون را کاهش دهد، با اینحال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان سویای لازم برای کاهش فشارخون مورد نیاز است.
  • تاثیر بر یائسگی- تحقیقات نشان می‌دهد که سویا گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد. البته تحقیقات بیشتری برای نتیجه گیری در این مورد نیاز است.
  • تاثیر سویا بر حساسیت- معمولا شیر سویا برای کودکان حساس به شیر عادی استفاده می‌شود، با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
  • تاثیر سویا بر سرطان- تحقیقات محدود نشان می‌دهد که سویا می‌تواند خطر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ (colon) را کاهش دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر سویا بر پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.
  • تاثیر سویا بر دردهای دوره‌ای پستان- تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که سویا می‌تواند بر دردهای دوره‌ای پستان که با سیکل قاعدگی در ارتباط اند تاثیر داشته و آن را کاهش دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
  • تاثیر سویا بر دیابت نوع 2- سویا ممکن است بتواند تاثیرات مفیدی بر سطح قندخون در افراد دیابتی داشته باشد. بااینحال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
سایر مواردیکه ممکن است سویا در بهبود آنها نقشی داشته باشد اما هنوز ثابت نشده‌اند، شامل:

  • بهبود کیفیت ورزش
  • سنگ صفرا
  • بیماری های قلبی
  • التهاب
  • کم خونی فقر آهن
  • بیماری های کلیوی
  • سندرم متابولیک
  • آرتروز
  • عملکرد بهتر بدن در افراد میانسال
  • پیر شدن پوست
  • صدمه به نخاع
  • کاهش وزن
مضرات سویا و موارد منع مصرف
شویا تقریبا خوراکی مطمئن و بی خطری می‌باشد و می‌شود در **** غذایی بزرگسالان، کودکان و یا حتی نوزادان استفاده نمود. با اینحال:

  • آلرژی و حساسیت به سویا معمول بوده و اگر شما به سویا و یا سایر اعضای خانواده سویا حساسیت دارید، نمی‌بایست آن را مصرف نمایید. نشانه‌های حساسیت به سویا متفاوت بوده و می‌تواند شامل آب ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش و یا افت فشار ناگهانی شود.
  • سویا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد و در افرادیکه داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، یا اختلالات خونریزی دارند می‌بایست با احتیاط و کم مصرف شود.
  • سویا ممکن است سطح قندخون را پایین بیاورد پس افراد دیابتی و یا کسانیکه قندخون پایینی دارند باید با احتیاط آنرا مصرف کنند.
  • افرادیکه دچار کم خونی، فیبروز کیستیک یا اختلالات تیروئید، معده، روده، سیستم ایمنی و قلبی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.
  • افراد مبتلا به نقرس بهتر است مصرف سویا را کم و محدود نمایند.
مصرف سویا در بارداری و شیردهی
سویا به عنوان جزئی از **** غذایی در زنان باردار و شیرده معمولا بدون اشکال می‌باشد. با اینحال از مصرف زیاد سویا در دوران بارداری و شیردهی باید خودداری نمود.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
کم خونی (Anemia) بیماری ای است که در آن شما گلبول قرمز خون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان ندارید. ابتلا به کم خونی ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود. کم خونی شامل شاخه ها و شکل های مختلفی می‌باشد که هرکدام دلایل مختلفی دارند، از دست دادن خون یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کم خونی است. کم خونی می تواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد.

اگر احساس می‌کنید به کم خونی مبتلا هستید، به پزشک مراجعه نمایید چراکه کم خونی ممکن است نشانه یک بیماری جدی و سخت باشد. درمان کم خونی می‌تواند شامل دریافت مکمل و یا دریافت مراقبت پزشکی باشد. پیشگیری از بعضی از انواع کم خونی با یک **** غذایی سالم و متنوع ممکن می‌باشد.

علایم کم خونی

علایم و نشانه های ابتلا به کم خونی بسته به دلیل کم خونی، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط به کم خونی متفاوت است، این علایم ممکن است شامل:

  • خستگی و احساس فرسودگی
  • رخوت و بی حالی
  • بی قراری و ناراحتی
  • تنگی نفس و یا مشکل در تنفس
  • تمرکز ضعیف
  • تپش قلب
  • حساسیت به هوای سرد
  • پوست رنگ پریده
  • درد قفسه سینه
سایر علایم زیر ممکن اند اما معمول نیستند:

  • وزوز گوش ها
  • سردرد
  • تاثیر بر حس چشایی
  • خشگی زبان
  • مشکل در بلعیدن غذا
  • ناخن های خشک و پوسته پوسته
  • سندرم پای بی قرار
دلایل کم خونی

شما زمانی دچار کم خونی می‌شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می‌شود که:

  • بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی‌کند.
  • بدن شما گلبول های قرمز تولید شده را نابود می‌کند، در این حالت که معمولا بدلیل سایر بیماری ها و عوامل رخ می‌دهد، عمر گلبول قرمز تولید شده کم تر از حد لازم بوده و با مرگ گلبول، بدن دچار کم خونی می‌شود.
  • خونریزی باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون و هموگلوبین شده و باعث کم شدن تعداد گلبول قرمز خون می‌شود. این خونریزی ها ممکن است بدلیل مواردی از جمله زخم معده، هموروئید، التهاب معده، سرطان، بعضی از انواع داروها، بعضی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری، قاعدگی، جراحی و اهدای خون باشد.
دلایل انواع شایع کم خونی شامل:

    • کم خونی ناشی از فقر آهن.
    • کم خونی ناشی از کمبود ویتامین.
    • کم خونی ناشی از بیماری های مزمن.
    • کم خونی ناشی از عوامل ارثی
عواملی که خطر کم خونی را افزایش می‌دهد

عواملی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند باعث ایجاد کم خونی در افزاد شوند، این عوامل شامل:

  • **** غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز. **** های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهد.
  • اختلالات روده ای. ابتلا به اختلالات روده‌ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد.
  • قاعدگی. عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می‌شوند.
  • بارداری. اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می‌یابد.
  • بیماری های مزمن. بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهند.
  • سایر عوامل. سابقه آلوده شدن به بعضی از عفونت ها، بیماری های خونی و بیماری های خود ایمنی، مصرف الکل، آلوده شدن به مواد سمی و مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند باعث ابتلا به کم خونی شود.
عوارض ابتلا به کم خونی

کم خونی درمان نشده می‌تواند باعث ابتلا به سایر عوارض و مشکلات از جمله:

  • خستگی شدید. زمانیکه کم خونی شدید باشد، شما ممکن است انقدر خسته باشید که نتوانید کاری انجام دهید.
  • بیماری های قلبی. کم خونی می‌تواند باعث تپش قلب (آریتمی قلبی) شود. همچنین از آنجاییکه قلب برای رسیدن اکسیژن کافی به بدن باید بیشتر کار کند، ممکن است فرد دچار نارسایی احتقانی قلبی ( congestive heart failure) شود.
  • مرگ. بعضی از انواع کم خونی ارثی می‌توانند جدی بوده و حتی زندگی افراد را تهدید کنند. همچنین از دست دادن سریع و شدید خون می‌تواند باعث کم خونی حاد شده و حتی باعث مرگ افراد شود.
میزان مناسب گلبول قرمز خون

میزان عمومی و مناسب تعداد گلبول قرمز خون می‌بایست :

  • برای مردان: 4.7 تا 6.1 میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر
  • برای زنان: 4.2 تا 5.4 میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر
این میزان گلبول تعداد معمول بوده و در بعضی از نواحی یا آزمایشگاهها میزان مناسب در رنج دیگری ممکن است باشد، برای اطلاع از رنج مناسب ناحیه تان می‌بایست به آزمایشگاه یا پزشک مراجعه نمایید.

درمان کم خونی

درمان کم خونی بسته به علت آن متفاوت است، بعضی از انواع درمان بسته بیماری مربوطه شامل:

  • درمان کم خونی مربوط به فقرآهن. در این شرایط پزشک شما از مکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلیول قرمز خون استفاده می‌کند.
  • درمان کم خونی مربوط به **** غذایی. بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل **** غذایی ناسالم آنهاست و **** غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می‌باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در **** غذایی شان نمایند.
  • درمان کم خونی مربوط به بیماری های دیگر. اگر کم خونی به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می‌بایست برای درمان کم خونی بیماری مربوطه را درمان نمود. همچنین اگر علت کم خونی بعلت مصرف داروها از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، می‌بایست دارویتان را با دارویی مشابه و بدون عارضه جایگزین نمایید.
پیشگیری از ابتلا به کم خونی

خیلی از انواع کم خونی قابل پیشگیری نمی‌باشند. بااینحال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقزآهن و کمبود ویتامین، با یک **** غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری می‌باشد، این ویتامین ها و مکمل ها شامل:

  • آهن. غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش می بایست در **** غذایی گنجانده شود.
  • فولیک اسید. فولات و هم خانواده اش فولیک اسید در مرکبات و آبشان، موز، سبزیجات تیره و برگدار، حبوبات و غذاهای غنی شده موجود می‌باشد.
  • ویتامین b-12. این ویتامین بصورت طبیعی در گوشت و لبنیات موجود می‌باشد. همچنین این ویتامین در بعضی از شیرهای سویا هم موجود است.
  • ویتامین C. خوراکی های حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها به جذب آهن کمک می‌نمایند.
همچنین در صورتیکه در خانواده شما کم خونی ارثی وجود دارد، به یک مشاور ژنتیک مراجعه نمایید.
منبع:
کم خونی چیست؟ علایم، دلایل، پیشگیری و درمان کم خونی
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
سرگیجه چیست؟ دلایل سرگیجه کدام اند؟
سرگیجه (Dizziness) واژه ای است که اغلب برای تعریف دو احساس مختلف بیان می‌شود. تعریف دقیق از سرگیجه و چیزی که شما به آن سرگیجه می‌گویید بسیار مهم است، چراکه به شما و پزشکتان در شناسایی مشکل کمک می‌نماید. سرگیجه به دو نوع احساس سبکی سر و سرگیجه(دوران سر یا Vertigo) تقسیم می‌شود.

انواع سرگیجه

  • احساس سبکی سر، احساسی است که موقع رخ دادن آن شما فکر می‌کنید دارید می‌افتید و یا غش می‌کنید. هرچند شما احساس گیجی می‌کنید، اما احساس نمی‌کنید که شما و اطراف شما در حال حرکت اید. احساس سبکی سر معمولا با دراز کشیدن بهبود یافته و یا کاملا از بین می‌رود. اگر احساس سبکی سر شدید شده ممکن است باعث احساس غش کردن و یا سنکوپ شود. بعضی اوقات هنگام سرگیجه شما ممکن است، دچار حالت تهوع و یا استفراق شوید.
  • سرگیجه (دوران سر یا Vertigo)، احساسی از که شما در آن فکر می‌کنید خودتان یا اطرافتان در حال چرخیدن هستید. در سرگیجه شما ممکن است شما احساس چرخیدن، افتادن و یا کج شدن نمایید. زمانیکه شما دچار سرگیجه شدید می‌شوید، ممکن است احساس تهوع شدید و یا استفراغ به شما دست دهد. در این حالت ممکن است ایستادن و یا راه رفتن برای شما سخت بوده و یا احساس افتادن نمایید.
هرچند سرگیجه می‌تواند در همه افراد و همه سنین رخ دهد، اما بین بزرگسالان شایع تر می‌باشد.

احساس سبکی سر

این نوع از سرگیجه احساسی معمول می‌باشد. احساس سبکی سر معمولا بعلت بیماری و مشکل مهمی رخ نمی‌دهد. بعضی اوقات احساس سبکی سر در پی افت ناگهانی فشار خون، پس از بلندشدن ناگهانی از حالت درازکش و یا خوابیده، رخ می‌دهد. احساس سبکی سر می‌تواند دلایل متفاوتی از جمله:

  • آلرژی و حساسیت
  • بیماری از جمله سرماخوردگی و یا آنفلوانزا
  • استفراق، اسهال، تب و سایر بیماری ها که باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند
  • تنفس عمیق یا سریع
  • اضطراب و استرس
  • استفاده از سیگار، الکل یا داروهای غیر قانونی و موادمخدر
یکی دیگر از عوامل جدی تری که می‌تواند باعث احساس سبک سر شود، خونریزی است. اکثر اوقات محل خونریزی و نوع درمان آن مشخص است، اما بعضی اوقات خونریزی مخفی بوده و شما متوجه آن نمی‌شوید. برای مثال خونریزی دستگاه گوارش یکی از این عوامل است که در گذر زمان باعث احساس سرگیجه و خستگی می‌شود. خونریزی شدید در قاعدگی هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.

خیلی از داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و احساس سبکی سر شوند.

سرگیجه (دوران یا vertigo)

سرگیجه یا دوران سر زمانی رخ می‌دهد که بین سیستم های مختلف عصبی بدن که مسئول حفظ تعادل شما هستند، همچون حس بینایی، اعصاب حسی، فشار روی پوست و بخش هایی از گوش داخلی درگیری وجود دارد. بعضی از دلایل شایع سرگیجه شامل:

  • اختلالات گوش داخلی همچون سرگیجه وضعیتی حاملهای خوشخیم (BPPV)، بیماری منیر (Meniere’s disease)، نوریت وستیبولار یا سایر مشکلات باشد.
  • آسیب دیدن گوش و یا سر
  • سردرد های میگرنی
  • کاهش جریان خون در به مرکز مغز
زمانیکه سرگیجه ناگهانی همراه با از دست دادن عملکرد یکی از نقاط بدن رخ دهد، می بایست سریع به بیمارستان مراجعه نمود چراکه این سرگیجه ممکن است علامت مشکلی جدی در مغز همچون سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا (TIA) باشد.

الکل و بعضی از انواع داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و یا احساس سبکی سر شوند. این دو مشکل می‌توانند حاصل:

  • مصرف زیاد دارو
  • اختلالات دارویی
  • سوءاستفاده و یا استفاده بیش از حد از بعضی از داروها
عواملی خطرزا

که خطر سرگیجه را افزایش می‌دهند، شامل:

  • افزایش سن، افراد بالای 65 سال بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرگیجه هستند.
  • مصرف داروهای خاص، از جمله داروهای کاهنده فشارخون، داروهای ضدتشنج، داروهای آرام بخش و مسکن نیز خطر سرگیجه را افزایش می‌دهند.
  • سابقه ابتلا به سرگیجه، افرادیکه سابقه ابتلا به سرگیجه در گذشته را دارند، بیشتر در خطر تکرار سرگیجه هستند.
عوارض سرگیجه

سرگیجه می‌تواند باعث افتادن فرد و آسیب دیدن وی شود. همچنین سرگیجه هنگام رانندگی و یا کار با ماشین آلات سنگین نیز می‌تواند خطر زا باشد.

درمان خانگی سرگیجه و سبکی سر

احساس سبکی سر معمولا باعث نگرانی نیست مگر اینکه شدید باشد، بعد از مدتی برطرف نشود یا همراه با سایر عوامل همچون تپش قلب و یا غش باشد. احساس سبکی سر می‌تواند باعث افتادن و آسیب دیدن شود، برای جلوگیری از آسیب دیدن:

  • برای یک یا دوقیقه دراز بکشید. اینکار باعث جریان خون به مغز شما می‌شود. بعد از دراز کشیدن، بشینید و برای یک یا دوقیقه هم نشته باقی بمانید و سپس بلند شوید.
  • استراحت نمایید، چراکه احساس سبکی سر هنگام سرماخوردگی و یا آنفلوانزا غیرعادی نیست، با استراحت در این هنگام می‌تواند از احساس سبکی سر جلوگیری نماید.
  • از موادیکه برروی جریان خون تاثیر می‌گذارند همچون کافئین، تنباکو، الکل و مواد مخدر استفاده ننمایید.
  • زمانیکه آب بدن شما کاهش پیدا کرده مثلا هنگام اسهال، استفراغ یا تب مایعات مصرف نمایید.
اگر دچار سرگیجه شدید:

  • کاملا دراز نکشید، کمی خود را بالا نگه دارید، تا احساس چرخش بهبود یابد.
  • یواش حرکت نماید تا زمین نیفتید.
اگر هریک از موارد زیر اتفاق افتاد، به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمایید:

  • دچار حالت تهوع و استفراق شدید و یا میزانش افزایش پیدا کرد.
  • درچار خشکی و کم آبی بدن شدید.
  • غش کردید.
  • علایم بیماری تان تا یک هفته پس از درمان خانگی بهبود نیافت یا شدیدتر شد.
پیشگیری از سرگیجه و سبکی سر

شما ممکن است بتوانید با اتخاذ روش های خاص جلوی بعضی از انواع سبکی سر را بگیرید، این روش ها شامل:

  • از رختخواب یا صندلی به آرامی بلند شوید.
  • قبل از بلندشدن از رختخواب کمی لبه تختخواب بنشینید.
  • آرام بنشینید و یا بلند شوید تا از تغییر جریان خون به مغز جلوگیری نمایید.
در بیشتر موارد سرگیجه (Vertigo) قابل پیشگیری نیست، اما بعضی از انواع سرگیجه بعلت آسیب دیدن سر رخ می‌دهند، پس با رعایت موارد زیر می‌توانید از آسیب دیدن سر جلوگیری کنید، این موارد شامل:

  • زمان رانندگی از کمربند ایمنی استفاده نمایید.
  • الکل و مواد مخدر و کافئین مصرف ننمایید.
  • هنگام موتور سواری از کلاه ایمنی استفاده ننمایید.
  • درون آبهای کم عمق یا ناآشنا شیرجه نزنید.
  • هنگام حرکت در تاریکی بخصوص برروی پله ها از چراق و نور مناسب استفاده نمایید.
  • منبع:
  • سرگیجه
 

zarrinfard

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 آگوست 2010
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
آیا نتایج دراز مدت انواع لیزر در از بین بردن موهای اضافی تفاوتی دارد؟
ارسال شده توسط: دکتر عباس انتظاری در برخی از سرویس های ما, بیماری های مو, زیبایی, لیزرتراپی, مجله اینترنتی آذر ۱۵, ۱۳۹۲ 2 دیدگاه 568 بازدید

کاربرد لیزر در پوست و زیبائی در دهه اخیر رشد بسیار چشم گیری داشته است و لیزرهای متنوعی در این زمینه شکل گرفته است. در نیجه لیزر نقش بسیار مهمی در درمان ضایعات پوستی، جراحی، جوانسازی و پیشگیری از بیماری ها پیدا کرده است.

انواع لیزرهای متعددی در حیطه پوست مورد استفاده می گردد که از بین آنها پنج گروه از لیزر در حذف موهای زائد بدن استفاده می گردند که شامل Intensive Pulse Light -IPL ، DIOD LASER و Alexandrite LASER و Nd-YAG LASER و E-Light می باشند.


البته برای اکثر افراد این سوال وجود دارد که استفاده از کدام نوع از دستگاه در حذف موهای زائد در دراز مدت نتایج بهتری دارد.

تفاوت سیستم های مختلف لیزر در تائیرات حاد جلسات درمانی است. در بعضی از طول موجهای نوری نظیر 755 نانومتر (لیزر الکساندریت) و 810 نانومتر (لیزر دایود) با توجه به ماهیت رفتاری نور و پراکندگی سطحی آنها جذب سطحی در پوست هایی که رنگدانه ملانین بیشتری داشته و سبزه تر هستند بالاتر بوده و احتمال احساس ناخوشایند در پوست، و سوختگی در پوست بیشتر است. لذا از این طول موجها بیشتر برای پوست های سفید با موهای تیره بیشتر استفاده می گردد.

طول موج های 1064 نانومتر (لیزر Nd-YAG) و 640 نانومتر ( IPL و E-Light) در پوست های سبزه و موهای کرکی نیز قابلیت استفاده دارد.
بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده، با مطالعه روی 389 نفر که از روش های مختلف لیزر برای حذف موهای زائد استفاده کرده بودند دریافتند که در دراز مدت هیچ تفاوت معنی داری بین هیچکدام از این روش ها وجود نداشت. نتایج این مطالعه که در مجله علمی J Cosmet Laser Ther. به چاپ رسیده است نشان داد حذف موهای زائد پس از 8 ماه از انتهای درمان با روش های مختلف تفاوت معنی داری ندارد.


هیچکدام از روش های لیزری از بین بردن موهای زائد بدن مادام العمر نیست و سالانه باید یک جلسه تکرار گردد

لازم به ذکر است که هیچ کدام از روش های لیزری برای حذف موهای زائد مادام العمر نیست و نیاز به تکرار حداقل سالانه یک جلسه لیزر برای رهایی از موهای ناخواسته می باشد.
مهمترین اقدام در موفقیت درمانی، انتخاب دوز مناسب لیزر و در نظر گرفتن شرایط زمینه ای بیماران است.

یکی از جدیدترین تکنولوژی در زمینه لیزر دستگاه های E-Light است که با استفاده‏ همزمان از دو انرژی نور IPL و رادیوفرکانس در تابش، می توان نتایج درخشانی را در حذف موهای زائد شاهد بود.
مزیت این دستگاه ها در این است که با ترکیب چندین نوع از انرژی اثربخشی درمان را زیادتر کرده و از سوی دیگر با ایجاد سرمای موضعی در پروب احتمال ایجاد عوارض و سوختگی پوستی را کمتر می نماید.
منبع : سایت دکتر انتظاری
 
Last edited:
بالا