برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
آشنایی با استروئیدهای آنابولیک ٬عوارض و آسیب ها


آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه آن وزنه‌برداران بزرگ، وزنه‌های سنگین را برمی‌دارند؟ درحالی که بعضی از آنها ممکن‌است عضلات خود را از طریق یک **** سفت‌وسخت کاهش وزن و رعایت اصول رژیمی بدست‌آورند، برخی دیگر ممکن ‌است از طریق استفاده‌ غیرقانونی از استروئیدهای آنابولیک بدست‌آورند.


همه چیز درباره استروئیدهای آنابولیک


%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%93%D9%86%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9.jpg


استروئیدها، ساختارهای ترکیبی مشابه به هورمون‌های جنسی تستسترون مردانه هستند. آن‌ها استفاده‌های پزشکی قانونی دارند. برخی اوقات، پزشکان استروئیدهای آنابولیک را برای کمک به مردانی که تستوسترون کافی در بدن خودشان تولید نمی‌شود تجویز می‌کنند. پزشکان، هم‌چنین نوع خاصی از استروئیدها به نام کورتیکواستروئیدها را برای کاهش ورم استفاده‌می‌کنند. کورتیکواستروئیدها، استروئیدهای آنابولییک نیستند و آن اثرات مضر را ندارند.

اما پزشکان هرگز استروئیدهای آنابولیک را برای جوانان و افراد سالم برای ساختن عضلات آنها تجویز نمی‌کنند. بدون نسخه‌ی پزشک، استروئیدها غیرقانونی هستند.

انواع مختلفی از استروئیدها وجود دارد. دراینجا، لیستی از برخی از استروئیدهای آنابولیک وجود دارد که امروزه مورداستفاده‌است: پارابولان، سوستانون، دایانوبول، وینسترول، دکا-دورابولین و ترنبلون.

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg


نام های خیابانی استروئید ها چیست ؟
کلمات عامیانه برای استروئیدها، به‌سختی پیدا می‌شوند. اکثر مردم فقط می‌گویند استروئید. استروئیدها ممکن‌است هورمون یا آمپول نامیده‌شوند. نام علمی برای این رده از داروها، استروئیدهای آندروژنی آنابولیک است. آنابولیک به عضله‌سازی اشاره‌دارد. آندروژنی به افزایش ویژگی‌های مردانه اشاره‌دارد. اما حتی دانشمندان هم به آن، به‌طور کوتاه، استروئیدهای آنابولیک می‌گویند.

%D8%AA%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg



استروئیدهای آنابولیک چگونه استفاده‌می‌شوند؟
برخی مصرف‌کنندگان، استروئیدها را به‌صورت قرص مصرف‌می‌کنند. برخی دیگر استروئید را به‌صورت تزریقی مستقیم به عضله هدف تزریق می‌کنند. وقتی که مصرف‌کنندگان این دارو را به مقدار زیاد مصرف‌می‌کنند، “معتاد” نامیده‌می‌شوند. معتادان به این دارو، ده تا صد برابر بیش‌تر از مقدار تجویز شده برای مصرف پزشکی استفاده‌می‌کنند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان استروئید، یک یا دو نوع از استروئیدها را در یک بار استفاده‌می‌کنند. استک کردن یا ترکیب استروئید روشی است برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند به‌سرعت عضلات خود را حجیم کنند . برخی از معتادان، دوز مصرف دارویی خود را در چرخه‌ هفتگی ۶ تا ۱۲ هفته، هرمی می‌کنند. در آغاز دوره ، مصرف‌کنندگان استروئید، با دوز کم شروع می‌کنند و به آهستگی به دوزهای زیاد افزایش می‌دهند. در نیمه‌ی دوم چرخه، آنها به‌تدریج مقدار استروئیدها را کاهش می‌دهند.دلیل هیچ یک از این روش‌ها تاکنون ثابت نشده‌ است .

%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg



آیا نوجوانان از استروئیدهای آنابولیک استفاده‌می‌کنند؟
اغلب نوجوانان باهوش هستند و از استروئیدها دوری می‌کنند. به‌عنوان بخشی از مطالعه‌ی NIDA (موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر) ، از نوجوانان پرسیده‌شده‌بود که آیا تاکنون شده‌است که حتی برای یک بار اقدام به مصرف استروئید کرده‌باشند ؟ 2.5% از کلاس هشتم اقدام به این کار کرده‌بودند ٬ 3.5% از دانش‌آموزان کلاس دهم و 4% از کلاس دوازدهمی‌ها از استروئید استفاده‌کرده‌بودند.

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg



عوارض شایع مصرف استروئیدهای آنابولیک چیست؟
استروئیدها باعث ریزش مو و جوش می‌شوند. باعث رشد سینه در مردان و رویش ریش در زنان می‌شود. استروئیدها باعث رشد تومور در کبد و مسدود شدن رگ های قلب می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین ممکن‌است باعث عصابنیت مصرف‌کننده شوند. به‌ طور خلاصه ، استروئیدها ضربه‌ی سختی به بدن میزنند.

استروئیدها، مصرف‌کنندگان را عضلانی می‌کنند اما سلامت را به میزان وحشتناکی به خطر می‌اندازند. این درست است که با استروئیدها، ماهیچه‌ های سر شانه برآمده می‌شود ٬‌ سیکس پک یا شکم شش تکهدر می آورید و دور بازو هایتان ۴۰ سانت می شود ! اما همه این‌ها ظاهری است . مصرف‌کنندگان استروئید ممکن‌است زمانی که در آینه نگاه می‌کنند بسیار خوشحال شوند اما استروئید ها برای آن ها مشکلات داخلی بسیاری به وجود می آورد. این مشکلات ممکن‌است در بقیه زندگی به آن‌ها صدمه‌بزند.استفاده از استروئید ممکن‌است عمر آن‌ها را کاهش‌دهد.

%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%DB%B0%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%D8%A7.jpg



چگونه استروئیدها باعث عدم تعادل هورمون‌ها می‌شوند ؟
برای نوجوانان، تعادل هورمون مهم‌است. هورمون‌ها در توسعه‌ ویژگی‌های دخترانه در دختران و ویژگی‌های پسرانه در پسران نقش دارند. وقتی که شخصی به استروئید معتاد می‌شود، ادغام جنسیتی رخ می‌دهد. استفاده از استروئید در پسران باعث چروک شدن بیضه و کاهش تعداد اسپرم می‌شود. هم‌چنین ممکن‌است منجر به ایجاد سینه زنانه شود.

استفاده از استروئیدها در دختران باعث می‌شود عضلانی‌تر شوند. صدایشان بم‌تر می‌شود. رویش موی بدنشان زیاد می‌شود. سایز سینه‌هایشان کاهش می‌یابد.

%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%B1%D8%B4%D8%AF.jpg


نوجوانان در معرض خطر توقف رشد
نوجوانانی که سوء‌مصرف استروئید دارند، قبل از رشد بزرگسالی جهش می‌کنند و در معرض خطر توقف رشد هستند و ممکن‌است قدشان کوتاه بماند و به اندازه‌ی کامل بالغ خود نرسند. چرا؟ زیرا بدن برای توقف رشد بعد از نوجوانی برنامه‌ریزی‌شده‌است. وقتی که سطوح هورمون‌ها به نقطه‌ی خاصی می‌رسد، بدن فکر می‌کند که قبلا به بلوغ رسیده‌است. بنابراین، استخوان‌ها این پیام را می‌گیرند و رشد را خیلی زود متوقف می‌کنند.

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D9%86%D8%AF%D9%87.jpg


سوء‌مصرف استروئید می‌تواند کشنده باشد
وقتی‌که استروئیدها وارد بدن می‌شوند، به اندام‌ها و عضلات مختلفی می‌روند. استروئید بر سلول‌های فردی اثر می‌گذارد و باعث‌می‌شود آن‌ها پروتیین تولیدکنند. این پروتیین‌ها مشکل ساز می‌شوند.

برای‌مثال، کبد تومور تولید می‌کند و باعث سرطان می‌شود. سوء‌مصرف‌کنندگان استروئید ممکن‌است به یک موقعیت پیچیده دچار شوند که peliosis hepatis نامیده می‌شود که در آن کیست‌های پر از خون در کبد ایجاد می‌شود. تومورها و کیست‌ها هر دو می‌توانند پاره‌شوند و باعث خونریزی داخلی شوند.

استروئیدها اصلا دوست قلب نیستند. سوء‌مصرف استروئید می‌تواند باعث حملات و سکته‌های قلبی،حتی در ورزشکاران جوان شود. نحوه‌ی اثر آن اینگونه است؛ استفاده از استروئید می‌تواند منجر به شرایطی شود که بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرايين نامیده‌می‌شود که باعث رسوب چربی در عروق می‌شود و جریان خون را مختل می‌کند. وقتی که جریان خون به قلب مسدود شود، حمله‌ قلبی رخ می‌دهد. اگر جریان خون به مغز مسدود شود، باعث سکته‌ مغزی می‌شود.

حجیم کردن عضلات با استفاده از استروئید، نوجوانان را در خطر بیش‌تر بیماری‌های کبدی و قلبی‌-عروقیقرار می‌دهد. استروئیدها می‌توانند سیستم ایمنی را که به بدن کمک می‌کند در برابر میکروب‌ها و بیماری‌ها مبارزه‌کنند، تضعیف کنند. این بدین معنی است که ابتلا به بیماری های ساده پیش پا افتاده ترین عوارض سوء‌مصرف‌کننده‌ی استروئید است.

با تزریق استروئید، نوجوانان در معرض بیماری‌های ایدز ، هپاتیت آ و هپاتیت سی قرار می‌گیرند. بسیاری از سوء‌مصرف‌کنندگان، به‌صورت مشترک و غیر استریل تزریق می‌کنند که می‌تواند باعث شیوع عفونت‌های ویروسی شود.

%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg


استروئیدها می‌توانند باعث تغییرات خلقی شدید شوند
استروئیدها هم‌چنین می‌توانند مغز شما را آشفته‌کنند. خشم و حتی آدم کشی می‌تواند از چگونگی فعالیت استروئید در مغز ناشی‌شوند. درست است. حتی افرادی که آرام و نرمال شناخته‌شده‌اند ممکن‌است در اثر مصرف این هورمون‌های مصنوعی، مرتکب قتل شوند.

خلق‌وخو و احساسات شما توسط سیستم لیمبیک مغز متعادل می‌شود. استروئیدها بر روی سیستم لیمبیک اثر می‌کنند و ممکن‌است باعث تحریک‌پذیری و افسردگی خفیف شوند. در نهایت، استروئیدها می‌توانند باعث جنون، هذیان و تجاوز خشونت‌آمیز شوند.

%D8%AC%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg


اثرات بدشکلی ظاهری استروئیدها
استروئیدها به‌طور شدید باعث بدشکلی، آکنه ، موهای چرب و طاسی در دختران و پسران می‌شود.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
۸ راه برای تقویت توانایی باروری شما


اگر شما شبیه به اکثر زوج هایی هستید که نگران باروری و در تلاش برای حامله شدن هستند، قطعاً میخواهید زودتر حامله شوید.

داشتن آمیزش نزدیک به زمان تخمک گذاری قطعاً به باردار شدن شما کمک میکند. اما کارشناسان باروری می گویند راه های دیگری وجود دارد که زوج ها میتوانند با استفاده از آن ها امکان باروری خود راتقویت نمایند و افزایش دهند. استفاده از تدابیری ساده ممکن است ماه بعدی را به ماهی تبدیل نماید که شما فریاد خواهید زد: “ما داریم بچه دار میشیم !”

راه های تقویت توانایی باروری کدامند ؟
در این مقاله از سایت پزشکی راستینه قصد داریم تا ۸ راه که به شما در باردار شدن کمک می کند را بررسی کنیم .



%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D9%88%D8%B2%D9%86.jpg


  • تقویت کننده باروری زن: کنترل وزن
اضافه وزن یا کمبود وزن میتواند زمانی را که طول میکشد تا یک زن حامله شود ٬ به تاخیر بیندازد.

ویلیام گیبونز، مدیر بخش غدد تناسلی و ناباروری در دانشکده پزشکی بایلور، میگوید: “وزن پیش از حامله شدن، اغلب یک عامل نادیده گرفته شده در باروری است. حفظ یک وزن مناسب میتواند به افزایش احتمال حاملگی کمک نماید.

در یک مطالعه، پژوهشگران شاخص توده بدنی یا شاخص BMI مربوط به ۲۱۱۲ زن حامله را بررسی نمودند. در این مطالعه زنانی که دارای یک مقدار BMI پیش از حاملگی ۲۵ تا ۳۹ بودند ( این میزان به عنوان اضافه وزن یا چاقی در نظر گرفته شده ) دارای یک افزایش دوبرابری در زمان لازم برای حامله شدن بودند.پژوهشگران دریافتند که یک BMI کمتر از ۱۹ (۱۸/۵ تا ۲۴/۹ نرمال در نظر گرفته می شود) حتی بدتر است. زمان لازم برای باردار شدن در زنان با شاخص BMI زیر عدد ۱۹، تا چهار برابر افزایش یافت.

گیبونز به زنان میگوید تا هنگام تلاش برای باردار شدن در یک وزن مناسب باقی بمانند.

%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D9%85.jpg


  • تقویت کننده توانایی باروری مرد: محافظت از اسپرم
طبق گفته دال مک کلور، رئیس انجمن امریکایی طب باروری، استفاده از لباس زیر (‌ شورت ) راحت و آزاد به جای شورت های تنگ و چسبنده توانایی باروری را با حفظ دمای اندام تناسلی تقویت می کند که اساسا یکی از توصیه های زوج های پیر است. به نظر میرسد مطالعات پیشین به شورت های چسبنده به عنوان انتخاب بهتر اشاره میکنند، اما همانطور که مک کلور میگوید ٬ مطالعات جدیدتر متفاوت است .

در مورد قرار دادن بیضه ها در مقابل سایر منابع گرمایی چطور؟

انجمن آمریکایی طب باروری میگوید کنترل دما نقش زیادی را در تقویت قدرت باروری بازی نمی کند. هرچند، برخی پزشکان، دور ماندن از بعضی فضا ها را توصیه میکنند. برای نمونه، مک کلور میگوید، از نشستن در یک وان داغ روزانه بایستی اجتناب شود، حتی اگر یک مرد دارای هیچ مشکل باوری شناخته شده ای نباشد. در یک مطالعه نشان داده شده که استفاده مکرر از آب هایی با دمای بالا به واسطه وان های داغ یا حمام های داغ توانایی باروری مردان را متاثر می کند.

هنوز، هیچ پژوهشگری به وضوح یک ارتباط میان در معرض منابع داغ قرار گرفتن و توانایی باروری یک مرد رانشان نداده است. یک مطالعه نشان داد که دمای اسکروتوم (اسكروتوم ٬كيسه پوستي شلي است كه بيضه‌ها درون آن قرار دارند) کاربرانی که لپتاپ را روی پا های خود قرار می دادند بالا رفت و هشدار داد که قرارگرفتن در معرض دماهای بالا میتواند در بلند مدت برای اسپرم مضر باشد. مطالعه ای دیگر نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض تابش امواج تلفن های همراه میتواند اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد ٬ که این موضوع را روی شرکت کنندگان در این پژوهش انجام دادند . پژوهشگران در این مطالعه متوجه شدند که نگه داشتن یک تلفن همراه در جیب شلوار میتواند سلامت اسپرم یک مرد را تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که هیچ مطالعه ای برای اثبات این امر کافی نبوده که قرار گرفتن در معرض منابع داغ میتواند برای صدمه زدن به قدرت باروری اسپرم کافی باشد، مک کلور هنوز میگوید که اگر یک مرد میخواهد پدر شود احتمالا نباید برای مدت طولانی لپ تاپ خود را بر روی زانوی خود قرار دهد. اما حتی با در نظر گرفتن یافته های فوق، مک کلور در مورد وان داغ نگرانی بیشتری دارد !!

%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%DB%8C.jpg


  • تقویت کننده قدرت باروری زن: تاثیر نوشیدنی ها
نوشیدن قهوه خیلی زیاد یا الکل میتواند به توانایی باروری یک زن آسیب بزند.

کارشناسان میگویند که نوشیدن بیش از پنج فنجان قهوه در یک روز که معادل ۵۰۰ میلیگرم کافئین است توانایی باروری شما را پایین می آورداما نیازی نیست که مصرف قهوه روزانه خود را رها کنید. گیبونز میگوید، مصرف کافئین متوسط، به نظر میرسد خوب باشد. خوردن روزانه یک یا دو فنجان قهوه خوب است. نصیحت وی برای زنانی که قهوه یا نوشیدنی گازدار می نوشند این است: “بیشتر از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیگرم کافئین در یک روز مصرف نکنید !”

مطالعات در مورد مصرف الکل و توانایی باروری زنان یافته های متفاوتی را تولید عرضه نموده اند . اما پژوهشگران سوئدی دریافته اند که زنانی که نوشیدنی الکلی می نوشیدند توانایی باروری خود را تا نزدیک به ۶۰ درصد کاهش دادند. مصرف الکل هنگام بارداری خطر نقص در هنگام تولد و خطرات جبران ناپذیر دیگری را به همراه خواهد داشت .

%D9%86%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1.jpg


  • تقویت کننده توانایی باروری زوج ها: نکشیدن سیگار
مصرف سیگار میتواند به توانایی باروری هم مرد و هم زن آسیب برساند. استعمال سیگار این امر را متاثر میکند که رحم چگونه پذیرای تخمک است. در مردان، استعمال سیگار میتواند تولید اسپرم را کاهش داده و به DNA آسیب برساند. پیشنهاد می کنیم به ترک سیگار بیاندیشید.

کارشناسان همچنین به صورت جدی ترک سیگار پیش از حامله شدن را پیشنهاد می کنند. استعمال سیگار در حین حاملگی خطر سقط جنین را تقویت میکند.

%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg


  • تقویت کننده توانایی باروری زوج: پنجره بارور
بهره گیری از آنچه پزشکان آن را “پنجره بارور” می نامند می تواند شانس حاملگی شما را افزایش دهد. پنجره باور شش روز پایانی تخمک گذاری است. حاملگی به احتمال زیاد با رابطه جنسی در سه روز پیش از تخمک گذاری اتفاق میافتد.

ریچارد پائولسون، رئیس بخش غدد تناسلی و ناباروری در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید که زوجها اغلب تا روز تخمک گذاری یا بعد از آن برای داشتن ارتباط جنسی منتظر می مانند. اما اگر شما واقعا قصد حاملگی دارید، وی میگوید ” دارید راه اشتباهی رو میرید “

روش تقویمی ٬ شمردن اینکه تخمک گذاری حدودا ۱۴روز پیش از دوره قاعدگی اتفاق میافتد، یا با استفاده از یک کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری، که به طور گسترده در داروخانه ها فروخته میشود.

%D8%B3%DA%A9%D8%B3-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF.jpg


  • تقویت کننده توانایی باروری زوج: داشتن سکس زیاد
مک کلور میگوید، تاخیر در معاشقه-یا آنچه برخی زوجها آن را “صرفه جویی” می نامند ٬ شانس حاملگی را افزایش نمی دهد.

وی میگوید، “پس از حدود یک هفته، تعداد اسپرم اندکی افزایش می یابد، اما تحرک کاهش می یابد. نداشتن سکس بیش از پنج روز ممکن است تعداد اسپرم ها را کاهش دهد . اما فواصل زمانی به کوتاهی دو روز به چگالی اسپرم آسیب نمیرساند.

اگرچه رابطه جنسی روزانه ٬ بالاترین نرخ حاملگی را در یک مطالعه ثابت کرده است، این امر ممکن است استرس بسیار بیشتری را برای برخی زوج ها قرار دهد. همان مطالعه نشان داد که داشتن سکس یک روز در میان احتمال حاملگی را بالا می برد.

%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87.jpg


  • تقویت کننده توان باروری زوج ها: انتخاب عاقلانه روان کننده ها
با روابط جنسی مکرر، زوج ها ممکن است به روان کننده های واژنی نیاز پیدا کنند .پزشکان می گویند : این امر خوب است، اگر روان کننده ها عاقلانه انتخاب شوند. برخی روان کننده ها می توانند واقعا توانایی باروری را کاهش دهند. هنگامی که شما در تلاش برای حاملگی هستید، اطمینان حاصل کنید که از محصولاتی که دارای عامل های اسپرم کش هستند اجتناب میکنید.

بنابراین یک روان کننده خوب برای استفاده کدام است؟ گیبونز میگوید، “روغن کانولا

مک کلور میگوید، “حتی روغن بادام زمینی هم خوب است”. اما روان کننده های خانگی بدون مطالعه ممکن است خوب نباشند. مک کلور میگوید، “من دیروز یک بیمار با یک تعداد اسپرم عالی و بدون تحرک داشتم [قابلیت شنا کردن].” هنگامی که از او سوالات بیشتری پرسیدم، به ریشه مشکل رسیدم “وی از صابون به عنوانیک روان کننده استفاده میکرد”، و صابون قاتل اسپرم است.

شما همچنین باید از روان کننده هایی با پایه آب که در دسترس هستند ٬ اجتناب نمایید. روان کننده های بر پایه آب، همچون آستروگلاید، ژل KY و تاچ ممکن است مانع تحرک اسپرم بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد شوند !

%D8%B3%D9%85.jpg


  • تقویت کننده توانایی باروری زوج :دوری از سم هاو مواد مضر
قرار گرفتن در معرض سم، به خصوص سم های کشاورزی، ممکن است برای توانایی باوری هم زنان و هم مردان مضر باشد. و در معرض برخی حلال ها و سموم-شامل موارد استفاده شده در صنعت چاپ و مواد تمیزکننده خشک-میتواند بر توانایی باروری زنان را تاثیر بگذارد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
تست حاملگی چیست ؟ همه چیز درباره تست حاملگی


تست حاملگی به شما این امکان را می‌دهد که بدانید آیا باردار هستید یا خیر.

در این‌جا پاسخ‌ رایج‌ترین سوالات مربوط به تست حاملگی را می‌بینیم.

%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%84%DA%AF%DB%8C.jpg




تست حاملگی چیست و چگونه کار می‌کند؟
تست حاملگی با هدف روشن کردن این‌که ادرار یا خون شما حاوی هورمونی به نام هورمون گونادوتروپین (ماده محرک جنسی) جفتی می‌باشد یا خیر طراحی شده است. این هورمون دقیقا بعد از این‌که تخمک بارورشده به دیواره رحم زن می‌چسبد تولید می‌شود.

بیشتر اوقات و نه همیشه حدود شش روز بعد از لقاح این اتفاق می‌افتد. اگر باردار باشید، سطح این هورمون به سرعت افزایش می‌یابد و هر دو تا سه روز دو برابر می‌شود.



چه نوع تست‌های حاملگی موجود است؟
دو نوع از مهم‌ترین تست‌های حاملگی این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا بدانید باردار هستید یا خیر: تست ادرار و تست خون.

تست ادرار می‌تواند در خانه یا در مطب پزشک انجام شود. انتخاب بسیاری از زنان این است که حدود یک هفته بعد از به تعویق افتادن پریود، تست حاملگی در خانه را انجام دهند. تست‌های خانگی حاملگی ٬ خصوصی و راحت هستند که به بیبی چک (baby check) معروف هستند .

این محصولات دستورالعمل‌هایی دارند. برای گرفتن دقیق‌ترین نتیجه از این دستورات پیروی کنید. بعد از انجام تست ٬ می‌توانید نتیجه را با پزشک خود تایید کنید؛ او حتی می‌تواند بسیار دقیق‌تر از تست حاملگی عمل کند.‌

تست خون‌ غالباً درمطب پزشکان انجام می‌شود، اما اغلب خیلی کم‌تر از تست ادرار به کار می‌رود. این تست‌ها می‌توانند بارداری را زودتر از تست خانگی، یا در حدود شش تا هشت روز بعد از تخمک‌گذاری تشخیص دهند. اما گرفتن نتیجه‌ این تست‌ها نیازمند زمانی بیشتری از تست خانگی بارداری است.

%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D9%86.jpg




دو نوع تست حاملگی با خون وجود دارد :

  • یکی تست کیفی گونادوتروپین (ماده محرک جنسی) جفتی که به سادگی می‌تواند مشخص کند که این هورمون وجود دارد یا خیر. این تست به سوالِ «آیا شما باردار هستید؟» جوابِ «بله» یا «خیر» می دهد. دکترها برای تایید بارداری اغلب 10 روز بعد از پریود نشدن این تست را سفارش می‌دهند. اگرچه بعضی از این تست‌ها می‌توانند این هورمون را بسیار سریع‌تر تشخیص دهند.
  • دیگری تست کمی گونادوتروپین (بتا) است که مقدار دقیق این هورمون را در خون شما اندازه می‌گیرد. این تست می‌تواند حتی هر سطح اندکی از این هورمون را بیاید. زیرا این تست حاملگی میزان غلظت این هورمون را می‌سنجد، و می‌تواند به ردیابی هر نوع مشکل در طول دوران بارداری کمک کند. این دو هم‌چنین ممکن است ‌(در ترکیب با سایر تست‌ها) برای مشخص کردن میزان احتمال بارداری خارج از رحم یا برای زیر نظر گرفتن یک زن بعد از سقط جنین، زمانی که سطح این هورمون به سرعت پایین می‌آید استفاده شوند.
%D8%AF%D9%82%D8%AA-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

تست‌های حاملگی چقدر دقیق هستند؟
باید بدانید که صبر کردنِ حداقل به مدت یک هفته بعد از به تعویق افتادنِ پریودتان می‌تواند به شما دقیق‌ترین نتیجه را ارائه دهد. هم‌چنین اگر آزمایش را اول صبح قبل از هر کار دیگری انجام دهید زمانی که ادرار شما غلیظ‌تر است می‌تواند نتایج دقیق‌تری ارائه کند.

تست‌های خانگی حاملگی ادرار در حدود 99% دقیق هستند. اما تست‌های خون دقیق‌تر از تست های خانگی هستند.

صحت تست خانگی حاملگی بستگی دارد به این‌که:

  • شما تا چه میزان طبق دستورالعمل عمل می‌کنید.
  • تخمک‌گذاری در سیکل ماهانه‌ی شما و زمان لقاح.
  • فاصله‌ی زمانی بین بارداری و انجام تست.
  • میزان حساسیت تست حاملگی.
%D8%A8%DB%8C%D8%A8%DB%8C-%DA%86%DA%A9.jpg




آیا انجام دادن تست حاملگی در خانه پرهزینه و مشکل است؟


تست‌های خانگی حاملگی سریع و آسان هستند. هم‌چنین اگر شما به دقت از دستورالعمل‌ها پیروی کنید، آن‌ها بسیار دقیق هستند.‌ تست‌های حاملگی همه به روش‌های مشابه عمل می‌کنند.

شما به یکی از روش‌های زیر ادرار را آزمایش می‌کنید:

  • چوبک تست را در مسیر جریان ادرار خود بگیرید.
  • ادرار را در یک فنجان جمع کنید سپس چوبک تست را به مدت کوتاهی در آن قرار دهید.
  • ادرار را جمع کنید و از یک قطره چکان برای انتقال ادرار به ظرف دیگری استفاده کنید.
تمام روش‌های بالا نیازمند این هستند که چند دقیقه صبر کنید تا بتوانید نتیجه را ببینید. نتایج ممکن است به صورت یک خط، یک رنگ یا یک نشانه به عنوان مثال نشانه «+» یا «-» پدیدار شوند. تست‌های دیجیتالی جملات «باردار هستید» یا «باردار نیستید» را ارائه می‌دهند.

اگر هرگونه سوالی در رابطه با آزمایش بارداری یا نتایج دارید، با پزشک خود یا شماره تلفن ذکر شده بر روی تست حاملگی خانگی تماس بگیرید.

%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%84%DA%AF%DB%8C.jpg




نتایج تست حاملگی چه معنایی دارند؟
مهم است بدانیم که نتیجه مثبت و نتیجه منفی چه معنایی دارند.

اگر نتیجه‌ مثبت بود ، یعنی باردار هستید و محو و ضعیف بودن خط، رنگ یا نشانه مورد نظر تأثیری در نتیجه ندارند. اگر نتیجه‌ی تست مثبت بود، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد مراحل و اقدمات بعدی با وی مشورت کنید.

ممکن است در موارد بسیار نادر نتیجه‌ی مثبتِ اشتباه باشد. این به این معنی است که شما باردار نیستید، اما آزمایش نشان می‌دهد که شما باردار هستید. اگر در ادرار شما خون یا پروتئین موجود باشد، شما نتیجه مثبتِ اشتباه خواهید داشت، و هم‌چنین داروهای مشخصی مانند، آرام‌بخش‌ها ، ضد‌تشنج‌ها یا داروهای خواب نیز می‌توانند منجر به نتیجه مثبتِ اشتباه شوند.

اگر نتیجه‌ی منفی بگیرید، احتمالا باردار نیستید. البته ممکن است باردار باشید اگر:

  • تاریخ انقضای تست گذشته باشد.
  • تست را به روش اشتباه انجام داده باشید.
  • خیلی زود تست را انجام داده باشید.
  • حجم زیادی از مایعات را درست قبل از انجام تست مصرف کرده باشید و ادرارتان رقیق باشد.
  • در حال مصرف داروی خاصی مانند دیورِتیک (دارویی که باعث افزایش تولید ادرار می‌شود) یا آنتی‌هیستامین‌ها باشید.
اگر نتیجه بارداریتان منفی است، سعی کنید حدود یک هفته بعد، دوباره تست را برای بررسی مجدد انجام دهید.

اگر دو نتیجه متفاوت بگیرید چه می‌شود؟ با پزشک خود تماس بگیرید. انجام تست خون فکر خوبی برای تایید نتیجه می‌باشد.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
بهترین ویتامین ها برای کاهش استرس


همه ما روش‌هایی برای کاهش استرس داریم: پیاده‌روی طولانی در اطراف خانه، غوطه‌ور شدن در وانی خوشبو، خواندن کتابی که ماه‌هاست قصد مطالعه آن را دارید. اگر بگوییم که آزاد کردن تمام اضطراب اضافی می‌تواند به آسانی جایدادن یک یا دو قرص ویتامین در برنامه روزانه شما باشد، چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟

%D9%82%D8%B1%D8%B5-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86.jpg


تحقیقات نشان داده است که در واقع برخی از ویتامین‌های مشخص ٬ توانایی کاهش استرس را دارند. اگر از همسرتان که در خمیر دندان را نبسته یا فرزندتان را در نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی جا گذاشته (محض خنده و شوخی) عصبانی هستید و می‌خواهید تلافی کنید این دو روش سالم‌تر (از نظر اخلاقی) را بررسی کنید!



بهترین ویتامین ها برای کاهش استرس کدامند ؟


%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8.jpg




  • ویتامین B
ویتامین B های مختلف زمانی‌که با ب کمپلکس ترکیب ‌شوند، تبدیل به یک نیروگاه واقعی برای تسکین استرس می‌شوند. یافته‌های مجله Best Health Magazine ٬ در پژوهشی در ارتباط با افراد مبتلا به اختلالات هراسی، وسواس یا افسردگی حاکی از این است که زمانی که شرکت‌کننده‌ها مقدار مشخصی از اینوزیتول که یک جزء از ویتامینBکمپلکس است را دریافت کردند، دوز ویتامین موثر بود و اثرات جانبی کم‌تری نسبت به داروهای ضد‌اضطراب قبلی داشت. از آن‌جا که ویتامین B1، B3، B5 ، B12 و فولیک اسید بر قند خون، ترکیب سروتونین، افسردگی و سلامت غدد فوق‌کلیوی ما تاثیر می‌گذارند، به عنوان کلیدی برای ***** کردن اضطراب در نظر گرفته شده‌اند. اگر دنبال منابع غذایی هستید که شامل مقدار زیادی از ویتامینB باشند، توصیه می‌کنیم گوشت بیشتر، ماهی (مخصوصا سالمون)، غلات سبوس‌دار، سیب‌زمینی، موز، سبزیجات با برگ تیره و لوبیا را به **** غذایی خود اضافه کنید.

%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%85.jpg




  • منیزیم
منیزیم برای سلامتی روحی و جسمی ما ضروری است، تخمین زده شده که حدود 75درصد از جمعیت آمریکا کمبود منیزیم دارند. با در نظر گرفتن فواید این ماده معدنی ممتاز، این کمبود بسیار ناراحت‌کننده است. منیزیم به تقویت سیستم عصبی ما کمک می‌کند و هم‌چنین می‌تواند نقش بزرگی در ***** اضطراب، ترس، عصبانیت، بی‌قراری و زودرنجی ایفا کند. همین‌طور به محافظت از قلب و عروق خونی نیز کمک شایانی می‌کند. اگر تشخیص داده شده که کمبود منیزیم دارید، اضافه کردن یک مکمل روزانه به**** غذایی شما ضروری است. اگر چه میزان مصرف روزانه توصیه‌شده در حدود 400 تا 600 میلی‌گرم برای هر روز است، اما میزان جذب متوسط منیزیم حدود 175میلی‌گرم در روز است. اگر قصد دارید منیزیم بیشتری به **** غذایی خود اضافه کنید، خوردن سبزیجاتی با برگ تیره، آجیل، ماهی، لوبیا، غلات سبوس‌دار، آووکادو، ماست، موز، میوه خشک‌شده و شکلات تلخ (در حد اعتدال!) را توصیه می‌کنیم.

%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C.jpg




  • ویتامین D
حالا که با هوای گرم و روزهای آفتابی پیشِ رو هستیم، واقعا می‌توانیم از فواید ویتامین D بهره ببریم. برای آن ‌دسته از افرادی که در اقلیم آفتابی‌تری زندگی می‌کنند، بدن عملاً می‌تواند دوز مورد نیاز روزانه از ویتامین دی را از طریق اشعه ماوراءبنفش خورشید دریافت کند. افرادی که تشخیص داده شده که کمبود ویتامین D دارند، اغلب متوجه می‌شوند که از اضطراب و افسردگی فصلی رنج می‌برند. این ویتامین ضروری هم‌چنین برای سیستم ایمنی، سلامت استخوان و سلامت قلب مهم است و این باور وجود دارد که از بدن در مقابل سرطان محافظت می‌کند. این ویتامین محلول در چربی را می‌توان در غذاهایی مانند تخم‌مرغ، روغن‌ها و ماهی‌های چرب مانند سالمون یافت.

%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7-%DB%B3.jpg




  • امگا 3
اکثر ما با فواید روغن‌‌ماهی آشنا هستیم، اگرچه ممکن است ندانید که عناصر خاصی از امگا 3 ، مانند EPA – ایکوزاپنتانوئیک اسید: اسید چرب موجود در روغن‌‌ماهی، که می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد – و DHA – دوکوزاهگزانوییک اسید – در واقع به عنوان عواملی در جهت کاهش افسردگی و خشم شناخته می‌شوند. مطالعات نشان داده افرادی که ماهی و روغن‌ماهی را به طور منظم مصرف نمی‌کنند، اغلب از اضطراب رنج می‌برند. زمانی که این افراد به مدت سه ماه مکمل روغن‌ماهی را به **** غذایی خود اضافه کردند، متوجه شدند که خشم و اضطرابشان تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بهترین راه برای ادامه دادن مصرف امگا3 مصرف کردن سالمون، ماهی خال‌مخالی (اِسْقُمْری)، ساردین، تخم کتان ، گردو و حتی گل‌کلم می‌باشد.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
اطلاعات خود را در مورد استروئید بالا ببرید
استروئید چیست؟

این کلمه معانی متفاوتی دارد. استروئیدها مواد شیمیایی هستند، غالباً هورمون هایی هستند که بدن شما به طور طبیعی آن ها را میسازد. این مواد به عملکرد اعضا، بافت ها، و سلول ها کمک می نمایند. شما به تعادلی از این مواد برای رشد و حتی برای بچه دار شدن نیاز دارید. کلمۀ «استروئید» میتواند به داروهای ساخت انسان نیز اشاره نماید. دو نوع اصلی آنها کورتیکواستروئیدها و استروئیدهای آنابولیک ـ آندروژنیک (یا به طور خلاصه آنابولیک) هستند.

%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AA%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg




کورتیکواستروئید چیست؟
این مواد داروهایی هستند که با التهاب در بدن شما به سرعت مقابله می کنند. عملکرد این استروئیدهای ساخته شده در آزمایشگاه، مشابه هورمون کورتیزول است، هورمونی که غدد فوق کلیوی شما آن را تولید می کند. کورتیزول سیستم ایمنی شما را از ساخت موادی که باعث التهاب میشوند، باز میدارد. داروهای کورتیکواستروئید، مثل پردنیزون، به طریق مشابهی عمل میکنند. این داروها فرآیندهای سیستم ایمنی که باعث شروع التهاب میشوند را کند و یا متوقف مینمایند.



کورتیکواستروئیدها چه چیزی را درمان میکنند؟
این مواد بیماری هایی را که باعث التهاب و تورم میشوند درمان میکنند.

کورتیکواستروئیدها باعث کاهش علائم این بیماری ها میشوند:

  • آرتریت روماتوئید
  • آسم
  • اختلال مزمن انسدادی ریه (COPD)
  • لوپوس
  • ام اس ( مالتیپل اسکلروزیس )
  • بثورات و بیماریهای پوستی مثل اگزما
همچنین، پزشک شما ممکن است برای درمان واکنش های حساسیتی، مثل بثورات شدید ، مصرف کوتاه مدت این داروها را به شما توصیه کند.

%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AA%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg




چگونه این داروها را باید استفاده کنید؟
انواع زیادی کورتیکواستروئید وجود دارد. اینکه پزشک شما کدام نوع را تجویز نماید، بستگی به علت نیاز شما به این داروها و قسمتی از بدن شما که مبتلا شده دارد.

داروی شما به یکی از اشکال زیر است:

  • قرص یا مایع
  • استنشاقی
  • اسپری بینی
  • تزریق
  • کرم پوستی
  • لولهای که وارد یک ورید میشود (IV)
%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg




عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها
این عوارض بستگی به دوز و مدت زمان استفاده از دارو دارد. مصرف کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش وزن یا چاقی ، صورت پف آلود، نوسانات خلقی، و مشکل در خوابیدن شود. همچنین ممکن است باعث نازک تر شدن موها، ایجاد آکنه ، رشد غیرطبیعی موها، و افزایش حاد قند و فشار خون گردد. چون کورتیکواستروئیدها سیستم ایمنی شما را ***** میکنند، استفاده از آنها احتمال ابتلا به عفونت ها را در شما افزایش می دهد.

عوارض بلندمدت

مصرف دوزهای بالای کورتیکواستروئیدها برای طولانی مدت موجب عوارض جانبی جدی میشود. استفاده از این داروها برای بیش از 3 ماه، میتواند باعث ایجاد استخوان های شکننده که به راحتی می شکنند شوند ( پوکی استخوان ). کودکانی که این داروها را در طولانی مدت استفاده میکنند، رشد آهسته تری دارند. سایر عوارض جانبی، ضعف عضلانی، مشکلات بینایی (ازجمله آب مروارید)، و خطر بالاتر ابتلا بهدیابت می باشند.

%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%93%D9%86%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9.jpg




کاربرد استروئید های آنابولیک چیست؟
استروئید های آنابولیک نسخه ساخت بشر تستوسترون هستند؛ هورمون جنسی مرد که به ایجاد عضلات بزرگ تر کمک میکند. این داروها از راه دهان و یا تزریق عضلانی مصرف میشوند. یک پزشک درصورتی کهبدن شما تستوسترون کافی تولید نکند، میتواند به طور قانونی برای شما این دارو را تجویز نماید، مثلاً در پسران با بلوغ دیررس. پزشکان همچنین این دارو را به مردان با سطح پایین تستوسترون و افرادی که تودۀ عضلانی خود را به علت سرطان، ایدز و سایر بیماری ها از دست می دهند، تجویز میکنند.

استفاده نادرست از آنابولیک ها
عملکرد این مواد و قدرت تقویت عضلانی آن ها، منجر به استفادۀ وسیع و نادرست شده است. سوءاستفاده کنندگان تمایل به مصرف این داروها با دوز بسیار بالا دارند. برخی 100 برابر دوز تجویزشده برای بیماری ها مصرف میکنند.

%D9%BE%D9%88%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86.jpg




عوارض استروئید های آنابولیک
این استروئیدها میتوانند باعث آکنه و تجمع مایعات شوند. مصرف طولانی مدت ممکن است باعث توقف تولید تستوسترون توسط بدن شود. در مردان، این مسئله باعث کوچک شدن بیضه ها، کاهش تعداد اسپرم ها، ناباروری، و بزرگ شدن سینه ها میشود. زنان ممکن است دچار طاسی با الگوی مردانه، رویش موی صورت، تغییر یا توقف عادت ماهیانه، و صدای بمتر شوند. در نوجوانانی که از این داروها استفاده میکنند، ممکن است باعث توقف رشد استخوانی و قد گردد. دوزهای بالا میتواند منجر به نوسانات شدید خلقی، عصبانیت و خشونت موسوم به «roid rage» شود.



عوارض بلندمدت مصرف آنابولیک ها
عوارض مصرف بلندمدت استروئید های آنابولیک، مخصوصاً دوزهای بالا، میتواند به کبد، کلیه ها، و قلب شما صدمه وارد کند. تجمع شدید مایعات میتواند باعث تورم قلب و نارسایی قلبی شود. این داروها میتواند LDL یا کلسترول «بد» شما را افزایش دهد، که احتمال حمله قلبی و سکته را در هر سنی افزایش میدهد.

%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%94%DB%8C%D8%AF.jpg




چگونه میتوان مصرف استروئیدها را متوقف کرد؟
توقف ناگهانی کار درستی نیست. این کار میتواند باعث نوسانات خلقی، خستگی، بیقراری، درد عضلانی، و افسردگی شود. توقف مصرف آنابولیکها ممکن است میل جنسی شما را مختل کند. اگر برای درمان یک بیماری استروئید مصرف میکردید، علائم بیماری ممکن است بازگردند. کاهش تدریجی دوز، مطمئن تر است. پزشکتان روش آن را به شما خواهد گفت. هرگونه علائمی که در اثر توقف دارو ایجاد شود، شدت کمتری خواهد داشت.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
علائم بارداری چیست؟ آیا من حامله هستم؟


آیا علائم بارداری را مشاهده می کنید و شک دارید که نکند باردار باشید؟ تنها راهی که میتوانید مطمئن شوید، انجام یک تست بارداری است.

با این حال، علائم اولیه بارداری میتوانند احتمال آن را مطرح نمایند. باید دنبال این علائم بارداری بگردید.

آیا همه زنان علائم اولیه بارداری دارند؟
علائم بارداری در هر خانمی متفاوت است، تجارب بارداری وی نیز همینطور است. علائم هر خانمی مشابه خانم دیگر نیست، حتی علائم از یک بارداری نسبت به بارداری دیگر در یک شخص متفاوت است.

همچنین، چون علائم اولیه بارداری غالباً مشابه وقایعی است که دقیقاً قبل از عادت ماهیانه و حین آن رخ میدهند، آن علائم معمولاً شناسایی نمی شوند.

آنچه در این مقاله از سایت پزشکی راستینه می آید، توصیف برخی از شایعترین علائم اولیه بارداری است. باید بدانید که این علائم ممکن است به علت مسائل دیگری علاوه بر بارداری باشد. بنابراین، اگر متوجه تعدادی از این علائم شدید، الزاماً به این معنی نیست که باردار هستید. تنها راهی که بتوان از این مسئله مطمئن شد، تست بارداری است.



علائم بارداری کدامند ؟


%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%94%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.png




لکه بینی و انقباض
چند روز پس از لقاح، تخم بارور خود را به دیواره رحم متصل میکند. این رخداد، باعث ایجاد یکی از اولین علائم بارداری، یعنی لکه بینی و گاهی انقباض میشود.

به این رویداد، خونریزی لانه گزینی میگویند که حدود شش تا 12 روز پس از بارور شدن تخم رخ میدهد.

این انقباض ها مشابه انقباض های عادت ماهیانه هستند، به همین دلیل برخی زنان آنها را با هم اشتباه میگیرند. با این وجود، خونریزی و انقباض، خفیف است.

علاوه بر خونریزی، یک خانم میتواند متوجه ترشحات سفید و شیری از واژن شود. این مسئله به ضخیم شدن دیواره های واژن مربوط است، که تقریباً بلافاصله پس از لقاح آغاز میشود. افزایش رشد سلول های دیواره واژن علت این ترشحات است.

این ترشحات، که میتواند در طول حاملگی ادامه داشته باشند، معمولاً بیضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر بوی بد واژن مرتبط با این ترشحات یا احساس سوختگی و خارش وجود داشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید تا وجود عفونت قارچی یا باکتریایی را بررسی کند.



تغییرات پستان
تغییرات پستان یکی از علائم اولیه دیگر بارداری است. سطح هورمونی یک خانم سریعاً پس از لقاح تغییر پیدا میکند. به دلیل این تغییرات، یک یا دو هفته بعد، پستان ها متورم و دردناک می شوند یا احساس خارش می کنید. یا اینکه سنگین تر و پرتر به نظر میرسند یا به لمس حساس میگردند. همچنین، ناحیه اطراف نوک سینه، که به آن آرئول میگویند، ممکن است تیره تر شود.

سایر عوامل نیز می توانند باعث تغییرات پستان شوند. اما اگر تغییرات، یک علامت اولیه بارداری باشند، به یاد داشته باشید که چند هفته طول خواهد کشید تا به سطوح جدید هورمونی عادت کرد و پس از آن، درد پستان باید تسکین یابد.



خستگی
خستگی بسیار زیاد در بارداری، طبیعی است، که به زودی آغاز میشود.

یک خانم از یک هفته پس از لقاح، به طور غیرمعمولی احساس خستگی میکند.

چرا؟ اغلب مربوط به سطح بالایی از یک هورمون به نام پروژسترون است، اگرچه بعضی عوامل دیگر مثل سطوح پایین قند خون، فشار خون پایین و افزایش تولید خون، همه میتوانند در این مسئله دخیل باشند.

اگر خستگی با بارداری مرتبط باشد، استراحت کردن به مقدار زیاد اهمیت دارد. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و آهن میتوانند به متعادل کردن این وضعیت کمک نمایند.

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%A8%D8%AD%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C.jpg




تهوع (بیماری صبحگاهی)
بیماری صبحگاهی یکی از علائم مشهور بارداری است. ولی هر خانم بارداری به آن مبتلا نمیشود.

علت دقیق بیماری صبحگاهی مشخص نیست ولی احتمالاً هورمون های بارداری در این امر دخیل هستند. تهوع در حین بارداری میتواند هر زمانی از روز بروز کند، ولی شایعترین زمان آن صبح میباشد.

همچنین، بعضی خانم ها ویار دارند، یا اینکه پس از حاملگی تحمل برخی غذاهای خاص را ندارند. این مسئله نیز به تغییرات هورمونی ارتباط دارد. این عارضه به حدی قوی است که حتی فکر غذایی که قبلاً مورد علاقه وی بوده، میتواند حالش را خراب کند.

ممکن است تهوع، ویار و بیزاری از غذا در کل دوران حاملگی باقی بماند.

خوشبختانه، علائم برای بسیاری از خانم ها در حدود هفته 13 یا 14 بارداری کاهش می یابد.

درعین حال، از داشتن یک **** غذایی سالم برای رسیدن مواد غذایی ضروری به خود و نوزاد اطمینان حاصل کنید. می توانید با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.



پریود نشدن
واضحترین علامت اولیه بارداری، و تنها علامتی که به خانم برای انجام تست بارداری هشدار می دهد،پریود نشدن است. با اینحال، علت فقدان عادت ماهیانه و یا تأخیر در آن الزاماً بارداری نیست.

همچنین، خانم ها ممکن است تجربه مقداری خونریزی در حین بارداری داشته باشند. اگر باردار هستید، از پزشک خود سوالاتی در خصوص ملاحظات مربوط به خونریزی بپرسید. به عنوان مثال، چه موقع خونریزی طبیعی است و چه موقع نشان دهنده یک وضعیت اضطراری است.

علاوه بر عادت ماهیانه، دلایل دیگری نیز برای نبود یک عادت ماهیانه وجود دارد. ممکن است به مقدار زیادی وزن اضافه کرده و یا از دست بدهید. مشکلات هورمونی، خستگی، یا استرس از دیگر احتمالات هستند. بعضی خانم ها هنگام ترک قرص های ضدبارداری، به عادت ماهیانه دچار نمی شوند. با اینحال، اگر یک عادت ماهیانه دیر شده و احتمال بارداری وجود دارد، بهتر است تست بارداری را انجام دهید.

%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg




سایر علائم بارداری
بارداری تعادل هورمونی شما را تغییر میدهد. و این مسئله میتواند باعث بروز علائم دیگری شود.

  • تکرر ادرار : برای هر خانمی، این مورد حدود هفته ششم یا هشتم پس از لقاح آغاز میشود. هرچند ممکن است این مسئله به علت یک عفونت ادراری، دیابت، یا استفاده بیش از حد از داروهای ادرارآور رخ داده باشد، اگر باردار هستید، به احتمال زیاد به علت سطوح هورمونی میباشد.
  • یبوست : در حین بارداری، سطوح بالاتر هورمون پروژسترون میتواند باعث یبوست شما شود. پروژسترون باعث حرکت کند غذا درون روده ها میشود. برای حل این مشکل، مقدار زیادی آب بنوشید، ورزش کنید و غذاهای حاوی فیبر بالا مصرف نمایید.
  • نوسانات خلق : این مسئله شایع است، مخصوصاً طی سه ماهه اول. این امر نیز به تغییرات هورمونی مربوط است.
  • سردرد و درد پشت : بسیاری از خانم های باردار سردردهای مکرر خفیف را گزارش کرده اند، و بقیه دردهای مزمن پشت را تجربه مینمایند.
  • سرگیجه و غش : این امر ممکن است مربوط به اتساع عروق خونی، کاهش فشار خون و کاهش قند خون باشد.

یک خانم باردار میتواند تمامی این علائم یا تنها یک یا دو مورد از آنها را داشته باشد. اگر هرکدام از این علائم بارداری ، آزار دهنده بودند، با پزشک خود برای تسکین آن ها مشورت نمایید.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 
Last edited:

peymanforceman

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2012
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
24
خواص و مضرات فلفل قرمز براي بدن:
فلفل گياهي است كه در آب و هواي نيمه گرمسيري و گرمسيري مي رويد. ميوه آن در پوششهاي غلافي بلند كه به موازات رسيدن رنگ قرمز، نارنجي يا زرد به خود مي گيرد، مي رويد. ميوه اين گياه به صورت خام، پخته شده، خشك يا در قالب چاشني پودري در صنايع غذايي و دارويي، مصرف ميشود.

1232.jpg


خواص فلفل قرمز:

♦ فلفل قرمز سرشار از ويتامين c بوده و خاصيت آنتي اكسيداني داشته و اثر شیميایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند.

♦ فلفل قرمز به واسطه دارا بودن ويتامين c موجب افزایش قدرت ایمنی بدن، استحکام لثه ها و دندان‌ها مي شود.

♦ همچنین مصرف فلفل قرمز باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد.

♦ تحقيقات نشان داده است كه اسيد بيرنگ كپساسين به عنوان فعالترين عنصر موجود در فلفل، سبب كاهش ميزان كلسترول خون و كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن ميشود. اين ماده همچنين خاصيت ضد اكسيدي (كه سلولهاي شما ار از آسيب ديدن محافظت مي كند) و ضد باكتري دارد

♦ این فلفل طبیعت گرمی دارد که به دلیل وجود سطح بالای کاپسیسین در آن است. بیشتر فواید فلفل به دلیل وجود همین ماده است و عامل اصلی ایجاد گرما بعد از خوردن فلفل قرمز نیز هست. فلفل قرمز از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا بکاربرده می‌شده است.

♦ كرم يا پودر فلفل به عنوان نوعي مسكن مي تواند در تسكين درد دندان، زونا، آرتريت، پسوريازيس و ساير انواع دردهاي مزمن مفيد باشد، هر چند ممكن است مصرف اين ماده سبب سوزش يا خارش نسبي گردد، اما اين عارضه به زودي از بين مي رود. چون فلفل ابتدا با تحريك و سپس كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن مؤثر واقع ميشود، لذا ممكن است درد كمي شدت پيدا كند، سپس بايد ظرف چند روز اول مصرف، اين اثر تا حد زيادي از بين برود.

♦ یکی از مهمترین خواص فلفل خاصیت ضدخونریزی آن است. در بعضی از نقاط دنیا در موارد اوژانسی برای بند آوردن خونریزی از آن استفاده می‌شود.

♦ فلفل قرمز برای قلب و عروق بسيار مفيد است. هرچند که ضدخونریزی است اما بطور شگفت‌انگیزی سبب بهبود جریان خون و فشار خون می‌شود. فعالیت قلب را افزایش می‌دهد و به آن قدرت و انرژی می‌بخشد.

♦خاصیت شگفت‌آور دیگر فلفل، توانایی کنترل درد در بدن است. در واقع فلفل، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مواد لازم برای بهبود را به هر نوع جراحت و زخم می‌رساند. به همین ترتیب اثر ضدالتهاب نیز دارد.

♦ به معده کمک می‌کند که فرایند هضم غذا را بهتر انجام دهد. (البته اين درباره افرادي است كه مبتلا به ناراحتي هاي معده نيستند.)

♦ تحقیقات نشان داده است که فلفل قرمز در كاهش اشتها تاثير بسيار داشته و استفاده از آن در **** غذایی نیز در کاهش وزن بسیار مفید و مؤثر است.

♦ تحقیقات بیشماری نشان داده‌اند که کاپسیسین موجود در فلفل از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند و حتی سبب از بین رفتن سلول‌های بدخیم می‌شود. اثر این ماده در از بین بردن تومورهای پروستات و بیضه و سرطان‌های مرتبط با اختلال هورمونی مشاهده شده است.

♦ ضماد فلفل قرمز براي روماتيسم و التهابها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجي و در برخي موارد حتي به صورت مصرف داخلي بسيار كمك مي كمند .

♦ فلفل قرمز درعين حال كه نيرو بخش است ضد اسپاسم نيز مي باشد . براي كليه طحال و لوزالمعده مفيد است در موارد قفل شدن فك ها كه در برخي موارد رخ ميدهد اثر مفيد دارد .

♦ در مورد يبوست گرد فلفل قرمز مفيد است زيرا حركت دودي كشل روده ها را تحريك مي كند . براي حصول اين منظور هر روز به مقدار كم بايد با غذا مصرف شود .

♦ در سرماخوردگي ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفيد و سريع دارد . منظور از دروز بالا در حدو 600 ميلي گرم تا يك گرم است. بديهي است دوز بالابراي اشخاص مختلف فرق مي كند برخي بيشتر از ديگران احتيا ج دارند .

♦ براي تسكين سرفه هاي شديد بخصوص در مواردي كه اخلاط زايدي در بيماري تنفسي هست فلفل قرمز در بيرون انداختن اخلاط بسيار كمك مي كند و در نتيجه سرفه رفع مي شود

♦ فلفل قرمز در موارد حمله هاي خفگي مبتلايان به اسم اثر مفيد دارد . ( البته اگر الرژي نداشته باشند. )

♦ فلفل قرمز بهترین محرك مفید و شفا بخش در موارد اسهال ساده و اسهال خونی می باشد .

♦ فلفل قرمز يك ماده ضد عفوني كننده است بنابر اين به صورت غرغره براي ضر عفوني حلق توصيه مي شود .

♦ به صورت مشمع طبي فلفل قرمز براي رفع احتقانهاي حاد در موارد بيماري هاي ذات الريه و ذات الجنب و ساير موارد مشابه اثر مفيد دارد .

♦ فلفل قرمز بهترين محرك مفيد و شفا بخش در موارد اسهال ساده و اسهال خوني مي باشد .

♦ فلفل قرمز براي رفع گرفتگي عضلات كه به دراج شدن معروف است بسيار مفيد است.

♦ فلفل قرمز بهترين داروي ريه و خلط اور و قوي است وبراي پيش گيري و تسكين برونشيت مزمن و امفيزما مفيد است .

♦ ضد احتقان مي باشد و براي حل شدن لخته هاي خون كمك مي كند ومسكن درد است.

♦ وقتی كه پس از خوردن فلفل قرمز از تندی ان در دهان احساس سوزش می كنید ، احساس با نتیجه خوبی است زیرا احساس سوزش و تندی در زبان و گلو مغز را تحریك می كند كه ماده ای به نام اندورفین ترشح كند كه نوعی مورفین طبیعی است و باعث از بین بردن احساس درد و ایجاد كمی احساس فرح و نشاط می شود.

♦فلفل قرمز یا تند که به نام چیلی معروف است با افزایش جریان خون به پوست سر در رشد موهای سر موثر است

♦ فلفل قرمز می‌تواند در تومورهای سرطانی نیز موثر باشد، با این حال این مسئله کاملا ثابت نشده است.نتیجه تحقیقی که در مرکز تحقیقات سرطان شناسی آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد که ماده موثر موجود در فلفل مانند تیغ دولبه عمل می‌کند و اثر سرطان زایی یا ضد سرطانی آن به میزان مصرف آن بستگی دارد.اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.

♦ فلفل قرمز بهترین داروی ریه و خلط آور قوی است وبرای پیشگیری و تسکین برونشیت مزمن مفید است.

♦ این سبزی ضد احتقان بوده و برای بازشدن لخته‌های خون کمک می‌کند .همچنین مسکن درد است و مصرف فلفل قرمز لذت و نشاط را به دنبال دارد .

مصرف فلفل قرمز در قاعدگی
♦ این ادویه حاوی ترکیبی به نام «کاپسایسین » است که با تحریک کردن پایانه های اعصاب و کاهش ماده شیمیایی انتقال دهنده سیگنال های درد، نوعی مسکن موثر برای کاهش دردهای دوره قاعدگی به حساب می آید.

مصرف فلفل قرمز در بارداري و شيردهي:
♦ فلفل قرمز از جمله موادي است كه بهتر است در دوره بارداري و تا چند ماه بعد از زايمان مصرف نشود . زيرا كودكان چند ماه پس از تولد به تدريج از رشد بهتري از دستگاه گوارش برخوردار شده و قدرت هضم اين قبيل موادغذايي منتقل شده از شير مادر را پيدا مي كنند.

مضرات فلفل قرمز:
♦ مصرف فلفل قرمز براي كودكان چندان توصيه نميشود.

♦ خوردن فلفل قرمز در عده ای ایجاد ناراحتی می نماید و اشخاصی كه دارای مزاج گرم هستند نمی توانند فلفل قرمز تند را بخصوص د رمصارف داخل تحمل نمایند و به علاوه اشخاصی كه آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم می باشند به هر حال بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با جلب نظر و مشورت با كارشناسان گیاه درمانی و پزشكان باشد .

♦ اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.

♦ همانطور كه گفتيم مصرف فلفل تند سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به همین خاطر به لاغر شدن کمک می‌کند. اما «کاپسایسین» یک ماده فعال در فلفل است که موجب التهاب بافتی می‌شود و اگر به مقدار زیاد استفاده شود می‌تواند به لایه مخاطی معده و روده آسیب جدی وارد کند.

♦ فلفل قرمز می تواند مری را تحریک کرده و منجر به درد سوزش سر دل شود .خوردن فلفل قرمز می تواند یک مشکل بزرگ را برای افراد مبتلا به سندرم روده و یا کسانی که در حال حاضر از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می برند فراهم سازد .

سريع ترين و موثرترين روش هاي درمان سوزش فلفل

خواص و مضرات انواع مواد غذایی را اینجا بخوانید
گردآوری شده توسط گروه ۷ گنج – اختصاصی ۷ گنج
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
تاثیر کار شیفتی بر عملکرد مغز


کسانی که افسر پلیس، آتش نشان، راننده تاکسی یا پرستار هستند از تأثیرات فیزیکی تضعیف کننده کار شیفتی بر عملکرد مغز آگاهی دارند. ماهیت ویژه ساعات کار شیفتی که بر خلاف عموم مردم اجتماع است، به گونه ای است که اجازه استراحت را به ما نمی دهد. پیش تر در مقاله ای تحت عنوان خطرات کار شیفتی برای سلامتی بیان کردیم که آسیب های بلندمدت ناشی از اختلال در ریتم طبیعی شبانه روزی بدن در این شرایط میتواند جدی باشد.

%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA%DB%8C.jpg




کار شیفتی چگونه بر عملکرد مغز تاثیر میگذارد ؟
همراه با خستگی مزمن، شرایطی نظیر چاقی، بیماری قلبی، دیابت، زخم معده یا انواع مشخصی از سرطان دارای ارتباط با قطع عملکرد ساعت طبیعی بدن هستند که کار شیفتی روتین آن را ایجاد میکند. در واقع، تا سالهای اخیر، بیشتر تحقیقات در زمینه تأثیرات شیفت کاری بر آسیبهای فیزیکی در این زمینه معطوف بوده اند. هم اکنون در یک تحقیق اروپایی که در مجله پزشکی محیطی و شغلی انتشار پیدا کرده است، بینش بیشتری در مورد تأثیرات کار شیفی بر توانایی های ذهنی کارگران و کارمندان به دست آمده است.

این ذهن شماست که در حال خمیازه کشیدن است
در طول یک دوره زمانی 10 روزه، یک تیم هدایت شده توسط دکتر ژان کلاود ماکوی از دانشگاه تولوز به مطالعه 3232 کارگر در حال کار و بازنشسته پرداختند؛ هنگامی که این مطالعه آغاز شد، این افراد در سنین 32، 42، 52 و 62 سالگی قرار داشتند و نیمی از این افرد دارای کار شیفتی بودند – حداقل به مدت 50 روز در سال – درحالیکه مابقی آنها کار عادی داشتند. کارمندان توسط محققین در آغاز مطالعه، پس از 5 سال و پس از ده سال از آغاز مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. در هر مقطع زمانی، تیم محققین، زمانهای عکس العمل کارگران و قابلیت های حافظه آنها را بررسی کردند.

آنها دریافتند که امتیاز شناختی و حافظه کل کارمندانی که در یک الگوی شیفتی چرخشی کار میکنند یا این کار را برای مدت ده سال انجام داده اند، به طور قابل توجهی پائین تر از کسانی است که دارای کار منظم و روتین به صورت روزانه هستند. در حقیقت، تخریب ایجادشده بر روی کارمندان معادل با 5/6 سال افزایش سن بوده است.

هنگامی که تیم تحقیقاتی به دنبال روشی برای بازیابی تغییرات و بهبود آن بودند، دریافتند که بازیابی تأثیرات روانی حاصل از این روند شغلی، پنج سال به طول می انجامد.

%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C.jpg




اول ایمنی
مهم است به خاطر داشته باشید که این یک “تحقیق مشاهده ای” است. این تحقیق به طور انحصاریثابت نمیکند که انقطاع خواب ناشی از تغییر شیفت کاری تنها عامل موثر بر تخریب حافظه و عملکرد مغز است. در تحقیقات دیگر ارتباط میان کمبود ویتامین D و توانایی شناختی مشخص شده است. – کمبود ویتامین D دقیقاً معادل با مقداری که باید در طول روز از آفتاب دریافت کنیم. البته، این تیم تحقیقاتی عنوان کرده اند که تعیین “عوامل استرس زا” که در نتیجه شیفت های کاری ایجاد میشوند نیز بر عملکرد مغز موثر است.

هنگامی که آمارهای سازمان مجمع کارگران را بررسی کنید، مشخص میشود که تقریباً 15 میلیون آمریکایی به صورت تمام وقت در شیفت عصر، شیفت شب، شیفت های چرخشی یا سایر انواع شیفت های نامنظم کار میکنند و تعداد هشداردهنده ای از افراد به صورت بالقوه این تأثیرات را در سلامتی خود احساس میکنند.

البته، فارغ از تأثیرات روانی بلندمدت، زمان های واکنش یا عکس العمل آهسته تر و حافظه نامناسب ممکن است سبب شود که کارمندان شیفتی در خطرات جدی و آنی قرار گیرند. ماشین آلات کارخانه ها و سایر دستگاه ها و ماشین آلات ممکن است خطرات بسیاری را برای این کارگران و کارمندان ایجاد کنند.

تأثیرات ناشی از تمرکز ضعیف به طور بالقوه برای سایر افراد نیز خطرناک هستند. این تیم تحقیقاتی بیان کرده اند که نتایج به دست آمده توسط آن ها ممکن است دارای تبعات جدی ایمنی باشند که نه تنها برای افراد تحت مطالعه بلکه برای سایر افراد و کل جامعه نیز خطر ایجاد کنند و تعداد زیادی از مشاغل که شب هنگام انجام میشوند را در موقعیت های بسیار خطرناک قرار دهند. حوادثی نظیر اگزون والدز، چرنوبیل و جزایر تری مایل مرتبط با خستگی ناشی از تغییر شیفت کاری بوده اند.

راه حل تمامی این مسائل آسان نیست. کار در هر صورت کار است. و مطابق با استانداردهای موسسه ملی خواب “درمان های اختلالات بی نظمی در خواب اندک هستند. “. این موسسه پیشنهاد کرده است که اتخاذ یک الگوی منظم خواب (حتی اگر در ساعات معمولی که سایر افراد میخوابند، نباشد.)، سبب میشود که مغز و بدن شما هنگامی که در حال کار هستند، فعال باشد (جنگ و صلح نمیتوانند همزمان وجود داشته باشند، شما میتوانید قهرمان کندیکراش باشید – اصصلاح عامیانه لاتین که معادل فارسی ملموسی ندارد –تیم مترجم.) و قدرت زیادی برای ادامه کار داشته باشید. اگر شما از ما بپرسید، خواهیم گفت که در هر دوران بحران، بهترین کار خوابیدن منظم است.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
طرز تهیه نوشیدنی سم زدا و لاغرکننده


شما عاشق این نوشیدنی سم زدا خواهید شد که به شما کمک میکند تا نفخ به وجود آمده پس از تعطیلات را بهبود بخشید و بدن شما را از تمام سموم نشات گرفته از گرمای زیاد در تعطیلات پاک کند. این نوشیدنی برای انجام تمام اتفاق های خوب برای بدن شما تهیه شده است! خیار دیورتیک طبیعی است و به بدن شما کمک خواهد کرد تا آب دفع کند. لیموشیرین و لیموترش سموم موجود در مجرای گوارشی را آزاد میکنند و به هضم کمک خواهندکرد. گریپفروت سرشار از آنزیم هایی است که چربی میسوزانند. اگر شما میخواهید از آن به عنوان بخشی از یک سم زدا برای به کار انداختن متابولیسم خود و پاکسازی بدن خود استفاده کنید، حداقل حدود دو لیتر از آن را برای 5-3 روز بنوشید! (همچنین به عنوان بخشی از برنامه سمزدایی خود، دستورالعمل خود را برای سوپ سمزدایی لاغرکننده که به زودی آن را معرفی می کنیم ٬ امتحان کنید). به عنوان یک روش آسان برای تهیه این مخلوط، یک پارچ از نوشیدنی محبوب ما را همراه با سوپ سم زدایی لاغرکننده امتحان کنید. شما میتوانید از تکه های میوه در کنار نوشیدنی خود استفاده کنید و حس میوه تازه را در نوشیدنی القا کنید.

%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%85-%D8%B2%D8%AF%D8%A7.jpg




طرز تهیه نوشیدنی سم زدا :
زمان آماده سازی: 10 دقیقه
مواد حاصل تهیه شده برای 8 وعده
حجم وعده: 224-28 گرم در پیمانه

  • ترکیبات :
2 لیتر آب
نصف یک گریپفروت تکه شده
نصف یک خیارتکه شده
3-2 برگ نعناع
نصف لیموشیرین تکه شده
نصف لیموترش تکه شده



  • دستورالعمل :
تمام مواد لازم را در یک پارچ ترکیب کنید
اجازه دهید تا مواد لازم در یخچال برای 2-1 ساعت قبل از سرو شدن منجمد شود. در طول روز آن را بنوشید و پس از 24 ساعت آن ها را دور بریزید.



  • اطلاعات تغذیه ای به ازای هر وعده ( 22-28 گرم پیمانه):
کالری: 7
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 1 گرم
فیبر: 1 گرم
پروتئین: 0 گرم
قند: 0 گرم
نمک: 0 میلی گرم
ویتامین A : 1%
ویتامین C: 11%
کلسیم: 0%
آهن: 0%
خالص سازی آب زائد: 0 نقطه



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

peymanroy8

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 می 2016
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
42
رابطه جنسی،خرید کردن،خوابیدن و خوردن سبب پایین آمدن مخرب و بیمار گون استرس می شود

چهار رفتاری که استرس شما را به صورت بیمارگون و مخرب پایین می آورند:

✅1- خرید کردن
یکی از رفتارهایی که بصورت ناخودآگاه استرس را پایین می آورد ولی مخرب و ناپخته است، خرید کردن می باشد. زمانی که شما بدون نیاز اصیل به چیزی، به یکباره خودتان را در حال خرید کردن اقلام و وسایلی می بینید که تصمیمی از قبل برای آن نداشتید و اصولاً جزء الزامات کنونی شما نبوده است، آگاه باشید که بصورت پنهانی در حال دور زدن استرس زندگی تان هستید. این جابجایی استرس، باعث می شود، شما مدتها از حل کردن مسئله خود طفره بروید.

✅2- خوابیدن
وقتی زمان خوابیدن شما زیاد شده است و شما بر خلاف همیشه، زیادتر از حد معمول می خوابید، این احتمال وجود دارد که درگیر یک مسئله استرس زا می باشید. خوابیدن یکی از مکانیسم های ناپخته و خام برای کنار ماندن از وضعیت مسئله است. و به زبان دیگر، سیستم ایمنی روانی شما، از طریق افزایش میزان خواب، حالت هوشیاری را از شما می گیرد. یک سند برای این مدعا، دانش آموزان و دانشجویانی است که اصولاً در زمانهای غیر از شب امتحان، بی خواب می شوند و تا ساعتها بیدار می مانند، ولی به محض نزدیک شدن به استرس های امتحانات و رو به رو شدن با کتاب، خیلی سریع خواب آلوده می شوند. در روابط زوجین، زمانی که مسئله مهمی وجود دارد و باید برای آن کوشید، یکی از زوج ها بر خلاف عادت همیشگی، زودتر به خواب می رود و واقعاً دست خودش نیست. اما در سطح ناخودآگاه، این نوع افزایش خواب در این زمانها، روشی برای سلب هوشیاری از مواجهه با مسئله است.

✅3- خوردن
بدن ما دارای دو سیستم عصبی است: سمپاتیک و پاراسمپاتیک. وقتی دچار استرس هستیم سیستم عصبی سمپاتیک ما فعال است و به ما راهبردهای جنگ و گریز نشان می دهد. در این حالت هورمونهای استرس در سطح خون بسیار هستند. یکی از راه هایی که بدن ما ابداع می کند، مشغول داشتن خود بصورت ناخودآگاه با رفتاری مثل خوردن است. خوردن یک رفتار فعال کننده سیستم پاراسمپاتیک است. برخی خانمها در جلسات مشاوره می گویند «بدون اینکه خبر داشته باشم، خودم را به کررات جلوی یخچال در حال خوردن می یابم». در بیماری بولیمیا (bulimia) یا پرخوری عصبی، افراد دارای یک استرس پنهان هستند که فقط با خوردن و زیاد خوردن خودشان را آرام می کنند. برخي از زوجين همديگر را براي لاغر شدن تحت فشار قرار مي دهند كه همواره نتيجه عكس مي دهد. به عبارت ديگر، فردي كه تحت فشار لاغر شدن هست، تصوير بدني اش زير سوال مي رود و همين عامل موجب مي شود او دچار استرس شده و بيشتر از قبل به خوردن روي آورد.

✅4- رابطه جنسی
بر طبق توضیحاتی که برای خوردن اشاره کردیم، رفتار جنسی وسواسی و زیاد، همیشه به معنای این نیست که فرد تمایل واقعی جنسی اش زیاد است، بلکه، رابطه جنسی با فعال نگه داشتن سیستم پاراسمپاتیک، فرد را از استرس دور می سازد. ولی با پایان رابطه جنسی، استرس ها خود را دوباره نشان می دهند و فرد به صورت ناخودآگاه، تحریک به شروع رابطه دیگری می شود. این رفتار برای همسر، بعد از مدتی رو می شود و او رفتار جنسی خالی از صمیمیت را مشاهده می کند. در این مورد نیز استرس، علاوه بر ناپخته حل شدن، موجب آسیب خوردن به رابطه عاطفی نیز می شود. این مورد در بین مردها بیشتر از زنها است.

اگر این چهار رفتار را در خودتان مشاهده می کنید، حتماً با یک مشاور صحبت کنید تا از گسترش دامنه مشکل فردی به حوزه بین فردی جلوگیری شود.
پارس بهینه ساز
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
چرا صبح ها قهوه نخوریم ؟‌!


کافئین موجود در قهوه یک نقش عمده را در زندگی روزمره بسیاری از افراد که تازه از خواب بیدار شده اند ایفا میکند و به آنها انرژی زیادی می دهد تا از عهده صبح خود برآیند. کافئین بر غدد آدرنال تاثیر میگذارد زیرا آدرنالین و کورتیزول را پنهان میکند، یعنی کافئین بسیار بالا موجب تمام شدن انرژی میشود و میتواند منجر به خستگی آدرنال شود. نوشیدن یک فنجان قهوه معمولاً موجب افزایش سریع در سطوح انرژی میشود، اما یک ناپایداری خاص به همراه این سطوح انرژی وجود دارد.
%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87.jpg


چه نوشیدنی را جایگزین قهوه صبحگاهی کنیم ؟
راستینه اخیراً دریافته است که چرا چای سبز یک نوشیدنی بسیار بهتر در هنگام صبح است، اما راجع به یک لیوان آب لیموی تقویت کننده ایمن چطور؟ یک لیوان آب گرم با دو تکه لیمو به طرز عجیبی چالاکیمیبخشد و چه چیز بهتر از شروع روز با چالاکی است؟ اضافه کردن تکه های لیموترش به آب یک روش خوب برای ترکیب چیزها و هیدراته ماندن است، به ویژه اگر شما در تکاپوی دوری از آب میوه ها و نوشابه ها هستید. همه این توصیه که “225 گرم آب در روز بنوشید” را شنیده اند، اما طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، قریب به 43 درصد از آمریکایی ها در سال 2013 کمتر از 4 لیوان آب در طول روز نوشیده اند. اگرچه مطالعات نشان داده اند که در واقع هیچ شواهدی از کمبود آب با مصرف کافئین متوسط وجود ندارد، اما در طولانی مدت، کمبود آب رخ میدهد.

%D8%A7%D9%93%D8%A8-%D9%88-%D9%84%DB%8C%D9%85%D9%88.jpg


در حالی که هیچ کافئینی در آب لیمو وجود ندارد، ترکیب آب و آب لیموی اسیدی برای ترغیب مجرای گوارشی، طبق فلسفه آیورودایی تایید می شود. بنابراین، اگر شما تنها قهوه را به منظور تخلیه روده در هنگام صبح میل می کنید، راجع به جایگزین کردن آن با آب لیموی گرم برای همین نتیجه بی اندیشید. هیدراته ماندن نیز یک عامل برای هضم خوب است. البته، غذاهای اسیدی میتوانند موجب برگشت اسید نیز شوند و دربرخی موارد می توانند موجب دردهای شکمی شوند.

آب لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین C است، بنابراین آغاز کردن روز خود با میزانی از ویتامین C طبیعی، یک شیوه خوب برای دفاع بدن شما درمقابل رادیکال های آزاد و بیماری قلبی است. این روش همچنین به تولید کلاژن نیز کمک میکند، به این معنا که بالابردن میزان ویتامین C میتواند خطوط و چروک پوست را کاهش دهد. مهمتر از آن، نقشی است که ویتامین C در تشکیل پروتئین مسئول برایبازسازی لیگامنت ها، تاندون ها و رگهای خونی ایفا میکند.

%D8%A7%D9%93%D8%A8-%D9%84%DB%8C%D9%85%D9%88.jpg


به همراه ویتامین C، یک آنتی اکسیدان دیگر به نام لیمونین d نیز برای حمایت از هضم طبیعی و حمایت از کبد در فرآیند سم زدایی ثابت شده است. بنابراین آغاز کردن صبح خود با این نوشیدنی سم زدا میتواند شامل ترغیب مجرای گوارشی، روشن سازی پوست شما و هیدراته کردن کافی بدن شما برای به عهده گرفتن روزتان شود.

بهترین روش برای نوشیدن این شربت، فشردن آب نیمی از یک لیمو در یک فنجان آب گرم می باشد، اگر بسیار ترش است مقداری عسل به آن بیافزایید. آب لیمو یک گزینه بهتر برای کسانی می باشد که مشکلات آدرنالی دارند و با وجود اینکه این پاسخ جادویی برای یک صبح شاد نیست، اما لیموی تازه دارای خاصیت های به حد کافی خوبی میباشد تا به عنوان یک فاکتور سلامتی مثبت درنظر گرفته شود.


منبع:
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
31 چیز در مورد خواب که نمی دانید


آیا تاکنون فکر کرده اید که خواب درواقع چیست؟ خواب به اندازه ای که در ابتدا ممکن است به نظر برسد، ساده نیست. به دست آوردن درک بهتر راجع به خواب به پزشکان کمک خواهد کرده تا انواعی از اختلالات خواب را درمان کنند. خواب سالم (Healthy Sleep)، یک منبع از بخش پزشکی خواب در دانشکده پزشکی هاروارد، یک وب سایت است که درصدد است تا به درک عمومی خواب و خواب مورد نیاز عموم کمک کند.

ما ممکن است قادر به تعریف خواب نباشیم، اما یک چیز وجود دارد که میتوانیم در آن توافق داشته باشیم که زمانی که از خواب کافی برخوردار هستیم، چابک تر و متمرکز تر و زمانی که خواب کافی نداریم آشفته هستیم. طبق مرکز بهداشت بالینی کلولند، ما حدود یک سوم از زمان خود را در خواب به سر میبریم. اگر به ریاضی بیان کنیم، این حدود 16 ساعت در شب برای نوزادان، 9 ساعت برای نوجوانان و 7 تا 8 ساعت برای بزرگسالان را دربر میگیرد. متاسفانه، دستیابی به 7 تا 8 ساعت برای بسیاری از افراد راحت تر گفته میشود تا اینکه عمل شود. طبق گزارش هفتگی بخش ناخوشی و مرگ و میر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در مارس 2011، برآورد شده است که 50 تا 70 میلیون آمریکایی دارای اختلال خواب مزمن هستند.

ما تا پاسی از شب را با اینترنت به سرمی بریم زیرا این 31 حقیقت راجع به خواب را تاکنون نشنیده ایم.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8.jpg


همه چیز درباره خواب


۱. ما تنها گونه از پستانداران هستیم که خواب را عمدا به تعویق میاندازیم.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%93%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C.jpg


۲. بی خوابی توسط خوابی که شما هرشب از دست میدهید تعریف نمی شود، بلکه توسط خواب آلودگی، مشکل در تمرکز ، سردردها، زودرنجی یا سایر مسائلی که هر روزه رخ میدهند٬ تعریف میشود.

۳. یک فرد خوابیده ممکن است ظاهراً غیرفعال باشد، اما برخی از عملکرهای مغز و بدن در واقع در هنگام خواب فعال تر از هر زمانی هستند که ما بیداریم.

%D9%86%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C.jpg


۴. نور مصنوعی مانند نورهای اتاق، تلویزیون، کامپیوتر و سایر ابزار های الکترونیکی ممکن است به ناتوانی ما برای دستیابی به یک مقدار کافی از خواب مرتبط باشند. دانشمندان و پزشکان در حال تحقیق بر این موضوع هستند که این در معرض قرار گیری طولانی در نور چگونه میتواند با الگوهای خواب به طور طبیعی برنامه ریزی شده بدن ما تداخل داشته باشد.

۵. اگر کمتر از 5 دقیقه زمان برای به خواب رفتن شما در شب صرف شد، شما احتمالاً از خواب محروم هستید. خواب رفتن در شرایط مطلوب 10 تا 15 دقیقه زمان میبرد.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg


۶. امروزه، 75 درصد از ما خواب های رنگی میبینیم. قبل از اختراع تلویزیون تنها 15 درصد از ما خواب های رنگی میدیدیم.

۷. بیش از نیمی از آمریکایی ها (59 درصد) داشتن خواب کمتر در طول هفته نسبت به آخرهفته را گزارش دادند.

۸. سندروم آپنه در خواب نام خود را از یک شخصیت در “نوشته های پس از مرگ باشگاه پیکویکی” چارلز دیکنز گرفته است. بنابراین، شگفت انگیز نیست که شرایط “سندروم پیکویکی” نیز نامیده شود.

۹. سگهای عظیم الجثه انگلیسی(بول داگ) تنها گونه از خانواده سگ ها هستند که از حبس تنفس در خواب رنج میبرند. به نظر میرسد که دلیل آن پوزه کوتاه و دندان های زیرین کوتاه باشد که آناتومی هوایی غیرمعمولی را تشکیل میدهند.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%81%DB%8C%D9%84.jpg


۱۰. فیل ها و زرافه ها در 24 ساعت شبانه روز کمتر از 3 یا 4 ساعت میخوابند.

۱۱. حلزون میتواند برای سه سال بخوابد.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg


۱۲. مردان در کنار همسران خود بهتر میخوابند، در حالی که زنان خواب بدتری دارند.

۱۳. بچه ها در رحم خمیازه کشیدن را آغاز میکنند. آنها همچنین زمان بیشتری را در خواب REM (مرحله ای که رویا در آن رخ میدهد.) صرف میکنند .

%D8%A8%DB%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86.jpg


۱۴. والدین بچه های نوزاد، شش ماه از خواب را در دو سال اول تولد فرزندشان از دست میدهند، وای !!

۱۵. زنان بیشتر از مردان از بی خوابی رنج میبرند.

eeg.jpg


۱۶. مغز آنهایی که خواب عمیق دارند که به نظر میرسد متوجه صداها نمیشوند٬ در EEG یک الگوی مغزی متفاوت را نشان میدهد.

۱۷. مطالعه ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، نشان داد که افراد محروم از خواب نسبت به افرادی که استراحت خوبی دارند، ناسالم تر هستند، از جذابیت کمتری برخوردار هستند و خسته تر میشوند .

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9.jpg


۱۸. در گروهی از اردک های خوابیده، آن اردک هایی که بیرون هستند تنها با نیمی از مغز خود میخوابند، بنابراین میتوانند با باقی آن مراقب باشند.

۱۹. سمورهای دریایی در هنگام خواب دست های خود را نگاه میدارند تا از یکدیگر جدا نشوند.

۲۰. ما به طور طبیعی، در دو زمان متفاوت از روز احساس خستگی میکنیم: حدود ساعت 2 صبح و 2 بعدازظهر. این افت طبیعی در هوشیاری است که به طور بدوی مسئول افت پس از صرف ناهار است.

%D8%AE%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%81.jpg


۲۱. خروپف کردن دلیل اولیه قطع خواب برای تقریباً 90 میلیون بزرگسال آمریکایی است. 37 میلیون از آنها یک مبنای منظم از خواب دارند.

۲۲. افرادی که خواب کافی ندارند، احتمالاً به دلیل این حقیقت که زمانی سطح لپتین افت میکند، اشتها افزایش مییابد(لپتین یک هورمون تنظیم اشتها است)، دارای اشتهای بیشتری هستند.

۲۳. دانشمندان هنوز با اطمینان نمیدانند که آیا حیوانات نیز مانند انسان ها در مدت خواب REM، رویا میبینند یا خیر.

%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8.jpg


۲۴. بدن ما هیچگاه برای کار شیفتی تنظیم نمیشود.

۲۵. آیا در تلاش هستید که در هواپیما برای سومین سفر خود در طول دو ماه چرت بزنید؟ خبر بدی برایتان داریم: هرچه ارتفاع بیشتر شود، اختلال خواب بیشتر میشود. عموماً، اختلال خواب در ارتفاع های 13200 پایی یا بیشتر، بدتر میشود. این اختلال، به وسیله میزان کاهش یافته اکسیژن و تغییرات تابع آن در تنفس به وجود می آید. خواب بسیاری از افراد تقریباً دو یا سه هفته در ارتفاع جدید ماندن تنظیم میشود.

%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8.jpg


۲۶. خواب کمتر از 7 ساعت در شب امید به زندگی را کاهش میدهد. اوه!

۲۷. عطسه کردن در هنگام خواب به طور فیزیکی غیرممکن است.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA.jpg


۲۸. شما در هنگام خواب نسبت به زمانی که روی کاناپه نشسته و تلویزیون میبینید، بیشتر کالریمیسوزانید.

۲۹. اگر بیدارشدن در صبح زود برای شما دشوار است، ممکن است این شرایط “دیسانیا” نامیده شود. این شرایط نشان دهند مسائل سوء تغذیه، افسردگی یا سایر مسائل است.

%D8%A8%DB%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C.jpg


۳۰. بیدار ماندن یکسره برای 16 ساعت عملکرد شما را تا حد زیادی کاهش می دهد .

۳۱. اگرچه، ورزش منظم به خواب رفتن را راحت تر میسازد و به خواب سالم تر کمک میکند، اما ورزش به طور گاه و بیگاه یا درست قبل از به خواب رفتن را دشوارتر میسازد.


منبع:
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
فیبریلاسیون دهلیزی چیست ؟ علایم٬ دلایل٬ پیشگیری و درمان آن


فیبریلاسیون دهلیزی شرایطی است که ضربان قلب شما را مختل میکند. یک اشتباه کوچک در سیستم الکتریکی قلب موجب میشود که حفره های فوقانی (دهلیز) آن سریعتر از حد بزنند، بلرزند یا انقباض بی نظم داشته باشند. این امر موجب میشود تا حفره های زیرین(بطن ها) ناموزون بزنند.

همه چیز درباره فیبریلاسیون دهلیزی
%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


فیبریلاسیون دهلیزی میتواند خطرناک باشد زیرا خطر سکته یا نارسایی قلبی را در شما افزایش میدهد.

%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%85-%D9%82%D9%84%D8%A8.jpg


یک ریتم یا ضربان قلبی غیر طبیعی
معمولاً دهلیز و بطن با یکدیگر کار میکنند تا قلب خون را در ریتم ثابت پمپاژ کند. اما در فیبریلاسیون دهلیزی، آنها با هم کار نمیکنند. ضربان غیرمنظم میتواند موجب یک ضربان قلبی سریع و لرزان 175-100 ضربان در هر دقیقه در عوض ضربان طبیعی 100-60 در هر دقیقه شود.

%D8%B9%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


علائم هشداردهنده
برای بسیاری از افراد، فیبریلاسیون دهلیزی موجب نشانگان آشکار نمیشود. اما زمانی که این نشانگان وجود دارند، اغلب شامل موارد زیر میشوند:

  • یک نبض غیر یکنواخت
  • یک تپش قلب سریع
  • احساسی که قلب شما میلرزد
  • درد قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس
%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


تاثیرات
زمانی که قلب شما در فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارد، خون شما به خوبی در سراسر بدن شما حرکت نمیکند. شما ممکن است این موارد را احساس کنید :

  • گیجی یا از حال رفتن
  • تنگی نفس
  • ضعف یا خستگی
%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%B1.jpg


زمانی که یک اضطرار وجود داشته باشد
یک فیبریلاسیون دهلیزی همواره موجب یک هشدار نمیشود. اما شما باید در صورتی که علائم زیر را دارید با اورژانس تماس بگیرید:

  • درد شدید قفسه سینه
  • نبض غیر یکنواخت یا احساس از حال رفتن
  • علائم سکته مانند بی حسی یا گفتار نامعلوم
و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد با پزشک خود تماس بگیرید.

%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg


خطر سکته قلبی
زمانی که قلب شما به خوبی پمپاژ نکند، خونی که آرام حرکت میکند میتواند به داخل کشیده شود، که تشکیل لخته خون را آسان تر میسازد. اگر این اتفاق بیافتد و یک لخته خون در سراسر جریان خونی به سمت مغز شما حرکت کند و در آنجا باقی بماند، شما دچار سکته قلبی می شوید . افرادی که از فیبریلاسیون دهلیزی رنج میبرند پنج برابر بیشتر از افراد دیگر ممکن است سکته کنند.

%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


چه چیز موجب فیبریلاسیون دهلیزی میشود؟
شایعترین عوامل شرایطی هستند که به قلب شما فشار وارد می آورند، از جمله:

  • فشار خون بالا
  • بیماری شریان های کرنری و حمله های قلبی
  • نارسایی قلبی
  • مسائل مربوط به دریچه های قلبی
گاهی اوقات، یک فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است به وسیله اختلالات تیروئید یا عفونت های جدی مانند پنومونی ایجاد شود.

%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


چه کسانی در معرض فیبریلاسیون دهلیزی هستند؟
درصورت موارد زیر، شانس شما در داشتن این شرایط بالاتر میرود:

  • مرد بودن و سفید پوست بودن
  • بیش از 60 سال سن داشتن
  • یک عضو نزدیک خانواده دارای فیبریلاسیون دهلیزی بوده یا باشد.
شما نمی توانید این ها را تغییر دهید.

%D9%85%D8%AD%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7.jpg


محرک هایی که میتوانید کنترل کنید
این بیماری همچنین میتواند به چیزهایی که میتوانید برای آن کاری انجام دهید نیز مرتبط میشود٬ مانند :

  • اضافه وزن داشتن یا چاقی
  • نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از محرک ها مانند مواد مخدر
  • مصرف داروهای خاص مانند آلبوترول
%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%82%D9%84%D8%A8.jpg


پس از جراحی قلب
یک انشعاب شریانی کرنری یا نوع دیگر از جراحی قلب میتواند موجب فیبریلاسیون دهلیزی شود. اگر این امر رخ دهد، شما احتمالاً دارای عوارض دیگری نیز هستید. خوشبختانه، این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی معمولاً مدت طولانی دوام نمی آورد.

%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B2%D8%A7.jpg


فیبریلاسیون دهلیزی مجزا
زمانی که این بیماری بدون یک محرک واضح رخ دهد، فیبریلاسیون دهلیزی مجزا نامیده میشود. این نمونه در افراد زیر 65 سال شایعتر است.

در صورتی که یک ضربان قلب سریع موجب نشانگان پرخطر شود، شما به درمان نیاز خواهید داشت. پزشکان نیز ممکن است درمان آن را برای کمتر کردن شانس سکته افرادی که تحت خطر هستند، توصیه کنند.

ECG.jpg


بیمار مبتلا به ECG
روش تایید فیبریلاسیون دهلیزی با الکتروکاردیوگرام (EKG) انجام میشود. این دستگاه فعالیت قلب شما را شناسایی و ضبط میکند، بنابراین پزشک شما مسائل را در ریتم های آن میبیند. شما میتوانید این کار را در مطب پزشک انجام دهید یا ممکن است از دستگاهی استفاده کنید که فعالیت قلب شما را برای یک مدت طولانی تر پیگیری کند تا یک کنش را ایجاد کند.

%D8%A7%D9%93%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D9%87%D8%A7.jpg


سایر آزمایش ها
اگر یک EKG فیبریلاسیون دهلیزی را نشان دهد، پزشک شما ممکن است بخواهد از قلب شما بیشتر بداند. یک الکتروکاردیوگرام یا اولتراسونو میتواند آسیب دریچه یا علائم نارسایی قلبی را نشان دهد. یک تست استرس میتواند نشان دهد که قلب شما زمانی که به سختی کار میکند، تا چه حد خوب است.

پزشک شما ممکن است درخواست آزمایش های دیگری برای یافتن شرایطی که میتواند فیبریلاسیون دهلیزی شما را تحریک کند، بدهد.

%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


چه مدت طول میکشد؟
زمانی که شما برای اولین بار فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه میکنید، ممکن است آنی باشد. ریتم قلبی نامنظم شما ممکن است در هرجا از چندین ثانیه گرفته تا چندین هفته ادامه یابد. اگر مسئله، مشکل تیروئیدی، پنومونی یا سایر بیماری های قابل درمان باشد، فیبریلاسیون دهلیزی نیز معمولاً زمانی که علت آن بهتر باشد رفع میشود.

اما برای بسیاری از افراد، ریتم قلبی آن ها به حالت طبیعی باز نمیگردد.

%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88.jpg


دارو
اگر نشانگان شما خفیف باشند، یا فیبریلاسیون دهلیزی پس از کاردیو ورژن برگردد، شما ممکن است قادر به کنترل آن با دارو باشید. داروهای کنترل ریتم قلب به حفظ الگوی ضربان قلبی ثابت شما کمک میکنند. داروهای کنترل ضربان قلب، قلب شما را از تپش بسیار سریع حفظ میکند.

مصرف روزانه آسپرین یا داروهایی که ضد انعقادی یا رقیق کننده های خون نامیده میشوند به پیشگیری از تشکیل لخته خون کمک میکنند و شانس افراد از داشتن سکته را کاهش میدهند.

%D8%B9%D8%B6%D9%88%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg


عضوبرداری
پزشک یک میله مدرج کوچک را از طریق یک رنگ خونی وارد قلب شما میکند و از انرژی بسامد رادیویی، یک لیزر یا سرمای شدید برای حذف بافتی که سیگنال های بد میفرستد، استفاده میکند. اگرچه نیاز نیست شما عمل قلب باز انجام دهید، اما این روند نیز خطراتی دارد. این روش تنها برای افرادی مناسب است که دارای نشانگان جدی هستند که کاردیو ورژن و داروها به آن کمک نکرده اند.

%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C.jpg


جراحی
پزشک در روند پرپیچ و خم، الگویی از برشهای کوچک را در قلب شما پیاده میسازد تا بافت شکاف را بسازد. این شکاف ها نمیتوانند از سیگنال های الکتریکی عبور کنند بنابراین فیبریلاسیون دهلیزی را متوقفمیسازند. معمولا شما این کار را در مدت جراحی قلب خواهید داشت، اما برخی از مراکز پزشکی میتوانند این کار را با جراحی های کوچک که فشار کمتری بر بدن شما وارد میکند ٬ نیز انجام دهند.

%D9%BE%DB%8C%D8%B3-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1.jpg


پیس میکر
یک دستگاه کوچک که از باتری تغذیه میکند میتواند ریتم قلب شما را کنترل کند. این دستگاه میتواند به افرادی که قلبشان بسیار کند میزند، کمک کند و میتواند نشانه هایی مانند خستگی و تنگی نفس را تسکین دهد. شما ممکن است پس از عضوبرداری بسته به جایی که بافت در آن قرار گرفته به آن نیاز داشته باشید.

قراردادن یک پیس میکر در قفسه سینه شما عمل جراحی جزئی در نظر گرفته میشود و معمولاً یک ساعت زمان میبرد.

%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


زندگی با فیبریلاسیون دهلیزی
بسیاری از افراد اظهار میکنند که فیبریلاسیون دهلیزی هیچ تاثیری بر زندگی روزمره آنها ندارد. اما برخی باید نشانگان مشکل ساز مانند ضعف، تنگی نفس یا از حال رفتن را مدیریت کنند.

%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C.jpg


پیشگیری
عادات بهداشتی مشابه که از بیماری قلبی محافظت میکنند، از شما در مقابل فیبریلاسیون دهلیزی محافظت خواهند کرد.

  • یک **** غذایی که در آن ماهی باشد، داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • فشار خون خود را کنترل کنید.
  • سیگار نکشید و در صورت مصرف سیگار ٬ از سیگار یکبار مصرف شده ( سیگاری که یکبار آن را خاموش کرده اید )، استفاده نکنید.
%D9%86%D8%A8%D8%B6.jpg


نبض خود را ماهانه چک کنید
فیبریلاسیون دهلیزی میتواند قبل از اینکه موجب نشانه هایی شود که شما متوجه آن شوید، منجر به سکته یا یک مسئله جدی دیگر شود. برای تشخیص زودهنگام یک ضربان قلب نامنظم، انجمن سکته ملی به شما توصیه میکند تا ضربان خود را یک بار در ماه چک کنید، به ویژه اگر شما سن بالای 40 سال داشته باشید یا ریسک فاکتورهای دیگری برای سکته داشته باشید. اگر ریتم قلبی شما ثابت نبود یا دارای هر نگرانی دیگری بودید، به پزشک خود مراجعه کنید.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
لیزر موهای زائد چیست؟ نتایج٬مزایا٬ریسکها و هزینه آن


لیزر موهای زائد یکی از معمولترین روشهای زیبایی میباشد. اگر شما از تراشیدن، کندن یا موم انداختن برای حذف موهای ناخواسته راضی نیستید،لیزر موهای زائد ممکن است یک گزینه با ارزش در نظر گرفته شود.


همه چیز درباره لیزر موهای زائد
%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


لیزر موهای زائد یک روند پزشکی میباشد که از یک لیزر – یک اشعه نوری شدید و جهنده – برای حذف موهای زائد استفاده میشود.

در طی حذف موهای زائد با لیزر، اشعه ی لیزر از طریق پوست به فولیکول موی فرد میرسد. گرمای شدید لیزر، به فولیکول مو آسیب وارد میکند که این امر، رشد آینده ی مو را مهار میکند. لیزر موهای زائد موثرترین روش برای افراد دارای پوست های تیره و روشن میباشد.

اگرچه حذف موهای زائد به صورت موثری رشد مو را آهسته میکند اما حذف دائمی موهای زائد را تضمیننمیکند. اقدامات نگهدارنده ی دوره ای نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


مزایای لیزر موهای زائد
لیزرها برای حذف موهای ناخواسته از صورت، پا، بازو، زیربازو، خط بیکینی و سایر نواحی مناسب می باشند.

مزایای لیزر موهای زائد شامل موارد زیر میباشد:

  • دقت: لیزرها میتوانند به صورت انتخابی موهای تیره و خشن را هدف بگیرند در حالی که به پوست اطراف آسیبی وارد نکنند.
  • سرعت: هر پالس از لیزر کسری از ثانیه طول میکشد و میتواند تعداد زیادی مو را همزمان تیمار کند. لیزر میتواند یک منطقه ی حدودا اندازه ی یک چارک را در هر ثانیه تیمار کند. نواحی کوچکی مانند بالای لب میتواند در کمتر از یک دقیقه انجام شود و نواحی بزرگتر مانند پشت یا پاها ممکن است بیشتر از یک ساعت طول بکشد.
  • اثر زیاد: بیشتر بیماران به صورت دائمی موی خودشان را بعداز حدود 3 تا 7 جلسه از دست میدهند.
%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.jpg


چطور برای از بین بردن موهای زائد با لیزر آماده شویم؟
لیزر موهای زائد یک روند پزشکی میباشد که نیاز به آموزش برای اجرا دارد و ریسکهای بالقوه ای دارد. قبل از انجام مو زدایی با لیزر، شما باید دقیقا اعتبارنامه ی پزشک یا تکنسینی که این روند را اجرا میکند کنترل کنید.

اگر شما علاقمند به از لیزر موهای زائد هستید، یک پزشک را انتخاب کنید که دارای برد تخصصی در رشته هایی مانند پوست و مو یا جراحی زیبایی باشد و تجربه ی از بین بردن موهای زائد با لیزر را داشته باشد. اگر قرار است که یک دستیار پزشک یا کارشناس پرستاری این روند را انجام دهد مطمئن شوید که یک پزشک ارشد در طی انجام لیزر، در مکان حضور داشته باشد. مراقب سالن ها یا سایر تجهیزاتی که ممکن است افراد غیر پزشک برای از بین بردن موها با لیزر از آن استفاده کنند باشید.

قبل از حذف موهای زائد با لیزر، یک جلسه مشاوره را با پزشک خود برنامه ریزی کنید. پزشک ممکن است از این ملاقات برای موارد زیر استفاده کند:

  • تاریخچه ی پزشکی شما را بررسی کند از جمله سابقه استفاده از داروها.
  • در مورد خطرات، مزایا و توقعات بحث می کند، ازجمله اینکه از بین بردن مو با لیزر چه کارهایی را میتواند یا نمیتواند برای شما انجام دهد.
  • عکس هایی بگیرد که برای ارزیابی های قبل و بعداز درمان و بررسی های دراز مدت مورد استفاده قرار بگیرند.
  • در این مشاوره، در مورد یک طرح درمانی و هزینه های مربوطه بحث کند. لیزر موهای زائدمعمولا یک هزینه ی اضافی می باشد.
  • پزشک همچنین انواع خاصی از آماده سازی ها را برای از بین بردن موهای زائد با لیزر توصیه میکند٬ برای مثال : دور از آفتاب بمانید. برنزه کردن میتواند ریسک اثرات جانبی، مانند روشن شدن پوست را افزایش دهد. اگر شما برنزه کرده اید – از طریق در معرض قرارگیری با آفتاب یا محصولات برنزه کردن بدون آفتاب – قبل از انجام لیزر موهای زائد، صبر کنید تا برنزه شدن کاملا ناپدید شود.
  • از کندن، موم انداختن و الکترولیز اجتناب کنید. این روش های از بین بردن مو میتوانند فولیکول مو را تخریب کند و با از بین بردن موهای زائد با لیزر تداخل ایجاد می کنند.
  • با این حال، تراشیدن مناسب میباشد، چون آن محور و فولیکول مو را حفظ میکند. در حقیقت، تراشیدن توصیه میشود چون لیزر نمیتواند موهای بالای پوست را هدف بگیرد و به صورت بالقوه موجب سوختگی میشود.
اگر شما روی انجام لیزر موها برنامه ریزی میکنید، باید کندن، موم انداختن و الکترولیز را به مدت 6 هفته قبل از لیزر، محدود کنید. چون لیزر ریشه های مو را هدف میگیرد، که توسط موم انداختن یا کندن به صورت موقتی حذف می شود.

شما همچنین باید از در معرض قرارگیری با نور خورشید به مدت 6 هفته قبل و بعداز درمان اجتناب کنید. در معرض قرارگیری با نور خورشید اثربخشی حذف مو با لیزر را کاهش میدهد و به احتمال زیاد عوارضی را بعد از درمان ایجاد میکند.

%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


چرا این کار انجام می شود؟
از بین بردن موهای زائد برای کاهش موهای ناخواسته انجام میشود. موقعیت های معمول شامل پاها، زیر بازو، بالای لب، و خط بیکینی میباشد. به هرحال، درمان موهای ناخواسته تقریبا در هر ناحیه ای ممکن میباشد – به جز پلک چشم و نواحی اطراف آن –

رنگ مو و نوع پوست، موفقیت حذف مو با لیزر را تحت تاثیر قرار می دهند. برای مثال، از بین بردن موهای زائد با لیزر موثرترین روش برای افرادی می باشد که موی روشن و تیره دارند چون اشعه لیزر، رنگدانه ی موجود در مو (ملانین) را هدف میگیرد. به هرحال، پیشرفته ای انجام شده در تکنولوژی حذف موهای زائد را به یک گزینه برای افراد دارای پوست های تیره تر تبدیل کرده است.

از بین بردن موهای زائد با لیزر عموما برای موهای سفید، خاکستری، قرمز یا بلوند موثر نیست چون لیزر نمی تواند موهای روشن را ببیند.

%D8%B1%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


ریسک های لیزر موهای زائد
از بین بردن موهای زائد با لیزر حذف دائمی موهای زائد را تضمین نمی کند. برخی موها میتوانند با لیزر مقاومت کنند یا بعد از درمان مجددا رشد کنند – اگرچه مویی که جدیدا رشد میکند، ممکن است لطیفتر و روشنتر باشد.

معمول ترین اثرات جانبی از بین بردن موها با لیزر شامل موارد زیر می شود:

  • خراش (سوزش) پوست: ناراحتی موقتی، قرمزی و التهاب بعداز از بین بردن موهای زائد با لیزر محتمل می باشد. هر نشانه و علامتی معمولا طی چندین ساعت ناپدید می شود. اسکار دائمی یا تغییرات در رنگ پوست نادر میباشد.
  • تغییرات رنگدانه: از بین بردن موهای زائد با لیزر ممکن است پوست را تیره تر یا روشن تر کند، که معمولا به صورت موقتی میباشد. روشن شدن پوست در درجه اول آن هایی که پوست تیره تر دارند را تحت تاثیر قرار میدهد، به ویژه اگر یک لیزر نامناسب در یک محیط نامناسب انجام شود.
به ندرت، از بین بردن مو با لیزر میتواند موجب تاول، خشکی، اسکار، یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر مشکلات غیر معمولی که میتوانند رخ دهند شامل سفید شدن مو میباشد یا اینکه مو ممکن است به شدت در نواحی تیمار شده یا در نواحی اطراف آن آغاز به رشد کند.

تاول ها نادر هستند اما در افرادی که رنگ پوستشان تیره تر است محتمل تر هست.

به دلیل احتمال آسیب چشمی شدید از بین بردن موهای زائد با لیزر برای نواحی پلک و اطراف آن توصیه نمی شود .

برای یک روز یا دو روز بعد از لیزر، منطقه ی درمان شده پوست شما شبیه پوست آفتاب سوخته به نظر میرسد. کمپرس های سرد و مرطوب کننده ها ممکن است کمک کننده باشند. اگر صورت شما تحت درمان قرار گرفته است شما می توانید روز بعد آرایش انجام دهید بدون اینکه پوست شما تاول بزند.

در ماه آینده، موی درمان شده ی شما خواهد ریخت. ماه بعد را از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا به مهار تغییرات موقتی در رنگ پوست لیزر شده کمک کند.

%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.jpg


قبل لیزر موهای زائد چه کاری باید انجام دهید ؟
بلافاصله قبل از این روند، موی شما که قرار است تحت این روند قرار بگیرد، باید تا چند میلی متر بالای سطح پوست چیده شود. دستگاه لیزر مطابق با رنگ، ضخامت و موقعیتی که قرار است مو برداشته شود و همچنین رنگ پوست شما تنظیم می شود.

بسته به منبع نوری یا لیزر استفاده شده، شما و تکنسین نیاز دارید که حفاظ چشمی مناسبی داشته باشید. همچنین حفاظت لایه های بیرونی پوست شما با یک ژل سرد یا یک دستگاه سرد کننده ی خاص دارای اهمیت می باشد. این به نفوذ نور لیزر به پوست کمک میکند.

شما میتوانید از عینک های ویژه ای برای محافظت از چشمان خودتان، در برابر اشعه لیزر استفاده کنید. پزشک ممکن است یک بی حسی موضعی را روی پوست شما بمالد تا هرگونه ناراحتی را در طی این روند کاهش دهد.

سپس، تکنسین یک پالسی از نور را به منطقه ی تحت درمان وارد میکند . منطقه را چندین دقیقه میبیند تا مطمئن شود که بهترین تنظیمات، استفاده شده و همچنین بتواند واکنش های بد را کنترل کند.

%D8%AD%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


در طی از بین موهای زائد با لیزر چه اتفاقی میافتد ؟
پزشک یک ابزار لیزری که در دست نگه داشته میشود را روی پوست شما فشار میدهد. بسته به نوع لیزر، یک وسیله ی سرد کننده روی نوک دستگاه یا یک ژل سرد کننده ممکن است به منظور محافظت ار پوست شما مورد استفاده قرار بگیرد.

زمانی که پزشک لیزر را فعال میکند، اشعه لیزر از طریق پوست شما به کیسه های باریک (فولیکول ها)، یعنی جایی که منشا رشد مو میباشد، خواهد رسید. شدت گرمای لیزر به فولیکول مو آسیب وارد میکند که رشد مو را مهار میکند. برخی ناراحتی ها در پوست نیز محتمل می باشد و شما احتمالا ممکن است احساس سرما از وسیله ی سرد کننده یا ژل سرد کننده داشته باشید.

لیزر یک منطقه ی کوچک، مانند بالای لب، ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. لیزر یک منطقه بزرگتر مانند پشت ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

زمانی که این روند کامل میشود ممکن است به منظور کاهش هرگونه ناراحتی، به شما کیسه ی یخ، کرم ضد التهاب یا لوسیون یا آب سرد توصیه شود. شما ممکن است جلسه ی بعدی خودتان را برای 4 تا 6 هفته بعد برنامه ریزی کنید.

شما درمان را تا زمان توقف رشد مو دریافت خواهید کرد.

%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.jpg


بعد از این روند چه در انتظار شماست و چه کار هایی باید انجام دهید ؟
شما ممکن است چند ساعت اولیه ی بعد از از بین بردن موها با لیزر، احساس قرمزی و التهاب کنید.

برای کاهش هر گونه ناراحتی، یخ را روی نواحی لیزر شده به کار ببرید. اگر شما بلافاصله بعداز موزدایی با لیزر، یک واکنش پوستی داشته باشید، پزشک ممکن است یک کرم استروئیدی را در ناحیه ی تحت تاثیر قرار گرفته به کار ببرد.

بعداز حذف موهای زائد با لیزر، از در معرض قرار گیری با نور خورشید اجتناب کنید – هم نور خورشید به صورت طبیعی و هم بسترهای برنزه کننده – زمانی که پوست شما التیام پیدا کرد، هر زمان که در معرض نور خورشید قرار گرفتید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

شما همچنین باید خودتان را برای ریختن موها در چند روز و چند هفته اول بعداز لیزر آماده کنید. این میتواند در برخی موارد برای رشد مجدد مو مشکل ساز باشد.

%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


نتایج لیزر موهای زائد چگونه است ؟
نتایج از بین بردن مو با لیزر به مقدار زیادی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت میباشد و ممکن است به منطقه ای از بدن یا صورت که مورد درمان قرار میگیرد بستگی داشته باشد.

درمان های چندگانه میتوانند دوره ی فقدان مو را طولانی تر کنند – در برخی موارد تا سال ها – اما رشد مجدد مو هنوز ممکن میباشد. برای گرفتن بهترین نتایج، شما ممکن است نیاز به 4 تا 6 درمان داشته باشید که زمانی حدود 6 هفته طول میکشد. اقدامات نگهداشت دوره ای بیشتر – شاید هر 6 یا 12 ماه – نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg


لیزرهای خانگی چه هستند؟
در سال های اخیر، لیزرهایی که می توانند در خانه برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار بگیرند نیز موجود شده اند. این تجهیزات ممکن است موجب کاهش ملایم مو شوند. اما هنوز مطالعات زیادی که اثربخشی این تجهیزات را در مقایسه با موزدایی با لیزری که در مطب پزشک انجام میشود مقایسه کرده باشند، وجود ندارد.

به علاوه، سازمان غذا و داروی آمریکا این تجهیزات حذف موی خانگی را به عنوان یک وسیله ی آرایش در نظر گرفته است نه یک وسیله ی پزشکی، که به این معنی است که آنها نمیتوانند سطح ایمنی مشابه ی با تجهیزات پزشکی داشته باشند. اخیرا، هیچ مطالعه ی بزرگ و دراز مدتی روی ایمنی و اثر بخش بودن این دستگاههای خانگی انجام نشده است.

اگر شما انتخاب کرده اید که از یک دستگاه لیزر خانگی برای حذف مو استفاده کنید، باید به منظور کاهش ریسک آسیب، به ویژه آسیب چشم ها، از دستورالعمل هایی که همراه با دستگاه هستند استفاده کنید.

%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%94%D8%AF.jpg


هزینه لیزر موهای زائد به چه صورت هست ؟
مطابق با انجمن آمریکایی جراحان پلاستیک، میانگین هزینه برای از بین بردن مو با لیزر حدود 235 دلار در هر جلسه می باشد. هزینه ها به طور گسترده ای متغیر می باشند که به عواملی مانند آنچه در ادامه آمده است بستگی دارد:

  • اندازه ی منطقه ای که تحت تیمار قرار گرفته است و زمان مورد نیاز برای درمان
  • تعداد درمان های مورد نیاز
  • اینکه آیا یک پزشک این کار را انجام میدهد یا شخص دیگری
  • کلینیکی که شما این روش را در آن انجام می دهید.
برای گرفتن یک ایده ی بهتر در مورد هزینه ی خاص خودتان، درخواست مشاوره داشته باشید.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
پارگی مینیسک زانو چیست ؟ تعریف٬پیشگیری و درمان آن


مانند بسیاری از آسیب های زانو، پارگی مینیسک میتواند دردناک و ناتوان کننده باشد. متاسفانه، پارگی مینیسک کاملا معمول میباشد. در حقیقت پارگی مینیسک یکی از فراوان ترین آسیبهای غضروف زانو میباشد.

همه چیز درباره پارگی مینیسک
مینیسک چیست؟ مینیسک یک تکه ای از غضروف در زانوی شما میباشد که زانو را زیر سازی و پایدار میکند. مینیسک از استخون ها در مقابل فرسایش و پارگی محافظت میکند. اما همه ی آن چیزی که رخ میدهد یک پیچیدگی زانو میباشد که مینیسک را پاره میکند. در برخی موارد، یک قطعه ای از غضروف پاره شده، میشکند، سست میشود و در مفصل زانو میافتد که منجر به قفل شدن آن میشود.

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%DA%A9.jpg


پارگی مینیسک در ورزش های برخوردی مانند فوتبال و همچنین وزرش های غیربرخوردی که نیاز به پرش و برش (عبور) دارند مانند والیبال و بسکتبال معمول میباشد. پارگی مینیسک میتواند زمانی که فرد جهتش را در حین دویدن به صورت ناگهانی تغییر میدهد، رخ دهد و اغلب همزمان با سایر آسیب های زانو، مانندآسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) رخ میدهد. پارگی مینیسک یک خطر ویژه برای ورزشکاران مسن تر میباشد چون مینسک با افزایش سن ضعیف میشود. بیش از 40% از افراد 65 سال یا مسن تر به پارگی مینیسک دچار میشوند.

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg


احساس پارگی میتنیسک چگونه است؟
علایم پارگی مینیسک شامل موارد زیر میشود:

  • درد در زانو
  • ورم
  • احساس ترکیدن در طی آسیب
  • خم و راست کردن دشوار پا
  • تمایل زانو برای گیر کردن یا قفل شدن
در ابتدا، این درد ممکن است بد نباشد. شما حتی ممکن است در طی آسیب، بازی هم بکنید. اما به محض اینکه التهاب جمع میشود زانوی شما احتمالا کاملا آسیب دیده است.

برای تشخیص پارگی مینیسک، پزشک شما یک بررسی کامل را به شما ارائه میکند. او میخواهد که جزئیات نحوه ی آسیب دیدگی شما را بشنود. اشعه X ممکن است لازم باشد تا استخوان های شکسته و سایر مشکلات رد شوند. شما همچنین ممکن است نیاز به اسکن MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) داشته باشید که یک ارزیابی مفصل تر از غضروف زانو را ممکن می سازد.

%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg


درمان پارگی مینیسک چگونه است؟
درمان پارگی مینیسک بستگی به اندازه و موقعیت پارگی دارد. سایر عواملی که درمان را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سن، سطح فعالیت، و آسیب های مربوطه میباشد. بخش بیرونی مینیسک، که اغلب به آن منطقه قرمز گفته میشود دارای یک منبع خونی مناسب میباشد و برخی موارد اگر پارگی کوچک باشد، میتواند به خودی خود التیام پیدا میکند. در مقابل، دو سوم داخلی مینیسک، که تحت عنوانمنطقه سفید شناسایی میشود، یک منبع خونی مناسب ندارد. پارگی ها در این منطقه به خودی خود بهبود پیدا نمی کنند چون این منطقه فاقد رگ های خونی که بتوانند مواد مغذی مورد نیاز برای درمان را با خود حمل کنند، می باشد.

خوشبختانه، همه مینیسک ها نیاز به جراحی ندارند. اگر زانوی شما قفل نمیشود، ثابت است و نشانه ها برطرف شده اند، درمان غیرجراحی ممکن است کافی باشد. برای تسریع بهبود، شما میتوانید:

  • زانوی خود را استراحت دهید: اگر زانو دردناک است، فعالیت هایی که شامل قدم زدن هستند را محدود کنید. از عصا برای تسلی درد استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و ورم، زانوی خود را سرد کنید: آن را 15-20 دقیقه هر 3-4 ساعت یکبار به مدت 2-3 روز و یا تا زمانی که درد و ورم وجود دارد انجام دهید.
  • زانوی خودتان را کمپرس کنید: از یک بانداژ کشی یا از نوع نئوپرن استفاده کنید تا ورم زانوی خودتان را کنترل کنید.
  • زمانی که شما نشسته اید یا دراز کشیده اید: زانوی خودتان را با یک بالشتی که زیر پاشنه پای خودتان قرار میدهید بالا نگه دارید.
  • از داروهای ضد التهابی استفاده کنید: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)،مانند آدویل، آلوه، یا مورتین به درد و ورم کمک میکند. به هرحال، این داروها میتوانند اثرات جانبی مانند افزایش ریسک خون ریزی و زخم را به همراه داشته باشند. آنها تنها باید گهگاه مورد استفاده قرار بگیرند مگر اینکه پزشک شما چیز دیگری تجویز کند.
  • از ورزشهای کششی و استحکامی برای کمک به کاهش فشار روی زانوی خودتان استفاده کنید: از پزشک خود بخواهید که به شما یک فیزیوتراپ معرفی کند تا شما را راهنمایی کند.
  • از فعالیت های ضربه ای مانند دویدن و پریدن اجتناب کنید.
%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%85-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%DA%A9.jpg


به هرحال، این درمان های محافظه کارانه، همیشه کافی نیستند. اگر یک پارگی مینیسک بزرگ باشد، ناپایدار باشد یا موجب ایجاد نشانه های قفل شده شود، جراحی ممکن است برای ترمیم یا حذف لبه های ناپایدار لازم باشد. این روند معمولا تا حدی ساده می باشد و شما اغلب میتوانید در همان روز به خانه بروید. اگر ترمیم انجام شود، شما ممکن است بعداز آن نیاز به یک بند برای حفاظت داشته باشید.

برای 85% تا 90% از افرادی که برای پارگی مینیسک جراحی می شوند، نتایج کوتاه مدت، خوب تا عالی می باشد. اما در دراز مدت، افرادی که دارای آسیب مینیسکی بزرگ می باشند که غیر قابل ترمیم نیز میباشد ممکن است در معرض ریسک بالاتری از توسعه ی آرتریت های زانو قرار بگیرند.

%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg


چه زمانی زانوی من بهتر می شود؟
زمان بهبود برای زانوی شما بستگی به تعدادی از عوامل دارد، از جمله اینکه مینیسک زانوی شما تا چه حدی شدید است. بهبود کامل بعد از جراحی ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد که بستگی به انواع روش های اجرا شده و همچنین سایر عوامل دارد. اما در ذهن داشته باشید که افراد با سرعت های متفاوتی بهبود پیدا میکنند. در بیشتر موارد به منظور به حداقل رساندن عوارض و تسریع بهبود، فیزیوتراپی بعد از جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.

اگر تیم پزشکی شما موافقت کند، شما میتوانید یک فعالیت جدید را انجام دهید که درد زانوی شما را در حین بهبود بدتر نکند. برای مثال، دوندگان میتوانند شنا کنند.

هرآنچه که شما انجام میدهید، نباید شدید باشد. تلاش نکنید که قبل از موارد زیر، به سطح فعالیت فیزیکی قبلی خودتان بازگردید:

  • شما بتوانید کاملا زانوی خودتان را بدون درد خم و راست کنید.
  • زمانی که قدم میزنید، آهسته میدوید، با سرعت میدوید یا میپرید، هیچ دردی در زانوی خودتان احساس نکنید.
  • زانوی شما دیگر ورم نداشته باشد.
  • زانوی آسیب دیده شما به قدرت زانوی غیر آسیب دیده شما باشد.
اگر شما قبل از اینکه زانویتان بهبود پیدا کند شروع به استفاده از آن کنید، میتوانید باعث وارد آمدن آسیب بیشتر به آن شوید.

%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%DA%A9.jpg


من چطور میتوانم از پارگی مینیسک جلوگیری کنم؟
پیش گیری از پارگی مینیسک مشکل است چون این پارگی ها معمولا نتیجه یک حادثه هستند. اما برخی اقدامات احتیاطی ممکن است ریسک آسیب زانو را کاهش دهد. شما باید:

  • شما باید با تمرینات منظم ماهیچه های ران خود را قوی نگه دارید.
  • قبل از ورزش با فعالیت های سبک گرم کنید.
  • بین تمرین های خودتان زمانی را برای استراحت به بدن خود بدهید. ماهیچه های خسته می توانند ریسک آسیب به شما را بالا ببرند.
  • مطمئن شوید که کفش های شما حمایت کافی را برای شما ارائه میکنند و کاملا متناسب هستند.
  • انعطاف پذیری را حفظ کنید.
  • هرگز به صورت ناگهانی شدت تمرین خودتان را افزایش ندهید. تغییرات را آهسته اعمال کنید.


سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
ماینوکسیدیل چیست؟ کاربردها، عوارض و دوز ماینوکسیدیل


محلول و کف ماینوکسیدیل ( به انگلیسی minoxidil ) برای کمک به رشد مو در درمان طاسی الگوی مردانه استفاده میشود. این محلول برای طاسی در جلوی سر و یا جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو در پیشانی مردان استفاده نمیشود. کف و محلول 2 درصد ماینوکسیدیل همچنین برای کمک به رشد مو در زنان با موهای نازک به کار میرود.

همه چیز درباره ماینوکسیدیل
%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%84.jpg


کاربرد ماینوکسیدیل
ماینوکسیدیل متعلق به طبقه ای از داروهاست که به گشاد کننده عروق معروف هستند. هنوز معلوم نیست که ماینوکسیدیل چگونه باعث رشد مو میشود. این دارو برای ریزش موی ناگهانی یا ناحیه ای و یا ریزش موی غیر قابل توضیح (به عنوان مثال، برای کسی که هیچ سابقه خانوادگی از ریزش مو نداشته باشد)، و یا ریزش مو پس از زایمان، استفاده نمیشود.

استفاده برای افراد 18 سال به پایین توصیه نمیشود.



طرز استفاده ماینوکسیدیل موضعی
قبل از استفاده از این محصول تمام دستورالعمل های موجود بر روی در بسته بندی محصول را بخوانید و دنبال کنید. اگر در مورد هر یک از اطلاعات این محصول مردد هستید، با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از دارو پوست سر خود را تمیز و خشک کنید. شما میتوانید این محصول را بر روی موی مرطوب بریزید. برای استفاده از محلول، آپیلکاتور ( قطره چکان‌ )‌ را با 1 میلیلیتر از دارو پر کنید (در خط 1 میلیلیتر)، و یا 20 قطره از محصول را استفاده کنید . موهای خود را در قسمتی که نازک شده است ازهم جدا کنید و محلول را به طور مساوی به ناحیه آسیب دیده پوست سر بریزید. به آرامی مالش دهید. اجازه دهید که محلول به طور کامل قبل از استفاده از سایر محصولات فرم دهنده (به عنوان مثال، ژل، موس) و یا قبل از رفتن به رخت خواب، خشک گردد.

برای استفاده از کف، دست های خود را در آب سرد بشویید و کاملا خشک کنید. به مقدار نصف یک فنجان کف را بر روی پوست سر ریخته و به آرامی مالش دهید. قبل از فرم دادن و خوابیدن، اجازه دهید که کفکاملا خشک شود.

اگر پوست سر شما دچار سوزش شدید شد، شما باید در روزهایی که موهای خود را رنگ کرده اید یا بر روی موهایتان از مواد شیمیایی (مانند پرم مو) استفاده کرده اید، از استفاده از ماینوکسیدیل پرهیز کنید.

بدون دستور مستقیم پزشک خود ٬ این محصول را بر روی دیگر قسمت های بدن استفاده نکنید. بر روی پوستی که قرمز شده، دارای سوزش و درد است و یا پوست خراشیده، بریده شده و یا آلوده استفاده نکنید. پس از به کار بردن این محصول دست های خود را کاملا بشویید. از نفوذ دارو به چشم هایتان جلوگیری کنید. در صورت نفوذ دارو به چشم، چشم های خود را با مقادیر زیادی از آب سرد بشویید.

این دارو را بیشتر از آنچه که در دستورالعمل گفته شده استفاده نکنید و همچنین از این دارو برای پوست های حساس و آفتاب سوخته به کار استفاده نکنید. انجام این کار باعث جذب دارو به بدن شما شده و در نتیجه منجر به عوارض جانبی جدی میشود. این محصول ممکن است حاوی مقداری الکل باشد و میتواند پوست سر را خشک و تحریک کند. برای استفاده ایمن از این محصول با پزشک خود و داروساز مشورتکنید.

رشد مجدد مو زمان زیادی طول میکشد. اکثر افراد برای مشاهده اثرات آن باید این دارو را به طور منظم به مدت 4 ماه استفاده کنند. این دارو برای حفظ رشد مو باید به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد. اگر وضعیت شما پس از استفاده این دارو به مدت 4 تا 6 ماه بهبود نیافت و یا بدتر شد، و یا اگر شما فکر میکنید که یک مشکل جدی در این رابطه مواجه شدید، به پزشک خود مراجعه کنید.



عوارض ماینوکسیدیل
ممکن است سوزش، گزش یا قرمزی در موضعی که دارو در آن استفاده شده است، رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات باقی بماند یا بدتر شود، سریعا با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

اگر دکتر شما استفاده این دارو را به شما توصیه کرده است، فراموش نکنید که او مطمئن است که اثرات مفید این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن برای شما است. بسیاری از مردم با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی در خود مشاهده نکرده اند.

به ندرت، این دارو میتواند از طریق پوست جذب شده و باعث ایجاد عوارض جانبی گردد. اگر در استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی مانند، رویش موهای ناخواسته در صورت و بدن، سرگیجه، ضربان قلب سریع و نامنظم، ضعف و غش، درد قفسه سینه، تورم دست ها و یا پاها، افزایش غیرمعمول وزن، خستگی، مشکل در تنفس به ویژه در هنگام دراز کشیدن، در خود مشاهده کردید، استفاده دارو را متوقف کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

واکنش های آلرژیک جدی به این دارو بسیار نادر میباشد. اگر شما متوجه نشانه هایی از یک واکنش شدید آلرژیکی، مانند، جوش، خارش پوست یا تورم (به ویژه در صورت/ زبان/ دهان)، سرگیجه شدید، تنفس دردناک و سخت، در خود شدید، سریعا درمان دارویی را شروع کنید.

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی این محصول نمیباشد. اگر شما متوجه عارضه ای شدید که در اینجا به آن اشاره ای نشده است به پزشک خود یا داروساز مشورت کنید.

برای مشاوره دارویی در مورد این عوارض با پزشک خود تماس بگیرید. شما میتوانید عوارض جانبی را از طریق ۰۲۱۶۱۹۲۷۰۰۰ و یا از طریق ایمیل [email protected] به سازمان غذا و دارو گزارش کنید.

%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%84.jpg


موارد احتیاط
قبل از استفاده از ماینوکسیدیل، اگر شما حساسیتی به این دارو و همچنین اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعالی باشد، که میتواند واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگری را بوجود بیاورد. این مسائل را با جزئیات بیشتر با داروساز خود در میان بگذارید.

اگر شما هر کدام از مشکلاتی که در ادامه ذکر می کنیم را دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: بیماری های پوست سر (به عنوان مثال، اگزما، عفونت، بریدگی ها)، مشکلات قلبی (به عنوان مثال، درد قفسه سینه، سکته قلبی، نارسایی قلبی)، بیماری های کلیه ، بیماری های کبد.

در دوران بارداری، این محصول باید تنها هنگامی استفاده شود که شدیدا مورد نیاز است. با پزشک خود در خصوص خطرات و مزایای آن مشورت کنید.

هنوز معلوم نیست که آیا این دارو می تواند به شیر مادر نفوذ کند یا نه. قبل از تغذیه کودک با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.



تداخلات دارویی
تداخلات دارویی ممکن است کارکردهای داروهای شما را تغییر داده و یا خطر عوارض جانبی جدی را در شما افزایش دهد. این اطلاعات شامل همه تداخلات دارویی ممکن نیست. لیست تمام محصولات دارویی را که استفاده میکنید (از جمله داروهای با تجویز یا بدون تجویز پزشک و محصولات گیاهی) نگه دارید و آنها را با پزشک و داروساز در میان بگذارید. از شروع، توقف، و یا تغییر دوز هر دارو بدون تایید پزشک خود، پرهیز کنید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند ٬ عبارتند از: داروهای تجویز شده برای فشار خون بالا (به عنوان مثال، گانیتیدین)، داروهایی که با الکل تداخل دارند (به عنوان مثال، دی سولفیرام، مترونیدازول).



اوردوز یا مصرف بیش از حد
این دارو اگر خورده شود میتواند خیلی مضر باشد. اگر مشکوک به خوردن یا مصرف بیش از حد هستید، فورا با یک مرکز کنترل مسمومیت و یا اورژانس تماس بگیرید. شما میتوانید با شماره تلفن مرکز کنترل مسمومیت: 09646 ، شماره تلفن اورژانس: 115 تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف، گرگرفتگی باشد.

توجه: به طور منظم به پزشک و یا آزمایشگاه مراجعه کنید.



دوز از دست رفته (وعده فراموش شده)
اگر شما یک وعده از استفاده دارو را فراموش کردید، نگران آن نباشید و برنامه مقدار مصرف معمول خود را ادامه دهید. با دو برابر کردن دوز ٬ آن را جبران نکنید.



روش نگهداری
این دارو را در دمای اتاق و دور از گرما نگه دارید. این محصول قابل اشتعال است. آن دور از آتش نگه داشته، و پس از استفاده از آن مطمئن شوید که

تمام داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

داروها را در توالت و یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه انجام این کار توصیه شده باشد. این محصول را بعد از اتمام تاریخ انقضا و یا عدم نیاز به آن به طور کامل دور بیندازید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود در این مورد مشورت کنید.



سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
خشکی چشم چیست ؟ پیشگیری و درمان خشکی چشم

خشکی چشم وضعیتی شایع است که زمانی رخ میدهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان شما نباشند. اشک ها ممکن است به دلایل متفاوت ناکافی باشند. به عنوان مثال، خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که شما اشک کافی تولید نکنید یا اشک هایی با کیفیت نامناسب تولیدکنید.

همه چیز درباره خشکی چشم
خشکی چشم احساس ناخوشایندی به شما میدهد. اگر شما خشکی چشم دارید، چشمان شما ممکن است سوزش یا خارش داشته باشند. شما ممکن است خشکی چشم را در موقعیت های خاص تجربه کنید، مانند حضور در هواپیما، در یک اتاق که مجهز به کولر است، در هنگام دوچرخه سواری یا پس از اینکه برای چندین ساعت به صفحه رایانه نگاه کردید.

درمان هایی برای خشکی چشم وجود دارد که میتوانند شما را از این عذاب نجات دهند. این درمان ها میتوانند شامل تغییرات سبک زندگی و قطره های چشمی باشند. شما احتمالاً نیاز خواهید داشت تا به طور طولانی مدت از این اقدامات برای کنترل علائم خشکی چشم استفاده کنید.



%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%94%D9%85-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85.jpg


علائم خشکی چشم
علائم و نشانه هایی که معمولاً بر هر دو چشم تاثیر میگذارند، شامل موارد زیر میشوند:

  • احساس خارش، سوزش، یا خراشیدن در چشمان شما
  • مخاط خارش آور در یا اطراف چشمان شما
  • حساسیت به نور
  • قرمزی چشم
  • احساس اینکه چیزی در چشمان شماست
  • دشواری در قرار دادن لنز در چشمان
  • دشواری در هنگام رانندگی در شب
  • چشمان تر، که واکنش بدن برای سوزش در چشمان خشک است
  • تاری دید یا خستگی چشم


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر شما دارای نشانه ها و علائم طولانی مدت از خشکی چشم هستید، از جمله قرمزی، سوزش، خستگی یا دردناک بودن چشمان، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک شما میتواند مراحلی را برای تعیین آنچه باعث مشکل در چشمان شما میشود، تعیین کند، یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.



دلایل خشکی چشم
خشکی چشم به وسیله فقدان اشک کافی به وجود می آید. اشک های شما یک ترکیب پیچیده از آب، روغن های چرب و مخاط هستند. این ترکیب به نرم و تمیز بودن سطح چشمان شما کمک میکند و به حفاظت از چشمان شما در برابر عفونت نیز کمک میکند.

برای برخی از افراد، دلیل خشکی چشم تولید کم اشک است. برای سایر افراد، بخار اشک افزایش یافته و یک عدم تعادل در جبران اشک های آنهاست.

تولید کاهش یافته اشک

خشکی چشم زمانی رخ میدهد که شما قادر به تولید اشک کافی نباشید. اصطلاح پزشکی این حالت کراتوکنژکتیویت سیکا است. دلایل شایع تولید کاهش یافته اشک شامل موارد زیر میشوند:

  • سالخوردگی
  • شرایط خاص پزشکی، از جمله دیابت، روماتوئید آرتریت، لوپوس، اسکلرودرما، سندروم شوگرن، اختلالات تیروئیدی و کمبود ویتامین A
  • داروهای خاص شامل آنتی هیستامین ها، دکونژستان ها، درمان جایگزینی هورمون، ضد افسردگی ها و داروهای فشار خون میشوند. آکنه، پیشگیری از بارداری و بیماری پارکینسون، جراحی چشم لیزری، علائم قوی از خشکی چشم مرتبط با این فرآیند معمولاٌ آسیب موقت غدد اشکی ناشی از التهاب یا پرتودرمانی هستند.
بخار اشک افزایش یافته

دلایل شایع از بخار اشک افزایش یافته شامل موارد زیر میشوند:

  • باد، دود یا هوای خشک
  • پلک زدن کم، که غالباً زمانی که در حال تمرکز هستید رخ میدهد، به عنوان مثال در حال خواندن، رانندگی یا کار با رایانه.
  • مشکلات پلک چشم مانند چرخش پلک ها به بیرون (اکتروپیون) و چرخش پلک ها به درون (انتروپیون)
عدم عدم تعادل در ترکیب اشک

غشای اشک دارای سه لایه اصلی است: چربی، آب و مخاط. اشکال هر کدام از این لایه ها میتوانند موجب خشکی چشم شود. به عنوان مثال، غشای چربی که از غدد کوچکی به لبه پلک های شما (غدد میبومین) تشکیل میشود، ممکن است مسدود شود. غدد میبومین مسدود شده در افرادی که در اطراف پلک های خود التهاب دارند (بلفاریت)،دارای رزاسه یا سایر اختلالات پوستی هستند، شایعتر است.



ریسک ها
فاکتورهایی که ممکن است شما به احتمال بیشتر خشکی چشم را تجربه کنید شامل موارد زیر میشوند:

  • داشتن سن بالای 50 سال: غالباً هرچه سنتان بالاتر میرود ٬تولید اشک کاهش مییابد. خشکی چشم در افراد بالای 50 سال شایعتر است.
  • زن بودن: فقدان اشک در زنان شایعتر است، به خصوص اگر آن ها تغییرات هورمونی را به دلیل بارداری تجربه کرده باشند و قرص های جلوگیری از بارداری مصرف کرده باشند یا یائسه باشند.
  • داشتن **** غذایی که ویتامین A کمی دارد: این ویتامین در جگر، هویج و کلم بروکلی یافت میشود. یا **** غذایی که اسیدهای چرب امگا3 کمی دارد که در ماهی، گردو و روغن های گیاهی یافت میشود.
  • استفاده از لنزها


عوارض خشکی چشم
افرادی که دچار خشکی چشم هستند، ممکن است این عوارض را تجربه کنند:

  • عفونت های چشمی: اشک های شما از سطح چشم های شما در برابر عفونت محافظت میکنند. بدون اشک کافی، شما ممکن است دچار یک ریسک افزایش یافته از عفونت چشمی شوید.
  • آسیب به سطح چشمان شما: اگر بدون درمان رها شود، خشکی چشم شدید ممکن است منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات دید شود.
  • کاهش کیفیت زندگی: خشکی چشم میتواند انجام فعالیت های روزانه، مانند خواندن را مختل کند.


آماده شدن برای ملاقات با پزشک
شما احتمالاً به پزشک خانوادگی خود مراجعه میکنید. او ممکن است شما را به یک متخصص چشم (اُفتالمولوژیست) ارجاع دهد. به دلیل اینکه قرار ملاقات ها میتوانند مختصر باشند، ایده خوبی است که برای ملاقات خود کاملاً آماده باشید.

چه کاری باید انجام بدهید ؟

  • هر علامتی که مشاهده میکنید، فهرست کنید، از جمله هر کدام که ممکن است به نظر نامربوط بیاید.
  • هرگونه اطلاعات فردی، از جمله تغییرات اخیر زندگی خود را فهرست کنید.
  • فهرستی از تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف میکنید فراهم کنید.
  • پرسش هایی که باید از پزشک بپرسید را فهرست کنید.
برای خشکی چشم، برخی از سوالات پایه که باید از پزشک بپرسید شامل سوالات زیر میشود:

  • محتملترین دلیل خشکی چشم من چیست؟
  • آیا باید آزمایشی بدهم؟
  • آیا خشکی چشم به خودی خود خوب میشود؟
  • گزینه های درمانی من کدام هستند؟
  • عوارض جانبی هر درمان چه هستند؟
  • من دارای شرایط دیگری از سلامتی هستم. چگونه به بهترین شکل این شرایط را به همراه یکدیگر مدیریت کنم؟
  • آیا دارویی که برای من تجویز میکنید یک داروی عمومی موجود است؟
  • آیا شما هیچ بروشور یا مجله ای در رابطه با خشکی چشم دارید که بتوانم با خود ببرم؟
  • چه وبسایتی را برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنید؟
از پرسیدن هر سوال اضافی که ممکن است برای شما در طول ملاقات رخ دهد، اجتناب نکنید.

چه انتظاری از پزشک باید داشت

پزشک شما ممکن است این سوالات را بپرسد:

  • آیا میتوانید علائم خود را توصیف کنید؟
  • آیا اولین باری را که علائم آغاز شد، به خاطر می آورید؟
  • آیا علائم شما پیوسته هستند یا گاهی رخ میدهند؟
  • آیا عضو دیگر از خانواده شما دچار خشکی چشم است؟
  • آیا قطره های چشم بدون نسخه را امتحان کردید؟ آیا مشکل را برطرف نمودند؟
  • آیا علائم شما در صبح یا انتهای روز بدتر میشوند؟
  • چه داروهایی مصرف میکنید؟
  • آیا تاکنون عکسبرداری سر یا چشم را انجام داده اید؟
در این میان چه کاری از دستتان بر می آید ؟

برای کم شدن نشانه ها و علائم شما در حالی که منتظر نوبت خود هستید، قطره های چشمی بدون نسخه را امتحان کنید. به دنبال قطره های چرب کننده (اشک های مصنوعی) باشید و از قطره هایی که برای کاهش قرمزی چشم هستند، اجتناب کنید. قطره های چشم که قرمزی را کاهش میدهند ممکن است موجب سوزش اضافی چشم شوند.



%D8%A7%D9%93%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85.jpg


آزمایش ها و تشخیص خشکی چشم
آزمایش ها و رویه هایی ممکن است برای تعیین علت خشکی چشم شما مورد استفاده قرار گیرند که شامل موارد زیر میشوند:

  • یک معاینه چشمی جامع: یک معاینه چشمی شامل یک سابقه کامل از سلامت کلی شما و سلامت چشمی شما میتواند به پزشک کمک کند تا دلیل خشکی چشم شما را تشخیص دهد.
  • سنجش حجم اشک های شما: پزشک شما ممکن است تولید اشک شما را با استفاده از آزمایش شرمیر (Schirmer) بسنجد. در این آزمایش، نوارهای جذب کاغذ در زیر پلک های پایین شما قرار میگیرند. پس از 5 دقیقه پزشک شما مقدار نوار فرورفته در اشک های شما را میسنجد.
  • تعیین کیفیت چشمان شما: آزمایش های دیگر از رنگ های خاص دیگر در قطره های چشم برای تعیین شرایط سطحی چشمان شما استفاده میکنند. پزشک شما به دنبال الگوهای رنگی در قرنیه ها است .


درمان خشکی چشم و داروهای آن
برای بسیاری از افراد که دارای علائم گاه وبیگاه یا خفیف از خشکی چشم هستند، کافی است که به طور منظم از قطره های چشم بدون نسخه (اشک های مصنوعی) استفاده کنند. اگر علائم شما پایدار و جدی تر باشد، گزینه های دیگری دارید. آنچه شما انجام میدهید به دلیل خشکی چشم شما بستگی دارد.

برخی از درمان ها بر معکوس کردن یا مدیریت یک شرایط یا فاکتوری تمرکز میکنند که موجب خشکی چشمان شما می باشند. سایر درمان ها میتوانند کیفیت اشک شما را بهبود بخشند یا خشک شدن سریع چشمان شما را متوقف میکنند.

درمان اساسی خشکی چشم

در برخی از موارد، درمان یک معضل سلامتی اساسی میتواند به از بین بردن نشانه ها و علائم خشکی چشم کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک دارو موجب خشکی چشمان شما شود، پزشک شما ممکن است یک داروی دیگر را تجویز کند که موجب عوارض جانبی نشود. اگر شما در پلک های خود شرایطی دارید، مثل چرخش به سمت پایین پلک ها (اکتروپیون)، پزشک شما ممکن است شما را به یک جراح چشم ارجاع دهد که متخصص جراحی پلاستیک پلک ها است (جراح اکولوپلاستیک). یا اگر شما دارای روماتوئید آرتریت هستید، پزشک شما ممکن است شما را به یک روماتولوژیست ارجاع دهد.



%D9%82%D8%B7%D8%B1%D9%87-%DA%86%D8%B4%D9%85.jpg


داروهای خشکی چشم

داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان خشکی چشم شامل موارد زیر میشوند:

  • داروهایی برای کاهش التهاب پلک: التهاب در طول لبه پلک های شما میتواند غدد چربی شما را که وظیفه حفظ چربی در داخل چشمان شما را دارند ٬ از بین ببرد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای کاهش التهاب به شما تجویز کند. آنتی بیوتیک ها برای خشکی چشم معمولاً از راه دهانی مصرف میشوند، با این وجود، برخی از آنها بصورت قطره های چشم یا پمادها موجود هستند.
  • قطره های چشم برای کنترل التهاب قرنیه: التهاب در سطح چشمان شما (قرنیه) ممکن است با قطره های چشمی تجویزی کنترل شوند که حاوی سیکلوسپروین (رستاس) یا کورتیکوستروئید های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند. کورتیکوستروئیدها برای استفاده طولانی مدت مطلوب نیستند، که به دلیل تاثیرات جانبی احتمالی میباشد.
  • کاشت های چشمی که مانند اشک های مصنوعی عمل میکنند: اگر شما دارای علائم خشکی چشم خفیف تا شدید هستید و اشک های مصنوعی کمکی به شما نکرده اند، گزینه دیگر ممکن است یک کاشت چشمی کوچک باشد که مانند یک دانه روشن از برنج است. شما یکبار در روز هیدروکسپروپیل سلولز (لاکریسرت) را بین پلک پایین و تخم چشم خود قرار میدهید. کاشت به آرامی حل میشود، ماده ای آزاد میکند که در قطره های چشمی برای چرب کردن چشمان شما استفاده میشود.
  • داروهای محرک اشکی: داروهایی به نام کولینرژیک ها (پیلکارپین، سویمیلین) به افزایش تولید اشک کمک میکنند. این داروها به صورت قرص، ژل یا قطره های چشمی موجود هستند. عوارض جانبی احتمالی شامل تعریق میشود.
  • قطره های چشمی که از خون شما ساخته میشوند: این ها قطره های سرم خون اوتولوگ نامیده میشوند. آنها ممکن است گزینه ای در مواقعی باشند که شما دارای علائم خشکی چشم شدید هستید که به هیچ درمان دیگر پاسخ نمیدهید. برای تهیه این قطره های چشمی، نمونه ای از خون شما برای برداشتن گلبول های قرمز خون پردازش میشود و سپس با یک محلول نمک ترکیب میشود.
سایر رویه ها

رویه های دیگر که ممکن است برای درمان خشکی چشم مورد استفاده قرار گیرند شامل موارد زیر میشوند:

  • بستن مجاری اشکی شما برای کاهش آسیب اشکی : پزشک شما ممکن است این درمان را برای حفاظت از شما در برابر از بین رفتن بسیار سریع اشک ها از چشمان شما پیشنهاد کند. این امر میتواند به صورت جزئی یا کلی با بستن مجاری اشکی شما انجام شود، که معمولاً برای خشک کردن اشک های شما عمل میکنند.
  • مجاری اشکی میتوانند با پلاگین های کوچک سیلیکون (پونکتال پلاگین ها) متصل شوند: اینها قابل برداشت هستند. یا مجاری اشکی میتوانند با یک روندی که از گرما استفاده میکند، متصل شوند. این یک راه حل دائمی تر است که کوتر حرارتی نامیده میشود.
  • استفاده از لنزهای طبی خاص: از پزشک خود راجع به لنزهای طبی که برای کمک به افراد دارای خشکی چشم طراحی شده، بپرسید.
  • برخی از افراد دارای خشکی چشم شدید ممکن است خواهان لنزهای طبی خاص باشند که از سطح چشمان آنها محافظت کند و رطوبت را به دام بیاندازد: این ها لنزهای اسکلرا یا لنزهای بانداژ نامیده میشوند.
  • بازکردن غدد چربی: خشکی چشم به وجود آمده توسط غدد چربی مسدود ممکن است توسط یک درمان به نام ضربان حرارتی LipiFlow درمان شود. در طول درمان، یک دستگاه که مشابه با یک چشم شوی است روی چشم شما قرار داده میشود. این دستگاه ماساژ آرام، گرم را به پلک پایینی انجام میدهد. این روند کمتر از 15 دقیقه زمان میبرد. مشخص نیست که آیا این روش در پاک کردن غدد چربی بهتر از کمپرس های گرم و شستشوی پلک عمل میکند یا خیر.
  • استفاده از پرتودرمانی و ماساژ پلکی: تکنیکی به نام پرتودرمانی با ضربان شدید پس از ماساژ پلک ها به افرادی که دارای خشکی چشم شدید هستند، کمک میکند. در یک مطالعه، درمان به صورت ماهانه به 78 نفر ارائه شد و 68 نفر از آنها کاهش علائم خشکی چشم را تجربه کردند.


%D9%82%D8%B7%D8%B1%D9%87.jpg


سبک زندگی و درمان های خانگی
شما ممکن است قادر به مدیریت خشکی چشم خودتان با شستشوی پی در پی پلک و استفاده از قطره های چشمی بدون نسخه یا سایر محصولات باشید که به چرب کردن چشمان شما کمک میکنند. اگر وضعیت شما طولانی مدت (مزمن) باشد، از قطره های چشمی در هنگامی استفاده کنید که چشمان شما در چرب نگاه داشتن آنها احساس خوبی داشته باشند.

انتخاب و استفاده از محصولات بدون نسخه برای خشکی چشم

انواعی از محصولات بدون نسخه برای خشکی چشم موجود هستند، از جمله، قطره های چشم (اشک های مصنوعی)، ژل ها، کاشت های چشم و پمادها. با پزشک خود مشورت کنید که کدام مورد برای شما بهتر است.

اشک های مصنوعی ممکن است برای کنترل علائم خشکی چشم خفیف مورد نیاز باشند. برخی از افراد باید چندین بار در روز قطره ها را وارد چشم کنند و برخی دیگر تنها یک بار در روز از آنها استفاده میکنند.

این فاکتورها را در هنگام انتخاب یک محصول بدون نسخه در نظر داشته باشید:

  • قطره های نگهدارنده در مقابل غیرنگهدارنده: قطره های نگهدارنده به برخی از قطره های چشم افزوده میشوند تا عمر مفید آنها طولانی تر شود. شما میتوانید از قطره های چشم با نگهدارنده بیش از چهار بار در روز استفاده کنید. اما استفاده از قطره های حاوی نگهدارنده اغلب بیشتر موجب سوزش چشم میشوند. قطره های چشمی بدون نگهدارنده در بسته هایی موجود هستند که حاوی آمپول های یکبار مصرف چندگانه هستند. پس از استفاده از آمپول، شما آن را به دور میاندازید. اگر بیش از چهار بار در روز به قطره های چشمی نیاز دارید، قطرههای غیرنگهدارنده مفید هستند.
  • قطره ها در مقابل پمادها: پمادهای چرب کننده چشم، چشمان شما را میپوشانند، آسایش طولانی مدت تر از خشکی چشم را برای شما ارائه میکنند. اما این محصولات از قطره های چشمی ضخیمتر هستند و میتوانند دید شما را بپوشانند. به این دلیل، استفاده از پمادها درست قبل از خواب بهترین گزینه می باشد. قطره های چشمی در هر زمان میتوانند استفاده شوند و در دید شما اختلال به وجود نیاورند.
  • قطره هایی که قرمزی را کاهش میدهند: بهترین روش این است که از این ها به عنوان محلول برای خشکی چشم خود دوری کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از اینها موجب سوزش میشود.


شستشوی پلک ها برای کنترل التهاب
برای افرادی که دارای بلفاریت و سایر شرایطی هستند که موجب التهاب پلک میشوند که جریان چربی به چشم را مسدود میکنند، شستشوی مداوم و آرام پلک میتواند کمک کننده باشد. برای شستن پلک ها:

  • از یک لیف گرم برای چشمان خود استفاده کنید: یک پارچه تمیز را با آب گرم خیس کنید. پارچه را برای 5 دقیقه به روی چشمان خود بکشید. زمانی که پارچه سرد شد، مجدداً آن را با آب گرم خیس کنید. لیف را به آرامی بر روی پلک های خود و پایه مژه ها را بکشید تا هیچ جایی را بدون لیف کشیدن رها نکرده باشید.
  • از یک صابون ملایم برای پلک های خود استفاده کنید: از شامپو بچه یا هر صابون ملایم دیگر استفاده کنید. پاک کننده را بر روی انگشتان تمیز خود قرار دهید و به آرامی چشمانتان را بسته و پایه مژه ها را ماساژ دهید. سپس کاملاً آبکشی کنید.
ممکن است پزشک شما توصیه کند که این کار را به طور روزانه انجام دهید، حتی زمانی که علائم خشکی چشم شما از بین رفته اند. توقف کردن این کار روزانه ممکن است موجب شوند تا علائم شما بازگردند.



%D9%82%D8%B7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85.jpg

داروی جایگزین

مطالعات دیگر مورد نیاز هستند، اما برخی از رویکردهای داروی جایگزین ممکن است به تسکین علائم خشکی چشم شما کمک کنند. راجع به مزایا و ریسک های آنها با پزشک خود بحث کنید.

  • اسیدهای چرب: افزودن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به **** غذایی شما ممکن است به تسکین نشانه ها و علائم خشکی چشم شما کمک کنند. این اسیدها به عنوان مکمل ها در غذاهایی مانند بذرکتان، سالمون، ساردین و روغن های گیاهی موجود هستند.
  • قطره های چشمی روغنی کاستر: این قطره ها ممکن است علائم را با کاهش بخار چشمی بهبود دهند.
  • طب سوزنی: برخی از افراد اظهار کردند که پس از درمان طب سوزنی علائم خشکی چشمشان بهبود یافت.


%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85.jpg


پیشگیری از خشکی چشم
اگر شما خشکی چشم را تجربه میکنید، به موقعیت هایی توجه کنید که به احتمال زیاد موجب علائم شما میشوند. سپس روش هایی را برای اجتناب از آن موقعیت ها بیابید تا از علائم خشکی چشم خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال:

  • از دمیدن هوا (فوت کردن) به چشمان خود جلوگیری کنید: چشمان خود را در معرض مستقیم سشوار ها، بخاری اتومبیل ها، کولرها یا پنکه ها قرار ندهید.
  • به هوا رطوبت اضافه کنید: در زمستان، یک مرطوب کننده میتواند رطوبت را به هوای خشک اتاق شما اضافه کند.
  • عینک های آفتابی یا سایر پوشاننده های حفاظت از چشم را در نظر داشته باشید: پوشش های امن میتوانند به رو و اطراف عینک های شما برای مسدود کردن باد و هوای خشک اضافه شوند. این پوشش ها را از جایی که عینک خود را خریداری میکنید، درخواست کنید.
  • در طول تکالیف طولانی به خود استراحت دهید: اگر در حال خواندن یا یک تکلیف دیگر هستید که به تمرکز دیداری نیاز دارد، از استراحت های چشمی دوره ای استفاده کنید. چشمان خود را برای چند دقیقه ببندید. یا به طور مکرر برای چند ثانیه پلک بزنید تا به پراکنده شدن اشک های خود در سراسر چشمان خود کمک کنید.
  • از محیط آگاه باشید: هوا در ارتفاع های بلند، در نواحی بیابیانی و در هواپیماها میتواند به شدت خشک باشد. در هنگامی که در چنین محیطی هستید، بستن چشمان به طور پی در پی برای مدت کوتاه برای زمانی که بخار اشک های شما کاهش مییابند، ممکن است کمک کننده باشد.
  • صفحه رایانه خود را زیر سطح چشم خود قرار دهید: اگر صفحه رایانه شما بالای سطح چشم شما قرار دارد، شما چشمان خود را برای دیدن صفحه بازتر خواهید کرد. صفحه رایانه را زیر سطح چشم قرار دهید تا چشمان خود را به آن اندازه باز نکنید. این امر به کند کردن بخار اشک چشمان شما بین پلک زدنزهای چشمی کمک میکند.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید و از دود دوری کنید: اگر سیگار میکشید، از پزشک خود بخواهید تا یک راهکار ترک سیگار را به شما پیشنهاد کند . اگر سیگار نمیکشید، از افرادی که سیگار میکشند، دوری کنید. سیگار کشیدن علائم خشکی چشم شما را بدتر خواهد کرد.
  • به طور منظم از اشک های مصنوعی استفاده کنید: اگر دارای خشکی چشم مزمن هستید، از قطره های چشم در هنگامی استفاده کنید که چشمان شما برای چرب نگاه داشتن آنها احساس بهتری داشته باشند.


سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

ziba19899

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2016
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
1
سن
34
بسیار عالی

نقش و تاثیر حجامت در بواسیر


از آنجایی که بعضی اطبا قدیم معتقد بودند که درمان بواسیر ناشی از تجمع خون آلوده در اطراف ناحیه مقعد است یعنی کبد خونی را که نمیتواند تصفیه کند به سوی آن ناحیه میفرستد فلذا ممکن است به نظر آید که خونگیری , حجامت و زالو گذاشتن باعث خروج خون آلوده شده و به سلامتی کمک میکند. ولی
تجربه من این است که این عمل بواسیر و کیست مویی را بسیار بدتر میکند شاید علت آن این است که بواسیر ناشی از سردی مزاج است و خونگیری هم باعث سردتر شدن ناحیه میشود.
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
تاثیرات ماری جوانا بر بدن


اگر شما تاکنون هرگز سیگار نکشیده اید یا ماری جوانا مصرف نکرده اید، جزو عده معدودی از افراد هستید که این تجربه را نداشته اند زیرا بیش از یک نفر از هر سه نفر در آمریکا تلاش نموده اند که ماری جوانا را در مقطعی از عمر خود مصرف نمایند.

%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-1.jpg


چگونه ماری جوانا بر بدن شما تاثیر میگذارد؟
ماری جوانا ٬ کانابیس ٬ گل ٬ علف ٬ جوینت ٬ ماری جین ٬ وید ٬ مرجان یا ماری گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانهاست . ولی هر زمان که بدن این ماده را مصرف کند، مصرف آن میتواند بدن و ذهن شما را تحت تاثیر قرار دهد. موارد زیر مسائلی است که شما نیاز به دانستن آن دارید :



%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-13.jpeg


اثرات فیزیکی ماری جوانا
ماری جوانا از گیاه بوته ای شاهدانه حاصل میشود. این ماده یک عنصر فعال به نام THC دارد که باعث میشود شما احساس نئشگی و نشاط آوری داشته باشید. THC و سایر ترکیبات در ماری جوانا همچنین میتوانند شیوه فعالیت بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند.

اکثر افراد برگ های خشک، گل ها، ساقه ها و دانه های این گیاه را بصورت سیگار میکشند و مصرف میکنند. اما ماری جوانا همچنین میتواند با مواد غذایی (مانند کیک های شکلاتی، بیسکویت ها و آبنبات های چوبی) مخلوط شود یا بصورت چای آماده شود یا بصورت بخار استنشاق گردد.

این مهم نیست که چه مقدار آن به سیستم بدن شما وارد میشود، این ماده تقریبا هر بافت یا ارگان در بدن شما و سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر شدید قرار میدهد.



%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-1.jpg




مصرف ماری جوانا به صورت سیگار
هنگامی که شما ماری جوانا را بصورت سیگار میکشید، بدن شما THC را از دور جذب مینماید (اگر شما آن را بصورت خوب پخته شده بخورید یا بصورت گزینه های دیگر مصرف نمایید، ممکن است مدت زمان بسیار طولانی تری لازم باشد تا THC جذب بدن شما گردد، زیرا آن باید در معده شما تجزیه گردد، قبل از اینکه این ماده به جریان خون بدن شما وارد گردد).

شما ممکن است متوجه تغییراتی در بدن خود شوید، درست بعد از اینکه شما ماری جوانا را بصورت سیگارمیکشید. این اثرات معمولا بعد از 3 یا 4 ساعت متوقف میشوند. مصرف نمودن ماری جوانا بصورت سیگار میتواند ضربان قلب شما را بیش از دو برابر به مدت سه ساعت افزایش دهد. به همین دلیل برخی از افراد درست بعد از اینکه ماریجوانا استفاده می کنند دچار حمله قلبی میشوند .

ماری جوانا میتواند خونریزی را افزایش دهد، فشار خون را کاهش دهد و قند خون شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد. ما هنوز نمیدانیم که آیا ماری جوانا به سرطان ریه مرتبط است یا خیر . اما این فرآیند، ریه های شما را تحریک مینماید، به همین دلیل است که افرادی که ماری جوانا را بصورت سیگار بطور منظممصرف میکنند به احتمال زیاد دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی مرتبط با ریه مانند سرماخوردگی ٬ درد قفسه سینه و عفونت ریه هستند.



%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-1.jpg




سایر اثرات فیزیکی ماریجوانا عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تنفس کم عمق
  • چشم های قرمز و گشاد شدن مردمک چشم
  • دهان خشک
  • افزایش اشتها
  • واکنش کند (اگر شما پس از استفاده از ماری جوانا رانندگی کنید، خطر تصادف نمودن شما بیش از دو برابر افزایش مییابد).
اگر شما یک مصرف کننده طولانی مدت هستید، میتوانید علائم فیزیکی مانند هوس، تحریک پذیری، بیخوابی و کاهش اشتها را از بین ببرید هنگامی که مصرف ماری جوانا را متوقف کنید.





%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-2.png


اثرات روحی و روانی ماری جوانا
بسیاری از افراد از ماری جوانا استفاده میکنند، بدلیل اینکه این ماده باعث میشود که آنها را خوشحال، آرام یا از واقعیت جدا نماید.

مصرف ماریجوانا بصورت سیگار همچنین میتواند اثرات کمتر لذت بخشی در ذهن و خلق و خوی شما ایجاد کند، شما ممکن است دارای علائم زیر باشید :

  • حس تحریف شده از زمان
  • تفکر تصادفی
  • پارانویا
  • اضطراب
  • افسردگی
  • فراموشی کوتاه مدت
این اثرات معمولا تا چند ساعت پس از مصرف ماری جوانا تسهیل مییابند.



%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-1.jpg




عوارض ماری جوانا و خطرات ناشی از مصرف آن
ممکن است شما شنیده باشید که ماریجوانا میتواند اعتیاد آور باشد، نزدیک به 10 درصد از افرادی که از آن استفاده میکنند به این ماده معتاد شده اند.

این روشن نیست که آیا ماری جوانا یک دروازه ورود است که باعث میشود افراد به احتمال زیاد سعی کنندمواد مخدر به اصطلاح سنگین تری مانند کوکائین و هروئین مصرف کنند.

مقدار THC در ماریجوانا در سال های اخیر کاهش یافته است. بیشتر برگ های مورد استفاده حاوی بین 1 تا 4 درصد THC هستند که در حال حاضر نزدیک به 7 درصد است. کارشناسان نگران این هستند که ممکن است افراد بصورت آسان تر وابسته یا معتاد به ماریجوانا شوند و این ماده همچنین بسیاری از اثرات تغییرات ذهنی ماده مخدر را تقویت میکند.

حتی اگر شما آن را از یک مرکز درمانی قانونی و تحت نظارت دولت ( در برخی کشور ها ) خریداری نمایید، این میتواند به سختی دانسته شود که شما چه مقدار THC یا سایر ترکیبات موجود در ماری جوانا را میخورید، بطوری که این اثرات میتوانند غیرقابل پیش بینی باشند.

ماریجوانا همچنین میتوانند باعث مشکلات سلامتی بیشتر شود اگر شما دارای یک بیماری مانند بیماری های کبدی، کاهش فشار خون یا دیابت باشید. اگر شما یک مرد هستید، استفاده سنگین ماریجوانا میتواند سطوح تستوسترون و تعداد و کیفیت اسپرم شما را کاهش دهد و این، به نوبه خود، میتواند میل جنسی و باروری شما را کاهش دهد.

تحقیقات نشان میدهد که بین استفاده از ماریجوانا و مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی، روانپریشی کوتاه مدت و اسکیزوفرنی ارتباط وجود دارد. در حالیکه معلوم نیست آیا ماریجوانا باعث این شرایط میشود، یا میتواند آن ها را بدتر کند.





%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D9%86%D9%87-2.jpg

نکته پایانی

راستینه به شما توصیه میکند که حتی برای یکبار هم ماری جوانا مصرف نکنید زیرا احتمال آن زیاد است که مدتی پس از مصرف ماریجوانا تصمیم به مصرف مواد مخدر سنگین تر بگیرید و خساراتی به بار آورید که جبران کردن آنها تقریبا امکان پذیر نیست.


منبع:
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

ardeshir69

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژانویه 2017
نوشته‌ها
71
لایک‌ها
8
سن
33
محل سکونت
گلستان
هفت درمان خانگی برای سردرد


هفت درمان خانگی برای سردرد

■ ورزش کنید
انجام تمرینات ورزشی جهت افزایش ضربان قلب می تواند به طور چشمگیری باعث

کاهش سردردهای میگرنی شود

■ سبزیجات و آجیل مصرف کنید
کمبود منیزیم می تواند میگرن را به جان تان بیاندازد .اسفناج، برگ چغندر

و آجیل موادی سرشار از منیزیم هستند

■ کافئین را یک باره ترک نکنید
ترک کافئین یکی از دلایل ابتلا به سردردهای شدید است.

هیچگاه به یک باره به بدنتان فشار نیاورید

■ مدت بیشتری چشم هایتان را بسته نگه دارید
باز بودن طولانی مدت چشم ها مانند یک چراغ روشن با نور خیره کننده باعث سردرد خواهد شد

■ مطلقا کاری انجام ندهید
هنگام سردرد تنها یک گوشه ای بنشینید و به هیچ چیزی فکر نکنید و کاری انجام ندهید


■ ماهیچه های گردن تان را قوی کنید
تمرکز بر قوی کردن ماهیچه ها و استخوان های ناحیه گردن یکی از راه کارهای

جلوگیری از ابتلا به سردردهای شدید است

■ آب کافی بنوشید
یکی از دلایل دیگر سردردهای میگرنی کمبود آب بدن است. کمبود آب باعث غلیظ شدن

خون و کاهش خون رسانی به مغز می شود
 
بالا