ایسکانیوز ـ انیمیشنی براساس نمایشنامه کلاسیک رومئو ژولیت در ژانری درام خانوادگی ساخته خواهدشد.
به گزارش سرویس فرهنگی هنری ایسکانیوز، این انیمیشن براساس فیلمنامهای از تیم ریس و به کارگردانی کوین سلسی هم اکنون مراحل پیش تولید خود را طی میکند و بازیگرانی معروف چون کیت ونسیلت و ایوان مک گرگور عهدهدار گویندگی نقش های رومئو و ژولیت هستند.
این فیلم که محصول مشترک امریکا و انگلستان به شمارمیرود تا اواخر امسال آماده اکران خواهدشد.
کیت ونسیلت علاوه بر این فیلم، فیلم دیگری را با نام تعطیلات به کارگردانی نانسی مایرز آماده اکران دارد.
کیت ونسیلت متولد 1975 در انگلستان است. وی به خاطربازی در فیلم تایتانیک ایریس نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول شده است.
خبرگزاري فارس: فيلمسازان جوان دو مجموعه تفكيك شده "انجمن سينماي جوانان ايران" و "مركز گسترش سينماي مستند و تجربي" با 66 حضور در بخش رقابتي جشنواره هاي معتبر جهاني وكسب 11 جايزه بين المللي موفقيت چشمگيري در سال 84 داشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران حضور هاي بين المللي فيلمسازان جوان اين دو مجموعه در بخش مسابقه بين المللي جشنواره هاي معتبري چون: ونيز (ايتاليا) كارلوويواري(جمهوري چك) كلرمون فران و سينما دو رئل( فرانسه) آمستردام و روتردام (هلند) لندن ،منچستر و ليدز(انگلستان) والنسيا(اسپانيا) هامبورگ (آلمان) مونترال و تورنتو (كانادا) تامپره (فنلاند) توكيو (ژاپن) آوانكا (پرتغال) گوانگ ژو(چين) پوسان (كره جنوبي )و ... اتفاق افتاد كه دراين بين 11 جايزه بين المللي هم نصب محمد ابراهيم معيري، الهام حسين زاده ، وحيد نصيريان ، نقي نعمتي ، بيژن زمان پيرا، سودابه باباگپ و اصغر صفار گرديد.
از سوي ديگر اثار 19 عكاس جوان ايراني هم ادر نمايشگاه ها و مسابقه جهاني عكس به معرض ديد عموم درآمد كه به كسب 3 عنوان جهاني توسط ابوالقاسم قاسمي (مدال طلاي انجمن عكاسي امريكا) رومين محتشم (نشان افتخار مسابقه عكس سنگاپور) و سيدعلي سيدي (لوح افتخار نمايشگاه عكس گابروف بلغارستان ) منتهي گرديد.
بر پايه اين گزارش 59 فيلم كوتاه از توليدات "انجمن" و "مركز" نيزدر بخش ويژه و غيررقابتي جشنواره هاي جهاني نظير بخش برگزيده فيلم هاي مستند وكوتاه ايراني "جشنواره بلگراد"بخش فوكوس بر ايران "جشنواره هامبورگ" بخش ويژه سينماي مستند ايران "جشنواره لوساس" فرانسه بخش "اسلام و غرب" جشنواره تامپره فنلاند وبخش زنان "جشنواره اپسالا"سوئد به نمايش عمومي درآمد.
ضمن اينكه حضور "سودابه باباگپ " فيلمساز جوان ايراني درجمع هيات داوران جشنواره بين المللي فيلم و توليدات تلويزيوني "بار" صربستان ومونته نگرو ، اهداي مدال برنز يونيكا (اتحاديه فيلمسازان آماتور جهان) به "بهزاد رسول زاده " فيلمساز جوان تالشي،؛ حضور رضا حايري در اولين دوره آكادمي فيلم اسيا درسئول و "كيارنگ علايي" ، "شهرام ميراب اقدم" و مصطفي امامي" در كارگاه آموزشي جشنواره برلين المان نيز از ديگر توفيقات فيلمسازان جوان اين دو مجموعه بود.
گفتني است كه در بخش هاي مختلف رقابتي بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز 20 فيلم از توليدات "انجمن"و "مركز" به نمايش درآمدند كه به كسب دو سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند (اينانا- سودابه مجاوري) و بهترين فيلم كوتاه (با او - نقي نعمتي ) بخش ملي و ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه بخش بين المللي ( يك شب ميهماني - شهرام ميراب اقدم) منجر گرديد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در نخستين جلسه هيئت امناي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه با حضور معاون امور سينمايي و سمعي و بصري كه شب گذشته برگزار شد، جعفريجلوه طي سخنان كوتاهي ضمن اشاره به فراز و نشيبهاي دو دهه گذشته دراين مركز مهم سينمايي كشور به ضرورت تفكيك و استقلال عمل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و انجمن سينماي جوانان ايران اشاره و تصريح كرد: در دوره جديد و به موجب مفاد اساسنامه و وظايف اهداف تعريف شده، اين مركز ميبايست به عنوان مامني باري فيلمسازان و سينماگران نسل نو و برگزيدگان و عصارههاي انجمن سينماي جوانان ايران و همه فيلمسازان مستعدي باشد كه دوران فيلمسازي آماتور را پشت سر گذاشتهاند و فرصت مناسبي را پديد خواهد آورد تا اين فيلمسازان قبل از ورود به مناسبات و روابط سينماي حرفهاي، نخستين آثار بلند سينمايي خود را با حمايت مركز توليد كنند.
وي افزود: سينماگران حرفهاي نيز فرصتي را براي خلق آثار كوتاه و بلند تجربي با هدف ارتقاي بيان سينمايي و كشف مؤلفههاي سينماي ملي به دست خواهند آورد، ضمن اينكه حمايت جدي از توليد آثار انيميشن نيز در دستور كار مركز گسترش سينماي مستند و تجربي قرار خواهد گرفت.
اين گزارش حاكيست: اعضاي هيئت امناي مركز نيز در ادامه جلسه به ذكر ديدگاههاي خود در خصوص افق فراروي اين پايگاه سينمايي پرداخته و ضمن تاكيد بر اهميت حمايت از نسل نو فيلمسازان و ضرورت وجود مركزي هوشمند هدايتگر و حامي براي گذار مسئولانه جوانان از عرصه فعاليت آماتور به نيمه حرفهاي و تجربي و سرانجام به عرصه فعاليتهاي حرفهاي تشكيل بانك سوژه و توجه لازم به فيلمسازي تحقيقي را مورد تاكيد قرار دادند. اين اعضا همچنين ضمن ابراز تاسيف از فقر و كاستي عنصر مهم انديشه و تفكر در توليدات اخير سينماي ايران، بدنه سينما را نيازمند تغذيه و استفاده از فرآوردهها و محصولات سينماي مستند دانستند و قوام و دوام اين گونه سينمايي را در گروه توجه به فيلمسازي تحقيقي و ثبت رويدادها، مخاطرات و اقعيات موجود جامعه برشمردند.
برپايه اين گزارش، اعضاي هيئت امنا همچنين با عنايت به اهميت هويت طلبي، واقعگرايي و اميدآفريني با تاكيد بر اين نكته كه فضاي حاكم بر مركز ميبايست براي فيلمسازان، انگيزش و خلاقيت لازم را فراهم سازد، خواستار بازنگري در برخي موارد اساسنامه و اصلاح و تقويت آن منطبق با نيازهاي روز و كنوني جامعه شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، «مجيد مجيدي» كه با آخرين ساخته سينمايي خود «بيد مجنون» محصول حوزه هنري براي شركت در جشنواره بينالمللي فيلم «نات» دانمارك دعوت شده بود، طي نامهاي به «كيم فاس» دبير اين جشنواره، انصراف خود را از حضور در جشنواره فيلم «نات»اعلام كرد.
به همين منظور رياست، هنرمندان و كاركنان حوزههاي هنري سراسر كشور ضمن حمايت از اقدام شايسته اين هنرمند توانمند، قدرداني و تشكر كردند
به گزارش خبرنگار فارس،«تله روباه» نوشته عليرضا اسحاقي است كه هم اكنون در مرحله پيش توليد قرار دارد.اين فيلم محصول موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني است و هم اكنون در مرحله پيش توليد قرار دارد.
«تله روباه» قرار است دهم ارديبهشت ماه سال آينده جلوي دوربين برود و تاكنون حضور بيتا بادران به عنوان بازيگر و نورالدين گودرزي به عنوان برنامهريز و دستيار كارگردان قطعي شده است.
همچنين جمشيد هاشمپور و امين تارخ نامزدهاي ديگر براي ايفاي نقش در اين فيلم هستند كه تاكنون حضورشان قطعي نشده است.
مجري طرح و تهيه كننده اين فيلم «علي رويين تن» است و اين فيلم در كردستان، اصفهان و تهران به صورت H.D فيلمبرداري خواهد شد.
خبرگزاري فارس:سازمان سينمايي سوره در سال 84 دستخوش رويدادها و بحران هايي بود كه از ميان آنها مي توان به كسري بودجه،بدهي ها و نداشتن مديريت اشاره كرد .اين بحران ها با انتخاب معاونت سينمايي در انتهاي سال و تعيين سياست هاي اين حوزه خبر از پايان يافتن بي تكليفي ها داد.
اتفاقات رويداده در يك سال گذشته بصورت تيتر وار آمده است .
راه اندازي كارگاه تجربي نمايش در مدرسه عالي بازيگري حوزه هنري
كارگاه تجربي نمايش با مديريت مهدي فرجپور و با حمايت داريوش ارجمند در مدرسه عالي بازيگري حوزه هنري راهاندازي شد.
مجتمعهاي خدمات سينمايي سنندج از 5 درصد عوارض شهرداري معاف شدند
رئيس حوزه هنري كردستان گفت: شهرداري سنندج در راستاي حمايت از سينما، مجتمعهاي سينمايي اين شهر را از 5 درصد عوارض شهرداري معاف كرد.
نخستين جشنواره سراسري دستهاي كوچك دعا برگزار ميشود
مدير حوزه هنري آذربايجان شرقي گفت: جشنواره سراسري دستهاي كوچك دعا در ارديبهشت 85 در تبريز برگزار ميشود.
فيلمهاي برگزيده جشنواره فيلم فجر در حوزه هنري به نمايش درآمد. در اين برنامه فيلمهاي زمان ميايستد (عليرضا اميني)، خانه روشن (وحيد موساييان)، سفر به هيدالو(مجتبي راعي)، زمستان است (رفيع پيتز)، جايي در دوردست (خسرو معصومي)، شب بخير فرمانده (انسيه شاه حسيني)، شهر آشوب (يدالله صمدي)، چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي)، چند ميگيري گريه كني(شاهد احمدلو) به نمايش در آمد..
درخواست 6 ميلياردي حوزه هنري براي ساخت 10 فيلم سينمايي
"حسن بنيانيان" با ارائه گزارش عملكرد حوزه هنري به كميسون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خواستار 6 ميليارد تومان بودجه براي ساخت 10 فيلم سينمايي شد.
حمايت" شبكه دو" و " حوزه هنري" از جشنواره" زنان فيلم ساز"
معاون سينمايي حوزه هنري و مدير شبكه دو سيما از حمايت اين دو سازمان در حمايت از زنان فيملساز خبر دادند.
سازندگان فيلمهاي 100 ثانيهاي آثار خود را نقد كردند
در نخستين روز از سومين جشنواره سراسري فيلم 100 حوزه هنري، سازندگان جوان فيلمهاي 100 ثانيهاي به نقد آثار خود پرداختند.
حوزه هنري با 6 فيلم در دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس
حوزه هنري امسال با 6 فيلم سينمايي "تنهايي باد" ساخته وحيد موساييان ،"مزرعه پدري" ساخته رسول ملاقليپور، "آغاز وحشي" ساخته محمود رضاثاني ،"تارا و تب توت فرنگي" ساخته سعيد سهيلي ، "مرزي براي زندگي" ساخته رضا اعظميان و "خداحافظ رفيق" ساخته بهزاد بهزادپور در "دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس" شركت كرد.
رئيس حوزه هنري استان فارس:
كلانترين برنامه سينمايي سال را بهمن امسال در شيراز برگزار ميكنيم.
رئيس حوزه هنري استان فارس گفت: اوايل بهمن سال جاري كلانترين برنامه سينمايي سال را در شيراز اجرا خواهيم كرد.
مدير كل امور استانها و مجلس حوزه هنري منصوب شد
طي حكمي از سوي حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري، مجيد مصلحي به سمت مدير كل امور استانها و مجلس حوزه هنري سراسر كشور منصوب شد.
جشنواره فيلم رويش در مشهد برگزار شد
حوزه هنري خراسان رضوي، نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني با نام "رويش" را در مشهد برگزار كرد.
برپايي مسابقه فيلمنامهنويسي در استان كهگيلويه و بوير احمد
واحد فيلم و عكس حوزه هنري استان كهگيلويه و بوير احمد در راستاي سياستهاي فرهنگي و هنري خود و به منظور ارتقاي سطح فكري و بينش هنري جوانان اقدام به برگزاري مسابقه فيلمنامه نويسي كرد.
نمايش 70 اثر هنري از هنرمندان سوره در "سوريه"
سازمان آموزش و پژوهش حوزه هنري 70 اثر از هنرجويان و دانشجويان هنر سوره را در كشور سوريه به نمايش گذاشت.
بدهكاري 6ميليارد ريال حوزه هنري به تهيهكنندگان سينما
غلامرضا موسوي سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان گفت: در حال حاضر حوزه هنري حدود 6 ميليارد ريال به تهيهكنندگان سينما بدهكار است و چنانچه تا دهم آبان ماه حوزه هنري بدهيهاي خود را پرداخت نكند، مجبوريم سينماهاي حوزه هنري را تحريم كنيم.
مدير حوزه هنري:
جشنواره "رويش"خلاءهاي موجود در فرهنگ و هنر را پر ميكند.مدير حوزه هنري كشور گفت: جشنواره فيلمهاي كوتاه ديني "رويش" خلاءهايي كه در فرهنگ وجود دارد را با رويكرد فرهنگي - ديني پر خواهد كرد.
5 فيلم حوزه هنري در "جشن خانه سينما"
حوزه هنري با 5 فيلم "بيد مجنون" "خيلي دور، خيلي نزديك"، "غروب شد بيا"، "مرزي براي زندگي" و "پيشنهاد 50 ميليوني" در نهمين دوره "جشن بزرگ خانه سينما" براي تصاحب عناوين برتر، حضور داشت.
ناصر تقوايي در حوزه هنري تبريز
"ناصر تقوايي" نويسنده و كارگردان در ادامه كلاسهاي اولين دوره آموزش عالي هنر منطقه شمال غرب در تبريز از 28 شهريور ماه به مدت 4 روز به ارائه مباحث هنري پرداخت.
پيش از اين نصرالله قادري، داود فتحعلي بيگي، مجيد قيصري و محمد رضا بايرامي در اين كلاسها با حضور هنرجوياني از اردبيل، قزوين، زنجان، ميانه، اروميه، مراغه، اهر و مرند شركت كرده بودند.
وعدههاي حوزه هنري تهران محقق نشده است
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهار محال و بختياري اعلام كرد: پس از گذشت يك سال وعدههاي حوزه هنري تهران در قبال سينماهاي استان محقق نشده است.
"چهل فيلم، چهل فيلمساز" در حوزه هنري تبريز
مسابقه " چهل فيلم، چهل فيلمساز " به همت حوزه هنري تبريز و انجمن سينمايي جوانان ايران استان آذربايجان شرقي برگزار شد.
نمايش 7 فيلم سينمايي مطرح جهان در موسسه آموزش عالي سوره
7 فيلم از مطرحترين فيلمهاي سينمايي ايران و جهان از 24 مهر ماه لغايت 3 آذر ماه در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالي سوره حوزه هنري به نمايش در آمد.
مديركل روابط عمومي و امور بينالملل حوزه هنري خبر داد
سينماهاي فرسوده حوزه هنري تجهيز و نوسازي ميشود
"سيد عامر فيروزآبادي" گفت: برخي از سالنهاي قديمي حوزه هنري در مراكز استاني تخريب و نوسازي ميشود و سينماها ديگر هم بهسازي و مرمت مي شود.
سومين جشنواره سراسري فليم كوتاه 100 كرج برگزار شد
سومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه 100 (فيلمهاي 100 ثانيهاي) به همت حوزه هنري و با مشاركت شبكه سوم سيما، 22 آذرماه سال جاري در شهرستان كرج برگزار شد.
تجمع تعدادي از هنرمندان حوزه هنري ياسوج به مديريت اين حوزه
تعدادي از هنرمندان حوزه هنري در اعتراض به مديريت حوزه هنري استان كهكيلويه و بويراحمد در دفتر رئيس اداره ارزشيابي استانداري تجمع كردند.اين هنرمندان در تجمع اعتراضآميز خود نسبت به نحوه هزينه اعتبارات همايشها و جشنوارهها شكايت داشتند.
نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه برگزيدگان خود را معرفي كرد نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه "نگاه دوم" به همت حوزه هنري استان لرستان،عصر جمعه 16 ارديبهشت ماه جاري طي مراسمي با حضور فيلمسازان برجسته سينماي ايران در خرمآباد با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
پرداخت بدهي حوزه هنري به اتحاديه تهيه كنندگان در سه قسط
حوزه هنري با توافق اتحاديه تهيه كنندگان بدهي 6ميلياردي خود را در سه قسط پرداخت مي كند.
رياست "حسن بنيانيان" در "حوزه هنري" چهار سال ديگر تمديد شد
"حسن بنيانيان" رييس حوزه هنري طي حكمي از سوي سيد مهدي خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي، به مدت 4 سال ديگر در سمت خود ابقا شد.
"محمد حسين حقگو" به رياست سازمان سينمايي سوره منصوب شد.
معاون سينمائي حوزه هنري و رئيس سازمان توسعه سينمائي سياستهاي كلي خود را اعلام نمود.حسين حقگو، ابتدا از اقدامات اوليه خود گزارشي داد و اعلام كرد در همين روزها مشغول تصفيه و پرداخت كليه بدهي هاي معوقه معاونت سينمايي به تهيهكنندگان فيلمهاي سينمائي طرف قرارداد حوزه هستيم و از اين به بعد پس از اتمام نمايش فيلم حداكثر ظرف ده روز، سهم صاحبان فيلم پرداخت خواهد شد.
وي در ادامه به اين نكته اشاره نمود كه شوراي سياستگذاري حوزه هنري مصوب كرده است كه سينماهاي حوزه بايد در جهت حمايت از سينماي ملي و ارزشي ايران تجديد سازمان شود، بدين منظور براي عملي شدن اين سياست، اقدام به تشكيل شوراي خاص سينمائي در معاونت سينمائي حوزه گرديده است تا از اين به بعد در يك تصميم جمعي كارشناسي شده نسبت به توليد و اكران فيلمها و بازسازي سينماهاي حوزه سياستگذاري شود.
حقگو اعلام كرد: در اولين اقدام، تصميم گرفته شده از آغاز سال 1385 سينماهاي حوزه نسبت به اكران فيلمهاي ارزشمند و داراي خصوصيات مناسب براي خانوادهها اقدام شود كه در اين رابطه مشغول برنامهريزي هستيم.
خبرگزاري فارس: الهام حسين زاده، نقي نعمتي و مهرداد اسكويي موفقترين فيلمسازان جوان دو مجموعه انجمن سينماي جوانان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در سال 1384 بودند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران الهام حسين زاده در ادامه موفقيتهاي فيلم كوتاه برجستهاش همسفر خاموش موفق به كسب 4جايزه بين المللي جايزه بزرگ جشنواره بينالمللي ملبورن و جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره هاي اسپن آمريكا، فيلم كوتاه توكيو ژاپن و فيليكر فست استراليا گرديد و در بخش مسابقه جشنواره هاي سن سباستين و گرانادا (اسپانيا)،نانسي و سيلوئت (فرانسه)، كاپالينو (ايتاليا)، تو-اكران و يوروپين بانيال (سوئيس) ويگس برگ و پكس (آلمان) ادينبورو (انگلستان)، دراما (يونان) و داكا (بنگلادش) حضور يافت.
برپايه اين گزارش نقي نعمتي هم با دو فيلم كوتاه خط آزاد و با او توفيق هاي داخلي و بين المللي بسياري را تجربه كرد. او با خط آزاد موفق به كسب جايزه دوم فستيوال مدرسه فيلم و سينماي لودز لهستان و مدال برنز جشنواره ملل اتريش شد و در چند جشنواره ديگر هم حضور يافت.ضمن اينكه نعمتي با فيلم كوتاه با او هم سيمرغ بلورين بهترين فيلم كوتاه جشنواره فجر تنديس بهترين فيلم جشواره فيلم كوتاه تهران از نگاه تماشاگران و تنديس بهترين فيلم كوتاه جشنواره تجلي قرآن در زندگي مردم را از آن خود ساخت.
عنوان بهترين مستندساز سال 84 نيز نصيب مهرداد اسكويي گرديد كه با مستند تحسين شده اش از پس برقع در بخش مسابقه 19 جشنواره جهاني حضور پيدا كرده و اژدهاي طلايي جشنواره معتبر كراكو جايزه بهترين فيلم مستند جشنواره مونيخ و عنوان بهترين سينماگر جوان سال در جشن سينمايي دنياي تصوير را از آن خود ساخت.
خبرگزاري فارس: كتاب «9 نمايشنامه برتر دانشجويي» كه از ميان نمايشنامههاي ارائه شده در هشتمين جشنواره بينالمللي تئاتر دانشگاهي ايران انتخاب شده، به اهتمام «فهميه سياحيان» انتشار يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين كتاب از سه بخش نمايشنامههاي برگزيده بخش اصلي، نمايشنامههاي برگزيده بخش جنبي و نمايشنامههاي منتخب بخش پژوهش تشكيل شده است.
«مارون» نوشته «شهرام ابوالقاسمي» و «پيغامم را به شاه برسانيد» نوشته «فرزين طاهري» در بخش اول، «يكي از همين روزها» نوشته «جلال نخبگي»، «كلاغ» نوشته «مرضيه ازگلي»، «طفيليها» نوشته «احسان فلاحتپيشه»، «گودو ميآيد» نوشته «ايرج محرمي» در بخش دوم و «چاي تلخ» نوشته «عليرضا كلاهچيان»، «هزار و چندمين شب شهرزاد» نوشته «فهيمه سياحيان» و «خانه من اينجاست؟!» نوشته «علي پورعيسي» دربخش سوم به چاپ رسيده است.
در مقدمه اين كتاب آمده است: «هماره برآنيم تا حركتي بيافرينيم ماندگار در تاريخ. هنر را با آرمان و هدف پيوند ميزنيم و بر تارك تلاشهاي نجيب دانشجويي مينشانيم تا پيكر عظيم فرهنگ را خوني شويم هر دم نو به نو. ثمره تلاشمان نمايش است آنچه در دل رهپويانش عشق و اميد و زندگي است. ما نيز چون هر دلسوخته ديگري گرد هم آمديم، دستهامان را بالا برديم و با دلي پرنشاط و پراميد پرچم تئاتري دانشجويي را فراز آورديم.»
كتاب «9 نمايشنامه برتر دانشجويي» با 308 صفحه، شمارگان 200 نسخه و قيمت 3500 تومان از سوي انتشارات «سخنگستر» و با همكاري دبيرخانه دائمي چاپ آثار ادبي دانشجويان كشور در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
-آقاي شورجه آيا در سينماي پيش انقلاب زمينههايي وجود داشت كه مردم را به خيزش عليه ظلم و استبداد ترغيب كند؟
ج: اساساً سينما و ديگر رسانههاي ارتباطي در رژيم ستم شاهي پهلوي تحت كنترل آشكار و پنهان رژيم قرار داشتند و توسط رژيم و عوامل آن هدايت ميشدند. خصوصاً ابزاري همچون سينما، حكومت شاهنشاهي از طريق وزارت فرهنگ و هنر اين رسانه را بشدت تحت كنترل داشت و از آن در جهت اميال و اهداف خود استفاده ميكرد و مردم و جامعه را به سوي غنيمت شمردن و ايجاد غفلت از فرايندهاي سياسي و اجتماعي زمان استفاده ميكرد و نيز با توليد فيلمهاي هدف دار در جهت انحراف در باورهاي مذهبي مردم و نيز متهم كردن آنها به گروههاي چپ و كمونيستها بود. بدنه سينما هم در جهت به فساد كشاندن مخاطبين، و خدشه دار كردن بنيانهاي خانواده ساخته ميشد.
معدود روشنفكران از فرنگ برگشته كه نوعا سينما را در مدارس و دانشگاههاي اروپايي و آمريكايي آموخته بودند در پوشش بنياد فرح ديبا همسر منحرف و فاسد شاه معدوم بصورت هدايت شده فيلم ميساختند و راهاندازي جشنواره فيلم تهران نيز در همين راستا بود كه خواص سينماگران بتوانند در رقابت با اروپايي و آمريكايي سطح آثار خود را ارزيابي كنند. نوعا تمهاي فيلمهاي اين قشر از فيلم سازان با ساختارهايي روشنفكرانه و انتقادي به قصد و منظور اين امر فيلم ميساختند كه حكومت متظاهر وانمود بكند كه در ايران مخالفين هم ميتوانند فيلم بسازند حال آنكه هم فيلمسازان و هم خود سياستگذاران فرهنگي تا خرخره در مهد وابستگي بودند.
اين نعل وارونه زدنها هم نميتوانست از چشم مردم آگاه و روشن بين جامعه دور بماند و همين فريب كاريها و انحرافات مفسده انگيز در سينما باعث شد كه در اولين گامهاي پيروزي انقلاب مردم سينماها را بعنوان مظاهر مجسم طاغوت و اشاعه دهندگان فرهنگ شاهنشاهي به آتش بكشند و همين امر هم باعث شد كه امام راحل در اولين نطق و سخنراني خود پس از ورود به ايران در بهشت زهرا فرمودند «ما با سينما مخالف نيستيم با فساد مخالفيم».
- انقلاب اسلامي چه تحولاتي در شاخههاي حاكم بر سينماي ايران ايجاد كرد. بروز اين تحولات چه نمود بيروني داشت؟
ج- بطور قطع و يقين سينما پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تحول چشم گيري در زمينههاي سخت افزاري بدست آورده اما متاسفم كه بگويم در محتوي و معني و در نمايش توانمندي و اقتدار سياسي و فكري و صنعتي و رشد علوم مختلف نتوانسته پا به پاي انقلاب حركت بكند تشنه و لنگ لنگان بدنبال انقلاب است! سينماي ناقص الخلقه ما به لحاظ جسمي بزرگ شده اما قدرت تميز خوب از بد را ندارد و مصلحت خود و كشور را نميداند. سينما در نمايش قدرت تفكر و معنويت و جريان تند انقلاب و پيام فرهنگي و نداي ظلم ستيزي و عدالت گستري و دعوت به خداوند و معنويت عقب افتاده، شيب همسويي سينما با جريان انقلاب و همگرايي با آن هر چقدر كه از پيروزي انقلاب فاصله گرفتهايم كم تر شده است و حساسيت مسئولين فرهنگي كشور نيز در طول اين مدت بدلايل مختلف نسبت به ارزشها و آرمانهاي انقلاب كمتر شده است. بهمين دليل در حوزه فرهنگ خصوصا هنر و سينما نيازمند يك خانه تكاني اساسي در مديريت هستيم و بهمين نسبت نيازمند زلزله بالاي 7 درجه ريشتر در بدنه آن. تا هنگامي كه تحول در نگرش و ديدگاه سينماگران كشور صورت نگيرد پيروزي در صنعت وفنآوري راه بجايي نخواهد برد و در نهايت هم سينما تيغي خواهد بود در دست جوان رشيد اما كم عقلي همچون سينما كه يا بر سر خود بلايي خواهد آورد يا بر سر ديگران!
- تأثير جنگ تحميلي بر رشد نسلي جديد در سينماي ايران را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
ج- جنگ تحميلي عراق عليه ايران عليرغم اينكه خسارتهاي جبران ناپذيري بر پيكر جوان انقلاب و نهال نوپاي خيزش عظيم و بزرگ ايران زد اما خيرات و بركات و دستاوردهاي زيادي هم براي كشور عزيزمان به ارمغان آورد و بخشي از آن خودكفايي در عرصههاي مختلف صنعتي، علمي،فنآوري تكنيكي و دفاعي و مهمتر از همه رسيدن به توانايي خودباوري و خود اتكايي و دفاع همه جانبه در مقابل دشمن عنود و خشمگين كه از اقصي نقاط دنيا مورد حمايت بود و عقب راندن دشمن و باز پس گيري تمامي سرزمينهاي تحت اشغال با پشتيباني مردمي و بسيجي از سوي ملت شريف ايران بود. در حوزه هنر و سينما نيز عدهاي از بهترين فيلم سازان نسل جديديمان در گردونه جنگ آبديده شدند و هم اكنون نيز تنها اميد نجات سينما معيوب كشورمان به توسط اين عده امكان پذير است و سينماي دفاع مقدس كه از ابتداي جنگ تحميلي تاكنون حدود دويست فيلم در صندوقچه خود به يادگار گذاشته تنها ژانر و گونهاي است كه مولود انقلاب و دفاع مقدس است كه ميتوان به آن افتخار كرد و به آن باليد و اين ادعا را داشت كه ذخائر ارزشي و معنوي سينماي ما همين ژانر سينمايي است. اگر راه نجات و رفعت و تعالي هم اگر بتوان بر سينما متصور شد از ناحيه همين سينماست.
- بنظر شما سينماي انقلاب اسلامي از چه دورهاي شكل گرفت؟
ج: ناچارم اعتراف كنم كه ما سينمايي با نام سينماي انقلاب اسلامي نداريم. يعني سينمايي كه مبتني بر ارزشها و آرمانهاي انقلاب باشد و در تحكيم اين انقلاب تفسير مباني اين انقلاب ترويج رويكرد فرهنگي و آگاهي بخشي و عدالت جويي و ظلم ستيزي و خدا محوري انقلاب نداريم و در طول ربع قرن پس از پيروزي انقلاب هم روز به روز از اين مدار دورتر شدهايم تا جائيكه هم اكنون پر كردن خلعهاي عميق و زياد اين فاصله خيلي سخت و غيرممكن مينمايد و هزينههاي مادي و انساني زيادي نياز داريم كه به نقطه صفر يعني پيروزي انقلاب باز گرديم. بنابراين بايد گفت: از همان اوان انقلاب ما تعريفي از سينما نداشتيم و يا اينكه سينما نتوانست از خورشيد انقلاب همچون، ماه نور لازم را درك كند. تنها دوره و مقطعي كه سينما شبيه انقلاب و مردم مسلمان شد دوران جنگ و دفاع بود و با فيلمهاي جنگي بروز و ظهور پيدا كرد و نمود خارجي پيدا كرد. بنابراين انتظاري كه انقلاب از سينما داشت برآورد نشد و سينما با انقلاب همسو و همگرا با انقلاب نشد و راه خود را از آن جدا كرد و اين فاصله روز بروز هم بيشتر و بيشتر شد بطوريكه در جشنواره 24 يعني پس از ربع قرن گذشت از انقلاب كبير اسلامي ديگر نه تنها هيچ اثري از انقلاب و ارزشهاي آن در سينما وجود ندارد بلكه از طرف سينما مورد هجمه قرار گرفته و فيلمهاي ما كه توسط عناصر و عوامل داخل انقلاب تهيه و توليد شده مستمسك و بهانهاي در دست دشمنان انقلاب در خارج از كشور قرار ميگيرد كه به بهانههاي مختلف بيست و اندي سال است كه در تدارك به انزواكشان انقلاب و حكومت اسلامي هستند قرار ميگيرد.
- تعريف شما از سينماي معني گرا چيست؟
ج: واقعيت اين است سينماي **** جمهوري اسلامي ايران با توجه به رويكردش و جهت گيري و آرمانها و آرزوهايش و شعارهايي ميبايست سرتاسر معني گرا باشد چرا كه پيام انقلاب ما از همان اقتداي پيروزيش و دعوت به معنويت بود. از آنجائيكه هيچ وقت سياستهاي كلان سينماي ما نتوانست و يا نگذاشتند به اين معنويت نزديك شود و روز بروز هم از اين موارد الهي دورتر شد. در يك دهه اخير به قهقرا و ابتذال گرائيد. بنياد سينمايي فارابي كه متولي هدايت سينما و سينماگران بوده و هست براي پر كردن اين خلع بناي سينمايي را گذاشت بنام معناگرا، كه دهان اين و آن را ببندد و در سال سهميهاي هم براي اين گونه سينما در جشنواره فجر اختصاص داد. همانطور كه تا چندي پيش سينماي ديني را اين چنين عمل ميكرد . اين درحالي بود كه خود اين فيلمها از چندان تحليل درستي در خصوص تحليل مباني معرفتي و معارفي اسلام ناب نداشتند و خود مبناي پارهاي انحرافات و يا مذهب ستيزي و به سخره گرفتن اهل معنا و مذهب نيز بود! بنابراين فيلمها و سينماي معنوي هم اگر با شناخت و تحليل و با فهم درست ديني اگر ساخته نشود قطعا انحراف آفرين خواهد بود. هر چند اين سينما هم براي درپوش گذاشتن به فضاي مبتذل حاكم بر سينما بنيان گذاشته شد. بنابراين اعتقاد بنده اين است كه كليت سينماي ما بايد معناگرا و انديشمند و تفكر آفرين بايد باشد. سينمايي كه در آن انسان خدا را فراموش بكند و از خدا بيخبر شود و بدنبال اين نباشد كه خداوند را اطاعت كند بنا به فرمايش رسول اكرم اسلام حضرت محمد (ص) هيچگاه رفعت و تعالي و رشد نخواهد يافت. و با كوچكترين مشكلات به بنبست رسيده به خودكشي فكر ميكند! سينما و فيلم هم آفريده دست و فكر فيلم ساز و نويسنده است و بطور قطع و تعيين ذات و نايافته از هستي بخش كي تواند كه شود هستي بخش. با اين تذكر ، حقير بر اين باور هستم كه معنويت حقيقي ابتدا بايد سازندگان فيلم و اركان آن را بلرزاند تا در اثرش تاثير بگذارد. دغدغه فيلم ساز و هنرمند است كه هميشه جهت گيري و رويكرد و حتي ساختار آثار او را نمود ميدهد و به نمايش ميگذارد به عبارت ديگر هنرمند دغدغهها و دلمشغوليهاي خودش را فيلم ميكند يا به رمان و يا شعر تبديل ميكند. هنرمند اگر دغدغه اش دنيا و هوسهاي دنيوي باشد اين امر در اثر او متجلي خواهد شد و اگر اين دغدغه دين و عدالت و مبارزه با ظلم و ستم و ... باشد قطعا همان سوژه و موضوع فيلم و اثر هنري هنرمندا خواهد شد. از كوزه همان برون تراود كه در اوست.
- تاثير سينماي ايران بر سينماي ديگر كشورهاي جهان را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
ج: سينماي ما هميشه دنباله رو بوده چه در بدنه و چه در سينماي خاص و بظاهر پيشرو. بعد از انقلاب سينماي بدنه از فيلمهاي هندي و دست چندم فيلمهاي آمريكايي پيروي ميكرد و فيلمهاي خاص هم از سينماي سينماگران پيشرو فرانسه و ايتاليا دنباله روي ميكرد. پس از انقلاب و متأخرتر از اوايل انقلاب بغير از ژانر دفاع مقدس غالب فيلمهاي بدنه علاوه بر تقليد از فيلمهاي درجه دو آمريكا حال از فيلمهاي فارسي پيش از انقلاب هم تقليد كردهاند و كپيهاي جديد از فيلمهاي پيش از انقلاب و نيز فيلمهاي هندي دنباله روي ميكنند. البته نوع جديد و پرطرفدار در خارج از كشور و در جشنوارههاي اروپايي و آمريكايي كه رويكردهاي غالب آنها سياسي است از فيلمهاي ايراني منتقد بر وضعيت موجود در ايران نشان ميدهد كه دسته و گروه جديدي از فيلمهاي ايراني كه مختص خود ايران و فيلم سازهاي ايراني است و فكر ميكنم فيلم سازاني را كه در كشورهاي خود دچار اختناق و خفقان هستند متأثر ميكند و شايد هم از رويه و شيوه فيلمهاي سياه ايراني تقليد بكنند و تأثير بگيرند! بيشترين استقبال را از اين گونه فيلمهاي ايراني محافل سياسي تحت پوشش جشنوارههاي رنگارنگ ميبرند كه قصد به انزوا در آوردن ايران و ناكار آمد و ناتوان جلوه دادن حكومت اسلامي دارند. خلاصه گمان نميكنم بغير از ضد انقلاب خارج نشين و عامل صهيونيستي بظاهر حقوق بشر و طرفداران حقوق كودك و فمينستهاي اروپايي كه بدنبال حقوق زنان هستند گروهها و افراد ديگري دنبال تأثيرگيري از سينماي ايران باشند.
سينماي ايران و سينماگران ايراني ناگزير هستند كه به هويت خود و هويت اعتقادي خود بازگردند و خدا را در محور فعاليتهاي خود قرار دهند و خداوند را نزديك خود نه البته از رگ گردن نزديكتر از آن مقام بلند و والايي كه ميخواهند ببينند. اگر خدا را از زندگي خود حذف كنيم هر گناهي بزرگ و كوچك توجيه ناپذير خواهد بود و خود را در هر عمل غير انساني محق ميدانيم. سينماي كنوني ايران بشدت از درد بي خدايي رنج ميبرد در لابلاي زندگيهاي روزمره انسانها در فيلمهاي ما خدا غايب است . بنظرم ميرسد كه خدا را با زاويه ديد و نقطه نظر خود نبايد كاناليزه بكنيم. يعني اينكه مثلا بعد رحمانيت و بخشندگي خداوند را از ابعاد ديگر وجودي آن وجود لايزال برجستهتر كنيم طوريكه مثلا گناه كار به گناه جريتر شود و اعمال زشت خود را با توبه توجيح كند و به اميد توبه خود را مجاز به گناه بداند. خداوند عاقبت همه ما را ختم بخير بكند انشاا...
به گزارش خبرنگار فارس،سينماي كشورمان سال 84 با نمايش بيش از 40 فيلم در سينماهاي كل كشور به فروشي معادل 11 ميليارد و 266 ميليون تومان دست يافته است كه از اين مقدار 6 ميليارد و 457 ميليون تومان سهم فروش بليت در سينماهاي تهران و 4 ميليارد و 809 ميليون تومان درآمد سينما از شهرستانهاي و استانهاي ديگر كشور است.
فيلم «شارلاتان» به كارگرداني آرش معيريان و تهيهكنندگي حسين فرحبخش با فروشي معادل يك ميليارد و 50 ميليون تومان پرفروشترين فيلم اكران سال 84 بود و «آكواريم» ساخته ايرج قادري و به تهيه كنندگي مرتضي شايسته،امسال با 935 ميليون تومان بعد از اين فيلم پرفروشترين فيلم امسال بوده و كم فروشترين فيلم امسال نيز «كنار رودخانه»ساخته عليرضا اميني با فروشي معادل يك ميليون تومان است.
همچنين فيلمهاي:شاخه گلي براي عروس(قدرت الله صلح ميرزايي) با فروشي معادل 875 ميليون تومان،مكس(سامان مقدم) 767 ميليون تومان، بازنده(قاسم جعفري) 767 ميليون تومان و مجردها(اصغر هاشمي)720 ميليون تومان پس از اين دو فيلم از پرفروشترين فيلمهاي گيشه در سال 84 بودهاند.
اما فيلمهاي فرهنگي نيز در سالي كه گذشت در سينماها مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.
بيد مجنون(مجيد مجيدي)470 با ميليون تومان،خيلي دور خيلي نزديك(رضا ميركريمي)با 286 ميليون تومان،گيلانه(رخشان بني اعتماد) با 154ميليون تومان،ديشب باباتو ديدم آيدا(رسول صدر عاملي)با170 ميليون تومان،ماهي ها عاشق مي شوند(علي رفيعي) با 190 ميليون تومان،حكم(مسعود كيميايي) با 303 ميليون تومان و كافه ترانزيت (كامبوزيا پرتوي) با 217 ميليون تومان فيلمهاي هستند كه در سال گذشته علي رغم برخورداري از شرايط نا مناسب اكران توانستند به فروش قابل قبولي دست يابند.
اما فيلمهاي گروه آسمان باز همانند سال گذشته يعني سال 83 با در اختيار داشتن تعداد اندكي از سالنهاي نمايش در انتهاي جدول فروش فيلمهاي سال 84 قرار دارند.فيلمهايي مثل:مرثيه برف(جميل رستمي)،امتحان(ناصر رفاهي)،كنار رودخانه(عليرضا اميني) و چند فيلم ديگر از جمله اين فيلم ها هستند.
دفاتر پخش «فيلميران»،«پويا فيلم»،«شكوفا فيلم» و «هدايت فيلم» نيز از دفاتر پركار سال گذشته محسوب ميشوند.
فیلم " تپه ها چشم دارند " در نخستین هفته نمایش در برتیانیا صدرنشین جدول فروش این کشور شد.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، این اثرکه بازسازی فیلم کلاسیک وس کراون است درنخستین هفته نمایشش دربریتانیا بالغ بر یک میلیون و130 هزار پوند بلیت فروخت و به حکمرانی فیلم " فیلم قرارملاقات " پایان بخشید بدین ترتیب " فیلم قرارملاقات " با کسب 760 هزارپوند به جایگاه دوم جدول سقوط کرد.
فیلم هراسناک " تپه ها چشم دارند " که محصولی از استودیو فاکس سرچلایت نام الکساندر اجا را در مقام کارگردان دارد. این اثرشرح حال خانواده ای را روایت می کند که راه کویر را درپیش می گیرند بی خبرازاینکه ماجراهای هراسناک بسیاری درانتظار آنهاست.
دراین میان جایگاه سوم جدول به " سایریانا " اختصاص یافت. ازدیگرفیلمهایی که این هفته دربریتانیا به نمایش درآمدند می توان به فیلم " دونفر برای پول " اشاره کرد که به رغم نقش آفرینی آل پاچینو نتوانست به فروش مطلوبی درست یابد ودرلیست ده فیلم برتر نیز قرار نگرفت.
جاناتان مستو ، کارگردان فیلم " ویرانگر سه : رستاخیز ماشین ها "، انصرافش را از ساخت فیلم " امشب او می آید " اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، این کارگردان با استودیوی کلمبیا پیکچرز به توافق رسیده بود تا فیلم درام " امشب او می آید " را کلید بزند اما پس از مدتی انصرافش را از کار برروی این پروژه اعلام کرد.
مستو دلیل کناره گیری از این اثر را اختلاف نظر با ویل اسمیت ، هنرپیشه ایفاگر نقش محوری عنوان کرد و از تهیه کننده ها خواست که درصدد یافتن کارگردان دیگری برآیند.
اکیوا گولدزمن ، مایکل مان و جیمز لاستیر ازجمله افرادی هستند که درزمینه تهیه وتولید این اثربه فعالیت می پردازند و مستو نیز ابراز تمایل کرده که به عنوان مدیر تولید فیلم همچنان به همکاری خود با استودیوی کلمبیا پیکچرز ادامه دهد.
فیلمبرداری این اثر از ماه ژوئن آغاز می شود وتهیه کننده ها مصمم هستند که تا تاریخ مذکور ، فیلمساز توانایی را برای این پروژه بیابند.
ویل اسمیت درفیلم " امشب او می آید " نقش فوق قهرمانی را بازی می کند که باید با بحرانهای بوجود آمده ، کناربیاید وراه حلی را برای مشکلات بیابد.
فیلمنامه این اثر توسط وینسنت انگو به رشته تحریر درآمده وتوسط وینس گیلیان باز نویسی شده است .
پل گرینگرس، کارگردان مطرح بریتانیایی، قرارداد ساخت فیلم "آخرین هشدار بورن" را امضاء کرد.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، این فیلمساز موافقت کرد که برای ساخت سومین اثر از مجموعه فیلم های پرفروش "جیسون بورن" پشت دوربین فیلمبرداری قرار بگیرد. گرینگرس پس از اینکه دوگ لیمن انصراف خود را از ساخت فیلم "برتری بورن" اعلام کرد، بر اریکه کارگردانی این اثر تکیه زد و فیلم خوش ساختی را ارائه داد. با این وجود وی تاکید کرد که فیلم "آخرین هشدار بورن" به مراتب فیلمی بزرگتر و بهتر از نسخه های نخستین خواهد بود.
وی گفت: "فیلمنامه کامل شده و در حال حاضر ما مراحل پیش تولید را پشت سر می گذاریم. فیلمنامه ای که در دست داریم دربر گیرنده داستان جدیدی است که تفاوت بسیاری با کتاب دارد. این فیلمنامه توسط تونی گیلروی و تام استاپارد نوشته شده و دربر گیرنده عناصر هیجان انگیزی است که مخاطبان سال ها در انتظار آن بوده اند."
این کارگردان در ادامه صحبتهایش افزود: "شخصاً نمی توانم تا زمان آغاز فیلمبرداری منتظر بمانم. صادقانه بگویم این فیلم اثر شگفت انگیزی از کار درمی آید و تصمیم گرفته ایم صحنه های تعقیب و گریز خودروها را نیز در آن بگنجانیم."
این اثر سومین و آخرین فیلم از مجموعه آثار بورن است که در آن جیسون بورن همچنان به دنبال دست یافتن به هویت از دست رفته خود میگردد و سرانجام مخاطب به این امر دست می یابد که او کیست و چرا مدام تحت تعقیب است. در قسمت پایانی مشخص می شود که بورن در کجا به دنیا آمده، مادرش چه کسی بوده و در چه سالی به خدمت ارتش درآمده است.
فيلمنامه، يكي از ركنهاي اساسي سينما محسوب مي شود. اما طي سالهاي اخير اكثر مشكلات و ضعفهاي سينماي ايران متوجه اين حوزه گرديده است و حتي در بيانيه هيات داوران جشنواره فيلم فجر هم اين موضوع به طور رسمي اعلام گرديد.
مينو فرشچي در گفتگو با خبرنگار هنري ايسنا بزرگترين مشكل حوزه كاري خود را انداختن هر ايرادي كه در فيلم پيش ميآيد به گردن فيلمنامه ميخواند و ميگويد: آيا در اين فيلمهاي بد، كسي فيلم را با فيلمنامه قياس كرده است مطمئن هستيم ما به هيچ وجه مشكل فيلمنامه نداريم. حتي وقتي كار خودمان را با فيلمنامههاي برگزيده دنيا مقايسه ميكنم ميبينم كه تفاوت چنداني با آنها نداريم.
وي افزود: اما در سينماي دنيا سناريو تبديل به چيزي ميشود بهتر از فيلمنامه و تمام چيزهايي كه در ذهن فيلمنامهنويس است به همراه خلاقيتي كه كارگردان دارد به بهترين نحو پياده ميشود و ديگر مثل اينجا ترس از كمبود حلقههاي فيلم وجود ندارد وعوامل هم همزمان چند ين كار نميكنند در نهايت هم فيلم خوب درميآيد.
اين فيلمنامهنويس افرود : ولي در اينجا هر فيلمي كه به دلايل ديگر به در ميآيد ميگويند ضعف اصلي سينماي ايران فيلمنامه است .
وقتي اين جمله را ميشنوم عصباني ميشوم حتي در بيانيه هيات داوران جشنواره فيلم فجر هم كه هيچكدام فيلمنامهنويس نبودند اين مطرح ميشود. بايد فيلمنامه را با فيلم توليد شده مقايسه كرد و توجه داشت فيلمنامهنويسان كار خودشان را بلد هستند و اين حرفه كاري نيست كه هر روز بخواهد عوض شود.
وي افزود:ايرادات را به گردن فيلمنامهنويس مياندازند چون او گردنش از همه ضعيف تر وهميشه روي ميز و كاغذ خم است و با اين كارخودشان را راحت ميكنند.
فريدون فرهودي انداختن تقصيرات گردن فيلمنامهنويس را ناشي از جايگاهي ميخواند كه اين حرفه در حال پيدا كردن است و به ايسنا ميگويد: يعني سينماي ما تازه دارد فيلمنامهنويسي را به عنوان يك ركن سينمايي جدي ميگيرد و طبيعي است تمام معضلات را با توجه به شناخت تازهاي كه به اين حرفه دارند متوجه آن كنند.
وي افزود: از طرف ديگر براي بخشي از اين حرف هم بايد به آنها حق داد. به جهت محدوديتهايي كه داريم كار ما به حد واقعياش نرسيده ما با محدوديتهايي مواجه هستيم كه عرصه دانش، تجربه و تجارت را شامل ميشود و سينماي ما به دليل محدوديتهاي مالي كه دارد طبيعي است فشار زيادي را به فيلمنامهنويس و ذهن آن بياورد كه بطور غيرمستقيم در كار تاثير ميگذارد.
فرهودي با بيان اينكه همه ما با فيلمنامه مشكل داريم توضيح داد: شايد فيلمنامهنويس تبحر نوشتن را ندارد و به همان اندازه كارگردان هم تبحر دركش را ندارد.تهيهكنده هم اين آمادگي ذهني را ندارد كه بايد براي فيلمنامه سرمايهگاري كند و بازيگر هم در بسياري اوقات فاقد درك درست از فيلمنامه است و قالبا به جاي اينكه خودش را با نقش جور كند نقش را با خودش تطبيق ميدهد. اينها نشان ميدهد كه انگار ما تازه با اين موجود (فيلمنامه) آشنا شديم و ميتوانيم از آن ايراد بگيريم و درعبارت كليتر ميتوان گفت فيلمنامه در سينماي ايران هنوز در جاي خوبي قرار نگرفته است.
جابر قاسمعلي معتقد است: اگرچه ميگويند فيلمنامه مهمترين بخش توليد يك فيلم است اما در عمل به نظر ميآيد كم اهميتترين بخش توليد فيلم شده و در طول اين سالها هميشه اينگونه بوده است.
وي بخشي از اين مشكل را متوجه موضوعات و سوژههاي ا نتخابي ميداند و بخش ديگر را در نگارش و تكنيك ارزيابي ميكند و به ايسنا ميگويد: در بخش اول به نظر ميآيد همكاران ما در كشورهاي اروپايي و آمريكايي راحتتر هستند. چون در آنجا تفكيكي در كارشان صورت گرفته و به راحتي ميتوانند داستاني راانتخاب و با رجوع به نويسنده حقوق آن را خريداري نمايند و به فيلمنامه تبديل كنند.
اين فيلمنامهنويس افزود: امادر كشور ما فيلمنامهنويس بايد داستاننويس هم باشد در حاليكه درستتر اين بود ذهن فيلمنامهنوسي از قيد داستانپردازي آزاد باشد ما انواع واقسام قابل توجهي داستان در ادبيات معاصر و كهنمان داريم اما به دلايل مختلف دچار فقر سوژه هستيم و براي انتخاب موضوع دستمان باز نيست.
وي با بيان اينكه به غير از تعداد معدودي، ساير فيلمهاي ما با مشكل مواجه هستند تصريح كرد: دولت بايد بطور جدي پا پيش بگذارد و مقداري از بند آييننامهها و بخشنامهها بيرون بيايد و عرصه داستان و سوژه را در سينماي ايران متنوعتر و گستردهتر كند.
محسن دامادي نيز با اشاره به اينكه در ارتباط با مشكلات حوزه فيلمنامهنويسي آنقدر گفته شده كه هر حرف تازهاي تكرار مكررات است به ايسنا ميگويد: آنچه كه بسيار مهم است اينكه ما در اين حوزه سرمايهگذاري نميكنيم وتا چيزي در مرحله كاشت نباشد قاعدتا از برداشت نتيجهاي نخواهيم گرفت.
وي افزود: در طول اين ساليان در كشور عادت شده كه معمولا سرمايهگذاري ازطرف دولت باشد و از فيلمنامهنويس مستقل نميتوان انتظار داشت ايثار كند و برود راجعبه مقولههايي تحقيق و پژوهش كند و فيلمنامههاي خاصي را بنويسد.
اين فيلمنامهنويس با بيان اينكه البته عدهاي مثل من كوشش كرديم و بيجيره و مواجب اين كار راانجام دادهايم ميگويد: ولي تا زماني كه بازار كپي فيلمهاي دسته چندم هندي و آمريكايي به قيمت خوبي توسط تهيهكنندهها خريداري ميشود كمتر نويسندهاي راغب مي شود به كار پژوهش عادت كند و اين مساله شروع بحران خواهد بود.
وي افزود: تداوم اين بحران دامن بقيه جريانات را خواهد گرفت و تا هنگامي كه يك فيلمنامه خوب و حساب شده نباشد نميتوان توقع يك توليد خوب و منطقي را داشت.
دامادي با بيان اينكه همه مشكلات را پس از توليد نبايد گردن فيلمنامه انداخت اظهار داشت به اين دليل كه سينما عادت كرده به دليل برگشت سرمايه از فيلمنامههايي كه كمتر پرسوناژ شخصيت دارد و كمتر در محيطهاي بيروني جستجو كند و از فصول كمتري برخوردار است استقبال كند و در واقع سراغ فيلمهاي آپارتماني و زن وشوهري رفته است كه گاهي بعضيهايشان با استقبال هم روبرو ميشوند.
وي تاكيد كرد: از چنين سينمايي نميشود توقع سينماي ملي، بالنده و رو به رشد داشت. در نهايت دچار درجا زدن ميشويم و مخاطب را به تدريج از دست خواهيم داد. حداقل روال اين چند ساله به اين ترتيب بوده و مرتب بايد حسرت گذشته را با خود حمل كرد.
هريسون فورد ابراز علاقه كرده است كه هرچه زودتر به نقش مورد علاقه اش يعنى اينديانا جونز بازگردد و در چهارمين فيلم از اين سرى بازى كند.
روز گذشته فورد به مطبوعات آلمان گفته است كه من و استيون اسپيلبرگ هر دو فيلمنامه نوشته شده را دوست داريم و مطمئنم كه خيلى زود فيلمبردارى را آغاز مى كنيم. سومين و آخرين قسمت فيلم هاى ايندياناجونز در سال ۱۹۸۹ با عنوان ايندياناجونز و آخرين جنگ صليبى به فروش فوق العاده اى دست يافت.
فورد ۶۳ ساله در ادامه گفته است كه براى بازى در اين نقش تنها به كمى تمرين براى استفاده بهتر از شلاق نياز دارد.
جورج كلونى بازيگر برنده اسكار حزب دموكرات آمريكا را به سكوت در برابر حمله بوش به عراق متهم كرد.
كلونى در يادداشتى در يك سايت اينترنتى نوشته است: دموكرات ها به خاطر ترسيدن از متهم شدن به خيانت و وطن فروشى از چند ماه پيش از حمله به عراق سكوت اختيار كردند. كلونى در ادامه نوشته است: در سال ۲۰۰۳ بسيارى از ما مى پرسيديم چه ارتباطى بين صدام و بن لادن وجود دارد؟ عراق چه دخالتى در يازدهم سپتامبر داشته است. ما بايد قبول كنيم جلوگيرى از اقدامات رهبران غيرقابل اعتماد، وطن فروشى نيست.
سيريانا آخرين فيلم جورج كلونى كه جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش دوم مرد را براى او به ارمغان آورد و فيلم «شب به خير و موفق باشيد» هر دو مواضع انتقادآميزى نسبت به سياست هاى ايالات متحده داشتند. كلونى ۴۴ ساله در پايان مى نويسد.
وقتى شما از زبان مورو در دهه ۵۰ قهرمان فيلم شب به خير و موفق باشيد. مى شنويد ما بايد بين خيانت و اختلاف عقيده تفاوت قائل باشيم انگار كه درباره امروز حرف مى زند. او براى عقايد سياسى اش عذرخواهى نمى كند. وى گويد: من ليبرال هستم. حالا تيراندازى كنيد.
شب گذشته فيلم يك تكه نان ساخته كمال تبريزى براى اهالى سينما و مطبوعات به نمايش درآمد.
نمايش عمومى اين فيلم از دوم فروردين ماه آغاز مى شود و تبريزى سعى كرده با اين فيلم نگاه جديدى را تجربه كند.
فيلمبردارى، بازى اسماعيل خلج، احمد آقالو، رؤيا نونهالى و... از نكات تحسين برانگيز فيلم به شمار مى آيد. اما بى شك مهمترين ويژگى اين فيلم، بازى رضا كيانيان در سه نقش متفاوت است. اين بازيگر در يك تكه نان نقش سه پيرمرد را برعهده دارد كه همه آنها ريشه اى ماورايى دارند. البته كيانيان پيشتر در فيلم گاهى به آسمان نگاه كن، ديگر ساخته تبريزى با نقش «هاتف» بازى در يك نقش ماورايى را آزموده بود، اما اين بار قصه متفاوت است.
ابتدا قرار نبود هر سه پيرمرد را كيانيان بازى كند، براى هر پيرمرد يك بازيگر مجزا در نظر گرفته شده بود كه كيانيان يكى از آنها بود. اما بعدتر اعضاى گروه به دليل شباهت هاى درونى و ظاهرى اين سه شخصيت، همه را يك نفر بازى كند و كيانيان كه هميشه آمادگى ايفاى نقش هاى متفاوت را دارد، تنها نامزد گروه بود. از همين رو پيرمرد گاريچى، كندودار و آسيابان به او سپرده شد. اگرچه او پيش از اين در فيلم هاى يك بوس كوچولو، اسب، تئاتر حرفه اى ها و مجموعه تلويزيونى كيف انگليسى و زمان شوريدگى نقش پيرمرد را ايفا كرده بود، اما اين بار گريمى سنگين بر چهره داشت كه بيش از ۶ ساعت وقت او را مى گرفت.
او اين روزها مشغول بازى در يك مجموعه تلويزيونى به نام يك مشت پر عقاب (اصغر هاشمى) است و دو كتاب هم درباره بازيگرى تأليف كرده كه همزمان با نمايشگاه كتاب در ارديبهشت ماه عرضه مى شود.
او امسال با بازى در فيلم هاى زاگرس (محمدعلى نجفى)، اسب (بابك محمدى)، كارگران مشغول كارند (مانى حقيقى) و باغ فردوس، پنج عصر (سيامك شايقى) پركارترين بازيگر جشنواره بود.
ريدلي اسكات هم در رابطه با مبارزه با تروريسم حرف هايي براي گفتن دارد.
به نوشته BBC، اين فيلمساز قديمي سينما كه با درام تاريخي اسكاري خود «گلادياتور» به سينماي حماسي جان تازه اي داده، قصد دارد قصه كتاب پرخواننده ديويد ايگناتيوس را تبديل به فيلم سينمايي كند. اين كتاب كه «رخنه به درون دلهره» نام دارد، يك اثر دلهره آور سياسي است كه نگاهي انتقادي به شعار «جنگ عليه ترور» دارد. اين شعار بعد از حادثه يازدهم سپتامبر به صورت تز سياسي كاخ سفيد و جرج بوش در آمد و زمينه ساز حمله به افغانستان و عراق شد.
قصه فيلم و كتاب درباره يكي از مأمورين سازمان جاسوسي CIA است كه براي انجام مأموريتي محرمانه راهي اردن مي شود. او در اين محل بايد رئيس يك گروه تروريستي را پيدا و دستگير كند. در اين راه حوادثي رخ مي دهد كه خط اصلي قصه فيلم را به پيش مي برد. هنوز معلوم نيست فيلمنامه فيلم را اسكات ۶۸ ساله مي نويسد يا فرد ديگري براي اين كار انتخاب مي شود. احتمال حضور اريك بانا- بازيگر «تروا» ، «هالك» و «مونيخ» -در نقش اصلي فيلم خيلي زياد است.
ريدلي اسكات سال قبل هم با كارگرداني «قلمرو بهشت» يك سوژه پرهيجان و بحث انگيز را براي فيلم خود انتخاب كرد. اين فيلم (كه مدتي قبل از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد) درباره جنگ هاي صليبي بود و برخلاف اكثر محصولات هاليوودي، چهره مسلمانان در آن به خوبي تصوير شده بود. همين مسأله باعث استقبال كشورهاي عربي و خاورميانه از اين فيلم شد. اورلاندو بلوم نقش اصلي «قلمرو بهشت» را بازي كرد. اسكات كار توليد «رخنه به درون دلهره» را بعد از اتمام كار تازه اش، «يك سال در همين محدوده» شروع مي كند.
سينماهاي هند شاهد نمايش عمومي موفقيت آميز يك فيلم جديد هستند.
به نوشته سايت اينترنتي رديف، «مالامال ويكلي» با يك فروش خوب صدرنشين جدول هفتگي سينماهاي هند شد. اين فيلم كمدي را «پريا دارشان» كمدي ساز سرشناس سينماي اين كشور آسيايي كارگرداني كرده است. رتيش دشموك، ريماسن، پارش راوال و ام پوري نقش هاي اصلي فيلم را بازي مي كنند. كمدي قبلي اين فيلمساز به نام «گرم ماسالا» اكتبر گذشته به روي پرده رفت و با فروش بسيار بالايي روبه رو شد. بعد از «رنگ ده بسنتي» - با بازي عامرخان- كار جديد «پريا دارشان» دومين محصول سينماي هند در سال جديد ميلادي است كه با يك فروش خوب و بالا روبه رو مي شود. اگر استقبال تماشاگران از «مالامال ويكلي» در هفته آينده هم ادامه پيدا كند، فيلم لقب يك كار پرفروش را مي گيرد.
دومين فيلم جدول هفتگي فروش سينماهاي هند هم يك كار جديد است. جيگياسا با بازي هريشيتا بهات با شكست تجاري روبه رو شد. فيلم به كارگرداني فيصل سيف تقليدي ناشيانه از فيلم موفق سال قبل سينماي هند «صفحه ۳» است، «تسري آنكه» با بازي ساني ديول و آميشا پاتل كه هفته قبل صدرنشين جدول بود، اين هفته به رديف سوم سقوط كرد. فروش ضعيف فيلم آن را تبديل به يك كار كم فروش كرده است.
درام خانوادگي اجتماعي «تاكسي شماره ۹۲۱۱» - نانا پاته كار، جان آبراهم و سميراردي _ چهارمين فيلم جدول است. فيلم كه ۲ هفته قبل با يك فروش ضعيف شروع كرد به تدريج موفق به جذب تماشاگران سينما شد و هم اكنون لقب يك كار متوسط را گرفته است.