برگزیده های پرشین تولز

همه چیز در مورد شکرک زدن عسل

fateme_r77

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 جولای 2020
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
3
سن
26
چرا عسل شکرک می زند؟

در حالت کلی اکثر افراد معتقدند شکرک زدن عسل نشانه ی بد و تقلبی بودن آن است و عسلی که شکرک بزند را عسل خوبی نمی دانند؛ حتی ممکن است آن را دور بریزند و دیگر از آن استفاده نکنند. اما آیا واقعا این گونه است؟

در کل بخش زیادی از ترکیب عسل شامل آب در حدود 15 درصد و سه نوع قند شامل گلوکز، ساکاروز و فروکتوز در حدود 80 درصد است که از بین این قند ها فروکتوز و گلوکز 75 درصد و ساکاروز 5 درصد عسل را تشکیل می دهند. از میان این سه نوع قند، گلوکز تمایل زیادی به کریستاله شدن و یا رس بستن دارد. بنابراین به علت وجود مقدار زیادی قند به خصوص گلوکز در مقدار کمی آب، اگر عسل در شرایط خاصی قرار گیرد، معمولا از حالت محلول خارج می شود و شکرک می زند.

این موضوع برای هر عسلی ممکن است اتفاق بیفتد؛ یعنی عسل چه طبیعی باشد، چه تغذیه ای و چه تقلبی ممکن است رس ببندد و شکرک بزند.

شکرک-زدن-عسل.jpg

عوامل موثر در زودتر رس بستن عسل کدام اند؟


پس گفتیم هر عسلی ممکن است در صورت قرارگیری در شرایط خاص شکرک بزند. در کل 4 عامل موثر در شکرک زدن عسل شامل:

1-میزان رطوبت عسل

2-میزان گلوکز موجود در عسل

3-دمای محیط

4-ناخالصی های موجود در عسل

آیا شکرک زدن عسل نشانه ی خوبی است؟

بالاتر گفتیم که هر نوع عسلی چه طبیعی باشد، چه تغذیه ای و چه تقلبی ممکن است شکرک بزند بنابراین از روی شکرک زدن عسل نمی توان به طبیعی بودن آن پی برد. یعنی اگر عسلی شکرک بزند نمی توان نتیجه گرفت که آن عسل حتما طبیعی است.

گاهی برخی از تولیدکنندگان و زنبورداران برای جلوگیری از شکرک زدن عسل به آن حرارت می دهند و آن را تا دمای بالایی گرم می کنند. با این کار دیگر عسل شکرک نمی زند ولی از طرفی ممکن است تمام خواص خود را از دست بدهد.

بنابراین شکرک زدن عسل از این جهت می تواند نشانه ی خوبی باشد که نمایانگر آن است که عسل خام است و حرارت ندیده و خواص خود را از دست نداده است.

آیا از روی شکل شکرک عسل می توان به طبیعی یا تغذیه ای بودن آن پی برد؟

برخی معتقدند که شکرک عسل طبیعی نرم و شکرک عسل تغذیه‌ای زبر است در حالی که با توجه به تحقیقات صورت گرفته شکل شکرک یا کریستال‌های عسل ارتباطی با طبیعی و تغذیه‌ای بودن عسل ندارد و به عوامل دیگری مثل گلی که زنبور برای درست کردن عسل از آن تغذیه کرده و همچنین دمایی که عسل در آن شکرک زده و عوامل محیطی دیگر ارتباط دارد بنابر این از روی ظاهر کریستال‌های عسل شکرک زده نمی‌توان گفت که عسل تغذیه شده است یا خیر.

برای پی بردن به خوب یا بد بودن یک عسل راهی جز آزمایش آن در آزمایشگاه و یا خریدن آن از زنبورداران و یا فروشگاه های معتبر و مطمئن وجود ندارد.

*فروشگاه اینترنتی درکام
یکی از فروشگاه های مطمئن است که تمامی عسل های خود را از زنبورداران مطمئن تهیه می کند و برای اطمینان از طبیعی بودن این عسل ها ، آن ها را آزمایش می کند. شما می توانید برای خرید این عسل های طبیعی و سالم و کسب اطلاعات بیش تر در زمینه ی عسل به سایت این فروشگاه به آدرس dorkam.com مراجعه کنید.*
 
بالا