• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کلوب طرفداران تراکتورسازی تبریز

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
یعنی لقب پاشا قبل از آتا ترک وجود نداشت ؟
این لقب زیاد طول نمیکشه برش میدارن . مطمین باش . این خط این هم نشون .
 

ناپلئون

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2006
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
0
البته پاشا فقط مربوط به آتاتورک نیست و اکثر افرادی که در زمان حکومت عثمانی جزو درباریان بودند این لقب رو داشتند؛ و این رسم در ادامه تاریخ ترکیه هم اعتبار خودش رو از دست نداد

در ضمن لقب های ورزشی همیشه اغراق آمیز هستن؛ چون در یک لحظه شوق همه رو ور می داره :cool:
 

climax

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2007
نوشته‌ها
330
لایک‌ها
3
برنامه بازي هاي تيم تراكتورسازي از هفته هفدهم تا بيست‌‌ و يكم ليگ برتر اعلام شد

سازمان ليگ فوتبال برنامه هفته هفدهم تا بيست ‌‌و يكم ليگ برتر فوتبال را اعلام كرد. بر این اساس برنامه تیم تراکتورسازی در این هفته ها به شرح زیر است:

هفته هفدهم؛ جمعه 6 /9/ 88
تراكتورسازي - پاس همدان ساعت 14

هفته هجدهم؛ جمعه 13 /9/ 88
تراكتورسازي - صباي قم ساعت 14

هفته نوزدهم؛‌ جمعه 20/ 9/ 88
ذوب‌آهن اصفهان - تراكتورسازي ساعت 14

هفته بيستم؛‌ جمعه 27 / 9/ 88
تراكتورسازي - شاهين بوشهر ساعت 14

هفته بيست و يكم؛ چهارشنبه 2/ 10/ 88
راه‌آهن- تراكتورسازي ساعت 14
 

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
البته پاشا فقط مربوط به آتاتورک نیست و اکثر افرادی که در زمان حکومت عثمانی جزو درباریان بودند این لقب رو داشتند؛ و این رسم در ادامه تاریخ ترکیه هم اعتبار خودش رو از دست نداد

در ضمن لقب های ورزشی همیشه اغراق آمیز هستن؛ چون در یک لحظه شوق همه رو ور می داره :cool:
من هم این میدونستم اما وقتی بچه ها ربطش دادن به آتاترک تو معلومات خودم شک کردم ...
 

climax

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2007
نوشته‌ها
330
لایک‌ها
3
اختصاصی / مهاجم نامی در تراکتور

بنا به اطلاع حاصله مذاکراتی با فریدون فضلی، اشپیتیم ارفی و بهمن طهماسبی انجام گرفته و یکی از این سه مهاجم خوب تا روز یکشنبه به تراکتور خواهد پیوست تا مشکل گلزنی این تیم را مرتفع نماید.

همچنین گفته میشود تمرینات تیم از روز پنجشنبه اغاز خواهد شد.

tractorfans.com
 

TehranNet

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,464
لایک‌ها
561
سن
35
محل سکونت
Tehran
اشپیتیم از بقیه بهتره

2تای دیگه تاریخ مصرفشون گذشته :دی
 

ناپلئون

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2006
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
0
من هم این میدونستم اما وقتی بچه ها ربطش دادن به آتاترک تو معلومات خودم شک کردم ...

بله... حتی بعضی از خانوم های درباری هم از القاب داشتن :D:p
 

climax

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2007
نوشته‌ها
330
لایک‌ها
3
مشکل این پاشا هم خدا رو شکر حل شد ، من که راحت شدم ! :D
---

TractorFC.com- اختصاصی کلوب هواداران تراکتور:
مصاحبه و درد دل با کمالوند:
سرمربی محبوب تیم فوتبال تراکتور سازی نبریز امروز در گفتگوئی ویژه با خبرنگار Tractor FC به نکاتی اشاره کردند که اطلاع و آگاهی از آن برای تک تک مردم عزیز و فهیم آذربایجان لازم و ضروریست.
Tractor FC : آقای کمالوند سلام خسته نباشید از اوضاع تیم و فصل نقل وانتقالات چه خبر؟
کمالوند : سلام ممنون، شما هم خسته نباشید . عرض کنم بچه ها که هنوز در تعطیلات هستند و از نقل و انتقالات هم اگه اجازه بدین تا قطعی نشدن قراردادها حرفی نزنیم تا همانند بعضی روزنامه ها و سایتهای ورزشی که برای پر شدن صفحات خود از درج هیچ اخباری دریغ نمیکنند و کاری به صحت آن ندارند نشود.
Tractor FC : ظاهراً دل پری دارید آقا فراز؟؟!!!
کمالوند (با خنده به ظاهر تلخ) : آره راستشو بخواین براي خودم جای سواله چطور بعضی سایتها و روزنامه ها و دیگر رسانه ها میتونن اینقدر راحت از زبان کسی خبری رو درج کنند که خود اون فرد اصلاً خبر از اون حرفها نداشته باشه مثلاً این روزا اخباری در مورد نقل و انتقالات تیم تراکتور در رسانه ها بیان میشه که نه تنها ما خودمونم بی اطلاع هستیم بلکه اصلاً چنین اخباری صحت ندارد و تیم تراکتور تا این لحظه با هیچ بازیکن جدیدی به توافق 100% نرسیده و قراردادی نبسته و حتی در مورد بعضی از بازیکنان که اسمی ازشون برده شده هیچ گونه مذاکره ای صورت نگرفته و نخواهد گرفت، دیگه من نمیخوام اسم ببرم خودتون میدونید.
Tractor FC : خواسته آقا فراز از مردم چیه؟
کمالوند : من خواهشم از مردم اینه که تا از اخباری مطمئن نشدن و به صرف اینکه تو روزنامه و یا سایتی نوشته شده از شایعه پراکنی و کشیدن تیم به حاشیه بپرهیزند ، من حتی شنیدم که القابی همچون فراز امپراطور و غیره مخصوصاً کمال پاشا به بنده داده اند که باید اعلام کنم من یک ایرانی هستم و اذربایجان و شهر تبریزم خیلی دوست دارم و اسمم فقط فراز کمالوند هستش و دوست ندارم هیچ لقبی داشته باشم چنانچه تا کنون نیز نداشته ام و اینگونه القاب جز تخریب تیم تراکتور و مردم آذربایجان چیزی دیگر نخواهد داشت بخاطر همین مسئله همینجا از مردم عزیز خواهش میکنم از این گونه القاب مخصوصاً (بازم تأکید میکنم ) کمال پاشا در مورد من استفاده نکنن و منو به عنوان برادر کوچکتر و خادم خودشون قبول کنند تا کمک حالی باشد برای دور نگه داشتن تراکتور از حاشیه های بی مورد.

Tractor FC : آقا فراز تیم کی به تبریز میاد؟
کمالوند : والا قرار بود دسته جمعی بیایم ولی چون بچه ها هر کدوم تو شهر خودشون بودن و اکثراً با خانواده به تعطیلات رفته بودن برا بعضی هاشون سخت بود که بخوان یه جا جمع بشن برا رفتن به تبریز به همین خاطر قرار بر این شد هر کدوم از بچه ها جداگانه خودشونو برسونن که بتونیم روز پنجشنبه با حضور همه آنها تمریناتمونو از سر بگیریم .
Tractor FC : از اردوی ترکیه ترکیه چه خبر؟
کمالوند : قضیه اردوی ترکیه منتفی شده و ما شنبه صبح تبریز رو به مقصد کیش ترک میکنیم و اونجا اردو میزنیم و احتمالاً دو بازی تدارکاتی هم با تیمهای فجر سپاسی و سپاهان تو کیش داشته باشیم .
Tractor FC : حرف آخر؟
کمالوند : از مردم آذربایجان به خاطر همراهی تیم خودشون در طول نیم فصل تشکر میکنم و به تک تک آنها خسته نباشید میگم .
 
Last edited:

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
پاشا، عنوان یا لقب دولتمردان عالی‌رتبۀ لشکری و کشوری در امپراتوری عثمانی که از جانب سلطان به آنان اعطا می‌شد. این عنوان در سراسر قلمرو امپراتوری از آناتولی و روم ایلی تا سرزمینهای عربی خاورمیانه و شبه جزیره و شمال افریقا و متصرفات اروپایی این دولت متداول بود.
زمان شروع استعمال این واژه به طور دقیق روشن نیست، ولی به اقرب احتمال قبل از عثمانیان در میان مغولان معمول بوده است(نک‍: قزوینی، 4/81)، حتیٰ در مآخذ روزگار سلجوقیان آسیای صغیر نامهایی نظیر علی‌پاشا دیده می‌شود(نک‍: آق‌سرایی، 305). نیز کاربردهایی نظیر «ای پشا» در اشعار ترکی دیوان بهاءالدین سلطان ولد فرزند جلال‌الدین که خطاب به خداوند است(نک‍: ص557)، از سابقۀ کهن‌تر این واژه حکایت دارد، اما با آنچه مسلم است، عثمانیها از نخستین سالهای شکل‌گیری دولت خود، استفاده از این لقب را مرسوم ساختند و آن را به جای «بویان»(شاه‌زاده و امیر)متداول در میان ایلخانان و «وزیر» رایج در عصر سلجوقیان به کار می‌بردند(طوغان، 341).
در آغاز، استفاده از این لقب در انحصار اعضا و وابستگان خاندان سلطنت بود(پاکالین، II/755)؛ اما پس از مدتی عمومیت یافت و شاه‌زادگان از آن پس لقب «چلبی سلطان» می‌گرفتند(ثریا، 4/738). از مأموران عالی‌رتبۀ کشوری، وزرا، بیگلربیگیها، میرمیران و امیرالامرا، و از لشکریان، دارندگان توغ(تاجی از موی دم اسب که برحسب مقام و موقعیت امرا، به آنها داده می‌شد، نک‍: سامی، قاموس ترکی، ذیل توغ)، یعنی مشیر(مارشال)، فریق(سپهبد) و میرلوا(سرلشکر) به این لقب ملقب بودند(پاکالین، همانجا؛ سامی، همان، ذیل پاشا؛ کاظم قدری، 2/15-16).
علاءالدین پسر عثمان غازی، بنیان‌گذار سلطنت عثمانی، و نیز سلیما پسر ارشد اورخان(ه‍ م)بن‌عثمان، نخستین وابستگان خاندان سلطنتی بودند که به پاشا ملقب شدند(ثریا، همانجا؛ گیبنز، 71-72). علما، فضلا و عارفان نیز گاه عنوان پاشا می‌یافتند. کسانی چون دانشمند معروف، عارف بالله ملقب به مخلص پاشا، پسر او عاشق پاشا، پدر عاشق پاشازاده مؤلف تاریخ عاشق پاشا در تاریخ عثمانی، از آن جمله‌اند(هامرپورگشتال، I/153-156). شاعران و ادبا، بانوان منسوب به خاندان سلطنت مانند پاشاخاتون، عمۀ شاه اسماعیل صفوی، و نیز مادر خدیومصر در سدۀ 13ق/19م، یعنی والده پاشا نیز گاه با این عنوان نامیده می‌شدند(گیب، EI2; V/41؛ پارسا دوست، 222).
معمولاً عنوان پاشا که به شکل پسوند به کار می‌رفت، موروثی نبود و دارندگان آن تیول نداشتند(دایرةالمعارف...، 1/514). نخستین شخص، غیر از افراد خاندان سلطنت ـ که به طور رسمی عنوان پاشا گرفت ـ لالا شاهین‌پاشا، للۀ سلطان مراد اول و بیگلربیگی روم ایلی بود(ثریا، 3/123، 4/738). همچنین اولین صدراعظمی که پس از برقراری منصب صدارت، عنوان پاشا یافت، چاندرلی‌قره‌خلیل است که خیرالدین پاشا لقب گرفت(همو، 4/738؛ سامی، قاموس الاعلام، 3/2072). برخی از وزرا نیز پاشا نامیده می‌شدند. این وزرا که به سبب اجتماع در زیر گنبد در دربار عثمانی به وزیران قبه معروف‌اند(نخست 3وزیر که تا 9 نفر افزایش یافت)، همگی عنوان پاشا داشتند(پاکالین، II/307-308؛ ثریا، 4/749).
با گسترش تشکیلات و قلمرو دولت عثمانی، شمار پاشاها نیز افزایش یافت؛ چنان‌که در زمان اعلان مشروطیت(1326ق/1908م)، 400 پاشا در عثمانی وجود داشت(پاکالین، II/757). برخی از پاشاها در محدودۀ مأموریت خود از اقتدار فراوانی برخوردار بودند، تا آنجا که حکومت مستقل نیز تشکیل دادند، از آن جمله محمدعلی‌پاشا در مصر را می‌توان نام برد(بروکلمان، 363-348).
در تقسیمات کشوری عثمانیان محل اقامت و مرکز حکومت پاشاها را «پاشالیق»(پاشالق)می‌نامیدند که از نظر اهمیت بعد از ولایت و ناحیه قرار داشت(میلر، 17؛ کاظم قدری، 2/16؛ ووسینیچ، 28). خدمۀ پاشاها را «پاشا دو کونتوسی»(کاظم قدری، همانجا)می‌خواندند، و محل کار و اقامت صدراعظم را «پاشاقاپی‌سی» یا «پاشاسرایی» می‌نامیدند(اوزون چارشیلی، 249)که بعداً باب عالی(ه‍ م)نامیده شد.
با فروپاشی امپراتوری عثمانی و اعلان جمهوریت در 1302ش/1923م، به تدریج از شمار پاشاها کاسته شد. مصطفیٰ کمال(آتاتورک)گویا آخرین فردی است که از جانب مجلس ترکیه عنوان پاشا یافت(اسعدی، 363). دولت جمهوری ترکیه با تصویب قانون(1313ش/1934م)استفاده از القاب و عناوینی نظیر پاشا و بیک را ممنوع کرد(شاو، II/386).
واژۀ پاشا در برخی ترکیبات و اصطلاحات تاریخی نیز به کار رفته است، مانند «پاشا باشتارده سی»(کشتی جنگی قبل از اختراع کشتی بخار)، «پاشا دفتر لیسی»(افراد تحت فرمان وزیر، سنجاق‌بیگی و بیگلربیگی)، «پاشا قپوسی قودامانلری»(دولتمردان شاغل در باب علی)، «پاشااوطه‌سی»(واحدی از ینی چری‌ها)، «پاشاسنجاقی»(مرکز حکومت والی)(پاکالین، II/757-758).
در باب ریشۀ لغوی و معنی پاشا، لغت‌شناسان و مورخان آراء گوناگون ابراز داشته‌اند. برخی از مورخان آن را برگرفته از زبان فارسی، و مرکب از دو کلمۀ «پا» و «شاه»، یعنی «پایِ شاه»، دانسته، و آورده‌اند که در ایران باستان جنگاوران پای شاه نامیده می‌شدند و این ترکیب به مرور زمان به پاشا مبدل شده است(گیبنز، 72؛ هامرپورگشتال، I/157؛ نیز نک‍: سامی، قاموس ترکی)؛ ولی این نظر پایۀ درستی ندارد. برخی نیز آن را محرف کلمۀ پادشاه فارسی می‌شمارند؛ یعنی چون فرمانروایان عثمانی سلطان نامیده می‌شدند، صفویان به منظور تحقیر آنان، حکام درجۀ دوم خود را سلطان می‌نامیدند(همانجا؛ کمپفر، 162)، عثمانیها نیز زیردستان خود را پادشاه خواندند، و پاشا تحریف شدۀ آن است(لغت‌نامه...، نیز معین، ذیل پاشا). صحت این ادعا نیز مورد تردید است، زیرا چنان‌که اشاره شد، این واژه از دوران سلجوقیان آسیای صغیر متداول بوده است. اما از آنجا که کلمۀ پادشاه و شاه از دیدگاه عرفانی به دراویش نیز اطلاق می‌شده است، بدین سبب، پاشا را می‌تواند از پادشاه مشتق شده باشد(نک‍: پاکالین، II/755-756). این نظر مورد قبول واقع نشده است و برخی آن را ناشی از اشتباه در نوشتار می‌دانند، زیرا که در متون قدیم ترکیباتی نظیر حاجب باشاه، سلیمان باشاه، پاشات و همچنین پاشا دیده می‌شود(طوغان، 490، حاشیۀ شم‍ 126).
افزون برآن، گفته‌اند که واژۀ پاشا برگرفته از واژۀ ترکمنی بَشه به معنی برادر بزرگ است(کاظم قدری، 2/15) و علاءالدین برادربزرگ اورخان نیز به این عنوان ملقب بود. بشه در اصل باش اخی(برادر بزرگ)بوده که به باشاآغا و سپس به پاشا مبدل شده است و کلمۀ بشه امروزه در بعضی از شهرها مانند قسطمونی به کار برده می‌شود(نک‍: پاکالین، II/755). ولی از آنجا که آغا به معنی برادربزرگ است، ترکیب باشاآغا را مقبول نمی‌شمارند و پاشا را برگرفته از پادشاه می‌دانند(همو، II/759). نظریه‌ای دیگر نیز آن را ترکی و مأخوذ از «باش شاد» می‌شمارد که در میان ترکهای قپچاق استعمال می‌شده، جزء دوم آن واژۀ شاد به معنی بازرس است که با باش ترکیب شده است. این عنوان گویا در میان مجارها نیز رایج بوده است(طوغان، 341، نیز 490، حاشیۀ شم‍ 126).
طوغان معتقد است اصل این واژه هرچه باشد، معنی و مفهوم و اهمیت آن به ترکها مربوط است(ص341). یک نظریۀ دیگر نیز آن را مأخوذ از واژۀ بابلی «پاحا» می‌داند که در قانون‌نامۀ حموربی آمده، و به معنی رئیس ایالت، والی و فرماندار است. در کتاب عهد عتیق نیز این کلمه ذکر شده است. بر اثر مرور زمان پاحا به پاسا، و سپس پاشا تبدیل شده است و امروزه در عبری، پاشا را به صورت پاحا می‌نویسند(نک‍: پاکالین، II/755). چنین می‌نماید که نظریۀ اخذ پاشا از پادشاه فارسی مقبول‌ترین آراء باشد.
منبع :
http://www.cgie.org.ir/shavad.asp?id=130&avaid=5455
 

TURK_AVENGER

کاربر فعال عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 جولای 2009
نوشته‌ها
3,422
لایک‌ها
891
محل سکونت
in Bruges
می گم اسم تاپیک رو عوض کنیم بزاریم پادشاهان ترک !! :D . خب پاشا تنها مربوط به آتا ترک نبود ولی تو تاریخ فقط یه کمال پاشا داریم اونم آتا ترکه !! منم فقط گفتم نباید به یه فارس چنین الفابی داد. حالا بهتره تمومش کنیم × :)

حتی بعضی از خانوم های درباری هم القاب داشتن
:blink: :blink: :blink:
 

TehranNet

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,464
لایک‌ها
561
سن
35
محل سکونت
Tehran
بس کنید دیگه همش پاشا پاشا راه انداختید

یه پست دیگه در این مورد زده بشه به عنوان اسپم ریپورت میدم
 

TURK_AVENGER

کاربر فعال عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 جولای 2009
نوشته‌ها
3,422
لایک‌ها
891
محل سکونت
in Bruges
بس کنید دیگه همش پاشا پاشا راه انداختید

یه پست دیگه در این مورد زده بشه به عنوان اسپم ریپورت میدم

منم تو پست بالایی اینو گفتم !! دیگه چرا اسپم می کنی ؟؟ :wacko: :blink: :eek:

دیروز کمالوند گفت به احتمال زیاد سیدصالحی با یکی از بازیکنایه تراختور معاوضه بشه !! کسی خبر کامل داره ؟؟
 

TehranNet

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,464
لایک‌ها
561
سن
35
محل سکونت
Tehran
من کجا حرف تو رو زدم؟
یه نگاه دیگه بنداز ببین تو چی گفتی و من چی گفتم

نظرسنجي سايت گل: تراكتور، محبوب‌ترين تيم ايران
تراكتورسازي در اين نظرسنجي با اختلاف 1300 راي از حدود 14‌هزار راي داده شده، بالاتر از پرسپوليس،‌ فاتح اين نظرسنجي شد كه اين دومين پيروزي طرفداران‌تراكتور محسوب مي‌شود. آنها در نظرسنجي برنامه نود نيز با اختلاف عنوان پرشورترين هواداران ايران را به خود اختصاص داده‌اند.

ورزشگاه آزادی تهران زیر کشت رفته بود. صفایی‌فراهانی، ريیس وقت فدراسیون فوتبال سفارش داده بود تا چمن هلندی درجه یک و مرغوب برای ورزشگاه صدهزار نفری آورده شود. چمنی که بعدها قیمتش معلوم شد. دو‌میلیارد تومان هزینه چمنی شد که تا همین الان هم برایمان چمن است و دیگر خبری از چاله چوله‌های روی اعصاب ورزشگاه آزادی نیست. بگذریم. آن روزها بازی‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه تختی تهران برگزار مي‌شد، اما داربی فرا رسیده بود و بايد بازی به یک شهر دیگر که ورزشگاهی درخور توجه دارد برده مي‌شد. البته ورزشگاه نقش جهان اصفهان مثل الان نیمه‌کاره نبود و مي‌شد در آن بازی‌های مهمي‌ هم برگزار کرد. اصفهان، مشهد، شیراز و حتی جزیره کیش هم نام‌هایی بودند که آن روزها بر سر زبان‌ها افتاده بود. اما نام تبریز با حال و هوای دیگری همراه بود. این درست که تبریز سال‌ها بود در سطح اول فوتبال ایران حضور نداشت، اما بهار 81 ورزشگاه نیمه تمام
یادگار امام تبریز میزبان یکی از مهمترین دو بازی فصل شد. در جلسه‌ای كه صفایی‌فراهانی با هیات‌ريیسه‌اش در این باره برگزار کرد مخالفان بسیاری حضور داشتند. نیمه‌کاره بودن ورزشگاه، دوری از شهر و احتمال بروز اغتشاشات مسائلی بود که صفایی‌فراهانی همه آنها را رد کرد و به هیات‌ريیسه‌اش گفت: «مردم تبریز فوتبال را مي‌شناسند، سر کوه قاف هم بازی بگذارید با عشق وعلاقه باورنکردنی مي‌روند و بازی را مي‌بینند، هیچ اتفاقی هم نمي‌افتد.»چه داربی به یاد ماندنی هم شد.سامره در ثانیه 30 گل زد و علی 30 ثانیه شد.همان صبح بازی سکوها پر شد و بیش از 90‌هزار نفر بازی را از نزدیک نگاه کردند. با همان شور و حال تبریزی!
فوتبال تبریز و همه چیز
فوتبال تبریز را همه آنهایی که خوره فوتبال هستند به خوبی مي‌شناسند. فوتبالی استقامتی، مبتنی بر تعصب ذاتی و ناشی از سردی و خشنی هوای سرد و کوهستانی. این استقبال پرشور مردم از بازی‌های ‌تراکتورسازی در لیگ برتر و حتی دیدارهای این تیم در برابر تیم‌های نه چندان صاحب نام، نشستن روی سقف اتوبوس‌ها و ماشین‌ها و تشویق کردن تا سرحد جان مسلما نتیجه کار یک روز و دو روز و یک ماه و دو ماه و یک سال و دو سال نیست. پشت این غلیان احساسی تاریخی وجود دارد. تاریخی که گویای همه چیز است و آنقدر ریشه دوانده که قابل تصور نیست. میراث این تاریخ، مطمئنا به امثال شفق مدیرعامل و فراز کمالوند سرمربی و دیگران نخواهد رسید. در دهه 20 دکتر کوشافر، استاد علوم‌تربیتی دانشگاه تبریز یک مدرسه فوتبال در تبریز تاسیس کرد. مدرسه‌ای که تا ۲۰ سال نیروی جوان و بومي‌فوتبال تبریز را تضمین کرد. در حالی «مجید ناظمی» و «رحیم مه‌نمای اقدم» به تیم ملی دعوت شدند که استخوان‌بندی تیم ملی نوجوانان ایران را ستاره‌های مدرسه دکتر کوشافر تشکیل مي‌دادند.در سال۱۳۳۴ که رقابت‌هاي استانی برگزار مي‌شد تبریز تیم قدرتمندی داشت که قهرمان ایران شد. آنها با گارلو«Garlo» دروازه بان رومانیایی توانستند قهرمان ایران شوندو البته این درخشش سال‌های سال ادامه داشت.فوتبالی که از مسجد سلیمان و توسط انگلیسی‌هایی که در آن منطقه نفت خیز در جنوب غرب ایران کار مي‌کردند به شمال غرب رسیده بود.باشگاه‌ها به سرعت در تبریز تشکیل شدند. تبریزی‌های قدیمي‌یادشان هست. آنهایی که ورزشگاه تختی رو حرفه‌ای بودند.آذر، سیمرغ، آهن، شهاب، ظفر، شایان، نصرت (دوچی)، جوانان سرخاب.دو تیم آذر و سیمرغ که معمولا اکثر بازیکنان منتخب استان از آن‌ها گلچین مي‌شد بازی‌هایشان ورزشگاه را لبالب مي‌کرد. اولین بازیکنی هم که از تبریز به تیم ملی رسید و در سال ۱۹۵۴ در بازی‌های آسیایی شرکت کرد «داوود ارغوانی» بود که از بهترین‌ها بود، اما این آخرین بازیکن تبریزی تیم ملی نبود.بیوک جدی کار، حبیب دایی اوغلی، بیوک صباغ، حسین خداپرست،احد شیخ لاری، کریم باقری،کورش برمک،علیرضا اکبرپور،یونس باهنر،حسین ورسول خطیبی،سیروس دین محمدی و… هم در تمام این سال‌ها به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند.فوتبال تبریز در دهه 40 به اوج اقتدار رسیده بود و فدراسیون وقت دیداری دوستانه بین تیم ملی ایران و منتخب تبریز در تبریز‌ترتیب داد. وقتی که سعید صدری، شوخ‌ترین داور تاریخ فوتبال ایران برای تبریزی‌ها پنالتی گرفت، مدافع تبریزی توپ را به بغل گرفت و گفت : «کیشی! تبریز ده پنالتی اولماز. نامرد اولما !» یعنی:« مرد! در تبریز پنالتی وجود ندارد. نامرد نباش !»شور و حال مردم متعصب و خونگرم تبریز همیشه در مورد فوتبال فوق‌العاده بوده است. 8 سال دوری تبریز از سطح اول فوتبال ایران مطمئنا به نفع کلیت فوتبال ایران نبود.
تراختور قهرمان مي‌شه؟
مگر مي‌شود فوتبال تبریز را دنبال کرد و ‌تراکتورسازی را نشناخت. باشگاه ریشه دار و قدیمی ‌تراکتورسازی سال ۱۳۴۹ با حمایت کارخانه‌ تراکتورسازی تبریز شروع به کار کرد. اولین سری بازیکنان این تیم را کارگران این کارخانه تشکیل مي‌دادند. ‌تراکتورسازی تبریز تا سال ۱۳۸۰-۱۳۸۱ در سطح اول فوتبال ایران بازی مي‌کرد، اما در آن سال به لیگ دسته یک سقوط کرد و 8سال در لیگ یک دست و پا زد. نايب قهرمانی نهمین دوره جام حذفی در سال 73 آخرین افتخار این تیم محسوب مي‌شود، اما پیش از انقلاب در در دوره پنجم جام تخت جمشید فصل 56 – 57 پنجم شد و به عنوان بهترین تیم شهرستانی رسید. پس از انقلاب و در جام آزادگان ۷2 – ۷1 و جام آزادگان ۷۸ – ۷۹ رده ششم بهترین رتبه ای بود که‌ تراکتورسازان به دست آوردند. حالا این تیم پس از سال‌ها به لیگ برتر صعود کرده و خون همه تبریزی‌ها به جوش آمده است. مردمان شهری صنعتی که یکی از شریان‌های اقتصاد کشور است حالا با عشق روزها را مي‌شمارند تا روز بازی برسد و بتوانند راهی ورزشگاه یادگار امام شوند. پدرهای تبریزی حالا به بچه‌هایشان قول مي‌دهند که اگر نمرات بیست بگیرند آخر هفته به ورزشگاه یادگار امام برده شوند.
خنثی نیستند
تراکتور سازی و طرفدارانش برای همه خوره‌های فوتبال آنقدر نوستالژیک هست که حضورش در لیگ برتر همه را خوشحال کند. آن برف باریدن‌ها در زمستان و باران‌های تبریز روی سبزی چمن همیشه‌ تر و تازه ورزشگاه تختی، بازی‌های استقلال و ‌تراکتور که همیشه دیدنی و جذاب بوده‌اند، نوع تشویق کردن تماشاگران تبریزی، حتی گزارشگران تبریزی و آن آقایی که در ورزشگاه تختی تعویض‌ها را اعلام مي‌کرد را دوست داریم. تیمي‌ که تنها در تبریز طرفدار ندارد، در استان‌های آذربایجان غربی، زنجان و شهرهای آذربایجان شرقی‌ تراکتور هواداران دو آتشه‌ای دارد. این روزها اریس، باسلوق، پشمک، قرابیه و نوقا در دهان تبریزی‌ها شیرین‌تر از روزهای دیگر است. چون آنها پس از هر برد از این دست شیرینی‌ها پخش مي‌کنند و یک صدا مي‌خوانند: «آقنان، قرمز رنگیمیز، قهرمانلیق هدفیمیز، قرمزی، بیاض رنگیمیز، قهرمانلیق حقیمیز» همه تیم‌های لیگ برتری مي‌دانند که در تبریز هیچ تیمي‌ کار راحتی برای بردن قرمزهای‌ تراکتورسازی ندارد. مهمترين نقطه قوت‌ تراكتورسازي حمايت هواداران آن است. درست مثل منچستر یونایتد و داربي كانتي انگلستان و هر باشگاه ریشه‌دار اروپایی که هوادارانشان در خانه 90‌درصد ورزشگاه را پر مي‌کنند.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
 

climax

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2007
نوشته‌ها
330
لایک‌ها
3
شفق:
تراكتور سازي به پر طرفدارترين تيم آسيا تبديل مي شود


مدير عامل باشگاه تراكتور سازي تبريز گفت: تراكتور سازي را به پرطرفدارترين تيم آسيا تبديل مي كنيم

ناصر شفق افزود: خوشحالم كه تراكتور سازي پر طرفدارترين تيم نيم فصل نخست مسابقات ليگ برتر لقب گرفت و حتي تماشاگران تبريزي بيشتر از تماشاگران دو تيم استقلال و پرسپوليس از بازي هاي اين تيم استقبال كردند و ثابت شد كه مي توانيم اين تيم مستعد تبريزي را به يكي از پر طرفدارترين تيم هاي آسيا تبديل كنيم.

وي تاكيد كرد: تيم تراكتور سازي قطعا در نيم فصل دوم مسابقات ليگ برتر بهتر از اين ظاهر خواهد شد، ضمن اينكه ما با نظر مربيان تيم تراكتور سازي را تقويت خواهيم كرد.
 

TehranNet

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,464
لایک‌ها
561
سن
35
محل سکونت
Tehran
تراکتور هنرمندان را شکست داد
shafagh-honarmandan.jpg


نتایج بازی ها :

تراکتور سازی 6 هنرمندان 1

تماشاگر حدود 6000 نفر

نکته ویژه : بازی و گلزنی ناصر شفق

گسترش فولاد 0 پتروشیمی 2



تيم تراکتورسازي تبريز در يک ديدار خيرخواهانه مقابل تيم هنرمندان به پيروزي رسيد. در اين بازي که عصر امروز در ورزشگاه اختصاصي تراكتورسازي برگزار شد‌، اين تيم با نتيجه 6 بر يك به برتري رسيد. در اين بازي ناصر شفق مديرعامل باشگاه هم به ميدان رفت و گل ششم تراكتورسازي را به ثمر رساند. تماشاگران تراكتورسازي با شعار "ناصر آقاي گل " مديرعامل تيمشان را تشويق كردند. دروازه‌بان تيم هنرمندان نيما نكيسا بود و يونس باهنر به عنوان يار كمكي براي تيم هنرمندان به ميدان رفت.

از اين ديدار كه قرار است عوايد آن به كودكان سرطاني تعلق گيرد حدود 6 هزار تماشاگر تبريزي استقبال كردند. بليت هاي اين بازي به قيمت 2 هزاز تومان به فروش رفت.
 

Amir_Br

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
116
محل سکونت
تبریز
تراکتورسازی در برابر تیم هنرمندان بازی خوبی را انجام داد و ما هم در استادیوم تشریف داشتیم .
..
.
یه جمله خبری و ادبی نوشتم میخوام ببینم اینم پاک میشه یا نه ؟

sasan s: دوست عزیز قرار نیست هر پستی که شمای نوعی می زنید پاک بشه . دلیل پاک شدن پستهای قبلی شما این بود که به جای اینکه ریپورت یک پست بی محتوا رو بدید به اون پست پاسخ دادید و همین دلیلی شد برای ادامه بحث در مورد یک پست بی مورد . خواهش می کنم به جای اینکه منتظر پاک شدن پستهاتون باشید یک نگاهی به قوانین تالار فوتبال بیندازید . ضمن اینکه هدف اصلی من از پاک کردن پستهای غیر مرتبط اینه که روال گفتگوها در تاپیک تراکتور به هم نخوره . شاد باشید
 
Last edited by a moderator:

climax

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2007
نوشته‌ها
330
لایک‌ها
3
هافبک تيم فوتبال تراكتور گفت:
تيم ما در نيم فصل اول عملکرد خوبي داشت و ما را اميد وار به حضور در جمع 5 تيم اول کرد.

مصطفي اکرامي افزود: بازي هاي خوب ما در نيم فصل اول فوتبالي ها را غافلگير کرد و ما را اميدوار به حضور در جمع پنج تيم اول جدول رده بندي کرد. وي ادامه داد: اردوي بسيار خوبي در کيش داريم که کمک زيادي به آمادگي تيم ما مي کند و در نيم فصل دوم تاثيرات آن را خواهيم ديد. وي تصريح کرد: در نيم فصل دوم به دليل هماهنگي بازيکنان و با تجربه تر شدن ما بهتر نتيجه مي گيريم. اکرامي خاطرنشان کرد: شرايط جوي تبريز در نيم فصل دوم کمک زيادي به ما مي کند و حمايت هواداران موجب مي شود که در تبريز تمام تيم ها به مشکل بر بخورند و امتياز از دست بدهند.
tractorspor.ir

---

این سایت رسمی تراختور منو خوشحال می کنه !
آخه تو فارسی به ورزش می گویند : ورزش
تو جمهوری آذربایجان به ورزش میگویند : idman
تو ترکیه هم گویند : spor

اون وقت سایت رسمی ما هم از واژه ای که تو ترکیه ازش استفاده می کنند استفاده کرد :D
مثل اکثر تیم های ترکیه که اکثراشون spor دارند . . .
 
بالا