دقیقا حرفاتون درسته..اتفاقا بعد از مرجوعی دوباره یک هارد SSD با یک برند دیگه و 2 رم با یک برند دیگه از همون دیجی کالا بعد از این که پولو ریختن به حسابم خریدم که به مراتب قیمتش 50% از خرید قبلی بالاتر بود..خوب اعتماد داشتم تو این قضیه بهشون و خیالم از این بابت که اگر جنس ایراد داشته باشه پس میگیرن راحت بود..چون چه بخواهیم چه نخواهیم کالا الکتریکی ریسک داره واقعا شما بعد از چند روز استفاده بفهمی کالا ایراد داره مطمئنا فروشنده کالا رو پس نمی گیره و میگه ببر گارانتی مگر رو کاغدی چیزی با دست خط مکتوب کرده باشه که اونم میتونه بازم بپیچونه بگه بد استفاده کردی و این حرفا.من در جواب اون دوستی که میگه دیجیکالا برای تهرانی ها خوبه عرض میکنم نه انصافا کارکرد دیجیکالا دقیقا مثل چاقو برای همه آدمها یکسان میتونه باشه .گاهی سود گاهی ضرر
ربطی به تهران و شهرستان بودن نداره.
نکته اول بحث قیمت هستش : خیلی از کاربرها انتقاد به گران فروشی و گاهی تعریف از ارزان فروشی دارند . مشکل اینجاست که ما نوک بینیمون رو داریم میبینیم . مثل هایپرمارکتها دیجیکالا فروشنده هزاران هزار کالاست . ارزان فروشی دیجیکالا عمدتا بر میگرده به سیاست های رقابتی و گران فروشی دیجیکالا هم بر میگرده به ندونستن قیمت عامه مردم از کالاهای خاص.
فرض کنید یک گوشی سامسونگ با مدل و رنگ خاص رو بخواین قیمت پیدا کنید . کمتر از یک دقیقه قیمت این کالا تو اینترنت تا تومنش هم قابل ردیابیه !
اما سعی کنید قیمت یک کالای غیر دیجیتال و بدون مشخصات ریز رو پیدا کنید . تقریبا غیر ممکنه به راحتی قیمتی در بیارید . (مثال تو محصولات Forward که دیجیکالا خیلی روی تخفیفهاش کار میکنه ! عملا قیمت این کالا مشخص نیست و فروشنده های دیگه هدفشون گمراه کردن قیمت هست و نه فروش کالا )
در نتیجه ارزان فروشی دیجیکالا چیز عجیبی نیست و سیاست رقابتی ایجاب میکنه در حوزه هایی که قیمت ها به تومن و به روز برای مشتریان واضحه رقابت رو به حد اعلا برسونه و حتی گاهی خارج از عرف ارزان فروشی بی حساب کنه.
گران فروشی هم دقیقا به دلیل اعتمادی که مشتری از ارزان فروشی به دست میاره قابل دسترسه و مشتری چندان امکان استعلام قیمت رو نداره (مثال اب گرم کنی که دوستمون زد رو دقت کنید چند نفر از مردم عامه حاضرند زنگ بزنن اینور و اونور تا اب گرم کن بخرند! ) منتطقا اب گرم کن رو کسی انلاین نمیخره اما کسی دنبال خرید انلاین هست نا خودآگاهش با اعتماد به خریدهای دیگه اش از دیجیکالا آب گرم کن هم میخره و ممکنه قیمت هم نگیره .
---
نکته دوم در دیجیکالا بحث اعتماد به صحت عملکرد هست : چندتا فروشگاه آنلاین قابل بررسی میشناسین که کالا میخرید و ارسال نمیکنن. یا تلفن جواب نمیدن یا با تاخیر های بی دلیل کالاهاتون رو به تعویق میندازن برای ارسال .چندتا سایت میشناسید که از بس بد قول هستند که مجبورید مدتها وقت بزارید تا باهاشون ارتباط بگیرید و پیگیر کالاهاتون بشید؟
تو این قسمت دیجی کالا انصافا امتیازش خیلی خوبه.
---
و اما تیغ تیز دو لبه ای که دیجیکالا ایجاد کرده . این هنوز خیلی مقفول هست . دوستی راجب ssd اشاره کردن که خریدن و به دلایلی خاص و نه معمولی براشون عملکرد مناسب نداشته . در نتیجه کالا رو توی روز 6 ام پس دادن.
قسمت مثبت داستان : بسیار عالی برای یوزر تموم شده داستان و مشکل به لحاظ پس دادن حل شده است و ضرر مالی هم نکرده .
قسمت منفی داستان : الان اون SSD سرنوشتش چیه ؟
سناریو اول : به عنوان کالا معیوب تحویل گارانتی میشه !؟ اگر واقعا اینقدر ایراد خاص باشه آیا گارانتی قبول میکنه ؟ اگر قبول کرد پس مشکلی نیست. اما اگر قبول نکرد دیجی کالا با اون کالا چکار میکنه؟
سناریو دوم : به عنوان کالا اپن باکس فروخته میشه تو دیجیکالا (چند وقته سراغ دارید که دیجیکالا کالای باز شده بفروشه ؟)
سناریو سوم : این تو کالای دیجیتال و 100 البته کالاهایی که ساعت کار میندازن میتونه سناریو خیلی خیلی خیلی پرریسکی برای دیجیکالا باشه که کالا رو به عنوان نو به کس دیگه ای بفروشه . اما آیا همه ی کالاها تشخیص نو و دست بودنشون به همین سادگی SSD که ساعت کار و جا پیچ خوردن داره هست یا نه.(این مورد بارها تو خیلی از کالاها دیده شده !!)
---
نکته آخر .
دیجیکالا عملا برای خیلی از فروشنده ها شده ملاک قیمت گذاری و این خطرناک ترین قسمت تورمی برای خریداران کلیه کالاهاییه که تو دیجیکالا وجود داره.
من آشنای ابزار فروش داشتم و چندین بار قیمت کالاهاشو با دیجیکالا چک کردن گاهی تا 200 درصد دیجیکالا قیمت رو بالاتر اعلام میکنه و خیلی از خریدارها کالا رو میخرن.
تا وقتی برای تخفیف گرفتن از فروشنده معیار ما دیجیکالا باشه معیار فروشنده هم در قیمت بالا دادن دیجی کالا هست و ما مجبوریم خیلی از کالاها رو از حالت عادی گرونتر بخریم چون قیمت دیجی کالا فلان قدر تومانه.
در هر صورت شما و من ختم زرنگی و وسواس و حساسیت هم که باشیم خرید اینترنتی باگ هنوز زیاد داره و دیجیکالا هم از این قاعده مستثنی نیست.
البته این اعتماد رو قبلا هم رو یک جنس دیگه داشتم..تقریبا 1 سال پیش بود که یک هاب 6 پورت تی پی لینک به قیمت 500 تومن خریداری کردم ازشون وقتی به دستم رسید اوکی بود اما با کوچکترین حرکت هاب اتصال قطع میشد..حالا یا کابلش مشکل داشت یا سر سوکت هاب..بلافاصله با ذکر دلیل و عکس انداختن ، توضیحات خودم رو ارائه و جنس رو مرجوع کردم 3 تا 4 روز بعد پول رو ریختن به حسابم.
Last edited: