آشنای با محیط 3ds max
نوار منوی کرکره ای
این نوار فرمان های مکس را درون خود جای داده است
نوار ابزار
نوار ابزاری که در گیرنده فرمان های مهم مکس است
command panel
تابلوی فرمان که دارای شش سربرگ می با شد که به ترتیب عبارتند از :
Create: برای ایجاد و ساخت موضوعات درون محیط مکس به کار می رود .
Modify:برای ویرایش موضوعات منتخب درون مکس به کار میرود.
Hierarchy:برای تنظیم پیوند زنجیره ای بین موضوعات وهمچنین تغییر وتنظیم نقطه لولای موضوعات دارای فرمان های می باشد.
Motion:اکثر تنظیمات مربوط به متحرک سازی در این قسمت می باشد.
Display:برای تنظیم چگونگی نمایش موضوعات دارای فرمان های است .
utilities:فرمان های مفید در خود جای داده که نبود آنها خللی در کار با Max ایجاد نمی کند ولی حضور آنها کارها را سادهتر خواهد کرد.
لغزنده زمان
نمایشگر و تنظیم کننده زمان جاری در مکس برای تحرک موضوعات می باشد.
دارای فرمانهای است که شبیه سازی را به واقعیت نزدیکتر می کند.
مفهوم دریچه دید
دریچه دید مانند تلوزیون های هستند که در اتاق فرمان یک استودیو را نظاره می کنند .در 3d max به طور پیش فرض داری چهار دریچه دید می باشند.شما می توانید پیکر بندی دریچه دید را عوض کنید و یرای هر کدام نمای را انتخاب کنید .همیشه یکی از دریچه های دید با کادری پرنگ تر از بقیه خود نمای می کند.این دریچه دریچه دید فعال می باشد.شما تمام اعمال ترسیمی و ویرایشی خود را درون این دریچه انجام میدهید ودر بقیه دریچه ها آن را از نمای دیگر مشاهده کنید
پیکر بندی دریچه ها
برای پیکر بندی دریچه ها راه های متفاوتی وجود دارد یک زا این است که از منوی Customize گزینه Viewport Configuration… را انتخاب کنید و یا بروی نام دریچه دید (که در بالا سمت راست هر دریچه وجود دارد) راست کلیک کرده و گزینه configure.. را انتخاب کنید (اجرای هر یک از این راهها منجر به باز شدن یک پنجره می شود)
در سر برگ دوم این پنجره (Layout) طرحهای مختلفی از انواع پیکر بندی های دریچه دید وجود دارد که شما می توانی یک از آنهارا انتخاب کنید سپس روی دکمه Ok کلیک کنید می بینید که دریچه دید مطابق میل شما عوض شده است .
نماها و کلید های میانبر آنها عبارتند از :
Perspective ---- نمای دید سه بعدی با دید واقعی ---- P
User ---- نمای دی سه بعدی با دید مجسم ---- U
Front ---- نمای دید از جلو ---- F
Back ---- نمای دید از پشت
Top ---- نمای دید از بالا ---- T
Bottom ---- نمای دید از پایین ---- B
Left ---- نمای دید از چپ ---- L
Right ---- نمای دید از راست
نحوه کنترل صفحه تصویر
دستور Maximize viewport Toggle
این دستور باعث می شود که دریچه دید تا حد امکان بزرگ شود به طوری که روی تمامی دریچه های دید را می پوشاند.
دستور Arc Rotate
این دستور برای چرخیدن حول یک موضوع یا موضوعات می باشد .
وقتی شما این دستور را اجرا می کنید یک دایره بزرگ در مرکز دریچه دید مشاهده می کنید که چهار مربع کوچک در اطراف آن خودنمای می کنند.شما با کلیک در درون این دایره و کشیدن موس به سمت بالا ، پایین ، چپ و یا راست در چهار جهت بالا ، پایین ، چپ و یا راست حول موضوع خود بچرخید وآن را مشاهده کنید.
فرمان New
این فرمان برای باز کردن یک فایل جدید به کار می رود .چنانچه ذخیره سازی انجام نداده باشید فرمان New با یک کادر سعی در اخطار برای ذخیره سازی تغییرات می کند سپس کادر New Scene را مشاهده خواهید کرد.
گزینه این کادر عبارتند از :
Keep Objects and Hierarchy : این گزینه فایل جدیدی می سازد که موضوعات فایلی که در آن قرار دارید را در خود نگه داشته < همچنین پیوند سلسله مراتبی بین موضوعات را بدون کلید های انیمشن آنها حفظ می کند.
Keep Objects : این گزینه فایل جدیدی می سازد که موضوعات فایلی که در آن قرار دارید را در خود بدون پیوند سلسله مراتبی بین موضوعات و کلید های انیمشن آنها در خود نگه می دارد.
New All : با این گزینه فایل جدیدی باز می شود که محتویا ت صحنه فایلی را که در آن قرار دارید را از بین می برد.
بعد از این سعی میکنم یه ذره تخصصی تر باشه این تاپیک
فعلا