Gilgamesh
Registered User
- تاریخ عضویت
- 25 فوریه 2007
- نوشتهها
- 182
- لایکها
- 0
نگاهی آماتوری به انیمیشن حرفهای بابالنگ دراز
انیمیشن «بابا لنگ دراز» با نام اصلی «واتاشی نوآشیناگا اجیسان» محصول كمپانی Nippon Animation ژاپن است كه اواخر دههی هشتاد به كارگردانی «كازویوشی یوكاتا» در 48 قسمت تهیه شده است و این روزها برای چندمین بار از برنامهی كودك و نوجوان شبكهی دو سیما پخش میشود و به نظر میرسد هنوز هم بسیاری، این كارتون زیبا را تماشا میكنند و لذت میبرند. این مسأله بیعلت نیست. «بابا لنگ دراز» به لحاظ محتوایی و ساختاری ویژگیهای قابل توجهی دارد. به لحاظ فنی مخاطب (حتی بزرگسال) كاملاً از این انیمیشن لذت میبرد. پردازش صحنهها به لحاظ بهرهگیری از رنگ، نور و دكوپاژ بسیار خوب انجام شده است، دكوپاژ این انیمیشن كاملاً سینمایی است و طراحی شخصیتهای آن نیز با دقت بسیار انجام شده است. شخصیتهای این انیمیشن چهرهای نیمهفانتزی دارند و كاملاً منطبق با خصوصیات فردیشان در رمان طراحی شدهاند.
لباس و صحنه نیز در این انیمیشن كاملاً مطابق با اصول زیباییشناسی و زمان و مكانی كه داستان رخ داده است (1912، امریكا) طراحی شده است.
شخصیتهای این قصه بهخصوص شخصیت اصلی آن، جودی، به لحاظ بصری و روانی به قدری شیرین و دوستداشتنی خلق شدهاند كه به سادگی امكان همذات پنداری با آنها برای مخاطب میسر میشود. جالب است عموم مخاطبان حتی آنها كه پدر و مادر دارند و یا مردان و زنان میانسال هم با جودی (جروشا ابوت) شخصیت اصلی این انیمیشن همذات پنداری میكنند.
البته به حق نباید سهم دوبلهی بسیار زیبای این انیمیشن را در جذب مخاطب نادیده گرفت تا آنجا كه دوبلهی زیبای این كار و صداهای مناسبی كه برای هر كدام از شخصیتها انتخاب شده، به قصه و شخصیتها روح تازهای بخشیده است. اما مسلماً مهمترین عامل جذابیت این انیمیشن داستان آن است كه بر اساس رمان معروف بابا لنگ دراز daddy long – legs اثر جین وبستر ساخته شده است. در این كتاب كه با ساختار ویژهای نوشته شده (كتاب مجموعهای از نامههای جودی به بابا لنگ دراز است) واقعیتهای تلخ زندگی یك یتیم با شرح جزئیات توصیف شده است.
«بابا لنگ دراز» داستان دختری یتیم است كه حدود 18 سال از عمر خود را در یتیمخانهای ملالتبار گذرانده و بعد از گذر از تمامی این سالها با پذیرفتن یك بورس تحصیلی در یك شبانهروزی مخصوص متمولین، از یك خیر كه مایل نیست ناماش فاش شود، زندگی جدیدی را شروع میكند.
او در تمام طول تحصیل میبایست كارهای خود را زا طریق نامه به این حامی ناشناس گزارش بدهد اما نامههای كه جودی مینویسد سرشار از منویات و درونیات اوست. این نامهها سرنوشت او را به آنجا میكشاند كه با حامی ناشناس خود ازدواج میكند.
شخصیتهای این داستان بهخصوص شخصیت جودی آبوت چنان دقیق پرداخته شدهاند كه عكسالعملهای آنها در برخورد با مسایل و رویدادها به اندازهی كافی باورپذیر است و مخاطب بیآنكه شرایطی همسان با مثلاً جودی را تجربه كرده باشد با او همذات پنداری میكند.
اما نكتهای هست كه باید به آن توجه كرد؛ اگر همهی ماجراهایی كه در رمان «بابا لنگ دراز» رخ داده به صورت واقعی رخ بدهد میشود اینهمه هیجان و همذات پنداری را پذیرفت. اما «بابا لنگ دراز» را یك نویسنده نوشته است و قطعاً او برای طرح یك ایده، بیان یك فكر و... داستاناش را طراحی كرده است. نمیتوان به سادگی اندیشید جین وبستر بابا لنگ دراز را نوشته كه تنها ماجراهای زندگی یك یتیم را تعریف كند. با نگاهی دقیقتر میتوان در پس شرح این ماجراها، انگیزهی اصلی جین وبستر را دریافت. شاید بتوان ادعا كرد داستان بابا لنگ دراز بیش از هر چیز یك داستان فمینیستی است كه جامعهی مردسالار امریكا را در زمان خود به نقد میكشد. بابا لنگ دراز مردی متمول و تبعاً صاحب نفوذ و قدرت است. در ظاهر او در عملی خیرخواهانه دختری یتیم را سرپرستی میكند اما درحقیقت او جودی را آنگونه كه خود میخواهد پرورش میدهد و در مسیر زندگیاش شرایطی ایجاد میكند كه جودی تبدیل به آن كسی شود كه او میخواهد و در نهایت هم با او ازدواج میكند! این مسأله را شاید بتوان به «بابا لنگ درازیسم» تعبیر كرد و آن را به تمام مردانی كه در كشورهای مختلف مدرن و سنتی زنانی را میخرند یا تربیت میكنند تا آنها را از آن خود كنند، تعمیم داد.
نگاهی به زندگی جین وبستر به این ادعا قوت میبخشد. جین هشت سال در شركتی بهعنوان منشی یك مرد ثروتمند كار میكند و مرد ثروتمند كه در زندگی خانوادگیاش دچار مشكل است از همسر خود جدا میشود و با جین ازدواج میكند. همچنین او سالها برای حق رأی زنان در امریكا مبارزه كرده است و...
همهی اینها باعث میشود مطمئن شویم كه قصهی بابا لنگ دراز آن داستان شیرین و سادهای نیست كه در انیمیشن آن میبینیم و این مسأله هنرمندی «كازویوشی یوكاتا» و همكاراناش را نشان میدهد كه توانستهاند از چنین قصهای تلخ، جدی و معترضانه، انیمیشنی جذاب و شاد برای همه بسازند هم برای كودكان و نوجوانان و هم برای همهی كسانی كه قصهی زیبا و عمیق «بابا لنگ دراز» را خوانده و دوست دارند.
اگر همه ماجراهائی که در رمان «بابالنگ دراز» رخ داده بصورت واقعی رخ بدهد میشود این همه هیجان و هم ذات پنداری را پذیرفت.
Yasamin
انیمیشن «بابا لنگ دراز» با نام اصلی «واتاشی نوآشیناگا اجیسان» محصول كمپانی Nippon Animation ژاپن است كه اواخر دههی هشتاد به كارگردانی «كازویوشی یوكاتا» در 48 قسمت تهیه شده است و این روزها برای چندمین بار از برنامهی كودك و نوجوان شبكهی دو سیما پخش میشود و به نظر میرسد هنوز هم بسیاری، این كارتون زیبا را تماشا میكنند و لذت میبرند. این مسأله بیعلت نیست. «بابا لنگ دراز» به لحاظ محتوایی و ساختاری ویژگیهای قابل توجهی دارد. به لحاظ فنی مخاطب (حتی بزرگسال) كاملاً از این انیمیشن لذت میبرد. پردازش صحنهها به لحاظ بهرهگیری از رنگ، نور و دكوپاژ بسیار خوب انجام شده است، دكوپاژ این انیمیشن كاملاً سینمایی است و طراحی شخصیتهای آن نیز با دقت بسیار انجام شده است. شخصیتهای این انیمیشن چهرهای نیمهفانتزی دارند و كاملاً منطبق با خصوصیات فردیشان در رمان طراحی شدهاند.
لباس و صحنه نیز در این انیمیشن كاملاً مطابق با اصول زیباییشناسی و زمان و مكانی كه داستان رخ داده است (1912، امریكا) طراحی شده است.
شخصیتهای این قصه بهخصوص شخصیت اصلی آن، جودی، به لحاظ بصری و روانی به قدری شیرین و دوستداشتنی خلق شدهاند كه به سادگی امكان همذات پنداری با آنها برای مخاطب میسر میشود. جالب است عموم مخاطبان حتی آنها كه پدر و مادر دارند و یا مردان و زنان میانسال هم با جودی (جروشا ابوت) شخصیت اصلی این انیمیشن همذات پنداری میكنند.
البته به حق نباید سهم دوبلهی بسیار زیبای این انیمیشن را در جذب مخاطب نادیده گرفت تا آنجا كه دوبلهی زیبای این كار و صداهای مناسبی كه برای هر كدام از شخصیتها انتخاب شده، به قصه و شخصیتها روح تازهای بخشیده است. اما مسلماً مهمترین عامل جذابیت این انیمیشن داستان آن است كه بر اساس رمان معروف بابا لنگ دراز daddy long – legs اثر جین وبستر ساخته شده است. در این كتاب كه با ساختار ویژهای نوشته شده (كتاب مجموعهای از نامههای جودی به بابا لنگ دراز است) واقعیتهای تلخ زندگی یك یتیم با شرح جزئیات توصیف شده است.
«بابا لنگ دراز» داستان دختری یتیم است كه حدود 18 سال از عمر خود را در یتیمخانهای ملالتبار گذرانده و بعد از گذر از تمامی این سالها با پذیرفتن یك بورس تحصیلی در یك شبانهروزی مخصوص متمولین، از یك خیر كه مایل نیست ناماش فاش شود، زندگی جدیدی را شروع میكند.
او در تمام طول تحصیل میبایست كارهای خود را زا طریق نامه به این حامی ناشناس گزارش بدهد اما نامههای كه جودی مینویسد سرشار از منویات و درونیات اوست. این نامهها سرنوشت او را به آنجا میكشاند كه با حامی ناشناس خود ازدواج میكند.
شخصیتهای این داستان بهخصوص شخصیت جودی آبوت چنان دقیق پرداخته شدهاند كه عكسالعملهای آنها در برخورد با مسایل و رویدادها به اندازهی كافی باورپذیر است و مخاطب بیآنكه شرایطی همسان با مثلاً جودی را تجربه كرده باشد با او همذات پنداری میكند.
اما نكتهای هست كه باید به آن توجه كرد؛ اگر همهی ماجراهایی كه در رمان «بابا لنگ دراز» رخ داده به صورت واقعی رخ بدهد میشود اینهمه هیجان و همذات پنداری را پذیرفت. اما «بابا لنگ دراز» را یك نویسنده نوشته است و قطعاً او برای طرح یك ایده، بیان یك فكر و... داستاناش را طراحی كرده است. نمیتوان به سادگی اندیشید جین وبستر بابا لنگ دراز را نوشته كه تنها ماجراهای زندگی یك یتیم را تعریف كند. با نگاهی دقیقتر میتوان در پس شرح این ماجراها، انگیزهی اصلی جین وبستر را دریافت. شاید بتوان ادعا كرد داستان بابا لنگ دراز بیش از هر چیز یك داستان فمینیستی است كه جامعهی مردسالار امریكا را در زمان خود به نقد میكشد. بابا لنگ دراز مردی متمول و تبعاً صاحب نفوذ و قدرت است. در ظاهر او در عملی خیرخواهانه دختری یتیم را سرپرستی میكند اما درحقیقت او جودی را آنگونه كه خود میخواهد پرورش میدهد و در مسیر زندگیاش شرایطی ایجاد میكند كه جودی تبدیل به آن كسی شود كه او میخواهد و در نهایت هم با او ازدواج میكند! این مسأله را شاید بتوان به «بابا لنگ درازیسم» تعبیر كرد و آن را به تمام مردانی كه در كشورهای مختلف مدرن و سنتی زنانی را میخرند یا تربیت میكنند تا آنها را از آن خود كنند، تعمیم داد.
نگاهی به زندگی جین وبستر به این ادعا قوت میبخشد. جین هشت سال در شركتی بهعنوان منشی یك مرد ثروتمند كار میكند و مرد ثروتمند كه در زندگی خانوادگیاش دچار مشكل است از همسر خود جدا میشود و با جین ازدواج میكند. همچنین او سالها برای حق رأی زنان در امریكا مبارزه كرده است و...
همهی اینها باعث میشود مطمئن شویم كه قصهی بابا لنگ دراز آن داستان شیرین و سادهای نیست كه در انیمیشن آن میبینیم و این مسأله هنرمندی «كازویوشی یوكاتا» و همكاراناش را نشان میدهد كه توانستهاند از چنین قصهای تلخ، جدی و معترضانه، انیمیشنی جذاب و شاد برای همه بسازند هم برای كودكان و نوجوانان و هم برای همهی كسانی كه قصهی زیبا و عمیق «بابا لنگ دراز» را خوانده و دوست دارند.
اگر همه ماجراهائی که در رمان «بابالنگ دراز» رخ داده بصورت واقعی رخ بدهد میشود این همه هیجان و هم ذات پنداری را پذیرفت.
Yasamin