با گذشت بیش از سه دهه از قطع روابط رسمی میان ایران و آمریکا، حالا منطقه آزاد ارس نخستین روزنهای است که زمینه بازگشت خودروهای غولپیکر آمریکایی به بازار بزرگ ایران را فراهم کرده است.
به رغم علاقه دیرینه ایرانیها به خودروهای آمریکایی، بیش از سه دهه است که به دنبال قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و آمریکا، عملا امکان وارد کردن این خودروها به ایران وجود نداشت، اما حالا گزارشها نشاندهنده بازگشت تدریجی مدلهایی از برندهای مشهور آمریکایی نظیر فورد، داج، جنرال موتورز و شورلت به بازار ایران است.خبرگزاری رویترز، در گزارشی اختصاصی از حضور چشمگیر برخی از خودروهای لوکس آمریکایی در خیابانهای تبریز خبر داده است؛ خودروهایی که از طریق منطقه آزاد تجاری "ارس" وارد ایران میشوند.عشق به این "خودروهای بزرگ" یکی از ویژگیهای مشترک ایرانیان و آمریکاییها است. پیش از انقلاب اسلامی، ایران یکی از بازارهای بزرگ و شکوفا برای خودروها و کامیونهای امریکایی بود، اما قطع روابط و اعمال تحریمها علیه ایران و البته محدودیتهای اعمالشده از سوی ایران برای واردات این خودروها، زمینه وداعی ۳۴ ساله را فراهم کرد.
غولهای خودروسازی آمریکا در انتظار "توافق بزرگ"
به گزارش رویترز، از سال گذشته به تدریج ورود نسل جدید خودروهای لوکس آمریکایی به ایران آغاز شده است. رویترز میگوید نشانههای روشنی وجود دارد که در صورت حصول توافقی بزرگتر میان ایران و آمریکا و رفع تحریمها و کاستن از تنشها در روابط دو کشور، غولهای خودروسازی آمریکا میتوانند بار دیگر حضوری پررنگ در بازار پرتقاضای ایران داشته باشند.
اکنون بیش از ۲۰ شرکت فعال در زمینه واردات خودرو، مشغول وارد کردن خودروهای آمریکایی به منطقه آزاد تجاری ارساند. یکی از آنها در گفنتوگو با رویترز میگوید غیبت طولانی خودروهای آمریکایی در بازار ایران، باعث افزایش جذابیت این "خودروهای ممنوعه" برای مشتریان ایرانی شده است.منطقه آزاد تجاری ارس هشت سال پیش در شمال غربی ایران و در نقطه مرزی با آذربایجان و ارمنستان تاسیس شده است. واردات خودرو به این منطقه از سال گذشته آغاز شده، اما حالا پس از توافق ژنو به نظر میرسد میزان واردات بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
"دولت تاجران را به واردات محصولات آمریکایی ترغیب می کند"
با ممنوعیت واردات مستقیم خودروهای آمریکایی به ایران، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قرار گرفتن در موقعیت "واسطه فروش" سود فراوانی کسب می کردند، اما حالا با چرخش به ارس این سودها نصیب شرکت های ایرانی خواهد شد. تاجران ایرانی در گفت وگو با رویترز گفته اند از نیمه نخست ۲۰۱۲ بیش از ۱۵۰۰ خودروی لوکس در منطقه ارس فروخته شده که بیش از نیمی از آن ها مدل های مختلف خودروهای آمریکایی بوده اند؛ از شورلت و جنرال موتورز گرفته، تا فورد و داج.
بر اساس قوانین مرتبط با مناطق آزاد در ایران، تنها ساکنان این مناطق یا کسانی که مشغول فعالیت اقتصادی رسمی در آن هستند می توانند این خودروها را بخرند. مالکان این خودروها می توانند در همین منطقه و البته در شهر تبریز از آن استفاده کنند. گذشته از این ها، امکانی هم برای دریافت پلاک "گذر موقت" پیش بینی شده که به مالکان امکان استفاده خودرو در دیگر نقاط ایران را هم می دهد، اما تنها برای دو ماه.
منابع آگاه در حوزه واردات ایران به رویترز گفته اند که دولت جمهوری اسلامی در حال ترغیب کمپانی های واردکننده به واردات خودرها و کامیون های آمریکایی به ایران است. برخی از آن ها می گویند دولت حتی قصد دارد زمینه راه اندازی خط مونتاژ خودروهای آمریکایی در ایران را فراهم کند؛ موضوعی که اگرچه دور از دسترس به نظر می رسد، اما به گفته این منابع از اهداف بلندمدت دولت روحانی است.
پیش از انقلاب کمپانی آمریکایی "جنرال موتورز" از شرکای اصلی "ایران خودرو" بود، اما پس از انقلاب سیطره خودروسازان آمریکایی در ایران پایان یافت و رقبای فرانسوی، کره ای و ژاپنی خلاء محصولات آمریکایی را پر کردند. با این حال، کارشناسان و تاجران می گویند به محض حل وفصل بحران تحریم ها، راه برای واردات بیشتر محصولات آمریکایی یا حتی راه اندازی خط مونتاژ این محصولات در ایران فراهم خواهد شد.
خبرگزاری آلمان / دویچه وله فارسی