همونطور که تو پست قبلی اشاره کردم نسل های بعدی "نیکون اف" تقسیم شدند به گروه های مختلفی که یکی از این گروه ها خانواده "نیکورمت اف تی ان" بودند که اینجا دو تا از این دوربین ها رو که خودم باهاشون تجربه عکاسی آنالوگ داشته ام رو عکس شونو میزارم. یکیشون دوربین آنالوگ نیکون نیکورمت اف تی ان است.
Nikkormat FTN
و دومی نیکون نیکورمت ای ال
Nikkormat EL
دوربین "نیکورمت اف تی ان" و "نیکورمت ای ال" دوربین هایی بودند از نسل های بعدی "نیکون اف" و از خانواده اف تی ان, همونطور که قبلا هم تو پست قبلی گفتم این دوربین ها بر اساس تکنولوژی دوربین های آنالوگ آینه دار "نیکون اف" ساخته شدن و هم ارزون "نسبت به دوربین های اون روز" بودند و هم با این دوربین میتونیستی تقریبا همه کار هایی رو که با یه دروبین حرفه ای انجام میدی انجام بدی, احتمالا اگه عکس هایی که شخصا با این دوربین ها گرفته ام رو ببینید بیشتر متوجه منظورم خواهید شد. خود دوربین "نیکون اف" اولین دوربین آنالوگ آینه دار نیکون گرون بود, و دلیل این هم این دوربین یه سیستم کامل بود با موتور و جا فیلمی ۲۵۰ تایی و چشمی های مختلف (فکر کنم ۱۵ تا باید باشند) و خیلی وسایل جانبی دیگه که این دوربین رو تبدیل به یه سیستمی میکرد که میتونستی همه کار های حرفه ای رو با این دوربین انجام بدی, از عکاسی ورزشی بگیر تا کار های علمی و آکادمیک در دانشگاه ها و بیمارستان ها و دیگر مراکز علمی اون روز. این دو تا دوربینی که تو این عکس میبینید همون سیستمه بدون وسایل اضافی برای کسانی که نمیتونند قیمت بالا برای یه سیستم کامل بپردازند. بقول معروف ورژن کجل شده اش برای افراد عادی که فقط میخوان تو خیابون از عکاسی لذت ببرند و همچنین بتونن تا حدی کار های سنگینتر و حرفه ای رو هم انجام بدن. حدودا ۴۵ لنز مختلف به این دوربین های خانواده اف تی ان میخورن. از ورزشی گرفته تا ماکرو و بقیه, که هر کسی بسته به جیبش میتونست لنز های مختلف روی این دوربین بزاره و تا هر حدی که پولش میکشید با این دوربین های حرفه ای سنگین انجام بده. و اگه پول نداره با همون لنز معمولی "۵۰ ام اف ۲" که اون موقع ها بصورت استاندارد با دوربین دریافت میکرد بهترین و زیباترین عکس ها رو بندازه بدون اینکه مجبور بشه چند هزار دلار به دوربین های لایکا بپردازه. این ارمغان نیکون بود برای عکاسان. هدف از ساخت این دوربین های خانواده نیکورمت اف تی ان هم همین بود. واسه همون هم تو پست قبلی گفتم که دستیابی نیکون به سیستم "نیکون اف" آغاز یه انقلاب بزرگ در تاریخ عکاسی بود و پایان سلطه لیکا بر بازار دروبین های عکاسی و همونطور که قبلا هم بعد از این انقلاب بود که سرگرمی عکاسی از انحصار ثروتمندان در اومد و افراد کم بضاعت جامعه هم تونستن از عکاسی (تقریبا) حرفه ای لذت ببرند. همونطور که تو عکس "نیکون نیکورمت اف تی ان" (شماره یک ) میبینید دوربین حدودا ۷ یا ۸ ا سرعت شاتر (از یک ثانیه تا یک هزارم ثانیه) داره و (عکس شماره ۲) از اف ۲.۸ تا اف ۱۶ اندازه دیافراگم داره. شماره سه فاصله سوژه تا دوربینه. تو انگلیسی بهش میگن "سیستم فاکوس منطقه ای", فارسی شو دقیقه نمیدونم. تا قبل از ساخت دوربین های آینه دار بیشتر دوربین های عکاسی با این سیستم فاکوس کار میکرده اند. که بعد از دوربین های آینه دار عکس میتونست از طریق آینه از وسط لنز مستقیما به سوژه نگاه کنه و دقیقا همون چیزی رو ببینه که در عکس ثبت خواهد شد. و تمام دوربین های جدید دیجیتال هم با همین سیستم کار میکنند.
یه نکته دیگه اینجا اضافه کنم امیدوارم مطلب طولانی نشه. تقریبا همه (۹۹%) تکنیک هایی رو که شما امروزه در عکاسی دیجیتال میبینید در زمان دزان عکاسی آنالوگ کشف شده, و همه این تکنیک ها در زمان آنالوگ استفاده میشده. از اکسپوژر "دوبله بگیر" تا "برکت کردن" تا ۳ تا انواع حالت های مختلف نورسنجی (ماتریکس, مرکزی و نقطه ای) تا سیستم جبران نوردهی تا ایزو و تکنیک "قفل نوردهی" و امثالهم . حتی تکنیک هایی مثل لرزش گیر دوربین ها هم تکنیکی است که در زمان عکاسی آنالوگ کشف شد و این تکنیک رو مدیون عکاسی آنالوگ هستیم. در اینجا یه مثال زنده بزنم که امروزه همتون میتونید این حرف منو به عینه ببینید. در میان دوربین های آنالوگ دروبین هایی داریم که اندازه فریم نگاتیف نصفه است. در زبان انگلیسی به این دوربین ها میگن
APS Film camera
این دوربین های آنالوگ نامبرده شده لرزش گیر دارند که کمک میکنه به شارپ شدن عکس و ترمیم لرزش احتمالی دست عکاس در هنگام عکاسی, در حالی که در این دوربین ها ما هیچ قسمت الکترونیکی در داخل لنز اینها نداریم. در واقع در داخل لنز اینها بجز عدسی هیچ قسمت دیگه ای وجود نداره. این لرزش گیر هابا ایزو کار میکنن. زیاد بازش نمیکنم و فقط خلاصه وار بهش اشاره میکنم. این لرزش های اولیه با کم و زیاد کردن ایزو لرزش دست شما رو می گرفته اند. در واقع چیزی که میخوام بگم اینه که اولین لرزش گیر های دوربین های عکاسی بصورت آنالوگ بوده و درزمان آنالوگ کشف و استفاده شد. که بعد ها شرکت های دوربین سازی از موتور های الکترونیکی خاصی برای لرزشگیر در دوربین های عکاسی استفاده کردن و روش های اولیه به فراموشی سپرده شد. بعضی از این دوربین آنالوگ با لرزش گیرهای اولیه (که با ایزو کار میکنند) رو حتی امروزه میشه گاهی در میان دوربین های بعضی کلکسیون دار های دوربین های آنالوگ دید.
زیاد صحبت کردم, همه اینها تکنیک هایی بوده اند که عکاسان اولیه مثل انسل آدم این تکنیک ها رو کشف کرده و با دست انجام میداده اند. یعنی همه اینها کار های دستی بوده اند که بعد ها شرکت های سازنده دوربین های عکاسی این تکنیک ها رو بصورت برنامه های کامپیوتری در آورده و در دوربین تعبیه کردند تا عکاس با صرف زمان کمتری بتونه این تکنیک ها رو پیاده کرده و بیشتر تمرکز اش رو به سوژه بده تا انجام کار های زمان کیر دستی. و همه این تکنیک های عکاسی که در بالا نام بردم رو بطور مثال شما میتونید بصورت دستی با هر دوربین عکاسی انجام بدهید, هر دوربینی. البته استثنا هایی داریم که مثل تکنیک برکت رو شما نمیتونید با بعضی از این دوربین آنالوگ جعبه بسیار قدیمی انجام بدین. یا دوربین هایی که فقط یه سرعت شاتر و یک اندازه دیافراگم دارند. این هم بخاطر اینه که این دوربین ها مثل دوربین های (پوینت & شوت) امروزی هستند که با این هدف ساخته شده اند که عکاس بدون درگیر شدن به پروسه های عکاسی عکسشو بگیره و بره بدون اتلاف وقت برای تعیین اکسپوژر و این چیزا. اینجا یه نکته فقط میگم و رد میشم و اون اینکه: دوستان در عکاسی آنالوگ ایزو همه چیزه و همه چیز بر حول محور ایزو میچرخه. در عکاسی آنالوگ ایزو خیلی خیلی خیلی مهمه. این نکته رو زیاد بازش نمیکنم که خیلی وقت گیره. مثال بالا زدم در باره لرزش گیر, یه مثال کوجولو دیگه اینجا میزنم و رد میشم میرم. در عکاسی آنالوگ فاکوس شما تا حد زیادی به ایزو بستگی داره. همونطور که گفتم در عکاسی آنالوگ کسی که نتونه با ایزو خوب کار کنه هیچ وقت نمیتونه یه عکس خوبی باشه. در عکسی دیجیتال کسی متوجه این موضوع نمیشه بخاطر اینکه شرکت ها همه این تکنیک های عکاسی رو بصورت آپشن های اتوماتیک کامپیوتری در دوربین ها تعبیه کرده اند واسه همون برای گرفتن یه عکس خوب اصلا لازم نیست که عکاس این چیز ها رو بدونه.
یه مثالی از تکنیک های عکاسی که در قدیم توسط عکاسان آنالوگ بصورت دستی انجام میشده مثل شخص "آنسل آدم" کسی بود که بعضی از حالت های مختلف نورسنجی رو اختراع کرده و برای عکاسان بعد از خودش به یادگار گذاشت که امروزه بصورت اوتوماتیک توسط کامپیوتر دوربین ما انجام میشه بدون اینکه حتی متوجه بشیم که در واقع آنسل آدم این تکنیک رو بصورت دستی با دوربین های بسیار اولیه عکاسی انجام میداده و ما این تکنیک رو از این شخص به ارمغان داریم. مثال زنده اش حالت نورسنجی ماتریکس که یکی از کشفیات ایشون بود. ایشون این کار رو سال ها بصورت دستی انجام میداده که بعدا این کار ایشون بعنوان یک تکنیک مهم در عکاسی ثبت شده و در دوربین های عکاسی بصورت یه آپشن کامپیوتری تعبیه شد.
با این دو تا دوربین حدود ۵ یا ۶ حلقه فیلم عکس انداختم که چند تاشو خواهم گذاشت. امیدوارم خوشتون بیاد.
ببخشید زیاد حرف زدم. امیدوارم از حوصله خوندن خارج نشه.