برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با خوراکی ها (خوبی ها و بدی ها)

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
درود

در این تاپیک درباره ی خوراکی ها و فاکتورهای خوب و احیانا بد اون ها صحبت خواهیم کرد.
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
فواید سبزی هایی که در سبزی خوردن هستند

98941.jpg


کارشناسان تغذیه مصرف روزانه 3 تا 5 "سروینگ" سبزیجات را به افراد توصیه می کنند.
هر سروینگ یا واحد معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است.
سبزی ‌های خوش ‌مزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره ی بسیاری از خانواده ‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی ‌های تغذیه ‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند. خوب است برای شروع، کمی‌ درباره ی خواص چند قلم از سبزی ‌های رایج حرف بزنیم، سبزی ‌هایی مانند شاهی، ریحان، تره، نعنا، جعفری، ترخون، مرزه، تربچه و ...

بدانید تمام گیاهان معطر یا اسانس ‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و... در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب. اما جدا از این خواص مشترک، هر کدا‌م ‌شان ویژگی‌ های خاص خودشان را دارند.

مثلا ریحان خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و در نتیجه ضد سرطان است. ریحان اشتها آور، خلط آور(جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است. باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می شود و در از بین بردن کرم های روده ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد. ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و در درمان تحریک های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش قابل توجهی دارد.

یا تره تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. تره در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می رود. در ضمن با افزودن تره به غذا هایی مثل گوشت و ماهی می توان بوی بد آن ها را کاهش داد.

مرزه سبزی دیگری است از خانواده ی نعناع که بوی خیلی نافذی دارد و به دلیل تند و تیزی مزه ‌اش، کمتر به شکل تازه استفاده می‌ شود ولی برخی خانواده‌ ها در سبزی خوردن ‌شان مقادیری مرزه می‌ گذارند. مرزه خاصیت ضدمیکروب بالایی دارد، تعریق را کنترل می ‌کند و به همین دلیل به‌ عنوان گیاه ضدتشنگی برای افراد مبتلا به مرض قند تجویز می ‌شود. این گیاه ضد ویروس تبخال، ضدانگل، خلط‌آور، محرک و تقویت ‌کننده ی معده است.

نعناع یکی از سبزی‌ های پُرمصرف بوده و در سبزی خوردن نیز به وفور استفاده می ‌شود. نعناع یک گیاه بوته‌ ای چند ساله است که انواع متعددی دارد. از خصوصیات کلی آن می‌ شود به این موارد اشاره کرد: ضد تهوع و استفراغ، ضد ویروس تبخال، ضد خارش، ضد تب، بازکننده ی برونش و رفع احتقان، صفرا‌ آور و خارج کننده سموم بدن. یکی دیگر از خواص نعناع، ضددرد و مسکن بودن آن است.

جعفری هم یکی از سبزی ‌های خوش خوراکی است که در سبزی خوردن استفاده می‌ شود: این گیاه از خانواده ی چتریان یا همان خانواده ی جعفری است. این سبزی کاهش ‌دهنده ی اسیداوریک بوده و در پایین آوردن فشارخون نیز مفید شناخته شده است. بنابراین مصرف آن به میانسالان توصیه می ‌شود. به ‌علاوه، منبع ویتامین‌ های C و بتاکاروتن است و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم دارد.

ترخون از دیگر سبزی‌ های معطر سفره ی سنتی ایرانی است که خصوصیاتی کمی ‌متفاوت از بقیه ی سبزی ‌ها دارد. این سبزی، گیاهی از خانواده ی کاسنی و منبع مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. این ماده غذایی هم علاوه بر خصوصیات کلی گیاهان معطر یعنی ضد اسپاسم، ضد درد، ضد نفخ و ضدمیکروب بودن، خواب ‌آور، ضد التهاب و آماس و مسکن درد دندان نیز هست. در کتاب قانون ابن ‌سینا ذکر شده که ترخون دارای نیروی مخدر ضعیف است؛ شاید مسکن بودن ‌اش هم به همین دلیل باشد. خوردن ترخون برای درمان زخم ‌ها و جوش ‌های دهان و دندان نیز مفید شناخته شده است از این رو، به شما توصیه می ‌کنیم حتما آن را در میان اجزای سبزی خوردن ‌تان بگنجانید.

تقویت حافظه با سبزی‌ خوردن
سبزی ‌های تازه نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آن ها موجب افزایش حافظه می‌ شود. در واقع سبزی ‌های تازه با خنثی کردن رادیکال ‌‌های آزاد می ‌توانند حالت ارتجاعی رگ ‌های خونی را حفظ کنند و موجب خون ‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب ‌شوند و بدین ترتیب از کاهش توانایی ‌های فکری و حافظه پیشگیری کند.

سبزی خوردن را درهم بخورید
هنگام مصرف سبزی خوردن سر سفره ی غذا هر یک از اعضا به سراغ یک گیاه خاص می ‌روند مثلا بچه‌ ها تره می ‌خورند و پدر، ریحان و نعناع را ترجیح می ‌دهد اما مادر خانواده ترکیبی از همه این سبزی ‌ها را میل می ‌کند اما به نظر شما کدام درست ‌تر رفتار کرده ‌اند؟

سبزی ‌‌ها انواع مختلفی از گیاهان هستند که در حقیقت اگرچه ترکیبات یکسانی ندارند اما از نظر مواد تشکیل‌ دهنده مشابه هم هستند. به عنوان نمونه تمامی گیاهان با درصدهای متفاوتی از نظر وجود آب، چربی، میزان کم یا زیاد، فیبر و رنگ با هم مشترک هستند. اما در مواردی نیز برخی از مواد تشکیل‌ دهنده فقط در یک نوع گیاه وجود دارد و این مساله باعث متمایز بودن‌ شان می ‌شود. به طور کلی اگر از نظر وجود B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز و... جدولی را در نظر بگیریم و در آن 10 گیاه را در کنار هم قرار دهیم اگرچه ممکن است گاهی اوقات درصد آن ها شبیه به هم باشد اما به هم ریختگی خاصی از نظر ترکیبات قابل مشاهده است.

از سوی دیگر، با توجه به این که هر گیاه املاح و ویتامین خاص خود را دارد، باید توجه داشت که مصرف نوع خاصی از آن باعث ورود پتاسیم، آهن، روی، منگنز یا ویتامین C بیشتری به بدن می‌ شود و در نتیجه تمامی مواد مورد نیاز و ضروری با خوردن یک نوع سبزی دریافت نخواهند شد. بنابراین مصرف مخلوط سبزی خوردن به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می ‌شود.

تمام گیاهان معطر یا اسانس ‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و... در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب

مراقب باشید
خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط ریحان بخورند!
در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ ها نباید بیش از حد معمول ریحان بخورند؛ در حد همان سبزی خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی ‌مدت ممکن است خطرناک باشد.

مرزه نبین چه ریزه!
مرزه برای انسان مسمومیت یا عوارضی ندارد اما مصرف بیش از اندازه‌ اش، به دلیل تند و تیزی ای که دارد، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.

جعفری و حساسیت نوری!
جعفری گیاه قاعده‌ آوری است مقادیر زیادش، بیش از 200 گرم در روز برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن این که بعضی افراد به گیاهان خانواده ی جعفری حساسیت دارند، به این ترتیب که اگر جعفری مصرف کنند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوست‌ شان تاول و بثورات پوستی ظاهر می ‌شود. به این عارضه حساسیت نوری می ‌گویند و کسانی که این علایم را داشته باشند نباید گیاهان خانواده جعفری را مصرف کنند.

نگهداری سبزی خوردن در یخچال

برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.

منبع : salamatnews.com
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
آلبالو برای بی ‌خوابی مفید است


پژوهشگران در یك تحقیق جدید دریافته ‌اند كه آلبالو برای درمان بی‌ خوابی مفید است. بنابراین اگر به سختی می ‌خوابید، با خوردن این میوه راحت ‌تر به خواب خواهید رفت.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بر اساس یك پژوهش جدید آلبالو می ‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم كند و از این نظر، تاثیر شگفت انگیزی دارد.

محققان دریافته‌اند كه این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یك خواب آرام ضروری است.

بر اساس این گزارش، هورمون ملاتونین در مغز ساخته می ‌شود و روی فاكتور خواب تاثیر گذار است. این یافته، حاصل تحقیقات پژوهشگران مركز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس است.

این پژوهشگران می ‌گویند: خوردن یك مشت آلبالو میزان ترشح ملاتونین را در خون افزایش می ‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌ بخشد كه در عین حال این فرایند به طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
فوائد خرما را بشناسید
مصرف رطب و خرما در هنگام افطار انرژی لازم را به سرعت در اختیار بدن قرار می‌دهد و مواد از دست رفته در طول روزه را جبران می‌کند.

خرما به علت سالم و طبیعی بودن و همچنین در بر داشتن مواد غذایی مفید برای سلامتی انسان، جزء جدایی ناپذیر سفره روزه داران به شمار می‌رود.
به گزارش فارس, تلویزیون العربیه در گزارشی به فواید مصرف خرما در ماه مبارک رمضان پرداخت و با بیان اینکه خرما گنج مواد غذایی است، افزود: در صورت وجود دو ماده غذایی با کالری یکسان، ‌مصرف خرما و رطب توصیه می‌شود.
این گزارش خرما را به علت سلامتی و طبیعی بودن و همچنین در بر داشتن مواد غذایی مفید برای سلامتی انسان جزء جدایی ناپذیر سفره روزه داران خواند و افزود: با مصرف خرما،‌ بدن انسان به مواد معدنی کمیاب و موثر در به تاخیر انداختن روند پیری دسترسی پیدا می‌کند.
بنابراین گزارش خرما به علت در بر داشتن انواع مواد معدنی، قند، ویتامین‌ها و اسید آمینه از مغذی ترین مواد غذایی به شمار می‌رود که در روند بازسازی عضلات بدن و کنترل فشار خون بالا تاثیر بالایی دارد. این گزارش حاکی است که خرما علاوه بر بهبود ناراحتی‌های سیستم گوارشی ضد یبوست کودکان نیز به شمار می‌رود و حتی مصرف کم آن نیز تاثیرات مفید بالایی بر جای می‌گذارد.
این گزارش با توصیه به مصرف کمتر خرما از سوی افراد دیابتی می‌افزاید: ‌هر 10 دانه خرما 305 کالری و هر 10 عدد رطب 136 کالری دارد ولی به نظر می‌رسد که رطب از میزان قند کمتری نسبت به خرما برخوردار است بنابراین با مصرف رطب می توان به همان میزان کالری دست یافت و در همان حال قند کمتری نیز وارد بدن می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: مصرف رطب و خرما در هنگام افطار انرژی لازم را به سرعت در اختیار بدن قرار می‌دهد و مواد از دست رفته در طول روزه را جبران می‌کند. متخصصان تغذیه برای استفاده کامل از فواید خرما توصیه می‌کنند که از خوردن خرماهایی که به آنها مواد دیگری از جمله شکلات به آنها اضافه شده پرهیز شود.
پژوهش‌های جدید فواید قرار دادن خرما در برنامه غذایی روزانه را تایید می‌کنند. اصولا مصرف یک **** غذایی مناسب که شامل انواع میوه و سبزی باشد، به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان شناخته شده است. مصرف خرما، روش شناخته شده‌ای برای درمان سرطان و سایر بیماری‌های عفونی است.
خرما می‌تواند با مهار رادیکال‌های آزاد، از تخریب مولکولی ناشی از این رادیکال‌ها جلوگیری کند. به نظر می‌رسد علت ابتلای بسیار کم ساکنان شبه جزیره عربستان در زمان‌های قبل به بیماری هایی نظیر تصلب شرایین، مرض قند و سرطان که تصور می‌شود ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند، مصرف فراوان خرما باشد.
ترکیبات موجود در خرما، قادر به نابودی کامل رادیکال‌های سوپراکسیدانت هستند این عناصر که اصلی‌ترین رادیکال‌های آزاد در بیشتر سیستم‌های زیستی هستند، می‌توانند در بدن به گونه‌های فعالی، نظیر رادیکال هیدروکسیل، پرو کسیل و الکوکسیل تبدیل شوند. شیره خرما حتی رادیکال‌های هیدروکسیل را نیز نابود می‌کند.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
6مورد از فواید مرکبات

مراقبت از پوست

مرکبات یک غذای کامل برای داشتن پوستی سالم است.
بیشتر مطالعات خواص شفابخش پرتقال را که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و شامل فلاوانن(ماده ای متبلور و بی رنگ)،آنتوسایانین،پلیفنولز و ویتامین است را تایید می کنند.پرتقال از احتمال خرایی رادیکالهای آزاد که توسط آنتی اکسیدان ها(به خصوص ویتامین ث که از قویترین آنتی اکسیدانهاست) جلوگیری می کند.این ساختار شیمیایی سلولهای شما را دگرگون می کند. زمانی که رادیکالهای آزاد سلولها را تخریب کردند به ویژه در پوست،نشانه های پیری ظاهر می شوند.تزریق ویتامین سی و کرم،یک درمان طییعی پوست است که توصیه می شود،آنها به جنگ رادیکالهای آزاد رفته و به برگرداندن آن به حالت اولیه کمک می کند و مصرف ویتامین سی باعث داشتن پوستی جوان،شادای،نرم می شود.


* داشتن استخوانهایی سالم

کلسیم و ویتامین د برای داشتن استخوانهایی سالم ضروری است.کلسیم برای ساختن و نگهداشتن استخوان لازم است ولی ویتامین د موردنیاز است زیرا بدن بدون کلسیم نمی تواند آن را جذی کند.اگرچه شیر گاو در گذشته به عنوان اولین غذای مورد نیاز برای داشتن استخوانهای قوی بود اما مطالعات نشان می دهد که بدن قادر به جذب هر دوی کلسیم و ویتامین د از طریق آب پرتقال به آسانی شیر است.امتیاز دیگر آب پرتقال این است که سرشار از ویتامین c است.آب پرتقال یک آنتی اکسیدان عالی است که جذب کلسیم برای بدن را آسان می کند.به خاطر داشته باشید که اسید استیک آب مرکبات می تواند باعث ساییدن مینای دندان شود بنابراین دندانهایتان را یک ساعت بعد از نوشیدن آب میوه مسواک نزنید.


* محافط قلب

پوست مرکبات شامل ترکیباتی مانند فلاون ها(PMF)،ماده ای که باعث تعادل در قند خون و کاهش کلسترول و سم زدایی کلیه می شود،می باشد.مطالعات نشان می دهد که فلاونهایی موجود در رنگ دانه های پرتقال و نارنگی قادر است کلسترول بد را بدون تغییر در میزان کلسترول خود کاهش دهد.درحقیقت پوست پرتقال،بهتر از داروهای موجود در بازار و بدون هیچ عوارض جانبی کلسترول خون را کاهش می دهد.


* توانایی هضم

در غذاهای چینی،پوست پرتقال به عنوان یک همراه(چاشنی) گوشت قرمز به کار می رود.دلیل این کار این است که،بر طبق طی چینی،پوست پرتقال به هضم غذاهای سنگین و چرب کمک می کند.یک توصیه برای هضم بهتر این است که هر روز را با آب لیمو آغاز کنید.آب یک لیموی فشرده را بگیرید و مصرف کنید.آب لیمو کمی اسید دار است که آبی که در روده شما می ماند را تصفیه می کند.یکی از فواید اصلی آب لیمو که برای سلامت بسیار مفید است کاهش وزن است.پس آب لیمو را هرگز فراموش نکنید.

* محافظ بینایی

آب مروارید،یک اختلال در چشم که معمولا با افزایش سن خود را نشان می دهد،معمولا نتیجه تخریب رادیکالهای آزاد است.آنتی اکسیدان موجود در مرکبات،تخریب شبکیه چشم که به وسیله رادیکال های آزاد به وجود آمده را خنثی می کند.مصرف بالای ویتامین E و C اگر با هم مورد استفاده قرار گیرد از آب مروارید جلوگیری می کند.

* تقویت کننده حالات

بیشتر افراد ویتامین سی را به پرتقال نسبت می دهند در حالیکه آنها حاوی فولات هستند که نقشی را در ایجاد سروتونین ایفا می کند.سروتونین همان ماده شیمیایی است که ایجاد کننده شادی در مغز است.مطالعات نشان می دهد که رایحه مرکبات،مانند لیموترش،لیمو،گریپ فروت،و پرتقال می تواند حالات شما را رو به بهبودی برده و انرژی شما را دو چندان کند.
امیدوارم از فواید سلامتی و لذیذ مرکبات در زمستان آینده لذت ببرید.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
خواص زرد الو
زردآلو یک منبع بسیار خوب از ویتامین A و کاروتن ها است. کالری کمی دارد اما منبع غنی ای از فیبرهای رژیمی، ویتامین ها و املاح معدنی است. به بینایی بهتر کمک می کند و از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان ها محافظت می کند.


زردآلو

یک زردآلوی خنک، خوش مزه و طلایی – نارنجی رنگ در فصول گرم سال قلب را به لرزه می اندازد و کمتر کسی است که بتواند در برابر آن مقاومت کند.

زردآلو از نظر گیاه شناسی متعلق به خانواده ی روزاسه یا گل سرخیان است. اغلب زردآلوها از نظر اندازه یکسان هستند و چیزی در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر قطر دارند و وزن شان حدود ۳۵ گرم است. از نظر ساختاری، کروی شکل است و دارای یک هسته ی مرکزی است که گوشت میوه آن را فرا گرفته است و دانه توسط یک پوسته ی سفت و سخت محصور شده است.

زردآلوی تازه و رسیده و پر آب، طعم شیرینی شبیه آلوی برقانی دارد. میزان مواد مغذی در میوه هایی که توسط آفتاب به طور طبیعی خشک شده اند از آن هایی که تازه هستند بیشتر است البته طبیعی است که میزان ویتامین C در آن ها کاهش یافته است.

دانه ها نیز خوراکی هستند و طعمی شبیه مزه ی بادام دارند. اما دقت داشته باشید که مصرف ۲ عدد از آن در روز کافی است. هسته هایی که تلخ هستند دارای سیانور می باشند و موجب مسمومیت و حتی افراط در آن موجب مرگ می شود.

از هسته ی زردآلو روغنی گرفته می شود که آن نیز برای اهداف خوراکی استفاده می شود.
زردآلو

فواید زردآلو

زردآلوهای تازه، کالری کمی دارند اما منبع غنی ای از فیبرهای رژیمی، ویتامین ها و املاح معدنی هستند.

* این میوه سرشار از فیتوکمیکال هایی است که موجب بهبود وضعیت سلامتی افراد می شود.

این فیتو کمیکال ها به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کنند، LDL (کلسترول بد خون) را کاهش می دهند و نقش حفاظتی در برابر سرطان ها دارند.

* زردآلو یک منبع بسیار خوب از ویتامین A و کاروتن ها است. هر دو مورد ذکر شده دارای نقش آنتی اکسیدانی هستند و برای بینایی لازم و ضروری هستند.

ویتامین A همچنین برای حفظ سلامت غشای مخاطی و پوست لازم است. مصرف میوه های طبیعی غنی از کاروتن به حفاظت بدن در برابر سرطان های ریه و حفره ی دهانی کمک می کند.

* زردآلوهای تازه حاوی ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان طبیعی هستند. ویتامین C به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها (میکروبی و ویروسی و…) و پاکسازی رادیکال های آزاد اکسیژن مضر کمک می کند.

* این میوه همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن ، روی ، کلسیم و منگنز می باشد. پتاسیم یک ماده ی معدنی برای سلامت قلب می باشد. در واقع این عنصر یک جزء مهم سلول ها و مایعات بدن می باشد که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

وجود آهن و ویتامین C در این میوه آن را انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به کم خونی می سازد.

همان طور که در بالا ذکر شد زردآلو حاوی آنتی اکسیدان بالایی است. بیشترین میزان آنتی اکسیدان آن متعلق به فلاونوئید پلی فنولیک مانند لوتئین، زآگزانتین و بتاکریپتو گزانتین ها می باشد؛ مجموعه ی این ها موجب حفاظت بیشتر سلول ها در برابر رادیکال های آزاد اکسیژن که دلیل پیری، سرطان ها و بیماری های مختلف می باشند، می شود.

زآگزانتین، کاروتنوئیدی است که به طور انتخابی توسط سلول های شبکیه ای “لکه ی زرد” در چشم جذب می شود. بنابراین مصرف میوه هایی مانند زردآلو که غنی از زآگزانتین هستند به حفاظت چشم ها در برابر بیماری ماکولار وابسته به سن(AMRD)، مخصوصاً در افراد سالمند کمک می کند.


خرید و نگهداری زردآلو

زمان برداشت زردآلو معمولاً از اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور می باشد. میوه هایی را خریداری نمایید که دارای رنگ نارنجی – طلایی و دارای مزه ای خوب و بویی مطبوع و کمی سفت باشند و با فشار شست کمی فرو روند.

از خریداری زردآلوهایی که دارای رنگ زرد کم رنگ هستند و خیلی زود چیده شده اند پرهیز کنید.

زردآلوهای رسیده خوش مزه هستند و باید با احتیاط حمل شوند. آن ها را در یخچال در قسمت جا تخم مرغی نگهداری نمایید و تا حد امکان آن ها را سریع مصرف نمایید.



روش های آماده سازی

میوه های تازه را با آب سرد و با ملایمت بشویید و خیلی آرام آن را با یک پارچه ی نرم خشک نمایید.

* زردآلوهای رسیده را به طور کامل با پوست آن بخورید تا بیشترین فایده را از آن ببرید.

* تکه های خرد شده ی زردآلو را می توانید به سالادهای تان اضافه نمایید.

* زردآلوها همچنین برای تهیه مربا، شربت و ژله استفاده می شود.

* میوه هایی که در آفتاب به طور طبیعی خشک شده اند مانند کشمش می توانند در غذاهای مختلف استفاده شوند.
زردآلو

نکته ی قابل توجه

زردآلوهای خشک شده اغلب با سولفیت ها عمل آوری می شوند تا عمر طولانی تری داشته باشند و در برابر اکسیداسیون و بی رنگ شدن در طی خشک شدن مقاومت بیشتری داشته باشند مانند آن چه برای دیگر میوه های خشک مانند انجیر نیز اتفاق می افتد.

سولفیت که رنگ نارنجی روشن زردآلو را در طی فرایند خشک شدن تثبیت می کند موجب ایجاد حالت های حاد تنفسی در برخی افراد حساس مبتلا به آسم می شود. بنابراین افراد حساس به سولفیت می توانند در عوض از میوه های خشک بدون سولفور که قهوه ای رنگ هستند استفاده نمایند
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
افراد عصباني كاهو بخورند
جام جم آنلاين: مريم مراداف متخصص تغذيه گفت: كاهو خواب آور و آرامبخش است و براي اشخاص عصباني و كساني كه مبتلا به بي‌خوابي هستند، مفيد است.

100919106268.jpg




اين متخصص تغذيه در گفت و گو با فارس، افزود: كاهو يك ماده تسكين دهنده و آرامبخش طبيعي، خواب آور است و براي هضم غذا مفيد است زيرا كاهو رقت خون را از بين مي‌برد و تصفيه‌كننده خون است.

وي گفت: كاهو داراي پتاسيم و منيزيم بالا است كه براي افراد فشار خوني مي‌تواند مفيد باشد.كاهو همچنين داراي آهن فراوان است و براي افرادي كه مبتلا به كم‌خوني هستند مفيد است.

مراداف گفت: كاهو، ضديبوست و خشكي مزاج، ملين، ادرار آور و براي زخم‌هاي مجاري ادرار و مثانه مفيد است. كاهو به عنوان بزرگترين عامل تصفيه خون در تسريع جريان خون و براي افراد ديابتي مي‌تواند مفيد باشد و يرقان، انسداد مجاري طحال و كبد را ازبين مي‌برد.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
برونشیتی‌ها از این خوراکی نخورند!!
75173.jpg

اگر برونشیت دارید نباید از این خوراکی میل کنید،آیا آن را می شناسید؟

گیاه بامیه ساقه راستی دارد که حداکثر تا ارتفاع 2 متر رشد می‌کند و پوشیده از خار و گل‌های زرد است....

وسط گل‌ها قرمزرنگ بوده و منشا اصلی‌شان به منطقه آفریقا باز‌می‌گردد. میوه این گیاه در اکثر مناطق به عنوان خوراکی استفاده می‌شود. گیاه بامیه از میوه‌های نرسیده‌ای است که به صورت جوشانده به عنوان نرم‌کننده و حتی ادرارآور در عفونت‌هایی مانند آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید كه بزرگ‌ترین مصرف‌كننده این سبزی كشور هند است.

جوشانده این گیاه، به‌ویژه برای افراد مبتلا به سوزاک، خاصیت درمان‌کننده دارد. دانه‌ها و میوه بامیه دارای لعابی است که وقتی آب به آن می‌خورد یا پخته می‌شود، مشخص شده و لعاب آن، خاصیت نرم‌کنندگی زیادی دارد. لازم است همین‌جا اضافه كنم كه بامیه مقوی معده بوده و تا حد زیادی خاصیت ضدیبوست دارد اما پس از مصرف، مقداری سوءهضم ایجاد می‌کند؛

یعنی فرد پس از مصرف احساس دل‌درد دارد که در برخی افراد به دلیل ناسازگاری طبع‌شان با این گیاه، این دل‌درد شدیدتر است. لعاب میوه و دانه بامیه تحریک‌کننده دستگاه گوارشی نیز بوده و رفع‌کننده التهاب است اما توصیه شده در بیماران مبتلا به برونشیت، بامیه مصرف نشود.

خیلی‌ها در بحث خواص بامیه، دلیل لیزی آن را جویا می‌شوند. در این باره باید گفت که لیز شدن بامیه به دلیل دانه‌های بامیه است که روی آنها لایه‌ای لعاب‌دار وجود دارد. دلیل ایجاد تمامی لعاب‌ها این است که یک ماده قندی سنگین به محض مجاورت با آب، چند برابر وزن خود آب را جذب کرده و به شکل ژله درمی‌آید و لزج می‌شود. در صورتی که دانه داخل بامیه را درآورده و قبل از پختن دور بریزیم، دیگر بامیه لزج نمی‌شود. در رابطه با بهترین شیوه پخت نیز توصیه می‌کنم بامیه‌هایی را انتخاب کنید که خیلی سفت و رسیده نباشند.

رسیده بودن بامیه سبب سفت شدن جداره و سخت شدن هضم آن می‌شود. حین خرید نیز بهتر است بامیه‌های کوچک، نازک و نرم‌تر را انتخاب کنید و مانند غذاهای معمولی، به‌ویژه آنکه داخل بامیه برخی رشته و الیاف گیاهی وجود دارد، خوب آنها را بپزید تا هضم‌شان راحت‌تر شود؛ زیرا میزان فیبر بامیه در مقایسه با سایر سبزیجات قابل‌ملاحظه است.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
پسته می تواند عوارض ناشی از هورمون های استرس زا را تخفیف دهد.زمانی كه زیر فشار و استرس هستید،آدرنالین باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود.خوردن پسته فشار خون را كاهش می دهد و مصرف روزانه ی آن باعث می شود زمانی كه آدرنالین در جهت افزایش فشار خون عمل می كند،اثر مهلك و خیلی بدی بروز نكند.
9.302..jpg

بادام
بادام سرشار از ویتامین های مختلف است.بادام حاوی ویتامین ایی - تقویت كننده ی سیستم ایمنی بدن - و چند نوع ویتامین بی است كه بدن را برای كشمكش های ناشی از استرس آماده می كند.روزی یك مشت بادام بخورید.

11.32..jpg

 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
بشنوید از فواید باورنکردنی چای سیاه

دو فنجان چای به اندازه پنج وعده سبزی، آنتی اكسیدان دارد.

چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند. پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند.

مصرف روزانه سه فنجان چای راهكاری موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سكته مغزی است.
به گزارش ایسنا، پزشكان دانشگاه غرب استرالیا در یك بازبینی جدید یادآور شدند كه نوشیدن منظم چای سیاه یا چای سبز می‌تواند 11 درصد خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را كاهش دهد.

چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند. پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند.

به گزارش روزنامه‌ تلگراف، متخصصان تغذیه معتقدند كه به لحاظ تحویل آنتی اكسیدان‌ها، دو فنجان چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اكسیدان‌ها است. مزایای چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است.

فلاوونوئیدها در واقع محتویات آنتی اكسیدانی هستند كه با بیماری‌های قلبی ـ عروقی تعامل دارند. هر یك فنجان چای بین 150 تا 200 میلی‌گرم فلاوونوئید دارد. علاوه بر این‌ها میزان فلاوونوئید موجود در چای سیاه درست به همان اندازه چای سبز است.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
خواص پزشكي گوجه سبز
99104.jpg



پژوهشگران معتقدند گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد.


گوجه سبز به میوه درختان مختلفی که متعلق به نژاد PRUNS از خانواده ی ROSE هستند، اطلاق می شود. بر پایه ی نوشته های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت 2000 ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. این میوه به سرعت می رسد و مدت نگهداری آن در یخچال 4 روز است.

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.

مطالعات نشان می دهد که این میوه می تواند در درمان تومورها نیز موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک ( ویتامین C)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود.

این میوه چون حاوی برخی ویتامین ها و نیز پیش ساز ویتامینA است، برای کمک به درمان شب کوری و نیز رشد بدن (در صورت مصرف تمام مواد غذایی دیگری که مورد نیاز کودکان هستند) مفید است. گوجه سبز مملو از ویتامین هایB وC بوده و به همین جهت برای آرامش اعصاب نیز مفید شناخته شده البته مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های مصرف کننده ایجاد می کند. به علاوه هر صد گرم گوجه سبز 30 کیلوکالری انرژی دارد.

همچنین گوجه سبز نرم یا همان آلو نیز برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله یبوست نیز به کار می رود.
پژوهشگران معتقدند که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است و پختن برگ های درختش در سرکه می تواند در درمان کرم های حلقوی موثر باشد. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی روده ای است.

مراقب باشید
این میوه اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را مطرح می سازد.
بیماری حصبه نوعی عفونت باکتریایی دستگاه گوارش ناشی از مصرف آب و مواد غذایی آلوده است که می تواند افراد بی‌احتیاط را در کلیه ی سنین مبتلا کند، اما شدت این بیماری در کودکان و افراد بالای 60 سال بیشتر است و عوارضی از قبیل کاهش شدید آب و املاح بدن، سوراخ شدن روده ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و زردی را ایجاد می کند.


عموماً کودکان با دیدن این گونه میوه ها بر روی چرخ دستی ها که ظاهری تمیز و خیس دارند، به گمان اینکه این خوراکی ها توسط فروشنده تمیز شده اند آنها را خریده و بلافاصله با پاشیدن مقداری نمک آن را را میل می کنند. در حالی که این خوراکی ها اصولاً شسته و ضد عفونی نشده اند و آبی که بر روی آنها پاشیده می شود صرفاً برای تازه و خوش منظره نگه داشتن آن هاست.

عده ای نیز به گوجه سبز علاقه وافری دارند و نه تنها تمایل دارند که آن را به صورت خام و همانند سایر میوه ها مصرف کنند و در سبد میوه خود قرار دهند بلکه با گوجه سبز غذاهای متعددی نیز پخت می کنند. از جمله غذاهایی که می توان در آن از گوجه سبز استفاده کرد انواع آش ها و خورش هایی مثل خورش گوجه است. همچنین از این میوه می توان به عنوان طعم دهنده و ترش مزه کردن غذاها و جایگزین نمک استفاده کرد. قرار دادن چند عدد گوجه سبز در خورشت هایی مثل بادمجان و مرغ طعم دلنشین تری به این غذاها می دهد.
حتی می توان گوجه سبزهایی که مدتی مانده و نرم و یا شل شده را به عنوان آلو در خورشت آلو استفاده کرد.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
مضرات شكر.....
۱- شکر سیستم ایمنی بدن را از کار می اندازد. پس از هر بار مصرف محصولات شکردار، گلبولهای سفید بدن (نوتروفیلها) از کار می افتند و تا ۲ الی ۵ ساعت بدن کاملا آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود. طبق تحقیقات پس از هر بار خوردن چیزی شیرین سیستم ایمنی بدن تا ۷۵٪ کارایی خود را از دست می دهد و این دقیقا بهترین زمان برای فعال شدن میکروبها و ویروسها است.
۲-شکر تعادل مواد معدنی بدن را بر هم می ریزد. چرا ؟ شکر ماده ای است فاقد ویتامین- فاقد مواد معدنی و فاقد فیبر. شکر ماده ای زائد است که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست از این رو برای اینکه ساختار ملکولی شکر شکسته شود بدن مجبور است از مواد معدنی محلول در بدن مصرف کند تا بتواند شکر را هضم کند . در نتیجه تعادل عناصر معدنی مثل کلسیم- منیزیوم - پتاسیم - سدیم و... را بر هم می ریزد.
۳- شکر سبب ترشح بیش از اندازه هورمون آدرنالین در بدن می شود. احساس اضطراب بیش از اندازه - آشفتگی و بد خلقی از نتایج آن هستند.
۴-شکر سبب بی حوصلگی است و کسانی که شکر مصرف می کند به هیچ عنوان میلی به ورزش کردن و فعالیت های بدنی ندارند.
۵-شکر در کودکان سبب کاهش هوش و پایین آمدن نمره های درسی است.

۶- برخلاف آنچه پزشکان به شما می گویند خوردن چیزهای چرب تری گلیسیرید را بالا نمی برد بلکه این خوردن شکر است که تری گلیسیرید را بالا می برد !
۷-شکر باعث ضعف سیستم دفاعی بدن در برابر کلیه بیماریها میگردد.
۸-شکر به کلیه ها آسیب می زند. عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه مصرف شکر است.
۹- عامل اصلی سنگ مثانه مصرف شکر است.
۱۰-بر خلاف تصور همگان این شکر است که کلسترول بد خون LDL را به شدت بالا می برد و کلسترول خوب را پایین می آورد و در کل سبب بالا رفتن کلسترول می شود. این روغن حیوانی نیست که کلسترول را بالا می برد.
۱۱-شکر مقدار عناصر کروم و مس بدن را کاهش می دهد.
۱۲-شکر در جذب شدن کلسیم و منیزیوم اختلال ایجاد می کند. یعنی اگر لیوان شیر خود را با کیک یا شکلات میل می کنید هیچ کلسیمی در استخوانهای شما ذخیره نخواهد شد!
۱۳-شکر عامل اصلی سرطان از جمله سرطانهای سینه و پروستات و کلون و رکتوم است.
۱۴-شکر مقدار گلوکز خون را بی جهت افزایش می دهد.
۱۵-شکر باعث ضعیف شدن بینایی است.
۱۶-شکر باعث باریک شدن رگهای خونی و در نهایت سکته می شود.
۱۷- شکر باعث ترش کردن معده است. برخلاف تصور عامه که وقتی ترش می کنند چیزی شیرین می خورند تا آن را رفع کند!
۱۸- شکر ریسک مبتلا شدن به بیماریهای قلبی را زیاد می کند.
۱۹- پیر شدن زود هنگام بدن - سفید شدن موها و چین و چروک پوست به دلیل مصرف خوراکیهای شیرین است نه مصرف گوشت و پروتئین!
۲۰-شکر سرعت اعتیاد به الکل و میل به اعتیاد به مواد مخدر را زیاد می کند.
۲۱-شکر تنها عامل پوسیده شدن دندانهاست یعنی اگر شکر مصرف نشود کسی به دندانپزشک نیاز نخواهد داشت.
۲۲-شکر عامل اصلی چاق شدن است.
۲۳- شکر عامل آرتروز مفاصل است. کسانی که آرتروز دارند و مواد شیرین زیاد می خورند روز به روز بدتر می شوند.
۲۴-یکی از عوامل اصلی بیماری آسم مصرف شکر است.
۲۵-شکر باعث آپاندیسیت می شود.
۲۶-شکر عامل اصلی پوکی استخوان است. چگونه؟ شکر ماده ای زائد است که فاقد هر گونه ویتامین یا مواد معدنی است و بدن قادر به هضم و جذب آن نیست. از این رو سلولها مجبور هستند برای شکستن ملکولهای شکر از املاح کلسیم و منیزیوم ذخیره در استخوانها استفاده کنند. هر چه بیشتر چیزهای شیرین مصرف شود کلسیم بیشتری از استخوانها خارج شده و در فرایند هضم شکر مصرف می شود. در نهایت استخوانها بعد از چند سال پوک می شوند. دلیل اصلی خرابی دندانها نیز همین است. کلسیم از دندانها استخراج شده و دندان به مرور پوسیده و خراب می شود. مصرف شیر در این هنگام سودی ندارد مخصوصا اگر همراه کیک و شیرینی باشد.
۲۷- شکر آب بذاق دهان را اسیدی می کند که برای دندانها ضرر دارد.
۲۸-شکر میزان ترشح هورمون رشد را کم می کند. جوانان کوتاه قد نتیجه مصرف شکر هستند.
۲۹- شکر عامل اصلی بالا رفتن فشار خون است.
۳۰-شکر ساختار پروتئین ها را به هم می ریزد در نتیجه بدن قادر به جذب آنها نخواهد بود.
۳۱- آلرژی به غذاهای گوناگون نتیجه مصرف شکر است.
۳۲- ایجاد اگزما در کودکان از عواقب مصرف شکر است.
۳۳- آب مروارید بر اثر مصرف شکر به وجود می آید.
۳۴- بزرگترین خطر شکر این است که ساختمان DNA را می شکند و آن را تغییر می دهد که در نتیجه سلولها سرطانی می شوند.
۳۵-شکر سبب تولید رادیکالهای آزاد در خون و افزایش ریسک سرطان است.
۳۶- شکر فعالیت هورمونها را بر هم میزند.
۳۷-مصرف شکر انعطاف پذیری ماهیچه ها و اندام بدن را کم می کند به طوریکه با کوچکترین حرکت ورزشی عضلات منقبض می شوند و درد می گیرند.
۳۸- شکر سبب افزایش تقسیم سلولهای کبد و سرطان کبد می شود.
۳۹-شکر مقدار چربی کبد را زیاد می کند.
۴۰- شکر اندازه کلیه ها را بزرگ می کند.
۴۱-اختلال در کار پانکراس از اثرات شکر است.
۴۲- عامل یبوست و خشکی روده شکر است.
۴۳- سردردهای بی موقع و بی دلیل و میگرن بر اثر مصرف چیزهای شیرین است.
۴۴-شکر امواج مغزی دلتا- آلفا و تتا را زیاد می کند که در نتیجه این افزایش قدرت تمرکز و تصمیم گیری در انسان از بین می رود.
۴۵- عامل اصلی افسردگی شکر است. مردم عامی تصور می کنند با خوردن چیزی شیرین روحیه شان شاد خواهد شد در حالیکه کاملا بر عکس است. شادی حاصل از خوردن شیرینی به خاطر اعتیادی است که به آن دارید و با خوردن آن آرامش می یابید اما در روحیه و امواج مغزی شما اثر متضاد دارد.
۴۶- شکر ریسک بسته شدن رگهای خونی را زیاد می کند.
۴۷-وحشتناکترین بیماری قرن یعنی آلزایمر که با حواس پرتی های کوچک شروع می شود بر اثر مصرف شکر به وجود می آید. این به آن معناست که تا ۲۵ سال دیگر نیمی از جمعیت میانسال کره زمین آلزایمر خواهند داشت و مرگ زجرآوری در انتظارشان است.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
عسل كليه را ضدعفوني مي‌كند
عسل كليه را ضدعفوني مي‌كند
يك متخصص تغذيه گفت: مصرف عسل باعث افزايش ادرار و خرد شدن سنگ‌هاي مجاري ادرار و كليوي مي‌شود و كليه را ضد عفوني مي‌كند.

مريم مراداف در گفت و گو با فارس اظهار داشت: عسل ضدعفوني كننده قوي است كه براي ضد عفوني كردن كليه بسيار مفيد است.
وي گفت: اگر افراد عسل را به طور مداوم مصرف كنند باعث افزايش ادرار و خرد شدن سنگ‌هاي مجاري ادرار و كليوي مي‌شود همچنين عسل حاوي مقدار كمي پروتئين و تقريباً فاقد نمك است.
اين متخصص تغذيه افزود: پروتئين و نمك دو ماده‌اي است كه نقش منفي را در عوارض كليوي ايجاد مي‌كند و به دليل اينكه بيماري‌هاي كليه متنوع است براي درمان با عسل به پزشك متخصص مراجعه كنند.
مراداف اضافه كرد: عسل با اينكه بسيار شيرين است ولي قند موجود در آن به دندان‌ها آسيبي وارد نمي‌كند ولي اگر شكر مدتي در دهان باقي بماند به وسيله شكر باكتري‌هاي موجود در دهان تجزيه مي‌شود و اسيد لاكتيك توليد مي‌كنند كه براي دندان‌ها مضر است.
وي بيان داشت: عسل داراي نوعي آنتي بيوتيك طبيعي است؛ هيچ اسيدي در دهان توليد نمي‌كند و حتي دندان‌ها را ضدعفوني هم مي‌كند؛ اگر چاي با عسل مصرف شود به علت وجود ماده فلورين در چاي از فساد دندان جلوگيري مي‌كند ولي اگر چاي با شكر مصرف شود خاصيت فلورين آن از بين مي‌رود.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
چگونه سبزیجات پخته را خوشمزه تر کنیم؟
سبزیجات پخته، غذاهای سالمی هستند که حتی برخی افراد به جز آنها هیچ نمی خورند و اصطلاحا «گیاه خوار» می شوند. ولی مشکلی که سبزیجات پخته دارند، این است که پس از پخت، بی مزه می
7c123343420653c5e2e818e42298a1e2.jpg
شوند و طعم آب می گیرند. برخی سبزیجات نیز در اثر پختن بیش از حد له می شوند و خواص اصلی خود را از دست می دهند.
هویج از آن دسته سبزیجاتی است که تقریبا در هر روش پختی سالم می ماند ولی کلم بروکلی یا کلم سفید دلمه ای در اثر پختن بیش از اندازه ممکن است له شوند و دیگر آن شکل زیبایشان را در بشقاب شما نداشته باشند. اگر شما هم با پختن سبزیجات مشکل دارید، با این مطلب همراه شوید.
۱) کلم سفید
برای اینکه شما یک کلم پخته خوشمزه داشته باشید، کافی است آن را خرد کرده و در روغن کنجد سرخ کنید. همچنین می توانید با یک قاشق کره، آن را سرخ کرده و میل کنید.
۲) کلم بروکسل
برای پختن کلم بروکسل به حرارت زیادی نیاز دارید. می توانید برای پختن آن در حرارت زیاد، از چند قطره روغن کنجد یا سس سویا استفاده کنید. با این افزودنی ها، کلم بروکسل تان بسیار خوش طعم می شود.
۳) هویج
هویج را خرد کنید و آن را داخل قابلمه بریزید. یک قاشق سوپ خوری روغن و یک چهارم فنجان آبلیمو یا سرکه و یک قاشق شکر به آن اضافه کنید. شما می توانید هویج های کوچک را درسته بپزید ولی هویج های بزرگ تر را قطعه قطعه کنید و به شکل گرد درآورید. هویج پخته به این روش هم خوشمزه می شود و هم ظرف سبزیجات پخته شما را شیک تر و زیباتر می کند.
۴) کلم بروکلی
برای طبخ کلم بروکلی، روش های گوناگونی وجود دارد اما پختن درون آب و روی اجاق گاز و بخارپز کردن با اندکی نمک و یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون بهترین روش های پختن کلم بروکلی هستند. اگر دوست دارید کلم بروکلی هایتان را بپزید باید دقت کنید که حتما بعد از ۵ دقیقه آنها را کنترل کنید. برای این کار، کافی است یک چنگال را درون کلم ها فرو کنید تا مطمئن شوید کاملا پخته اند. اگر پخته بودند، فورا آنها را از روی چراغ گاز و حرارت مستقیم بردارید. یادتان باشد کلم بروکلی به حرارت حساس است و فورا از بین می رود.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
خواص آلبالو و گیلاس
خواص آلبالو و گیلاس

images13.jpg

آلبالو

آلبالو سرد و خشک است و برای کسانی که طبع گرم دارند مفید است.تشنگی را برطرف می سازد و غلظت خون را از بین می برد و دافع صفرا است. مقوی معده و از بین برنده التهاب است. اگر آب یا مربای آن را با یک دهم رازیانه مخلوط کنید برای دفع سنگ مثانه و سوزش مجاری ادراری بسیار سودمند است.
گیلاس
گیلاس طبیعتی سرد دارد و دارای ویتامین های A,B1,B2,C و مواردی چون کبالت منگنز،مس،قند،پروتئین،چربی،روی،ید،کلسیم،فسفر،پتاسیم،سدیم و اسید های آلی می باشد. دارای مقدار زیادی سلولز است که موجب زیاد شدن حجم مدفوع می گردد. سموم بدن را دفع می کند و خون را تصفیه می کند. املاح مورد نیاز بدن را تامین می نماید و دستگاه گوارش را منظم می سازد.


محرک قوه باء می باشد و زخم های داخلی را التیام می بخشد. مسکن اعصاب و ادرارآور است. برای مبتلایان به ورم مفاصل ،روماتیسم،نقرس،سنگ کلیه و صفرا وسنگ مثانه مفید است. اگر قصد لاغر شدن دارید بهتر است گیلاس را قبل از غذا میل نمایید،زیرا جلوی اشتها را می گیرد . گیلاس رنگ چهره را باز وشاداب می کند و به زیبایی شما می افزاید.
سرفه را از بین می برد.دم گیلاس در درمان بیماری های کلیوی و مثانه مفید است . برای این کار شما می توانید دمگیلاس را بخیسانید و بعد آن را بجوشانید که این جوشانده برای امراض بسیار مفید می باشد.خوردن گیلاس پس از غذا ایجاد کرم معده می کند.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
خواص تمشک






تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود.
میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و ... خورده
می شود. بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها می روید و
گاهی آن را می کارند.



نام های دیگر تمشک، توت وحشی و سه گلی است. ساقه
های تمشک نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگ های آن متفاوت و
بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه های اره ای است.



گل های تمشک به رنگ های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه های مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد.




قسمت های مورد استفاده بوته تمشک عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .





● خواص


۱) جوشانده ۲۵ گرم از برگهای تمشک در یک لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.



۲) تمشک سرشار از ویتامین های C وK است و دارای خواص خنک، نرم کننده و ضد اسکوربوت می باشد.



۳) تمشک خون را تصفیه می کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.



۴) تمشک یبوست مزاج را معالجه می کند.



۵) تمشک برای تسکین درد سودمند است، زیرا تمشک دارای اسید سالسیلیک می باشد.



۶) تمشک خون را قلیائی می کند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.



۷) شربت تمشک برای بیماران مبتلا به سرخک و مخملک تجویز شده است.



۸)
تخم و دانه ای که درتمشک وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی
وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشکی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و
سبب می شود که یبوست به کلی رفع گردد.



۹) شربت تمشک، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است.



۱۰) خوردن تمشک برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.



۱۱) جوشانده
۲۰ تا ۵۰ گرم گل تمشک یا برگ تمشک در یک لیتر آب برای درمان ترشحات
زنانگی، خونریزی در فواصل قاعدگی ، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ،
گرفتگی صدا، آب آوردن نسوج و بیماری های پوستی اثر شفا بخش دارد. جوشانده
را بعد از هر وعده ی غذا یک استکان می خورند.



۱۲) جوشانده
گل یا برگ تمشک( به روشی که گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخم های
دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بکار می رود و بیمار با غرغره کردن
این جوشانده دهان را می شوید.



۱۳)
جوشانده برگ تمشک اسهال و ورم روده را معالجه می کند، بدین منظور باید ۴۰
تا ۵۰ گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت ۱۰ دقیقه
آن را جوشانده و سپس بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. پس از صاف کردن، روزی سه
بار، هر بار یک فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.



۱۴) جوشانده فوق برای تسکین درد معده از هر نوع که باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شکم و تشنج معده مؤثر است.



۱۵) خوردن
جوشانده برگ تمشک به مقدار ۳ تا ۴ فنجان در روز و بین غذاهای اصلی، بند
آوردن ادرار را معالجه می کند وبهترین دارو بر ضد درد کیسه مثانه است.



۱۶) اگر
۴۰ تا ۵۰ گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب بریزید و آن را به مدت ۵ تا
۱۰ دقیقه جوشانده و پس از ۱۰ دقیقه دم کشیدن و صاف کردن آن، به مقدار ۳
فنجان در روز بین غذاهای اصلی بنوشید، دردهای نقرسی و بسیاری از انواع
رماتیسم را آرام می کند.



۱۷)
اگر ۱۰۰ گرم برگ خشک تمشک را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و پس از دم کشیدن و
صاف کردن آن را به عنوان محلول شستشو برای شستن بیماری برفک، جوش های صورت
و یا هر نوع تحریکات دیگر پوست به کار ببرید ، اثر شفابخش دارد.



۱۸) تمشک دارای خاصیت ضد عفونی کننده است.



۱۹) تمشک به علت دارا بودن ویتامین های C وK برای اوره و فشار خون مفید است.



۲۰) برای
معالجه کک و مک، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازکی از تمشک به
مدت یک ساعت روی صورت بمالید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کک و مک
صورت از بین برود.



۲۱) برگ تازه تمشک را اگر بپزند و روی محل بیماری های پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد.



۲۲) گوشت پردانه تمشک، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد.



۲۳) تمشک،عرق آور است؛ لذا بهترین زهکش سوراخ های پوست است.


 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
خواص ميوه ها باتوجه به رنگشان
34957.jpg



اولین چیزی كه در هنگام انتخاب یک میوه برای خوردن شما را جذب كرده رنگ و جلوه خاص آن میوه است،آیا می دانید میوه های مختلف با رنگ های متفاوت چه خواصی دارند؟



در اولین قدم این رنگ اشیا است كه شما را به طرف آن شیء جذب و یا از آن دور می‌كند.در واقع احساس آرامش،لذت ناراحتی،تنش،صلح و دوستی و ... همه و همه در پرتو رنگ‌هاست.رنگ‌ها تمامی محیط ما و حتی خود ما را نیز تسخیر كرده‌اند و در تمام جسم جان و روح ما تاثیر گذارند. مثلا در مورد رنگ سیب سرخ و زیبا علاوه بر لذتی كه از رنگ آن در هنگام خوردن می‌بریم و در ما احساس شادابی و نشاط ایجاد می‌كند،در خواصش نیز تاثیر فراوانی دارد.تمامی سبزیجات و میوه‌هایی كه روزانه مصرف می‌كنید با توجه به نوع رنگشان منافع خاصی برای شما دارند.شاید تعجب كنید،اما فراموش نكنید كه رنگ‌ها بر همه وجود ما و در تمامی جوانب نفوذ دارند و این هم یك روش نفوذی آنهاست.

رنگ سبز
رنگی‌ است آرامش بخش و با دیدن این رنگ شما احساس آرامش می‌كنید و از وجودش لذت می‌برید و جالب اینجاست كه همین رنگ زیبا و آرامش بخش علاوه بر این كه شما را در ظاهر جذب می‌كند و شما از آن لذت می‌برید خواص درمانی بسیاری نیز دارد و برای جسمتان مفید است
.در واقع هر چیز سبزی كه شما می‌بینید این خاصیت را داراست و این در مورد میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ نیز صادق است.این رنگ برای افراد عصبی و نا ‌آرام بسیار مفید است.رنگ سبز خاصیت ضد عفونی‌كننده‌ دارد و مناسب برای بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های روده‌‌ای (یبوست)‌،معده (سوء‌هاضمه،زخم معده و...)،كلیه (سنگ كلیه و ناراحتی‌های مجاری ادراری)‌، ریه (مشكلات تنفسی،آسم و ...) و رحم می‌باشد.
این رنگ برای درمان زخم‌های عمیق سوختگی‌های شدید نیز موثر است.این خواص در میوه‌ها و سبزیجاتی كه سبز رنگ هستند به وفور یافت می‌شود.تحقیقات نشان داده میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ خاصیت ضدعفونی‌كنندگی دارند و در هضم غذا و جذب آن موثرند.
میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ برای افرادی كه از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند توصیه شده است. سبزیجات سبز رنگ همچنین در درمان زخم‌های عمیق و سوختگی ‌ها و بیماری‌ های ریوی و كلیوی بسیار موثر است و در بهبود بیماری‌های قلبی مصرف فراوان دارد.مثلا جعفری دارای خواص ضد عفونی‌كننده خون و دستگاه گوارش می‌باشد.جعفری موجب تحریك عضلات روده و رحم می‌شود و مناسب برای معده و هضم غذاست.برگ این گیاه مناسب برای زخم‌های عمیق است و جوشانده آن مناسب برای بیماری‌های كلیوی و مجاری ادرار است.


انگور سبز
این میوه مناسب برای بیماری‌های اعصاب است.مواد غذایی موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده كمك فراوانی می‌كند و در درمان بیماری‌های سوءهاضمه،سل ریوی،مشكلات كلیوی (سنگ كلیه)‌ و یبوست كمك فراوانی می‌كند.همچنین باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن می‌شود.آب انگور مغذی عضله قلب است.انگور اختلالات قلبی حاصله از ازدیاد فشارخون را از بین می‌برد و دارای اثر تقویت‌كننده قلب است.
انگور موجب ازدیاد ترشح صفرا می‌شود و عمل هضم را تحریك و تسریع می‌بخشد و تخمیرهای روده‌ای را كاهش می‌دهد.


كاهو
كاهو در درمان تپش قلب و سرفه و مشكلات ریوی موثر است.همچنین آرام‌ كننده اعصاب است.كاهو برای دفع مواد زاید در روده‌ها و جلوگیری از یبوست مناسب است.از جوشانده كاهو می‌توان برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده كرد.


لوبیا سبز
از لوبیا سبز برای درمان كسالت‌های شدید كلیوی استفاده می‌شود.این سبزی همچنین در درمان بیماری‌های قلبی نیز موثر است.وجود فسفر در لوبیا برای اعصاب مفید است.خرده شده و یا پوره شده دانه لوبیا به عنوان ضماد برای مواضع سوختگی و سایر التهابات پوستی و زخم‌ها موثر است.


ترخون
ترخون به دلیل داشتن اسانس‌های معطر در خود مجاری دستگاه گوارشی را ضدعفونی می‌كند و محرك مناسبی برای معده به شمار می‌رود.این سبزی برای بیماری‌های رحم و تسهیل جریان خون قاعدگی بسیار موثر است.


رنگ قرمز
رنگی‌است محرك و اشتهاآور.رنگی پر انرژی كه همین خصوصیات در مواد غذایی قرمز رنگ هم دیده می‌شود.معمولا ما برای خوردن خوراكی‌هایی با رنگ قرمز بسیار راغب هستیم.
این رنگ و در واقع میوه‌ها و سبزیجات‌ قرمز رنگ علاوه بر این كه افزایش‌ دهنده اشتها هستند،برای افراد كم خون و افرادی كه كمبود آهن دارند بسیار مناسب است.همچنین در درمان عفونت‌‌ها و سوختگی‌های شدید بسیار موثر است و معمولا این ‌گونه میوه‌ها و سبزیجات در درمان بیماری‌‌های ریوی،مشكلات روده (یبوست)‌ و رحم به كار برده می‌شود.مواد غذایی قرمز رنگ بسیار پر انرژی بوده و در تقویت قلب و افزایش فشار خون و غلظت خون بسیار مفید و تقویت‌كننده روده و كبد است.


گیلاس‌
تقویت‌كننده و انرژی‌ زا.تنظیم ‌كننده كبد و مناسب برای رفع یبوست و اشتها ‌آور،دفع‌كننده مواد زائد و سموم از بدن.


توت ‌فرنگی‌
در درمان سل ریوی بسیار سودمند است و همچنین در درمان عفونت‌های روده.


انار
جلوگیری از تنگی نفس.مناسب برای روده و تصفیه‌كننده خون.


انگور فرنگی‌
موثر در درمان تب‌های عفونی،محرك اشتها و رفع یبوست.


شاتوت‌
تصفیه‌كننده خون،مناسب برای بیماری‌های كم‌خونی و مشكلات ریوی.


فلفل‌قرمز
تحریك قوای هاضمه،مناسب برای خونریزی‌های رحم،رفع فلج،رفع یبوست و بیماری‌‌های روده.


رنگ نارنجی‌
رنگی جذاب و سر زنده و شاداب،كه در نهایت جذابیت و جلب توجه احساس ‌زدگی ایجاد نمی‌كند. سبزیجات و میوه‌های نارنجی رنگ و كلا هر شی نارنجی رنگ در افزایش شیر مادران بسیار موثر است.مواد غذایی نارنجی رنگ بسیار انرژی‌ زا است و محرك مناسبی برای اعصاب و سودمند برای مشكلات تنفسی و ضد سرفه،ضد آسم و سل ریوی هستند و در درمان سنگ كلیه و كیسه صفرا و بیماری‌های معده و روده موثر هستند.


هویج‌
افزایش شیر مادر،مناسب برای درمان اختلالات شدید روده‌ای،بهبود دهنده زخم‌های دستگاه گوارش،رفع‌كننده یبوست،ضد عفونی‌كننده روده،تقویت‌كننده اعصاب و انرژی‌زا و موثر در بهبود عفونت‌های ریوی.


پرتقال و نارنگی‌
تقویت‌كننده دستگاه عصبی،عضلات و غدد،مناسب برای رفع اختلالات دستگاه گوارش،كبد و روده‌ها.


زالزالك‌
مناسب برای درمان بیماری‌های روده و رفع كم‌خونی.


رنگ زرد
رنگی شادی‌آفرین،درخشان،زنده و محرك.سبزیجات و میوه‌های زردرنگ معمولا اشتها آور و در عین حال مناسب برای هضم غذا می‌باشند.میوه‌جات و سبزی‌های زرد‌رنگ تصفیه‌كننده كبد و روده‌ها و كلیه‌هاست.این مواد غذایی در درمان بیماری‌های معده (ورم معده)‌ كیسه صفرا یبوست و فشار خون و همین طور مشكلات ریوی مناسب هستند و در تقویت غدد لنفاوی قلب موثرند و بسیار انرژی‌زا می‌باشند و محرك اعصاب.


زردآلو
سرشار از انرژی،موثر در درمان یبوست،كاهش‌دهنده افسردگی و تقویت‌كننده اعصاب.


آناناس‌
تقویت‌كننده روده،نیرو بخش،مناسب برای هضم غذا و موثر در بیماری‌های ریه.


به‌
تقویت‌كننده اعصاب و قلب،موثر در درمان بیماری‌های ریوی و سل.همچنین در درمان ورم معده و روده از این میوه استفاده می‌شود.


گلابی‌
از بین برنده ضعف و بی‌حالی،تقویت‌كننده اعصاب،رفع تنبلی روده‌ها،رفع یبوست و بیماری‌های روده‌ای و معده،موثر در درمان سل ریوی،از بین برنده سنگ كلیه.


آلو
انرژی‌زا و از بین برنده كم‌خونی و ضعف و سستی،برطرف‌كننده یبوست،محرك اعصاب،مناسب برای كلیه‌ها.


سیب زرد
انرژی‌ساز،ضد عفونی ‌كننده قوی روده و مناسب برای تقویت روده‌ها و معده،محرك كلیه‌ها و مناسب برای سنگ كلیه و مجاری ادرار،تقویت‌كننده اعصاب،رفع‌كننده یبوست و اسهال، مناسب برای اختلالات تنفسی.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
10 فايده شگفت انگيز سيب
108133.jpg



سیب نقش مهمی در سلامت بدن دارد و مزیت آن این است كه علاوه بر پیشگیری از بیماری‌ها، باعث افزایش سلامتی نیز می‌شود.



پایین آوردن كلسترول
سطح بالای كلسترول در بدن مشكلات طولانی مدت و خطرناكی را به دنبال دارد با مصرف سیب می‌توانید سطح كلسترول را در حد نرمال نگه دارید. مطالعات و پژوهش‌ها حاكی از این است كه خوردن دو عدد سیب‌ در هر روز تقریبا به میزان 16 درصد سطح كلسترول را پایین می‌آورد. برای كاهش سطح كلسترول هیچ چیز دیگری به اندازه سیب‌ مفید نیست.

تقویت دستگاه گوارش
افرادی كه از مشكلات دستگاه گوارشی رنج می‌برند با خوردن سیب می‌توانند عملكرد این دستگاه را در حد نرمال نگه دارند. مهمترین دلیل در تنظیم و تقویت دستگاه گوارش این است كه سیب سرشار از فیبر است و این بدان معناست كه حركات روده‌ای را منظم می‌كند و دیر هضمی و یبوست را از بین می‌برد. با تنظیم دستگاه گوارشی از دل دردهای مزمن و شدید كه به این دستگاه مرتبط است نیز كاسته می‌شود.
افزایش انرژی
قندی كه در سیب وجود دارد طبیعی است و فواید زیادی دارد كه به هیچ عنوان مقابل مقایسه با شیرینی‌ها و قندهای مصنوعی نیست. قند موجود در سیب باعث افزایش انرژی می‌ شود به همین دلیل است كه خوردن این میوه صبح زود و قبل از صبحانه توصیه شده و تا آخر شب بدن را سرحال نگه می دارد و انرژی مورد نیاز را تامین می‌كند.
درمان آنمی (كم خونی)
از آنجایی كه سیب سرشار از آهن است در درمان آنمی نقش مهمی دارد. آهن موجود در بدن سطح هموگلوبین را افزایش می دهد كه افزایش هموگلوبین با درمان آنمی رابطه مستقیم دارد اگر شما دائما احساس ضعف و خستگی دارید با خوردن این میوه می‌توانید سرحال شوید زیرا قند طبیعی موجود در سیب با آهن آن تركیب شده و باعث افزایش انرژی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود به گونه‌ای كه بدن در برابر بیماری‌ها حالت آماده باش به خود می‌گیرد.
كاهش خطر ابتلا به سرطان
از دیگر فواید این میوه كاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص است. از آنجایی كه فیبر موجود در سیب در تقویت دستگاه گوارش موثر است از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌كند. خوشبختانه مطالعات نشان داده است كه مصرف این میوه خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان سینه را نیز كاهش می‌دهد و به طور كلی سیب، میوه‌ای كاملا استثنایی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها به شمار می‌آید.
كاهش خطر حملات قلبی
سیب سرشار از آنتی اكسیدان قوی است و در حقیقت آنتی اكسیدان برای سلامت قلب فواید زیادی دارد مصرف سیب كمك زیادی به درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌كند. از آنجایی كه بیماری قلبی با افزایش سن، زیاد می‌شود، مصرف این میوه هیچوقت دیر نیست و به خوردن آن توصیه زیادی شده است.
درمان و پیشگیری از آسم
اگر شما از مشكلات ناشی از آسم رنج می‌برید با خوردن یك فنجان آب سیب می‌توانید به رفع این مشكلات و نگرانی‌ها كمك كنید. یكی از نشانه‌های آسم به سختی و با صدای بلند نفس كشیدن است اما با خوردن آب سیب تازه می‌توانید این نشانه‌ها را از بین ببرید. زنان باردار نیز با خوردن این میوه به مقدار زیاد در طول بارداری می‌توانند از مبتلا شدن جنین به آسم جلوگیری كنند.
بهبود دیابت
افرادی كه مبتلا به دیابت هستند در صورت درمان نكردن آن به مشكلات دیگری نیز دچار می‌شوند كه به دیابت مربوط می‌شود از جمله اختلالات عصبی، مشكلات كلیوی و مشكلات بینایی. با خوردن سیب به طور منظم می توانید از مبتلا شدن به دیابت و مشكلات دیگری كه به دنبال دارد جلوگیری كرد. ژلاتین موجود در سیب نقش انسولین را ایفا می‌كند در نتیجه در تنظیم سطح قند خون بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. خوشبختانه این میوه درشرایط آب و هوایی مختلف برداشت می‌شود.
افزایش بینایی
مشكلات ناشی از بینایی تقریبا غیرقابل پیشگیری است اما اخیرا مطالعات انجام شده نشان داده است كه سیب می تواند اثر مطلوبی بر بینایی داشته باشد از آنجایی كه سیب منبعی غنی از ویتامین A و ویتامین C است در درمان شب كوری و كور رنگی اثرات مثبتی دارد.
پیشگیری و درمان آلزایمر
یكی از شگفت‌انگیزترین اثرات سیب، درمان و پیشگیری از آلزایمر است. اثر آن در درمان و پیشگیری از این بیماری به گونه‌ای است كه خوردن سیب باعث تقویت سلول‌های مغز می‌شود.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
فوايد 1 فنجان گل گاوزبان
98608.jpg



برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روانی بهتر است از گیاهان آرام‌بخشی چون گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب كه اثرات سودمندی دارند استفاده كنیم.



این روزها برخی افراد از استرس، اضطراب، اختلال در تمركز، كم‌خوابی یا بی‌خوابی ناشی از تغییر فصل رنج می‌برند. بروز این علائم حتی به میزان ناچیز می‌تواند سلامت روح و روان را تحت تاثیر قرار داده و عملكرد طبیعی مغز را مختل كند.

گل‌گاوزبان
گل‌گاوزبان گیاهی است خودرو كه اغلب در دامنه كوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شكل صنعتی كشت می‌شود. این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌های زیبا، بسیاری از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌كارند. برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشكیل می‌دهند.

گل‌گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و كلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریك بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به كار می‌رود.

جوشانده و دم‌كرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت كرده و بسیار نشاط‌آور، بازكننده رنگ رخسار، كاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

خواص ضد سرطانی
منیزیم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلكوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.

این گیاه باعث كاهش تب در بیماری‌هایی چون سرخك، مخملك، آبله و كهیر می‌شود.
در برخی كشورها برگ‌های تازه گل‌گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می‌ریزند. گل‌های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب‌لیمو و شكر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط‌انگیز و خنك‌كننده است.

تصفیه‌كننده خون
گل‌گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه‌كننده‌خون، ضداسپاسم، محرك غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌كننده مجاری تنفسی، خلط‌آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلكوالویید برای زنان باردار و كودكان مضر است.

دم‌كرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یك نوشیدنی نشاط‌آور و آرام‌بخش است كه استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می‌شود.

‌ سنبل‌الطیب
این گیاه اعصاب را آرام می‌كند و ضدسرگیجه و تپش قلب است. كسانی كه به خوردن قرص‌های شیمیایی آرام‌بخش عادت كرده‌اند بهتر است به سراغ سنبل‌الطیب بروند. این گیاه ضد صرع، ضد تشنج، معرق، ادرارآور، اشتها‌آور، مقوی قلب، ضددلهره و استرس بوده و سردردهای یكطرفه، اختلالات زمان یائسگی، سكسكه‌های مداوم، بی‌خوابی، خستگی و بیماری‌هایی را كه منشأ عصبی داشته باشند، تسكین می‌دهد.

این گیاه نیز گونه‌های زیادی داشته و انواع وحشی آن خاصیت بیشتری نسبت به پرورش یافته آن دارند و معمولا در دامنه كوه‌های البرز یافت می‌شود.

جلوگیری از سفید شدن مو
سنبل‌الطیب به دلیل دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می‌كند و شستن چشم‌ با جوشانده آن سرخی چشم را از بین می‌برد و مقوی معده و كبد است.
گربه‌ها این گیاه دارویی را بی‌اندازه دوست دارند و به خاطر خوردن آن بی‌قرار می‌شوند به همین دلیل این گیاه علف گربه نیز نامیده می‌شود. این گیاه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد و مصرف بیش از اندازه و طولانی‌مدت آن می‌تواند باعث ضعف چشم و گوش شود.
متخصصان طب گیاهی توصیه می كنند برای استفاده از خواص درمانی گل گاو زبان و سنبل الطیب بویژه ایجاد آرامش و نشاط حداقل هفته ای 3 بار این دو گیاه را دم كرده و به جای چای نوش جان كنید.

چند توصیه
ـ اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشكتان را در جریان بگذارید، چرا كه تداخل دارویی ممكن است به ضررتان باشد.
ـ برای خرید گیاهان دارویی به عطاری‌هایی بروید كه محصولاتشان در مجاورت نور آفتاب نباشند‌. گیاهان باید به صورت كاملا خشك در بسته‌های بهداشتی پلمب شده و دارای اسم، نشانی، تاریخ مصرف و دیگر مشخصاتباشند.
ـ بعد از باز كردن بسته گیاه دارویی، بلافاصله آن را درون یك شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری كنید.
 

Princess NazaniN

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
16 آپریل 2009
نوشته‌ها
844
لایک‌ها
2,442
محل سکونت
In my dreams!
ويتامين هاي خطر ناك
ويتامين e

میزان مورد نیاز بدن:15 واحد محدودیت 400 واحد
ویتامین E، آنتی اکسیدانی مفید برای سلامت سیستم قلبی ـ عروقی، سرطان و بالا رفتن گرمای بدن به دلیل پایین آمدن استروژن، است
oils.jpg
. مطالعات نشان داده‌اند که زیاد بودن این آنتی اکسیدان در بدن باعث افزایش مرگ و میر به دلیل بیماری نارسایی قلبی و خون ریزی زیاد می‌شود. سازمان پیشگیری از بیماریها در آمریکا گزارش کرده است که 11 درصد از مردم بیشتر از 400 واحد ویتامین E مصرف می‌نمایند.

غذا: گیاهان روغنی مانند گندم، تخمه آفتاب گردان و روغن ذرت

بتا کاروتن
میزان مورد نیاز بدن: گفته نشده است محدودیت گفته نشده است
اگرچه مطالعات در خصوص بتاکاروتن به نتیجه ثابتی نرسیده است اما مشخص شده است که این ماده به بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماریهای قلبی و تعدادی از سرطانها و همچنین مقاومت در برابر بیماری سرطان گلبولهای سفید خون کمک می‌نماید. تاثیرات منفی مصرف زیاد بتاکاروتن مشخص نمی‌باشد و تنها به این نتیجه
barg1.jpg
رسیده‌اند که مصرف زیاد این ماده باعث افزایش ابتلاء به بیماری قلبی و زرد شدن پوست می‌گردد. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که سیگار می‌کشند و به میزان زیاد از مکملهای حاوی بتاکاروتن استفاده می‌کنند ریسک ابتلا به سرطان ریه در آنها بیشتر است.

غذا: هویج و اسفناج و برای افرادی که به شیرینی علاقه دارند زردآلو و طالبی

کلسیم
میزان مورد نیاز بدن 1000 میلی گرم محدودیت 2500 میلی گرم
کلسیم یکی از مهمترین مواد موجود در بدن است. 99٪ از کل
cheeese.jpg
سیم موجود در بدن در استخوانها و دندان‌ها ذخیره می‌گردد، باقی کلسیم نیز در خون،‌ ماهیچه‌ها و همچنین در بین سلولها ذخیره می‌شود. در حالیکه کلسیم بسیار برای بدن نیاز است، مصرف زیاد آن نیز باعث اختلال در کلیه‌ها و کاهش قدرت جذب باقی مواد معدنی در بدن می‌گردد. مصرف زیاد کلسیم و ویتامین D، می‌تواند باعث بیماری هایپرکلسیم(میزان بالای کلسیم در خون) گردد.
غذا: شیر، ماست و پنیر از مواد اصلی هستند اما می‌توانید از گیاهان سبز نیز استفاده نمایید.

آهن
میزان موردنیاز بدن 18 میلی گرم محدودیت:45 میلی گرم
آهن یکی از مواد معدنی ضروری در بدن است و باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت نمود. میزان مناسب آن برای رشد مناسب سلولها و تخص
be.jpg
صی ساختن آنها ضروری می‌باشد. اگرچه خطر مصرف زیاد آن بیشتر از کمبود آن است. مطالعات نشان داده‌اند که میزان بالای آهن،‌ممکن است یکی از عاملهای ابتلاء به بیماری قلبی گردد. میزان زیاد آهن باعث مسمومیت می‌گردد که به تدریج سبب آسیب به کلیه‌ها، قلب و غدد درون ریز می‌گردد. مراقبت نکردن و بی‌توجهی به آسیب‌های بوجود آمده از آهن می‌تواند باعث مرگ و میر زودرس گردد. آهن با مواد معدنی مهم دیگر نظیر مس، برای جذب در بدن در رقابت است.
غذا: لوبیا، میوه‌های خشک، تخم مرغ و نانهای غنی شده

روی
میزان مورد نیاز بدن 11 میلی گرم برای مردان، 8 میلی گرم برای زنان محدودیت 40 میلی گرم
روی در تمامی سلولهای بدن یافت می‌شود و کلید سلامت سیستم ایمنی است. در حالیکه روی باعث رشد می‌گردد اما مصرف زیاد آن می‌تواند باعث از
oyster.jpg
دست دادن موی سر و گرفتگی عضلات و کیستهای تخمدانی می گردد. مصرف روی کمتر از میزان مورد نیاز بدن نیز می‌تواند باعث اسهال، تاخیر در تکامل و رشد جنسی وناتوانی جنسی در مردان و تاخیر در رشد شود.
اما می‌توان قرص روی را در زمان سرماخوردگی برای بهتر شدن به میزان زیاد مصرف نمود. یافته‌های سازمان سنجش سلامتی و مغذی بودن محصولات، نشان داده است که میزان مصرفی این قرص باید برای تاثیرگزار بودن هر دو ساعت تمدید گردد.
غذا: صدف، گوشت گاو و همچنین ماست
سخنان پایانی
همیشه قبل از استفاده از مکملها میزانی را که از طریق میوه و غذا به شما رسیده است را نیز در نظر بگیرید. حتی زمانی که پزشک برای شما مکملهای غذایی تجویز می‌نماید سعی کنید که قبل از آن با انجام آزمایش از میزان ویتامینهای ذخیره شده در بدنتان مطمئن گردید.
 
بالا