برگزیده های پرشین تولز

اخبار اقتصادی

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
از سوی یک نشریه آمریکایی اعلام شد
دعوت از مردم آمریکا برای شرکت در کمپین ضدتحریم علیه ایران

یک نشریه آمریکایی با قرار دادن تصویر رابرت منندز نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در سایت خود به عنوان کسی که بیشتری تلاش را در جهت صدور دور جدید تحریم ها علیه ایران انجام داده است از این اقدامات این فرد به شدت انتقاد کرد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه آمریکایی نیشن در یادداشتی انتقادی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و نیز تلاش همزمان کنگره آمریکا برای صدور دور جدید تحریم‌ها علیه ایران نوشت: آمریکا و متحدانش به همراه ایران یک بار دیگر بر سر میز مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای جمع شده‌اند تا ضمن اطمینان از این‌که ایران هیچگاه به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای پیش نخواهد رفت، از بروز یک فاجعه احتمالی هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری کنند. اما همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، تندروهای مجلس کنگره آمریکا تهدید به صدور دور جدید تحریم‌ها علیه ایران کرده و این مذاکرات حساس و سرنوشت را با خطر به بن بست رسیدن روبه رو کرده‌اند.



در ادامه این گزارش آمده است: در مدت زمان مشابه در سال گذشته هزاران نفر از مردم و کارشناسان در تماس‌های مختلفی که با کنگره آمریکا داشتند ،‌ سناتور هری‌رید را از به رای گذاشتن طرح صدور تحریم‌های جدید علیه ایران منصرف کردند. اما اکنون با توجه به این‌که جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های کنگره آمریکا را در اختیار دارند و احتمالاً برخی دیگر از سناتورهای دموکرات در رای مثبت به صدور تحریم‌ها علیه ایران به جمهوری خواهان ملحق خواهند شد، شرایط کنونی بسیار حساس‌تر از سال گذشته است.



این نشریه آمریکایی در ادامه از خوانندگان و عموم مردم آمریکا خواسته است تا حضور خود در کمپین ضد تحریم علیه ایران از سناتورها بخواهند که ضمن صادر نکردن هیچگونه تحریم جدیدی علیه ایران در این شرایط حساس مذاکرات، به دیپلماسی اجازه دهند تا کار خودش را انجام دهد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نگاهی به وضعیت راه‌آهن شیراز؛ 5 سال بعد از افتتاح



با پایین آمدن مزیت نسبی قطارها در مسیر تهران – شیراز از جمله سرعت و هزینه همچنان وسائل نقلیه جاده‌ای و به‌طور خاص اتوبوس‌های بین‌ شهری به عنوان اصلی‌ترین وسیله رفت‌وآمد مردم در این حوزه شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 13خرداد‌ماه 1388 وزیر راه و ترابری دولت نهم به شکل نمادین یکی از بزرگ‌ترین خطوط راه‌آهن کشور را که از آن به عنوان نمادی از خدمات زیربنایی دولت وقت یاد می‌شد، افتتاح کرد. خطی که هنوز و با گذشت بیش از پنج سال نمی‌توان به کارآیی آن امید چندانی داشت.



پس از آنکه با گذشت چند روز از زمان افتتاح مشکلات زیربنایی حاد و عمده خط تهران – شیراز رسانه‌ای شد، دولت قبل با این استدلال که افتتاح انجام شده شکلی نمادین داشته از ماجرا عبور کرد. این در حالی بود که مردم و مسافران این خط باید برای سال‌ها رنج حاصل از این افتتاح زودهنگام و غیرمنطقی را تحمل می‌کردند.



فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در مسیر راه‌آهن تهران – شیراز به طور ویژه از اصفهان به سمت استان فارس، پایین‌بودن سرعت سیر در این مسیر و کاهش قابل توجه سرعت قطار‌ها پس از عبور از اصفهان به سمت شیراز از جمله اصلی‌ترین مشکلاتی است که نه تنها نحوه‌ی استفاده مردم از وسائل نقلیه عمومی در این مسیر پرتردد توریستی را تحت‌الشعاع قرار داده که حتی در رابطه با ادامه یافتن حرکت قطارها به شکل فعلی نیز مشکلات و ابهامات گسترده‌ای را مطرح می‌کند مساله‌ای که مدیر عامل شرکت‌ رجاء نیز آن را تایید می‌کند.



موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی آخرین وضعیت خط تهران – مشهد اظهار کرد: با توجه به امکانات خوبی که در مسیر تهران – اصفهان وجود دارد، قطار‌ها بدون هیچ مشکلی و با سرعت استاندارد این مسیر را طی می‌کند، اما با توجه به فراهم‌نبودن امکانات زیرساختی لازم در راه آهن شیراز، سرعت قطارها در استان فارس به شدت کاهش یافته و با وضعیتی غیراستاندارد به سمت مقصد حرکت می‌کنند.



به گفته وی برای بهبود شرایط این مسیر قطعا باید فکری اساسی صورت گرفته و وضعیت زیرساخت‌های ریلی در این بخش بار دیگر با توجه به استاندارد‌های موجود تعریف شود.



این امر اما در کنار تامین مالی مورد نیاز که قطعا هزینه زیادی به همراه خواهد داشت، به زمان پروژه عمرانی و تعبیه شرایطی جدید برای این مسیر پرتردد نیز احتیاج دارد. در صورتی که راه‌آهن قصد داشته باشد اصلاح و بازسازی خط را در حین عملیات‌های اجرایی انجام دهد قطعا بسیار زمان‌بر خواهد بود و اگر بنا باشد کار عمرانی روی ریل سرد انجام شود باید برای مدتی این مسیر مجددا مسدود شود.





در حال حاضر در مسیر تهران – شیراز سه قطار کوپه‌ای، شامل چهارتخته نور با قیمت 79 هزار تومان، شش تخته لوکس مهتاب با قیمت 53 هزار و 800 تومان و چهار تخته پلور سبز با قیمت 63 هزار و 400 تومان فعال هستند که البته هزینه برخی از آنها افزایش یا کاهشی محدود را در بعضی مسیر‌ها تجربه می‌کند. این در حالی است که طبق اعلام اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، قیمت بلیط اتوبوس‌های معمولی در مسیر تهران _ شیراز 8500 تومان، اتوبوس درجه یک 28 هزار تومان و وی آی پی 25 نفره 47 هزار و 500 تومان است. از این‌رو در کنار سرعت پایین و خدمات مسافرتی محدود، قطارهای تهران – شیراز از نظر قیمتی نیز قابلیت رقابت با وسائل نقلیه جاده‌ای را ندارند.



با وجود این‌که پنج سال از افتتاح خط راه‌آهن پرسروصدای تهران – شیراز گذشته و طی این سال‌ها تلاش شده با بهبود شرایط خط در ایستگاه‌ها حداقل خدمات ارائه‌ شده به مردم تامین شود اما هنوز شرایط این خط مهم کشوری با آنچه استاندارد‌های راه‌آهن خوانده می‌شود فاصله‌ی بسیاری دارد و مسافران هنوز چوب افتتاح غیرمنطقی و پر از عجله خرداد‌ماه 1388 را می‌خورند.



انتهای پیام
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★
100 هزار نفر دکتر شدند ولی بیکارند!

جدیدترین گزارش دولت از بازار کار نشان می‌دهد بیشترین تعداد بیکاران هم اکنون لیسانس دارند، ۱۰۵ هزارنفر فوق لیسانس و پزشکی خوانده‌اند ولی بیکارند و آمار غیرفعالی و سرگردانی به طرز عجیبی میلیونی شده است.

بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور بر اساس سطح سواد افراد نشان می دهد هم اکنون ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۴۲ نفر دارای دیپلم و پیش دانشگاهی هستند که از این تعداد ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۴۱۲ نفر فعال، ۴ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۹۲ نفر شاغل و ۶۲۰ هزار و ۱۹ نفر نیز بیکار هستند.

در این گروه، ۶ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۳۰ نفر غیرفعال هستند که یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۵۸ نفر آن مرد و ۵ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۲۷۲ نفر نیز زن هستند. در مقطع فوق دیپلم، ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۳۶ نفر داریم که از این تعداد نیز یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۵۸۷ نفر غیرفعال و یک میلیون و ۵۰ هزار و ۶۳۹ نفر نیز شاغل هستند؛ تعداد بیکاران فوق دیپلم کشور ۱۸۴ هزار نفر اعلام شده است.

بر پایه این گزارش، تعداد کل افراد دارای لیسانس کشور در آخرین اعلام مرکز آمار ایران ۷ میلیون و ۱۷۴ هزارنفر است که از این تعداد ۳ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۱۰۶ نفر فعال، ۲ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۶۱ نفر شاغل و ۷۳۷ هزار و ۳۴۵ نفر بیکار هستند. مجموع افراد غیرفعال در این گروه تحصیلی، ۳ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۸۹۴ نفر است.

چرا ۴۰ درصد با تحصیلات عالی سرگردانند؟

در گروه افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکتری حرفه ای، یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۵۶ نفر در کشور دارای مدارک تحصیلی ارشد هستند که از این گروه میلیونی، ۷۰۵ هزارنفر فعال هستند که چیزی حدود ۶۰ درصد از کل تحصیل کرده های این بخش است و مابقی افراد غیرفعال هستند.

یکی از نکات حائز اهمیت و در عین حال قابل توجه برای برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور این است که از ۷۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر فعال تحصیل کرده ارشد و دکترای کشور، ۱۰۵ هزار و ۴۳۲ نفر بیکار هستند. همچنین از یک میلیون و ۲۰۱ هزار نفر افرادی که در این مقاطع تحصیلی قرار می گیرند، ۴۹۶ هزار و ۸۴۶ نفر غیرفعال هستند و ۵۹۹ هزار و ۶۷۸ نفر نیز شاغل محسوب می شوند.

در بخش دکترای تخصصی، ۱۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند که از این تعداد ۸۵ هزار و ۲۰۵ نفر فعال، ۸۳ هزار و ۷۴۹ نفر شاغل و تنها هزار و ۴۵۶ نفر بیکار هستند. با این وجود، در این بخش نیز آمار غیرفعالی بالا و به میزان ۲۷ هزار و ۶۹۱ نفر است.

آمارهای مربوط به بخش سوادآموزی نشان می دهد با وجود اینکه سطح سواد جامعه و ورود به دانشگاه ها در یکی دو دهه اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اما هنوز هم یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۳۱ نفر در سطح علمی سوادآموزی و غیررسمی هستند. با این حال، ۱۰ هزار و ۶۸۴ نفر از آنها بیکار محسوب می شوند ولی ۹۳۱ هزار و ۱۲۵ نفر آنان غیرفعال هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد افراد بی سواد کشور ۸ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۹۴۰ نفر است که از این تعداد نیز ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۵۳ نفر فعال، ۲ میلیون و ۶۷ هزار و ۶۲۴ نفر شاغل و تنها ۶۳ هزار و ۱۰ نفر بیکار هستند. طبق آمارهای موجود، غیرفعالی در بی سوادان نیز بالا است و در این بخش نیز ۶ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۳۰۵ نفر غیرفعال محسوب می شوند.

۷ آمار تامل برانگیز از بازار بیکاری ایران

* یکی از مهم ترین نکات حائز اهمیت درباره گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت تحصیلی بیکاران، شاغلان، فعالان و غیرفعالان اقتصادی در سال ۹۲ این است که بیشترین بیکاران کشور دارای لیسانس هستند و این گروه تحصیلی، بالاترین تعداد متقاضیان کار کشور را در خود جای داده است.

* از سویی، تعداد بیکاران در مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای (پزشکی) بسیار بالا و جالب توجه است. تنها در دو دهه، کشور از واردات پزشکان خارجی بی نیاز شد و امروز به وضعیت بیکاری پزشکان داخلی و مازاد نیرو در این بخش رسیده است.

* کمترین تعداد بیکاران کشور هم اکنون در مقطع دکتری تخصصی و از آنسو در گروه بی سوادان هستند.

* هم اکنون ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزارنفر در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی قرار دارند که به صورت بالقوه می تواند موجوی از تقاضا برای کار در آینده نزدیک برای کشور ایجاد کند.

* با وجود اینکه یک میلیون و ۲۰۱ هزارنفر در کشور دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و پزشکی هستند، اما ۴۰ درصد تحصیل کرده های این بخش غیرفعال هستند و با وجود سال ها تحصیل دانشگاهی، اما هیچ برنامه ای برای انجام فعالیت اقتصادی و یا اشتغال ندارد. آنها حتی در گروه جویندگان کار کشور نیز مشاهده نمی شوند و این مسئله ای است که سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور باید آسیب شناسی کنند.

* آمارها می گویند با وجود تصوراتی که در دهه های گذشته درباره تحصیلات دانشگاهی و هجوم جوانان به این بخش به منظور کسب فرصت های بهتر شغلی شکل گرفته است، اما امروز بالاترین تعداد بیکاران کشور در گروه تحصیل کرده ها و بهترین وضعیت در گروه کم سوادان و حتی بی سوادان قرار دارند!

* میلیون ها نفر در کشور از بی سوادی تا دیپلم و از پیش دانشگاهی تا دکترا درس خوانده اند، سال هایی از عمر جوانی خود را صرف تحصیل کرده اند تا غیرفعال شوند. یکی از آسیب های جدی فعلی اقتصاد ایران این است که آمار غیرفعالی به طرز عجیبی در کشور بالا بوده و این موضوع تا آنجا حائز اهمیت است که حتی در بین افراد دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا نیز ۵۰۰ هزار نفر غیرفعال محسوب می شوند. هم اکنون به صورت کلی، بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور غیرفعال محسوب می شوند و مانند این است که قطار توسعه کشور به جای ۱۰۰ کیلومتر سرعت در ساعت در حال حرکت با سرعت ۴۰ کیلومتر باشد.
 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
واردات خودرو در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت



در سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۶۸۳ خودرو وارد کشور شد و نسبت به سال ۱۳۹۲ میزان واردات خودرو ۳۰ درصد افزایش یافته‌است.
سال گذشته دو میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۶۲۶ هزار ۳۹۶٫۵ دلار صرف واردات ۱۰۲ هزار و ۶۸۳ دستگاه خودروی سوار شد.

این در حالی‌است که در سال ۱۳۹۲، ایران مجموعا ۷۸ هزار و ۸۳۷ دستگاه خودرو را وارد کشور کرد که ارزش این نوع واردات نیز یک میلیارد و ۶۲۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۴۱۸٫۹ دلار بوده‌است.

بنا بر اعلام گمرک در دوازده ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل، ۲۳ هزار و ۸۴۶ دستگاه خودروی سواری بیشتر وارد کشور شد و در واقع واردات خودرو به لحاظ تعدادی ۳۰ درصد افزایش یافت.

همچنین در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲، ارزش کل واردات خودروی سواری ۳۱٫۲۴درصد بیشتر شده‌است.

در سال گذشته ۵۵۹۸۵۹۶۷٫۸ میلیون ریال و در دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ ، ۴۰۰۹۲۸۷۴٫۷ میلیون ریال صرف واردات خودروی سواری به کشور شد.

به نقل از: ایسنا

 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
افزایش چشمگیر صادرات ایران به ایتالیا







بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته صادرات کالا به ایتالیا از نظر وزنی ۳۸۴٫۴۹ درصد و از نظر ارزش ۲۰۸٫۰۵ درصد افزایش یافت.




بر اساس آمار گمرک در سال گذشته ۸۹۱ هزار و ۹۲۰ تن کالا به ارزش ۶۱۸ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۳۶ دلار از ایران به ایتالیا صادر شد.





این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی ۳۸۴.۴۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۰۸.۰۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.





این گزارش می‌افزاید: در اسفند ماه ۲۴۲ هزار و ۴۷۵ تن کالا به ارزش ۱۶۵ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۲۱۳ دلار از ایران به ایتالیا صادر شد.





این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی ۷۳۳.۶۶ درصد و از نظر ارزشی ۵۰۶.۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.





به نقل از: افکارنیوز

 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
رقابت چین و غرب در بازار جذاب خودرو ایران



امسال زمانی که محمد کلاهی، مشاور تجاری در تهران به فکر تعویض خودرو پژو فرانسوی خود افتاد، به جای خودروهای غربی به خودروهای شرقی روی آورد.
ماه گذشته کلاهی ، خودرو «جک» مدل j5 اتوماتیک را ۵۷ میلیون تومان خرید یعنی حدود ۳۵ درصد ارزان تر از خودروهایی که وی در نظر داشته است . خودرو جک چهار در با طراحی ایتالیا متعلق به یک شرکت خودروساز چینی به نام آن هونی جیانگوای می باشد که در ایران مونتاژ می شود.

کلاهی می گوید امروز شاهد بسیاری از این خودروها در خیابان ها هستیم و طراحی و قیمت آن نسبت به آن چه در بازار خودرو وجود دارد ، مناسب و خیلی خوب است.

در حالی که خودروسازان غربی برای بازگشت به بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه آماده می شوند، آنها با تغییراتی که در این زمینه توسط رقبای چینی به وجود آمده است ، مواجه خواهند شد. شرکت های خودرسازی«چری» ، «لیفان»، «جیانگوای» از خلا موجود در زمینه خودروهای پژو، سود کلانی به دست آورده اند. زمانی ایران بزرگترین بازار «پژو سیتروئن » در خارج از بازار داخلی فرانسه به حساب می آمد. چین احتمالا سهم خود در بازار خودرو ایران را از یک درصد در سال ۲۰۱۱ به ۹ درصد یعنی ۱۷/۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ افزایش خواهد داد.

چنانچه تحریم ها علیه ایران با توافقنامه هسته ای، لغو شود، خودرو سازندگان اروپایی به این کشور بازخواهند گشت. ایران و آمریکا به توافقی اصولی رسیده اند که توانایی غنی سازی اورانیوم ایران را محدود می کند و هم اکنون نیز مشغول نهایی کردن این توافقنامه تا پایان ماه ژوئن هستند. تضمینی برای موفقیت آنها در این موضوع وجود ندارد. در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است بدون پایان تحریم ها توافقی وجود نخواهد داشت ، نمایندگان آمریکا می خواهند درباره توافقنامه نهایی هسته ای با ایران حرف آخر را، آنها بزنند.

چری، لیفان و جیانگوای همگی دارای شرکای داخلی در ایران هستند که با قطعات خودرو ارسالی از چین ، به تولید این خودرو ها در کشور مبادرت می کنند . بر اساس محاسبات موسسه آی اچ اس (مرکز رسمی عرضه کننده اطلاعات و مدارک استاندارد صنعتی) سهم بازار خودرو شرکت های چینی در ایران بیش از سال ۲۰۱۱ به این طرف چهار برابر شده و اکنون ۸ درصد بازار خودرو ایران در اختیار چین قرار دارد.

مشارکت های داخلی

خانم استفانی ویگیر، تحلیلگر مرکز آی اچ اس گفت چینی ها فعال هستند و رفتار تهاجمی دارند ، آنها از تحریم ها علیه ایران سود فراوانی برده اند و مشارکت و سرمایه گذاری مشترک خود را با سازندگان داخلی ایران چندین برابر کرده اند و جانشین خودروسازهای خارجی دیگری همچون «کرایسلر فیات »و «مزدا» در ایران شده اند.

اروپایی ها با رقابت رو به افزایش چینی ها روبرو هستند . خودروهایی همچون ام وی ام ۱۱۰ (نوع ایرانی و هاچ بک «چری») در کنار خودروهای کیا موتورز و پراید و پژو ۲۰۶ و ۳۰۶ در همه جای تهران دیده می شوند.

خودروسازان چینی در ارائه خودروهای مجلل نیز پیشرفت کرده اند. در نمایشگاه های مربوط به خودروهای« جیلی» ، بهای خودرو شاسی بلند « امگراند» مدل ایکس ۷ این شرکت، از ۱۱۳ میلیون تومان شروع می شود یعنی کمتر از یک سوم بهای خودروهای مشابه تویوتا می باشد . از زمانی که تحریم ها دسترسی به خودروهای ژاپنی و اروپایی را محدود کرده است این خودروها بر اساس گفته خودروفروشان ، سومین خودرو پرفروش در نمایشگاه ها می باشد.

واردات قطعات خودرو

فرانسه پیش از متوقف کردن اجباری صادرات خود به ایران، بیشتر از هر رقیب دیگر اروپایی خود ،قطعات خودرو به ایران فروخته است. در سال ۲۰۱۲ شرکت پژو اعلام کرد قطعات ۴۷۳ هزار خودرو را به ایران فروخته است.

این شرکت فرانسوی مستقر در پاریس هنوز ۲۹ درصد از بازار قطعات خودرو ایران را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود، بر اساس موسسه آی اچ اس دلیل آن این بوده است که با تمام شدن قطعات مورد نیاز خودروسازهای داخلی ، دیگر تامین کنندگان خارجی از کشور فرانسه وارد کردن قطعات به ایران را ادامه داده اند.

این موسسه پیش بینی می کند چنانچه تحریم ها باقی بماند و شرکت پژو نتواند به کار خود در زمینه مدل های موجود در ایران ادامه دهد ، سهم بازار پژو در ایران احتمالا در سال آینده به ۱۱ درصد، سقوط خواهد کرد.

آنتونیا کرپینا ،سخنگوی شرکت پژو می گوید زمانی که تحریم ها لغو شود خودروسازان فرانسوی قصد دارند سرمایه گذاری مشترک دیگری را با« ایران خودرو»، شریک پیشین پژو و بزرگترین خودروساز ایران ، امضا کنند. ایران خودرو در این باره اظهار نظری نکرده است و این مساله نشاندهنده حساسیت مذاکرات هسته ای می باشد.

مذاکرات شرکت رنو

به گفته شخصی نزدیک به شرکت فرانسوی رنو، این شرکت نیز در حال مذاکره با ایران خودرو می باشد. وی می گوید چنانچه تحریم ها برداشته شود شرکت رنو ارائه خودروی هاچ بک «کلیو» و شاسی بلند «کپچر» را به بازار ایران بررسی خواهدکرد، همچنین میزان ورود خودروهای «لوگان» و «داستر» نیز، بررسی خواهد شد.

بر اساس پیش بینی موسسه آی اچ اس ،با لغو تحریم ها، چنین خودروهایی می تواند رونق خودروهای چینی را به پدیده ای کوتاه مدت تبدیل کند چون خودروهای چینی هنوز در ایران به عنوان خودروهای کم کیفیت تلقی می شوند . شرکت های چری، لیفان و جیانگوای هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند.

کلاهی می گوید البته هر کسی خواهان بهترین خودرویی است که خودرو سازان می توانند ارائه دهند و خودرو ایده آل من « بی ام دبلیو» می باشد.
 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
بیانیه سوییس صادرات برلین به تهران را دو برابر می کند

737aab2e73bcf2af1e538ec62d41f7396cd3e10e.jpg


اتاق بازرگانی و صنایع آلمان امروز (یکشنبه) اعلام کرد بیانیه سوییس موجب بهبود روابط تجاری ایران و آلمان خواهد شد و انتظار می رود صادرات برلین به تهران طی پنج سال آینده دو برابر شود.
اتاق بازرگانی و صنایع آلمان همچنین در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است که همه تحریم های ضد ایران تا پاییز سال جاری لغو شود.
انجمن مهندسی مکانیک و ماشین آلات آلمان نیز که نمایندگی سه هزار و ۱۰۰ شرکت فعال در عرصه ماشین های صنعتی را برعهده دارد از بیانه سوییس استقبال کرد و گفت نتیجه بسیار بهتر از برآوردهای اولیه بوده است.
این انجمن انتظار دارد تقاضای ایران برای خرید ماشین آلات صنعتی آلمان در پی دست یافتن به بیانیه سوئیس افزایش یابد و در همین راستا از بانک های آلمانی خواست به سیاست های مالی محدود کننده خود در دادوستد تجاری با ایران پایان دهند.

‘اولریش آکرمن’ رییس بخش داد و ستد خارجی این انجمن گفت: ما از همه فعالان در عرصه صنعت مالی آلمان می خواهیم سیاست های خود در ارتباط با دادوستد با ایران را تغییر دهند.
وی افزود: این اقدام باید اکنون صورت گیرد و نه در پایان تابستان زیرا مشتری های ما نمی توانند تا آن زمان صبر کنند.

بر اساس این گزارش،صادرات آلمان به ایران سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یوور در نتیجه لغو بخشی از تحریم ها و توافق موقت ژنو رسیده است.

جامعه تجار آلمان امیدوار است در پی قرائت بیانیه سوییس داد و ستد با ایران به شدت افزایش یابد.
به گفته ‘مایکل توکاس’ مدیر اجرایی اتاق بازرگانی مستقر در هامبورگ احیای روابط تجاری ایران و آلمان بسیار آسان خواهد بود.
وی گفت: اگر توافق نهایی با ایران به دست آید، مجموع صادرات آلمان به ایران بین پنج تا شش میلیارد یورو خواهد بود.
در همین حال اتاق بازرگانی و تجارت آلمان انتظار دارد صادرات به ایران تا ۱۲ میلیارد یورو طی سال های آتی افزایش یابد.

به نقل از: ایرنا
 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
افزایش چشمگیر صادرات ایران به ایتالیا



بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته صادرات کالا به ایتالیا از نظر وزنی ۳۸۴٫۴۹ درصد و از نظر ارزش ۲۰۸٫۰۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس آمار گمرک در سال گذشته ۸۹۱ هزار و ۹۲۰ تن کالا به ارزش ۶۱۸ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۳۶ دلار از ایران به ایتالیا صادر شد.
این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی ۳۸۴.۴۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۰۸.۰۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید: در اسفند ماه ۲۴۲ هزار و ۴۷۵ تن کالا به ارزش ۱۶۵ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۲۱۳ دلار از ایران به ایتالیا صادر شد.
این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی ۷۳۳.۶۶ درصد و از نظر ارزشی ۵۰۶.۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع
 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
واردات خودرو در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت



در سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۶۸۳ خودرو وارد کشور شد و نسبت به سال ۱۳۹۲ میزان واردات خودرو ۳۰ درصد افزایش یافته‌است.
سال گذشته دو میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۶۲۶ هزار ۳۹۶٫۵ دلار صرف واردات ۱۰۲ هزار و ۶۸۳ دستگاه خودروی سوار شد.
این در حالی‌است که در سال ۱۳۹۲، ایران مجموعا ۷۸ هزار و ۸۳۷ دستگاه خودرو را وارد کشور کرد که ارزش این نوع واردات نیز یک میلیارد و ۶۲۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۴۱۸٫۹ دلار بوده‌است.
بنا بر اعلام گمرک در دوازده ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل، ۲۳ هزار و ۸۴۶ دستگاه خودروی سواری بیشتر وارد کشور شد و در واقع واردات خودرو به لحاظ تعدادی ۳۰ درصد افزایش یافت.
همچنین در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲، ارزش کل واردات خودروی سواری ۳۱٫۲۴درصد بیشتر شده‌است.
در سال گذشته ۵۵۹۸۵۹۶۷٫۸ میلیون ریال و در دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ ، ۴۰۰۹۲۸۷۴٫۷ میلیون ریال صرف واردات خودروی سواری به کشور شد.

منبع
 

mk.co

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2015
نوشته‌ها
45
لایک‌ها
11
سن
33
باز هم صادرات ایران به سایر کشورها رشد یافت


توسعه صادرات غیرنفتی موضوعی است که مورد توجه و تأکید مسئولان در چند سال گذشته قرار گرفته و بررسی آمار صادرات در سال گذشته حاکی از آن است که با وجود همه مشکلات باز هم صادرات ایران به جهان رشد یافت.
توسعه صادرات غیرنفتی چند سالی است مورد توجه و تأکید مسئولان قرار گرفته و افزایش صادرات نیز در چند سال گذشته این امر را تأیید می‌کند.
اما نکته قابل توجه در بررسی آمار صادرات ایران به سایر کشورها حاکی از آن است که صادرات کالای ایرانی به اکثر کشورها افزایش یافته است.
بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته چین اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران در سال گذشته است و ۹ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار کالا به این کشور صادر شد، اگرچه میزان صادرات از نظر وزنی کاهش یافته اما از نظر ارزشی ۲۲٫۸۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران در سال گذشته عراق بود که ۶ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد، اگرچه عراق در صدر کشورهای مقصد کالاهای صادراتی قرار دارد اما بسیاری از تولیدکنندگان از این موضوع گله دارند که چرا هنوز بازار عراق مملوء از کالاهای چینی و ترک است در حالی که ایران ظرفیت صادرات بیشتری به این کشور را دارد.
بررسی آمار صادرات بیانگر افزایش صادرات کالا به ترکیه است و صادرات به این کشور از نظر وزنی ۳۴٫۶۰ درصد و از نظر ارزشی ۳۰٫۸۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد، امری که انتظار می‌رود با برقراری تعرفه ترجیحی در سال جاری نیز شاهد ادامه افزایش صادرات به این کشور باشیم.
ترکمنستان و پاکستان نیز در سال گذشته از کالاهای ایرانی بی‌نصیب نماندند و صادرات به ترکمنستان نیز از نظر وزنی ۷۸٫۴۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۵٫۹۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین صادرات پاکستان از نظر وزنی ۷۸٫۲۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۴٫۹۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
افزایش صادرات به کشورهای همسایه با نتیجه به برنامه‌ریزی‌های دولت دور از انتظار نیست اما نکته قابل توجه این است که صادرات ایران به کشورهایی مانند ایتالیا نیز افزایش یافته و صادرات به این کشور از نظر وزنی ۳۸۴٫۴۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۰۸٫۰۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این افزایش صادرات در حالی است که مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از صدور ۲۳ هزار میلیارد ریال بیمه نامه و ضمانت‌نامه برای حمایت از صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۳ خبر داد.
وی با اشاره به تمرکز ۷۰ درصدی پوشش‌ها برای حمایت از صادرات به کشورهای پرریسک در فهرست گروه‌بندی‌های ریسک ۶ و ۷ دسته‌بندی ریسک کشور در سال قبل گفت: این امر نشانگر آن است که صندوق به رسالت خود که همان کاهش ریسک اعتبار صادراتی برای بازارهای پرریسک است دست یافته و این در حالی است که با بهبود فضای تجارت خارجی و رونق صادرات به بازارهای اروپایی و از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری انتظار می‌رود کشورهای گروه یک و دو ریسک کشوری یا اصطلاحا کشورهای کم‌ریسک در سال ۹۴ سهم قابل توجه‌تری در پرتفوی بیمه‌ای صندوق نسبت به سال‌های اخیر داشته باشند زیرا ریسک‌های سیاسی موجود در صادرات به این کشورها با توجه به امکان بازگشت تحریم‌ها کماکان بالا است.
این امر نشان می‌‌دهد که دولت در حمایت از صادرات غیرنفتی مصمم است و آمار نیز حکایت از افزایش صادرات دارد.
میزان افزایش صادرات ایران در سال گذشته به سایر کشورها به شرح زیر است:


افزایش صادرات تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد و با توجه به اینکه دولت نیز جهت رفع وابستگی به اقتصاد نفتی نیازمند توسعه آن است لذا باید مشکلات بر سر راه صادرکنندگان رفع شود.
مشکلاتی مانند نقل و انتقال پول، تبلیغات و معرفی بازارهای خارجی به تولیدکنندگان، هر چند که برخی مشکلات ناشی از تحریم‌های خارجی است اما نباید از موانعی که در داخل کشور بر سر راه صادرات وجود دارد غافل شد مسائلی که تنها با درایت مسئولان حل خواهد شد.
منبع
 

mahanfr

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 آگوست 2015
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
30
نوید روزهای خوش برای گندم و گندم‌کاران

به نقل از :

isna
marketpeima
الاخره پس از گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که با توجه به میزان خرید تضمینی و واردات از سال گذشته، امسال گندمی به کشور وارد نمی‌شود تا شاید کشاورزان به فرا رسیدن روزهایی خوش امیدوارتر از گذشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شاید روزهایی که به گفته رییس‌جمهور حساب دو دو تا چهار تای دولت گذشته با هم نمی‌خواند و برای تامین نیاز حدود ۱۲ میلیون تنی کشور به گندم، بیش از ۲۰ میلیون تن از این محصول در سال ۱۳۹۱ تولید و وارد شد، گندم‌کاران فکرش را هم نمی‌کردند که کشور به روزهایی برگردد که آن‌ها در یکسال شاهد واردات گندم نباشند، چرا که طی سال‌های دولت گذشته آن‌ها نه تنها هر ساله گندم‌ روی گندم خارجی می‌گذاشتند بلکه واردات غیرقانونی این محصول در فصل برداشت آنقدر بالا می‌گرفت که خستگی یکساله آن‌ها را بر تن‌شان می‌نشاند.

اما گویا امسال داستان زندگی این کشاورزان متفاوت شده و قرار نیست خاطرات تلخ‌شان تکرار شود، چرا که محمود حجتی – وزیر جهادکشاورزی – اعلام کرد: با توجه به واردات گندمی که از سال گذشته صورت گرفته و پیش‌بینی خرید تضمینی حدود هشت میلیون تنی گندم، مشکلی برای تامین نیاز کشور به این محصول استراتژیک وجود ندارد.

همچنین علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در این باره به ایسنا گفت: خرید تضمینی گندم در سال جاری به بیش از هشت میلیون تن می‌رسد و با توجه به ذخایر حدود پنج میلیون تنی از سال گذشته، امسال گندم به کشور وارد نمی‌شود.

البته حجتی درباره سال‌های گذشته گندم نیز خاطر نشان کرد: در سال‌ گذشته حدود دو میلیون تن گندم به کشور وارد شد و این در حالی بود که سال ۱۳۹۱ میزان واردات این محصول به بیش از ۴٫۵ میلیون تن رسید اما امسال علیرغم محدودیت‌های موجود از نظر شرایط آب و هوایی و خارج شدن ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم گندم از تولید به دلیل خشکسالی، وضعیت مناسبی در تولید و خرید تضمینی این محصول وجود داشت و کسری نداریم.

گرچه هنوز هم برای تامین نیاز کشور، به گندم وارداتی نیازمندیم و دلیل وارد نشدن این محصول در سال جاری واردات بیش از حد طی سال‌های گذشته است اما با این شرایط که امسال گندم‌کاران وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته‌شان را تجربه می‌کنند باید دید امسال گندمی به کشور وارد نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند به جای سختی‌های گذشته، خاطرات خوش خودکفایی گندم و جشن‌های بدون واردات را دوباره زنده کنند و ببینند.
 

mahanfr

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 آگوست 2015
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
30
رقابت شرکت‌های خارجی برای تعمیر پالایشگاه‌های ایران

منبع : تسنیم

مارکت پیما

به گزارش خبرگزاری تسنیم رویترز طی گزارشی نوشت: مقامات شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، شرکت ملی پتروشیمی و شرکت نفت و گاز پارسیان متعلق به بخش خصوصی در حال برگزاری مذاکراتی با شرکت های خدماتی هستند تا بدین وسیله پروژه هایی را برای تعمیر و بازسازی بخش پالایش و پتروشیمی پیشنهاد دهند.

این گزارش افزود: ایران به شدت نیازمند تکمیل طرح های نوسازی برای بخش هایی است که بعد از تحریم های هسته ای پنج سال پیش، لطمه دیده اند.

به گفته منابع نزدیک به شرکت های مذاکره کننده ایرانی این پروژه ها حداقل به ارزش ١٠٠ میلیارد دلار می باشند.

منابع نزدیک به مذاکرات اظهار داشتند که ایران با توجه به اهداف پیش از تحریم ها که پالایش هر چه بیشتر نفت و ارتقای طرح های پتروشیمی است با نظر به افزایش درآمد ها مذاکرات را پیش می گیرند.

بنا بر منابع وابسته به این صنعت مقامات ایرانی تاکنون با جمعی از شرکت های بین المللی در رابطه با پیکره طرح هایشان جلساتی برگزار کرده اند و حتی برای این شرکت ها سفرهایی به منظور بازدید از پالایشگاه ها تدارک دیده اند.

چشم انداز کسب و کار در این بخش طی بازدیدهای تجاری کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن و کشورهای دیگر در هفته های گذشته مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش مدیر اجرایی شرکت مهندسی و گازی آلمان بعد از آنکه ماه پیش به عنوان عضوی از هیأت آلمانی به ***** زیگمار گابریل وزیر امور اقتصادی از تهران بازدید کرد در مصاحبه با مجله اشپیگل گفت: «ظرفیت خوبی برای نوسازی طرح های موجود برای استخراج و فراورش مواد اولیه و بخش های زیرساختی در ایران وجود دارد.»

مدیر این شرکت همچنین گفت: شرکت های خدماتی نفتی که قبل از تحریم ها در ساخت پالایشگاه های این کشور فعال بودند همچنان مایل اند فعالیت های خود را در ایران از سر گیرند.

وزیر نفت ایران بیژن زنگنه ماه پیش اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد بیش از ٨٠ میلیارد دلار طی ده سال آینده برای ارتقا و توسعه بخش پتروشیمی سرمایه گزاری کند.

این گزارش در ادامه نوشت: سال ها به دورماندن ایران از تکنولوژی باعث شده تا این کشور همواره در قرن ٢١ باقی بماند و این امر منجر به تولید سوخت های با کیفیت پایین و آلودگی بالا شده که سلامت افراد را به خطر انداخته است.

به گفته تحلیلگران پرداختن به مشکل پالایش می بایست برای کشوری با اهداف بزرگ و ذخایر عظیم نفتی و نزدیک به ۸۰ میلیون مصرف کننده نفتی اولویت مهمی به حساب آید.

مهدی ورزی رئیس مشاوره انرژی ورزی اظهار داشت: «ظرفیت پالایش ایران ۱٫۵ میلیون بشکه در روز است اما این ظرفیت، ظرفیت مناسبی نیست. ایران نیازمند تکنولوژی غربی به ویژه تکنولوژی آمریکا می باشد.»

ایرانی ها نزدیک به ۷۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می کنند اما پالایشگاه های ایران تنها برای تولید ۴۰ میلیون لیتر طراحی شده بودند. در نتیجه در سال ۲۰۱۰ هنگامی که رئیس جمهور وقت احمدی نژاد در پاسخ به تحریم ها اعلام کرد در تولید بنزین به خود کفایی رسیده ایم، پالایشگاه ها مجبور شدند بیش از ظرفیت های خود و البته بدون تعمیر و نگهداری به تولید بنزین بپردازند.
 

smpe68

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 اکتبر 2015
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
15
محل سکونت
تهران
سلام اینجا فقط باید خبر با لینک گذاشت یا اظهار نطر هم میشه کرد؟
 
بالا