برگزیده های پرشین تولز

اخبار مربوط به تحصیل و دانشگاه

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آقامحمدی: آموزش و صدور گواهینامه مهارت، برای مردم اشتغال نمی‎شود


نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس گفت: آموزش و صدور گواهینامه مهارت از سوی فنی و حرفه‎ای برای مردم اشتغال نمی‎شود.



ابراهیم آقامحمدی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: اگر واقعاً فرض کنیم دانشگاه‎ها به دنبال روزآوری دانش برای دانش‎آموختگان نیستند و تشکیلاتی مانند فنی و حرفه‎ای و علمی کاربردی راه‎اندازی شده تا این خلأ را حفظ کنند، اینگونه نیست چراکه سطح دانش مراکزی همچون فنی و حرفه‎ای و علمی کاربردی تفاوتی با سایر دانشگاه‎ها ندارد.



وی ادامه داد: این مراکز تأسیس شدند تا افرادی که نمی‎توانند به سطح تحصیلات عالیه برسند یک آموزشی را فراگرفته و تجربه خود را با مهارت و علم عجین کنند و از تجارب آنها استفاده شود.



آقامحمدی با انتقاد از عملکرد سازمان فنی و حرفه‎ای اظهار کرد: این سازمان عریض و طویل جز مدرک‎ دادن در زمینه اشتغال چه کرده است؟ وزارت کار و فنی و حرفه‎ای متولی اشتغال در کشور هستند متأسفانه مسئولین این وزارتخانه در مصاحبه‎هایشان اظهار دارند که چقدر آموزش دادیم سوال اینجاست توان سازمان فنی و حرفه‎ای در برابر دانشگاه‎ها چقدر است؟ چه کرده و برای اشتغال پایدار چه آماری ارائه داده است؟



نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس گفت: آموزش دادن که تنها راه چاره نیست، اصل این است که این مهارت‎ها را در جهت اشتغال پایدار به کار گیریم وگرنه آموزش دادن و گواهینامه مهارت صادر کردن برای مردم اشتغال نمی‎شود.





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
علت اصلی بیکاری جوانان چیست؟



علت اصلی بیکاری جوانان چیست؟ این پرسشی است که بیش از دو دهه است نظرات و دیدگاههای متفاوتی در خصوص آن ارائه می‌شود اما با گذشت سالها هنوز در رفع آن موفقیتی حاصل نشده و عوامل موثر بر کاهش آن نیز در مرحله اجرا با نواقص و ضعف‌های فراوان رو به رو شده است.



به گزارش خبرنگار ایسنا، کارشناسان اقتصادی معتقدند علل بیکاری جوانان در جامعه امروز به عوامل مختلفی بستگی دارد که نوسانات اقتصادی، عدم توزیع مناسب درآمد و امکانات، عدم جذب نیروی کار در مراکز تولیدی و صنعتی، عدم تناسب بین آهنگ رشد جمعیت و فرصتهای شغلی، ضعف قوانین و مقررات، اتخاذ برخی سیاستهای غلط و فقدان آموزشهای متناسب با نیاز بازار کار از شاخص‌ترین عوامل به شمار می‌رود.



به گفته کارشناسان، پذیرش بیش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار رشته‌های تحصیلی و عدم تناسب آموزشها با نیاز بازار کار نیز مقدمه دیگری بر گسترش بیکاری جوانان بوده است.



در همین زمینه کوروش پرند - معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی - "فقدان مهارت" را یکی از اصلی‌ترین علل بیکاری در کشور عنوان کرده و می‌گوید: آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای ضمن آماده کردن افراد برای احراز شغل و حرفه و پذیرش کسب و کار، توانایی و کارایی شاغلین را در انجام آن افزایش می‌دهد.



وی با اشاره به "ضعف فرهنگ کار و مهارت آموزی" می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های گذشته فرهنگ مدرک‌گرایی جای خود را به فرهنگ کار و مهارت‌آموزی داده است و امروز از 4.5 میلیون دانشجوی در حال ورود به بازار کار 66 درصد در حوزه کارشناسی هستند که از این تعداد 1.5 میلیون دانشجو در 21 رشته گرایش متمرکز شده‌اند بر این اساس باید روی نسل جوان و نوجوان کشور سرمایه‌گذاری کنیم و فرهنگ کار و کارآفرینی را از این سنین گسترش بدهیم.



از نگاه معاون وزیر کار، بیکاری جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است و از طریق اجرای صحیح **** آموزش مهارت و فناوری می‌توان بخش اعظمی از مشکل بیکاری دانش آموختگان را برطرف کرد.



پرند در عین حال از پدیده "شغل‌های خالی" به عنوان زنگ خطری نام می‌برد که موجب شده امروز چند صدهزار شغل در کشور با عدم استقبال کارجویان و فارغ التحصیلان روبه رو شود تا جایی که با وجود فرصتهای شغلی زیاد برای افراد با مدرک دیپلم و زیر دیپلم به دلیل تغییر فرهنگ کار افراد تمایلی به آنها ندارند.



در چند سال گذشته یکی از آفتهای اقتصاد ایران، افزایش "میل به پشت میزنشینی و داشتن شغل‌های دولتی" بوده است اما علیرغم بالا بودن تقاضا برای شغل‌های دولتی، دولت اعلام می‌کند که قادر به استخدام نیروی جدید نیست و حجم نیروی انسانی در دستگاهها و سازمان‌های دولتی بیش از حد سنگین شده است.



فارغ از این مساله "نوسانات اقتصادی و تحریم‌های خارجی" نیز در چند سال گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی را از پای در آورده و تا مرحله تعطیلی کشانده است، در این بین تعدیل نیروهای کار به دلیل شرایط رکود و نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید به افزایش بیکاری و جمعیت بیکار جوان کشور افزوده است بر همین اساس فعالان کارگری با هشدار نسبت به حفظ امنیت شغلی کارگران بر لزوم حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از افزوده شدن نیروی کار تعدیل شده به جمعیت بیکاران تاکید دارند.



عبدالله مختاری - فعال کارگری - در خصوص علل اصلی بیکاری جوانان می‌گوید: شخصا معتقدم که کار در کشور هست ولی همت کار نیست و "افزایش سطح انتظارات و توقعات" موجب شده تا جوانان به هر شغلی تن ندهند و صرفنظر از پرستیژدار بودن شغل، از کسب و کارهایی استقبال ‌کنند که آسان و کم زحمت و دارای درآمد بالا باشد.



وی در عین حال "اشتغال اتباع بیگانه" را موجب لطمه به بازار کار کشور و از دست رفتن فرصتهای شغلی جوانان جویای کار می داند و می‌افزاید: بازار کار ایران باید از دست اتباع بیگانه خارج شود و مسئولان امر با اتخاذ سیاستهای منطقی و صحیح نیروی کار را به سمت فرصتهای شغلی جدید سوق دهند و به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک کنند.



این فعال کارگری اشاره ای هم به مشکل "**** پرداخت حقوق و دستمزد" در کشور دارد و می‌گوید: در حالی که پرداخت دستمزد نیروی کار در بسیاری از کشورها از جمله همسایگان ما به دلار است در ایران حقوق و دستمزدها به ریال پرداخت می‌شود در حقیقت کارگر ایرانی به ریال حقوق می‌گیرد اما به دلار خرج می‌کند و همین مساله یکی از تناقضات و چالشهای اصلی بازار کار کشور به شمار می‌رود.



البته مختاری بر لزوم "اصلاح و بازنگری برخی قوانین و مقررات" تاکید دارد و می‌افزاید: اگر قوانین مورد نیاز وضع شود و در مقابل برخی مقررات و قوانین موجود مشمول اصلاح و بازنگری قرار گیرد به بازار کار کشور کمک می‌کند.



در همین حال فتح الله بیات - رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور - "عدم تزریق به موقع وام‌های بانکی" را یکی از مشکلات پیش روی کارجویان و کارآفرینان می‌داند و می‌گوید: برای آنکه بازار کار در اختیار کارجویان قرار گیرد باید فضای امنی برای کارآفرینان ایجاد شود.



او معتقد است با وجود تاکید قانون، اشتغالزایی تنها برعهده دولت نیست و همه دستگاهها و وزارتخانه‌ها‌، مجلس، سرمایه‌گذاران و شرکتهای خصوصی باید در این زمینه وارد عمل شوند و تجارب همه کارشناسان و اقتصاددانان به کار گرفته شود.



به گفته رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، سنگ‌ اندازی برخی بانکها در ارائه تسهیلات بانکی، بالا بودن نرخ‌های بهره،عدم تزریق به موقع وام‌های بانکی و بدهکاری کارآفرمایان از جمله عواملی است که میل به تولید و کارآفرینی را کاهش و بیکاری را افزایش می‌دهد.



به گفته بیات، حجم بیکاری فعلی محصول چند سال گذشته نبوده و سالهای سال است که در کشور ریشه دوانده و گسترش قاچاق و واردات بی رویه کالا به این مساله دامن زده است.



تحلیلگران بازار کار تاکید دارند که در دنیای امروز دولتها به تنهایی از عهده ایجاد رشد و توسعه بر نمی‌آیند بر همین اساس از اجرای سیاستهایی تبعیت می‌کنند که زمینه رشد و نموّ کارآفرینی در این کشورها را به وجود آورد و لذا با اهمیت دادن به بخش خصوصی و تقویت اقتصاد مردمی و تعاونی به فضای کسب و کار خود توسعه داده‌اند.



هم اکنون بخش اعظمی از بازار کار کشور در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط و بخش‌های خصوصی است از این رو باید فضایی امن و آرام برای کارآفرینانی که از ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه نگرانند فراهم شود تا بازار کار در اختیار کارجویان و دانش آموختگان قرار گیرد زیرا مادامی که بازار امنی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایجاد نشود، زمینه ایجاد فرصتهای شغلی هم به وجود نمی‌آید.



درعین حال شناسایی بازار کار می‌تواند به عنوان یکی از اقدامات اساسی از سوی دولت دنبال شود چرا که موفقیت در ایجاد شغل زمانی حاصل می‌شود که نیازهای بازار مصرف و کسب و کار به شکل مطلوبی شناسایی و مدیریت شود.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون وزیر کار: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است
نسیم نوشت:
سپهری با اعلام اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است، افزود: اولویت مهم ما در کشور نجات اقتصاد کشور است تا جوانان و فارغ التحصیل ما وارد بازار کار شوند.

معاون وزیر کار در بازدید از نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران گفت: طبق آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل کشور سالانه ۱۰.۶ درصد است، این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان ۲ برابر میانگین نرخ بیکاری کشور برآورد شده است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
جوانان بیکار چه می کنند؟/ نرخ بیکاری کم می شود
اقتصاد > بازارکار - بررسی نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 22 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند.
بهاره چراغی: موضوع اشتغال جوانان در ایران طی دوره های گذشته همواره مسئله چالش سازی بوده است. براساس آمارهای رسمی مرکز آمار، نرخ بیکاری کشور در سال گذشته معادل 10.4 درصد بوده که این رقم برای جوانان 15 تا 24 ساله معادل 24 درصد است. این در حالی است که شمار بیکاران در فصل بهار، دو میلیون و 530 هزار نفر بوده که در فصل تابستان به دو میلیون و 257 هزار نفر کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 22 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش تر بوده است. روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 ساله کل کشور نشان می دهد این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1 درصد و نسبت به فصل بهار 1 و نه دهم درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 22 درصد از جمعیت 29- 15 ساله بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 9 دهم درصد و نسبت به فصل بهار 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

اگر بخواهیم نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله را در شهرها معیار قرار دهیم، وضعیت بسیار بدتر است و این نرخ به 28.2 درصد می رسد. با در نظر گرفتن سهم غیرقابل انکار دو بخش صنعت و خدمات در توسعه اقتصادی و از آنجا که عمده اشتغال صنعت و خدمات در شهرها محقق می شود، می توان به ناکارآمدی سیاست گذاری های کشور در خصوص اشتغال جوانان در شهرها به طور خاص و کل کشور به طور عام پی برد.

نرخ بیکاری 24 درصدی جوانان کشور، 24 درصد از جوانانی را نشان می دهد که نقشی در تولید اقتصاد کشور ندارند. این نرخ تعداد زیادی از جوانان را معرفی می کند که در بازه زمانی دبستان تا دانشگاه، چه از سمت دولت و چه از سمت خانوار سرمایه گذاری کلانی روی آنها انجام شده، اما این سرمایه گذاری امروز به هدر رفته است. بدتر آن که به دلیل مهیا نبودن شرایط کار، بخشی از این جوانان به کشورهای دیگر برای زندگی بهتر و کار مهاجرت کرده اند.

امروز ضمن گسترده شدن سطح بیکاری، شاهد ابتلای اقشار تحصیلکرده به این بیماری هستیم. اقشاری که دامنه تحصیلات عالی ندارند آمادگی پذیرش بسیاری از مشاغل را دارند، اما افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند توقعات و انتظارات بیشتری از پذیرش نوع شغل دارند و این مسئله به تشدید شرایط بیکاری دامن می زند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، رشد تشکیل سرمایه کشورمان در سال 91 منفی بوده و در سال 92 تنها 1.3 درصد رشد داشته است. بنابراین چگونه می توان انتظار داشت با این حجم اندک سرمایه گذاری، شغلی برای جوانان در کشور فراهم شود.

اما موضوع دیگری که در میان است بحث کم تخصصی یا بعضا بی تخصصی نیروی کار است. اغلب جوانان جویای کار، تخصص قابلی که یارای کمک رسانی به کارفرمایان را داشته باشد، ندارند که این موضوع تا حد زیادی متاثر از آموزش نامطلوب **** پرورشی کشور است.

کم توجهی و عدم سرمایه گذاری در مزیت های نسبی کشور مانند کشاورزی زمینه مهاجرت بسیاری از جوانان را از روستاها به شهرها و در جهت پیدا کردن شغل به وجود آورده که این مسئله ضمن برهم زدن توزیع جمعیتی شهرها و روستاها و تشدید بیکاری در شهرها، وضعیت تولید در روستاها را به مخاطره انداخته است.

3535
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون پارلمانی رییس جمهوری:
دانش آشتیانی از مدیران باسابقه آموزش عالی است/ نمایندگان با رای خوب، بلاتکلیفی وزارت علوم را پایان دهند
تهران- ایرنا- معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گزینه جدید دولت برای تصدی وزارت علوم از مدیران بسیار باسابقه آموزش عالی کشور است، گفت: نمایندگان با رای خوب، وزارت علوم را از بلاتکلیفی خارج کنند.

81384324-6075430.jpg

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره گزینه جدید پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: انتظار مردم از نمایندگان این است که در شرایط حساس کنونی بیشتر به دولت کمک کنند.

وی اظهار داشت: به تعبیر **** معظم انقلاب، دولت بار سنگینی بر عهده دارد و رفع مشکلات مردم، مسایل اقتصادی و همچنین مذاکرات هسته ای از آن جمله است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: دانشگاه مدتی است که از لحاظ مدیریت عالی دچار بلاتکلیفی شده است که امیدوارم نمایندگان به این خواست عمومی مردم پاسخ مثبت دهند و با رای خوبی که به آقای دانش می دهند این وزراتخانه را از بلاتکلیفی خارج کنند.

وی با اشاره به اینکه دانش آشتیانی شخصیتی ارزشی از خانواده ای روحانی است، یادآور شد: آقای دانش سالها مسوولیت معاونت وزیر در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش را برعهده داشته و حوزه فعالیت وی اساسا پس از پیروزی انقلاب در این زمینه بوده است.

انصاری با تاکید بر اینکه دانش آشتیانی هیچ حاشیه ای نداشته و دغدغه وی خدمت به انقلاب و **** بوده است، ادامه داد: بنابراین امیدواریم مجلس شورای اسلامی رای خوبی به وی دهد.

وی در عین حال افزود: متاسفانه جریاناتی خارج از مجلس که از اساس با دولت مخالف و به دنبال قرار دادن چوب لای چرخ دولت هستند، از دیروز که گزینه جدید وزارت علوم معرفی شد، سعی کردند که جو روانی و فشار رسانه ای به نمایندگان مجلس وارد کنند؛ که به طور حتم شان نمایندگان اینگونه نیست که جریانات بیرون از مجلس حس کنند می توانند تاثیرگذار باشند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه امیدواری بسیاری وجود دارد که دانش آشتیانی با تعامل دولت و مجلس رای بیاورد، ادامه داد: ان شاءالله با جلساتی که توسط ما و دانش آشتیانی تنظیم شده است و همچنین در جلسات کمیسیون های تخصصی، فراکسیون ها، مجامع استانی و ملاقات با هیات رییسه و رییس مجلس سعی می شود، دانش آشتیانی و برنامه های وی بخوبی معرفی شود و احیانا اگر سوال و شبهه ای وجود دارد؛ رفع گردد.

انصاری تصریح کرد: هیچگونه حاشیه ای در مورد وزیر پیشنهادی علوم مطرح نیست و صلاحیت های عمومی و شرایط قانونی عمومی وی قبل از معرفی وزیر پیشنهادی توسط دولت و رییس جمهوری در نظر گرفته شده و استعلامات لازم انجام شده است. وزارت اطلاعات و دیگر نهادها وی را تایید کرده اند، بنابراین هیچ دلیلی نمی بینیم که وزیر پیشنهادی رای نیاورد.

انصاری با بیان اینکه دانش آشتیانی نیرویی کاملا باسابقه و فرهنگی است، اضافه کرد: اگر بخواهیم با شاخص های اصولگرایی این موضع را بسنجیم، با توجه به سابقه مدیریتی مثبت، دانش مرتبط، خدمات ارزشمند، پایداری و وفاداری به **** که در وی وجود دارد، وی نیروی مناسب و خوبی است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری همچنین گفت که تاریخ دقیق جلسه رای اعتماد هنوز مشخص نیست.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گفت وگوی ایسنا با چهارمین وزیر پیشنهادی علوم
من «فخرالدین دانش»، یک مدیر استراتژیکم



«دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» برای همه دانشگاهیان و کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و آن ایام را به خاطر دارند نامی آشناست.

دانش آشتیانی رئیس و مسئول ستاد پشتیبانی جنگ در دانشگاه‌ها و کسی بود که علاوه بر مدیریت اعزام دانشگاهیان به جبهه‌های حق علیه باطل، پای کلاس‌های دانشگاه را هم به جبهه‌ها باز کرد.



دانش آشتیانی در سال 1364 به دعوت محمد فرهادی از **** پاسداران وارد وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت شد و می‌توان گفت به خاطر سابقه طولانی حضورش در وزارت علوم در سمت‌هایی همچون «معاون امور دفاعی و عمرانی وزارت علوم»، «معاون اداری، پشتیبانی وزارت علوم»، «عضویت در هیئت امنای دانشگاه‌های خواجه‌نصیر و تربیت مدرس»، «عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها»، «عضو شورای برنامه‌ریزی سازمان سنجش» و ... زیر و بم آموزش عالی کشور را می‌شناسد و معتقد است به خوبی می‌داند چگونه کشتی آموزش عالی را سکانداری کند.

دانش آشتیانی 59 ساله خود را یک «مدیر استراتژیک» می‌داند که همواره در سخت‌ترین شرایط نیز با «مدل و برنامه» کار کرده است و «وامدار و وابسته هیچ حزب و دسته خاص سیاسی نبوده و نیست.»

او اعتقاد دارد که دانشگاه باید اعتبار و جایگاه واقعی خود را دوباره به دست آورد و برای این مهم نیز با مشارکت دانشگاهیان، برنامه دارد.



مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم که یکی از وزرایش برای این وزارتخانه توسط مجلس استیضاح شد و دو گزینه دیگر نیز رای اعتماد نگرفتند، در پی می‌آید:





دکتر دانش آشتیانی مصاحبه خود را با مروری کوتاه بر بیوگرافی و سوابق علمی و اجرایی خود آغاز کرد و گفت: بنده چه آن زمان که به عنوان دانشجو در دانشگاه پلی‌تکنیک تحصیل می‌کردم و چه در زمان مبارزات انقلاب اسلامی، همواره در فعالیت‌های مردمی حضور پررنگ داشتم؛ به نحوی که در زمان بازگشت حضرت امام به کشور به دلیل آشنایی با شهید رجایی داشتم در کمیته استقبال از امام حضور داشته و در مدرسه رفاه نیز در تمام ایامی که امام حضور داشتند فعالیت می‌کردم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال 1359 با توجه به نیاز آن زمان کشور وارد **** پاسداران شده و به عنوان مسئول بخش سازه دفتر فنی ****، مشغول به فعالیت شدم.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به حضور خود در وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت به دعوت دکتر فرهادی در سال 64، ادامه داد: با حضور در وزارت آموزش عالی به دلیل ارتباطی که با **** و آشنایی که با مسائل جنگ داشتم، مسئولیت پشتیبانی ستاد جنگ در دانشگاه‌ها بر عهده بنده قرار گرفت که در آن زمان برای استفاده از تخصص‌های اعضای هیات علمی کمیته‌های تخصصی در این ستاد تشکیل شد.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین با اشاره به اعزام دانشجویان به جبهه‌ها با هماهنگی ستاد و بکارگیری دانشجویان و استادان اعزامی در بخش‌های فنی و تخصصی، اظهار داشت: در آن زمان برای جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانشجویان در طرحی با عنوان "دانشجوی رزمنده" پای کلاس‌های دانشگاه را به جبهه‌ها باز کردیم تا استادان با حضور در کلاس‌ها به دانشجویان درس دهند.

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه همزمان با پایان جنگ وارد عرصه بازسازی کشور شده افزود: ضمن ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا از امپریال کالج انگلستان در عرصه مدیریت اجرایی وزات علوم وارد شدم.





ساخت یک میلیون متر مربع خوابگاه دانشجویی با اجرای نهضت خوابگاه‌سازی
دانش آشتیانی همچنین برپایی "نهضت خوابگاه‌سازی" و ساخت بیش از یک میلیون متر مربع خوابگاه دانشجویی برای تامین آرامش و رفع مشکل مسکن دانشجویان غیربومی را به عنوان یکی از اقداماتی که در زمان تصدی‌گری معاونت طرح و توسعه وزارت علوم انجام داده مورد اشاره قرار می‌دهد.

دانش‌آشتیانی در ادامه تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها را یکی دیگر از اقدامات خود در دوره معاونت طرح و توسعه وزارت علوم بیان کرد و گفت: متاسفانه در آن زمان فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، کار مطالعه و تحقیق را برای استادان سخت کرده بود. بر این اساس، طی رایزنی‌ها و تعاملاتی که با مجلس و دولت صورت گرفت موفق شدیم اعتبار 400 میلیون دلاری را برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها دریافت کنیم که رقم این اعتبار در آن زمان بسیار زیاد بود.

ساختمان 18 طبقه فعلی وزارت علوم در شهرک غرب حاصل یکی دیگر از اقدامات وزیر پیشنهادی علوم در زمان تصدی‌گری معاونت طرح و توسعه این وزارتخانه بوده که درباره آن به ایسنا گفت:‌ در آن زمان یکی از مشکلات وزارتخانه استیجاری بودن ساختمان‌هایش بود به نحوی که بسیاری از آنها حکم تخلیه داشتند، برای حل این مشکل، تلاش شد ساختمان مرکزی جدیدی برای وزارتخانه تهیه شود که در آن زمان برغم کمبود اعتبارات مالی و با بررسی‌های مختلف ساختمان فعلی وزارت علوم در شهرک غرب را که نیمه‌تمام بود خریداری و تکمیل کردیم.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه با تاکید بر اصل استقلال دانشگاه‌ها، ادامه داد: همان طور که در لایحه تغییر ساختار وزارت علوم نیز مطرح شده دانشگاه‌ها باید به سمت تغییر ساختار بروند و ضمن تحول ساختاری و استقلال مالی البته تحت ضوابط درست و قانونی، به صورت هیات امنایی فعالیت کنند که در آن زمان این مهم در لایحه تغییر ساختار مطرح و در مجلس نیز تصویب شد.

اسلامی‌شدن یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره دانش‌آشتیانی به عنوان عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

وزیر پیشنهادی علوم که دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است، از بنیانگذاران شیوه‌های نوین تعلیم و تربیت با تاکید بر تربیت دینی و اخلاقی در مجتمع آموزشی مفید است که به گفته خود می‌تواند با تکیه بر این تجربه، به پیوند میان **** آموزش و پرورش و آموزش عالی کمک موثری بکند.

وی در ادامه این گفت‌وگو به مسیر توسعه کشور اشاره و این توسعه را در گرو تحول ساختاری در **** آموزش عالی خواند و در عین حال تاکید کرد که تحول ساختاری باید از آموزش پرورش شروع شود.

دانش آشتیانی همچنین با اشاره به لزوم تربیت "فارغ‌التحصیل کارآفرین" ادامه داد: برنامه‌های آموزشی ما باید ترکیبی از برنامه های درسی و مهارت باشد؛ به عبارت دیگر دانشجویان باید علاوه بر واحدهای درسی، از نظر مهارت نیز آموزش ببینند.



دکتر دانش آشتیانی


دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند
ارتقای کیفیت آموزش عالی و اعتباربخشی به رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از فرایند تبدیل علم به فناوری‌های نو و تجاری سازی آنها، حرکت به سوی الگوی اسلامی – ایرانی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری، اصلاح ساختاری در سطح دانشگاه و وزارت و نهادینه‌کردن استقلال عملیاتی دانشگاه در برابر پاسخگویی و التزام اجتماعی برخی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است.



او با اعتقاد به اینکه دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند بر پیگیری حقوق جامعه دانشگاهی و مطالبات بحق آنها هم به عنوان یک اصل تاکید کرد.

دکتر دانش آشتیانی در عین حال با تاکید بر آنکه همه اقدامات در وزارت علوم باید بر اساس قانون و در چارچوب قانون صورت گیرد گفت: تمامی موضوعات موجود در وزارت علوم از جمله دانشجویان ستاره‌دار، استادان بازنشسته و بورسیه‌ها را براساس قانون و در چارچوب قانون پیگیری خواهم کرد.



وزیر پیشنهادی علوم در عین حال با انتقاد از توسعه کمی دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته بر اصل "توسعه متوازن آموزش عالی" تاکید کرد و گفت: توسعه آموزش عالی باید متوازن و در راستای عدالت آموزشی و چارچوب سند آمایش صورت گیرد تا همه شهرهای دور و نزدیک براساس نیاز و ظرفیت‌ها از امکانات بهره‌مند شوند.

"تجاری‌سازی علم" برنامه دیگر دکتر دانش آشتیانی است که درباره آن گفت: باید برای مردم نقش و تاثیر دانشگاهها در رفع مشکلات و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها تبیین شود. دانشگاه باید بتواند علم و دانش خود را تجاری و تبدیل به ثروت و از این طریق در رفاه و پیشرفت کشور نقش ایفا کند؛ به عبارت دیگر تجاری شدن علم حلقه گمشده‌ایست که با حمایت دانشگاهیان باید شکل گیرد.

وزیر پیشنهادی علوم خود را یک مدیر استراتژیک می‌داند که به خوبی بر اقتصاد آموزش عالی آشنایی دارد.



دانش آشتیانی درباره فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها نیز گفت: محیط‌های علمی مکان جنجال‌های سیاسی نیست؛ محیطهای علمی باید با نشاط باشد تا دانشجو در امنیت کافی تحصیل کند.

به گفته وی، وزارت علوم یک وزارتخانه علمی است و باشگاه سیاسی نیست. همه افرادی که در این وزارتخانه هستند افرادی آکادمیک و دانشگاهی و در عین حال مومن و متدین هستند؛ بنابراین باید به آن‌ها اعتماد کرد.

وی ادامه داد: ورود گروههای سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالتهای از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.

دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه «بنده به هیچ عنوان مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیستم» بر فعالیت و پویایی کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در چارچوب آیین‌نامه و ضوابط تاکید کرد.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی و غیره نیست ادامه داد: بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام اما شخصیت مستقلی هستم. ایده و طرح‌های خود را دارم. کاراکتر من سیاسی نیست؛ من یک مدیر اجرایی هستم و کارشناس تعلیم و تربیت. بنده 16 سال در دانشگاه و وزارت علوم بودم. از زیر و بم مسائل آموزش عالی آگاهی دارم و می‌دانم چگونه کشتی بحران‌زده آموزش عالی را به ساحل امن برسانم.

وی تاکید می‌کند: دانش آشتیانی یک مدیر استراتژیک است و بر اساس مدل و برنامه فعالیت می‌کند.



وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ممکن است برخی از نمایندگان مجلس چندان از سوابق اجرایی و مدیریتی و آموزشی وی آگاهی نداشته باشند، گفت: فارغ از آنکه برخی‌ درباره من چه می‌گویند، انتظار می‌رود نمایندگان رزومه کاری من را مطالعه و بر اساس آن از بنده شناخت پیدا کنند، البته بنده با حضور در مجلس و گفت‌وگو با نمایندگان تلاش خواهم کرد برنامه‌ها و ایده های خود را بیشتر تبیین کنم.



دانش‌آشتیانی در ادامه در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر مخالفت وی با حضور بسیج در دانشگاه‌ها نیز گفت: کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و **** گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟ در آن زمان که دوران دفاع مقدس بود بسیج به عنوان پایگاه نظامی وجود داشت که سهم بسیاری در جبهه و جنگ داشت. آن زمان تشکلی به نام بسیج دانشجویی وجود نداشت که بنده مخالف حضور آن‌ها در دانشگاهها باشم.

وی با اشاره به تاکید حضرت امام بر بسیج علمی در دانشگاه بعد از پایان جنگ تحمیلی، گفت: امام در بیانیه‌ای تاکید داشتند که دانشگاه‌ها با تولیدعلم باید بتوانند کشور را به سوی توسعه و پیشرفت سوق دهند که برنامه ریزی برای بسیج علمی دردستورکار قرار گرفت. ضمن آنکه با حضور بسیج به عنوان یک پایگاه نظامی صرف در دانشگاه موافق نبودیم اگرچه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان علاقه مند به بسیج در دانشگاهها اجرا کردیم.



وی ادامه می‌دهد: کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث 78 و 88 هم کذب است.

دانش آشتیانی همچنین با بیان اینکه « بنده اهل تعامل و مشورت هستم» تاکید کرد: این تعامل به معنی بده‌بستان نیست بلکه بر مبنای گفت‌وگو و مشورت است؛ زیرا اعتقاد دارم اگر در این فضای سالم حرف بزنیم همه یک حرف را خواهیم زد اما متاسفانه برخی علاقه دارند میانه‌ها را بر هم بزنند و جو را متشنج و ناآرام نشان دهند.



وی گفت: من شخصیت سیاسی نیستم اما دیدگاه سیاسی خودم را دارم و سیاست را خوب می‌فهمم اما معتقدم هرچیزی در جایگاه خود. من اعتقاد دارم از مشارکت همه گروه‌ها و قشرهای مختلف متعهد و در چارچوب **** باید استفاده کرد اما این به معنای وابستگی به آن‌ها نخواهد بود.



دکتر دانش آشتیانی


دکتر دانش آشتیانی


دکتر دانش آشتیانی
انتهای پیام

کد خبرنگار: 90004
برچسب : دولت ، مجلس شوراي اسلامي ، وزارت علوم
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:
90 درصد شاغلین حوزه صنعت زیر مقطع دیپلم هستند

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: 90 درصد شاغلین در حوزه صنعت زیر مقطع دیپلم هستند.



به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد کشمیری امروز در نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی که در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود، با بیان این که جشنواره شیخ بهایی از ابتدا بر روی موضوع توسعه شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد، تصریح کرد: این موضوع از سوی مسؤولان **** پیگیری می‌شود و برای پرداختن به این موضوع باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.



وی با بیان این که جشنواره شیخ بهایی هم از بعد توسعه شرکتهای دانش‌بنیان و هم از منظر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه 6.5 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی داشته باشیم که باید برای اشتغال آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد.



وی با بیان این که 90 درصد شاغلین در حوزه صنعت دارای مدرک زیر دیپلم هستند، متذکر شد: بنابراین باید زیرساخت‌ها به نحوی چیده شود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند در این بخش‌ها مشغول به فعالیت شوند.



رئیس جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی شکل‌گیری اولین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی در کنار جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را فرصتی مناسبی عنوان کرد تا به واسطه آن با همت دانشجویان نقطه شروع شرکتهای خصوصی و دانشگاهیان شکل گیرد و در واقع این موضوع می‌تواند به عنوان توسعه فن‌آفرینی در دانشگاه‌های کشور محسوب شود.



کشمیری، جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را یکی از چهار جشنواره ملی کشور عنوان کرد که برگزیدگان آن تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار خواهند گرفت.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تحصیلات بیشتر، استرس‌ بیشتر!


بررسی جدید متخصصان دانشگاه تورنتو نشان داد کسب مدارک علمی و تحصیلات بیشتر به رغم ایجاد حس کنترل بیشتر بر زندگی، انسان را مضطرب‌تر می‌کند.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بررسی متخصصان کانادایی ابتدا این موضوع را مورد مطالعه قرار دادند که افراد در طول دوران زندگی‌شان به چه میزان توان مدیریت و کنترل مسائل‌ خود را داشته‌اند. همچنین از آنان پرسیده شد تا چه حدی با این جملات موافق یا مخالف هستند:

«شما نسبت به آنچه برایتان اتفاق می‌افتد کنترل کمی دارید» یا «شما اغلب در مواجهه با مشکلات زندگی‌تان احساس درماندگی می‌کنید.»

طبق مشاهدات این متخصصان فارغ التحصیلان دانشگاهی از بالاترین سطح کنترل بر امور زندگی‌شان برخوردار بودند که با میزان درآمد بالاتر مرتبط بوده و کمتر در معرض فشارهای مالی قرار داشتند. هرچند این فارغ التحصیلان دانشگاهی با وجود داشتن حس کنترل بیشتر بر امور زندگی خود نسبت به افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی احساس استرس بیشتری داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، پرفسور «اسکات شیمِن» گفت: در حالی که کسب مدارک علمی و تحصیلی به شدت برای داشتن حس کنترل بر امور زندگی ضرورت دارد اما در عین حال نیز موجب می‌شود با ایجاد استرس در فرد، فوائد روان شناختی تحصیلات بالا کاهش پیدا کند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اظهارات 2 نماینده درباره دانشگاه آزاد؛
زاکانی : دانشگاه آزاد بنگاه داری اقتصادی می کند/ هروی: هزینه نیم میلیاردی برای تحقیق و تفحص

اختصاص اعتباری بالغ بر نیم میلیارد تومان ویژه تحقیق و تفحص، رشد دانشگاه آزاد براساس سلایق شخصی، عدم وجود یک کلمه تعریف از دانشگاه آزاد در گزارش تحقیق و تفحص و عدم اشاره به وقایع دو سه سال اخیر در گزارش مذکور از جمله مواردی بود که توسط دو نماینده موافق و مخالف تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در یک برنامه مطرح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه نگاه یک این هفته با حضور دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد در این برنامه دو تن از نمایندگان دیدگاه موافق و مخالف خود را در موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی ارایه دادند.

اختصاص اعتباری بالغ بر نیم میلیارد تومان ویژه تحقیق و تفحص

در ابتدا جواد هروی -نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را با وجود دیگر مسائل موجود در کشور دارای اولویت ندانست و گفت: این تحقیق دارای هزینه عظیم، بالغ بر نیم میلیارد تومان، کلی و فراتر از زمان تعیین شده بود.

وی ضمن تاکید بر نقش دانشگاه آزاد در توسعه آموزش عالی به ویژه در مناطق دوردست، افزود: آیا کمیته تحقیق و تفحص سخنان اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد را هم شنیده است؟

رشد دانشگاه آزاد براساس سلایق شخصی

علیرضا زاکانی،‌ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دانشگاه آزاد با اهدافی عالی تاسیس شد اما در مسیر خود کمتر به این اهداف توجه کرده است، گفت: دانشگاه آزاد بر مبنای سلایق شخصی رشد کرد که این امر آسیب های زیادی را به همراه داشت.

وی افزود: این دانشگاه بنگاه داری اقتصادی می کند و کسی که در این موضوع آسیب می بیند خانواده ها و کارمندان این دانشگاه هستند.

مجلس هفتم سرآغاز تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد

زاکانی سرآغاز تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را مجلس هفتم و بررسی آموزش و پ‍ژوهش کشور ذکر کرد و گفت: وقتی تحقیق از آموزش عالی کشور در سال 83 به تصویب رسید به جهت دوری از سیاسی شدن، آن را به بعد از انتخابات موکول کردیم البته بنابر آیین نامه فرصت تحقیق شش ماهه بود ولی شش ماه هم فرصت تمدید داشتیم.

وی افزود: خروجی این تحقیق و تفحص 43 جلد گزارش بود که 13 جلد آن مربوط به دانشگاه آزاد می شد ضمن آن که این مجلدات پیش از ارائه به مجلس، به مسئولان دانشگاه آزاد ارائه شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اولویت دار نبودن این تحقیق و تفحص گفت: مجلس در آبان 91 مصوبه ای داشت که تحقیق و تفحص صورت گرفت اما چرا از دانشگاه آزاد تحقیق و تفحص نشود؟ نمی توانیم اگر این مجموعه 5 میلیون فارغ التحصیل داشته از اتفاقات رخ داده در آن بگذریم.

دانشگاه آزاد محصول خلاقیت نه بنگاه داری

درادامه هروی دانشگاه آزاد را محصول خلاقیت و نه بنگاه داری دانست و گفت: دانشگاه آزاد محصول خرد جمعی و در آن کارهای فرهنگی انجام شده است.

وی افزود: گزارش 57 صفحه ای کمیته دارای غلط های املایی و اشتباهات عدیده است ضمن آن که در شرایط کنونی کشور و بحران آب این موضوع ماهها اعضای کمیسیون را به خود مشغول کرد از این گذشته ایرادهای ذکر شده در گزارش تحقیق و تفحص، به دیگر دانشگاه ها نیز وارد است.

عدم وجود یک کلمه تعریف از دانشگاه آزاد در گزارش

هروی تصریح کرد: در تمام گزارش یک کلمه هم در تعریف از خدمات دانشگاه آزاد دیده نمی شود.

زاکانی در پاسخ گفت: ما در کمیسیون آموزش به مسائل مرتبط کار داریم و مگر می شود به دانشگاه آزاد که 40 درصد آموزش عالی را در اختیار دارد بی تفاوت باشیم؟

وی افزود: شهریه دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاه های غیر انتفاعی در رشته های مشترک 7 تا 155 درصد بیشتر است در حالی که این دانشگاه از امکانات دولتی استفاده می کند از جمله این که در جیرفت 5 هزار هکتار زمین رایگان به دانشگاه داده می شود.

عدم سرانجام گزارش دستگاه های نظارتی از دانشگاه آزاد

نماینده مردم تهران گفت: دستگاه های نظارتی هم گزارش هایی درباره دانشگاه آزاد داشتند که به علت اعمال نفوذ دانشگاه هیچ کدام از این گزارش ها به سرانجام نرسیده بود.

وی افزود: در سال 82-83، پنج پرونده فروش سوالات واقعی دانشگاه آزاد تشکیل شد اما غیر از یک مورد آن هم با پیگیری های ما به نتیجه نرسید.

هروی در پاسخ، نگاه زاکانی را به دانشگاه آزاد منفی دانست و گفت: آنچه شما می گویید موضوع شهریه ای یا حق کارمندان در گزارش نیامده است ضمن این که شما دانشگاهی را زیر سوال می برید که سرمایه **** است و نمی توان گفت این دانشگاه متعلق به شخص خاصی است.

افزایش 16 برابری ظرفیت رشته محل های دکتری دانشگاه آزاد

زاکانی در ادامه گفت: امسال ظرفیت در برخی رشته محل ها در مقطع دکترا بیش از 8 برابر رشد داشت، موضوعی که من به آن اشاره کردم ولی تکذیب کردند ولی وقتی اطلاعاتم را تکمیل کردم به افزایش 16 برابری هم پی بردم.

وی افزود: امسال با داشتن مجوز 2 رشته محل، 32 رشته محل دانشجوی دکترای برق گرفتند که این کار بازی کردن با علم است، یا در رشته حقوق 19 رشته محل مقطع دکتری مجوز داشتند ولی 82 رشته محل اعلام کردند و به عبارتی 63 رشته محل به این بخش افزوده شده است.

عدم اشاره به وقایع دو سه سال اخیر درگزارش تحقیق و تفحص

هروی گفت: گزارش شما در آبان 93 ارائه شده اما چرا قضایای دو سه سال اخیر را در این گزارش نیاوردید؟ این یک تفصیل تاریخی و نه بررسی شرایط موجود است و اگر این گزارش دقیق و به روز است چرا از دو سه سال اخیر یک کلام در گزارش خود نیاورده اید.

وی افزود: یکی از نکاتی که در گزارش روی آن بحث شده، بی ضابطه بودن جذب دانشجو است، اگر دانشگاه آزاد این قدر بی ضابطه است و 33 سال هم به جلو آمده باید برای آموزش عالی کشور نگران باشیم.

هروی تصریح کرد: براساس برنامه توسعه پنجم، ظرفیت تکمیلی باید 20 درصد افزوده شود و با احتساب افزایش هایی که اشاره شد هنوز با این رقم فاصله داریم.

وی گفت: دانشگاه قرار است امسال 5000 هزار عضو هیئت علمی جدید جذب کند که این تعداد در 4 سال به 20 هزار عضو خواهد رسید، شماری که نیاز به هیئت علمی و موضوع پایان نامه ها را پوشش خواهد داد.

دانشگاه آزاد زیرساخت لازم را ندارد

زاکانی در پاسخ گفت: دانشگاه زیر ساخت لازم را ندارد و نمی تواند با هیئت علمی که قرار است گرفته شود، دانشجو جذب کند ولی هم اکنون اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری کرده است.

وی در ادامه افزود: قرار بود رشد کمی دانشگاه از سال 74 بنابر گفته رئیس دانشگاه آزاد متوقف و رشد کیفی پیگیری شود ولی ما شاهد توسعه 160 واحد بودیم.

زاکانی به بخش برون مرزی دانشگاه آزاد هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد در آکسفورد اقدام به برقراری کلاس زبان کرده است و من معتقدم خروج از مرزها برای دانشگاه آزاد مضر بوده است.

بررسی اساسنامه دانشگاه های غیردولتی و همچنین شهریه ها

در ادامه این بحث موضوع تعیین شهریه دانشگاه مطرح شد و هروی گفت: کار مجلس در این حوزه ها است و ما 2 نکته شامل اساسنامه دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین شهریه ها را در دست بررسی داریم که به زودی تکمیل می شود.

زاکانی گفت: دراین باره قانون داریم که اجرا نمی شود چرا که بر مبنای اساسنامه شهریه را باید هیئت امنا اعلام و برای تایید به آموزش عالی ارائه کند ولی دانشگاه آزاد خود را مستثنا دانسته و هیئت امنا راه خود را می رود
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بالاخره چند نفر بیکار داریم؟
گزارش جدید مجلس از وضعیت بیکاری/ هشدار درباره صف ۵ میلیونی بیکاران

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: آشفتگی آماری در بازار کار باعث شده برآورد روشنی از تعداد واقعی بیکاران کشور وجود نداشته باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهم ترین مسائلی که درباره وضعیت بازار کار کشور وجود دارد، قابل استناد نبودن آمارهای موجود و همچنین ارائه گزارش‌های متفاوت فراوان از وضعیت بازار کار کشور است. تنها در یکسال گذشته آمارهای مختلفی از بیکاری فعلی و همچنین خطر بیکاری بزرگ تا سال ۱۴۰۰ ارائه شده است.

نادیده گرفتن این مسئله و اینکه ارقام و آمارهای متفاوتی از سوی دولت و مجلس درباره بیکاری ارائه می شود، خود یکی از دلایل عدم تصمیم گیری درست و ناتوانی در برنامه ریزی مناسب به منظور مهار بیکاری کشور است.

آمارهایی که پایه برنامه ریزی نیست!

مقامات دولتی در یکسال اخیر هشدارهای مکرری درباره وقوع بیکاری میلیونی داده اند و در این زمینه درباره احتمال افزایش تعداد بیکاران به ۱۱ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۰ نیز سخن گفته شده است. همچنین برخی آمارهای دیگر حاکی از افزایش تا ۵ میلیون نفری جمعیت جویندگان کار تا سال های آینده است.

بر پایه این گزارش، در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید یکبار وزیر اقتصاد از بیکاری ۸ میلیون نفری در کشور خبر داد و بارها نیز وزیر کار از ورود ۴.۵ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی به بازار کار در آینده نزدیک سخن گفته است.

مرکز آمار ایران تعداد بیکاران مطلق کشور را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر می داند و از آن دفاع می کند، از آنسو مسئولان دولتی آمارهایی تا ۲ برابر این رقم را نیز در اظهاراتشان مطرح می کنند. طی ماه های گذشته نیز وزیر کار در گزارشی به برخی علمای قم از بیکاری ۱۰ میلیون نفری در کشور سخن گفته بود.

به صورت کلی تاکنون علاوه بر وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر ارشاد، وزیر کشور، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور، جهانگیری معاون اول و برخی دیگر از اعضای کابینه تدبیر و امید نیز درباره بیکاری اظهارنظر کرده و به بیان آمارهای متفاوتی پرداخته اند.

ارائه آمارهای چندگانه از بیکاری

اخیرا وزیر صنعت عملکرد اشتغالی دولت سابق را دروغ دانسته و آمارهای ارائه شده در این زمینه را نیز فریب دانست. در عین حال، کارشناسان اقتصادی و بازار کار نیز تعداد بیکاران فعلی کشور را بالغ بر ۵ میلیون نفر می دانند.

برخی می گویند حدود ۲ میلیون نفری که در حال حاضر دارای اشتغال ناقص هستند و در مرز بین بیکاری و اشتغال قرار دارند را نیز باید در کنار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار مطلق قرار دهیم؛ از اینرو جمعیت بیکار کشور تا ۵ میلیون نفر قابل برآورد است.

در جدیدترین اظهارنظر صورت گرفته درباره وضعیت بیکاری نیز کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره بیکاری هشدار داده و عنوان کرده است: با شیوه فعلی تا ۷ سال آینده تعداد بیکاران به ۵ میلیون نفر می‌رسد.

وی تاکید کرده است: یکی از نیاز‌های اقتصادی ایران هدفگذاری برای رشد اشتغال‌ زایی غیر متکی به نفت بوده که به عنوان راهبرد توسعه اقتصادی مطرح می‌شود.

ایجاد تنها ۳۰ هزار شغل خالص در هر سال

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه رشد اقتصادی باید همراه با ایجاد اشتغال باشد، گفته است: تا قبل از سال ۹۰ میانگین رشد اقتصادی حدود ۵ درصد بوده که البته این رشد کمک چندانی به مسئله بیکاری نکرده است. ترکیب رشد در این دوره به گونه‌ ای بود که از کیفیت لازم برای اشتغال‌ زایی برخوردار نبوده است.

جلالی خاطرنشان کرده است: طی این سال‌ ها هر یک درصد رشد اقتصادی به طور خالص کمتر از ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده است. در صورت تحقق رشد اقتصادی با کمیت و کیفیت این دوره در سال ۱۴۰۰ اقتصاد با حدود ۵ میلیون بیکار مواجه خواهد بود. در عین حال، بسیاری از آمارها برای مردم قابل قبول نیست و آنها این مباحث را در جامعه حس نمی‌کنند و شاید یکی از دلایل اینکه به سمت رسانه‌ های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند همین آمارها و عدم لمس آن در جامعه باشد.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت بیکاری

علاوه بر این، بانک مرکزی نیز در گزارش جدید خود درباره وضعیت بازار کار کشور در سال ۹۲ اعلام کرد: ۵ میلیون خانوار در ایران شاغل ندارد؛ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار با یکنفر شاغل اداره می شود و ۳ میلیون و ۲۰۹ هزار خانوار نیز دارای ۲ نفر شاغل است.

همچنین ۶ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۰۰ خانوار در ایران شاغل شناخته می شوند و ۲ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ خانوار نیز با وجود اینکه درآمد دارند، ولی شاغل نیستند. از سویی، ۴ میلیون و ۹۰۶ هزار خانوار نیز در ایران در گروه محصل و در حال تحصیل قرار می گیرند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مشکلات کشوری که توسط مهندسان اداره می شود

کشور ما توسط مهندسان اداره می شود.

111125_795.jpg
نخبگان ما به سمت رشته های مهندسی می روند و اگربه آمار مراجعه کنید، اکثر افراد دارای ضریب هوشی بالای ما در رشته های مهندسی تحصیل می کنند و حتی اگر علاقه نداشته باشند به این سمت هدایت می شوند. (ده نفر اول کنکور سراسری ریاضی رو یک سال چک کردم و با تعجب دیدم همه برق صنعتی شریف رو قبول شده اند!) وزرای کابینه و اکثر مدیران سطح بالای ما تحصیل کردگان رشته های مهندسی هستند. ولی آیا در کشورهای پیشرفته هم چنین است؟

با یک بررسی سرانگشتی متوجه می شویم اکثر مدیران سطح بالای کشورهای پیشرفته تحصیل کردگان رشته های علوم انسانی مثل: علوم سیاسی، حقوق، جامعه شناسی، مدیریت و یا رشته های بین رشته ای مشابه هستند. دراین کشورها مهندسان تنها در حیطه تخصصی خودشان به کار گرفته می شوند و کمتر به سطوح بالای مدیریتی می رسند.

جالب است که بارها شنیده ایم مهندسین و دکترهای ایرانی در امریکا و اروپا به سطح بالایی رسیده اند اما آیا یک مورد شنیده اید یک متخصص حوزه های علوم انسانی ما در دنیا مطرح شود؟ این یک اتفاق نیست. بلکه به این دلیل است که آنها نخبگان خود را به رشته های علوم انسانی هدایت می کنند و به جهان سومی ها اجازه رشد در این رشته ها را نمی دهند.

معتقدم بسیاری از آفات مدیریت در کشور ما به خاطر همین نگاه مهندسی حاکم در کشور ما نهفته است. نگاهی که مطلق و سیاه و سفید است. نگاهی که در عرصه مسایل اجتماعی و فرهنگی از درک عمیقی برخوردار نیست و برای حل مشکلات فرهنگی فرآیندی و بخشنامه ای عمل می کند. کشور ما با تفکر مهندسی و توسط مهندسان اداره می شود و به نظرم این مساله یکی از مهمترین دلایل بروز مسایل فرهنگی و اجتماعی ماست.

محمد حسنی سعدی
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تا سال 1400
ایران در معرض هجوم تحصیل‌کردگان جویای کار

در حالیکه سیاست‌هایی از جمله سیاست افزایش جمعیت و ممنوعیت استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری از جمله سیاستهای کلان و درجه اول مورد توجه دولت است و بحث افزایش جمعیت پیر در کشور باعث نگرانی مسوولان رده بالای کشوری شده‌ است، مساله‌ای که بیش از پیش ذهن را به خود مشغول می‌کند، نحوه به کارگیری و بهره‌وری از جمعیت جوان حاضر در کشور است.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق سرشماری سال 1390 از جمعیت 75 میلیونی ایران، 63 میلیون و 500 هزار نفر در سن کار بوده‌اند که این امر نشان می‌دهد شکل هرم جمعیتی کشور در این سال به اصطلاح رایج هرم زنگوله‌ای شکل است که در آن تعداد جمعیت جوان زیاد است.



در عین حال گسترش مراکز آموزش عالی در کشور به ویژه پس از انقلاب اسلامی نه تنها به بهبود یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، یعنی میزان سواد در جامعه کمک کرد بلکه از سوی دیگر به افزایش مدرک‌گرایی در کشور انجامید که همین امر باعث شد تمایل جوانان در کشور به ادامه تحصیل در هر دو گروه جنسیتی افزایش پیدا کند.

با نگاهی دوباره به هرم جمعیتی کشور و میزان جمعیت بین 18 تا 65 سال یعنی افردای که باید در عرصه‌های کار و فعالیت جامعه حضور داشته باشند، 23 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت فعال دیده‌می‌شود که نزدیک به سه میلیون نفر آن بیکار هستند یعنی افرادی که به دنبال شغل مناسب هستند. در بین این جمعیت جویای کار از جوانان 18 یا 20 ساله‌ای که به دنبال استقلال مالی هستند تا مردان و زنانی که برای تامین معاش خانواده با مشکل مواجه‌اند دیده می‌شود.

از سوی دیگر نیز نزدیک به 40 میلیون نفر از جمعیت در سن کار، جمعیت غیر فعال جامعه محسوب می‌شوند که حدود پنج میلیون و چهارصد هزار نفر از آنها دارای تحصیلات عالی هستند و نزدیک به چهار میلیون و 500 هزار نفر نیز دانشجویانی هستند که پس از فراغت از تحصیل به جمع بیکاران جویای کار می‌پیوندند.

با توجه به اینکه این آمار توسط سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی در سال 90 تهیه شده است، پس از گذشت سه سال، اقتصاد کشور باید برای جایابی بخشی از این جمعیت جویای کار آمادگی لازم را پیدا کرده ‌باشد.

بررسی وضعیت اشتغال جوانان ایران به عنوان کشوری که حدود 70 درصد از جمعیت آن را جوانان تشکیل داده ‌اند، نشان می‌دهد تعداد مشاغلی که باید تا سال 1400برای جوانان آن تامین شود بین 871 هزار تا یک میلیون و 500 هزار شغل است که علاوه بر مشاغل جایگزین به علت کاهش شدید نسبت اشتغال در گروه سنی 15 تا 19 سال باید سالیانه بین 34 تا 60 هزار شغل جدید برای آنها ایجاد کند.

با افزایش سطح سواد در بین جوانان، انتظارات شغلی این قشر از جامعه افزایش پیدا کرده‌ است همچنین شرایط و سطح و جایگاه شغلی که برای این قشر تحصیل کرده جامعه در نظر گرفته می‌شود باید متناسب با تحصیلات آنها باشد. این تناسب بین شغل و تحصیلات نه تنها از نظر انتظارات جوانان دارای اهمیت است بلکه با در نظر گرفتن هزینه‌ای که جامعه برای پرورش این افراد متحمل شده‌است نیز باید این تناسب شغلی رعایت شود.



نرخ 10.5 درصدی بیکاری مطلق



با در نظر داشتن آمار گفته شده و نگاهی به تحقیقات صورت گرفته در زمینه نرخ بیکاری در زمستان92، 10.5 در صد از جمعیت فعال جامه بیکار هستند که تعداد آنها 2.5 تا 3 میلیون نفر برآورد شده‌ است. براساس همین گزارش نرخ بیکاری در بین مردان 9.1 درصد و در بین زنان 18.9 درصد بوده‌است.

این آمار گرچه در نگاه اول ممکن است آماری امیدوار کننده نسبت به وضعیت هرم سنی و میزان اشتغال زایی در کشور باشد اما باید توجه داشت در محاسبه این آمار افرادی را که به مدت یک ساعت در طول هفته حتی به طور رایگان مشغول باشند، شاغل و مابقی را که مطلقا هیچگونه فعالیتی نداشته‌اند، بیکار دانسته‌است.

باتوجه به این نوع محاسبه، حداقل تعداد بیکاران جامعه که 2.5 میلیون نفر تخمین زده‌شده است بیکاران مطلق هستند و اگر در محاسبه این آمار افراد با درآمد ناکافی، مأیوس شده‌گان از اشتغال و افراد در آستانه بیکاری نیز در نظر گرفته‌شود، تعداد بیکاران کشور در سال آمارگیری حدود 6 میلیون نفر بوده‌است.

نرخ بیکاری با در نظر گرفتن همان معیارهای گذشته در بهار سال 93، 10.7 درصد بوده است.

بهتر است بار دیگر نگاهی به میزان تحصیلات به ویژه تحصیلات دانشگاهی در بین جوانان کشور و مقایسه آن با وضعیت اشتغال، چگونگی به کارگیری نیروهای شاغل، میزان رضایت شغلی و درآمد این قشربیندازیم.

با توجه به گسترش بی حد و مرز دانشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی تعداد افراد تحصیل کرده افزایش پیدا کرده است به طوریکه با توجه به نتایج آمارگیری سال 90 در این زمینه بیش از 92 درصد از جمعیت کشور را قشر باسواد تشکیل داده اند و بیشتر از 18 درصد از جمعیت نیز دارای تحصیلات دانشگاهی و یا حوزوی هستند.

همچنین طبق همین آمار میزان تحصیلات عالی برای مردان 18.2 و برای زنان 18.4 درصد است. افزایش سطح سواد در کشور به خودی خود شاخص باارزشی برای اثبات میزان توسعه یافتگی به حساب می آید ولی در کنار آن پیش بینی می شود که با ادامه روند کنونی در سالهای آینده نسبت جامعه دارای تحصیلات دانشگاهی کشور به کل جمعیت و نیز جمعیت با سواد کشور افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد که این امر مستلزم افزایش همزمان فرصتهای متناسب شغلی است؛ موضوعی که هم اکنون به یکی از دغدغه‌های مهم تصمیم سازان حوزه اشتغال کشور تبدیل شده است.

بیش از 700 هزار بیکار دانشگاهی

با در نظر داشتن نمودار جمعیتی اقشار تحصیل کرده و وضعیت اشتغال این افرد طبق آمار سال 90، قشر دارای تحصیلات عالی در کشور نزدیک به 10 میلیون نفر بوده‌اند که از این میان نزدیک به نیمی از این افراد را فعالان اقتصادی جویای کار تشکیل می دهند. از پنج میلیون نفر قشر تحصیل کرده فعال اقتصادی، 4 میلیون و 268هزار نفر شاغل و حدود 768 هزار نفر بیکار هستند.

برای تعیین جایگاه ایران در بین سایر کشورهای جهان بر مبنای بازار کار و همچنین محاسبه شاخص‌های کلیدی بازار کار لازم است نگاهی دقیق‌تر به وضعیت بیکاری و اشتغال دانش آموختگان شود.

نرخ 15.6 درصدی بیکاران دارای مدرک دانشگاهی

طبق نتایج آماری در این زمین در سال 90 در حالیکه نرخ بیکاری کل جامه 10.5درصد بوده است، این نرخ در بین اقشار دارای تحصیلات دانشگاهی 15.6 را نشان می دهد. این ارقام نشان دهنده آن است که نرخ بیکاری در بین اقشار دارای تحصیلات دانشگاهی بیش از متوسط جامعه است در حالیکه تصور عامه مردم آن است که با تلاش برای ورود به دانشگاه و کسب دانش و مدرک تحصیلی بالاتر می توانند موقعیت های شغلی بهتری را برای خود رقم بزنند.

شاید یکی از ریشه‌های معضل بیکاری دانش آموختگان را بتوان در بحث عدم کسب مهارت در دانشگاه ها یافت زیرا بازار کار کشور هوشمندانه به دنبال افرادی می رود که نه لزوما مدرک دانشگاهی بلکه مهارت کافی برای انجام شغلی را داشته باشند.





به گزارش ایسنا، بار دیگر با توجه به این مساله که با نرخ رشد جمعیت فعلی کشور تا سال 1400 جمعیت جوان و فعال به 61 میلیون نفر خواهد رسید و این جمعیت تا سال 1400 به 29 میلیون فرصت شغلی نیازمندند، سوالی که در ابتدای گزارش به ذهن متبادر می شود بار دیگر مطرح خواهد شد که با آمار بیکاری دانش آموختگان در حال حاضر و کاهش سطح رفاه به تبع بیکاری این افراد، سیاستهای دولت مردان برای جلوگیری از تشدید بحرانهایی از این دست پس از اجرای سیاستهای افزایش جمعیتی چه خواهد بود؟





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تنها مردان نان‌آور خانواده‌اند؟


عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: طبق آمار بیش از 90 درصد دختران با هدف یافتن شغل تحصیل می‌کنند.



زهرا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان اینکه حضور زنان در بازار کار نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه قابل مقایسه با ایران محدود است، افزود: در ایران بیشتر کارها مردانه تعریف می‌شوند و به طور کلی واگذاری مسئولیت‌ها بر مبنای شایسته‌سالاری نیست.



وی ادامه داد: تقسیم‌بندی کارها به صورت زنانه و مردانه بیشتر ریشه فرهنگی داشته و این امر زیاد به توانایی‌ جسمی مربوط نمی‌شود، برای مثال 80 درصد فارغ‌التحصیلان رشته جنگل‌بانی خانم هستند، درحالی که گفته می‌شود جنگل‌بانی شغلی مردانه است ولی درسراسر جهان بسیاری از پژوهشگران گونه‌های گیاهی و حیوانی را زنان تشکیل می‌دهند.



این کارشناس بازار کار با بیان اینکه نرخ بیکاری در میان زنان جویای کار دو برابر مردان است، گفت: در سال 1385، کمتر از5 درصد زنان دارای تحصیلات عالی جویای کار، بیکار بودند که این آمار در سال 90 به 30 درصد رسیده است.



کریمی، رکود طولانی ‌مدت اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به همراه نگرش تبعیض‌آمیز نسبت به اشتغال زنان را مهمترین عوامل موثر در نرخ بالای بیکاری زنان دانست.



وی با اشاره به تناقص جدی بوجود آمده در جامعه نسبت به اشتغال زنان، گفت: در حالی که فضای کلی جامعه همچنان با کار کردن زنان در بعضی مشاغل مخالف است، اکثر نسل جوان ترجیح می‌دهد زنی شاغل داشته باشند.



این پژوهشگر اقتصاد تصریح کرد: چنانچه بخواهیم نقش زنان را در اقتصاد بازار کار کشور پررنگ کنیم باید اقتصادی پویا داشته باشیم چرا که اگر چرخه‌ی تولید روز به روز کوچک شود، فرصت‌های شغلی به طور کلی کم‌تر خواهد شد.



کریمی افزود: مساله بعدی، ضرورت تغییر نگرش جامعه نسبت به اشتغال زنان است، این نگاه که مردان نان‌آور خانواده هستند می‌تواند برای جامعه آسیب‌های جدی در پی داشته باشد چرا که برخی زنان دارای وظیفه تامین معاش خانواده را برعهده دارند و زمانی که شرایط برای کار زنان در جامعه فراهم نباشد شاهد گسترش فحشا و آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
همراه با ایسنا در هفته دانشجو
3 مهارت ساده برای موفقیت در دانشگاه



اولویت‌بندی مهارت‌های آسان و تقویت آنها، راه دانشجویان را برای موفقیت در دانشگاه‌ هموار می‌کند.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه همچنان آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه و درس خواندن جدی در ورود به دانشگاه نقش اساسی را ایفا می‌کنند اما دانش آموزان دبیرستانی باید همچنین از تقویت مهارت‌های ساده اما مهمی که می‌تواند مسیر دستیابی آنها به موفقیت در تحصیل و کار را هموار کند، بهره بگیرند. این مهارت‌ها به دانش آموزان کمک می‌کند تا خود را به عنوان یک داوطلب برنده در کنکور ورودی دانشگاه‌ها مطرح کنند و به آنها اطمینان می‌دهد که برای فایق آمدن بر یک چالش جدید در دوران تحصیل کاملا آماده و مجهز باشند. در حال حاضر تنها تعداد اندکی از دانشجویان به این مسئله که چقدر مهارت‌های آسان بر موفقیت آنها در دانشگاه کمک می‌کند اندیشیده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از یو‌.اس نیوز، مهارت‌هایی که تقویت آنها می‌تواند منجر به موفقیت بزرگ در آینده تحصیلی دانشجویان شود شامل موارد ذیل می‌شود:

- نظم و سازماندهی

بسیاری از مهارت‌ها بدون زمان‌بندی و نظم تقویت نمی‌شوند. مهارت زمان بندی و نظم کمک می‌کند تا به طور موثر تمام برنامه‌های تحصیلی خود را منظم و اجرا کنید. با زمان بندی مناسب می‌توان به خوبی فعالیت‌های تحقیقی را گردآوری و اجرا کرد. از آنجا که دوره دانشجویی یک مرحله آماده سازی جدی برای آینده حرفه‌ای دانشجویان محسوب می‌شود، تقویت این مهارت‌های ساده و ابتدایی برای آینده شغلی آنها نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.

- مدیریت زمان

تحصیل در دانشگاه همراه با شرکت در کلاس‌های ورزشی و فوق برنامه و همین طور اشتغال،‌ تقویت مهارت مدیریت زمان را بیش از پیش ضروری می‌کند. حتی اگر قصد داشته باشید تمام کارهای فوق را انجام دهید باید فهرستی از اهداف و اولویت‌های خود تهیه کنید چون به زودی کلاس‌ها شروع می‌شود و استادان به ازای هر یک ساعت تدریس در کلاس سه الی چهار ساعت تکلیف منزل به شما می‌دهند. در صورت عدم برنامه ریزی و زمان سنجی، انجام این فعالیت‌ها امکانپذیر نیست. برخی از دانشجویان با زمان بندی مناسب می‌توانند تعداد مشخصی از فعالیت‌های خود را با تمرکز بیشتر و کامل‌تر انجام دهند.

- کارِ گروهی

مهارت انجام کارِ گروهی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با افرادی که در انتخاب آنها نقشی نداشته‌اید به راحتی کار کنید.

این مهارت‌های ساده نقش بسیار مهمی دارند زیرا می‌توانند به شما کمک کنند تا خود را با شرایط مختلف تطبیق دهید و در امر تحصیل خود به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کنید. آنها همچنین به شما می‌آموزند چگونه با دیگران رفتار انعطاف‌پذیر داشته باشید.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
محسن هاشمی: دانشجو باید ضد استحمار عمل کند
وی گفت: دانشگاه دماسنج و ترمومتر جامعه است و نمی شود گفت دانشجو جزو کدام گروه است اصلاح طلب یا اصولگرا، چپ یا راست، دانشجو آنچه را که هست آزادانه تر مطرح و سعی می کند بیشتر تحقیق کند.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجو علاوه بر اینکه باید ضد استکبار، ضد استبداد و استقلال خواه باشد، باید ضد استحمار نیز عمل کند.

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی عصر چهارشنبه در همایش روز دانشجو در تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان افزود: داشتن ویژگی ضد استحماری باعث می شود که ما را به سمت بازی نبرده و طوری پیش نبرند که فهم ما را به بازی بگیرند و فکر کنند که نمی فهمیم.

وی گفت: دانشگاه دماسنج و ترمومتر جامعه است و نمی شود گفت دانشجو جزو کدام گروه است اصلاح طلب یا اصولگرا، چپ یا راست، دانشجو آنچه را که هست آزادانه تر مطرح و سعی می کند بیشتر تحقیق کند.

وی با اشاره به اینکه در ایران دانشگاهیان و دانشجویان بسیار مهم و نمایانگر جامعه هستند، افزود: مسوولان باید پالسی را که از دانشگاه می گیرند خود را با آن تلفیق دهند ضمن اینکه جنبش دانشجویی ضد استکبار، ضد استبداد و استقلال خواه باید نقاد هم باشد.

هاشمی گفت: لازمه آن این است که مسوولان نسبت به نقد دانشجو حساس تر باشند و اگر نقد نباشد ممکن است اشتباه کنند و دچار خود بزرگ بینی شوند.

وی ادامه داد: ***** بیان کردند که دانشگاه سرشار از آزادی بیان باشد و کرسی های آزاد اندیشی باید جدی گرفته شود، دانشجو خود را متکی به قدرت تحلیل کند و آگاهی خود را بالا ببرد تا بازیچه احزاب و گروه های سیاسی نشود.

وی اظهار کرد: البته ***** تاکید دارند که دانشجو در کنار این کارها خوب درس بخواند و ورزش کند تا کارهای او به نتیجه برسد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: آیت الله هاشمی ضمن تایید صحبت های ***** به دانشجو می گوید مواظب باشد دین وارونه نشود و به سمت خرافات نرود.

وی تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان در مورد اجرا و نحوه رسیدن به هدف، سلیقه های متفاوتی دارند اما همه آنها امام و ***** را قبول دارند.

وی یکی از دلایل برگزار نشدن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه را ترس مدیران دانشگاهی عنوان کرد و گفت: کرسی های آزاد اندیشی که خواست **** است متاسفانه در دانشگاه ها صورت نمی گیرد.

هاشمی سپس به مسائل عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه جهان است و 40 درصد دانشجویان ما در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند و در مجموع 20 میلیون مترمربع ساخت و ساز به دانشجویان تقدیم کرده است.

وی تصریح کرد: واحدهای دانشگاه آزاد در استان کرمان 330 هزار متر مربع ساختمان و 47 هزار نفر دانشجو دارد و در مجموع در دانشگاه آزاد از استاندارد کشوری عبور کردیم.

وی گفت: در مورد تجهیزات و اساتید وضعیت مناسب تری حتی نسبت به دانشگاه های دولتی داریم و اکنون صحبت از توسعه کیفی می کنیم تا فضای بهتری را برای دانشجویان ایجاد کنیم.

هاشمی ادامه داد: مسلما در سیستم کشور ایرادات و نگرش های غلطی وجود دارد که ما نمی توانیم از پس معضلات اقتصادی برآییم.

وی گفت: وقتی عده ای تندروی و افراط می کنند، از اعتدال خارج می شوند و شعارهای بی هدف برای خارج کردن رقیب از میدان می دهند، اینجاست که دانشجو باید به میدان بیاید و در شرایط فعلی دیگر دانشجو نمی تواند از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جدی مانند آب به سادگی عبور کند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با دو روش می توان کشور را اداره کرد؛ روش اول اینکه مدیریتی در کشور باشد که کشورهای دیگر نسبت به زندگی ما غبطه بخورند و روش دوم این است که خصم جاهلانه داشته باشیم و به خود ضربه بزنیم و هم چیزی برای گفتن در دنیا نداشته باشیم.

وی گفت: سال ها قرار است اقتصاد را از نفت جدا کنیم به هیچ وجه نتوانسته ایم چرا؟ باید راه حل آن را پیدا کنیم.

هاشمی افزود: دلار ابتدای پیروزی انقلاب هفت تومان بود که تحویل دولت آیت الله ***** ای و سپس 35 تومان شد و این دولت، دلار 120 تومانی را تحویل دولت آیت الله هاشمی داد.

وی گفت: دولت کارگزاران نیز دلار 390 تومان را به دولت اصلاحات و دولت آقای خاتمی دلار 900 تومانی را به دولت نهم تحویل داد.

وی اضافه کرد: دولت آقای احمدی نژاد هم دلار 3600 تومانی را تحویل دولت آقای روحانی داده است.

هاشمی اظهار کرد: دولت یازدهم در حال حاضر دلار را به قیمت 3250 تومان نگه داشته است و باید ببینیم تا آخر چه می شود.

هاشمی ادامه داد: کاری به مدیریت دولت ها ندارم یا اینکه آیا واقعا دولت ها نمی دانستند که باید اینگونه کار کنند حتما اتفاقات ویژه ای می افتد و نگرش غلطی وجود دارد که باعث می شود نتوانیم.

وی بیان کرد: نتوانسته ایم تورم را کنترل کنیم، متوسط تورم در انقلاب ما 20 درصد بوده که برای انقلاب اسلامی نکته مثبتی نیست، چکار باید کرد و چگونه باید این مسائل را برطرف کرد، چرا دولت های ما نمی توانند اقتصاد را سامان دهند و باید ذهن دانشجویان را به این مسائل جلب کند و برای آنها پاسخ هایی را داشته باشند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اکنون در کشور 180 مخزن نفتی داریم و از 80 مخزن استخراج می کنیم و آن هم بدون صیانت درست، 28 مخزن مشترک با همسایگان داریم که آنها از این مخازن برداشت می کنند و نفت ما را می برند اما ما هیچ برداشتی انجام نمی دهیم.

وی افزود: این سووالاتی است که باید ببینیم چه ضررهایی با سیاست خصمانه با دنیا، تحمیل می شود و ما چگونه می توانیم ضمن حفظ ارزشهایمان و اعتقاداتمان و برخورد با ظالمین دنیا منافع خود را حفظ کنیم.

هاشمی، بیان کرد: همانگونه که آقای روحانی پارسال در مراسم 16 آذر گفتند، درست است که انرژی هسته ای حق مسلم ماست اما ملت حق های مسلم دیگری نیز دارند چرا به آنها نمی پردازیم و ما باید جلوی عدم نفع ها را بگیریم.

وی گفت: چرا باید درآمد ملی ما زیر سه هزار و چهار هزار دلار باشد اینها همه از نوع سیاست های خصمانه ای است که گهگاه در خارج و داخل احتمالا می بینیم و باعث می شود نتوانیم مدیریت درستی را در جامعه به سرانجام برسانیم.

وی افزود: چون از مترو یاد شد یک مثال از مترو می زنم که مشخص شود نوع برخورد و نگرش نسبت به مشکلات کشور چه فاجعه بار می تواند باشد.

هاشمی گفت: مترو در سال 1352 توسط یک مشاور فرانسوی برای تهران طراحی و سه سال قبل از پیروزی انقلاب شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ایجاد شد و کلنگ مترو در اواخر سال 56 در بهبوحه انقلاب اسلامی به زمین زده شده است.

وی ادامه داد: وقتی انقلاب پیروز شد 300 متر از مترو تهران در زمین های عباس آباد در شمال تهران و تونلش ساخته شده بود، بعد از انقلاب بعضی از انقلابیون با شعارهایی که واقعا تندروی است طوری صحبت می کردند که کشور اصلا نیاز به چنین پروژه هایی ندارد و می گفتند این پروژه ها را درست کرده اند که خودشان پول بخورند و پیمانکاری های بزرگ را بردارند و از آن منفعت ببرند و باید پول را به روستاها بدهند که روستانشین ها از مهاجرت به شهر پرهیز کنند.

هاشمی، اظهار کرد: سال 1360 دولت به دلیل فشارهایی که جامعه ایجاد کرده بود پروژه مترو تهران را کاملا متوقف و کنسل می کند و حتی نامه می دهند که پرسنلش به وزارت کشور منتقل شوند و ساختمان و اسناد و مدارکش در اختیار فرمانداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی بارها صحبت کردند که ما نیاز به این مترو داریم و همین موضوع باعث شد که ایشان خطبه ای در نماز جمعه معروف به خطبه 'مترو تهران' بخواند و اگر صحبت های دیگران را کنار آن بگذارید می بییند که آیت الله هاشمی با چه دید بازی در مورد ترافیک تهران صحبت می کند و از دولت وقت می خواهد که مترو را مجددا راه بیندازد و خوشبختانه در زمان جنگ مترو فعال می شود.

وی گفت: پس از 10 سال در دوره اصلاحات و سال 77 اولین خط مترو تهران راه اندازی می شود و اکنون 2.5 میلیون سفر در روز را مترو در تهران انجام می دهد که اگر نبود به طور کامل تهران قفل شده بود.

وی افزود: دیدی که آدم تندرو و دلواپس نسبت به برخی مسائل دارد این است که اگر دیدگاه ضد استحماری دانشگاه نباشد، بتواند فکر خود را قالب و در نهایت کشور را دچار مشکلات کند و می بینیم که از این نوع سیاست ها در کشور به وفور به اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: از شما دانشجویان خواهش می کنیم با دید دقیق نگاه کنید و تحلیل های دقیق داشته باشید و لازم نیست که با مشت و لگد و جلوگیری از صحبت های یکدیگر به جنگ هم برویم لازم است که با مباحثه و مناظره و استدلال صحبت کنیم و کشور را به مسیر خود بیاوریم.

هاشمی گفت: در دورانی که ما بیشترین درآمد ارزی را داشتیم و نفت تا 140 و 150 دلار بفروش می رسید و مجموع درآمدهای دولت از مرز 800 میلیارد دلار نیز گذشت بیشترین تورم ارزی را نیز داشتیم و به این معناست که سیاست های غلط اقتصادی را در این دوران عمل کردیم و به اینجا رسیدیم.

وی افزود: اگر درست عمل می کردیم الان زیربناهای ما آنقدر محکم شده بود که لازم نبود ***** بیایند و از اقتصاد مقاومتی صحبت کنند.

هاشمی گفت: ما در بهترین سال های درآمد ارزی، زیربناها را نساختیم، واردات را افزایش دادیم، با دنیا بی خودی وارد جنگ شدیم، تحریم ها را ایجاد کردیم، تحریم هایی که آنها سال ها سعی کردند از طریق سازمان ملل برای ما ایجاد کنند ما به تعداد زیاد ایجاد کردیم و در نهایت کشور را در یک بن بستی قرار دادیم که حالا باید برویم و با نرمش قهرمانانه به مذاکره با آنها بپردازیم و به نتیجه برسیم.

وی گفت: باید منفعلانه بنشینیم و بگوییم فلان کار را نمی کنیم و تحریم ها را بردارید و اینها نتیجه سیاست های غلطی است که به دلیل دلواپسی عده ای فقط برای تحکیم قدرت ایجاد شده و این گونه است که کشور ضرر می کند و ما به جای بسیار بدی می رسیم.
منبع: ایرنا
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفتگو با مهر اعلام شد:
تغییرات موسسات غیرانتفاعی کلید خورد/ تجمیع 13 موسسه در خراسان رضوی


مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم از تجمیع 13 موسسه غیرانتفاعی خبر داد و گفت: موسساتی که بخواهند ادغام شوند تشویق شده و امتیاز دریافت می کنند.
دکتر کارن ابری نیا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت موسسات غیرانتفاعی و اینکه آیا ادغام و یا تجمیع خواهند شد، گفت: تجمیع یا ادغام موسسات از پیشنهاداتی بود که وزارت علوم به موسسات غیرانتفاعی در جهت سامان دهی و ارتقای کیفیت و جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از کمبود دانشجو ارایه داده است ولی این موسسات چون خصوصی هستند باید خود تصمیم بگیرند که کدام سیاست را در پیش گیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 13 موسسه غیرانتفاعی در خراسان رضوی اعلام کرده اند که قصد دارند تجمیع شوند و برهمین اساس زمینی با متراژبالا، خریداری کرده اند تا موسسات را در این زمین تجمیع کنند، برهمین اساس صحبت‌هایی نیز با آنان شده است که در سال آینده رشته هایی را که راه اندازی می کنند به نحوی تنظیم کنند که کار تکراری دیگر موسسات نباشد و موازی کاری صورت نگیرد .

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم ادامه داد: این 13 موسسه تجمیع می شوند ولی شخصیت حقوقی خود را از دست نمی دهند و این مانند این است که هر کدام به یک گروه یا دانشکده آموزشی تبدیل شده و رشته‌های خاصی را ارایه داده و کار تکراری هم نکنند در مراحل بعدی اگر خود تصمیم بگیرند که ادغام شده و به یک شخصیت حقوقی تبدیل شوند ما نیز تشویق کرده و به آنها امتیازاتی هم می دهیم از جمله اگر بتوانند گروه های آموزشی را داشته باشند و فعالیت کنند می توانند تبدیل به چند دانشکده شوند و اگر چند سال موفق عمل کنند تبدیل به دانشگاه می شوند .

وی ادامه داد: درحال حاضر 357 موسسه غیرانتفاعی داریم که 80 موسسه زیر500 دانشجو و 150 موسسه زیر یک هزار دانشجو دارند. اگر موسسه ای زیر یک هزار دانشجو داشته باشد زیان ده است.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در خصوص کاهش و یا افزایش شهریه غیرانتفاعی ها برای سال آینده نیز گفت: طبق آخرین مصوبه، تعیین شهریه این موسسات برعهده هیات امنای موسسات است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم می گیرد. به ما مراجعه کرده خواستند کف و سقف را برای سال آینده تعیین کنیم که در حال بررسی هستیم.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده:
آمار افسردگی در دختران تحصیل ‌کرده در حال افزایش است
مشاور وزیر کشور در امور بانوان با اشاره به رشد آمار افسردگی در دختران تحصیل‌کرده، گفت: آمار دختران فارغ‌التحصیل مجرد که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند و میل به بازگشت به منطقه بومی خود را ندارند، در حال افزایش است.

1047185_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از اراک فهیمه فرهمندپور ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان مرکزی گفت: بی‌توجهی به مسائل زنان، استقبال از چالش‌ها در خانواده و پذیرش چالش‌ها در خانواده و استقبال از بحران‌های اجتماعی در جامعه است.

    وی با اشاره به اهمیت مسئله خانواده و حوزه زنان بر ایجاد یک هماهنگی و نگرش مناسب در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: آنچه که بیشترین تاثیر را بر عملکرد و برنامه‌ریزی در حوزه بانوان دارد، نوع نگاه، بینش و اعتقاد مدیران میانی به حوزه بانوان و خانواده است.

    مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: در صورت تغییر دیدگاه مدیران و توجه به حوزه زنان شاهد بهره‌مندی صحیح از امکانات، فرصت‌ها و منابع خواهیم بود.

    فرهمندپور بر ضرورت ایجاد یک دیدگاه و نگاه مشترک به حوزه زنان تاکید کرد و ادامه داد: باید به مسائل زنان به عنوان دغدغه و چالش مشترک نگاه کرد و مسائل بهداشت، سلامت و ورزش زنان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

    به گفته وی در ایران نگاه عالی‌ترین مسئولین کشور به مسائل و حوزه زنان نگاه ویژه است و مقام معظم ***** تاکید دارند که مسائل حوزه زنان در زمره مهم‌ترین مسائل اجتماعی قرار گیرد.

    مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه دولت یازدهم نگاهی مدبرانه به حوزه زنان دارد، بیان داشت: متاسفانه در حوزه زنان شاهد دستاوردهای مطلوبی نیستیم و هر گاه صحبت از مسائل زنان و نگاه عدالت‌مندانه به توزیع فرصت‌ها و حقوق شهروندی به میان می‌آید، به زنان به عنوان جنسیت رقیب نگاه می‌شود.

    فرهمندپور با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی از استان‌ها بانوان از حیث بهره‌مندی از فرصت‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی از حداقل فرصت‌ها برخوردارند، بیان داشت: متاسفانه در کشور آمار افسردگی در دختران تحصیل ‌کرده در حال افزایش است و همچنین آمار دختران فارغ‌التحصیل مجرد که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند و میل به بازگشت به منطقه بومی و محلی خود را ندارند، نیز در حال افزایش است که این موضوع در جای خود چالش‌آفرین است.

    وی با بیان اینکه دختران در شهرهای کمتر توسعه‌یافته به دلیل نبود امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و تفریحی راهی به جز ورود به دانشگاه برای ابراز خود و استفاده بهینه از عمر، ظرفیت‌ها و استعدادهایشان ندارند، اظهار داشت: اعمال سهمیه برای ورود دختران به دانشگاه نقش تعیین‌کننده‌ای در این حیث ندارد و ایجاد فرصت‌های موازی با دانشگاه راهکاری مناسب در تحقق این مهم است.

    مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده خاطر نشان کرد: امروزه 60 درصد ورودی به دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند و این امر باعث شده که مشکل دختران دیپلم بیکار به چهار سال بعد و تبدیل شدن به مشکل دختران لیسانس بیکار و بی‌هدف و بر هم خوردن توازن جمعیت در دانشگاه‌ها منجر شود.

    فرهمندپور کمبود فضاهای ورزشی برای دختران جوان را نگران‌کننده دانست و افزود: کاهش فعالیت‌های ورزشی دختران تاثیر به‌سزایی بر سلامت فکری و ذهنی دختران می‌گذارد.

    وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات زنان نیازمند تدوین یک بسته اقدامی است، بیان کرد: در تدوین این بسته تعیین و توسعه فرصت‌های شغلی، ازدواج، حمایت مدنی، تقویت مناسبات اخلاقی در خانواده، تمایل ورود به اجتماع باید در راس اقدامات قرار گیرد.

    وی بر ضرورت ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی زنان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر زنان در خانواده دارای احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی باشند، اشتیاق آنان به اشتغال کاهش خواهد یافت.

    مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: ایجاد زمینه اشتغال برای مردان منجر به افزایش زمینه تشکیل خانواده، بالا رفتن نرخ ازدواج و پایین آمدن سن ازدواج می‌شود.

    فرهمند‌پور بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌ها در ایجاد و حمایت از مشاغل، فرصت‌های مهارتی و آموزشی تاکید کرد و اظهار داشت: رشد غیر متوازن شاخص‌ها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه بر مشکلات می‌افزاید.

    وی افزود: برای تمامی فرمانداری‌های سطح کشور پست کارشناس امور بانوان مصوب شده، ولی در آمار جمع‌آوری شده در این پست کارشناس تمام وقت حوزه بانوان فعالیت ندارد که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

    انتهای پیام/87001/ج40/ث
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفتگو با مهر اعلام شد:
توقف پذیرش دانشجو در 726 رشته محل پیام نور/ تجمیع تدریجی واحدها


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: تجمیع واحدها و مراکز دانشگاه در دستور کار قرار دارد و به تدریج این کار انجام خواهد شد .
دکتر محمدعلی کریمی در گفتگو با خبرنگارمهر گفت: گزارشی از وضعیت دانشگاه پیام نور در یک سال گذشته تهیه و به وزارت علوم ارایه شد .

ارایه گزارش وضعیت دانشگاه پیام نور به وزارت علوم

وی با بیان اینکه در این گزارش وضعیت موجود دانشگاه منعکس شد، افزود: دیگر برنامه های دانشگاه برای آینده، از جمله طرح آمایش دانشگاه پیام نور، اصلاحات و تغییرات در حوزه های مختلف درحال انجام است.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: در طرح آمایش دانشگاه، در هر حوزه‌ای فاکتور های مختلفی از جمله مسایل آتی دانشگاه، سیاست وزارت علوم در رابطه با دانشگاه، مسایل منطقه‌ای، محلی، مطالبات محلی، سرمایه گذاری منطقه ای که صورت گرفته دخالت دارند و باید همه این فاکتور ها را در اصلاحاتی که صورت می گیرد در نظر داشت .

توقف پذیرش دانشجو در 726 رشته محل

وی افزود: براساس طرح آمایش دانشگاه پیام نور، سال گذشته پذیرش دانشجو در 726 رشته محل کارشناسی به دلایل مطلوب نبودن پذیرش ها، وجود رشته های مشابه در مراکز و احد های همجوار و سنخیت محلی نداشتن رشته ها، متوقف شد.

تجمیع واحد های دانشگاه پیام نور به تدریج

کریمی درباره واحدهای زیان ده این دانشگاه نیز گفت: در حال حاضر مشغول بررسی هستیم تا ببینیم شرایط واحدهای دانشگاه به چه صورت است و بحث تجمیع واحد ها، نیز در دست برنامه است و به تدریج انجام می شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فرهادی :
دانشگاهها هنوز در دوره وزارت فرهنگ و آموزش عالی باقی مانده اند


وزیر علوم با تاکید بر لزوم تغییرات مهم در حوزه آموزش عالی گفت: دانشگاههای ما همچنان در دوره وزارت فرهنگ و آموزش عالی مانده اند و به سمت تحقیقات و فناوری حرکت نکرده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد فرهادی در مراسم تقدیر از برگزیدگان المپیادهای علمی و دانشجویی کشور افزود: چند سالی است که که نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرده است اما دانشگاهها همچنان در آموزش عالی مانده اند و باید به همراه پارک های فناوری و مراکز تحقیقاتی به سمت تحقیقات و فناوری حرکت کنند.

وی افزود: جوانان و نخبگان باید برای تولید دانایی تلاش کنند و در این راستا قدم بردارند که چیزی به دانش بشری اضافه کنند.

وزیر علوم یادآور شد: داشتن دانش خود به خود فضیلت است اما مهارت بهره مندی از دانش در راستای کاستن از درد و رنج انسان امری مهم است. کوشش نخبگان علمی باید در این جهت باشد که به سوی اهدافی گام بردارند که در نهایت به توسعه پایدار منجر شود. دانشمندی که تنها انبانی از معلومات باشد اما نتواند راهکاری برای خروج از کشور از وضعیت غیر پایدار ارائه کند حداقل دانشمندی امروزی نیست.

وی گفت: در هم آمیختگی علوم امروز باعث شده است که رشته های چند وجهی داشته باشیم که از همین رو باید برای توسعه کمی رشته ها را مورد توجه جدی قرار دهیم.

 

Amoo Mohsen

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2008
نوشته‌ها
116
لایک‌ها
30
دوستان شما برای تحصیل در داروسازی چه نظری دارین؟ کسی که لیسانس زبان گرفته باشه و بخواد داروسازی بخونه آیا ارزشش رو داره؟
 
بالا