برگزیده های پرشین تولز

اخبار مربوط به تحصیل و دانشگاه

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=4]در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مطرح شد؛[/h][h=1]یک دلار سرمایه گذاری در آموزش، 15دلار ارزش افزوده می آفریند[/h][h=3]تهران- معاون وزیر تعاونی، کار و رفاه اجتماعی گفت:هر یک دلار سرمایه گذاری در امر آموزش 15دلار ارزش افزوده ایجاد می کند.[/h]
80448853-3531885.jpg
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈکوروش پرندˈ شامگاه یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه با بانک توسعه تعاون که در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد، افزود: با توجه به اهمیت موضوع آموزش، سازمان یونسکو از سال 2002 تا 2015 میلادی را سال آموزش برای همه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: پس از ادغام سه وزارتخانه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرفیت مناسبی برای ارتقا آموزش و کسب مهارت در این وزارتخانه ایجاد شده است.

به گفته پرند، سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزش های غیررسمی کشور است که در حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات آموزش می دهد.

وی اظهار داشت: 95درصد آموزش گیرندگان مهارت می توانند جذب بازار کار شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف آموزش منابع انسانی در کشور، همواره مدرک گرایی بوده درحالی که در صلاحیت حرفه ای که از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای پیگیری می شود تجربه بعلاوه گواهینامه به همراه مدرک است .

وی اظهار داشت: آموزش های مهارت در کشور از سوی بخش های دولتی و خصوصی پیگیری می شود و هم کنون700واحد دولتی و 11 هزار آموزشگاه خصوصی در کشور امر آموزش های غیر رسمی را پیگیری می کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در زندان ها، روستاها، عشایر جوار صنایع ، برای دانشجویان و زنان خانه دار و دیگر اقشار و مراکز دیگر آموزش های مهارت را ارائه می دهد.

وی با اشاره به طرح های سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: آموزش های کارآفرینی از دیگر آموزش های سازمان است که از طریق آن افراد قادر به ارایه طرح های سرمایه گذاری خود خواهند شد .

پرند گفت:طرح دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، آموزش به همراه تولید ، بازاریابی و فروش است که سازمان برآن است تا این آموزش ها به همراه تولید و بازاریابی در یک بسته جمع آوری شود.

وی با اشاره به رتبه جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی مهارت گفت: کشورمان در سال 2001 میلادی مقام سی ام جهانی در زمینه مهارت را کسب کرد اما این رتبه در سال 2011 میلادی به ششم جهانی کاهش یافت.

پرند همچنین از آماده شدن نخستین بسته آموزشی برای کودکان چهار تا هفت ساله خبر داد و گفت: این بسته در زمینه کارآفرینی و فناوری اطلاعات برای کودکان است به طوری که کودکان را از سنین یاد شده با مقولات یاد شده آشنا می کند.

وی همچنین در خصوص تفاهمنامه با بانک توسعه تعاون گفت: این تفاهمنامه در جهت بسط و گسترش همکاری های فیمابین با بهره گیری از قوانین، ظرفیت ها و امکانات طرفین از جمله ظرفیت های موجود در **** بانکی کشور به منظور افتتاح و نگهداری حسابها و ارائه خدمات متنوع بانکی به سازمان ادارات کل استانها،مراکز آموزشی شهرستانها و موسسات و نهادهای زیر مجموعه و وابسته به آن و توزیع منابع دولتی و وجوه اداره شده سازمان از طریق بانک توسعه و تعاون است.

یادآور می شود، تفاهمنامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و بانک توسعه تعاون در هفت ماه منعقد شده است.

اقتصام(3) ** 9123 **1601
انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

معضل مدرک گرایی با حذف کنکور و توسعه هنرستانها حل می‌شود
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش معتقد است که موضوع مدرک گرایی این روزها به معضلی در میان دانش آموزان تبدیل شده است و در این شرایط حذف کنکور از یک سو و توسعه هنرستانها از سوی دیگر بسیار ضروری است.
ابراهیم سحرخیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: موضوع حذف کنکور باید به صورت جدی پیگیری شود تا دیگر دانش آموزان و هنرستانی ها دغدغه ای به اسم کنکور و دانشگاه نداشته باشند.
وی افزود: یکی از دلایل وجود تب کنکور در میان دانش آموزان، شرط استخدام بسیاری از ادارات دولتی برای مدرک کارشناسی است. قرار دادن چنین شرایطی قطعاً استرس دانش آموزان را برای کنکور دادن و همچنین معضل مدرک گرایی در جامعه افزایش می دهد.
به گفته سحرخیز، کنکور باید در شرایطی حذف شود که سوابق تحصیلی و هدایت تحصیلی دانش آموز سهم عمده ای در انتخاب دانش آموز برای ورود به دانشگاه در رشته مورد نظر خود داشته باشد نه اینکه دانش آموزان حتی برای رشته هایی با متقاضی زیاد هم محکوم به رقابت سنگین در امتحان کنکور باشند.
درصدی زیادی از دانش آموزان برای دریافت مدرک وارد دانشگاه می شوند
او با بیان اینکه نباید دانش آموزان تشنه ورود به دانشگاه باشند، تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا این همه استقبال برای ورود به دانشگاه وجود ندارد. این در شرایطی است که بسیاری از دانش آموزان تنها برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه می شوند و پس از دانشگاه هیچ حرفه و شغلی را برای وارد شدن به بازار کار آموزش ندیده است.
سحرخیز ادامه داد: اگر دانش آموزان را تشویق به انتخاب رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش بکنیم، آنها هم می توانند پس از کسب دیپلم وارد بازار کار شوند و یا در صورت تمایل همزمان با کار، وارد دانشگاه شوند.
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه ورود همه دانش آموزان به دانشگاه نمی تواند نیازهای شغلی کشور را تامین کند، تصریح کرد: در سال های گذشته، کشور برای کارهای جوشکاری، نیروهای مورد نیاز خود را از مالزی وارد می کرد. این در شرایطی است که ایران از نظر نیروی انسانی دارای منابع عظیمی است و تنها باید این نیروها آموزش های تخصصی را ببینند. مگر قرار است همه افراد یک کشور دکتر و مهندس شوند. آیا کشور به نانوا، تکنسین و راننده نیاز ندارد؟!
به گفته سحرخیز، متاسفانه مدرک گرایی در کشور منجر به کاهش منزلت اجتماعی مشاغل مختلف در کشور شده است. شنیده ام که حقوق یک تکنسین در کشورهای اروپایی به اندازه حقوق یک پزشک است اما در کشور ما دانش آموزان بسیاری از انتخاب این مشاغل به دلیل مباحث مالی و جایگاه اجتماعی ابا دارند.
پیش بینی افزایش 100 درصدی اعتبار هنرستان ها
وی با اشاره به ضرورت توسعه هنرستان ها توضیح داد: با چنین دیدگاه هایی و همچنین دور شدن از معضل مدرک گرایی حذف کنکور و توسعه هنرستان ها بسیار ضروری است و به همین دلیل پیش بینی می شود اعتبار تجهیز هنرستان ها به صورت 100 درصدی برای امسال افزایش یابد.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای تجهیز هنرستان ها 60 میلیارد تومان است که امیدواریم این اعتبار به ما اختصاص داده شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آیا در آینده شاهد افول غرب خواهیم بود؟

دكترجعفر خیرخواهان
آیا جهان غرب پیشتازی در عرصه اقتصادی و نوآوری را به شرق واگذار خواهد کرد؟ آیا نوبت رنسانس و نوزایی فکری و اندیشه‌ای آسیایی‌ها فرا رسیده است؟



اگر به نرخ رشد بالای اقتصادی در شرق و جنوب آسیا و برآمدن قدرت‌های نوظهوری مثل چین و هند نگاه کنیم، پاسخ به این پرسش مثبت به نظر می‌رسد. اما اگر به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که با عنوان «آموزش عالی تایمز» منتشر می‌شود، نگاهی بیندازیم شاید به نتیجه دیگری برسیم. این رتبه‌بندی به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که غرب در حال عقب‌نشینی است، بلکه برعکس در اوج قرار دارد. برای مثال از ده دانشگاه برتر جهان، 7 دانشگاه آمریکایی و 3 دانشگاه انگلیسی هستند. در بین 100 دانشگاه برتر جهان، نیمی در کشور آمریکا، یک‌چهارم در اروپای قاره‌ای و حدود یک پنجم در انگلستان، کانادا و استرالیا قرار دارند. به طور خلاصه جهان غرب 89 درصد از 100 دانشگاه برتر جهان را در اختیار دارد؛ در حالی که سهم آسیا تنها 11 درصد است.
این رتبه‌بندی را موسسه علمی پژوهشی تامسون رویترز تهیه می‌کند و تنها معیار جهانی عملکرد دانشگاه‌ها است که دانشگاه‌های درجه یک جهانی بر اساس تمام ماموریت‌های اصلی یک دانشگاه (محیط آموزشی، پژوهش و تولید مقالات مورد استناد، انتقال دانش، نوآوری و درآمد از صنعت و چشم‌انداز و اعتبار بین‌المللی از حیث کادر هیات علمی و دانشجویان) مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرند.
به اين منظور سیزده نماگر عملکردی به کار می‌رود تا جامع‌ترین و متوازن‌ترین مقایسه‌ها ارائه شود که مورد اعتماد دانشجویان، هیات علمي، مدیران دانشگاه و صنعت و دولت است. انتشار این رتبه‌بندی‌ها هر ساله یک رویداد بزرگ برای دانشگاه‌ها و نیز اساتید و دانشجویانی است که در جست‌وجو‌ی انتخاب دانشگاهی برای کار و تحصیل هستند.
در بین 100 دانشگاه برتر جهان، هیچ دانشگاهی از هند و دیگر کشورهای مهم آسیایی مثل اندونزی، تایلند و فیلیپین حضور ندارد. در بین 200 دانشگاه برتر تنها یک دانشگاه تایوانی حضور دارد و اگر چه کره جنوبی سه دانشگاه و هنگ‌کنگ و سنگاپور هر کدام دو نماینده در بین 100 دانشگاه برتر دارند، این تعداد به حدی نیست که نشانه جابه‌جا‌یی قدرت به سمت شرق باشد. به واقع اگر بخواهیم از خیزش قاره‌‌ای سخن بگوییم درست‌تر این است این خیزش را به اروپا نسبت دهیم. برای مثال اگر دانشگاه‌های چهار کشور سوئد، سوئیس، بلژیک و هلند را که روی هم رفته 45 میلیون نفر جمعیت دارند با هم جمع کنیم، بیشتر از تعداد دانشگاه‌های کل آسیا در بین 100 دانشگاه برتر است. تعداد دانشگاه‌های کشور کوچک هلند به تنهایی بیش از مجموع چین و ژاپن در بین 100 دانشگاه برتر جهان است، در حالی که فرانسه و آلمان با همدیگر هشت دانشگاه در فهرست 100 برتر دارند؛ در مقایسه با آنها چین و ژاپن روی هم رفته تنها چهار دانشگاه دارند. حتی انگلستان نیز بهانه‌ای برای خوشحالی دارد؛ چرا‌که ده درصد از 100 جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است که دقیقا یکی کمتر از کل آسیا است.
پس اگر دانشگاه‌های معتبر و درجه یک را مرکز تولید پژوهش و خلق و پشتیبانی از اندیشه‌ها و ایده‌های نو و ارزشمند بدانیم که ثروت اصلی برای هر کشوری محسوب می‌شوند، هنوز خورشید قدرت اقتصادی و فرهنگی در غرب غروب نکرده است.
در این میان کشور در حال توسعه ترکیه توانسته است شگفتی‌ساز شود و چهار دانشگاه در بین 300 دانشگاه برتر جهان داشته باشد. کشور بزرگ هندوستان در بین 400 دانشگاه برتر جهان تنها سه دانشگاه دارد. عربستان و ایران نیز هر کدام تنها با یک دانشگاه، (دانشگاه ملک عبدالعزیز و دانشگاه صنعتی شریف) در بین دانشگاه‌های از رتبه 300 تا 350 قرار گرفتند.
در جهان رقابتی و متکی به دانش‌های پیچیده، آینده کشورها را وضعیت دانشگاه‌ها رقم می‌زند. پس نتایج این رتبه‌بندی هشداری برای برنامه‌ریزان کشورهایی است که در انتهای جدول قرار دارند تا سیاست‌های ملی را به گونه‌ای تعیین کنند که در خدمت پیشرفت علمی دانشگاه‌ها باشد.
از جمله عوامل مهم پیشرفت دانشگاه‌ها می‌توان به اینها اشاره کرد: حضور در عرصه علم و دانش جهانی و برقراری ارتباط و تبادل بیشتر علمی با سایر دانشگاه‌های جهان و جذب و استخدام اساتید توانمند و برگزاری همایش‌های علمی بین‌المللی. مقایسه فعالیت‌های هر دانشگاه با دانشگاه‌های رقیب و هم‌رتبه در سایر کشورها و الگوگیری از دانشگاه‌های معتبر و در کلاس جهانی؛ همان گونه که دانشگاه صنعتی شریف با الگوگیری از دانشگاه معتبر MIT تاسیس شد و بنا بود شاخه‌ای از آن دانشگاه در ایران باشد. کاری که برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مدتی است شروع کرده‌اند و دانش و سازوکار مدیریت و تامین منابع مالی دانشگاه مادر را نیز به داخل منتقل می‌کنند. افزایش سهم بودجه‌های پژوهشی در تولید ناخالص داخلی و هدایت بخش اعظم آن به پروژه‌های دانشگاهی و حمایت از حقوق مالکیت فکری برای تشویق به اختراعات و نوآوری در دانشگاه‌ها؛ و سرانجام مصون نگه داشتن دانشگاه از مداخلات سیاسی و هدایت دانشگاه‌ها به سمتی که محلی برای حل مشکلات جامعه باشند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نایب رئیس کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای در گفت‌وگو با فارس خبر داد
تعطیلی 6 هزار آموزشگاه آزاد/ اغلب استانداردهای فنی‌وحرفه‌ای به‌روز نیست

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای با اشاره به تعطیلی 6 هزار آموزشگاه آزاد گفت:‌ در حال حاضر به دلیل عدم به روز بودن استانداردها، فاصله معناداری بین تقاضای مهارت و نیاز بازار وجود دارد.

13901201000092_PhotoA.jpg




رحیم عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به وضعیت آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای اظهار داشت: 17 هزار آموزشگاه فعال در سطح کشور وجود دارد که طی دو سال گذشته این تعداد به 11 هزار آموزشگاه تقلیل یافته است.
وی ادامه داد: در این مدت بیش از 6 هزار آموزشگاه تعطیل شدند که بیشتر آنها در حرفه‌های صنعتی فعالیت می‌کردند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تعطیلی آموزشگاه‌ها دلایل متعددی دارد، گفت: یکی از این دلایل وضعیت اقتصادی و مالی خانواده‌ها و نیز ورود برخی ارگان‌ها برای فروش مدرک به کارجویان است که از جمله می‌توان به وزارت ارشاد، جهاد دانشگاهی، شهرداری، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها در این بخش اشاره کرد.
وی ادامه داد: این ارگانها تخصص لازم و نظارت درستی بر آموزش ندارند و براساس قانون، آموزش‌های غیر رسمی باید زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد اما این موضوع رعایت نمی‌شود.
به گفته این فعال آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای کشور، در حال حاضر مراکز آزاد 75 درصد آموزش‌های مهارتی در سطح کشور را برعهده دارند و نزدیک به 1.5 میلیون مدرک در سال به کارجویان ارائه ‌شده که منجر به ایجاد فرصت شغلی می‌شود.
عابدی با بیان اینکه بیش از 5 هزار و 500 آموزشگاه آزاد در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد:‌ عملا کمتر از 3 هزار آموزشگاه فعال در این استان مشغول فعالیت هستند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در خصوص نوع حمایت سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور بیان داشت: این سازمان در مقایسه با نهاد مشابه در ژاپن تفاوت‌های زیادی دارد؛ کل نیروهای این نهاد در ژاپن 93 بوده در حالی که سازمان فنی وحرفه‌ای بیش از 16 هزار کارمند دارد که البته در تلاش هستند تا نیروی بیشتری استخدام کنند و به جای اینکه بدنه در این سازمان کوچک شده و امور تصدی گری واگذار شود در حال رقابت با بخش خصوصی هستند.
عابدی تاکید کرد: برخی از رشته‌ها هزینه‌های سنگینی دارد اما سازمان برای خود در این طرح‌ها سرمایه گذاری می‌کند که به عقیده ما این موضوع باید در آموزشگاه‌ها انجام شود تا با هزینه کمتر به بهره‌برداری برسد و در عین حال بخش خصوص تقویت شود.
وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد بخش خصوصی بر اساس اهداف سازمان آموزش‌ها را ادامه بدهد و با مشکل مواجه نشود، گفت:‌ ایجاد مشوق‌ برای بخش خصوصی و نیز تامین بخشی از منابع مالی می‌تواند این موضوع را تضمین کند و باید توجه داشت در حال حاضر بخش خصوص بیش از 75 درصد آموزش‌ها توسط ظرفیت بخش خصوص ارائه می‌شود.
این فعال آموزشگاه‌های آزاد با تاکید بر اینکه آموزش‌های مهارتی باید پاسخگوی نیاز بازار باشد، بیان کرد:‌ در حال حاضر به دلیل عدم به روز بودن استانداردها فاصله میان تقاضای مهارت و نیاز بازار وجود دارد.
عابدی در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معتقد است بیش از 3 هزار استاندارد به روز رسانی شده است، عنوان کرد:‌ بخش خصوصی عملا با جامعه هدف سر کار دارد و بیشتر از سازمان تشخیص میدهد که چه نیازهایی وجود دارد اما تعاملی برای تدوین و به روز رسانی استانداردها وجود ندارد و هیچ پیشنهادی در این راستا خواسته نشده است.
انتهای پیام/ح
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد:
خروج جوانان جویای کار از بن بست بیکاری با گذراندن آموزش‌های مهارتی



رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور فراگیری آموزش‌های مهارتی را زمینه‌ساز خروج نیروهای جوان و متقاضیان اشتغال از بن بست بیکاری دانست.


کورش پرند در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا از مهارت‌آموزی به عنوان یکی از راهکارهای گسترش اشتغال و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی نام برد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای **** آموزش مهارت و فناوری باید از جریان مهارت‌ آموزی در کشور در جهت حل معضل بیکاری و گسترش اشتغال استفاده کنیم.


وی نقش تاثیرگذار آموزش در ارتقای بهره‌وری و اشتغالزایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سازمان یونسکو معتقد است که آموزش‌های مهارتی در بحث اشتغال و رفع بیکاری سهم بسزایی دارد؛ به نحوی که هر یک دلار سرمایه‌گذاری در بخش آموزش 15 دلار ارزش افزوده به دنبال دارد.


پرند در عین حال رویکرد آموزشی این سازمان را تقاضا محوری برشمرد و از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بیش از 50 دستگاه اجرایی در نیمه نخست سال خبر داد.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا ارتقای سطح آموزش‌های مهارتی کشورهای همسایه و خاورمیانه را از جمله برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ذکر کرد.


وی گفت: الگوی جدید **** آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید مبتنی بر مدل آموزش، تولید، بازاریابی و فروش باشد.


رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین با اشاره به انتخاب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی آموزش مربیان کشورهای جهان اسلام گفت: در سومین نشست کمیته نظارتی و مشورتی آموزش حرفه‌ای کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که سال گذشته برگزار شد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی آموزشهای مجازی و آموزش مربیان کشورهای جهان اسلام معرفی شد که در این راستا طرحی از سوی سازمان تدوین و ساز و کارهای لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.


به گفته پرند این طرح در فاز اول برای کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، اوگاندا و زنگبار و کشورهای همسایه عراق و افغانستان تدوین و طراحی شده و به اجرا در آمده است.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

در دو سال اخیر؛
78 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور ایجاد شد
کرج - خبرگزاری مهر: مدیر دفتر امور عمرانی سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: از سال 89 تاکنون 78 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور راه اندازی شده است.
داوود ناصری امید در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه توسعه زیرساختهای مراکز آموزش های فنی و حرفه ای کشور حاکی از توسعه این آموزشها در چند سال اخیر است، اظهار داشت: لزوم مهارت آموزی و آشنایی و تسلط افراد به ویژه جوانان به فنون حرفه ای برای اشتغال به کار موجب توجه بیشتر به تاسیس مراکز فنی و حرفه ای و جذب نوجوانان و جوانان برای فراگیری این فنون شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهها به علت نداشتن مهارت های حرفه ای نتوانسته اند در شغلی مشغول شوند، تصریح کرد: شمار زیادی از دانشجویان نیز فاقد مهارت هستند و لازم است خود را به یک یا چند فن مجهز کنند.

ناصری امید به تعداد مراکز فنی و حرفه ای ایجاد شده در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: طی سالهای 89 تا 90 دست کم 50 مرکز آموزشی و 28 مرکز نیز در شش ماهه نخست سال جاری به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای در رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار نقشی کلیدی دارد و ایجاد و توسعه زیر ساختهای مورد نیاز در این زمینه به طور قطع در توسعه کشور حائز اهمیت است.

لزوم مدیریت منابع مالی با توجه به کمبود اعتبار


مدیر دفتر امور عمرانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به محدودیت اعتبارات در سال جاری و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی اظهار داشت: بر ما وظیفه است با مدیریت منابع مالی و مهندسی مجدد نهایت دقت را در اجرای پروژه ها به عمل آوریم.

ناصری امید افزود: تاکنون برنامه هایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این مرکز پیاده شده و برنامه های دیگری نیز در دستور کار است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گفتگو با مهر اعلام شد؛
اجرای سیاست‌های جدید مهارت آموزی/ شناسایی چالش‌های فنی و حرفه‌ای
مدیرکل فنی و حرفه ای استان تهران با تشریح اهداف **** جامع مهارت و فناوری، گفت: اشتغالزایی مولد و پایدار کارآموزان در اولویت کاری قرار دارد.
حمیدرضا خانپور در گفتگو با مهر با تشریح سیاست های جدید سازمان فنی و حرفه ای در راستای سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گفت: استان تهران قطب مهارت آموزی کشور است و در این راستا اشتغال زایی مولد و پایدار کارآموزان در اولویت کاری قرار دارد.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان تهران، اظهار داشت: پتانسیل بسیار بالایی در قالب بخش خصوصی و در آموزش های فنی و حرفه ای وجود دارد و می توان مدیران و موسسین آموزشگاه های آزاد را کارآفرینان برتر و نخبگان مهارتی دانست.
خانپور با تاکید بر **** جامع مهارت و فناوری و زیرنظام های آن که شامل **** آموزش مهارت و فناوری، **** صلاحیت حرفه ای و **** شرایط احراز اشتغال است، بیان داشت: هدایت و مشاوره شغلی در مهارت آموزی، آمایش منطقه ای و نیازهای مهارت آموزی و اشتغال و مهارت آموزی در بنگاه های اقتصادی و تولیدی؛ از جمله اهداف **** جامع مهارت و فناوری است.
این مقام مسئول در فن و حرفه ای استان تهران، مهارت آموزی و کار شایسته در تبیین **** جامع مهارت و فناوری، گسترش فرهنگ مهارت آموزی، تقویت جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی فرهنگ و هنر و توسعه اشتغال و اثرگذاری آنها بر پویائی بازار کار؛ را از دیگر اهدافی برشمرد که در قالب **** جامع مهارت آموزی قابل دستیابی است.
وی شناسایی چالش ها، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف آموزش های فنی و حرفه ای در ایران را برای دستیابی به اهداف توسعه کشور به ویژه در بخش اشتغال و تولید ملی حائز اهمیت دانست.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با فارس خبر داد

ارائه 2.6 میلیون نفر ساعت آموزش در بخش «جوار دانشگاهی» طی 9 ماه

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از اجرای بیش از 2 میلیون و 617 هزار نفر ساعت آموزش در بخش جوار دانشگاهی برای متقاضیان طی 9 ماه اول سال خبر داد.

13910619000159_PhotoA.jpg




کوروش پرند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: تدوین استانداردهای حرفه‌ای شغل و آموزش برای همه مشاغل، نظارت بر اجرای استانداردها و اشاعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای مشارکت بیشتر جامعه از جمله برنامه‌های سازمان است.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای سازمان در سال جاری مربوط به بخش جوار دانشگاهی است که به منظور تقویت و حمایت‌های فنی و مهارتی از جوانان در راستای توسعه اشتغال است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های آموزش در جوار دانشگاه‌ها تلفیق مهارت و دروس نظری است، گفت:‌ این آموزش‌ها در همه استان‌های کشور انجام می‌شود و متقاضیان براساس رشته‌های درسی دوره‌های آن را می‌گذرانند.
پرند با اشاره به در نظر گرفتن تعهد آموزش در بخش جوار دانشگاهی برای استان‌ها تصریح کرد: کل تعهدات استان‌ها در سال جاری برای آموزش در این بخش 28 هزار و 510 دوره و نیز 2 میلیون و 915 هزار و 9 نفر ساعت است.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: از این میزان تاکنون بیش از 2 میلیون و 617 هزار نفر ساعت آموزش در بخش جوار دانشگاهی طی 9 ماه اول سال انجام شده است که مابقی آن نیز تا پایان سال اجرا خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این راستا استان‌های همدان، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آموزش‌ها را در این بخش به متقاضیان ارائه کردند.
انتهای پیام/ح
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
لاریجانی در دیدار با اعضای فراکسیون دانشگاهیان:
کنکور عاملی در جهت بهبود طرح مدرک‌گرایی در کشور است
خبرگزاری فارس: رئیس مجلس حذف کنکور را عاملی در جهت بهبود طرح مدرک‌گرایی در کشور دانست و گفت: اگر کنکور از آموزش عالی حذف شود، کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، صرفاً به دلیل دریافت مدرک به دانشگاه نمی‌روند.
13911005000524_PhotoA.jpg



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره اخبار مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در دیدار با اعضای فراکسیون دانشگاهیان، اظهار داشت: درباره وضعیت آموزش کشور چند نکته مهم وجود دارد و مهمترین آن اصلاح هرم آموزشی کشور است که بحث آن از سال‌های قبل و در زمان تأسیس دانشگاه آزاد و به دنبال آن دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی وجود داشته است و هم‌اکنون به صورت معکوس قرار دارد.وی افزود: افزایش نرخ بیکاری از آنجا ناشی شده است که در کشور فارغ‌التحصیلان به ویژه در رشته‌های علوم انسانی به شدت افزایش یافته و نرخ آمار در سطح فوق لیسانس و دکترا هم قابل توجه است، اما بازار کار برای آنها وجود ندارد که این امر به طور حتم موجب واگرایی سیاسی و فرهنگی در جامعه می‌شود.رئیس مجلس ادامه داد: نکته مهم دیگر مربوط به نقشه علمی کشور است که هم‌اکنون تدوین و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده است اما نیاز به تهیه مواد یعنی همان قانون دارد.وی با یادآوری ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر نقشه علمی، از اعضای فراکسیون خواست تا با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش‌نویس قوانین نقشه علمی را تهیه کند.لاریجانی با تأکید بر تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: اجرای این امر و حضور چنین شرکت‌هایی در دانشگاه‌ها کمک مؤثری به توسعه صنعت در کشور می‌کند.رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان تأکید کرد:‌ آنچه که خیلی به تولید کمک می‌کند و متأسفانه در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است، مؤسسات توسعه و تحقیقات است که رابط مهمی میان بخش صنعت و دانشگاه هستند و در اصل نخبگان جذب این مؤسسات شده و صنعتگران مجبورند برای استفاده از تکنولوژی‌های بومی از این مؤسسات و دانش آنان استفاده کنند.وی همچنین گفت: مؤسسات توسعه و تحقیق می‌توانند بخش تجاری‌سازی علم را تحقق بخشند.رئیس مجلس با یادآوری نقش آموزش در ارتقای سطح بهره‌وری کشور، متذکر شد: هرم آموزشی که سال‌های قبل در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.رئیس مجلس در خاتمه حذف کنکور را عاملی در جهت بهبود طرح مدرک‌گرایی در کشور دانست و متذکر شد: اگر مثل خیلی از کشورهای پیشرفته، کنکور از آموزش عالی حذف شود، کسانی وارد دانشگاه خواهند شد که علاقه به تحصیل داشته و صرفاً به دلیل دریافت مدرک و گرفتن عنوان به دانشگاه نمی‌روند.لازم به ذکر است در ابتدای جلسه رئیس و اعضای فراکسیون دانشگاهیان به بیان نظرات خود درباره مشکلات آموزش کشور پرداخته و خواستار توجه به بخش پژوهش شدند.همچنین در این جلسه مسائلی از قبیل توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای، طرح تجاری‌سازی علم در کشور، اختصاص بودجه مناسب که بخش تحقیقات کاربردی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد.انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
خدایی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
انتقاد از عدم وجود هدایت تحصیلی/ هدایت قوی‌ترین افراد به سمت رشته‌های سیاست‌گذاری
خبرگزاری فارس: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن انتقاد از عدم وجود هدایت تحصیلی در **** آموزشی کشور، گفت: قوی‌ترین افراد کشور باید به سمت رشته‌های سیاست‌گذاری هدایت شوند.
13911024000238_PhotoA.jpg



ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بحث بسیار مهمی است، گفت: هدایت تحصیلی در سیستم آموزشی به صورت برنامه‌ریزی شده صورت نمی‌گیرد، در حال حاضر خطر این نیست که تعداد دختران یا پسران در ورودی دانشگاه‌ها زیاد است بلکه باید چگونه هدایت شدن دانش‌آموزان بر اساس نیازهای کشور مورد توجه قرار گیرد.خدایی با اشاره به لزوم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: چرا باید رتبه اول گروه آزمایشی ریاضی حتماً برق دانشگاه شریف بخواند یا چرا باید رتبه یک گروه آزماشی تجربی حتماً رشته پزشکی بخواند شاید این داوطلب به این رشته‌ها علاقه‌مند نباشد اما به دلیل وضعیت اجتماعی حاکم در کشور این فرد نمی‌تواند انتخاب دیگری غیر از انتخاب‌های عنوان شده داشته باشد.وی با بیان اینکه قوی‌ترین افراد کشور باید به سمت رشته‌های سیاست‌گذاری هدایت شوند، افزود: این در حالی است که در حال حاضر قوی‌ترین افراد کشور به سمت رشته‌های تکنیکال هدایت می‌شوند. یک پزشک برای یک نفر مفید است اما یک اقتصاددان برای کل جامعه مفید خواهد بود.رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: بستر هدایت تحصیلی باید در آموزش و پرورش ایجاد شود و اگر چنین روندی شکل گیرد لازم نیست نفر اول گروه آزمایشی علوم انسانی تنها رشته‌ای مانند قضاوت را انتخاب کند و این فرد می‌تواند رشته‌ای مانند روانشناسی که شاید علاقه وی نیز به این رشته باشد را نیز انتخاب کند.وی هدایت تحصیلی را یک علم عنوان کرد و گفت: هدایت تحصیلی باید از دوره متوسطه آغاز شود و باید معلمان این دوره نیز در این راستا آموزش ببینند.خدایی با طرح این سؤال که در حال حاضر مشکل اصلی در ساختار آموزشی تربیتی چیست؟‌گفت: مشکل ما این است که از دو مقوله مهم شاخص‌های تربیتی و هدایت تحصیلی غافل مانده‌ایم.انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
این رشته‌ها بازار کار داغی دارند

در حالی که کمتر از دو هفته از آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی می‌گذرد، نشریه نیوجاب نیویو، فهرستی از پولسازترین مشاغل دنیا در سال میلادی جدید را منتشر کرده است.


به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، نشریه نیوجاب نیویو برای کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه را دارند، رشته‌هایی را پیشنهاد کرده که می تواند در بازار کار پولساز باشد. قبولی در این رشته‌ها چندان سخت نیست و آینده شغلی خوبی هم در انتظار دانشجویان آن وجود دارد.


انتشار این فهرست در شرایطی صورت می‌گیرد که بحران بیکاری بر اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان سایه افکنده است.


فهرست رشته‌های مذکور به این شرح است:


حسابداری


بنابر اعلام اداره کار ایالات متحده فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته حسابداری، بسیار مورد توجه هستند.


مدیریت


کارخانجات و شرکت‌ها همیشه به دنبال کشف و استخدام استعدادهای متخصص در امر مدیریت هستند، چراکه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راهکارهایی جهت کنترل هزینه‌های خود در نتیجه افزایش بازدهی هستند.


علوم ارتباطات


این رشته در راستای رشد روزافزون شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی بسیار مورد تقاضا است. در حقیقت مادامی که ارتباطات در دنیا ادامه دارد تقاضا در این رشته نیز ادامه خواهد یافت.


علوم کامپیوتر


رشته‌های مرتبط با کامپیوتر نیز در 2013 بازار بسیار خوبی دارند و به دلیل ارتباط با حرفه‌های خاص و نیاز به مهارت‌های منحصر به فرد همیشه مورد توجه هستند.


طراحی گرافیک


انتخاب این رشته در سال جدید تحصیلی از این لحاظ ارزشمند است که مسایل بسیاری در اینترنت وجود دارند که باید به آنها رنگ و لعاب بخشید تا سبب گرایش بصری افراد شوند. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این رشته حد فاصل سال‌های 2010 تا 2020 با رشد 61 درصدی مواجه شود؛ این مشاغل شامل طراحی‌ سیستم‌های کامپیوتری و سایر رشته‌های مرتبط با آن می‌شود.


مهندسی نفت


از آنجایی که در حال حاضر جهان با کمبود سوخت مواجه‌ است، دانشگاه‌ها در تربیت آنی و کافی فارغ‌التحصیلان این رشته با محدودیت زمانی مواجه هستند. در همین رابطه اداره کار ایالات متحده اعلام داشته است که برای هر یک از پروژه‌های حفاری نیاز به مهندسان بیشتری دارند چرا که فرآیند حفاری نفت بسیار پیچیده‌تر شده است.


مهندسی مکانیک


مهم‌ترین دلیل مورد اقبال بودن این رشته، توجه شرکت‌ها و کارخانجات و به بهبود کیفیت تولیداتشان است. دلیل عمده دیگر نیز رشد و توسعه در زمینه انرژی خورشیدی است و مشاغل در این رابطه نیز همیشه به دنبال تامین نیازها و خواسته‌های مردم هستند. بدیهی است افرادی که اطلاعات به روز در زمینه فن‌آوری‌های روز را دارند با چشم‌انداز بهتر شغلی روبرو خواهند بود.


انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دانشگاه‌های آمریکا شب‌ها درهای خود را قفل می‌کنند!



به دنبال اعمال سیاست‌های جدید در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از این پس درهای ورودی این دانشگاه شب‌ها بسته شده و افراد ورودی به این دانشگاه ما بین ساعت 9 شب الی 6 بامداد ملزم به ارائه کارت شناسایی به ماموران امنیتی دانشگاه هستند.


به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پی این تصمیم تنها دانشجویان، کارمندان و میهمانان آنها اجازه ورود به دانشگاه را داشته و تعداد ورودی‌های دانشگاه نیز کاهش خواهد یافت.


شایان ذکر است در پی این اقدامات در جشن هالووین گذشته نیز به هیچ یک از دانشجویان این دانشگاه آسیبی نرسید ضمن اینکه مردی که اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرد، به اتهام سوء ظن به قتل دستگیر شد. با این حال دو دانشجوی این دانشگاه چند ماه اخیر در پی یک سرقت ناموفق شدیدا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.


بنا به گزارش پایگاه خبری هافینگتون پست، نیاز به یادآوری نیست که یکی از دانشکده‌های دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس‌آنجلس در امر تامین امنیت دانشجویان خود با چه کاستی‌هایی مواجه است.


در عین حال کلس نیکیاس رییس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی معتقد است این سخت‌گیری‌های جزئی به شدت امنیت و آرامش دانشگاه را تامین خواهد کرد.


انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ترم‌های دانشگاهی در ژاپن 2 ماهه شد !


با اعمال سیستم جدید، دانشجویان دانشگاه‌های ژاپن از این پس می‌توانند کلاسهای خود را به صورت فشرده‌تر و در غالب دوره‌ای 2 ماهه بگذرانند.


به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزارت آموزش و فنآوری ژاپن این تغییرات را در **** آموزشی دانشگاه‌های این کشور اعمال نموده است.


بر پایه این **** جدید، دانشجویان قادر خواهند بود در طول ترم کلاس‌های خود را دو بار در هفته بمدت ۸ هفته بگذرانند. در حال حاضر تمامی دانشجویان ثبت‌نامی در دانشگاههای ژاپن موظف به حضور در هر کلاس درسی یکبار در هفته و بمدت ۱۵ هفته در طول ترم هستند.


بنا به گزارش پایگاه اینترنتی اینسایدژاپن، درحالیکه در کشور ژاپن حدود ۷۲۶ دانشگاه وجود دارد، با اینحال تنها تعداد انگشت شماری از آنها درجمع یکصد دانشگاه برتر دنیا در رده‌بندی اعلام شده سال تحصیلی ۲۰۱۲-۲۰۱۳ قرار دارند.


انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


40 کتاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش جدیدالتالیف هستند
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از تالیف 40 عنوان کتاب جدید در دو شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش خبر داد و گفت: در حال حاضر 602 عنوان کتاب درسی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش وجود دارد که از این تعداد 40 عنوان در سال تحصیلی جدید تالیف شده اند.
محمد شریف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: تعدد رشته های این دو شاخه، ضرورت تدوین کتابهای مختلف را در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه 602 عنوان کتاب درسی در دو شاخه فنی و حرفه ای و کارو دانش وجود دارد، ادامه داد: کتابهای رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش دارای ویژگیهای خاصی دارد و تقریبا هر سه سال یکبار بازنگری در آنها انجام می شود تا با آخرین تکنولوژیها و مهارتهای علمی به روز رسانی شوند.

به گفته شریف زاده، در سال تحصیلی جاری، حدود 40 عنوان کتاب درسی مربوط به این دو شاخه تحصیلی، جدید التالیف هستند و در تعدادی از کتابها نیز تغییراتی به صورت جزیی اعمال مطلب شده است.

مدیر کل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش با بیان اینکه رشته های فنی و حرفه ای و کار ودانش رشته های منعطفی هستند، افزود: در فنی و حرفه ای و کارو دانش به هیچ عنوان آموزش سلبی در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهیم که امکان تغییر و تحول نداشته باشد. در رشته های نظری ثبات آموزشی تا حدودی امکان پذیراست، اما در رشته های فنی و حرفه ای چنین نیست و هر ساله با توجه به تغییرات تکنولوژیها و تغییرات بازار کار، تغییرات در کتابها ایجاد می شود.

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفتگو با مهر عنوان شد؛
فنی و حرفه ای؛ انتخاب 45 درصد دانش آموزان دبیرستانی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد که 45 درصد دانش آموزان دوم دبیرستانی رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش را برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه انتخاب می‌کنند.
ابراهیم سحرخیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه های این معاونت با توجه به قانون برنامه پنجم برای ایجاد توازن بین رشته ای متناسب با نیازهای جامعه با بیان این مطلب گفت:براساس قانون قرار بود تا پایان برنامه پنجم 50 درصد دانش آموزان متوسطه در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول به تحصیل شوند، این در حالی است که با گذشت تنها دوسال از اجرایی شدن برنامه، 45 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در رشته هایی فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنجم بیش از 50 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای می روند، افزود: آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان را متناسب با نیازهای شغلی جامعه یکی از وظایف خود می داند. قرار نیست همه فارغ التحصیلان مدارس رشته های نظری را انتخاب کنند بلکه بسیاری از آنها می توانند با توجه به نیازهای جامعه به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بروند.
476300_orig.jpg
سحرخیز با بیان اینکه استقبال دانش آموزان از رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای در مقایسه با رشته های نظری بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: بازار کار فارغ التحصیلان رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای بسیار خوب است ، براساس صحبت های وزیر کار، نسبت بازار کار فارغ التحصیلان این رشته ها نسبت به رشته های نظری دو برابر است و این افراد پس از کسب دیپلم جذب کار می شوند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره اینکه چه میزان از فارغ التحصیلان رشته های کار و دانش وارد دانشگاه می شوند، توضیح داد: آمار دقیقی در این حوزه نداریم، اما با توجه به تسهیلات دانشگاه پیام نور و علمی – کاربردی بسیاری از فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای و کار و دانش پس از ورود به بازار کار جذب دانشگاه ها می شوند و هم اکنون نیز امکان ادامه تحصیل آنها تا مقطع دکترای حرفه ای برایشان فراهم شده است.

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

اعلایی خواستار شد:
ضرورت تغییر نگرش در زمینه تحصیل دانش‌آموزان تنبل در هنرستان‌ها
کرج – خبرگزاری مهر: معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش پرورش استان البرز گفت: هنرستان جای دانش آموزان تنبل نیست و باید در خصوص فرهنگ غلط موجود مبنی بر اینکه دانش آموزان با معدل بالا باید در شاخه نظری تحصیل کنند تغییر نگرش ایجاد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، همایش تجلیل از برگزیدگان آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان البرز پیش از ظهر امروز با حضور حلیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز، غیاثی تبار معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز، اعلایی معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش، معاونین متوسطه و کارشناس مسئولان فنی و حرفه ای مناطق هشت گانه آموزش و پرورش استان البرز در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده برگزار شد. در این مراسم از 38 نفر از مدیران، هنرآموزان و کارشناس مسئولان فنی و حرفه ای و کار و دانش که برگزیده که دارای رتبه های برتر استانی کشوری شده اند تجلیل به عمل آمد. توسعه متوازن رشته ها باید در هنرستان ها صورت گیرد معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بر توسعه متوازن رشته های تحصیلی در هنرستان ها تاکید کرد و گفت: باید در خصوص رشته های موجود در هنرستان ها به دانش آموزان اطلاع رسانی شود و علاقمندان به تحصیل در هنرستان ها فقط از نام رشته اقدام به انتخاب آن نکنند. بیژن اعلایی ادامه داد: هنرستان های فنی و حرفه ای غیر دولتی برای توسعه رشته های خود و جذب دانش آموز باید به سمت برون سپاری حرکت کنند. وی با اشاره به نقش مهم و اساسی مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکیدات مسئولان این حوزه امر هدایت تحصیلی دانش آموزان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این امر یکی از نقاط آسیب در دوره متوسطه به شمار می رود. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز افزود: هنرستان جای دانش آموزان تنبل نیست و باید در خصوص فرهنگ غلط مبنی بر اینکه دانش آموزان با معدل بالا باید در رشته های نظری تحصیل کنند تغییر نگرش ایجاد کرد. اعلایی تصریح کرد: سال آینده از هنرستان کشاورزی بهره برداری خواهد شد و این هنرستان در حداقل دو رشته و حداکثر چهار رشته دانش آموز جذب خواهد کرد.
281086_orig.jpg
هنرستان ها در معرفی رشته ها به دانش آموزان راهنمایی پیش قدم شوند
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: معرفی رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش نباید معطوف به هفته مشاغل باشد و مدیران هنرستان ها باید در معرفی رشته های خود به مدارس راهنمایی همجوار و منطقه خود پیش قدم باشند. اکبر حلیمی ادامه داد: برای رسیدن به هدف گذاری های آموزش و پرورش مبنی بر جذب 70 درصدی دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش باید برای دانش آموزان انگیزه ایجاد کرد. وی اظهار داشت: در استان البرز کارخانه ها و شهرک های صنعتی بسیاری وجود دارد و باید از این موقعیت در راستای ایجاد هنرستان های همجوار بهره گرفت. حلیمی افزود: رایزنی های مناسبی در خصوص این مهم با مدیران شهرک های صنعتی و مدیران صنعت و معدن انجام شده است. مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز تاکید کرد: یکی از مشکلات عمده در بخش صنعت عدم وجود تکنسین هایی است که در حد فاصل کارگران صفر و متخصصان قرار دارند. حلیمی پیشنهاد تشکیل هنرستان ها با رویکرد هیئت امنایی را داد و گفت: با تشکیل این مهم می توان بخشی از هزینه های هنگفت هنرستان ها را تامین کرد.
871716_orig.jpg
آموزش های مهارتی ثروت افزایی می کنند معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز گفت: برای دست یابی به اهداف افق 1404 باید عظمی ملی همراه با پویایی در آموزش های مهارتی ایجاد کرد. تقی غیاثی تبار افزود: اقتصاد مبتی بر دانش دارای سه رویکرد نوآوری، فن آوری و شایستگی است و سازمان فنی و حرفه ای نیز در مهمترین اهداف خود تربیت نیروی کار ماهر را در دستور قرار داده است. وی اظهار داشت: حدود 70 درصد شرت کنندگان در کلاس های فنی و حرفه ای را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند و این حضور به دلیل عدم مهارت این افراد در رشته تحصیلشان است. غیاثی تبار گفت: برای رفع معضل بیکاری در کشور باید به مباحث آموزش های مهارتی توجه ویژه شود. وی ادامه داد: بسیاری از مردم آگاهی کافی در خصوص رشته های موجود در سازمان فنی و حرفه ای ندارند و بسیاری از افرادی که در این رشته ها ثبت نام می کنند از استعداد خود باخبر نیستند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفتگو با مهر اعلام شد:
ارائه 64 میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی/ برنامه مهارت آموزی در 559 حرفه
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه، از ارائه بیش از 64 میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در نیمه اول سال جاری از طریق بخش خصوصی خبر داد.
کوروش پرند در گفتگو با مهر گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور 64 میلیون و 508 هزار و 776 نفر ساعت آموزش را توسط بخش خصوصی ارائه داده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: عملکرد آموزشی 6 ماهه نخست سال جاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بخش خصوصی نسبت به سال گذشته 20.9 درصد رشد داشته است.
وی افزود: در بخش آموزش زنان 24.2 درصد و در بخش آموزش مردان 14.3 درصد رشد در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به 6 ماهه اول سال 90 مشاهده می شود.
پرند خاطر نشان کرد: همچنین در نیمه نخست سال جاری دوره های آموزشی ثبت شده در پورتال جامع سازمان در بخش خصوصی 44 هزار و 59 دوره است که نسبت به سال قبل 16.5 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اظهار داشت: این سازمان در سال جاری آموزش 559 حرفه مهارتی را در 3 بخش صنعت به تعداد 208 حرفه، خدمات 297 حرفه و کشاورزی 54 حرفه توسط بخش خصوصی اجرا می کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]«داووس» به دنبال تسهیل هدایت دانشجویان به بازارکار

[/h]

3





در پی جلسه هفته گذشته که در حاشیه اجلاس داووس - مجمع جهانی اقتصاد- برگزار شد، 2500 نماینده از کشورهای مختلف جهان در خصوص انعطاف بیشتر در امر هدایت دانشجویان از تحصیل به بازار کار بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این برنامه نشان می‌دهد طی دهه آینده، جهان به 600 میلیون شغل مولد نیاز دارد، ضمن اینکه شمار فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی بسیار بیشتر از هر زمان دیگری خواهد بود، این در حالیست که مشاغل همچنان به دنبال یافتن نیروهای کاری زبده و کارآمد هستند.
سوال اینجاست که چگونه می‌توان این خلاء را مرتفع ساخت؟ آیا سیستم آموزشی دچار نقص است یا این به خاطر وجود افراد بدون کار است؟ آیا سیاست‌های اقتصادی سبب بالا رفتن میزان بیکاری شده است؟
در این اجلاس بیشتر مباحث اصلی حول و حوش کارآموزی دانشجویان چرخید که در این میان از کشورهای سوئیس، آلمان و دانمارک به عنوان بهترین کشورها در این زمینه نام برده شد.
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلد نیوز، در این اجلاس همچنین ابعاد دیگر تحصیلات تکمیلی نیز بازگو شد.
شایان ذکر است اجلاس داووس یکی از مجمع‌های اقتصادی مهم جهان است که ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم سراسر جهان، درآمدزایی نیز دارد.
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]98 درصد زندانیان سواد زیر دیپلم دارند[/h] [h=3]- رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: سطح سواد 98 درصد زندانیان موجود در زندانهای کشور زیر دیپلم است.[/h]
80564509-3769681.jpg
ˈغلامحسین اسماعیلیˈ روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان گنبدکاووس افزود: از این تعداد 50 درصد بیسواد بوده یا در حد نهضت سوادآموزی هستند و مابقی زیر دیپلم بوده و فقط دو درصد زندانیها بالای دیپلم سواد دارند.

وی در ادامه گفت: زندان تابلوی عملکرد مسوولان در حوزه های مختلف است لذا هر مقام مسوولی باید از زندان بازدید و در حدود اختیارات خود در قبال زندانیان انجام وظیفه کند.

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی اضافه کرد: اگر مسوولان حوزه های مختلف وظایف خود را به درستی انجام دهند با کثرت پرونده های قضایی و جمعیت زیاد در زندانهای کشور مواجه نخواهیم بود.

وی در ادامه اصلاح و تربیت را رویکرد اصلی سازمان زندانها دانست و تصریح کرد: همه ما باید با اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی و تربیتی صحیح در کاهش پرونده های قضایی و زندانیان کشور تلاش کنیم.

رییس سازمان زندانها همچنین با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در دو سال اخیر در زندان گنبدکاووس گفت: راه اندازی واحد ایزوله، بازسازی بهداری، قرنطینه و آشپزخانه و نیز دو سوله جدید در حال ساخت از جمله این اقدامات است.

اسماعیلی افزود: به دلیل تازه تاسیس بودن گلستان این استان در بحث کمبود زندان با مشکل مواجه است و از 14 شهرستان آن فقط دو شهرستان زندان دارند لذا تلاش می کنیم با کمک مسوولان شهرستانی، استانی و نمایندگان مجلس در دیگر شهرهای گلستان نیز زندان احداث شود.

وی همچنین با اشاره به سفرهای استانی رییس دستگاه قضا گفت: یکی از محاسن این سفرها آشنایی نزدیک با مشکلات و کمبودها و تلاش برای رفع آن با کمک سایر مسوولان است.

اسماعیلی همچنین از تصویب آیین نامه احداث بازداشتگاههای انتظامی در مقر فرماندهی یا آگاهی هر شهرستان، در شورای عالی قضایی و موافقت رییس دستگاه قضا با این آیین نامه خبر داد و اضافه کرد: نیروی انسانی این بازداشتگاهها توسط نیروی انتظامی تامین خواهد شد.
 
بالا