برگزیده های پرشین تولز

اخبار مربوط به تحصیل و دانشگاه

cacademy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 مارس 2013
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
قیمت هر وعده غذای دانشجویی

محمد حسین آیتی در نشست معاونان و مدیران دانشجویی وزارت بهداشت، با اشاره به فرمایشات مقام معظم ***** در همین زمینه گفت: نتایج کارگروه اقتصاد مقاومتی باید بتواند فضای دانشگاه‌ها را به سمت ایجاد فرصت برای حرکت رو به جلوی آنها فراهم کند.

وی با اشاره به تحریم های ددمنشانه شیطان بزرگ و همفکرانش برای **** اسلامی گفت: ما باید اعتبارات دانشجویی را به صورت دقیق و هدفمند اختصاص دهیم.

آیتی گفت: لازم است که طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی را به سمت مسئله اقتصاد مقاومتی سوق دهیم و معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با جدیت خواهان تحقق این امر است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به نتایج کارگروه دوم مدیران دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی مسئله تغذیه را از اهم مسائل دانشجویی دانست و افزود: تلاشهای زیادی در سطح وزارت متبوع برای جذب اعتبارات دانشجویی صورت می‌گیرد و امیدواریم با تلاشهایی که صورت گرفته، بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

آیتی روحیه جهادی را ویژگی مشترک روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور دانست و افزود: روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اهمیت بسیار زیادی به مباحث دانشجویی علی‌الخصوص تغذیه دانشجویان دارند.

وی با بیان اینکه برآورد ما از قیمت تمام شده غذای دانشجویی برای هر وعده به صورت میانگین 5 هزار تومان است گفت: با سرعتی که قیمت تمام شده افزایش می‌یابد، باید راهکاری را برای تعیین قیمت ژتون غذایی اتخاذ کنیم تا هم دانشجویان دچار مشکل نشوند و هم ما بتوانیم به ارائه خدمات خود به طور مطلوب ادامه دهیم.

آیتی افزود: دانشجویان بازوی مشورتی دانشگاههای علوم پزشکی هستند. ما باید بتوانیم از این فضا استفاده کنیم و برای همین منظور آیین‌نامه شورای رفاهی دانشجویان تدوین شده است که با اضافه شدن نظرات مدیران دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی تکمیل و ابلاغ می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی با توجه به حساس بودن امور دانشجویی در دانشگاه‌ها از مدیران دانشجویی خواست تا با مدیریت بیشتر امور را مدیریت کنند و پاسخ استعلامات وزارت بهداشت را در زمان تعیین شده ارسال کنند.

آیتی با توجه به رایزنی‌ها برای تشکیل مجمع خیرین خوابگاه‌ساز بر لزوم توجه به این امر تأکید کرد و خواستار ارائه طرح هایی در این زمینه از سوی دانشگاهها شد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه باید خوابگاههای دانشجویی کاملاً به اینترنت و منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند تلاش می‌کنیم با سایر معاونت‌های وزارت متبوع خصوصاً معاونت توسعه و معاونت تحقیقات و فن آوری به توافق‌هایی دست پیدا کنیم تا آیین‌نامه استفاده از اینترنت در خوابگاه‌ها در سال 92 آماده ابلاغ شود.

cacademy.ir
 

cacademy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 مارس 2013
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
فعال شدن سامانه تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی از فروردین 92

براساس تفاهم نامه همکاری سازمان امور دانشجویان و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، سامانه تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی از فروردین 1392به ارائه خدمات می پردازد.

محمود ملاباشی رییس سازمان امور دانشجویان و محمد حسن کرباسیان مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری در خصوص تایید مدارک تحصیلی دانش آموختگان و دانشجویان را امضا کردند.

انعقاد این تفاهم نامه با هدف تکریم ارباب رجوع و عدم نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان به سازمان امور دانشجویان جهت تایید مدارک تحصیلی و با همکاری شرکت پست صورت گرفته است.

بر مبنای این تفاهم نامه، سامانه تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی از فروردین 1392به ارائه خدمات می پردازد و متقاضیانی که تقاضای تایید مدارک تحصیلی جهت ترجمه را دارند با ثبت درخواست دراین سامانه پس از تایید دانشگاه و سازمان امور دانشجویان، مدارک را به نزدیک ترین دفتر پستی خود تحویل و مدارک تایید شده را پس از انجام فرآیند اداری در محل سکونت خود از ماموران شرکت پست تحویل می گیرند.

cacademy.ir

 

cacademy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 مارس 2013
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مجازی

حمید زارع با اشاره به برگزاری دوره‌های مجازی در دانشگاه پردیس قم دانشگاه تهران اظهار کرد: امسال آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو در بخش مجازی از سوی این دانشگاه با نظارت سازمان سنجش برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: هزار و 700 داوطلب در آزمون بخش مجازی دانشگاه شرکت کردند که با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته استقبال چشمگیر بوده است.

معاون اجرایی و دانشجویی پردیس قم دانشگاه تهران عنوان داشت: ظرفیت پذیرش 900 نفر برای مقطع کارشناسی ارشد مجازی در نظر گرفته شده که در هر یک از رشته‌های مدیریت، حقوق، فلسفه، ادبیات عرب، فقه و مبانی حقوقی 50 نفر پذیرش می‌شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته پذیرش دانشجو در بخش مجازی دانشگاه از طریق کنکور سراسری صورت گرفت ولی امسال طرح سئوال و برگزاری آزمون از طریق دانشگاه انجام شد.

زارع عنوان داشت: رشته‌های مدیریت، فلسفه، حقوق، الهیات و عربی برای مقطع کارشناسی ارشد مجازی پردیس قم دانشگاه تهران انتخاب شده است.

وی یادآور شد: رایزنی‌هایی با دانشگاه تهران صورت گرفته تا از ظرفیت این دانشگاه در زمینه راه‌اندازی رشته‌های فنی، معماری و تربیت بدنی استفاده شود

معاون اجرایی و دانشجویی پردیس قم دانشگاه تهران عنوان داشت: در نظر داریم رشته‌های معماری و تربیت بدنی را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی کرده و به پذیرش دانشجو بپردازیم.

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها در زمینه تأمین بودجه گفت: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند برگزاری دوره‌های شبانه و مجازی می‌تواند تا اندازه‌ای این مشکل را کاهش دهد.

زارع عنوان داشت: اکنون 769 نفر در مقطع کارشناسی، 967 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 171 نفر در مقطع دکترا مشغول تحصیل هستند.

cacademy.ir
 

cacademy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 مارس 2013
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
تقدیر از ایده‌های دانشجویی برتر دانشگاه تهران


در جشنواره ایده‌های برتر دانشجویی دانشگاه تهران از هشت ایده برتر تقدیر شد.

سومین جشنواره ایده‌های برتر دانشجویی که صبح امروز در پارک علم و فناوری این دانشگاه برگزار شد هشت ایده برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در مراسم تقدیر از ایده‌های برتر سیف‌الدین رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور نداشت.

بنا بر این گزارش در این جشنواره حسین شاه‌بیگ، مژگان میرزاپور، فهیمه محمدنیا، محمدمهدی رنجبر، محمدمهدی اوچی، اتابک نژادفر، سارا وطن‌پور و آنه‌محمد توغدری مورد تقدیر قرار گرفتند.

cacademy.ir
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یادداشت

واکاوی پدیده مدرک طلبی در جامعه امروز ایران
دکتر حسين عبده تبريزي
مدرك‌طلبي مثل خوره به جان جامعه ايراني افتاده است. همگان مي‌خواهند عنواني داشته باشند؛ فقط عنوان آقا و خانم دیگرجان‌فرسا است. از عنوان آقاي دكتر يا خانم مهندس در پيشاني نام آنان گریزانی نیست.



واکاوی پدیده مدرک طلبی در جامعه امروز ایران
دکتر حسين عبده تبريزي
مدرك‌طلبي مثل خوره به جان جامعه ايراني افتاده است. همگان مي‌خواهند عنواني داشته باشند؛ فقط عنوان آقا و خانم دیگرجان‌فرسا است. از عنوان آقاي دكتر يا خانم مهندس در پيشاني نام آنان گریزانی نیست.
روزي نمي‌گذرد كه حضوری، با پست الكترونيك يا از طريق فيس‌بوك حداقل ده نفر براي پايان‌نامه دكترا و كارشناسي ارشد به من مراجعه نكنند و موضوع و نظر نخواهند یا اندیشناک ادامه تحصيل نباشند. در این محیط در و دیوار به هم پیوسته، اگر گرایش به مدرک در رشته مالي بر اين منوال باشد، لابد در ساير رشته‌ها نيز همين تمايل‌ها و علاقه‌مندي‌ها در جريان است. اشتباه مفرحی است اگر فرض کنیم عنوان دکترای زنان و مردان ايراني به خودي خود چيزي را عوض مي‌كند. نه با داشتن حتی50 درصد جمعیت آقای دکتر وضع بهتر مي‌شود و جريان توسعه شتاب مي‌گیرد و نه با داشتن50 درصد خانم دکتر اوضاع سياسي و اجتماعي بهبود مي‌يابد.
كار به جايي رسيده است كه در حوزه‌هاي علميه نيز علاقه به اخذ مدرك دكترا و معادل‌سازي با كارشناسي ارشد و دكترا
نمودی یگانه یافته است. در سفري به قم در سال‌هاي اخير ، براي داوري پايان‌نامه تحصيلي دريافتم كه تقريبا همه روحانيون حاضر در جلسه، عنوان دكترا داشتند. شبیخون مدرك‌طلبی تا فراترها دامن قانون‌گذاران مجلس شوراي اسلامي را هم گرفته است. حالا براي نمايندگي مردم بايد مدرك كارشناسي ارشد داشته باشيد؛ فارغ از آنكه اين مدرك در چه رشته‌اي است، از كدام مركز آموزشي دريافت شده است و مهم‌تر از همه اينكه با كدام كيفيت مدرك اخذ شده است. شايد ايران از معدود كشورهايي باشد كه پيش‌شرط اخذ حداقل مدرك كارشناسي ارشد را براي نمايندگي مردم ضروري مي‌داند. چون مد دكترا‌گرفتن در كشورهاي مشترک المنافع بسيار رواج داشته است، كم نبوده‌اند مقاماتي كه براي اخذ دكترا به جمهوري‌هاي آذربايجان، تاجیکستان، قزاقستان، ... رفتند تا با مدرك دکترا به ایران بازگردند.
پژوهشي مبتني بر داده‌هاي فراوان لازم است تا عمق اين گرايش را ريشه‌يابي كند و کشتگاه آن را بشناسد. براساس شواهد و تجربه‌هاي شخصي، معتقدم گرايش به مدرك در جامعه ايراني حاصل عدم‌توجه به علت مدرك‌جويي است. رهروان فداکار این طریق، مدرك را براي چه مي‌خواهند؟ چه كساني در جامعه ايراني به اين خواست مبتذل دامن زده‌اند که عنوان دكتر يا مهندس را وسيله خودنمايي و نمايش كنند. بسياري از جواناني كه براي ادامه تحصيل به من مراجعه مي‌كنند واقعا نمي‌دانند براي چه به مدرك بالاتر نياز دارند.
ضعف امروز بازار كار در ايران البته دليل عمده‌اي براي بسياري از جوانان است كه كلاه دانشجويي را از سر برندارند؛ در بازار كار مسووليت نپذيرند و وادی واقعي كسب‌وكار را تجربه نكنند. آن عده اگر عنوان دانشجويي را هم نداشته باشند، بدون شغلي پايدار و بدون پول، در اين شرايط نامناسب اقتصادي، نمي‌دانند ديگر چه كنند، هرچند که دریافته‌اند اين‌ مدرك دانشگاهي درد چنداني هم از آنان دوا نخواهد‌كرد. عده‌ای هم به امید ویزا و مهاجرت به دنبال مدرک‌اند. درصد بالایی از فوق دکتراجویان امروز ایران در واقع به صید ویزایی سه ساله از اروپا یا آمریکای شمالی دل بسته‌اند. اگر كاربرد مدرك دانشگاهي همين‌ها باشد كه طفلانه به دوستان نوبت به نوبت پز مدرك بدهيم، بي‌شك آن مدارك كوچك‌ترين فايده‌اي نخواهد داشت.
در كشور ما، البته مدرك بی‌محتوا وسيله‌اي براي شغل‌گرفتن عده‌اي شده است. آن‌هايي كه شغل تقسيم مي‌كردند و سر در نمي‌آوردند كه چه كسي داراي صلاحيت بوده و چه كسي نبوده، برايشان صرف مدرک دكترا مهم بوده است. هر آقاي دكتر اقتصادي، كارشناس اقتصاد تلقي مي‌شده و چون قدرت تشخيص نداشتند، كارها را به بسياري از دكتراهايي دادند كه بی‌شک كارشان را بلد نبودند.
اگر مدرك دانشگاهي ضمانت اخذ شغل مناسب نباشد، تلف‌كردن چندين سال براي اخذ مدرك كارشناسي ارشد و مدارك بالاتر، بي‌معنا خواهد بود؛ به‌ويژه اگر درخت تهی از بار دانشگاه محل اخذ مدرك، ساقه معنا نداشته باشد و واقعا چيزي آموزش نداده باشد؛ چيزي كه با اخذ مدرک بتوانیم ادعا كنیم در حوزه‌اي از اجرا، صاحب‌نظر و تخصص‌ایم.
دریافت آموزش و اخذ مدرك در رشته‌اي تحصیلی كه جوانان در آن قبول ‌شده‌اند خودبه‌خود به‌معناي وجود كار در آن رشته و نيز علاقه‌مندي به آن نيست. اندوه‌زار خاطر انبوه جواناني كه در رشته غيرمرتبط با مدرك خود شغل گرفتند و زندگي گذراندند، در عین حال بيانگر مصيبت كشور در عرصه آموزش عالی بوده است. به‌علاوه، داشتن برخی مدرك‌ها در جمهوري اسلامي ايران به هيچ دردي نخورده است و آبی از آنها برای صاحبان مدرک گرم نشده است. البته برخي از مدرك‌ها به‌ كار گرفتن مدركی بالاتر خورده است که در آن حد غنيمتي بوده است! هرچند كه دوباره بايد سال‌ها سر كلاس می‌نشستند و درس‌هايي می‌خواندند كه از خواندنشان شكمي سير نمي‌شد.
در موسسه‌اي كه من 36 سال قبل در آنجا درس مي‌خواندم، از 14 دانشجوي ژاپنی دكترا طي چند سال، سه نفر دوره را به پايان بردند و مدرك گرفتند. بقیه 11 نفر فقط به آن دانشکده سرك كشيده بودند تا مطلع شوند آیا چيزي در آنجا براي يادگرفتن بوده. لابد در كشور آنان كسي به صرف داشتن عنوان و مدرك، صاحب ارزش نمي‌شده است.
از سوی دیگر اما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه اگر كسي واقعا كاري را خوب بلد باشد، بيكار نخواهد ماند. مشكل آن است كه مثلا با اخذ مدرك مهندسي از دانشگاهی ضعيف‌، جوان فارغ‌التحصیل لزوما چيزي یاد نگرفته که حداقل او را به تعميركاری خوب بدل کرده باشد؛ تعميركاری که برای وی كار فراوان است. انبوه دانشجويان با مدرك كارشناسي در رشته مديريت مثالی مناسب از مقوله‌اي قابل‌تامل است. دیرگاهی است که جوانانی 22 ساله با مدرک کارشناسی مديريت‌ از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند که واقعا دانشگاه هيچ به آنان نياموخته است: نه اندکی حسابداري آموخته‌اند، نه مي‌توانند طرح بازاريابي بنويسند، نه مي‌توانند برای سازمانی طرح اولیه سازماني را بریزند و نه ... . فقط مدرك كارشناسي دارند. وقتي مي‌پرسيد مدعي انجام چه کاری هستيد و چه چيزي را بلديد، جوابي غير از سكوت ندارند. اينان حتی وقتي مدرك كارشناسي ارشد هم مي‌گيرند، هنوز هيچ حرفه و هنري را بلد نيستند. حکم پرنده‌ای را دارند که از مترسک می‌ترسد و چنین است که بیکار خواهند ماند.
دليل ديگر ادامه تحصيل آموزشي در دانشگاه‌ها، ضعف آموزش ضمن‌خدمت يا ضمن‌كار (training) در ايران است. آنچه به‌ناگاه زندگي بي‌مسووليت، یله و توأم با خوشگذراني مثلا دانشجوي آمريكایی را به نظم مي‌كشد، نظم آهنین حضور در محيط كاري است كه او را از سریر ساحل فانتزي محيط آموزشي به دنياي سخت و اضطراب‌آلود كسب‌وكار مي‌آورد و براي آماده‌شدن براي چنان حضوري، اين آموزش حين‌خدمت است كه دانشجوي سابق را با مزارآباد كارمندي منضبط، آموزنده و داراي‌صلاحيت آشنا مي‌كند.
شگفتا بسياري از داوطلبان مدرك كارشناسي ارشد و دكترا يا پايان‌نامه‌نويسان اين مدارك كه به من مراجعه مي‌كنند، از حداقلی از دانش زبان انگليسي هم برخوردار نیستند. مي‌پرسم چگونه مي‌خواهيد بدون دسترسی به جویباری از زباني كه بي‌شك زبان علم است، پايان‌نامه بنويسيد. به انبوه مقامات داراي مدرك دكترا ارجاعم مي‌دهند كه يك صفحه مطلب انگليسي هم نمي‌توانند بخوانند. مي‌پرسند، اينها چگونه مدرك گرفته‌اند و پايان‌نامه نوشته‌اند و اين بار منم كه نمي‌دانم چگونه به آنان پاسخ دهم.
به‌راستي چگونه ممكن است در این عصر كسي پايان‌نامه كارشناسي ارشد يا دكترا بنويسد، بدون اينكه به مراجع انگليسي‌زبان مراجعه كند. هرچه باشد بيش از 90 درصد منابع و مراجع در تقريبا كليه حوزه‌هاي علم به زبان انگليسي نوشته شده است. حتي اگر دانشجو فرانسوي، آلماني يا ژاپني باشد، تمنای محال است که بدون انگليسي بتواند پايان‌نامه بنويسد. امروزه حتی جوانی که می‌خواهد دکترای ادبیات فارسی بگیرد، ناچار است نظر خارجی‌ها را هم در مورد موضوع مورد پژوهش خود جویا شود و این نظرها البته به زبان انگلیسی نگارش شده است.
وقتي مي‌پرسم به‌جاي هیاهوی اخذ مدرک كارشناسي ارشد، چرا زبان انگليسي خود را تقويت نمي‌كند، تازه منطق حرف را مي‌فهمد، سري تكان مي‌دهد و مي‌گويد حتما تقویت خواهم كرد. با این وضعیت، کار اين قافله تا به حشر لنگ خواهد بود.
ناشدنی و در بسیاری نقاط دنیا ناشنیدنی است که دانشجويي بتواند مدرك ارشد يا دكتراي حسابداري يا مالي بگيرد، بدون اينكه به منابع انگليسي‌زبان مراجعه كند؛ آنجا که بیش از 90 درصد کل منابع به زبان انگليسي‌ است، آوازی غریب است اگر مدعی شویم بدون مراجعه به این مآخذ، کار پژوهش انجام‌شدنی است. این هم از اعجاز کشور ماست که برخي از مقامات مدعي اخذ مدرك دكتراي اقتصاد، حسابداري يا مالي، از خواندن دو صفحه متن انگليسي در رشته خود عاجزند. خواب مخمل آبی‌شان به هم می‌خورد اگر بپرسید پس چگونه ادبيات موضوع پايان‌نامه خود را نگاشته‌اید؟
اخذ مدرك زربفت دكترا به درد مديريت وكالت، سياست، اداره كسب‌وكارها و انجام كاري تخصصي در بنگاه‌ها نمي‌خورد. مدرك دكترا به كار كساني مي‌آيد كه مي‌خواهند معلم يا پژوهشگر شوند. من خود در 10 سال اخير در بنگاه‌های محل خدمتم، از استخدام دارندگان مدرك دكترا پرهيز كرده‌ام؛ چرا كه فراتخصص‌شان انتظارات و توقعاتي می‌آفریند كه بنگاه را تاب پاسخگویي آن نيست. با اخذ این مدرک، مصداق ضرب‌المثل «از اونجا مانده و از اين‌جا رونده» می‌شوند.
به‌علاوه، در 10 سال اخير سعي كرده‌ام كمتر در سطح دكترا به كلاس درس بروم، چون اولا عمده دانشجويان دكترا تا اين اواخر از مقامات یا حداقل مدیران رده ارشد بوده‌اند كه وقت درس‌خواندن نداشته‌اند و کلاس‌رفتن وقت هر دو نفرمان را تلف مي‌کرد و ثانيا تدريس در دكترا در رشته تخصصی من، باید عمدتا مختص معلمان جوانی باشد که در مباحث تخصصی به‌روزند و افرادي در سن من، طبعا صاحب صلاحيت براي تدريس در سطح دكترا نيستند و در همه‌جاي دنيا هم، بيشتر مدرسان سطح دكترا جوان و در موضوع مورد ‌ارائه خود بهنگام‌ و روزآمدند.
با درونی سوخته به انبوه مشتاقان دكترا باید گفت كه براي دستيابي به شغل غیرآموزشی و پژوهشی عمر خود را برای اخذ درجه دكترا تلف‌ نکنند. مشتاقان كار بايد مدعي باشند که واقعا تخصصي دارند. برای كارجويان رشته‌هاي حسابداري و مالي، بعد از گذراندن مدرك كارشناسي یا حداکثر کارشناسی ارشد، اخذ مدارك حرفه‌اي هم‌چون گذراندن آزمون‌های حسابداران رسمی، آزمون‌هاي بورس، امتحانات CPA و CFA و ... به‌مراتب پراهميت‌تر، مهم‌تر وضروری‌تر از مدرك دكترا است. مدرک دكترا مورد نياز کسانی است كه زندگي آموزشي و پژوهشي را دنبال مي‌كنند. در جوامعي كه همه چيز جاي خود است، در حوزه اجرائیات حسابداری و مالی، كسي از شما نمي‌پرسد مدرك دکترا داريد يا نه، بلكه از مدارک حرفه‌ای شما مي‌پرسند تا مطمئن شوند حرفه‌ای را بلد هستيد. مي‌خواهند مطمئن شوند آیا مي‌توانيد بودجه بنويسيد؟ مي‌توانيد صورت جريان نقدي تنظيم كنيد؟ مي‌توانيد سازماني ماتريسي پيشنهاد دهيد؟ مي‌توانيد طرح صندوق بازنشستگي را از آب درآوريد؟ مي‌توانيد معاملات فاركس انجام دهيد؟ مي‌توانيد سبد مناسبي از سهام درست كنيد؟ مي‌توانيد مدیریت ثروت کنید؟ مي‌توانيد طرح فروش محصول مالی جديدي را بنويسيد؟ مي‌توانيد متن بيمه‌نامه حمل‌ونقل دريايي را تنظيم كنيد؟ مي‌توانيد از پس ممیز مالياتي برآييد و براي محاسبه ماليات خود دلايل متقن بياوريد؟ مي‌توانيد متن الحاقيه اعتبار اسنادي را تنظيم كنيد؟ مي‌توانيد ... و نمی‌پرسند دکترا دارید یا ندارید. اگر قصد زندگي آموزشي و پژوهشي نداريد، چند مدرك دكتراي شما هم دردي دوا نمي‌كند. در قله کوهسار دارنده برای مثال دو مدرك دكترا نیز، دركشوري که حساب‌وكتاب دارد، هيچ كاري غير از تدريس و پژوهش به شما پيشنهاد نخواهد شد. براي ادامه زندگي پرنشاط، بايد مدعي بلدبودن كاري باشید. اخذ مدرك بايد وسيله اين یادگيري باشد، نه اينكه گرفتن مدرك خود به هدف تبديل شود.
بيماري دكترا يكي از مزمن‌ترين بيماري‌های 20 سال اخير در ایران بوده است. شتر را گم كرده، پي افسارش مي‌گردیم. عمري در امتحان گرفتن و امتحان‌دادن تلف مي‌شود، بدون اينكه چيزي عايد كشور شود. تا آنجا كه نفس داشتن مدرك ارزش تلقي شود، خورجين‌خورجين دكترا گرفتن دردي از كشور دوا نمي‌كند و افسوس از عمري كه از جوانان در این مسیر تلف می‌شود. بي‌دليل نبود كه در رژيم گذشته، غير از پزشكان، ديگر دارندگان مدرك دكترا، در مكاتبات اداري حق نداشتند از عنوان دكتراي خود استفاده كنند تا بلکه اندکی از شرار آتش دکتراطلبی جهان سومی کاسته شود.
انسان جهان سومي سخت به ظاهر چسبيده و محتوا را رها كرده است. علاقه به مدرك بيانگر توجه به ظاهر و غفلت از ژرفا و مضمون آموزش عالی در جوامع جهان‌سومي است؛ توجهی که متاسفانه امروز فراتر از عرصه آموزش، بسیاری از پهنه‌های اقتصادی و اجتماعی را هم درنوردیده است. ارائه آمار غلط اقتصادی یا عدم انتشار آماری که نامناسب تلقی می‌شود وجهی از این دیدگاه است. فخرفروشی ابلهانه مراسم جشن و عزا تجلی همین نگاه در وادی اجتماعی است. سطحی‌نویسی در مورد مسائل غامض اجتماعی، از جنس آنچه در این مقاله می‌یابید، توسط نگارنده‌ای مالی‌چی در روز سیزده نوروز، اگر از نحسی این روز تلقی نشود، بی‌شک از عواقب همین توجه جهان‌سومی به ظاهر امور است!
30-01.jpg
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] هفت رشته عجیب دانشگاهی که تاکنون نشنیده‌اید

[/h]




در حالیکه فارغ‌التحصیلان جدید دانشگاه‌ها تابستان امسال وارد رقابت استخدام می‌شوند، برخی از آنها می‌توانند با داشتن برخی مدارج علمی غیرمعمول متفاوت‌تر پا به این عرصه بگذارند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ بسیاری از فارغ‌التحصیلان این روزها تاریخ مرسوم و رشته‌های اقتصادی را در برخی موارد دستخوش تغییر کرده‌اند. در این رابطه هفت رشته دانشگاهی عجیب را که شاید تا کنون نام آنها را نشنیده‌اید را به نقل از پایگاه اینترنتی بیزنس نیوز دیلی معرفی می‌کنیم.

1- رشته خیمه شب‌بازی:
دانشجویان دانشگاه کانکیتکت روزهای متمادی را جهت آموزش خیمه شب‌بازی که از سال 1946 در این دانشگاه ارائه می‌شود، می‌پردازند. این برنامه بخش اصلی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه کانکتیکت است.
در طول کلاس‌های خیمه شب بازی، دانشجویان باید کلاس‌های مقدماتی طراحی لباس، نور پردازی و صحنه آرایی را همراه با دروس طراحی و اجرای خیمه شب بازی پشت سر بگذارند. در این دانشگاه به دانشجویان این رشته مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته خیمه شب بازی اعطا خواهد شد.

2- دایه گری حرفه‌ای
دانشگاه سالیوان کنتاکی دوره 12 ماهه اخذ دیپلم دایه گری حرفه‌ای ارائه می‌دهد که گواهی انجمن آمریکایی دانشکده دایه گری و دیپلم کمک‌های اولیه را شامل می‌شود. به دانشجویان این رشته روشهای مراقبت از نوزادان و چگونگی رفتار و آموزش اصول اخلاقی و طرز تهیه وعده غذایی نوزادان تعلیم داده می‌شود. آنها همچنین یاد می‌گیرند چگونه و بطور موثر با خانواده‌ها و کودکان در ارتباط باشند. کلاس‌های ارائه شده در این دوره‌ها شامل «مراقبت و تغذیه»، «**** خانواده» و «مراقبت و نگهداری از نوزادان» می‌شود.

3- فرهنگ عوام:
دانشجویان علاقمند به تلویزیون، فیلم، طنز و مجلات، قطعا علاقمند به تحصیل در رشته مطالعات فرهنگ عوام در دانشگاه دولتی بولینگ گرین خواهند بود. اوهایو معتقد است این رشته فرصت استفاده از برنامه‌های تلویزیونی، فیلمها، خودروها، منازل، موسیقی و موزه‌ها را فراهم می‌آورد. رشته فوق شامل دوره‌های «مطالعات فرهنگ عوام»، «مقدمه‌ای بر فیلم‌های محبوب» و «نقش شما در فرهنگ عوام» می باشد. دانشجویان فارغ‌التحصیل در این رشته معمولا جذب مشاغلی نظیر تبلیغات بازرگانی، روابط عمومی، خبرنگاری، رسانه‌های گروهی،‌ تدریس و فعالیت‌ در کتابخانه و موزه‌ها می‌شوند.

4- اسلحه سازی
مدرسه عالی لاسن در ایالات متحده به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا هر آنچه که راجع به اسلحه‌ها از سلاح کمری گرفته تا توپ جنگی می‌خواهند بیاموزند. دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا مدرک فوق دیپلم اسلحه سازی با گرایش تعمیر سلاح‌های گرم یا اسلحه سازی دریافت خواهند کرد. دوره‌هایی که دانشجویان این رشته پشت سر می‌گذارند عبارتند از: «مبانی شلیک توپهای جنگی»، «امنیت سلاح‌های گرم» و «نصب تجهیزات دیده بانی اپتیکال».

5- مطالعات کانادا
دانشگاه دوک جزو معدود دانشگاه‌های ایالات متحده است که به دانشجویان فرصت تحصیل در رشته مطالعات کانادا را می‌دهد. مرکز مطالعات کانادا در دانشگاه دوک دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس در این رشته را ارائه می‌دهد.
دانشجویانی که در این رشته ثبت نام می‌کنند دروسی نظیر «زبان فارسه در آمریکای شمالی» و «مرزهای امریکا و سرزمین‌های مرزی آن» و «کانادای فرانسوی در صحنه» را پشت سر خواهند گذاشت.

6- مدیریت تصمیم‌گیری
کارفرمایان جویای تصمیم گیران قاطع باید فارغ التحصیلان دانشگاه ایندیانا را به استخدام درآورند. دانشکده بلومینگتون ایندیانا دوره دکترای رشته علوم تصمیم گیری ارائه می‌دهد که تمرکز اصلی آن بر روی شیوه‌های کمی است که به اتخاذ تصمیم در محیط حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند. این دانشگاه می‌گوید برنامه فوق بر استفاده از مدل‌های ریاضی و استدلال‌های تحلیلی جهت حل مسائل و مشکلات مبتنی است. دروس ارائه در این دوره‌ها شامل «تحقیقات عملیاتی»، «کنترل و طراحی عملیات» و «شبیه سازی سازمانی» می‌شوند.

7- دلالی / حراجی
سریع صحبت کردن تنها یکی از قابلیت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی هریسبرگ در طول دوره دلالی و حراجی خواهند آموخت. دانشگاه پنسیلوانیا در دوره‌های دو ساله در میان سایر رشته‌های خود رشته دلالی و حراجی را ارائه می‌دهد که در آن به دانشجویان چگونگی تکلم و ادا کردن بهتر پیشنهادات حراجی را می‌آموزد. کلاس‌های این رشته شامل «ارتباط با حضار»، «قانون دلالی و حراج» و «آمادگی برای حراج» می‌شوند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

فارغ التحصيل فني و حرفه اي بيكار كم داريم

با سهراب رضايي، رئيس دانشگاه فني و حرفه اي كشور

نويسنده: امين جلالوند

اشاره: يکي از بحران هاي جدي **** آموزش عالي کشور، کاربردي نبودن بسياري از دروس دانشگاهي است که همين مساله نيز چالش ديگري به نام افزايش فارغ التحصيلان بيکار را پديد آورده است، دانشجوياني که پس از فراغت از تحصيل، نه آموخته هايشان به درد بازار کار مي خورد و نه حاضرند در مشاغلي غير از رشته تخصصي شان کار کنند. تمرکز بر آموزش هاي تئوري در مراکز آموزش عالي موجب شده است **** دانشگاهي ما با صنعت نيز فاصله بگيرد و حتي بسياري از دانشگاه هاي فني و مهندسي کشور نيز خروجي هايي را به جامعه تحويل مي دهند که شمار زيادي از آنان نمي توانند تاثير مثبتي بر اقتصاد کشور و توليد ثروت ملي داشته باشند.
در اين ميان، دانشگاه فني و حرفه اي در تلاش است روي آموزش هاي فني و کاربردي تمرکز کرده و آموزش هايي را به دانشجويان منتقل کند که بتوانند پس از فارغ التحصيلي در بازار کار نيز حرفي براي گفتن داشته باشند.
اين دانشگاه هم اکنون بيش از 250 هزار دانشجو دارد که همه آنها از هنرستان هاي فني و حرفه اي و کار دانش جذب شده اند و بيش از 90 درصد اين دانشجويان نيز در مقطع کارداني تحصيل مي کنند.
شايد برايتان جالب باشد بدانيد در شرايطي که هم اکنون **** آموزش عالي با 500 هزار ظرفيت خالي در مقطع کارداني و کارشناسي روبه رو ست، اما رقابت براي ورود به دوره هاي آموزش رايگان دانشگاه فني و حرفه اي بسيار شديد است و حتي سهراب رضايي، رئيس دانشگاه فني و حرفه اي کشور در گفت وگو با «جام جم» يادآوري مي کند: هر ساله حدود 20 درصد از متقاضيان دانشگاه فني و حرفه اي پذيرش مي شوند و نزديک به 280 هزار نفر هم پشت کنکور اين دانشگاه مي مانند.
رضايي از کم توجهي **** آموزش عالي به بحث تربيت تکنيسين گلايه دارد و در گفت وگوي مفصل با ما معتقد است اگر آموزش هاي کاربردي به دانشجويان ارائه مي شد و از دوره هاي کارداني و فني و حرفه اي در دانشگاه ها حمايت بيشتري به عمل مي آمد، حالااين ميزان فارغ التحصيل بيکار در کشور نداشتيم. مشروح اين گفت وگو در پي مي آيد.

صادقانه بگويم بسياري از مردم هنوز هم اين تصور را دارند که دانش آموزان هنرستاني و دانشجويان فني و حرفه اي از سر ناچاري در اين مراکز آموزشي ادامه تحصيل مي دهند و دانش آموزان باهوش تر در رشته هاي نظري مثل رياضي و تجربي درس مي خوانند. موافقيد؟
صددرصد با اين نوع نگاه مخالفم و تجربه مديريتم در دانشگاه فني و حرفه اي، خلاف اين موضوع را ثابت کرده است. انسان ها داراي هوش هاي مختلفي هستند که يکي از آنها، هوش تجسمي و عملي است. اتفاقا از نظر ما دانش آموزان هنرستاني، دانشجويان فعال و پرجنب و جوشي هستند که حوصله آرام نشستن در کلاس هاي درس را ندارند و فضاي آموزشي بسياري از مدرسه هاي کشور نيز مستعد روحيات و علايق اين دانش آموزان نيست، بنابراين آنها ترجيح مي دهند به هنرستان ها بيايند و کار عملي انجام دهند.
در دانشگاه فني و حرفه اي، استاد و دانشجو با لباس شيک و تميز وارد نمي شوند و فضا براي هوش تجسمي و کارهاي عملياتي آماده است و اتفاقا دانشجويان فني و حرفه اي افراد نخبه اي هستند.
اغلب دانشجوياني که دوره تکنيسيني را طي کرده اند، افراد موفقي در بازار کار و تدريس هستند. البته برخي دانشجويان نخبه دانشگاه فني و حرفه اي که اختراعات زيادي هم دارند، در کنکور کم مي آورند و به همين دليل، گاه فشاري هم بر ما وارد مي شود که براي اين گروه از متقاضيان، سهميه اي ويژه براي پذيرش در دانشگاه قائل شويم.
اين دانشجويان مي گويند ما حوصله کتاب خواندن نداريم، اما کار فني بلد هستيم، مثلاچندي قبل با يکي از دانشجويان دانشگاه فني و حرفه اي در کرمان صحبت مي کردم که شش اختراع عملياتي منحصر به فرد داشت و از من مي خواست اجازه دهم بدون کنکور وارد مقطع بالاتر شود. وقتي به او گفتم چرا با اين استعداد عالي در کنکور شرکت نمي کني، گفت خودش مي داند توانايي قبول شدن در کنکوري مبتني بر تئوري ها را ندارد.
همچنين نمونه هاي زيادي از اين گونه افراد داريم. مثلادانشجوي ديگري در دانشگاه فني و حرفه اي ميناب داريم که 91 اختراع دارد، اما حوصله کنکور ندارد و به جايش حاضر است از صبح تا شب در آزمايشگاه کار کند.
مي خواهم بگويم دانش آموزان و دانشجويان رشته هاي فني و حرفه اي اصلاتنبل نيستند، اما متاسفانه با ترويج فرهنگ مدرک گرايي در کشور، غافل شدن از رشته هاي فني و تمرکز بيش از حد بر رشته هاي تئوري، چنين ديدگاه نادرست و غيرمنطقي اي نسبت به آنها وجود دارد.

با نگاهي گذرا به تاريخچه 40 ساله دانشگاه فني و حرفه اي به نظر مي رسد از روز اول قرار نبوده آموزشکده هاي فني به دانشگاه تبديل شود. چه اتفاقي افتاد که آموزشکده هاي فني در کشور تجميع و با نام دانشگاه فني و حرفه اي خوانده شدند؟
دانشگاه فني و حرفه اي دو تاريخچه دارد. يک تاريخچه دانشگاه فني و حرفه اي به برنامه پنجم توسعه برمي گردد که از ابتداي سال 90 شروع شد و تاريخچه ديگر هم به بحث تربيت تکنيسين و آموزشکده هاي فني و حرفه اي مربوط است که به چند دهه قبل مي رسد.
بحث تربيت تکنيسين در کشور ما از سال 1344 مطرح و همان سال با تاسيس اولين هنرستان فني، آموزش هاي فني به علاقه مندان آغاز و سپس يک هنرستان دخترانه هم افتتاح شد و به اين تربيت، تاسيس اين هنرستان ها تا زمان انقلاب ادامه داشت.

در زمان انقلاب ما 14 هنرستان فني بيشتر نداشتيم که آن موقع به نام انستيتو تکنولوژي خوانده مي شدند و کار ترتبيت تکنيسين را انجام مي دادند.
آن زمان، بحث تربيت تکنيسين در دنيا بسيار مطرح و مهم بود و به دليل ارتباط علمي ايران با کشورهاي غربي، موضوع تربيت تکنيسين نيز وارد کشور ما شد، اما با گذشت زمان، چون درس خواندن در دانشگاه جذابيت بيشتري
پيدا کرد، اين آموزشکده هاي فني تجميع و به نام دانشگاه خوانده شد.

اما بعد از انقلاب، تربيت تکنيسين به عهده آموزش و پرورش گذاشته شد، ولي آموزش و پرورش به دليل اولويت هاي زيادش، رفته رفته آموزش هاي فني و حرفه اي در آموزشکده هاي فني، به صورت کج دار و مريز ارائه مي شد.
بالاخره با روي کار آمدن **** جديد آموزش متوسطه در دولت سازندگي، بحث تربيت تکنيسين نيز دوباره مطرح و قرار بر اين شد از آموزش هنرستاني ها و کاردانشي ها بيشتر حمايت شود.
در اوايل دولت آقاي هاشمي، به دليل افزايش تعداد کنکوري ها قرار شد بخشي از دانش آموزان متوسطه به سمت آموزش هاي فني و حرفه اي در هنرستان ها و کاردانش ها هدايت شوند. سپس با تقويت هنرستان ها و افزايش تعداد آنها کار به جايي رسيد که مسئولان وقت آموزش و پرورش و آموزش عالي کشور به اين فکر افتادند حالابا افزايش تعداد دانش آموزان فني و حرفه اي بايد فکري به حال ادامه تحصيل اين گروه از دانش آموزان کرد، به همين دليل در آن سال ها، دفتر مدارس عالي در آموزش و پرورش تشکيل شد تا اين که اوايل دولت نهم و دهم، آموزشکده هاي فني و حرفه اي با رشد روزافزون روبه رو شدند؛ طوري که هم اکنون 165 دانشکده فني و حرفه اي فعال، سه مرکز داراي مجوز و حدود 42 مرکز آموزش عالي فني و حرفه اي داريم که اين 42 مرکز، مصوبه سفرهاي استاني بوده که هم اکنون در حال تاسيس هستند.

چه جاذبه هايي موجب افزايش تعداد دانشکده هاي فني و حرفه اي در دولت سازندگي و بالارفتن ميزان استقبال دانش آموزان از دوره هاي فني و حرفه اي شد؟
مهم ترين جاذبه دوره هنرستان اين بوده و هست که دانش آموزان هنرستاني از همان سال دوم هنرستان، رشته درسي خود را انتخاب مي کنند و تحصيلات دانشگاهي شان هم همان رشته تحصيلي دوره دبيرستان خواهد شد. مثلااگر دانش آموزي در هنرستان، وارد رشته برق يا مکانيک شد، ادامه تحصيل دانشگاهي اش هم همان رشته برق يا مکانيک دوره دبيرستان خواهد بود. يعني آموزشکده هاي فني و حرفه اي به اين منظور تاسيس شد که دو سال تربيت در دانشگاه ها با سه سال تحصيل در هنرستان ها جمع شود و در نهايت، دانشجو پس از فارغ التحصيلي، يک دوره پنج ساله کارآمد را طي کند. بنابراين سه سال تحصيل در هنرستان با دو سال تحصيل در دانشکده هاي فني و حرفه اي جمع مي شود و يک دوره پنج ساله کاربردي به وجود مي آيد که بيشتر دروس تحصيلي دانشجو طي اين پنج سال، دروس کارگاهي است.
دانش آموز در کارگاه هاي هنرستان ها با الفباي حرفه اش آشنا مي شود، کار با دستگاه ها را ياد مي گيرد و بعد از ورود به دانشگاه نيز ديگر دانشجويي نيست که تازه از صفر شروع کرده باشد، بلکه اين دانشجو از همان روز اول مقدمات رشته اش را خوانده و الان دوره تکميل آموخته هايش را مي گذراند. به همين دليل هم دانشجو پس از دو سال تحصيل در مراکز آموزش عالي مي تواند به عنوان نيروي ماهر، فني و آچار به دست يا همان تکنيسين به کشور خدمت کند.

تکنيسين ها 80 درصد شغل هاي دنيا را دارند که ما در ايران به اين دوره ها کارداني مي گوييم؛ يعني فردي که با حداقل آموزش دانشگاهي مي تواند وارد بازار کار شود.
دوره کارداني، حداقل آموزش هاي آکادميکي است که يک شهروند تحصيلکرده بايد طي کند تا وارد جامعه و بازار کار شود. در اين دوره ها، دانشجو حداقل واحدهاي آموزش دروس عمومي را که براي يک شهروند خوب شدن نياز است طي مي کند، اما 70 درصد واحدهاي آموزشي اش، دروس عملي و کارگاهي خواهد بود که تلفيق اين آموخته ها باعث مي شود يک دانشجوي کاردان بعد از پنج سال تحصيل در رشته خودش يک استادکار نيمه ماهر باشد.

اما در دهه 80 شاهد بوديم دانش آموزان از مراکز پيش دانشگاهي بيشتر از هنرستان ها استقبال کردند و حتي اين استقبال تا امروز هم ادامه داشته است. چرا **** آموزش و پرورش نتوانست اين ميزان اشتياق سابق دانش آموزان به دوره هاي فني و حرفه اي را حفظ کند؟
ببينيد وقتي **** هنرستاني در برابر مقطع پيش دانشگاهي راه افتاد، از همان اول هم قرار نبود همه ديپلمه هاي دبيرستاني به مقطع پيش دانشگاهي وارد شوند، بلکه قرار بود تنها عده اي بتوانند وارد پيش دانشگاهي بشوند و عده اي ديگر بتوانند از اين فيلتر عبور کنند و از طريق هنرستان ها وارد دانشگاه شوند، اما با مقاومت اجتماعي و رشد مدرک گرايي، کم کم پيش دانشگاهي هم به يک پايه تحصيلي اجباري تبديل شد که بيشتر دبيرستاني ها بايد از آن عبور مي کردند.

هم اکنون چه تعداد دانشجو در دانشگاه فني و حرفه اي تحصيل مي کنند؟
ما در سراسر کشور حدود 250 هزار دانشجو و 165 مرکز آموزش عالي فني و حرفه اي داريم که از اين تعداد، 55 مرکز فني و حرفه اي دخترانه و 110 مرکز هم پسرانه است.

گويا طي سال هاي اخير، تعداد بيشتري از رشته هاي مقطع کارشناسي به فهرست رشته هاي دانشگاه فني و حرفه اي اضافه شده است؟
درست است، اما هنوز هم رشته هاي مقطع کارداني ما خيلي بيشتر از رشته هاي کارشناسي است. در دانشگاه فني و حرفه اي، حدود 64 رشته در مقطع کارداني تدريس مي شود که در 28 رشته هم مقطع کارشناسي را برگزار کرده ايم. البته مقطع کارشناسي ما ناپيوسته است، يعني دانشجو بايد ابتدا مقطع کارداني را بگذراند و سپس براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي اقدام کند، اما همچنان بيش از 90 درصد دانشجويان ما در مقطع کارداني تحصيل مي کنند و اصلاقصد نداريم به سمت توسعه رشته هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه فني و حرفه اي حرکت کنيم.

چرا با وجود اين که طي چند سال اخير، بيش از يک ميليون نفر پشت کنکور کارشناسي ارشد صف کشيده اند، مي گوييد برنامه اي براي افزايش تعداد رشته هاي کارشناسي و تمرکز بيشتر بر توسعه رشته هاي تحصيلات تکميلي نداريد؟
ما دو ماموريت اصلي براي دانشگاه فني و حرفه اي تعريف کرده ايم. اولين ماموريت دانشگاه، تربيت تکنيسين در کشور است که در کشور مغفول مانده است و هم اکنون مي بينيم اغلب دانشگاه هاي کشور به سمت مدرک گرايي پيش رفته اند و به فکر گسترش ظرفيت پذيرش در مقطع تحصيلات تکميلي هستند.

دومين ماموريت ما هم آموزش هاي عملي و کارگاهي به دانشجويان است؛ طوري که دانشجو پس از فارغ التحصيلي بيکار نباشد.
مطمئن باشيد اگر آموزش هاي کاربردي به دانشجويان ارائه مي شد و از دوره هاي کارداني و فني و حرفه اي در دانشگاه ها حمايت بيشتري به عمل مي آمد، حالااين ميزان فارغ التحصيل بيکار در کشور نداشتيم. به همين دليل هم ماهيت اکثر رشته هاي دانشگاه فني و حرفه اي، رشته هاي کاربردي و عملياتي است. يعني دانشجوي صنعت چوب بايد براي آموزش رشته هاي عملي اش ميز بسازد، دانشجوي جوشکاري داريم که مجبور است جوشکاري کند يا دانشجوي اتومکانيک داريم که طي تحصيلش، موتور ماشين تعمير مي کند و درکل، دانشجو خود به خود از همان روز اول کار و درس را با هم ياد مي گيرد.
در حقيقت، ما برخلاف بسياري از رشته هاي دانشگاهي که حالايک ميليون و صد هزار نفر پشت کنکور کارشناسي ارشد آن مانده اند، در برخي رشته ها اصلادوره کارشناسي نداريم و حتي تقاضا هم براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي پايين است.

مطابق آمارهاي ما هم اکنون فقط 28 رشته کارشناسي داريم و جالب تر آن که تنها بين 8 تا 10 درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه فني و حرفه اي مي خواهند وارد مقطع کارشناسي شوند.

مثلاشما در وزارت علوم نمي بينيد دانشجوي دانشگاه فني و حرفه اي به وزارت علوم برود و اعتراض کند چرا در دانشگاه ما رشته فوق ليسانس جوشکاري نداريم. به اين دليل که بازار کار براي رشته درسي شان وجود دارد و زماني هم که مي بينند بعد از پايان تحصيلات در همان رشته تحصيلي مي توانند کاري پيدا کنند اصراري براي ادامه تحصيل ندارند.
ما مي خواهيم با مدرک گرايي مبارزه کنيم و دليلي ندارد چهار سال از بهترين دوران جواني دانشجو را بگيريم و بعد از دوره کارشناسي به او يک برگه بدهيم. بعد هم وقتي دانشجو گفت حالاپس از فارغ التحصيلي کجا کار کنم، بگوييم نمي دانيم.
سياست دانشگاه ما اين است هر کسي که وارد دانشگاه فني و حرفه اي شد، بداند بعد از پايان تحصيلات مي تواند کاري پيدا کند.
اما خيلي از همين دانشجوهاي فارغ التحصيل شده دانشگاه فني و حرفه اي از اقشار متمکن جامعه نيستند و سرمايه اي براي راه اندازي يک کسب و کار مرتبط با رشته دانشگاهي شان ندارند، در حالي که اغلب رشته هاي فني و حرفه اي براي درآمدزايي و خوداشتغالي نياز به سرمايه گذاري دارد.
مي پذيرم بسياري از دانشجويان دانشگاه فني و حرفه اي از اقشار متوسط يا طبقه متوسط به پايين جامعه هستند که تمکن مالي براي راه اندازي کار در ابتداي دوران دانشجويي يا پس از فارغ التحصيلي.
به همين دليل نيز طرحي به نام حمايت از تعاوني هاي دانشجويي راه اندازي کرده ايم که در آن چند دانشجوي
فني و حرفه اي با کمک استادشان محصول توليد مي کنند و به بازار ارائه مي دهند.
يعني اگر دانشجو مي تواند کار کند، به او اختيار داده مي شود که از امکانات دانشگاه مثل سوله ها، آب، برق، گاز و ساير امکانات جانبي استفاده کند تا اشتغال و درآمدزايي داشته باشد. در اين طرح، سهمي از سود توليد محصول به دانشجو، سهمي به استاد و سهمي هم به دانشگاه مي رسد که دانشگاه هم سهمش را صرف تجهيز امکانات دانشگاه و تهيه محصولات کمک آموزشي مي کند.
در واقع با اين طرح تلاش مي کنيم به دانشجو بقولانيم آموزش هاي دانشگاهي اش مي تواند درآمدزا هم باشد و چنان براي دانشجو برنامه ريزي کنيم که حتي در ساعت هاي بيکاريش هم به سمت تعميق دانسته هايش حرکت کند و با اين کار، رويکردي تعريف کرده ايم که در آن آموزش توليد محور در دانشگاه فني و حرفه اي را در دستور کار قرار داده ايم.
الان حدود 30 تا 40 تعاوني دانشجويي در سراسر کشور راه اندازي کرده ايم و نگاهمان اين است که هر کدام از مراکز ما حداقل يک تعاوني دانشجويي داشته باشد.
ولي کار در اين تعاوني ها که نمي تواند به عنوان يک شغل دائم براي دانشجو تعريف شود.
وقتي از اين نوع توليد صحبت مي کنيم، منظورمان توليد انبوه نيست، بلکه توليد در حد کوچکي است که بتواند اعتماد به نفس و اميد را در دانشجو ايجاد کند که بيکار نباشد و درحقيقت، شرايطي ايجاد کرده ايم که دانشجو در صورت داشتن دانش و آگاهي درباره رشته اش مي تواند در همان رشته دانشگاهي اش، محصول در دانشگاه توليد کند.

پس براي اشتغال آن دسته از فارغ التحصيلاني که در قالب تعاوني ها جا نمي گيرند يا اصلادوست ندارند در تعاوني هاي دانشگاه هاي فني و حرفه اي کار کنند، چه فکري کرده ايد؟
امروزه در دنيا بحثي به نام دانشگاه نسل سوم يا دانشگاه کارآفرين مطرح مي شود. يعني وظيفه دانشگاه ها ديگر فقط آموزش و پژوهش نيست، بلکه دانشگاه بايد تا پايان کار، دانشجو را حمايت کند و ببيند اصلامحصول و خروجي دانشگاه در بازار کار طرفداري دارد يا خير. ما به دنبال اين هستيم که اين نوع نگاه را در دانشگاه فني و حرفه اي جا بيندازيم و الگويي از دانشگاه مدرن را در مقابل دانشگاه هاي سنتي ايجاد کنيم.
به همين منظور هم در نظر داريم بزودي طرح حمايت از تربيت تکنيسين ها را به مجلس ببريم و تلاش کنيم شوراهاي شهر و اصناف مختلف، بخشي از مجوز کارهاي توليدي خود را در اختيار تکنيسين هاي دانشگاه فني و حرفه اي قرار دهند و از آنها حمايت کنند تا به اين ترتيب، فارغ التحصيل دانشگاه فني و حرفه اي بتواند راحت تر کار پيدا کند.

يکي از عمده انتقادهايي که از دانشگاه فني و حرفه اي مي شود اين است که بسياري از دانش آموزان فارغ التحصيل در هنرستان ها، پشت کنکور سخت دانشگاه فني و حرفه اي گرفتار مي شوند. چرا ظرفيت پذيرش دانشجو در اين دانشگاه با تعداد متقاضيان آن نسبت منطقي ندارد؟
دليلش اين است که همه صندلي هاي آموزش عالي براي دبيرستاني ها بوده است. حتي تا قبل از شکل گيري دانشگاه فني و حرفه اي، حتي يک ظرفيت خالي هم براي هنرستاني ها در نظر گرفته نشده بود تا اين که مطابق اسناد بالادستي، آموزش و پرورش موظف شد حداقل 50 درصد از ظرفيت هايش را تا پايان برنامه پنجم توسعه به دانش آموزان فني و حرفه اي اختصاص دهد، اما مساله اينجاست حالابسياري از فارغ التحصيلان هنرستاني دوست دارند ادامه تحصيل دهند، اما ظرفيت براي پذيرش آنها کافي نيست.
ظرفيت سالانه دانشگاه فني و حرفه اي براي پذيرش دانشجو، حدود 70 هزار نفر است که اين ميزان، به هيچ وجه جوابگوي متقاضيان تحصيل در اين دانشگاه نيست. حتي سال به سال بر تعداد فارغ التحصيل هنرستاني مان اضافه مي شود، اما براي پذيرش دانشجوي فني و حرفه اي ظرفيت کافي نداريم.
چون دانشگاه فني و حرفه اي تنها دانشگاه دولتي براي ادامه تحصيل هنرستاني هاست، رقابت شديدي وجود دارد و ساير دانشگاه ها پولي است. بنابراين به دليل کمبود ظرفيت دانشگاهي براي هنرستاني ها مجبور به برگزاري کنکور هستيم.

با وجود ظرفيت پذيرش 70 هزار نفري دانشگاه فني و حرفه اي، چه تعداد متقاضي داريد؟
دانشگاه فني و حرفه اي مي تواند هر ساله حدود 20 درصد از متقاضيان را پذيرش کند و نزديک به 280 هزار نفر هم پشت کنکور اين دانشگاه مي مانند که خود ما هم منتقد اين وضع هستيم و از مسئولان آموزش عالي مي خواهيم فکري به حال توسعه کمي و کيفي آموزشکده هاي فني و حرفه اي کنند.

با آن که آمارهاي رسمي مي گويد حدود 900 هزار نفر از فارغ التحصيلان دانشگاهي کشور بيکار هستند، آماري داريد که چه تعداد از فارغ التحصيلان دانشگاه فني و حرفه اي بيکار يا شاغل هستند؟
مطابق اطلاعات مرکز آمار ايران، حدود 85 درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه فني و حرفه اي شاغل هستند، اما من معتقدم کمتر دانشجويي پيدا مي شود که در دانشگاه فني و حرفه اي درس خوانده باشد و دنبال شغل بگردد، اما بيکار مانده باشد.

پذيرش اين حرف، کمي سخت است. در حالي که حتي بازار کار براي جذب بسياري از نخبه هاي علمي از دانشگاه هاي معتبر کشور با چالش جدي مواجه است، چطور مي توان گفت 85 درصد از فارغ التحصيلان کارداني از دانشگاه فني و حرفه اي شاغل هستند؟
به اين دليل مي گويم حداقل 85 درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه فني و حرفه اي شاغل هستند که در بين فارغ التحصيلان بيش از 50 رشته از 64 رشته موجود، حتي يک نفر را هم نمي توانيد پيدا کنيد که در اين رشته ها بيکار مانده باشد، چون هم نياز بازار کار براي جذب آنها بسيار بالاست و هم اين رشته هاي خاص فقط در دانشگاه فني و حرفه اي تدريس مي شود.

اين رشته هايي که مي گوييد در آن اصلافارغ التحصيل بيکار نداريم، کدام است؟
مثلارشته تکنيسين تاسيسات ساختمان، تکنيسين جوشکاري، تکنيسين تراشکاري و فوق ديپلم قلم زني رشته هايي هستند که مي توانم ادعا کنم همه فارغ التحصيلانشان از دانشگاه فني و حرفه اي شاغل هستند، زيرا اين رشته ها مثل مکانيک خودرو، حتي اگر در بازار کاري نباشد، شخص مي تواند خودش با کمترين سرمايه شروع به کار کند.
يعني در حالي که **** آموزش عالي در بسياري از موارد نتوانسته است همگام با نيازهاي کشور دانشجو جذب کند، اما دانشگاه فني و حرفه اي با رويکردي نياز محور تلاش کرده و همچنان تلاش خواهد کرد دانشجويانش را مطابق با نيازهاي اشتغال جامعه جذب کند.
مثلاامسال رشته جديدي به نام تعمير و نگهداري پله برقي و آسانسور راه اندازي کرده ايم که حتي يک فارغ التحصيل دانشگاهي اين رشته در کشور وجود ندارد و امکان ندارد با وجود بازار فعلي مسکن به اين زودي ها اين رشته در بازار کار اشباع شود.
حتي در يک دوره زماني مجبور شديم 3000 جوشکار خارجي براي طرح نفتي پارس جنوبي استخدام کنيم، در حالي که الان با تربيت تکنيسين هاي جوشکار در دانشگاه فني و حرفه اي، بسياري از نيازهاي داخل را جواب داده ايم.

آن 15 درصد از رشته هاي دانشگاه فني و حرفه اي که در آن بيکاري وجود دارد، شامل چه رشته هايي است؟
در رشته هايي مثل حسابداري، کامپيوتر و امور اداري و کشاورزي، فارغ التحصيلان اين رشته ها در دانشگاه فني و حرفه اي با مشکل اشتغال روبه رو هستند و به دليل اين که ساير دانشگاه ها هم بدون توجه به نيازهاي واقعي بازار کار، اين رشته ها را تدريس مي کنند و متاسفانه جو غالب بازار کار هم به اين شکل است که کارفرما ترجيح مي دهد مثلايک کارشناس يا کارشناس ارشد کامپيوتر را استخدام کند، برخي تکنيسين هاي دانشگاه فني و حرفه اي در اين رشته ها بيکار مانده اند.

چرا وقتي مي بينيد در اين رشته ها با بيکاري فارغ التحصيلان مواجه هستيد و اين رشته ها در بازار کار اشباع شده است، باز هم دانشجو جذب مي کنيد؟
امسال برنامه ما هم کاهش پذيرش دانشجو در اين رشته هاست و پذيرش در رشته هاي کامپيوتر، حسابداري و کشاورزي را محدود کرده ايم و به جاي آن برخي ميان رشته ها را گسترش داده ايم.
مثلارشته حسابداري عمومي را به حسابداري صنعتي و رشته تکنيسين کامپيوتر را به رشته IT تغيير داديم تا تحصيل در اين رشته ها، تناسب بيشتري با بازار کار داشته باشد.

چرا دانشگاه فني و حرفه اي، دخترانه و پسرانه است؟
ما براساس تعصب خاصي، دانشجويان پسر و دختر را از هم جدا نکرديم، بلکه براساس توانايي هاي دانشجويان، آنها را جدا کرده ايم. زيرا معتقديم يکسري رشته هاي فني و عملي با سليقه، روحيه و توانايي هاي دختران مناسب است و برخي هم براي پسران مناسب تر است.
يکسري رشته هاي کارگاهي، خشن، مثل تعمير خودرو مي طلبد دانشجو پسر باشد و در برخي رشته هاي ظريف مثل گرافيک، نقاشي، خياطي، طراحي دوخت و طراحي پوشاک و نساجي دختران موفق تر هستند.
از سوي ديگر، اين جداسازي آموزشکده هاي عالي فني و حرفه اي مطابق با سند آمايش آموزش عالي است، زيرا در اين سند آمده که بايد رشته هاي دانشگاهي متناسب با نيازهاي جسمي و رواني دانشجويان انتخاب شود که با تفکيک رشته ها در دانشگاه فني و حرفه اي اين کار انجام مي شود.
همچنين چون اغلب درس هاي ما کارگاهي است که دانشجويان با لباس کار حاضر مي شوند و نياز به آزادي عمل بيشتري دارند، بنابراين نمي توانيم کارگاه هاي دانشگاه فني و حرفه اي را مختلط برگزار کنيم.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران خبر داد:[/h]
[h=1] 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاقمند به فراگیری مهارت‌آموزی

[/h]





مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به آمار 50 درصدی متقاضیان دانشگاهی برای فراگیری دوره های مهارت آموزی، از تهیه و تدوین پودمانهای آموزشی و تخصصی به منظور پویایی هر چه بیشتر بازار کار خبرداد.

حمیدرضا خانپور در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای درصدد تهیه و تدوین پودمان های آموزشی و تخصصی مهارت‌های فنی و حرفه ای در راستای یکپارچه سازی **** توسعه اشتغال و اثرگذاری آن بر پویایی بازار کار است.

وی آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای را حلقه مفقوده ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به عرصه صنعت و کسب و کار کشور دانست و تاکید کرد: فراگیری مهارتهای فنی و حرفه ای در صنایع و آشنایی با راهکارهای جهانی جهت ایجاد زمینه های اشتغال پایدار موجب ارتقای حرفه ای شاغلان واحدهای صنعتی و افزایش بهره وری و شکوفایی اقتصادی کشور می شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به آمار 50 درصدی متقاضیان دانشگاهی برای گذراندن دوره‌های مهارت آموزی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با گذراندن دوره های مهارتی، ضمن آشنایی با روند کار در صنایع و فعالیتهای تولیدی در فضای واقعی کسب و کار قرار گرفته و زمینه اشتغال پایدار را برای خود فراهم می کنند.

خانپور با اشاره به سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم ***** از توسعه استانداردهای مهارتی، نیروی انسانی کارآمد و متخصص، ارتقای سطح مهارت شاغلین و آموزش بازاریابی و کارآفرینی به عنوان برنامه های ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه ای نام برد.

به اعتقاد وی اجرای این برنامه‌ها می تواند در تک رقمی شدن نرخ بیکاری جوانان جویای کار و بهبود محیط کسب و کار موثر باشد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با فارس خبر داد
برگزاری دوره تکنیسین مهارتی در ۱۸ رشته/ شروع با ۲۰ هزار نفر

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از برگزاری دوره تکنیسین در ۱۸ رشته مهارتی با ۲۰ هزار متقاضی در کشور خبر داد.

13920307000163_PhotoA.jpg




عزیز حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به برگزاری دوره تکمیلی بین سطوح تحصیلی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: اولین مصوبات این دوره‌ها شامل 18 رشته توسط شورای گسترش دانشگاه علمی کاربردی مصوب شده است.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه مقرر شد 100 رشته برای این موضوع طراحی شود، تصریح کرد: این موضوع مربوط به سال جاری بوده و قرار است تا پایان سال اجرایی شود.
وی تأکید کرد: این رشته‌ها عمدتاً فنی و تکنسینی بوده که مطابق با نیاز بازار کار است.
به گفته حبیبی، مزیت دوره‌های تکمیلی استفاده از تجربیات و نقاط قوت **** آموزش نظری، مهارتی و نیاز بازار کار است تا افراد بتوانند با دریافت مهارت‌های مورد نیاز جامعه و بنگاه‌های اقتصادی، زودتر وارد بازار کار شوند.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص منابع آموزشی بین سطوح تحصیلی بیان داشت: برای 18 رشته مصوب شده، منابع تدوین و طراحی و سرفصل‌های آن نیز مشخص شده است.
وی عنوان کرد: برنامه‌های آموزشی رشته‌های دوره تکمیلی براساس استانداردها، پودمان‌ها و نیاز روز بازار اقتصاد و کشور تدوین شده است.
حبیبی با بیان اینکه به منظور افزایش سطح مهارتی متقاضیان از اساتید مجرب بهر‌ه‌گیری خواهد شد، گفت: مربیانی که تحت نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده در این دوره‌ها حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود 20 هزار نفر دوره کاردانی مهارتی خود را بگذرانند.
وی ادامه داد: مراکز منتخب آموزشی فنی حرفه‌ای سازمان به عنوان مجری این دوره‌ها انتخاب شده‌اند.
حبیبی تأکید کرد: پس از تدوین دستورالعمل اجرایی این دوره‌ها کار برگزاری اجرای این 18 رشته شروع می‌شود.
به گفته حبیبی دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی 1800 ساعته بود تا یک تکنسین مهارت‌های لازم را فرابگیرد.
انتهای پیام/ح
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معضل مدرک گرایی هر روز بغرنج تر می شود؛

ما براي كسب مدرك آمديم

مهدي ياراحمدي خراساني،تب دانشگاه رفتن و دانشجو شدن بسيار بالاست. شكر خدا با گسترش روز افزون دانشگاه آزاد، مراكز علمي كاربردي، مؤسسات غير انتفاعي، مراكز شبانه و بين الملل، پيام نور و... در كشور به هر جا بنگري دانشجويي قابل مشاهده است. به همين جهت است که ما از دوران دبیرستان در تلاش مصیبت بار برای کنکور و ورود به آن طرف ديوار دانشگاه هستیم. البته اكنون كه ورود به مقاطع كارداني و كارشناسي بسيار راحت تر از قبل شده اين تلاش يك سطح بالاتر آمده است و در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا دنبال مي شود. افراد خود را به هر در و ديواري مي زنند تا به هر صورتي كه شده به دانشگاه راه يابند.



البته اين كه در جامعه همه افراد در سطوح مختلف خواهان دانشجو شدن و پيشرفت علمي باشند نشان توسعه و بينش وسيع اجتماعي است. اما سؤال مهمي كه ايجاد مي گردد آن است كه آيا در واقع همه ي افراد به دنبال كسب دانش و بالارفتن درك و فهم علمي خويش هستند؟

سالانه میلیاردها تومان خرج کلاس های کنکور و کتاب های کمک درسی، تست و غیره می شود و چه بسیار افراد کم سوادی که به نام باسواد کردن جوانان و نشان دادن راهی برای رسیدن به دانشگاه صاحب ثروت و مکنت فراوان شده اند. جوانان و خانواده هایشان اکثراً در تب و تاب کنکور و قبولی در دانشگاه به عنوان یک آرمان و آرزوی بزرگ هستند و مشکلات روانی، هزينه ها، مصبیت ها، افسردگي ها و... هم که از نتايج نامطلوب اجتماعي این مسأله است. اما در این میان کمتر کسی است که نداند در دانشگاه خبری آن چناني از علم و دانش نیست! و تمام اینها برای گرفتن مدرک است! مسأله مدرک گرایی در كشور ما هر روز بغرنج تر می شود و نوعی رابطه متقابل میان مدرک و پرستیژاجتماعی بوجود آمده است. البته اگر این مسأله معطوف به دانش، مهارت و تجربه بود، بسیار هم خوب بود، اما از آنجا که رابطه چندانی میان مدرک و دانش در كشور ما وجود ندارد و هر نوع مدرکی از هر جا با هر رشته و دانشگاه و شهری مي تواند عامل قابل توجهي در پيشرفت باشد بنابراین می توان ادعا کرد این چرخه در جامعه بسیار معیوب است!

كافيست نگاهي به شيوه جذب مدرسين حق التدريس دانشگاه داشته باشيم. اساتيد با حق التدريس هاي پايين و بدون ارزيابي مناسب جذب مي شوند و ديگر خبري از عشق و علاقه به آموزش نيست. به اين سيكل ارتباطي توجه كنيد؛

مؤسسه آموزشي كه به دنبال پول و منفعت اقتصادي است، دانشجويي كه به دنبال مدرك است و استادي كه به دنبال حق التدريس است و در واقع چيزي كه اينجا قرباني مي شود علم و دانش است. البته نمي خواهم تنها به جنبه هاي منفي موضوع پرداخته باشم از اين رو ذكر اين نكته ضرورت دارد كه در اين ميان هنوز هم اساتيد باسواد، عاشق و علاقمند و يا مؤسساتي كه اهداف علمي و پژوهشي را دنبال مي كنند زياد هستند ولي نكته نگران كننده اين است كه روند توسعه اين نگاه بسيار كند شده و در مقابل توسعه مدرك گرايي بسيار رشد يافته است. لذا بايد مفهوم دانشجو را در جامعه دوباره تعريف كرد؛

دانشجو عنصري پويا، زيرك، فعال و كوشا در جامعه است كه با بهره گيري از فرصت هاي علمي، پژوهشي و آموزشي پيش رو ضمن توسعه خرد و فرزانگي خويش زمينه رشد و ارتقا جامعه را نيز فراهم مي نمايد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] تصویب 23 رشته جدید برای کاردانشی‌ها و آغاز پذیرش دانش‌آموز از مهر ماه

[/h]







مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از تصویب 23 رشته جدید برای شاخه کاردانش خبر داد و گفت: از مهر امسال برای همه رشته‌ها دانش‌آموز پذیرش می‌کنیم.

محمد شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه توسعه رشته‌های هنرستانی بر اساس نیاز بازار کار انجام می‌شود، گفت: هر ساله رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس محتوا وهمچنین عناوین جدید جهت بروزرسانی رشته‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرد که امسال نیز این روند برای تمامی رشته‌ها انجام شده است.

وی افزود: امسال نیاز بازار کار برای ایجاد رشته‌های جدید نیز مورد مطالعه قرار گرفت و با توجه به اینکه شغل‌های احصا شده در جامعه وجود داشت، برای 23 رشته در شاخه کاردانش برنامه‌ای به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شد که همه رشته‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رشته‌های جدید با هماهنگی سازمان پژوهش، برنامه‌ریزی شده و از مهر 92 برای رشته‌ها پذیرش دانش‌آموز خواهیم داشت.

شریف‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه آینده شغلی این رشته‌ها تضمین شده است، لذا خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که این رشته‌ها با آنالیز شغلی تعریف شده و نگران آینده شغلی این رشته‌ها نباشند.


[h=4]استعدادسنجی هنرستانی‌ها توسط مدیران[/h]
وی اظهار کرد: همچنین امسال برای آن دسته از دانش‌آموزانی که برای نخستین بار وارد هنرستان‌ها می‌شوند، طرحی در دست اجراست که از سوی مدیران هنرستان‌ها اعمال می‌شود؛ به این معنا که دانش‌آموزانی که وارد رشته‌های هنرستانی می‌شوند، از لحاظ استعداد و هدایت تحصیلی ارزیابی شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خود را جدی بگیرند، گفت: بر اساس اعلام سازمان سنجش، امسال 48 درصد از دانش‌آموزان پشت کنکوری را داوطلبان رشته‌های تجربی تشکیل می‌دادند و این بدان معناست که از بین بیش از یک میلیون و 70 هزار داوطلب کنکور، حدود 500 هزار داوطلب فارغ‌التحصیل رشته‌های تجربی هستند که دانشگاه‌ها تنها برای 31 درصد آنها ظرفیت پذیرش دارند، لذا مابقی داوطلبان نه راه ادامه تحصیل دارند و نه راه ورود به اشتغال.

شریف‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه باید تناسب جنسیتی داوطلبان در کنکور 50 درصد باشد، اما امسال 40 درصد داوطلبان کنکور را پسرها و 60 درصد را دختران تشکیل داده بودند و این نشان می‌دهد که توازن مناسبی در ورودی‌های دانشگاه نیز وجود ندارد. از این رو وزارت علوم، آموزش و پرورش و خانواده‌ها باید در کنار یکدیگر این موضوع را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: اگر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به درستی انجام شود و خانواده‌ها برای ورود فرزندانشان به رشته‌های خاص تاکید نداشته باشند، با توجه به استعداد و هوش دانش‌آموزان ایرانی، می‌توان از توانمندی‌ آنها در رشته‌های هنرستانی که تعدادشان بسیار زیاد و متناسب با هر علاقه و استعدادی است، به طور کامل بهره برد و منابع انسانی کشور در آینده را در مسیر درستی هدایت کرد.

این مسئول وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به اینکه در رشته‌های هنرستانی برای هر سلیقه با هر استعدادی رشته تحصیلی طراحی شده است، دانش‌آموزانی که وارد رشته‌های هنرستانی می‌شوند، نه تنها می‌توانند تا مقطع دکتری در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند، بلکه آینده شغلی آنها تامین شده و پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند.

به گفته شریف‌زاده، در حال حاضر بسیاری از رشته‌های صنعت قابلیت‌های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال در جامعه دارد، اما با توجه به اینکه خانواده‌ها و دانش‌آموزان اطلاعات دقیقی از آنها ندارند، وارد این رشته‌ها نمی‌شوند و وقت خود را صرف تحصیل در رشته‌های نظری همچون ریاضی، تجربی و انسانی می‌کنند که کنکور تنها راه ورود به شغل از طریق این رشته‌ها است. در حالی که با هدایت تحصیلی مناسب می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای شغل آینده خود را با ورود به رشته‌های هنرستانی تضمین کنند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران خبر داد
ارائه یک‌سوم آموزش مهارتی کشور در تهران/ تدوین کتب با همکاری بخش خصوصی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران گفت: بیش از یک سوم آموزش‌های مهارتی کشور در استان تهران قطب مهارت آموزی با حمایت بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.
13911206000525_PhotoA.jpg



به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» حمیدرضا خانپور با اشاره به سیاست جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مبنی بر توسعه و تعامل بیشتر با موسسات کارآموزی آزاد، اظهار داشت: بیش از یک سوم آموزش‌های مهارتی کشور در استان تهران قطب مهارت آموزی با حمایت بخش خصوصی صورت می‌پذیرد که نقش آن در رفع معضل بیکاری جوانان حائز اهمیت است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با اشاره به همکاری بخش خصوصی در برگزاری گذرهای مهارتی، پژوهش و تدوین کتب درسی، تصریح کرد: موسسات کارآموزی آزاد با برگزاری گذرهای مهارتی و آشنایی هم میهنان با حرفه های منجر به اشتغال آموزش های فنی و حرفه ای توسعه و بهبود کسب و کار و در نهایت خودکفایی کشور را رقم خواهند زد.
خانپور توسعه و بهبود فضای کار را زمینه ساز اشتغال مولد و پایدار دانست و گفت: با ترویج و تقویت فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی، آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازارکار، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با استفاده از آموزش فناوری و اقتصاد روز، حماسه اقتصادی عظیمی را به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/ح
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با فارس خبر داد
راه‌اندازی شبکه ملی مهارت/ آموزش مهارتی 40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه ای کشور از راه اندازی شبکه ملی مهارت خبر داد و گفت: 40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی آموزش مهارتی دریافت می‌کنند.

13911022000073_PhotoA.jpg




کورش پرند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» از راه اندازی شبکه ملی مهارت خبر داد و اظهار داشت: با راه اندازی شبکه ملی مهارت ارتباط همزمان با سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه های جامع علمی-کاربردی و فنی و حرفه ای و همچنین وزارت آموزش و پرورش تحقق می یابد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در 2 سال اخیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دیپلماسی مهارتی حضور خود را در عرصه های بین المللی تقویت کرده، افزود: با دیپلماسی مهارتی توانستیم کشورها را به سه دسته تقسیم کنیم.
وی ادامه داد: دسته نخست کشورهایی که بتوانیم از آنها تجربه کسب کنیم. دسته دوم کشورهایی که بتوانیم با آنها تبادل تجربه داشته باشیم و دسته سوم کشورهایی هستند که بتوانیم به آن ها کمک کنیم که تأکید بر کشورهای منطقه است.
پرند با اشاره به کشورهای توسعه یافته بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با استفاده از فضایی که باید در حوزه مهارت با کشورهای توسعه یافته ایجاد می شد، دیپلماسی مهارتی خود را بنا نهاد و تفاهم نامه هایی با کشورهای مختلف در این حوزه منعقد کرد.
* تعاملات آموزشی و مهارتی با 70 کشور جهان
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: این سازمان در تعامل با 70 کشور جهان و با همکاری دستگاه های مرتبط برای اولین بار برای مرتبط کردن آموزش های رسمی و غیررسمی در کشور، **** آموزش جامع مهارت و فناوری را طراحی و تدوین کرد که شامل سه زیر **** آموزش مهارت و فناوری، شرایط احراز اشتغال و **** صلاحیت حرفه ای است.
* 64 مرکز علمی کاربردی برای آموزش 11 هزار دانشجو
پرند با بیان اینکه 12 هزار و 500 آموزشگاه فعال خصوصی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد، بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ارتباط مستقیمی با دانشگاه‌های کشور دارد که حدود 64 مرکز علمی کاربردی با تعداد 11 هزار دانشجو در حوزه کاردانی وابسته به این سازمان مشغول به فعالیت و تحصیل هستند.
وی با تأکید بر اینکه تربیت تکنسین و کاردان از نیازهای اصلی جامعه است، تصریح کرد: 65 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و کمتر از 25 درصد در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند که به ازای هر سه کاردان یک کارشناس وجود دارد در حالی که طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر پنج کاردان یک کارشناس وجود داشته باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه هم اکنون 40 درصد از مراجعه کنندگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای کسب آموزش های مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، تصریح کرد: این سازمان بر اساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور باید به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری گام برداریم و در این راستا لازم است که دستگاه ها با مشارکت یکدیگر بسترهای قانونی، نهادی، فرهنگی، آموزشی و حمایتی لازم را فراهم نمایند.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه بیان داشت: این سازمان سال گذشته حدود 40 تفاهم نامه همکاری را در سطح ملی امضا کرد که هم اکنون در حال اجرای آنها است.
انتهای پیام/ح
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]با تلاش دو دانشگاه‌ استرالیایی؛
[/h]
[h=1] شبکه جهانی آموزش‌ مجازی رایگان راه‌اندازی می‌شود

[/h]





از سال آینده دو دانشگاه مطرح استرالیایی برای علاقه‌مندان در سراسر جهان واحدهای درسی مجازی رایگان ارائه می‌دهند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ مسئولان دانشگاه «نیوساوث‌ولز» استرالیا و دانشگاه «استرالیای غربی» در بیانیه مشترکی اعلام کردند که با همکاری بزرگترین موسسه ارائه‌دهنده دروس آنلاین سراسری و رایگان (MOOCs) که در حال حاضر خدمات آموزش مجازی را برای دانشگاه‌های استنفورد و کلمبیا در آمریکا فراهم می‌کند، قصد دارند به ارائه دروس آنلاین رایگان برای تمام علاقه‌مندان در سراسر جهان اقدام کنند.

دوره‌های آموزش مجازی گسترده‌ و رایگان شامل دوره‌های کوتاه‌مدتی هستند که توسط دانشگاه‌ها اختصاصا به صورت رایگان و آنلاین ارائه می‌شوند. این دوره‌ها در یک موضوع خاص افراد را آموزش می‌دهند اما معمولا تاثیری در شرایط عمومی یا اعتبار دانشگاه‌ها ندارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، مرکز مطالعات ایالات متحده در دانشگاه سیدنی ضمن انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد: دروس آنلاین سراسری و رایگان به جای اینکه تهدیدی برای دانشگاه‌های سنتی باشند می‌توانند فرصتی را برای دانشگاه‌ها فراهم کنند تا بتوانند بهتر از فن‌آوری استفاده کرده و به شهرت جهانی دست یابند.

دوره‌های اولیه که از سوی دانشگاه «نیوساوث‌ولز» ارائه می‌شوند در رشته‌های علوم و مهندسی خواهند بود و از سال 2014 میلادی راه‌اندازی خواهند شد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها از اواسط شهریور

[/h]







تقویم آموزشی سال تحصیلی 93-92 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم، تقویم آموزشی سال تحصیلی 93-1392 از نیمه دوم شهریور ماه آغاز می‌شود، بنابراین دانشگاه‌ها باید ترتیبی اتخاذ کنند تا برگزاری کلاس‌ها حداقل برای دو هفته در شهریور ماه انجام شود.
همچنین شروع نیمسال دوم تحصیلی نیز به گونه‌ای ​تعیین شود که بخش قابل توجهی از نیمسال جاری در سال جاری (بهمن و اسفند) برگزار شود.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اعلام کرد:
[/h]
[h=1] آموزشهای مهارتی شاه کلید رسیدن به اشتغال پایدار

[/h]





رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای را شاه کلید رسیدن به اشتغال پایدار دانست و گفت: تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص نیازمند ارائه آموزشهای مهارتی است.

کوروش پرند به خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، گفت: امروز بحث ایجاد اشتغال پایدار یکی از موضوعات بسیار مهم در کشورهای مختلف دنیاست و مهارت آموزی از جمله شاخصهای تاثیر گذار در ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری به شمار می رود.

وی افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404 که در آن به توانایی در تولید علم و فناوری و سهم برتر منابع انسانی در تولید ملی اشاره شده است یکی از راهکارهای موثر، آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای است که سهم مؤثر و بسزایی در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در بازار کار و جامعه دارد.

پرند درباره نامگذاری سال 2013 به عنوان سال آموزش برای همه، جوانان و مهارتها از سوی یونسکو اشاره کرد و گفت: این نامگذاری حاکی از آن است که مقوله آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای یک بحث جدی در دنیاست.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از صدور گواهینامه‌های بین المللی برای متقاضیان کار در خارج کشور خبر داد و درباره اجرای طرح کارورزی در کشور گفت: با اجرای این طرح زمینه ایجاد اشتغال موقت برای کارجویان دانشگاهی فراهم می شود.

وی همچنین از تأسیس 25 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، مالزی و عراق خبر داد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از تجارب خوبی در زمینه توسعه مشاغل خانگی و آموزش مهارت برای روستاییان برخوردار است و می تواند این تجربه‌ها را در اختیار کشورهای مختلف قرار بدهد.

پرند در پایان برپایی گذرهای مهارتی، ایستگاه‌های سیار آموزشی، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سراسر کشور را از جمله اقدامات صورت گرفته در هفته مهارت نام برد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
"جعفر میلی‌منفرد" نامزد کرسی وزارت علوم شد+ سوابق اجرایی








پس از گمانه‌زنی‌ها و اعلام اسامی مختلف از سوی رسانه‌ها برای تصدی سمت وزارت علوم، سرانجام رییس جمهور، دکتر جعفر میلی منفرد را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور، گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌ها درباره اعضای احتمالی کابینه روحانی آغاز شد و از روزهای ابتدایی اسامی مختلفی برای هر کدام از این سمت‌ها عنوان شد.

اما این گمانه‌زنی‌ها درباره وزارت علوم نیز مطرح شد و از همان ابتدا اسامی شناخته شده‌ای از جمله جعفر توفیقی، علی عباسپور تهرانی فرد، جواد اطاعت، رضا فرجی دانا و رضا مکنون در رسانه‌ها مطرح شد که در روزهای اخیر همه این گزینه‌ها تا حدودی کمرنگ شدند و در نهایت جعفر میلی منفرد که روزگاری برای مدتی سرپرستی وزارت علوم را عهده دار بود، برای این مهم انتخاب و برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.


میلی منفرد کیست؟


دکتر جعفر میلی منفرد متولد سال 1332 و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دارای مدرک دکتری در رشته برق است.
وی در حال حاضر استاد پایه 25 و عضو هیات علمی گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

میلی منفرد از شهریور تا مهرماه 1382 پس از استعفای مصطفی معین، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و همچنین در سال‌های 82 تا 84 قائم مقام وزیر و معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

وی علاوه بر این در سمت‌هایی همچون معاون فناوری وزارت علوم، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز مسوولیت داشته است.

میلی منفرد در دانشگاه امیرکبیر نیز مسوولیت‌هایی از جمله معاون پژوهشی، معاون آموزشی، رییس دانشکده مهندسی برق، سرپرست پردیس تفرش، سرپرست دانشکده فیزیک، معاون دانشکده مهندسی برق را برعهده داشته است.

تالیف سه کتاب و نگارش بیش از 50 مقاله علمی برخی دیگر از سوابق علمی میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی است.

وی در صورت دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی دوازدهمین وزیر علوم ایران است که پس از علی شریعتمداری، حسن حبیبی، حسن عارفی، محمدعلی نجفی، ایرج فاضل، محمد فرهادی، محمدرضا هاشمی گلپایگانی، مصطفی معین، جعفر توفیقی، محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو این کرسی را در اختیار می‌گیرد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] جوانان سوار بر موج بیکاری/ برنامه اشتغال دولت جدید چیست؟

[/h]




امروزه بحران بیکاری در تمام کشورها یک چالش اساسی تعبیر می شود و دولتها تلاش می کنند تا این چالش را در کوتاهترین زمان ممکن و با استفاده از برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت برطرف کنند؛ هر چند که به گفته کارشناسان امر، بیکاری مقوله‌ای نیست که در کوتاه مدت ریشه کن یا مهار شود و کاهش نرخ آن مستلزم ارائه برنامه‌های مدوّن و عملیاتی و اجرای طرح‌های موثر در اشتغالزایی است.

به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، هر ساله به تعداد بیکاران و متقاضیان کار در کشور به خصوص قشر تحصیلکرده و دانشگاهی افزوده می‌شود ولی از سوی دیگر بازار اشتغالی برای فارغ التحصیلان به وجود نمی‌آید؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران تا چند سال آینده و با شروع برنامه ششم توسعه، با پدیده افزایش سن جمعیت جوان و متقاضیان جویای کار زیادی مواجه خواهد شد و این امر زنگ خطری برای منحنی صعودی تورم و بیکاری در ایران به شمار می رود چرا که اگر بپذیریم هر ساله به ترکیب جمعیت جوان کشور افزوده و دانشجویان بسیاری از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند، نمی توان حقیقت ورود متقاضیان اشتغال به بازار کار را کتمان کرد و نادیده گرفت.



[h=4]*بازار کار برای جوانان مهیا نیست[/h]


در همین رابطه رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور اشتغال را بزرگترین چالش دولت یازدهم می پندارد و می گوید: دولت یازدهم برای حل مشکل اشتغال جوانان باید یک برنامه اساسی ارائه دهد در غیر این صورت با بحران عظیم بیکاری در کشور مواجه خواهیم شد.

فتح الله بیات می افزاید: نیروی کار جوانی که انتظار دارد بعد از فارغ التحصیلی با به عرصه کار و تولید بگذارد وقتی بازار کاری برایش فراهم نباشد انگیزه و انرژی خود را از دست داده و از نظر روحی و روانی دچار افسردگی و سرخوردگی خواهد شد که این امر سرآغاز بروز ناهنجاری‌ها، بزهکاری‌ها و ایجاد مشکلات اجتماعی و اقتصادی متعدد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پی ریزی طرح‌های متعدد اشتغالزا با هدف کاهش نرخ بیکاری و افزایش فرصتهای شغلی جدید، یکی از راهکارهایی است که هنگام مواجهه با چالش بیکاری در پیش گرفته می شود، هر چند که این طرح ها باید مراحل آزمون و خطا را گذرانده و به شکل تجربی و عملی مورد بهره برداری قرار گرفته باشد تا بتوان به عنوان یک طرح موفق به اجرای آن امیدوار بود و پیامدهای مثبت یا منفی اجرای آن را بهتر ارزیابی کرد؛ بر این اساس به نظر می رسد که تدوین و پیش‌بینی طرح‌هایی که اشتغالزایی موثری را به دنبال داشته و نیروی جوان جویای کار را به کار بگمارد، امری حیاتی و ضروری است.


[h=4]*مشارکت دادن بدنه کار و تولید در تدوین طرح های اشتغال[/h]
رییس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور معتقد است در سالهای گذشته بیشتر طرح‌هایی که با هدف اشتغالزایی نوشته و ارائه شده تئوریک و فاقد تجربه علمی و عملی یا انسجام و پختگی بوده و دولتها به دلیل اینکه از فعالان بخش کارگری و تشکلهای کارگری و کارفرمایی در نوشتن و اجرای طرح‌ها به نحو شایسته استفاده نکرده اند، موضوع اشتغال به بیراهه رفته است.

غلامرضا خادمی زاده بیکاری را به غولی تشبیه می کند که از پای درآوردن آن مستلزم داشتن عزم و اراده جدی است و در عین حال مشارکت دادن بدنه کار و تولید و تشکلهای کارگری و کارفرمایی در تدوین طرحهای اشتغالزا را ضروری می داند.

وی پیشنهادی هم به دولت یازدهم ارائه می کند و می گوید: دولت تدبیر و امید باید طرحی را پی ریزی کند که به موجب آن از ورود دو شغله‌ها به جریان کار جلوگیری کند و مانع از فعالیت افراد دو شغله ای شود که جای متقاضیان کار را اشغال کرده‌اند، اما از نظر فتح‌الله بیات رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، تعهدات دولتهایی که روی کار آمده اند بیشتر روی کاغذ بوده و با عمل مغایرت داشته است.

وی می گوید: در طول سالهای اخیر ارقامی که از میزان اشتغال ایجادی اعلام شده در حقیقت کمتر از ارقام واقعی بوده و این ارقام هر سال روی هم انباشته شده تا اینکه از چند میلیون نیروی بیکار سر برآورده است.

بیات می افزاید: دولتهای مختلف برنامه‌های متعددی برای اشتغالزایی ارائه کردند ولی هیچکدام موفقیت لازم را نداشته است لذا دولت تدبیر و امید باید از هم اکنون به فکر اشتغال و کار جوانان باشد چون حل مشکلات اقتصادی، اشتغال و تولید وابسته به این مساله است.

به گزارش ایسنا، در دو دهه گذشته طرحهای مختلفی برای به حداقل رساندن نرخ بیکاری در کشور و توسعه اشتغال آزموده و به اجرا در آمده است که طرح های توسعه کشاورزی و تعاونی، بنگاههای خویش فرمایی، مشاغل جدید، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط ، بنگاههای زودبازده،خود اشتغالی، مشاغل خانگی و خرد از جمله این طرح ها است.


[h=4]*بنگاههای زودبازده کارآفرینی نسخه شفابخش بیکاری[/h]

برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که ایده بنگاههای زودبازده و کوچک و متوسط از موفقیت لازم برخوردار نبوده و در توجیه این دلیل، روند اعطای تسهیلات به این بنگاهها و سر درآوردن تسهیلات از بازارهای دلالی و واسطه ای را مورد انتقاد قرار می دهند اما یک فعال کارگری نظر دیگری در این زمینه ارائه می دهد.

از نگاه حمید حاج اسماعیلی، بنگاههای زودبازده کارآفرین می تواند یک نسخه شفابخش برای حل معضل بیکاری باشد و به عنوان یکی از طرح‌های موثر و اشتغالزا در کشور دنبال شود چرا که بنگاههای مبتنی بر رویکرد کارآفرینی می توانند تحت عنوان خوشه‌های صنعتی به حفظ و پایداری صنایع بزرگ کمک کنند و جریان کارآفرینی و تولید محوری را گسترش دهند.

وی به منظور مقابله با بحران بیکاری در سالهای آینده و ایجاد اشتغال پایدار توصیه می کند که تولید در متن برنامه‌های دولت قرار بگیرد و قوانین مربوط به اشتغال و فضای کسب و کار بازنگری شود.

اما در این بین شاید یکی از مهمترین زیرساختهای ایجاد اشتغال پایدار در کشور منابع و تسهیلات بانکی باشد؛ زیرساختی حیاتی و اساسی که بیش از هر چیز تولید و اشتغال در کشور به وجود آن وابسته است چرا که بدون اختصاص منابع و اعتبارات لازم هیچ پروژه و طرحی به مرحله اجرا در نمی آید و تولید و صنعت کشور بدون تزریق نقدینگی و سرمایه راکد و متوقف باقی می ماند.

به اعتقاد هادی ابوی - سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور - در فرایند ایجاد اشتغال، یک کارآفرین یا تولید کننده به سرمایه اولیه نیاز دارد ولی حتی اگر این سرمایه را هم فراهم کند باز هم نیازمند حمایت مالی بانکها است.

وی می گوید: در چند سال گذشته بیشتر تولیدکنندگان یا کارآفرینان هنگام مراجعه به بانکها به دلیل عدم همکاری و حمایت سیستم بانکی از گرفتن وام و تسهیلات بانکی عاجز مانده‌اند به همین دلیل است که عمده مصوبات کارگروه اشتغال با وجود جلسات متعدد از سوی بانکها اجرا نمی شود و متقاضیان اشتغالی که به دنبال گرفتن وام برای راه اندازی یک بنگاه کوچک تولیدی هستند در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری بانکها گرفتار می شوند.


[h=4]* ایجاد مشاغل پایدار، دستور کار دولت جدید[/h]
این فعال کارگری درعین حال گریزی به طرح‌های اشتغالزای دولتهای گذشته می‌زند و می افزاید: گرچه تلاش همه دولتها این بوده که به صورت مقطعی خود را از چالش بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رها کنند ولی هیچگاه به مشاغل پایدار فکر نکردند و بیشتر طرح‌هایی هم که دنبال شد موقتی بود و به ایجاد مشاغل پایدار منجر نشد.

خواسته وی از دولت تدبیر و امید این است که برای حل بحران بیکاری در کشور، بانکها را به حمایت از طرح‌های اشتغالزا مکلف کند و ایجاد مشاغل پایدار را در دستور کار قرار بدهد.

البته از نگاه سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور سرازیر شدن تسهیلات بانکی نیازمند باز شدن قفل بانک مرکزی است و اگر دولت یازدهم این قفل را باز کند همه گره‌های کور زندگی مردم از اشتغال و معیشت تا مسکن یکجا باز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر صنعتگران،تولید کنندگان و کارآفرینان بسیاری از عملکرد سیستم بانکی ناراضی هستند و عنوان می کنند که با سرمایه اندک خود روی پا ایستاده‌اند این در حالی است که جریان کارآفرینی و اشتغالزایی در همه کشورها با اعطای تسهیلات یارانه‌یی و تزریق نقدینگی به نتیجه رسیده است.

بی تردید برای باز کردن روزنه اشتغال کشور باید راهکارهایی در پیش گرفته شود و در این راستا حمایت از بنگاه‌های تولیدی به عنوان اولین گام باید در برنامه‌های دولت گنجانده شود چرا که فعالیت و تقویت بنگاههای تولیدی و صنعتی یکی از مولفه های رشد اقتصادی به شمار می رود،از سویی دیگر طرح ایجاد بنگاههای زودبازده به عنوان یکی از طرح‌های با ظرفیت و قابل قبول در کشور می تواند دنبال شود، با این تفاوت که دولت اولویت حمایت از کارآفرینان در این طرح را مد نظر قرار بدهد تا از این منظر ایده های کارآفرین و دانش محور به بار بنشیند و اگر درصدد تزریق منابع یا تسهیلات به این دسته بنگاهها است، نظارت عالیه خود را به جهت صرف منابع در مسیر صحیح اعمال کند.


[h=4]*نقش آموزشهای مهارتی در ورود متقاضیان کار به بازار[/h]

راهکار دیگری که می توان به منظور رونق اشتغالزایی در کشور دنبال کرد، شناسایی نیازهای واقعی کشور متناسب با ظرفیتهای تولیدی، اقتصادی و بازار کار است تا به این طریق قدرت رقابت از واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته نشود و توانایی‌های برتر تولیدی و صادراتی کشورمان با هدفگذاری صحیح به منصه ظهور و بروز برسد.

و در آخر نباید از نقش آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای در اشتغالزایی به ویژه ایجاد اشتغال پایدار غافل بود؛ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این امر خطیر سهم بسزایی دارد و می تواند با ارائه دوره های عملی، آموزشهای متناسب با نیاز بازار کار و تولید را به منظور راهیابی هرچه بهتر جوانان جویای کار مدنظر قرار بدهد؛ چه بسا نیروهای جوانی که فارغ التحصیل می شوند اگر مهارتهای اشتغال را همزمان با گذراندن دوره های تئوری در دانشگاه بیاموزند و در رشته‌های فنی و کارگاههای آموزشی شرکت کنند، شانس بیشتری در ورود به بازار کار دارند و به طور حتم دانشگاههای علمی کاربردی در این جریان می توانند بیشترین تاثیرگذاری را در جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازارهای کار داشته باشند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] عضو کمیسیون آموزش: میلی‌منفرد، دارای سوابق اجرایی و علمی گسترده‌ای است

[/h]





یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر نقش و جایگاه وزیر علوم آینده در پیشرفت علمی کشور تاکید کرد و گفت: وزیر معرفی شده دارای سوابق اجرایی و علمی گسترده‌ای است.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از برنامه‌های میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزیر معرفی شده به مجلس ضمن داشتن سوابق علمی و اجرایی گسترده جزو افراد توانمند و شخصیتی برجسته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف کشور فتح قله‌های علمی و تحقیقاتی است، اظهار کرد: نقش وزیر علوم قطعا می‌تواند در پیشرفت علمی کشور موثر باشد البته نسبت به مباحث توسعه علمی و تبدیل فناوری‌ها و تحقیقات به تجاری‌سازی حساسیت‌هایی ایجاد شده که البته موجبات دقت‌نظر نمایندگان را فراهم کرده است اما با توجه به سوابقی که از وزیر پیشنهادی وجود دارد امیدواریم بتواند رای قاطبه نمایندگان را به دست آورد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: البته بررسی برنامه‌های چهار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار کمیسیون آموزش قرار گرفت و ضمن بحث‌های تخصصی، برنامه‌ها و رویکردهای وزرا ارزیابی شد.

هروی تصریح کرد: در مجموع باید در نظر داشته باشیم آنچه در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد با آنچه که در کمیسیون برداشت می‌شود، تفاوت ماهوی دارد گرچه تاکنون دیدگاه‌ها مثبت بوده است و امیدواریم وزرایی انتخاب شوند که پیشرفت و توسعه **** را فراهم کنند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات:[/h]
[h=1]برنامه‌های میلی منفرد، به توسعه آموزش عالی کمک می‌کند

[/h]







عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم نشان از تجربه وی در حوزه آموزش عالی است.
محمود نگهبان سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در جلسه‌ای که وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات داشتند برنامه‌های خود را ارائه دادند و این برنامه‌ها به واسطه سوابق کاری وی دور از ذهن نبود.
وی ادامه داد: تجربه میلی منفرد در کسوت معاونت‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و مدتی به عنوان سرپرست وزارت علوم نشان از این دارد که وی می‌تواند سکان هدایت وزارت علوم را به عهده بگیرد.
وی گفت: میلی‌منفرد به تمام سوالاتی که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد پاسخ داد و در نهایت جلسه مناسبی بود.
سلامی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی در زمینه‌های ارتقای پژوهش دانشگاه‌ها، وضعیت دانشجویان، کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید کرد: بی شک برنامه‌های میلی منفرد با سابقه وی می‌تواند به توسعه آموزش عالی کمک کند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه سلایق نمایندگان در انتخاب وزرای پیشنهادی متفاوت است افزود: ممکن است برخی با این برنامه‌ها موافق باشند و برخی خیر اما در نهایت برنامه‌های خوبی بود.
وی با اشاره به مطرح شدن مباحث سیاسی در ارائه برنامه‌های وزیر علوم پیشنهادی گفت: میلی منفرد اذعان داشته است که هیچ دلیل و مدرکی برای ثابت شدن این موضوع وجود ندارد و ما نیز معتقدیم که چنین است و باید با دید علمی در مورد وی تصمیم گرفت.
وی تاکید کرد: برنامه های میلی منفرد در راستای توسعه و گسترش آموزش عالی کشور است.
انتهای پیام
 
بالا