10 روز شلوغ در کن
جام جم
چهارشنبه 23 ارديبهشت ماه 1383
آيا تهديد اهالي صنعت سينماي فرانسه به ايجاد اختلال در کار جشنواره ، يک ترفند تبليغاتي براي جلب توجه بيشتر دوستداران سينما به اين رويداد بزرگ هنري بود؟ توافقنامه اي که در آخرين دقايق مانده به برپايي جشنواره بين مسوولان کن و تظاهرکنندگان امضاء شد ، اين ظن را تقويت مي کند.
دفتر جشنواره اعلام کرد: **** معترضان و مديران جشنواره به توافقي دوجانبه رسيدند که به نفع هر دو طرف است.
براساس اين توافق ، اعتصاب کنندگان خللي در برنامه هاي جشنواره ايجاد نمي کنند و در عوض مسوولان جشنواره هم به آنها اجازه دادند که در طول برپايي جشنواره از تريبون آن براي تبليغ اهداف و خواسته هاي خود استفاده کنند. همان طور که قبلا هم نوشته بوديم ، کارگران و کارمندان صنعت سينماي فرانسه به اصلاحات جديد اقتصادي دولت که حقوق زمان بيکاري آنها را ناديده گرفته ، معترضند و يک سال است که دست به يک اعتصاب مقطعي ، اما نامحدود زده اند. با وجود امضاي اين توافقنامه ، جشنواره در بين تدابير شديد امنيتي افتتاح شد. علت اين امر نگراني مسوولان شهر کن از حملات احتمالي تروريستي است.
با وجود اين ، جمع بسياري از هنرمندان سينما در پنجاه وهفتمين دوره جشنواره کن حضور دارند. به جز فيلمسازان سرشناس عالم سينما، ديروز و امروز بازيگران بسياري به کن آمدند و مي آيند که در بين آنها مي تواند به نامهايي چون برادپيت ، آنجلينا جولي ، تام هنکس ، شون پن ، کامرون دياز ، ادي مورفي ، ويل اسميت ، اوما تورمن ، رابين ويليامز ، شرلي کرو و ناتالي کول اشاره کرد. برخورد منتقدان با «تعليم بد» پدرو آلمودوار خيلي خوب بود و اين فيلم بشدت تحسين شد. اکثر صاحب نظران اروپايي در نقدهاي خود نوشتند که اين فيلم آبروي سينماي قاره است و ساخت اين نوع فيلمها بايد تقويت شود. آلمودوار قبل از اين گفته بود: فيلم را براساس خاطرات دوران کودکي خود ساخته است.
فيلم اگر چه مضموني اجتماعي و انساني دارد، اما مي توان آن را يک اثر سياسي هم توصيف کرد. اين نکته اي بود که منتقدان بر روي آن تاکيد ويژه اي داشتند. جنجال هاي مربوط به پخش نشدن «فارنهايت 11/9» مايکل مور از سوي استوديوي والت ديزني در امريکا ، توجه ميهمانان کن را چندان به خود جلب نکرده است.
مور در چند روز اخير ، بهره برداري تبليغاتي فراواني از اين مساله کرد. اما در کن نظرها بر اين است که مور قصد دارد با پيش کشيدن اين نوع بحثها ، شانس خود را براي دريافت جايزه از کن افزايش دهد. يکي از صاحب نظران نقد فيلم که معلوم نيست منبع خبري اش کجاست در نوشته اي چنين اظهارنظر کرد که کن امسال توجه بسياري به فيلم مور نشان نخواهد داد. به اعتقاد او و گروهي ديگر از منتقدان ، مور و فيلمش حرف تازه اي براي گفتن ندارند و تکرار حرفهاي پيشين اين مستندساز هستند. همين گروه از صاحب نظران مي گويند: اگر فيلمي از عراق که محصول دست خود آنها باشد يا فيلمي داستاني درباره شرايط چند سال اخير اين کشور در کن حضور داشت ، حتما در سطح وسيعي مطرح مي شد. مردم جهان با شرايط دوران حکومت ديکتاتوري صدام و اوضاع داخلي عراق پس از ورود نيروهاي امريکايي ، آشنايي بسياري ندارند ، اما براساس آمارهاي موجود، کشور عراق داراي يک صنعت سينماي قوي يا سرپا نيست و شرايط فيلمسازي در اين کشور بسيار ابتدايي است.
با شروع کار جشنواره ، همه توجهات به فيلمهاي حاضر در بخشهاي مختلف و به ويژه بخش مسابقه جلب شده است.
جام جم
چهارشنبه 23 ارديبهشت ماه 1383
آيا تهديد اهالي صنعت سينماي فرانسه به ايجاد اختلال در کار جشنواره ، يک ترفند تبليغاتي براي جلب توجه بيشتر دوستداران سينما به اين رويداد بزرگ هنري بود؟ توافقنامه اي که در آخرين دقايق مانده به برپايي جشنواره بين مسوولان کن و تظاهرکنندگان امضاء شد ، اين ظن را تقويت مي کند.
دفتر جشنواره اعلام کرد: **** معترضان و مديران جشنواره به توافقي دوجانبه رسيدند که به نفع هر دو طرف است.
براساس اين توافق ، اعتصاب کنندگان خللي در برنامه هاي جشنواره ايجاد نمي کنند و در عوض مسوولان جشنواره هم به آنها اجازه دادند که در طول برپايي جشنواره از تريبون آن براي تبليغ اهداف و خواسته هاي خود استفاده کنند. همان طور که قبلا هم نوشته بوديم ، کارگران و کارمندان صنعت سينماي فرانسه به اصلاحات جديد اقتصادي دولت که حقوق زمان بيکاري آنها را ناديده گرفته ، معترضند و يک سال است که دست به يک اعتصاب مقطعي ، اما نامحدود زده اند. با وجود امضاي اين توافقنامه ، جشنواره در بين تدابير شديد امنيتي افتتاح شد. علت اين امر نگراني مسوولان شهر کن از حملات احتمالي تروريستي است.
با وجود اين ، جمع بسياري از هنرمندان سينما در پنجاه وهفتمين دوره جشنواره کن حضور دارند. به جز فيلمسازان سرشناس عالم سينما، ديروز و امروز بازيگران بسياري به کن آمدند و مي آيند که در بين آنها مي تواند به نامهايي چون برادپيت ، آنجلينا جولي ، تام هنکس ، شون پن ، کامرون دياز ، ادي مورفي ، ويل اسميت ، اوما تورمن ، رابين ويليامز ، شرلي کرو و ناتالي کول اشاره کرد. برخورد منتقدان با «تعليم بد» پدرو آلمودوار خيلي خوب بود و اين فيلم بشدت تحسين شد. اکثر صاحب نظران اروپايي در نقدهاي خود نوشتند که اين فيلم آبروي سينماي قاره است و ساخت اين نوع فيلمها بايد تقويت شود. آلمودوار قبل از اين گفته بود: فيلم را براساس خاطرات دوران کودکي خود ساخته است.
فيلم اگر چه مضموني اجتماعي و انساني دارد، اما مي توان آن را يک اثر سياسي هم توصيف کرد. اين نکته اي بود که منتقدان بر روي آن تاکيد ويژه اي داشتند. جنجال هاي مربوط به پخش نشدن «فارنهايت 11/9» مايکل مور از سوي استوديوي والت ديزني در امريکا ، توجه ميهمانان کن را چندان به خود جلب نکرده است.
مور در چند روز اخير ، بهره برداري تبليغاتي فراواني از اين مساله کرد. اما در کن نظرها بر اين است که مور قصد دارد با پيش کشيدن اين نوع بحثها ، شانس خود را براي دريافت جايزه از کن افزايش دهد. يکي از صاحب نظران نقد فيلم که معلوم نيست منبع خبري اش کجاست در نوشته اي چنين اظهارنظر کرد که کن امسال توجه بسياري به فيلم مور نشان نخواهد داد. به اعتقاد او و گروهي ديگر از منتقدان ، مور و فيلمش حرف تازه اي براي گفتن ندارند و تکرار حرفهاي پيشين اين مستندساز هستند. همين گروه از صاحب نظران مي گويند: اگر فيلمي از عراق که محصول دست خود آنها باشد يا فيلمي داستاني درباره شرايط چند سال اخير اين کشور در کن حضور داشت ، حتما در سطح وسيعي مطرح مي شد. مردم جهان با شرايط دوران حکومت ديکتاتوري صدام و اوضاع داخلي عراق پس از ورود نيروهاي امريکايي ، آشنايي بسياري ندارند ، اما براساس آمارهاي موجود، کشور عراق داراي يک صنعت سينماي قوي يا سرپا نيست و شرايط فيلمسازي در اين کشور بسيار ابتدايي است.
با شروع کار جشنواره ، همه توجهات به فيلمهاي حاضر در بخشهاي مختلف و به ويژه بخش مسابقه جلب شده است.