برگزیده های پرشین تولز

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
دلایل علمی تغییر فصل‌ها را بشناسید

دانشمندان با گذشت قرنها از زمانی که انسان به واسطه جایگاه خورشید در آسمان تغییرات فصلها را تخمین می زد اکنون با بررسی های دقیق تر حرکات مداری زمین، دلایل علمی و زمان دقیق تغییر فصلها را تعیین می کنند.

فصلها تاثیراتی غیر قابل انکار بر زندگی انسانها دارند، آنها بر روی فعالیتهایی که انسان انجام می دهد، غذاهایی که نیاز دارد و لباسهایی که به تن می کند و مهمتر از همه حالات روحی تاثیر می گذارد. روز دوشنبه 21 ژوئن 2010 یا 31 خرداد 1389 فصل به صورت رسمی تغییر می کند و تابستان در نیمکره شمالی و زمستان در نیمکره جنوبی آغاز خواهد شد.

دلایل این تغییرات در فصلهای سال چیست؟

توانایی پیش بینی فصلها به واسطه ردیابی نقاط طلوع و غروب خورشید طی یک سال یکی از کلیدی ترین رموز بقا در دورانهای باستان بوده است بابلی ها، مایاها و دیگر فرهنگهای کهن سامانه های پیچیده ای را برای ردیابی تغییرات فصلی به وجود می آوردند اما کشف دانش نهفته در پس تغییر فصلها قرنها به طول انجامید.

"نیکلای کوپرنیک" با اعلام اینکه خورشید و نه زمین، مرکز سامانه خورشیدی قرار دارد به صورت ریشه ای دیدگاه انسان از اختر شناسی را تغییر داد و این دیدگاه به درک پیشرفته انسان از ارتباط میان خورشید و زمین منتهی شد.

اکنون انسان می داند زمین در مسیری بیضی شکل به دور خورشید می چرخد و به صورت همزمان حول مداری که نسبت به سطح مداری اش دارای شیب است، نیز در حرکت است این به آن معنی است که نیم کره های متفاوت در طول سال در معرض مقادیر مختلفی از نور خورشید قرار دارند به دلیل اینکه خورشید منبع نور، انرژی و حرارت زمین به شمار می رود، تغییر شدت و تمرکز تابشهای آن منجر به آغاز فصلهای زمستان، بهار، تابستان و پاییز می شود.

انقلابها و اعتدالها

فصلها در واقع به واسطه انقلابها و اعتدالها (Solstices and Equinoxes) به وجود می آیند، عبارات اخترشناسی که با شیب زمین در ارتباط است.

انقلابها نشانگر زمانی هستند که قطبهای زمین به حداکثر فاصله خود از خورشید و یا حداکثر فاصله به سوی خورشید رسیده باشند، این زمانی است که تفاوت میان ساعات روز و شب به بیشترین حالت خود می رسد. انقلابها هر سال در روزهای 20 یا 21 ژوئن و 21 یا 22 دسامبر رخ می دهند و نمایانگر آغاز رسمی فصلهای تابستان و زمستان هستند.

اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی به ترتیب منادی آغاز بهار و پاییز اند، در این زمان از سال خورشید دقیقا بر فراز خط استوای زمین قرار گرفته و طول روزها و شبها در بیشتر نقاط سیاره با هم برابر است.

هر سال در 20 یا 21 ماه مارچ نیمکره شمالی اعتدال بهاری را تجربه کرده و از نشانه های سبز بهار لذت می برد در همان زمان در نیمکره جنوبی با آغاز اعتدال پاییزی بادها سردتر شده و پاییز آغاز می شود.

اعتدال دیگر سال در 22 یا 23 سپتامبر رخ می دهد زمانی که رنگهای سبز تابستان در نیمکره شمالی به نارنجی پاییز می گراید و در نیمکره جنوبی، سپیدی زمستان پذیرای ردپای سبز بهاری می شود.

اعتدالها و انقلابها به واسطه همخوانی شیب متغییر زمین با مدار آن به دور خورشید، از سالی به سال دیگر تغییر می کنند. امسال لحظه آغاز انقلاب در ماه ژوئن ساعت 7:28 دقیقه روز دوشنبه خواهد بود این لحظه ای است که جایگاه ظاهری خورشید در آسمان در دورترین حد شمالی قرار دارد.

تاثیر بر روی آب و هوا

به گزارش مهر، تغییرات فصلی تاثیرات متفاوتی بر روی آب و هوا از خود به جا می گذارند، در حدود انقلاب ژوئن، قطب شمال به سمت خورشید متمایل شده و نیمکره شمالی تابستان را آغاز خواهد کرد. تراکم تابشهای خورشیدی در این زمان بیشتر خواهد بود زیرا این تابشها به صورت مستقیم تابیده شده و یا به عبارتی دیگر نور خورشید بر روی منطقه کوچکتری از زمین متمرکز می شود. در این دوره روزها طولانی تر شده و همین ویژگی نیز باعث افزایش میزان جذب تابشهای خورشیدی طی 24 ساعت روز خواهد شد دیگر عامل تاثیر گذار در تغییرات آب و هوایی کوتاهتر شدن مسیر پرتوهای خورشیدی از میان اتمسفر جاذب انرژی قبل از رسیدن به زمین است.

هنگامی که تابستان در نیمکره شمالی آغاز شده است، قطب جنوب از خورشید فاصله گرفته و آغاز سرما را احساس خواهد کرد. تابشهای پر حرارت خورشید در این نیمکره سطوح وسیعتری را پوشش داده و قبل از رسیدن به زمین باید مسافت طولانی را از میان اتمسفر سفر کنند، در این دوره مجال نور خورشید برای تابیدن بر روی زمین نیز کوتاهتر خواهد بود. این شرایط در ماه دسامبر برعکس خواهد شد.

در حالی که انقلابها نقطه اوج تابستان و زمستان را متناسب با شدت پرتوهای خورشیدی نمایان می سازند، توانایی تعیین سردترین یا گرم ترین روزها را ندارند؛ شاید به این دلیل که حرارت روزها تنها به میزان حرارتی که اتمسفر از خورشید می گیرد ارتباط نداشته و به میزان حرارتی که طی جذب این حرارت توسط زمین و اقیانوسها، از دست می رود نیز بستگی دارد.

بر اساس گزارش ان بی سی، تنها زمانی که زمین و اقیانوسها به اندازه ای حرارت جذب کنند که با حرارت اتمسفر به تعادل برسند، انسان قادر خواهد بود سردترین روزهای زمستانی و گرمترین روزهای تابستانی را احساس کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
خطرناك‌ترين ليزر جهان ساخته شد

يك شركت چيني واقع در شهر شانگهاي موفق به ساخت فناوري ليزري جديدي شده كه گفته مي‌شود خطرناك‌ترين ليزر در جهان است.

به گزارش فارس به نقل از سي‌نت، اين فناوري ليزري كه Spyder III Pro Arctic نام دارد و در شركت چيني Wicked Lasers ساخته شده است، با پتانسيل داخلي فوق‌العاده خود به عنوان خطرناك‌ترين ليزر جهان محسوب مي‌شود.

شركت چيني سازنده اين فناوري ادعا مي‌كند كه تاكنون هيچ ليزري با اين قدرت و قابليت ساخته نشده و به همين خاطر اين سيستم خطرناك‌ترين ليزر جهان است.

شركت Wicked توان اين ليزر بسيار خطرناك را يك وات اعلام كرده است كه در كلاس 4 ليزرها طبقه‌بندي مي‌شود. اين ليزر با توان ياد شده مي‌تواند آسيب‌هاي سريع و جبران‌ ناپذير شبكيه‌اي را براي انسان به وجود آورد و در نهايت چشم انسان را نابينا كند.

آسيب‌هاي اين ليزر تنها محدود به چشم نمي‌شود و مي‌تواند به پوست و ديگر بخش‌هاي بدن انسان نيز آسيب جديد وارد كند. شركت چيني Wicked اعلام كرد كه به منظور جلوگيري از هرگونه آسيب احتمالي، اين ليزر قوي را همراه با سيستم‌هاي ليزري رايگان به دست كاربران مي‌رساند.

دكتر "آنت دواد " از دانشگاه فناوري سيدني در اين خصوص توضيح داد: اين ليزر بسيار خطرناك است و مي‌تواند انسان را تا مرز نابينايي پيش ببرد. اين دستگاه به راحتي مي‌تواند آتش روشن كند. اين مي‌تواند يك ابزار بسيار خطرناك براي آن دسته از افرادي باشد كه به درستي نمي‌دانند چگونه از آن استفاده كنند. خطرناك‌ترين ليزر دنيا مي‌تواند براي موارد خاص مورد استفاده قرار گيرد و بايد توجه داشت كه براي استفاده عمومي ساخته نشده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ادعای عجیب یک دانشمند درباره انقراض بشر

مهر: یک استاد میکروبیولوژی استرالیایی مدعی شد که به دلیل تغییرات آب و هوایی نژاد بشر ظرف 100 سال آینده منقرض می شود.

فرانک فنر استاد میکروبیولوژی 95 ساله دانشگاه ملی استرالیا معتقد است که به دلیل انفجار جمعیت و مصرف کنترل نشده در 100 سال آینده نژاد بشر و بسیاری از گونه های جانوران منقرض می شود.

به گفته این استاد استرالیایی، این فرایندی برگشت ناپذیر است که با اولین تغییرات آب و هوایی آغاز شده است.

پروفسور فنر در این خصوص توضیح داد: "از زمانی که عصر "آنتروپوسن" (Anthropocene) آغاز شده است تغییرات آب و هوایی اثراتی بر روی زمین برجای گذاشته اند که این اثرات با تاثیراتی که یک عصر یخبندان یا برخورد یک ستاره دنباله دار در طول تاریخ زمین شناسی بر روی سیاره ما گذاشته اند برابر است."

عصر آنتروپوسن، به عصر زمین شناسی گفته می شود که در آن فعالیتهای انسان، مسئول اصلی تغییرات آب و هوایی هستند.

در سال 2000، پل کراتسن، برنده نوبل شیمی اصطلاح "عصر آنتروپوسن" را ارائه کرد. سپس در سال 2007 دانشمندان سازمان زمین شناسان انگلیسی در مقاله ای که در مجله علمی انجمن زمین شناسی آمریکا (Gsa Today) منتشر کردند، رسما پیشنهاد دادند که عصر "اولوسن" پایان یافته است و جای آن را عصر جدیدی که می تواند عنوان "آنتروپوسن" داشته باشد، گرفته است. در حقیقت Anthropoceneمی تواند به معنی "عصر زمین شناسی انسان" باشد.

اکنون به اعتقاد فنر، بشر ساکن سیاره زمین با این تغییرات برای همیشه نابود می شود.

تغییرات آب و هوایی هنوز در فاز آغازین است، باوجود این، دگرگونی شرایط جوی به طور قابل توجهی دیده می شود. این در حالی است که تمام دانشمندان این حوزه با این پیش بینی ترسناک فنر موافق نیستند به طوری که "استفان بایدن" معتقد است که هنوز این احتمال وجود دارد که نوع بشر برای جلوگیری از توسعه این تغییرات تلاش کند. برای مثال دستیابی به یک توسعه واقعی انرژیهای تجدیدپذیر می تواند از بروز یک فاجعه جهانی پیشگیری کند.

براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، کسانی نیز هستند که این پیش بینی فاجعه بار را موثق می دادند و آن را به عنوان هشداری برای رشد جمعیت جهانی و تمام خطراتی که عواقب این افزایش جمعیت در بر دارد تلقی می کنند. به طوری که نیکولاس بویل دانشمند دانشگاه کمبریج حتی این فرضیه را مطرح کرده است که سال 2014 "پایان دنیا" است.

این دانشمند در کتاب خود نوشته است: "دنیا در حال ورود به یک بحران جهانی بسیار شدید و بی سابقه در تاریخ است که در واقع عواقب بسیار بد و طولانی مدت بحران اقتصادی بین المللی کنونی است."
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
10 دوربين ديجيتالي جيبي برتر برگزيده شدند



كارشناسان بر اساس آخرين بررسي‌هاي خود ليست 10 دوربين ديجيتالي جيبي برتر دنيا كه بيشترين فروش را بين كاربران داشتند، منتشر كرده‌اند.

دوربين‌هاي ديجيتالي از جمله ابزارهاي الكترونيكي محسوب مي‌شوند كه محبوبيت زيادي بين كاربران خانگي دارند و فروش آن‌ها در سال‌هاي اخير افزايش قابل ملاحظه يافته است. امروزه انواع دوربين‌هاي ديجيتالي با قابليت‌هاي مختلف در اختيار كاربران قرار مي‌گيرند، اما سري دوربين‌هاي جيبي كه اصطلاحا با عنوان Compact نيز شناخته مي‌شوند، بيش از ديگر انواع دوربين‌ها براي كاربران معمولي و خانگي محبوبيت دارند و انواع امكانات مورد نياز آن‌ها را ارايه مي‌دهند.

اين دوربين‌هاي ديجيتالي كوچك كه قابليت استفاده از لنز جديد را ندارند و امكانات تصويربرداري را به صورت خودكار يا دستي در اختيار كاربر مي‌گذارند، در شركت‌هاي الكترونيكي مختلف توليد مي‌شوند و كارشناسان مركز تحقيقاتي PC World به دنبال افزايش محبوبيت اين محصولات، برترين‌هاي آن‌ها بين كاربران را بر اساس نتايج حاصل از آخرين بررسي خود انتخاب كرده‌اند كه در زير ليست آن‌ها آورده شده است.

1- سايبرشات DSC-WX1 سوني: اين دوربين ديجيتالي كه به اندازه كوچك ساخته شده، بسيار هوشمند است و مي‌تواند در فضاهايي با نور كم نيز تصاوير باكيفيتي را تهيه كند و امكان عكسبرداري پاناروما را براي كاربران فراهم آورد. بر اين اساس مي‌توان گفت كه اين محصول برترين دوربين ديجيتالي جيبي براي كاربران خانگي محسوب مي‌شود. اين دوربين هم‌اكنون با قيمت بين 95/244 تا 99/373 دلار به فروش مي‌رسد.

2- DualView TL225 سامسونگ: در اين دوربين ديجيتالي جيبي از قابليت‌هاي نوآورانه و جديد استفاده شده است كه مهم‌ترين آن‌ها دو نمايشگر مجزا، صفحه لمسي و سيستم هوشمند كنترلي اشاره‌اي است. اين دوربين ديجيتالي جيبي براي كاربران حرفه‌اي نيز كاربرد دارد و عمر باتري آن نسبتا زياد است. قيمت اين دوربين ديجيتالي جيبي بين 95/239 تا 94/318 دلار اعلام شده است.

3- پاورشات SD940 IS كانن: اين دوربين ديجيتالي جيبي بسيار باريك طراحي شده است و مدل به‌روز شده دوربين پاورشات SD780 IS محسوب مي‌شود و يك لنز وايد را در خود جا داده است كه البته براي خريد اين لنز بايد 50 دلار بيشتر از قيمت تعيين شدن پرداخت كرد. قيمت اين دوربين ديجيتالي بين 199 تا 300 دلار است.

4- سايبرشات DSC-TX1 سوني: اين دوربين ديجيتالي ظاهر جالب و متفاوتي دارد و قابليت‌هاي پاناروماي ويژه‌اي را در اختيار كاربر مي‌گذارد. نمايشگر لمسي اين دوربين ديجيتالي بسيار باكيفيت است، اما تغيير حالت‌هاي اين دوربين اندكي با كندي صورت مي‌گيرد. قيمت اين دوربين ديجيتالي بين 265 تا 99/404 دلار اعلام شده است.

5- Lumix DMC-FP8 پاناسونيك: محل قرار گرفتن لنز و دكمه‌هاي سخت‌افزاري روي بدنه اين دوربين ديجيتالي بسيار قابل ملاحظه است و پاناسونيك آن را به گونه‌اي طراحي كرده كه كاربر به راحتي بتوانند از بخش‌هاي مختلف آن استفاده كند. اين دوربين لنز وايد را در خود جا داده و سرعت عكس‌برداري در آن بسيار زياد است. اين دوربين با قيمت بين 99/242 تا 99/315 دلار فروخته مي‌شود.

6- FinePix F200EXR فوجي‌فيلم: اين محصول يكي از برترين دوربين‌هاي ديجيتالي جيبي محسوب مي‌شود كه سيستم تشخيص و بازسازي رنگ‌ها براي تهيه تصاوير واقعي و باكيفيت را در خود جا داده است.

7- سايبرشات DSC-W290 سوني: اين دوربين ديجيتالي يك لنز وايد را در خود جا داده است كه با داشتن يك نمايشگر لمسي بزرگ، امكان استفاده از برنامه‌هاي داخلي را براي كاربر آسان مي‌كند. قابليت‌هاي داخلي اين دوربين جيبي براي تهيه تصاوير باكيفيت و حرفه‌اي مناسب است. قيمت اين دوربين بين 229 تا 93/239 دلار اعلام شده است.
8- پاورشات SD1200 IS كانن: اين دوربين ديجيتالي جيبي حالت‌هاي مختلف براي عكاسي را در اختيار كاربر مي‌گذارد و كيفيت تصاوير تهيه شده با آن بسيار قابل ملاحظه است. قيمت اين دوربين بين 95/119 تا 99/199 دلار اعلام شده است.

9- Exilim EX-FC100 كاسيو: سرعت عكسبرداري در اين دوربين ديجيتالي جيبي بسيار بالا است و همين مسئله آن را از محصولات مشابه مجزا مي‌كند. كاربر در اين دوربين ديجيتالي مي‌تواند بدون صرف زمان با فشردن پشت سرهم شاتر عكس‌هاي مورد نظر خود را تهيه كند. البته بايد توجه داشت كه اين دوربين براي فيلمبرداري چندان مناسب نيست. قيمت اين دوربين ديجيتالي 95/284 دلار است.

10- Coolpix L20 نيكون: استفاده آسان از قابليت‌هاي داخلي، ظاهر زيبا و كيفيت بالاي تصاوير مهم‌ترين قابليت‌هاي اين دوربين ديجيتالي محسوب مي‌شوند. قيمت بسيار ارزان اين محصول باعث شده است تا در بازارهاي جهاني فروش بالايي داشته باشد. اين محصول نيكون با قيمت 95/49 تا 95/59 دلار فروخته مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ترک اعتیاد با فناوری نانو

رئیس مرکز تحقیقات مولکولی سلولی دانشگاه علوم پزشکی ایران از اجرای پروژه تحقیقاتی در حوزه تاثیرات بیولوژیک اعتیاد در این مرکز خبر داد و گفت: در این پروژه با استفاده از نانوتکنولوژی اقدام به ترک اعتیاد با استفاده از فناوری نانو کردیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدتقی جغتایی با اشاره به مطالعات انجام شده در این زمینه در دانشگاهها افزود: مسئله اعتیاد یک مشکل اقتصادی است و بسیاری از نیروهای فعال جامعه را در برمی گیرد از این رو اولویتها و شاخصهایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شد.

وی با بیان اینکه با ارائه این شاخصها تعدادی از پایان نامه های دانشجویان به این موضوع اختصاص یافت اظهار داشت: بررسی استفاده از نانوتکنولوژی در آزادسازی داروی متادون در بدن مصرف کننده و اثرات مخربی که بر جای می گذارد مهمترین پروژه ای است که در این زمینه در این مرکز تحقیقات پیگیری می شود.

جغتایی به جزئیات این پژوهش اشاره کرد و ادامه داد: داروی متادون در فرد مصرف کننده خیلی سریع آزاد می شود و ما بر آن هستیم تا بتوانیم با استفاده از نانوفناوری سرعت این آزادسازی را کم کنیم و اثر دارو را به حداقل برسانیم تا مصرف این دارو در در ترک اعتیاد کاهش یابد و موجب جلوگیری از وابستگی مجدد فرد به متادون شود.

رئیس مرکز تحقیقات مولکولی سلولی با تاکید بر اینکه در حال حاضر داوری متادون جایگزین مواد مخدر شده است خاطرنشان کرد: این پروژه در مرکز تحقیقات سلولی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال اجرا است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

ثبت گرم‌ترين نقطه دنيا در كرمان



فارس: مديركل هواشناسي استان كرمان گفت: براي نخستين بار اطلاعات دمايي گرم‌ترين نقطه دنيا در كوير شهداد استان كرمان برداشت مي‌شود.

محسن عراقي‌زاده اظهار داشت: اداره كل هواشناسي استان كرمان براي نخستين بار دستگاه‌هاي هواشناسي را در گرم‌ترين نقطه دنيا با عنوان «گندم بريان» شهرستان شهداد در كرمان مستقر كرده است.

وي با بيان اينكه اين دستگاه‌ها از 10 روز پيش در اين منطقه نصب و راه‌اندازي شده است، تصريح كرد: دستگاه‌هاي هواشناسي به طور مرتب و لحظه به لحظه اطلاعات دمايي اين منطقه را ثبت و مخابره مي‌كنند.

مديركل هواشناسي استان كرمان با بيان اينكه طي اين چند روز بالاترين نقطه دمايي ثبت شده توسط دستگاه‌ها در منطقه گندم بريان شهداد 53 درجه سانتيگراد بوده است، خاطرنشان كرد: توسعه دستگاه‌هاي هواشناسي در اين منطقه در دستور كار اداره كل هواشناسي استان كرمان قرار دارد.

عراقي‌زاده با اشاره به فعال بودن 16 ايستگاه هواشناسي در سطح استان كرمان اظهار داشت: در 14 نقطه ديگر از استان ايستگاه‌هاي هواشناسي به صورت اتوماتيك راه‌اندازي مي‌شود كه در اين راستا دستگاه‌هاي مورد نياز از كشور فنلاند خريداري و به كشور وارد شده است.

وي بيشترين اين ايستگاه‌ها را مربوط به شهرهاي جنوبي استان شامل رودبار، قلعه گنج، منوجان و ... دانست و افزود: در حال حاضر در مرحله نصب و راه‌اندازي تجهيزات در ايستگاه‌ها قرار داريم و به زودي راه‌اندازي مي‌شوند.

مديركل هواشناسي استان كرمان گفت: با راه‌اندازي اين ايستگاه‌ها پوشش هواشناسي در سطح استان كرمان كه پهناورترين استان كشور است، كامل و مطلوب مي‌شود.

عراقي‌زاده با اشاره به قرارگيري در هفته صرفه‌جويي در مصرف آب به مردم استان كرمان توصيه كرد: با توجه به خشكسالي‌هاي اخير و كمبود بارندگي‌ها در استان در مصرف آب صرفه‌جويي و منابع آبي را مديريت كنند.

وي در زمينه پيش‌بيني هواي استان تا پنجشنبه گفت: بيشترين نقاط استان وضعيت صاف تا كمي ابري را دارند و در جنوب استان به دليل شرايط مونسون وضعيت باد شديد به همراه رگبار و رعد و برق و بارندگي به صورت رگباري است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
عینک آفتابی ضدگلوله هم ساخته شد!

L12770568121.jpg
این عینک آفتابی یک عینک معمولی نیست، بلکه یک عینک ضد گلوله واقعی است.

این عینک ژاپنی جزو JSDF به حساب می‌آید. با وجود اینکه شیشه این عینک تنها 2 میلی متر ضخامت دارد، به راحتی می‌تواند فشار وارده یک جسم 500 گرمی را که از ارتفاع یک متری افتاده، تحمل کند.

81.jpg

همچنین ضربه جسمی تا قطر 6.55 میلی متر، که با سرعتی حدود 170 کیلومتر بر ساعت به آن برخورد کند، حتی نمی‌تواند شیشه آن را ترک بیاندازد.

قیمت این عینک سبک (27-35 گرم) و مقاوم در برابر ضربه، 317 دلار است که فکر می‌کنم ارزشش را داشته باشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
گل قورباغه‌اي


140767_900.jpg


گل قورباغه‌اي از خانواده ASCLEPIADACEAE است. اين گياه دائمي و گوشتي داراي ساقه‌هاي سبز تيره و دندانه‌داري است كه گاهي برگ‌هاي كوچكي روي آنها ظاهر شده و مجدداً مي‌ريزند. گل قورباغه‌اي حداكثر 10 سانتي‌متر بلندي دارد و به محلي نيم سايه و خاك سبك با زهشي خوب نياز دارد. گل‌ها در تابستان و پائيز ظاهر مي‌شوند و به شكل ستاره مي‌باشند.

اين گل‌ها در رنگ‌هاي مختلف و داراي لكه‌هاي زرد، ارغواني يا قرمز مايل به قهوه‌اي مي‌باشند. حداقل دماي قابل تحمل براي گل قورباغه‌اي 11 درجه سانتي‌گراد است. ضمناً اگر گياه داراي رشد خوبي باشد مي‌شود بهار هر سال گلدان آن را عوض كرد بنابراين نيازي به كوددهي در طول سال نخواهد داشت. تكثير از طريق كاشت بذر يا قلمه‌هاي سايه در بهار يا تابستان امكان‌پذير است.

مشخصات:
اسم علمي اين گياه Stapelia، از خانواده Asclepiadaceae مي‌باشد. اين جنس بومي آفريقاي جنوبي است، ساقه آن خوابيده و شاخه‌هايش چهار گوش، بالدار يا دندانه‌دار و بدون برگ است. اين گياه گلها كرك دارد و بزرگي دارد كه به شكل ساره دريايي و به رنگ زرد، خرمايي و ارغواني هستند. گلها از مرداد تا مهر در انتهاي شاخه‌ها ظاهر مي‌شوند و بوي بدي دارند سيستم ريشه‌اي اين گياه طوري است كه مي‌توان آنها را در گلدان‌هايي كه عمق زياد ندارند پرورش داد. تعويض گلدان هردو سال يكبار صورت مي‌گيرد. در زمستان به گياه گل قورباغه‌اي آب كمي مي‌دهند و آن را در10 درجه سانتيگراد نگاه‌داري مي‌كنند.

مراقبت:گل قورباغه‌اي به نور زياد، حرارت معمولي تا زياد، آبياري اندك، هواي خشك، وخاك قليايي احتياج دارد.

كود: كود مورد نياز اين گياه را مي‌توان به ميزان 3 گرم درليتر، هر سه هفته يكبار، از فروردين تا شهريور، مصرف كرد.

خاك: مخلوطي از خاك باغچه با كمي تورب براي رشد و نمو گل قورباغه‌اي مناسب مي‌باشد.
ازدياد: گل قورباغه‌اي را از طريق كاشت بذر در اواسط بهار تكثير مي‌كنند. بذرها را در سيني بذر، حاوي كمپوست مخصوص گياهان گوشتي بكاريد و دردماي 20 تا21 درجه سانتيگراد نگاه داريد.

نهالهاي بذري در 2 هفته رشد خواهد كرد. اين گياه را از طريق قلمه گيري يا تقسيم بوته هم مي‌توانيد تكثيركنيد. زماني كه گياه رشد كافي كرده و به شكل انبوه در مي‌آيد، در اواخر بهار، به آرامي ساقه‌هايي را ازگياه جدا كنيد و سعي نماييد اين ساقه‌ها همراه ريشه باشد.

سپس آنها را در گلداني با قطر دهانه 6 تا 9 سانتيمتر حاوي كمپوست گياهان گوشتي و كاكتوس بكاريد. خاك را نسبتا مرطوب نگه داريد. قلمه‌هاي ساقه‌اي را نيز از اوايل تا اواسط تابستان، با يك چاقوي تيز، از پايه مادري جدا كنيد. سپس آنها راچند روزي كنار بگذاريد تا در محل برش ساقه كال تشكيل شود، آنگاه آنها در گلداني با قطر دهانه 6 تا 9 سانتيمتر حاوي كمپوست مخصوص گياهان گوشتي و كاكتوس بكاريد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تولید انرژی از آب پنیر !

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی : با توجه به پایان پذیری و تجدید ناپذیری منابع فسیلی و حرکت به سمت انرژی های جایگزین در تلاش هستند با بهره مندی از آب پنیر به عنوان کاتالیزور در پیل سوختی میکروبی انرژی زیستی تولید کنند تا امکان تولید انرژی از منابع ارزان قیمت فراهم شود.

به گزارش آنا،ساسان نصیراحمدی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی – بیوتکنولوژی با بیان اینکه در این پروژه از آب پنیر به عنوان سوبسترا یا پیش ماده مناسب در پیل سوختی میکروبی برای تولید توان الکتریکی استفاده شد گفت: سوبسترا یا پیش ماده، ماده ای است که آنزیم بر آن اثر می کند و تحت تاثیر آنزیمها، این پیش ماده تغییر می کند و به یک یا تعدادی محصول تبدیل می شود.

وی با اشاره به ماهیت پایان پذیری و تجدید ناپذیری منابع فسیلی در جهان، حرکت به سمت انرژی های جایگزین را ضروری دانست و اظهار داشت: در این بین پیل سوختی فناوری است که در عین بازدهی بسیار بالا نسبت به فناوریهای رقیب در تبدیل سوختهای فسیلی به انرژی، این قابلیت را دارد که از منابع انرژی تجدید پذیر و نو مانند آب، زیست توده و هر ماده ای که دارای عنصر هیدروژن و یا ترکیبات آن باشد استفاده و تولید انرژی کند.

مجری طرح کاهش مشکلات ناشی از آلودگیهای زیست محیطی را از مزایای استفاده از پیلهای سوختی در تولید انرژی ذکر کرد و ادامه داد: پیلهای سوختی وسیله ای است که انرژی شیمیایی سوخت را به صورت مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. از این رو در این پروژه اقدام به تولید پیل سوختی میکروبی کردیم.

نصیراحمدی پیلهای سوختی میکروبی را فناوری دانست که قادر است از ضایعات صنایع به عنوان سوخت استفاده و از آن تولید انرژی کند و ادامه داد: در این پروژه پس از بررسیهای لازم در زمینه انتخاب یک پیش ماده طبیعی، ارزان و در دسترس از آب پنیر به عنوان ضایعات صنعت لبنیات برای تولید جریان الکتریکی استفاده شد.

وی به جزئیات پیل سوختی میکروبی تولید شده اشاره کرد و به مهر گفت: اصول کار این پیل ها مانند پیلهای سوختی شیمیایی است و تنها اختلاف آنها در نوع کاتالیزور و شرایط کار است. کاتالیزور به کار رفته در این نوع پیلها یک میکروارگانیزم و یا یک آنزیم است که جایگزین فلز در پیلهای سوختی شیمیایی متداول ‌شده است.

وی به علت استفاده از ضایعات صنایع لبنی به ویژه آب پنیر اشاره و اضافه کرد: در ایران سالانه حدود 180 هزار تن آب پنیر تولید می شود که مشکلات زیست محیطی فراوانی را ایجاد می کند.

دفع این ماده در زمین سبب شوره زار شدن اراضی کشاورزی و از بین رفتن گیاهان می شود. علاوه بر این تخلیه آن در رودخانه ها بدون انجام تصفیه مناسب به دلیل میزان آلودگی بالا و حضور منابع غنی از نیتروژن و مصرف اکسیژن محلول در آب موجب از بین رفتن آبزیان می شود.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: از سوی دیگر آب پنیر نیز منبع غنی از لاکتوز و مواد معدنی مفید برای رشد میکروارگانیزمها است که این ویژگیها، آب پنیر را به یک سوبسترای قوی برای تولید محصولات جانبی از طریق فرایندهای بیوشیمیایی تبدیل کرده است که یکی از این کاربردها می تواند در تولید توان الکتریکی با استفاده از پیل سوختی میکروبی باشد.

وی بی نیاز بودن به کاتالیزور، پایداری طولانی، واکنش خود تنظیم شونده بدون نیاز به شارژ مجدد، بی نیازی به مبدل و یا سرد کننده برای انجام واکنش، ارزان بودن بیوکاتالیست مورد نیاز و سازگاری با محیط زیست و بازدهی نسبتا بالا را از مزایای پیل سوختی میکروبی ذکر کرد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
"سورينا" رونمايي مي شود ]

141234_700.jpg

معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني وزارت صنايع و معادن گفت: ربات "سورينا" روز شنبه دوازدهم تير ماه جاري همزمان با گراميداشت هفته صنعت و معدن با حضور رييس جمهوري رونمايي مي شود.

حسن شيخ نيا در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: براي نخستين بار در کشور محققان صنعت و دانشگاه تهران به صورت مشترک موفق به ساخت ربات انسان نما با نام تجاري "سورينا" شدند.

وي گفت: قواره، تنه و وزن متوسط ربات سرنا به اندازه يک انسان کامل است و براي حرکات فيزيکي همانند انسان فرمان مي گيرد و حرکت مي کند.

او افزود: طراحي و ساخت ربات انسان نما سرنا 100 درصد بومي است و براي ساخت آن از فناوري و افکار محققان ايراني بطور کامل بهره گرفته شده و به همين دليل اين ربات از افتخارات ملي کشورمان به شمار مي آيد.

141235_326.jpg
وي ادامه داد: طراحي و ساخت اين ربات هوشمند بيش از دو سال زمان برد و با ساخت آن جمهوري اسلامي ايران در زمره کشورهاي برتر در طراحي و ساخت ربات در جهان قرار گرفت.

معاون پشتيباني و توسعه منبع انساني وزارت صنايع و معادن گفت: ارتباط خوب صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفيت علمي دانشگاهها، از جمله اقدامات ديگري است که در وزارت صنايع و معادن شکل گرفته است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مشكل پسندترين جانور در انتخاب همسر


61640_523.jpg
خرچنگ‌هاي كاليفرنيايي «كمانچه‌زن» ماده كه سخت گير ترين جانور در در انتخاب جفت است پيش از جفت گيري بيش از 106 خرچنگ نر را زير ذره بين خود قرار داده و آنها را مورد بررسي قرار مي دهند.

به گزارش شهر، بيشتر جانوران، قبل از تشكيل زندگي و انتخاب همسر آينده خود تنها با تعداد معدودي جفت بالقوه ارتباط برقرار كرده و از ميان اين تعداد معدود جفت دلخواه خود را انتخاب مي كنند. اما اين مسئله در مورد تمامي جانوران صادق نيست.

دانشمندان دريافته اند كه نوع ويژه اي از خرچنگ هاي كاليفرنيايي پيش از جفت گيري و انتخاب جفت بيش از 106 خرچنگ نر را زير ذره بين خود قرار داده و آنها را مورد بررسي قرار مي دهند. اين تحقيق نشان مي دهد كه خرچنگ هاي كمانچه زن ماده (Uca crenulata) سخت گيرترين و مشكل پسندترين جانوران روي زمين هستند.

«كاترين دريورا» كه سرپرستي اين گروه تحقيقاتي را به عهده داشته است مي گويد: «تا آنجا كه به خاطر دارم هيچ گونه اي همانند خرچنگ كمانچه زن ماده اقدام به انتخاب جفت از ميان تعداد زيادي از نرهاي خواهان خود نمي كند.»

«دريورا» كه استاد زيست شناسي دانشگاه كاليفرنيا در سن ديه گو مي گويد: «اغلب بي مهرگان، تعدادي از پستانداران، دوزيستان و خزندگان معمولاً با نرهاي همسايه خود يا با اولين نري كه توجهشان را جلب كند يا حداقل با اولين نري كه رفتار معاشقه مناسبي را از خود به نمايش بگذارد، جفت گيري مي كنند. اما مسئله در مورد خرچنگ هاي كمانچه زن ماده كاملاً فرق مي كند. اين ماده ها به آساني تحت تاثير هر خرچنگ نري قرار نمي گيرند.»

«دريورا» و هم تيمي هاي او جمعيتي از خرچنگ هاي كمانچه زن ساكن يك ناحيه جزر و مدي واقع در رودخانه «سوئيت واتر» كاليفرنيا را مورد مشاهده و بررسي قرار دادند.

خرچنگ هاي نر پيش از جفت گيري اقدام به حفر سوراخ هاي جفت گيري كرده و در ادامه اين سوراخ ها را با شاخ و برگ پوشانده و مرتب مي كنند. در ادامه اين نرها در كنار سوراخ هاي خود ايستاده و به كمك چنگال هاي بزرگ خود از ماده ها دعوت مي كنند كه وارد حفره آماده شده توسط آنها شوند.

ماده ها در هنگام عبور از كنار نري كه توجه آنها را به خود جلب كرده نيم نگاهي نيز به حفره جفت گيري او مي كنند، براي خرچنگ ماده تنها يك نگاه گذرا به داخل حفره كافي است كه تصميم بگيرد كه داخل حفره شود يا اينكه بهتر است راهش را كج كرده و به سراغ نر ديگري برود.خرچنگ ماده قبل از يافتن خانه مناسب خود ممكن است بيش از 100 حفره را مورد بررسي قرار بدهد تا بتواند خانه مناسب خود كه متناسب با اندازه بدنش است را بيابد.

«مطالعه دريورا به خوبي نشان مي دهد كه چگونه جانوراني با مغزهاي ساده و ابتدايي داراي قواعد برآورد و ارزيابي بوده و مي توانند انتخاب هاي سازشي پيچيده اي داشته باشند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ماهی ها حرف می زنند!

مهر: دانشمندان دانشگاه اوکلند کشف کردند ماهیها می توانند از طریق زبان مرموزی که از صداهایی مانند غرغر یا جیرجیر کردن تشکیل شده با هم حرف بزنند.

جهان زیر آب متفاوت از ذهنیتی که سکوت مطلق را در آن مجسم می کند از صدای ماهی هایی که درباره خطرهای در کمین، جهتها و موارد روزمره با هم در حال حرف زدن هستند پر شده است.

سطح مکالمات میان ماهی ها به اندازه ای است که حتی شکارچیان با عبور از میان آنها می توانند آنها را ردیابی و شکار کنند.

به گفته محققان همه ماهی ها نمی توانند با کمک ارتعاش باله های خود اصوات ظریف و جیرجیر مانندی از باله هایشان به وجود آورند اما همه آنها می توانند این اصوات را بشنوند و بر همین اساس قدم بعدی در این مطالعه رمزگشایی از مفاهیم نهفته در انواع مختلف ارتباطاتی است که میان ماهیها وجود دارد.

یکی از محققان این پروژه معتقد است اصوات ردیابی شده با اطمینان 99 درصد صدای ماهیها هستند و اکنون باید فهمید صداها چه مفهومی دارند.

دلیل اصلی این نوع از مکالمات جلب توجه جنس مخالف، ترساندن شکارچیان و یافتن مسیر درست در اطراف صخره ها است. این محقق برای آزمایش بر روی ایده اش گروهی از ماهیها را در مخزنی در لابراتوار گنجاند و به آنها چند هفته فرصت داد به محیط خو بگیرند. وی از طریق میکروفن های آبی و ردیابهای حرکت آب رفتار ماهی ها را زیر نظر گرفت.

نتایج نشان دادند ماهیهای خالدار یکی از پرچانه ترین ماهیها به شمار می روند که با ایجاد صدای خرخر مانند با دیگران صحبت کرده و این شیوه از مکالمه را در تمامی طول روز حفظ می کند. در مقابل ماهی های Cod به جز در فصلهای تخم ریزی معمولا ساکت هستند.

ماهیهایی که به ماهیهای "چشم درشت" شهرت دارند نیز صدای جرقه مانندی از خود به وجود می آورند که بیشتر به کدهای مورس شباهت دارد.

بر اساس گزارش تلگراف، این محقق به افرادی که در خانه های خود ماهی قرمز نگه می دارند پیشنهاد کرد برای شنیدن صدایی از جانب ماهیهای خود نفسهای خود را حبس نکنند زیرا این ماهیها با وجود قدرت شنوایی بالایی که دارند هرگز حرف نمی زنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

فناوري‌هايي كه 20 سال بعد سراغ ما مي‌آيند


"وندل والاچ " از دانشگاه ييل آمريكا هم‌اكنون اين فناوري را توسعه داده است و پيش‌بيني مي‌كند كه در سال‌هاي آتي به صورت گسترده از آن استفاده شود.

كارشناسان با شركت در كنفرانس "انجمن آينده‌نگران دنيا " از فناوري‌هايي سخن به ميان آورده‌اند كه هم‌اكنون در اختيار ما قرار نگرفته‌اند و مي‌توانند خدمات گسترد‌ه‌اي را ارايه دهند.

به گزارش پي‌سي‌ورلد، در حال حاضر فناوري‌هاي پيشرفته‌اي وجود دارد كه هر كدام از آ‌نها رفع بخشي از نيازهاي روزمره مردم را برعهده دارند شركت‌كنندگان در اين كنفرانس ادعا مي‌كنند كه طي 20 سال آينده نانوتكنولوژي قابليت‌هاي خود را براي زندگي روزمره همه مردم نمايان مي‌كند و طيف گسترده‌اي از خدمات از درمان جراحات گرفته تا ساخت ربوت‌هاي پيشرفته به كمك آن انجام مي‌شود.

دانشمندان هم‌اكنون موفق شده‌اند با استفاده از نانوتكنولوژي به محدوديت‌هاي خود در علوم زيست‌شناسي فائق آيند و سيستم‌هاي پيشرفته و هوشمندي را در مقابل با آنچه كه سيستم ژنتيك انسان اجازه مي‌دهد، توليد كنند.

"وندل والاچ " از دانشگاه ييل آمريكا هم‌اكنون اين فناوري را توسعه داده است و پيش‌بيني مي‌كند كه در سال‌هاي آتي به صورت گسترده از آن استفاده شود.

وي اگرچه به استفاده گسترد‌ه از اين فناوري در آينده نزديك اميدوار است، اما اعلام مي‌كند كه ما هنوز دانش كاملي در مورد انسان نداريم و اين امر مي‌تواند توليد دستگاه‌ها و ابزارهاي پيشرفته‌تر در آينده باعث شود تا آن‌ها جايگزين سيستم‌هاي محدود امروزي شوند.

والاچ معتقد است كه علم كنوني بشر به رفع پيچيدگي‌هاي ذهني انسان، توليد ربوت‌هاي هوشمند با قابليت‌هاي زباني و طرح پرسش‌هايي پيرامون حل مشكلات ربوت‌ها محدود شده است كه اين مسئله مي‌تواند از سرعت توسعه علم در دنيا بكاهد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تاثیر گرمای کره زمین بر ایران/ فصل ها جابجا می شوند


معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی علیرغم گرم شدن دو دهم درجه ای کره زمین تا 100سال آینده گفت: تغییرات اقلیمی که با گرم شدن زمین ایجاد می شود بیشتر در مناطق استوایی و قطبها ایجاد می شود ولی در ایران شاهد جابجایی فصول هستیم.

به گزارش مهر، محققان بر اساس واکنشهایی که بین سیلیکاتها و گازها در روزهای آغازین زمین وجود داشته و با توجه به ترکیب کانی های موجود آن زمان و مقدار گاز کربنیکی که در سنگ های آهکی به تله افتاده است ترکیب اتمسفر اولیه زمین را همانند مریخ و زهره غنی از گاز کربنیک، نیتروژن، کمی بخار آب و آمونیاک و متان فرض کرده اند که در این صورت دمای هوا 400 تا 500 درجه سانتیگراد بوده است. ولی با افزایش بخار آب ‌به تدریج از انباشتگی این اتمسفر سنگین و پر فشار و مملو از CO2 کاسته شد و دمای زمین طی صدها میلیون سال کاهش یافت و بخشی از CO2 به دلیل ایجاد رسوب سنگ های آهکی در دریاها کاهش یافت. از این رو حالتی متعادل در اتمسفر پدید آمد به نحوی که امکان شکوفایی حیات در 650 میلیون سال قبل در سطح زمین فراهم شد.

از 200 سال قبل با روی آوردن بشر به استفاده از سوخت های فسیلی و صنعتی شدن و رشد جوامع شهری در یکصد سال اخیر و همچنین ‌استخراج نفت و زغال سنگ و مصرف روز افزون آنها، تولید گازهای گلخانه ای سرعت سرسام آوری پیدا کرد. این گازها که ترکیبی از بخار آب، گاز کربنیک،‌ متان، دی اکسید و نیتروژن است با چنان سرعتی در حال افزایش است که حفظ تعادل آن با انحلال سنگ ها و رسوب آهک در دریاها هم امکان پذیر نیست.

از این رو به منظور اندازه گیری دمای هوای کره زمین تحقیقاتی از سال ۱۸۸۰ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. طبق داده های این تحقیقات دانشمندان جهان پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی‌سابقه گرم شدن خواهد بود. همچنین گفته می شود گرم شدن کره زمین در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و طوفان های وحشتناک خواهد شد. تعدادی از فاکتورهای طبیعی چون حرکت های قاره ای، آتشفشان ها، گردش های اقیانوسی، زاویه شیب زمین، ستاره های دنباله دار و سنگهای آسمانی باعث تغییر اقلیم می شوند.

بحرانی که به تغیرات آب و هوایی و اقلیم کره زمین تعبیر می شود عبارت است از ناپایداری اقلیم های مختلف کره زمین بر اثر تولید و افزایش گازهای CO2، متان و سایر گازهای گلخانه ای که این بحران اکنون نشانه های اولیه آن بروز کرده است. این دانشمندان علت اصلی این امر را رشد جمعیت، پیشرفت فناوری و در نتیجه افزایش تقاضای جامعه برای حامل های انرژی می دانند که در قرن اخیر بیش از 4 درصد رشد داشته است.

گرمایش جهانی و تغییر اقلیم هر دو بر محیط زیست و زندگی بشر اثر می گذارند. پیش بینی می شود که تغییرات اقلیم در آینده باعث گرمایش جهانی، بالا رفتن سطح دریا و افزایش حوادث آب و هوایی شود و به نظر می رسد که اکوسیستم ها به طور ویژه ای از این تغییرات آسیب ببینند.

طبق برآورد محققین با ازدیاد گازهای گلخانه ای افزایش دمای اتمسفر زمین در پایان قرن بیستم 5/0 درجه بوده است اما با این روند افزایش گازهای گلخانه ای، انتظار بر این است که در پایان قرن بیست و یکم شدت افزایش دما بسیار فاجعه بار و مقدار آن تا 5/4 درجه سانتیگراد باشد که این تغییر اقلیم را در نقاط مختلف کره زمین موجب می شود.

افزایش 2 دهم درجه ای دمای جهانی

دکتر فریبرز جمالزاده معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از محدود بودن تحقیقات در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در زمینه گرمایش زمین گفت: در حالی که کشورهای دنیا از 15 سال پیش مطالعات جدی و جهانی در زمینه CO2 (در اکسید کربن) را آغاز کردند و تا امروزه نیز پیگیری می شود در مراکز اقلیم شناسی و تحقیقاتی ما سابقه ای از آن در دست نیست. این امر شروع تحقیقات در این زمینه را با مشکل مواجه می سازد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از نبود این اطلاعات در مراکز پژوهشی اقلیم شناسی یادآور شد: در حال حاضر مطالعاتی در سطح دانشگاهها در زمینه میزان CO2 آغاز شده است که داده های این تحقیقات می تواند نیازهای اولیه تحقیقات گسترده در این زمینه را فراهم کند.

جمالزاده به گرمای اخیر ایران اشاره و خاطرنشان کرد: هفته گذشته به عنوان گرم ترین روزها معرفی شد در حالی که این اولین بار نبود بلکه ایران در سال 1336 تجربه این گرما را داشته است.

معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه آنچه که نوسانات و تغییر آب و هوایی را برای ما ملموس تر کرده جابجایی فصلی بوده است به مهر گفت: طبق مطالعات دانشمندان جهانی قرار است در طول 100 سال آینده دو دهم درجه زمین گرمتر شود و این امر به معنی افزوده تر شدن مقدار کربن در اتمسفر و جابجایی اقلیمی است.

تاثیر فلات ایران از تغییرات جهانی اقلیم

جمالزاده به اثرات تغییرات اقلیمی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: اقلیم ایران نیز از تغییرات آب و هوایی جهانی بی تاثیر نخواهد بود. تغییر و جابجایی فصول از نشانه های تاثیرپذیری اقلیم ایران از این تغییرات جهانی است.

وی اضافه کرد: زمانی که در یک دوره 50 ساله الگوی تغییر دمایی یکسانی تکرار شود کلیه امور کشاورزی، سفر و فعالیتهای عمرانی بر اساس الگوی آب و هوایی مشابه برنامه ریزی می شود که با تغییر اقلیم، مشکلات عدیده ای را برای برنامه ریزان و مسئولان کشور ایجاد می کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی به افزایش دمای جهانی تا سال 2015 اشاره کرد و گفت: تغییرات درجه حرارتی بیشتر در بخش های استوایی و قطب های شمال و جنوب مشاهده می شود و ایران به دلیل واقع شدن در نواحی معتدل کره زمین، تغییرات زیادی را تجربه نخواهد کرد.

این محقق یادآور شد: با تغییرات اقلیم جهانی، قطب شمال و جنوب و مناطق استوایی شدیدترین تغییرات را خواهند داشت.

گرمایش زمین پدیده محلی نیست

جمالزاده با تاکید بر اینکه مطالعه در زمینه گرمایش زمین، بحث جهانی است نه منطقه ای به مهر گفت: مطالعات جهانی جامعی در زمینه گاز سمی CFC (گاز فرئون که به نام تجاری کلروفلوروکربن شناخته می شود) کارخانه های یخچال سازی در دستور کار است که در این زمینه سرمایه گذاری های زیادی شد.

معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی تاکید کرد: اگر قرار است همگام با دنیا باشیم لازم است ضمن تکمیل و توسعه داده ها در زمینه تغییرات آب و هوایی، تحقیقات خود در زمینه کنترل منابع، بهینه سازی مصرف سوخت و تغییر الگوی مصرف را قالب گروه های جهانی دنبال کنیم.

وی همکاری با گروه های تحقیقات جهانی را در راستای جلوگیری از افزایش دو دهم درصدی دمای جهانی دانست.

تلاش برای تدوین نقشه تغییرات دی اکسید کربن در کشور

وی با اشاره به لزوم ساماندهی اطلاعات موجود در حوزه اقلیم شناسی یادآور شد: هشدارهای تغییر آب و هوایی باعث شد تا در سالهای اخیر تلاشهایی در زمینه توسعه ایستگاههای هوا شناسی انجام شود.

جمالزاده از تدوین نقشه CO2 (دی اکسید کربن) در کشور خبر داد و یادآور شد: با توجه به نقش CO2 در ایجاد تغییرات اقلیمی، مطالعاتی در زمینه تغییرات دی اکسیدکربن در استانهای مختلف در حال انجام است تا با استفاده از نتایج آن نقشه تغییرات میزان CO2 در استانهای مختلف تدوین شود.
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
امیدورا م تکراری نباشه !

خبری که منتشر شده غیر قابل باور به نظر می‌رسد. اما دانشمندان دپارتمان علوم شناختی مرکز تحقیقات علوم اعصاب ATR ژاپن موفق شده اند نخستین تصاویر را از مغز انسان استخراج کنند.
روش کار بسیار جالب بوده است ابتدا 400 تصویر سیاه و سفید مختلف در سایز 10 پیکسل در 10 پیکسل به بیننده نشان داده شده است. هر تصویر به مدت 12 ثانیه مقابل چشم بیننده قرار داشته است و در این مدت دستگاه fMRI تغییرات فعالیتی کورتکس مغز را تحت نظر می‌گرفته است.
neuron-brain_01.jpg



یک کامپیوتر مرکزی اطلاعات را دریافت می‌کرده و با یک نرم افزار ویژه که توسط این دپارتمان تولید شده یاد میگرفته که چگونه تغییرات فعالیتی مغز را با تصاویر نشان داده شده مرتبط کنه.
نتیجه فرایند این شده که وقتی حروف neuron به معنای عصب به ترتیب به فرد آزمایش شونده نشان داده شده است کامپیوتر مرکزی توانسته از روی فعالیت الکتریکی مغز کلمه neuron را استخراج کند. که تصویر آن را در بالا می‌بینید.
این می‌تواند آغازی باشد برای اینکه در آینده بتوانید شب ها رویاهایتان را روی یک DVD ضبط کنید. و یک گام علمی‌مهم در علوم شناختی محسوب می‌شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نتايج طرح آمارگيري از فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه توسط مركز آمار ايران نشان مي دهد كه در سال ‌1387 مجموع محققان تمام وقت كشور ‌54282 نفر بوده‌اند كه نسبت به سال ‌1385 از رشد معادل ‌29 درصد برخوردار بوده است. حضور زنان در عرصه تحقيق و توسعه در اين دوره زماني با رشد ‌56 درصد قابل توجه است. اين رشد براي مردان نيز ‌21 درصد بوده است.

به گزارش ايسنا و به نقل از مركر آمار ايران، در سال ‌1387 تعداد كل پروژه‌هاي تحقيق و توسعه انجام شده در كشور ‌60778 پروژه بوده كه بيشترين پروژه‌ها از نوع كاربردي با ‌33695 پروژه، بنيادي با ‌16060 پروژه و توسعه‌اي ‌11023 پروژه بوده است.

از لحاظ شاخص‌هاي اقتصادي، ارزش افزوده و ستانده به ترتيب ‌19 و‌10 درصد رشد مثبت داشته و مصارف واسطه و ارزش تشكيل سرمايه به ترتب ‌4 و ‌15 رشد منفي داشته است.

پروژه‌هاي تحقيقاتي خاتمه يافته در سال ‌1387 معادل ‌31948 پروژه (حدود ‌53 درصد) و در دست اجرا، معادل ‌28830 پروژه (‌47 درصد) بوده است. از مجموع ‌4358691 ميليون ريال ارزش افزوده ايجاد شده توسط كارگاه‌هاي تحقيق و توسعه در سال ‌1387 در كل كشور، استان تهران با ‌34 درصد، مازندران با ‌7.6 درصد، خراسان رضوي با ‌7.2 درصد بيشترين سهم را دارا بوده‌اند. همچنين از مجموع ‌2620110 ميليون ريال سرمايه‌گذاري كارگاه‌هاي داراي فعاليت تحقيق و توسعه در سال ‌1387 استان تهران با ‌51.3 درصد، فارس با ‌7.8 درصد، اصفهان ‌5.7 درصد و مازندران با ‌5.4 درصد بيشترين سهم را داشته‌اند.

طرح آمارگيري از فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه هر دو سال يكبار به روش تمام شماري در كل كشور با چهارجامعه آماري موسسات پژوهشي، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، كارگاه‌هاي صنعتي داراي واحد تحقيق و توسعه و حوزه‌هاي علميه، با مراجعه به حدود ‌3000 كارگاه اجرا مي‌شود، آخرين اجراي طرح در بهمن سال ‌1388 بوده است كه آمار مربوط به سال ‌1387 جمع آوري شده است.

انتهاي پيام
 

_P30_

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2003
نوشته‌ها
561
لایک‌ها
89
دقیق‌ترین تصویر از لکه‌های خورشیدی/ عکس
تلسکوپ جدید مشاهده‌گر خورشیدی موفق شد از لکه‌های خورشیدی تصویری بگیرد که از هر تصویر دیگری که از این لکه‌ها گرفته شده است دقیق‌تر و واضح‌تر است. این تلسکوپ نمونه تلسکوپ پیشرفته آینده این مشاهده‌گر است

بهنوش خرم‌روز: لکه‌های شگفت‌انگیز خورشیدی بالاخره به دام تلسکوپ‌ها افتادند و این تصویر،‌ دقیق‌ترین تصویری است که تا به حال از این لکه‌ها گرفته شده است.

011-03410-01high.jpg


بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین مشاهده‌گر خورشیدی بیگ‌بیر بالاخره موفق شدند با تلسکوپ خورشیدی جدید خود تصویری از لکه‌های خورشیدی در طیف نورهای مرئی بگیرند که از هر تصویر دیگری که تا به حال از این لکه‌ها گرفته شده، بیشتر جزییات را نمایش می‌دهد. وضوح تصاویر این تلسکوپ جدید، در حد 80 کیلومتر روی سطح خورشید است.

دقیق‌ترین تصویر از لکه‌های خورشیدی

این تلسکوپ در حقیقت نمونه اولیه‌ای از یک تلسکوپ بزرگ‌تر است که تلسکوپ خورشیدی با فناوری پیشرفته نامیده می‌شود و طی دهه آینده ساخته خواهد شد. تلسکوپ پیشرفته آینده بیگ‌بیر به محققین آن اجازه می‌دهد سیستم نوری قابل تنظیم جدیدی در اختیار داشته باشند که ابزاری شفاف و بدون اعوجاج برای مشاهده خورشید از روی زمین خواهد بود.

تا آن زمان، همین نمونه حاضر می‌تواند تصاویری دقیق از سطح خورشید بگیرد و به دانشمندان کمک کند آب و هوای خورشید و تاثیر آن بر منظومه شمسی و زمین را بهتر درک کنند.
 

_P30_

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2003
نوشته‌ها
561
لایک‌ها
89
نظومه شمسی پیرتر از تصور ماست

دانش > نجوم - بررسی شهاب‌سنگ آلنده که سال 2004 با زمین برخورد‌کرده نشان می‌دهد منظومه شمسی حدود 2میلیون سال پیرتر از تصور ما است. این تحقیق تازه می‌تواند به کشف شرایط و دلایل پیدایش منظومه شمسی و حتی زمین کمک کند.

محبوبه عمیدی: می‌دانیم منظومه شمسی حدود 4.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده است. این منظومه زمانی به شکل توده درهم پیچیده‌ای از ابرهای گازی تشکیل‌شده از هیدروژن و هلیم بوده اما خرده‌ریزه‌هایی که از انفجار سایر ستاره‌ها ایجاد شده بودند همراه با غبارهای بسیارریز کیهانی که از عناصر سنگین‌تر تشکیل شده‌اند، ظهور آن را رقم زده‌اند. در ابتدا ذرات گرد‌و‌غبار نقش نقاط تجمع را در سحابی خورشیدی به عهده گرفته‌اند، ذرات بزرگ‌تر اطراف آنها مجتمع‌شده و طی میلیون‌ها سال خورشید جوان، سیارات و دیگر اجرام منظومه را ایجاد کرده‌اند.

محققان برای استنتاج زمان تشکیل اولین اجتماع از این ذرات و تخمین سن منظومه، عمر شهاب‌سنگ‌هایی تا ابعاد یک‌سانتمتر را که با زمین برخورد کرده‌اند مورد بررسی قرار می‌دهند. این قطعه سنگ‌های کوچک که حین سرد‌شدن گازها برای تشکیل خورشید و سیارات منظومه شمسی ایجاد شده‌اند بخشی از کهنسال‌ترین اجرام آسمانی این منظومه به شمار می‌روند.

اودری بوویر و همکارانش در دانشگاه ایالتی آریزونا در تمپی به تازگی به تجزیه این قطعات در شهاب‌سنگی پرداخته‌اند که سال 2004/1383 در شمال‌غرب آفریقا با زمین برخورد کرده است.

به گزارش نیوساینتیست، تحقیق آنها روی میزان باقی‌مانده ایزوتوپ‌های اورانیم238 و اورانیم235 در این قطعات که در طول زمان به ایزوتوپ‌های سرب207 و سرب206 تبدیل می‌شوند، نشان می‌دهد منظومه شمسی باید بین 0.3 تا 1.9 میلیون سال پیرتر از تخمین‌های قبلی محققان که مبتنی بر بررسی روی دو شهاب‌سنگ قدیمی‌تر ، یکی در قزاقستان به سال 1962/1341 و دیگری در مکزیک به سال 1348/1969 بوده است، باشد. یعنی خورشید و منظومه 4.5682 میلیارد‌ سال عمر دارد.

شاید به نظر برسد در یک بازه چندین میلیارد ساله این اختلاف یکی‌دو میلیون ساله چندان اهمیتی نداشته باشد، اما همین اختلاف اندک می‌تواند زمانی که شرایط پیدایش این منظومه و علل ایجاد آن بررسی می‌شود بسیار حائز اهمیت باشد.

ری برگس زمین شیمیدان دانشگاه منچستر در انگلستان می‌گوید: «این تحقیق و بررسی‌های مشابه می‌توانند به ما بگویند چه چیزی پیدایش منظومه شمسی را آغاز کرده است و پس از آن چه اتفاق‌هایی رخ داده‌اند. حتی می‌توانیم به پیدایش زمین برسیم و اینکه چرا ساختار این کره خاکی به این شکل ایجاد شده است».

به نظر می‌رسد این شهاب‌سنگ که آلنده نام دارد پیش از فرود به زمین متحمل گرمای شدید و تغییر‌شکل بسیاری شده باشد از سوی دیگر تداخل ایزوتوپی آن نسبت به سایر شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده کمتر است و به همین دلیل نتایج حاصل از بررسی آن قابل اطمینان‌تر و دقیق‌تر خواهند بود.

dn19344-2_300.jpg
 

_P30_

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2003
نوشته‌ها
561
لایک‌ها
89
از گونه‌های دیجیتالی حیات چیزی شنیده‌اید؟

mg20727723.700-1_300.jpg


دانش > فناوری اطلاعات - محققان با الهام از شیوه تکثیر دی.ان.ای، جهش، تکامل و انتخاب طبیعی موفق شده‌اند حیات مصنوعی ‌ساده‌ای خلق کنند که دارد روز‌به‌روز کامل‌تر می‌شود و به سمت ساخت شبکه‌ای از نورون‌های دیجیتالی پیش می‌رود.

محبوبه عمیدی: تا به حال چیزی در مورد آویدیان‌ها شنیده‌اید؟ اصلا فکر می‌کنید موجودی که از زمان تغذیه می‌کند، به سرعت تکثیر می‌شود، از انتخاب طبیعی تبعیت می‌کند، قابلیت تکامل و بهبود حافظه‌اش را دارد و حتی‌ می‌تواند به گذشته پیش از تکاملش بازگردد، باید چطور موجودی باشد؟

یک قهرمان تازه سری کتاب‌های علمی‌تخیلی که نویسنده‌اش ارادت خاصی به داروین داشته یا یک جانور فضایی کوچک که از کره‌ای بسیار‌شبیه به زمین و قوانین آن آمده است؟ هیچکدام!

به گزارش نیوساینتیست، آویدیان‌ها تنها اشکال دیجیتالی از حیات هستند که در یک پلت‌فرم نرم‌افزاری به نام آویده زندگی می‌کنند. ژنوم آنها هم مانند بسیاری از میکرورگانیسم‌ها خطی است با این تفاوت که از چندین خط کد تشکیل شده است. آنها مانند موجودات زنده بر سر به دست آوردن منابع با یکدیگر رقابت می‌کنند، تکثیر می‌شوند، جهش پیدا می‌کنند و کامل‌تر می‌شوند. آویدیان‌ها یا اشکال دیجیتالی شبیه به آنها در نهایت می‌توانند به گونه‌هایی از حیات هوشمند مصنوعی تبدیل شوند.

بیش از نیم‌قرن است که انسان روی حیات مصنوعی کار می‌کند اما هنوز به تعریف دقیقی برای حیات، هوشیاری و هوشمندی نرسیده است. در نتیجه تمامی تلاش‌های این سال‌ها و فرایند ایجاد هوش مصنوعی از بالا‌به‌پایین بی‌نتیجه مانده‌اند. همین باعث شده دانشمندان به فکر تغییر روند کار بیفتند و این‌بار با استفاده از توان بالقوه تکامل فرایند را از آغاز شکل بدهند.

حدود 20سال پیش تام ری با برنامه تییرا که قابلیت خودتکثیری داشت، این فرایند را آغاز کرد. بعدها قابلیت‌های جهش، در اختیار گرفتن منابع و انتخاب طبیعی هم به این برنامه اضافه شدند و سال‌ها بعد کریس آدامی تصمیم گرفت از این نرم‌افزار برای بررسی سیتماتیک تکامل استفاده کند. این آغاز حیات آویدیان‌ها بود.

این اشکال ساده از حیات دیجیتالی مانند میکروارگانیسم‌ها به فضای بسیار‌اندک و زمان کوتاهی برای ادامه حیات و تکثیر نیاز دارند. اما بر خلاف میکروارگانیسم‌ها تکامل آنها می‌تواند جایی متوقف شود، به عقب برگردد، بخشی از جهش‌ها حذف شوند و دوباره جریان تکامل ادامه پیدا کند.

البته این تمام چیزی نیست که بشر از آویدیان‌ها یا سایر موجودات دیجیتالی آینده انتظار دارد. این موجودات حافظه ساده‌ای دارند و بخش قابل‌توجهی از این تغییرات به تکامل و توسعه این حافظه دیجیتال و تبدیل آن به هوش مصنوعی برمی‌گردد. حافظه یکی از اولین ملزومات برای رسیدن به هوش مصنوعی تکامل یافته است.

ابزار دیگر محیط رقابتی است که در آن به برنده غذای بیشتر -زمان محاسباتی بالاتر- تعلق خواهد گرفت. به عنوان مثال ایجاد محدودیت‌هایی در منابع غذایی باعث شده این موجودات غذا را ردیابی و به سمت آن حرکت کنند. سرعت تکثیر و ظهور نسل‌های آینده نیز روند تکامل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به همین دلیل زمان رشد و تکثیر بسیار‌کوتاه پیش‌بینی شده و تاکنون هزاران نسل از آویدیان‌ها به دنیا آمده‌اند، کامل‌تر شده‌اند و با مرگ دیجیتالی جای خود را به نسل‌های آینده داده‌اند.

در میان این مراحل بخش تازه‌ای از آویدیان‌های اولیه با دو کد جدید به آنها اضافه شدند. آنها قادر بودند مسیری که غذا بیشتر است را تعیین و انتخاب کنند و از سوی دیگر فرمان تکرار مرحله پیشین برای آنها تعریف شده بود. انتخاب طبیعی و محدودیت منابع آنها را واداشت که به شکلی با حافظه‌شان کنار بیایند. محققان با استفاده از نتایج این تحقیق موفق شدند آویدیان‌های کامل‌تری خلق کنند که به سمت نور حرکت می‌کنند. کد ژنتیکی این گروه در ساخت «رومبا» ربات خانگی که به نور حساس است، به کار گرفته شده است. علاوه بر این آزمون انجام‌شده از لحاظ زیست‌شناسی نیز حائز اهمیت است و نشان می‌دهد راه‌یابی و کشف مسیرهای ساده اولین مرحله تکامل در حافظه کوتاه مدت بوده است.

گروه دیگری نیز به سرپرستی جف کلون دارند با استفاده از قوانین زیست‌شناسی تکاملی سیستمی از نورون‌های دیجیتالی خلق می‌کنند که هایپرنیت نام گرفته است. در طبیعت موقعیت هر سلول جنینی نوع تخصصی‌شدن آن و وظایف آینده‌اش را شکل می‌دهد. در هایپرنیت نیز برای تخصصی‌کردن نورون‌ها روش مشابهی به کارگرفته‌شده است.

آویدیان‌هایی که به این شکل تکامل یافته‌اند و ترکیب کلی آنها شباهت ساختاری خوبی با مغز دارد، ماه گذشته در یک ربات برای اجرای فرمان حرکت روی یک مسیر مستقیم به کار گرفته شدند و نشان دادند نسبت به ساختارهای پیشین کارایی بهتری دارند. استفاده از هایپرنیت و شبکه‌ای از میلیون‌ها اتصال نورونی دیجیتالی می‌تواند آغاز موفقی برای شبکه نورونی دیجتالی و در نهایت مغز مصنوعی باشد.
 

_P30_

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2003
نوشته‌ها
561
لایک‌ها
89
از این پس با چشم‌هایتان به گوشی همراه فرمان بدهید

eye.jpg


دانشمندان آلمانی نرم‌افزار جدیدی برای گوشی‌های همراه نوشته‌اند که با تشخیص حرکات چشم و پلک زدن شما، خواسته شما را درک و آن‌را انجام می‌دهد. این گامی بلند در استفاده بدون دست از موبایل محسوب می‌شود.

بهنوش خرم‌روز: این روزها،‌ دائم خبرهای تازه‌ای از فناوری‌ها جدید گوشی‌های همراه به گوش می‌رسد. استفاده از صفحه‌های لمسی و یا فرمان‌های صوتی، کاربری گوشی‌های همراه را ساده‌تر کرده است. اما این‌بار، قرار است فناوری متفاوتی به بازار عرضه شود که برقراری ارتباط با گوشی‌های همراه را بسیار آسان‌تر و البته متفاوت‌تر خواهد کرد.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین دانشگاه دارتموند به استفاده بدون دست از گوشی‌های همراه معنایی کاملا تازه بخشیده اند. این محققان وعده داده‌اند که به زودی، می‌توانید بدون نیاز به استفاده از دست‌ها و یا حتی صدایتان، تنها با حرکت‌های چشم، گوشی همراه خود را کنترل کنید و دستورهایی را که می‌خواهید به آن بدهید.

تصورش را بکنید، گوشی همراه فهرستی از فرمانها را به شما نشان می‌دهد. شما با نگاه کردن به یک مورد، آن را انتخاب می‌کنید. بدین ترتیب گزینه انتخابی شما آماده است تا با یک کلیک،‌ دستور شما را اطاعت کند. اما چطور باید با چشمتان کلیک کنید؟ تنها کافی است که یک بار پلک بزنید و همین! گوشی همراه خواسته شما را اجرا می‌کند.

نرم‌افزار حرکت چشم شما را تشخیص می‌دهد و گزینه‌ای را که شما به آن نگاه می‌کنید با تغییر رنگ، خط کشیدن یا کادر گذاشتن مشخص می‌کن

توضیح عکس: نرم‌افزار حرکت چشم شما را تشخیص می‌دهد و گزینه‌ای را که شما به آن نگاه می‌کنید، با تغییر رنگ، خط کشیدن یا کادر گذاشتن مشخص می‌کند.

البته نرم‌افزارهایی که امکان تعقیب حرکات چشمی را داشته باشند، اصلا موضوع تازه‌ای نیستند. سال‌هاست که این گونه نرم‌افزارها برای کمک به افراد ناتوان و معلول برای استفاده از رایانه به کار می‌روند. همچنین در حوزه تبلیغات و البته حوزه‌های نظامی از این گونه نرم‌افزارها استفاده می‌شود. اما به کار بردن چنین سیستمی در یک وسیله کوچک و در حال حرکت مانند گوشی همراه کار ساده‌ای نیست.

نرم‌افزار گروه دارتموند،‌ به سرپرستی پروفسور اندرو کمپبل، یک الگوریتم جدید دارد. اول شما باید با عکس گرفتن از چشم‌هایتان در فضاهای باز و بسته، سیستم را تنظیم کنید. بدین ترتیب نرم‌افزار یاد می‌گیرد چگونه حرکت چشم‌های شما را در شرایطی که نور متفاوت دارند، تشخیص بدهد.

این برنامه که روی گوشی N810 نوکیا نصب می‌شود، آی‌فون (eyephone) نام دارد و حالت چشم کاربر را نسبت به صفحه و نه نقطه نگاه فرد ارزیابی می‌کند. برنامه، کادر دوربین را به 9 قسمت تقسیم می‌کند و می‌سنجد که چشم در کدام قسمت قرار گرفته است. بدین ترتیب،‌ کاربر باید گوشی را به گونه‌ای نگه دارد که چشم‌هایش در کادر باشند! هر پلک زدنی معادل یک کلیک محسوب می‌شود.

البته این سیستم، هنوز بسیار ساده و ابتدایی است. اما پژوهشگران امیدوارند که بتوانند آن را ارتقا دهند. این کار نباید برای گروهی مانند گروه کمپبل چندان دشوار باشد، چرا که این گروه قبلا پروژه‌ای تفننی به نام نوروفون داشته که قرار بوده از مغز فرمان بگیرد. می‌پرسید چگونه؟ خب با استفاده از یک گوشی گیرنده امواج الکتریکی مغزی! در این سیستم، فعال شدن نورون‌های مغزی، به معنای مشاهده هدف بر روی لیست بود و در نتیجه، هنگام افزایش فعالیت الکتریکی مغز،‌ فرمان اجرا می‌شد.
 
بالا