برگزیده های پرشین تولز

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
ساخت ماده سبز براي تجهيزات الكترونيكی

شركت ژاپني NEC با ساخت پلاستيك زيستي بادوامي كه مي تواند در ساخت تجهيزات الكترونيكي مورد استفاده قرار گيرد راه كار دوستدار محيط زيست جديدي براي صنعت الكترونيك ارايه كرد.

اين پلاستيك زيستي از منابع گياهي غيرخوراكي از محصولات دورريخته شده در فرآيندهاي كشاورزي ساخته شده است.

پلاستيك زيستي به عنوان جايگزيني براي قطعات مبتني بر نفت خام به تازگي به عنوان پاسخي براي كمك به كاهش انتشار كربن معرفي شده است. اين نگراني محيط زيستي از سوي برخي براي تداوم حيات زمين و ساكنانش اساسي توصيف شده با اين همه استفاده از مولفه هاي گياهي به ويژه نوع خوراكي براي توليد پلاستيك هاي زيستي به بحث ميان طرفداران نجات محيط زيست و تامين غذا براي جمعيت افزوده است.

اما راه كار NEC استفاده از مواد خام گياهي غيرخوراكي است.

با اين همه چالش بعدي توليد پلاستيك هاي زيستي قابل دوام براي قطعات و تجهيزات الكترونيكي است.

پلاستيك زيستي ساخته شده توسط NEC بسيار بادوام است و اين شركت به پژوهش در مورد پلاستيك هاي زيستي كه طراحي كرده ادامه مي دهد اما اين مواد تا سال مالي 2013 به تجهيزات الكترونيكي راه نخواهند يافت.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
تصویر ردپای چکمه بر مریخ!
تصویری از رد پایی بزرگ بر روی سطح مریخ از میان تصاویر ماه گذشته فضایی چشمگیرتر بوده است. تصویری که به "رد چکمه بر روی مریخ" شهرت پیدا کرد و توسط مدارگرد مریخی آژانس فضایی اروپا به ثبت رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، این رد چکمه بزرگ و 386 کیلومتری در واقع حفره ای است که به "اورکاس پاترا" شهرت دارد و نسبت به تصویر چهره انسان بر روی مریخ ابهام انگیزتر است. چهره انسان بر روی مریخ در واقع تپه ای بر افراشته است که به صورت اتفاقی و بر اساس سایه های ایجاد شده به شکل صورت انسان دیده می شود.

اما دانشمندان در حال حاضر در توضیح چگونگی شکل گیری اورکاس پاترا ناکام باقی مانده اند. اصطلاح "پاترا" معمولا برای توضیح حفره های آتشفشانی عمیق، پیچیده و نامنظم مورد استفاده قرار می گیرد. اورکاس پاترا در میان دو حفاظ بزرگ آتشفشانی به نامهای "المپیوس" و "الیسیوم" قرار گرفته اما مشخص نیست آیا فعالیتهای آتشفشانی عامل شکل گیری این ساختار چکمه مانند هستند یا نه.

567884_orig.jpg


این فرورفتگی می تواند به شکل یک حفره گرد آغاز شده باشد که به تدریج و به واسطه فعالیتهای زمینی تغییر شکل داده است و یا می تواند به واسطه فرسایش حفره های جداگانه ای که با این حفره در یک خط قرار داشته اند به وجود آمده باشد.

بر اساس گزارش ان بی سی، با این همه محققان تیم کاوشگر مداری مریخ می گویند قابل قبول ترین توضیح برای این رد چکمه مانند بر روی سطح مریخ برخوردی اریب است، زمانی که جرمی کوچک در زاویه ای بسیار کم، کمتر از 5 درجه از سطح افق، با سطح مریخ برخورد کرده است.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
راز یخ نزدن ماهیان ساکن اقیانوسهای قطبی کشف شد!

دانشمندان آلمانی با استفاده از تکنیک ویژه ای موفق شدند راز خاصیت ضدیخی ماهیان ساکن اقیانوسهای منجمد شمالی و جنوبی را فاش کنند.
آب اقیانوسهای منجمد شمالی و جنوبی به دلیل اثرات شوری و فشار عمق می تواند به دمای زیر صفر درجه سیلیسوس برسد این درحالی است که ماهیان ساکن این آبها بدون اینکه دچار یخ زدگی بشوند می توانند به حیات طبیعی خود ادامه می دهند.
از حدود 50 سال قبل دانشمندان می دانستند که این ماهیان دارای یک گلیکوپروتئین "ضد یخ" به نام AFP هستند که تاکنون مکانیزم دقیق عملکرد آن مشخص نبود.
اکنون گروهی از دانشمندان با استفاده از تکنیک ویژه طیف نگاری تراهرتز موفق شدند راز عملکرد این ضدیخ را فاش کنند. این تحقیق بر روی گونه ماهی Dissostichus mawsoni که در اقیانوس منجمد جنوبی زندگی می کند انجام شد.
این پژوهشگران با استفاده از تکنیک طیف نگاری تراهرتز توانستند حرکت دسته جمعی مولکولهای آب را در بدن این ماهی رصد کنند.
به گفته این محققان، این مولکولها در یک حرکت دائمی هستند و در این حرکت با کاهش دما به صورت موقتی یکسری پیوندهای جدیدی را بین خود ایجاد می کنند اما زمانی که در حضور گلیکوپروتئین ها قرار می گیرند حرکات آنها بسیار منظم می شود.
براساس گزارش مدیکال نیوز تودی، این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما مشاهده کردیم که این پروتئینهای ضدیخ چگونه بر روی حرکت مولکولهای آب اطراف خود اثر می گذارند. این اثر که حتی در دمای پایین بیشتر از دمای محیط می شود از بلوری شدگی و یخ زدگی آب در بدن ماهی جلوگیری می کند."
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
تهیه سالاد با خورشید مصنوعی!
اولین کارخانه ای که سبزیجات را با استفاده از نور خورشید مصنوعی و با روش کنترل رایانه ای کشت می کند در چین راه اندازی شد.

این کارخانه که Jingpeng Plant Factory نام دارد با استفاده از نور مصنوعی و کنترل رایانه ای می تواند سبزیجات و میوه های با کیفیت بالا را برای مصارف خانگی تولید کند.
Jingpeng Plant Factory در راستای یک برنامه علمی شهرداری پکن در شرق این شهر در فضایی به وسعت هزار و 289 متر مربع راه اندازی شده است.
تیان شن مدیر موسسه ماشین آلات کشاورزی پکن در این خصوص توضیح داد که این کارخانه سالانه قادر به تولید 15 میلیون جوانه گیاهی خواهد بود.
این کارخانه با شرکت بین المللی "های- تک" جینگپنگ برای توسعه سیستمهای رایانه ای که محیط کارخانه را برای رشد مناسب گیاهان کنترل می کنند همکاری می کند.
براساس گزارش شینهوا، گیاهان در یک محلول مایع در یک خط تولید رشد می کنند و سیستمهای رایانه ای کارخانه دما، نور و رطوبت جوانه ها را کنترل کرده و مواد غذایی لازم را به محلول مایع اضافه می کنند.
این گیاهان بدون استفاده از مواد آفت کش تولید می شوند. این کارخانه انرژی خود را از یک ژنراتور خورشیدی 15 کیلوواتی تامین می کند و بنابراین کاملا دوستدار محیط زیست است.
با ورود محصولات این کارخانه به بازار، شهروندان پکنی می توانند سالاد خود را از سبزیجاتی آماده کنند که با نور خورشید مصنوعی تولید شده اند.

567726_orig.jpg


567723_orig.jpg
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
استخراج برق از رطوبت هوا!

پژوهشگران برزیلی در بررسیهای خود نشان دادند که با توسعه دستگاههایی می توان جریان الکتریسیته را از رطوبت موجود در اتمسفر استخراج و از آن استفاده کرد.
دستگاههایی را تصور کنید که قادرند انرژی الکتریکی را از آسمان شکار کنند. همچنین تصور کنید که سقف ساختمانها از پانلهایی پوشیده شوند که بتوانند تخلیه الکتریکی حاصل از رعد و برق را جمع آوری کرده و آن را به جریان الکتریسته قابل استفاده در مصارف خانگی تبدیل کنند.
در حال حاضر این تصورات شبیه به داستانهای علمی تخیلی هستند اما به اعتقاد دانشمندان دانشگاه کمپیناس در سن پائولوی برزیل که نتایج بررسیهای خود را در کنگره ملی انجمن شیمی آمریکا عرضه کرده اند می توانند در آینده به واقعیت تبدیل شوند.
ایده استفاده از قدرت الکتریکی حاضر در اتمسفر از قرنها قبل مورد توجه دانشمندان بوده است به طوری که نیکلا تسلا، مخترع بزرگ جریانهای مغناطیسی از جمله افرادی بود که در اتمسفر به دنبال یک منبع انرژی می گشت.
دانشمندان از دیرباز معتقد بودند که قطره های ریز آب در اتمسفر از نظر الکتریکی خنثی هستند و حتی بعد از تماس با بارهای الکتریکی حاضر در روی ذرات گرد و غبار و یا روی قطرات مایعات دیگر نیز خنثی بودن خود را حفظ می کنند. این درحالی است که فرضیات اخیر پیشنهاد می دهند که آب موجود در اتمسفر می تواند بار الکتریکی به دست آورد.
این دانشمندان با انجام آزمایشاتی در لابراتوار و با شبیه سازی تماس آب با ذرات معلق در هوا این فرضیه را تائید کردند.
پژوهشگران برزیلی به منظور دستیابی به این نتایج، از ذرات ریز سیلیس و فسفات آلومینیوم (هر دو ماده در هوا وجود دارند) استفاده کردند و نشان دادند در شرایطی که رطوبت زیاد می شود سیلیس بار منفی و فسفات آلومینیوم بار مثبت پیدا می کند.
این دانشمندان در این خصوص توضیح داد: "ما به این نتیجه رسیدیم که آب موجود در جو می تواند بارهای الکتریکی را جمع کرده و این بارها را به مواد دیگری که با آنها در تماس است انتقال دهد. این نوع الکتریسیته را می توان هیگروالکتریسیته یا الکتریسیته مرطوب نامید."
براساس گزارش نیوساینتیست، به اعتقاد این محققان، در آینده می توان دستگاههایی شبیه به پیلهای خورشیدی را توسعه داد که قادر به جمع آوری الکتریسیته مرطوب باشند.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
"آی- فن" گوشی پزشکی را بازنشسته می کند!

پزشکان انگلیسی ترجیح می دهند که به جای استفاده از گوشی پزشکی از نرم افزاری که "آی- فن" را به یک استتسکوپ تبدیل می کند استفاده کنند.
به نظر می رسد که با توسعه فناوری تلفنهای همراه هوشمند، پزشکان سفید پوش با یک استتسکوپ (گوشی پزشکی) دور گردن به زودی به یک خاطره تبدیل خواهند شد.

فروشگاه آنلاین App Store به تازگی نرم افزاری به نام iStethoscope را عرضه کرده است که به کاربران "آی- فن" اجازه می دهد به ضربان قلب خود از طریق این تلفن همراه هوشمند اپل گوش دهند.

این نرم افزار که با استقبال بسیار بالایی مواجه شده و 500 بارگذاری در روز را به نام خود ثبت کرده نه تنها کاربران عادی بلکه پزشکان را هم به طرف خود کشانده است.

براساس گزارش گاردین، در حال حاضر بیش از 3 میلیون پزشک انگلیسی اقدام به بارگذاری نرم افزار iStethoscope کرده اند و به جای گوشی پزشکی از این برنامه جانبی استفاده می کنند.

این نرم افزار یکی از 6 هزار برنامه جانبی پزشکی است که ویژه "آی- فن" در فروشگاه آنلاین اپل عرضه می شود. iStethoscope از میکروفن تلفن همراه به جای گوشی پزشکی استفاده می کند و می تواند ضربان قلب را نشان دهد.

برای افزایش دقت این نرم افزار توصیه شده است که کاربر "آی- فن" را روی گردن بگذارد و تا زمانی که بتواند ضربان نبض روی گردن را بشنود این تلفن همراه را به آرامی حرکت دهد.

پیتر بنتلی ایده پرداز این نرم افزار از دانشگاه کالج لندن توضیح داد: "اشتیاق زیادی در دنیا برای توسعه فناوری تلفن همراه در عرصه پزشکی وجود دارد. تلفنهای همراه هوشمند دستگاههای شگفت انگیز و غنی از حسگرها، دوربینها و میکروفنهای با کیفیت بالا و یک نمایشگر فوق العاده هستند که می توانند به راحتی برای اهداف پزشکی استفاده شوند."
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


دست فضانوردان بی ناخن می‌شود! دستکشهای فضایی که نتوانند به خوبی فشار هوای زمین را شبیه سازی کنند می توانند فضانوردان را دچار مشکلی جدی و آزاردهنده کنند که گاه به شکل دردهای شدید و گاه در قالب افتادن ناخن دست آنها آشکار می شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، از گذشته گزارشهای متعددی از فضانوردان دریافت شده که در آن به مشکلاتی از قبیل سرانگشتان بسیار سرد، شکسته شدن مداوم ناخنها، دستهای کبود و حتی خونریزی از دستها اشاره شده است.
این در حالی است که مطالعه ای جدید نشان می دهد فضانوردانی که از دستهایی پهن برخوردار باشند بیشتر در معرض از دست دادن ناخنهای دست قرار دارند در حالی که این وضعیت نمی تواند دلیلی برای متوقف شدن راهپیمایی های فضایی یا ماموریتهای فضایی شود. در صورتی که ناخنهای آسیب دیده به لایه داخلی دستکش سائیده شده یا گیر کنند باعث آزار شدید فضانوردان خواهند شد و در عین حال رطوبت بالای درونی دستکشها می تواند منجر به آلودگی باکتریایی ریشه ناخنها شده و دستها را دچار مشکلات جدی کند.
بر اساس این مطالعه در بسیاری از موارد دیده شده فشار ثابت بر روی انگشتهای دست در سفرها و ماموریتهای فضایی منجر به دردهای شدید و جدا شدن ناخنهای دست فضانوردان از پایه ناخنها شده است، پدیده ای که تورق ناخنها نامیده می شود. معمولا ناخنها دوباره رشد می کنند اما گاه پس از رشد تغییر شکل شدید یافته اند.
بر اساس گزارش لایو ساینس، سال گذشته ناسا میزبان رقابتی بود که در آن شرکتهای مختلف را به ساخت دستکشهای بهتر و قوی تر تشویق می کرد. دستکشهایی با قدرتی بالا که بتوانند دستهای انسان را از خلا موجود در فضا حفظ کنند. در این رقابت یکی از طرح ها موفق شد جایزه ای 250 هزار دلاری را از ناسا دریافت کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


گفتگوی خواندنی مهر با رستلی: لیزر اسباب بازی نیست؛ مواظب چشمهایتان باشید/ چراغ قوه لیزر سبز نخرید! محققان آمریکا با تحقیق روی مدلهای بی کیفیت چراغ قوه‌های سرگرم کننده لیزر سبز نشان دادند پرتوهای مادون قرمز این لیزرها به شبکیه چشم آسیب می رسانند. خبرگزاری مهر بدلیل گستردگی این چراغ قوه‌ها در ایران مصاحبه ای با یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی انجام داد. به گزارش خبرنگار مهر، چراغ قوه های لیزری سبز به دلیل اینکه نور درخشان تری نسبت به لیزرهای قرمز دارند امروزه به یک ابزار مصرفی پرطرفدار تبدیل شده اند. این درحالی است که اخباری در اینترنت درباره خطرات بالقوه مدلهای ارزان این محصولات منتشر شده است.
در این راستا تیم تحقیقاتی چارلز کلارک، جمیلی گالانگ، الساندرو رستلی و ادوارد هاگی از موسسه ملی استاندار و فناوری آمریکا (NIST) با بررسی برخی از این مشکلات کشف کردند که یک چراغ قوه لیزر سبز حداقل دو برابر سطح نوری بیشتری نسبت به لیزرهای قرمز تابش می کند. همچنین خطرات بالقوه و نامرئی طول موجهای مادون قرمز این چراغ قوه ها بسیار خطرناکتر از سطح نور سبز تابیده شده از آنها است.
این چراغ قوه ها و همچنین سایر دستگاههای لیزری که برای تزئین خیابانها و ساختمانها استفاده می شود در کشورمان نیز رواج بسیاری دارند. هر چند در ایران بیشتر چراغ قوه های لیزر قرمز رواج دارند اما چراغ قوه های با نور سبز نیز در برخی موارد دیده می شوند. به همین منظور گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر مصاحبه ای با الساندرو رستلی (Alessandro Restelli) پژوهشگر موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) در مریلند و یکی از سه مولف اول این تیم تحقیقاتی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
* خبرگزاری مهر- گروه فناوریهای نوین: دلیل شما برای انجام تحقیقات بر روی چراغ قوه های لیزر سبز چه بود؟

- الساندرو رستلی: این تحقیقات با تحقیقاتی که به طور کلی گروه ما انجام می دهد ارتباط ندارد. ما بر روی رمزنویسی کوانتومی و گسترش و ردیابی فوتونهای مجزا تحقیق می کنیم. یک روز ادوارد هاگلی یکی از همکاران ما پنج چراغ قوه لیزر را برای هدیه از یک سایت آنلاین خریداری کرد. یکی از این لیزرها نور بسیار ضعیفی داشت. به این ترتیب تصمیم گرفت توان نور تابیده شده را با یک توان سنج اندازه گیری کند و به این ترتیب کشف کرد که این چراغ قوه توانی معادل 20 میلی وات تابش می کند. واضح بود که این 20 میلی وات نمی تواند تنها از نور سبز ساطع شود. چشم انسان نسبت به این طول موج بسیار حساس است و یک نقطه نورانی لیزر با این توان می تواند به چشم آسیب برساند.

به این ترتیب چارلز کلارک رئیس بخش تحقیقاتی ما برای "جمیلی گالانگ" یکی از مولفان این تحقیقات، پروژه ای را برای انجام یکسری آزمایشات بر روی ویژگیهای این انتشارات تعریف کرد. انجام این آزمایشات برای ما که در لابراتوار مجهز به دستگاههای OSA (تجزیه گر طیف نوری) هستیم بسیار ساده بود.

انتظار ما این بود که انتشار پرتوهای مادون قرمز 808 نانومتر و 1064 نانومتر را مشاهده کنیم چرا که مکانیزم عملکرد چراغ قوه های لیزر سبز از سالها قبل در کلاسهای پایه الکترونیک کوانتوم تدریس می شوند و یک نمونه کاربردی از دو کشف بسیار جالب قرن بیستم به شمار می روند. این دو کشف عبارتند از لیزر و نور غیرخطی.

* اما در مقاله ای که در مجلات علمی منتشر کردید نوشته شده که شما یکسری آزمایشات خانگی را هم با استفاده از یک وب کم معمولی انجام دادید، بله؟

- بله. این آزمایشات نیز ایده رئیس بخش یود. پس از جستجو در اینترنت متوجه مشکلاتی عینی شدیم که انتشارات خطرناک مادون قرمز این چراغ قوه ها ایجاد کرده اند. با توجه به اینکه در ادبیات علم هیچ مقاله ای که درباره این مشکلات صحبت کرده باشد پیدا نکردیم تصمیم گرفتیم کاری را منتشر کنیم که بتواند هم از دیدگاه علمی و هم از دیدگاه عمومی مورد قبول باشد. این تحقیقات ما از سوی وبلاگهای مختلف آنلاین و بسیاری از افرادی که شیفته عملکرد لیزرها هستند و از آنها برای انجام آزمایشات نوری استفاده می کنند با استقبال مواجه شد.

* شیفته نه... در حقیقت افرادی که جنون لیزر دارند...

- دقیقا! ما می خواستیم مقاله خود را برای طیف وسیعی از مردم ارائه کنیم. همچنین امیدوار بودیم که یک متد آزمایشی را شرح دهیم که همه بتوانند از آن در خانه خودشان به ساده ترین و موثرترین روش برای ردیابی و درک این مشکل استفاده کنند. علاوه بر روش استفاده از وب کم برای ردیابی پرتوهای مادون قرمز، روش دیگری هم برای کسی که به فکر استفاده از یک دماسنج مادون قرمز افتاده است ارائه کردیم.

573364_orig.jpg

* آیا این بدان معنی است که حتی یک کاربر عادی نیز می تواند از این متد برای آزمایش کیفیت چراغ قوه لیزر خود استفاده کند؟

- دقیقا. برای انجام این آزمایش یک "سی. دی"، یک ورق کاغذ و لیوان کاغذی کافی است. برای مقایسه تصویر مرئی با تصویر مادون قرمز یک دوربین ویدیویی که دارای گزینه "دید در شب" (NightVision) باشد کفایت می کند (اگر خودتان آن را ندارید می توانید از دوستان قرض کنید!). این دوربینهای ویدیویی مکانیزمی را دارند که از طریق فیلتر می تواند پرتو مادون قرمز را مسدود کند. این یک آزمایش آسان و سریع برای درک این نکته است که چراغ قوه لیزر سبز شما پرتو مادون قرمز ساطع می کند یا خیر. به طور حتم، نور سبز به موازات پرتوهای ماودن قرمز تابش می شود اما در صورت برخورد این پرتوها به چشم، یک پدیده طبیعی در کسری از ثانیه به نام "بازتاب پلک زدن" می تواند از چشم محافظت می کند.

* آیا قبل از خرید آن پنج چراغ قوه لیزر سبز هرگز اخباری درباره خطرات این دستگاهها خوانده بودید؟

- نه. ما هرگز فکرش را نمی کردیم. فکر می کردیم که تمام این چراغ قوه ها مجهز به یک فیلتر با عملکرد تداخلی هستند که پرتوهای مادون قرمز را مسدود می کند. این فیلترها اگر میزان وسیع تولید شوند می توانند بسیار اقتصادی باشند. در حقیقت این آزمایش ما را شگفت زده کرد. برای محققی که هر روز با لیزرها کار می کند تمام لیزرها می توانند به طور بالقوه خطرناک باشند.

* حداقل در تهران از لیزرهای سبز و قرمز برای تزئین آسمان، آسمانخراشها و سطح خیابانها استفاده می شود. به نظر شما این لیزرهای بزرگ نیز این پرتوهای مادون قرمز را دارند و خطری مردمی را که به این لیزرها نگاه می کنند تهدید می کند؟


- برای این نوع از لیزرها توان تابیده شده می تواند خطرناک باشد. بنابراین همانند آتش بازی، این لیزرها نیز باید توسط افراد کاملا متخصص ایجاد شوند. به طور حتم، در این مورد نیز بسیار مهم است که پرتوهای مادون قرمز توسط فیلترهای ویژه مسدود شوند چرا که سطوحی وجود دارند که پرتوهای مادون قرمز را منعکس می کنند و آنها را از نور مرئی عبور می دهند. برای مثال پنجره های ساختمانهای مدرن پرتو مادون قرمز را در طول تابستان برای کاهش گرمای داخل ساختمان منعکس می کنند.

* از نظر پرتوهای مادون قرمز چه تفاوتی میان لیزرهای سبز و قرمز وجود دارد؟

- چراغ قوه های لیزر قرمز انتشار مادون قرمز ندارند. چرا که چراغ قوه قرمز که حدود 650 نانومتر تابش می کند برپایه یک لیزر نیمه رسانا قرار دارد. این نیمه رسانا یک تراشه ساده آرسنیک گالیوم و ایندیم است. از این مواد که مستقیما نور لیزر را تابش می کنند برای ساخت نشانگرهای "ال. ای. دی" هم استفاده می شود. از نظر الکتریکی، این تراشه یک دیود ساده است که تنها از یک باتری برای تامین انرژی و یک لنز پلاستیکی برای تنظیم نور تابیده شده استفاده می کند.

لیزرهای سبز نیز در داخل خود از یک دیود مشابه استفاده می کنند اما این دیود برای تولید پرتوهای مادون قرمز 808 نانومتری مورد استفاده قرار می گیرد. این دیود برای پمپاژ یک لیزر جعبه ای با طول موج 1064 نانومتری (که هنوز در طیف مادون قرمز است) استفاده می شود. به علاوه، این چراغ قوه ها یک کریستال غیرخطی دارند که پرتوهای 1064 نانومتر را به 532 نانومتر تبدیل می کند و به این ترتیب یک نور درخشان سبز تولید می شود. این در حالی است که دیود لیزری که می تواند مستقیما نور سبز را تولید کند به عرضه تجاری نمی رسد. بنابراین تمام چراغ قوه های لیزر سبز پرتوهای مادون قرمز تولید می کند در حالی چراغ قوه های لیزر قرمز این پرتوها را ندارند. تنها تفاوت میان لیزرهای سبز در انتشار پرتوهای مادون قرمز مربوط به فیلترهایی است که در برخی مدلها استفاده می شود.

573365_orig.jpg

* بنابراین لیزرهای قرمز کم و بیش ایمن هستند!

- به طور کلی یک لیزر نمی تواند امن باشد. هر چند برای مسدود کردن انتشار مادون قرمز، یک فیلتر می تواند کافی باشد اما باید بگویم که لیزرهای سبز گرانتر در داخل خود این فیلتر را دارند اما لیزرهای ارزان بدون فیلتر هستند.

* این درست است؛ اما بهرحال از این لیزرها به عنوان یک اسباب بازی استفاده می شود!

- تکرار می کنم که یک لیزر هرگز نباید به عنوان یک وسیله امن مورد ملاحظه قرار گیرد و برای مثال هرگز نباید در دسترس کودکان باشد. نور لیزر خاصیت کانونی شدن در یک نقطه بسیار کوچک را دارد. اگر یک پرتو لیزر از مردمک چشم ما عبور کند، قرنیه، آن را بر روی شبکیه کانونی می کند و در روی شبکیه شدت توان لیزر حتی زمانی که کمتر از چند میلی وات باشد می تواند به هزاران و یا میلیونها وات بر سانتیمتر مربع برسد. این بدین دلیل است که تمام توان لیزر در یک نقطه چند میکرونی متمرکز شده است. به طور خلاصله لیزر یک اسباب بازی نیست، همانطور که یک قیچی یا ماهی تابه داغ اسباب بازی نیستند. درست است که لیزر چیزی را نمی برد یا نمی سوزاند اما چشمان ما بی نهایت مهم هستند.

-----------------------------------------
گفتگو: هدی عربشاهی
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
لباسی که به هواپیماها قدرت احساس کردن می دهد!

هواپیماها به زودی لباسهایی از تار عنکبوتهایی بسیار پیشرفته به تن خواهند کرد، لباسی که دانشمندان دانشگاه استنفورد با الهام از تارهای نازک و محکم عنکبوتها و با استفاده از حسگرهای حرارتی از جنس طلا برای هواپیماها دوخته اند.
این حسگرها که در اطراف بدنه هواپیماها پیچیده می شوند به کنترل شرایط درونی هواپیما کمک خواهند کرد و به این شکل پوسته ای هوشمند برای هواپیما به وجود خواهد آمد تا از شکل گیری شکافهای میکروسکوپی و وقوع حوادث فاجعه آمیز جلوگیری شود. فراتر از استفاده در صنعت هوانوردی از چنین پوشش هوشمندی می توان در ساخت خودورهای هوشمند، بسته بندی ها و تجهیزات پزشکی هوشمند استفاده کرد.
فو-کو یکی از دانشمندان دانشگاه استنفورد که در ساخت این شبکه حسگرها نقش داشته است می گوید: ما می خواهیم هواپیماهایی بسازیم که مانند یک پرنده پرواز می کنند. هواپیماهایی که از آنچه در اطرافشان در حال وقوع است آگاهند درست مانند پرنده ها.
پرنده ها و هواپیماها شیوه های مختلفی را برای حس کردن محیط اطراف خود دارند، با این تفاوت که هواپیماها از شبکه عصبی برخوردار نیستند و بر خلاف پرنده ها نمی توانند تغییرات جزئی مانند درد را در بدن خود را احساس کنند. برای مثال یک پرنده در حال شیرجه می تواند با کمک شبکه عصبی خود میزان فشار بر روی بدنش را قبل از اینکه آسیبی به استخوانهایش برسد، بسنجد.
پوسته تار عنکبوتی جدید می تواند دو احساس را که پرنده ها میلیونها سال است از آن برخوردارند را به هواپیماها هدیه دهد: احساس فشار و حرارت. شبکه جدید از حسگرهای کوچک حرارتی برخوردار است که می تواند حرارت کل بدنه هواپیما را اندازه گیری کند و یا نقشه ای از میزان فشار هوایی که در اطراف بدنه و بالها در جریان است را در اختیار خلبان قرار دهد.
این حسگرها در واقع پلیمرهای پلاستیکی هستند که حسگرهایی از طلا در بخش بالایی آنها قرار گرفته و تغییرات پوسته هواپیما را کنترل می کند. دانشمندان دانشگاه استنفورد همچنین در حال ساخت تکنولوژی هستند که به خلبانان این امکان را می دهد که تصاویر بخشهای داخلی هواپیمای خود را مشاهده کنند.
با افزودن ابزارهای فیزیوالتریکی فراصوتی خلبانان قادر خواهند بود در لحظه هواپیما را اسکن کنند تا از وجود شکافهای میکروسکوپی احتمالی پیش از اینکه این شکافهای کوچک به نقصی بزرگ و غیر قابل جبران تبدیل شوند، آگاهی بیابند.
بر اساس گزارش دیسکاوری، زمانی که این شبکه از حسگرها به وجود آید، در واقع هیچ شباهتی به تار عنکبوت نخواهد داشت اما به دلیل توانایی کشسانی بالا به میزان 265 برابر ابعاد اصلی، شبکه ای تقریبا نامرئی از سیمهایی قدرتمند و بادوام اطراف بدنه هواپیما را در بر می گیرد که نه به وزن هواپیما خواهد افزود و نه میزان مصرف انرژی را افزایش خواهد داد به گفته دانشمندان یک فوت مربع از این مواد برای پوشش دادن کامل بدنه یک خودرو کافی است.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
کارتهای اعتباری نسل دوم؛ تحولی در خدمات پرداخت الکترونیک

کارتهای اعتباری وارد فاز جدیدی از تکامل خود شده اند و در آینده ای نزدیک نسل دوم زندگی خود را آغاز می کنند. نسل دوم کارتهای اعتباری مجهز به صفحات کریستال مایع و جوهر نامرئی هستند و می توانند تحولی در خدمات پرداخت الکترونیک ایجاد کنند.
کنفرانس دمو 2010 با حضور 70 شرکت فعال در عرصه الکترونیک در سیلیکون ولی کالیفرنیا برگزار می شود. در این کنفرانس از دو نمونه کارت اعتباری نسل دوم که می توانند در خدمات پرداخت الکترونیک آینده مورد استفاده قرار گیرند رونمایی شد.
کارتهای اعتباری امروزه به عنوان یک وسیله بسیار رایج شناخته می شوند و اغلب متهم می شوند که مالک را به زیاد خرج کردن وادار می کنند اما درعین حال از حمل زیاد اسکناس جلوگیری می کنند.
این کارتها در حال کامل شدن و تبدیل شدن به چیزی فراتر از یک وسیله الکترونیک ساده پرداخت پول هستند به طوری که به نظر می رسد نسل دوم این کارتها همزمان یک ریز- رایانه، یک سامانه چند- حسابی، یک ابزار هوشمند برای به حداقل رساندن خطر کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی خواهند بود.
در این دوره از کنفرانس دمو نتایج بررسیهای Card 2.0 (کارت نسل دوم) که توسط شرکت "دینامیکس" ارائه شده است در سال 2007 با هدف تحولی در دنیای کارتهای اعتباری شکل گرفت.
در ماههای اخیر "ویزا" و "مستر کارت" دو غول مهم در عرضه کننده کارتهای اعتباری تازه ترین مدلهای کارتهای خود را که مجهز به ریز- فناوریهای جدید هستند ارائه کردند.
این مدلهای مجهز به فناوریهای پیشرفته در ادامه موفقیتهایی ارائه شدند که تلفنهای همراه هوشمند در عرضه خدمات "تجارت موبایل" و "بانکداری موبایل" به دست آورده اند. به طوریکه پیش بینی های تحلیلگران نشان می دهند که کارتهای اعتباری در آینده می توانند حتی به طور کامل از کیف پول ناپدید شوند و تمام وظایف آنها را تلفنهای همراه هوشمند انجام دهند.

575389_orig.jpg


کارتهای اعتباری پیش از تبدیل شدن به ورقه های نازک پلاستیکی که امروزه رواج دارند یک سری طولانی تغییر و تحولات را پشت سر گذاشته اند. جد بزرگ این کارتها در سال 1730 متولد شد زمانی که یک بازرگان آمریکایی به نام "کریستوفر تامسون" ایده پرداخت قسطی را ارائه کرد.
اما این کارتها همانند بسیاری از پیشرفتهای فناوری، اولین بار در ادبیات علمی تخیلی به ظهور رسیدند. به طوری که ادوارد بلامی، نویسنده آمریکایی قرن نوزدهم در رمانی به نام "نگاهی به عقب در سال 2000 " به مفهوم خرید با کارت اشاره و در این رمان 11 بار از واژه جادویی "کارت اعتباری" استفاده کرد.
در نخستین دهه های قرن بیستم اوراق اعتباری رواج بسیاری یافت و اولین نمونه های فلزی آن برای اولین بار از سوی شرکتهای "اتحادیه غربی"، جنرال پترولیوم و AT&T ارائه شد.
کارتهای اعتباری در مفهوم امروزی از سال 1950 عرضه شدند و از آن زمان راهی پر پیچ و خم را برای ارائه کالا و خدمات مختلف پیمودند.
بخش اعظم تکامل کارتهای اعتباری مدیون قانونی به نام "قانون کارت اعتباری" (Credit Card Act) است که برای پایان دادن به سوء استفاده از این نوع کارتها در می 2009 به امضا و تائید باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا رسید.
این قانون به بانکها و سازمانهای مالی برای توسعه انواع پولهای الکترونیک و به کار گرفتن از خلاقیت و نوآوری جدیدی به نام "کارت اعتباری 2.0" کمک می کند.
کارت اعتباری نسل دوم دارای یک "ریز- تراشه"، یک صفحه کریستال مایع (ال. سی. دی) و مکانیزمهای پیچیده رمزنگاری است که همگی در یک کارت در ابعاد کارتهای کنونی عرضه می شوند. این کارتهای جدید از مقاومت بالایی نسبت به آب برخوردارند.
در آینده بر روی نمایشگر این کارتها می توان یک ویدیوی سه بعدی 360 درجه را که با سیستمهای ضبط صدا برای تشخیص هویت کاربر یکپارچه شده اند مشاهده کرد.
توسعه دهندگان Dynamics 2 که کارتهای اعتباری جدید خود را در کنفرانس دمو 2010 در سیلیکون ولی کالیفرنیا عرضه کرده اند نشان دادند که این کارتها مجهز به یک باتری پلیمرهای لیتیومی است. این دو مدل کارت جدید MultiAccount (چند- حسابی) و " Hidden" (پنهان) نام دارند.

575388_orig.jpg


جف مولن مدیر کل شرکت "دینامیکس" در این خصوص توضیح داد: "ما از کارتهای قابل برنامه ریزی حرف می زنیم که می توانند اطلاعات را بر روی نمایشگر خود نشان دهند و بیشترین تضمین امنیتی را ارائه کنند."
MultiAccount دو کلید یکپارچه دارد که به مالک اجازه می دهند این کارت را در یکی از دو حالت "اعتباری" (credit) یا "بدهی" (debit) قرار دهد و همزمان از چندین حساب جاری استفاده کند.
کارت Hidden از یک جوهر نامرئی برخوردار است به طوری که بخشی از شماره کارت چاپ نشده است اما این بخش پنهان تنها زمانی که مالک یک رمز عبور را وارد کند بر روی نمایشگر کارت ظاهر می شود و پس از آن همانند یک کارت رایج مورد استفاده قرار می گیرد.
شرکت دینامیکس، این فناوری خود را با کارت خوانهای کنونی "پی. او. اس" و باجه های عابر بانک سازگار کرده است و به این ترتیب دارندگان این کارتها می توانند به راحتی از سیستمهای کارت خوان موجود استفاده کنند.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
ابداع برگهای مصنوعی با توانایی تولید انرژی

گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی با ساخت ابزار خورشیدی ژله ای مانند، برگهای مصنوعی ابداع کردند که می توانند مانند سلولهای خورشیدی انرژی الکتریکی تولید کند.
توده های سبز رنگی که هر روز بی تفاوت از کنارشان عبور می کنیم در واقع نقشی کلیدی در آینده حیات انسان دارند که شناخته شده ترین آنها پاکسازی هوا است اما روشهایی که برای تولید انرژی انبوه از این ساختارهای ساده طبیعی ارائه شده اند، نقش آنها را در آینده جهان بسیار کلیدی تر خواهند کرد.
ایده جدید محققان دانشگاه کارولینای شمالی طرحی قابل اجرا برای ساخت سلولهای خورشیدی با شباهت بسیار زیاد به طبیعت به شمار می رود که در عین حال کم هزینه بودن بوده و نسبت به سلولهای خورشیدی رایج سیسلسکونی، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
این ابزار قابل انعطاف از ژلی با پایه آب ساخته شده که در آن مولکولهای حساس به نور القا شده اند. محققان در یکی از آزمایشها از کلروفیل گیاهی در کنار الکترودهایی که از مواد کربنی مانند گرافیت یا نانولوله های کربنی پوشش داده شده بودند استفاده کردند. در این آزمایش مولکولهای حساس به نور پس از دریافت پرتوهای خورشید تحریک شده و الکتریسیته تولید کردند، درست مشابه مولکولهای گیاهی که نور خورشید محرک اصلی برای سنتز قند و رشد و نمو آنها به شمار می رود.
محققان امیدوارند بتوانند توانایی تقلید از موادی که به صورت طبیعی قابلیت ذخیره انرژی خورشیدی را دارند به دست آورند. اکنون که این طرح به تایید رسیده است، دانشمندان در تلاشند این ابزار پایه آب را به گونه ای تنظیم کرده و تغییر دهند تا بیشترین شباهت را به برگهای طبیعی پیدا کند.
بر اساس گزارش ساینس دیلی، ساخت مکانیزمی مشابه ساختار خود باززایی گیاهان و تغییر دادن ژل آبی و مولکولهای حساس به نور با هدف بهبود کارایی سلولهای خورشیدی از مراحلی است که دانشمندان برای عبور از آنها خود را آماده می کنند.
دانشمندان حتی آینده ای را تصور می کنند که سقف منازل از لایه ای نرم از برگهای خورشیدی مصنوعی پوشانده شده اند تا انرژی مورد نیاز خانه و ساکنانش را تامین کند.
 
Last edited:

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
تصاویر میکروسکوپی از غیرقابل مشاهده ترین بخشهای زندگی انسان

"برندن برول" نویسنده ای که در زمینه مطالب علمی و بهداشتی تخصص دارد مجموعه ای بی نظیر از تصاویر میکروسکوپی الکترونی جمع آوری کرده و در قالب کتابی به نام "ریزجهان" منتشر کرده است.
تصاویر موجود در این کتاب هر سوژه ای را در خود گنجانده است. از غبارهایی که روزانه بر روی لوازم خانه می نشینند تا بخشهای مختلف بدن انسان.
این تصاویر که با همکاری بیش از 20 متخصص میکروسکوپی و با استفاده از تعدادی از میکروسکوپهای قدرتمند به ثبت رسیده اند در واقع سفری در میان جهانی مینیاتوری هستند که غیر ممکن ترین بخشهای زندگی انسان را در خردترین جزئیات نمایان کرده اند.
تصاویر با استفاده از میکروسکوپهای قدرتمند نوری و میکروسکوپهای الکترونی به ثبت رسیده اند، میکروسکوپهایی که موضوع عکس را با استفاده از الکترونها بمباران کرده و تصویر موضوع را با کمک رایانه خلق می کند.
این کتاب بر روی 6 بخش از قبیل جانورشناسی، بدن انسان، و گیاه شناسی متمرکز شده است. به گفته "برول" این کتاب می تواند زیبایی پدیده هایی که برای دیدن بسیار کوچک هستند را به خوانندگان نشان دهد.
در ادامه برگزیده ای از این تصاویر که با استفاده از میکروسکوپهای اسکن الکترونی یا SEM به ثبت رسیده اند را مشاهده خواهید کرد:
580067_orig.jpg

مورچه چوب با میکروچیپی در دهان

580063_orig.jpg

می دانستید این همه باکتری روی زبانتان زندگی می کند؟

580062_orig.jpg

گرد و غبار خانگی که در آن تراشه های چوبی، موی گربه، حشره ها و ترکیبات پیچیده دیده می شوند

580065_orig.jpg

سطح پوست به ظاهر لطیف انسان به همراه تارهای مو

580064_orig.jpg

پوست توت فرنگی

580060_orig.jpg

کاغذ سیگار، کریستالهای آبی رنگ مواد افزودنی هستند که با تولید اکسیژن آتش سیگار را روشن نگه می دارند

580061_orig.jpg

سر پشه

580066_orig.jpg

سطح میکروتراشه سیلیکونی EPROM
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


معاون وزير آموزش و پرورش:
بيش از 7 ميليون نفر در دوره متوسطه مشغول به تحصيل هستند
خبرگزاري فارس: معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: بيش از 7 ميليون دانش‌آموز در دوره متوسطه مشغول به تحصيل هستند.

A0164253.jpg



ابراهيم سحرخيز امروز در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: با پيش‌بيني‌هاي انجام شده، قرار است تا 15 درصد معدل سال سوم و 15 درصد نمرات دروس پيش‌دانشگاهي در كنكور امسال تاثير داده شود.
وي افزود: در پيش‌دانشگاهي در هر رشته، نمره چهار درس در كنكور تاثيرگذار بوده كه شامل دو درس عمومي و دو درس تخصصي مربوط به هر رشته است.
سحرخيز تصريح كرد: سال قبل قرار بود تا نمرات امتحان نهايي سال سوم دبيرستان به ميزان 15 درصد براي هر درس به طور جداگانه در كنكور تاثير داشته باشد كه در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه معدل را 15 درصد تاثير دهيم.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: امسال پيشنهاد كرده‌ايم كه زبان انگليسي نيز به اين چهار عنوان درس دوره پيش‌دانشگاهي اضافه شود.
سحرخيز بيان داشت: بدين ترتيب، دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي بايد با عمق و دقت بيشتري دروس را مطالعه كنند و قطعا امتحان نهايي امسال برگزار مي‌شود.
وي تصريح كرد: بيش از 6 هزار نيروي كار جديد براي رشته‌هاي فني و حرفه‌اي به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش عنوان داشت: در طول سال‌هاي اخير در آموزش و پرورش چنين استخدامي در حوزه فني و حرفه‌اي بي‌سابقه بوده است.
سحرخيز افزود: ‌با برآوردهاي انجام شده سعي مي‌كنيم تا اين تعداد فراتر رود زيرا در چند سال آينده با بازنشستگي بسياري از پيشكسوتان اين حرفه، به نيروي جديد نياز بوده و نياز ما به طور كامل برطرف نشده است.
وي تصريح كرد: بنا بر توافق انجام شده بين وزارت آموزش و پروش و مجلس، كنكور در سال‌هاي آينده به طور كامل حذف شود و نمرات سال سوم و پيش‌دانشگاهي به عنوان سابقه درسي دانش‌آموزان به جاي كنكور تاثير داده مي‌شود.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: حذف كامل كنكور به تصويب مجلس هم رسيده است و سال قبل سيستم ثبت‌نام كنكور به صورت خوداظهاري بود و به همين دليل نتوانستيم به اين جمع‌بندي برسيم كه نمرات دانش‌آموزان جايگزين شود.
سحرخيز بيان داشت: امسال خوشبختانه چرخه ثبت‌نام اصلاح شده است، بدين ترتيب كه دانش‌آموزاني كه مي‌خواهند براي كنكور ثبت‌نام كنند بايد به آموزش و پرورش مراجعه و كد مربوطه را دريافت كنند.
وي تصريح كرد: اين كد نشان‌دهنده اين است كه فرد متقاضي ثبت‌نام فارغ‌التحصيل آموزش و پرورش است زيرا در سال پيش ما به مواردي برخورد كرديم كه فردي بدون فارغ‌التحصيلي براي كنكور ثبت‌‌‌‌‌نام كرده بود.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: چون هنوز ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصيلي جديد وارد سيستم الكترونيكي آمار آموزش و پرورش نشده است، آمار دقيقي در دست نداريم اما به طور تقريبي بيش از 7 ميليون نفر دانش‌آموز در دوره متوسطه مشغول به تحصيل هستند.
سحرخيز عنوان داشت: كل معلمان استخدامي يا پيماني در واقع كادر آموزشي و اداري آموزش و پرورش به همراه تعداد معلماني كه امسال به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند، در حدود 900 هزار نفر هستند.
وي تصريح كرد: توانسته‌ايم سال تحصيلي جديد را با به كارگيري بسياري از نيروهاي تازه نفس آغاز كنيم و برخي از معلمان اين دوره از استخدامي از زمره معلمان حق‌التدريسي محسوب مي‌شوند.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: كمبود نيرو در آموزش و پروش در حوزه تدريس نداريم و در مواردي ممكن است در يك منطقه دورافتاده در هفته‌هاي اول و دوم مدرسه‌اي يا كلاسي بدون معلم بوده باشد.
سحرخيز افزود: دليل عمده اين عدم حضور اين است كه بسياري از نيروهاي جديدي كه به آموزش و پرورش وارد شده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند در مكان استخدامي جديد خود به طور دائم مكان اسكاني داشته باشند.
وي تصريح كرد: دبيران ورزش تازه استخدام شده را به هر سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان وارد كرده‌ايم چون معتقديم اين دبيران به عنوان يك منبع متخصص مي‌توانند موجب تحول بزرگي شوند.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش عنوان داشت: همگاني شدن ورزش صبحگاهي براي دانش‌آموزان و اجباري شدن ورزش شنا براي دانش‌آموزان سوم ابتدايي از جمله برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش است.
سحرخيز خاطرنشان كرد: طبق آيين‌نامه‌هاي اجرايي بايد مديران مدارس اين برنامه‌ها را جزو برنامه‌هاي رسمي خود قرار دهند و به طور جدي روند اجراي آنها را پيگيري كنند.
انتهاي پيام/ج10
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,361
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
این وسیله قادر است با شکست نور لیزر ساطع شده از شیئ کوچک، مانند گیره کاغذ، با استفاده از منشور ساخته شده از ماده کانی خاصی، نور را به نحوی منحرف کند که به چشم بیننده نرسد.

هرچند تاکنون به نظر می آمد که نامرئی کردن اشیاء فقط منحصر به فیلم های علمی تخیلی است، اخیراً دکتر شانگ ژنگ (چینی تبار) و محققان همکارش در دانشگاه بیرمنگام انگلیس، وسیله ای اختراع کرده اند که با استفاده از اشعه لیزر می تواند اشیاء کوچک را به نظر نامرئی جلوه دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر این وسیله قادر است با شکست نور لیزر ساطع شده از شیئ کوچک، مانند گیره کاغذ، با استفاده از منشور ساخته شده از ماده کانی خاصی، نور را به نحوی منحرف کند که به چشم بیننده نرسد.


همین امر باعث می شود که شخص بیننده شیئ مورد نظر را نتواند ببیند. البته در حال حاضر، این پدیده فقط با نگاه کردن به شیئ از فیلتری مخصوص قابل استفاده است.

اگر فناوری این دستگاه تحقیقاتی، به حدی پیشرفت کند به بتواند اشیاء بسیار بزرگ یا حتی بدن انسان را مخفی یا نامرئی کند، آنگاه یکی از استفاده های اجتناب ناپذیر آن در زمینه های نظامی، مانند نامرئی کردن هواپیماها و زیردریایی ها، یا سایر تجهیزات نظامی در میدان نبرد خواهد بود.

منبع: نیوزایران
http://www.newsiran.info/farsi/news.php?cat.8
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,361
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
انواع پايداري‌هاي نانولوله‌هاي کربني دو جداره يا چند جداره در محيط الاستيک از مسائل مهمي است که بايد در حرکت چرخشي بازوها هنگام حمل بار حول مفصل يا حول يک نقطه‌ ثابت، واقع در پيکره‌ نانوربات در نظر گرفته شود.

پژوهشگران دانشگاه کاشان موفق به محاسبه‌ مشخصات فيزيکي و مکانيکي نانولوله‌هاي چند جداره کربني و نيتريد - بور شدند که مي‌توان از آنها در طراحي بازوهاي نانوربات‌ها استفاده كرد.

به گزارش ايسنا، انواع پايداري‌هاي نانولوله‌هاي کربني دو جداره يا چند جداره در محيط الاستيک از مسائل مهمي است که بايد در حرکت چرخشي بازوها هنگام حمل بار حول مفصل يا حول يک نقطه‌ ثابت، واقع در پيکره‌ نانوربات در نظر گرفته شود.


دکتر علي قربان‌پور آراني، دانشيار گروه مهندسي مکانيک دانشگاه کاشان گفت: «يکي از مهم‌ترين وجوه تمايز اين کار با تمام پژوهش‌هاي اخير، ارايه‌ مدل پاسترناک است که اين مدل، تأثير نيروهاي برشي اعمالي از جانب محيط الاستيک را بر نانولوله‌هاي کربني دو جداره در تحليل خود در نظر گرفته ‌است.

عضو پژوهشکده علوم و فناوري نانو دانشگاه کاشان در ادامه اظهار داشت: در اين پژوهش، مشخصات فيزيکي و مکانيکي نانولوله‌هاي چند جداره کربني و نيتريد - بور به‌ دست آمده ‌است که از آن مي‌توان در طراحي بازوهاي نانوربات استفاده كرد. علاوه بر اين، اين مواد به دليل خاصيت پيزوالکتريکي مي‌توانند به عنوان نانولوله‌هاي هوشمند با استفاده از اعمال ميدان الکتريکي بر آنها، در کنترل چرخش و حرکت انتقالي يا سينماتيک حرکت بازوي‌هاي دست و گردن نانوربات استفاده شوند.

وي با بيان اين مطلب که در اين کار پژوهشي، پايداري پيچشي نانولوله‌هاي کربني دو جداره بر بستر الاستيک با استفاده از تئوري الاستيسيته غير محلي پوسته استوانه‌اي به‌دست آمده‌است، افزود: با توجه به شکل استوانه‌يي نانولوله‌ها از تئوري‌هاي مکانيک محيط‌هاي پيوسته‌ي پوسته‌ استونه‌يي استفاده شده ‌است.

پژوهشگر اين طرح، اضافه کرد: با توجه به اينکه معمولاً نانولوله‌ها در يک محيط الاستيک بررسي مي‌شوند، براي در نظر گرفتن نيروهاي اعمالي بر آنها که شامل نيروهاي عمودي و برشي است، از مدل‌هاي وينکلر(براي نيروي عمودي) و پاسترناک(براي نيروي عمودي و برشي) استفاده کرده‌ايم تا نتايج به ‌دست آمده دقيق‌تر باشند.

دکتر قربان‌پور در ادامه اظهار داشت: افزايش پايداري پيچشي نانولوله‌ها براي طراحي بازوهاي نانوربات‌ها و نانومته‌ها بسيار مفيد است.

نتيجه‌ اين تحقيق در طراحي بازوهاي دست يا گردن نانوربات‌ها در برابر پايداري و استحکام پيچشي آنها بسيار قابل کاربرد است.

جزئيات اين پژوهش که با همکاري دکتر مهدي محمدي‌مهر، دکتر عليرضا سعيدي، دکتر علي عارف‌منش و دکتر هان(از کشور جمهوري خلق چين) انجام شده در مجله Journal of Mechanical Science and Technology (جلد 6، صفحات 1299- 1289، سال 2010) منتشر شده ‌است.

منبع: نیوزایران
http://www.newsiran.info/farsi/news.php?extend.1524
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,361
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
نماينده پارلمان نروژ با استناد به اين‌که ويكي‌ليكس با افشای اسناد محرمانه يکی از مهمترين همکاران آزادی بيان در قرن بيست و يکم بوده است، اين وب‌سايت را براي دريافت جايزه 2011 نوبل صلح كانديد كرد.

يك نماینده پارلمان نروژ، وب‌سايت افشاگر «ويکی‌ليکس» را برای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۱ ميلادی نامزد کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، «اسنور والن»، نماينده پارلمان نروژ با استناد به اين‌که ويكي‌ليكس با افشای اسناد محرمانه يکی از مهمترين همکاران آزادی بيان در قرن بيست و يکم بوده است، اين وب‌سايت را براي دريافت جايزه 2011 نوبل صلح كانديد كرد.


اين نماينده گفت: «ويکی‌ليکس با افشای اطلاعات مربوط به فساد، نقض حقوق‌بشر و جنایات جنگی طبیعتا مدعی برای جایزه صلح نوبل است.»

بنا بر اين گزارش، ويکی‌ليکس که توسط «جوليان آسانگ» استراليايی تاسيس شده تاكنون صدها هزار سند محرمانه را در وب‌سايت خود منتشر کرده است. اين اسناد شامل هزاران تلگرام ديپلماتيک محرمانه آمريکا و همچنين اسناد محرمانه مربوط به جنگ در عراق و افغانستان بوده است.

كميته صلح نوبل و نمايندگان پارلمان نروژ از تمام ملت‌ها، استادان علوم سیاسی و قانون و برندگان پيشين اين جايزه خواسته‌اند كه نامزدهای خود را برای جايزه صلح نوبل ارسال کنند.

آسانگ هم اکنون در انگليس در تلاش براي جلوگيری از استرداد خود به سوئد برای بازجویی درباره پرونده اتهام سوء رفتار جنسی است.

منبع: نیوزایران
http://www.newsiran.info/farsi/news.php?extend.1528
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,361
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
ميزان توليد آلاينده كربن دي اكسيد نيز در تعيين اين رده‌بندي نقش زيادي داشته است. به طوري كه هرچقدر شركت‌ها كمتر آلاينده كربن دي اكسيد را كه از جمله گازهاي گلخانه‌اي است، توليد كنند، رتبه بهتري به‌دست مي‌آورند.

نشريه فوربس در تازه‌ترين گزارش خود به معرفي سبزترين شركت‌هاي جهان پرداخت.

به گزارش ايسنا، در اين فهرست سعي شده شركت‌هايي قرار گيرند كه بيشترين انطباق با محيط زيست و كمترين ميزان توليد آلايندگي را داشته باشند. در واقع توسعه همراه با حفظ مسائل محيط زيستي هدف اصلي اين رده‌بندي است.

نكته جالب اينجاست كه در صدر اين رده‌بندي يك شركت نفتي قرار گرفته است.

ميزان توليد آلاينده كربن دي اكسيد نيز در تعيين اين رده‌بندي نقش زيادي داشته است. به طوري كه هرچقدر شركت‌ها كمتر آلاينده كربن دي اكسيد را كه از جمله گازهاي گلخانه‌اي است، توليد كنند، رتبه بهتري به‌دست مي‌آورند.

در اين بررسي در مجموع بيش از 300 شركت براساس 10 شاخص مرتبط با محيط زيست رده‌بندي شده‌اند.


نام 10 شركت سبز جهان به شرح زير است:

1- استات اويل.

اين توليدكننده نفت و گاز نروژي در صدر فهرست‌ شركت‌هاي سبز و دوستدار محيط زيست قرار گرفته است. اين شركت در زمينه بهره‌وري‌ آب مصرفي خود رتبه بالايي بدست آورده است. اين شركت همچنين داراي يك سيستم توزيع دوستدار محيط زيست است.

2- جانسون&جانسون.

تقريبا يك سوم از مديران اين شركت آمريكايي فعال در عرصه بهداشت و مواد دارويي زنان هستند.

3- نووزيمس.

تنها 11 درصد از مديران اين شركت دانماركي زنان هستند. اين شركت در زمينه توليد مواد دارويي فعاليت مي‌كند.

4- نوكيا.

اين شركت سازنده گوشي‌هاي تلفن همراه همواره در فهرست ده‌تايي پرفروش‌ترين گوشي‌هاي دنيا سهم عمده‌اي را به خود اختصاص داده است.

5- يوميكور.

اين شركت بلژيكي در زمينه ساخت باتري‌هاي خودرو و بازيافت باتري فعاليت مي‌كند. 10 درصد از اعضاي هيات مديره اين شركت زنان هستند.

6- اينتل.

اين شركت كه در دره سيلكون واقع شده يكي از بزرگترين فعالان صنعت آي.تي در حوزه توليد چيپ در جهان است. كميسيون اروپا اخيرا اعلام كرد اينتل براي خريد شركت مك‌كافي كه در حوزه نرم‌افزارهاي امنيتي كار مي‌كند، 7.68 ميليارد پيشنهاد كرده است. اينتل همچنين تعهد كرده كه مك‌كافي پس از تصاحب به كليه فعاليتش‌هايش ادامه خواهد داد.

7- آسترازنكا.

در ماه دسامبر اين شركت داروسازي بريتانيايي توسعه يكي از محصولات خود را به حالت تعليق درآورد كه اين كار نزديك به 500 ميليون دلار به اين شركت خسارت زد. يك چهارم مديران اين شركت زنان هستند.

8- كرديت اگريكول.

شركت كرديت اگريكول سومين بانك بزرگ فرانسه از نظر حجم بازار سرمايه است.

9- استور برند.

استور برند بزرگترين شركت بيمه دولتي تجاري در كشور نروژ است. 40 درصد از مديران اين شركت را زنان تشكيل مي‌دهند.

10- بانك دانسكه.

بانك دانسكه بزرگترين دانمارك ازنظر حجم بازار سرمايه است. 20 درصد از اعضاي هيات مديره اين شركت را زنان تشكيل مي‌دهند.

منبع وبمسترها دات کام
http://webmasterha.com/news.php?extend.150
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,361
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
انواع پايداري‌هاي نانولوله‌هاي کربني دو جداره يا چند جداره در محيط الاستيک از مسائل مهمي است که بايد در حرکت چرخشي بازوها هنگام حمل بار حول مفصل يا حول يک نقطه‌ ثابت، واقع در پيکره‌ نانوربات در نظر گرفته شود.

پژوهشگران دانشگاه کاشان موفق به محاسبه‌ مشخصات فيزيکي و مکانيکي نانولوله‌هاي چند جداره کربني و نيتريد - بور شدند که مي‌توان از آنها در طراحي بازوهاي نانوربات‌ها استفاده كرد.

به گزارش ايسنا، انواع پايداري‌هاي نانولوله‌هاي کربني دو جداره يا چند جداره در محيط الاستيک از مسائل مهمي است که بايد در حرکت چرخشي بازوها هنگام حمل بار حول مفصل يا حول يک نقطه‌ ثابت، واقع در پيکره‌ نانوربات در نظر گرفته شود.


دکتر علي قربان‌پور آراني، دانشيار گروه مهندسي مکانيک دانشگاه کاشان گفت: «يکي از مهم‌ترين وجوه تمايز اين کار با تمام پژوهش‌هاي اخير، ارايه‌ مدل پاسترناک است که اين مدل، تأثير نيروهاي برشي اعمالي از جانب محيط الاستيک را بر نانولوله‌هاي کربني دو جداره در تحليل خود در نظر گرفته ‌است.

عضو پژوهشکده علوم و فناوري نانو دانشگاه کاشان در ادامه اظهار داشت: در اين پژوهش، مشخصات فيزيکي و مکانيکي نانولوله‌هاي چند جداره کربني و نيتريد - بور به‌ دست آمده ‌است که از آن مي‌توان در طراحي بازوهاي نانوربات استفاده كرد. علاوه بر اين، اين مواد به دليل خاصيت پيزوالکتريکي مي‌توانند به عنوان نانولوله‌هاي هوشمند با استفاده از اعمال ميدان الکتريکي بر آنها، در کنترل چرخش و حرکت انتقالي يا سينماتيک حرکت بازوي‌هاي دست و گردن نانوربات استفاده شوند.

وي با بيان اين مطلب که در اين کار پژوهشي، پايداري پيچشي نانولوله‌هاي کربني دو جداره بر بستر الاستيک با استفاده از تئوري الاستيسيته غير محلي پوسته استوانه‌اي به‌دست آمده‌است، افزود: با توجه به شکل استوانه‌يي نانولوله‌ها از تئوري‌هاي مکانيک محيط‌هاي پيوسته‌ي پوسته‌ استونه‌يي استفاده شده ‌است.

پژوهشگر اين طرح، اضافه کرد: با توجه به اينکه معمولاً نانولوله‌ها در يک محيط الاستيک بررسي مي‌شوند، براي در نظر گرفتن نيروهاي اعمالي بر آنها که شامل نيروهاي عمودي و برشي است، از مدل‌هاي وينکلر(براي نيروي عمودي) و پاسترناک(براي نيروي عمودي و برشي) استفاده کرده‌ايم تا نتايج به ‌دست آمده دقيق‌تر باشند.

دکتر قربان‌پور در ادامه اظهار داشت: افزايش پايداري پيچشي نانولوله‌ها براي طراحي بازوهاي نانوربات‌ها و نانومته‌ها بسيار مفيد است.

نتيجه‌ اين تحقيق در طراحي بازوهاي دست يا گردن نانوربات‌ها در برابر پايداري و استحکام پيچشي آنها بسيار قابل کاربرد است.

جزئيات اين پژوهش که با همکاري دکتر مهدي محمدي‌مهر، دکتر عليرضا سعيدي، دکتر علي عارف‌منش و دکتر هان(از کشور جمهوري خلق چين) انجام شده در مجله Journal of Mechanical Science and Technology (جلد 6، صفحات 1299- 1289، سال 2010) منتشر شده ‌است.

منبع: نیوزایران
http://www.newsiran.info/farsi/news.php?extend.1524
 

mohandesmeharbi

Registered User
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2010
نوشته‌ها
1,928
لایک‌ها
252
محل سکونت
I`M HERE
در نمایشگاه نو آوری های خودرو لس آنجلس بنز طرحی از یک خوروی مفهومی ارئه داد که همه را شگفت زده کرد
که در آن خودروی شما از دو دانه کاشته شده در خاک پدید می آید که کاملا هم سازگار با محیط زیست است
البته این دانه ها که باید از قبل در آزمایشگاه با شرایط خاص و از جنس پلاستیک محکم تراز فولاد پدید آیند تنها بدنه را
با محیط زیست سازگار ی نمایند اما بنز برای سوخت آن هم نکتار زیستی4534 را در نظر گرفته که هیچ نوع آلودگی
را به محیط منتقل نمی کند و تازه اکسیژن همبه محیط بیرون انتقال می دهد
 

rtl1209

Registered User
تاریخ عضویت
20 ژوئن 2004
نوشته‌ها
791
لایک‌ها
3
دوستانی که مقاله در مورد سازه های فلزی دارند ممنون میشم قرار بدن
 
بالا