جعفر ديل سخنگوى تيم فارسى ساز گوگل در مصاحبه اختصاصى با روزنامه دنياى اقتصاد جزئيات فارسى سازى صفحات گوگل را اعلام كرد. بر طبق گفته وى صفحات مربوط به جستوجوى تصويرى گوگل اخيرا به زبان فارسى ترجمه شدهاند. بدين ترتيب كاربران فارسى زبان مىتوانند به سادگى به جستوجوى تصاوير مورد نظر خود بپردازند.
دنياي اقتصاد - اگر در صفحه اصلى گوگل بر روى كلمه images كليك كنيد، موتور جستوجوى تصويرى گوگل در اختيار شما قرار مىگيرد. با وارد كردن هر عبارتى در كادر جستوجو مىتوانيد تصاوير مربوطه را بينيد. براى استفاده از امكانات جديد فارسى شده گوگل هم مىتوانيد بر روى گزينه Advance Searches كليك كنيد تا به قسمت جستوجوى پيشرفته گوگل هدايت شويد. در اين صفحه گزينههاى بسيار خوبى وجود دارد كه مىتواند كاربران را در يافتن تصاوير مورد نظرشان كمك نمايد. در كادر آبى رنگ بالا 4گزينه وجود دارد كه مىتوانيد جستوجوى خود را بر طبق آنها تنظيم كنيد.
در قسمت پايين هم سه گزينه ديگر وجود دارد. گزينه اول مربوط به سايز تصاوير است. شما مىتوانيد براى اندازههاى كوچك، متوسط و بزرگ را در اين گزينه انتخاب كنيد. بدين ترتيب فقط تصاوير مربوطه نشان داده خواهد شد. در قسمت نوع تصوير هم مىتوانيد از بين پسوندهاى jpeg،gif،png نوع تصاويرتان را انتخاب كنيد تا در قسمت نمايش تصاوير فقط عكسهاى نوع مد نظر شما برگردانده شود. در قسمت دامنه هم مىتوانيد در وب سايت خاصى به جستوجوى تصاوير بپردازيد. به عنوان مثال اگر در آن كادر عبارت
www.donya-e-eghtesad.com را وارد كنيد، جستوجوگر گوگل تنها تصاوير موجود در سايت روزنامه دنياى اقتصاد را به شما نشان خواهد داد.
آقاى ديل در ادامه جزئيات جالب ترى در مورد جستوجوى تصوير در قسمت فارسى گوگل را بيان مىكند. او مىگويد: <كاربرانى كه در سراسر جهان از جستوجوى تصويرى گوگل استفاده مىكنند، از لحاظ فرهنگى و اجتماعى با يكديگر متفاوت هستند و بنابراين هر يك از آنها از جستوجوى تصويرى گوگل پاسخهاى متناسب تر با فرهنگ خود را انتظار دارد. <گوگل يك شركت آمريكايى است و به علت تحريمهاى دولت امريكا اجازه تاسيس نمايندگى در ايران را ندارد.
او درباره نحوه فارسى سازى گوگل مىگويد: <ما براى رفع مشكل تحريم سعى كرديم از نوعى ترفند استفاده كنيم. ما ابتدا صفحات فارسى را براى فارسى زبانان ابداع كرديم. اما مشكل اينجا بود كه اطلاعات دريافتى از موتور جستوجو با فرهنگ و علايق ايرانىها سازگار نبود. پس ما سعى كرديم تمامى اطلاعات جستوجو شده توسط ايرانىها را مورد بررسى قرار دهيم. به نتايج بسيار جالبى در مورد كليد واژههايى كه آنها در جستوجو استفاده مىكردند دست يافتيم. سپس رايزنىها و بحثهاى فراوانى را با روانشناسان و كارشناسان امور اجتماعى انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم كه كاربران ايرانى بيشتر به دنبال چه چيزهايى در جستوجو هستند و در واقع سعى كرديم نتايج جستوجو را براى فارسى زبانان بهينه كنيم.
اكنون تصوير ياب گوگل براى نشان دادن تصاوير به ايرانىها از بانك اطلاعاتى مردم آمريكا استفاده نمىكند بلكه از بانك اطلاعاتى كه بر اساس اطلاعات فارسى زبانان فراهم شده است استفاده مىكند. ما سعى كرديم بفهميم كه كاربران ايرانى وقتى عبارتى را در كادر جستوجو وارد مىكنند بيشتر علاقهمند به ديدن چه تصاويرى هستند و ما اين مساله را در تصوير ياب فارسى اعمال كردهايم.
آقاى ديل معتقد است كه <ما فرهنگها و خواستگاههاى مردم مختلف را مد نظر داريم. ما فقط سعى مىكنيم پازل را به طرق مختلف بچينيم. مطالبى كه ما بهدست آوردهايم يكى هستند و ما آنها براى كشورهاى مختلف بصورت متناسبتر با فرهنگ آنها مىچينيم. يك چيدمان براى ايران، يك چيدمان براى كانادا و ... . ما كلماتى را كه در هر كشورى جستوجو مىشود را بطور دقيق از لحاظ فرهنگى بررسى مىكنيم. با كمك دكترهاى روانشناس، جامعه شناس و متخصصان آسيب شناسى سعى مىكنيم به اهدافمان در ارائه يك جستوجوگر بومىشده نزديك شويم.
در همان صفحه جستوجوى پيشرفته يك راهنماى بسيار كامل از سوى تيم فارسى ساز قرار گرفته است كه مىتواند به كاربران براى انجام جستوجوى بهينه كمك زيادى كند. گرچه ممكن است خواندن اين راهنما چند دقيقه از وقتتان را بگيرد، اما مطمئن باشيد پس از خواندن آن، مىتوانيد تصاوير بهتر و مرتبطتر با زمينه جستوجويتان را پيدا كنيد و از همنشينى با گوگل لذت بيشترى ببريد.