• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بحث و سوال های تخصصی در زمینه سینما

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
با سلام ؛

نیاز به حضور همچین تاپیکی حس می شد. که دوستانی که از نظر تخصصی در زمینه سینما سوال دارند سوال خود را مطرح کنند. منظور از سوال ها و بحث های تخصصی ؛ بحث های مربوط به هنر و صنعت سینما و به صورت کلی پروسه فیلمسازی هست. از مطرح کردن بحث های غیر تخصصی و پرسش نام فیلم و ... خودداری کنید.

در این تاپیک که می تواند منبع و محل خوبی برای هنرجویان ، دانشجویان و علاقه مندان رشته سینما باشد بنده و دوستان دیگه سعی می کنیم که نهایت کمک و راهنمایی را به دوستان بکنیم.

پس درصورتی که سوالی دارید یا چیزی ( فیلم ، کتاب ، مرجع و ... ) خاصی می شناسید که می تواند از نظر تخصصی برای علاقه مندان و هنرجویان رشته سینما مفید باشد ؛ حتما در زمینه اشتراک اون احساس راحتی بکنید.

با تشکر :)
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
آیا می دانستید های جالب سینمایی ( اختصاصی برای پرشین تولز ترجمه شده ) :

آیا می دانستید صنعت فیلمسازی نیجریه ( نالیوود ) از دهه نود تا کنون توانسته است تعداد تولید فیلم های خود را در سال گسترش دهد تا به مقام دوم و بالاتر از آمریکا ( هالیوود ) و قبل از هند ( بالیوود ) برسد ؟

آیا می داسنتید نام اصلی دختر کوچولو " بو " در انیمیشن کارخانه هیولاها به خاطر صداپیشه او ماری گیبز ، همانطور که در یکی از نقاشی های داخل اتاقش دیده می شود ، ماری است ؟

آیا می دانستید دیوید فینچر در فیلم باشگاه مشت زنی ( اثر سال 1999 ) در صحنه ی دعوای ادوارد نورتون و برد پیت ، از بدلکار خواست تا 12 بار از روی پله ها سقوط کند ؛ و در نهایت از برداشت اول استفاده کرد ؟

آیا می دانستید عکسی که در آخرین سکانس فیلم درخشش از جک نیکلسون در مهمانی هتل در سال 1921 نشان داده می شود ، به گفته شخص استنلی کوبریک به معنای تناسخ جک است ؟

ترجمه : فرزاد شهاب
نشر اختصاصی برای اولین بار در پرشین تولز
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
در فیلم The Dark Knight کریستوفر نولان ما شخصیت جوکر ( با بازی هیث لجر ) را می بینیم که به عنوان تیکی عصبی ، همیشه از لب و لپش صدایی ایجاد می کند. این تیک عصبی در فیلمنامه یا به گفته کارگردان نبوده ؛ بلکه هیث لجر بعد از انجام گریم روی صورتش احساس بدی داشته و این صدا و تیک در اصل واکنش بدنش به سنگینی و اذیت گریم بوده است.

ترجمه : فرزاد شهاب
نشر اختصاصی برای اولین بار در پرشین تولز
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
سینما یکی از سه زبان فراگیر است. دو مورد دیگر ریاضیات و موسیقی است.
- فرانک کاپرا

وقتی مردم از من می پرسند که آیا مدرسه فیلمسازی رفته ام ، پاسخ می دهم که : نه ، سینما رفته ام.
- کوئنتین تارانتینو

سینما هنر است و هنر از پس سرگرمی می آید.
- آلفرد هیچکاک

درام گریه کردن هنرپیشه ها نیست ، بلکه گریاندن تماشاگران است.
- فرانک کاپرا
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
از دوستان کسی به فیلمسازی علاقه مند نیست ؟ چون اگه یکی از دوستان حرفی بزنه بهتره و می تونیم بحث ها رو جهت بدیم و آموزشی تر و تخصصی تر کنیم ؟!
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
هر کسی که از اصول کارگردانی سر بیاورد می تواند فیلم بسازد. کارگردانی یک معما نیست. کارگردانی یک هنر نیست. مهمترین چیز در کارگردانی این است : از چشم مردم فیلمبرداری کن.

- جان فورد
 

behnam500

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,090
لایک‌ها
2,020
من سکانس آخر شاینینگ و اون عکس آخر جک نیکلسون که فرمودین معنی تناسخ جک رو داره رو نفهمیدم ! داستان اواخر قرن 20 اتفاق میافته . عکس اول هم مربوط به اوایل قرن 20 که جک نیکلسون توشه . معنیش رو نفهمیدم
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
من سکانس آخر شاینینگ و اون عکس آخر جک نیکلسون که فرمودین معنی تناسخ جک رو داره رو نفهمیدم ! داستان اواخر قرن 20 اتفاق میافته . عکس اول هم مربوط به اوایل قرن 20 که جک نیکلسون توشه . معنیش رو نفهمیدم
نگاه کنید ؛ خود استنلی کوبریک گفته که فیلم در سال 1970 اینا اتفاق می افته. اون آخر هم که عکس 1921 نشون داده می شه یعنی 49 سال قبل از واقعه. سال 1921 یک مستخدمی دقیقا شبیه جک نیکلسون وجود داشته که سرایدار هتل بوده. اگه هم دقت کنید توی سکانسی که جک نیکلسون با فیلیپ استون توی دستشویی هستن ؛ فیلیپ استون می گه : شما سرایدار اینجا هستید. شما همیشه سرایدار اینجا بودید. یا جک نیکلسون وقتی وارد هتل می شه می گه اینجا آشناست و انگار اینجارو می شناسم.

بعد این سرایدار تناسخ شده و جک نیکلسون به وجود اومده. البته خود کوبریک گفته از برداشت های آزاد دوستان دیگه هم استقبال می کنه و این که گفته به این معنا نباشه که افراد برداشت خلاقانه خود رو نادیده بگیرن.

نظری که درباره این گفته می شه : جک همش تناسخ می شه ؛ زن و بچش رو می کشه ؛ دوباره سری بعد نتاسخ می شه. یعنی یک حلقه بی انتها هست که ایندفعه زن و بچش با فرار و کشته نشدن این حلقه رو می شکنن.
 

aliffvfhfhk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 می 2011
نوشته‌ها
4,444
لایک‌ها
2,924
ایول واقعا بحث های خوبی می کنی. رفیق
بهت تبریک می گم.
حالا بریم سر سوالات تا هم شما جواب بدهید هم دوستان استفاده بکنند و هم تایپیک بیایید بالا.
سوال اول: کسانی که دوست دارند نویسنده فیلم نامه بشوند . حالا هر نوع چه فیلم سینمایی . چه تله فیلم. چه سریال . و چه فیلم کوتاه
باید چه کتاب های بگیرند و بخوانند. هم کتاب خارجی که ترجمه باشد معرفی بکنید هم کتاب ایرانی
سوال دوم: از دستمزد و حقوق نسبی فیلم نامه های مختلف اگر اطلاعاتی دارید در این جا مطرح بکنید
سوال سوم: از نظر شما از میان شغل های مختلف در یک فیلم یا سریال به عنوان مثال بازیگر. تهیه کننده . کارگردان. اهنگساز. تدوین گر و غیره
کدام از همه بهترند از لحاظ شما
سوال چهارم: بهترین بازیگران سینمای ایران از نظر شما چه کسانی هستند و علت ان را نیز اگر می توانید بگویید
فعلا همین سوالات بسه .
انشالله تایپیک پر باری بشه
cinemaamooz@
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
ایول واقعا بحث های خوبی می کنی. رفیق
بهت تبریک می گم.
حالا بریم سر سوالات تا هم شما جواب بدهید هم دوستان استفاده بکنند و هم تایپیک بیایید بالا.
سوال اول: کسانی که دوست دارند نویسنده فیلم نامه بشوند . حالا هر نوع چه فیلم سینمایی . چه تله فیلم. چه سریال . و چه فیلم کوتاه
باید چه کتاب های بگیرند و بخوانند. هم کتاب خارجی که ترجمه باشد معرفی بکنید هم کتاب ایرانی
سوال دوم: از دستمزد و حقوق نسبی فیلم نامه های مختلف اگر اطلاعاتی دارید در این جا مطرح بکنید
سوال سوم: از نظر شما از میان شغل های مختلف در یک فیلم یا سریال به عنوان مثال بازیگر. تهیه کننده . کارگردان. اهنگساز. تدوین گر و غیره
کدام از همه بهترند از لحاظ شما
سوال چهارم: بهترین بازیگران سینمای ایران از نظر شما چه کسانی هستند و علت ان را نیز اگر می توانید بگویید
فعلا همین سوالات بسه .
انشالله تایپیک پر باری بشه
cinemaamooz@
سلام ؛

ممنون که سوال پرسیدید. چون باعث می شه تاپیک فعال بشه. بله ، بنده هم امیدوارم بار آموزشی تاپیک بالا بره و فعال باشه.

سوال 1 : بعضی از افراد فکر می کنن که فیلمنامه نویسی یعنی نوشتن داستان اما برای یک مدیوم بصری. یعنی دانش کافی ندارن که متاسفانه مشکل اعظم سینمای ایران در زمینه فیلمنامه در این زمینه هست. که فیلمنامه نویس بدون تحصیل و دوسنتن فیلمنامه نویسی صرفا یک داستانی می نویسه که فیلم می شه. اما فیلمنامه نویسی یعنی نشون دادن داستان و ذوق نویسندگی در یک فرمت خاص که حتما و حتما باید فرا گرفته بشه و اینجور نیست که بدون قانون باشه و صرفا بتونید با ذوق نویسندگی فیلمنامه بنویسید. حتما اگه مایل باشید به دروسی از فیلمنامه نویسی اینجا هم می پردازیم. اما به صورت کلی برای فرا گرفتن فیلمنامه نویسی ابتدا باید سراغ روش های کلاسیک مثل فیلمنامه نویسی سید فیلد برید و بعدها کتاب هایی مثل داستان از رابرت مکی را بخونید و همینطور کتاب های جدید تر. به صورت کلی :

کتاب های فارسی :
چگونه فیلمنامه بنویسیم از سید فیلد
داستان از رابرت مکی

کتاب های انگلیسی ( بنده شخصا چون واقعا فرق منابع فارسی و انگلیسی رو دیدم که چقدر کاملتر و بروزتره ؛ کتاب های انگلیسی می خونم و اگه شما هم انگلیسیتون خوبه بنده بهترین پیشنهادی که دارم و مطمئن باشید بهترین پیشنهاد تحصیلی برای شما در زمینه سینما هست ؛ اینه که منابع خارجی بخونید ، معجره می کنن ) :
Blake Snyder, Save The Cat!: The Last Book On Screenwriting You’ll Ever Need
William Goldman, Adventures In The Screen Trade
Lajos Egri, The Art Of Dramatic Writing
Linda Seger, Making A Good Script Great

البته کتاب داستان و چگونه فیلمنامه بنویسیم هم موجوده انگلیسی که هر سال تقریبا بروز می شه و از منابع فارسیش خیلی کاملتره. البته از آموزش های الکترونیک ( E-Learning ) هم غافل نشید که ویدئوهای آموزشی خوبی مثل Screenwriting Fundamentals از کمپانی Lynda موجوده. ( اگه یک سیر و سفر سریع و کلی در زمینه فیلمنامه نویسی می خواید )

سوال 2 : حقوق فیلمنامه نویسی در ایران برای تلویزیون به صورت دقیقه ای حساب می شه که هر شبکه متفاوته که به راحتی می تونید از صدا و سیما استعلام کنید اون شبکه مد نظر رو اما به صورت کلی برای شبکه های سراسری هم قسمت 45 دقیقه ای سریال 1.5 تا 2 میلیون هست تعرفه. برای تله فیلم 90 دقیقه ای هم 4.5 میلیون تا 5 میلیون. سینمایی هم از 5 میلیون موجوده تا 20 میلیون. این یک نگاه کلی با توجه به تجربه ها و اطلاعات خودم هست و نمیشه گفت هزینه دقیق هست. چون با توجه به اعتبار شما ؛ قیمت تغییر می کنه و همه چی به اعتبار شما و توافق شما با تهیه کننده بر می گرده. اگه درباره حقوق فیلمنامه نویس در کشورهای دیگه هم سوالی بود بفرمایید که توضیح بدم.

سوال 3 : بنده شخصا علاقم به کارگردانی هست و درحال تحصیل کارگردانی سینما هستم. چرا ؟ چون کارگردان هست که فیلم رو می سازه به معنای واقعی جمله. چه در خارج و چه در ایران به صورت وسیع تر. حالا توضیح بدم که چرا فیلم رو می سازه و منظور از این که در ایران این بحث وسیع تره چی هست. شما به عنوان کارگردان در خارج ( بنده همیشه از اطلاع در خارج استفاده می کنم منظورم سینمای تقریبا همه کشورهای پیشرفته هست و منظور صرفا هالیوود نیست ) تمام ایدئولوژی خودتون رو وارد فیلم می کنید. چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان. پس درنهایت این شما هستید که پیام فیلم رو می رسونید. یک کار فنی - هنری هست و شما باید از نظر فنی اطلاعات بالایی درباره روش های فیلمبرداری و روش های کارگردانی داشته باشید که به نوع خود جالبه. کار پر چالشی هست و در نهایت شما باید در بستر یک کار بی نقص و چشم نواز یک پیامی رو به صورت بصری به بیننده منتقل کنید. بازم می گم ؛ به نظر من اینطوره و علاقه بنده به کارگردانی هست. به این معنا نیست که سمت های دیگه چیز کمتری دارن.

سوال 4 : معمولا بهتره سوال های سلیقه ای در این حد پرسیده نشه. اما به صورت کلی به جز حالا بحث بازی برای من طرز فکر اون بازیگر هم خیلی مهمه. از رضا کیانیان خوشم می یاد ، از خسرو شکیبایی و در بین بازیگران زن از ترانه علیدوستی و فاطمه معتمد آریا. اما بازم می گم سوال های سلیقه ای اینطوری پرسیده نشه بهتره. درباره سینمای جهان هم می تونستم پاسخ بهتریی در این زمینه بدم.


بازم ممنون که سوال پرسیدید و همینطوری بحث رو ادامه بدیم خوبه و تاپیک فعال می شه. حتما هم بحث رو کم کم تخصصی تر کنیم و با دیدی سینمایی تر و فنی تر به مباحث سینمایی بپردازیم.
 

nima-htc

Registered User
تاریخ عضویت
13 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
259
لایک‌ها
72
سلام
من یه جا خوندم شما خازج از کشور سینما خوندین.تا بحال فیلمی هم ساختین؟ میشه یکم بیشتر در مورد دانشگاه و چیز هایی که میخوندید توضیح بدین؟
ممنون
 

AM1N

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2010
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
4,574
سلام.
ببخشید اگه سوال بی ربطه.
تو فیلم ها و سریالها چطوری دوتا کاراکتر که بازیگرشون یک نفره کنار هم قرار داده میشن؟
واضحتر بگم چطوری یه نفر جلوی دوربین دوتا نقش رو بازی میکنه؟
مثل قسمت دیشب سریال فوق سری که فخیم زاده هم در نقش سرهنگ نصراللهی بود هم ناصر و در کنار هم قرار داده شده بودن
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
سلام.
ببخشید اگه سوال بی ربطه.
تو فیلم ها و سریالها چطوری دوتا کاراکتر که بازیگرشون یک نفره کنار هم قرار داده میشن؟
واضحتر بگم چطوری یه نفر جلوی دوربین دوتا نقش رو بازی میکنه؟
مثل قسمت دیشب سریال فوق سری که فخیم زاده هم در نقش سرهنگ نصراللهی بود هم ناصر و در کنار هم قرار داده شده بودن
سلام ؛

نه بابا ؛ بی ربط چیه. دقیقا موضوع تاپیک درباره همینه. یعنی بحث های تخصصی خوشحال شدم که پرسیدید.
اول این رو بگم که بنده سریال فوق سری رو دنبال نکردم ؛ پس بنده به صورت کلی روش های انجام این کار رو می گم ؛ شما با جواب خودت به نتیجه برس که اون سریال از چه روشی استفاده کرده.

1. دو برداشت ثابت / Split Screen
این کلاسیک ترین روش یعنی Split Screen هست که دوربین با یک پایه ثابت هست و تکون نمی خوره. بازیگر یک بار یک گوشه کادر وایمیسه و نقششو اجرا می کنه و دفعه بعد یک گوشه دیگه. بعد چون بک گراند کار یکی هست ؛ این دو تا فیلم رو روی هم بندازید بدون هیچ مشکلی واقعی دیده می شه و انگار همزمان دو قسمت صحنه هست. حالا در همین حال که دوربین ثابت هست ممکنه بازیگر اول بخواد از جلوی بازیگر دوم رد بشه که برای این کار از یک تکنیک استفاده می کنند به نام Masking که یعنی هر فریم ( هر ثانیه 24 فریم هست ) شما میایست مثل فتوشاپ کلیک می کنید که حرکت رو نشون بدید. یعنی فقط اون بازیگر اول رو Crop می کنید که کار واقعا زمان بری هست. ( فرض کنید 24 تا عکس رو در فتوشاپ بذارید و بخواید Mask کنید ) البته نرم افزار های کمکی هم هست که این پروسه حوصله سر بر رو راحت می کنه و مثل فوتوشاپ تقریبا خودش تشخیص میده ؛ اما روش همینه.

+ من درباره روش استفاده از نمای پویا ( Dynamic Shot که منظور متحرک بودن دوربین هست ) هم توضیح دادم ؛ اما 7 خط اضافه شد و بحث مملو از اصطلاحات سنگین. پس ترجیح دادم حذف کنم. اما بحث کلی اینه که از یک جسم ( مثلا گوشه یک تابلو ) به عنوان روش نقطه گذاری استفاده می کنند. هر دو تصویر گرفته می شه و با توجه به اون جسم که نقطه گذاری شده بود ؛ حرکت دوربین در تصویر اول معلوم و در تصویر دوم اعمال می شه. این روش بسیار هزینه بر و سخت هست و نیازمند تجهیزات ویژه.

2. پرده سبز / Green Screen
که به عنوان مثال در سریال شاهگوش به ناشیانه ترین شکل ممکن استفاده شد. بازیگر اول در صحنه واقعی کار رو اجرا می کنه. بعد می ره جلوی پرده سبز و کاراکتر دوم رو اجرا می کنه. تصویر باید ثابت باشه و روی سه پایه. اگه بخواید حرکت داشته باشید باید از یکسری تجهیزات بسیار و بسیار گران قیمت تحت عنوان Motion Control Rig استفاده کنید که مثلا یک سه پایه یا کرین هست که الان تکونش بدی ؛ سیو می کنه. دفعه بعد هم همونطوری تکون می خوره. بنده در سینمای ایران استفاده از Motion Control Rig رو ندیدم و همه تصاویر پرده سبز ثابت ( Static ) بوده اند.

3. عوض کردن چهره / Face Replacing
که مثلا در فیلم The Social Network استاد فینچر در سال 2010 استفاده شد. که کاراکتر اول توسط بازیگر اجرا می شه و کارکتر دوم توسط یک بازیگر دیگه که از نظر فیزیکی و بدنی شبیه هم هستن. یعنی همه چی مثل فیلم های عادی انجام می شه. اما در مرحله پس تولید ( Post Production ) توسط جلوه های ویژه تصویری ، جای صورت بازیگر دوم ؛ صورت بازیگر اول قرار می گیره. در فیلم شبکه اجتماعی استاد فینچر برادران دوقلویی وجود دارند تحت عنوان برادران وینلووس که در کمال تعجب هر دو برادر توسط Armie Hammer بازی می شن به همون صورتی که از یک بدلکار که از نظر فیزیکی شبیه Armie Hammer هست استفاده شده و در پس تولید صورت Armie Hammer قرار داده شده روش.
 
Last edited:

mobomas

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2011
نوشته‌ها
2,546
لایک‌ها
1,185
محل سکونت
مشهد
من میبینم که بعضی از سوپر استارهای سینمای هالیوود ، خصوصا زنهاشون ، بعد ازدواج نقشهایی که میگیرن کمتر اروتیکه . یا در حد یک بوسه کوچیک خلاصه میشه
سوالم اینه که واقعا بازیگر میتونه تا این حد اعمال نظر کنه ؟ یا به صورت توافقی بین بازیگر و کارگردان انجام میگیره ؟
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
من میبینم که بعضی از سوپر استارهای سینمای هالیوود ، خصوصا زنهاشون ، بعد ازدواج نقشهایی که میگیرن کمتر اروتیکه . یا در حد یک بوسه کوچیک خلاصه میشه
سوالم اینه که واقعا بازیگر میتونه تا این حد اعمال نظر کنه ؟ یا به صورت توافقی بین بازیگر و کارگردان انجام میگیره ؟
سلام ؛

معمولا به صورت توافقی هست که وقتی ازدواج کرده خب ، صحنه ها کمتر می شه. بازیگر می گه من دیگه مستقیم و لخت با کسی نمی خوابم توی فیلم و کارگردان هم یا بازیگر رو عوض می کنه اگه واسه فیلمنامه مهمه که طرف حتما بخوابه ؛ یا اگه بازیگر براش مهمه که بخوادش ، باهاش راه می آد. اما کلا یک چیز بگم درباره هالیوود که بدونید. هرگونه سوسک در سینمای درجه یک هالیوود به صورت واقعی توسط بازیگران ممنوع هست. یعنی الان لئوناردو دی کاپریو نمی تونه با اسکارلت جوهانسون در سینمای درجه یک هالیوود ( نه سینمای مستقل یا کشورهای دیگه ) به صورت واقعی ( دخول واقعی ) بخوابه و اگه قراره نشون داده بشه 99.99 % بازیگران از حق کاملا رسمی و قانونی شون ؛ یعنی استفاده از بدل استفاده می کنند. و بله ! برای سوسک هم اگه نیاز باشه بدل استفاده می شه.
 

aliffvfhfhk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 می 2011
نوشته‌ها
4,444
لایک‌ها
2,924
تشکر می کنم از دوست عزیزمون که با سوالاتی بنده پرسیدم و جواب دادند.
باعث شد تایپیک بالا بیایید و دوستان دیگر هم سوالاتشان را بپرسند و جواب های خوبی هم بگیرند.
حالا بریم سر سوالات بعدی و البته کمی تخصصی تر
سوال اول : نظر شما در مورد منتقدان فیلم های سینمایی ایران چیست ؟ و به نظر شما بهترین منتقد ایران کدام است؟ به چه دلیلی؟
سوال دوم : بهترین منتقد کشور های خارجی حالا هر کشوری که شما دوست دارید چه کسی هست؟ و علتش را چه می دانید؟
سوا سوم: انواع فیلم های سینمایی و سریالی به چند دسته تقسیم می شوند از لحاظ ژانر؟ مثلا درام. اجتماعی . هنری. عاطفی . طنز.
و غیره را بگویید؟ و هر کدام را هم کوتاه توضیح بدهید؟
سوال چهارم: به نظر شما اینده ی سینمایی ایران در سال جدید چگونه خواهد بود؟
سوال پنجم: ده فیلم برتری که تا الان از بین فیلم های خارجی دیده اید معرفی بکنید ؟و اگر می توانید علتش را هم بگویید؟
سوال ششم: پنج فیلم برتر ایرانی از بدو انقلاب به بعد را معرفی بکنید؟ و از ده به انها امتیاز بدهید و علتش را بگویید مثلا بگویید از لحاظ بازی عالی بودند یا فنی ؟

فعلا همین سوال ها بسه. چون داخل هر سوالی چند سوال دیگر نهفته هست.
امیدوارم تایپیک هر روز نسبت به روز قبل ترش رونق بیشتری بگیرد.

cinemaamooz@
 

behnam500

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,090
لایک‌ها
2,020
یادمه تام کروز با نفوذ و اعتباری که داشت نصف صحنه های غیر اخلاقی فیلم متشکرم از سیگار کشیدنتان ( اگه اشتباه نکنم ) که همسرش توش بازی می کرد رو حذف کرد . که بعدا کارگردان مشکلات فنی رو بهانه حذف صحنه های سوسکی کرد . 100 درصد به اعتبار خود بازیگر هم مربوطه . خیلی بازیگرا به حدی برا خودشون اعتبار قائلن که توی کار کارگردان هم دخالت می کنن. من پشت صحنه همین فیلمای زپرتی سینمای خودمون رو هم که میدیدم دقت کردم مثلا خیلی از عوامل علنا با بازیگر زن جسارتا لاس میزنن ! یا مثلا همون جریان پیشنهاداتی که پرستو صالحی میگفت . اما مثلا کسی از عوامل درجه 2 جرات نداره مهتاب کرامتی رو به اسم کوچیکش یا مثلا "تو" خطاب کنه . مثلا همین ستاره ها میتونن طاقچه بالا بزارن که من فلان حرکت رو انجام نمیدم . که نمونه ش توی سینما خیلی زیاده و الان یادم نیست.

cinemaamooz جان بنده اصلا سوادم در حد شما نیست ولی جسارتا در مورد اون جمله در مورد اعتبار کارگردانی که فرمودین بگم که متاسفانه همه جا در مورد فیلمنامه نویس اجحاف(؟!) میشه . حقیقتش نه کارگردان نه بازیگر نه تهیه کننده نه هیچ عامل فیلمسازی دیگه ای بدون فیلم نامه نویس پشیزی نمیارزه ! همه شهرت مال بازیگر کارگردان و بعضا تهیه کننده است و فیلم نامه نویس هم زیر سایه ایناست . در صورتی که اگر فیلم نامه نویس نباشه اصلا سینما وجود نداره که کسی بخواد توش کارگردانی یا بازیگری کنه ! مثلا همین استنلی کوبریک که از بزرگترین کارگردانای تاریخه حتی یه فیلم هم از خودش نداشته ! تا اونجایی که میدونم همه ش اقتباسی بوده . هرچند توی فیلم نامه دست میبرده و اسمش به عنوان فیلم نامه نویس هست اما هیچ ایده ای از خودش نداشته . یعنی هر ایده ای هم که داشته جسارتا " بلد نبوده " پیاده ش کنه ! یعنی اگر فیلم نامه نویس نبود استنلی کوبریک یه فیلم هم نمی تونست بسازه ! ببین چقدر فیلم نامه نویس مهمه :D
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
2,244
محل سکونت
Tehran
یادمه تام کروز با نفوذ و اعتباری که داشت نصف صحنه های غیر اخلاقی فیلم متشکرم از سیگار کشیدنتان ( اگه اشتباه نکنم ) که همسرش توش بازی می کرد رو حذف کرد . که بعدا کارگردان مشکلات فنی رو بهانه حذف صحنه های سوسکی کرد . 100 درصد به اعتبار خود بازیگر هم مربوطه . خیلی بازیگرا به حدی برا خودشون اعتبار قائلن که توی کار کارگردان هم دخالت می کنن. من پشت صحنه همین فیلمای زپرتی سینمای خودمون رو هم که میدیدم دقت کردم مثلا خیلی از عوامل علنا با بازیگر زن جسارتا لاس میزنن ! یا مثلا همون جریان پیشنهاداتی که پرستو صالحی میگفت . اما مثلا کسی از عوامل درجه 2 جرات نداره مهتاب کرامتی رو به اسم کوچیکش یا مثلا "تو" خطاب کنه . مثلا همین ستاره ها میتونن طاقچه بالا بزارن که من فلان حرکت رو انجام نمیدم . که نمونه ش توی سینما خیلی زیاده و الان یادم نیست.

cinemaamooz جان بنده اصلا سوادم در حد شما نیست ولی جسارتا در مورد اون جمله در مورد اعتبار کارگردانی که فرمودین بگم که متاسفانه همه جا در مورد فیلمنامه نویس اجحاف(؟!) میشه . حقیقتش نه کارگردان نه بازیگر نه تهیه کننده نه هیچ عامل فیلمسازی دیگه ای بدون فیلم نامه نویس پشیزی نمیارزه ! همه شهرت مال بازیگر کارگردان و بعضا تهیه کننده است و فیلم نامه نویس هم زیر سایه ایناست . در صورتی که اگر فیلم نامه نویس نباشه اصلا سینما وجود نداره که کسی بخواد توش کارگردانی یا بازیگری کنه ! مثلا همین استنلی کوبریک که از بزرگترین کارگردانای تاریخه حتی یه فیلم هم از خودش نداشته ! تا اونجایی که میدونم همه ش اقتباسی بوده . هرچند توی فیلم نامه دست میبرده و اسمش به عنوان فیلم نامه نویس هست اما هیچ ایده ای از خودش نداشته . یعنی هر ایده ای هم که داشته جسارتا " بلد نبوده " پیاده ش کنه ! یعنی اگر فیلم نامه نویس نبود استنلی کوبریک یه فیلم هم نمی تونست بسازه ! ببین چقدر فیلم نامه نویس مهمه :D
تشکری دوباره از دوستان که در بحث شرکت می کنن.

بله ؛ بنده هم عرض کردم که علاقه و رشته تحصیلیم کارگردانی هست و دقیقا این جمله رو گفتم که این علاقه بنده هست و از ارزش هیچکدوم از عوامل دیگه چیزی کم نمی کنه. درباره فیلمنامه نویس حق با شماست و خیلی به توان 1000 روی فیلم تاثیر داره و بهترین کارگردان هم نمی تونه با یک متن بد کار خوبی بسازه. به قول آلفرد هیچکاک برای یک فیلم خوب سه چیز مهم نیاز هست : فیلمنامه ، فیلمنامه ، فیلمنامه.

حالا برسیم به همون بحث که فرمودید در حق فیلمنامه نویس اجحاف ( توی لغتنامه چک کردم ؛ درستش همینه :D ) می شه. فیلم رو به کارگردان می شناسند ؛ چون این کارگردان هست که وظیقه اصلی خودش رو یعنی تبدیل متن به فیلم رو انجام می ده. پس اگه شما از فیلم لذت بردی غیرقابل انکار مهمترین نقش رو کارگردان داشته. کارگردان بد با یک متن عالی نمی تونه کار قوی انجام بده. اما این بحث اجحاف رو گفتی ؛ اگه کسی دید تخصصی تری نسبت به سینما داشته باشه حتما ارزش متن رو درک می کنه و ازش تقدیر می کنه. با خودش می گه که فیلم خوبی بود ؛ فیلمنامه خوبی داشت. اگه منظورتون از اجحاف در زمینه توجه بود که تقریبا قبول دارم ؛ اما بیننده حرفه ای درک می کنه. حالا اگه اجحاف از نظر حقوق بود که حرفتون رو در سینمای ایران حداقل قبول دارم که هزینه کمتری بهشون داده می شه. اما مثلا در آمریکا کمترین دستمزد فیلمنامه نویس بر اساس آمار انجمن فیلمنامه نویسان آمریکا در سال 2011 بالغ بر 64 هزار دلار هست که برای فیلمنامه های حرفه ای هالیوود از 300 هزار دلار هست تا حتی فیلمنامه هایی که از 2 الی 5 میلیون دلار پرداخت شدند.
 

behnam501

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
208
لایک‌ها
788
تشکری دوباره از دوستان که در بحث شرکت می کنن.

بله ؛ بنده هم عرض کردم که علاقه و رشته تحصیلیم کارگردانی هست و دقیقا این جمله رو گفتم که این علاقه بنده هست و از ارزش هیچکدوم از عوامل دیگه چیزی کم نمی کنه. درباره فیلمنامه نویس حق با شماست و خیلی به توان 1000 روی فیلم تاثیر داره و بهترین کارگردان هم نمی تونه با یک متن بد کار خوبی بسازه. به قول آلفرد هیچکاک برای یک فیلم خوب سه چیز مهم نیاز هست : فیلمنامه ، فیلمنامه ، فیلمنامه.

حالا برسیم به همون بحث که فرمودید در حق فیلمنامه نویس اجحاف ( توی لغتنامه چک کردم ؛ درستش همینه :D ) می شه. فیلم رو به کارگردان می شناسند ؛ چون این کارگردان هست که وظیقه اصلی خودش رو یعنی تبدیل متن به فیلم رو انجام می ده. پس اگه شما از فیلم لذت بردی غیرقابل انکار مهمترین نقش رو کارگردان داشته. کارگردان بد با یک متن عالی نمی تونه کار قوی انجام بده. اما این بحث اجحاف رو گفتی ؛ اگه کسی دید تخصصی تری نسبت به سینما داشته باشه حتما ارزش متن رو درک می کنه و ازش تقدیر می کنه. با خودش می گه که فیلم خوبی بود ؛ فیلمنامه خوبی داشت. اگه منظورتون از اجحاف در زمینه توجه بود که تقریبا قبول دارم ؛ اما بیننده حرفه ای درک می کنه. حالا اگه اجحاف از نظر حقوق بود که حرفتون رو در سینمای ایران حداقل قبول دارم که هزینه کمتری بهشون داده می شه. اما مثلا در آمریکا کمترین دستمزد فیلمنامه نویس بر اساس آمار انجمن فیلمنامه نویسان آمریکا در سال 2011 بالغ بر 64 هزار دلار هست که برای فیلمنامه های حرفه ای هالیوود از 300 هزار دلار هست تا حتی فیلمنامه هایی که از 2 الی 5 میلیون دلار پرداخت شدند.



احسنت نکته همینه ! یعنی اگر فیلم نامه نبود الان بازیگر کدوم نقش رو میخواست پیاده کنه یا کارگردان چی رو میخواست بسازه ؟! من از دستمزدا اطلاع ندارم اما طبق گفته شما برا یه فیلم درجه 1 با بازیگر درجه 1 اگر قراره نقش 1 فیلم 20 میلیون دلار بگیره و فیلم نامه نویس 5 میلیون دلار (ماکزیمومش) واقعا اجحافه ! حرفای شما هم 100 درصد درسته . ولی البته یه کارگردان خوب از یه متن بد حداقل یه فیلم تقریبا خوب میتونه در بیاره , اونم با خلاقیت فردی خودش . یه کارگردان بد هم از متن عالی میتونه افتضاح دربیاره ! کار همه ی عوامل مهمه . حتی یه بازیگر خوب هم میتونه یه فیلم بد رو حداقل قابل تحمل کنه . درسته که همه کاره فیلم نامه نویسه اما همونطور که شما هم گفتین نقش کارگردان یا حتی بازیگر توی لذت بردن از فیلم غیرقابل انکاره . خودمم قبول دارم. مثلا پرتقال کوکی استنلی کوبریک : من کتابشو نخوندم اما مطمئنم نصف جذابیت فیلم رو هم نداره . فیلم نامه فیلم رو هم خود نویسنده نوشته البته , ولی خوب اینجا خلاقیت کارگردان و مالکوم مک داول نقش اول فیلمه که پرتقال کوکی رو جذاب کرده . اگر کوبریک نبود الان کسی پرتقال کوکی رو نمیشناخت اصلا . شما میتونی کسی رو پیدا کنی که بگه بهترین فیلم عمر من پرتقال کوکی بوده اما نمیتونی کسی رو پیدا کنی که بگه بهترین رمان من پرتقال کوکیه :D اگرم باشه یک به هزاره :D در کل همه ی عوامل مهم ان اما همونطور که خودتونم اشاره کردین مهم همون فیلم نامه نویسست :D
 
بالا