ایول واقعا بحث های خوبی می کنی. رفیق
بهت تبریک می گم.
حالا بریم سر سوالات تا هم شما جواب بدهید هم دوستان استفاده بکنند و هم تایپیک بیایید بالا.
سوال اول: کسانی که دوست دارند نویسنده فیلم نامه بشوند . حالا هر نوع چه فیلم سینمایی . چه تله فیلم. چه سریال . و چه فیلم کوتاه
باید چه کتاب های بگیرند و بخوانند. هم کتاب خارجی که ترجمه باشد معرفی بکنید هم کتاب ایرانی
سوال دوم: از دستمزد و حقوق نسبی فیلم نامه های مختلف اگر اطلاعاتی دارید در این جا مطرح بکنید
سوال سوم: از نظر شما از میان شغل های مختلف در یک فیلم یا سریال به عنوان مثال بازیگر. تهیه کننده . کارگردان. اهنگساز. تدوین گر و غیره
کدام از همه بهترند از لحاظ شما
سوال چهارم: بهترین بازیگران سینمای ایران از نظر شما چه کسانی هستند و علت ان را نیز اگر می توانید بگویید
فعلا همین سوالات بسه .
انشالله تایپیک پر باری بشه
cinemaamooz@
سلام ؛
ممنون که سوال پرسیدید. چون باعث می شه تاپیک فعال بشه. بله ، بنده هم امیدوارم بار آموزشی تاپیک بالا بره و فعال باشه.
سوال 1 : بعضی از افراد فکر می کنن که فیلمنامه نویسی یعنی نوشتن داستان اما برای یک مدیوم بصری. یعنی دانش کافی ندارن که متاسفانه مشکل اعظم سینمای ایران در زمینه فیلمنامه در این زمینه هست. که فیلمنامه نویس بدون تحصیل و دوسنتن فیلمنامه نویسی صرفا یک داستانی می نویسه که فیلم می شه. اما فیلمنامه نویسی یعنی نشون دادن داستان و ذوق نویسندگی در یک فرمت خاص که حتما و حتما باید فرا گرفته بشه و اینجور نیست که بدون قانون باشه و صرفا بتونید با ذوق نویسندگی فیلمنامه بنویسید. حتما اگه مایل باشید به دروسی از فیلمنامه نویسی اینجا هم می پردازیم. اما به صورت کلی برای فرا گرفتن فیلمنامه نویسی ابتدا باید سراغ روش های کلاسیک مثل فیلمنامه نویسی سید فیلد برید و بعدها کتاب هایی مثل داستان از رابرت مکی را بخونید و همینطور کتاب های جدید تر. به صورت کلی :
کتاب های فارسی :
چگونه فیلمنامه بنویسیم از سید فیلد
داستان از رابرت مکی
کتاب های انگلیسی ( بنده شخصا چون واقعا فرق منابع فارسی و انگلیسی رو دیدم که چقدر کاملتر و بروزتره ؛ کتاب های انگلیسی می خونم و اگه شما هم انگلیسیتون خوبه بنده بهترین پیشنهادی که دارم و مطمئن باشید بهترین پیشنهاد تحصیلی برای شما در زمینه سینما هست ؛ اینه که منابع خارجی بخونید ، معجره می کنن ) :
Blake Snyder, Save The Cat!: The Last Book On Screenwriting You’ll Ever Need
William Goldman, Adventures In The Screen Trade
Lajos Egri, The Art Of Dramatic Writing
Linda Seger, Making A Good Script Great
البته کتاب داستان و چگونه فیلمنامه بنویسیم هم موجوده انگلیسی که هر سال تقریبا بروز می شه و از منابع فارسیش خیلی کاملتره. البته از آموزش های الکترونیک ( E-Learning ) هم غافل نشید که ویدئوهای آموزشی خوبی مثل Screenwriting Fundamentals از کمپانی Lynda موجوده. ( اگه یک سیر و سفر سریع و کلی در زمینه فیلمنامه نویسی می خواید )
سوال 2 : حقوق فیلمنامه نویسی در ایران برای تلویزیون به صورت دقیقه ای حساب می شه که هر شبکه متفاوته که به راحتی می تونید از صدا و سیما استعلام کنید اون شبکه مد نظر رو اما به صورت کلی برای شبکه های سراسری هم قسمت 45 دقیقه ای سریال 1.5 تا 2 میلیون هست تعرفه. برای تله فیلم 90 دقیقه ای هم 4.5 میلیون تا 5 میلیون. سینمایی هم از 5 میلیون موجوده تا 20 میلیون. این یک نگاه کلی با توجه به تجربه ها و اطلاعات خودم هست و نمیشه گفت هزینه دقیق هست. چون با توجه به اعتبار شما ؛ قیمت تغییر می کنه و همه چی به اعتبار شما و توافق شما با تهیه کننده بر می گرده. اگه درباره حقوق فیلمنامه نویس در کشورهای دیگه هم سوالی بود بفرمایید که توضیح بدم.
سوال 3 : بنده شخصا علاقم به کارگردانی هست و درحال تحصیل کارگردانی سینما هستم. چرا ؟ چون کارگردان هست که فیلم رو می سازه به معنای واقعی جمله. چه در خارج و چه در ایران به صورت وسیع تر. حالا توضیح بدم که چرا فیلم رو می سازه و منظور از این که در ایران این بحث وسیع تره چی هست. شما به عنوان کارگردان در خارج ( بنده همیشه از اطلاع در خارج استفاده می کنم منظورم سینمای تقریبا همه کشورهای پیشرفته هست و منظور صرفا هالیوود نیست ) تمام ایدئولوژی خودتون رو وارد فیلم می کنید. چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان. پس درنهایت این شما هستید که پیام فیلم رو می رسونید. یک کار فنی - هنری هست و شما باید از نظر فنی اطلاعات بالایی درباره روش های فیلمبرداری و روش های کارگردانی داشته باشید که به نوع خود جالبه. کار پر چالشی هست و در نهایت شما باید در بستر یک کار بی نقص و چشم نواز یک پیامی رو به صورت بصری به بیننده منتقل کنید. بازم می گم ؛ به نظر من اینطوره و علاقه بنده به کارگردانی هست. به این معنا نیست که سمت های دیگه چیز کمتری دارن.
سوال 4 : معمولا بهتره سوال های سلیقه ای در این حد پرسیده نشه. اما به صورت کلی به جز حالا بحث بازی برای من طرز فکر اون بازیگر هم خیلی مهمه. از رضا کیانیان خوشم می یاد ، از خسرو شکیبایی و در بین بازیگران زن از ترانه علیدوستی و فاطمه معتمد آریا. اما بازم می گم سوال های سلیقه ای اینطوری پرسیده نشه بهتره. درباره سینمای جهان هم می تونستم پاسخ بهتریی در این زمینه بدم.
بازم ممنون که سوال پرسیدید و همینطوری بحث رو ادامه بدیم خوبه و تاپیک فعال می شه. حتما هم بحث رو کم کم تخصصی تر کنیم و با دیدی سینمایی تر و فنی تر به مباحث سینمایی بپردازیم.