فدایتان که جواب دادید
پس در زمینه ی نقد خیلی به نظر شما کارمان خوب نیست.
حالا کمی وارد زمینه ی نقد بشویم.
سوال اول:مثلا دیدگاه شما در مورد اقای مسعود فراستی که زمانی منتقد بودند در برنامه هفت چیه ؟ ایا سبک نقد ایشون را می پسندید یا نه ؟
سوال دوم:بعد ایا شما فیلم مارمولک با بازی زیبای استاد پرویز پرستویی را دیده اید. اگر اره چرا این فیلم هنوز کسانی که فقط یک بار این فیلم را دیده اند در خاطره هاست و همه اگر بخواهند ده تا فیلم خوب نام ببرند حداقل مارمولک هم در بین انها هست.
ایا به دلیل موضوع و متن های بود که در فیلم به کار برده شده بود؟ یا نه بحث فنی و کارگردانی ؟
سوال سوم: اگر اطلاعات کاملی در زمینه ی دستمزد های عوامل مختلف یک فیلم سینمایی یا سریال در امریکا یا هالیوود دارید خوشحال می شویم کامل انها را شرح بدهید ؟
مثلا خودتان گفتید برای یک سریال 45 دقیقه ای در تلویزیون ایران و شبکه های معروف و مطرح و سراسری بین 1.5 الی 2 میلیون می دهند حالا برای امریکا یک سریال 45 دقیقه ای چه قدر می دهند
سوال چهارم: نظر شما در مورد بازی و سبک بازیگران ایرانی که نام می برم بگویید
خسرو شکیبایی. عزت الله انتظامی. جمشید مشایخی. داوود رشیدی. ابوالفضل پور عرب. جمشید هاشم پور. پرویز پرستویی
اگر خودتانم دوست دارید اسم فرد دیگری هم بگویید . بنویسید و دلیلش را هم بگویید
سوال پنجم: ایا می شود فیلم نامه برای خارج از ایران نوشت و ان را فروخت اگر اره شرایطش چگونه هست
فعلا همین سوال ها بسه.
بازم ممنون که سوال پرسیدید.
سوال اول : آقای مسعود فراستی بیشتر به منتقد سیاسی - اجتماعی می خورن تا منتقد فیلم. کلا هم کمی فاز این رو دارن که همه چی بده ؛ به جز هیچکاک و جان فورد. خیر ؛ ایشون فقط می خواد بگه این بده و من بیشتر می دونم. قشنگ از نوع نقدهاشون و اینکه از همه چی ناراضی هستند معلمه. اما می گم ؛ از نظر سیاسی - اجتماعی یک سری حرف های جالبی زدن که به نظر بنده راحت می تونن یک روزنامه نگار قابل توجه بشن.
سوال دوم : فیلم مارمولک خب در زمان خودش یک انقلابی بود. اینکه شما بخوای یک روحانی رو با این شکل نشون بدی بحث زیادی داره. اما به دلیل داستان جالب ، طنز و دیالوگ های ماندگار این کار توانست در دل جوانان جا باز کند. کار از نظر کارگردانی کار ویژه ای نیست. اما می گم ؛ می شه ازش به عنوان یک اثر نوستالژیک دهه شصتی ها و مخصوصا دهه هفتادی ها یاد کرد.
سوال سوم : بله ؛ بفرمایید. متوسط حقوق سالانه عوامل یک فیلم در آمریکا در پروژه های مستقل و کار آزاد. این ها فقط متوسط هست و خیلی ها حتی میلیون دلاری بابت یک پروژه هزینه می گیرن.
تهیه کننده : 109,860 $
کارگردان : 109,860 $
نویسنده : 78,860 $
تدوینگر : 74,200 $
بازیگر : 782 $ روزانه
مدیر فیلمبرداری : 52,380 $
و ... .
حالا بریم سراغ رقم های سرسام آور هالیوود.
نویسنده تلویزیون : 3 تا 6 هزار دلار در هفته
نویسنده فیلم : 100 هزار دلار تا 1 میلیون دلار هر طرح
بازیگر تلویزیون : 150 هزار دلار تا 1 میلیون دلار هر قسمت
تهیه کننده : 250 هزار دلار الی 2 میلیون سالانه
کارگردان تلویزیون : 25 هزار دلار الی 42 هزار دلار هر قسمت
کارگردان فیلم : 250 هزار دلار الی 20 میلیون هر فیلم
مدیر فیلمبرداری : 5 هزار دلار الی 108 هزار دلار هر هفته
و ... .
سوال چهارم : بازم سوال سلیقه ای شد. اما کلا ...
خسرو شکیبایی : بازیگری قابل و قوی
عزت الله انتظامی : بازیگر خوب اما به شخصه دوستش ندارم - توی تئاتر حرف بیشتری برای گفتن داره
جمشید مشایخی : بازیگری دوست داشتنی که البته از نظر سبک کار ؛ بیشتر تجربی کار کردن
داوود رشیدی : توی هزارداستان و کمال الملک قوی کار کردن
ابولفضل پورعرب : یک تنفر عجیبی نسبت بهش دارم - اما نمی شه سابقش رو در سینمای ایران نادیده گرفت
جمشید هاشم پور : بازی خوبی دارن و صد البته بیشتر برای چهره خاصی که دارن مورد توجه قرار گرفتن
پرویز پرستویی : بازیگری خوب که واقعا در این راه زحمت کشیده و کار خودش رو بلده
سوال پنجم : بله ؛ نه تنها می توانید فیلمنامه خود را برای خارج بفرستید. بلکه می تونید برای هالیوود هم ارسال کنید ! به این صورته که شما فیلمنامه رو با فرمت استاندارد آماده می کنی ( اگه فرمت استاندارد نباشه به هیچ وجه خونده نمی شه ) و براشون می فرستی. برای ثبت هم 100 $ هزینه داره. بعد توسط ناظران هالیوودی خونده می شه و در صورت قبول شدن فیلمنامه باهاتون تماس می گیرن. یک خاطره بگم از فرانک کاپرا : فرانک کاپرا کلی وقتشو می گذاره و چند سال یک فیلمنامه می نویسه. بعد می فرسته برای هالیوود. بعد براش نامه می فرستن که می فهمه منظورشون اینه که کارت قبول نشده. دیگه حتی نامه رو هم باز نمی کنه و می ره. بعد از چند سال نامه رو باز می کنه ؛ می بینه نوشته شده که صفحه 74 فیلمنامه ، خط 5 و جمله دوم ؛ شما از علامت نگارشی " نقظه " استفاده نکردید. بعد از تصحیح دوباره فیلمنامه رو بفرستید ! تنها دلیل قبول نشدن فیلمنامه فوق العاده کاپرا نگذاشتن یک نقطه بوده. این خاطره جالب رو فقط گفتم که بدونید سیستم چطوریه و باید خیلی کارتون درست باشه و فیلمنامه نویسی اصولی رو بلد باشید.