منتخب بازارچه

برگزیده های پرشین تولز

بحث و سوال های تخصصی در زمینه سینما

Mehdiwol

Registered User
تاریخ عضویت
3 اکتبر 2012
نوشته‌ها
4,125
لایک‌ها
20,228
محل سکونت
Old Trafford
از منتقدان ایرانی میثم کریمی منتقد سایت مووی مگ خیلی خوبه میتونید نقداش رو بخونید و فراستی هم بد نیس
در مورد نقد فیلمهای ایرانیش که نظری ندارم چون خیلی وقته که فیلم ایرانی ندیدم
ولی در مورد فیلمهای هالیوودی که نقد می کنه تا دقیق ندونم خودش به شخصه و در سینما این فیلمها رو می بینه یا اینکه نه , از روی نقد منتقدان هالیوودی نکته برداری و باب میلش خودش تفسیر می کنه ارزشی برای نقدهاش قائل نیستم
چند باری این موضوع رو ازش پرسیدم ولی جواب قانع کننده ای نگرفتم
 

nima-htc

Registered User
تاریخ عضویت
13 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
279
لایک‌ها
72
در مورد نقد فیلمهای ایرانیش که نظری ندارم چون خیلی وقته که فیلم ایرانی ندیدم
ولی در مورد فیلمهای هالیوودی که نقد می کنه تا دقیق ندونم خودش به شخصه و در سینما این فیلمها رو می بینه یا اینکه نه , از روی نقد منتقدان هالیوودی نکته برداری و باب میلش خودش تفسیر می کنه ارزشی برای نقدهاش قائل نیستم
چند باری این موضوع رو ازش پرسیدم ولی جواب قانع کننده ای نگرفتم
بله خیلیا همین سوال رو پرسیدن ولی جواب نداده بود ولی گقتش که فیلما توسط خود منتقد دیده میشن. البته من خودم همیشه این واسم سوال بوده که چطور ایشون هم فیلمای جدید هالیوودی رو میبینن و هم فیلمای جدید ایرانی تو سینما رو!!! یعنی تو ایران هستن و فیلم های خارجی رو با کیفیت پرده نگا میکنند؟!
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,002
لایک‌ها
2,242
محل سکونت
Tehran
در مورد نقد فیلمهای ایرانیش که نظری ندارم چون خیلی وقته که فیلم ایرانی ندیدم
ولی در مورد فیلمهای هالیوودی که نقد می کنه تا دقیق ندونم خودش به شخصه و در سینما این فیلمها رو می بینه یا اینکه نه , از روی نقد منتقدان هالیوودی نکته برداری و باب میلش خودش تفسیر می کنه ارزشی برای نقدهاش قائل نیستم
چند باری این موضوع رو ازش پرسیدم ولی جواب قانع کننده ای نگرفتم
فراستی که خیلی وقت ها یک فیلم رو هم ندیده ؛ اما نقد می کنه. :D نه ؛ من تا حالا شخصا توی هیچکدوم از نقداش ندیدم که از نقدهای خارجی استفاده کنه. به جز چند مورد ریز که شاید خونده باشه. چون اصلا نوع نقد فراستی فرق داره و کلا دیدش منفی هست و فقط می خواد نمره کم بده و بره.

یعنی یجورایی نقدش کنید
این تاپیک رو ما بیشتر واسه مسائل فیلمسازی و فنی گذاشتیم تا صرفا مباحثی مثل نقد ؛ بنده هم معمولا چند بار نقد نوشتم شاید ده صفحه A4 فقط بررسی فیلم باشه. برای همین نمی تونم قول بدم که وقت کنم نقد رو بنویسم. اما اگه وقت شد حتما می نویسم. اما کلا بگم که همانطور که گفتم نسبت به نولان دید بسیار خوبی دارم و فیلم هاش رو با جون و دل درک می کنم و دوست دارم.
 

Mehdiwol

Registered User
تاریخ عضویت
3 اکتبر 2012
نوشته‌ها
4,125
لایک‌ها
20,228
محل سکونت
Old Trafford
فراستی که خیلی وقت ها یک فیلم رو هم ندیده ؛ اما نقد می کنه. :D نه ؛ من تا حالا شخصا توی هیچکدوم از نقداش ندیدم که از نقدهای خارجی استفاده کنه. به جز چند مورد ریز که شاید خونده باشه. چون اصلا نوع نقد فراستی فرق داره و کلا دیدش منفی هست و فقط می خواد نمره کم بده و بره.


این تاپیک رو ما بیشتر واسه مسائل فیلمسازی و فنی گذاشتیم تا صرفا مباحثی مثل نقد ؛ بنده هم معمولا چند بار نقد نوشتم شاید ده صفحه A4 فقط بررسی فیلم باشه. برای همین نمی تونم قول بدم که وقت کنم نقد رو بنویسم. اما اگه وقت شد حتما می نویسم. اما کلا بگم که همانطور که گفتم نسبت به نولان دید بسیار خوبی دارم و فیلم هاش رو با جون و دل درک می کنم و دوست دارم.
فراستی رو که بی خیال! فازش معلوم نیست انگار فکر می کنه یه منتقد هر چقدر یه فیلمو بکوبه و ازش ایراد بگیره سطح اطلاعاتش بالاتره یا به قولی منتقد بزرگ تریه!
منظورم با میثم کریمی بود که دقیقا کجا هستن که می تونن همزمان با اکران ها هم فیلمهای ایرانی رو ببینن هم فیلمهای خارجی!
از نظر نقد کلا نقدهای ترجمه شده ای که سایت نقد فارسی میزاره رو بیشتر قبول دارم
چندین نقد متفاوت رو هم میزارن تا خواننده بهتر بتونه نتیجه گیری کنه
 

amir.tabatabai

Registered User
تاریخ عضویت
18 نوامبر 2014
نوشته‌ها
2,944
لایک‌ها
1,250
من میبینم که بعضی از سوپر استارهای سینمای هالیوود ، خصوصا زنهاشون ، بعد ازدواج نقشهایی که میگیرن کمتر اروتیکه . یا در حد یک بوسه کوچیک خلاصه میشه
سوالم اینه که واقعا بازیگر میتونه تا این حد اعمال نظر کنه ؟ یا به صورت توافقی بین بازیگر و کارگردان انجام میگیره ؟
فکر میکنم توافقیه.یا شاید بازیگر نقش های رو انتخاب میکنه که کمتر این مسائل رو داشته باشه.
 

Ehsan_king99

Registered User
تاریخ عضویت
3 فوریه 2011
نوشته‌ها
2,484
لایک‌ها
4,932
محل سکونت
هرمزگان
سلام اگه ممکنه یه کتاب خوب در رابطه با فیلمنامه نویسی معرفی کنید. یه کتاب که چارچوب کلی و استاندارد یه فیلمنامه رو گفته باشه .ممنون
 

cinemaresearch

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2012
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
118
سلام
داغ دلمون رو تازه کردید!!!
چند سال پیش تو زمینه فیلمنامه کار میکردم، کسایی رو میدیم که واقعا کارهاشون عالی بود، اما متاسفانه تهیه کننده ها و کارگردانها اصلا به فیلمنامه اولی ها اعتقاد نداشتند.
کلا فیلمنامه تو ایران شده خمره رنگ رزی!! هیچ کسی به فیلمنامه‌نویسی به چشم یه تخصص نگاه نمیکنه. هر کارگردانی دو هفته وقت میزاره فیلمنامه مینویسه بعد میسازه. هر کسی هم که فیلمها و سریالهای تلویزیون رو میبینیه میگه چه فیلمنامه بدی داشت من بهتر میتونم فیلمنامه بنویسم (البته خیلی وقتا راست میگن)
بیشتر کسایی هم که میخوان وارد سینما بشن میرن کلاس فیلمنامه نویسی. چون نه هزینه ای داره نه دوربینی میخواد نه چه میدونم دفتر دستکی میخواد نه هیچی. راحت بشینن تو خونشون و فیلمنامه بنویسن!!
یه فیلمنامه خوب که مو لا درزش نره، بین 3 تا 6 ماه زمان میخواد. البته ممکنه بیشترم طول بکشه. اما تو ایران طرف یه شب تا صبح وقت میزاره یه فیلمنامه مینویسه، تو دو هفته هم یه تله میسازه!

البته الان نمیدونم وضعیت همینطوره یا نه ؟؟
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,002
لایک‌ها
2,242
محل سکونت
Tehran
سلام اگه ممکنه یه کتاب خوب در رابطه با فیلمنامه نویسی معرفی کنید. یه کتاب که چارچوب کلی و استاندارد یه فیلمنامه رو گفته باشه .ممنون
سلام ؛

قبلا پرداخت شده :

کتاب های فارسی :
چگونه فیلمنامه بنویسیم از سید فیلد
داستان از رابرت مکی

کتاب های انگلیسی ( بنده شخصا چون واقعا فرق منابع فارسی و انگلیسی رو دیدم که چقدر کاملتر و بروزتره ؛ کتاب های انگلیسی می خونم و اگه شما هم انگلیسیتون خوبه بنده بهترین پیشنهادی که دارم و مطمئن باشید بهترین پیشنهاد تحصیلی برای شما در زمینه سینما هست ؛ اینه که منابع خارجی بخونید ، معجره می کنن ) :
Blake Snyder, Save The Cat!: The Last Book On Screenwriting You’ll Ever Need
William Goldman, Adventures In The Screen Trade
Lajos Egri, The Art Of Dramatic Writing
Linda Seger, Making A Good Script Great

سلام
داغ دلمون رو تازه کردید!!!
چند سال پیش تو زمینه فیلمنامه کار میکردم، کسایی رو میدیم که واقعا کارهاشون عالی بود، اما متاسفانه تهیه کننده ها و کارگردانها اصلا به فیلمنامه اولی ها اعتقاد نداشتند.
کلا فیلمنامه تو ایران شده خمره رنگ رزی!! هیچ کسی به فیلمنامه‌نویسی به چشم یه تخصص نگاه نمیکنه. هر کارگردانی دو هفته وقت میزاره فیلمنامه مینویسه بعد میسازه. هر کسی هم که فیلمها و سریالهای تلویزیون رو میبینیه میگه چه فیلمنامه بدی داشت من بهتر میتونم فیلمنامه بنویسم (البته خیلی وقتا راست میگن)
بیشتر کسایی هم که میخوان وارد سینما بشن میرن کلاس فیلمنامه نویسی. چون نه هزینه ای داره نه دوربینی میخواد نه چه میدونم دفتر دستکی میخواد نه هیچی. راحت بشینن تو خونشون و فیلمنامه بنویسن!!
یه فیلمنامه خوب که مو لا درزش نره، بین 3 تا 6 ماه زمان میخواد. البته ممکنه بیشترم طول بکشه. اما تو ایران طرف یه شب تا صبح وقت میزاره یه فیلمنامه مینویسه، تو دو هفته هم یه تله میسازه!

البته الان نمیدونم وضعیت همینطوره یا نه ؟؟
با سلام ؛

با کمال احترام ما اینجا نیستیم که بخوایم بگیم کی بده کی خوب. اما کلا وضعیت داغونی داریم که همه و همه حاصل از فقر دانش و تفکر هست.
 

cinemaresearch

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2012
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
118
با سلام ؛

با کمال احترام ما اینجا نیستیم که بخوایم بگیم کی بده کی خوب. اما کلا وضعیت داغونی داریم که همه و همه حاصل از فقر دانش و تفکر هست.

سلام دوست عزیز
من هم هدفم از این حرفا این نبود که بگم کی خوبه کی بد! چون شما فرموده بودید سوالاتمون در این حوزه رو ازتون بپرسیم، منم گفتیم شرایط چند سال پیش این بوده، الانم اینطوره یا نه؟
یعنی الان کسی فیلمنامه خوب داشته باشه، تره واسش خورد میکنن یا نه؟ ارگانهای سینمایی که فقط فیلمنامه سفارشی میخوان. میمونه فقط تهیه کننده ها و کارگردان‌ها. حالا به نظر شما الان این دو قشر چقدر توجه میکنن به کارهای خوب آدمای ناشناس؟؟
بعدم مثلا اگر یه فیلمنامه رو واسه تله فیلم قبول کردند، همون مبلغی رو که تو پستهای قبلی فرموده بودید رو بهش میدن یا اینکه کارگردان دو تا کلمه رو از تو فیلنامه عوض میکنه اسم خودش رو میزاره کنار اسم نویسنده و نصف حق الزحمشم بهش نمیده؟
با تشکر
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,002
لایک‌ها
2,242
محل سکونت
Tehran
سلام دوست عزیز
من هم هدفم از این حرفا این نبود که بگم کی خوبه کی بد! چون شما فرموده بودید سوالاتمون در این حوزه رو ازتون بپرسیم، منم گفتیم شرایط چند سال پیش این بوده، الانم اینطوره یا نه؟
یعنی الان کسی فیلمنامه خوب داشته باشه، تره واسش خورد میکنن یا نه؟ ارگانهای سینمایی که فقط فیلمنامه سفارشی میخوان. میمونه فقط تهیه کننده ها و کارگردان‌ها. حالا به نظر شما الان این دو قشر چقدر توجه میکنن به کارهای خوب آدمای ناشناس؟؟
بعدم مثلا اگر یه فیلمنامه رو واسه تله فیلم قبول کردند، همون مبلغی رو که تو پستهای قبلی فرموده بودید رو بهش میدن یا اینکه کارگردان دو تا کلمه رو از تو فیلنامه عوض میکنه اسم خودش رو میزاره کنار اسم نویسنده و نصف حق الزحمشم بهش نمیده؟
با تشکر
ببخشید ولی دیدگاه شما خیلی کلی و بچه گانه به نظر می رسه به این موضوع.
هیچ کس نمی تونه بگه سینما وضعیت کلیش چطوریه ... . این که فیلمنامه خوب فروش می ره یا نه. بعدشم منظور از فیلمنامه خوب خیلی درازه. الان یه صورتی شده که یک دنیای ابزورد هست که همه فکر می کنن فیلمنامه خودشون خوبه و فیلمنامه بقیه بد. پس نمی شه گفت صرفا این کلمه " فیلمنامه خوب " از دهان کدوم قشر بلند می شه.

درباره تعرفه ها همانطور که عرض کردم این متوسط هست و به قول مجله امپایر استیت : نصف مردم بیشتر از این می گیرن و نصف مردم کمتر از این :D نظر بنده رو بخواید کسی که واقعا اهلش باشه محیط شاید سرعتشو کم کنه ؛ اما جلوش رو نمی گیره. کسی که کارش خوب باشه و آدم با طرز فکر درستی باشه ؛ پیش می ره و موفق می شه.

این که من بخوام بیام بگم *** دهن این سینما و *** تو اون بازیگر و ... هیچ معنایی نداره. چون واقعا هنر جزو رشته ها و بحث های محدودی هست که محیط کمتر توش مطرح می شه و این تفکر هنرمند هست که حرف اول رو می زنه و می تونه همه چی رو درست کنه.
 

aliffvfhfhk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 می 2011
نوشته‌ها
4,451
لایک‌ها
2,947
دوباره این تایپک را می اورم بالا .
و دوباره سوالات را می پرسیم تا اطلاعاتمان در زمینه ی سینما و صدا و سیما بالاتر برود.
سوال اول : فرق نمایش نامه با فیلم نامه در چیست ؟
سوال دوم: فرق نمایش نامه تئاتر و نمایش نامه رادیویی در چیست؟
سوال سوم: حقوق نمایش نامه نویسان تئاتر و نمایش نامه نویسان رادیویی چند است و چرا نسبت به دیگر شغله های صدا و سیما کمتر است؟
سوال چهارم: چند تا از بهترین نمایش نامه های تئاتری جهان و ایران را نام ببرید؟
سوال پنجم: بهترین نمایش نامه نویس رادیویی جهان و ایران به نظر شما چه افرادی هستند ؟
فعلا همین سوال ها را برای بالا اوردن تایپک می نویسیم. انشالله جان دوباره ی بگیره تایپک
 

raskho99

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژانویه 2010
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
208
محل سکونت
اینور و اونور
فیلم Lost Highway رو یکی برام باز کنه ممنون میشم یه چیزایی ازش فهمیدم ولی تناسخ میگین؟ نمیدونم چی به چی شد دقیقا
 

amirhosein-avicii

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 جولای 2015
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
11
سن
26
سلام با توجه به آواتار فوق العاده تون دوس داشتم یه سوالی بپرسم
به نظرتون این درسته که بیشتر میگن اگه هیث لجر نمی مرد انقدر معروف نمیشد ؟ (مسخره بودن این سوال بیشتر ار حماقت شخصیه که این سوال رو مطرح میکنه)
و اینکه واقعا یه سوال چالش برانگیز؟ چطور میشه بازیگری با استعدادبازیگری متوسط به بالا اینطور استادانه نقش رو ایفا کنه، همه ی ما این داستان که هیث خودش رو در آپارتمانی حبس کرد میدونیم، ولی خب اگه بخوایم حقیقت رو بگیم این اولین تجربه ی متداکتینگ هیث بود!!!! حتی بازیگران کار کشته سینما نظیر براندو و دنیرو و خیلیای دیگه در اوایل و اولین تجربه شون در این راه به مشکلات و تنگناهائی برخوردند، ولی هیث لجر اولین آزمایش خودش رو به شاهکاری فراموش نشدنی کرد. میشه توضیح بدید چرا اینطور رقم خورد؟باید بیشتر بر سر این مسئله بحث بشه، واقعا خوشحال میشیم از دانش غنی سینمائی که دارید استفاده کنیم.
 

amirhosein-avicii

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 جولای 2015
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
11
سن
26
تاپیکت خوبه من شخصیت جوکرو خیلی دوس دارم به نظرت چرا فیلم خدای جنگو نمیسازن؟؟
به نظر خود من، خدای جنگ فیلمنامه ای خارق العاده و کوبنده داره! که همه موضوعات درش پیدا میشه: انتقام، رستگاری ... ولی کو بازیگر؟! خدائی یه بازیگر کچل هیکلی باید پیدا شه نقش کریتوس رو بازی کنه! که اونم پیدا نمیشه
فیلم خدای جنگ اگه دست یک کارگردان خوب بیوفته شاهکار در میاد. الان سینمای هالیوود داره داره به قهقرا میره، سینمائی اشباع شده از فیلم های ابرقهرمانی و صرفا یه پولی به جیب زدن، فیلمنامه های فرمالیته...هر چی بگذره بیشترم میشه این فیلمای ابرقهرمانی(=رجوع به پروژه های آینده مارول و دی سی کمپانی)...شاید فقط شاید... این فیلم خدای جنگ در اون زمان کور سوئی از امید باشه ، اثری که به معنای کلمه ابرانسانی و ابرقهرمانیه، شاید مارول و دی سی هم حیا کردن کمتر بسازن. فقط باید منتظر آینده بود.
 

cinemaamooz

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
2,002
لایک‌ها
2,242
محل سکونت
Tehran
دوباره این تایپک را می اورم بالا .
و دوباره سوالات را می پرسیم تا اطلاعاتمان در زمینه ی سینما و صدا و سیما بالاتر برود.
سوال اول : فرق نمایش نامه با فیلم نامه در چیست ؟
سوال دوم: فرق نمایش نامه تئاتر و نمایش نامه رادیویی در چیست؟
سوال سوم: حقوق نمایش نامه نویسان تئاتر و نمایش نامه نویسان رادیویی چند است و چرا نسبت به دیگر شغله های صدا و سیما کمتر است؟
سوال چهارم: چند تا از بهترین نمایش نامه های تئاتری جهان و ایران را نام ببرید؟
سوال پنجم: بهترین نمایش نامه نویس رادیویی جهان و ایران به نظر شما چه افرادی هستند ؟
فعلا همین سوال ها را برای بالا اوردن تایپک می نویسیم. انشالله جان دوباره ی بگیره تایپک
سلام ؛

ببخشید ؛ این چند وقت واقعا مشغول بودم و نمی تونید باور کنید وضعیت چی بود !

1. نمایش نامه برای اجرا در مدویم تئاتر نوشته می شه و دیالوگ محور هست. نمی خوام حوصلتون رو سر ببرم و بهتون فرمت نمایشنامه رو بدم ؛ یک نمایشنامه بگیرید ( 3 ، 4 هزار تومانه ) و خودتون با فرمت آشنا می شید. اول هر صحنه سه چهار خط توضیح صحنه داره که توضیح می ده این صحنه در کجا داره انجام می گیره ؛ بعد دیالوگ محور هست و دیالوگ کاراکترها رو می نویسه. ممکنه بین دیالوگ ها خط های کوتاه اکشن ( کنش ) های مختلف هم وجود داشته باشه.

اما فیلمنامه تصویر محور هست و توضیحات به گونه ای داده می شه که کاملا برای کارگردان که قراره این کار رو به یک اثر تصویری تبدیل کنه واضح باشه. دوباره می تونید با 5 ، 6 هزار تومان یک فیلمنامه هم تهیه کنید و فرمت فیلمنامه نویسی رو بیاموزید. البته فرمت ها مختلف هست و سینمای آمریکا ، اروپا ، هالیوود و یا در تاریخ های مختلف زمانی فرمت ها تغییر کرده ؛ اگه واقعا می خواید تخصصی بدونید ؛ ابتدا کتاب چگونه فیلمنامه بنویسیم سید فیلد رو بخونید و بعدا سراغ کتاب هایی از لیندا سیگر یا داستان رابرت مکی برید.

2. نمایش نامه تئاتر برای اجرا بر روی تئاتر هست و نمایشنامه رادیویی برای رادیو ! یعنی کمی سوال مسخره ای هست راستش.

3. اطلاع ندارم از پرداخت های نمایش نامه نویسی رادیویی ! اگه واقعا براتون مهمه می تونم از دوستان در صدا و سیما بپرسم. اما به خاطر این هزینه کمتره چون در رادیو هست ! پرداخت های رادیو ( صدا ) بسیار کمتر از سیما هست.

4. بنده رشتم سینما هست و قطعا بیشتر سینما می خونم. اما چون دیپلم تئاتر دارم به هرحال کارهای کمی خوندم. بین این کار ها :
ملاقات امانوئل اشمیت ( ترجمه نشده ) - مکبث شکسپیر - ایوانف چخوف - هملت شکسپیر - مرگ فروشنده آرتور میلر

5. نمایشنامه رادیویی والا زیاد گوش ندادم و نخوندم. بازم می گم ؛ تاپیک بیشتر مخصوص سینما هست.
 
بالا