• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بحث و گفتگو پیرامون خدمات بانکی

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
بانک های برتر جشنواره دکتر نوربخش معرفی شدند/ تقدیر از حامیات همايش

بنابراین گزارش بانک بانک تجارت بخاطر سامانه آسان خرید، حکمت ایرانیان به خاطر کارت اقساط ، مهر اقتصاد بخاطر صدور کارت اعتباری مهر کارگران، قوامین بخاطر ابداع cba سینا بخاطر ارسال طرحهای نوآورانه، بانک آینده بخاطر طرح پیشخوان مجازی همچنین بانک ملی بخاطر افتتاح شهاب ملی ( شعب تمام الکترونیک بدون کارمند) و **** های نوین پرداخت و بانک سامان به خاطر سامانه بانکسا حائز رتبه سوم شدند و نشان بانک برتر دریافت کردند.

در همین حال بانکهای پاسارگاد، بخاطر کیفیت بانکداری مجازی، بانک توسعه صادرات بخاطر کسب و کار اینترنت بانک ، بانک اقتصادنوین بخاطر صدور کارتهای قابل شارژ پرداخت قبوض، بانک کشاورزی بخاطر داشتن كيفيت پورتال خدمات الکترونیک و بانک صادرات بخاطر بانک پرداخت رتبه دوم را کسب و نشان برتر دريافت كردند.

همچنین بانک پارسیان بخاطر سامانه تشخیص گفتار طبیعی(نیوشا) رتبه اول را کسب کرد.


طرح پیشخوان مجازی بانک آینده


با اين خدمت عملاً پيشخوان شعبه به محل مورد نظر مشتری منتقل می‌شود و مشتری درخواست­های خود را بر روی سايت اين سامانه (به نشانی پیشخوان مجازی بانک تات ) به­ صورت اينترنتی ارائه می‌نمايد و مأمور سيار بانک با مراجعه به محل مورد نظر وی که قبلاً آدرس آن را اعلام نموده است، با رعايت کليه قوانين و مقرراتی که کاربران شعبه رعايت می‌نمايند و مشاهده کارت ملی و تطبيق امضا، اقدام به ارائه خدمت می‌نمايد.
لازم به ذکر است در حال حاضر، خدمات زیر در پيشخوان مجازی آینده ارائه می‌گردد و به­تدریج بر تعداد و کیفیت آنان افزوده خواهد شد:

برداشت نقدی، واریز نقدی، صدور و تحویل دسته چک، صدور و تحویل رمز مجدد محصولات کارت، صدور و تحویل کارت مجدد، صدور و تحویل کارت هدیه، برداشت نقدی با چک، درخواست صورت­حساب، صدور و وصول چک رمزدار، صدور و تحویل چک رمزدار، پذیرش چک رمزدار در وجه شعبه مرکزی، مدیریت حساب و کارت نقدی، صدور اولیه کارت نقدی، رفع مغایرت شتابی.


سامانه تشخیص گفتار طبیعی(نیوشا) بانک پارسیان


سیستم تلفنبانک نیوشا پارسیان یکی از سامانه های مهم اطلاع رسانی می باشد که در هر منو برای ورود اطلاعات می توانید از صفحه کلید ( تاچ تن) یا گفتار استفاده نمایید.در هر پیام در ابتدای هر گزینه عددی بیان می‌شود که با آن عدد می‌توانید وارد منو شوید. مثلاً وقتی تلفن‌بانک اعلام می‌کند «آیا تایید می‌کنید 1.بلی 2.خیر» هم می‌توانید از صفحه کلید عدد 1 یا 2 را فشار دهید هم اینکه بگویید بله/بلی یا خیر
 

nima-1390

Registered User
تاریخ عضویت
21 دسامبر 2012
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
16
سلام دوستان
کسی اطلاع نداره این کارت های بانک تات کی به شتاب بر می گردن؟
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه نیازمند همکاری اپراتورها است
مدیر اداره ****‌های پرداخت بانک مرکزی گسترش ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه را نیازمند تعامل پایدار بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه دانست. ناصر حکیمی در دومین همایش بانکداری الکترونیک و ****‌های پرداخت گفت:

طرح سپاس (سامانه پرداخت الکترونیکی سیار)
به همین منظور تدوین و راه‌اندازی شده است. وی گفت: اپراتورها نیز به ارائه خدمات علاقه‌مند هستند و بانک مرکزی هم علاقه‌ای ندارد **** گردش پولی کشور از دسترس خارج شود.

حکیمی اظهار کرد: طرح سپاس، طراحی شده است تا تعاملی مناسب میان **** بانکی کشور و اپراتورها ایجاد شود. حکیمی گفت: برای بالا بردن توان کنترلی بانک مرکزی، طرح سپاس (سامانه پرداخت الکترونیکی سیار) همه مسیرهای مبادلاتی را در مسیر واحد تجمیع می‌کند تا هزینه‌ها و زمان نظارتی کاهش یابد و بانک مرکزی نیز کنترل مبادلات مالی را حفظ کند

جريمه سنگين براي بانک‌هاي متوقف کننده خدمات "پرداخت همراه"

يک مقام مسئول بانک مرکزي گفت: به دنبال توقف پذيرش برخي کارت‌هاي بانکي بر روي درگاه‌هاي پرداخت موبايلي، بانک مرکزي ضمن پيگيري موضوع جريمه‌هاي سنگيني را براي اين بانک‌ها درنظر گرفته است.
کاربران درگاه‌هاي پرداخت موبايلي طي دو هفته اخير هنگام مراجعه به اين درگاه ها نمي توانند خدمات مورد نياز خود را با کارت‌هاي بانکي برخي بانک‌ها دريافت کنند.
پيگيري ها از مديران چند شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت همراه نشان مي دهد برخي از بانک ها از جمله بانک..... به تازگي پذيرش کارت هاي بانکي خود را بر روي درگاه هاي پرداخت موبايلي متوقف کرده اند.

به گفته منابع مطلع، بانک هاي متوقف کننده، بهانه هاي مختلفي از جمله تعداد بالاي تقاضاي دريافت موجودي و هزينه بر بودن ارايه اين سرويس، به عنوان دلائل توقف پذيرش کارت هاي بانکي بر روي درگاه هاي پرداخت موبايلي را عنوان مي کنند.
در همين راستا شنيده‌ها حاکي از آن است که مديران مرتبط در بانک مرکزي پس از اطلاع از اين اتفاق ضمن صدور دستور بررسي موضوع، از در نظر گرفتن تنبيهات سختي مانند قطع ارتباط با شتاب در صورت تداوم اين تخلف براي بانک هاي مورد نظر خبر داده اند
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
ایجاد حساب بانکی واحد با کد ملی افراد در دست بررسی در بانک مرکزی

بانک مرکزی از ماه های گذشته در حال بررسی طرح ایجاد حساب بانکی واحد با کد ملی است تا از این طریق حساب های بانکی افراد را تجمیع و عملیات بانکی را ارتقاء دهد.بانک مرکزی در حال بررسی این طرح است و زمانی که به جمع بندی رسید، اطلاع رسانی لازم را خواهد کرد.

بر اساس این طرح شماره کد ملی افراد حساب بانکی واحد آنها در بانک های کشور می شود

پيش از اين نيز عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس اعلام کرد: كدملي، شماره حساب جاري افراد مي‌شود.
براساس طرحي كه به مراحل نهايي رسيده هر فرد فقط يك حساب‌جاري در بانك‌ها داشته و شماره‌ ملي فرد شماره حساب جاري وي خواهد شد
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بانک مرکزی اعلام کرد:
ممنوعیت خرید و فروش امتیاز یا مجوز موسسات اعتباری


ایجاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری و همچنین ثبت تغییرات نهادها با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور آگاهی هموطنان اعلام کرد: با استناد به تبصره 1 ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه ایجاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری از قبیل بانکها، مؤسسات اعتباری، تعاونی‌های اعتبار، صندوقهای قرض‌الحسنه، صرافی‌ها و شرکت‌های واسپاری (لیزینگ‌ها) و همچنین ثبت تغییرات نهادهای مذکور فقط با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است.


لذا هرگونه خرید و فروش امتیاز و یا مجوز موسسات اعتباری صندوق‌های قرض الحسنه مقربین الرضا، سلیم توس ، خیرالناصرین ، روح الامین و رهگشای سبزوار غیرقانونی بوده و ضمن عدم اجازه ثبت تغییرات با متخلفان، مستند به قوانین و مقررات موضوعه از جمله قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی شدیداً برخورد خواهد شد.

انتهای پیام
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
صدور مجوز"جیرینگ" حداکثر تا ۴ ماه آینده

کد دستوری #123* ار طریق سیم کارت همراه اول

سامانه خرید با تلفن همراه یک سرویس جدید شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول، می باشد.این سامانه جهت انجام امور مالی مانند دریافت، پرداخت و خرید های روزانه است؛ با توجه به پوشش سراسری همراه اول این سرویس در کل کشور برای کلیه اقشار جامعه اعم از شهری و روستایی در دسترس می باشد.


با ارائه این سرویس دیگر نیازی به حمل و نقل اسکناس و سکه ندارید و می توانید کلیه پرداختهای روزانه خود را اعم از خرید سوپر مارکت, پرداخت وجه بنزین, کرایه تاکسی , صورتحساب رستوران, پرداخت کلیه قبوض و شارژ مشترکین اعتباری و . . . را حتی در نقاطی که دسترسی به شبکه بانکی وجود ندارد، خیلی آسان و مطمئن توسط تلفن همراه خود انجام دهید.
هم اینک جیرینگ، ۳۲ میلیون مشترک فعال دارد و ارائه شارژ ۱۰۰۰ تومانی از طریق این سرویس میسر است.

http://jiring.ir/
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
بهار ۹۲ **** پرداخت متحول مي شود/گزارش مبسوط بانک مرکزی از روند اجرای طرح جامع پرداخت

ناصر حکیمی معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی
موبایل پیمنت وکیف پول الکترونیک یکجا در سپاس
آخرین شوالیه بانکداری سنتی به عرصه الکترونیک وارد می شود
کاشف
سپام زبان مشترک بانک ها

اجرای امضا دیجیتال تا آخر شهریور 92

24 اصطلاح **** بانکي
1- شتاب: شبکه تبادل اطلاعات بين بانکي (بانک مرکزي )
2- ساتنا: سامانه تسويه ناخالص آني(بانک مرکزي )
3- شبا :شماره حساب بانکي ايرانيان (بانک مرکزي )
4- تابا : تسويه اوراق بهادار الکترونيکي (بانک مرکزي )
5- نماد : **** مديريت امضاي ديجيتال (بانک مرکزي )
6- سحاب :سامانه حواله الکترونيکي بانکي (بانک مرکزي )
7- پايا :پاياپاي الکترونيکي (بانک مرکزي )
8- شاپرک: شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (بانک مرکزي )
9- سبا : سيستم بانکداري اينترنتي ( بانک ملي )
10- سبا : شعب 24 ساعته " و بدون پرسنل (بانک تجارت)
11- ساپتا : سامانه ارسال پيامک تراکنش هاي بانکي ( بانک ملي و صنعت و معدن )
12- تام : سامانه تسهيلات اينترنتي ملت ( بانک ملت )
13- بانکسا : خريد و فروش آنلاين سهام ( بانک سامان )
14- سامانک: همراه بانک ( بانک سامان )
15- نت بانک : اينترنت بانک ( بانک سامان )
16- سپيدان : تسهيلات مشارکت مدني پزشکان ( بانک رفاه )
17- سمن : سپرده مدت دار نوين ( بانک سپه )
18- نيوشا : تلفن بانک ( بانک پارسيان )
19- سام : سامانه امتيازي مشتريان ( بانک پارسيان )
20- همبانک : همراه بانک ( بانک سينا )
21- دامون : درگاه پرداخت الکترونيکي ( بانک صادرات )
22- سفير : بانکداري الکترونيک ( بانک توسعه صادرات )
23- ستايش : سپرده سرمايه گذاري ( بانک شهر )


بانک مرکزی به بانک‌ها هشدار داد: اسکیمینگ

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای تمام بانک‌ها را موظف به نصب دستگاه «آنتی اسکیمر» روی دستگاه‌های خودپرداز کرد اما بانک‌ها اطلاع‌رسانی مناسب را انجام نداده‌اند.



دستگاه «اسکیمر» توسط مجرمان روی دستگاه‌های خودپرداز نصب شده تا با فیلمبرداری مخفیانه «پین کد» رمز ۴ رقمی کارت‌ها را به دست ‌آورند



در خودپردازهایی که به جای تراشه برای کارت بانکی از نوار مغناطیسی استفاده می‌شود، امکان برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وجود دارد



ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی: در صورت بی‌توجهی بانک‌ها به نصب حفاظ امنیتی «آنتی اسکیمر» مسئولیت پرداخت خسارت به مشتریان زیان‌دیده برعهده بانک سهل‌انگار است
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
شبکه‌های اجتماعی و بانکداری در دنیای مجازی

امروزه در حدود ۳۵۰ شبکه اجتماعی اینترنتی وجود دارد که مشهورترین آنها فیس بوک ، تویتر ، یوتویوب ، گوگل پلاس و … هستند . اما آمارها در خصوص شبکه های اجتماعی بیانگر واقعیتهای بسیار مهم و تاثیرگذاری است که فعالان عرصه تجارت به آن توجه دارند . ۳۶۵ شرکت از میان ۵۰۰ شرکت برتر دنیا دارای صفحات تجاری در تویتر هستند . ۶۶ درصد این ۵۰۰ شرکت برتر جهانی در فیس بوک حضور دارند.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد از هر ۳ نفر آمریکایی دو نفر در شبکه های اجتماعی عضویت دارند . موسسه emarket کاربران شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۲ را ۴/۱ میلیارد نفر برآورد کرده است که سریعترین رشد را خاورمیانه ، آفریقا ، آسیا و اقیانوسیه تجربه کرده اند. پیش بینی ها همچنین نشان می دهد تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در خاورمیانه و آفریقا از ۸۳ میلیون کاربر در سال ۲۰۱۰ به ۲۰۹ میلیون کاربر در سال ۲۰۱۴ خواهد رسید . فیس بوک با ۸۲۶ میلیون کاربر بیشترین مخاطب را در میان دیگر شبکه های اجتماعی دارا است . ۳۶ درصد از کابران اینترنت یعنی ۱۲ درصد جمعیت جهان در این شبکه حضور دارند. در سال ۲۰۱۲روزانه ۲/۳ میلیارد لایک و نظر در فیس بوک ایجاد شده است . به طور متوسط کابران اینترنت ۶ و نیم ساعت در ماه وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند.


برخی­ از موسسات مالی این موقعیت را به­مثابه­ی فرصت تلقی کرده و در حال حاضر خدمات خود را بر بستر «فیس بوک» ارائه­می­دهند. با فعالیت در این شبکه، به­عنوان قدرتمندترین شبکه­­ی اجتماعی، امکان کاهش تعداد شعبه­های بانک به فراهم شده و به­صورت جایگزین، مشتریان با حساب­های کاربری خود در «فیس بوک» حساب بانکی باز می­کنند. برآوردها حاکی از رسیدن درآمد سیستم اعتبار فیسبوکی در انتهای سال ۲۰۱۲ به مرز ۴ میلیارد دلار است.

«اعتبار فیسبوکی» نوعی پول مجازی یا «پول خاص­منظوره» است که افراد توسط آن می­توانند به خرید نرم­افزار، بازی یا غیره اقدام نمایند. هر یک دلار معادل ۱۰ واحد «اعتبار فیسبوکی» است. این اعتبار از طریق ۱۵ نوع مختلف ارز مانند دلار، پوند، یورو و کرون دانمارک قابل دسترسی است. «فیسبوک» تمایل دارد تا در آینده، سیستم اعتباری خود را به سیستم‌های پرداخت کامل، نظیر «پی پال»، توسعه دهد. از آنجا که انتظار می­رود این سیستم اعتباری به­ یک سیستم گسترده «پرداخت خرد» تبدیل شود، بنابراین با استفاده از فضایی که «فیسبوک» به وجود آورده است بانک­ها تمایل به بهره جستن از این موقعیت را دارند.

به­عنوان مثال، بانک «سی بی ای» نرم افزاری را طراحی نموده است که امکان انجام تراکنش‌های امن را بین کاربران «فیسبوک» و دوستان­شان یا موسسات ثالث به وجود می­آورد. این بانک از پیشگامان استفاده از «فیسبوک» در زمینه پراخت بوده است. بانکهای « سی بی ای» ، « آی سی آی سی آی» هند ، « سیتی بانک» ، بانک «ای اس بی» نیوزلند و «اف ان بی» آفریقای جنوبی از جمله بانک­هایی هستند که تاکنون در این زمینه به فعالیت پرداخته­اند.

نمایش جزئیات حساب جاری، ‌ها هدریافت صورت حساب، بروز رسانی کارت نقدی منقضی شده، درخواست دسته چک، مانده گیری، خرید محصولات پیش بینی شده مانند شارژ، SMS و لاتاری‌ها، انتقال اعتبارها به دوستان و در نهایت، تبدیل اعتبار به پول الکترونیکی و خدمات بانکی از جمله امکاناتی است که در حال حاضر بر این بستر ارائه ­می­شود


بانک «فیدور» یکی از نوآورترین بانک­های امروزی است. این بانک خصوصیات یکتای متعددی دارد. ثبت نام در این بانک از طریق «فیس بوک کانکت» انجام شده و مشتری می­تواند تمامی حساب­ها، پس اندازها، سرمایه گذاری­ها، فلزات گرانبها و حتی پول مجازی­اش را در یک صفحه مشاهده کند. بانک، نرخ سود اعطایی «فیدورپی» را از طریق تعداد «لایک»های روی صفحه­ی فیس بوک اش تعیین می­کند. این مقدار، هرچه بیشتر باشد نرخ مزبور بالاتر خواهد بود. نرخ سود اعطایی به حساب­ها از ۰٫۵% شروع شده و در بیست و پنجم­هر ماه، اگر بانک به تعداد خاصی «لایک» دست پیدا کند، سود بالاتری محاسبه و پرداخت می­شود. از ۲۲۰۰۰ لایک به بالا، «فیدورپی» برای باقیمانده سال ۱٫۵% بهره پرداخت می کند. در پایان سال نرخ بهره دوباره به ۰٫۵% باز می­گردد.

بانک «فیدور»

بانک «فیدور» شعبه ای ندارد. چون از نظر آنها شعبه امکان نمایش میزان تبحر مشاوران این بانک را ندارد؛ در حالی­که تالارهای بحث و گفتگو این امر را به­خوبی به­ انجام می­رسانند. چیدمان فضای داخلی شعبه­ها، کارمندان و مشتریان را از هم جدا می­کنند، در حالی که در بانک «فیدور» این دو گروه از هم قابل تشخیص نیستند.

یکی از اساسی­ترین عناصر این بانک، «فیدور پی» است. «فیدور پی» یک کیف پول الکترونیکی پیش پرداخته است که می­تواند از طریق وب یا برنامه­ ی کاربردی تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد. بعد از این­که یک کاربر پولش را به این حساب منتقل کرد، می­تواند آن را به سایر کاربران منتقل کند. تفاوت این سیستم با «پی پل» این است که «فیدورپی» تقریباً در زمان واقعی انجام می شود، واریز و پرداخت پول هزینه ای ندارد.

از ابتدای فوریه ۲۰۱۱ کاربران می­توانند به سایر کاربران پول وام دهند. هر کاربر می­تواند بین ۵ تا ۵۰۰ یورو به دیگران وام دهد. حتی اگر آن فرد حساب «فیدور» نداشته باشد، می­تواند از طریق ایمیل یا شماره­ی تلفن همراهی که برای قرض دهنده شناخته شده باشد استفاده کند. وام ها بهره ندارند. زمان ثابت نیز ندارند. در عوض، وام دهنده می­تواند پولش را در هر زمانی که بخواهد طلب کند. این روش از نظر زیرساخت و فناوری جزو طبقه­بندی «وام­دهی فرد به فرد» محسوب می­شود


آیا روزی می رسه که مردم ایران از این خدمات استفاده کنند؟
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
در راستای حذف قبوض وخدمات غیر حضوری

مشترکین استان تهران از این پس با ارسال شماره اشتراک خود به شماره پیامک 20001704 می توانند رقم گاز بهای خود را به صورت آنی دریافت و اقدام به پرداخت آن کنند.

نام " بانک شهر " کاملا ایرانی و بومی می شود

نام بانک شهر که در سایت اینترنتی و تبلیغات اش به انگلیسی به citybank ترجمه شده،در حال تغییر و بازگشت به نام اصلی خود است

بانک شهر عملیات تغییر را از ساختمان مرکزی اش آغاز و در تبلیغات خود به جای سیتی بانک، شهر بانک را استفاده کرده است.

قرار است که نام سیتی بانک city bank به " شهر بانک " تغییر کند و شعار بانک نیز همان "ما با قرارهایمان زندگی می کنیم" باشد

پی نوشت: حسن کچل یا کچل حسن؟
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
انتقال وجه گروهی بانك پاسارگاد
با استفاده از سرویس انتقال وجه گروهی می توانید از یک کارت (کارت مبدا) ، به صورت همزمان به چندین کارت انتقال وجه انجام دهید. بدین منظور نیاز است که ابتدا اطلاعات کارت مبدا را وارد نموده و سپس فایل متنی با فرمت زیر را آماده نمایید
در هر خط پارامترهای زیر را به ترتیب وارد میکنیم: (دقت کنید که پارامترها را با کاراکتر ',' از هم جدا کنید و نوع فایل متنی با پسوند txt باشد.)
•شماره ردیف
•شماره کارت مقصد
•مبلغ (دقت کنید که در تعریف مبلغ از هیچ جداکننده ای استفاده نکنید.)
•نام دارنده کارت مقصد

https://epayment.bankpasargad.com/EPaymentFeatures.aspx#05
https://epayment.bankpasargad.com/BatchTransfer.aspx
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
آغاز طرح الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی‌های
ایجاد سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها با مشارکت و سرمایه گذاری بانک شهر تا هفته آینده این سامانه بر روی ۱۰۰ تاکسی تهران نصب می شود.

این سامانه همانند سامانه های اتوبوس می‌تواند از طریق کارت‌های الکترونیکی بلیط مترو کرایه مسافران را دریافت کرده و به بانک اطلاعاتی (بانک شهر) منتقل کند.
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
بانک ملی با کیف پول الکترونیکی #717*

مدیر عامل بانک ملی از رونمایی چند پروژه الکترونیکی دردهه فجر خبر داد و گفت: «حذف کلیه کارت‌های بانکی یکی از این پروژه‌ها است که در واقع در قالب این پروژه تعدد کارت‌های بانکی کاهش می‌یابد وسیستمی است که مبتنی برموبایل است.» بر اساس گفته حيدري به نظر مي رسد طرح سپاس در دهه فجر به بهره برداري برسد در قالب اين پروژه زيرساخت همراه بانك و كيف پول الكترونيكي موبايلي فراهم خواهد شد

کد ussd دستوری #717*

گزینه 1 خرید

بعد از خرید مبلغ به حساب موبایل فروشنده انتقال می دهید(رسید تراکنش با پیامک)

یا با وارد کردن کد دستگاه pos ( دستکاه خرید کارتی فروشگاهی) مبلغ به حساب فروشنده و دستگاه pos رسید صادر میکند

برای خدمات بیشتر و استفاده از همبانک به شعبه بانک مراجعه کرده و رمز(یک بار مصرف) گزینه 4 را با پر کردن فرم مخصوص فعال کنید
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی:
صادرکنندگان چک بلا محل از تمامی خدمات بانکی محروم می‌شوند
خبرگزاری فارس: مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی با اشاره به ویژگی‌های دستورالعمل افتتاح حساب جاری گفت: شخص صادرکننده «چک» با صدور چک بلامحل و یا عدم اقدام جهت رفع سوء ‌اثر، از طیف گسترده‌ای خدمات بانکی محروم می‌شود.

13911025000228_PhotoA.jpg




به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی مرتضی ستاک مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی با اشاره به اهمیت مبادلاتی که از طریق حساب جاری و خصوصاً چک صورت می گیرد و لزوم اطلاع همگان از دستورالعمل های مرتبط با آن اظهارداشت: در حال حاضر، چک به عنوان یکی از اسناد تجاری به علت رواج و سهولت مبادله، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سندهای تجاری و ابزار معامله در ایران شده است اما از جمله معضلاتی که در کشور ما وجود دارد، افزایش صدور چک‌های بلامحل است.
وی افزود: صدور حجم گسترده‌ای از چک‌های بلامحل، عدم دستیابی بسیاری از دارندگان چک به مطالبات و حقوق قانونی خود و حجم عظیم زندانیانی که مرتکب جرم صدور چک بلامحل شده‌اند از جمله معضلات فعلی کشور است.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی ادامه داد: به موجب بند 8 از ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور، مصوب تیرماه 1351 مبنی بر اختیار تعیین مقررات افتتاح حساب‌جاری توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ساماندهی نحوه بکارگیری حساب‌جاری، کاهش صدور چک‌های بلامحل و مرتفع نمودن مشکلات و معضلات موجود، اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا مقررات حساب‌جاری را با لحاظ نمودن قانون صدور چک، مصوب 16 تیرماه سال 1355 و اصلاحیه‌های بعد از آن بازنگری نماید.
وی تصریح کرد: در این رابطه «دستورالعمل حساب‌جاری» با در نظر گرفتن نیازها، مقتضیات و مصالح کشور و با بیش از دو سال کار کارشناسی و اخذ نظرات و پیشنهادات مراجع ذی‌ربط و همچنین پیشکسوتان و صاحب‌نظران این حوزه، تدوین و پس از تصویب در جلسه مورخ دوم خردادماه سال ‌جاری شورای محترم پول و اعتبار، طی بخشنامه شماره 59912، 91 مورخ هشتم خرداد ماه سال جاری به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.
ستاک درخصوص نتایج حاصل از اجرایی شدن این دستورالعمل، نحوه تاثیر آن در ارتقاء جایگاه و منزلت چک در میان مردم و محدودیت‌هایی که از این طریق برای ارائه‌کنندگان چک‌های برگشتی ایجاد خواهد شد، افزود: هدف غایی این دستورالعمل، افزایش اعتبار چک در سطح جامعه، کاهش آمار چک‌های بلامحل، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از افزایش صدور چک‌های بلامحل بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بی‌شک تحقق اهداف یادشده مستلزم همیاری و همکاری **** بانکی کشور بوده و بالاخص در گرو اجرای دقیق و صحیح مفاد دستورالعمل مذکور توسط شبکه بانکی کشور می‌باشد. اجرای گزینشی و اعمال سلایق شخصی در اجرای ضوابط، می‌تواند به ناکامی در دستیابی به اهداف تعیین شده منتهی شود.
ستاک در ادامه اظهارداشت: مقررات ناظر بر حساب‌جاری به گونه‌ای تدوین شده است که در طبیعت خود جنبه بازدارندگی لازم را داشته باشد و برای متخلفین حداکثر محرومیت‌ها اعمال شود، بنابراین در تدوین مقررات جدید تمامی تلاش‌ها بر این بوده است تا از ظرفیت‌های موجود جهت طراحی و پیاده‌سازی تمامی ابزارهای کارا و قابل اجرایی که می‌توان در قالب مقررات درج نمود، استفاده شود.
وی افزود: در صورت التزام عملی **** بانکی کشور به اجرای صحیح و دقیق مقررات جدید، شخص صادرکننده «چک» یقین پیدا خواهد نمود که با صدور چک بلامحل و یا عدم اقدام جهت رفع سوء‌اثر از سوابق چک‌ برگشتی خود، از طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی محروم می‌شود؛ لذا اقدامات لازم در این خصوص را اجرایی خواهد نمود و بدین ترتیب بسیاری از مشکلات حال حاضر مرتفع می‌شود .
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی پیرامون دلایل بانک مرکزی برای تدوین و ابلاغ دستورالعمل اخیر حساب جاری اظهارداشت: مسائلی که منجر شد تا بانک مرکزی نسبت به بازنگری مقررات حساب‌جاری اقدام نماید، آمار بالای چک‌های برگشتی در شبکه بانکی کشور طی سنوات اخیر و به تبع آن کاهش اعتبار چک در سطح جامعه و نیز تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این پدیده نامیمون در جامعه بوده است.
وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت‌پذیرفته در این خصوص، تعداد چک‌های برگشتی در سال 1378 بالغ بر 2.63 میلیون برگ بوده که با شیب صعودی، این رقم در سال 1390 به 6.37 میلیون برگ رسیده است . این آمار حاکی از رشد 142 درصدی تعداد چک‌های برگشتی طی دوره مورد بررسی می‌باشد. همچنین در بازه زمانی بین سنوات 1378 تا 1390، مبلغ چک‌های برگشتی نیز هم‌سو با افزایش تعداد چک‌های برگشتی، افزایش قابل توجهی را شاهد بوده و از مبلغ 2.09 هزار میلیارد ریال در سال 1378 به 35.61 هزار میلیارد ریال در سال 1390 رسیده که رشد بسیار زیادی معادل ‌‌‌1.603 درصد را به نمایش می‌گذارد. در این رابطه درصد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده به لحاظ تعدادی از 5.89 درصد در سال 1378 به 12.41 درصد در سال 1390 رسیده است که 110 درصد رشد را نشان می‌دهد. بدین معنا که در سال 1378 از هر 100 فقره چک صادره حدود 6 فقره برگشت خورده است و این تعداد در سال 1390 به حدود 13 فقره رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به آمار بدست آمده گفت: «چک» به عنوان ابزار پرداخت معاملات روزمره، که قرار بود برای آسان شدن معاملات مالی به کار گرفته شود، این روزها به یکی از معضلات اجتماعی بازار و البته مردم عادی تبدیل شده است که به امید دریافت وجهی به باجه‌های بانک مراجعه می‌کنند؛ بنابراین سؤال اصلی این است که علت یا علل تغییرات برخی شاخص‌های فوق چیست و افزایش آن‌ها طی سنوات گذشته چه تأثیری بر ابعاد مختلف جامعه ایران داشته است.
ستاک افزود: بنابر دلایل مطرح شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا در این خصوص به سهم خود اقدامات لازم را انجام دهد و به میزانی که ممکن است به رفع این معضل، کمک نماید. لذا نخستین گام در این خصوص اصلاح مقررات حساب‌جاری بود. بنابراین تمامی عزم‌ها جزم گردید تا نهایتاً پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع یادشده و نیز اخذ مشورت از نخبگان و نهادهای ذی‌ربط «دستورالعمل حساب‌جاری» تدوین گردد.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی پیرامون در نظر گرفتن جوانب و الزامات ناظر بر ضمانت‌های اجرایی برای این دستورالعمل، خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت دستورالعمل جدید ناظر بر حساب ‌جاری، در نظر گرفتن محرومیت از خدمات بانکی در کل شبکه بانکی کشور برای اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده است؛ این محرومیت‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی شدید برای صادرکنندگان چک‌های بلامحل تدوین شده است.
وی گفت: طبق مفاد ماده 29 این دستورالعمل، در صورتی که مشتری دارای سابقه چک برگشتی باشد، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند تا زمان رفع سابقه چک برگشتی، از ارایه خدمات بانکی به وی از جمله اعطای تسهیلات، افتتاح هر گونه حساب سپرده جدید، ارایه دسته چک، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانت‌نامه خودداری کنند.
ستاک در ادامه افزود: با هدف رعایت کامل مفاد دستورالعمل جدید و نیز پیشگیری از بروز تخلف، بانک‌های خاطی مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده 44 قانون پولی و بانکی کشور خواهند شد.
وی تصریح کرد:‌ ماده 44 قانون پولی و بانکی کشور که به موجب مفاد تبصره 3 ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز به روز شده است، تخلف از دستورات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موجب اعمال مجازات‌های انتظامی شامل تذکر کتبی به مدیران یا متصدیان متخلف ، پرداخت مبلغی روزانه تا حداکثر دویست میلیون ریال برای ایام تخلف و ممنوع ساختن بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی از انجام بعضی امور بانکی به طور موقت یا دائم دانسته است .
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی با بیان توضیحاتی در خصوص زمان اجرایی شدن این دستورالعمل و نحوه عملکرد بانک مرکزی و شبکه بانکی اعلام داشت: با لحاظ‌ نمودن فراز پایانی مصوبه شورای محترم پول و اعتبار مبنی بر اینکه دستورالعمل حساب‌جاری شش ماه پس از تاریخ ابلاغ آن به بانک‌ها، لازم‌الاجرا می‌باشد و نیز مدنظر داشتن این مهم که دستورالعمل یادشده در تاریخ 8/3/1391 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، دستورالعمل مزبور پس از سپری شدن دوره گذار شش ماهه و به طور مشخص از تاریخ 8/9/1391، در سطح تمامی شعب و واحدهای ذی‌ربط شبکه بانکی کشور لازم‌الاجرا بوده است.
وی در رابطه با عملکرد بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور نیز افزود : در بانک مرکزی آنچه مربوط به اداره مطالعات و مقررات بانکی بوده ، در مدت زمان معین انجام شده است؛ از جمله این موارد، احصاء وظایف واحدهای مختلف بانک مرکزی ، طرح در مراجع ذی‌صلاح و ابلاغ به ادارات مربوط می باشد . لازم به ذکر است ،‌ سایر موارد و نیز عملکرد شبکه بانکی کشور در حیطه اختیارات و وظایف این اداره نبوده و بهتر است مراتب از طریق ادارات ذی‌ربط پیگیری گردد .
ستاک در رابطه با بیان تاثیر تنظیم و ابلاغ دستورالعمل حساب‌جاری بر نحوه استفاده از چک در میان دارندگان آن و درنهایت کاهش میزان چک‌های برگشتی گفت: اداره مطالعات و مقررات بانکی به عنوان مرجع مقررات‌گذار در بانک مرکزی، از تدوین دستورالعمل مورد اشاره، اهدافی از جمله کمک در جهت کاهش آمار چک‌های بلامحل، افزایش اعتبار چک در سطح جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از افزایش صدور چک‌های بلامحل و ... را دنبال می‌نماید. اما قضاوت در خصوص این‌که دستورالعمل جدید توانسته است اهداف یادشده را برآورده نماید یا خیر، با توجه به تاریخ لازم‌الاجرا شدن مقررات (هشتم آذرماه سال جاری) ، خیلی زود است.
وی تحقق اهداف فوق را در گرو همیاری و همکاری **** بانکی کشور و بالاخص اجرای دقیق و صحیح مفاد دستورالعمل مذکور توسط شبکه بانکی کشور دانست و افزود:‌ امید است با اجرایی شدن کامل مفاد دستورالعمل حساب‌جاری در سطح شبکه بانکی کشور، بتوان به این اهداف به نحو مطلوبی دست یافت.
مدیر اداره با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای در بانک مرکزی به منظور اطلاع از سوابق چک برگشتی رفع سوء‌اثر نشده صادرکننده چک، اظهارداشت: یکی دیگر از نقاط قوت دستورالعمل جدید نسبت به ضوابط قبلی این است که در دستورالعمل جدید، بانک مرکزی موظف شده ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل، شیوه‌نامه اجرایی برقراری **** استعلام همگانی در خصوص سابقه چک برگشتی تدوین و ترتیبات موردنیاز برای اجرای این **** را فراهم ‌کند؛ به عبارت دیگر، پس از اخذ رضایت مشتری در قرارداد فی‌مابین، مشتری این اختیار را به بانک می‌دهد تا بانک، اطلاعات مربوط به چک برگشتی وی را در اختیار بانک مرکزی قرار داده و بانک مرکزی نیز این اطلاعات را از طریق سامانه استعلام همگانی در اختیار دیگران قرار دهد و بدین ترتیب مشتری حق هرگونه اعتراضی را در این خصوص از خود سلب می‌کند.
ستاک با تاکید بر نتایج مثبت این اقدام خاطرنشان ساخت:‌ انتظار می‌رود راه اندازی این سامانه ، کاهش آمار چک‌های برگشتی را در سطح جامعه در پی داشته باشد و اطلاعات مفید و مؤثری را درخصوص صادرکننده چک به جامعه ارائه نماید .
وی ادامه داد: به عبارت دیگر در روابط مالی بین اقشار مختلف جامعه، امکان شفافیت هر چه بیشتر فضای کسب و کار فراهم گشته و آحاد جامعه می‌توانند با کسب اطلاع از حسن یا سوء سابقه صادر‌کننده چک، نسبت به قبول یا رد چک شخص طرف معامله اقدام نمایند.
وی همچنین ایجاد **** استعلام همگانی در خصوص چک‌های برگشتی را زنگ خطری برای متخلفین و صادرکنندگان چک‌های بلامحل دانست و گفت: ‌در صورت صدور چک بلامحل و عدم اقدام درخصوص رفع سابقه چک برگشتی، این اطلاعات در اختیار سایرین نیز قرار خواهد گرفت و این موضوع می‌تواند ادامه حیات فعالیت اقتصادی متخلفین را با مشکلات جدی مواجه سازد.
ستاک با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل حساب‌جاری، اشخاص حقیقی نمی‌توانند در یک بانک بیش از یک حساب داشته باشند، افزود: با توجه به الزام بانک‌ها در بند 27ـ13 دستورالعمل حساب‌جاری مبنی بر این‌که، ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل، حساب‌های جاری غیرمتمرکز (سنتی) خود را به طور کامل غیرفعال نمایند و صرفاً حساب‌های جاری متمرکز مورد استفاده مشتریان قرار گیرد، به منظور کاهش آمار چک‌های برگشتی و نیز جلوگیری از افتتاح و نگهداری حساب‌های جاری متعدد برای یک شخص حقیقی در یک بانک، در دستورالعمل جدید موضوع ممنوعیت افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب‌جاری برای هر شخص حقیقی مدنظر قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در این راستا بانک موظف است ظرف یک سال از لازم‌الاجراء شدن دستورالعمل، تمامی حساب‌های جاری موضوع این بند را شناسایی و پس از اطلاع مکتوب به مشتری، تا زمان تعیین تکلیف حساب‌های جاری مازاد، در مرحله اول از اعطای دسته چک جدید به حساب‌های جاری مازاد، خودداری کرده و در مرحله بعد، نسبت به انسداد حساب‌های جاری مازاد اقدام نماید. مشتریان نیز موظف به تعیین حساب‌های جاری مازاد خود در هر بانک است و در صورت استنکاف از انجام، بانک مکلف است رأساً اقدام به تعیین حساب‌های جاری مازاد آنها نماید.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی در ادامه، پیرامون محرومیت اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء‌اثر نشده از خدمات بانکی اظهارداشت: به موجب مفاد فصل دوم قانون بانکداری بدون ربا (بهره)، یکی از اختیارات بانک‌ها در تجهیز منابع پولی، قبول سپرده در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری است؛ همچنین به استناد‌ بند 11 ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور، شورای محترم پول و اعتبار می‌تواند بانک‌ها را به طور موقت یا دائم به انجام یک یا چند نوع فعالیت محدود نماید. به طور مثال شورای مذکور طی یک‌هزار و یک‌صد و سی‌امین جلسه مورخ بیست و ششم مهر ماه سال 1390 ، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را از گشایش اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در مواردی که یکی از شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی موضوع ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور، ذی‌نفع یا درخواست‌کننده اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی نباشند، منع نمود.
ستاک اضافه کرد: بنابراین شورای محترم پول و اعتبار این اختیار را دارد تا بانک را از افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض‌الحسنه ‌جاری برای اشخاص با ویژگی‌های خاص، محروم کند؛ انجام این مهم، ضمن این‌که در انطباق کامل با قوانین موجود است، یکی از ابزارها و الزامات نظارت مؤثر و کارا بوده که از طریق آن، حسن اجرای **** پولی کشور به سرانجام می‌رسد.
ستاک با اشاره به این مطلب که صدور چک بلامحل، به منزله سوء‌استفاده از مقررات ناظر بر افتتاح حساب‌جاری بوده و منجر به اخلال در **** پولی و بانکی کشور می‌شود،‌ گفت: بانک مرکزی موظف است به منظور استقرار انضباط پولی در کشور، شبکه بانکی کشور را ملزم به ارائه خدمات مزبور به مشتریانی نماید که حسن نیت آن‌ها در استفاده از ابزارهای بانکی موجود از جمله چک، مخدوش نگردیده باشد. لذا مستند به مفاد قانون پولی و بانکی کشور، با استفاده از هر یک از شیوه‌های پنج‌گانه درنظرگرفته شده در متن دستورالعمل حساب‌جاری برای رفع سوء‌اثر سوابق چک‌های برگشتی، بانک به سهولت می‌تواند مجدداً از ارائه خدمات به مشتری دارای سابقه چک برگشتی بهره‌مند گردد و عدم اقدام مقتضی توسط مشتری دارای سابقه چک برگشتی جهت ایفای تعهدات خود در قبال ذینفع چک، صرفاً می‌تواند به منزله سوءنیت وی در استفاده از ابزارهای بانکی تلقی شود . در این حالت، بانک مرکزی موظف است؛ علاوه بر مدنظر داشتن نظم پولی، به منظور حفظ حقوق ذینفع چک (که ممکن است یکی از فعالان اقتصادی یا سایر اشخاص باشد) و یا سایر طرف‌های تجاری بالقوه مشتری دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده ، افزایش شفافیت در بازار و ارتقاء اعتبار ابزار چک در جامعه، اقدامات تأمینی از جمله الزام بانک‌ها به عدم ارائه خدمات بانکی به این‌گونه مشتریان را در دستور کار قرار دهد.
وی با تاکید بر نقاط قوت و برتری چشمگیر دستورالعمل جدید حساب جاری در مقایسه با ضوابط قبلی گفت : بانک مرکزی تلاش نموده تا در حوزه مقررات‌گذاری تا حد امکان و با لحاظ نمودن قوانین موجود ، به خصوص قانون صدور چک و قانون تجارت، با نگاه جامع و کامل به وضع کنونی کشور و نیز با هدف‌گذاری کاهش معضلات موجود، مقرراتی وضع نماید که جنبه بازدارندگی آن پررنگ باشد؛ لذا دستورالعمل جدید با رویکرد حفظ یا تقویت نقاط قوت و نیز مرتفع نمودن نقاط ضعف دستورالعمل قبلی و با کسب نظرات مشورتی مراجع مختلف از جمله ادارات مختلف بانک مرکزی، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، شبکه بانکی کشور و استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه تدوین شده است.
ستاک همچنین موارد ذیل را به عنوان دیگر نقاط قوت و برجسته دستورالعمل حساب جاری مطرح کرد:
- تأمین کسری حساب‌جاری مشتری از محل موجودی سایر حساب‌ها‌ که این موضوع کمک شایانی جهت جلوگیری از صدور گواهی نامه عدم پرداخت و تحمیل تبعات بعدی آن به آورنده یا صادرکننده چک می‌کند.
- الزام بانک مرکزی به ارائه اطلاعات مربوط به چک برگشتی رفع سوء اثر نشده مشتری به دیگران که این مهم عامل بازدارنده صدور چک بلامحل و نیز کمک به ذینفعان چک جهت عدم قبول چک اشخاص دارای سوء سابقه است.‌
- ‌اعمال محرومیت‌های شدید برای اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء‌اثر نشده با هدف بازدارندگی مقررات که این محرومیت ها شامل : اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ریالی و ارزی ، افتتاح هرگونه حساب سپرده جدید اعم از قرض الحسنه و سرمایه گذاری ، ارایه دسته چک ، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانت‌نامه اعم از ریالی و ارزی و ارائه خدمات بانکی الکترونیکی از جمله صدور انواع کارت های الکترونیکی و تمدید آن‌ها می شود.
وی با بیا ن اینکه مدت زمان سوء اثر چک‌های برگشتی 7 سال است، افزود: از سویی مدت زمان 7 سال برای ممنوعیت بانک ها از ارائه خدمات به صادرکنندگان چک بلامحل رفع سوء اثر نشده، مدت نسبتاً طولانی بوده و موجب خواهد شد بسیاری از اشخاص حتی المقدور از صدور چک بلامحل اجتناب کنند و از سوی دیگر درصورت عدم احتراز شخص از وقوع چنین رویدادی، با توجه به پیامدها و تبعات ناشی از آن، شخص مذکور تلاش می‌کند تا نسبت به رفع سوء‌اثر از سوابق چک های برگشتی خود با استفاده از سایر روش های ممکن اقدام نماید.
وی گفت: این موضوع ، اشخاص دارای سابقه چک برگشتی را ترغیب خواهد کرد تا به جای استفاده از قاعده مرور زمان، از سایر روش های مذکور در مقررات شامل ؛ 1) تامین موجودی ، 2) ارائه لاشه چک برگشتی ، 3) ارائه رضایت نامه محضری ذینفع چک به بانک ، 4) واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه و 5) ارائه حکم قضایی برای رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی خود استفاده نماید.
ستاک در این باره ادامه داد: بکارگیری ماده 44 قانون پولی و بانکی به منظور ایجاد ضمانت اجرایی برای مقررات حساب‌جاری‌، شامل تذکر کتبی به مدیران یا متصدیان متخلف، ‌پرداخت مبلغی روزانه تا حداکثر دویست میلیون ریال برای ایام تخلف و ممنوع ساختن بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از انجام بعضی امور بانکی به طور موقت یا دائم؛ الزام به نداشتن سوء سابقه چک برگشتی و تسهیلات غیرجاری برای متقاضیان افتتاح حساب‌جاری با هدف ممنوعیت بانک‌ها از ارائه خدمات حساب‌جاری به مشتریان بدحساب. ‌
وی افزود: ممنوعیت افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب‌جاری برای هر شخص حقیقی که این موضوع با هدف جلوگیری از افتتاح حساب های جاری متعدد برای یک شخص و دریافت چندین دسته چک از یک بانک و پیشگیری از سوء‌استفاده های بعدی است؛ دارا بودن شرایط افتتاح حساب‌جاری شامل؛ عدم سوء سابقه چک برگشتی و تسهیلات غیرجاری، برای اشخاص حقیقی که به نمایندگی از شخص حقوقی مجاز به امضاء می‌باشند، با هدف پیشگیری از کلاهبرداری و یا سوءاستفاده اشخاص حقیقی در قالب اشخاص حقوقی.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی یکی دیگر از موارد این دستورالعمل را شناسایی متقاضی افتتاح حساب‌جاری عنوان کرد و گفت: مطابق با مفاد قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی که می‌تواند ضمانت اجرایی مناسبی جهت شناسایی صحیح و دقیق مشتریان باشد؛ ملاک عمل قرار گرفتن آدرس و کد پستی اعلامی مشتری به سازمان ثبت احوال کشور یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با رویکرد شناسایی دقیق متقاضیان و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی در ادامه اضافه کرد: مقررات ناظر بر حساب جاری به گونه ای تدوین شده که در طبیعت خود جنبه بازدارندگی لازم را داشته باشد و برای متخلفین حداکثر محرومیت ها اعمال گردد . همچنین در تدوین مقررات جدید تمامی تلاش‌ها بر این بوده است تا از ظرفیت های موجود جهت طراحی و پیاده سازی تمامی ابزارهای کارا و قابل اجرایی که می توان در قالب مقررات درج نمود استفاده شود که البته این پایان راه نیست.
ستاک تاکید کرد:‌ این بانک همواره تلاش می‌کند تا در جهت ارتقای انضباط پولی و کاهش معضلات ناشی از سوءاستفاده از ابزارهای بانکی گام بردارد.
وی گفت: اگر چه انتظار می‌رود اجرای صحیح «دستورالعمل حساب‌جاری» در نهایت منجر به کاهش آمار چک‌های بلامحل شود، لیکن دستیابی به این مهم صرفاً در گرو اجرای مقررات مزبور نبوده و رفع کامل معضل یادشده مستلزم همکاری و همیاری سایر نهادها و نیز اصلاح برخی ریشه‌ها و عوامل دیگر بروز این پدیده ناخوشایند از جمله؛ عوامل اقتصادی، نقص قوانین، رویه قضایی نامناسب و استفاده نادرست از ابزار چک می‌باشد. در مجموعه این عوامل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند تا در حوزه تدوین و اجرای مقررات‌، سهم خود را ادا و اقدامات لازم را به انجام رساند.
انتهای پیام/
 

Soroush-S

Registered User
تاریخ عضویت
11 ژوئن 2012
نوشته‌ها
940
لایک‌ها
523
محل سکونت
Guilan
کسی درباره کارتهای سخا (طرح میزان)خبر داره که چرا سیستمش قطع شده؟ دیروز روزنامه ها گفتن کارتهای میزان فعال شدند و مردم میتونن استفاده کنن ولی به هرجا زنگ میزنم میگن سیستم قطع هست. هیچ نهادی هم پاسخگو نیست. نه وزارت صنعت نه آموزش و پرورش نه بانک ملی
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
سامانه رعد ملی (#717*)

معرفی خدمت

رعد ملي خدمتي نوين در عرصه بانكداري الكترونيك مي باشد كه با استفاده ازبرخي خدمات بانكي بدون نياز به هر گونه نرم افزار و يا سيستم هاي خاص به راحتي توسط هر مشتري كه داراي يك سيم كارت همراه اول و يا ايرانسل و يك تلفن همراه با هر مدلي باشد ‏، قابل استفاده است.

قابل توجه دارندگان دستگاه كارت خوان بانك ملی ايران
كليه فروشندگان محترمي كه داراي پايانه فروش بانك ملي ايران مي باشند مي توانند با اعلام شماره پايانه خود به دارندگان كارت هاي بانك ملي ايران امكان پرداخت وجه خريد را از طريق رعد ملي بدون استفاده از كارت و دستگاه كارتخوان فراهم نمايند. ضمناً فروشندگان / پذيرندگان ملي در صورت عدم آگاهي از شماره پايانه خود به منظور آگاهي از شماره پايانه مي­ توانند آن را كه به صورت عددي 8 رقمي است در رسيد پايانه فروش خود ملاحظه نمايند

روش ثبت نام و استفاده از خدمت

كاربران مي توانند با گرفتن شماره #717* وارد سامانه رعد ملي شوند . پس از ورود به سامانه با ارسال عدد 7 ثبت نام در سامانه انجام مي گيرد.
هر كاربر مي تواند 4 كارت خود را در سامانه تعريف نموده و بطور همزمان اطلاعات مربوط به آنها را در سامانه مشاهده و استفاده كند.
جهت استفاده از بخش معرفي كارتها و عمليات مسدود نمودن و اضافه نمودن كارت - موجودي و خريد نيازي به مراجعه به شعب نداشته و بلافاصله توسط كاربر قابل فعال سازي است


سامانه رعد ملی (#717*)
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
آذرخش ملی
به گمانم گل سر سبد خدمات بانکداری الکترونیک همین خواهد بود: "آذرخش ملی". بدون تردید. بدون شک.

"آذرخش ملی" در خدمات بانکداری الکترونیک تحول بزرگی در کشور برپا خواهد ساخت و عصر دیگری را رقم خواهد زد. در حال حاضر این طرح در کشورهای پیشرفته کم شماری عرضه شده. "آذرخش ملی " یعنی حذف کارت های بانکی. یعنی جایگزینی گوشی های همراه به جای کارت های بانکی. یعنی ایجاد کارت مجازی در گوشی. یعنی انجام همه خدمات الکترونیکی، همه دریافت ها و همه پرداخت ها بدون نیاز به کارت بانکی. همه و همه فقط از طریق گوشی های همراه انجام خواهند گرفت. بسیار سهل. بسیار آسان .

کارشناسان و مهندسین آی تی بانک مدت طولانی به صورت محرمانه روی این پروژه ها کار کردند. ماه ها و هفته ها . شب ها و روزها. اکنون این طرح با سربلندی به مردم عزیزمان، به مشتریان با وفای مان عرضه می شود.

این طرح استثنایی در دو مرحله اجرا می گردد . مرحله اول در دستگاههای POS و PINPAD و در مرحله دوم که بعداً اطلاع رسانی خواهد شد در ATM ها و سایر درگاه ها اجرا خواهد شد . به این ترتیب با اجرای این مراحل ، کارتهای فیزیکی عملاً حذف و جای آن را گوشی های همراه خواهند گرفت
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
IPAD PAY
بانک ملی
ضرورتی ندارد مشتریان پس از ورود به شعب به متصدیان مراجعه کنند. IPADهای مخصوصی طراحی شده اند تا مشتریان همه خدمات مورد نیازشان را با تماس لمسی انگشتان شان دریافت کنند. ترکیبی هم جذاب، هم کارا و هم چشم نواز. این محصول در مرحله اول در شعب شهاب ملی به کار گرفته خواهند شد. سپس به مرور به کلیه شعب تسری خواهند یافت
کلوب جوانان
سرویسی که از طریق سایت اینترنتی بانک ملی به تمامی جوانان. به تمامی نوجوانان زیر 18 سال عرضه خواهد شد. سرویس بسیار جذاب. بسیار متنوع. در دل این کلوب،" طرح آرزو" برای جوانان و نوجوانان عرضه خواهد شد. آنها می توانند با افتتاح حساب و شرکت در مسابقات داخلی کلوب امتیازاتی دریافت کنند و هر گاه به امتیاز مورد نیاز برسند تسهیلاتی دریافت خواهند کرد تا به آرزویشان برسند .آرزوئی که ممکن است خرید لب تاپ باشد . ممکن است دوچرخه باشد . ممکن است لباس و پوشاک باشد . و ممکن است خیلی چیزهای دیگر باشد.

شهاب ملی ( شبکه هوشمند الکترونیک بانک ملی )
شعب تمام الکترونیک. شعبی که تمامی عملیات بانکی، غیر از موضوع تسهیلات اعطائی، بدون کارمند. در شب. در روز. در آن انجام می گیرد. تبدیل انواع ارزها به ریال و برعکس. با دستگاه های اتوماتیک. تولید و تحویل آنی انواع کارت های هدیه با هر مبلغی. با هر طرحی. با هر متن و ترکیبی. پرداخت ها. دریافت ها . انتقال وجوه. خریدهای شارژ. خرید بلیط اتوبوس و خیلی چیزهای دیگر.
 

3POWER

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 دسامبر 2006
نوشته‌ها
2,756
لایک‌ها
543

24 اصطلاح **** بانکي
1- شتاب: شبکه تبادل اطلاعات بين بانکي (بانک مرکزي )
2- ساتنا: سامانه تسويه ناخالص آني(بانک مرکزي )
3- شبا :شماره حساب بانکي ايرانيان (بانک مرکزي )
4- تابا : تسويه اوراق بهادار الکترونيکي (بانک مرکزي )
5- نماد : **** مديريت امضاي ديجيتال (بانک مرکزي )
6- سحاب :سامانه حواله الکترونيکي بانکي (بانک مرکزي )
7- پايا :پاياپاي الکترونيکي (بانک مرکزي )
8- شاپرک: شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (بانک مرکزي )
9- سبا : سيستم بانکداري اينترنتي ( بانک ملي )
10- سبا : شعب 24 ساعته " و بدون پرسنل (بانک تجارت)
11- ساپتا : سامانه ارسال پيامک تراکنش هاي بانکي ( بانک ملي و صنعت و معدن )
12- تام : سامانه تسهيلات اينترنتي ملت ( بانک ملت )
13- بانکسا : خريد و فروش آنلاين سهام ( بانک سامان )
14- سامانک: همراه بانک ( بانک سامان )
15- نت بانک : اينترنت بانک ( بانک سامان )
16- سپيدان : تسهيلات مشارکت مدني پزشکان ( بانک رفاه )
17- سمن : سپرده مدت دار نوين ( بانک سپه )
18- نيوشا : تلفن بانک ( بانک پارسيان )
19- سام : سامانه امتيازي مشتريان ( بانک پارسيان )
20- همبانک : همراه بانک ( بانک سينا )
21- دامون : درگاه پرداخت الکترونيکي ( بانک صادرات )
22- سفير : بانکداري الکترونيک ( بانک توسعه صادرات )
23- ستايش : سپرده سرمايه گذاري ( بانک شهر )

سیبا: سیستم یکپارچه بانک ملی ایران (بانک ملی)
جام: حساب جاری الکترونیک ملت (بانک ملت)
سپهر: سیستم پردازش همزمان رایانه ای (بانک صادرات)
 

HITBOY

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژوئن 2010
نوشته‌ها
466
لایک‌ها
132
بهترین دستگاه pos بعد از بانک ملت مال کدوم بانکه؟
 
بالا