برگزیده های پرشین تولز

بزرگنربن دایره المعارف هنرهای رزمی به زبان فارسی

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
بنا بر آیین روشن شدگی فقط از طریق تجربه می توانید به روشنایی برسید، با خواندن کسی به روشنایی نرسیده
شما میز را میبینید و فکر می کنید به میز می نگرید، اما شما نمی دانید این میز میز نیست
میز وجود ندارد اما وجود دارد تشکیل شده از اجزایی دیگر در همان حوالی که اگر نبودند بودن میز غیر ممکن بود
شما به مانیتور می نگرید اما این شما هستید که مانیتور را مانیتور میبینید
به نماز دقت کردید 1 + 0 = 1
ایستادید میشوید 1 رکوع می روید و بلند می شوید می شوید + سپس سجده می کنید 0
وی نشینید دو بار می شوید = و بلند می شوید می شوید 1
این معنای واقعی نماز است آیا درک کردید شما با خواندن نماز و فقط با حرکات خود می گویید او فقط یکی است و من هیچ هستم
برای همین بهترین حالت 0 است یعنی اقرار به هیچ بودن این که می گویی من هم این کتاب را خواندم یا باشگاه به درد می خورد
منظورت سرو کله زدن با آدم هایی هست که منظور تو را درک نمی کنند، وقتی میبینی بهتر هستی و در باشگاه می مانی
یعنی می خواهی برتری را ثابت کنی این خلاف چیزهایی هست که می خوانی اصلا به من بگو تو برای چه می خوانی
کاش اینجا بودی تا کوآنی در خور خودت طرح کنم باید هدف داشته باشی اما هیچ هدفی نداشته باشی بی قصد باش ki-no-myoyo
انرژی خالص حقیقی، چگونه درک می شود، بی قصد باش، علی می گوید هیچ نبین و همه چیز را ببین
بودا می گوید با دقت ببین و همه چیز را رها کن
می توانی معنی این را بگویی یا خودم بگویم

سخن آخر اینکه من و شما هیچ کدوم استاد همدیگه نیستم. ما اینجا نهایتا دوستان همدیگه هستیم. پس دلیلی نداره که همدیگه رو با حرفهای اینچنینی که تو بیا برات کوآن طرح کنم و غیره به چالش بکشیم. من نه ادعایی دارم نه خودم رو استاد می‌دونم و نه حتی از راه هنرهای رزمی و موارد مربوط درآمدزایی دارم.
بهرحال از مصاحبت با شما خوشحال شدم. اگر هم روزی بنده اومدم مشهد به دیدارت میام.
 
Last edited:

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
اگر متون بودایی نبود و اشخاصی نظیر سیوان زانگ هم نبودن که مکتب ترجمه به راه بیاندازن و متون بودایی سانسکریت را به چینی ترجمه کنن، شاید مکاتب بودایی در چین و بعد در ژاپن چندان توفیق پیدا نمی‌کردن تا در سده‌های بعد اساتید ذن بگویند که ذهن تو بوداست.
البته خودِ ذن هم هر چند به نظر نافیِ منطق و زبان هست و بیشتر به سکوت و ایجاز در سخن اهمیت می‌ده (مخصوصا در مکتب دوگن راهب ژاپنی)، اما در عمل اساتیدِ فیلسوف و متکلمی داره که کتاب‌های ارزشمندی هم نوشته‌اند. اشخاصی نظیر موسو کوکوشی و ...

در این با شما موافقم که خواندن کتاب با آزمودنِ حقیقت متفاوت است. اما بیهوده نیست.
ممنونم
ذن از متنی پارسی به نام ودا می آید
به من بگو اگر کریستف کلمپ آمریکا را کشف نمی کرد آیا آمریکا کشف نمی شد؟
به من بگو اگر ادیسون لامپ را نمی ساخت کسی دیگر نمی توانست لامپ را بسازد
به من بگو اگر هواپیمای برادران رایت شکست می خورد، واقعا الان دیگر هواپیما نداشتیم؟
 

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
من حقیقتا ادعایی ندارم. اگر از نظر شما من یک فرد معمولی و بی‌اطلاع هستم مساله‌ای نیست. این نظر شماست و محترم.
ممنون از شما.
ما همه عادی هستیم
یک بدن که به آن می گویم زندان تن که تشکیل شده از پوست . گوشت و خون و تعدادی چیز دیگر
تو معمولی هستی همانطور که من معمولی هستم، کلمات نمی توانند معانی را برسانن
معمولی بودن را چگونه تعریف می کنی، همانقدر که تو می دانی ذن واقعی چیست
می شود گفت تو بودا هستی، چون در نحوه زندگی تو تاثیر می گذار
د
 

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
سخن آخر اینکه من و شما هیچ کدوم استاد همدیگه نیستم. ما اینجا نهایتا دوستان همدیگه هستیم. پس دلیلی نداره که همدیگه رو با حرفهای اینچنینی که تو بیا برات کوآن طرح کنم و غیره به چالش بکشیم. من نه ادعایی دارم نه خودم رو استاد می‌دونم و نه حتی از راه هنرهای رزمی و موارد مربوط درآمدزایی دارم.
بهرحال از مصاحبت با شما خوشحال شدم. اگر هم روزی بنده اومدم مشهد به دیدارت میام.
نپرس او کیست، بدان او کیست
اگر حرفهایم را پنداری بد گرفتی از همین جایی که در زمان نشسته ام می گویم
معذرت می خوام
من هیچ قصد ناراحتی شما رو ندارم فقط حرفهای اساتید ذن ویتنامی رو گفتم
خود هنوز در میان شرق و غرب نشسته ام و هنوز که هنوز است به خود می اندیشم
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
ذن از متنی پارسی به نام ودا می آید
به من بگو اگر کریستف کلمپ آمریکا را کشف نمی کرد آیا آمریکا کشف نمی شد؟
به من بگو اگر ادیسون لامپ را نمی ساخت کسی دیگر نمی توانست لامپ را بسازد
به من بگو اگر هواپیمای برادران رایت شکست می خورد، واقعا الان دیگر هواپیما نداشتیم؟

بله وداها با متون زرتشتی اشتراکاتی داره ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم یک متن تماما پارسی نیست.

حالا از این بحث که بگذریم در واقع من می‌خواستم بگم که متون و نوشته‌‌ها و مطالعه‌ی اونها در همه جای تاریخ اهمیت خودشون رو داشتن و باعث توسعه علوم و ادیان و مکاتب فلسفی شدن و نمی‌شه خواندن و مطالعه رو بی‌ارزش قلمداد کرد.
البته من باورهای شخصی خودم رو عنوان می‌کنم و اصرار ندارم که اون رو شما یا سایرین بپذیرید. نظرشما هم محترم هست برام.
 
Last edited:

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
نپرس او کیست، بدان او کیست
اگر حرفهایم را پنداری بد گرفتی از همین جایی که در زمان نشسته ام می گویم
معذرت می خوام
من هیچ قصد ناراحتی شما رو ندارم فقط حرفهای اساتید ذن ویتنامی رو گفتم
خود هنوز در میان شرق و غرب نشسته ام و هنوز که هنوز است به خود می اندیشم

خواهش می‌کنم
من هم عذر خواهی می‌کنم اگر احیانا خاطرت آزرده شد در این بحث‌ها.
 

obamast

Registered User
تاریخ عضویت
2 می 2010
نوشته‌ها
901
لایک‌ها
6,561
محل سکونت
یه جای دور خیلی دور
بنظرم تعالیم لائوتسه و بودا با ورزش های رزمی زاویه داره
در این کتاب ها نوشته که من با کسانی که خوب نیستند خوبم و با کسانیکه خوب هستن هم خوبم
این با عمل ورزش های رزمی که مبارزه وصدمه زدن و دفاع شخصی است فاصله داره و فقط جملاتی که بدرد پیروزی در مبارزات رزمی رو که موثر است رو بحساب میاره
مثلاً بروس لی بعنوان پیرو مکتب تائو فقط جملاتی از لائوتسه رو قبول داره که به شکل گیری جین کان دو کمک کرده

لائوتسه میگه نرمی بر سختی غلبه می‌کنه
اما این اصلا با روح صدمه زدن در ورزش های رزمی سازگار نیست
 

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
بنظرم تعالیم لائوتسه و بودا با ورزش های رزمی زاویه داره
در این کتاب ها نوشته که من با کسانی که خوب نیستند خوبم و با کسانیکه خوب هستن هم خوبم
این با عمل ورزش های رزمی که مبارزه وصدمه زدن و دفاع شخصی است فاصله داره و فقط جملاتی که بدرد پیروزی در مبارزات رزمی رو که موثر است رو بحساب میاره
مثلاً بروس لی بعنوان پیرو مکتب تائو فقط جملاتی از لائوتسه رو قبول داره که به شکل گیری جین کان دو کمک کرده

لائوتسه میگه نرمی بر سختی غلبه می‌کنه
اما این اصلا با روح صدمه زدن در ورزش های رزمی سازگار نیست
این حرفت درسته
اما کاهنان بعد از این بزرگان وقتی دیدند حکومت ها سعی در نابودی آنها دارند
برای دفاع از خود تمریناتی را شروع کردند که در تفکر زیاد به دست آورده بودند
کمکم این تمرینات باعث شد ( موشین) یا همان ناخودآگاه آنها پرورش پیدا کند
این کار باعث شد در حملات دولتها و حکومت ها آنها از خود دفاع کنند
و بعد از این دوره ها شد که حکومت ها مردان شائولین را به رسمیت شناختند
و مهارتهای آنها از هنر تفکر درست فراتر رفت، اما بعد از اخرین حمله که به مرگ بیشتر اساتید و فنون پیشرفته انجامید
راهبان باقی مانده از شائولین جدا شدند و برای خود مکاتبی در بین مردم به راه انداختند
کسانی هم که در شائولین مانده بودند صلاحیت نداشتند اما حکومت را قبول داشتند
بنابراین الان شائولین سراسر خرافات است و فقط بخش هنر رزمی آن همچنان راضی کننده باقی مانده است
 

obamast

Registered User
تاریخ عضویت
2 می 2010
نوشته‌ها
901
لایک‌ها
6,561
محل سکونت
یه جای دور خیلی دور
این حرفت درسته
اما کاهنان بعد از این بزرگان وقتی دیدند حکومت ها سعی در نابودی آنها دارند
برای دفاع از خود تمریناتی را شروع کردند که در تفکر زیاد به دست آورده بودند
کمکم این تمرینات باعث شد ( موشین) یا همان ناخودآگاه آنها پرورش پیدا کند
این کار باعث شد در حملات دولتها و حکومت ها آنها از خود دفاع کنند
و بعد از این دوره ها شد که حکومت ها مردان شائولین را به رسمیت شناختند
و مهارتهای آنها از هنر تفکر درست فراتر رفت، اما بعد از اخرین حمله که به مرگ بیشتر اساتید و فنون پیشرفته انجامید
راهبان باقی مانده از شائولین جدا شدند و برای خود مکاتبی در بین مردم به راه انداختند
کسانی هم که در شائولین مانده بودند صلاحیت نداشتند اما حکومت را قبول داشتند
بنابراین الان شائولین سراسر خرافات است و فقط بخش هنر رزمی آن همچنان راضی کننده باقی مانده است
اما چرا چنین کسانی که بجای قلم شمشیردست گرفتن گفته های پیشین خود را اصلاح نکردن!
و نرمی بر سختی غلبه میکند و اخلاق بر بی اخلاقی غلبه میکند را چرا اصلاح نکردند!
 

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
اما چرا چنین کسانی که بجای قلم شمشیردست گرفتن گفته های پیشین خود را اصلاح نکردن!
و نرمی بر سختی غلبه میکند و اخلاق بر بی اخلاقی غلبه میکند را چرا اصلاح نکردند!
وقتی نمی خواهی درگیر شوی کسی که یقه تو را گرفته می رود
اما به من بگو کسی که می خواهد تو را بکشد و مامور است را چگونه می خواهی مجاب کنی که به حرفهایت گوش دهد
اگر قدرت بالاتری نباشد، حکومت ها به راهبان رحم نمی کنند
اکنون هم راهبان با ثروت خود حمایت دولت خود را همراه دارند
وگرنه در این دنیا غیر افرادی شبیه تو و من چه کسی به صلح و دوستی اهمیت می دهد
منجی هم که محدود است، افرادی که قرار است بیایند هم نیامده اند
دانشمندان هم دیگر متولد نمی شوند، به من بگو در جامعه ای که می خواهند بی دلیل تو را بزنند
می توانی فقط با نگاه کردن از مرگ خود جلوگیری کنی؟
به همین دلیل متن همان است اما این متن در مورد انسان و آدم است
نه در مورد انسان نماها که کارهای زشت خود را به گرگ نسبت می دهند
انسانهای پست ، اشکالات و ایرادهای خود را به حیوانات نسبت می دهند
می گویند چون گرگ نامرد اما گرگ نجیب ترین حیوان در بین موجودات است
میگویند سگ اما سگ چون ساده دل است امکان دارد اشتباه کند و نان دشمن را هم بخورد
می گویند خر اما خر حوصله گوش دادن به حرفهای احمقانه ما را ندارد
می گویند گاو اما گاو از دست پسران آدم به خاطر رعایت نکردن حق او عصبانی است
می گویند کرکس اما نمی دانند کرکس قدرت ندارد چون عقاب شکار کند پس به بازماندگان کفایت می کند
و انسان پستی خود را به گردن نگرفت و به همه نسبت داد و شیطان گفت من فقط نجوا کردم
مرا مسئول کار خود ندان نادان گناه من فقط تکبر است و بس
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
بنظرم تعالیم لائوتسه و بودا با ورزش های رزمی زاویه داره
در این کتاب ها نوشته که من با کسانی که خوب نیستند خوبم و با کسانیکه خوب هستن هم خوبم
این با عمل ورزش های رزمی که مبارزه وصدمه زدن و دفاع شخصی است فاصله داره و فقط جملاتی که بدرد پیروزی در مبارزات رزمی رو که موثر است رو بحساب میاره
مثلاً بروس لی بعنوان پیرو مکتب تائو فقط جملاتی از لائوتسه رو قبول داره که به شکل گیری جین کان دو کمک کرده

لائوتسه میگه نرمی بر سختی غلبه می‌کنه
اما این اصلا با روح صدمه زدن در ورزش های رزمی سازگار نیست

پرسش ظریفی مطرح کردی که پاسخ بهش ساده نیست.

دو آیین بزرگ که بر هنرهای رزمی تاثیر گذاشتن رو باید اینجا تفکیک کنیم. یکی دائوئیسم(یا تائوئیسم) و یکی ذن که شاخه‌ای از بودیسم هست.

در مورد تائوئیسم چیزی که باید بدونید این هست که ما دو جریان داریم. یکی تائوئیسم فلسفی یا تائوجیا که تعالیم لائوتزو و جوانگ‌تزو رو شامل می‌شه و یکی دین تائوئیسم که چند قرن بعد به وجود اومد و بهش تائوجیائو گفته می‌شه. هر دوی اینها بر روی هنرهای رزمی چینی تاثیر گذاشتن. ببین مثلا در شاخه فلسفی ما یین و یانگ رو داریم، وو وی یا بی کنشی رو داریم. اینها روی هنرهای رزمی اثر گذاشتن. مثلا وو وی میگه تو باید مثل طبیعیت «خودانگیخته» عمل کنی نه عامدانه و آگاهانه و با نقشه قبلی. در هنرهای رزمی متاثر از وو وی فرد باید حرکاتی داشته باشه که بی تلاش انجام می‌شن، نباید کاملا رو در روی حریفت قرار بگیری و باهاش زورآزمایی کنی. یعنی نباید از زورت بر علیه او استفاده کنی. باید از بی زوری استفاده کنی. نیروی خودش رو بگیری و به خودش منتقل کنی. این کار با حرکاتی مدور و چرخشی انجام میشه در کونگ فو. مثلا بعضی ها فکر می کنن تکنیک بونگ سائو در وینگ چون یکجور سد کردنه ولی اینطور نیست. این تکنیک می‌تونه با این مفاهیمی که توضیح دادم درک بشه.
imagess.jpg

یک آیین دیگه هم ذن هست که همون طور که جناب وایت ولف توضیح داد با شائولین معروف شد. ذن وقتی به ژاپن رفت تاثیرات عمیقی روی سامورایی‌ها داشت. به طور کلی ذن به سامورایی‌ها هوشیاری و آرامش بخشید. اونها رو از ترس مرگ رهایی داد و از مال‌اندوزی بازداشت...
 

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
پرسش ظریفی مطرح کردی که پاسخ بهش ساده نیست.

دو آیین بزرگ که بر هنرهای رزمی تاثیر گذاشتن رو باید اینجا تفکیک کنیم. یکی دائوئیسم(یا تائوئیسم) و یکی ذن که شاخه‌ای از بودیسم هست.

در مورد تائوئیسم چیزی که باید بدونید این هست که ما دو جریان داریم. یکی تائوئیسم فلسفی یا تائوجیا که تعالیم لائوتزو و جوانگ‌تزو رو شامل می‌شه و یکی دین تائوئیسم که چند قرن بعد به وجود اومد و بهش تائوجیائو گفته می‌شه. هر دوی اینها بر روی هنرهای رزمی چینی تاثیر گذاشتن. ببین مثلا در شاخه فلسفی ما یین و یانگ رو داریم، وو وی یا بی کنشی رو داریم. اینها روی هنرهای رزمی اثر گذاشتن. مثلا وو وی میگه تو باید مثل طبیعیت «خودانگیخته» عمل کنی نه عامدانه و آگاهانه و با نقشه قبلی. در هنرهای رزمی متاثر از وو وی فرد باید حرکاتی داشته باشه که بی تلاش انجام می‌شن، نباید کاملا رو در روی حریفت قرار بگیری و باهاش زورآزمایی کنی. یعنی نباید از زورت بر علیه او استفاده کنی. باید از بی زوری استفاده کنی. نیروی خودش رو بگیری و به خودش منتقل کنی. این کار با حرکاتی مدور و چرخشی انجام میشه در کونگ فو. مثلا بعضی ها فکر می کنن تکنیک بونگ سائو در وینگ چون یکجور سد کردنه ولی اینطور نیست. این تکنیک می‌تونه با این مفاهیمی که توضیح دادم درک بشه.
مشاهده پیوست 1076628

یک آیین دیگه هم ذن هست که همون طور که جناب وایت ولف توضیح داد با شائولین معروف شد. ذن وقتی به ژاپن رفت تاثیرات عمیقی روی سامورایی‌ها داشت. به طور کلی ذن به سامورایی‌ها هوشیاری و آرامش بخشید. اونها رو از ترس مرگ رهایی داد و از مال‌اندوزی بازداشت...
به مجموع این حرکات می گویند(( هانمی))
در دفاع چون دایره باش، در پیشرفت(حمله متقابل) چون اضلاع(مربع)، در پیشگیری( گارد دستها و بدن) رو به جلو باش( مثلث)، در واکنش جهش چون
مارپیچ ( واکنش سریع فنر) و در گرایش به خود ( ذن و تفکر) چون الماس و جواهر ناب باش
 

obamast

Registered User
تاریخ عضویت
2 می 2010
نوشته‌ها
901
لایک‌ها
6,561
محل سکونت
یه جای دور خیلی دور
پرسش ظریفی مطرح کردی که پاسخ بهش ساده نیست.

دو آیین بزرگ که بر هنرهای رزمی تاثیر گذاشتن رو باید اینجا تفکیک کنیم. یکی دائوئیسم(یا تائوئیسم) و یکی ذن که شاخه‌ای از بودیسم هست.

در مورد تائوئیسم چیزی که باید بدونید این هست که ما دو جریان داریم. یکی تائوئیسم فلسفی یا تائوجیا که تعالیم لائوتزو و جوانگ‌تزو رو شامل می‌شه و یکی دین تائوئیسم که چند قرن بعد به وجود اومد و بهش تائوجیائو گفته می‌شه. هر دوی اینها بر روی هنرهای رزمی چینی تاثیر گذاشتن. ببین مثلا در شاخه فلسفی ما یین و یانگ رو داریم، وو وی یا بی کنشی رو داریم. اینها روی هنرهای رزمی اثر گذاشتن. مثلا وو وی میگه تو باید مثل طبیعیت «خودانگیخته» عمل کنی نه عامدانه و آگاهانه و با نقشه قبلی. در هنرهای رزمی متاثر از وو وی فرد باید حرکاتی داشته باشه که بی تلاش انجام می‌شن، نباید کاملا رو در روی حریفت قرار بگیری و باهاش زورآزمایی کنی. یعنی نباید از زورت بر علیه او استفاده کنی. باید از بی زوری استفاده کنی. نیروی خودش رو بگیری و به خودش منتقل کنی. این کار با حرکاتی مدور و چرخشی انجام میشه در کونگ فو. مثلا بعضی ها فکر می کنن تکنیک بونگ سائو در وینگ چون یکجور سد کردنه ولی اینطور نیست. این تکنیک می‌تونه با این مفاهیمی که توضیح دادم درک بشه.
مشاهده پیوست 1076628

یک آیین دیگه هم ذن هست که همون طور که جناب وایت ولف توضیح داد با شائولین معروف شد. ذن وقتی به ژاپن رفت تاثیرات عمیقی روی سامورایی‌ها داشت. به طور کلی ذن به سامورایی‌ها هوشیاری و آرامش بخشید. اونها رو از ترس مرگ رهایی داد و از مال‌اندوزی بازداشت...
یعنی میخواید بگید فلسفه میتونه خودشو انکار کنه؟
یعنی از روی آزمون و خطا جلو میره؟
یعنی در دنیا عالی و مطلق و اخلاق وجود نداره؟
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
اما چرا چنین کسانی که بجای قلم شمشیردست گرفتن گفته های پیشین خود را اصلاح نکردن!
و نرمی بر سختی غلبه میکند و اخلاق بر بی اخلاقی غلبه میکند را چرا اصلاح نکردند!

این جمله دوم که «اخلاق بر بی‌اخلاقی غلبه می‌کند» دقیقا نقل از تائوته چینگ (نوشته‌‌های لائوتزو) هست یا برداشت شماست؟ پاسختون مهم هست.
 

obamast

Registered User
تاریخ عضویت
2 می 2010
نوشته‌ها
901
لایک‌ها
6,561
محل سکونت
یه جای دور خیلی دور
این جمله دوم که «اخلاق بر بی‌اخلاقی غلبه می‌کند» دقیقا نقل از تائوته چینگ (نوشته‌‌های لائوتزو) هست یا برداشت شماست؟ پاسختون مهم هست.
اخلاق بر بی اخلاقی برداشت خودمه
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
اخلاق بر بی اخلاقی برداشت خودمه

خب ببین نکته همینه رضا جان (شما رضا بودی دیگه؟)
فلسفه تائوئیسمِ لائوتزو و جوانگ‌تزو بر پایه اخلاق نیست. اگر هم جایی در کتاب دیدی که اشاره به اخلاق شده در مدح اخلاق نیست بلکه داره اون رو به سخره می‌گیره! حالا چرا اینطوره. باید تاریخ فلسفه چین رو کمی باز کنیم.
اون زمان دو تا جریان فکری وجود داشتن که با هم به نوعی رقابت داشتن. یکی جریان کنفوسیوس و شاگردانش و یکی هم تائوئیسم. کنفوسیوس اخلاق گرا و انسان گراست و به جامعه اهمیت می‌ده. نقطه مقابلش تائوئیسم هست که این مفاهیم رو ساختگی و تصنعی و یا حتی ریاکارانه و ناکارمد می‌دونه. او اجتماع انسانی و ساختارهاش رو عامل تباهی می‌دونه. جامعه آرمانیِ لائوتزو جامعه‌ای است بی‌ساختار و بدوی. چرا که او خواستار بازگشت انسان به طبیعت هست. لائوتزو سعادت رو نه در پیروی از اخلاقیات که در الگوگرفتن از طبیعیت و زندگی خودانگیخته و غیرآگاهانه و برنامه ریزی نشده می‌دونه.

اون تمثیل آب و غلبه نرمی بر سختی هم باید بگم که با هنرهای رزمی تضادی نداره. غلبه نرمی بر سختی همون طور که توضیح دادم ما رو به یاد وو وی می‌اندازه. آب طبیعی رفتار می‌کنه و خودانگیخته عمل می‌کنه. به پیش می‌ره و به اشکال مختلف درمیاد. نرم و منعطفه و بر سنگ‌های سخت هم چیره می‌شه. این الگوی یک رزمی کار چینی بوده برای صدها سال.

5d6c8bbff79b88886cb9cd3f0454cbcb.jpg
 
Last edited:

obamast

Registered User
تاریخ عضویت
2 می 2010
نوشته‌ها
901
لایک‌ها
6,561
محل سکونت
یه جای دور خیلی دور
خب ببین نکته همینه رضا جان (شما رضا بودی دیگه؟)
فلسفه تائوئیسمِ لائوتزو و جوانگ‌تزو بر پایه اخلاق نیست. اگر هم جایی در کتاب دیدی که اشاره به اخلاق شده در مدح اخلاق نیست بلکه داره اون رو به سخره می‌گیره! حالا چرا اینطوره. باید تاریخ فلسفه چین رو کمی باز کنیم.
اون زمان دو تا جریان فکری وجود داشتن که با هم به نوعی رقابت داشتن. یکی جریان کنفوسیوس و شاگردانش و یکی هم تائوئیسم. کنفوسیوس اخلاق گرا و انسان گراست و به جامعه اهمیت می‌ده. نقطه مقابلش تائوئیسم هست که این مفاهیم رو ساختگی و تصنعی و یا حتی ریاکارانه و ناکارمد می‌دونه. او اجتماع انسانی و ساختارهاش رو عامل تباهی می‌دونه. جامعه آرمانیِ لائوتزو جامعه‌ای است بی‌ساختار و بدوی. چرا که او خواستار بازگشت انسان به طبیعت هست. لائوتزو سعادت رو نه در پیروی از اخلاقیات که در الگوگرفتن از طبیعیت و زندگی خودانگیخته و غیرآگاهانه و برنامه ریزی نشده می‌دونه.

اون تمثیل آب و غلبه نرمی بر سختی هم باید بگم که با هنرهای رزمی تضادی نداره. غلبه نرمی بر سختی همون طور که توضیح دادم ما رو به یاد وو وی می‌اندازه. آب طبیعی رفتار می‌کنه و خودانگیخته عمل می‌کنه. به پیش می‌ره و به اشکال مختلف درمیاد. نرم و منعطفه و بر سنگ‌های سخت هم چیره می‌شه. این الگوی یک رزمی کار چینی بوده برای صدها سال.

مشاهده پیوست 1076664
درود
یک اشتباه تایپی گویا توسط بنده رخ داد
منظورم اخلاق بی اخلاقی بود
چیز مطلق در دنیا وجود نداره در نتیجه اخلاق در دنیا وجود نداره
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
درود
یک اشتباه تایپی گویا توسط بنده رخ داد
منظورم اخلاق بی اخلاقی بود
چیز مطلق در دنیا وجود نداره در نتیجه اخلاق در دنیا وجود نداره

بله حالا نوشته تون منطبق هست با حرفهای لائوتزو.
من به شخصه از آیین کنفوسیوس در زمینه انسانیت و اخلاق هم استفاده‌های زیادی بردم ولی بهرحال قصد داشتم این قضیه‌ی تفاوت نگاه دائوئیسم و کنفوسیانیسم رو مشخص کنم.
ممنون از توجه تون و پرسش به جالبی که طرح کردی.
 
Last edited:
بالا