سهمی که سال گذشته n برابر شده باشه ، الزاما امسال هم n برابر نمیشهراستی در این مورد دوستان نظرشون رو نگفتن
داشتم زیر گروه گشان رو بررسی میکردم؛ سابقه ی یک سهم رو که بررسی کردم دیدم دقیقا یکسال پیش 1608 تومن قیمتش بوده و آخرین معامله هم 15600 تومن معامله شده یعنی ده برابر شده
تو این یکسال هم کلا 4 روز سهم بسته بوده و بقیه روزا معامله صورت گرفته
سوالم اینه آیا سهمی که تو یکسال گذشته ده برابر شده آیا میتونه تا یکسال آینده هم ده برابر رشد کنه یا صرفا میتونه اینطور نباشه ؟
به عبارت دیگه سهمهایی که رشد بالایی در یکی دوسال گذشته داشتن آیا قوی بودن او سهم رو به ما نشون میده یا در واقع اتفاقات سیاسی, اقتصادی و .... میتونه دلیل بالا رفتنشون بشه ؟
دوستانیکه بالای دوسال یک سهم رو داشتن بیشتر میتونن کمک کنن که آیا تو سال اول مثلا N درصد سهم سود داده یکسال بعدش سودش چقدر کمتر یا بیشتر بوده؟
ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم از پارسال تا الآن شاخص تقریبا 4 برابر شده با فرض بر اینکه تا سال آینده شاخص 4 برابر اضافه بشه باز اون سهم همین مسیر رو طی میکنه یا خیر
اگر تحلیلی در این مورد دارید ممنون میشم بفرمایید استفاده کنیم
همینطور سهمی که سال گذشته مثلا 10 برابر شده باشه و توی اون گروه بقیه سهم ها 5 برابر شده باشن ، الزاما حباب نداره و ممکنه فعالیت اون شرکت خیلی خوب بوده باشه ! حتی ممکنه بعضی از اون سهم هایی که 5 برابر شدن حباب داشته باشن !
دقیقا بر عکسش هم صادقه . یعنی سهمی که سال گذشته 3 برابر شده باشه ولی هم گروه هاش 6 برابر ، دلیلی نداره که بهش " سهم جا مونده " بگیم . چون ممکنه اون شرکت عملکرد ضعیفی داشته باشه . مثل این میمونه اگه دلار 5 برابر شده ، بگیم تمامی ارزهای دنیا باید 5 برابر بشن و هر ارزی که 5 برابر نشده باشه جا مونده !
خلاصه :
قیمت تابلو با ارزش واقعی شرکت فرق داره . هیچ وقت قیمت تابلو با ارزش واقعی برابر نمیشه . همیشه قیمت تابلو یا از ارزش واقعی بیشتره یا کمتره !
قیمت تابلو ناشی از عرضه و تقاضا و جو روانی جامعه ، سهامداران و بازاره
ولی
ارزش واقعی ناشی از فعالیت و میزان سود آوری یا زیان سازی شرکته ! اونم نه هر سودی !
همینطور ، اگه فرض کنیم قیمت تابلو با ارزش واقعی برابر و مساوی 1000 تومن باشه ، اگه سود آوری شرکت در سال آینده 2 برابر بشه ، الزاما قیمت سهم نباید 2 برابر و مساوری 2000 تومن بشه ...
فقط زمانی که میزان سود سازی شرکت در مثلا 10 سال گذشته ، مثلا n برابر شده باشه میتونیم فرض کنیم که در 10 سال آینده سود آوری n برابر میشه و با همین فرض نسبت به قیمت گذاری روی شرکت میکنیم به به نوعی به ارزش واقعی شرکت میرسیم
در این رابطه مواردی ممکنه تاثیر گذار باشه ، مثلا سیاست ها یا تصمیماتی که در سطح کلان اعمال شده باعث میشه سود آوری یک صنعت کم یا زیاد بشه در نتیجه سود آوری شرکت در آینده برابر با گذشته نباشه و کمتر یا بیشتر بشه