خدمات جدید گوگل با نام Google Buzz معرفی شد
روز گذشته در کنفرانسی خبری، گوگل سرویس جدید خود با نام Google Buzz را معرفی کرد.
گوگل این سرویس جدید را با شعار راهی جدید برای به اشتراک گذاری معرفی کرده است. سرویس مذکور بلافاصله برای کاربران فعال شده است و امکان استفاده از آن وجود دارد. با این وجود گوگل خاطر نشان کرده است که این برنامه هنوز نهایی نشده است و توسعه آن کماکان ادامه دارد.
هدف گوگل آن است که Google Buzz را هرچه سریعتر به دیگر سرویس های خود متصل نماید. همچنین یک نسخه حرفه ای از Google Buzz راه اندازی می شود که به طور اختصاصی برای تاجران و شبکه های اقتصادی خواهد بود.
۵ قابلیت مهم در Google Buzz عبارتند از:
- Auto-following : شما به صورت خودکار افرادی را که بیشتر با آنها در تماس هستید، دنبال خواهید کرد.
- Rich, fast sharing experience : شما به آسانی می توانید فایل های خود را از هر سایتی به اشتراک بگذارید. بطور مثال به اشتراک گذاری تصاویر از Flickr برای دوستانتان.
- Public and private sharing : شما می توانید مطلبی را برای تمام دنیا به اشتراک بگذارید و یا یک گروه از کاربران مورد علاقه را مجاز به دسترسی به آنها نمایید.
- Inbox integration : بجای آنکه پیغام دریافت ایمیل برای شما ارسال شود، یک آلارم ویژه به صورت آنلاین شما را از تمامی تغییرات مطلع می سازد.
- Just the good stuff : این سرویس به صورت هوشمند فعالیت هایی را که بیشتر انجام می دهید برای شما در اولویت قرار می دهد و فعالیت های غیر مفید را به تدریج پنهان می کند.
هرچند که گوگل تمهیداتی را اندیشیده است که به وسیله آن کاربران خود می توانند مشخص نمایند چه افرادی به فایل های آنها دسترسی داشته باشند اما تنها سوالی که ذهن بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول ساخته است مسئله حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی افراد است. پیش بینی می شود سرویس موج گوگل (Google Wave) نیز با این سرویس یکپارچه شود.
تا این لحظه Google Buzz از فیس بوک پشتیبانی نداشته است اما توییتر را می توانید به آن متصل نمایید. گفته می شود با استفاده از Google Buzz حتی هنگامی که کاربر در حال جستجو در سایت ها باشد، پیغام های توییتر برای او به نمایش در خواهند آمد.
آی فون، بلک بری و نوکیا S60 اولین موبایل هایی هستند که دارای برنامه های کاربری Google Buzz شده اند.
----------------------------
رقابت فيسبوك با گوگل در انتشار اخبار
بر اساس جديدترين اطلاعات موسسه هيت وايز، فيس بوك در حال رقابت با گوگلنيوز و گوگل ريدر بهعنوان توزيع كننده محتواي خبري در اينترنت است.
به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته تحليلگر اين موسسه، گوگل ريدر 0.01 درصد از بازديدها را در اواخر ماه ژانويه براي وبسايتهاي خبري و اطلاعات داشت كه تقريبا مشابه سال گذشته است، با اين همه گوگلنيوز در 1.39 درصد از بازديدها و فيسبوك در 3.52 درصد سهيم بودند.
طبق اين گزارش، فيسبوك بهعنوان چهارمين منبع محبوب بازديدها براي خبر و وبسايتهاي رسانهيي در آخرين هفته ماه ژانويه پس از گوگل، ياهو و MSN مايكروسافت قرار گرفت.
فيسبوك در اواخر ماه ژانويه آموزش سريعي در وبلاگ اين شركت ارسال كرد كه به كاربران نشان ميداد چگونه يك فيد خبري در صفحه پروفايل خود ايجاد كنند.
وال استريت ژورنال از جمله روزنامههايي است كه از طريق يك فيد خبري در صفحه فيسبوك خود محتوا توزيع ميكند. اما گوگل با كسب درآمد تبليغاتي 22 ميليارد دلار در سال 2009 همچنان سهم برتري را در بازار تبليغات آنلاين دارد در حاليكه فيس بوك تنها 400 ميليون دلار از محل تبليغات كسب كرده است.
با اين همه اين اختلاف ممكن است با ادامه فعاليت فيس بوك در انتشار اخبار در وب به ميزان بالاتر نسبت به رقبايش، شروع به كم شدن بكند.
==========
اوجگيري دشمني اپل و گوگل با ممنوعيت آندرويد
اپل استفاده از واژه «آندرويد» را براي طراحان در توصيف برنامههايي كه براي فروشگاه App Store ارايه ميكنند، ممنوع كرد.
به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طراح برنامه Flash of Genius كه برنامهاش را با ذكر موفقيت آن در مسابقه طراحان آندرويد گوگل براي عرضه در فروشگاه App Store ارايه كرده بود، برخلاف انتظار يادداشتي از سوي بخش تاييد اپل دريافت كرد كه خاطرنشان كرده بود عبارت «فايناليست در مسابقه طراحان آندرويد گوگل» بايد از اين برنامه حذف شود.
اپل كه استفاده از نام سيستم عامل تلفن همراه آندرويد گوگل را براي هر موردي در فروشگاه دانلود برنامهاش ممنوع كرده پيش از اين نيز برنامه Google Voice را در فروشگاه برنامهاش ممنوع كرد؛ اقدام عجيبي كه حتي از سوي فدراسيون ارتباطات فدرال آمريكا نيز مورد پرسش قرار گرفت و اپل در واكنش اعلام كرد قابليت مشابه اين برنامه در آيفون وجود دارد. اپل همچنين برنامه Latitude گوگل را نيز با ادعاي شبيه بودن به برنامه نقشه داخلي آيفون رد كرد.
آنچه كه واضح است اين كه اپل اين روزها گوگل را دشمن ميداند. اين دو شركت در بازار رقابتي تلفن هوشمند رو در روي يكديگر قرار گرفتهاند اما اجازه ندادن به يك برنامه تنها به دليل استفاده از واژه آندرويد در App Store اقدام رقتانگيزي حتي از نظر استانداردهاي اپل محسوب ميشود.