• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

جن ها و شما

وضعیت
موضوع بسته شده است.

SherlockHolmes

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
15 می 2004
نوشته‌ها
3,068
لایک‌ها
825
ببينم در مذاهب ديگه هم جن هست؟ پس چطور تاثيرش بر مسيحي ها اينقدر كمه؟

يعني اونا جن ندارن!؟

بايد بگم كه يكي سوالات من در زندگي اين مسئله بوده و پاسخي براش ندارم!!

اين سوالا براي رد يا قبول نظري نيست!
 

edward

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آپریل 2004
نوشته‌ها
112
لایک‌ها
0
از نظر من كساني كه بين اسلام حوزه و خودشون / اسلام انصار با اسلامي احمدي نژاد(سواي مباحث سياسيش) / اسلام ولايت مطلقه دار با اسلام روشنفكري / ....فرق ميزارن(كاري كه جكي داره ميكنه) ميخوان سعي كنن دين رو اپديت كنن.

اين كار عملا با علماي مغز خشك اسلام كه هيچ تغييري هم راهي جز همونا نداره(مگر اينكه به بدعت من در آوردي خودتون عمل كنيد ;) ) هيچ فايده اي نداره. اسلام سالهاست كه راهي به جلو يا حتي عقب نداره. اسلام فعلي كه در ايران جاري است مطلق گرا ترين و بهمين دليل منحط ترين اسلام در كل دنياست.

اين رو هم اضاف كنم كه شيعيان مطلق پرست و همه چيز خواه زير 15% دنياي اسلام را تشكيل ميدهند. روايات / تاريخ(!) / احاديث / منابع / ....بين شيعه و سني به حدي متفاوت است كه با خوندن تاريخ صدر اسلام(بعد از فوت محمد) در تاريخ شيعه و سني شك خواهيد كرد كه بالاخره كداميك با وقوع پيوسته اند.

دين جزو نيازهاي بشره(دليل بوجود اومدن اينهمه دين و خدا و ...هم همينه) اديان همگي مورد تحريف قرار گرفتن(از جمله اسلام) و دليل تحاريفات اصولا بخشهاي حكومتي دينهاست(نمونش: ولايت فقيه كه امام وارد قانون اساسي ايران كرد موقع انقلاب) چون اين بخشهاست كه ميشه ازش استفاده كرد.

من دين رو چند بخش ميكنم:
بخش ابزاري: بدرد حكومتيون ميخوره
بخش هاي تعبدي: مثل اينكه مردها موقع وضو از روي آرنج و زنها از پشت آرنج آب بريزند و اگر گوزيدي وضو باطله و بايد تجديدش كني و استفتاء در مورد اينكه اگر زير دوش اب بري روزه ات باطل ميشه يا نه
بنظر من اين بخشها بدرد افرادي كه نيازمند زندگي تعبدي هستند ميخوره.(خيلي ها ترجيح ميدن عقلشون رو بندازن تو سطل آشغال)
و قلب دين: شناخت نفس. self realization اناليز درون
تا جايي كه من تحقيق كردم در دين هاي اصيل (اسلام مسيحي برهمايي زرتشتي ...) وظيفه اصلي مومن شناخت خودش هست. تفكر در درون هست بجاي خوندن دعاي جوشن كبير. آناليز اخلاق و رفتار هست بجاي جعفر طيار. شناخت اخلاقيات بد شخصي و سعي در رفع اونها هست نه مجبور كردن زنا به پنهان كردن موشون زير چادر و برقع. نه محدود كردن جامعه بلحاظ روابط طبيعي دخترها و پسرها و بيمار كردن كل جامعه(از 9 ساله تا 90 ساله) بلحاظ مسائل ازدواج/جنسي/عاطفي

از نظر شخص من اسلام نه راه پيش داره نه راه پس. انقلاب ايران ضربت آخريست كه نتيجش متاسفانه ديرتر از زماني كه به من سودي برسونه مشخص خواهد شد. من ميبينم روزي كه رو كه جنبش ضد دين(همونكه تو اروپا مدتها پيش بوجود اومد) در ايران خواهيم داشت. و دين جايگاه اصلي خودش رو خواهد يافت. جايگاه دين حكومت كردن نيست. جايگاه دين محدود كردن نيست
جايگاه دين ارائه الگوهاي اخلاقي و رفتاريه.
جايگاه دين تحميل فرهنگ نيست! ارائه **** فكري-اخلاقي متناسب با منطق قرن حاضر است. عالمان دين ما هنوز در پي استفتاء اينند كه اگر فردي دو سر داشت و يكي را در اب كرد آيا روزه اش باطل ميشود يا نه(اين رو شخصا در استفتائات يكي از اقايون ديده ام و خيلي بدتر از اين رو!)

ما متاسفانه متاسفانه در يك برهه برزخي بدنيا آمده ايم. برهه اي كه مشخص نيست دين چيه؟ به چه درد ميخوره؟ پس اين ادعاها با اين عملكردها چه سنخيتي داره؟ تا كي آرمانهاي مسخره جلوي چشم داشته باشيم؟ بگويمم فلاني معصوم است ولي بدانيم كه حق همه مملكت رو ضايع ميكند. بگوييم نماز خوب است ولي نمازخونها نماينده خشك مغزهاي جامعه باشند؟ بگوييم دين محدود كننده نيست ولي مجبور باشيم جلوي شيشه اغذيه فروشي ها در ماه رمضان روزنامه بچسبانيم.

خيال ميكنيد موضوع دين نحوه محاسبه تعداد ركعات نماز مسافر است؟ فكر ميكنيد اسلام به دائم الوضو بودنه؟ جمكران رفتنه؟ گريه كردن به پاره پاره هاي 1200 سال پيشه؟ سنت كربلا را زنده نگه داشتن اسلامه؟ نماز خوندن 1.5 ميليارد آدم بسوي يك خانه اسلام است؟ سينه زدن و قمه زدن و زنجير زدن و سياه پوشيدن اسلامه؟

از نظر من همه موارد بالا اعمالي نمادين براي ايجاد هاله اي مقدس و غير قابل دسترس بدور بعضي چيزهاست. انسان اومانيست امروز(همه حتي ملاها به يك معنايي اومانيست شدن) نميتونه اسلام مطلق گرايي كه وقت و نيرو و هزينه و عقل و ...رو به هدر ميده رو قبول كنه. پس يا مجبوره تغييرش بده(و به چيزي كه دوست داره عمل كنه) يا كلش رو رد كنه.

اكثريت ما جرات قبول نكردن اسلام رو نداريم(بلحاظ دروني) پس يا بايد بسوزيم و كژدار و مريض پيش بريم يا عقل بخرج بديم و هسته دين رو بگيريم و مابقيش رو تف كنيم بيرون كاري كه مسلما بچه هامون 50 سال ديگه خواهند كرد.
 

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
بحثهاي عقيدتي و سياسي رو هميشه با دشمناتون انجام بدين نه دوستانتون! چون:

1- هيچ كس عقيده اش رو نادرست نميدونه و به صرف بحث عقيده اش رو عوض نميكنه! فقط خودتون رو فرسوده ميكنين.
2- اگر واقعا كسي رو در بحث مغلوب كنيد بهرحال بايد ضعف عقايد و استدلالهاش رو ثابت كنين و اين يعني كه اثبات اينكه طرف شما از نظر عقل و منطق دچار ضعف هست! اينكار چه نتيجه اي جز از بين رفتن دوستي و جايگزيني اون با كينه و دشمني و حداقل كدورت و دلگيري داره؟
3- اينكه كسي مثل شما فكر نميكنه دليلي بر اين نيست كه از شما كمتر ميفهمه چون برعكسش هم ميتونه صادق باشه!
4- اصولا اگر براي طرف مقابل احترام قايل باشين نميتونين تمام استدلالها و قدرت منطقتون رو استفاده كنين چون احساس ميكنين ممكنه بهش بربخوره !

از همه مهمتر اينكه در بحثهاي اعتقادي بخصوص ديني طرفين در موقعيت يكسان نيستن. يعني اوني كه معتقد هست در امنيت قرار داره ولي طرف مقابلش ممكنه احساس ناامني كنه بنابراين يا كوتاه مياد يا بعضي نكات كليدي رو مجبور ميشه چشم پوشي كنه!

در اين مبحث مربوط به اجنه يا موجودات هوشمند غير انسان هم بحث علمي نتيجه اي نخواهد داشت. پيشنهاد ميكنم اون رو به بحث در مورد موجودات فرازميني يا پري دريايي يا فرشته مهربون! يا هر چيزي ديگري غير از جن تغيير بديد تا بحث از حالت اعتقادي خارج بشه!
 

edward

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آپریل 2004
نوشته‌ها
112
لایک‌ها
0
به نقل از mazoolagh :
بحثهاي عقيدتي و سياسي رو هميشه با دشمناتون انجام بدين نه دوستانتون! چون:

1- هيچ كس عقيده اش رو نادرست نميدونه و به صرف بحث عقيده اش رو عوض نميكنه! فقط خودتون رو فرسوده ميكنين.
2- اگر واقعا كسي رو در بحث مغلوب كنيد بهرحال بايد ضعف عقايد و استدلالهاش رو ثابت كنين و اين يعني كه اثبات اينكه طرف شما از نظر عقل و منطق دچار ضعف هست! اينكار چه نتيجه اي جز از بين رفتن دوستي و جايگزيني اون با كينه و دشمني و حداقل كدورت و دلگيري داره؟
3- اينكه كسي مثل شما فكر نميكنه دليلي بر اين نيست كه از شما كمتر ميفهمه چون برعكسش هم ميتونه صادق باشه!
4- اصولا اگر براي طرف مقابل احترام قايل باشين نميتونين تمام استدلالها و قدرت منطقتون رو استفاده كنين چون احساس ميكنين ممكنه بهش بربخوره !

از همه مهمتر اينكه در بحثهاي اعتقادي بخصوص ديني طرفين در موقعيت يكسان نيستن. يعني اوني كه معتقد هست در امنيت قرار داره ولي طرف مقابلش ممكنه احساس ناامني كنه بنابراين يا كوتاه مياد يا بعضي نكات كليدي رو مجبور ميشه چشم پوشي كنه!

در اين مبحث مربوط به اجنه يا موجودات هوشمند غير انسان هم بحث علمي نتيجه اي نخواهد داشت. پيشنهاد ميكنم اون رو به بحث در مورد موجودات فرازميني يا پري دريايي يا فرشته مهربون! يا هر چيزي ديگري غير از جن تغيير بديد تا بحث از حالت اعتقادي خارج بشه!
قبول دارم يكي از مهمترين روشهاي اسلام مطلق گراي شيعيان امروزي ايران پاك كردن صورت مسئله است
:)
 

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
به نقل از SherlockHolmes :
ببينم در مذاهب ديگه هم جن هست؟ پس چطور تاثيرش بر مسيحي ها اينقدر كمه؟

يعني اونا جن ندارن!؟

بايد بگم كه يكي سوالات من در زندگي اين مسئله بوده و پاسخي براش ندارم!!

اين سوالا براي رد يا قبول نظري نيست!

در همه اديان از اين دست اعتقادات هست ولي شما با اون معتقدهاشون برخورد نداشتي چون معمولا نه توي فيلمها هستن و نه سايتهاي متعارف اينترنتي و ...
ضمنا همينكه در مورد جن سوال ميكني يعني اون رو قبول نداري و جواب قانع كننده ميخواي. اين ميتونه منجر به انگ بيديني بشه. اين بحثها اينجاشه كه خطرناك ميشه. همون پري دريايي و پاك كردن صورت مساله بهتره!
 

Niaz

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,407
لایک‌ها
16
سن
42
محل سکونت
Tabriz
5 تا پست بزنيد بريم صفحه 3 :blush: يك سلسله مقالات رو ميخوام پست كنم ...

چند روز پيش تو isforum پست كردم استقبال خوبي شد .
 

Farshad.M

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 می 2005
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
0
به نقل از athar :
اون معجزاتی هم که فرشاد عزیز عرض کردند به نظر من وجود نداشته. اگه هم وجود داشته باشه قابل توضیح هست. دیوید کاپرفیلد تونست مجسمه آزادی رو غیب کنه. آیا از طرف خدا این قدرت به اون داده شده؟ اگر هم داده شده باشه (مثلا برای کسی که ادعا میکنه خداوند به اون دستی داده که باهاش انرژی درمانی میکنه) ادعای پیامبری میکنه؟
اطهر جان معجزه به پديده اي گفته ميشه كه با شعبده بازي و سحر و جادو تفاوت دارد از زمين تا آسمون به 6دليل:
1- ديويد كاپرفيلد و امثال او حالا با هر درجه اي از مهارت و توانايي كه ميخواهند باشند(غيب كردن يك خرگوش يا مجسمه زياد تفاوتي با هم ندارند) با تمرين ها و مرارت هاي و آموزش هاي بسيار و طي ساليان دراز و يا اصلاً خيلي كمتر به اين شهرت و مهارت دست پيدا كردند ولي معجزه در آن واحد و بدون هيچگونه تمرين و آموزشي بر پيامبر نازل ميشود و فقط به اراده خداوند كه بسيار فراتر از سحر يا شعبده بازي ميباشد.
2- معجزه در دايره توانايي هاي بشر عادي نميباشد و مختص مردان خدا با درجات مختلف و شدت كمتر و زيادتر ميباشد و اينكه شما ميفرمائيد ديويد كاپرفيلد مجسمه آزادي رو غيب كرد دليلي بر رد معجزه نيست بلكه اين هم نوعي تردستي و شعبده بازي از نوع بسيار ماهرانه آن است كه ديويد جان با مهارت تمام انجام داد كه منحصر به خود او نيست و چه بسا افراد بسياري كه هر روزه در دنيا اين اعمال را به اختيار خود انجام ميدهند.
3- ساحران وشعبده بازان از اين راه نان ميخورند حالا شايد با مهارتي كمتر از كاپرفيلد و يادتون باشه كه پيامبران از اين راه كسب درآمد نميكردند و فقط قصد الهي داشتند.
4- پيامبران هيچگاه به اذن و اراده خود در اين كار وارد نميشدند و فقط به اذن خداوند و در راه هدايت دست به معجزه مي زدند.
5- معجزه داراي اثري ابدي و كامل و حقيقي ميباشد بر خلاف سحر و شعبده كه اثري ناپايدار و محو شدني دارد اگر به معجزات پيامبران نگاه بيندازيد متوجه خواهيد شد به طور مثال تبديل شدن عصاي حضرت موسي به اژدها و بلعيدن عصاهاي به ظاهر مار شده كه كاملاً عملي حقيقي و غير قابل برگشت بود و اين امر واقعاً اتفاق افتاده بود. در حالي كه عصاي ساحران با تاثيرپذيري مردم از افكار و تلقين ساحران و فقط و فقط به چشم مردم مار بود و گرنه عصاي بيچاره همون عصا بود ;) و يا غيب كردن مجسمه كه خواه ناخواه مجسمه بايد سرجايش برمي گشت و به هر حال وجود خارجي داشت.
6- در مورد انرژي درماني هم اينكه بر خلاف انرژي كه به تدريج حالا چه خيلي زود چه خيلي دير بيماري را اگر بتواند 100درصد درمان كند(اگر بتواند) معجزه به صورت يكباره و در آن واحد بيماري را شفا مي دهد كه اين كاملاً بر خلاف اصول انرژي درماني ميباشد.

فكر ميكنم بحث منحرف شد به هر حال ببخشيد ... موضوع ناخواسته به اينجا كشيده شد ...
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
فرشاد عزیز
تنها مدرک شما از این حرفهایی که زدی مذهب و دینت هست که من به هیچ وجه اون رو قبول ندارم. پس به نتیجه ای نمیرسیم. شما هر وقت این حرفها رو تونستی با دلایل علمی غیر از اسلام ثابت کنی اون موقع حرفی نیست. تمام چیزهایی که گفتی روایت از دین بوده پس من به هیچ وجه اونها رو قبول نمیکنم. :)
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
به نقل از Niaz :
5 تا پست بزنيد بريم صفحه 3 :blush: يك سلسله مقالات رو ميخوام پست كنم ...

چند روز پيش تو isforum پست كردم استقبال خوبي شد .
بيا اين پستو زدم تا كار زودتر پيش بره
مقاله رو بذار ديگه :rolleyes:
 

N e M e S i S

Registered User
تاریخ عضویت
20 ژوئن 2005
نوشته‌ها
329
لایک‌ها
0
سن
40
محل سکونت
گرگان
با سلام .
من چند تا تجربه دارم که برای خودم اجرا شد . در مورد جن نیست چون من خودم مشاهده گر این مخلوق خداوند نبودم . این ها هیچ کدام بر پایه دین نیست و تجار بیست که من به دست آوردم و هیچ اغراق در آنها وجود ندارد .
در ماه محرم چند ساله پیش که فکر میکنم 2 یا 3 ساله پیش بود . من به کوه رفته بودم و درست قبل از آشورای حسینی به خونه برگشتم که دیدم داداشم توی حال پایین نشسته . برام تعجب داشت که سره کامپیوتر من نیست . بعد از اینکه یالا رفتم دیدم اومده دنباله من و پشت چار چوبه در ایستاده و داره گریه میکنه . بعد از پرسیدن دلیل گریه به این پی بردم که این استاد روز قبل در حال گوش دادن آهنگ بودند که دو تا از بلند گوها با بلند شدن از روی میز به اطراف پرت شده و این استاد هم دو تا پا داشت دو تا دیگه هم قرض کرد و در رفته . این اولین تجربه به در اتاق من بود . دومین تجربه این بود که پارسال همین موقع های سال که من یک قرار مهم داشتم و قرار من هم ساعت 8 بود و من هم ساعت نذاشتم که بیدار به شم تقریبا ساعت 7.45 دقیقه کامپیوترم روشن شد . من رو از خواب پرونده .
به نظر خودم با گفته های داداشم حادثه اولی خیلی واقعه بینا نه تر بود نسبت به حادثه دوم . ولی این پایان ماجرا نبود .
نمیدونم شما هم این احساس رو مثل من دارین یا خیر .
بعضی از شب ها یک احساس بدی دارم . شاید بگین برای اینکه شام زیاد خوردم . ولی این جور نیست . وقتی میخوام بخوابم یک احساس بدی دارم . وقتی چشمام رو میبندم احساس میکنم یکی داره نگاهم میکنه . احساس میکنم یکی درست صورتش رو جلوی صورت من روی بالش گذاشته . بعد که چشمام رو باز میکنم هیچ چیزی نیست . بعضی وقت ها که بالا تو اتاقم تنها هستم فکر میکنم یکی نکارم و داره من رو نگاه میکنه . نمیدونم . شاید همه اینها تصورات فکر خسته من باشه .
 

Niaz

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,407
لایک‌ها
16
سن
42
محل سکونت
Tabriz
ممنون spiro جان

مقالاتي كه پست ميكنم copy/paste مستقيم از خانواده سبز هستش .
 

Niaz

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,407
لایک‌ها
16
سن
42
محل سکونت
Tabriz
مستوری به نام جن

مقدمه
در طول حيات هر انسانی موقعيتهايی وجود دارد كه نقطه عطفی در زندگی او به شمار می آيند و چه زيباست كه اين نقطه عطف به سمت آگاهی و كمال باشد. قدم گذاردن در وادی ناشناخته و رسيدن به دانش و آگاهی شايد يكی از بزرگترين نقاط عطف در زندگی من بوده باشد. من هم مثل بسياری از افراد، شناختم از جن تنها در گفته ها و شنيده هايی خلاصه می شد كه بيشتر به افسانه و قصه نزديك بودند تا واقعيت، ولی امروزه پس از ماهها تحقيق و مطالعه به اين باور رسيده ام كه جن يك افسانه و خرافه نيست، «جن يك واقعيت مسلم است».

موجودات ماوراء‌الطبيعه
شايد به جرات بتوان بحث در وادی موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشری دانست، چه در ميان عوام و چه در ميان روشنفكران، دانش پژوهان ومحققين هر عصر. از اين رو بعد از گذشت قرنها اين بحث هنوز هم به همان تازگی دنبال شده و چنانچه وقتی نوشته ای، گفتگويی، داستانی و يا حتی فيلمی درمورد آن تهيه می شود از استقبال عموم برخوردار می گردد، چرا كه بشر هميشه تشنه برداشتن حجاب از مستورهای پيرامون خويش است، تا بتواند حس غريزی كنجكاوی خود را نسبت به اين موجودات، به طريقی تسكين بخشد. شايد يك وجه اشتراك را بتوان در ميان عوام و روشنفكران و دانشمندان يافت و آن شك و ترديد نسبت به واقعيت وجودی آنان است؛ چرا كه حتی سير تكاملی علم در قاره اروپا و امريكا هم نتوانسته آن را از محالات بداند و علی رغم همه پيشرفتهای علوم بشری هيچ راه حل علمی برای پی بردن به چگونگی اين موجودات عنوان نشده و همه چيز مانند ازل در شك و ترديد است. اما در جهان بينی اسلامی همه چيز زيبا و بجا آفريده شده است،حتی موجود ماوراءالطبيعه‌ای با نام «جن»، موجودی كه حتی برخی از مسلمانان، روشنفكران و دانش پژوهان در زمينه دينی يا به ديده شك و ترديد در آن نگريسته، و يا سكوت كرده اند.

جن يك واقعيت است يا افسانه
در ميان انسانها بر سر خلقت **** عالم دو ديدگاه كلی وجود دارد، عده ای كه همه چيز را ناشی از خلقت ذات الهی می دانند و گروهی ديگر كه سرمنشا خلقت **** عالم را در طبيعت جستجو می كنند. اگرچه ميان آنان اختلاف نظرها بسيار عميق و اساسی است، ولی هيچ يك از اين دو گروه نتوانسته اند وجود موجودات ماوراؤالطبيعه را انكار كنند. آنهايی كه خداباورند و به روح و معاد معتقدند (غير از مسلمانان) از آنها به عنوان ارواح خبيثه و يا ارواح شرير و يا شيطان ياد می كنند، برخی هم آنها را موجودات فضايی قلمداد می كنند، ماديون هم كه اعتقادی به ذات الهی و قدرت پروردگار ندارند، اين موجودات را همان انسانهای اوليه ای می دانند كه در سير تكامل بين انسان و ميمون حيران مانده و به شكل و شمايل غريب درآمده اند و يا حتی برخی از آنان معتقدند كه اينان انسانهای وحشی و بدوی در اعماق جنگل هستند و گاهی خود را نمايان ساخته و موجب اذيت و آزار انسانهای متمدن می شوند. و اما مسلمانان : بنا به نص صريح قرآن، موجودات عالم به سه گروه گروه تقسيم می شوند: ۱ـ جمادات ۲ـ نباتات ۳ـ حيوانات؛ كه يا دارای عقلند مانند انسان، فرشتگان و جنيان و يا فاقد عقل و شعورند مانند حيوانات و باز بنا به آيات نورانی قرآن كريم، بايد بدانيم كه بدون هيچ شك و ترديدی موجودی با نام «جن» در جهان آفرينش وجود دارد كه از نظر تكليف و شايستگی مورد خطاب پروردگار قرارگرفته و مشابه انسان می باشد، چرا كه، ۱ـ سی و چهار بار نام جن در قرآن كريم آورده شده است. ۲ـ هفتاد و دومين سوره قرآن با نام اين موجود مزين گرديده است. ۳ـ احاديث و روايات فراوانی از پيامبر اكرم (ص)، حضرت علی (ع)، امامان و بزرگان علوم دينی در اين خصوص، موجود بوده و در دسترس قرار دارد. ۴ـ به وسيله بسياری از انسانها رويت شده اند. به آياتی از قرآن كريم كه وجود جن را مبرهن می داند اشاره می كنيم:
O سپاهيان سليمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمده و به صف می رفتند. (سروه نمل، آيه ۱۷)
O برای خدا شريكانی از جن قرار دادند و حال آن كه جن را خدا آفريده است. (سوره انعام، آيه ۱۷)
O بگو اگر جن و انس گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند، نمی توانند، هر چند كه يكديگر را ياری دهند. (سوره اسرا، آيه ۸۸)
O سخن پروردگارت بر تو مقرر شد كه جهنم را ازجن و انس انباشته می كنيم. (سوره هود، آيه ۱۱۹)
O ای گروه جنيان و آدميان، اگر می توانيد كه از قطر آسمان و زمين بگذريد، بيرون رويد ولی بيرون نتوانيدرفت مگر با قدرتی. (سوره الرحمن، آيه ۳۳)
O مرحوم شيخ مفيد در كتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی كه پيامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبيله بنی مصطلق از مدينه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناك و صعب العبوری رسيد. اواخر شب جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد كه طايفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مكر و شر و آزار و اذيت شما و اصحابتان را دارند». (ارشاد ص ۳۹۹)
O از حضرت امام صادق (ع) روايت شده : روزی حضرت رسول (ص) نشسته بود، مردی به خدمتشان رسيد كه بلندی قامتش مثل درخت خرما بود. سلام كرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود: «خودش و كلامش شبيه جن است». سپس به او فرمود: كيستی؟ عرض كرد: من هام، پسر هيم، فرزند لاتيس، پسر ابليس هستم (بحارالانوار ص ۸۳)
O بانو حكيمه دختر امام كاظم (ع) گويد: «برادرم امام رضا (ع) را ديدم كه جلو در اتاقی با كسی صحبت می كرد در حالی كه تنها بود، عرض كردم: با چه كسی سخن می گوييد؟ فرمودند: فردی از جن آمده تا مسائلی بپرسد و از چيزهايی شكايت كند» (اصول كافی ص ۳۹۵)
O علامه طباطبايی (ره) می فرمودند: «روزی آقای بحرينی كه يكی از افراد معروف ومشهور در احضار جن و از متبحرين در علم ابجد و حساب مربعات بود در مجلس ما حضور يافت،چادری آوردند، دو طرفش را به دست من داد و دوطرف ديگر را به دستهای خود گرفت. اين چادر به فاصله دو وجب از زمين فاصله داشت. در اين حال جنيان را حاضر كرد، صدای غلغله و همهمه شديدی از زير چادر برخاست. چادر به شدت تكان می خورد چنان كه نزديك بود از دست ما خارج شود. من محكم نگه داشته بودم، آدمكهايی به قامت دو وجب در زيرچادر بودند و بسيار ازدحام كرده و تكان می خوردند و رفت و آمد داشتند، من با كمال فراست متوجه بودم اين صحنه، چشم بندی و صحنه سازی نبوده و صد درصد وقوع امر خارجی بوده است» (رجايی، تهرانی جن و شيطان ص ۴۷)
اينها شمه ای بود از آيات قرآن كريم و احاديث و روايات كه هر گونه شك و شبهه ای را در وجود واقعيت جن به يقين تبديل می سازد.

جن چگونه موجودی است؟
به واقع جن چگونه موجودی است و آيا می توان توسط علوم پيشرفته امروزی آن را اثبات كرد؟جن در لغت به معنای مستور و پوشيده است،همان طور كه بچه در رحم و پنهان از چشم ما را «جنين» گويند و جنت اشاره به باغی است كه درختان آن مانع از به چشم آمدن زمينش می گردد. و شايد علت شك و ترديد در وجود جن نيز همان مستور و پنهان بودنش از انظار و حس بشری است، كه علت آن در ذات خلقتش نهفته است. قرآن كريم خلقت جن را چنين بيان می دارد:
O و جان (كه در بعضی از متون اسلامی آمده است، جان پدر جن است همان طور كه آدم، پدر انسان) را پيشتر، از آتش زهرآگين آفريديم. (سوره حجر، آيه ۲۷)
O خدا انسان را از گل خشك شده ای چون خاك سفال آفريد و جنيان را از شعله ای بی دود. (سوره الرحمان، آيه ۱۴ و ۱۵)
O مرا از آتش خلق كردی و او (انسان) را از گل آفريدی. (سوره اعراف، آيه ۱۲)
از اين آيات در می يابيم كه جن، آتش است و انسان از جنس خاك، و اين چنين دريافت می شود كه جنيان قبل از انسان خلق شده اند، و از آن جايی كه هر دو از ماده آفريده شده اند پس مادی هستند، ولی دو تفاوت اساسی آنها را از ساير موجودات متمايز می سازد:
۱ـ می توانند خود را به هر شكل و قيافه ای درآورند (آكام المرجان) (به استثنای پيامبران و ائمه معصوم و بنا به برخی روايات حتی احدی از شيعيان).
۲ـ از چشم موجودات ديگر پنهانند. ملاصدرا پنهان و آشكار شدن جن را با هوا قياس می كند و اين طور عنوان می دارد: «بدن های لطيف آنها در الطاف و نرمی متوسط بوده و از اين رو آماده جدايی و يا گردآمدن هستند، چون گرد هم آيند قوام آنها بهتر گشته و مشاهده می گردند و چون جدا گردند قوامشان نازك و جسمشان لطيف می شود و از ديده پنهان می مانند، مانند هوا كه وقتی ذراتش گرد هم می آيند غليظ می شود و به صورت ابر درمی آيد و وقتی ذرات از هم جدا می شوند لطيف شده و ديده نمی شوند.» (ملاصدرا، مفاتيح الغيب)
همين ذات وجودی جنيان به آنها اين امكان را می دهد كه خود را به هر شكلی و با هر حجمی درآورند، چه به اندازه سرسوزن و چه در اندازه اتاقی بزرگ. آنها به واسطه همين ويژگی، بعد زمان برايشان معنا ندارد، و مسافتی را كه بشر مدتها بايد آن را طی كند، در لحظه ای می پيمايند و اعمالی را كه از توان انسان خارج است آنها به راحتی قادر به انجامش هستند. عمده ترين علت شك و ترديد در وجود آنان هم همين پنهان بودن از چشم انسانهاست، كه البته از نظر علمی هم توجيه پذير است. چرا كه در جهان هستی چيزهای زيادی وجود دارد كه به چشم ما قابل رويت نيستند ولی قدرتشان از نظر جسمی از انسان به مراتب بيشتر است، مثل الكترونها، امواج الكتريسيته، نورهای ماورای بنفش، اشعه ايكس، باكتريها و ويروسها، آميب ها، جانداران تك سلولی و از همه مهمتر ذات اقداس الهی كه ديده نمی شود ولی كدام عقل سليمی می تواند آن را انكار كند؟ بنابراين صرف اين كه با حواس خود قادر نيستم آنان را درك كنيم، دليل بر نبودن آنها نيست.

آيا جن ها برتر از انسانند؟
همه ما واژه «از ما بهتران» را به كرات شنيده ايم. اين واژه در فرهنگ عاميانه ما اغلب برای جن به كار می رود ولی آيا واقعا اين چنين است؟ آيا جن موجودی برتر از انسان است؟ خداوند در قرآن كريم می فرمايد: «و ما فرزندان آدم را بر بسياری از مخلوقات خود برتری و فضيلت كامل بخشيديم.» (سوره اسرا، آيه ۷۰)
و همچنين واجب شدن سجده شيطان و فرشتگان بر انسان نيز، خود دليلی برای برتر بودن نوع انسان است در پيشگاه خداوند. يك انسان كامل بر همه موجودات برتری دارد و حتی بعضی از انسانها كه راه برقراری ارتباط با جنيان را می دانند (مديوم‌ها) می توانند بر آنها تسلط يابند. باز به قرآن كريم استناد می كنيم كه می گويد: «از پريان بودند كه به فرمان پروردگارش برايش كار می كردند و هر كه از آنان از فرمان سرمی پيچيد به او عذاب آتش سوزان را می چشانديم. برای وی هر چه می خواست از بناهای بلند و تنديسها و كاسه هايی چون حوض و ديگهای محكم می ساختند. » (سوره سبا، آيه ۱۲و ۱۳)
اگر چه قرآن كريم در مورد تسلط بر جن فقط از حضرت سليمان ياد كرده است ولی در بسياری از كشورها و حتی در كشور خودمان هم نمونه های زيادی ديده شده كه اشخاصی با عنوان جن گير و يا احضاركنندگان ارواح توانسته اند از آن ها بهره گيرند، كه البته در مبحثی جدا به آن خواهيم پرداخت. در هر حال بايد دانست كه در پيشگاه خداوند انسان، اشرف مخلوقات است و يك انسان كامل و مومن بر همه خلايق برتری دارد.

حيات و زيستن جن بر روی زمين چگونه است
بنا بر آيه كريمه قرآن:
O اين موجود عجيب پيش از آفرينش انسان، خلق شده است. (سوره حجر، آيه ۲۷)
O جنيان از شعله های آتش آفريده شده اند. (سوره الرحمن، آيه ۱۴)
O جنيان چون انسانها دسته دسته به دنيا آمده اند، تا زمان مرگ زندگی كرده و بعد به جهان آخرت خواهند رفت. (سروره فصلت، آيه ۲۵)
O آنها نيز نر و ماده دارند. (سوره جن، آيه ۶)
O آن ها نيز تمايلات نفسانی دارند. (سوره الرحمن، آيه ۵۶)
O تعداد جنيان بيش از آدميان است. (سوره انعام، آيه ۱۲۸)
همان طور كه پيش از اين گفته شد، جن موجودی است مادی كه از آتش خلق شده است. از آنجايی كه ماده است، بنابراين حيات دارد و از آنجايی كه دارای حيات است و طبق آيات الهی زاد و ولد می كند پس نر و ماده دارد، خواب و خوراك دارد و پايان زندگی اش با مرگ توام است و باز بنا بر آيات كريمه، زندگی پس از مرگ نيز خواهد داشت كه در مبحث ديگری به آن خواهيم پرداخت.

تغذيه جنيان
از آنجا كه هر موجودی برای ادامه حيات خود احتياج به تغذيه و خوراك دارد جنيان نيز به طور قطع از چيزهايی تغذيه می كنند. چنان كه «ابن بابويه» نقل كرده است: «گروهی از طايفه جن خدمت پيامبر اكرم (ص) شرفياب شدند و عرض كردند: ای رسول خدا چيزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا را به آنها عطا كرد.» (وسايل الشيعه، جلد۱، ص ۲۵۲)
و نيز امام صادق (ع) می فرمايد: «استخوان و ضايعات غذای جنيان است». (وسايل الشيعه)

سخن گفتن جنيان
فطرت انسان به گونه ای است كه او را محتاج به سخن گفتن و ارتباط برقرار كردن با همنوعان خود ساخته است. از طرفی اصوات در حيوانات هم به طريق علمی و هم تجربی ثابت شده و همچنين در قرآن و روايات ذكر شده كه بعضی از پيامبران (مانند حضرت نوح و سليمان) زبان حيوانات را دانسته و می توانستند با آنها سخن گويند، در جنيان نيز به همين گونه است، از آنجايی كه جنيان نيز مادی هستند و زندگی اجتماعی آنها ايجاب می كند كه با يكديگر سخن بگويند، پس به طور قطع و يقين آنها اصواتی برای انتقال مفاهيم به يكديگر دارند ولی در فهم ما نيست. البته كسانی می توانند به طريقی حرفهای آنها را دريابند و با آنها سخن گويند; چنانكه حضرت رسول و برخی از امامان با آنها صحبت می كردند و افرادی بنا بر تواناييهای خاصی می توانند با آنها ارتباط برقرار كنند. (ارتباط دهندگان يا جن گيران) از امام صادق (ع) نقل شده است : «روزی اميرالمومنين (ع) در كوفه بر فراز منبر مشغول خطبه بود كه ناگهان اژدهايی در حالی كه به شدت به طرف مردم می دويد و آنها از او می گريختند پديدار شد. حضرت فرمود: «راه را برای او باز كنيد. » اژدها جلو آمد و از منبر بالا رفت و پاهای حضرت (ع) را بوسيد و خود را به پاهای مبارك حضرت ماليد و سه بار دميد، سپس پايين آمد و رفت و حضرت خطبه را ادامه داد. وقتی مردم توضيح خواستند ايشان فرمود: او مردی از جن بود كه می گفت : فرزندش را يكی از انصار به نام جابر بن سميع، بدون اين كه به او آزاری رسانده باشد با سنگ كشته است و اكنون خون فرزندش را می طلبيد.» (بحارالانوار، ص ۱۷۲) قابل ذكر است، دری كه اژدها از آن وارد و خارج شده بود به «باب الثعبان» (درب اژدها) مشهور شد.
پس از شهادت اميرالمونين (ع)، معاويه كه نمی خواست ذكری از فضايل آن حضرت گفته شود دستور داد فيلی آوردند و به آن در بستند. آن‌قدر فيل را در آنجا نگاه داشت تا به باب‌الفيل مشهور شد و هم اكنون نيز، «باب الفيل» (درب فيل) ناميده می‌شود.
(بحارالانوار،ص ۱۷۱) در شماره آينده در رابطه با مكان زندگی، توليد مثل، خواب، مرگ، تكاليف و... جنيان خواهيم نوشت. شماره بعد مجله را بخوانيد.




خواندني‌ها

در شماره گذشته در رابطه با جنيان برای شما نوشتيم كه آيا آنان موجوداتی ماورالطبيعه هستند؟ آيا واقعيت دارند؟ يا افسانه است؟ آنها چه موجوداتی هستند؟ آيا برتر از انسان می‌باشند! حيات و زيست آنان چگونه است و همچنين تغذيه و سخن گفتن آنان
و اينك ادامه مطالب شماره گذشته...

مكان جنيان
از آنجايی كه نوع خلقت جنيان با انسانها و حيوانات متفاوت است، واضح است كه مكان زندگی آنها نيز متناسب با نوع خلقت آنها باشد، ولی آن مكانها كجاست. در بين عوام شايع است كه زيرزمينها، جاهای تاريك و مرطوب مانند حمامها، چاهها و عمق جنگلها جايگاه جنيان است. اما بررسی ها حاكی از آن است كه قطعا آنها در جايی زندگی می‌كنند كه از انسانها به دور باشند. در روايتی از امام صادق (ع) نقل شده كه: «در وادی شقره (بيابانی كه رنگ خاكش سرخ مايل به زرد است) نماز نخوان، زيرا در آن جا منازل جن است.» (وسائل الشيعه، ص ۴۵۲) قابل ذكر است يكی از معروفترين مساجد مكه با نام «مسجد الجن» در غرب شهر مكه محل نزول جنيان در مكه است و مستحب است حاجيان در آن مسجد رفته و دو ركعت نماز به جا آورند.

توليد مثل جنيان
آنچه مسلم است اين است كه بنابر ذات وجودی جنيان آنها نيز مانند انسان دارای غريزه جنسی بوده و توالد و تناسل دارند و لازمه ادامه و بقای نسلشان آميزش جنس مونث و مذكر است، اما اين سوال كه آيا آنها هم مانند انسانها و يا ساير جانداران با عمل لقاح
و تشكيل نطفه تولد می‌يابند، چيزی نيست كه از كلام خداوند بتوان استنباط كرد ولی ابن عربی در فتوحات گفته است: «تناسل بشر به القای آب نطفه در رحم است و تناسل جن به القای هوا در رحم اثنی (جنس ماده) می‌باشد». (جن و شيطان ص ۵۷)
روايتی است از بخشی از وصيت حضرت رسول (ص) به اميرالمومنين (ع) كه فرمود: «ای علي، در شب اول، وسط و آخر ماه آميزش مكن و... همانا جنيان در اين سه شب به پيش زنان خويش (برای مقاربت) می‌روند». (وسائل الشيعه، ص ۹۱) و در آيه ای برای وصف حوريان بهشتی آمده است: «حوريان بهشتی را قبل از شوهرانشان، نه آدمی و نه جن دست زده است». (سوره الرحمن، آيه ۵۶ و ۷۴)

خواب جنيان
«الله خدايی است كه هيچ خدايی جز او نيست. زنده و پاينده است. نه خواب سبك او را در برمی گيرد و نه خواب سنگين». (سوره بقره، آيه ۲۵۵) و از حضرت صادق (ع) روايت است كه می‌فرمايند: «به غير از خداوند متعال همه خواب دارند، حتی فرشتگان». (ميزان الحكمه، ص ۲۵) و حديثی است از رسول خدا(ص) كه می‌فرمايند: «خواب به چهار گونه است، پيامبران به پشت می‌خوابند، مومنين به دست راست، كافرين و منافقين به دست چپ و شياطين به رو می‌خوابند». (شيخ حر عاملي، ص ۱۰۶۷) آنچه از اين مطالب می‌توان دريافت اين است كه به غير از ذات اقدس الهی همه موجودات دارای خواب هستند.

مرگ جنيان
جنيان نيز مانند هر جانداری همان طور كه دارای حيات هستند مرگ هم شامل حالشان می‌شود. چنان كه در قرآن كريم آمده: «و بر آنها (خطا كاران) نيز همانند پيشينيانشان از جن و انس عذاب مقرر شد». (سوره فصلت، آيه ۲۵) «به ميان امتهايی كه پيش از شما بوده اند، از جن و انس در آتش داخل شويد». (سوره اعراف، آيه ۳۸) از اين آيات چنين برمی آيد كه نه تنها آنها هم مانند
انسان مرگ دارند، بلكه مانند انسان از عقوبت خدا بر حذر نيستند....

-----
ادامه در پست بعدي ...
 

Niaz

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,407
لایک‌ها
16
سن
42
محل سکونت
Tabriz
تكاليف جنيان در مقابل ذات پروردگار
همان طور كه در مباحث قبل گفتيم، انسان فرشته و جن سه موجودی هستند كه بنابر مصلحت خداوندخلق شده اند و هدف از آفرينش آنها نيز عبادت پروردگار است. چنان كه در قرآن كريم آمده است: «جن و انس را جز برای پرستش خود نيافريده ام». (سوره ذاريات، آيه ۵۶) ناصر خسرو نيز اين طور می‌سرايد: داخل اندر دعوت او جن و انس تا قيامت امتش هر نوع و جنس جن نيز مانند انسان مختار است و حق انتخاب دارد و مانند ما در اجرای قوانين دينی مكلف است، چگونگی عبادت و اجرای احكام در ميان آنها، مشخص نيست ولی آنچه مسلم است، اين است كه پيامبرانی كه برای هدايت مخلوق برگزيده شده اند، جنيان را نيز هدايتگرند. چنان كه علامه طباطبايی (ره) فرمودند: «اتفاقا در اين باره از خود جنيان هم سوال شده كه آيا پيغمبر شما از جنس خود شماست؟ در پاسخ گفته اند: «پيامبران ما انسانند و اينك ما به رسالت حضرت ختمی مرتب ايمان آورده ايم و او را آخرين پيامبر می‌دانيم». (جن و شيطان) از بسياری از آيات، روايات و احاديث نيز اين طوراستنباط می‌شود كه بعضی از جنيان كافر و بعضی مسلمانند و حتی قبل از ظهور اسلام برخی از آنها
يهودی بوده اند كه بعد از اسلام به پيشگاه حضرت محمد(ص) آمده و مسلمان شده اند، و برای آنها عقوبتی همانند عقوبت انسانها در نظر گرفته می‌شود. در قرآن آمده است: «بعضی از ما مسلمانند و بعضی از حق دور و آنان كه اسلام آورده اند در جست
و جوی راه راست بوده اند، اما آنان كه از حق دورند هيزم جهنم خواهند بود و اگر بر طريق راست پايداری كنند، از آبی فراوان سيرابشان كنيم». (سوره جن، آيه ۱۴، ۱۵ و ۱۶) از آيه اين چنين برمی آيد كه جنها همانند انسان به گونه های مختلفند، بعضی كافر و بعضی فاسق و ظالم البته برخی نيز نيكوكار و صالح بوده و دارای عقايد مختلف و اديان مختلف هستند. در سوره احقاف آمده است كه: «حضرت رسول (ص) پس از آن كه از مكه به طايف رفت تا مردم را به سوی اسلام دعوت كند، كسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد، در بازگشت به محلی رسيد كه آن را «وادی جن» می‌گفتند، شب را در آنجا ماند و به تلاوت آيات الهی
مشغول شد، در آن هنگام گروهی از جنيان صدای صوت آن حضرت را شنيدند، پس از آن كه رسول اكرم (ص) از تلاوت فراغت يافت، جنيان به سوی قوم برگشتند و اين طور مشاهدات خود را بازگو كردند: «ای قوم، كتابی را شنيديم كه بعد از موسی نازل شده و تصديق كننده مطالب آن است و به حق و راستی هدايت می‌كند». (سوره احقاف، آيه ۲۹ و ۳۰) و روايت است كه حتی برخی از جنيان از گروه شيعيان می‌باشند از آن جمله روايتی است كه از ابوحمزه ثمالی نقل شده: «روزی جهت شرفيابی به
حضور امام باقر (ع) اجازه خواستم، گفتند كه عده ای خدمت آن حضرت هستند، لذا اندكی صبر كردم تا آنها خارج شوند. پس كسانی خارج شدند كه آنها را نمی شناختم و غريب به نظرم آمدند. چون اجازه شرفيابی گرفتم، داخل شدم و به حضرت عرض كردم، فدايت شوم، الان زمان حكومت بنی اميه است و شمشيرهای آنها خونريز می‌باشد. امام فرمود: ای اباحمزه! اينان گروهی از شيعيان، از طايفه «جن» بودند و آمده بودند تا از مسائل دينی خود سئوال كنند». (جن و شيطان، ص ۶۵)
آيا فرشتگان و شياطين از تبار جنيانند؟
همان طور كه گفته شد بنا بر قرآن كريم سه موجود انسان، فرشته و جن دارای عقل و شعورند و بنا بر مصلحت خداوند در صحنه گيتی ظاهر شدند و نامی از شيطان به طور مستقل به ميان آورده نشده است. بنابراين شيطان يا بايد از جنس فرشته باشد و يا از
جنس جن. بهتر است باز از قرآن كريم مدد بگيريم: «آن گاه كه به فرشتگان گفتيم تا آدم را سجده كنيد، همه جز ابليس كه از جن بود و از فرمان پرودگارش سر برتافت سجده كردند». (سوره كهف، آيه ۵۰) همچنين خداوند در قرآن كريم فرشتگان را معصوم و مبرا از خطا و گناه دانسته: «فرشتگان هرگز نافرمانی خدا را نمی كنند و همان كاری را می‌كنند كه به آن مامور شده اند». (سوره تحريم، آيه ۶) و بنا به روايتی از رسول خدا(ص): «فرشتگان از نور آفريده شده اند». بنابراين ابليس كه بزرگترين خطا را در درگاه
خداوند مرتكب شده هرگز نمی تواند از جنس فرشته باشد. (اگر چه با همه اين مستندات هنوز در بين علمای اسلامی در نوع خلقت ذاتی شيطان اختلاف نظر وجود دارد.)

ارواح شرير كدامند و چه تفاوتی با جن دارند؟
مطالعات بر روی آثار بشر بدوی از قبيل نقاشی ها و كنده كاريهای غارها نشان می‌دهد كه انسان از ابتدای آفرينش وجود موجوداتی غير از خود را در محيط پيرامونش حس كرده است. موجوداتی كه ترس، وحشت و حتی نوعی پرستش و كرنش را در
آنها ايجاد می‌كرده است. پس از اختراع زبان و خط، هر قوم و قبيله ای نامی برآنان گذاردند و برای ارتباط يا دفع آنان آدابی را برای خود قائل شدند و اين آداب نسل به نسل تداوم يافت چنان كه امروز هنوز در افريقا رسومی با همان روش سنتی برای ارتباط با اين موجودات و يا دفع آنان صورت می‌گيرد. به عنوان مثال در آيين مسيحيت، جن گيری يك سابقه ديرينه دارد كه اغلب كشيش ها اقدام به آن می‌كنند و در واقع معتقدند كه شيطان در قالب جسم فردی رسوخ می‌كند. البته تقريبا به غير از مسلمانان همگی اين موجودات را ارواح شرير می‌نامند و برای دفع شر آنان اعتقادات مخصوص به خود دارند. مثلا برخی از اروپاييان امروزی بر مبنای يك تفكرسنتی وقتی در خيابان راه می‌روند دستهای خود را تكان می‌دهند تا از ارواح شرير دور بمانند و يا در روز معينی از سال مراسمی برپا می‌كنند كه در آن عده ای بسيار از مردم لباسی شبيه به لباس اتاق عمل می‌پوشند، بوقی در دست می‌گيرند و در آن می‌دمند. اما بنا بر اعتقادات مسلمانان تنها موجودات ماوراؤالطبيعه فرشته ها و جن ها هستند و روح انسان وقتی كاملا از بدن انسان خارج شود، نه تنها قدرتی ندارد بلكه انسان هم نمی تواند هيچ گونه تسلطی برآن داشته باشد، مگر به خواست خداوند.
در كتاب «ارتباط با ارواح» اين طور آمده: «تسلط ارواح عقب مانده بر انسانها را در اصطلاح عاميانه «جن زدگی» می‌گويند كه در واقع به همان مفهوم افسون و تسخير است. ما استفاده از اين اصطلاحات را به دو علت صلاح نمی دانيم؛ اول اين كه، جن
واژه ای است مخصوص موجودات هوشمند كه برطبق روايتی عاميانه معمولا برای ايجاد شر خلق گشته اند، و همواره محكوم به بدی كردن می‌باشند حال آنكه هيچ موجودی به خاطر بدی كردن آفريده نمی شود، مشيت پروردگار چنان است كه راه تكامل و
تعالی همواره به روی تمام موجودات هوشمند باز باشد. دوم اين كه اصطلاح «جن زدگی» غالبا بدين معنی به كار می‌رود كه جسم شخص جن زده را يك جن ديگر و يا روح متصرف شود. يعنی در واقع دو نوع سكونت در قالب يك بدن و اين فقط يك نوع
استثناست نه يك تصرف يا دشمنی و آزار، بدين جهت واژه جن زدگی به مفهوم عاميانه آن برای ما قابل قبول نيست».
آنچه از اين متون و بسياری از متون ديگر برمی آيد اين است كه واژه «جن» در فرهنگ های ديگر نيز وجود دارد ولی عموما آن را شيطان و يا ارواح شرير می‌نامند. در حالی كه ما مسلمانان معتقديم كه در ميان جنيان، جن صالح و نيكوكار نيز وجود دارد.
اسماعيل حسين زاده سرابی در كتاب «سيمای جن»اين طور می‌نويسد: «سالها پيش در مشهد مسئله احضار روح غوغايی عجيب به راه انداخته بود تا اين كه دو نفر از علمای معتبر مشهد خواستار شركت در آن مجلس شدند و پس از حضور، از نزديك جريان حركت ميز را مشاهده كردند. در جلسه ديگر يكی از آن دو درخواست كرد كه ميز (مقصود ميز مخصوص احضار روح است كه روی آن همه حرفها نوشته شده و جنها توسط اشاره ای ميز راتكان می‌دهند تا روی حرف مورد نظر بايستد) را بگردانند، اين عالم چون دارای علوم و معنويت خاصی بود و راه مكالمه صحيح با موجودات نامرئی را بلد بود، گرداننده ميز را به اسمايی كه حضرت سليمان (ع) می‌دانست و با آن اسما جنيان را مسخر كرده بود، قسم داده و پرسيده بود: شما روح انسان هستيد يا موجودی ديگر؟ و شروع به خواندن حروف الفبا كرده در نهايت اين جمله ها حاصل شد: من جن هستم». زمرديان نيز در كتاب «شيطان كيست» می‌گويد: «مدتهاست (ارتباط گيرندگان با روح) با وسيله های گوناگون با جن تماس می‌گيرند... البته جن خود را به آنها با نام روح يكی از افراد معرفی می‌كند و آنها بر اين باورند كه با روح آدمی تماس گرفته اند، در حالی كه اغلب تماس آنها با جن و شيطان است.»
آيا جن علم غيب دارد
قابليت های موجود در جن كه ناشی از نوع خلقتش می‌باشد (مانند پنهان بودن از چشم، طی مسافت كردن و غيره) اين تصور را در ذهن انسانها ايجاد می‌كند كه اين موجودات از عالم غيب آگاهند. البته بسياری از ارتباط برقراركنندگان آگاهانه به قصد سوؤ
استفاده و فريب مردم و يا ناآگاهانه به اين باورها دامن زده اند، ولی حقيقت آن است كه تنها خداوند است كه آگاه به غيب می‌باشد و لاغير، چنان چه می‌فرمايد: «خداوند دانای غيب است و غيب خود را بر هيچ كس آشكار نمی سازد، مگر بر آن پيامبری كه از اوخشنود باشد». و البته بسيار ديده شده در جريان همين احضار روح كه ما آن را احضار جن می‌دانيم، جنيان توانسته اند پاسخ های درست و مناسبی را ارائه دهندكه آن را نبايد ناشی از علم غيب آنان دانست، زيرا جنها از آنجايی كه به راحتی می‌توانند طی طريق كنند، می‌توانند از همنوعان خود كه در جريان ماجرا قرار دارند پاسخ را جويان شده و به شخص رابط اطلاع دهند و يا از امكانات ديگری استفاده كنند كه ما از آن بی خبريم. به هر حال علم غيب چه برای انسان و چه برای جن منتفی است مگر برای عده ای خاص كه از طرف خداوند اين توانايی برايشان ممكن می‌شود.

ترس از جن
آيا بايد از جنها ترسيد؟
برای در امان ماندن از آنها چه بايد كرد؟ ظرفيتها و عكس العملهای انسانها در ارتباط با موجودات ناشناخته بسيار متفاوت و غيرقابل
پيش بينی است. بنابر اعتقاداتی كه سينه به سينه و نسل به نسل منتقل شده همواره جن ها موجوداتی آزاردهنده و موجب شر و فساد بوده اند، هرگاه بيماری لاعلاجی پيش آمده و يا اتفاق غيرقابل توجيهی روی داده به جن و شيطان نسبت داده شده است. موارد زيادی از بيماران روان پريش ديده شده اند كه بيماری خود را ناشی از ديدن اين موجودات می‌دانند و از سوی اطرافيان جن زده لقب گرفته اند. مسلم است كه وحشت، ترس و اضطراب بيش از حد، موجب بسياری از اختلالات روحی و روانی خواهد شد. به راستی كدام انسان است كه در برخورد با اين موجودات بيم در دلش راه نيابد. ولی آيا می‌توان همه اين بيماريها را منسوب به جن و شياطين دانست؟ به طور حتم شما هم عارضه «آل زدگی» را به كرات از سالخوردگان شنيده ايد، عارضه ای كه مردم در ايام قديم و امروزه در برخی از روستاها و مناطق دورافتاده آن را باور داشته و معتقدند كه اين موجود جان زن زائو
و طفلش را به خطر می‌اندازد. (چنان كه چند سيخ پياز پوست كنده را در بالای سرزائو می‌گذاشتند تا آل و جن از بوی بد پياز فرار كرده و به زائو نزديك نشوند.) در حالی كه امروزه از طريق علمی ثابت شده است عامل بسياری از بيماری ها، ميكروب و موجودات
ميكروسكوپی بوده و وجود ميكروب و نفوذ آن در بدن ضعيف زائو و طفلش موجب بيماری می‌شده و خاصيت ميكروب زدايی پياز عامل سلامت و محافظت بوده و نه بوی بد آن. و يا عوام بيماری بسياری از كسانی كه به بيماری صرع گرفتارند را به
جن ها نسبت می‌دهند. حال اين ها تا چه حد واقعيت دارد، سوالی است كه می‌توان با استناد بر اين آيه آن را پاسخ گفت:
«آنان كه ربا می‌خورند، در قيامت چون كسانی از قبر برمی خيزند كه به افسون شيطان ديوانه شده اند». (سوره جن، آيه ۲۶ و ۲۷) نابراين بسياری از اعمال نادرست كه جنبه شيطانی دارند و در واقع در اثر نفوذ شيطان در روح انسان اعمال می‌شوند موجب اختلالات روحي، روانی گشته و در واقع يك جنون شيطانی را در فرد ايجاد می‌كنند.علامه طباطبايی (ره) می‌گويد: «تشبيهی كه در اين آيه شده كه رباخوار را به كسی تشبيه كرده كه از طريق تماس با شيطان ديوانه شده، خالی از اين معنا نيست كه چنين چيزی (يعنی ديوانه شدن) امری است ممكن، چون هر چند آيه شريفه دلالت ندارد كه همه ديوانگان در اثر «مس شيطان» ديوانه شده اند ولی اين قدر دلالت دارد كه بعضی از جنونها در اثر مس شيطان رخ می‌دهد». (سوره بقره، آيه ۲۷۵) شايد بهترين راه برای در امان ماندن از آزار جنيان بالا بردن دانش و آگاهی نسبت به آنهاست؛ چرا كه جنيان نيز مانند انسان، خوب و بد دارند و از آنجايی كه در ميان انسانها زندگی می‌كنند و تعدادشان نيز بسيار زيادتر از انسانهاست ديدار با آن ها برای هيچ كس غير ممكن نيست ولی چه بسا بسياری از اختلالات روحي، روانی كه به جسم هم آسيب جدی وارد می‌سازد، ناشی از ديدار با يك جن خوب و
نيكوكار بوده و تنها ترس از ديدار با اين موجود، فرد را دچار عارضه ساخته و هيچ قصد و عمدی از سوی جنيان در كار نبوده است.

اسرار مرموز جن‌ها
آيا مي توان با جنيان ارتباط برقرار كرد
يكي از مسائل بسيار جذاب قابل بررسي در مبحث موجودات ماوراؤالطبيعه ، ارتباط برقرار كردن با آنهاست . برقراري ارتباط با اين موجودات به طرق گوناگون و به دلايل متفاوتي ممكن است صورت گيرد. يكي از انواع ارتباطات ، تسخير جن است ، كه البته امري است ممكن و واقعي . بنابر مشاهدات عيني ، عده اي قادرند جن و حتي شيطان را به استخدام خويش درآورند، مانند مرتاضان و ساحران كه در بعضي از كشورهاي آسيايي مانند هند با نام «جوكيه » (هنديان طايفه اي از عابدان و عالمان را جوكيه مي نامند) معروفند و با رياضتهاي خاص ، كه اكثر آنها نيز غير شرعي است ، قادر به اين امر مي شوند و حتي افرادي ، بعضي از جنيان را براي مقاصد سودجويانه خود به كار برده و از آنها براي يافتن اموال مسروقه يا برخي امور پنهاني بهره مي گيرند. نوع ديگري از برقراري ارتباط كه از قديم الايام در جاي جاي دنيا و در بين اقوام مختلف مرسوم بوده ، روش جن گيري است ، كه معمولا براي انسانهايي كه مورد هجوم شيطان و يا يك جن شرير قرار مي گيرند و به اصطلاح جن زده مي شوند، مورد استفاده قرار مي گيرد. در چنين شرايطي جهت خارج كردن جن و شيطان از كالبد و وجود انسانهاي مبتلا عملياتي صورت
مي گيرد و به گفته شخص مبتلا و شاهدان ، در بسياري از مواقع نتيجه مثبت حاصل و شخص جن زده درمان شده است . حتي در كشور خودمان نيز افرادي وجود دارند با نام «مامازار» و يا «بابازار» كه با مراسم خاصي اقدام به اين كار مي كنند.
نوع ديگري از ارتباط، احضار ارواح مي باشد و همانطور كه گفتيم در واقع اين نوع ارتباط، تماس با جنيان است و در واقع جن با اختيار خود با اين مدعيان تماس مي گيرد و به واسطه تواناييهايش آنها را راهنمايي مي كند و گاهي با شيطنتهايي موجب فريب آنها نيز مي گردد. اما قرآن كريم راجع به تسخير جن و شيطان تنها از حضرت سليمان (ع) ياد مي كند، چنان كه آمده است :
«و برخي از شيطانها براي حضرت سليمان (ع) غواصي مي كردند و كارهاي ديگري جز اين انجام مي دادند و ما نگهبان آنها بوديم ». (سوره انبيا آيه ۸۲) بنابراين آيه ، جن هايي كه در تسخير حضرت سليمان (ع) بودند، از نوع جن هاي شرير و بد بوده اند
نه از نوع صالحان و خوبان و بنا به روايات موجود، جن هاي صالح و خوب به اذن الهي از روي رضا و ميل در خدمت پيامبران و امامان و بزرگان در مي آيند. قسمتي از جنيان مانند باد در هوا پراكنده اند، ممكن است همه جا باشند و در بين انسانها رفت و آمد كنند و با آنان همزيستي مسالمت آميزي داشته باشند، چنان كه در پاره اي از مناطق معتقدند كه «اين موجودات در همه جا وجود دارند، ولي در دل شبها فعاليت آنها بيشتر شده و مجالس عروسي يا بزم خود را در حمامها، سردابها، مخروبه ها، گورستانها، زيرزمينها، آب انبارها و... برپا مي كنند، ولي در صحراها، كنار چشمه ها، زيردرختان بي خار هم وجود دارند و شبها در خانه ها به بازي و گشتن مشغولند و چه بسا بارها از روي رختخواب انسانهاي در حال خواب نيز عبور مي كنند». (روح هاي تسخير شده ، ص ۱۶۰) و يا در اقيانوس آرام جزيره اي است به نام «كارينا»، در آن جزيره در خانه هر يك از مردم تختخوابي مجلل است كه بهترين فرشها و پارچه ها را روي آن گسترده اند و عجيب آن است كه اهل منزل حق ندارند روي اين تختخواب بخوابند; چرا كه معتقدند ارواح به سراغ آنان مي روند و اين ارواح به چند ساعت خواب احتياج دارند و اين تختخواب هم
براي خفتن آنها در نظر گرفته شده و بانوي خانه موظف است هر روز صبح وسايل روي تختخواب را در معرض نور خورشيد قرار دهد و آماده استقبال از روحها شود. (اشباح و ارواح ) آيا واژه بسم الله موجب دوري جن مي شود پر واضح است كه «بسم االله » نه تنها در دفع و جلوگيري از شيطان (جن شرير و بد) مفيد است ، بلكه در رفع و دور كردن آن نيز مي تواند موثر واقع شود، چنان كه امام صادق (ع) از رسول گرامي اسلام (ص ) نقل مي كند كه فرمود: «هنگامي كه سفره غذا را
مي گسترانند چهارهزار فرشته بر دور آن جمع مي شوند، اگر بنده بسم الله گفت ، فرشتگان مي گويند: خدا بر شما و غذايتان بركت فرستد و به شيطان خطاب مي كنند كه بيرون رو اي فاسق ! تو را برايشان سلطنتي نيست و اگر بسم الله نگفت ، فرشتگان به شيطان مي گويند: بيا اي فاسق و با اينها غذا بخور». (كافي ، ج ۶، ص ۲۹۲) علامه طباطبايي (ره ) مي فرمايد: «تقسيم آيه مباركه (بسم الله الرحمن الرحيم ) در مربعات به حروف ابجد براي جنيان و افراد مبتلا به جن مفيد است .
آنچه مسلم است ، اين است كه گفتن نام خدا مي تواند در دور كردن جني كه با خدا دشمن است موثر واقع شود، ولي در بسياري از اوقات اذيت و آزار جنيان به واسطه عملي است كه از سوي انسان به طور ناخودآگاه صورت گرفته و موجب خشم بسيار جن گرديده است و اين دليلي بر بي ايماني و بي اعتقادي جن به اين واژه نيست ، بنابراين ذكر آن نه تنها او را دور نخواهد ساخت ، بلكه عاصي خواهد كرد و البته جنيان بي آزار و صالح هم هرگز با واژه كريمه بسم الله دور نخواهند شد.

جن در اديان ديگر چگونه است
همه مذاهب الهي در جهت رشد و آگاهي انسان نسبت به **** آفرينش شكل گرفته و به يك اندازه از روح الهي برخوردار گرديده اند. هر يك از پيامبران نيز در طول بشريت براي تكميل دين ديگري مبعوث شده و انسانها را به سوي كمال و هدايت رهبري كرده اند. بنابراين وقتي كاملترين و آخرين دين خدا موجودي با نام جن را مسجل مي دارد، خود مهمترين دليل براي حجت داشتن اين موجود در اديان ديگر است . آيه اي از سوره احقاف كاملا مبين اين موضوع است كه قبل از ظهور دين اسلام جنياني بوده اند كه يهودي و مسيحي بوده اند و بعد از استماع آيات خداوند به دين اسلام ايمان آوردند. جنيان گفتند: «اي قوم ما! ما كتابي شنيديم كه بعد از موسي نازل شده و كتابهاي پيشين را تصديق مي كند و به حق و راه راست هدايت مي نمايد». (سوره احقاف ،آيه ۳۰) در انجيل آمده است : «آنان (جنيان ) با تو مي جنگند، ولي بر تو پيروز نمي شوند». (انجيل مقدس ، آيه ۱۹)در تورات و انجيل پيش از اين كه نامي از جن به ميان آيد، از شيطان و ابليس ياد شده و البته از آنجايي كه هيچ كدام از اين كتابها مرجع اصلي نمي باشد به مفاد آن نمي توان استناد كرد، در هر حال از آيه هاي قرآن كريم اين طور مستفاد مي گردد كه عيسي (ع) و موسي (ع) جنيان را باور داشته و آنها را به دين خود درآورده اند.
-----
ادامه در پست بعد ...
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
Nemesis جان در مورد قسمت اول چیزی نمیتونم بگم. اما دلیل مورد دوم میتونه خاصیت Ring UP (نمیدونم درست گفتم یا نه) باشه که بوسیله اون با ارسال یک سیگنال به مودم کامپیوتر روشن میشه. یا WANUp که با کارت شبکه کار میکنه یا تنظیمات دیگه که باعث روشن شدن خودکار سیستم شده.
مورد سوم رو هم حتما تمام افراد تجربه کردن و خود من بارها این حالت به من دست داده و به نظر من غیر طبیعی نیست.
از این مسائل و اتفاقات بارها و بارها برای هر کسی پیش اومده و با هر دلیل علمی اون رو میشه توضیح داد. اما اگه دلیلش رو ندونیم اون رو ماورا طبیعه فرض میکنیم.
 

Niaz

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,407
لایک‌ها
16
سن
42
محل سکونت
Tabriz
و اما جنيان در آيين زرتشت

در آيين زرتشت موجودات و مخلوقات جهان به دو دسته خير و شر تقسيم مي گردند; خيرات آنهايي هستند كه وجودشان براي **** عالم لازم است و آفريده اهورامزدا هستند و شرات آنهايي را گويند كه موجب شر و زيانند و مخلوق اهريمن . در روايات دين زرتشتي نيز از جن با عنوان «جني » نام برده شده و آن را به صورت ماده ديوي كه در موقع آفرينش آسمانها
توسط اهورامزدا، با نعره هاي مكرر خود اهريمن خفته را بيدار و او را براي نبرد با اهورا مزدا تعليم داد، معرفي مي كند. قابل ذكر است كه جهان بيني اسلامي همانند زرتشت ، جهان و موجودات را به خير و شر تقسيم نمي نمايد و معتقد است كه همه چيز زيبا و به جا آفريده شده و همه چيز مخلوق ذات احديت است .

خرافات درباره جن

خرافه در هر قوم و ملتي جايگاه خاص خويش را داراست ، حتي امروزه كه اغلب حوادث و مسائل را مي توان از طريق علم و فلسفه ثابت كرد، ولي هنوز بشر به خرافه هاي پيشين خود پاي بند است . حال كه ما به واقعيت جن پي برديم ، به راحتي مي توانيم خرافه و افسانه را از واقعيت جدا سازيم ; به طور مثال گفته مي شود كه جن ها شبيه به انسان هستند
ولي با كالبدي كوتاهتر و پوشيده از موهاي زرد و ظريف كه شيار چشمان آنها عمودي است . البته اگر چه جنيان مي توانند به اشكال مختلفي ظاهر شوند، ولي هيبت واقعي آنان قابل ديدن نيست ، چون از جنس آتشند. و يا بسياري از اقوام ، آنان را موجوداتي ترسو مي دانند كه اسلحه سرد و يا شمشير موجب فرار آنها مي گردد، ولي مي دانيم كه ذات خلقت جن به صورتي نيست كه اسلحه سرد در آن نفوذ داشته باشد. و يا در بعضي از اقوام ، چه قبل از اسلام در طوايف عرب و چه امروزه در قبايل افريقايي اين موجود را پرستش كرده و همچون خدا عبادت مي كنند. دكتر ايزوتسو در اين باره مي نويسد: «علاوه بر آنچه به اصطلاح خدايان ناميده مي شد، در دوران جاهليت گونه هاي ديگري از موجودات فوق طبيعي مورد پرستش قرار داشت كه بر حسب جاها و قبايل مختلف از آنها مي ترسيدند و به درجات مختلف به تقديس و تكريم آنها مي پرداختند?(خدا و انسان در قرآن ، دكتر تشي هيكو ايزوتسو، ص ۱۰) قابل ذكر است هم اكنون نيز عده اي هستند كه در بعضي از كشورها شيطان پرست هستند، و يا پيشينيان هر نوع ميكروب يا ويروسي را به عنوان شيطان قلمداد مي كردند و مريضي هاي ناشناخته را ناشي از نفوذ نفس شيطان مي دانستند، مثل بيماري سالك و يا آبله و اين دو علت داشت ; چرا كه هم از ديدگان پنهان بودند و هم سبب بيماريهاي گوناگون مي شدند(يعني به هر شكلي در مي آمدند)، ولي حال با علم به واقعيت جن مي دانيم كه ميكروب هيچ ارتباطي با جن ندارند; چرا كه ميكرب نمي تواند آن مخلوقي باشد كه بايد در مقابل خداوند جوابگو بوده و مورد مواخذه قرار گيرد.

و سخن آزاد
حال كه واقعيت جن را پذيرفته و او را كاملا شناخته ايم ، آيا حاضريد او را ببينيد? قطعا جوابها متفاوت خواهد بود و هر كسي بنا به روحيه خود به آن پاسخ خواهد داد. ولي از آنجايي كه آنها از چشم ما پنهانند ماهيت خير و شري آنها بر هيچ كس معلوم نخواهد بود و عقل سليم حكم مي كند كه هميشه آماده مواجهه با او باشيم . ايمان قلبي به پروردگار، ذكر نام خدا در انجام
هر كاري ، دوري جستن از اعمال و رفتار شيطاني و انجام احكام ديني (به خصوص انجام مستحبات و ترك مكروهات ) همچنين خواندن دعاهاي مخصوص (مانند دعاهاي هفدهم از صحيفه سجاديه ) مي تواند ما را تا اندازه اي از شر جنهاي
خبيث رهايي بخشد. ولي مهمتر از همه اين است كه ما با آگاهي و علم به وجودجن و خصايص و ويژگيهايش ، ديگر در مواجهه با او نمي هراسيم و اگر خوش شانس باشيم و جن خوبي را ملاقات كنيم ، حداقل ديوانه نخواهيم شد.
-----------------------
منبع : خانواده سبز
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
68.gif
شرمنده الان نميتونم هيچ نظري بدم بذار صبح بشه همشو ميخونم بعد
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
ممنون نیاز عزیز که وقت گذاشتید و این مطالب رو اینجا گردآوری کردید.
اما متاسفانه تمامش از روی مذهب بود. :(
 

ali-boofaloo

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
7 فوریه 2005
نوشته‌ها
1,391
لایک‌ها
66
سن
40
محل سکونت
مالزی
این استاد روز قبل در حال گوش دادن آهنگ بودند که دو تا از بلند گوها با بلند شدن از روی میز به اطراف پرت شده و این استاد هم دو تا پا داشت دو تا دیگه هم قرض کرد و در رفته

بابا nemesis جان منو كه سكته دادي با اين حرفات...ولي خوب روشن شدن كانپيوتر خيلي دلايله فيزيكه داره كه جناب اطهر عزيز هم فرمودند يكيشم من ميگم كه تو اون صفحه آبيه كامپيوتر ميشه alarm clock كامپيوتر رو فعال كرد تا كامپيوتر خودش روشن بشه.و منم از همين روش برايه بيدار شدن از خواب استفاده مي كنم.
در مورد جناب اطهر عزيز هم به نظر من خيلي عقل گرا هستيد. خوب با اين وجود خيلي از مسائلي كه توضيح فيزيكي ندارن رو شما چگونه قبول كرديد؟ مثلا خداوند...غم و شادي (احساس)...حس ششم
يه نكته هم اينكه من به هيچ وجه حاضر نيستم جن رو تو حموم جلوي چشمام ببينم تا به وجودش ايمان بيارم...
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
راست میگی علی
من میترسم برم دم یخچال یه چیز بیارم بخودم. :(
خدا بگم چیکارت کنه Nemusis
اما علی جان فکر نمیکنم که روزی برسه که خلاف این حرف که "هر چیزی با علم قابل اثبات هست" رو باور داشته باشم. دلیل قبول خداوند رو توی پست های قبلی عرض کردم. غم و شادی رو دارم حس میکنم و دانشمندان میتونن از روشهای علمی مانند اکس اون رو تحت کنترل بگیرن و به حس ششم هم اعتقادی ندارم.
و میخوام این رو باور کنی که اگه همین الان یه دونه پرتقال توی اطاقت معلق بشه مطمئن باش میشه اون رو با علم توجیه کرد. شاید الان نشه اما به زودی میشه. (دانشمندان میتونن این کار رو با مغناطیس بکنن)
اما از یه جهت راست میگی. بهتره الان بهش اعتقاد پیدا کنم که فردا تو حموم مجبور نشم به خودم ثابت کنم. :lol:
 

SherlockHolmes

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
15 می 2004
نوشته‌ها
3,068
لایک‌ها
825
يه سوال !!حالا ما اينا رو دونستيم!!چه فايده اي داره؟;)

در همه اديان از اين دست اعتقادات هست ولي شما با اون معتقدهاشون برخورد نداشتي چون معمولا نه توي فيلمها هستن و نه سايتهاي متعارف اينترنتي و ...
ضمنا همينكه در مورد جن سوال ميكني يعني اون رو قبول نداري و جواب قانع كننده ميخواي. اين ميتونه منجر به انگ بيديني بشه. اين بحثها اينجاشه كه خطرناك ميشه. همون پري دريايي و پاك كردن صورت مساله بهتره!
موافقم!;)
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا