برگزیده های پرشین تولز

دانستني هاي حيوانات

moha_par

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 جولای 2005
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
به نقل از vahidrk :
وقت خودتو با مقاله گذاشتن تلف نكن
wagfinger1.gif
چشم عزیزم ولی خوب ، نگفتی چکار کنم
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
به نقل از moha_par :
چشم عزیزم ولی خوب ، نگفتی چکار کنم
مقاله ها رو خود مطالعه كن.خيلي چيزا توي نت براي مطالعه پيدا مي شه.دانش خودتو زياد كن.
animal0017.gif
 

moha_par

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 جولای 2005
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
خوب اون وقت اون چیزهایی که شما می گید تو نت پیدا میشه چیه ؟
احتمالا مقالس دیگه ! نه!(امید وارم منظورتون از مقاله چیزهای علمی باشه نه جک و دری وری و عکس و فیلم و... اگر چه هر چیزی جایگاه خودشو داره)
اون وقت اون مقاله ها را کی گذاشته تا ما بخونیم؟ خود کامپیوترها که این کار را انجام نمی دن ؟ می دن؟!!

حتما یکی مثل من یا تو یا خیلی های دیگه اونا را تایپ یا اسکن کرده تا دیگران بخونن ،ببینن و استفاده کنن
خوب اگه اون کسی که اون مقاله ها را گذاشته همین فکر تو را داشت اون وقت مقاله ای وجود نداشته که من و تو بخونیم اطلاعاتمون زیاد شه
به قولی دیگران کاشتند تا ما بخوریم ما می کاریم تا دیگران بخورند
اون مقاله ها را هم خودم خوندم وبلدم گفتم شاید کسی پیدا بشه علاقه مند باشه و خوشش بیاد . آخه اینجا ناسلامتی فرم دانشه یعنی اینکه اطلاعات علمی مون را با دیگران به اشتراک بگذاریم(البته حداقل من اینجوری فکر می کنم) بقیه مسائل (غیر علمی) را هم می تونیم در گفتگوی آزاد مطرح کنیم .
به هر حال از دلسوزی !شما متشکرم ولی اگه فرصت پیدا کنم بازم مقاله می گذارم. شما هم می تونید فقط خواننده باشید و ا زگذاشتن مقاله اجتناب کنید.
تا نظر سایر دوستان چی باشه.
خواهشا بحث را کش ندهید که از مبحث اصلی (دانستنی های حیوانات) دور نشیم .
 

moha_par

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 جولای 2005
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
کروکودیلها به خوبی برای زیستن در آبهای کم عمق سازگاری حاصل کرده اند . چشمها بر روی سر و سوراخهای بینی بر روی پوزه قرار دارند. سوراخهای بینی به وسیله راه عبور هوا که در جمجمه واقع است به ششها مربوطند. درعقب دهان، دریچه ای عضلانی وجود دارد که نمی گذارد آبی که به دهان وارد می شود، به درون ششها رخنه کند. بنابراین کروکودیل می تواند در حالی که تنها سوراخهای بینی و چشمها بالای سطح آب هستند، داخل آب قرار گیرد. در این حالت جانورانی که محتاط نباشند متوجه حضور کروکودیل نمی شوند و به دام آن می افتند.

در تمساحان(گروهی از کروکودیلها) پوزه پهن و کوتاه است. این خزندگان نسبت به کروکودیلها کمتر مهاجمند. تفاوت دیگر این دو گروه مربوط به موقعیت دندان آنهاست. دندانهای تمساحان در حالی که دهان بسته باشد، پیدا نیستند در حالی که دندانهای کروکودیلها همواره آشکارند.

کروکودیلها بزرگترین خزندگان امروزی هستند و طول بدنشان بین 3.5 تا 6.5 متر متغیر است.

از بین گونه های زیاد کروکودیلها که زمانی روی زمین گسترش داشته اند، امروز تنها 21 نوع باقیمانده است. انواع کروکودیلهای امروزی در نواحی گرم استوایی در آسیا، افریقا و آمریکا زندگی می کنند.

در ایران نمونه هایی از تمساحان در بلوچستان یافت می شود.
 

فایل های ضمیمه

  • o100.3.jpg
    o100.3.jpg
    126.2 KB · نمایش ها: 7
  • o65.jpg
    o65.jpg
    68.7 KB · نمایش ها: 14

moha_par

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 جولای 2005
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
IcedAngel جان پرسیده که:

راسته میگن اگه کف دست رو بر خاف جهت پوست کوسه بکشیم خون میاد ؟! آخه پوستش لیز به نظر میاد ولی انگار پر از پرزهای تیزه[/QUOTE]

کوسه ماهیان از دسته ماهیهای غضروفی اند. طول بدن بعضی از آنها به 10 متر هم می رسد.

پولکهای بسیار کوچکی سطح خارجی پوست خاکستری رنگ کوسه ماهیها را می پوشاند. هر پولک دارای زایده است که متوجه سمت عقب است و به وسیله ماده ای لعاب گونه پوشیده می شود. این پولکها و دندانهای کوسه ماهی از نوعی ماده استخوان مانند که در بدن جانور وجود دارد درست شده اند. هر گاه دست خود را روی پوست این ماهیها بکشید انرا مانند کاغذ سمباده زبر احساس خواهید کرد.
به همین دلیل در نقاطی از دنیا از پوست کوسه ماهی به عنوان کاغذ سنباده استفاده می شود.
 

moha_par

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 جولای 2005
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
دولفین ها ، بالن ها و والها در این گروه قرار دارند. همه انها مانند ماهی ها بدنی دوکی شکل و باله دمی دارند. اما باله دمی آنها به وضعی افقی قرار دارد.

دستهای این پستانداران تبدیل به باله شنا شده و پاها از بین رفته اند. این جانوران مانند پستانداران خونگرم و بچه زا بوده و نوزادان خود را شیر می دهند. ولی پوست بدنشان پشم و یا مو ندارد.

والها(بالنهاbalens)
عظیم الجثه ترین جانوران روی زمین هستند. در زیر پوست این پستانداران لایه ضخیمی از چربی وجود دارد که بدن آنها را از سرمای شدید آبهای سرد( زیستگاه آنها) محفوظ نگه می دارد. بالن فقط یک سوراخ بینی دارد که آنهم در بالای سرش قرار دارد. بالن می تواند دقیقه ها در زیر آب بماند و بعد به سطح آب آمده بازدم انجام دهد. بخار آب هوای بازدمی در هوای سرد متراکم شده و از دور به شکل فوراره ای به نظر می رسد. بالن ها به جای دندان تیغه های استخوانی زیادی دارند که به سقف دهان چسبیده اند. وقتی آب وارد دهان بالن می شود، موجودات کوچک درون آب (پلانگتونها) از لابلای این تیغه ها عبور کرده و به مصرف تغذیه می رسند.
مشاهده می کنید که بزرگترین جانور روی زمین از کوچکترین موجودات تغذیه می کند.

مشخصات بزرگترین بالن شناخته شده چنین است:

طول:33 متر
وزن:150 تن
وزن کلیه ها:1 تن
وزن زبان:2 تن
طول روده ها:250 متر
 

arashkhan

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2006
نوشته‌ها
485
لایک‌ها
7
محل سکونت
51.50 , 35.75
نتايج پژوهش هاي علمي در مورد عنكبوت
همه اين تفاسير بر اين موضوع اتفاق دارند كه مقصود از " بيت العنكبوت" در سوره عنكبوت، همان بيت مادي يعني "خانه" است كه عنكبوت به عنوان محل سكونت خود انتخاب مي كند. در تفسيرها اين خانه را چنين تفسير كرده اند:
- چيزي از آن دفاع نمي كند. (تفسير طبري)
- ضعيف ترين خانه است كه سرما و گرما را نگاه نمي دارد. (قرطبي)
- خانه اي ضعيف. (ابن حيان آندلسي)
- هيچ خانه اي از آن ضعيف تر نيست. (شوكاني)
- از ضعيف ترين خانه هاست. (سعدي)
- ضعيف ترين خانه هاست به خاطر پستي و كوچكي آن. (صابوني)
- هيچ چيزي در سستي نزديك و مشابه آن نديديم. (عمادي)
- هيچ خانه اي ضعيف تر و سست تر از اين نيست. (قنوجي بخاري)
- سست ترين خانه ها و ضعيف ترين آنهاست. (اصلاحي)
- هيچ خانه اي سست تر از آن در ميان خانه هاي حشرات نيست. (بروسوي)
- ضعيف و سست است. (ابن كثير قريشي دمشقي)
تعارض ديدگاه مفسران با علوم جديد
علوم جديد ثابت كرده اند كه تارها - بافته هاي- عنكبوت از قويترين بافته هاي طبيعي است و استحكام آن از استحكام آهن بيشتر است. تا آنجا كه به نام "آهن حيواني" خوانده مي شود. خانه عنكبوت از قويترين خانه هاست كه از ناحيه استحكام بافت آن مشهور است؛ از اين رو مي تواند در برابر بادهاي شديد مقاومت كند و در تارهاي خود شكارهاي عنكبوت را نگهداري نمايد به طوري كه نمي توانند از آن جدا شوند.

نتايج پژوهش هاي علمي در مورد عنكبوت
1- حقايق علمي در مورد تارها و بافته هاي عنكبوت و خانه آن:
تارهاي عنكبوت از پروتئين ساخته مي شود كه در حفره هاي حريري، شكل مي گيرد و آنچه به دست مي آيد بسيار قوي است؛ استحكام آن از استحكام آهن، بيشتر است و دو برابر طول خودش كش مي آيد بدون آنكه پاره شود و بنابراين از قويترين الياف طبيعي به شمار مي آيد.
شبكه اي كه عنكبوت ايجاد مي كند قدرتي دارد كه مي تواند يك زنبور عسل كه سرعتي حدود 32 كيلومتر در ساعت دارد و حجم آن چندين برابر عنكبوت است را بدون آن كه شبكه تحت تاثير قرار گيرد يا پاره شود، متوقف كند.
"شركت كنديه" اقدام به توليد تارهاي عنكبوت كرده است تا از آنها نخ هاي پزشكي و طناب هايي براي صيد ماهي ها و لباس ضد گلوله بسازد. ساكنان جزاير "سلمون" نيز در قديم به ساخت تورهاي ماهيگيري از نخ هاي عنكبوت مي پرداختند.
بدين ترتيب روشن است كه "بيت عنكبوت"- به معناي خانه عنكبوت- از قويترين مخلوقات خداوند به شمار مي آيد..
2- حقايق علمي در مورد زندگي عنكبوت ها و روابط اجتماعي آنها:
عنكبوت ها، گروهي هستند كه در جهان بيش از سي هزار نوع آنها وجود دارد و در حجم و شكل و روش زندگي متفاوت هستند؛ روش زندگي فردي همراه دشمني با يكديگر در آنها غالب است و انواع اندكي از آنها يافت مي شوند كه به صورت دسته جمعي زندگي مي كنند.
جثه عنكبوت هاي ماده از نرها بزرگتر است: غالباً فقط در هنگام ازدواج همديگر را ملاقات مي كنند و عنكبوت نر قبل از عروسي، اقدام به رقص ها و حالات مشخصي در برابر عنكبوت ماده مي نمايد كه مقصودش جلوگيري از غريزه دشمني عنكبوت ماده است. هنگامي كه آميزش آنها تمام مي شود، عنكبوت نرغالباً در لانه باقي مي ماند و اقدام به پنهان شدن از عنكبوت ماده مي كند، چرا كه مي ترسد او را بكشد. كشتن عنكبوت نر بعد از تمام شدن آميزش جنسي، در بين بسياري از عنكبوت ها اتفاق مي افتد؛ مشهورترين اين عنكبوت ها "بيوه سياه" است. در برخي از انواع آنها، عنكبوت ماده، عنكبوت نر را رها مي كند تا هنگامي كه فرزندان از تخم خارج مي شوند، اقدام به قتل او كنند و او را بخورند. در انواع ديگري از عنكبوت، مادر، اقدام به تغذيه فرزندان كوچكش مي كند تا اين كه بزرگ مي شوند و مادرشان را مي كشند و مي خورند.
از اين مطالب روشن مي شود كه **** اجتماعي و روابط خانوادگي عنكبوت، بر اساس مصالح موقت است، به طوري كه هر گاه اين مصالح تمام شود، دشمن همديگر مي شوند و برخي، برخي ديگر را مي كشند.
اين دشمني شديد فقط بعد از اتمام مصلحت ها جلوه گر مي شود و روابط سست و ضعيف بين افراد خانواده عنكبوت آن را سست ترين خانواده ها در ميان آفريده شدگان مشهور قرار مي دهد.
رابطه بين عنكبوت و خانه او رابطه بين موجود زنده و جماد (موجود غير زنده) است؛ پس در اينجا معناي "ولايت" به معني دوستي و ياري گري تحقق نمي يابد، چون جمادات، نيروي تدبر، اعمال قدرت و انجام كار ندارند. در اين آيه يكي از موارد اعجاز علمي قرآن جلوه گر مي شود؛ اين حقايق- از خانواده و حيات عنكبوت ها- جديداً كشف شده كه خانواده عنكبوت سست ترين خانواده هاست و قرآن كريم بيش از هزار سال قبل از اكتشاف آن- توسط بشر- به اين حقيقت اشاره كرده است.
وقتي به آخر آيه 41 سوره عنكبوت نگاه مي كنيم متوجه اين مسئله مي شويم كه لو كانوا يعلمون. اگر (بر فرض) مي دانستند. اشاره مي كند كه آنان مقصود ازاين مثال قرآني را نمي دانستند چون اين حقيقت علمي، در هنگام نزول قرآن براي بشر نا شناخته بود.

منبع :
http://www.tebyan.net/MaarefEslami/83/12/html/ej-84012-ankaboot.htm#1
 

mokhe_ryazi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 جولای 2006
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
0
گروهي از محققان با بازنگري درباره زندگي مورچگان ، به اين نتيجه رسيده اند که اين موجودات خستگي ناپذير مي توانند با شمردن قدمهايشان دوباره مسير برگشت خود را پيدا کنند ، حتي اگر در مسير حرکتشان موانعي نيز وجود داشته باشد.
تئوري هاي بسياري محققان را بر آن داشت که شايد اين سخت پوستان به يک وسيله اندازه گيري طبيعي مجهز باشند که به آنها اجازه مي دهد قدمهاي خود را بشمارند.
محققان عنوان مي کنند که اين سيستم خودکار قدم شماري ، به سيستم عصبي او وابسته است و هر بار مورچه به خانه برمي گردد، اين سيستم پاک مي شود تا دوباره از نقطه مبدا مسير ديگري را طي کند.
محققان در آزمايشي 2 گروه از مورچگان را که گروه اول پاهايشان کوتاه شده بود و گروه دوم کاملا سالم بودند در مسيري قرار دادند. گروه اول پس از طي مسير در نيمه هاي جاده متوقف شدند ؛ ولي گروه دوم به راه خود ادامه دادند تا به نقطه شروع رسيدند.
مورچگان هميشه مسير تابش نور خورشيد را ملاک جابه جايي خود مي دانند و از اين طريق راه برگشت را پيدا مي کنند و نيز در مسير حرکت خود ماده اي ترشح مي کنند که به آنها کمک مي کند مسير خود را شناسايي کنند.
ماتياس ويتلينگر از دانشگاه زوريخ به اين نتيجه رسيد که قدم برداشتن مورچگان و شمردن قدمها تا رسيدن به منبع غذايي و برگشت ، نوعي حساب و کتاب دارد. محققان ، اين علم پيدا کردن مسير را حافظه ديداري مي نامند. مورچه ها با به ياد داشتن چيزي که در مسير حرکت به آن برخورد کرده اند، قادر به طي کردن و حتي برگشت به نقطه آغاز هستند.
حتي موقعي که مورچگان غذايي را پيدا مي کنند، مي توانند مسير را به ديگران هم ياد بدهند. محققان در نظر دارند اين اندازه گيري مورچگان را که نوعي اندازه گيري بيولوژيکي است ، به اثبات برسانند

مترجم:mokhe_ryazi:blush:
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
يادش به خير .

چه تاپيكي بود . با بچه هاي قديمي .

دانستي هاي حيوانات .

طبيعت آنقدر راز نهفته دارد كه متاسفانه امروزه بشر از آن بيشتر و بيشتر غافل مانده است .
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
Atlantica
سازمان خواروبارو كشاورزي سازمان ملل (فائو) واتحاديه بين‌المللي حفظ طبيعت اعلام كردند كه يك سوم از انواع كوسه‌ها در جهان در خطر انقراض نسل قرار دارند.

روزنامه ايتاليايي"لارپوبليكا" در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: كوسه‌ها ‪ ۴۰۰‬ميليون سال است كه در كره زمين زندگي مي‌كنند ، اما در چند دهه اخير شمار آنها آنقدر كاهش يافت كه يك سوم از انواع آن درخطر انقراض نسل قرار گرفته‌اند.

نخستين علت كاهش شمار كوسه‌ها، صيد بي‌رويه مي‌باشد و بيشترين مسووليت آن نيز بر گردن اروپا است ، جاييكه صيد كوسه از سال ‪ ۱۹۹۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬تا ‪۲۲‬ درصد افزايش يافته است.

ايتاليا نيز با سالانه ‪ ۱۰۰۰‬تن صيد كوسه درمكان نخست كشورهاي اروپايي در مديترانه قرار دارد و بدنبال آن تركيه، يونان و اسپانيا قرار دارند.

گفته مي‌شود كه شمار يكي از انواع كوسه بنام"كوسه چكشي"در عرض ‪ ۴۰‬سال حدود ‪ ۹۸‬درصد كاهش يافته است .

اما فقط اروپا نيست كه كوسه‌ها را قتل و عام مي‌كند، بلكه از ‪ ۱۰۰‬ميليون كوسه‌اي كه سالانه درجهان صيد مي‌شوند ‪ ۷۳‬ميليون فقط بخاطر غضروف بال‌هايشان صيد مي‌شوند.

غضروف مذكور كه يكي از تركيبات اصلي سوپ ماهيگيران است، در بازارهاي آسيايي ارزش زيادي داشته و قيمت هر كيلو از آن معادل ‪ ۶۰۰‬يورو است.
 

roya_narsis

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سلام به همه
می دونستید که گرگها از اول که با یه گرگه دیگه جفت می شن تا آخر عمرشون با همون یه جفتشون می مونن؟!؟؟!:blink:
 

faraz-hacker

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
می دونستین ادمها تا اخر عمر با هم نمی مونن.
 

Muhammadinfo

کاربر فعال علم و دانش
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
7 فوریه 2006
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
72
سن
39
میدونستین آدما هم همه چیا میفهمند هم هیچی نمیفهمند...
 
بالا