برگزیده های پرشین تولز

دانستنیهای ورزشی

-mey3am-

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2013
نوشته‌ها
5,637
لایک‌ها
2,939
محل سکونت
rasht
2 - وعده های غذایی و نوشیدنی های شیرین
نوشیدن نوشابه یا سایر نوشیدنی های شیرین بدترین اشتباهی است که بعد از تمرین می توانید بکنید. شکر سوخت و ساز بدنتان را کاهش می دهد, و هر چقدر سوخت و ساز بدنتان پایین بیاید لاغر شدن و رسیدن به نتیجه دلخواه برایتان سخت تر می شود. خیلی مهم است که قبل از انتخاب مواد غذایی برچسب شان را بخوانید, چون برخی از مواد غذایی خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنید شکر دارند. علاوه بر وجود شکر در داخل این نوشیدنی ها, وجود سودا نیز باعث نفخ تان می شود, که دقیقا مخالف هدفی است که بعد از تمرین کردن دنبالش بودید. اگر آب و یا آبمیوه های طبیعی بعد از تمرین در دسترس تان نیست, بهترین گزینه چای سرد تلخ است, که شما را هیدراته نگه می دارد و هوس مصرف شکر بعد از باشگاه را از بین می برد.

 

-mey3am-

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2013
نوشته‌ها
5,637
لایک‌ها
2,939
محل سکونت
rasht
3 - غذاهای فست فود
کاملا واضح است که, غذاهای فست فودی, تنقلات چرب, و مواد غذایی چرب باید کاملا بعد از باشگاه از مصرفشان پرهیز شود. هدف اصلی شما کاهش کامل میزان چربی است, و مصرف این قبیل غذاها کار را برایتان سخت می کند; و علاوه بر این سطح کلسترول بدنتان را بالا می برد و شما را در معرض حملات قلبی قرار می دهد. علاوه بر این, غذاهای چرب در تولید گلیکوژن بدنتان اختلال بوجود می آورد (یک ماده حیاتی که تولید می شود و در عضلات و کبد ذخیره می شود), این غذاهای ناسالم همچنین تمرین ورزشی تان را در باشگاه برایتان دشوار تر می کند.
 

-mey3am-

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2013
نوشته‌ها
5,637
لایک‌ها
2,939
محل سکونت
rasht
4 - سبزیجات خام
در حالیکه میوه ها و سبزیجات باید بخشی از **** غذایی روزانه تان باشند, اما باید بر نحوه مصرفشان دقت کنید, نباید آنها را بلافاصله بعد از برنامه تمرین تان مصرف کنید. سبزیجات خام مواد مغذی, ویتامین ها, و مواد معدنی که در طول برنامه ورزشی از دست داده اید را تامین نمی کنند. در عوض, باید بخاطر توسعه عضلانی تان بعد از تمرین ورزشی حتما پروتئین کافی مصرف کنید
 

-mey3am-

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2013
نوشته‌ها
5,637
لایک‌ها
2,939
محل سکونت
rasht
5 - شکلات شیری
شکلات شیری یک سری مزایا دارد, می تواند حافظه و عملکرد شناختی تان را بهتر بکند. بهر حال, هر شکلاتی که می خورید باید قبل از تمرین ورزشی باشد که بتوانید در حین تمرین این کالری اضافی را از بدنتان خارج کنید. خوردن شکلات بعد از تمرین هیچ کمکی به احیای انرژی از دست رفته تان در حین تمرین نمی کند.
 

-mey3am-

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2013
نوشته‌ها
5,637
لایک‌ها
2,939
محل سکونت
rasht
6 - شیرینی
اگر چه بدنتان بعد از تمرین ورزشی نیاز به مصرف کربوهیدرات با کیفیت دارد و شیرینی سرشار از کربوهیدرات می باشد, اما شیرینی اصلا ماده غذایی سالم و مقوی نمی باشد. نان گندم کامل, تست شده و یا میوه های خشک گزینه های بهتری نسبت به شیرینی و یا دونات هستند, حتما از شیرینی بخاطر ضررهایی که دارد باید اجتناب شود.
 

-mey3am-

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2013
نوشته‌ها
5,637
لایک‌ها
2,939
محل سکونت
rasht
7 - نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی های انرژی زا فقط برای حین تمرین طراحی شده اند; و باعث می شوند سطح انرژی بدنتان افزایش بیابد, که قبل از برنامه ورزشی به آن نیاز مبرم دارید, نه بعد از آن. این نوشیدنی ها مملوء از شکر هستند, که باعث کاهش سطح سوخت و ساز بدنتان می شوند و بدنتان را تحریک می کنند تا چربی تولید کند. وقتی تمرین تان تمام می شود, نوشیدنی های انرژی زا بجای اینکه مفید واقع شوند بدتر به بدنتان آسیب می رسانند.
 

anoosh01

Registered User
تاریخ عضویت
16 آگوست 2012
نوشته‌ها
132
لایک‌ها
27
ممنون دوست عزيز
ممكنه بفرماييد چي بخوريم؟



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ibest

کاربر فعال ادبیات
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
14,900
لایک‌ها
11,872
محل سکونت
0098
جالب و اموزنده
 

Nereid

کاربر فعال زبان
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2006
نوشته‌ها
2,145
لایک‌ها
852
محل سکونت
staring at a closed door!

vaheava

Registered User
تاریخ عضویت
9 جولای 2013
نوشته‌ها
585
لایک‌ها
151
محل سکونت
021
سلام و تشکر از مطالب مفیدتون.
 

tesacosin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2013
نوشته‌ها
30
لایک‌ها
5
bt.png


رانندگی به طور کلی امری اکتسابی و یادگیری آن مستلزم تکرار و تمرین و ممارست است . طبق تحقیقات، سرعت یادگیری مهارتهای رانندگی ارتباط مستقیم با هوش داشته و عوامل ارثی نیز در آن بی تاثیر نخواهد بود .به طور کلی رانندگی در خارج راه ، متفاوت با جاده است و این تفاوت در شرایط مختلف جوی و محیطی خود را بیشتر نشان می دهد . در خارج از راه یا آفرود ، دست و پنجه نرم کردن با ناهمواری ها , از مسیر سنگلاخی گرفته تا شن و ریگ و گل و عبور از رودخانه و شکاف ها، علاوه بر نوع اتومبیل و سیستم تعلیق ، نوع انتقال قدرت و سایر موارد سخت افزاری ، راننده به جسارت و حس مبارزه طلبی نیاز دارد تا تسلیم شدن و خالی کردن میدان مبارزه در ذهنش هیچ راهی نداشته باشد . انواع تجهیزات آفرود


در واقع راننده خود را در شرایط خاص و مخاطره آمیز قرار می دهد و از به پایان رساندن آن لذت می برد . در این قسمت قصد داریم در هر شماره شما را با تکنیک های رانندگی در خارج از راه به صورت تخصصی آشنا کنیم و بدین صورت کمک کنیم تا درسطح کیفی رانندگی تان پیشرفتی چشمگیر به وجود آید . لازم به ذکر است که اطلاعات این قسمت ، با استفاده از تجربیات قهرمانان رشته آفرود و همچنین به روز ترین مقالات دنیا به رشته تحریر درآمده است. خرید چادر مسافرتی


رانندگی در گل و لای:همان طور که گفته شد،رانندگی در شرایط مختلف، تکنیک های خاص خود را می طلبد . یکی از سخت ترین شرایط رانندگی ، کنترل و هدایت اتومبیل در گل و لای و سطوح لغزنده است . چون در چنین شرایطی با یک حرکت غیر اصولی ، ترمز اضافی ، بازی بی مورد با گاز که موجب هرزگردی لاستیک ها می شود ، انتخاب مسیر اشتباه برای ورود و خروج ها و… ، شما اتومبیلتان را در گل ولای فرو برده و شرایط را دشوار می سازید. همیشه به خاطر داشته باشید در گل و لای فشار باد لاستیک بین ۲۰ تا ۲۵ باشد و از لاستیک هایی با خاصیت تمیز شوندگی و همچنین آجهایی با فاصله زیاد و خشن استفاده کنید تا شیارهای آن به راحتی از گل و لای پر نشود.حال به شرایط و حالاتی که ممکن است در گل و لای با آن برخورد کنید می پردازیم. انواع کوله پشتی کوهنوردی


سربالایی در گل و لای:شما ممکن است در مسیر خارج از راه به یک جاده سربالایی با شیب مثلا ۳۰درجه که سطح آن لغزنده و انباشته از گل و لای است برخورد کنید ؛ در چنین شرایطی با در نظر گرفتن زاویه شیب و همچنین طول مسافت ، از ابتدای شیب فاصله گرفته و خودرو را در حالت دو دیفرانسیل قـــرار دهید، دنده سبک (۳یا ۴) انتخاب کرده و دنده کمک تان را در حالت سنگین قرار دهید، چرا که اگر در چنین شرایطی از دنده سنگین(۱ یا۲) استفاده کنید ، به سرعت لازم پیش از شیب دست نخواهید یافت و اتومبیل تان در میانه راه از ادامه حرکت باز خواهد مانده و چرخها شروع به هرزگردی می کنند . با دنده ۳یا ۴ و کمک سنگین می توان به سرعت تقریبی ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر دست یافت و این سرعت برای اتمام مسیر کافی به نظر می رسد. کیسه خواب


در طول مسیر به علت لغزنده بودن سطح ، از بازی با پدال گاز خودداری کرده و همچنین در هیچ شرایطی اقدام به تعویض دنده نکنید چون باعث تغییر در انتقال قدرت به لاستیک ها و وارد شدن شوک به آنها می شود و اتومبیل از ادامه مسیر باز خواهد ماند . در طول راه در صورت مشاهده هرزگردی لاستیک ها و عدم کشش موتور، البته در مسیر مستقیم حرکت فرمان به طرفین تا حدودی برای حل این مشکل به شما کمک می کند .در صورتی که اتومبیل از حرکت باز ایستاد هرگز ترمز نکنید، زیرا ترمز کردن در چنین شرایطی دقیقاجواب عکس به شماخواهد داد. در زمانی که ماشین دیگر قادر به ادامه مسیر نبود و ثابت ماند ، قبل از سرخوردن به سمت پایین ، دنده را در حالت عقب قرار داده و ترمز نکنید ؛ ماشین با حداقل سرعت به سمت پایین حرکت می کند و منحرف نخواهد شد .در مسیر برگشت هرگز از ترمز استفاده نکنید چرا که تعادل شما به هم خورده و به صورت مورب پایین خواهید آمد .با این کار خطر برخورد با موانع کناری راه و حتی واژگونی، شما را تهدید خواهد کرد. حفظ خونسردی در مواقع اضطراری، اصلی ترین و ضروری ترین نکته در آفرود و رانندگی در خارج از راه است .اگر شما نتوانید بر خود مسلط شوید طبیعتا قادر به گرفتن تصمیم صحیح و عمل به آن در چنین مواقعی نخواهید بود. کایاک


سرازیری در گل و لای:فرض کنید بعد از بالا آمدن از یک سراشیبی قصد دارید از همان مسیر پایین بیایید . در چنین شرایطی مسیر مستقیم را انتخاب کرده، هم دنده کمک و هم دنده را در حالت سنگین قرار دهید . یعنی دنده کمک در حالت سنگین و دنده در حالت ۱٫ در این حالت گیربکس به اتومبیل شما اجازه سرعت گرفتن در سرازیری را نمی دهد وسرعتتان را در حدود ۷ تا ۱۲ کیلومتر حفظ می کند .این موقعیت دقیقا عکس حالتی است که اتومبیل تان از پس سربالایی برنیامده و شما می خواهید با دنده عقب برگردید. از ترمز استفاده نکنید و اجازه دهید تنظیم سرعتتان از طریق گیربگس انجام پذیرد، چون علاوه بر سر خوردن، کنترل اتومبیل از دستتان خارج خواهد شد و فرمان خودرو کارایی خود را از دست می دهدو شما کنترلی روی آن نخواهید داشت. همانند عبور از سربالایی ترمز نکرد ه ،خونسردیتان را حفظ و به ماشینتان اعتماد کنید .در suv های جدید ، سیستم های الکترونیکی بدون اینکه رانندگان نیاز به مهارت خاصی داشته باشند ، از اضافه شدن سرعت در سرازیری و همچنین هرزگردی لاستیک ها در سربالایی جلوگیری کرده و رانندگی در خارج راه را برای راننده آسان می کند. در چنین سیستم هایی چه در سربالایی و چه در سرازیری و مسیر لغزنده و گل آلود، گیربکس این اتومبیل ها که از نوع الکترونیکی هستند با تقسیم قدرت با توجه به نوع مسیر، از هرگونه هرزگردی و قدرت اضافی جلوگیری کرده و به شما اجازه سرعت گرفتن در سرازیری را نمی دهد . چرخش چرخها با سرعت یکسان بوده و قفل دیفرانسیلها به صورت الکترونیکی عمل می کند و اجازه هرزگردی به چرخی که از زمین بلند شده یا اصطکاک کمی دارد را نمی دهد .
 

tissit

Registered User
تاریخ عضویت
27 ژانویه 2013
نوشته‌ها
1,867
لایک‌ها
1,190
محل سکونت
PazhoheshKade.Ir
هاکی

هاکی از قدیمی‌ترین انواع بازی‌های توپ و چوب است که در هر گوشه از دنیا در زمان‌های مختلف به شکلی انجام می‌شده است.

هاکی روی زمین سده‌ها در انگلستان رایج بوده و از سال ۱۹۰۱ به بعد نیز در آمریکا رواج یافته است. اصل هاکی روی یخ از کانادا است و به گمان بسیار دانشجویان دانشگاه میگل کانادا آن را به صورت امروزی درآوردند. اولین اردوی تیم ملی ایران در شهریور سال ۱۳۲۰ تشکیل شد و در همان سال به عضویت فدراسیون جهانی درآمد و در سال ۱۳۵۰ در قالب تشکیل فدراسیون رسمیت یافت.


 

tissit

Registered User
تاریخ عضویت
27 ژانویه 2013
نوشته‌ها
1,867
لایک‌ها
1,190
محل سکونت
PazhoheshKade.Ir
مقدمه:
با نگاه به تاریخ این نکته برای ما روشن می‌شود که در باورهای مذهبی روحانیان دینی و مردم در ایران باستان و پس از اسلام، ورزش و آنچه به آن مربوط بوده است جایگاههای متفاوتی داشته است که این برخوردها دقیقا به مساله ی تعریف مذهب (دین، کیش و آیین) باز می گردد.
ایرانیان باستان قدرت و کسب قدرت بدنی را مقدس می شمردند و آنرا (قدرت) ازصفات خداوند می‌دانستند و به پیروی از زردشت که می‌گوید: «ما یاران خداییم و باید اهورا مزدا را در جنگ با شیطان یاری کنیم تا اهورا مزدا بر اهریمن غلبه کند». خویش را برای یاری اهورا مزدا و جنگ با اهریمن نیرومند می‌ساختند.
در تاریخ سایر ملل و اقوام متمدن باستان، نیز داستانها و افسانه پردازی‌های زیادی به موضوع پهلوانان و زورمندان به یادگار مانده در این داستانها اغلب قهرمانان جنبه‌های اساطیری، مقدس و توام با احترام داشته‌اند. سراسر کتابهایِ قدیمی این تمدنها از این نمونه‌ها پر شده است.

 

tissit

Registered User
تاریخ عضویت
27 ژانویه 2013
نوشته‌ها
1,867
لایک‌ها
1,190
محل سکونت
PazhoheshKade.Ir
پیش در آمد

ورزش دارت را باید یکی از شاخه‌های ورزشها و حتی آمادگی‌های نظامی دانست که به نوعی آن را یک هنر می‌دانند: هنر پرتاب دارت.

تاریخچه ورزش دارت

تاریخ نویسان تخمین می‌زنند که احتمالاً نخستین بار این ورزش که در زمان خود نوعی تفریح هم محسوب می‌شد، در مدیوال انگلیس انجام شده است، چرا که شواهد و اسناد دقیقی از آن در دسترس نیست و به طور تقریبی به سرنخ‌هایی رسیده‌اند که نشان می‌دهد عده‌ای این ورزش را به دانش آموزان دوره متوسطه آموزش می‌دادند که بتوانند با قوی‌تر ساختن عضله‌های بازو و ساعد خود نشانه‌گیری دقیق‌تری داشته باشند که بعدها حتی در جنگ‌ها برای پرتاب کمان و نیزه نیز بسیار مفید بود.

 

tesacosin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2013
نوشته‌ها
30
لایک‌ها
5
nitestar_250-black-228x228.jpg

کیسه خواب نیز از تجهیزاتی است که نقش بسیار حساسی در کمک به اجرای برنامه هایی است که با شب مانی اجرا می گردد . تقدیم شما بزرگواران و همراهان نشاط کوهستان

وقتي قرار است که در يک هواي سرد و شرايط شب ماني،خواب راحت داشته باشيد راه هاي زيادي در پيش است که دماي داخل کيسه خواب خود را افزايش دهيد.
یه مطلب اساسی اینکه گرمای کیسه خواب ، همان گرمای بدن شماست که با کیسه خواب عایق بندی شده و اطراف بدن شما توقف می نماید .

1-عایق بندی کیسه خواب
ابتدا بايد عايق سازي کيسه خواب با زمين را افزايش دهيد تا در امتداد شب گرماي بدن شما در داخل کيسه خواب به هدر نرود.وقتي در داخل کيسه خواب مي خوابيد يا قرار داريد فضا يا حجم قسمت زيرين کيسه خواب که با بدن شما تماس دارد عملاً غير قابل استفاده بوده و خاصيت عايق سازي خود را به مقدار زيادي از دست مي دهد.براي جلوگيري از هدر رفتن گرماي کيسه خواب در اثر تماس با زمين مي توان يک يا دو زير انداز از جنس اسفنج فشرده يا شبيه آن زير کيسه خواب قرار دهيد.اسفنج هاي فشرده و سبک که در فصل تابستان استفاده مي شود از نظر گرمايي و عايق بودن سرما ضعيف هستند.اغلب کوهنوردان و راهنماهاي کوه هاي مرتفع و پوشيده از برف دو نوع زير انداز همراه دارند يکي زيرانداز يا تشک بادي و ديگري زيرانداز از نوع فوم هاي فشرده.
کیسه خواب

2- گرم نگه داشتن کیسه خواب
هميشه در شرايط لازم از يک ظرف آب گرم يا از يک کيسه آب گرم استفاده کنيد.هر چند اگر هواي شب خيلي سرد باشد اين بطري آب يا کيسه آب گرم نيز در طول شب به تدريج سرد مي شود ولي در هر حال کمک کننده گرمايي است.اگر بطري ها خيلي گرم باشند ميتوانيد در ابتدا با يک پارچه يا لفاف دور آن را بپوشانيد.توجه کنيد درب شيشه يا کیسه آب گرم نشت نداشته باشد. تجربه گرم کردن با سیب زمینی پخته ، سنگ گرم شده دور آتش که با یک پارچه پوشانده شده است در صورت نبودن کیسه آبگرم می تواند کارساز باشد .

3- پوشیدن لباس خشک هنگام خوابيدن يا به اصطلاح خزيدن به داخل کيسه خواب
داشتن لباس خيس سبب مي شود که ما در طول شب بلرزيد.يک پيراهن يا پوشش اضافي يا لباس پشمي اضافي همراه خود در داخل کيسه خواب قرار دهيد.از هر گونه عملي که سبب تعريق در داخل کيسه خواب مي شود اجتناب کنيد.توجه کنيد مستقيماً در داخل کيسه خواب تنفس نکنيد زيرا بخار آب حاصل از تنفس مستقيماً به وسيله پارچه جذب مي شود و آن را خيس مي کند،هر چند کيسه خواب هاي الياف مصنوعي خاصيت عايق بودن خود را حفظ مي کند و بهتر از پر هستند.

4- جلوگیری از خیس شدن
در هر حال کيسه خواب خيس يا نمدار نمي تواند کيسه خواب گرمي باشد و وقتي داخل چادر مي خوابيد قسمتي از زيپ ورودي يا پنجره چادر را براي تهويه هوا باز بگذاريد در غير اين صورت بخار حاصل از تنفس شما روي ديوار چادر و قسمت پوشش خارجي کيسه خواب متراکم شده و امکان خيس شدن پارچه را فراهم مي کند.

5-خوردن و آشامیدن
در طي شب خوب بخوريد و بياشاميد.به ويژه هنگامي که اردو زده ايد بدن شما مقدار زيادي کالري (گرما) در اثر فعاليت هاي روزانه سوزانده است پس نياز به تامين کالري دارد اگر در نيمه شب بيدار شديد و احساس سرما کرديد با خوردن مقداري شيريني و آجيل شيرين مي توانيد اجاق بدن خود را مجدداً به کار اندازيد و بدن را گرم کنيد.
 

tesacosin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2013
نوشته‌ها
30
لایک‌ها
5
bt.png

مسیر مستقیم انباشته از گل و لای
ممکن است در مسیرهای خارج از راه به گذرگاهی برسید که بدون شیب ولی انباشته از گل و لای بوده و صعب العبور به نظر بیاید . باید مسیر را تقسیم بندی کرده و قبل از ورود به مسیری که قبلا توسط اتومبیل طی شده است ، به خوبی از عمق گل و لای آن آگاه شوید . در چنین شرایطی اگر بدون توجه به عمق و نوع گل و لای وارد مسیر شوید ، امکان توقف شما وجود دارد . در مسیر های گلی وجود وینچ د ر اتومبیل امری ضروری است . در یک تیم که از۵ اتومبیل تشکیل شده است حداقل ۲ماشین باید مجهز به وینچ باشند . کیسه خواب
ماشین های وینچ دار باید اولین و آخرین ماشین هایی باشند که عبور می کنند تا بتوانند بعد از عبور از مسیر به اتومبیلهای دیگر کمک کنند . اگر به مسیری برخورد کردید که قبلا توسط ماشین طی شده و جای لاستیک در آن وجود دارد ، با توجه به عمق ، رد لاستیک ها را دنبال کرده و با حفظ سرعت ، از آن عبور کنید . در صورت عمیق بودن بیش از اندازه راهی که لاستیک های قبلی درست کرده اند ، راه جدیدی را که قابل عبورتر است ، انتخاب کنید . تجهیزات آفرود
نوع لاستیک در چنین شرایطی بی اغراق تعیین کننده ترین بخش اتومبیل خواهد بود . چون لاستیک های مخصوص گل و لای ( که در بخشهای بعدی به آن خواهیم پرداخت.) برای چنین شرایطی طراحی شده و به علت وجود عاج ها و شیارهایی با عمق و فاصله ی زیاد ، باعث می شود که لاستیک به سختی از گل و لای پر شود ؛ تا در شرایط خاص شما قادر به ادامه مسیر باشید . خرید چادر مسافرتی
قبل از وارد شدن به مسیر جدید باید از وجود سنگ های بزرگ و یا شکاف های عمیق در آن مطلع شوید . در این مواقع کمک سنگین ولی دنده باید سبک باشد . اگر دنده در حالت سنگین قرار بگیرد، فشار زیادی به زمین وارد می شود و ممکن است از حرکت باز بمانید. بازی با فرمان و حرکت آن به چپ و راست بی تاثیر نخواهد بود . در شرایطی که ماشینتان از حرکت باز ایستاد و لاستیک ها شروع به هرزگردی کردند ، با اضافه کردن گاز و فشار به پیشرانه خودرویتان ، شرایط را سخت تر نکنید . کوله پشتی کوهنوردی
اگر در مسیر مستقیم هستید سریع اقدام به بازگشت کرده و سعی کنید به ابتدای راه بازگردید . به کمک افراد گروه ، داخل شیارها را باسنگ پر کنید تا از عمق آن کاسته شود ؛ همچنین می توانید از خاک کنار شیار استفاده کنید تا از عمق مسیر بکاهید .
معمولا در شرایطی که مسیر بسیار سخت و دشوار باشد ، اولین ماشین وینچ دار که از مسیر عبور کرده است را به وسیله تسمه به اتومبیل در حال عبور متصل می کنند تا اگر در میانه راه از حرکت باز ماند ، به وسیله وینچ بالا کشیده شود . انواع قایق کایاک
در مسیرهای جنگلی که راه آن باریک و کم عرض است و احتمال سر خوردن وجود دارد ، اتصال بین اتومبیل ها یکی از راه های نجات از این شرایط است . یعنی باید در تیم شما تمام خودروها به هم اتصال داشته و با یک سرعت حرکت کنند و اگر خودرویی منحرف و به سمت پایین کشیده شد ، به وسیله اتومبیل های دیگر از خطر سقوط در امان بماند .
این شگرد که از ابداعات مسابقات CAMEL TROPHY در سالهای قبل است و تیم ها در هنگام عبور از پرتگاه ها ، از آن استفاده می کردند . در مسیر های گل آلود اگر سرعتتان کمی بیشتر از حد باشد ، فرمان ماشین عمل نخواهد کرد ؛در چنین شرایطی از تغییر مسیر ناگهانی خودداری کرده و با سرعت یکسان و بدون کم و زیاد کردن فشار پدال گاز و همچنین عدم بازی اضافی با فرمان ، مسیر را به پایان برسانید .

عبور از مسیرهای باز با شیب ملایم
هرگز گول ظاهر آرام مسیرهایی مانند دامنه کوه ها و دشتهایی باز که محدودیت حرکتی در آن ها وجود ندارد و دارای شیب ملایم است را نخورید ؛ چون در چنین شرایطی که شماخیالتان از بابت برخورد با موانع راحت است ، خطرناک ترین حالت ممکن بوجود می آید ، چرا که در این حالت سرعتتان افزایش یافته و تمرکزتان به رانندگی کم می شود . هرگز برای صعود ویا پایین آمدن از دامنه کوه ها و دشت هایی که در فصول بازندگی لغزنده هستند ، به صورت اریب وارد و خارج نشوید ، زیرا این کار باعث می شود با هرزگردی لاستیک ها و حرکت جانبی ، قدرت ماشین هدر رفته در پایین آمدن کنترلتان را از دست بدهید که در این حالت احتمال واژگونی وجود دارد. همیشه مسیر مستقیم را انتخاب کنید و با در نظر گرفتن شیب و لغزندگی راه ، سرعتتان را تنظیم کرده و حالت گیربکس مناسب و نیمه سنگین انتخاب کنید و راه را به پایان برسانید .


عبور از شکافها و ناهمواریها
همیشه در مسیرهای خارج از راه یا همان آفرود ، با شکافهایی برخورد خواهید کرد که توسط فرسایش آب در وسط مسیر بوجود آمده و راه را برای شما سخت می کند . در مسیرهای گل آلود ، این شکاف ها غیر قابل عبورتر از شکافهایی هستند که در مناطق خشک وجود دارند ، زیرا در هنگام عبور ، ماشین شما با عدم اصطکاک کافی برای گذشتن از آن روبروست .

برای عبور صحیح و بدون دردسر از این گونه شکاف ها و شکستگی ها ، هیچ گاه نباید هر ۲ چرخ را همزمان درون حفره بیندازید. چراکه باعث می شود ۲ چرخ ماشین شما از کار افتاده و ۲ چرخ دیگر، قدرت عبور نداشته باشند . همیشه باید به صورت اریب با زاویه ای حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه ، لاستیک ها را درون شکاف انداخته و بدون معطلی با اضافه کردن گاز و همچنین با استفاده از کمک و دنده سنگین از شکاف عبور کنید . در میانه راه هرگز با پدال گاز بازی نکنید ، زیرا این کار باعث ایجاد هرزگردی در لاستیک ها می شود . زاویه ورود به شکاف نباید بیشتر از حد باشد، چرا که در این صورت لاستیکتان به صورت عرضی در شکاف افتاده و کار برایتان بسیار مشکل خواهد شد . برای عبور از بعضی شکاف ها و برخی از شکستگی ها، وسیله ای به نام وافل برد(Waffle Board)وجود دارد که به عنوان پلی موقت عمل کرده و شما را از مـهلکه مــی رهـاند. این پل های موقت از جنس کامپوزیت و به صورت مشبک و دقیق ساخته شده که با وجود سختی جنس آن از سبکی و استحکام بالایی برخوردار است.
 
بالا