برگزیده های پرشین تولز

دكوراسيون و طراحي داخلي

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
يكي از مسائل مهمي‌كه در اتاق خواب كودك بايد به آن توجه شود، وضعيت نور اتاق است.

البته كودك درس‌خوان شما بايد در اتاق خصوصي خود كه معمولا تكاليف مدرسه را هم در آنجا انجام مي‌دهد، نور كافي داشته باشد اما اهميت نور، فراتر از خصوصيات فردي و شخصيتي كودك است. نور، عنصر لازمي‌است كه هيچ كودكي ● چه درس‌خوان و چه تنبل , نبايد از آن محروم بماند و هر انساني , چه كودك و چه بزرگسال , براي ادامه حيات به آن نياز دارد.
به طور كلي، وضعيت نور اتاق خواب كودكان به لحاظ نيازهاي خاص اين سنين، توجه و حساسيت بيشتري نسبت به اتاق خواب بزرگسالان مي‌طلبد. كودك نيز مانند فرد بزرگسال، بايد نوري در اتاق خواب داشته باشد كه هنگام روز، انجام كارهايي از قبيل پوشيدن لباس و پيداكردن اشيا را به‌خوبي امكان‌پذير كند، امكان تشخيص رنگ‌ها را به او بدهد و براي كارهايي همچون نقاشي و مطالعه و نوشتن تكاليف درسي، مقدار كافي و جهت مناسبي داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور , چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه , نسبت به ميز تحرير براي فارسي‌زبان‌ها كه جهت خط نوشتاري آنها از راست به چپ است، بايد از چپ به راست باشد. هنگام شب نيز بايد آنقدر نور در اتاق باشد كه كودك، هم بتواند خوب استراحت كند و هم در صورت نياز به برخاستن از تختخواب در نيمه‌شب، توانايي تشخيص اشياي پيرامون خود را داشته باشد.

مهم‌ترين نكته‌اي كه در مورد نور مصنوعي اتاق كودك بايد مورد توجه قرار بگيرد، ايمني است. در مورد خردسالان و نوزادان، به نور كم‌شدتي احتياج داريد كه در طول دفعات فراواني كه به كودك سر مي‌زنيد تا به او غذا بدهيد، پوشكش را عوض كنيد يا او را بخوابانيد، توانايي ديد كافي را در اختيارتان بگذارد. از يك چراغ خواب دوشاخه‌دار يا يك چراغ كوچك حباب‌دار با لامپي كه ولتاژ آن زياد نيست(حداكثر 12ولت) استفاده كنيد.

اين نكات ايمني را در اتاق خواب كودك در نظر داشته باشيد:
مطمئن شويد كه انگشتان كودك كنجكاوتان نمي‌تواند روكش قطعات برقي را بردارد، به حباب داغ چراغ برسد يا به سيم‌كشي برق نزديك شود.
از لامپ‌هايي استفاده كنيد كه به ديوار نصب مي‌شوند. چراغ‌هاي پايه‌دار ممكن است به‌سادگي واژگون شوند.
اگر كودك‌تان كامپيوتـــر يا تلويزيـــون در اتاقـــش دارد، اجــازه ندهيد در تاريــكي مطلق به صفحه مونيتور يا تلويزيون خيره شود. براي چشم كودك بهتر است كه هنگام نگاه‌كردن به تلويزيون، چراغ كم‌نوري در اتاق، روشن باشد. اين چراغ ممكن است يك لامپ قابل‌تنظيم سقفي يا چراغ مطالعه‌اي باشد كه شعاع آن از سقف به ميز تحرير مي‌تابد.

چراغ‌هاي ديمردار براي اتاق كودك عالي هستند. اين چراغ‌ها ذهن كودك را براي خوابيدن آماده مي‌كنند.

در مورد طرح نور اتاق كودك، به ياد داشته باشيد كه كودك شما مدام رشد مي‌كند و نيازها و علايق او نيز در حال تغيير است؛ بنابراين طرح نور اتاق او نيز بايد قابليت تغيير مداوم را داشته باشد. براي سنين مختلف، انواع طرح‌هاي دكوراتيو چراغ از هواپيما تا چرخ‌وفلك و «سيندرلا» و «شرك» را مي‌توانيد پيدا كنيد.

منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
يكى از روش هاى طرح دار كردن ديوارها ايجاد نوارهاى پهن يا باريك روى آنها است. در اينجا ديوار يك اتاق خواب را ملاحظه مى كنيد كه با رنگ هاى ملايم سفيد و بنفش ياسى راه راه شده است. انتخاب رنگ ها متناسب با اتاق خواب بوده و در عين حال نزديك به هم هستند به طورى كه در كنار يكديگر كنتراست چشم آزارى را ايجاد نمى كنند.


بنا به ابعاد و وسعت اتاق خواب، در اتاق هاى كوچك ممكن است فقط يكى از ديوارها را كه تاج تخت به آن تكيه مى كند به اين صورت طرح دار كرد و بقيه را ساده باقى گذاشت تا اتاق شلوغ و در نتيجه كوچك تر به نظر نرسد ضمن آنكه طرح راه راه عمودى موجب بلندتر به نظر رسيدن سقف اتاق شده آن را فضادارتر جلوه مى دهد. براى اجراى چنين پروژه اى به وسايل زير نياز داريد: رنگ سفيد و بنفش ياسى، خط كش بلند و مداد، شاقول، چسب كاغذ نوارى، قلم موى متوسط مخصوص نقاشى ساختمان، يك قطعه پارچه تريكو، مقوا، قيچى، تينر. با توجه به اندازه ديوارها، پهناى نوارهاى رنگى ديوار را تعيين كنيد. سپس با استفاده از خط كش و مداد از زيركلاف گچبرى ديوار محل قرارگيرى مرزهاى ميان نوارها را علامت گذارى كنيد. يك روش مفيد براى تقسيم بندى ديوار تعيين نقطه وسط مهمترين ديوار اتاق است. سپس ۵/۷ سانتى متر از هر سوى نقطه وسط ديوار جدا كنيد و اين ۱۵ سانتى متر اولين نوار خواهد بود. حالا از هر طرف اين نوار ۱۵ سانتى متر، ۱۵ سانتى متر جدا كنيد تا تمام ديوارها علامت گذارى شوند. با استفاده از شاقول خطوط راستى از نقاط علامت گذارى شده تا پايين ديوار بكشيد و يا به صورت نقطه چين با فواصل زياد علامت گذارى كنيد. با چسب نوارى كاغذى يك طرف خطوط علامت گذارى شده را بپوشانيد به طورى كه چسب در داخل نوارهايى كه بايد سفيد بمانند چسبانده شوند.
رنگ بنفش ياسى را با تينر كاملاً رقيق كنيد سپس با قلم موى پهن مخصوص نقاشى ساختمان هر يك از نوارهايى را كه بايد بنفش شوند رنگ بزنيد و بلافاصله با دستمال پارچه اى جنس تريكو روى آن ضربه بزنيد تا اثر قلم از بين برود و رنگ بافتى يكنواخت پيدا كند. نوارهايى كه بايد بنفش شوند را به همين ترتيب رنگ بزنيد. سپس با دقت چسب ها را از ديوار جدا كنيد. صبر كنيد تا رنگ خشك شود.
روى مقوا يك مثلث متساوى الساقين با قاعده ۱۵ سانتى متر و اضلاع ۱۰ سانتى متر رسم كنيد و آن را بريده به عنوان الگو براى علامت گذارى مثلث هاى حاشيه بالاى ديوار مورد استفاده قرار دهيد. هر بار قاعده مثلث مقوايى را منطبق بر روى پهناى هر يك از نوارها بگذاريد و نقطه راس مثلث را بر روى ديوار علامت گذارى كنيد. سپس با چسباندن نوار چسب كاغذى از هر پهناى نوار تا نقطه علامت گذارى شده اضلاع آن را مشخص كنيد. مثلث ها را با همان رنگ بنفش ياسى رقيق شده رنگ بزنيد و بلافاصله پس از رنگ زدن با پارچه روى آن ضربه بزنيد تا رنگ يكدست شود. به اين ترتيب مثلث هايى كه روى نوارهاى بنفش قرار گرفته اند چون دو لايه رنگ خورده اند پررنگ تر خواهند بود. چسب ها را جدا كنيد و صبر كنيد تا رنگ خشك شود.
مقدار كمى رنگ بنفش ياسى را در حدود ۲۰ برابر آن تينر بريزيد به طورى كه تينرى با ته مايه رنگ بنفش داشته باشيد و با قلم مو يك لايه از اين رنگ را روى كل ديوار بزنيد. قلم مو را با حركات چپ و راست ضربدرى روى ديوار بزنيد. به اين ترتيب نوارهاى سفيد نيز ته مايه اى از رنگ ياسى بر خود مى گيرند و از سفيدى محض خارج مى شوند. در آخر كلاف گچبرى بالاى ديوار را با رنگ بنفش ياسى همرنگ نوارها رنگ بزنيد. براى محافظت ديوار از رنگى شدن يك قطعه مقوا را در نقطه اى كه رنگ مى زنيد بر روى ديوار زير گچبرى نگاه داريد. چنان كه قبلاً ذكر شد ممكن است اندازه پهناى نوارها را به دلخواه خود تغيير دهيد و يا ديوارها را از فاصله يك مترى زمين به پايين راه راه كنيد. در اين صورت از يك زوار چوبى براى تقسيم ديوار استفاده كنيد. چنانچه بخواهيد اين پروژه را با رنگ هاى ديگر اجرا كنيد از رنگ هايى با تفاوت كم بهره بگيريد و با كمك چرخه رنگ ها، رنگ هايى متناسب با يكديگر را انتخاب نماييد.​
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
آينه عنصرى كاربردى است كه به گونه اى با زندگى همه افراد عجين شده است. هيچ فردى را نمى شناسيم كه روزانه حداقل يك بار مقابل آينه قرار نگيرد. استفاده از آينه با اهداف گوناگون و به روش هاى مختلفى صورت مى گيرد. يكى از رايج ترين كاربردهاى آن استفاده شخصى و نماياندن ظاهر افراد و در واقع نقش آن در آرايش و پيرايش است. براى اين منظور انواع و اقسام آينه ها وجود دارد ولى گذشته از اين نوع كاربرد آينه يكى از عناصر مهم و تاثير گذار دكوراسيونى نيز هست به گونه اى كه كاربرد آن در برخى از فضاهاى ساختمان مانند سرويس هاى بهداشتى و اتاق خواب به عنوان عنصرى ثابت و جزء لوازم دكوراسيونى كاربردى آن مكان ها به حساب مى آيد. علاوه بر آن از آينه براى زينت بخشيدن گوشه اى از فضاى خانه نيز استفاده مى كنند. به اين ترتيب كه آينه اى را در قابى زيبا بر روى ديوار نصب كرده و يا آن را بر روى كنسولى هماهنگ با ديگر لوازم دكوراسيونى محيط قرار مى دهند كه در اين شرايط علاوه بر نقش كاربردى، تزئينى زيبا براى محيط نيز محسوب مى شود. از ديگر نقاط ساختمان كه معمولاً با هدف تزئينى به نصب آينه اختصاص مى يابد، ديوار بالاى شومينه است. البته نوع و نحوه به كارگيرى آن رابطه مستقيمى با سليقه افراد خانه دارد به طور كلى كاربرد آينه به عنوان عنصرى تزئينى از ديرباز در فرهنگ ما ايرانيان جايگاه ويژه اى داشته است. اين تعلق خاطر گذشتگان مان را در معمارى ساختمان هاى درباريان و افراد متمول، زيارتگاه ها و حتى برخى رستوران ها و فروشگاه هاى قديمى مى توان ديد.
البته اين فرهنگ در ساخت زيارتگاه ها كماكان پابرجاست. گذشته از آن آينه در صنايع دستى برخى از استان هاى كشورمان از جايگاه ويژه اى برخوردار است. آينه كارى بر روى پارچه ها و لباس هاى محلى و سنتى، روميزى، روتختى و كوسن، ديواركوب هاى پارچه اى و بسيارى ديگر از صنايع دستى از اين قبيل هنوز هم به وفور ديده مى شود.علاوه بر صنايع دستى امروزه آينه ها در ساخت بسيارى از لوازم دكوراسيونى به سبك مدرن نيز كارايى دارد. از جمله آنها به ميزها، ويترين ها، پايه هاى آباژور و لوازمى مانند آنها كه آينه بخش اعظمى را در تركيب ساختارى آنها تشكيل مى دهد مى توان اشاره كرد ولى با تمام اين تفاسير نقش كاربردى آينه در دكوراسيون داخلى از اهميت بسزايى برخوردار است. شما با نصب هدفمند آينه اى بر روى يك ديوار مى توانيد همزمان چندين كاربرد مهم را از آن دريافت كنيد كه از جمله مهم ترين آنها مى توان به افزايش نور محيط توسط آينه اشاره كرد. به اين ترتيب در فضاهايى كه از نور چندانى برخوردار نيستند با نصب آينه اى بزرگ بر روى ديوارى مقابل پنجره، نور خورشيد وارد شده از پنجره را افزايش دهيد. اين كاربرد آينه در سطح كوچك ترى براى افزايش نور و زيبايى به طور همزمان در ويترين ها نيز ديده مى شود. به اين گونه كه در اغلب ويترين ها براى انعكاس نور، ديواره انتهايى داخل ويترين را با آينه مى پوشانند.
يكى ديگر از كاربردهاى مهم آينه، در فضاهاى كوچك و كم وسعت امروزى است. آينه ها با انعكاس تصوير فضاى مقابلشان اين تصور را در ذهن ايجاد مى كنند ديوارى كه به آينه اختصاص يافته ادامه دنباله دار از فضاى خانه است البته هنگامى كه قصد داريد آينه اى را با چنين كاربردى نصب كنيد ابتدا مى بايست هدف از بزرگنمايى مشخص شود.
ممكن است يك اتاق به لحاظ عرض و يا طول كم وسعت باشد كه براى هر كدام محل نصب آينه متفاوت خواهد بود در واقع آينه مى بايست بر روى ديوارى نصب گردد كه فضاى مقابل آن كم وسعت است. براى دستيابى به اين هدف و هدف قبلى آن پوشش تمام سطح ديوار با آينه نيز روش كاربردى ديگرى است.
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
http://************/files/t5oczwkmjm4u51wlyeil_thumb.jpg http://************/files/u8cc8wocl579jzy1refx_thumb.jpg
http://************/files/x6dtdc7582z8a5deq0kv_thumb.jpg http://************/files/jy73eql8irjeekfko86x_thumb.jpg
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
مباني نورپردازي در داخل اتاق‌ها، نور خوب، نور طبيعي و نور در اتاق بزرگسالان بپردازيم، یکی از اصولی است که در چیدمان خانه باید به آن اهمیت داده شود.

نورپردازي مناسب
شايد تشخيص اين موضوع که آيا در اتاق خواب‌تان نورپردازي درست و اصولي وجود دارد يا نه، در وهله اول، کار چندان راحتي نباشد اما به‌راحتي از تبعات آن مي‌توان به اين مطلب پي برد. اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بيدار مي‌شويد، چشم‌هايتان مي‌سوزد،‌هاله‌اي قرمزرنگ اطراف مردمک چشم‌هايتان ديده مي‌شود يا اگر از همان اولين ساعات شروع روز، عادت به بدخلقي و پرخاشگري داريد، همه و همه نشانگر جاي خالي نورپردازي مناسب در اتاق‌تان است؛ چرا که نورپردازي خوب موجب مي‌شود در خانه خود احساس آرامش و امنيت داشته باشيد.

راه حل تمامي ‌اين مشکلات، ايجاد يک شماي انعطاف‌پذير نوري است به نحوي که براي تمامي‌ ساعات روز مناسب باشد و به اتاق‌هاي شما در هر لحظه از شبانه‌روز، حالتي خوشايند ببخشد. نورپردازي بايد به گونه‌اي طراحي شده باشد که با فشاردادن يک کليد ساده، به‌راحتي بتوانيد نور اتاق را زياد يا کم کنيد و مثلاً اتاق خود را از يک اتاق نوراني، به يک اتاق آرام با نوري رمانتيک که براي خوردن يک شام دونفره با همسرتان مناسب است، تبديل کنيد.

نور طبيعي
نور طبيعي، يکي از ويژگي‌هاي مثبتي است که يک خانه مي‌تواند داشته باشد اما کيفيت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگي به جهت اتاق‌ها دارد. شايد بد نباشد نگاهي به نحوه نور اتاق‌ها با توجه به جهت قرارگرفتن‌شان در عرض و طول جغرافيايي بيندازيم.
اتاق‌هاي رو به شمال: اين اتاق‌ها سرد هستند، نور زننده‌اي دارند و نور مستقيم خورشيد به آنها نمي‌تابد. هنرمندان نقاش معمولاً اتاق کار خود را رو به شمال انتخاب مي‌کنند تا در نور آن، بهتر بتوانند رنگ‌ها و طيف‌هاي مختلف را تشخيص بدهند.

اتاق‌هاي رو به شرق: اولين اتاق‌هايي که با طلوع خورشيد روشن مي‌شوند، اتاق‌هاي رو به شرق هستند اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سايه‌اي بلند و طولاني‌مدت بر اين اتاق‌ها سايه مي‌افکند و طي روز ديگر خبري از نور خورشيد در اين اتاق‌ها نيست. بهتر است براي تعديل‌ نور شديد و خيره‌کننده آفتاب در زمان طلوع، در اين اتاق‌ها از نور مصنوعي استفاده شود. با اين کار مي‌توان در اواسط روز نيز تا حد ممکن، نور طبيعي روز را به نوعي در اين اتاق‌ها ايجاد کرد. اين تمهيد براي اتاق‌هاي رو به شمال هم کارآيي دارد.

اتاق‌هاي رو به جنوب: نور و گرماي خورشيد در تمام مدت روز در اين اتاق‌ها وجود دارد؛ البته ممکن است طي روز و در فصل‌هاي مختلف، کيفيت و ميزان آن اندکي تغيير کند. بهتر است آشپزخانه، اتاق نشيمن و هر جايي که معمولا مدت زمان زيادي را طي روز در آنجا مي‌گذرانيد، رو به جنوب باشد.
اتاق‌هاي رو به غرب: در گرم‌ترين ساعات روز، نور خورشيد به اين اتاق‌ها مي‌تابد و زماني كه نور شديد است، چشم را آزار مي‌دهد. بعدازظهرها در اين اتاق‌ها سايه مي‌افتد و نور خورشيد، ملايم‌تر مي‌شود.

نور اتاق خواب بزرگسالان
نور خوب در اتاق خواب، به شما اين امکان را مي‌دهد کــه بعد از يــک روز سخــت کاري، خوابـــي راحــت داشته باشيد. البته اين را فراموش نکنيد که منظورمان اين نيست که اتاق خواب بايد تاريک باشد تا خوب بخوابيد، چون در اين صورت، صبح روز بعد براي پوشيدن لباس مشکل پيدا مي‌کنيد و ممکن است با جوراب‌هاي لنگه به لنگه سر کار برويد!
بهترين نور براي اتاق خواب، نور کنار تختخواب است که براي مطالعه و حتي ديدن تلويزيون خوب است و حتي اگر هم‌اتاقي شما بخواهد بخوابد، چشمانش را آزار نمي‌دهد. مي‌توانيد براي نور کنار تختخواب‌تان از آباژورهاي کنار تختي استفاده کنيد يا نوري را در قسمت بالايي تخت خود تعبيه کنيد يا روشنايي‌هاي ديوارکوب در اتاق خود نصب کنيد.
منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
اگر قصد دارید میز و صندلی ناهارخوری را تعویض کرده یا برای اولین بار برای خرید این لوازم به بازار بروید، برای انتخاب وسایلی که از نظر اندازه، تناسب و همچنین راحتی با خواسته های شما مناسب باشند به توصیه های مفید زیر توجه کنید.


اندازه و راحتی
میز مناسب برای اتاق ناهارخوری رسمی یا غیر رسمی و آشپزخانه باید به حدی بزرگ باشد که جای کافی برای موارد زیر داشته باشد:

جای کافی برای آرنج
برای تامین آسایش بدون ایجاد احساس ازدحام برای افراد. باید برای هر شخص حداقل به 60 تا 75 سانتیمتر فضا اختصاص دهید و فاصله هر دو نفر در دو سمت میز هم باید حداقل 75 سانتیمتر باشد. ارتفاع یک میز ناهارخوری استاندارد 73 تا 76 سانتیمتر است.

جای پا
معمولا میزهایی که به منظور دور هم نشستن ساخته میشوند و در هر گوشه یا در نزدیکی هر گوشه خود یک پایه دارند، دارای یک جای پای مرکزی یا چند تایی هستند که به صورت یک قاب چهارگوش پایه های میز را به یکدیگر متصل میکند. اشکال پیچیده تر و هنرمندانه هم معمولا خوب است. فقط باید مطمئن شوید جای قرار دادن پا با جای نشستن راحت همراه باشد. از زاویه های مختلف روی میز تکیه دهید تا از تعادل پایه های آن مطمئن شوید.

صندلیهای ناهار خوری
این صندلیها باید پشتیهای کاملا عمودی داشته باشند که افراد بتوانند به راحتی در آنها جای گرفته، تا حد لازم به میز نزدیک شده و در حالی که از تکیه گاهی محکم برخوردارند، به صرف غذا بپردازند.

از صندلیهایی که پایه های آن با زاویه بزرگی رو به بیرون باز میشود دوری کنید
حالت قرار گرفتن این صندلیها در پشت میز بدشکل است و به سادگی موجب گیر کردن پا و لغزیدن میشوند. از طرفی این نوع پایه معمولا از انواع دیگر ضعیفتر است و زود لق میشود.

صندلیها را کنار میز بررسی کنید.
صندلی باید به سادگی با میز جور شود و دسته های آن باید تا حدی کوتاه باشند که زیر میز جا بگیرند.

• لبه برگردان میز را چک کنید.
روی صندلی بنشینید و فاصله لبه ای که از رویه میز به حالت عمودی به پایین آمده است تا روی پای خود را بررسی کنید. این فاصله باید به حدی باشد که نشستن و برخاستن از روی صندلی به سادگی انجام شود.

اندازه های معمول میز
میزی که انتخاب میکنید باید تا حد امکان با فضای مورد نظر، تعداد افراد خانواده و تعداد مهمانان احتمالی شما متناسب باشد. میزهایی که دارای قطعات اضافه کشویی بوده یا بخشی از آن تاشو است، برای خانواده های کوچکتری که گاهی به میز بزرگتر نیاز پیدا میکنند، مناسب است. اما معمولترین اشکال و ظرفیت میزها از این قرارند:

میز گرد
با قطر 90 سانتیمتری برای 2 نفر، با قطر 100 برای 4 نفر و با قطر 142 برای 8 نفر مناسب است

میز مربع
میز 96 سانتیمتر مربعی برای 4 نفر و 150 سانتیمتر مربعی برای 8 نفر مناسب است.

میز مستطیل/بیضی
90 در 150 سانتیمتری، شش نفره، 90 در 180 شش تا هشت نفره، 90 در 214 شش تا هشت نفره، 120 در 243 هشت تا ده نفره و 120 در 335 دوازده نفره هستند.

انتخاب نوع پرداخت چوب

بلیچ یا سفیدکردن
این روش رنگ چوب را روشنتر میکند و بعضی از انواع چوب با بلیچ کردن به کلی سفید میشوند اما همچنان بافت خود را نشان میدهند. یک پوشش شفاف مانند لاک بر روی چوب سفید شده کشیده میشود.

لعاب
رنگ براق یا نیمه براقی است که بر روی یک یا چند لایه رنگ آستر قرار میگیرد. این روش رنگ و بافت چوب را پنهان میکند و سطحی محکم، ضد خش و قابل تمیز کردن به وجود می آورد.

لاک
نام عمومی پرداختهای ترکیبی که سریع خشک میشوند و معمولا در چند لایه با قلم مو یا اسپری روی سطح چوب قرار میگیرند. لاک میتواند شفاف بوده و بافت چوب را نشان دهد یا دارای رنگ باشد و رنگ و بافت طبیعی چوب را تغییر دهد.

روغن
منظور روغن بزرک و سایر روغنهایی هستند که در چند لایه بر روی سطح چوب مالیده میشوند و سپس اضافه آن پس از مالیدن هر لایه، پاک میشود. نتیجه چوبی با ظاهر طبیعی و رنگ و بافت تقویت شده است. پرداختهای روغنی بسیار ظریف و کم مقاومتند اما به سادگی میتوان آنها را ترمیم کرد.

رنگ
رنگ براق یا نیمه براق معمولا برای چوبهای نامرغوب به کار میرود تا عیوب آنرا پنهان کند. البته مبلمان تهیه شده با چوب رنگ شده در هر سبکی به وفور یافت میشود و همواره پرطرفدار بوده است.رنگ به اشکال مختلف و تنوع بسیار بر روی چوب استفاده میشود.

لاک الکل
این پوشش از صمغ محلول در الکل تهیه میشود که پس از تبخیر الکل، پوششی شفاف بر چوب باقی میگذارد. لاک الکل به سادگی آسیب میبیند و لکه آب و مواد دیگر بر روی آن بر جا میماند. این ماده معمولا به عنوان سیلر (آستری) به کار میرود.

رنگهای جوهری
رنگدانه های این نوع رنگ در درون بافت چوب نفوذ میکنند و رنگ طبیعی آنرا تغییر میدهند. این نوع رنگ به صورت ترکیب با پرداختهای دیگر نیز استفاده میشود و وجود آن دال بر متفاوت بودن چوب اصلی با آنچه که میبینیم است. برای مثال، محصولات چوبی که با رنگ ماهوگانی کار شده اند، در اصل از چوب غان هستند و به رنگ ماهوگانی درآمده اند. چوبی که با رنگ جوهری رنگامیزی میشود، دارای پرداختی شفاف است.

روغن جلا
از صمغ محلول در حلالهای مختلف تهیه میشود. پس از تبخیر حلال، یک لایه شفاف با ته رنگ قهوه ای از خود باقی میگذارد. روغن جلا میتواند مات، جوهری یا براق باشد. این پرداخت در مبلمان آنتیک و مدلهای شبه آنتیک به کار میرود.

واکس
واکس یک لایه محافظ برای پرداخت نهایی است و در عین حال ظاهری طبیعی دارد. ممکن است واکس موجب شود که چوب تا حدی تیره تر شود و گاهی لازم است که آن را در دوره هایی منظم به روی چوب مالید. واکس هرچه بیشتر با پارچه جلا یابد، براقتر میشود. واکس برای افزودن به مقاومت و براقتر کردن سطح چوب بر روی لاک الکل، روغن جلا یا یک پرداخت روغنی نیز به کار میرود.

منبع:مجله اينترنتي فريا برگرفته از سايت bhg.com
 

yaghobian

Registered User
تاریخ عضویت
5 نوامبر 2006
نوشته‌ها
19
لایک‌ها
0
مرسی ....
بابا از پیگیریتون ممنونم
من این پست رو دو ماه پیش بوکمارک کردم و الان دوباره اومدم دیدم اینهمه بروز شده شوکه شدم
مرسی

راستی اگه دوست داشتین توی این سایت ثبت نام کنین به کمک امثال شما نیاز هست:D
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
مرسی ....
بابا از پیگیریتون ممنونم
من این پست رو دو ماه پیش بوکمارک کردم و الان دوباره اومدم دیدم اینهمه بروز شده شوکه شدم
مرسی

راستی اگه دوست داشتین توی این سایت ثبت نام کنین به کمک امثال شما نیاز هست:D

خواهش ميكنم دوست عزيز
cheers2.gif

سايت بسيار خوبي بود. ممنون از معرفي سايت
 

osho

Registered User
تاریخ عضویت
15 جولای 2005
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
1
درود بر همه دوستان

تاپیک خوبی زدین

با یه سر زدن به تاپیک زیر می تونید در امر تهیه بزرگترین آرشیو طراحی دکوراسیون ، معماری

و گرافیک با ما همکاری کنید :

http://forum.persiantools.com/t98302.html

سپاس
 

osho

Registered User
تاریخ عضویت
15 جولای 2005
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
1
در ضمن اگه کسی از دوستان تو این زمینه مجموعه ای رو می شناسه می تونه معرفی کنه تا بریم

برای تهیه اشتراکی اون .

بعلاوه اگر لینک دانلود انبوه این نوع مجلات و متابها رو کسی داره معرفی کنه تا از طریق دوستان

دانلود بشه و در اختیار همه قرار بگیره .
 

New York

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2007
نوشته‌ها
86
لایک‌ها
0
محل سکونت
On Earth
elenazokaei بهتون نمیاد ایرانی باشین ایرانی و اینقدر مطالعه بعیده !!!!!! :blink:
julevinduevitalinabc4.gif



:guitar: :santa: Merry Christmas to All
 

Amir.Mansoury

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2007
نوشته‌ها
77
لایک‌ها
1
محل سکونت
ایران
دستت درد نکنه.بااين کارهايي که تو انجام ميدي و ... .

از لحاظ ديد ما معمارا اشخاصي مثل شما براي ما مثل فرشته هستند.
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
فضا در دکوراسیون آپارتمان فقط در مورد ابعاد فیزیکی نیست این فضا در مورد هر چیزی که دیده می شود صدق می کند. بنابراین استفاده از نکات شگفت آور زیر برای تبدیل کردن آپارتمان یا خانه کوچک شما به یک مکان مجلل ، زیبا و جادار کمک می کند:
http://www.************/files/0ba8fdcemw861nqdkjbj.jpg


بزرگترین مبل خود را جلو بزرگترین و طولانی ترین دیوار قرار دهید وقسمت مرکزی را کاملا قابل دید بگذارید.

به جای کاناپه بزرگ و یک ست جاگیر یک ست مبلمان کوچک با طراحی باز خریداری کنید تا هر وقت که خواستید به راحتی چیدمان آنرا بر اساس راحتی و علایق خود تغییر دهید.

چراغ هایی که در سقف قرار داده می شوند نباید طوری باشند که ارتفاع اتاق را کم کنند.

روشن تر بودن سقف نسبت به دیوارها و مبلمان باعث روشن تر شدن و دلباز تر شدن اتاق می شود.

قسمت نشیمن را با قرار دادن یک کاناپه بزرگ جلو طولانی ترین دیوار، یک میز چای جلوی آن و دو صندلی روبروی میز در دو طرف آن، از قسمت های دیگر جدا کنید.

• جای مبل شما در اتاق جایی است که هنگام ورود و خروج به اتاق مزاحم کسی نباشد و بهتر است که نزدیک گنجه وکمدتان باشد.

نور سفید وملایم که به طور مساوی سراسر اتاق را عادلانه روشن کرده باشد باعث بزرگ تر نشان دادن اتاق می شود

استفاده از تک رنگ های ملایم اتاق را بزرگ تر نمایش می دهد

وسایل ساده و کمینه خانه شما را تمیز وسازمان یافته تر می کند.

• از آینه ها و سطح های صاف و درخشنده که هر چه بیشتر نور را منعکس کنند و اتاق را بزرگتر و روشن تر نشان دهند استفاده کنید.

از نقش ها و طرح های کوچکتر برای دیوارها و اسباب های بزرگ استفاده کنید.

یکی از راه های بزرگ جلوه دادن و یا ایجاد فضا در خانه کوچک، استفاده از وسایل کوچک است مثلا استفاده از تلویزیون های LCD و نصب آن به دیوار می تواند به باز کردن فضا مخصوصا در خانه هایی که سقفشان کوتاه است کمک کند.

استفاده از صندلیهای بدون پشت در کنار کانتر آشپزخانه به بیننده تصور زیادتر بودن فضا می دهد چون نداشتن پشت و جمع جور بودن آن به آسانتر دیدن بقیه قسمت های خانه کمک می کند.

میز اتاق نشیمن(میز چای) را از نوعی انتخاب کنید که زیر آن چندین قفسه داشته باشد تا از زیر آن نیز بتوانید بعضی از لوازم مثل کتاب یا مجلات و یا وسایلی از این قبیل، که بطور معمول روی میز قرار دارند را زیر میز بگذارید تا از بهم ریختگی نیز جلوگیری شود.

منابع:مجله اينترنتي فريا
homedecor.iloveindia.com
ezinearticles.com
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
براي تغيير دكوراسيون يك فضا دلايل مختلفي وجود دارد كه يكي از آنها تغيير فصل است. همان‌طور كه مي‌دانيد براي تغيير چيدمان لوازم دكوراسيوني موجود در يك محيط، علاوه بر انگيزه‌هايي از جمله زيبايي‌شناسي و تنوع‌طلبي، عوامل مختلف ديگري نيز وجود دارند كه يكي از مهم‌ترين آنها فصل است.
در هر فصلي با توجه به شرايط آب و هوايي، نيازهاي افراد و حتي نحوه زندگي‌شان نيز تغيير مي‌كند. از طرف ديگر، در بعضي فصول سال براي مطبوع نگه داشتن دماي محيط و در نتيجه آسايش اهالي خانه، لاجرم بايد از منابع گرمازا يا سرمازا استفاده كرد كه كاربرد همين لوازم، خود مي‌تواند عامل مهمي در تغيير چيدمان دكوراسيوني فضا باشد.
البته براي گرم كردن فضاي داخل خانه 2 نوع منبع متمركز و غيرمتمركز وجود دارد كه انواع غيرمتمركز آنها مانند رادياتورها، در تغيير چيدمان لوازم محيط نقش عمده‌اي ندارند و بيشتر در اتاق‌هاي خواب - به‌خصوص مربوط به بچه‌هاي كوچك؛ آن هم به جهت رعايت نكات ايمني - سبب ايجاد تغييرات كوچكي مانند جابه‌جايي تختخواب مي‌شود؛ در حالي كه انواع متمركز شامل بخاري و شومينه و در رأس آنها شومينه، عوامل اصلي تغييرات عمده‌اي در محيط هستند. در واقع، شومينه در اغلب آپارتمان‌هاي امروزي منبع گرمازاي كمكي محسوب مي‌شود.
بنابراين با توجه به اينكه سرماي زمستاني آغاز شده و در بعضي روزها منابع گرمازاي غيرمتمركز براي گرم كردن فضا كفايت نمي‌كنند، كاربرد تلفيقي اين دو منبع (متمركز و غيرمتمركز) از اين پس بيشتر خواهد شد. در اين ميان، متداول‌ترين روش‌هاي تلفيقي، به‌كارگيري سيستم رادياتور در كليه فضاهاي خانه و كاربرد شومينه در اتاق نشيمن يا پذيرايي است كه با توجه به روشن بودن رادياتورها يا منابع غيرمتمركزي مانند آن، زمان راه‌اندازي اين منبع متمركز (شومينه) و در نتيجه، ايجاد تغييرات چيدماني متعاقب آن، فرا رسيده است.
ايمني و زيبايي
البته در ساختمان‌هايي كه شومينه وجود ندارد يا شومينه موجود در قسمت‌هاي سرد و مورد نياز خانه ساخته نشده است، معمولا بخاري اين نقش را ايفا مي‌كند كه اگرچه آن هم سبب ايجاد تغييراتي در نحوه چيدمان لوازم مي‌شود ولي بيشتر آنها جنبه ايمني دارد؛ به اين معنا كه در صورت كاربرد بخاري - آن هم از نوع زميني در فضاي خانه - لوازم بايد با فاصله حدود يك متري از بخاري چيده شوند تا حرارت حاصل از آن به لوازم آسيب نرساند.
در ضمن، ظاهر اغلب بخاري‌هاي معمولي نيز به صورتي نيست كه مركز توجه بوده و در نتيجه چيدمان به سمت آن انجام گيرد؛ در حالي كه هم ظاهر اغلب شومينه‌ها چنين خصوصيتي را دارد و اساسا شومينه عنصري دكوراسيوني و كاربردي در ساختمان به حساب مي‌آيد و هم ساختارش به گونه‌اي نيست كه اين قبيل نگراني‌هاي امنيتي را به همراه داشته باشد.
در نتيجه آن را به عنوان منبع كمكي براي استفاده از گرماي حاصل از آتش و لذت بردن از ظاهر زيباي اين آتشدان روشن مي‌كنند. تصور كنيد پس از پشت سر گذاشتن يك روز سرد و پر از كار و فعاليت، به خانه برگشته و روي مبلي راحت در مقابل شومينه بنشينيد و همزمان با قطار كردن رقص شعله‌هاي آتش به مصاحبت با ديگر اهالي خانه بپردازيد. چه لذت وصف‌ناشدني‌اي خواهد داشت؟!
اين از جمله مزاياي منابع گرمازاي متمركز - به‌خصوص شومينه– است كه در قديم اين نقش را كرسي ايفا مي‌كرد. از طرف ديگر، اين روزها كارخانه‌هاي توليد بخاري نيز دست به ابتكاراتي زده‌اند و بخاري‌هايي زيبا و فانتزي‌ با ظاهري شبيه به شومينه توليد كرده‌اند كه مي‌‌توانند مركز توجه تغييرات چيدماني شوند.
بنابراين اگر به جاي شومينه در خانه‌تان بخاري‌اي با تركيب متفاوت و زيبا قرار دارد، چيدمان‌هاي پيشنهادي زير براي محيط مورد نظر شما نيز مي‌توانند كاربردي باشند. پس حالا كه در اين اولين روزهاي زمستاني، سرماي هوا به حدي رسيده است كه كم‌كم بايد شومينه را روشن كنيد، اگر تغييري در چيدمان لوازم محيط ايجاد نكرده‌ايد، اين فرصت را غنيمت شمرده و همزمان با ايجاد تنوع در محيط خانه، از گرماي حاصل از آن نيز بهره‌مند شويد. در زير پيشنهادهاي مختلفي در قالب پلان چيدمان و با هدف بهره‌مندي هر چه بيشتر از گرما و همچنين نماي زيباي شعله‌هاي آتش ارائه شده است.
در چند شماره پيش با مفهوم پلان خام و چيدمان و همچنين نحوه ترسيم پلان از فضاي مورد نظرتان آشنا شديد؛ بنابراين اكنون شما مي‌توانيد با توجه به شرايط فضاي مورد نظر يعني وسعت، محل قرارگيري شومينه و همچنين فرم و تعداد لوازم دكوراسيوني، مناسب‌ترين را انتخاب كرده و پس از رسم پلان چيدمان مورد نظر، اقدام به اجراي تغييراتي اساسي و اصولي كنيد.
شومينه در مركز
البته آنچه در همه انواع چيدمان‌ها با وجود شومينه در محيط، مشترك است، در مركزيت قرار دادن اين منبع گرمازاست؛ به اين ترتيب كه همه مبل‌ها و صندلي‌ها و ديگر لوازم مربوطه يا حتي بخشي از آنها در جهت اين مركز چيده مي‌شوند. اين طريقه چيدمان را يكسويه مي‌نامند؛ يعني لوازم دكوراسيوني به گونه‌اي در كنار هم قرار مي‌گيرند كه حلقه‌اي ناتمام را پديد آورده و نقطه مكمل اين حلقه، همان شومينه است.
البته براي ايجاد چيدمان يكسويه روش‌هاي متعددي وجود دارد كه همان‌طور كه پيش از اين نيز اشاره شد، به نوع و تعداد مبلمان، شرايط محيط و موقعيت قرارگيري شومينه در فضا بستگي دارد و در زير به نمونه‌هايي از آنها خواهيم پرداخت:
تصوير 1:
در اين تصوير شما قبل و بعد پلان چيدمان فضايي را ملاحظه مي‌كنيد كه فرمي مستطيل شبيه به مربع داشته و شومينه روي يكي از اضلاع بزرگ‌تر آن مابين 2 پنجره واقع شده است. در ضمن، لوازم دكوراسيوني اين محيط شامل يك كاناپه 2نفره و 3 مبل تكي و يك ميز پذيرايي است كه پلان قبل چيدمان اين لوازم را در ديگر ايام سال نشان مي‌دهد ولي در پلان بعد، كاناپه به همراه ميز مستطيل آن در مقابل شومينه قرار گرفته و 2 مبل نيز طرفين آن چيده شده‌اند. در اين چيدمان براي مبل تكي سومي جايي در نظر گرفته نشده بنابراين از فضا خارج شده است. به اين ترتيب حلقه كامل مي‌شود.
plan-1-kh51-az.jpg
تصوير2:
در اين تصوير نيز شومينه روي يكي از اضلاع اين فضاي مستطيل شبيه به مربع قرار گرفته و لوازم دكوراسيوني آن را يك كاناپه 3نفره، 2 مبل تكي و يك مبل و چهارپايه همراه با آن و تعدادي ميز بزرگ و كوچك تشكيل مي‌دهند كه در پلان قبل با وجود اينكه در اطراف شومينه چيده شده‌اند ولي براي بهره‌مندي مستقيم از گرماي شومينه چندان كاربردي نيست بنابراين در پلان بعد شما مانند نمونه قبلي چيدماني حلقه‌اي را در فاصله نزديكي با شومينه ملاحظه مي‌كنيد، با اين تفاوت كه در اين چيدمان براي مبل تكي راحتي و چهارپايه مقابل آن نيز جايي در گوشه اتاق در نظر گرفته شده است.
plan-2-kh51-az.jpg
تصوير3:
در ساخت بسياري از خانه‌ها شومينه را در كنج قرار مي‌دهند. 2 پلان قبل و بعد اين تصوير نيز نمونه‌اي از اين فضاهاست كه در آنها چيدماني از يك كاناپه 3نفره، يك كاناپه 2نفره و يك مبل تكي چوبي انجام شده است. البته در پلان قبل كه مربوط به فصول گرم سال و بدون درنظرگرفتن نقش كاربردي شومينه است، لوازم به صورت پراكنده چيده شده‌اند؛ در حالي كه در پلان بعد، چيدمان به طور كلي تغيير يافته و كاناپه 3نفره درست در مقابل شومينه و كاناپه 2نفره و صندلي تكي چوبي در دو طرف آن قرار گرفته‌اند.
plan-3-kh51-az.jpg
تصوير4:
وقتي فضا به صورت مستطيل است و شومينه در يكي از 2 طول اين مستطيل واقع شده باشد، قدرت مانور و همچنين امكان ايجاد فاصله بين لوازم، بيشتر است. در پلان قبل تنها يك كاناپه 2نفره در كنار شومينه قرار گرفته و ديگر لوازم شامل كاناپه 3نفره و 2 صندلي هر كدام در كنار يكي از اضلاع ديگر واقع شده‌اند؛ در حالي كه با هدف چيدمان يكسويه، كاناپه مانند موارد قبل در مقابل شومينه قرار گرفته و 2 صندلي در طرفين آن قسمت‌هاي خالي فضا نيز با كنسول، ميز و صندلي و كاناپه كوچك‌تر و همچنين پيانو پر شده است.
plan-4-kh51-az.jpg
تصوير5:
2 پلان موجود در اين تصوير، چيدمان قبل و بعد فضايي را نشان مي‌دهد كه شومينه روي عرض آن قرار گرفته و 2 كاناپه 2 نفره و 2 مبل تكي كه پيش از اين به صورت بازتر چيده شده بودند، بر اساس چيدمان يكسويه محدودتر شده و حلقه‌اي را با شومينه تشكيل داده‌اند.
plan-5-kh51-az.jpg
نكته: در پلان‌هاي فوق، تنها نمونه‌هايي از چيدمان‌هاي يكسويه با لوازم دكوراسيوني مختلف ارائه شد ولي اين شما هستيد كه با الهام از چيدمان و همچنين وسعت فضاي موجود و از همه مهم‌تر رعايت اصول چيدماني - يعني در نظر گرفتن راه‌هاي عبوري و بدون مانع، فواصل استاندارد و مناسب ميان لوازم - بهترين را انتخاب كنيد.

منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
جعبه‌ها غالبا از 5 سطح مربع يا مستطيل شكل تشكيل شده‌اند كه اگر سطح ششم نيز به آن اضافه شود، نقش در جعبه را خواهد داشت. اين جعبه‌ها را معمولا در انواع مقوايي، براي بسته‌بندي لوازم مختلف بزرگ و كوچك و در نوع چوبي، براي نگهداري و حمل و نقل لوازم سنگين و همچنين ميوه و سبزي و اقلامي مانند اينها استفاده مي‌كنند.
اگر كمي بيشتر فكر كنيم، خواهيم ديد كه ساختار اصلي بعضي از انواع لوازم دكوراسيوني و كاربردي خانه‌هاي ما مانند كشو، صندوقچه، كابينت‌ها، بعضي از انواع ميزها يا پايه‌هاي آنها (در سبك مدرن) و بسياري لوازم ريز و درشت ديگر، همگي از فرم جعبه يا مكعب الهام گرفته شده است. حالا تصور كنيد اگر يكي از سطوح جعبه‌هاي 5 وجهي (بدون در) حذف شود، آيا در كارايي آن اختلالي پديد مي‌آيد يا اساسا اين تركيب به اين صورت باز هم كارايي لازم را خواهد داشت؟! اگر از ما بپرسيد، پاسخ مثبت است.
قصد ما در اينجا معرفي نمونه‌هاي گوناگوني از جعبه‌هاي چهار وجهي، آن هم با كاربردهاي مختلف فضاهاي خانه است. به اين ترتيب، خواهيد ديد تنها با اتصال 4 تكه سطح چوبي مربع يا مستطيل شكل به هم، چگونه مي‌توانيد حتي جايگزيني براي لوازم كاربردي خانه بيابيد با اين تفاوت مهم كه براي تهيه آن لوازم، نياز به صرف هزينه گزافي وجود دارد؛ در حالي كه اگر كمي اهل ذوق و سليقه باشيد، ساخت اين كلاف ساده با ابزارهاي ابتدايي بخاري شامل اره، ميخ، چكش، دريل، پيچ و پيچ‌گوشتي براي شما نيز با كمترين هزينه، امكان‌پذير خواهد بود. در غير اين صورت، حتي با سفارش ساخت آن، مبلغ پرداختي قابله مقايسه با مبلغ خريد وسيله اصلي نيست. علاوه بر اينها، اين قبيل جعبه‌ها نقش بسيار مهمي در استفاده بهينه از فضا را نيز بر عهده دارند كه به نمونه‌هايي از آنها در زير اشاره خواهد شد:
جايگزيني براي پاتختي
اگر در تركيب سرويس تختخواب شما تنها يك تخت وجود دارد و پاتختي براي آن در نظر گرفته نشده است- با توجه به كاربرد پاتختي براي قرار دادن لوازمي مانند ساعت، چراغ مطالعه، چند جلد مجله و كتاب، ليوان آب و... نياز به آن همواره احساس مي‌شود- بنابراين شما مي‌توانيد از لوازم ديگر به عنوان جايگزيني براي پاتختي استفاده كنيد. جعبه‌ها نيز براي اين منظور مناسب هستند كه در زير به 2نمونه از آنها مي‌پردازيم:
پاتختي‌هاي ثابت: شما مي‌توانيد جعبه‌اي 4 يا 5 وجهي از نئوپان يا MDF روكش شده و با ابعاد دلخواه و متناسب با ارتفاع تختخواب، درست كرده يا سفارش دهيد. حالا براي اينكه پاتختي فرمي زيباتر داشته و از حالت جعبه‌اي خارج شود، با توجه به سبك دكوراسيون اتاق، چهارپايه چوبي يا فلزي (مانند تصوير زير) در سطح زيرين آن وصل كرده و در كنار تخت‌خوابتان قرار دهيد.
Scan_6-0823-as.jpg


نكته: در صورتي كه جعبه شما نئوپاني است، آن را به رنگ ديگر لوازم چوبي اتاق، رنگ‌آميزي كنيد.
پاتختي‌هاي متحرك: گاهي به جهت محدوديت مكاني موجود در اتاق خواب، مجبوريد كه تختخواب‌تان را در موقعيتي قرار دهيد كه امكان گذاشتن پاتختي ثابت در كنار تخت وجود ندارد ولي از طرفي، در اتاق، گوشه‌اي هرچند كوچك را براي جا دادن جعبه‌اي به اندازه يك پاتختي كوچك مي‌توان يافت.
بنابراين در اين شرايط، لازم نيست از داشتن پاتختي در كنار تختخواب‌تان صرف نظر كنيد؛ شما مي‌توانيد پاتختي متحركي تهيه كنيد و شب‌ها پيش از خواب، آن را در كنار تختخواب قرار داده و صبح‌ها به جاي خالي موجود در گوشه‌اي از اتاق انتقال دهيد. در چنين شرايطي، جعبه‌اي مانند نمونه قبلي آماده كنيد با اين تفاوت كه زير سطح اين جعبه، به جاي نصب پايه‌هاي ثابت، 4 عدد چرخ كوچك تعبيه كنيد. به اين ترتيب حمل و نقل و جابه‌جايي هر روزه آن به راحتي انجام خواهد گرفت.
دو پيشنهاد قابل توجه:
1- همين‌طور كه در تصوير زير ملاحظه مي‌كنيد، با توجه به اينكه اين پاتختي هنگام روز در گوشه‌اي از اتاق قرار مي‌گيرد، بالشتكي متناسب با سطح روي آن بدوزيد و از آن به عنوان صندلي كوچك متحرك استفاده كنيد؛ اين صندلي به عنوان صندلي ميز توالت نيز قابل استفاده خواهد بود. 2 - با توجه به جهت قرارگيري اين جعبه به عنوان پاتختي در كنار تخت، ميله‌اي روي يكي از ديواره‌هاي طرفين آن نصب كرده و به اين ترتيب جايي براي روزنامه و مجلاتي كه قبل از خواب مطالعه مي‌كنيد، فراهم كنيد.
Scan_4-0823-as.jpg

جعبه‌اي به جاي كابينت
جعبه‌ها به صورت‌هاي مختلف تكي يا مجموعه‌اي مي‌توانند چاره‌اي براي كمبود كابينت در فضاي آشپزخانه نيز باشند بنابراين اگر روي يكي از ديوارهاي آشپزخانه شما هنوز فضاي خالي باقي مانده و به‌رغم كمبود فضاي كافي، كابينتي براي آن قسمت در نظر گرفته نشده و در ضمن تهيه كابينتي ديگر مستلزم صرف هزينه گزافي است، از اين جعبه‌هاي معجزه‌آسا كمك گرفته و همزمان چندين كاربرد را از آنها داشته باشيد.
بنابراين با توجه به موقعيت مكاني ديوار و همچنين سيستم آشپزخانه و ديگر كابينت‌ها، ابعاد و شكل جعبه يا جعبه‌هاي مورد نظر را محاسبه كرده و سفارش ساخت آنها را به نجار بدهيد يا خودتان دست به كار شويد.
در صورت تمايل، از نجار بخواهيد كه فضاي داخل جعبه را نيز طبقه‌بندي كند؛ به اين ترتيب كاربرد آن افزايش مي‌يابد. در تصويرزير نمونه‌اي از جعبه جايگزين كابينت را ملاحظه مي‌كنيد كه نه‌تنها از خود جعبه براي قراردادن لوازم استفاده كرده‌اند بلكه با نصب چند گيره در زير جعبه، جايي براي آويزان كردن فنجان‌ها و ليوان‌هاي دسته‌دار فراهم شده است. علاوه‌براين، ابتكار جالب‌تر اينكه با رنگ‌آميزي فضايي به شكل مستطيل و به رنگ مشكي روي ديواره جعبه، آن قسمت را به تخته سياهي براي نوشتن نكات ضروري و يادآوري لوازم و موارد مورد نياز تبديل كرده‌اند.
Scan_5-0824-as.jpg


جعبه‌اي در ورودي خانه
نصب اين قبيل جعبه‌ها نزديك در ورودي خانه نيز يكي ديگر از اين پيشنهادهاست. به اين ترتيب، جايي براي قراردادن كليدها، قبوض آب و برق و تلفن، نامه‌ها، پوشه كاري و بسياري لوازم ديگر كه مي‌خواهيد هنگام ورود يا خروج از خانه در دسترس باشند، فراهم مي‌شود.
در ضمن شما مي‌توانيد آن را به رنگ دلخواه و متناسب با فضاي ورودي رنگ‌آميزي كرده و درصورت تمايل براي زيباترشدن آن، از تكنيك‌هاي مختلف رنگ‌آميزي استفاده كنيد؛ به‌عنوان مثال در تصويرزير يكي از اين جعبه‌ها نشان داده مي‌شود كه به رنگ نارنجي متمايل به قرمز روي زمينه زرد ديوار ورودي نصب شده و روي ديواره جعبه را با تكنيك استنسيل طرح‌دار كرده‌اند. علاوه بر اين، با چسباندن نواري از آهن‌ربا قسمت بالاي ديواره جعبه را براي نصب عكس، كارت پستال و يادداشت اختصاص داده‌اند.
در ضمن، نكته قابل‌توجه اين است كه باتوجه به اينكه به خاطر كوچك‌بودن ابعاد اين جعبه، امكان تقسيم‌بندي فضاي داخل آن با نئوپان وجود ندارد، مقواهاي محكمي را متناسب با ابعاد داخلي جعبه بريده و پس از روكش‌كردن با كاغذ كادوي ضخيم، آنها را به صورت عمودي داخل جعبه جاي داده‌اند. به اين ترتيب، فضاي داخل جعبه به بخش‌هاي كوچك‌تر تقسيم شده است.
پيشنهاد: اگر تمايل داريد چنين جعبه‌اي را براي ديوار ورودي خانه‌تان فراهم كنيد، با نصب چند گيره روي لبه نما يا يكي از ديواره‌هاي طرفين اين جعبه، همزمان جايي براي آويزان‌كردن كليدها نيز تعيين كنيد.
Scan_3-0824-as.jpg


مجموعه‌اي از جعبه‌ها
پيش از اين، به كاربردهاي مختلفي از جعبه‌ها – با اندكي تغييرات در نماي ظاهري‌شان – به صورت تكي اشاره شد ولي در پيشنهادات زير، مي‌خواهيم نمونه‌هايي از آنها را در قالب يك مجموعه معرفي كنيم:
انتخاب يك تركيب‌بندي مناسب و زيبا روي ديوار: شما مي‌توانيد تعدادي جعبه ساده يا تفكيك‌شده را به صورت مجموعه‌هاي چندتايي با فواصلي تعيين‌شده و مساوي از هم، به حالت‌هاي مختلف پلكاني، رديفي، موازي و فرم‌هاي ابتكاري ديگري كه به لحاظ زيبايي‌شناسي و كاربردي مناسب باشند، روي ديوار نصب كرده و از فضاي داخل آن باتوجه به نيازهاي آن قسمت از خانه استفاده كنيد.
ديوارهاي خالي آشپزخانه و سرويس‌هاي بهداشتي براي نصب اين مجموعه‌ها در ابعادي كوچك بسيار مناسبند.
حاشيه‌اي جعبه‌اي روي ديوار اتاق خواب:
Scan-7-0824-as.jpg

در اين تصويرمجموعه‌اي از اين جعبه‌ها را كه به صورت يكي‌درميان دردار هستند، روي يك خط افقي واقع در ديوار بالاي تختخواب و همچنين ديوار مجاور آن، ملاحظه مي‌كنيد. اين جعبه‌ها همزمان چندين كاربرد مختلف شامل كتابخانه، پاتختي، جاي چراغ مطالعه و لوازم تزئيني و كاربردي و... در اتاق خواب را خواهند داشت.

كم‌جا و كاربردي:
Scan_9-0824-as.jpg


در اين تصوير هم دو جعبه مستطيل‌شكل عمودي را با طول‌هاي مختلف مي‌بينيد كه فضاي داخل هريك از آنها به چند قسمت مساوي تقسيم شده و در سطح زيرين هريك از آنها چرخ تعبيه شده است.
اين جعبه‌هاي عمودي كم‌جا و متحرك در كنار هم مجموعه‌اي كاربردي را تشكيل مي‌دهند.

منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)

عكس هاي‌ خانوادگي‌ خود را در آلبوم ها انباشته‌ نكنيد. از يك‌ قاب ‌عکس بزرگ‌ خالي‌ يا يک آيينه‌ استفاده‌ كنيد و تعدادي‌ از آنها را با سنجاق‌ به‌ قاب‌ وصل‌ نماييد.​

قفسه‌هاي‌ كتاب‌ فقط‌ براي‌ كتاب ها نيستند! بلكه‌ مي‌ توانيم آنها را با هر شي ديگري‌ كه‌ دوست‌ داريم، به خصوص‌ ظروف‌ سفالي‌ و چوبي‌ تزيين ‌كنيم .​

ازپارچه هاي‌ رنگي‌ ندوخته‌ و بلند ، يا روسري‌ به‌ جاي‌ پرده‌ استفاده‌ نماييد و آنها را بر روي‌ ميله‌ بيندازيد.​

يك‌ جام‌ ورزشي‌ يا يك‌ يخدان، مي ‌تواند كار يك‌ گلدان‌ را براي‌ شما انجام‌ دهد.​

يك‌ چهار پايه‌ چوبي‌ قديمي‌ را مي‌ توانيم كنار مبل‌ نشيمن‌ براي‌ گذاشتن‌ كتاب هايي‌ كه‌ مي‌ خوانيم ، قرار دهيم.​
هر خانه‌ اي‌ را مي ‌توان‌ با تزيين‌ صحيحِ‌ مبلمان‌ ، گرم‌ و زيبا كرد.
اسباب‌ و وسايل‌ اتاق نشيمن خود را در فاصله‌ هاي‌ نزديك‌ به‌ هم‌ قرار دهيد تا صميمي ‌تر جلوه‌ كند.​

گاهي‌ مي ‌توان‌ از پارچه‌هايي‌ كه‌ در منزل‌ است‌ به‌ جاي‌ روكش‌ مبل‌ راحتي‌ استفاده‌ كرد تا تغييري‌ در نماي‌ آن‌ داده‌ شود. كافي‌ است‌ آن‌ را روي‌ مبل‌ پهن‌ كنيد و گوشه‌ هاي‌ آن‌ را لابه‌لاي‌ درزها فرو بريد.​

مي ‌توانيد تعدادي‌شمع در اشكال ‌مختلف‌ را جمع ‌آوري‌ كنيد و كنار پنجره‌ قرار دهيد.​

مي‌ توانيد روي‌ يك‌ تاقچه‌ را پر از مجسمه‌ هاي‌ كوچولوي‌ زيبا يا بشقاب‌هاي‌ قديمي‌ كنيد.​

دقت‌ كنيد پرده ها در صورت‌ لزوم‌ به‌ گونه‌اي‌ انتخاب‌ شوند كه‌ قابليت‌ ورود نور به‌ اتاق‌ را دارا باشند.​

مي‌توان‌ پايهِ چراغ‌ روميزي‌ را هر از گاهي ‌با تغيير رنگ ، نو و جديد ساخت.​

از روبان ، پارچه‌ يا تور مي‌ توانيد براي‌ تغيير مدل ‌كلاهك چراغ‌ روميزي‌ استفاده‌ كنيد.​

از كلاهك‌هايي‌ استفاده‌ نماييد كه‌ در پايين‌ عرض‌ زيادتري‌ دارند، تا نور به‌ طرف‌ پايين‌ بيشتر تابانده‌ شود و فضايي‌ گرم‌ و لطيف‌ ايجاد گردد.​

مي ‌توانيد با چسباندن‌ كاغذهاي طرح و نقش‌ ‌دار روي‌ كلاهك ، فضايي‌ متفاوت‌ خلق‌ كنيد.​

ميله‌ پرده‌هاي‌ كهنه‌ و قديمي‌ را مي ‌توان‌ با اسپري‌ طلايي‌ و نقره ‌اي‌ دوباره‌ رنگ ‌زد.​

مي‌ توان‌ از روبان هاي‌ ساده‌ همراه‌ پارچه‌ها و تورهاي‌ رنگي‌ جهت‌ جمع‌ آوري‌ پرده‌ استفاده‌ نمود.​

مي‌ توان‌ از يک شاخه درشت خيلي‌ ساده ، به‌ عنوان‌ ميله‌ پرده‌ استفاده‌ كرد.​

استفاده‌ از چندين‌ تخته‌ پرده مي‌ تواند ، شكل‌ اتاق‌ را دگرگون‌ سازد،والان ها يا آويزهاي‌ سادهِ پارچه‌ اي‌ به‌ اين‌ امر كمك‌ مي‌ كند.​

پارچه‌ هاي‌ ساده‌ را مي‌ توان‌ با نوارهايي‌ از پارچه‌هاي ‌رنگي ‌به‌ پرده‌هايي‌ زيبا تبديل‌ كرد.​


به عنوان‌ يك‌ تغيير كوچک، مي‌ توانيد با دامن هايي‌ كه‌ ديگر استفاده‌ ندارد، بالشتك ها و كوسنها ها را روکش کنيد.​

چند عددكوسنرا پايين‌ مبل‌ روي‌ فرش‌ قرار دهيد تا هنگام‌ خستگي‌ به‌ آن‌ لم‌ دهيد.​

بالشتك‌ اتاق‌ خود را مي‌ توانيد ، با تكه ‌دوزي‌ يا برودري‌ كه‌ به‌ شكل‌ اسم‌ فرزندتان‌ باشد، زيبا سازيد.​


يك‌ تكه ‌دوزي‌ زيبا مي ‌تواند روكشي‌ خوب‌ براي‌ ميز كنار مبل‌ باشد. به‌ علاوه‌ آنچه‌ را كه‌ در زير آن‌ مي‌ گذاريد ، مخفي‌ مي‌ كند.​

تكه‌ پارچه‌هاي‌ كوچك‌ را مي‌ توان‌ به‌ عنوان‌ وسط‌ ميزي‌ استفاده‌ كرد.​

ميز وسط‌ اتاق‌ را با يكي‌ از روسري هاي ‌بزرگ‌ و پر از رنگ‌ خود آرايش‌ دهيد.​

گاهي‌ مي ‌توان ميوه ها‌ را به‌ گونه اي ديگر چيد.

جايي‌ براي‌ميز تحرير نداريد؟ يك‌ قطعه‌ چوب‌ مثلث‌ شكل‌ را به‌ كنج‌ ديوار متصل‌ كنيد، يك‌ صندلي‌ جلوي‌ آن‌ بگذاريد. حالا يك‌ ميز تحرير داريد.​

گوشه‌ اي‌ از اتاق‌ را از كف‌ تا سقف، قفسه‌ بزنيد. حالا فضاي‌ زيادي‌ براي‌ كتاب ها و تزيين‌ داريد.​

از خريد مبلمان‌ بزرگ ، سنگين‌ و تيره‌ رنگ‌ خودداري‌ كنيد. مبلمان‌ چوبي‌ روشن‌ و سبك‌ مطمئناً بهتر و زيباتر است.​

يك‌ تابلوي‌ بزرگ‌ در اتاق نشيمن بسيار زيباتر از چندين‌ تابلوي‌ كوچك‌ است.​

از بافت‌ پارچه‌ هاي‌ مختلف‌ براي‌ ايجاد فضاي‌ روشن‌ و سبك‌ و راحت‌ بهتر مي ‌توان‌ استفاده‌ كرد تا از رنگ‌ آنها.​

از كمدهايي‌ استفاده‌ كنيد كه‌ تعداد كشوي‌ زياد دارند. فضاي‌ كشوها را هم‌ مي‌ توانيد تقسيم‌ كنيد.​

گاهي‌ يك‌ مبل‌ راحتي‌ با طرح‌ متفاوت‌ در گوشه ‌اي‌ از اتاق‌ مي‌ تواند نقطه‌ دنجي‌ براي‌ شما باشد.​

هنگام‌ خريد تختخواب سعي‌ كنيد، آن‌ را به‌ گونه ‌اي‌ انتخاب‌ كنيد كه‌ در زير، كشو و فضاي‌ اضافي‌ داشته‌ باشد.​

شايد بتوان‌ براي‌ ميزهاي‌ قديمي‌ خانه، كشو ساخت.​

اگر جايي‌ براي‌ ميز كنار تخت‌ نداريد، چراغ‌ مطالعه‌ را مي‌ توانيد به‌ گونه ‌اي‌ انتخاب‌ كنيد كه‌ روي‌ ديوار قرار گرفته‌ و محكم‌ شود.​

بالاي‌ تختخواب، بر روي‌ ديوار، قرار دادن‌ قاب هاي‌ كوچك‌ عكس‌ يا نقاشي‌ زيباست.​

مي ‌توانيد يك‌ سيني‌ نقره‌اي‌ را روي‌ ميز كنار تخت‌ به‌ عنوان‌ روميزي‌ قرار دهيد.​

يك‌ شجره‌ نامه‌ همراه‌ با عكسي‌ از خانواده‌ تهيه‌ كنيد و به‌ ديوار بزنيد.​

يك‌ جعبه‌ با پاكت ‌نامه ، تمبر، چسب، كاغذ و... كنار مبل‌ نشيمن‌ قرار دهيد تا در وقت‌ بيكاري‌ يادداشت ها يا نامه‌ هاي‌ عقب‌ افتاده‌ را بنويسيد.​

الزاماً نبايد وسايل‌تزييني را از بيرون‌ خريد، يك‌ مجسمهِ كاغذي‌ يا قاب‌ عكسي‌ كه‌ از حلب‌ خالي‌ روغن‌ درست‌ شده‌ است، نمونه‌هاي‌ جالبي‌ هستند.​

اتاق بچه هارا با يك‌ ستاره‌ دنباله‌ دار كاغذي‌ تزيين کنيد.​

تختخواب ها را با روتختي هاي‌ رنگي، بافته‌ شده‌ و طرح ‌دار زيبا كنيد.​

يك‌ چراغ‌ قديمي، ساعت‌ يا مجسمه‌ كه‌ از مادربزرگ‌ به‌ يادگار مانده‌ چهرهِ آشنايي‌ به‌ خانه‌ خواهد داد.​

در يك‌ كاسهِ شيشه ‌اي‌ ميوه‌هاي‌ كاج، دانه‌ هاي‌ گياهان، گل هاي‌ خشك‌ و رنگي‌ را مخلوط‌ كنيد و در گوشه‌ اي‌ از اتاق‌ يا روي‌ ميز قرار دهيد.​

گلدان هاي‌ سفالي‌ خود را با نقوش‌ مختلف‌ رنگ ‌آميزي‌ و تزيين‌ نماييد.​

فضاهاي کناري دستشويي و توالت ، محل مناسبي براي نگهداري گياهان سبز است.​

مخلوط‌ صابون هاي‌ رنگي‌ و گل ها در شيشه‌هاي‌ خالي‌ سس‌ و مربا، رنگ هاي‌ زيبايي‌ مي‌ سازد.​

يك‌ فرش‌ يا نمد رنگي‌ جلوي‌ در يا زير ميز آشپزخانه‌ بيندازيد.​

يك‌ روبان و پاپيون‌ زيبا زير قاب‌ عكس، شكل‌ جالبي‌ ايجاد مي ‌كند.​

جعبه‌ هاي‌ سيگار، بيسكويت‌ و... جاي‌ مناسبي‌ براي‌ جمع‌ آوري‌ چيزهاي‌ كوچك‌ و عجيب‌ و غريب‌ است.​

شيشه‌هاي‌ مربا و سس‌ را دور نيندازيد، برچسب‌ روي‌ آنها را بكنيد و آنها را تميز نماييد. ميخ ها و پيچ ها را درون‌ آن‌ بگذاريد.​

جا كم‌ داريد؟تاقچهكوچك‌ كنار پنجره‌ مي ‌تواند جاي‌ مناسبي‌ براي‌ وسايل‌ باشد.​

سبدها و وسايلي‌ را كه‌ امكان‌ دارد، از سقف‌ آويزان‌ كنيد.​

وسايل‌ زيباي آشپزخانه را پنهان‌ نكنيد، ظروف‌ و ليوان هايي‌ را كه‌ دوست‌ داريد در سيني‌ چوبي‌ يا فلزي، گوشه‌اي‌ از آشپزخانه‌ قرار دهيد.​

از قفسه‌ هاي‌ چوبي‌ يا فلزي‌ بر روي‌ ديوار استفاده‌ كنيد.​

روي‌ ميز آشپزخانه‌ را با دستمال سفره هاي زيبا تزيين‌ كنيد.​

احتياجات‌ روزمرهِ آشپزخانه را تا حد امكان‌ درون‌ يك‌ سبد حصيري‌ قرار دهيد. هم‌ در دسترس‌ است‌ و هم‌ مي‌ تواند زيبا باشد.​

شيشهِ اسانس‌ ليمو، پرتقال‌ يا كاج‌ را درون‌ حمامقرار دهيد.​

پنجرهِ حمام‌ را با يك‌ پرده‌ توري‌ كه‌ نوارهاي‌ تك‌ رنگي‌ داشته‌ باشد تزيين‌ نماييد. دو پرده‌ براي‌ حمام‌ در نظر بگيريد: پردهِ زير پلاستيك‌ و پردهِ رو به‌ رنگ‌ روشن‌ يا سفيد باشد.​
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]آماده كردن يك اتاق براي كودك نورسيده هميشه بخشي از لذت بچه دار شدن و توسعه يك خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه اي است كه ديگر اعضاي خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدين اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولين نوزاد خود را آماده مي كنند و وسايل لازم براي آسايش و راحتي او را تدارك مي بينند. اما در حقيقت نوزادان براي آسايش و زندگي راحت به وسايل و ابزار متعدد و بي شماري نياز ندارند و اغلب نيازهاي واقعي آنها به چند وسيله ابتدايي محدود مي شود.[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] در تهيه و تدارك اتاق نوزاد يكي از مهم ترين نكاتي را كه بايد همواره به خاطر داشته باشيم، رشد و تغيير بسيار سريع نوزادان و نيازهايشان است. از اين رو هنگام برنامه ريزي براي دكوراسيون اتاق كودك از رنگ آميزي و پوشش ديوارها و كف اتاق گرفته تا خريد وسايلي مانند تخت و كمد و از اين قبيل چيزها ، بايد اين واقعيت را در نظر داشته باشيم كه اغلب وسايل نوزادان پيش از آنكه فرسوده شوند بي استفاده مي شوند و نوزاد به دليل رشد سريع و تغييرات محسوس در زماني كمتر از يك سال قادر به استفاده از بسياري از وسايل اوليه اش نخواهد بود. بنابراين در انتخاب وسايل و رنگ آميزي اتاق نوزاد اين سرعت را به خاطر داشته باشيد و از رنگ هايي بهره بگيريد كه براي چند سال اوليه زندگي كودك مناسب باشند. همچنين وسايلي چون تخت و كمد را به گونه اي انتخاب كنيد كه در چند سال آتي نيز قابل استفاده باشند. بسياري از تختخواب هايي كه براي نوزادان ساخته مي شوند قابل تغيير بوده و به راحتي به طول تختخواب اضافه مي شود يا نرده هاي كنار تخت در اين تختخواب ها امكان جدا شدن داشته و مي توان به راحتي آنها را كنار گذاشت. به اين ترتيب تخت جوابگوي نياز كودك تا سنين ۸-۶ سالگي خواهد بود و والدين مجبور به صرف هزينه مجدد براي تغيير تخت پس از ۳ سال اول زندگي نيستند و يا كشوهايي كه از سطح رويشان مي توان به عنوان جاي تعويض لباس و پوشك نوزاد استفاده كرد در همه سنين به عنوان كشوهايي كه لوازم گوناگون كودك را در خود جاي مي دهند قابل استفاده هستند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] هنگام برنامه ريزي براي اتاق نوزاد به سيستم گرمايي و نورپردازي اتاق نيز توجه داشته باشيد. دماي اتاق نوزاد بايد همواره بين ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتيگراد باشد. از اين رو با توجه به امكانات منزل بايد راهي ايمن براي تامين اين دما در اتاق كودك در نظر گرفته شود.

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نور مستقيم و درخشان براي نوزادان مناسب نيست. به همين دليل براي تلطيف نور خورشيد در روز از پرده هاي نازكي كه نور را از خود عبور داده اما از تندي آن مي كاهند براي پنجره هاي اتاق نوزاد استفاده كنيد و در شب براي تأمين نور اتاق از چراغ هايي كه نور را به سقف مي تابانند براي ايجاد نور غيرمستقيم و كافي بهره بگيريد. نور اتاق كودك در طول شب نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه نوزادان اغلب در طول شب نياز به تغذيه دارند و اتاق نوزاد بايد در شب از ميزاني از نور بهره مند باشد تا ضمن آنكه مادر را به انجام امور معمولي چون تغذيه كودك و يا تعويض پوشك او قادر مي سازد موجب بيداري كامل و هوشيار شدن نوزاد نيز نشود. استفاده از كليدهاي تايمردار كه مقدار نور را تنظيم مي كنند يكي از بهترين راه هاي پاسخگويي بر اين نياز است. در غير اين صورت مي توان از چراغ خواب هاي كوچك نيز براي تأمين اين مقدار نور سود برد.
[/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif] براي پنجره هاي اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق يك آستري ضخيم نيز در نظر بگيريد تا در مواقع لزوم بتوانيد اتاق را در طول روز نيز تاريك كنيد.
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اگرچه اولين انتخابي كه براي پوشش كف اتاق نوزاد به نظر مي رسد يك پوشش نرم و راحت است اما بايد اين امر را نيز در نظر داشته باشيم كه ظرف چند ماه ، نوزاد ما تبديل به كودك نوپايي مي شود كه انواع مايعات و نوشيدني ها و مواد غذايي گوناگون را به دست گرفته و بر روي زمين اتاق خواهد ريخت. بنابراين پوشش كف اتاق را از نوعي در نظر بگيريد كه ضمن نرمي و لطافت به راحتي تميز شود. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نوزاد علاوه بر تختخواب اصلي ، اغلب به يك تخت چرخدار متحرك و كوچك و يا يك گهواره نيز نياز دارد كه در ماه هاي اوليه تولد، در كنار تخت مادر قرار گرفته و اين امكان را به مادر بدهد تا براي رسيدگي و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طي مسافت ميان اتاق ها نباشد. پس از چند ماه اول ، زماني كه دفعات بيدار شدن نوزاد در شب كاهش مي يابد و مادر نيز توان از دست رفته را باز مي يابد مي توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلي اش انتقال داد. [/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] چنانچه اتاق كودك جاي كافي داشته باشد يك مبل يا صندلي راحت براي مادر در اتاق نوزاد در نظر بگيريد تا مادر جاي راحتي براي نشستن هنگام شيردهي و مراقبت از نوزاد داشته باشد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ضمن طراحي و برنامه ريزي براي دكوراسيون اتاق كودكان علاوه بر اموري كه ذكر شد توجه به ايمني نيز نبايد فراموش شود. همواره بايد به وسايلي كه در دسترس نوزاد و يا كودك نوپا قرار دارند از قبيل آنچه از درون تخت براي كودك قابل دسترسي است دقت و توجه داشت. همچنين سطح كف اتاق نبايد از مواد ليز و لغزنده باشد و پريزهاي برق كه در ارتفاع كم نصب شده اند بايد با استفاده از وسايل مخصوص موقتاً مسدود شوند.[/FONT]​
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
۱) برای دکوراسیون زیبا و جذاب محیط زندگی خود حتما" نیازی نیست از مبلمان گران قیمت استفاده نمایید.
توصیه می کنیم قبل از شروع خرید مبلمان و یا رنگ آمیزی منزل خود سری به چند کتاب فروشی بزنید. با خرید کتب دکوراسیون ممکن است ایده های جالبی در مورد رنگ و نحوه چیدمان وسایل بگیرید.
۲) استفاده از وسایل قدیمی:
گاهی می توانید از وسایل و مبلمان قدیمی برای منزل خود استفاده نمایید. وسایل و اشیایی که ممکن است در زیرزمین منزل شما بدون استفاده افتاده باشند یا بعضی از آن ها را بتوانید از مکانهایی نظیر جمعه بازار تهیه کنید.
● نکته: در صورت علاقه به خرید از جمعه بازارها سعی کنید در آخرین ساعات روز مراجعه نمایید تا بتوانید با قیمتهای مناسب تری خرید خود را انجام دهید. از اینکه چانه می زنید تا جنس مورد نظر را با قیمت مناسبی خریداری نمایید اصلا" خجالت نکشید!
۳) در صورتیکه محل سکونت خود را اجاره نموده اید و از رنگ آمیزی و یا کف پوش آن رضایت ندارید، سعی نمایید قبل از هرگونه تغییرات با صاحب خانه مشورت نمایید و وی را متقاعد کنید که هزینه رنگ آمیزی و تغییرات را از اجاره کسر نماید.
۴) رنگ آمیزی و تغییر رنگ لوازم، ارزانترین روش ممکن برای ایجاد تنوع در دکوراسیون می باشد. ضمن اینکه خود شما هم می توانید آن را انجام دهید.
۵) نقشه ها و عکس های قدیمی را در صورتیکه قابی مناسب برای آن ها پیدا کنید از بهترین و ارزانترین وسایل تزئینی دیوارها می باشند.
۶) هدایایی را که دوستان و اقوام به عنوان هدیه منزل جدید برای شما می آورند، لزوما" در کمد و گنجه نگذارید. می توانید از آن ها در نقاط مختلف منزل جهت دکوراسیون استفاده نمایید.

منبع:سايت آفتاب
 
بالا