دوست من آخه شما تو یکی از پست هاتون اشاره کرده بودید که حقوق ها نباید افزایش پیدا کنه و من هم تو پستم گفتم که در صورتیکه درامد من مثل یک امریکای باشه باید بنزینم هم بشه به همون گرونی و اگر قراره درامدم افزایش پیدا نکنه این کار غیر منطقیه. پس اگه با افزایش حقوق ها موافقید در واقع ما داریم یک حرف مشترک میزنیم و بحث ما سر سو تفاهم و سو برداشته .
اما در مورد اون فردی که ماشین نداره آیا تاکسی و اتوبوس سوار نمیشه؟ آیا با افزایش قیمت بنزین تاکسی و اتوبوس به صورت تساعدی گرون نمیشه؟ فکر میکنید وقت یبنزین 7 برابر شد به کارمند بیشتر فشار اومد یا اون عزیزی که پانامرا توربو داره؟؟ اصلا مگه چند درصد مردم ماشین 8 سیلندر دارند و پولش چقدر به دولت کمک میکنه؟ اصل درامد گرونی بنزین از میلیون ها پراید و پژویی است که باید بنزین گرونتر بزنند و نه 100 هزار ماشین 8 سیلند که گاهی مصرفشون از 405 هم کمتره! فکر نمیکنید اون آقای لندکروز دار هم میکشه رو جنسش و هیچ اتفاقی براش نمیفته؟
ضمنا" این که میگید شما هیچی بنزین مصرف نمیکنید باید بگم که هیچ کس نیست که ماهانه هیچ بنزینی مصرف نکنه. اتوبوس تاکسی حتی مبل و پرتقال و نارنگی و .. با هزینه ی حمل و نقل بدست شما میرسه و یکی از مهم ترین هاش بنزین هست.
آیا دفعه قبل که بنزین 7 برابر شد و یارانه نقدی پرداخت شد وضع قشر فقیر بهتر شد و فاصله طبقاتی کم شد؟
آیا شخصی که لندکروز رو 200 میلیون تومن گرونتر خریده و به دولت پول واریز کرده نمیشه گذاشت به حساب مالیات سوختش که از بنزین ارزون استفاده کنه؟ (همونطور که قرار شد ماشین های کم مصرف گمرک کمتری بدهند و پر مصرف ها گمرک بیشتر) من هم با افزایش حقوق ها و ماندن دلار روی 3 تومن موافقم ( ثبات ) یا بالارفتن سهمیه خودروهای زیر 2400 و در عوض گرون شدن بنزین آزاد ( که اون هم یک بار توسط وانت ها و .. شکست خورد طرحش که بازار سیاه راه افتاد و .. )اما اگه قرار باشه باز همه چی 4 تا 7 برابر بشه ولی درامدم 2 برابر + مثلا 100 اضافه یارانه که اون هم هر ماه با اما و اگره که پرداخت بشه یا نه ... آزموده را آزمودن خطاست..
البته تاپیک دلار هست و داره از بحث اصلی به سمت سوخت منحرف میشه. پیشنهاد میکنم ادامه صحبت ها در پی ام باشه.
با تشکر.
ببینید من افزایش حقوق ، کلا مخالف نیستم!
با افزایش بدون حساب کتاب مخالفم چون حجم خیلی زیادی از نقدینگی رو روانه بازار میکنه!
بجای این کار، همون اتوبوس و مترو رو میتونن رایگان کنند!
یارانه رو به بلیط هواپیما و قطار بدن!
و کار های اینچنینی که مستقیما پول به اقتصاد وارد نمیکنه، ولی از هزینه های مردم کم میکنه!
***************
این که من میگم قیمت سوخت باید افزایش پیدا بکنه، برای این هست سرمایه من ایرانی، نره تو جیب مردم ترکیه/عراق/پاکستان/افغانستان/...
یک سر به مناطق مرزی بزنید!اسب و قاطر هایی مخصوص این کار داره پرورش داده میشه!
در روز روشن 10 15 تا اسب و قاطر رو با قالن های 20 لیتری بار زدن دارن میبرن به کسور های همسایه تا سرمایه من و شما رو بفروشن!
یک عده کارشون همینه! یعنی سوخت با یارانه(که از جیب من و شما پرداخت شده) رو میخره و میبره ترکیه و عراق و ... میفروشه! و 10 برابر دکتر و مهندس های این کشور پول درمیاره!
این خودش میدونید چقدر خزانه دولت رو خالی میکنه؟
بایدجلوی این کار گرفته بشه، اینطور نیست؟
***************
درضمن یک توضیح مختصر در مورد راننده های عزیز تاکسی بدم!
وقتی بنزین از 100 تومن شد 700 تومن، یا گاز از 50 تومن شد 400 تومن، راننده های محترم تاکسی میخواستن کرایه رو 7 یا 8 برابر بکنند! ولی فکر کنم افزایش 20 درصدی در اولین گان انجام شد!
این باعث شد راننده های تاکسی خیلی اعتراض کنند!!!
*راننده های تاکسی 100% در اشتباه بودند! بهتر بگم عده ای دنبال سود خودشون بودن!
با افزایش 8 برابری قیمت سوخت، مگه هزینه های یک تاکسی 8 برابر شده بود؟
یک تاکسی در شهر نسبتا بزرگی مثل تبریز، روزی 2 بار گاز میزنه! این یعنی قبلا چیزی حدود 1000 1500 میداد! حالا 8000 9000 میده!
یعنی کلا هزینه سوختش 7 8 هزار تومن در روز افزایش پیدا کرده! آیا این چند درصد میزان درامد یک تاکسی هست؟
روزانه 30 هزار تومن کار میکرد(مثلا) با افزایش 20% این افزایش قیمت سوخت جبران شده بود دیگه...