میدونم عزیزم، منم نگفتم دلار 8500 تومنی رو تو جیب من و شما میریزن. منظورم همون واردات بود. با دلار 12 تومن پراید میشد 70 تومن، الان با دلار 8500 میشه 50 تومن که اینم جشن داره به هر حال
بقیه توضیحات شما هم درست و البته بسیار بدیهیه. اواخر امسال و ابتدای سال آینده بالاترین نرخ تورم در تاریخ اقتصاد کشور ثبت خواهد شد.
نقدینگی 1500 هزار میلیاردی هم مال اخر سال 96ئه، الان به حدود 1700 هزار میلیارد رسیده.
من واقعاً متعجبم که چطور ممکن هست دقیقاً دوبرابر شدن نرخ ارز دولتی جشن داشته باشد؟! همان وارد کنندگانی که ارز دولتی 4200 تومانی را دریافت میکردند، حالا قرار هست ارز 8500 تومان و بالاتر
دولتی را دریافت کنند و نرخ بازار آزاد هم تبعاً نسبت به نرخ بازار آزاد در زمان ارز 4200 تومانی، چند برابر میشود. درحال حاضر صحبت این هست که پتروشیمی که خوراک را با نرخ ارز 4200 دریافت میکرده و ارز حاصل از صادرات محصولاتش را هم با انواعی از نرخهای توافقی به بازار عرضه میکرده، از این به بعد،
خوراک پتروشیمی را با ارز 8500 تومان و بالاتر دریافت کند و ارز حاصل از صادرات را هم با نرخ توافقی بفروشد که مسلماً خیلی بیشتر از نرخهای گذشته خواهد بود وگرنه اگر نرخ بازار آزاد خیلی بالاتر از بازار ثانویه باشد، صادر کننده اصولاً انگیزه ای برای فروش و ارائه ارز صادراتی در بازار ثانویه پیدا نمیکند و هیچ تغییر مثبتی در بازار ایجاد نمیشود.
طی 4 ماه گذشته با شروع از فردای روز اعلام دلار جهانگیری تا انتهای هفته گذشته، وقتی ارز دولتی 4200 تا 4400 تومان بود، نرخ ارز در بازار آزاد بدلیل عدم عرضه کافی ارز، از 5000 تا 12000 تومان رسید. حالا وقتی ارز دولتی از کف 8500 تومان شروع شود و برنامه ای هم برای عرضه ارز در بازار آزاد وجود نداشته باشد، ارز آزاد هم امکان افزایش از کف 9900 تومان در روز اعلام تا 26000 تومان و حتی بالاتر را در بازه زمانی محدود دارد،
مگر اینکه توافق با آمریکا یا امیدی برای توافق ایجاد شود و انتظارات بازار کاهش پیدا کند(یعنی شروع مذاکرات بصورت رسمی اعلام شود).
خودرو در حال حاضر با قطعاتی ساخته میشود که
یا با ارز دولتی 4200 تومانی وارد شده اند و ارز آزاد هم متناظر با همین کف قیمت تعیین میشد و تحریم خودروسازان و تحریمهای انتقال مالی هم هنوز اجرایی نشده بود. وقتی قرار باشد خودرو در شرایطی تولید شود که کف ارز دولتی دو برابر شده یعنی 8500 تومان و ارز آزاد هم متناظر با آن افزایش پیدا کند(حتی اگر اصلاً امکان واردات همه قطعات و مواد لازم برای خودروساز و قطعه ساز وجود داشته باشد) میتوانید وضعیت را تصور کنید.
تا وقتی بازار با نرخ شفاف و مشخص کار نمیکند و ارز در بازار آزاد به اندازه لازم توزیع نمیشود، بدلیل نیاز بازار آزاد، رانت فروش ارز دولتی به نرخ آزاد باقی می ماند.