shima31330
کاربر تازه وارد
ترانه جمالي
آلودگي صوتي يك صداي ناخواسته است ، اما تفسير و تعيين اينكه ناخواسته به چه حالتي از آلودگي صوتي ميگوييم، بسيار متفاوت است. نياز به صنعت در جوامع مختلف باعث شده تا نيروي انساني شاغل در تماس مداوم با انواع ماشين آلات قرارگيرد كه مخاطرات فراواني را براي انسان بوجود آورده است. صداي آزار دهنده يكي از مهمترين عوامل زيان آور محيط كار است.
اما موضوع آلودگي صوتي و اثرات بهداشتي ناشي از آن تنها به محيطهاي صنعتي محدود نميشود. هرچند اثرات ناشي از تماس كاركنان با صداهاي صنعتي قابل بررسي جدي است ولي محيط اطراف را نيز تحت تاثير قرار ميدهد. بنابراين موضوع آلودگي صوتي را ميتوان در دو بخش عمده صنعت و محيط زيست دانست .
آلودگي صوتي كنار جادهها، يكي از مشكلات اصلي چند دهه كساني است كه در كنار بزرگراه ها زندگي ميكنند و هر چه ترافيك بيشتر مي شود، اين سر و صداها هم افزايش مييابد. بطور ايدهآل محدوده صدا در خانه 40تا 45 دسيبل است كه معمولا بهواسطه آلودگي صوتي ناشي از ترافيك اين ميزان افزايش مي يابد.
ميزان آلودگي صوتي در بزرگراهها به سه عامل حجم ترافيك، سرعت ترافيك، تعداد و نوع وسايل نقليه در جريان ترافيك بستگي دارد.
معمولا بلندي صداي ترافيك بهواسطه حجم ترافيك سنگين، سرعتهاي بالا و زياد شدن تعداد وسائل نقليه افزايش مييابد. صداي وسايل نقليه تركيبي از صداي توليد شده شامل موتور ماشين، اگزوز و لاستيك ماشينهاست و شدت صداي ناشي از ترافيك ميتواند ناشي از تجهيزات معيوب ماشينها باشد. بطور كلي هر وضعيتي مانند شيبها كه بتواند باعث كار سنگين موتورها شود، افزايش ميزان صداي ترافيك را در پي خواهد داشت .
با اينكه كاميونها بهعنوان يك منبع، بلندي صداي بيشتري دارند، ولي اغلب مشخص شده ترافيك ناشي از خودروهاي سواري نيز آلودگي صوتي و مزاحمت بيشتري تا حد غير قابل تحمل ايجاد ميكنند.
آلودگي صوتي در محيطزيست، باعث اختلال در فعاليتهاي روزانه در مدرسه يا محل كار و همچنين در منزل و اوقات فراغت مي شود. سر و صداي بيش از حد مي تواند بر روي آسايش و راحتي، سلامت و ساير استانداردهاي زندگي تا‡ثير گذارد. درد و افت شنوائي ،اختلال در رفتارها و حركات اجتماعي، اختلال در خواب ، اثرات قلبي و عروقي و تبعات ناشي از آن بر روي تغذيه وسيستم ايمني و تا‡ثير بر عملكرد كاري و يا افت تحصيلي از جمله اثرات سوء سرو صداهاست .
نقش آسفالت در كاهش ميزان صدا
حالا اينكه چطور ميشود اين آلودگي را كاهش داد، راههاي مختلف دارد. استفاده از عايقهاي صوتي در ديوار ساختمانها و يا گسترش فضاي سبز يكي از راههاي كاهش آلودگي صوتي است .
اما تصور نميكرديد كه با انتخاب نوع مناسب آسفالت در خيابان ها هم بشود اين آلودگي را تا حدي كاهش داد. در سرعت هاي بالا نسبت سطح لاستيك ماشين به كف خيابان بيشتر از صدايي است كه در سرعتهاي پائين از موتور و اگزوزها توليد مي شود .
در دو دهه اخير در بسياري از كشورهاي جهان بويژه كشورهاي اروپايي و امريكا سرمايه گذاري زيادي در خصوص كاهش آلودگيهاي صوتي در مناطق مسكوني، صنعتي و... انجام دادهاند.
سطوح پوششي جادهها و خيابانها به عنوان يكي از اهداف اين كشورها مورد توجه بوده بطوري كه كشورهاي ديگري همچون چين ، ژاپن ، هنك كنگ و ايران از آسيا نيز به اين تكنولوژي علاقه مند شده اند و درصدد هستند ميزان صدا را در خيابانها، بزرگراهها و جادههاي منتهي به مناطق مسكوني و تجاري به ميزان قابل قبول به عنوان مثال به 65 دسي بل و يا كمتر از آن درشبانه روز برسانند .
آلودگي صوتي ناشي از ترافيك براي افراد ساكن در منطقه با شرايط زير نمي تواند مشكل ساز باشد :
در فاصله بيش از 150متراز ترافيك سنگين جادهها
در فاصله بيش از60تا 30 متري از ترافيك سبك جاده ها
آسفالت بر اساس ضخامت و تخلخل به صورت يك لايه اي يا دو لايه اي در كاهش صدا موثر است .
ويژگيهاي آسفالت متخلخل :
در اين حالت آسفالت از دو لايه كه لايه اولي با تركيب دانه اي ريز و خلل و فرج ريز و لايه دوم با تركيب دانهاي درشت و خلل و فرج درشت در زير آن قرا گرفته، تشكيل شده است، ضخامت دو لايه معمولا از 50 الي 100 ميلي متر متفاوت است كه در شرايط مختلف قابل تغيير است .
بدليل زياد بودن خلل و فرج سطح زيادي در اين آسفالت ايجا د مي شود .
در چرخش تاير ماشين بر روي سطح جاده و بدليل رانده شدن هوا از قسمت جلو و در واقع مكش هوا از قسمت عقب ، صداي ايجاد شده به جاي انتشار در هوا توسط خلل و فرج آسفالت جذب مي شود .
اين نوع سطوح پوششي از نظر ايمني و ترافيك نيز حائز اهميت هستند ، به اين خاطر كه در صورت بارش برف و باران ، روان آب ايجاد شده توسط خاصيت متخلخل آسفالت جذب و به لايه زيرين هدايت و دفع ميشود كه اين موضوع سبب تميز شدن سطح جاده و ديد بهتر مي شود .
كشورهاي اروپائي مطالعات زيادي را از سال 1980 تا 1990 در اين باره انجام دادند .
در انگلستان و دانمارك تمام جاده هاي ارتباطي تا سال 2010 بايد با آسفالت جديد پوشيده شود . استفاده از اين نوع آسفالت ها هم اكنون در كشورهايي چون ايتاليا، آلمان، فرانسه، سوئد، بلژيك، كاناداو آمريكا بيش از ديگر كشورهاي جهان مرسوم شده است
. موضوع سلامت همگاني و توسعه آن از اهداف عاليه هر كشوري است. رشد و شكوفايي هر كشوري وابسته به نيروي سالم ، توانمند و خلاق است و در نظر گرفتن فاكتورهاي تاثيرگذار در زندگي و محيط زيست افراد بسيار ضروري است .
با اين حال هنوز هم يك برنامه اجرائي و كاربردي كاهش آلودگي صوتي كه بر اساس شاخص هاي زندگي شهرنشيني باشد، تعيين نشده است. در كشورهايي مانند هنككنگ برنامههاي مدوني جهت افزايش آگاهي مردم در زمينههاي مختلف انجام شده كه ميتوان به ايجاد پايگاههاي اطلاع رساني دائمي در رسانه ها ، جرايد و اينترنت اشاره كرد و در تمام اين فعاليتها سعي بر اين شده كه راههاي كاهش اثرات آلودگي صوتي را با توجه به توسعه شهرنشيني و يا فعاليتهاي شغلي به صورت ساده آموزش دهند.
در اشكال 1و 2 تغييرات مختلف صدا در شبانه روز در كشورهاي توسعه يافته مشخص است كه ميتوان الگوهاي فوق را در مورد ايران نيز تهيه كرد .
بطور كلي هدف از ارزيابي آلودگي صدا تعيين ميزان مخاطره آميز بودن آن و ارتباط آن با يكي از پارامتر هاي حياتي انسان است. استانداردها در محيط هاي مختلف متفاوت هستند. دو نوع استاندارد براي صدا مطرح است:
-1 استاندارد صنعتي (بررسي ميزان افت شنوايي ، نبض و ضربان قلب )
-2 استاندارد محيط زيست (بررسي معيار آسايش صوتي و تهيه پرسشنامه و معيار شنوايي انسان.)
بهرحال در بررسي آلودگي صوتي بايد اصول اوليه كنترل صدا (كنترل در منبع صوتي، كنترل در مسير انتشار صوت، حفاظت فردي ) را در نظر داشته باشيم.
در كاربرد آسفالتهاي ويژه به كنترل در مسير انتشار صوت توجه بيشتري شده است و معمولا در روشهاي كنترل صدا در مسير انتشار به مواردي همچون مجزا كردن منابع اصلي صدا از ساير منابع، كنترل صدا مبتني بر جذب صدا، كنترل مبتني بر ايزولاسيون صوتي و دفاع صوتي توجه ميشود .
متاسفانه در ايران بحث آلودگي صوتي عمدتا به شكل عملكرد ضعيفي در محيطهاي صنعتي و توليدي مطرح بوده و به ساير افراد جامعه همانند گروه آسيبپذير جامعه ( كودكان، مادران باردار، سالخوردگان و ...) توجهي نشده است، كه البته در قوانين جديد موضوع آلودگي صوتي مطرح شده كه اميد است با بسط زير شاخه هاي مربوط به آن و پرداختن به ابعاد مختلف آن و ارتباط آن با سلامت و بهداشت عمومي شكل جدي تري به خود بگيرد .
بهر حال ضروري است در شهرهاي بزرگي همانند تهران به موضوع كنترل و كاهش آلودگي صوتي جهت رسيدن به معيارهاي آسايش صوتي توجه بيشتري شود. البته فعاليتهايي در زمينه كاربرد آسفالت جهت كاهش صدا انجام شده كه اميد است با توجه و تاكيد بيشتر مسئولان شهري اين روند ادامه يابد.
آلودگي صوتي يك صداي ناخواسته است ، اما تفسير و تعيين اينكه ناخواسته به چه حالتي از آلودگي صوتي ميگوييم، بسيار متفاوت است. نياز به صنعت در جوامع مختلف باعث شده تا نيروي انساني شاغل در تماس مداوم با انواع ماشين آلات قرارگيرد كه مخاطرات فراواني را براي انسان بوجود آورده است. صداي آزار دهنده يكي از مهمترين عوامل زيان آور محيط كار است.
اما موضوع آلودگي صوتي و اثرات بهداشتي ناشي از آن تنها به محيطهاي صنعتي محدود نميشود. هرچند اثرات ناشي از تماس كاركنان با صداهاي صنعتي قابل بررسي جدي است ولي محيط اطراف را نيز تحت تاثير قرار ميدهد. بنابراين موضوع آلودگي صوتي را ميتوان در دو بخش عمده صنعت و محيط زيست دانست .
آلودگي صوتي كنار جادهها، يكي از مشكلات اصلي چند دهه كساني است كه در كنار بزرگراه ها زندگي ميكنند و هر چه ترافيك بيشتر مي شود، اين سر و صداها هم افزايش مييابد. بطور ايدهآل محدوده صدا در خانه 40تا 45 دسيبل است كه معمولا بهواسطه آلودگي صوتي ناشي از ترافيك اين ميزان افزايش مي يابد.
ميزان آلودگي صوتي در بزرگراهها به سه عامل حجم ترافيك، سرعت ترافيك، تعداد و نوع وسايل نقليه در جريان ترافيك بستگي دارد.
معمولا بلندي صداي ترافيك بهواسطه حجم ترافيك سنگين، سرعتهاي بالا و زياد شدن تعداد وسائل نقليه افزايش مييابد. صداي وسايل نقليه تركيبي از صداي توليد شده شامل موتور ماشين، اگزوز و لاستيك ماشينهاست و شدت صداي ناشي از ترافيك ميتواند ناشي از تجهيزات معيوب ماشينها باشد. بطور كلي هر وضعيتي مانند شيبها كه بتواند باعث كار سنگين موتورها شود، افزايش ميزان صداي ترافيك را در پي خواهد داشت .
با اينكه كاميونها بهعنوان يك منبع، بلندي صداي بيشتري دارند، ولي اغلب مشخص شده ترافيك ناشي از خودروهاي سواري نيز آلودگي صوتي و مزاحمت بيشتري تا حد غير قابل تحمل ايجاد ميكنند.
آلودگي صوتي در محيطزيست، باعث اختلال در فعاليتهاي روزانه در مدرسه يا محل كار و همچنين در منزل و اوقات فراغت مي شود. سر و صداي بيش از حد مي تواند بر روي آسايش و راحتي، سلامت و ساير استانداردهاي زندگي تا‡ثير گذارد. درد و افت شنوائي ،اختلال در رفتارها و حركات اجتماعي، اختلال در خواب ، اثرات قلبي و عروقي و تبعات ناشي از آن بر روي تغذيه وسيستم ايمني و تا‡ثير بر عملكرد كاري و يا افت تحصيلي از جمله اثرات سوء سرو صداهاست .
نقش آسفالت در كاهش ميزان صدا
حالا اينكه چطور ميشود اين آلودگي را كاهش داد، راههاي مختلف دارد. استفاده از عايقهاي صوتي در ديوار ساختمانها و يا گسترش فضاي سبز يكي از راههاي كاهش آلودگي صوتي است .
اما تصور نميكرديد كه با انتخاب نوع مناسب آسفالت در خيابان ها هم بشود اين آلودگي را تا حدي كاهش داد. در سرعت هاي بالا نسبت سطح لاستيك ماشين به كف خيابان بيشتر از صدايي است كه در سرعتهاي پائين از موتور و اگزوزها توليد مي شود .
در دو دهه اخير در بسياري از كشورهاي جهان بويژه كشورهاي اروپايي و امريكا سرمايه گذاري زيادي در خصوص كاهش آلودگيهاي صوتي در مناطق مسكوني، صنعتي و... انجام دادهاند.
سطوح پوششي جادهها و خيابانها به عنوان يكي از اهداف اين كشورها مورد توجه بوده بطوري كه كشورهاي ديگري همچون چين ، ژاپن ، هنك كنگ و ايران از آسيا نيز به اين تكنولوژي علاقه مند شده اند و درصدد هستند ميزان صدا را در خيابانها، بزرگراهها و جادههاي منتهي به مناطق مسكوني و تجاري به ميزان قابل قبول به عنوان مثال به 65 دسي بل و يا كمتر از آن درشبانه روز برسانند .
آلودگي صوتي ناشي از ترافيك براي افراد ساكن در منطقه با شرايط زير نمي تواند مشكل ساز باشد :
در فاصله بيش از 150متراز ترافيك سنگين جادهها
در فاصله بيش از60تا 30 متري از ترافيك سبك جاده ها
آسفالت بر اساس ضخامت و تخلخل به صورت يك لايه اي يا دو لايه اي در كاهش صدا موثر است .
ويژگيهاي آسفالت متخلخل :
در اين حالت آسفالت از دو لايه كه لايه اولي با تركيب دانه اي ريز و خلل و فرج ريز و لايه دوم با تركيب دانهاي درشت و خلل و فرج درشت در زير آن قرا گرفته، تشكيل شده است، ضخامت دو لايه معمولا از 50 الي 100 ميلي متر متفاوت است كه در شرايط مختلف قابل تغيير است .
بدليل زياد بودن خلل و فرج سطح زيادي در اين آسفالت ايجا د مي شود .
در چرخش تاير ماشين بر روي سطح جاده و بدليل رانده شدن هوا از قسمت جلو و در واقع مكش هوا از قسمت عقب ، صداي ايجاد شده به جاي انتشار در هوا توسط خلل و فرج آسفالت جذب مي شود .
اين نوع سطوح پوششي از نظر ايمني و ترافيك نيز حائز اهميت هستند ، به اين خاطر كه در صورت بارش برف و باران ، روان آب ايجاد شده توسط خاصيت متخلخل آسفالت جذب و به لايه زيرين هدايت و دفع ميشود كه اين موضوع سبب تميز شدن سطح جاده و ديد بهتر مي شود .
كشورهاي اروپائي مطالعات زيادي را از سال 1980 تا 1990 در اين باره انجام دادند .
در انگلستان و دانمارك تمام جاده هاي ارتباطي تا سال 2010 بايد با آسفالت جديد پوشيده شود . استفاده از اين نوع آسفالت ها هم اكنون در كشورهايي چون ايتاليا، آلمان، فرانسه، سوئد، بلژيك، كاناداو آمريكا بيش از ديگر كشورهاي جهان مرسوم شده است
. موضوع سلامت همگاني و توسعه آن از اهداف عاليه هر كشوري است. رشد و شكوفايي هر كشوري وابسته به نيروي سالم ، توانمند و خلاق است و در نظر گرفتن فاكتورهاي تاثيرگذار در زندگي و محيط زيست افراد بسيار ضروري است .
با اين حال هنوز هم يك برنامه اجرائي و كاربردي كاهش آلودگي صوتي كه بر اساس شاخص هاي زندگي شهرنشيني باشد، تعيين نشده است. در كشورهايي مانند هنككنگ برنامههاي مدوني جهت افزايش آگاهي مردم در زمينههاي مختلف انجام شده كه ميتوان به ايجاد پايگاههاي اطلاع رساني دائمي در رسانه ها ، جرايد و اينترنت اشاره كرد و در تمام اين فعاليتها سعي بر اين شده كه راههاي كاهش اثرات آلودگي صوتي را با توجه به توسعه شهرنشيني و يا فعاليتهاي شغلي به صورت ساده آموزش دهند.
در اشكال 1و 2 تغييرات مختلف صدا در شبانه روز در كشورهاي توسعه يافته مشخص است كه ميتوان الگوهاي فوق را در مورد ايران نيز تهيه كرد .
بطور كلي هدف از ارزيابي آلودگي صدا تعيين ميزان مخاطره آميز بودن آن و ارتباط آن با يكي از پارامتر هاي حياتي انسان است. استانداردها در محيط هاي مختلف متفاوت هستند. دو نوع استاندارد براي صدا مطرح است:
-1 استاندارد صنعتي (بررسي ميزان افت شنوايي ، نبض و ضربان قلب )
-2 استاندارد محيط زيست (بررسي معيار آسايش صوتي و تهيه پرسشنامه و معيار شنوايي انسان.)
بهرحال در بررسي آلودگي صوتي بايد اصول اوليه كنترل صدا (كنترل در منبع صوتي، كنترل در مسير انتشار صوت، حفاظت فردي ) را در نظر داشته باشيم.
در كاربرد آسفالتهاي ويژه به كنترل در مسير انتشار صوت توجه بيشتري شده است و معمولا در روشهاي كنترل صدا در مسير انتشار به مواردي همچون مجزا كردن منابع اصلي صدا از ساير منابع، كنترل صدا مبتني بر جذب صدا، كنترل مبتني بر ايزولاسيون صوتي و دفاع صوتي توجه ميشود .
متاسفانه در ايران بحث آلودگي صوتي عمدتا به شكل عملكرد ضعيفي در محيطهاي صنعتي و توليدي مطرح بوده و به ساير افراد جامعه همانند گروه آسيبپذير جامعه ( كودكان، مادران باردار، سالخوردگان و ...) توجهي نشده است، كه البته در قوانين جديد موضوع آلودگي صوتي مطرح شده كه اميد است با بسط زير شاخه هاي مربوط به آن و پرداختن به ابعاد مختلف آن و ارتباط آن با سلامت و بهداشت عمومي شكل جدي تري به خود بگيرد .
بهر حال ضروري است در شهرهاي بزرگي همانند تهران به موضوع كنترل و كاهش آلودگي صوتي جهت رسيدن به معيارهاي آسايش صوتي توجه بيشتري شود. البته فعاليتهايي در زمينه كاربرد آسفالت جهت كاهش صدا انجام شده كه اميد است با توجه و تاكيد بيشتر مسئولان شهري اين روند ادامه يابد.