• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
سينما فردا از «بهروز افخمي» تقدير مي‌كند


سينماي ما - برنامه تجليل از "بهروز افخمي" كارگردان سينما، با حضور سينماگران و علاقه مندان به هنر هفتم، دهم مردادماه در فرهنگسراي هنر برگزار مي‌شود. نمايش فيلم مستند "داستان يك قصه‌گو" ساخته محمود يارمحمدلو كه به زندگي و آثار افخمي اختصاص دارد در اين برنامه گنجانده شده است .
آئين تجليل از افخمي، هشتمين برنامه سپاس از سينماگران ايراني است كه توسط موسسه توسعه تصوير شهر برنامه ريزي و اجرا مي‌شود. افخمي علاوه بر فيلمسازي، نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و مديريت در صدا و سيما را نيز در كارنامه‌اش ثبت كرده است .
اين كارگردان همچنين فيلم‌هايي همچون "عروس"، "روز فرشته"، " روز شيطان" ، "جهان پهلوان تختي"، "شوكران" و "گاوخوني" به همراه مجموعه تلويزيوني " كوچك جنگلي" را ساخته است .
افخمي هم‌اكنون مشغول توليد فيلم سينمايي "فرزند صبح" با موضوع زندگي امام خميني (ره) است .
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
«قاعده بازی» ۳۰ دقیقه کوتاه شده است



سینمای ما ـ امیر کاظمی : «قاعده بازی» چهارمین ساخته ی احمدرضا معتمدی پس از فیلم موفق « دیوانه از قفس پرید » ٬ یک کمدی متفاوت در سینمای ایران محسوب می شود . اکبر عبدی ٬ حمید لولایی ٬ الناز شاکر دوست ٬ داریوش ارجمند ٬ انوشیروان ارجمند ٬ سعید پور صمیمی ٬ گوهر خیر اندیش ٬ علیرضا خمسه ٬ جمشید هاشم پور ٬ داود منفرد ٬ کیومرث ملک مطیعی ٬ مریم سعادت ٬ محسن قاضی مرادی ٬ ژاله صامتی ٬ مهران رجبی ٬ هوشنگ حریر چیان ٬ شهرام قائدی ٬ فریده **** منصور و مهتاج نجومی از جمله بازیگران « قاعده بازی » هستند . معتمدی علاوه بر کارگردانی ٬ نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم را هم بر عهده داشته است . اکران «قاعده بازی» در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوب مخاطبان همراه بود . موسسه هدایت فیلم پخش « قاعده بازی » را بر عهده دارد . این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است . معتمدی پس از ۴ سال دوری از سینما با « قاعده بازی » بازگشتی دوباره بر پرده ی سینما خواهد داشت . « قاعده بازی » برای اکران عمومی ۳۰ دقیقه از نسخه ای که در جسنواره به نمایش در آمد کوتاه تر شده است و مدت زمان فیلم هم اکنون ۹۰ دقیقه است .
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
رونق جشن، در خطر؟!/اتحادیه تهیه کنندگان در جشن خانه سینما شرکت نمی‌کند



در اين بيانيه آمده: همانگونه كه قبلا نيز اعلام شده بود چندي پيش چند تن از اعضاي شوراي مركزي در نشست اين شورا خواستار بررسي حضور يا عدم حضور اتحاديه در جشن خانه سينما شدند. اين درخواست در دستور كار شوراي مركزي قرار گرفت، اما به دليل مسايل فوري‌تر اين موضع اين هفته در شوراي مركزي مطرح شد.
در اين بيانيه تصريح شده است: شورا ضمن بحث و بررسي جشن خانه سينما از ابعاد مختف، اين جشن را در شرايط حاضر نه تنها به نفع سينماي ايران ارزيابي نكرد، بلكه به دليل شرايط حاكم بر خانه سينما به زيان سينماي ملي و سينماي حرفه‌اي بخش خصوصي دانست.
اين بيانيه مي افزايد: بر اين اساس، شوراي مركزي تغييرات آئين‌نامه را پس از چند دوره غير اصولي دانست و از سوي ديگر اتحاديه تهيه‌كنندگان به عنوان نماينگان تهيه‌كنندگان و صاحبان فيلم تعمدا و به شكل برنامه‌ريزي شده در جريان تغييرات انجام شده قرار نگرفت و همچنين نحوه برخورد خارج از شئونات اخلاقي و حرفه‌اي با داوران معرفي شده اتحاديه از سوي باصطلاح هيات اجرايي جشن و دخالت‌هاي بي‌مورد در جهت ورود به جايگزيني بعضي از افراد به عنوان داور ما را به اين نتيجه رساند، آنچه به نام جشن خانه سينما در حال اجراست، نمي‌تواند در جهت منابع كلان سينما باشد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در همين نشست موضوع مشكلات اقتصادي اعضاي خانه سينما مطرح شد و اين سوال مطرح شد كه آيا به صلاح نيست جشن ساده و بي‌تكلف، اما پرمحتوا برگزار شود و هزينه‌هاي گزاف آن صرف اعضاي نيازمند شود؟
همچنين شورا در همين نشست تصميم گرفت كه به داوران معرفي شده از سوي اتحاديه اعلام نمايد كه از حضور در اين جشن خودداري نمايند.
در پايان اين بيانيه اتكيد شده است: شوراي مركزي اتحاديه مراتب نگراني عميق خود را از استفاده ابزاري از جشن خانه سينما در جهت اهداف سياسي _ اقتصادي گروهي موسوم به «صنف خانه سينما» اعلام داشته و آن را در جهت منافع سينماگران نمي‌داند.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
«سنتوري» در بخش مسابقه جشنواره فيلم‌هاي موزيكال پراگ

santori101185970313big.jpg



سينماي ما- «سنتوري» آخرين ساخته داريوش مهرجويي به جشنواره‌ي فيلم پراگ مي‌رود.
اين جشنواره‌ فيلم موزيكال كه آبان ماه جاري برپا خواهد شد، "سنتوري" را براي بخش مسابقه و پاناراما پذيرفته است. به گفته‌ي فرامرز فرازمند تهيه‌كننده‌ي فيلم اين دعوت نامه‌ي شركت در اين جشنواره به تازگي بدست عوامل فيلم رسيده است. داريوش مهرجويي نيز در اين جشنواره حضور خواهد داشت.
سنتوري كه هجدهمين فيلم داريوش مهرجويي است با بازي بهرام‌رادان، گلشيفته فراهاني، مسعود رايگان، محمد سلوكي مقابل دوربين رفته است. گفتني است: "سنتوري" قرار بود سوم مرداد ماه به نمايش درآيد كه فعلا اكران آن به تعويق افتاده است.

منبع خبر : ايسنا
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
مراسم معارفه مجيد شاه‌حسيني، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، برگزار شد



سينماي ما- اکران جهانی فیلم های ایرانی امری است شدنی که آن را در دوران مدیریتم در دستور کار قرار خواهم داد. مجید شاه حسینی مدیر عامل جدید بنیاد سینمایی فارابی در مراسم معارفه خود با بیان مطلب بالا گفت: "سینمای ایران تا به امروز مسیر پرفراز و نشیب اما رو به کمالی را پیموده است که این با همت اهالی و اصحاب سینما میسر شده است." وی در ادامه افزود: "سینمای ایران در آسیا جایگاه قابل تاملی دارد ، اما رقبای سرسختی هم دارد که طی یک دهه گذشته شاهد ظهور آنها بوده ایم . امروز سینما از ید قدرت چند کشور خارج شده و کشورها بر اساس هویت خود سهمشان را از این هنر صنعت طلب می کنند. حالا باید بپرسیم سهم ما چیست و جایگاه ما کجاست؟"
شاه حسینی سپس با اشاره به این نکته که باید راهکار بین المللی سینمای ایران را پیدا کرد گفت: "حضور بین المللی سینمای ایران در چند سال اخیر فقط مختص به جشنواره های جهانی بوده، اما باید امروز به مخاطب و اکران جهانی فیلم هایمان فکر کنیم و آن را در دستور کار خود قراردهیم. این راهی است پیمودنی که تا به حال چندین کشور آسیایی با موفقیت آن را انجام داده اند."
مدیر عامل فارابی در پایان خاطرنشان کرد: "اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید ببینیم چه چیزهایی می خواهیم ارائه کنیم و تعریفمان از سینمای ملی چیست، آن وقت به مخاطب جهانی بیندیشیم و افق دیدمان را دراین راستا تنظیم کنیم، تلاش من این است که در دوران مدیریت خود این مهم را به سرانجام برسانم."
در مراسم معارفه و تودیع مدیر عامل فارابی، احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، محمدمهدی حیدریان معاون سابق امور سینمایی، محمدحسن پزشک رئیس موزه سینما، محمود اربابی مدیر کل نظارت و ارزشیابی همراه با سینماگرانی چون پرویز پرستویی، منوچهر شاهسواری، علیرضا شجاع نوری، فرهاد توحیدی، حبیب اله کاسه ساز، محمدرضا بزرگ نیا، فرشته طائرپور، ابوالحسن داودی، سعید حاجی میری، یداله صمدی، نادر طالب زاده، عبداله اسفندیاری و ... حضور داشتند. در ابتدای این مراسم و حین سخنرانی حجت الاسلام خاموشی برق سالن محل برگزاری مراسم به مدت پنج دقیقه قطع شد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
حسين فرحبخش: «سايرين هم فيلم هاي خود را در جشن شركت نمي‌دهند»


سينماي ما- اعضاي اتحاديه تهيه‌كنندگان فيلم‌ها خود را از جشن خانه سينما بيرون كشيدند. اعضاي اتحاديه تهيه‌كنندگان براساس بيانيه‌اي كه روز گذشته از سوي شواري مركزي اتحاديه منتشر شد، فيلم‌هاي خود را از جشن خانه سينما بيرون كشيدند. حسين فرحبخش در گفتگو با خبرنگار سايت سينماي ما با اعلام اين خبر گفت: تعدادي از اعضا كه كپي فيلم هاي خود را به دبيرخانه جشن تحويل دادند طي ديروز و امروز فيلم‌هاي خود را در جشن خانه سينما شركت نخواهند داد. اين بيانيه به اعضا ابلاغ شده است و سايرين هم فيلم هاي خود را در جشن شركت نمي‌دهند. تنها ممكن است، چند نفر از اعضا در اين جشن شركت كنند. علي سرتيپي هم در گفتگو با سايت سينماي ما گفت: من عضو شوراي مركزي اتحاديه هستم و بعد از انتشار بيانيه در جشن خانه سينما شركت نمي‌كنم. تا به حال هم هيچكدام از فيلم‌هاي فيلميران را هم به دبيرخانه تحويل نداده بودم كه بخواهم آن را پس بگيرم. اخبار تكميلي و اظهارات ديگر تهيه‌كنندگان سينماي ايران را در روزهاي آينده در سايت خواهيد خواند.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
يادداشتي از محسن مخملباف: «به‌نام معشوق» ، مرا ببوس !

makhmalbaf11185971106big.jpg


پيش‌كش همه آناني‌ كه نه مي‌خرند، نه مي‌فروشند
بلند باد نام زنده‌يادان : حسن گل‌نراقي ، حيدر رقابي، مجيد وفادار و فريدون مشيري

وقتي بچه بودم،مي‌گفتن:بچه‌اي! در جواني مي‌گفتن:خامي!حالا مي‌گن: ناپخته‌اي!
گير كردم تو هياهوي سياست‌مآبانه اين مردم فيلسوف‌منش، كه ماست خوردن‌شون رو هم ايدئولوژيك و عميق نشون مي‌دن.ويترين‌شون پر از متاع پرفروش آرمان و آزادي و مبارزه است، اما توي دكان‌شون چارچوب مي‌فروشن...
خب! من چه‌كار كنم كه دل‌ام نمي‌خواد چارچوب‌مند باشم...؟ به‌خدا من اگر بخوام يه موقع عكسم رو قاب كنم ، دل‌ام مي‌خواد يه گوشه‌اش از قاب بيرون بزنه ، ولي خب چه فايده كه اگه تو چارچوب قرار نگيري، چنان مي‌شكنندت كه ديگه هيچ چيني بندزني نتونه سرهم‌ات كنه...پس هيس! سكوت.
سكوت،سكوت،سكوت،يك‌مرتبه يكي فرياد زد: عاشقم!
سنگ صراحت شيشه‌ي سكوت رو شكست، اما در جواب هياهوكنان و هوچي مردمي كه در جواب هر هاي ناشنوده، هويي دارند، به‌خاموشي‌اش برآمدند، چرا؟
...كه هر آوا را چون نمي‌فهمند، پس خاموش بايد.
اما او سرمست عشق،تنها و يكه ايستاد . آوا سر داد و رفت.
بي‌تكيه بر خيل پرخروش طرفداراني نابه‌كار كه،هم‌آوا بودند براي روز مباداي خود كه اگر ترانه جاري مي‌شد، آن‌ها هم خوانده بودند و اگر هم نمي‌شد،كه از قبل مي‌دانستند. در اين ميان اسيري در خود، سرگشته و پر سوال و به دنبال كشفي تازه،شنيد...
و اين تك آوا را به اجباري ناشناس پذيرفت. سرگشته‌تر از قبل به زايشي تازه رسيد.
كه ره توشه‌اش آواي عاشق تنهاي تك ايستاده بود.


منبع خبر : وبلاگ گـاه‌ نوشـته‌هـاي «ح.شریفی‌فر»
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
جشنواره لوكارنو امروز افتتاح مي‌شود

تقدير از «اينگمار برگمن» در افتتاحيه جشنواره لوكارنو
خبرگزاري فارس: مقامات شصتمين جشنواره بين‌المللي فيلم لوكارنو طي بيانيه‌اي ضمن ابراز تاسف از مرگ «اينگمار برگمن»، اعلام كردند كه در افتتاحيه اين دوره از رقابت‌ها از اين كارگردان برجسته سوئدي تقدير خواهد شد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي هاليوود ريپورترز، امروز همزمان با افتتاح شصتمين جشنواره لوكارنو، از «اينگمار برگمن»، كارگردان برجسته سوئد كه دوشنبه گذشته در سن 89 سالگي درگذشت، به طور ويژه قدرداني خواهد شد.
برگزار كنندگان جشنواره لوكارنو اعلام كردند: به منظور تقدير از اين كارگردان بزرگ سينماي جهان، آخرين فيلم بلند سينمايي وي با نام «سارا باند» در به نمايش درخواهد آمد.
فيلم درام «ساراباند» محصول سال 2003 داستان رابطه زني با خانواده همسر سابقش است كه 30 سال از آخرين باري كه او را ديده است مي‌گذرد.
شصتمين جشنواره فيلم لوكارنو امروز افتتاح شده و تا 11 آگوست (20 مرداد) به كار خود ادامه خواهد داد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
سيف‌الله داد در مراسم بزرگداشت بهروز افخمي:

افخمي معلم فوق‌العاده‌اي است ولي دير به سر كلاس مي‌آيد

خبرگزاري فارس: سيف‌الله داد گفت: درست است كه افخمي آدم بدقولي است و مخصوصا موقعي كه مي‌خواهد به كساني درس بدهد هميشه دير به سر كلاس مي‌آيد. اما او معلم فوق‌العاده‌اي است.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، آئين بزرگداشت بهروز افخمي ساعت 6 بعدازظهر روز 10 مرداد با نمايش فيلم داستان يك قصه گو و با سخنراني سيف‌الله داد و نعمت حقيقي و مجيد رجبي معمار برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه سيف‌الله داد به دعوت كامران ملكي مجري برنامه به روي صحنه رفت و گفت: اولين باري كه اسم بهروز افخمي را شنيدم وقتي بود كه هنوز فيلمساز نشده بودم و در تلويزيون مركز شيراز مجبور به ساخت فيلم شدم. تدوينگر آن فيلم براي من از يكي از همكلاسي‌هايش بنام بهروز افخمي كه استعداد زيادي در سينما داشت صحبت كرد. اولين باري كه او را ديدم بعد از سال 60 بود كه به تهران آمدم و آن زمان افخمي مدير گروه فيلم و سريال شبكه تلويزيون شده بود.
وي افزود: اولين تصويري كه او در ذهن من ايجاد كرده بود تصوير يك آدم ولنگار بود و چهره‌اش اصلا به مديرها شباهت نداشت. اندكي بعد او به من گفت:‌ مي‌خواهي چه بكني و وقتي كه به او گفتم دوست دارم سناريو بنويسم مرا تشويق كرد و من در تله فيلم مسوول يك واحد نوشتن سناريو شدم كه افرادي چون داود ميرباقري، عبداله اسفندياري، عباس احمدي مطلق و خودم در آن فيلم نامه‌هاي زيادي نوشتيم.
بهروز افخمي آن زمان مرا براي ساخت اولين فيلم‌نامه‌ام بسيار تشويق كرد و اين يكي از خصوصيات خوب اوست كه در افراد ايجاد شجاعت مي‌كند.
در ادامه سيف‌الله داد در مورد ديگر خصايل اخلاقي بهروز افخمي گفت: درست است كه افخمي آدم بدقولي است و مخصوصا موقعي كه مي‌خواهد به كساني درس بدهد هميشه دير به سر كلاس مي‌آيد. اما او معلم فوق‌العاده‌اي است و حداقل در حق من خيلي معلمي كرد و چيزهاي زيادي را به آموخت. براي همين است كه من امروز اينجا آمده‌ام تا دين خود را به او ادا كنم.
داد افزود: خصلت مثبت ديگري كه در بهروز افخمي وجود دارد اين است كه هيچگاه انسان از مصاحبت با او خسته نمي‌شود و هميشه وقتي كه با او صحبت مي‌كنيم چيز جديدي از او مي‌آموزيم.
داد در ادامه يادآور شد: حيف كه بهروز افخمي سخت‌گير است و يا شايد قصه خوب گير نمي‌آورد و يا ممكن است بعلت اينكه مي‌خواهد خوب كار كند اينقدر كم كار شده اما كارهايي كه كرده در سينماي ايران بسيار درخشان است. اميدوارم كه كار كردن را جدي بگيرد و در اين چند روزه عمر فيلم‌هاي خوبي بسازد تا كارنامه متنوع و پر تعدادي را برجا بگذارد.
نعمت حقيقي سخنران بعدي اين مراسم بود كه در سخناني بسيار كوتاه گفت: آقاي داد حرف‌هاي دل مرا زد تنها چيزهايي كه در مورد بهروز افخمي مي‌توانم بگويم اين است كه او آدم فوق‌العاده خوب و نازنيني است، كارگردان بسيار خوبي است اما بسيار بدقول است.
در اين بزرگداشت نماهنگي به نام شبيه شب تاب‌ها از رامين حيدري فاروقي به نمايش درآمد و پس از آن از مجيد رجبي معمار مدير شبكه 5 دعوت شد تا او هم در مورد بهروز افخمي صحبت كند.
رجبي معمار گفت: صحبت كردن در مورد بهروز افخمي واقعا سخت است، در اين چند سال كه با او دوستي دارم او را آدم صاف و ساده و بي‌غل و غشي يافته‌ام اما حقيقت اين است كه بهروز افخمي يك اعجوبه تمام عيار است. درست است كه او بسيار بدقول است و من هميشه به او رئيس جهاني نهضت عدم تعهد مي‌گويم اما دوستي با او باعث مي‌شود كه تمام مسائل را به راحتي بپذيريم.
رجبي معمار در ادامه افزود: افخمي روحيه خاصي دارد و شديدا اهل تجربه است و حتي ورود او را به مجلس مربوط به اين تجربه ورزي مي‌دانم چون او روحيه‌اي جستجوگر دارد و مطمئنم كه براي تجربه به مجلس رفت.
وي افزود: افخمي روحيه شيطان و كودكانه خود را با خودش به همه جا مي‌برد و به دليل روح پاكش اهل جلوه‌گري و فخر فروشي نيست و براي همين كمتر در مورد علاقه‌اش به جنگ و بچه‌هاي جنگ يا دوستي‌اش با شهيد مرتضي آويني حرف مي‌زند و مطمئنم بخاطر همين علاقه بود كه ساخت فيلمي را در مورد زندگي حضرت امام خميني (ره) برعهده گرفت براي او سلامتي و طول عمر را خواستارم.
بهروز افخمي ديگر سخنران اين جمع بود. وي در ميان تشويق شديد حضار به روي صحنه رفت و گفت: در راه فكر مي‌كردم در مراسم قدرداني از خودم چه بايد بگويم و فكر كردم شايد بعضي از جنبه‌هاي كارهاي من يا چند نفر ديگر ارزش قدرداني را داشته باشم.
وي افزود:‌ناصر تقوايي يكبار گفت، اگر سينما اختراع نشده بود ايرانيان دوباره اختراع‌اش مي‌كردند، اما در بعضي از ما ايرانيان نيرويي است كه با تمام توانشان قصد دارند سينما را از بين ببرند و انجام هرگونه كار فرهنگي را متوقف كنند. فكر مي‌كنم يكي از آن افرادي بودم كه بدون اينكه بدانم سعي كردم در ايران بعد از انقلاب همراه با عده‌اي ديگر سينما را ابداع كنيم. عده‌اي از اين گروه قبل از انقلاب كار مي‌كردند و عده‌اي هم مثل من كارشان را بعد از انقلاب آغاز كردند. ما تنها به علت ذوق زيادي كه داشتيم و علاقه به كار هنري و قصه‌گويي شروع به كار در سينما كرديم و نمي‌دانستيم كه چه كار بزرگي انجام مي‌دهيم و نيرويي كه مي‌خواهد سينما را از بين ببرد تا چه حد قدرتمند است.
افخمي در ادامه افزود: امروزه گرايش طالباني به از بين بردن همه خصوصيات دستاوردهاي فكري بشر و تبديل دنيا به يك روستاي بزرگ به جان همه دنيا افتاده، ما قطعا كار بزرگي كرديم كه سعي كرديم سينما را دوباره راه بياندازيم و مطمئنم كه هنوز اين نهضت ادامه دارد و ما به مبارزه خود با افرادي كه مي‌خواهند براي بزرگ كردن نام خود هنر را نابود كنند ادامه مي‌دهيم.
در ادامه اين مراسم سيف‌الله داد،‌ مجيد رجبي معمار و جهان بيگلري (مدير موسسه تصوير شهر) به روي صحنه آمدند و به بهروز افخمي، محمود يارمحمدلو (كارگردان) و رسول پيروي (فيلمبردار) لوح تقدير اهدا نمودند.
در پايان اين برنامه فيلم داستان يك قصه گو به كارگرداني محمود يارمحمدلو به نمايش در آمد.
از مهمانان اين برنامه مي‌توان به ايرج گرگين،‌حسين فرحبخش،‌نعمت حبيبي، گوهر خيرانديش، سيروس مقدم، محسن قاضي مراد و ملك جهان خزائي اشاره كرد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
گزارش كامل فارس از مراسم توديع و معارفه مديريت بنياد سينمايي فارابي؛

عرصه فرهنگ، عرصه جدي سياست‌ورزي مبتني بر اصول است

خبرگزاري فارس: معاون سينمايي گفت: عرصه فرهنگ، يك عرصه جدي سياست‌ورزي از جنس رفتاري ژرف مبتني بر اصول و معطوف به چشم‌اندازي بلند است.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم توديع «عليرضا رضاداد» و معارفه «مجيد شاه‌حسيني» مديرعامل جديد بنياد سينمايي فارابي با حضور مديران، سينماگران و خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي برگزار شد.
در اين مراسم، محمدحسن پزشك، محمود اربابي، محمد بزرگ‌نيا، يدالله صمدي، محمدمهدي دادگو، منوچهر محمدي، مرتضي رزاق‌كريمي، فرشته طائرپور، پوران درخشنده، پرويز پرستويي، عليرضا شجاع‌نوري، فرهاد توحيدي، حبيب‌الله كاسه‌ساز، ابوالحسن داوودي، احمدرضا معتمدي، اميرشهاب رضويان، پروين صفري، سعيد حاجي‌ميري، احمد مسجدجامعي، عالي‌داعي، ابراهيم داروغه‌زاده، ايرج تقي‌پور، منوچهر شاهسواري، محمود گبرلو، پرويز شيخ‌طادي و ... حضور داشتند.

* رضاداد: قطار سينماي ايران ريل‌ عوض مي‌كند
در ادامه، «عليرضا رضاداد» مديرعامل سابق بنياد سينمايي فارابي گفت: سنت ما اين بود كه در بعضي آئين‌هاي رسمي پريشان نويسي مي‌كرديم و تقديم حضار مي‌كرديم، من اين بار هم چنين متني را آماده كرده‌ام اما شايد مصلحت نباشد كه آن را مطرح كنم. اما پلات آن متن اينگونه است كه: ما همه سوار قطاري هستيم كه كوپه‌هاي مختلفي از آن را ترسيم كرده‌ايم و هركدام از ما، با يك ويژگي خاص در هر يك از اين كوپه‌ها، فعال هستيم. يك عده ريل عوض مي‌كنيم، سوخت مي‌رسانيم و در نهايت به نوبه خود كاري مي‌كنيم و اتفاقات جالب و عجيبي هم در اين قطار مي‌افتد.
وي ادامه داد: بهتر مي‌بينم گزارشي اجمالي از آنچه كه در فارابي رخ داده ارائه كنم. در سال 82-81 زماني كه انتظاراتي كه امروز هم هست از سينما وجود داشت، و با تشديد بيماري آقاي پزشك و تغيير معاونت سينمايي آقاي حيدريان، به من تكليف كردند كه در سمت مديرعاملي بنياد فعاليت كنم. آن موقع هم بحث فضاي فرهنگي سينما اولويت اصلي و مورد انتظار بود كه اكنون در خدمت آقاي جعفري جلوه به عنوان يك كريدور فرهنگي نام برده مي‌شود و انتظار مي‌رود بنياد فارابي در اين زمينه تلاش كند و وضع‌ موجود را بهبود بخشد.
رضاداد اظهار داشت: در اين زمينه فكرهايي شد كه ايجاد هسته‌اي تخصصي از همين نگرش نشأت گرفته كه درصنوف ادبيات گفتگوي فرهنگي ايجاد كنيم تا از مناقشات احتمالي جلوگيري كند تا همه ظرفيت‌ها در خدمت بالندگي سينما قرار گيرد.
وي ادامه داد: هسته‌ها تشكيل شد، برخي از مأموريت‌ها به مراكز ديگري داده شد و تلاش كرديم در ادبيات ميان بخشي و صنفي همه جامعه سينمايي در معرض اين مسئله با اهميت فرهنگي قرار گيرند.
رضاداد در گزارش فعاليت‌هاي بنياد فارابي در دوره مديريتش، ادامه داد: بحث منشور سينماي كودك اتفاق افتاد و تلاش شد كه درحوزه‌هاي تخصصي، افراد شناخته شده و متخصص فعاليت كنند، چرا كه اين ادبيات از دل سينماگران بيرون مي‌آيد و وقتي قرار است در بين دوستان مفاهمه‌اي ايجاد شود، بهتر است كه از ميان خودشان مديريت انجام گيرد.
وي تصريح كرد: براي اينكه اين حركات صرفا شكل نمايشي و فرمايشي نداشته باشد، لازمه‌اش اين بود كه به يك برنامه چند ساله فكر شود، نه برنامه‌اي با بازدهي سريع كه باعث عدم نهادينه شدن باشد. در اين عرضه در برخي حوزه‌ها توفيق بيشتري حاصل شد و در برخي كمتر. در برخي جاها سرمايه‌گذاري معنوي و دقت بيشتري انجام شد و در برخي از حوزه‌ها كه شائبه برداشت انحرافي وجود داشت، رويكردها و جهت‌گيري‌ها مشخص شد.
مديرعامل سايق فارابي ادامه داد: در بخش سينماي معناگرا، عنصر «جستجوي حقيقت» افزوده شد و همزمان سعي كرديم از تعامل نويسندگان در حوزه اقتباس بهره‌مند شويم تا در حوزه اقتباس سينمايي، زبان ادبي نويسندگان ما تغيير يابد.
وي گفت: توجه به ادبيات پس از انقلاب رويكرد ديگر ما بوده كه هنوز هم در دستور كار قرار دارد. البته اين بخش نياز به پشتوانه تحقيقي دارد كه تاكنون 1000 كتاب آن خلاصه‌نويسي شده است. فعالسازي فيلمنامه‌نويسان نيز در همين راستا قرار داشته كه تاكنون قرارداد 50 فيلمنامه نوشته شده و 50 فيلمنامه ديگر هم تمديد خواهد شد. اين بخش به نوعي به مشاركت فيلمنامه‌نويسان و كارگردانان بستگي دارد.
رضاداد همچنين در مورد كاهش تصدي‌گري و سبك‌سازي مسئوليت در بنياد سينمايي فارابي، گفت: ما در حوزه كاهش تصدي‌گري در دو بخش تدوين و صدا پيشرفت‌هاي زيادي داشتيم كه زحماتش به عهده آقاي مسچي بود. اتفاقات خوبي در اين بخش افتاد. اگر چه مجلس شوراي اسلامي به كاهش تصدي‌گري تاكيد دارند، اين عمل در زمان خود با نقدهاي زيادي روبرو شد. اين اتفاق در بخش‌هاي ديگر نور، مكانيك، تجهيزات حركتي و... نيز در حال انجام است كه تا پايان سال بخش دوربين هم به آن اضافه مي‌شود.
وي ادامه داد: اما در بخش سبك‌سازي مسئوليت‌ فارابي، به دليل بعضي از گرفتاري‌ها (و شايد ضعف مديريت من) افق روشن و راهكار دقيقي نيافتم و اميدوارم اين ضرورت جدي، در مديريت‌هاي بعدي انجام شود.
رضاداد گفت: در بخش به‌روزرساني در دو معاونت قبلي كارهاي خوبي صورت گرفت كه نيمي از آنها به مدد پروژه سينماي فاخر انجام شد. زمينه بحث CGI نيز فراهم شده و مجموعه تلاش ما در 4 سال گذشته، گوش‌شنوا داشتن نسبت به جامعه سينمايي بود كه شايد پيش از اين به آن توجه نمي‌شد و بنياد فارابي توانست در اين مدت خانه امن و محل مراجعه جامعه سينمايي كشور باشد.
وي در مورد كاهش تصدي‌گري در حوزه فرهنگ گفت: امروز بايد از بحث‌هاي انحرافي در اين زمينه دوري كنيم و به جذب منابع بيشتر بپردازيم. اين امر بايد در اولويت باشد كه اگر كاهش تصدي‌گري صورت مي‌گيرد، توجه به زيرساخت‌ها را زير سئوال نبرد. سينما در معرض خطري است و نبايد يكي به نفع ديگري حذف شود.

* شاه‌حسيني: اميدوارم سينماي ايران تبديل به كشتي اقيانوس پيما شود
در اين مراسم، مجيد شاه حسيني در معارفه خود گفت: مسير سينماي ايران، مسيري پرفراز و نشيب است كه رو به تعالي نهاده و اين جز به همت خانواده محترم سينماي ايران ميسر نمي‌شد و البته مسير طولاني‌ترين روبه‌روست، امروز جايگاه سينماي ايران در قياس با ديگر كشورهاي آسيا قابل تامل است و البته كشورهاي ديگري نيز در آسيا ظهور كرده‌اند كه اين نشان مي‌دهد سينما از چند قطبي‌بودن در جهان فراتر مي‌رود.
وي اظهار داشت: مهم اين است كه هويت سينمايي و نياز ملي خود را از اين مسير رشد و تعالي طلب كنيم و از خود بپرسيم سهم ما چيست، جايگاه و شان ما كجاست؟ و تعريف سينماي ملي چيست؟
شاه‌حسيني گفت: اين نقطه آغاز راه مباركي است كه ما را رهنمون مي‌كند و افق‌‌هاي اميدواركننده‌اي در سينماي ما وجود دارد و پيش‌بيني مي‌‌كنيم كه اين سينما در دوره جديد، در عرصه‌هاي بين‌‌المللي، رشد و پيشرفت داشته باشد.
مديرعامل جديد بنياد سينمايي فارابي اظهار داشت: حضور بين‌المللي ما در جشنواره‌ها بسيار خوب بوده كه اين امري مغتنم است ولي كافي نيست. جا دارد كه بينديشيم مخاطبين جهاني را به مخاطبين معمول تبديل كنيم و در اين راه، اكران فيلم‌هاي ايراني را براي كشورهاي خارجي دستور العمل خود قرار دهيم.
شاه‌حسيني گفت: تجربه موفق چندين كشور آسيايي نشان مي‌دهد كه اگر قرار است در بازارهاي جهاني، چهره‌اي از ما به جهانيان معرفي شود، بايد بدانيم سينماي ما چه مختصاتي دارد.
شاه‌حسيني در پايان با اظهار اميدواري نسبت به اينكه در آينده قطعاً سينماي ايران تبديل به كشتي اقيانوس پيمايي شود، اظهار داشت: ما وظيفه داريم براي مخاطب جهاني فكر كنيم و بينديشيم و اميدوارم آغاز اين مسير در دوره خدمت‌گذاري من باشد و حتي اگر آغازي باشد، افتخاري است.

* معاون سينمايي: كمتر كسي چون من شاهد تلاش‌هاي ياران و همكارانم بود
جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت ارشاد، گفت: مترصد فرصتي بودم كه از همكاران و همراهانم در طول اين دو سال ويژه در سينماي ايران -خصوصا آقاي رضاداد كه در اين دوران مسئوليت بنياد فارابي را در ادامه راه پيشين برعهده داشتند- تشكر كنم اما زمانه ، شرايط و فضا اجازه نداد كه در ماه‌هاي قبل قدردان رسمي‌تر زحمات ايشان -به ويژه در جشنواره بيست‌وپنجم فيلم فجر- باشم، كه كمتر كسي چون من شاهد تلاش‌هاي ياران و همكارانم بود.
وي ادامه داد: فضا به غوغا آلوده شد. به سخناني ناپسند و كم اساس. سيره ما هم سكوت بود، البته نه در همه جا ، سكوت بر آنچه بر مصالح است. مصالحي چون مصالح ملي ، امنيتي و توسعه همه جانبه سينماي ملي.
معاون سينمايي گفت: شرايط ممكن است به گونه اي باشد كه هر كس عليرغم تحولات و تغييرات براي ادامه راه دچار مضيقه باشد كه تغيير شرايط مي‌تواند اين آسيب را به فرصت تبديل كند.
وي اظهار داشت: خوشحالم از فرصت دو ساله‌اي كه براي رضاداد فراهم شد كه بتواند براي پاسخگويي به نيازهاي ويژه‌تر اين ايام پاسخگو باشد. براي مديريت فرهنگي بايد صبور بود و همدل و چون سنگ زيرين آسيا كه رضاداد اينگونه بود و بي‌ادعا، ادامه داد و نگاهي دربرگيرنده به تمام سلايق و تجارب متنوع.
جعفري‌جلوه اضافه كرد: عرصه فرهنگ، عرصه سياست‌ورزي عجولانه نيست اما عرصه جدي سياست‌ورزي است اگر از جنس رفتاري ژرف مبتني بر اصول معطوف به چشم‌اندازي بلند.
وي گفت: خوشحالم كه اين مقوله اثبات شد كه مي‌توان اينگونه بود و با حفظ شرايط موجود، به نتايج عالي چشم دوخت.
جعفري جلوه در ادامه عنوان كرد: باور اينكه سينما مي‌تواند با مردم آشنا و دوست باشد و تبلور اميد درخور سينما ميان سينماگران كه مي‌توان پرتكاپو بود و ايفاي نقش كرد و تجلي اميد در آثار سينماگران امري است كه به جد بيش از اينها به آن نيازمنديم. مخاطب ما هم از سطح ملي و جهاني نيازمند اعتماد به نفس و باوري است كه در اين سينما مي‌توان به آن دست يافت.
وي دو سال آخر مديريت رضاداد را همراه با ارتقاء سطح اقتصادي و فرهنگي سينما تلقي كرد و گفت: سينماي ما عليرغم شايستگي‌هايش پس از انقلاب در سال‌هاي اخير دچار كاستي‌ها و ضعف‌هايي شد كه در هر دو عرصه اقتصاد و فرهنگ به وجود آمد. بنابراين بايد تلاش مي‌كرديم به قدر پيشينيان جلو برويم. برون رفت از يك سينماي كوچك به سينماي بزرگ با فراگير شدن مخاطبان در سطح منطقه، تعميق فضاي فرهنگي هويتي و به منصه ظهور رساندن آرزوهاي اين ملت و آمال و معنوياتي كه پشتوانه مردم بوده به وسيله برنامه‌هايي متنوع در معاونت سينمايي به ويژه با حضور رضاداد محقق شد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد از جمله نمونه‌هاي اين موفقيت را امضاء تفاهم‌نامه ميان معاونت سينمايي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و همچنين موافقت نامه مكملي با سه محور دو نهاد نامبرده همراه با وزارت امور خارجه عنوان كرد و گفت: اين توافق‌نامه‌ها در جهت حضور بين‌المللي سينماي ايران در عرصه‌هايي كه مي‌بايد مرتفع شوند، راهگشاست. اين راه آغازي است تا به قدر خود جلو رويم و به نتايج اوليه‌اي دست يابيم.
وي با خوشامدگويي به شاه‌حسيني اين جابجايي را نوعي تغيير آرايش براي اعتلا و توفيق بيشتر دانست و گفت: شاه‌حسيني از جنس سنگ زيرين آسياست و او كسي است كه در سياست‌گذاري، مشاوره و كارشناسي ياري‌رسان در موسسه‌هاي همراه معاونت بوده و آشنايي خوبي با سينماي جهان دارد كه اميدواريم با انرژي بسيار سينماي ما را ياري كند.
او با مهمترين رقيب ما در سطح جهاني يعني آمريكا كه به مدد هاليوودش جلو مي‌رود، كاملاً آشناست.
وي ملي‌تر شدن سينماي ايران را در گرو جهاني شدن آن دانست و عنوان كرد: پاسخ به مخاطب جهاني، پاسخ به مخاطبيني است كه براي بازگشت به فطرت و اخلاق لحظه‌شماري مي‌كنند. جهاني شدن اين سينما شرط لازم ملي شدن آن است

* حجت‌الاسلام خاموشي: سينماي ما در مقابل حضور آمريكا در عراق و فلسطين چند توليد كارآمد دارد؟
بنا بر اين گزارش، در اين مراسم حجت‌الاسلام خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي و عضو هيأت امناي بنياد سينمايي فارابي گفت: سينماي ايران پيشرفت‌هاي زيادي دارد كه اين مرهون مديريت‌هاي پي‌درپي است. تاكنون ثمرات زيادي در تاريخچه بنياد سينمايي فارابي رقم خورده كه جاي تبريك دارد و كارنامه موجود كارنامه خوبي است.
اين بنياد در عرصه سينماي كشور مي‌تواند نقشي هدايت كننده داشته باشد و فارابي از اين حيث مي‌تواند به پشتيباني مهم خودش از سينماي ايران ببالد.
وي افزود: يكي از مهمترين اركان پشتيباني، هدايت انديشه و نوع توليد است و اين توقعي بجا از جايگاه رفيع فارابي است. در اين عرصه مجموعه هنرمندان بايد در تعامل مثبت با يكديگر باشند و با هم دست همكاري بدهند.
خاموشي اظهار داشت: ما بايد بتوانيم اهداف خود را اولويت‌بندي و رتبه‌بندي كنيم. انقلاب ما اهداف فرهنگي بلندي دارد. اهداف انقلاب اسلامي ما فرهنگي است و اگر بخواهيم در مقابل هجوم و تهاجم فرهنگي قرار بگيريم، بايد داد و ستد داشته باشيم و هنرمندان در اين بخش مي‌توانند ظريف‌ترين و دقيق‌ترين انديشه‌هاي خود را عرضه كنند.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي گفت: در مضامين ديني كه پيام انقلاب و رسالت ماست بايد اين اهداف بلند را مدنظر قرار دهيم و به صورت خاص به آن فكر كنيم.
عضو هيئت امناي بنياد سينمايي فارابي، سپس ويژگي‌هاي عليرضا رضاداد مدير سابق اين بنياد را برشمرد و افزود: رضاداد مديري آشنا و بنام در عرصه سينماست، اخوت بسيار عميقي با اصحاب اين هنر دارد و بي‌شك نام ايشان در تاريخ سينماي ايران ثبت خواهد شد.
وي ادامه داد: آشنايي من با ايشان به قبل از انقلاب برمي‌گردد و پس از انقلاب نيز كه در صدا و سيما و بنياد فارابي فعاليت كردند، جز خير چيزي از ايشان نديديم.
خاموشي اضافه كرد: هنرمندان بايد ظريف‌ترين و دقيق‌ترين انديشه‌هاي خود را در ميدان عمل بياورند. كيست كه نمي‌داند آمريكا در عراق و فلسطين چه مي‌كند؟ در مقابل اينها چقدر تراكم توليد كارآمد داريم؟ ما مي‌توانيم معارف خود را داشته باشيم به شرطي كه آنها را در سينما به كار بگيريم و بنياد فارابي از اين نظر اهداف بلند را بايد مدنظر قرار دهد.
وي همچنين «مجيدشاه حسيني» مديرعامل جديد بنياد سينمايي فارابي را فردي با مجموعه فعاليت‌هاي مثبت قلمداد نمود و گفت: در مجموعه كارهاي ايشان نقاط مثبت زيادي وجود دارد. قاعده **** اعتباري همين است كه يكي مي‌رود و ديگري مي‌آيد. بايد فكر كنيم در اين مسير از هر كاري كه فارغ مي‌شويم، يك هدف براي ماست. بايد به اين فكر كنيم كه هدف ما در مرتبه اعلا قرار دارد و اين مسائل رنگ و اهميت زيادي ندارند.

* خزانه‌دار فارابي تغيير كرد
به گزارش فارس،در ادامه هداياي موزه ملي قرآن (توسط احمد مسجد جامعي)، اداره كل ارزشيابي و نظارت حرفه‌اي سينما(توسط محمود اربابي)، كانون تهيه كنندگان (توسط منوچهر محمدي)، فرهنگستان هنر(توسط محمد مهدي حيدريان)، مؤسسه رسانه‌هاي تصويري (توسط دكترابراهيم داروغه‌زاده) و انجمن مديران توليد(توسط مسعود اطيابي) به «عليرضا رضاداد» اهدا شد.
در اين مراسم همچنين هدايايي از سوي مديران فارابي، مدير بازرگاني و معاونت فرهنگي بنياد سينمايي فارابي و محسن علي‌اكبري تهيه كننده «پاداش سكوت» به رضاداد داده شد.
در اين مراسم همچنين از مهدي پيماندار (خزانه‌دار فارابي) با اهداي جايزه و تقدير نامه قدرداني‌شد و «محمد قوام» به عنوان خزانه‌دار جديد فارابي معرفي شد.
 

monjamed

كاربر فعال سریال تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 می 2007
نوشته‌ها
403
لایک‌ها
2
درست است كه او [افخمي] بسيار بدقول است و من هميشه به او رئيس جهاني نهضت عدم تعهد مي‌گويم

:D:lol:
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
بيل‌بورد 140 متري و افتتاحيه 19 ميليون توماني براي «نصف مال من، نصف مال تو»


سينماي ما- تهيه‌كننده فيلم «نصف‌مال من نصف مال تو» گفت: با نمايش اين فيلم، سينماي كودك بعد از مدت‌ها ركود رونق گرفته است و خانواده‌ها و فرزندانشان راهي سالن‌هاي سينما شده‌اند. علي سرتيپي گفت: اين فيلم در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه بيش از 19 ميليون تومان فروخت و اين درحالي است كه روز چهارشنبه سينماها درسئانس‌هاي محدودي باز بوده‌اند. وي گفت: استقبال كودكان و خانواده‌ها از اين فيلم در جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان همدان، ما را به موفقيت اين فيلم در ارتباط با مخاطب عمومي اميدوار كرد و حالا نمايش افتتاحيه فيلم، نشان مي‌دهد كه فيلم داراي پتانسيل خوبي براي جذب مخاطب است. او تصريح كرد: افتتاحيه فيلم «نصف مال من،نصف مال تو» پس از «اخراجي‌ها» دومين افتتاحيه موفق يك فيلم در سال 86 بوده است.
اين تهيه كننده با بيان اينكه تبليغات گستردهاي براي اين فيلم صورت گرفته است اظهار داشت: ما قصد داشتيم كار جديدي انجام بدهيم بنابراين در 20 پل عابر پياده بيلبورد نصب كرديم. در ميدان صنعت شهرك غرب هم بيلبوردي 140 متري زديم كه بزرگ‌ترين بيلبورد ايران است و هزينه‌ي خيلي بالايي هم متقبل شديم به طوري كه در ماه متري 160 هزار تومان اجاره‌ي آن را پرداخت مي‌كنيم. براي تلويزيون هم پيگير هستيم تا آنونس فيلم پخش بشود و با توجه به اينكه اسپانسري براي تبليغات نداريم، در تلاش هستيم فيلم فروش خوبي داشته باشد.
وي با اظهار رضايت از ساخت اين فيلم گفت: از كل كار راضي هستم و معتقدم فيلمي ساختيم كه سر و شكل مناسبي دارد.
«نصف مال من نصف مال تو» دومين ساخته بلند وحيد نيكخواه آزاد در جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان همدان به عنوان كه فيلم برگزيده برگزيده شد.
اين فيلم با بازي محمدرضا شريفي نيا، شقايق فراهاني، مريلا زارعي،فرهاد آييش،شهره لرستاني، ترلان پروانه و آلما اسكويي روايت مردي است كه پنهاني دو زن گرفته و بعد از بروز مشكلاتي تصميم مي‌گيرد اين موضوع را فاش كند كه فرزندانش براي اين كار او را ياري مي‌كنند.

منبع خبر : فارس - ايسنا
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
مهرداد ذوالنور، همسر سميرا مخملباف، اعلام كرد: «به هيچ كدام از ساير اعضاي خانواده مخملباف عنوان شهروندي فرانسه اهدا نشده است.»



سينماي ما- مهرداد ذوالنور، داماد خانواده مخملباف، درباره خبر تابعيت فرانسوي مخملباف‌ها توضيحاتي ارائه كرد. وي گفت: محسن مخملباف كه بعد از ساخت فيلم سفر قندهار - نشان هنري شواليه را از طرف فرانسوي‌ها دريافت كرده بود حدود شش ماه پيش به جهت تقدير از فعاليت‌هاي هنري وي - عنوان شهروند افتخاري و دائم فرانسه (پاسپورت فرانسوي) به او اهدا گرديد. به گفته «ذوالنور»، محسن مخملباف در سه سال گذشته بيشتر از هر كجا در افغانستان و تاجيكستان و هند مشغول ساخت فيلم و نوشتن فيلمنامه بوده است و در همان جائي زندگي مي كند كه فيلم مي سازد و اكنون نيز در تاجيكستان مشغول كار بر روي سناريوي بعدي خانه فيلم مخملباف است . وي يادآور شد: به هيچ كدام از ساير اعضاي خانواده مخملباف عنوان شهروندي فرانسه اهدا نشده است . من و همسرم، سميرا مخملباف، در دو سال گذشته مشخصا در ايران زندگي كرده‌ايم و «مرضيه مشكيني» (همسر محسن مخملباف) و «حنا» نيز در ايران زندگي مي كنند اما بيشتر بين تاجيكستان و افغانستان در سفر هستند .
«ذوالنور» ادامه داد: «ميثم» نيز در انگلستان مشغول به تحصيل در دانشگاه است. بنابراين خانواده مخملباف فرانسوي نشده است و اعضاي آن نيز تبعه فرانسه نمي‌باشند و در سه سال گذشته بيش از هركجا در افغانستان - تاجيكستان - هند وايران زندگي كرده اند.



منبع خبر : فارس
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
پس از موضع رسمي اتحاديه تهيه‌كنندگان؛

«پارك وي» و «مصائب دوشيزه» به جشن سينماي ايران نمي‌روند

خبرگزاري فارس: دو فيلم پارك وي (فريدون جيراني) و مصائب دوشيزه(سيدمسعود اطيابي) در يازدهمين جشن سينماي ايران حضور نخواهند داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس، روابط عمومي اين دو فيلم، اعلام كرد: اين تصميم در پي صدور اعلاميه رسمي شوراي مركزي اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع كنندگان سينماي ايران اتخاذ شده است.
بنابر اعلام اين روابط عمومي «فريدون جيراني» پس از پايان بخش‌هايي از سريال «سفر به تاريكي» و بازگشت از تركيه، عدم تمايل خود را براي حضور «پارك وي» در اين جشن اعلام كرده بود اما تصميم نهايي در اين مورد پس از صدور اعلاميه اتحاديه تهيه كنندگان اتخاذ شد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
آن سینمای کودکی که دوست داشتیم ( نقدی بر نصف مال من نصف مال تو )



حنانه سلطانی



سینمای ما - من و هم نسلانم سینما را با سینمای کودک شناختیم.سینمایی که از اوایل دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد رنگ و بوی دیگری داشت و با فروش چشمگیرش به اقتصاد سینمای ایران رونق دوباره ای بخشید تا آنجا که هر دفتر تولید تازه تأسیسی کار خود را با ساخت فیلمی برای کودکان آغاز می کرد: شهر موش ها، دزد عروسک ها، مریم و می تیل، سفر جادویی، گلنار، شاخ گاو، الو الو...من جوجوام، قصه های مجید و خواهران غریب که تماشای دوباره چند سکانسش در«نصف مال من،نصف مال تو» هوس نوشتن این چیزها را به سرم انداخت. آن زمان مثل حالا از اینترنت و دی وی دی و ماهواره خبری نبود.تنها دلخوشی بچه های نسل ما همین سینمای کودک بود و کارتون های تلویزیون و البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که علاوه بر حضور فعالش در کنار بچه ها، سهم به سزایی در رونق سینمای کودک داشت. و حالا ریشه هایمان را شاید بشود در شیطنت های کپل،چشم های نیمه باز خوش خواب و عینک آقا معلم جستجو کرد. اما هویت بچه های امروز خلاصه شده در هری پاتر، ماشین ها، کمپانی لولوها، عصر یخی و دهها کارتون پرزرق و برق دیگر جان لستر و دوستانش در کمپانی پیکسار و در مقابلش از سینمای خودی لودگی را به جای فیلمی برای کودکان تحویل می گیرند و وقتی هم که از سینمای مثلا کودک خیری نمی بینند، می روند سراغ فیلمفارسی های درجه هشت و از فلان دیالوگ بهمان کاراکتر حرف می زنند.
راستش اگر توی خبرها ندیده بودم امکان نداشت بفهمم «نصف مال من،نصف مال تو» فیلمی برای کودکان است.برای من که با فیلم های تجاری از این دست تفاوتی نداشت. قضیه یک مرد دوزنه چه ربطی به بچه دارد؟! صرفاً به خاطر دو دختربچه ای که در فیلم این ور و آن ور می پرند و فیلمساز اصرار دارد که اینها همان خواهران غریب هستند؟! سینمای کودک معیارهای خاص خودش را دارد. باید از دنیای کودکانه هم خبری باشد یا نه؟ پس خیال پردازی و رویاهایشان چه می شود؟ «نصف مال من،نصف مال تو» با فیلمی چون« مرد عوضی» هنرمند چه تفاوتی دارد؟ این که همان فیلمفارسی خودمان است. آن هم با دم دستی ترین شکل ممکن. واقعاً دم دستی بودن به معنای کودکانه بودن است؟! همان چند موقعیت کمیک فیلم هم از فرط تکرار آزاردهنده می شوند مثل وی وی گفتن های شهره لرستانی که بعد از چندبار تماشاگر به تمسخر با او تکرار می کند.
کودک امروز چه موقعیت تراژیکی را باید دنبال کند؟ اینکه دو زن در بیمارستان به دنبال همسرشان بدوند یا دو کودک ماجرا همه تلاششان را به خرج دهند که عکس زن پدرشان به دست مادرشان نیفتد؟! باید از چه چیزهایی بخندد؟ از دو چاق خپل به شیوه کمدی های سینمای صامت که یکی شان دقیقه ای یک بار"وی وی"می گوید و بادبزنش را تکان می دهد یا آن یکی که روی سر ماشین پا در هوا خوابیده و پاهایش را عین نوزاد تکان می دهد؟! از اسم آقای وفایی که بر حسب تصادف خیلی هم بی وفاست بخندد یا از اینکه همین جناب وفایی با حوله وارد هتل می شود؟! شاید هم از غش کردن های مداوم تک تک کاراکترها؟! کسی چه می داند. ای بابا...چقدر سخت می گیری؟!بچه که این چیزها حالیش نیست! بگیر تا برویم سر پلان بعدی!
چه بر سر سینمایی که دهه شصت فیلم موفقی چون«شهر موش ها» را ساخت آمده؟ فیلمی که موش هایش در فکر فرار از گربه بودند نه در فکر حل مشکل دوزنه بودن پدرشان! موقعیت تراژیکش هم مثلاً این بود که طناب پاره می شد و گاری و کپل از روی کوه پرت می شدند. شوخی هایش هم در این حد بود که کپل را بترسانند یا گربه را دست بیندازند. پایان ماجرا هم به جای تقسیم بابایی به دو قسمت،رسیدن موش ها به شهرشان بود: دویدیم و دویدیم/به شهرمون رسیدیم/از تپه و کوه و دشت/از رودخونه از جنگل/گذشتیم از هر گذر/نترسیدیم از خطر

ببینم، نکند ما هم مثل خوش خواب، خوابمان برده و حالی‌مان نیست؟




منبع خبر : سینمای ما
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
تدوین «انعکاس» تا پایان هفته به پایان می رسد



سینمای ما ـ امیر کاظمی : تدوین نهایی «انعکاس» جدیدترین ساخته رضا کریمی تا پایان هفته در استودیو سبحان فیلم به پایان می رسد . مهناز افشار، کامبیز دیرباز و حمید گودرزی از جمله بازیگران انعکاس هستند که در مقابل دوربین شاپور پورامین در اين فيلم به ایفای نقش پرداختند . به گزارش خبرنگار سايت سينماي ما «انعکاس» كه قرار است در جشن خانه سینما نیز حضور داشته باشد، داستان زوج جوانی است که هرکدام بی اراده در معرض آزمون سخت اثبات وفاداری قرار می گیرند. آنها تنها دوراه پیش رو دارند. انتخاب نهایی هریک از آنها، انعکاسی را در زندگی مشترکشان رقم خواهد زد.
این فیلم روز جمعه 24 فروردین ماه با حضور کامبیز دیرباز و شهره قمر در اصفهان کلید خورد. گروه پس از 10 روز کار به تهران آمدند و ادامه فیلمبرداری با حضور کامبیز دیرباز ٬ حمید گودرزی و مهناز افشار در تهران و بخشی از لواسان انجام شد و تا چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ادامه داشت . فیلمنامه این فیلم را محمد هادی کریمی به نگارش درآورده و بازنویسی نهایی آن توسط سعید حاجی میری انجام شده است . «انعکاس » چهارمین ساخته بلند رضا کریمی پس از فیلمهای «عشق + 2»، «هزاران زن مثل من» و «تب» محسوب می شود.
 

sokOoooot

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
26 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,254
لایک‌ها
77
محل سکونت
این بود تمام ماجرای من و او

Ehsan_Sh

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
0
لایک‌ها
118
بیشتر فیلم های برگمان رو دیده م و با این که زمانی به فیلم هایی مثل مهر هفتم ، توت فرنگی های وحشی ، نور زمستانی یا سونات پاییزی علاقه ی بسیار زیادی داشتم اما امروزه دیگر سینمای فلسفی و روانکاوانه ی کارگردانانی مثل برگمان یا تارکوفسکی را نمی پسندم ...

به هر حال برگمان در دورانی که دنیا را بیشتر فیلمسازان قراردادی و کلیشه یی پر کرده بودند ، حرفهای مهمی برای گفتن داشت چه آن فیلم ها را بپسندیم چه نه ، باید بخاطر درگذشت یک کارگردان بزرگ متاسف باشیم :( ...

----------------------------------------------------------------

یه سئوال . برگمان در جزیره ی فارو در گذشت ؟

----------------------------------------------------------------
 
بالا