• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
براي چهارمين بار در کمتر از يک هفته!
مراسم کلنگ‌زني سينما آزادي به تعويق افتاد





مراسم کلنگ‌زني بازسازي سينما آزادي توسط شهرداري تهران براي چهارمين بار متوالي به تعويق افتاده و به روز دوشنبه چهارم ارديبهشت ساعت 16 موکول شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم ابتدا قرار بود سه شنبه هفته قبل انجام شود ، سپس به روز شنبه موکول شد، پس از آن به يکشنبه هفته آينده و بار ديگر به دوشنبه ي هفته ي آينده!.

گفته شده که سينما آزادي قرار است توسط شهرداري تهران در قالب مجموعه‌اي فرهنگي- تجاري شامل 5 سالن نمايش، پارکينگ و واحدهاي خدماتي، فرهنگي، تجاري و اداري در زميني به مساحت 800 متر مربع زيربنا ساخته شود.

سينما آزادي ( چهارشنبه سوم ارديبهشت 1348) سي و هفت سال قبل با فيلم «مايرلينگ» در خيابان سي متري نظامي (عباس آباد فعلي) افتتاح شد، اما حادثه ي آتش‌سوزي در آستانه ي بيست و هشتمين سالگرد افتتاح آن رخ داد كه باعث تخريب آن شد. اين حادثه منجر شد چرخ آپارت اين سينما نچرخد و نور پروژكتورها بر پرده آن نيفتد و هرسال نيز در سالروز آتش سوزي آن، وعده‌هاي مختلفي توسط حوزه هنري و شهرداري براي بازسازي آن داده مي شود .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
ويتريني از مطرح‌ترين فيلم‌هاي آمريكاي لاتين در"نيومكزيكو"
عرضه ي انيميشن‌هاي مدارس فيلمسازي لهستان در " لودز"




ويتريني از مطرح‌ترين فيلم‌هاي آمريكاي لاتين در شهر « نيومكزيكو» به روي پرده مي‌رود. اين رخداد فرهنگي در قالب جشنواره « سين فرونتراس» ( sin fronteras) از روز گذشته به مدت چهار روز آغاز شده است.

بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي فرهنگي - هنري ايسنا از وب سايت رسمي جشنواره فيلم‌هاي آمريكاي لاتين به آدرس اينترنتي: www. sin fronteras film festival.com اين رويداد سينمايي در دو بخش آثار ملي و بين‌المللي در مجموع بيش از 45 فيلم به روي پرده مي‌فرستد.

در اين مدت جشنواره بين‌المللي فيلم انيميشن لهستان باعنوان ( ANIMATED) در بخش ويژه‌اي پذيراي آثار دانشجويي و مدارس فيلمسازي اين كشور است.

اين فستيوال رقابتي در بخش‌هاي مروري بر آثار مطرح انيميشن جهان، نگاهي به آثار يك استاد صاحب نام و انيميشن‌هاي سبك‌گرا دارد.

آدرس وب سايت اينترنتي جشنواره انيميشن لهستان عبارتست از: www. reani maeya festival.com

جشنواره فيلم‌هاي تجربي « مونتكلير» نيز از ( 23 - 20 آوريل) برگزاري چهارمين دوره خود را جشن مي‌گيرد.

اين فستيوال مختص آثار تجربي و جادويي در سينماست و به شكل رقابتي برگزار مي‌شود.

شهر « مونتكلير» ايالات متحده در بخش جنبي خود به نمايش آثار موزيكال سينمايي نيز مي‌پردازد.

آدرس وب سايت اختصاصي جشنوا ره فيلم « مونتكلير» عبارتست از: www.montclair film festival.com

انتهاي پيام
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
پايان بازي و روزهاي خوش
برگزاري مراسم سده بكت در دوبلين و لندن اغاز شد​



مراسم صدمين سالگرد تولد ساموئل بكت نويسنده و نمايشنامه نويس ايرلندي در قالب جشنواره‌اي با عنوان سده بكت از نيمه دوم آوريل در دوبلين و لندن آغاز شد.

بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي فرهنگي، هنري ايسنا، اين رخداد فرهنگي - هنري كه از (19 مارس) 30 فروردين ماه امسال آغاز شده با اجراي آثار نمايشي بكت، نمايش فيلم‌هايي كه براساس آثار او ساخته شده‌اند، نمايشگاه عكس، كنفرانس‌ها و سيمينارهاي مختلف درباره آثار بكت همراه است و تا (نهم ماه مه) 19 ارديبهشت ادامه خواهد داشت.

ساموئل بكت در سال 1906 ميلادي در دوبلين به دنيا آمد و در 27 دسامبر سال 1989 ميلادي در پاريس در گذشت. او در سال 1969 به دريافت جايزه نوبل ادبي دست يافت. بكت را در ايران به عنوان نخستين ابزورد (پوچي گرا يا عبت گرا - ترجمه دكتر فرهاد ناظزاده) نويس كه شهرت جهاني يافته است، مي شناسند . بكت در سال 1928 در پاريس با جيمز جويس (نويسنده ايرلندي، خالق دوبليني‌ها و اوليس) آشنا شد و در زمان كوتاهي از مريدان وي گشت.

در بيست و سه سالگي مقاله‌اي در دفاه از جويس به نام اويس مگنوم نوشت كه از او در مقابل تقاضاي عامه مردم راحت طلب براي قطعات ساده فهم جانبداري كرد.

بكت در سال 1930 اولين جايزه ادبي‌اش را به مبلغ ده پوند براي شعري با عنوان هرسكوپ كسب كرد پس از آن مقاله‌اي درباره مارسل پروست نوشت و به اعتبار بيشتري دست يافت.

او در طي اين مدت از ايرلند، فرانسه و آلمان عبور كرد و بيشتر وقت‌اش را با نوشتن شعر و داستان سپري مي‌كرد.

بكت در سال 1937 در شهر پاريس ساكن شد و در آنجا توسط مردي به منظور درخواست پول، خنجر خورد پس از بهبودي براي ملاقات ضاربش به زندان رفت و از او علت عمل‌اش را جويا شد و اين انگيزه مبهم را در ارائه برخي از شخصيت‌هاي كتابهايش به كار گرفت.

در طول جنگ جهاني دوم پاريس به اشغال آلمانها در آمد اما بكت در همان جا ماند و به جنبش زير زمين نهضت مقاومت ملحق شد تا سال 1942 كه بسياري از اعضاي گروهش دستگير شدند و او مجبور شد به مناطق اشغال نشده پناه برد.

پس از خلاصي پاريس بكت باز به آنجا بازگشت و دوره پركاري اش به عنوان يك نويسنده را اغاز كرد.

اثار وي در 5 سال بعد شامل الوتريا، در انتظار گودو، پايان بازي، مالون مي‌ميرد، غير قابل نامگذاري، دو كتاب داستان كوتاه و يك كتاب انتقادي بود.

اولين نمايش بكت الوتريا آينه‌اي بود از جستجوي خودش به دنبال آزادي چرخشي پيرامون جستجوهاي مرد جواني كه از خانواده‌اش و از قيود اجتماعي‌اش مي‌برد.

بكت موقعيتش را به عنوان يك نمايشنامه نويس مطرح در آوريل 1957 به دست آورد. يعني زنامي كه دومين اثر مطرحش پايان بازي را به زنان فرانسه در تئاتر لندن به نمايش گذاشت با وجودي كه زبان اصلي بكت انگليسي بود عموم آثارش را به زنان فرانسه نوشته است.

كارهاي نمايشي بكت بر عوامل اساسي و شناخته شده درام تكيه ندارند. او به پلات، شخصيت پردازي و گره گشايي نهايي كه تا امروز به عنوان اصول بنيادين نمايش تلقي شده‌اند به صورت يكسري از تصورات واقعيت نما نگاه مي‌كند.

براي بكت زبان بي فايده است چرا كه نگاه وي به جهان يك نگاه اسطوره اي است، شخصيت‌هاي اثارش به عنوان مخلوقاتي تنها هستند كه تلاش احمقانه‌اي دارند براي اظهار چيزهاي غير قابل اظهار و پرسوناژهايش در خلاء رويا مانند وحشتناكي كه ناشي از فشار احساسات گمراه كننده‌اند و هلناك و كوشش هاي عجيب براي برخي ارتباطات است زندگي مي‌كنند.

اولين پيروزي واقعي بكت در سال 1953 رخ داد يعني زماني كه نمايشنامه در انتظار گودو او به او روي صحنه رفت.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
عناوين فيلم‌هاي بخش هاي مختلف جشنواره ي فيلم كن ديروز (20 آوريل) طي يك نشست مطبوعاتي به اعلام عموم رسيد.

بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي فرهنگي و هنري ايسنا، از وب سايت اينترنتي جشنواره ي فيلم كن، فيلم‌هاي بخش مسابقه بين‌الملل اين فستيوال عبارتنداز: بازگشتن (پدرو آلمادوار) جاده قرمز (اندره آرنولد - نخستين فيلم كارگدان)، PARISON PLAS FAIBLE (لوكاس بلواكس)، ماري انتوانت (سوفيا كوپولا)، ايكلميلر (نوري بيلج سيلان) هزار توي پن (گي لرمودلتورو)، فلاندرز (برونو دومنتو)، بابل (الخاندرو گوانزالي اينارينو) نورهاي غروب (آكي كوريسماكي) سرزمين جنوب (ريچارد كلي)، غذاي سريع (ريچارد لينكلاتر)، باري كه بارلي را تكان مي‌دهد (كن لوچ) تابستان پالاس (لوي يه)، كايموندو (ناني مورتي)، تيغ شماره يك (راباه آميور)، يورو (استفان فالدباكن)، 977 (نيكولاي خومريكي)، يك اسكنر تاريك (ريچارد لينكلاتر)، تومن هستي كريستي حوناس ويلد ژواناس)، ماشين لوكس (وانگ چائو)، بخشوده نشده (نخستين فيلم يون جون بيم) .

گفتني است: فيلم‌هايي از سينماي ايران جهت هيات بازبيني و انتخاب جشنواره كن ارسال شده بود كه متاسفانه به اين فستيوال راه نيافته‌اند.

جشنواره ي فيلم كن با مجري گري ونسان كسل (بازيگر فرانسوي) و با نمايش فيلم پاريس دوستت داريم گشايش مي‌يابد.



wh120-9.jpg
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
يك استاد دانشگاه گفت: تئاتر دانشگاهي ايران بر تفكرات نو ،خلاق و جوان استوار است .

دكتر" قطب‌الدين صادقي " روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا افزود: هرچند تئاتر دانشگاهي در ايران از نظرامكانات اجرايي با مشكلاتي روبرو است امااز نظر اتكاي به تفكرات نو و جوان غني و سرشار از ايده است.

وي تئاتر دانشگاهي را گونه‌اي مستقل دانست كه هرگز به دنبال تقليد از ديگر گونه‌هاي نمايشي نيست.

اين استاد دانشگاه طراوت، شادابي و جسارت را ويژگي مهم تئاتر دانشگاهي برشمرد.

صادقي گفت: تئاتر دانشگاهي تئاتري مقلد يا تجاري نيست بلكه گونه‌اي نمايشي است كه همواره به دنبال پويايي و نوآوري است .

عضو هيات مديره خانه تئاتر شهامت، هوشياري و خودآگاهي را مشخصه تئاتر دانشگاهي دانست.

وي گفت: علي‌رغم تمامي تلاش‌هاي پراكنده‌اي كه دراين حوزه انجام مي‌شود تئاتر دانشگاهي از نظرامكانات اجرايي همواره با مشكلاتي روبرو است .

اين كارگردان تئاتربااشاره به تعداد بالاي فارغ التحصيلان رشته‌هاي مختلف تئاتر افزود: سالانه هزار و پانصد دانشجوي تئاتر از دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي فارغ التحصيل مي‌شوند اما هنوز دو مكان ثابت براي اجراي تئاترهاي دانشگاهي در كشور وجود ندارد.

وي گفت: اينكه چرا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي تئاتر دولتي و غير دولتي با وجود دريافت شهريه‌ها و مبالغ بسيار بالا از دانشجويان به فكر ساخت سالن نمايش براي آنها نيستند سوالي است كه بدن جواب مانده است .

نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي از‪ ۲‬تا‪۹‬ارديبهشت ماه درتهران برگزار مي‌شود.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
در نخستين روزاز برگزاري نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي،‪۱۱‬ نمايش صحنه‌اي و خياباني اجرا مي‌شود.


براساس اين گزارش در بخش نمايش‌هاي صحنه‌اي ‪ ۷‬نمايش اجرا خواهد شد.

" آواز خوان فالش مي‌خواند " از دانشگاه آزاد اسلامي ورامين در سالن سمندريان، "مناسك آييني تاديب و تربيت " از دانشگاه هنر و معماري در تالار شماره ‪ ۲‬مولوي و نمايش" هنر" از دانشگاه سوره در سالن صميمي مفخم به صحنه مي‌رود.

"مدوسن مدار" از دانشگاه هنر و معماري در تالار فارابي، " دو نمايش از آمريكاي لاتين" در تالار شماره‪ ۱‬مولوي ،" داستان يك شب از زندگي مردي كه يك زن را كشت" از دانشگاه هنر و معماري در سالن خانه كوچك نمايش و " بال‌هايت را ببند آلفاتروس " از دانشگاه هنر و معماري در خانه كوچك نمايش به صحنه مي رود.

در نخستين روزاز برگزاري نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي دربخش خياباني نيز ‪ ۴‬نمايش اجرا مي‌شود.

نمايش‌هاي " رجعت "از دانشگاه اقتصاد دارايي "آن سوي نينوا"از دانشگاه پيام نور بروجن " نيرنگ خان" از دانشگاه بروجن و نمايش " هملت اتمي" از دانشگاه فني و حرفه‌اي كرمانشان اجرا مي‌شود.

نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي از‪ ۲‬تا‪۹‬ارديبهشت ماه درتهران برگزار مي‌شود.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
دبير شوراي تئاتر كشور گفت: تئاتر دانشگاهي پشتوانه تئاتر ملي است كه توجه به آن باعث پويايي ديگر گونه‌هاي نمايشي مي‌شود.

"رحمت اميني"روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بايد شرايطي ايجاد شود تا فعالان حوزه تئاتر دانشگاهي با اميدواري بيشتري به آينده فعاليت كنند.

وي گفت: متوازن ساختن امر آموزش در دانشگاه‌ها و اجرا باعث رونق تئاتر دانشگاهي است .

اين استاد دانشگاه‌افزود: مهمترين وظيفه تئاتردانشگاهي شناخت استعدادهاي جوان و معرفي آن به تئاتر حرفه‌اي كشوراست.

وي گفت : تعداد فارغ التحصيلان تئاتر به نسبت سالن هاو عرصه‌هاي فعاليت بسيار نامتعادل است.

اميني تنها راه خروج از بن بست پيش آمده راتدوين طرح توسعه تئاتر كشور و اجراي برنامه‌اي زمانبندي شده براي ساماندهي گروه‌هاي نمايشي و توسعه تاسيسات زيربنايي چون سالن نمايش دانست.

وي ابراز اميدواري كرد تا با افزوده شدن بودجه تئاتر كشور درسال جديد اجراي طرح‌هاي زيربنايي و ساخت و ساز سالن‌هاي نمايش دراولويت برنامه‌ريزي قرار گيرد.

نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي از‪ ۲‬تا‪۹‬ارديبهشت ماه درتهران برگزار مي‌شود.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر-همشهری: زمان برپايي مراسم سالانه اسكار يك بار ديگر تغيير كرد. البته با اين تغيير زماني، برپايي مراسم اسكار دوباره به زمان اصلي و اوليه خود برمي گردد.
به نوشته سايت BBC، مراسم «جوايز اسكار۲۰۰۷» روز ۲۵ فوريه برپا خواهد شد. از سه سال پيش كه بحث تغيير زمان مراسم اسكار مطرح شد، اين روز براي برپايي اين مراسم سالانه انتخاب شد، اما سال قبل مراسم اسكار يك هفته زودتر برپا شد. علت اين كار هم اين بود كه مسئولان آكادمي اسكار نمي خواستند زمان برنامه شان با زمان برپايي مراسم اختتاميه بازي هاي المپيك زمستاني تورين يكي باشد.
با بازگشت زمان برگزاري مراسم اسكار به زمان اصلي، نام نامزدهاي رشته هاي مختلف اسكار هم روز ۲۳ژانويه اعلام مي شود.
۲ هنرمند آمريكايي- كه هنوز مشخص نيست چه كساني هستند- همراه مدير آكادمي اسكار در تئاتر «ساموئل گلدوين» بورلي هيلز كاليفرنيا حاضر شده و نام نامزدها را اعلام مي كنند. اعضاي آكادمي وظيفه دارند ورقه هاي رأي را تا ۲۶ دسامبر پر كرده و براي آكادمي ارسال كنند. كار شمارش آرا تا ۱۳ ژانويه طول مي كشد.
مراسم اسكار ۲۰۰۷ اين بار هم در سالن معروف كداك تياتر برپا خواهد شد. در مراسم اسكار ۲۰۰۶ درام جاده اي «تصادف» اسكار بهترين فيلم سال را گرفت.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر-همشهری: آيا درام دلهره آور و سياسي «سوريانا» در كشورهاي عربي به نمايش عمومي درمي آيد؟ امارات متحده عربي در شرايطي اين فيلم را اكران عمومي كرد كه حدود دو دقيقه از آن سانسور شده است.
به نوشته سايت BBC، فيلم جديد جورج كلوني از سوي اداره سانسور اين كشور عربي مورد جرح و تعديل قرار گرفت و فقط پس از حذف دو صحنه كه دو دقيقه طول مي كشد، اجازه نمايش گرفت. اين صحنه ها مربوط به كارگراني از قاره آسيا مي شود كه در حين صحبت هاي خود اشاراتي به شاه فقيد عربستان مي كنند. حذف اين صحنه ها به منظور جلوگيري از ايجاد اختلاف بين دو كشور همسايه بوده است.
«سوريانا» قصه جواني آمريكايي را تعريف مي كند كه براي كار در يك شركت نفتي، راهي خاورميانه مي شود. در آنجا او متوجه بند و بست هاي پشت پرده دلالان در كمپاني هاي نفتي مي شود و عليه آن موضع گيري مي كند. قصه فيلم اين نكته را مطرح مي كند كه برخي از افراد بانفوذ در دولت هاي كشورهاي عربي هم در معاملات پشت پرده حضور دارند. همين نكته، نمايش عمومي فيلم را در خاورميانه با مشكل روبه رو مي كند.
تا به حال «سوريانا» فقط در كشور مصر روي صحنه رفته است. اين فيلم كه در سطح بين المللي نمايش موفقيت آميزي داشته، ماه قبل اسكار بهترين بازيگر مرد نقش مكمل را براي جورج كلوني به ارمغان آورد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر-همشهری: سينماهاي هند اين هفته طعم موفقيت را با نمايش عمومي درام خانوادگي و جوان پسند «شادي سه پهلو» چشيدند. اين فيلم در اولين هفته نمايش خود به فروشي متوسط دست پيدا كرد.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا اف ام، فيلم كه اين هفته صدرنشين جدول هفتگي فروش شد، توسط ساتيش كوشيك بازيگر كمدي سينما كارگرداني شده است. آكشي كانا، عايشه چولكا، ماليكا شراوت و سونيل شتي بازيگران اصلي اين فيلم هستند. دومين فيلم جدول هفتگي فروش هم يك كار جديد به نام «ساوان» است. دو بازيگر تازه وارد نقش هاي اصلي فيلم را بازي كرده اند و سلمان خان- بازيگر جنجالي سينما كه هفته قبل محكوميت ۵ ساله زندان او خبر اول رسانه هاي گروهي بود- در آن به عنوان بازيگر ميهمان ظاهر شده است، اما به رغم حضور اين بازيگر مطرح، «ساوان» شكست تجاري خورد.
چهار فيلم بعدي جدول هفتگي فروش سينماهاي هند اينها هستند: ۳ _ بانارس (اورميلا ماتوندكار، آشميت پاتل)، هفته اول، كم فروش، ۴- سيروس بودن (سيف علي خان، ديمپل كاپاديا)، هفته دوم، فروش: متوسط، ۵- عمر (جيمي شرگيل، كادرخان)، هفته سوم، كم فروش، ۶- مالامال ويكلي (پارش راوال، ريماسن، رتيش دشموك)، هفته چهارم، بسيار پرفروش.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر- همشهری:كيكاووس زياري: درام سياسي «سگ كشي» كه زمستان گذشته در جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درآمد، در كشور رواندا روي پرده سينما ها رفت. جشنواره فجر، سومين جشنواره اي بود كه اين فيلم ضد نژادپرستي را در يكي از بخش هاي خود به نمايش گذاشت. تماشاگران عادي سينما در ايران به زودي «سگ كشي» را روي پرده خواهند ديد، زيرا طبق يك سنت قديمي فيلم هاي خارجي جشنواره در يك زمانبندي كوتاه مدت، به نمايش عمومي در مي آيند.
سگ كشي بعد از «هتل رواندا» دومين فيلم مهم سينمايي است كه توسط هنرمندان غربي درباره جنگ خونين داخلي رواندا ساخته مي شود. اين فيلم ها توجه تماشاگران خارجي را به مشكل داخلي اين كشور آفريقايي جلب كرده و حكايت از آن مي كند كه صنعت سينما در غرب احساس كرده كه وقت آن رسيده، به بيان مسائل و مشكلات كشورهاي در حال رشد و فقير هم بپردازند. «هتل رواندا» ، قصه هتلداري را تعريف مي كرد كه در زمان نسل كشي رواندا در سال ،۱۹۹۴ مردم عادي را در هتل خود پناه داد و با اين كار لقب «شيندلر آفريقا» را گرفت. اقدام او شبيه اقدام اسكار شيندلر در دوران جنگ جهاني دوم بود. با اين حال به اعتقاد منتقدان سينمايي «هتل رواندا» خيلي بهتر، عميق تر و انساني تر از «فهرست شيندلر» استيون اسپيلبرگ بود. نمايش بين المللي فيلم هايي مثل «سگ كشي» و «هتل رواندا» به مردم جهان كمك مي كند تا درك و شناخت بهتر و دقيق تري درباره همسايگان دور و نزديك خود در كره خاكي پيدا كنند.
سگ كشي قبل از نمايش عمومي خود در سينماهاي كشور رواندا، يك نمايش ويژه در استاديوم بزرگ ورزشي پايتخت يعني شهر كيگالي داشت. در همين نمايش ويژه بود كه مشخص شد مردم رواندا هنوز چقدر نسبت به حوادث تلخ تاريخ سال ۱۹۹۴ و سياست نسل كشي حاكم در آن دوران، حساس هستند. اكثر تماشاگران آن نمايش ويژه، از بازماندگان آن حادثه و يا افراد خانواده هايي بودند كه به نوعي قرباني آن سياست سركوب بودند.
نمايش ويژه خصوصي فيلم با بارش شديد باران همراه شد، اما حتي اين مسئله هم باعث نشد تا جمعيت مشتاق در خانه هاي خود بمانند و فيلم را تماشا نكنند. حضور ۱۵۰۰ نفر تماشاچي در استاديوم آماهوروي كيگالي، خبر از استقبال عظيم آنها از فيلم در زمان نمايش عمومي مي داد.
نام فيلم اشاره اي به اقدام نيروهاي سازمان ملل در كشور رواندا در ۱۰۰روز تلخ و دردناكي است كه مردم كشور در سال ۱۹۹۴ تجربه كردند. نيروهاي سازمان ملل براي جلوگيري از گسترش بيماري ها به سمت سگ هايي كه اجساد مردم عادي را در كوچه و خيابان مي خوردند شليك مي كردند.
«سگ كشي» را مايكل كاتن جونز كارگرداني كرده و جان هارت و هيو دنسي دو بازيگر انگليسي نقش هاي اصلي آن را بازي مي كنند. اين دو در فيلم در نقش معلم و كشيش خارجي مقيم رواندا ظاهر مي شوند كه پس از عقب نشيني نيروهاي سازمان ملل از محل اصلي درگيري ها، بر سر دو راهي قرار مي گيرند. آنها بايد يك تصميم مهم و سخت بگيرند؛ همراه نيروهاي سازمان ملل بروند و جان خود را نجات دهند، يا در كنار اقليت توتسي در يك مدرسه بمانند و خود را براي كشته شدن آماده كنند. اين دو، راه دوم را انتخاب مي كنند.
بسياري از مردم كيگالي به عنوان سياهي لشكر با اين پروژه همكاري كردند. به همين دليل است كه گروهي از بازماندگان آن نسل كشي، سازندگان فيلم را متهم كرده اند كه حضور اين افراد در فيلم باعث شده تا آنها آسيب جدي روحي ببينند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه فرهنگ وهنر - ایران:«آل پاچينو» بزودى فيلمى را كه اقتباسى ازنمايشنامه معروف «سالومه» است كارگردانى و بازى خواهد كرد.
به گزارش فرانس پرس «سالومه» نوشته اسكار وايلد تاكنون چند اجراى مختلف در نيويورك و لس آنجلس داشته است و پاچينو كه پيش تر نقش پادشاه هرود را در اين نمايش بازى كرده بود اين بار بازى در همين نقش را بر روى پرده نقره اى تكرار خواهد كرد. اين بازيگر ۶۵ ساله همچنين كارگردانى اين تراژدى - كمدى را برعهده خواهد گرفت و به نوشته منابع مختلف خبرى در فيلم سالومه از حقايق تاريخى ‎/ داستانى به همراه پشت صحنه هايى از نمايش «سالومه» كه هم اكنون در لس آنجلس اجرا مى شود به صورت توأمان استفاده خواهد شد.
برپايه اين گزارش پاچينو كه همواره از علاقه مندان به تئاتر سنتى بوده در سال ۱۹۹۶ مستند «به دنبال ريچارد» را ساخت. اين مستند درباره اجراى نمايش معروف «ريچارد سوم» شكسپير است.
گفتنى است «آل پاچينو» بازيگر پيشكسوت تئاتر و سينما براى نقشهاى به يادماندنى خود در فيلم هايى همچون پدر خوانده و صورت زخمى شهرت دارد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه فرهنگ و هنرـ ایران:درحالى اسامى فيلم هاى پنجاه و نهمين دوره جشنواره فيلم كن ساعت ۱۳‎/۳۰ به وقت ايران اعلام مى شود كه كشورمان غايب بزرگ اين رويداد مهم سينمايى اروپا خواهد بود.
ايران در ۱۶ سال گذشته حضورى مستمر درجشنواره داشته و عدم حضور فيلم هاى ايرانى در اين دوره پنجاه و نهم علاقه مندان به سينما را با علامت سؤالى بزرگ مواجه كرده است.
امسال ايران همانند سال هاى گذشته ۴۷ فيلم بلند به كن ارسال كرد كه تمامى ۴۷ فيلم رد شدند. اين درحاليست كه منابع آگاه اعلام كرده بودند احتمال حضور دو فيلم حافظ (ابوالفضل جليلى) و چهارشنبه سورى (اصغر فرهادى) در بخش هاى اصلى امكان پذير است. اما در لحظات آخر هر دو فيلم از فهرست فيلم هاى رزرو كنار گذاشته شدند و راه را براى دو فيلم ژاپنى و چينى باز كردند. آنگونه كه به گوش مى رسد فيلم امپراتورى درون ساخته ديويد لينچ از شانس هاى بزرگ دريافت جوايز در سال جارى است. از فيلم هاى ديگرى هم كه مطرح هستند مى توان به نورهاى غروب (اكى كوريسماكى)، بادى كه بارلى را تكان مى دهد (كن لوچ)، زمان (كيم كى دوك)، جوانى بدون جوانى (فرانسيس فوردكاپولا)، بازگشتن (پدرو آلمادوار)، بابل (الخاندرو گونزالس اينارينو)، چشمه (دارن آدنوفسكى)، كوكب سياه (برايان دى پالما)، زندگى بى جان (جياژانگ)، شكستن و وارد شدن (آنتونى مينگلا)، هزار توى پن (گى يه مودل تو دو) و به دنيا آمده و بزرگ شده (پابلو تراپرو) نام برد.
< حضور سينماى ايران
سينماى ايران در پنج سال گذشته حضورى پررنگ را در بزرگترين جشنواره فيلم جهان تجربه كرده است.
در سال ۲۰۰۱ فيلمهاى سفر قندهار (در بخش مسابقه اصلى)، آب ث آفريقا (خارج از مسابقه)، زير نور ماه (هفته منتقدان)، بيگانه و بومى (فيلمهاى كوتاه) و بهادر (بخش انيميشن) حضور داشتند كه در نهايت جايزه بزرگ هفته منتقدان، جايزه فيلم انيميشن و جايزه هيأت داوران بخش مسابقه به رضا ميركريمى، عبدالله عليمراد و محسن مخملباف رسيد.
در سال ،۲۰۰۲ دو فيلم بمانى و آوازهاى سرزمين مادرى ام ساخته هاى داريوش مهرجويى و بهمن قبادى در بخش نوعى نگاه پذيرفته شد و «ده» ساخته عباس كيارستمى در بخش مسابقه اصلى به نمايش درآمد. در اين دوره قبادى در هيأت داوران بخش دوربين طلايى قرار داشت و كيارستمى رئيس هيأت داوران فيلمهاى كوتاه و دانشجويى شد.
در سال ۲۰۰۳ سينماى ايران با ۴ فيلم حضورى پررنگ در كن داشت. ساعت ۵ عصر (سميرا مخملباف) در بخش مسابقه اصلى، روز فرشته (محمد حقيقت) در بخش هفته منتقدان، نفس عميق (پرويز شهبازى)، در بخش ۱۵ روز كارگردانان، طلاى سرخ (جعفر پناهى) در بخش نوعى نگاه حضور داشتند و دو جايزه ويژه هيأت داوران به سميرا مخملباف و جعفر پناهى اهدا شد.
در سال ۲۰۰۴ نيز سينماى ايران با ۴ فيلم ديگر در كن حضور پيدا كرد. در اين سال پنج (عباس كيارستمى) در بخش خارج از مسابقه، ۱۰ روى ۱۰ (كيارستمى) در بخش نوعى نگاه، گاوخونى (بهروز افخمى) و خواب تلخ (محسن اميريوسفى) در بخش دوهفته كارگردانان به نمايش درآمد و جايزه نگاه جوان به فيلم خواب تلخ تنها جايزه سينماى ايران بود.
در سال گذشته نيز عباس كيارستمى رياست هيأت داوران بخش دوربين طلايى را به عهده داشت و فيلمهاى يك شب (نيكى كريمى) در بخش نوعى نگاه و جزيره آهنى (محمد رسول اف) در بخش دو هفته كارگردانان به نمايش درآمد.
خبرهاى غير رسمى حكايت از آن دارد كه تا لحظه نوشتن اين خبر (چهارشنبه عصر) در بخش هفته منتقدان قطعاً فيلمى از ايران انتخاب نشده و شانس حضور ايران در بخش دوهفته كارگردانان بسيار كمرنگ است.
نكته جالب آن است كه امسال براى نخستين بار طى سالهاى گذشته اخبار جشنواره حتى به صورت غير رسمى منتشر نشده و همه چيز به جلسه امروز موكول شده است.
مهمترين اتفاق جشنواره امسال بنا به گفته دست اندركاران حضور قدرتمند سينماى اروپا خواهد بود تا آنجا كه انتخاب كنندگان را به خاطر تعدد آثار با مشكل مواجه كرده است.
 

DOOSTeKHOOB

Registered User
تاریخ عضویت
12 جولای 2005
نوشته‌ها
320
لایک‌ها
6
محل سکونت
شهر قصه
هر كسي كه يكي از برداشتهاي سينمايي "آنا كارنينا" را ديده باشد، به خوبي به اين امر آگاه است كه يك كتاب مشهور و تراز اول ادبي، صرفاً به ساخت يك فيلم خوب و ماندگار منجر نمي شود. در حالي كه فيلم "پدر خوانده" يكي از شاهكارهاي مسلم سينماست، آيا رمان منبع اقتباس آن نيز اثري سترگ و پرطرفدار بود؟ شايد چاره اي جز دادن پاسخ منفي به اين سؤال به ظاهر ساده ممكن نباشد. اين سؤال و مباحث ديگر مشابه آن، به ارايه فهرستي بلند بالا مشتمل بر 50 فيلم منجر شد.
فيلمهاي حاضر در اين فهرست موفق ترين اقتباسهاي سينمايي از روي آثار ادبي هستند. براي انتخاب موفق ترين برداشتهاي سينمايي تاريخ سينما، روزنامه گاردين هيأت داوري خبره اي از ميان كارشناسان سينمايي تشكيل داد و در جهت ترويج آثار برتر، همزمان دو كتاب فروشي زنجيره اي مشهور "واتراستون" و "بوردرز" نيز شروع به تبليغ و عرضه نسخ كتابهاي آثار برگزيده كرده اند. در هنگام بحثهاي كارشناسي، هيأت داوران اندكي سنت شكني كرد و تنها به آثار داستاني بلند اكتفا نكرد و فيلمهايي را كه از روي داستانهاي كوتاه (همانند داستان كوهستان بروك بك نوشته آني پرولكس كه در نيويورك چاپ شده بود) يا حتي خاطرات و زندگي نامه (همانند رفقاي خوب كه از روي نوشته نيكلاس پيلجي در خصوص زندگي گنگستر مشهور هنري هيل ساخته شده) شده بودند، نيز مورد ارزيابي قرار دادند.
"استفن كينگ" با سه داستان كوتاه "رهايي از شاوشنگ"، "كنارم بايست" و "دانش آموز با استعداد" از مجموعه داستانهاي كوتاه "فصلهاي مختلف"، بيش از همه نويسندگان آثار برگزيده دارد. از ميان فيلمسازان نيز "استنلي كوبريك" سه اثر برگزيده دارد و اين به خاطر آن است كه بيشتر آثار كوبريك همانند "پرتقال كوكي" و "لولتيا" اقتباس از روي آثار مشهور و پرفروش بوده اند. اسامي آثار برگزيده به شرح زير هستند: 1984- آليس در سرزمين عجايب- رواني آمريكايي- صبحانه در تيفاني- صخره برايتون- كچ 22- چارلي و كارخانه شكلات سازي- پرتقال كوكي- دامنه نزديك (كوهستان بروك بك)- شيطان با لباس آبي- فصلهاي مختلف (رهايي از شاوشنگ)- بليد راند- دكتر ژيواگو- امپراتوري خورشيد- بيمار انگليسي- باشگاه مشت رني- ستوان فرانسوي- شورتي را بگيريد- پدرخوانده- رفقاي خوب- قلب تاريكي (با نام اينك آخر الزمان)- سگ باسكرويل- آرواره ها- كتاب جنگل- محرمانه لس آنجلس-شاهين مالت- اوليور توئيست- پرواز بر فراز آشيانه فاخته- اورلاندو- ياغي ها- غرور و تعصب- غرور جين برودي- كودكان راه آهن- ربكا باقي مانده روز- فهرست شنيدار- سين سيتي- جاسوسي كه از سردسير آمد- آقاي ريپلي با استعداد- كشتن مرغ مقلد و ...
 

DOOSTeKHOOB

Registered User
تاریخ عضویت
12 جولای 2005
نوشته‌ها
320
لایک‌ها
6
محل سکونت
شهر قصه
جمعي از رزمندگان دوران دفاع مقدس با تهيه طوماري، اعتراض شديد خود را نسبت به فيلم «به نام پدر» ساخته ابراهيم حاتمي كيا و برگزيده شدن آن در جشنواره فجراعلام كردند ... سينماي ما- جمعي از رزمندگان دوران دفاع مقدس با تهيه طوماري، اعتراض شديد خود را نسبت به فيلم «به نام پدر» ساخته ابراهيم حاتمي كيا و برگزيده شدن آن در جشنواره فجراعلام كردند

در اين اعتراض، از اين‌كه شخصيت جوان فيلم با بازي گلشيفته فراهاني به عنوان نماينده غير واقعي نسل سوم انقلاب اسلامي، به صراحت و يا با كنايه دوران هشت سال دفاع مقدس را زير سوال برده ،انتقاد شده است

دربخشي ديگراز اين اعتراضيه آمده است: «از طرفي به تصوير در آوردن نقش انفعالي براي آن رزمنده دوران غرور آفرين با بازيگري آقاي پرستويي، نه تنها نمي تواند آن‌چنان كه بايد از سابقه پرافتخار آن دوران دفاع نمايد بلكه از آن پشيمان نيز به نظر مي‌رسد

حال آن‌كه نسل سوم انقلاب آماده دفاع از ارزشهاي جنگ تحميلي هستند و از سويي ديگر بسياري از رزمندگان آن دوران، همچنان به گذشته خودمي بالند.»

درانتهاي اين اعتراضيه كه در روزنامه سياست روز در شماره 31فروردين منتشر شده اين طور آمده است: ما مصرانه مي خواهيم كه ابدا به تشويق و حمايت از اين‌گونه فيلم‌هاي ضدارزشي نپرداخته و اجازه اكران آن را در آينده ندهند.
 

Shahnaz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
0
سن
46
خیلی متاسفم. طفلکی خانواده اش...
 

DOOSTeKHOOB

Registered User
تاریخ عضویت
12 جولای 2005
نوشته‌ها
320
لایک‌ها
6
محل سکونت
شهر قصه
"مانند عقابي بال مي گشايم، بازوهايم باز است و تنم در هاله نسيمي هوا را مي شكافد و رد محوي بر جا مي گذارد. همچنان كه در ابرها اوج مي گيرم، شور و سرمستي ناشناخته اي در خود غرقم مي كند... اما افسوس كه عقاب نيستم. پيرمردي سوار بر دوچرخه اي سفيدم كه بي پا زدن راهي سراشيبم، بي آن كه خيال خالي كردن تيري به كله ام را داشته باشم...
من و سال به خزان عمر خود رسيده ايم و من هر آنچه مي كنم، به سوي خاك كشيده مي شوم.
بي آن كه پا بزنم، پيش مي روم و از خود مي پرسم: "چرا شكست؟" راه دراز سراشيب مي داند كه بي شك چيز ديگري مطرح است. از بچه هاي پرجنجالي كه سوار غلتك مي شوند بپرسيد كجا هيجانش بيشتر از همه است؟ حتماً مي گويند آنجا، درست پيش از سربالايي بعدي.
ريه هايم را از هواي خزاني و قلبم را از حس فراگير سلامت پر مي كنم.
خدايا، اگر شكست اين است، تا ابد پايدارش كن".
آنچه در بالا آمد، تنها قسمتي كوتاه بود از زندگينامه "آنتوني كوئين" با عنوان "تانگوي تك نفره" كه توسط "آنتوني كوئين" و "دانيل پستر" نوشته شده و "مهدي غبرايي" در سال 1377 آن را ترجمه كرده است.
"آنتوني كوئين" در سال 1915 و با نام اصلي "آنتوني رودولف اگزاكا" در "چي هواهوا"ي مكزيك متولد شد. مادرش مكزيكي و پدرش ايرلندي و از پارتيزانهاي "پانچو ويلا" بود كه در جواني درگذشت و به همين خاطر آنتوني نوجوان تنها نان آور مادر و خواهرش به حساب مي آمد و براي تأمين مخارج خانواده به هر كاري تن مي داد: از باربري و كارگري گرفته تا واكسي و مشت زني و نقاشي.
براي بازيگر شدن زحمت زيادي كشيد، چون نمي توانست درست صحبت كند، جايي براي كار كردن نمي يافت ولي به خاطر عشق به بازيگري بر اين مشكل پيروز شد. پيش از ورود به سينما در سال 1936، چند سالي بازيگر تئاتر بود و تجربه بسياري اندوخت، ولي در آن ايام به شهرت نرسيد. "آزادي مشروط" (سويي فريدلندر) اولين فيلم "آنتوني كوئين" بود كه در آن نقش يك سرخپوست را ايفا كرد و مدتي بعد در فيلم "مرد دشت" (1937، سيسيل. ب. دميل) كاملاً ترقي كرد چون اين بار ديگر سرخپوستي گمنام نبود، براي خود قبيله اي داشت: "سو". در همان سال، يعني 1937، با دختر خوانده "دميل" ازدواج كرد و تا 1948 در حدود 20 فيلم نقشي را بر عهده داشت، هر چند در آن فيلمها يا سرخپوست مهاجم بود و يا قاتل خشن، ولي در يك چيز اتفاق نظر است: كارگردانان هر 20 فيلم از كارگردانان رده چهارم يا پنجم هاليوود بودند!
از 1948 به مدت 3 سال به "برادوي" رفت و در بازي در نمايش "تراموايي به نام هوس" (نوشته تنسي ويليامز) به شهرت فراوان دست يافت. پس از آن باز به سينما بازگشت و به دليل نجابت ظاهر فريب و تبار مكزيكي اش، پابه ميدان گاوبازي گذاشت و براي فيلم "گاوبازان شجاع" (1951، رابرت راسن) وارد ميدان شد و برابر گاو ايستاد و در همان سال به خاطر بازي در نقش "يوفميو" - برادر زاپاتا - در "زنده باد زاپاتا" (1951، ايساكازان) اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل مرد را با خود به خانه برد.
در دهه 50، "كوئين" در فيلمهاي مطرحي چون "جاده" (1956، فدريكو فليني)، "گاوباز بزرگ" (1955، باد باتيكر)، "شور زندگي" (1956، وينسنت مينه لي)، "نتردام دوپاري" (1956، رابرت دلانوا)، "آخرين قطارگان هيل" (1958، جان استرجس) و بسياري ديگر به ايفاي نقش پرداخت. اما طي سالهاي 1960 بود كه توانست در آثاري چون "توپهاي ناواران" (1961، جي لي تامپسن)، "باراباس" (1962، ريچارد فلايشر)، "مرثيه اي براي يك مشت زن سنگين وزن" (1962، رالف نلسن)، "لورنس عربستان" (1962، ديويد لين)، "كفش هاي ماهيگير" (1968، مايكل آندرسن) و فيلمهاي ديگر نقشهاي برجسته اي را به دست آورد و اين تنها به دليل نقش آفريني در شخصيتهاي بدوي بود كه به راحتي مي توانست در قالب آنها فرو رود و آنها را به تصوير كشد.
"آنتوني كوئين" حتي در سن 60 سالگي نيز به خاطر فلسفه حسرت خوري اش، براي بازي در نقشهاي غيرغربي، به خصوص غير آمريكايي، بسيار مناسب بود. در فيلم "الرساله" يا "محمد رسول ا..." (1976، مصطفي عقاد) ايفاگر نقش حضرت "حمزه" شد، هر چند كه "زورباي يوناني" (مايكل كوكايانيس) را هيچ كس همانند او نمي توانست بازي كند.
آنتوني كوئين در وصيت نامه خود خواسته بود كه جسدش را به زادگاهش يعني "چي هواهوا" باز گردانند، اما او ديگر بازيگري جهاني به شمار مي آمد و ديگر نمي توانستند او را در چارچوبهاي يك مرز مشخص به بند كشند.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
"مرگ با سقوط" در ادينبورگ
جشنواره ي "فيلم‌هاي ترسناك" گشايش يافت




جشنواره فيلم‌هاي ترسناك “مرگ بر اثر سقوط” (Dead by dawn) شهر ادينبورگ از (120 آوريل) 31 فروردين ماه گشايش يافته و تا چهار روز ديگر ادامه خواهد يافت.

بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي فرهنگي و هنري ايسنا،‌ از وب سايت رسمي جشنواره فيلم‌هاي ترسناك ادينبورگ به آدرس اينترنتي: www.deadbydawn.co.uk اين رويداد سينمايي امسال برپايي سيزدهمين دوره خود را پشت سر مي‌گذارد و به شكل رقابتي در پنج بخش برگزار مي‌شود.

اول مارس هر سال آخرين مهلت ارسال فيلم به دبيرخانه جشنواره رقابتي فيلم‌هاي مرگ بر اثر سقوط مي‌باشد.

اين رخداد فرهنگي هنري با مديريت “آدل هارتلي” برگزار و علاوه بر ديگر جوايز در رشته فيلمنامه‌ به بهترين طرح، بهترين پردازش و بهترين فيلمنامه هدايي به آثار برتر اعطا مي‌شود.

به گزارش ايسنا،‌جشنواره بين‌المللي فيلم هوستون آمريكا نيز از اول تا دهم ارديبهشت ماه در ايالت تگزاس به نمايش بيش از يكصد فيلم كوتاه، نيمه بلند و بلند مستند مي‌پردازد.

در اين رويداد بين‌المللي سينماي مستند فيلم “من عبدالواحد اسماعيلي پور هستم” به كارگرداني هوشنگ ميرزايي به نمايندگي از سينماي كشورمان حضور دارد.

از بخش‌هاي اصلي جشنواره فيلم‌هاي مستند هيوستون مي‌توان به مروري بر آثار يك فيلمساز، نگاهي به بهترين مستندهاي سال گذشته جهان و بررسي دوره‌هاي گذشته جشنواره اشاره كرد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
دو جشنواره فيلم در فرانسه و بلژيك آغاز به فعاليت كردند
آثار ويدئويي “كنفرانتيشن” و رسانه‌هاي نو “كورتيسان”


دو جشنواره فيلم با عناوين “كنفرانتيشن” (Confrontation) و “كورتيسان” (Courtisane) به ترتيب از (20 آوريل) 31 فروردين ماه در كشورهاي فرانسه و بلژيك گشايش يافته و تا يك هفته ديگر به فعاليت خود ادامه خواهند داد.

بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي فرهنگي و هنري ايسنا، از وب سايت رسمي جشنواره فيل كنفرانتيشن به آدرس اينترنتي: www.inst-jeanvigo.asso.fr اين رويداد سينمايي امسال در بخش هاي متنوع خود به نمايش بيش از 80 فيلم ويدئويي و سينمايي خواهد پرداخت.

“مايكل كاره” كارگردان اجرايي اين فستيوال آخر ماه نوامبر را آخرين مهلت ارسال فيلم به دبيرخانه كنفرانتيشن اعلام كرد.

جشنواره فيلم در شهر “پرپيگنان” فرانسه برپا بوده و به برگزيدگاه در پنج رشته جوايزي اعطا مي‌كند.

جشنواره غير رقابتي “كورتيسان” نيز كه مختص فيلم‌هاي كوتاه و رسانه‌هاي بصري مدرن است در مدت برپايي‌اش در شهر “گنت” بلژيك پذيرايي فيلمسازان جوان اروپايي و افريقايي است.

اين رويداد سينمايي تا اول فوريه هر سال به فيلمسازان آثار كوتاه مهلت ارسال نسخه “وي اچ اس” آثارشان به دبيرخانه كوريتسان را داده است.وب سايت اختصاص اين رويداد سينمايي عبارتست از: www.caurtisane.be
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
محمد رحمانيان: در ايران، نمايشنامه ارج و قربي همپاي ديگر آثار ندارد
نمايشنامه اثر ناكاملي است كه در ذهن مخاطب شكل مي‌گيرد


هنوز در ميان ناشران ما به عنوان يك توده ي وسيع - انتشار كتابهاي تئاتري جدي گرفته نشده است.

محمد رحمانيان، نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر با بيان اين مطلب به خبرنگار هنري ايسنا، گفت: بيشتر ناشراني كه به انتشار كتابهاي تئاتري مي‌پردازند، بر پايه علاقه شخصي خود چنين مي‌كنند.

وي ادامه داد: ما شاهد آن هستيم كه هر دو سه سال يك بار، جايزه نوبل به يك نمايشنامه‌نويس اهدا مي‌شود و اين مطلب نشانگر آن است كه اين گونه ادبي در كل دنيا، ارزش و اعتبار همپاي شعر يا رمان دارد در حالي كه در ايران چنين نيست و نمايشنامه، كيفيت ادبي نازل‌تري محسوب مي‌شود.

وي با اظهار تاسف از جاي خالي نمايشنامه در بين جوايز ادبي ايران گفت: در ايران نمايشنامه ارج و قربي همپاي ديگر آثار ندارد بنابراين ناشران همچنين تمايلي به سرمايه‌گذاري بر اين بخش ندارند.

رحمانيان در عين حال با تقدير ازاقدامات موثر برخي ناشران در زمينه انتشار كتابهاي تئاتري گفت: خوشبختانه جرياني كه از سوي اين ناشران راه‌اندازي شده، منجر به انتشار بسياري از آثار خوب تئاتري شده است و به نظر مي‌رسد كم‌كم بحث پژوهش تئاتر در ايران جدي گرفته مي‌شود با اين حال خيلي خوش بين نيستم كه اين جريان از سوي ديگر ناشران هم ادامه پيدا كند.

وي با تاكيد بر مخاطبان محدود نمايشنامه در مقايسه با خواننده رمان، شعر، داستان كوتاه و ...در تمام دنيا، به ايسنا گفت: به هر حال نمايشنامه اثر ناكاملي است كه در ذهن مخاطب شكل مي‌گيرد اما با توجه به اين موضوع باز هم در ديگر كشورها، نمايشنامه خوانده و مورد استقبال واقع مي‌شود.

نويسنده نمايشنامه‌هايي چون « فنز»، « اسبها» و « خروس» متذكر شد: علي‌رغم تمام اين مسايل، بايد فضاي فرهنگي مناسبي براي انتشار نمايشنامه پديد آيد و نبايد هميشه به فكر پول بود چرا كه اعمال سياستهاي حمايتي ازتئاتر مقدور نيست مگر با حمايت از جريان نمايشنامه‌نويسي.
 
بالا