• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
گزارشي از اجراهاي تئاتري
در خانه ي نمايش، هنر، سنگلج، مولوي‌، نياوران و ...



تالارهاي هنر و خانه نمايش با سه كار، فعاليت اجرايي خود را آغاز كردند.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، تالار هنر اين روزها ميزبان دو نمايش مختلف است. « آقاي كفاش و خانم همسايه» نوشته و كار امير مشهدي‌عباس هر روز ساعت ‌٣٠/١٧ و به مدت ‌٦٠ دقيقه در اين تالار به صحنه مي‌رود و به دنبال آن نمايش « خاله سوسكه» نوشته و كار مجتبي مهدي ساعت ‌١٩ در همين سالن اجرا مي‌شود.

همچنين «‌خانه نمايش» اداره تئاتر نيز دومين هفته در اجراي نمايش « جاده‌اي به سوي كعبه» را سپري مي‌كند. اين نمايش كه نوسته آئول فوگارد است با كارگرداني سعيد آجربنديان ساعت ‌١٨ به روي صحنه مي‌رود و مدت آن ‌٦٠ دقيقه است. تالارهاي كوچك واصلي تئاتر مولوي نيز در طول اين هفته پذيراي نمايشهاي نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران هستند.

به اين ترتيب در سالن اصلي مولوي ا مروز نمايش به كارگرداني علي‌آكبر عليزاد اجرا مي‌شود. اين كار كه بر اساس « دو نمايش از آمريكاي لاتين» است كه در ساعتهاي ‌١٩ و ‌٢١ در اين تالار به صحنه مي‌رود. فردا نيز در همين ساعتها نمايش « ميراث اديپ» بر اساس اديپ در كلينوس و آنتيگونه سوفكل به كارگرداني رادول والس از كشور مكزيك اجرا مي‌شود.

تالار شماه دو مولوي نيز امروز پذيراي نمايش «‌آوازه خوان فالش مي‌خواند» است. اين نمايش نوشته و كار اشرف سرلك چشمه سلطاني است و به مدت ‌٤٥ دقيقه در ساعتهاي ‌١٦ و ‌١٨ اجرا مي‌رود. فردا نيز در همين ساعتها تالار كوچك مولوي پذيراي نمايش « كريستين» نوشته و كار عليرضا توكلي است.

بر اساس اين گزارش فرهنگسراي نياوران نيز از هفته آينده به استقبال نمايش « درام‌هاي زندگي» به كارگرداني بابك محمدي مي‌رود. به گزارش ايسنا تالار سنگلج نيز از اواسط ارديبهشت ماه پذيراي نمايش آييني « غروب مضحك صمصام ميرزا» نوشته و كار داوود فتحعلي‌نژاد مي‌شود. البته « خانه كوچك نمايش» دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد، نيز بعد از مدتها وقفه، همزمان با نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران فعاليت اجرايي خود را آغاز مي‌كند. به طوريكه اين تالار ساعت ‌١١ صبح پذيراي جلسات نمايشنامه‌خواني بخش تاليف و ساعت ‌١٥ ميزبان جلسات نمايشنامه‌خواني بخش ترجمه است.

تالار وحدت نيز همچنان بعد ازاتمام جشنواره تئاتر فجر به سكوت خود در بخش اجراهاي تئاتر ادامه مي‌دهد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
مجموعه ي تئاترشهر در دومين هفته فعاليت خود در سال جديد پذيراي بيش از 5500 تماشاگر بوده است كه از 7 نمايش اين مجموعه ديدن كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، از روابط عمومي تئاترشهر نمايش « دشمن مردم» نوشته هنريك ايبسن به كارگرداني اكبر زنجان‌پور در مدت 12 اجرا توانسته حدود 2300 تماشاگر را جذب تالار اصلي با ظرفيت 579 تماشاگر كند.

« شب بخير جناب كنت» و « آهنگهاي شكلاتي» دو نمايشنامه تك پرده‌اي از اكبر رادي است كه به كارگرداني ميكائيل شهرستاني اجرا مي‌شوند.اين نمايش‌ها نيز كه در تالار 130 نفره قشقايي اجرا مي‌شوند، موفق به جذب 1025 تماشاگر شده‌آند.

تالار چهارسو اين روزها ميزبان نمايش « تيغ و ماه» به كارگرداني آتيلا پسياني است كه قسمت سوم

« گنگ خوابديده» است. اين نمايش 965 تماشاگر را به تالار 120 نفره تئاترشهر فرا خوانده است.

« وقتي فرشته خواب سگ مي‌بيند» به نويسندگي و كارگرداني علي نرگس‌نژاد، نمايش ديگري است كه در تالار كوچك اجرا مي‌شود. نمايش نامبرده كه از ماهدشت در جشنواره گذشته شركت كرده بود، 450 تماشاگر داشته است.

اما تالار نو پذيراي نماشي «‌آوازستاره‌ها» نوشته و كار مهرداد كوروش‌نيا است كه از ساوجبلاغ در جشنواره گذشته شركت كرده بود. اين نمايش نيز 407 تماشاگر را به تالار 50 نفره تئاترشهر دعوت كرده است.

تالار سايه اين روزها شاهد اجراي نمايش « سكوت» به كارگرداني حسين مهكام است كه نمايشي در ژانر تئاتر معناگرا به شمار مي‌رود. سكوت كه در تالار 100 نفره تئاترشهر اجرا مي‌شود، موفق به حزب 363 تماشاگر شده است.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
جشنواره فيلم‌هاي مستقل آنتلوپ (Antelope) از روز گذشته (21 آوريل) در شهر لنكستر گشايش يافته و تا چهار روز ديگر به نمايش و بررسي آثار منتخب خود مي‌پردازد.

بنا بر بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي فرهنگي و هنري‌ ايسنا، از وب سايت اختصاصي جشنواره فيلم آنتلوپ به آدرس اينترنتي: www.aviff.com اين رويداد هنري در همه ژانرها و قالب هاي متنوع سينمايي پذيراي فيلم بوده و امسال برپايي دهمين دوره خود را در ايالات متحده پشت سرخواهد گذاشت.

علاوه بر فيلم هاي مستقل، تاكيد ويژه جشنواره فيلم آنتلوپ بر آثار تجربه گرا نيز خواهد بود.

فستيوال آنتلوپ به اختصار (AVIFF) ناميده مي‌شود و فيلمسازان درصورت انتخاب آثارشان بايد نسخه اصلي اين آثار را در قالب نگاتيو به دفتر اين جشنواره ارسال نمايند.

به گزارش ايسنا، در همين مدت (23-21 آوريل) جشنواره فيلم سلول آرت (Cellul Art) كشور آلمان نيز به نمايش فيلم‌هاي كوتاه در دو بخش بين المللي و دانشجويي خواهد پرداخت.

اين جشنواره در شهر جنا پذيراي آثار كوتاه با حداكثر زمان 22 دقيقه مي‌باشد و به شكل رقابتي به نمايش فيلم مي‌پردازد.

تيلو يولريچ مدير جشنواره فيلم سلول آرت نوزدهم فوريه هر سال را آخرين مهلت ارسال فيلم‌هاي متقاضي حضور به دفتر اين فستيوال اعلام كرده است. آدرس وب سايت اختصاصي جشنواره فيلم سلول آرت عبارتست از: www.cellulart.de
 

daeialborz

محروم از فعالیت تجاری
محروم از فعالیت تجاری
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
539
لایک‌ها
26
من سکوت می کنم چون نمی دانم چی بگم
فقط این پست را زدم که حرفی زده باشم
لا اله الا الله
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر-همشهری: ابي كورنيش، بازيگر سرشناس استراليايي نقش اصلي فيلم «استاب لس» را بازي مي كند. اين فيلم درام درباره جنگ عراق و مسائل مربوط به آن است.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، فيلم را كيمبرلي پيرس كارگرداني مي كند كه در كارنامه اش فيلم تحسين شده «پسرها گريه نمي كنند» را دارد. قصه فيلم درباره سرباز جواني است كه بعد از پايان خدمت خويش از جبهه جنگ عراق به خانه اش برمي گردد. اما بعد از مدتي دوباره از سوي ارتش فرا خوانده مي شود تا به عنوان نيروي ذخيره به جبهه جنگ برگردد. اين جوان اين بار از حضور در جبهه خودداري مي كند.
فيلمنامه فيلم را پيرس با همكاري مارك ريچارد نوشته است، او هم اكنون در جست وجوي بازيگر جواني است كه نقش سرباز را به او بسپارد. فيلمبرداري فيلم اواخر فصل تابستان آغاز مي شود. پيرس فيلم ضد جنگ خود را براي نمايش در جشنواره هاي بين المللي در سال آينده ميلادي آماده خواهد كرد.كورنيش در دوره گذشته جشنواره بين المللي فيلم كن، درام اجتماعي «سامرسالت» را داشت. اين فيلم هفته آينده نمايش اروپايي و آمريكايي خود را آغاز مي كند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر-همشهری: ژانگ زي يي مي گويد: بازي در فيلم هاي چيني را رها نخواهد كرد. اين بازيگر مطرح سينماي چين قصد دارد در كنار حضور در پروژه هاي بين المللي، همكاري با هنرمندان سرزمين مادري خويش را نيز ادامه دهد.
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فوسينما، زي يي (كه هفته قبل نامش به عنوان يكي از اعضاي هيأت داوران جشنواره بين المللي فيلم كن ۲۰۰۶ اعلام شد) در دو سال گذشته در فيلم هاي غيرچيني همچون «ساعت شلوغي ۲» و «خاطرات يك گيشا» بازي كرده است. وي كه از سوي تهيه كنندگان مختلف بين المللي براي حضور در تعداد بيشتري فيلم خارجي دعوت شده، مي گويد كه در سال جديد حتماً در يك فيلم چيني بازي خواهد كرد.
وي در گفت وگوي جديد خود گفت: «من مي خواهم در فيلم هاي خوب و باارزش بازي كنم؛ فيلم هايي كه ارزش هاي والاي هنري دارند. در اين ارتباط رقم دستمزد پيشنهادي برايم اهميت زيادي ندارد. اگر مي خواستم پولدار شوم خيلي راحت مي توانستم در آمريكا پيشنهادهاي مختلف كاري را قبول كنم. در چند ماه اخير چندين فيلمنامه از كارگردانان چيني دريافت كرده ام، بسياري از آنها را جوانان نوشته اند، خيلي خوشحال مي شدم كه فرصت همكاري با آنها فراهم شود.»
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه ادب و هنر-همشهری: صنعت سينماي هند يكي از محصولات پرسروصدا و پرفروش كلاسيك خود را دوباره سازي مي كند.
اين فيلم «ويكتوريا شماره ۲۰۳» نام دارد كه آشوك كومار نقش اصلي آن را بازي مي كرد.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا اف ام، كمال سادنا، فرزند سادنا بازيگر كلاسيك و مشهور سينماي هند، مبتكر اصلي طرح توليد نسخه دوباره سازي شده فيلم است. او از راهول راوال تهيه كننده و كارگردان هندي براي ساخت نسخه جديد فيلم دعوت به همكاري كرده است. راوال همان هنرمندي است كه هشت سال پيش با فيلم «بيخودي» كمال سادنا را به صنعت سينماي هند معرفي كرد. در اين فيلم پرفروش كاجول هم بازي داشت.
راوال با تأييد اخبار رسانه هاي گروهي، مي گويد: «اما هنوز زمان ساخت فيلم مشخص نيست. مهمترين نكته اين است كه ما بايد فيلمنامه اي داشته باشيم كه با حفظ حال و هواي قصه كلاسيك نسخه اصلي با شرايط امروز و زمان حال هم همخواني داشته باشد. از اين نظر، ما هم اكنون در سخت ترين بخش كار قرار داريم.»
قرار است در نسخه جديد پارش راوال و ام پوري نقش هايي را بازي كنند كه در نسخه اصلي آشوك كومار ويران بازي كردند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
كمپاني هاي معظم هاليوودي سنجيده تر از هر زمان ديگري روي ساخت دنباله بر فيلم هاي موفق شان تكيه مي كنند بازي شيريني كه هاليوودنشان داده است قواعدش را به خوبي مي شناسد
خسرو نقيبي
فروش افتتاحيه فيلم ترسناك۴ كه عالي ارزيابي شده بار ديگر بحث دنباله سازي هاي موفق هاليوود را باب كرده است. هاليوودي ها قهرمانان شان را دوست دارند چرا كه مردم جهان اين مخلوقات را دوست دارند و اين يعني ميليون ها دلار پول؛ براي همين هم آنها هيچ وقت داستان را با يك فيلم به پايان نمي رسانند. در واقع شايد ما نتوانيم براي فيلم هاي مهم و پرفروش سينمايمان دنباله سازي كنيم اما در آن سو استوديوهاي بزرگ هاليوودي راه و رسم اين بازي را خوب بلدند. در هاليوود، اصلاً نمي توان يك فيلم پرفروش را بدون دنباله تصور كرد و چه بسيارند طرح هايي كه اصولاً بر مبناي چند قسمتي ساخته شدن، نوشته شده اند. بازي شيرين دنباله سازي، هر ساله درصد مهمي از اقتصاد استوديويي را به خود اختصاص مي دهد و يكي از اصلي ترين فرمول هاي امتحان پس داده فروش است.
تعداد دنباله هاي امسال البته به نسبت سال هاي قبل كه تعداد دنباله ها فراتر از انگشتان دو دست بود كمتر است، اما كمپاني هاي معظم امسال حتي سنجيده تر از سال قبل پول بيشتري را هم از همين دنباله ها به حساب خود واريز كرده اند.
* * *
در ميان دنباله ها داستان هري پاتر پنجم جدا از ديگران است. توليد 7 فيلم هري پاتر بر اساس 7 داستاني كه رولينگ نوشته يا در حال نگارششان است، يك برنامه استوديويي مدت دار و حساب شده است. كمپاني برادران وارنر اين روزها در حال آماده سازي قسمت پنجم مجموعه است كه كارگرداني اش را هم به يك كارگردان تلويزيون انگلستان يعني ديويد ييتس سپرده است.
شرك 3 اما تنها و تنها در پي موفقيت و محبوبيت خيره كننده قسمت اول و دوم ساخته خواهد شد و برخلاف آثار ديزني كه معمولاً قسمت هاي تازه انيميشن ها راهي كلوپ هاي ويديويي مي شود، اين فيلم دريم وركز هم مستقيماً براي نمايش عمومي ساخته مي شود؛ شرك البته محبوبيتي فراتر از بچه ها دارد تا آن حد كه قسمت قبل سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره كن هم پذيرفته شد. نظرات درباره ساخت قسمت تازه متناقض است اما آنچه اهميت دارد، فروش خيره كننده فيلم هاي قبل است كه ركوردهاي زيادي را جابه جا كرده و در بازار DVD هم موفق بوده. فيلم همچنان از ادي مورفي، مايك مايرز و كامرون دياز براي صداهاي نقش هاي اصلي اش استفاده مي كند.
اسپايدرمن اما محبوبيتش فراتر از سينما ميان خود آمريكايي ها و جزئي از فرهنگ عامه است. در واقع اين قهرمان كتاب هاي كميك استريپ شركت مارول حالا در سينما همان كاري را مي كند كه پيش تر در تلويزيون و قبل از آن در بازار كتاب انجام داده و كارگرداني سام ريمي كه نگاهي كاملاً شيفته وار و بي چالش به اين قهرمان دارد، كاملاً به مذاق مخاطبان هم خوش آمده؛ اسپايدرمن سوم البته و احتمالاً فروش افتتاحيه قسمت نخست كه ركورد فروش افتتاحيه يك فيلم در تاريخ آمريكاست- را نخواهد داشت اما به هر حال فيلم و سوژه كاملاً پول پاروكن هستند. توبي مك گوآير و كريستن دانست در اين قسمت تازه ديگر ستاره هايي تمام عيار و محبوبند كه خودشان مي توانند تضمين فروش فيلم بعدي هم باشند.
* * *
سال هاي آغازين هزاره جديد اما بهشت دنباله سازي بود هرچند حاصلش آن قدرها هم خوشايند نبود. سه سال پيش دو ماتريكس به صورت پياپي بر پرده رفتند كه هرچند فروش هاي معقولي داشتند اما شكست هاي هنري شان چيزي نبود كه بتوان آن را كتمان كرد. مردان ايكس 2 هم گيشه موفقي داشت هرچند در پايان سبب شد برايان سينگر از كارگرداني كل قسمت هاي بعدي پروژه كنار بكشد و حالا مردان ايكس 3 با كارگرداني ديگر روانه پرده مي شود. در اين دو سه سال حتي فيلم هايي به مراتب قديمي تر هم در تب دنباله سازي صاحب دنباله شده بودند. ساخت سومين قسمت ترميناتور پس از گذشت بيش از 10 سال نشان از اين موضوع داشت؛ اما بودند قهرماناني كه در گيشه آن قدرها هم موفق نبودند و باعث فروكش آن تب شدند. از اين جمله بود قسمت دوم تامب رايدر يا همان مهاجمين مقبره كه حتي از نام لارا كرافت هم در عنوانش بهره گرفت اما نتيجه بخش نبود و همين طور فرشتگان چارلي 2 كه به مذاق طرفداران بخش اول خيلي خوش نيامد. آن هجوم عجيب كمپاني ها به دنباله سازي در دو سه سال قبل كه گاه ضررهاي هنگفتي را سبب شد، اصلي ترين دليل حسابگري اين يكي دو سال كمپاني ها هم محسوب مي شود. حسابگري هوشمندانه اي كه خيلي چيزها را به نفع استوديو ها رقم زد.
* * *
جز آن سه فيلم ابتدايي كه بر مبناي سه كاراكتر ويژه و فانتزي خلق شده بودند، فيلم هاي رئال تري هم بودند كه در دنباله سازي موفق نشان دادند. از اين جمله سال قبل قسمت هاي دوم دو فيلم محبوب قانونا بلوند و خاطرات پرنسس روي پرده رفت كه فروش هاي خوبي هم داشتند. مجموع فروش همه اين آثار كه رقمي ميلياردي است، نشان مي دهد **** استوديويي تا چه حد به كارهايي از اين دست احتياج دارد و اصلاً چگونه يك اسطوره، قهرمان يا كاراكتر ويژه شكل مي گيرد تا اين اقتصاد سرپا بايستد.
همشهری
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
فيلم هاي اخير سينماي جنگ نگاهي نو به ماجراها دارند؛ نگاهي كه تا حد زيادي مي خواهد وقايع گذشته را به اتفاقات امروز متصل كند

بزرگمهر كياني- اين تصوير تاريخ است. برخلاف آنچه چندروز پيش در همين صفحه نوشتيم كه سينماي اين روزهاي اروپا از تاريخ براي سرگرمي سازي استفاده مي كند حالا دو نمونه از روي ديگر سكه داريم. فيلم هايي كه هردو تصويرگر دو اتفاق واقعي از جنگ هستند ولي سينما در يكي چنان جاريست كه فيلم را تبديل به اتفاقي چندمليتي در سينماي اروپا كرده و دومي چنان بي روح است كه تنها قرار است مستندنمايي اش به رخ تماشاگر كشيده شود.
كريسمس مبارك در جشنواره فجر امسال به نمايش درآمد و احتمالا در چندماه آينده روي پرده سينماهاي پايتخت هم خواهد رفت. فيلمي كه جايزه فيپرشي (اتحاديه منتقدان) را دريافت كرده و نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم خارجي اسكار و گلدن گلاب و جايزه بهترين فيلم مراسم سزار (اسكار اروپايي) بوده است. چند ماهي از آغاز جنگ جهاني اول نگذشته و سربازاني كه اميدوار بودند شب كريسمس را در كنار خانواده خود بگذرانند با اين حقيقت روبرو شده اند كه جنگ به زودي تمام نخواهد شد. امراي ارتش هاي آلمان و فرانسه نيز به اين حقيقت وقوف دارند، بنا بر اين تصميم گرفته اند تا با ارسال كاج و نوشيدني براي سربازان خط مقدم جبهه روحيه آنان را تقويت كنند. نيكولاس اشپرينك خواننده تنور آلماني نيز در خط مقدم حضور دارد و نامزدش آنا سورنسن خواننده اپرا با توسل به افراد عالي رتبه ارتش اجازه مخصوص گرفته تا به ملاقات او در خط مقدم برود. ستوان اوده برت فرمانده سربازان فرانسوي نيز كه همسر آبستن و ديگر اقوامش در ناحيه اشغال شده توسط آلماني زندگي مي كنند، نيز از سوي ژنرال فرمانده اش تحت فشار گذاشته شده تا بعد از شب كريسمس خط مقدم و گردان خود را رها كرده و فرماندهي يك گردان توپخانه را در نقطه اي كم خطرتر بر عهده بگيرد. آنا سورنسن به نزديكي خط مقدم جبهه مي رسد. در يك عمارت قديمي فرانسوي كه به اشغال ارتش آلمان درآمده، نيكولاس انتظار او را مي كشد. اما شب هنگام آن دو تصميم مي گيرند به جاي آواز خواندن براي ژنرال هاي آلماني به خط مقدم رفته و در كنار سربازان آواز بخوانند. آواز خواندن آنها براي سربازان آلماني كه بلافاصله با نواي ني انبان سربازان گردان اسكاتلندي همراهي مي شود، زمينه ساز تصميم فرماندهان سه گردان متخاصم براي آتش بس موقت و جشن گرفتن زادروز مسيح در كنار همديگر مي شود. فرداي آن شب هنوز آتش بس ادامه دارد و هيچ كدام از طرفين بعد از گذراندن آن شب حاضر به تيراندازي به سوي يكديگر نيستند. بنا بر اين آن روز را به تدفين اجساد كه در ميانه ميدان جنگ رها شده بود، مي گذرانند. اين آتش بس با تصميم هورستماير فرمانده آلماني داير بر مطلع ساختن سربازان فرانسوي و اسكاتلندي از حمله توپخانه به مواضع آنها و در نتيجه پناه گرفتن متفقين در سنگرهاي آلماني امتداد مي يابد و سپس با مقابله به مثل اسكاتلندي و پناه گرفتن سربازان آلماني در سنگرهايشان تلافي مي شود. اما به زودي خبر به امراي ارتش هر سه طرف مي رسد و خشم آنها را برمي انگيزد، زيرا آنها خواستار چنين آتش بسي نيستند...
جنگ جهاني اول تا امروز به عنوان خونين ترين جنگ تاريخ بشري شهرت ناميمون خود را حفظ كرده است. جنگي كه حتي تا يك روز قبل از شروع آن بسياري از سياستمداران به وقوع آن باور نداشتند. اما زماني كه شروع شد و سال ها به طول انجاميد، چرخشگاه بزرگ ترين تحولات در قرن بيستم شد. فاتحان و شكست خوردگان اين جنگ كم و بيش به يك اندازه از صدمات جنگ سهم بردند. امپراطوري هاي بزرگ اروپايي از هم پاشيد و كشورهاي تازه اي متولد شد تا سي سال بعد يكي از معاهده هاي ظالمانه پايان اين جنگ- معاهده ورساي- زمينه ساز بروز جنگ جهاني تازه تري باشد. كريسمس مبارك فرياد صلح خواهي است. كريسمس مبارك دعوت از انسان ها- البته در مقياس كوچك اروپايي ها- براي يافتن نكات مشترك انساني است تا در سايه آنها به يك آتش بس دايم برسند. در اين فيلم نكته مشترك؛ مذهب و آئيني مذهبي است. او با انتخاب يك فرمانده يهودي آلماني كه كريسمس براي او مفهومي ندارد، اما روح انساني حاكم بر آئين او را نيز جذب خود مي كند و فرداي آن روز در حركتي شجاعانه به اشپرينك- كه تا آن شب از او نفرت داشت- پيشنهاد مي كند تا دير نشده به همراه آنا به خطوط دشمن پناهنده شود، چون عنقريب به عنوان يك فراري دستگير و زنداني خواهد شد. كريسمس مبارك پيام ديگري نيز دارد: عشق مي تواند بر هر چيز پيروز شود؛ عشق به همنوع، عشقي مانند عشق آنا و نيكولاس كه ترجيح مي دهند در اسارت دشمن در كنار هم باقي بمانند.
اما حمله بزرگ قرار است اثري مستندنما باشد. داستان در سال 1945در فيليپين اتفاق مي افتد. ارتش ژاپن كه شكست را نزديك مي بيند، تصميم گرفته تا تمامي اسراي جنگي را قتل عام كند. ارتش آمريكا كه از اين تصميم باخبر شده، سرهنگ دوم موچي و گردان رنجرهاي او را براي نجات 500 سرباز و افسر آمريكايي كه در اردوگاه كاباناتوآن اسير هستند، به منطقه اعزام مي كند. نيروهاي سرهنگ موچي فقط پنج روز مهلت دارند تا اسرا را آزاد كنند، در غير اين صورت همگي آنها به دست فرمانده رواني بازداشتگاه كشته خواهند شد. سرگرد گيبسون، ارشد اسرا، كه به منظور آوردن آذوقه به اردوگاه همراه چند اسير ديگر براي بيگاري به شهر برده شده، باخبر مي شود كه نامزدش مارگرت اوتينسكي با كمك نيروي مقاومت محلي در صدد كمك به رنجرها است، تا اسرا هر چه زودتر آزاد شوند. اما نيروهاي اطلاعاتي ژاپن همكاران مارگرت را دستگير مي كنند و او مجبور به فرار مي شود. سرگرد گيبسون نيز كه به شدت بيمار است از اسرا مي خواهد تا با تصميم هاي عجولانه براي فرار بهانه به دست فرمانده بازداشتگاه ندهند. اما سروان ردينگ مي گريزد و فرمانده ژاپني ده نفر را به همراه ردينگ جهت عبرت سايرين اعدام مي كند. سرانجام رنجرها به اردوگاه مي رسند و در نبردي شبانه ژاپني ها را از پا در آورده و تمامي اسرا را آزاد مي كنند. رنجرها با دادن دو كشته بزرگ ترين عمليات نجات تاريخ ارتش آمريكا را با موفقيت به پايان مي رسانند. اما سرگرد گيبسون بعد از آزاد سازي اردوگاه به خاطر بيماري شديدش جان خود را از دست مي دهد.
حمله بزرگ هر چقدر هم روايت تاريخي مستندي از بزرگ ترين عمليات نجات نظامي باشد [كه در طول فيلم روي اين مستند بودن به شدت تاكيد مي شود]، فيلمي ديرهنگام است كه هيچ نشاني از نبوغ كارگردانش- جان دال- به همراه ندارد. فيلم را در رده اكشن ارزيابي كرده اند، اما صحنه هاي درگيري شبانه آن در مقايسه با فيلم هايي چون نجات سرباز رايان يك ترقه بازي بيش نيست و از همه بدتر پيرنگ عاشقانه آن- رابطه سرگرد گيبسون و مارگرت اوتينسكي- كه كمكي به پيشبرد قصه نمي كند و تنها محملي است براي افزايش بار ملودراماتيك قصه كه مثلاً در تضاد با رفتار خشونت بار و بهتر بگويم جلادانه سربازان و افسران ژاپني رنگي انساني و پذيرفتني به قصه بدهد. فيلم تقريباً هيچ قهرماني ندارد و مانند بسياري از فيلم هاي ارتشي/جنگي اين سال ها سعي دارد تا نتيجه يك كار گروهي نظامي را به نمايش بگذارد؛ كه في النفسه چيز بدي نيست. اما، فيلم را نجات نمي دهند و فقط باعث بي تابي تماشاگر شده و كاري مي كند تا از تماشاي ادامه ماجراهاي فيلم چشم بپوشد. استعدادهاي بازيگراني چون بنجامين برات، مارتون چوكاس و جوزف فاينس تماماً به هدر رفته و از همه اسفبارتر چشمه ذوق سازنده آثاري چون مرا دوباره بكش و رد راك وست است كه در طول چند سال قبل اندك اندك با ساختن فيلم هايي چون حمله بزرگ مي رود كه بخشكد. حمله بزرگ كه با حمايت ارتش آمريكا و سرمايه اي 70 ميليون دلاري ساخته شده، در نمايش عمومي اش تنها يك هفتم بودجه خود را بازگردانده، و همين مي تواند نشان دهنده از دست رفتن سرمايه و زمان سنجي غلط سازندگان حمله بزرگ باشد. اتفاقي كه ستايش هاي منتقدان باج بگير و مزدبگير آمريكايي هم نتوانسته مانع آن و ترغيب مردم براي تماشاي اين فيلم شود.
همشهری
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
كارگردان: جان جونز. فيلمنامه: ديك كلمنت، ايان له فرانيز بر اساس رماني از رابرت هريس. بازيگران: دانيل كريگ، يكاترينا ردنيكووا، گابريل ماچت، يروانت آرزومانيان، والري چرنياك، آوانتديل ماخارادزه، لف پريگنوف، الكسي دياكوف، كنستانتين لاوروننكو، كلوديا هريسن. محصول 2005 انگلستان.
فلوكه كلسو، يك استاد زبردست تاريخ، كه براي سخنراني به مسكو سفر كرده است، پس از اتمام سخنراني اش درباره گشوده شدن آرشيوهاي شوروي و مشخص تر شدن حقايقي از آن دوران و شخص استالين با پيرمردي روبرو مي شود كه ادعا مي كند راننده بريا و يكي از شاهدان مرگ استالين بوده است. پيرمرد ادعا مي كند كه بريا اولين كسي كه به بالين استالين متوفي حاضر شده- دفتر خاطرات او را در زير خاك مدفون كرده، دفتري كه مي تواند سرنوشت روسيه امروز را تغيير دهد. كسلو كه در آستانه بازگشت به كشورش قرار دارد، تصميم مي گيرد تا در روسيه مانده و دفتر خاطرات را بيابد. اما پيرمرد كشته مي شود و كلسو نيز توسط مامورين اطلاعاتي تهديد مي شود و بايستي روسيه را ترك كند. اما كلسو كه رد زينايدا- دختر پيرمرد- را يافته، به ملاقات او مي رود و دفتر خاطرات استالين را پيدا مي كند. اما اين تنها آغاز ماجراست. دفتر خاطرات به وجود همسري اشاره مي كند كه استالين از او صاحب پسري شده و بعد از مرگ پدر توسط امراي وفادارش پنهان شده و در زمان مقتضي بايد ظهور كرده و جاي او را بگيرد. كلسو و زينايدا به همراه خبرنگاري آمريكايي به راه مي افتند تا رد اين پسر را در شهر آرخانگل بيايند. چون شواهدي در دست است كه دولتمردان و سرمايه داران روس تصميم گرفته اند تا موجبات رسيدن فرزند استالين به قدرت را فراهم كنند.
آرخانگل كه ابتدا به قصد نمايش در قالب فيلمي دو قسمتي در تلويزيون ساخته شده و احتمالاً زمينه ساز انتخاب دانيل كريگ براي نقش جيمزباند نيز بوده، يك فيلم جاسوسي خوش ساخت و روزآمد است كه به وقايع جاري در سرزمين دشمن پيشين جهان آزاد- شوروي- مي پردازد. فيلم در واقع بازتاب هراس هاي جهان سرمايه داري از ظهور يك ديكتاتور جديد براي طبقه پرولتارياست كه مي تواند منجر به خلق ابرقدرتي تازه شده يا زمينه ساز اتحاد مجدد جمهوري هاي كوچك و بزرگ بعد از فروپاشي شود. در چنين وضعيتي بديهي است كه براي بسياري از روس ها قضاوت كردن درباره رفتار استالين چندان خوش آيند نيست و مقام قدسي او به عنوان يك **** هنوز در قلب بسياري زنده است. اين كه در گولاگ ها چند ميليون نفر مرده اند براي چنين كساني مهم نيست، آن چه مهم است كمك استالين به برقراري و استحكام حكومتي است كه تا سال ها بعد توانست تفوق خود را به عنوان يك ابرقدرت حفظ كند!
بديهي است كه دنياي غرب نيز چندان دلخوشي از اين اردوگاه چپ نداشته و با توليد فيلم هايي مختلف در ژانرهاي متفاوت- مخصوصاً جاسوسي و اكشن- به جنگ آنها برود. بارزترين نمونه توليدات صاحبان اين ديدگاه سري جيمز باند در انگلستان است كه آرخانگل نيز توليد همين كشور است و نشان مي دهد كه هنوز جنگ با دشمن پيشين تمام نشده و هر لحظه امكان دارد ميراث داران شان قد علم كنند و خواستار به هم پيوستن جمهوري هاي درب و داغاني بشوند كه روزگار خوبي ندارند.
جان جونز كارگردان آرخانگل از نام هاي قابل اعتناي تلويزيون انگلستان است كه تاكنون فيلم هاي معروفي چون انگشت اديت، شك و خاطرات آلن كريك را ساخته است . او با كارگرداني قسمت هايي از سريال Cold Feet در 1998 و نامزدي اش در مراسم بافتا به عنوان كارگرداني تازه كار و خوش قريحه شناخته شد. جونز در سال 2004 جايزه بهترين كارگرداني را براي قسمت دوم خاطرات آلن كريك به دست آورد. آرخانگل كه آخرين فيلم او به شمار مي رود، نمونه اي مثال زدني از وفاداري به سنت رمان هاي جاسوسي بريتانيايي- از نوع جان لوكاره- است. حاصل كار او در زمينه ديداري/شنيداري به عنوان شاگرد خوب مكتب فيلمسازان انگليسي اين ژانر پذيرفتني است و مي تواند تماشاگر را تا پايان با خود همراه كند. تعليقي كه جونز در چشم اندازهاي يخ زده روسيه و شهر آرخانگل [با تلفظ انگليسي اش آرك انجل، يعني ملك مقرب] خلق مي كند، اصلاً كاذب نيست؛ حتي اگر بر اساس شايعه وجود فرزند استالين شكل گرفته باشد. ماجراهاي كلسو- جاسوس ناخواسته- بيشتر به جستجويي براي يافتن جام مقدس شبيه است [خواهش مي كنم به اينديانا جونز فكر نكنيد] و اغلب مولفه هاي آشناي چنين قصه اي را با خود دارد. يقين دارم كه هنوز اسناد بسيار و رازهاي بسيار از دوران حكومت استالين و ديگر رهبران شوروي افشا نشده باقي مانده است، و حتماً با گذشت سال ها هاله اطراف اين رازها اندك اندك محو شده و جهانيان با چهره واقعي حكومت كشور شوراها روبرو خواهند شد. با اين حال تا آن روز مي توانيد با تماشاي آرخانگل آبي بر آتش كنجكاوي خود بنشانيد. چون در سال هاي اخير كمتر فيلم جاسوسي استخوان داري در حد و اندازه آرخانگل ساخته شده است.
همشهری
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
فيلم مستند" رئيس‌جمهور ميرقنبر"
در پنجمين دوره از فستيوال بين‌المللي فيلم ترايبكا


پنجمين دوره از فستيوال بين‌المللي فيلم ترايبكا چهار روز ديگر آغاز به كار مي‌كند . رابرت دنيرو، جان روزنتال و مارتين اسكورسيزي از بنيان‌گذاران اين جشنواره در سال 2002 مي‌باشند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) فيلم مستند « رئيس‌جمهور ميرقنبر» ساخته محمد شيرواني، آخرين فيلم ايراني است كه به بخش showcase (فيلم‌هاي برجسته فستيوال جاي ديگر) راه پيدا كرده است.

اين فيلم در اوايل 1383 فيلمبرداري شده و در اواخر همان سال از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با 2 اصلاحيه موفق به دريافت پروانه نمايش شده است.

اين فيلم در 15 فستيوال جهاني تا به حال به نمايش درآمده است ازجمله « لوكارنو سوئيس، ياماگاتا ژاپن، 3 قاره نانت فرانسه، انگليس، هلنيسكي فنلاند، پوپولي ايتاليا، رتردام هلند و.... همچنين رئيس‌جمهور ميرقنبر جايزه برترين مستند آسيا را در جشنواره ياماگاتا ژاپن دريافت كرده است.

فتسويال ترايبكا شامل بخش‌هاي مسابقه بين‌المللي فيلم‌هاي بلند، بخش مسابقه مستند، بخش مسابقه فيلم‌هاي آمريكايي، مسابقه مستندهاي آمريكايي، بخش فيلم‌ها آرشيوي، بخش فيلم‌هاي خانوادگي، ... است

از سينماي ايران، ماني حقيقي با فيلم « كارگران مشغول كارند» در بخش مسابقه فيلم‌هاي بلند ، عباس كيارستمي با « جاده» در بخش فيلم‌هاي كوتاه و سيف‌الله صمديان با فيلمي مستند در جشنواره حضور دارند.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
رسول صدرعاملي:
هنوز، بسياري از مديران متوجه قابليت هاي "سينما" در فرهنگ سازي نيستند




رسول صدرعاملي، كارگردان و تهيه كننده سينماي ايران گفت: برگزاري جشنواره فيلم خاص باعث توجه مردم نسبت به نيازهاي بيماران خاص خواهد شد .

به گزارش ايسنا، صدرعاملي گفت: جاي خالي برگزاري چنين جشنواره اي به شدت در سينماي ايران حس مي شد.

او گفت: اگرچه سينما ابزار بسيار موثري درفرهنگ سازي براي پيش گيري ودرمان بيماري هاي خاص و صعب العلاج است ولي بسياري از متوليان و مسئولان اين حوزه ها ، متوجه اهميت سينما درجلب توجه عمومي و آگاهي بخشي نيستند.

تهيه كننده فيلم عروسك فرنگي گفت: البته متاسفانه در سينماي ايران نيز تاكنون به طور مشخص به موضوع بيماري هاي خاص پرداخته نشده است اگرچه قابليت هاي فراواني درسينماي ايران دراين زمينه وجود داشته است.

وي ادامه داد : بايد تلاش شود تا نظر بخش هاي دولتي و تشکل هاي مردمي به مسائل خاص درماني و اجتماعي بيماران خاص با برگزاري اين جشنواره جلب شده و آگاهي هاي علمي و اجتماعي جامعه ايران رادر اين زمينه بالا رود.

وي تاكيد كرد : متاسفانه عامه مردم اطلاع درستي از بيماري خاص و بيماران صعب العلاج ندارند درحاليكه ما بوسيله سينما مي توانيم اين معضل را برطرف كنيم .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
محمد علي طالبي كارگردان سينماي كودك كه چندي قبل پروانه ي ساخت فيلم جديدش «يك ذره اميد» را دريافت كرده بود،ساخت اين پروژه را تا فصل پائيز و زمستان آينده به تعويق انداخت و بزودي فيلمبرداري «ستاره» را براي نمايش در جشنواره كودك اصفهان آغاز خواهد كرد.

طالبي درگفتگو با خبرنگارهنري‌ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: فيلم‌نامه «يك ذره اميد» را به دليل اينكه فصل داستان آن مربوط به پائيز و زمستان است، به تعويق انداختيم وبا ارائه درخواست پروانه ساخت به وزارت ارشاد براي فيلم «ستاره» قصد دارم اين فيلم را جلوي دوربين ببريم تا براي جشنواره كودك اصفهان آماده نمايش شود.

وي همچنين درادامه گفت: طبق صحبتهايي كه انجام شده است اين هفته پروانه ساخت خواهيم گرفت و در مرحله بعد با بنياد سينمايي فارابي وارد مذاكره خواهيم شد تا امكاناتي در اختيار ما قرار دهند.

كارگردان«شهر موشها» معتقد است: ساخت فيلم براي كودك و نوجوان نياز به حمايت دولتي و ارگاني دارد چون بخش خصوصي در اين بخش كمتر سرمايه‌گذاري مي‌كند.

فيلم نامه «ستاره» كه توسط شيرين بينا و محمد علي طالبي به نگارش در آمده است درباره دختر نوجواني است كه پدر و مادر خود را از دست مي‌دهد و در تلاش است كه از برادر كوچك خود حمايت كند.

طالبي گفت:عمده بازيگران اين فيلم نوجوان هستند و دختر نقش اول فيلم كه در مرحله انتخاب است يكي از ويژگي‌هايش اين است كه بايد موتور سواري ياد داشته باشد.

كارگردان «تيك تاك» در ادامه تاكيد كرد:تمام تلاش ما اين است كه «ستاره» فيلم جذاب براي نوجوانان بشود و درعين حال مسائل و ارزشهاي هنري نيز در آن لحاظ شود، يعني صرفا فيلم گيشه‌اي مدنظر نيست.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
منيره حكمت كارگردان سينماي ايران در حال تدارك دومين فيلم خود است كه هنوز عنوان آن قطعي نشده است تاكنون حضور هديه تهراني پگاه آهنگراني و مريم بوباني دراين فيلم قطعي شده است
موضوع اين فيلم درباره ايران ورابطه سه نسل ايراني است وبه گفته حكمت مي توان اين فيلم را فيلمي دانست كه به هويت تاريخي ي پردازد.
فيلمنامه اين فيلم براساس طرحي از حكت توسط خوداوونغمه ثميني در حال نگارش است
بامدادفيلم تهيه كننده فيلم حكمت است


tehrani1145710985big.jpg
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
جمعي از رزمندگان دوران دفاع مقدس با تهيه طوماري، اعتراض شديد خود را نسبت به فيلم «به نام پدر» ساخته ابراهيم حاتمي كيا و برگزيده شدن آن در جشنواره فجراعلام كردند
در اين اعتراض، از اين‌كه شخصيت جوان فيلم با بازي گلشيفته فراهاني به عنوان نماينده غير واقعي نسل سوم انقلاب اسلامي، به صراحت و يا با كنايه دوران هشت سال دفاع مقدس را زير سوال برده ،انتقاد شده است
به گزارش سايت سينماي ما دربخشي ديگراز اين اعتراضيه آمده است: «از طرفي به تصوير در آوردن نقش انفعالي براي آن رزمنده دوران غرور آفرين با بازيگري آقاي پرستويي، نه تنها نمي تواند آن‌چنان كه بايد از سابقه پرافتخار آن دوران دفاع نمايد بلكه از آن پشيمان نيز به نظر مي‌رسد
حال آن‌كه نسل سوم انقلاب آماده دفاع از ارزشهاي جنگ تحميلي هستند و از سويي ديگر بسياري از رزمندگان آن دوران، همچنان به گذشته خودمي بالند.»
درانتهاي اين اعتراضيه كه در روزنامه سياست روز در شماره 31فروردين منتشر شده اين طور آمده است: ما مصرانه مي خواهيم كه ابدا به تشويق و حمايت از اين‌گونه فيلم‌هاي ضدارزشي نپرداخته و اجازه اكران آن را در آينده ندهند.


benamepeder1145609998big.jpg
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
احمد رضا درويش، ابتداي تابستان فيلم تازه اش را جلوي دوربين خواهد برد. اين فيلم با همكاري سازمان گسترش و نوسازي وزارت صنايع و معادن و شركت خودرو سازي سايپا توليد مي شود.
گويا فيلم تازه درويش همانند آخرين ساخته اش دوئل جز پر خرج ترين آثار سينماي ايران خواهد بود.
لازم به ذكر است، فيلم دوئل با هزينه حدود يك ميليارد و 500 ميليون تومان ساخته شد كه حدود 700 ميليون تومان در گيشه فروش داشته است.
براساس اين گزارش، اكثر عوامل توليد "دوئل" ، درويش را در كار تازه اش همراهي مي كنند.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
عملكرد خانه سينما در سال 1384 از نگاه مديرعامل خانه سينما


سيد ضياءهاشمي مديرعامل خانه سينما در پايان سال 84 به سوالات مختلفي پيرامون عملکرد اين نهاد صنفي در سال 84 پاسخ داد و از برنامه‌هاي مجمع اصناف سينماي ايران براي سال‌ آينده سينماي ايران سخن گفت.
وي كه پس ازنقدهاي مختلف هنرمندان نسبت به عملكرد خانه سينما مديريت اين تشكل صنفي را برعهده گرفت درابتداي اين گفتگو به خبرنگار هنري ايسنا گفت : انتظاراين بود كه در يك‌ سال، پيش ازآنكه تاكنون اتفاق افتاده است بتوانيم مسائلي را پيش ببريم.
سيد ضياء هاشمي يكي از بحثهاي مهم و جدي را براي سال آينده سينماي ايران،بحث‌ «امنيت شغلي» دانست و گفت: قصد داريم مساله «امنيت شغلي» را از ابتداي سال آينده بطور جدي پيگيري كنيم و برهمين اساس كارتهاي فني و حرفه‌اي و قراردادهاي متحدالشكلي آماده شده است كه به مرور صادر خواهد شد.
وي همچنين يكي از نكات مثبت اين اتفاق را كاهش اختلافات صنفي دانست.
هاشمي در پاسخ به اينكه پيش از اين نيز در مديريت قبلي خانه سينما اين كار تا حدودي انجام شده بود، گفت: حدود 100 نفر در آن دوره كارت صنفي دريافت كردند كه اين روند بعد از مدتي متوقف شد، اما در دوره جديد شيوه اين موضوع تاحدودي تغيير كرده است و درعين حال ما معتقد بوديم كارتهايي كه ارائه مي‌شود بايد در حد و اندازه سينماگران باشد، به همين دليل با مشورت و راهنماي گرافيستهاي مختلف، اين كارت چندي است طراحي شده است و هم اكنون آماده چاپ است.
وي در ادامه، صدوركارت براي 400 عضو ازاعضاي خانه سينما را درابتداي سال آينده در اولويت اين برنامه دانست و گفت:ازابتداي سال جديد به مرور اين تعداد از اعضاء كارت را دريافت مي‌كنند و كد صنفي به تمامي اعضاء ارائه خواهد شد تا آنها نيز به مرور كارتها را دريافت كنند.
مديرعامل خانه سينما ازجمله بحثهاي مهمي كه از ابتداي حضورش در خانه سينما پيگيري كرده است را بحث اصلاح ساختاراين تشكل صنفي دانست و درپاسخ به اينكه در اين زمينه چه اقداماتي تاكنون انجام شده است مي‌گويد: هدف از انتشار سند راهبردي خانه سينما همان‌طور كه پيش از اين نيز اعلام شد،اصلاح ساختاري خانه سينما است‌،اين سند طي چهارماه گذشته‌ آماده شده كه بر مبناي آن، امور را پيش خواهيم برد.
هاشمي درپاسخ به اينكه اصناف در جريان موارد اين سند راهبردي قرارگرفته‌اند، گفت: حجم اين سند زياد است و درعين حال اين سند به ما كمك خواهد كرد تا مواردي از آن را در مسائلي كه لازم باشد به عنوان آيين‌نامه به اصناف ابلاغ كنيم.
هاشمي در ادامه به موارد اصلاحي در خانه سينما طي چند وقت گذشته اشاره كرد و افزود: اشكالات جزيي در بانك فيلم‌نامه وجود داشت كه برطرف شد و بعد از آن بحث شوراي صنفي را پيش‌رو داريم،شوراي فعلي را در حد و اندازه سينماي ايران نمي‌دانيم و معتقديم اين مدل بايد تغييرات جدي پيدا كند و توزيع و نمايش هدف اصلي شوراي صنفي باشد.
وي از تغييراتي در شوراي عالي داوري خبر داد و افزود: يكي از فعال‌ترين شوراها در خانه سينما همين شوراي داوري است و درهمين راستا طرح هاي مختلفي را بررسي كرديم و با وكيل خانه سينما مذاكراتي انجام شده است تا طرح آيين دادرسي با همان تركيب داوران قبلي در شيوه داوري سال جديد شكل بگيرد.
مدير عامل خانه سينما بحث آموزشي را يكي از بحثهاي مهم اين تشكل صنفي دانست و گفت: مديريت خانه سينما از تمامي صنوف درخواست كرده‌است كه برنامه‌هاي آ‌موزشي خود را ارائه كنند چون مديريت براي برگزاري تمامي سيستم هاي آموزشي اصناف آمادگي دارد.
وي در پاسخ به اينكه تاكنون چندين‌بار خبر برگزاري ورك شاپ توسط خانه سينما منتشر شده است اما هيچ‌كدام عملي نشده است گفت: مكان مناسبي براي برگزاري ورك شاپها تا چندي قبل در خانه سينما آماده نبود اما چندي است ،اين مكان ‌آماده شده است.
هاشمي در ادامه افزود: اولين برنامه‌هاي آموزشي خود را در زمينه مديريت توليد، سالنهاي نمايش ومديران تداركات را در دست داريم وهمچنين اميدواريم اواخر فروردين ماه ورك‌شاپ ويژال افكت را در خانه سينما برگزار كنيم.
وي درادامه گفتگو از تغييرات جدي درآكادمي داوري جشن خانه سينما خبر داد و گفت: بلافاصله بعد از برگزاري جشن سينما، اولين جلسه ستاد برگزاري هيات رئيس آكادمي تشكيل شد و در آن جلسه مصوب شد كه فيلمهايي كه اكران عمومي نشده‌اند در جشن سينما شركت نكنند و حتما فيلم‌ها بايد از اكران گذشته باشند. برهمين اساس كارتهاي جديد آكادمي در اختيارتمامي اعضاء قرارگرفت و امكان تماشاي فيلمها توسط آنها در شش سالن سينمايي تهران فراهم شده است ودرعين حال پيش بيني شده است كه اگر اعضاء شرايط تماشاي فيلمها را در سينماهاي مذكور پيدا نكردند، طبق برنامه نمايشي كه در خانه سينما اتفاق خواهد افتاد فيلمها را بتوانند تماشا كنند. در نهايت آراي اعضاء آكادمي درمرداد سال‌ آينده جمع‌بندي خواهد شد.
وي در توضيح اين شيوه گفت: هم اكنون تمامي اعضاء آكادمي به فيلم نظر مي‌دهند و براي آراي (خوب،بد،متوسط، ضعيف) هر كدام 5 امتياز در نظر گرفته شده است كه در جمع‌بندي اين امتيازها، آراي اصلي منتشر خواهد شد درنتيجه خيلي نظرات صنفي و شخصي افراد دخالت نخواهد داشت.
وي تعداد اعضاء آكادمي جشن خانه سينما را220 نفراعلام كرد، كه بيشترين آنها را كارگردانها را تشكيل مي‌دهند و در ادامه افزود: در صنفهاي ديگر، حداقل بين 8 نفرمتغيير است، چون معتقديم كارگردانان درچند رشته همزمان مي‌توانند نظر بدهند.
وي همچنين‌ اظهاراميدواري كرد: نتايج داوري اين دوره از جشن خانه سينما نسبت به دوره‌هاي پيشين متفاوت باشد.
سيدضياء هاشمي پيرامون شرايط اتحاديه ي تهيه كنندگان و عدم شركت برخي تهيه كنندگان در اين تشكل صنفي در پاسخ به اينكه در اين شرايط خانه سينما براي بهبود اوضاع دخالتي نخواهد كرد گفت:مابنا نداريم در امور صنفي اصناف دخالت كنيم بنابراين تازمانيكه معضل،معضل فراگير نباشد و به منافع مختلف سينما صدمه نزند، سعي خواهيم كرد دخالت نكنيم، در غير اينصورت قطعا از تمامي امكانات استفاده خواهيم كرد و نخواهيم گذاشت، وضعيت بدتر شود.
وي با تاكيد براينكه فضاي فرهنگي حاكم بر اتحاديه بايد تغيير كند، در ادامه تصريح كرد:تا كنون فعالت اتحاديه براي هيچ تهيه‌كننده‌اي مفيد نبوده است وتمام شوراهايي كه به هر شكل بوجود آمده‌اند، فقط براي منافع تعداد محدودي شكل گرفته است كه اين معضل اساسي است.
هاشمي معتقد است‌:توزيع و توليد اتحاديه تهيه كنندگان بايد ازهم جدا شود چون توزيع از ديدگاه ما، سازمان متفاوتي است كه نبايد در اتحاديه تهيه‌كنندگان تعريف شود.
وي به پيشينه اين بحث اشاره كرد و افزود: از سال 76 كه اين بحث بوجود آمد و اظهارنظرهاي متفاوتي از سوي افراد مختلف مطرح شد، تعداد زيادي از دست‌اندركاران سينما براين موضوع تاكيد داشتند كه اتحاديه چون دو بخش توزيع وتهيه را در كنار هم دارد به هيچ كدام از اين دو بخش به شكل درست نمي‌توان توجه كند، به همين دليل بعد ازگذشته 10 تا 12 سال حركت مثبتي، تا به امروز از سوي اتحاديه دربخش تهيه‌كنندگي اتفاق نيفتاده است.
هاشمي از جمله بحثها و نكات مورد توجه در بخش تهيه‌كنندگي را بحث برگزاري ورك‌شاپها و حضور بين‌المللي سينماي ايران،بازار بين‌المللي ومسائلي از اين نوع دانست كه تا كنون از سوي اتحاديه به آن توجه نشده است. درحاليكه براي سطح ارتقاء دانش فرهنگي اعضاء اين تشكل صنفي بايد برنامه داشته باشند.
وي معتقداست: با جداسازي دو بخش تهيه وتوزيع،هر كدام از اين دوبخش شرايط مناسبي پيدا خواهند كرد چون هر دو بخش توسط تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان مورد توجه قرار مي‌گيرد به عنوان نمونه زمانيكه اتحاديه تهيه‌كنندگان به توزيع فكر نكند، قطعا موانع توليد تغيير خواهد كرد.
مدير عامل خانه سينما درباره مكان جديدي كه طبق توافق با شهرداري قرار بوده است به جاي باغ مستوفي در اختيار خانه سينما قرار بگيرد گفت: بعد از توافقي كه با شهرداري صورت گرفت، تاكنون چند مكان را به ما معرفي كردند كه ما آنها را مناسب تشخيص نداديم، اما همچنان اميدوار هستيم تا قبل از پايان سال مكان مناسبي در اختيار خانه سينما قرار بگيرد.
وي همچنين ضمن اشاره به جلسه‌اي كه هنرمندان با شهردار تهران داشتند، در ادامه تصريح كرد: در اين جلسه به توافقاتي رسيديم كه جاي اميدواري وجود دارد كه براي سال آينده به سالنهاي نمايش مجهزي دست پيدا كنيم.
وي گفت: قرار است بخش خصوصي در اين ميان فعال شود و خانه سينما تنها به عنوان ناظر،نه مجري طرح حضور داشته باشد.
هاشمي اطلاعات دقيق‌تر پيرامون اين طرح را به زمان عملي شدن آن منوط كرد واظهاراميدواري كرد: تعدادي از اين طرحها تا قبل از پايان سال به تصويب برسد تا هر چه زودتر كلنگ يكي از آنها زده شود.
وي ويژگي اين طرحها را گران قيمت نبودن اجرا آن دانست و گفت: سريع آماده مي‌شود و ازاين شيوه دردنيا براي ساخت سالن بسيار استفاده شده است.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
خسروسينايي كارگردان پيش كسوت وقديمي سينماي ايران كه فيلم گفت وگوبا سايه آخرين ساخته او محسوب مي شود، از اهالی مطبوعات گلایه کرد و گفت : «در جشنواره فیلم فجر اخیر، برخی از منتقدان در حالی که به فیلم های سرگرم‌كننده دو سه ستاره می دادند فیلم "گفت و گو با سایه" من را که درباره صادق هدایت است، بی ارزش ارزیابی کردند. به آنها اعلام می کنم ارزش این مستند اجتماعی ادبی را 30 سال بعد درک خواهید کرد. اين يك اثر اجتماعي ادبي است كه سال‌هاي سال باقي خواهد ماند.»
سینایی در ادامه اظهار تاسف کرد : «فرهنگ تصویر در ایران وجود ندارد، در فقدان چنین فرهنگی هنوز نمی دانیم که باید توقع مان از فیلم های مستند با توقع مان از فیلم داستانی و نیز سرگرم کننده متفاوت باشد.»
سينايي قصددارد تابستان امسال فيلمبرداري جديدترين ساخته خودرا درجنوب كشور آغاز كند .
اين فيلم كه گويا عنوان موقت نسل خاكستر نام دارد داستان آن درزمان جنگ روي مي دهد
به گزارش سينماي ما دو فيلمنامه ،يكي مورد قبول سينايي وديگري مورد تاييد تهيه كننده فيلم است كه يكي از فيلمنامه ها براي ساخت انتخاب خواهد شد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
فرهادى و اجراى يك نمايش

گروه فرهنگ و هنر- امسال بشدت درگير نگارش فيلمنامه هستم و ترجيح مى دهم اگر فراغتى حاصل شد در عرصه تئاتر فعاليت كنم و نمايشى را روى صحنه ببرم.
اصغر فرهادى كارگردان فيلم چهارشنبه سورى كه روزهاى پايانى نمايش خود را پشت سر مى گذارد با اعلام اين خبر گفت: «فعلاً مشغول نگارش فيلمنامه اى براى خودم و فيلمنامه اى ديگر براى پريسا بخت آور هستم. مانى حقيقى هم فيلمنامه اى نگاشته به نام كنعان كه به عنوان همكار در بازنويسى به وى كمك خواهم كرد.»
فرهادى درباره فعاليت هاى ديگر خود افزود: « از چند سال قبل تا امروز با تلويزيون همكارى نداشته ام. طرح هايى مطرح مى شود كه پيرامون آنها نظر بدهم اما هيچ گاه به طور جدى درگير اثرى نشده ام.»
او درباره پروژه اى كه رسول صدر عاملى قصد دارد درباره زائران حرم امام رضا بسازد نيز افزود: «ايده هايى را به رسول صدر عاملى ارائه دادم كه ظاهراً اين ايده ها مورد پسند ايشان واقع شده است. اما فيلمنامه را صدر عاملى به همراه كامبوزيا پرتوى مى نويسند.»
صدر عاملى براى مقدمات ساختن اين مجموعه ديشب به همراه كامبوزيا پرتوى و حبيب رضايى _ بازيگردان مجموعه _ به مشهد سفر كردند. فيلمبردار اين مجموعه تلويزيونى كه صدرعاملى آن را براى شبكه اول سيماى جمهورى اسلامى ايران جلوى دوربين مى برد بهرام بدخشانى است.
از اكران آخرين ساخته صدرعاملى يعنى فيلم ديشب بابا تو ديدم آيدا حدود يك سال مى گذرد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
نسخه سينمايى شعر حماسى «بهشت گمشده» كه يكى از معروفترين آثار ادبى دنيا نوشته جان ميلتون است، بزودى آماده مى شود.
به گزارش فرانس پرس، كمپانى فيلمسازى Legendary Pictures كه پيشتر تهيه كننده فيلم آغاز بتمن بوده، اين فيلم را توليد خواهد كرد و كارگردانى آن را اسكات دريكسون برعهده خواهد گرفت. هنوز تاريخى براى شروع اين پروژه در نظر گرفته نشده است و جزئيات مربوط به نام بازيگران و قرارداد با آنها فاش نشده است.
بر پايه اين گزارش، داستان اين فيلم درباره سركشى ابليس در بهشت و نقش او در فريب آدم و حوا خواهد بود. به همين خاطر كارگردانى آن به دريكسون سپرده شده است.
وى پيشتر با ساخت فيلم هايى همچون «جن گيرى اميلى رز» و «Hellraiser: Inferno» در پرداختن به موضوعات اين چنين تجربه دارد.
گفتنى است با توجه به حجم كار و پرداختن به يكى از مهمترين آثار ادبى دنيا در ساخت اين فيلم، هنوز تاريخى براى اكران آن در نظر گرفته نشده است.
 
بالا